Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec
Projekt okładki: Maciek Pasek
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?abcph5
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-3431-6
Copyright © Helion 2013
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TRE¥CI
1
Zamiast wstÚpu ................................................................9
Rzut oka na historiÚ sztuki ...........................................................10
Malarstwo ................................................................................10
Druk .........................................................................................12
Fotografia .................................................................................13
SieÊ WWW .....................................................................................14
Co nowego? ....................................................................................14
Photoshopa czas zaczÈÊ ..................................................17
Uruchamianie programu ...............................................................18
Ekran gïówny ...........................................................................18
Praca z dokumentami ..............................................................19
Elementy okna obrazu ..................................................................27
Adobe Bridge — przeglÈdarka plików nowej generacji ................29
Uruchamianie przeglÈdarki plików .........................................30
Ocena plików ...........................................................................35
Wyszukiwanie plików .............................................................37
Tworzenie kolekcji obrazów ...................................................38
Publikowanie obrazów ............................................................40
Zapisywanie plików ......................................................................42
Zapisywanie nowego obrazu ...................................................42
Zapisywanie warstw, ksztaïtów wektorowych i efektów ......43
Zapisywanie istniejÈcego obrazu .............................................44
Zapisywanie nowej wersji pliku ..............................................44
2
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
Nawigacja ......................................................................................44
Zmiana skali podglÈdu obrazu ................................................45
Jak zyskaÊ potrzebne miejsce, czyli tryb peïnoekranowy .....47
WyĂwietlanie jednego obrazu w dwóch oknach .....................48
Koñczenie pracy ............................................................................48
Zamykanie obrazu ...................................................................48
Zamykanie przeglÈdarki Adobe Bridge ...................................49
Koñczenie pracy z programem Photoshop ..............................49
Okno widokowe i proste narzÚdzia ................................. 51
Zmiana rozmiarów i rozdzielczoĂci ..............................................52
Zmiana wymiarów obrazu ......................................................52
Przeskalowywanie obrazu do okreĂlonych rozmiarów ..........54
Zmiana rozdzielczoĂci obrazu .................................................54
Korzystanie z funkcji Zapisz dla Internetu .............................56
Obszar roboczy ..............................................................................58
Zmiana rozmiaru obszaru roboczego ......................................59
Kadrowanie obrazu .......................................................................62
Kadrowanie przez zaznaczanie ...............................................62
Kadrowanie za pomocÈ polecenia Kadruj ...............................63
Kadrowanie za pomocÈ polecenia Przytnij .............................64
Rozmiar i rozdzielczoĂÊ ...........................................................66
Kadrowanie perspektywiczne .................................................67
Kadrowanie i prostowanie ......................................................68
Obracanie obrazu ..........................................................................68
Odwrócenie poziome i pionowe ..............................................68
Obracanie obrazu o dowolny kÈt ............................................70
Zaznaczanie ...................................................................................70
Zaznaczanie caïej warstwy .....................................................72
Selekcja prostokÈtna lub eliptyczna ........................................72
Selekcja o nieregularnym ksztaïcie .........................................74
Selekcja w oparciu o kolor .......................................................76
Pasek narzÚdziowy ........................................................................77
Gïówne menu poleceñ ...................................................................78
Menu Plik .................................................................................78
Menu Edycja ............................................................................79
Menu Obraz .............................................................................80
Menu Warstwa ........................................................................81
Menu Zaznacz ..........................................................................81
Menu Filtr i Widok ..................................................................82
Menu Okno ...............................................................................82
Menu Pomoc ............................................................................83
Pasek opcji .....................................................................................83
Palety .............................................................................................83
Co zrobiÊ, ĝeby nie przeszkadzaïy? .........................................83
Obszar roboczy, czyli wïasne Ărodowisko ..............................84
4
Spis treĂci
Paleta Kolor ..............................................................................84
Paleta Próbki ............................................................................85
Paleta Style ..............................................................................86
Paleta Informacje .....................................................................87
Paleta Warstwy ........................................................................88
Paleta Kanaïy ...........................................................................88
Paleta ¥cieĝki ...........................................................................89
Paleta Historia .........................................................................89
Paleta Operacje ........................................................................90
Palety Typografia i Akapit .......................................................91
Paleta Predefiniowane ustawienia narzÚdzia .........................91
Paleta PÚdzel ............................................................................91
Wszystko o kolorach ......................................................93
Zacznijmy od podstaw ...................................................................94
RGB a CMYK, czyli monitor kontra drukarka ........................94
Co to sÈ kanaïy? .......................................................................95
Tryby kolorów .........................................................................96
Tryby mieszania kolorów ........................................................97
Wybór kolorów ............................................................................101
Kolor narzÚdzia i kolor tïa .....................................................102
Definiowanie koloru ..............................................................102
Edycja kolorów ......................................................................107
Obrysowywanie krawÚdzi selekcji lub zawartoĂci
warstwy ...............................................................................110
Wymiana kolorów ..................................................................111
Miejscowa modyfikacja nasycenia koloru ............................112
Polecenia podmenu Dopasowania .........................................113
¥ciemnianie i rozjaĂnianie obrazu .........................................120
Warstwy, Ăcieĝki i ksztaïty ..........................................123
Podstawowe operacje na warstwach ..........................................124
Tworzenie nowej warstwy ....................................................124
Kopiowanie warstwy w obrÚbie obrazu ...............................126
Odbicie lustrzane warstwy ....................................................126
Ukrywanie i wyĂwietlanie ....................................................126
Przeksztaïcanie selekcji w warstwÚ ......................................128
Usuwanie warstwy ................................................................128
ZarzÈdzanie warstwami ........................................................128
Zmiana kolejnoĂci warstw .....................................................128
Konwersja tïa na warstwÚ i warstwy na tïo .........................129
Przesuwanie warstwy ...........................................................130
Blokowanie parametrów warstwy ........................................131
Kopiowanie warstw ...............................................................131
Zestawy warstw ....................................................................133
Èczenie i spïaszczanie ..........................................................133
3
4
5
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
Operacje zaawansowane przeprowadzane na warstwach ........134
Krycie warstwy ......................................................................135
Efekty warstw .......................................................................135
Mieszanie warstw .................................................................143
Maski warstwy ......................................................................145
Grupy odcinania ....................................................................145
¥cieĝki i ksztaïty ..........................................................................147
¥cieĝki ....................................................................................147
Ksztaïty ........................................................................................155
Tworzenie ksztaïtów .............................................................156
Operacje na ksztaïtach ..........................................................157
Malowanie i gradienty ................................................. 161
NarzÚdzia malarskie ....................................................................162
NarzÚdzie PÚdzel ....................................................................162
NarzÚdzie Smuĝenie ..............................................................164
NarzÚdzie Wiadro z farbÈ ......................................................164
NarzÚdzie Gumka ..................................................................165
Paleta PÚdzel ..........................................................................168
Gradienty .....................................................................................175
Tworzenie gradientu .............................................................176
Edycja gradientu ....................................................................177
Dodatkowe biblioteki gradientów .........................................179
Mapa gradientu ......................................................................179
Tekst .......................................................................... 181
Tworzenie tekstu .........................................................................181
Edytowalna warstwa tekstowa ............................................182
Edycja tekstu ...............................................................................183
Skalowanie .............................................................................184
OdstÚpy pomiÚdzy znakami ...................................................185
Paleta Typografia ...................................................................186
Zmiana orientacji tekstu ........................................................186
Formatowanie akapitu ..........................................................187
Efekty specjalne ..........................................................................188
Przeksztaïcanie i znieksztaïcanie tekstu ..............................189
Rasteryzacja warstwy tekstowej ................................................191
Wypeïnianie tekstu obrazem ......................................................192
Zanikanie napisów i efekty warstwy ....................................193
5
6
7
Filtry i maski .............................................................. 195
Filtry ............................................................................................196
Stosowanie filtrów ................................................................196
PrzeglÈd filtrów .....................................................................197
6
Spis treĂci
mwiczenia .....................................................................................206
PostrzÚpione krawÚdzie .........................................................206
Naïoĝenie tekstury za pomocÈ maski warstwy ....................207
Tworzenie efektu ruchu ........................................................209
Filtr Maska wyostrzajÈca ......................................................210
Filtr Inteligentne rozmycie ....................................................211
Maski ...........................................................................................213
Kanaïy alfa .............................................................................214
Szybka maska .........................................................................215
8
Edycja i obróbka zdjÚÊ .................................................217
Kadrowanie, skalowanie, zmiana rozdzielczoĂci .......................218
Korekta bïÚdów ............................................................................224
Zabawa z kolorem .......................................................................232
OstroĂÊ .........................................................................................237
Skorowidz ....................................................................241
7
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
8
7
FILTRY I MASKI
Filtry programu Photoshop to caïkiem nowy
obszar moĝliwoĂci. Moĝesz ich uĝywaÊ do subtel-
nego modyfikowania obrazu — i tutaj przychodzÈ
na myĂl filtry Rozmycie (Blur) lub Wyostrzanie
(Sharpen) — albo do tworzenia caïkowicie abstrak-
cyjnych form z prostego obrazu — tutaj moĝesz
liczyÊ na filtry grup ZnieksztaïÊ (Distort) i Szkic
(Sketch). Moĝesz nakïadaÊ kilka filtrów na siebie,
jak równieĝ ograniczaÊ zakres dziaïania filtrów do
wyselekcjonowanego fragmentu obrazu.
Filtry sÈ zebrane w kilkanaĂcie grup, z których
kaĝda tworzy osobne podmenu menu Filtr (Filter),
zgodnie z wïaĂciwoĂciami danej grupy filtrów.
W dalszej czÚĂci rozdziaïu omówi równieĝ maski,
o których czÚsto dotychczas wspominaïam, ale
teraz zbiorÚ te informacje w jednÈ caïoĂÊ. Szcze-
gólnie skupiÚ siÚ na zapisywaniu selekcji w ka-
naïach alfa i zastosowaniu trybu Szybka maska
(Quick Mask).
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
Filtry
Jak juĝ wspominaïam, kaĝdy z filtrów moĝna stosowaÊ na caïej warstwie bie-
ĝÈcej lub na jej wyselekcjonowanym obszarze. W tym drugim przypadku warto
zmiÚkczyÊ granice selekcji przed zastosowaniem filtra, aby przejĂcie pomiÚdzy
fragmentem obrazu zmodyfikowanym za pomocÈ filtra a resztÈ obrazu nie byïo
zbyt gwaïtowne.
Wszystkie filtry dziaïajÈ na obrazach w trybie RGB i Wielokanaïowy (Multichan-
nel), lecz nie wszystkie sÈ dostÚpne dla trybów CMYK, Skala szaroĂci (Grayscale)
i Lab. Natomiast ĝaden filtr nie moĝe byĂ stosowany dla obrazów w trybie Bit-
mapa (Bitmap) i Kolory indeksowane (Indexed Colors) oraz obrazów zawierajÈ-
cych 16 bitów w kaĝdym kanale.
Stosowanie filtrów
CzÚĂÊ filtrów wprowadza siÚ przez wybranie samej nazwy filtra z menu, reszta
po wybraniu nazwy filtra wyĂwietla okno dialogowe, w którym moĝesz zmieniÊ
parametry dziaïania filtra. WiÚkszoĂÊ okien dialogowych oferuje okno podglÈ-
du, które pokazuje, jak obraz bÚdzie wyglÈdaï po zastosowaniu filtra z wybra-
nymi parametrami. PrzeciÈgniÚcie kursorem w oknie podglÈdu powoduje prze-
mieszczenie obrazu wewnÈtrz tego okna.
W przypadku niektórych filtrów kursor umieszczony w obrÚbie okna dokumen-
tu przybiera ksztaït kwadratu. Po klikniÚciu w danym miejscu obrazu podglÈd
pokaĝe, jak bÚdzie wyglÈdaï wskazany fragment obrazu po zastosowaniu filtra.
Po wciĂniÚciu klawisza Alt wpïyw zwiÚkszenia lub zmniejszenia
wartoĂci parametru bÚdzie widoczny bezpoĂrednio na obrazie.
JeĂli chcesz, aby filtr zmodyfikowaï piksele znajdujÈce siÚ tylko w czÚĂci obra-
zu, utwórz selekcjÚ, a jeĂli jednoczeĂnie chcesz uzyskaÊ gïadkie przejĂcie pomiÚ-
dzy tym obszarem a resztÈ obrazu, przed naïoĝeniem filtra zastosuj polecenie
Wtapianie (Feather).
Inne sposoby ograniczenia zakresu dziaïania filtra to zastosowanie maski war-
stwy lub utworzenie czarno-biaïego gradientu na masce warstwy i zastosowanie
filtra na warstwie z obrazem. WiÚcej na ten temat dowiesz siÚ w dalszej czÚĂci
rozdziaïu, w której bÚdÚ omawiaÊ przykïady uĝycia filtrów.
196
Filtry i maski
Z pewnoĂciÈ wypróbowaïeĂ juĝ dziaïanie filtrów na obrazie i zauwaĝyïeĂ, ĝe
zastosowanie niektórych daje niezwykle nienaturalny efekt. Moĝesz tego unik-
nÈÊ, stosujÈc dany filtr wielokrotnie. DziÚki temu efekt koñcowy moĝe byÊ bar-
dziej naturalny.
W przypadku niektórych filtrów zwiÚkszenie jasnoĂci oraz kontrastu moĝe po-
móc w intensyfikacji ich efektów. Do zwiÚkszenia kontrastu warstwy sïuĝy zna-
ne Ci juĝ polecenie Poziomy (Levels) wywoïywane z menu Obraz/Dopasowania
(Image/Adjustments); jeĂli zechcesz zmieniÊ kolor warstwy po uĝyciu filtra usu-
wajÈcego kolor z obrazu, pomocne moĝe siÚ okazaÊ znajdujÈce siÚ w tym samym
menu polecenie Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation).
Z pewnoĂciÈ ucieszy CiÚ równieĝ informacja, iĝ w przypadku niektórych filtrów
istnieje moĝliwoĂÊ mapowania tekstury za pomocÈ filtra. Zamiast uĝywaÊ pre-
definiowanych deseni do tworzenia tekstur, moĝesz wczytaÊ dowolny obraz
z dysku i zastosowaÊ go jako mapÚ tekstury. PamiÚtaj, ĝe obraz, który zamierzasz
odwzorowaÊ, musi byÊ zapisany w formacie pliku Photoshopa (.psd). W oknie
dialogowym filtra wybierz opcjÚ Dodanie tekstury (Load Texture), wskaĝ obraz
w formacie Photoshopa i kliknij przycisk OK.
PrzeglÈd filtrów
Najprostszym sposobem podejrzenia tego, jak dziaïajÈ poszczególne filtry, jest
uĝycie okna dialogowego Galeria filtrów (Filter Gallery) (rysunek 7.1), które pre-
zentuje filtry grupami, w jakich wystÚpujÈ one w menu. Aby uruchomiÊ galeriÚ
filtrów, wybierz z menu polecenie Filtr/Galeria filtrów (Filter/Filter Gallery).
Rysunek 7.1.
Okno dialogowe Galeria filtrów
197
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
Okno Galeria filtrów (Filter Gallery) skïada siÚ z czterech gïównych elementów:
Q Okna podglÈdu — znajdujÈcego siÚ po lewej stronie okna gïównego.
Pozwala ono oglÈdaÊ efekt zastosowania wybranego filtra na bieĝÈcym
obrazie. Za pomocÈ przycisków (+) i (–) moĝesz powiÚkszaÊ lub zmniejszaÊ
widok w oknie podglÈdu. Moĝesz równieĝ okreĂliÊ procentowe powiÚkszenie
bieĝÈcego obrazu, jakie ma byÊ widoczne w oknie podglÈdu.
Q Pola miniaturek filtrów — znajdujÈcego siÚ w Ărodkowej czÚĂci okna
gïównego. Zawiera ono uszeregowane foldery odpowiadajÈce grupom
dostÚpnych w programie filtrów. KlikniÚcie nazwy grupy powoduje
rozwiniÚcie listy filtrów przyporzÈdkowanych do tej grupy. Aby zastosowaÊ
jeden z filtrów na bieĝÈcym obrazie, kliknij jego miniaturkÚ, a efekt bÚdzie
widoczny w oknie podglÈdu.
Q Pola opcji filtra — znajdujÈcego siÚ z prawej strony okna gïównego
i zawierajÈcego dostÚpne opcje i parametry aktualnie wybranego filtra.
Q Listy nazw filtrów stosowanych na aktywnym obrazie — znajdujÈcej siÚ
w prawej dolnej czÚĂci okna gïównego. Lista zawiera nazwy wszystkich
filtrów, które zostaïy uĝyte na bieĝÈcym obrazie podczas aktualnej sesji
Galerii filtrów (Filter Gallery).
Okno Galerii filtrów (Filter Gallery) nie wyĂwietla wszystkich
grup filtrów dostÚpnych w programie. Do filtrów, które nie sÈ
widoczne w galerii, uĝytkownik ma dostÚp poprzez wybranie
z menu opcji Filtr/nazwa_grupy/nazwa_filtra.
Jak juĝ wspominaïam, filtry sÈ zgrupowane w kilku kategoriach, a podziaï jest
uzaleĝniony od ich wpïywu na obraz. Na kolejnych stronach pokazano przeglÈd
filtrów dostÚpnych w programie Photoshop CS6 — zgodnie z podziaïem na gru-
py, jaki znajdziesz w programie. Mam nadziejÚ, ĝe dziÚki niemu bÚdziesz miaï
uïatwione zadanie wyboru filtra, który jest Ci w danej chwili potrzebny, w sy-
tuacji, gdy nie masz czasu sprawdzaÊ tego, jak kolejne filtry zadziaïajÈ na Twój
obrazek. Wszystkie filtry zastosowano z ustawieniami domyĂlnymi, jakie oferuje
program. Rysunek 7.2 przedstawia oryginaï obrazka.
Filtry z grupy Artystyczne (Artistic)
W skïad grupy Artystyczne (Artistic) wchodzi piÚtnaĂcie filtrów, których uĝycie
pozwala nadaÊ obrazowi bardziej malarski charakter.
198
Filtry i maski
Rysunek 7.2.
Obrazek,
który na kilku
kolejnych
stronach
zostanie
poddamy
dziaïaniu
róĝnego rodzaju
filtrów
Filtr Kolorowanie kredkami (Colored Pencil) — pozwala uzyskaÊ efekt zbliĝony
do malowania kredkami caïego obrazu. Okno dialogowe uruchamiane po wy-
braniu z menu opcji Filtr/Artystyczny/Kolorowanie kredkami (Filter/Artistic/
Colored Pencil) zawiera trzy suwaki:
Q GruboĂÊ oïówka (Pencil Width) — definiuje gruboĂÊ rysika kredki,
Q Nacisk kredki (Stoke Pressure) — reguluje poziom nacisku rysika,
Q JaskrawoĂÊ papieru (Paper Brightness) — definiuje stopieñ jasnoĂci
kartki, na której znajduje siÚ obraz.
Efekt uĝycia filtra oraz okno dialogowe z jego parametrami pokazano na ry-
sunku 7.3.
Rysunek 7.3.
Efekt zastosowania filtra Kolorowanie kredkami
199
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
Filtr Wycinanka (Cutout) — pozwala uzyskaÊ efekt tworzenia obrazu z koloro-
wego papieru. Obrazy o wysokim kontraĂcie przybierajÈ postaÊ szkicu, a kolo-
rowe obrazy wydajÈ siÚ skïadaÊ z kilku warstw kolorowego papieru.
Filtr Suchy pÚdzel (Dry Brush) — pozwala uzyskaÊ efekt tworzenia obrazu z wy-
korzystaniem techniki malarskiej suchego pÚdzla. Okno dialogowe uruchamiane po
wybraniu z menu opcji Filtr/Artystyczny/Suchy pÚdzel (Filter/Artistic/Dry Brush)
zawiera trzy suwaki definiujÈce gruboĂÊ pÚdzla, dokïadnoĂÊ pÚdzla i teksturÚ.
Filtr Ziarno bïony fotograficznej (Film Grain) — pozwala ujednoliciÊ wyglÈd ob-
razów pochodzÈcych z róĝnych ěródeï przez zastosowanie jednolitego wzoru do
cieni i póïcieni obrazka, a wzoru nasyconego do jasnych fragmentów.
Filtr Fresk (Fresco) — dzieli obraz na okrÈgïe, niesymetrycznie rozïoĝone elemen-
ty. Okno dialogowe uruchamiane po wybraniu z menu opcji Filtr/Artystyczny/
Fresk (Filter/Artistic/Fresco) zawiera trzy suwaki definiujÈce gruboĂÊ pÚdzla,
dokïadnoĂÊ pÚdzla i teksturÚ.
Filtr Blask neonu (Neon Glow) — pozwala dodaÊ do obrazka róĝne typy blasku,
co powoduje jego zmiÚkczenie. Okno dialogowe uruchamiane po wybraniu z me-
nu opcji Filtr/Artystyczny/Blask neonu (Filter/Artistic/Neon Glow) zawiera pole
Kolor blasku (Glow Color), które umoĝliwia wybór koloru blasku poprzez uĝycie
palety Próbnik kolorów (Color Picker).
Filtr MaěniÚcia farbÈ (Paint Dubas) — pozwala nadaÊ obrazowi efekt malowa-
nia za pomocÈ maěniÚÊ pÚdzla o definiowanej (w zakresie od 1 do 50) gruboĂci.
Uĝytkownik moĝe równieĝ wybraÊ typ efektów, takich jak Prosty (Simple), Sze-
roki ostry (Wide Sharp) czy BïyszczÈcy (Sparke).
Filtr Szpachla malarska (Palette Knife) — zmniejsza szczegóïowoĂÊ obrazka i na-
daje mu efekt malowanego pïótna o wyraěnej teksturze.
Filtr Foliowanie (Plastik Wrap) — sprawia, ĝe obraz wyglÈda, jakby przedstawio-
na scena zostaïa owiniÚta w miÚkki plastik, który powoduje zagubienie szczegó-
ïów obrazu (rysunek 7.4).
Filtr Posteryzacja brzegów (Poster Edges) — zmniejsza liczbÚ uĝytych kolorów
zgodnie z wybranÈ wartoĂciÈ parametru Posteryzacja (Posterization), a krawÚ-
dzie obiektów przedstawionych na obrazie zostajÈ podkreĂlone czarnÈ kreskÈ.
Filtr Pastele (Rough Pastels) — daje efekt naïoĝenia pastelowej kredki. W obsza-
rach, gdzie wystÚpuje jasny kolor, warstwa nakïadanych pasteli jest gruba i wi-
doczna jest minimalna iloĂÊ tekstury, a w ciemnych obszarach maïa iloĂÊ pasteli
ujawnia znajdujÈcÈ siÚ poniĝej teksturÚ.
200
Filtry i maski
Rysunek 7.4.
Efekt
zastosowania
filtra Foliowanie
Filtr Smuĝenie (Smudge Stick) — powoduje zmiÚkczenie krawÚdzi przez naïo-
ĝenie efektu rysowania krótkimi, miÚkkimi pociÈgniÚciami pÚdzla, co powoduje
rozmazanie ciemniejszych obszarów. Jasne obszary stajÈ siÚ jaĂniejsze i tracÈ
ostroĂÊ.
Filtr GÈbka (Sponge) — tworzy na obrazie obszary kontrastujÈcych ze sobÈ ko-
lorów pokryte teksturÈ, co daje efekt malowania za pomocÈ gÈbki.
Filtr Akwarele (Watercolor) — nadaje obrazowi efekt malowania akwarelami
z wykorzystaniem Ăredniego pÚdzla. W oknie dialogowym uruchamianym po
wybraniu z menu opcji Filtr/Artystyczny/Akwarele (Filter/Artistic/Watercolor)
znajdujÈ siÚ trzy suwaki odpowiedzialne za regulacjÚ dokïadnoĂci pÚdzla, inten-
sywnoĂci cienia i tekstury.
Filtr Podkïad (Underpainting) — umieszcza obraz na tle wypeïnionym wybranÈ
teksturÈ.
Filtry z grupy Rozmycie (Blur)
Filtry z grupy Rozmycie (Blur) powodujÈ rozmiÚkczenie caïego obrazu lub jego
wybranego fragmentu i sÈ niezwykle przydatne podczas retuszowania. Powo-
dujÈ one wygïadzenie przejĂÊ przez uĂrednienie pikseli znajdujÈcych siÚ w sÈ-
siedztwie ostrych krawÚdzi (rysunek 7.5).
Filtry z grupy PociÈgniÚcia pÚdzla (Brush Strokes)
W skïad grupy PociÈgniÚcia pÚdzla (Brush Strokes) wchodzi osiem filtrów, któ-
rych uĝycie pozwala nadaÊ obrazowi efekty graficzne przypominajÈce rysunek
oraz rozmazywaÊ kolory.
201
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
Rysunek 7.5.
Filtr z grupy
Rozmycie
— Inteligentne
rozmycie
Filtr Akcentowanie krawÚdzi (Accented Edges) — powoduje podkreĂlenie kra-
wÚdzi na obrazie. JeĂli wartoĂÊ parametru JasnoĂÊ krawÚdzi (Edge Brightness)
jest wysoka, akcenty na obrazie wydajÈ siÚ zaznaczone biaïÈ kredÈ, a jeĂli war-
toĂÊ tego parametru jest niska — czarnym tuszem.
Filtr PociÈgniÚcia pod kÈtem (Angled Strokes) — powoduje, ĝe obraz jest prze-
rysowywany technikÈ prostopadïych pociÈgniÚÊ pÚdzla, gdzie ciemne i jasne ob-
szary malowane sÈ pociÈgniÚciami pÚdzla w przeciwnych kierunkach.
Filtr Kreskowanie (Crosshatch) — dodaje do obrazu teksturÚ i podkreĂla krawÚ-
dzie pokolorowanych obszarów przy zachowaniu oryginalnych szczegóïów. Uzy-
skuje siÚ w ten sposób efekt kreskowania oïówkiem.
Filtr Ciemne kreski (Dark Strokes) — powoduje, ĝe ciemne obszary obrazu sÈ po-
krywane ciemnymi, krótkimi kreskami, a jaĂniejsze — dïugimi, jasnymi kreskami.
Filtr Kontury tuszem (Ink Outlines) — obrysowuje obrazek, dodajÈc cienkie li-
nie na szczegóïach, co daje efekt rysowania tuszem. W oknie dialogowym uru-
chamianym po wybraniu z menu opcji Filtr/PociÈgniÚcia pÚdzlem/Kontury tu-
szem (Filter/Brush Strokes/Ink Outlines) znajdujÈ siÚ trzy parametry definiujÈce
dïugoĂÊ obrysu oraz intensywnoĂÊ ciemnych i jasnych obszarów. Efekt uĝycia
filtra oraz okno dialogowe z parametrami pÚdzla pokazano na rysunku 7.6.
Filtry z grupy Znieksztaïcenie (Distort)
W skïad grupy Znieksztaïcenie (Distort) wchodzi trzynaĂcie filtrów, które po-
wodujÈ znieksztaïcenie obrazu na skutek przemieszczenia kolorów oraz znie-
ksztaïcenie geometrii obrazka. SÈ one uĝywane do tworzenia efektów trójwy-
miarowych lub innych efektów plastycznych.
202
Filtry i maski
Rysunek 7.6.
Efekt uĝycia filtra Kontury tuszem
Filtr ZmiÚkczona poĂwiata (Diffuse Glow) — nakïada na obraz miÚkki filtr dy-
fuzyjny, który dodaje do niego póïprzejrzysty biaïy szum. W oknie dialogowym
uruchamianym po wybraniu z menu opcji Filtr/Znieksztaïcenie/ZmiÚkczona po-
Ăwiata (Filter/Distort/Diffuse Glow) znajdujÈ siÚ trzy parametry:
Q ZiarnistoĂÊ (Grainness) — okreĂla wielkoĂÊ ziarna na obrazie,
Q WartoĂÊ blasku (Glow Amount) — okreĂla stopieñ intensywnoĂci blasku,
Q WielkoĂÊ czyszczenia (Clear Amount) — okreĂla stopieñ przezroczystoĂci
biaïego szumu.
Efekt uĝycia filtra oraz okno dialogowe z parametrami filtra pokazano na ry-
sunku 7.7.
Rysunek 7.7.
Efekt uĝycia filtra ZmiÚkczona poĂwiata
203
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
Filtry z grupy Szum (Noise)
Filtry z grupy Szum (Noise) sÈ przeznaczone gïównie do nakïadania lub usuwa-
nia szumu albo pikseli z losowo rozïoĝonymi poziomami kolorów. DziÚki tym
filtrom zaznaczony obszar moĝe w prosty sposób wtopiÊ siÚ w otaczajÈce go pik-
sele. Filtry z tej grupy pozwalajÈ równieĝ tworzyÊ niezwykïe tekstury i usuwaÊ
z obrazu plamy lub przebarwienia.
Filtry z grupy Pikslowanie (Pixelate)
Filtry z grupy Pikslowanie (Pixelate) pozwalajÈ na mocne wyróĝnienie zaznaczo-
nego obszaru przez ïÈczenie pikseli o zbliĝonych wartoĂciach kolorów w komórki.
Przykïad uĝycia filtra z grupy Pikslowanie (Pixelate) pokazano na rysunku 7.8.
Rysunek 7.8.
Przykïadowy
filtr z grupy
Pikslowanie:
Mezzotinta
— Krótkie
pociÈgniÚcia
Filtry z grupy Renderowanie (Render)
DziÚki filtrom z grupy Renderowanie (Render) moĝliwe sÈ tworzenie trójwy-
miarowych ksztaïtów i wzorów chmur oraz symulacja efektów Ăwietlnych na
zdjÚciach. UmoĝliwiajÈ one równieĝ obróbkÚ obiektów w przestrzeni trójwy-
miarowej, tworzenie obiektów trójwymiarowych (szeĂcianów, kul i cylindrów)
oraz tworzenie wypeïnieñ teksturÈ w celu uzyskania trójwymiarowych efektów
Ăwietlnych.
Filtry z grupy Wyostrzanie (Sharpen)
DziÚki filtrom z grupy Wyostrzanie (Sharpen) moĝliwe jest przywrócenie ostro-
Ăci rozmazanym obrazom przez zwiÚkszenie kontrastu sÈsiadujÈcych pikseli.
Przykïad uĝycia filtra z grupy Wyostrzanie (Sharpen) pokazano na rysunku 7.9.
204
Filtry i maski
Rysunek 7.9.
Przykïadowy
filtr z grupy
Wyostrzanie
— Maska
wyostrzajÈca
Filtry z grupy Szkic (Sketch)
Filtry z grupy Szkic (Sketch) sÈ wykorzystywane do nakïadania tekstury na ob-
razy, czÚsto w celu uzyskania efektów trójwymiarowych. PozwalajÈ one rów-
nieĝ uzyskiwaÊ efekty rysunku odrÚcznego. CzÚsto filtry z grupy Szkic (Sketch)
wykorzystujÈ kolor tïa i narzÚdzia podczas przetwarzania obrazu.
Filtry z grupy Stylizacja (Stylize)
Filtry z grupy Stylizacja (Stylize) pozwalajÈ nadawaÊ impresjonistyczny wyglÈd
zaznaczonemu obszarowi obrazu przez przemieszczanie pikseli i podnoszenie
kontrastu obrazu.
Filtry z grupy Tekstura (Texture)
Filtry z grupy Tekstura (Texture) sïuĝÈ do tworzenia wraĝenia gïÚbi lub nadawa-
nia organicznego wyglÈdu obiektom na obrazie. Przykïad uĝycia filtra z grupy
Tekstura (Texture) pokazano na rysunku 7.10.
PamiÚtaj, ĝe dopiero klikniÚcie przycisku OK powoduje
zastosowanie filtra na obrazie. Dopóki nie klikniesz przycisku
OK, ĝaden filtr nie zostanie zastosowany na bieĝÈcym obrazie,
a tym samym wyglÈd okna obrazu nie ulegnie zmianie.
205
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
Rysunek 7.10.
Przykïadowy filtr z grupy Tekstura — Pïytki mozaiki
mwiczenia
Nie bÚdÚ oczywiĂcie omawiaÊ kolejno kaĝdego z filtrów programu Photoshop
CS, gdyĝ zabrakïoby mi miejsca w tej ksiÈĝce, ale chciaïabym pokazaÊ ciekawe
zastosowania niektórych z nich.
PostrzÚpione krawÚdzie
Filtry Falowanie (Ripple), Wirówka (Twirl) i Zygzak (ZigZag) zastosowane na
warstwie posiadajÈcej biaïy margines pozwalajÈ otrzymaÊ nieregularnÈ tekstu-
rÚ przypominajÈcÈ wyglÈdem postrzÚpiony papier. Aby uzyskaÊ efekt pokazany
na rysunku 7.11:
1. Wybierz biaïy kolor tïa.
2. NastÚpnie wybierz z menu polecenie Obraz/Rozmiar obszaru roboczego
(Image/Canvas Size) i zwiÚksz rozmiar obszaru roboczego w taki sposób,
aby uzyskaÊ szeroki biaïy margines (rysunek 7.11).
3. Z paska narzÚdziowego wybierz narzÚdzie Zaznaczenie prostokÈtne
(Rectangular Marquee) i wpisz wartoĂÊ 8 dla parametru Wtapianie
(Feather).
4. Utwórz selekcjÚ obejmujÈcÈ czÚĂÊ obrazu i wybierz z menu polecenie
Zaznacz/OdwrotnoĂÊ (Select/Inverse). Aktywna selekcja obejmuje teraz
pozostaïÈ czÚĂÊ obrazu.
206
Filtry i maski
Rysunek 7.11.
W pierwszym
kroku naleĝy
zwiÚkszyÊ
rozmiar obszaru
roboczego
w stosunku
do obrazu
5. Wybierz z menu Filtr/Znieksztaïcenie/Falowanie (Filter/Distort/Ripple)
lub Wirówka (Twirl) albo Zygzak (ZigZag) (rysunek 7.12).
Rysunek 7.12.
Efekt
postrzÚpionych
krawÚdzi
uzyskany
za pomocÈ
filtra z grupy
Znieksztaïcenie
Naïoĝenie tekstury za pomocÈ maski warstwy
W tym Êwiczeniu spróbujemy naïoĝyÊ na obraz teksturÚ, korzystajÈc z maski
warstwy (rysunek 7.13). Czarne obszary maski warstwy spowodujÈ zakrycie
pikseli warstwy z maskÈ i odsïoniÚcie zawartoĂci warstwy znajdujÈcej siÚ niĝej.
207
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
Rysunek 7.13.
Rysunek oryginalny oraz filtr naïoĝony za poĂrednictwem maski
warstwy
1. Utwórz dowolny obraz, stwórz nowÈ warstwÚ i wypeïnij jÈ kolorem.
2. Kliknij ikonÚ Utwórz maskÚ warstwy (Add a Mask) znajdujÈcÈ siÚ w dolnej
czÚĂci palety Warstwy (Layers), aby utworzyÊ maskÚ dla nowo utworzonej
warstwy.
3. Dla nowo utworzonej warstwy zastosuj filtr Dodaj szum (Add Noise)
— Filtr/Szum/Dodaj szum (Filter/Noise/Add Noise) (rysunek 7.14).
Rysunek 7.14.
Nad obrazem
umieszczono
warstwÚ
wypeïnionÈ
kolorem
z naïoĝonym
szumem
4. NastÚpnie na masce zastosuj inny filtr lub kilka filtrów (polecam szczególnie
filtry z podmenu Artystyczne (Artistic). Moĝesz równieĝ:
i zwiÚkszyÊ intensywnoĂÊ dziaïania filtra, stosujÈc filtr Wirówka
(Twirl) lub Falowanie (Ripple),
i zmniejszyÊ efekt zastosowania filtra, stosujÈc polecenie Zanik
(Fade) z menu Edycja (Edit).
208
Filtry i maski
5. NastÚpnie dostosuj krycie warstwy zawierajÈcej maskÚ, wykorzystujÈc
róĝne tryby mieszania kolorów [na przykïad agodne Ăwiatïo (Soft Light)].
JeĂli chcesz ograniczyÊ efekt nakïadania tekstury do niektórych kanaïów,
wyïÈcz pewne kanaïy w sekcji Mieszanie zaawansowane (Advanced
Blending) okna Efekty (Layer Style) dla nowej warstwy.
Tworzenie efektu ruchu
Czy zdarzaïo Ci siÚ kiedyĂ podziwiaÊ fotografików za umiejÚtnoĂÊ stworzenia
efektu ruchu na zdjÚciu, gdzie pierwszy plan jest jakby zamroĝony i niezwykle
ostry, podczas gdy w tle widaÊ ruch? JeĂli nie dysponujesz sprzÚtem, czasem lub
umiejÚtnoĂciami pozwalajÈcymi na wykonanie takiego zdjÚcia, moĝesz stwo-
rzyÊ je w zaciszu domowego studia, wykorzystujÈc do tego celu jeden z filtrów
programu Photoshop CS5. Wystarczy, ĝe wyselekcjonujesz jeden przedmiot, który
powinien zostaÊ nienaruszony, skopiujesz go na nowÈ warstwÚ, a na oryginal-
nym tle zastosujesz filtr Poruszenie (Motion Blur) (rysunek 7.15).
Rysunek 7.15.
Samochód, który w rzeczywistoĂci staï nieruchomo, wyglÈda, jakby siÚ
poruszaï
209
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
1. Zaznacz przedmiot, który chcesz pozostawiÊ nienaruszony (moĝesz
skorzystaÊ z narzÚdzia Magnetyczne lasso — Magic Lasso).
2. Wybierz z menu polecenie Zaznacz/Wtapianie (Select/Feather) i ustaw
promieñ wtapiania na 5.
3. NaciĂnij skrót klawiaturowy Ctrl+J, co spowoduje skopiowanie obszaru
selekcji na nowÈ warstwÚ.
4. PowróÊ na warstwÚ oryginalnÈ i wybierz z menu filtr Filtr/Rozmycie/
Poruszenie (Filter/Blur/Motion Blur).
5. Wybierz wartoĂÊ kÈta (w zakresie od –360° do 360°) w polu KÈt (Angle),
co jest uzaleĝnione od tego, w którym kierunku ruch ma byÊ pozorowany,
oraz okreĂl wartoĂÊ parametru OdlegïoĂÊ (Distance), który przyjmuje
wartoĂci w zakresie od 1 do 999 i decyduje o intensywnoĂci rozmycia
(rysunek 7.16).
Rysunek 7.16.
Parametry filtra
Poruszenie
Filtr Maska wyostrzajÈca
PamiÚtasz, ĝe gdy w poczÈtkowych rozdziaïach mówiïam o zmianie rozmiarów
obrazu, wspominaïam, iĝ podczas operacji wymagajÈcej ponownego próbkowa-
nia obrazu moĝe nastÈpiÊ pewna utrata ostroĂci. W tym przypadku ratunkiem
moĝe byÊ uĝycie filtra Maska wyostrzajÈca (Unsharp Mask), który sïuĝy do wy-
ostrzania obrazów. Powoduje on zwiÚkszenie kontrastu pomiÚdzy przylegïymi,
kontrastowymi pikselami. Przykïad zastosowania filtra Maska wyostrzajÈca
(Unsharp Mask) pokazano na rysunku 7.17.
1. Wybierz z menu polecenie Filtr/Wyostrzanie/Maska wyostrzajÈca
(Filter/Sharpen/Unsharp Mask).
210
Filtry i maski
Rysunek 7.17.
Oryginalny obraz oraz ten sam obraz po zastosowaniu filtra Maska
wyostrzajÈca
2. Wpisz wartoĂÊ w okienku WartoĂÊ (Amount), aby okreĂliÊ intensywnoĂÊ
wyostrzania. Uĝywaj wartoĂci nieprzekraczajÈcych 50, gdyĝ zbyt wysoka
wartoĂÊ tego parametru moĝe spowodowaÊ niepoĝÈdanÈ otoczkÚ wokóï
krawÚdzi. Wyĝsze wartoĂci sÈ zarezerwowane dla obrazów o duĝej
rozdzielczoĂci.
3. WartoĂÊ parametru Promieñ (Radius) jest uzaleĝniona od koñcowego
rozmiaru, rozdzielczoĂci i zawartoĂci obrazu. Parametr ten decyduje
o tym, jaka liczba pikseli przylegajÈcych do wyostrzonej krawÚdzi ulegnie
modyfikacji. JeĂli nie masz doĂwiadczenia w uĝyciu tego filtra, zalecam
stosowanie wartoĂci pomiÚdzy 1 a 2. JeĂli nabierzesz doĂwiadczenia,
bÚdziesz potrafiï lepiej dobraÊ odpowiedniÈ wartoĂÊ w zaleĝnoĂci od
kontrastu i rozdzielczoĂci obrazu.
4. Parametr Próg (Threshold) okreĂla minimalny kontrast miÚdzy pikselami,
dla którego program zastosuje wyostrzanie. MogÚ Ci poradziÊ, abyĂ dla
zdjÚÊ przedstawiajÈcych ludzi wartoĂÊ tego parametru ustawiaï na poziomie
w zakresie od 8 do 20 aby uniknÈÊ powstania szumu w obszarach skóry.
Filtr Inteligentne rozmycie
Filtr Inteligentne rozmycie (Smart Blur) przydaje siÚ fotografom, gdy chcÈ zre-
dukowaÊ ziarno na zdjÚciu lub usunÈÊ z obrazu plamy i skazy bez utraty ostro-
Ăci krawÚdzi.
211
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
Aby usunÈÊ ze zdjÚcia plamy i ziarno za pomocÈ filtra Inteligentne rozmycie
(Smart Blur):
1. Wybierz z menu opcjÚ Filtr/Rozmycie/Inteligentne rozmycie (Filter/Blur/
Smart Blur), co spowoduje otwarcie okna dialogowego Inteligentne
rozmycie (Smart Blur) (rysunek 7.18).
Rysunek 7.18.
Okno dialogowe
Inteligentne
rozmycie
Okno podglÈdu pozwala obserwowaÊ efekty stosowania filtra.
Za pomocÈ przycisków (+) i (–) moĝesz zwiÚkszaÊ i zmniejszaÊ
widok w oknie podglÈdu.
2. Parametry Promieñ (Radius) i Próg (Treshold) przyjmujÈ wartoĂci
w zakresie od 0,1 do 100. Mniejsza wartoĂÊ parametru Promieñ (Radius)
powoduje efekt delikatnego rozmycia obrazka, ale rezultaty jego uĝycia
sÈ zaleĝne od wartoĂci parametru Próg (Treshold). Najlepszy efekt uzyskasz,
ustawiajÈc wartoĂÊ parametru Promieñ (Radius) wyĝszÈ niĝ wartoĂÊ
parametru Próg (Treshold).
3. WartoĂci dostÚpne dla parametru JakoĂÊ (Quality) to: Niska (Low),
¥rednia (Medium) i Wysoka (High), z których kaĝda pozwala okreĂliÊ
stopieñ gïadkoĂci krawÚdzi. Najlepszy efekt uzyskasz, wybierajÈc opcjÚ
Wysoka (High).
212
Filtry i maski
4. KorzystajÈc z parametru Tryb (Mode), moĝesz obrysowaÊ biaïymi liniami
krawÚdzie i podkreĂliÊ je, wybierajÈc opcjÚ Pomiñ krawÚdě (Overlay
Edges), lub uwidoczniÊ tylko podkreĂlone kontury, wybierajÈc opcjÚ
Tylko krawÚdě (Edge Only).
Na rysunku 7.19 przedstawiono efekt zastosowania filtra Inteligentne rozmycie
(Smart Blur) z uĝyciem trybu Zwykïy (Normal) oraz Tylko krawÚdě (Edges Only).
Rysunek 7.19.
Przykïady uĝycia filtra Inteligentne rozmycie
Maski
Maska to inaczej selekcja przedstawiona za pomocÈ obrazu w skali szaroĂci. Ko-
lor biaïy symbolizuje obszary zaznaczone (takie, które nie podlegajÈ maskowa-
niu), a czarny — niezaznaczone (takie, które podlegajÈ maskowaniu). Elementy
213
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
obrazka czÚĂciowo zaznaczone bÚdÈ reprezentowane przez odcienie szaroĂci.
Jak juĝ wspomniaïam na poczÈtku rozdziaïu, zajmiemy siÚ teraz dwiema szcze-
gólnymi metodami pracy z selekcjami: zapisywaniem selekcji w kanaïach alfa
i trybem Szybka maska (Quick Mask).
Kanaïy alfa
JeĂli zapiszesz selekcjÚ w oddzielnym kanale, zwanym kanaïem alfa, moĝesz jÈ
w kaĝdej chwili otworzyÊ na dowolnej warstwie obrazu. DziÚki temu jesteĂ
w stanie przechowywaÊ na dysku selekcje, które w innym przypadku trudno
byïoby odtworzyÊ. Maksymalnie moĝesz mieÊ 24 kanaïy alfa w jednym doku-
mencie, ale naleĝy pamiÚtaÊ, ĝe kaĝdy z nich zwiÚksza rozmiar pliku.
Zapisywanie kanaïu alfa
Operacja zapisania selekcji jako kanaïu alfa jest niezwykle prosta. Wystarczy,
ĝe utworzysz selekcjÚ i klikniesz znajdujÈcÈ siÚ w dolnej czÚĂci palety Kanaïy
(Channels) ikonÚ Zapisz zaznaczenie jako kanaï (Save Selection As Channel).
Moĝesz równieĝ wykonaÊ operacjÚ zapisywania kanaïu alfa za pomocÈ menu
Zaznacz/Zapisz zaznaczenie (Select/Save Selection). W tym przypadku moĝesz
nadaÊ selekcji nowÈ nazwÚ.
WyĂwietlanie kanaïu alfa
Na palecie Kanaïy (Channels) kliknij nazwÚ kanaïu alfa. Spowoduje to wyĂwie-
tlanie wyselekcjonowanego obszaru w kolorze biaïym, a obszaru chronionego
w kolorze czarnym. JeĂli selekcja ma wïÈczone zmiÚkczanie krawÚdzi, na gra-
nicy pomiÚdzy kolorami pojawi siÚ pas szaroĂci, a leĝÈce w tym rejonie piksele
bÚdÈ siÚ jedynie czÚĂciowo poddawaïy edycji.
Aby przywróciÊ normalne wyĂwietlanie obrazu, kliknij pierwszÈ pozycjÚ na pa-
lecie Kanaïy (Channels).
Wczytywanie selekcji do obrazu
Aby wczytaÊ selekcjÚ do obrazu z wykorzystaniem bieĝÈcych opcji, przytrzymaj
wciĂniÚty klawisz Ctrl i kliknij nazwÚ kanaïu alfa na palecie Kanaïy (Channels).
JeĂli chcesz zmieniÊ opcjÚ:
1. Kliknij pierwszÈ pozycjÚ na palecie Kanaïy (Channels) i wybierz z menu
polecenie Zaznacz/Wczytaj zaznaczenie (Select/Load Selection).
2. Z listy Kanaïy (Channels) wybierz nazwÚ kanaïu, który chcesz wczytaÊ.
214
Filtry i maski
3. Aby poïÈczyÊ ten kanaï z istniejÈcÈ selekcjÈ, wybierz jednÈ z opcji
dostÚpnych w czÚĂci Rezultat (Operation) i kliknij przycisk OK.
Moĝe siÚ okazaÊ, ĝe zechcesz wczytaÊ kanaï alfa do innego obrazu. W takim
przypadku:
1. Sprawdě, czy obraz ěródïowy i docelowy majÈ takie same rozmiary
i rozdzielczoĂÊ.
2. NastÚpnie uaktywnij obraz docelowy i wybierz z menu polecenie
Zaznacz/Wczytaj zaznaczenie (Select/Load Selection).
3. Z listy Kanaïy (Channels) wybierz nazwÚ kanaïu w dokumencie
ěródïowym, który chcesz wczytaÊ.
4. Aby poïÈczyÊ ten kanaï z istniejÈcÈ selekcjÈ, wybierz jednÈ z opcji
w czÚĂci Rezultat (Operation) i kliknij przycisk OK.
Szybka maska
WïÈczenie opcji Szybka maska (Quick Mask) powoduje pokrycie niewyselekcjo-
nowanych obszarów obrazu póïprzezroczystÈ maskÈ, którÈ moĝna nastÚpnie mo-
dyfikowaÊ za pomocÈ narzÚdzi do edycji i malowania, a obszary poïoĝone pod
maskÈ sÈ niedostÚpne dla edycji. W przeciwieñstwie do kanaïu alfa maski naïo-
ĝonej w ten sposób nie moĝna zapisaÊ na dysku, jednak po przeïÈczeniu siÚ na
tryb standardowy maska zmieni siÚ w selekcjÚ, a tÚ juĝ moĝna zapisaÊ na dysku.
Uruchamianie trybu szybkiej maski
Otwórz obrazek, na którym masz zamiar uruchomiÊ tryb szybkiej maski, a na-
stÚpnie na pasku narzÚdziowym kliknij przycisk Edytuj w trybie szybkiej maski
(Edit in Quick Mask Mode). Efekt uruchomienia tego trybu jest na razie niewi-
doczny, ale w panelu Kanaïy (Channels) pojawiï siÚ nowy kanaï o nazwie Szybka
maska (Quick Mask), w którym bÚdzie zapisywany obraz szybkiej maski, dziÚki
czemu bÚdziesz mógï jÈ edytowaÊ.
Jak juĝ wspominaïam, szybkÈ maskÚ tworzy siÚ za pomocÈ narzÚdzi malarskich,
dlatego przed przejĂciem do tworzenia maski musisz ustawiÊ kolor narzÚdzia
i kolor tïa, wybraÊ narzÚdzie i ustawiÊ parametry jego pracy. W zaleĝnoĂci od
zawartoĂci obrazka wybierz koñcówkÚ narzÚdzia, którÈ bÚdziesz malowaÊ maskÚ
— najlepsza do tego celu bÚdzie miÚkka koñcówka Ăredniej wielkoĂci (szczegóïo-
we informacje na temat wyboru koñcówek znajdziesz w rozdziale 5., „Malowa-
nie i gradienty”). Pozwoli ona uzyskaÊ naturalne wtopienie krawÚdzi selekcjono-
wanego obiektu.
215
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
Tworzenie i edycja maski
Tworzenie maski polega na zamalowywaniu obiektu, który chcesz wyselekcjo-
nowaÊ.
1. Zacznij od zamalowania krawÚdzi maski (zalecana jest nieduĝa koñcówka
pÚdzla, która moĝe uwzglÚdniÊ niezbÚdne szczegóïy w masce).
2. NastÚpnie zmieñ koñcówkÚ pÚdzla na nieco wiÚkszÈ i maluj wzdïuĝ
wewnÚtrznej krawÚdzi.
3. Ostatnim krokiem jest wypeïnienie maski. Do tego celu najlepiej
wykorzystaÊ narzÚdzie Wiadro z farbÈ (Paint Bucket).
Po wstÚpnej obróbce maska jest juĝ utworzona, ale nie jest na pewno idealna.
Na szczÚĂcie w drugim etapie obróbki moĝesz jÈ poprawiÊ. Jak to zrobiÊ?
Podczas tworzenia maski obowiÈzuje zasada uĝycia kolorów czarnego i biaïego.
Oznacza to, ĝe czarnym kolorem malujesz maskÚ, a biaïym jÈ usuwasz. Moĝli-
woĂÊ szybkiego przeïÈczania siÚ miÚdzy kolorami zapewnia ikona Zamieñ kolor
narzÚdzia i kolor tïa (Switch Foreground and Background Colors) znajdujÈca siÚ
na pasku narzÚdziowym.
Konwersja maski na zaznaczenie
Gdy maska jest gotowa, moĝesz przeksztaïciÊ jÈ w zaznaczenie, co pozwoli wy-
izolowaÊ zaznaczony obszar z obrazka. W tym celu:
1. WróÊ do standardowego trybu edycji, klikajÈc ikonÚ Edycja w trybie
standardowym (Edit in Standard Mode).
2. Na podstawie namalowanej maski program utworzy selekcjÚ.
3. Zaznaczony zostanie obszar, który nie byï pokryty maskÈ, wiÚc w celu
odwrócenia zaznaczenia naleĝy wybraÊ z menu polecenie Zaznacz/
OdwróÊ zaznaczenie (Select/Inverse).
4. Moĝesz zapisaÊ utworzone zaznaczenie, wybierajÈc z menu polecenie
Zaznacz/Zapisz zaznaczenie (Select/Save Selection), i podaÊ nazwÚ
kanaïu, w którym selekcja ma zostaÊ zapisana.
5. Po klikniÚciu przycisku OK na palecie Kanaïy (Channels) pojawi siÚ
nowy kanaï zawierajÈcy utworzonÈ maskÚ.
216
SKOROWIDZ
Ulubione, 30
uruchamianie, 30
Widok, 32
WyjĂcie, 34
ZwiÚksz jakoĂÊ, 39
Advanced, Patrz Zaawansowane
Akapit, 91, 187, 188
Arbitrary, Patrz Swobodnie
Auto-kolor, 117, 235
Auto-kontrast, 118
Automatyzuj, 54
ZmieĂÊ obraz, 54
B
Background, Patrz Tïo
Background Contents, Patrz ZawartoĂÊ tïa
Background Eraser, Patrz Gumka tïa
Balans kolorów, 116
Cienie, 116
PodĂwietlenia, 116
Póïcienie, 116
Barwa/Nasycenie, 118
Barwa, 119
Edycja, 118, 119
JasnoĂÊ, 119
Nasycenie, 119
PodglÈd, 118
Podstawowy, 118
Add to Selection, Patrz Dodaj do
ulubionych
zaznaczenia
Adjustments, Patrz Dopasowania
Adobe Bridge, 29
A
Actions, Patrz Operacje
Add a Mask, Patrz Utwórz maskÚ warstwy
Add to Favorites, Patrz Dodaj do
Diapozytyw, 33
Dodaj do ulubionych, 30
Edycja, 32
elementy gïówne okna aplikacji, 32
Etykieta, 32
Foldery, 30, 34
Metadane, 33
NarzÚdzia, 32
Okno, 33
Plik, 32
PodglÈd, 34
PodĂwietlany pulpit, 34
Pomoc, 33
Potrzebne, 33
Sïowa kluczowe, 34
Stosy, 32
Tryb kompaktowy, 31
Tryb peïny, 31
Tryb recenzji, 32
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
Batch Rename, Patrz Seryjna zmiana nazw
Biblioteka kolorów, 102
Próbnik kolorów, 102
Blending, Patrz Mieszanie
Blending Options, Patrz Opcje mieszania
Brush, Patrz PÚdzel
Burn, Patrz ¥ciemnij
C
Canvas Size, Patrz Rozmiar obszaru
roboczego
Channels, Patrz Kanaïy
Character, Patrz Typografia
Cieñ, 137
Cieñ wewnÚtrzny, 137
JakoĂÊ, 138
Kontur, 138
Szum, 138
Wygïadzony, 138
KÈt, 137
Krycie, 137
OdlegïoĂÊ, 138
Rozmiar, 138
RozpiÚtoĂÊ, 138
Tryb mieszania, 137
Clear Style, Patrz WyczyĂÊ styl
CMYK, 94
Cofnij, 79
Collections, Patrz Kolekcje
Color Balance, Patrz Balans kolorów
Color Burn, Patrz ¥ciemnianie koloru
Color Dodge, Patrz RozjaĂnianie koloru
Color Libraries, Patrz Biblioteka kolorów
Color Mode, Patrz Tryb kolorów
Color Overlay, Patrz Naïoĝenie koloru
Color Picker, Patrz Próbnik kolorów
Color Profile, Patrz Profil kolorów
Color Range, Patrz Zakres koloru
Color Replacement, Patrz ZastÚpowanie
kolorów
Color Settings, Patrz Ustawienia kolorów
Contents, Patrz ZawartoĂÊ
Contiguous, Patrz SÈsiadujÈcy
Create New Layer, Patrz Utwórz warstwÚ
Create New Set, Patrz Utwórz nowÈ grupÚ
Create New Style, Patrz Utwórz nowy styl
Criteria, Patrz Kryteria
Crop, Patrz Kadrowanie
Current Size, Patrz Rozmiar bieĝÈcy
Curves, Patrz Krzywe
CzasochïonnoĂÊ, 29
D
Default, Patrz Potrzebne
Define Pattern, Patrz Zdefiniuj worek
Delete Layer, Patrz Usuñ warstwÚ
Delete Style, Patrz Usuñ styl
Desaturate, Patrz Zmniejsz nasycenie
Deselect, Patrz Usuñ zaznaczenie
Destination Folder, Patrz Folder docelowy
Diapozytyw, 33
Direct Selection, Patrz Zaznaczanie
bezpoĂrednie
Display Cursors, Patrz Interfejs
Do przodu, 79
Document Dimensions, Patrz Wymiary
dokumentu
Document Profile, Patrz Profil dokumentu
Document Size, Patrz Rozmiar dokumentu
Dodaj do ulubionych, 30
Dodaj do zaznaczenia, 74
Dodge, Patrz RozjaĂnianie
DomyĂlne ustawienia narzÚdzia, 221
Dopasowania, 80, 113
PodglÈd, 113
Dopasuj, 37
Duplicate Layer, Patrz Powiel warstwÚ
E
Edycja, 27, 32, 37, 79
Cofnij, 79
Do przodu, 79
Obrysuj
Obrys, 110
Preferencje, 27
Interfejs, 95
Przeksztaïcanie swobodne, 189
PrzeksztaïÊ punkty, 152
PrzeksztaïÊ ĂcieĝkÚ, 151
ObróÊ, 151
ObróÊ o 180°, 152
ObróÊ o 90°, 152
Odbij w pionie, 152
Odbij w poziomie, 152
Perspektywa, 152
Pochyl, 151
Skaluj, 151
ZnieksztaïÊ, 152
Stonuj, 79
Ustawienia koloru, 232
Wklej na, 193
242
Skorowidz
WyczyĂÊ, 79
Wypeïnij
Wypeïnianie, 108, 110
Zdefiniuj wzorek, 109
Znajdě, 37
Efficiency, Patrz WydajnoĂÊ
ekran gïówny, 18, 19
Minimalizuj, 18
Pasek opcji, 19
Pasek stanu, 19
PrzywróÊ/Maksymalizuj, 18
Zamknij, 18
Ekspozycja 32-bity, 29
Eliptical Marquee, Patrz Zaznaczanie
eliptyczne
Emboss, Patrz Pïaskorzeěba
Eraser, Patrz Gumka
Etykieta, 32, 35
Bez oceny, 35
Brak etykiety, 35
Zmniejsz ocenÚ, 35
ZwiÚksz ocenÚ, 35
Exit, Patrz Zakoñcz
Eyedropper, Patrz Kroplomierz
F
Faza i pïaskorzeěba, 141
Cieniowanie, 142
GïÚbia, 141
KÈt, 142
Kierunek, 141
Kontur poïysku, 142
Rozmiar, 142
Struktura, 141
Styl warstwy, 141
Technika, 141
Tryb cienia, 142
Tryb podĂwietlenia, 142
ZmiÚkcz, 142
Feather, Patrz Wtapianie
File, Patrz Plik
File Handling, Patrz Obsïuga plików
File name, Patrz Nazwa pliku
Fill, Patrz Wypeïnienie
Fill Path, Patrz Wypeïnij ĂcieĝkÚ
Filter Gallery, Patrz Galeria filtrów
Filtr, 36
Galeria filtrów, 197
filtry, 195, 196
Artystyczne, 199
Akwarele, 201
Blask neonu, 200
Foliowanie, 200
Fresk, 200
GÈbka, 201
Kolorowanie kredkami, 199
MaěniÚcia farbÈ, 200
Pastele, 200
Podkïad, 201
Posteryzacja brzegów, 200
Smuĝenie, 201
Suchy pÚdzel, 200
Szpachla malarska, 200
Wycinanka, 200
Ziarno bïony fotograficznej, 200
Korekta obiektywu, 15
okno dialogowe Galeria filtrów, 197
Pikslowanie, 204
PociÈgniÚcia pÚdzla, 201
Akcentowanie krawÚdzi, 202
Ciemne kreski, 202
Kontury tuszem, 202
Kreskowanie, 202
PociÈgniÚcia pod kÈtem, 202
Renderowanie, 204
Rozmycie, 201
Inteligentne rozmycie, 211
Poruszenie, 209
stosowanie, 196
Stylizacja, 205
Pïaskorzeěba, 239
Szkic, 205
Szum, 204
Dodaj szum, 208
Tekstura, 205
Wyostrzanie, 204
Maska wyostrzajÈca, 56, 210, 237
Znieksztaïcenie, 202
Falowanie, 206
Wirówka, 206
ZmiÚkczona poĂwiata, 203
Zygzak, 206
Find, Patrz Znajdě
Fit Image, Patrz ZmieĂÊ obraz
Flatten Image, Patrz Spïaszcz obraz
Folder docelowy, 39
Foldery, 30, 34
Format, 43
G
Galeria filtrów, 197
GÈbka, 94, 112
PÚdzel, 113
Przepïyw, 113
243
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
GÈbka
Tryb, 113
Zmniejsz nasycenie, 113
ZwiÚksz nasycenie, 113
Gradient, 175
Krycie, 177
OdwróÊ, 177
PrzezroczystoĂÊ, 177
RoztrzÈsanie, 177
Tryb, 177
Gradient Editor, Patrz Edytor gradientów
Gradient Fill, Patrz Wypeïnienie
Gradient Map, Patrz Mapa gradientu
Gradient Overlay, Patrz Naïoĝenie
gradientem
gradientu
gradienty, 175
edycja, 177
okno dialogowe Edytor gradientów,
178
okno dialogowe Wypeïnienie
gradientem, 176
pasek opcji narzÚdzia Gradient, 177
tworzenie, 176
tworzenie wielokolorowego tïa, 179
graficzny interfejs uĝytkownika, 11
Grow, Patrz PowiÚksz
Gumka, 102, 165
Gumka tïa, 166
CiÈgïe, 167
Jednorazowe, 167
NiesÈsiadujÈcy, 167
Ograniczenia, 166
Próbka tïa, 167
Próbkowanie, 167
SÈsiadujÈcy, 167
Szukanie krawÚdzi, 167
H
Height, Patrz WysokoĂÊ
Historia, 89
Horizontal Filstrip, Patrz Diapozytyw
Horizontal Type Mask, Patrz Pozioma
maska tekstowa
Hue/Saturation, Patrz Barwa/Nasycenie
I
Image, Patrz Obraz
Image Processor, Patrz Procesor obrazów
Image Size, Patrz Rozmiar obrazu
244
Informacje, 87, 94
Inner Shadow, Patrz Cieñ wewnÚtrzny
Inny kolor, 102
Interfejs, 95
interpolacja, 53
Inverse, Patrz OdwrotnoĂÊ
JakoĂÊ, 56
J
K
Kadrowanie, 62, 66, 67, 68
Kadrowanie perspektywiczne, 67
Kolor, 63
Krycie, 63
Prostowanie, 68
Rozmiar i rozdzielczoĂÊ, 66
Usuñ wykadrowane piksele, 63
Widok, 62
WïÈcz pole wyciÚcia, 62
Zïoty podziaï, 62
kadrowanie obrazu, 62
opcja Zïoty podziaï, 62
pasek opcji dla narzÚdzia Kadrowanie,
62
przez zaznaczanie, 62
rozmiar i rozdzielczoĂÊ, 66
za pomocÈ polecenia Kadruj, 63
za pomocÈ polecenia PrzyciÚcie, 64
Kadrowanie perspektywiczne, 67
Kadruj, 62
Kanaïy, 88, 95
Keywords, Patrz Sïowa kluczowe
Kolekcje, 38
Nowa kolekcja, 38
Nowa kolekcja inteligentna, 38
Kolor, 84, 94, 95, 102, 104, 108
CMYK, 95
HSB, 95
Kolory z palety internetowej, 95
Lab, 95
Próbnik kolorów, 85
RGB, 95
Skala szaroĂci, 95
Suwak skali szaroĂci, 120
kolory, 93
CMYK, 94
edycja kolorów, 107
kolor narzÚdzia, 102
kolor tïa, 102
Skorowidz
menu palety Próbki, 106
okno dialogowe Balans kolorów, 116
okno dialogowe Barwa/Nasycenie, 118
okno dialogowe Biblioteki kolorów, 103
okno dialogowe Nazwa wzorka, 110
okno dialogowe Obrys, 111
okno dialogowe Poziomy, 117
okno dialogowe Próbnik kolorów, 103
okno dialogowe Wariacje, 115
okno dialogowe Wymieñ kolor, 112
okno dialogowe Wypeïnienie, 109
paleta Kolor, 104
RGB, 94
Ăciemnianie i rozjaĂnianie obrazu, 120
tryby kolorów, 96
tryby mieszania kolorów, 97
Bichromia, 96
Bitmapa, 96
CMYK, 96
Kolor indeksowany, 96
LAB, 96
RGB, 96
Skala szaroĂci, 96
Wielokanaïowy, 97
Barwa, 101
Ciemniej, 97
JasnoĂÊ, 101
JaĂniej, 98
Kolor, 101
agodne Ăwiatïo, 100
Nakïadka, 99
Nasycenie, 101
Ostre Ăwiatïo, 100
Pomnóĝ, 98
RozjaĂnianie, 99
RozjaĂnianie liniowe, 99
Rozpuszczanie, 98
Róĝnica, 101
¥ciemnianie, 98
¥ciemnianie liniowe, 99
¥wiatïo jaskrawe, 100
¥wiatïo liniowe, 100
¥wiatïo punktowe, 99
Wykluczenie, 101
Zwykïy, 97
wybór kolorów, 101
wymiana kolorów, 111
koñczenie pracy, 48
koñczenie pracy z programem
Photoshop, 49
zamykanie obrazu, 48
zamykanie przeglÈdarki Adobe Bridge,
49
Kroplomierz, 102, 105
Rozmiar próbki, 106
Próbka punktowa, 107
¥rednia 101x101, 107
¥rednia 11x11, 107
¥rednia 31x31, 107
¥rednia 3x3, 107
¥rednia 51x51, 107
¥rednia 5x5, 107
Krycie, 135
Kryteria, 37
Krzywe, 233
ksztaïty, 155
dodawanie ksztaïtu do próbnika, 157
rasteryzacja warstwy ksztaïtu, 158
tworzenie, 156
ustawianie opcji geometrycznych, 157
zmiana wypeïnienia, 158
L
Label, Patrz Etykieta
Lasso, 74
magnetyczne, 74
CzÚstotliwoĂÊ, 76
Kontrast, 76
SzerokoĂÊ, 76
wielokÈtne, 74
Layer Style, Patrz Styl warstwy
Layers, Patrz Warstwy
Layout, Patrz Ukïad
Levels, Patrz Poziomy
Limits, Patrz Ograniczenia
Lock Position, Patrz Zablokuj poïoĝenie
Lupka, 46
M
Magic Wand, Patrz Róĝdĝka
Magiczna gumka, 167
Make Selection, Patrz Utwórz zaznaczenie
Mapa gradientu, 179
Maska wyostrzajÈca, 56, 237
Promieñ, 237
Próg, 238
WartoĂÊ, 237
maski, 213
kanaïy alfa, 214
Szybka maska, 215
Match, Patrz Dopasuj
matryca CCD, 13
Measurement Scale, Patrz Skala pomiaru
245
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
menu, 78
Edycja, 27, 79
Etykieta, 35
Filtr i Widok, 82
Obraz, 52, 56, 68, 80
Okno, 45, 82
Plik, 20, 54, 78
Pomoc, 83
Warstwy, 15, 81
Widok, 41
WyjĂcie, 41
Zaznacz, 81
Merge Down, Patrz Scal w dóï
Merge Visible, Patrz Scal widoczne
Metadane, 33
Mieszanie, 109
Minimalizuj, 18
Mode, Patrz Tryb
Move, Patrz PrzesuniÚcie
N
Naïoĝenie gradientu, 143
Naïoĝenie koloru, 142
Naïoĝenie wzorku, 143
Name, Patrz Nazwa
narzÚdzia
Auto-kolor, 235
GÈbka, 94, 112
Gradient, 175
Gumka, 102, 162, 165
Gumka tïa, 166
Kadrowanie, 62, 66
Kroplomierz, 105
Lasso, 74
magnetyczne, 74
wielokÈtne, 74
Lupka, 46
Magiczna gumka, 167
malarskie, 162
Oïówek, 168
PÚdzel, 102, 162
Pionowa maska tekstowa, 182
Pióro, 89, 148
Pozioma maska tekstowa, 182
ProstokÈt, 155
PrzesuniÚcie, 130
RozjaĂnianie, 120
Róĝdĝka, 76
Smuĝenie, 164
¥ciemnij, 120
Tekst, 181
Tekst pionowy, 181
246
Wiadro z farbÈ, 164
Zakres koloru, 15
ZastÚpowanie kolorów, 107
Zaznaczanie eliptyczne, 72
Zaznaczanie prostokÈtne, 72, 109
NarzÚdzia, 32
NarzÚdzie bieĝÈce, 29
nawigacja, 44
suwak powiÚkszenia obrazu, 45
tryb peïnoekranowy, 47
zmiana skali podglÈdu obrazu, 45
Nawigator, 45
Nazwa, 20
Nazwa pliku, 43
New, Patrz Nowy
New Selection, Patrz Nowe zaznaczenie
New Size, Patrz Nowy rozmiar
Nowa kolekcja, 38
Nowa kolekcja inteligentna, 38
Nowa warstwa, 125, 129
Nazwa, 126
Nowe nazwy plików, 39
Nowe zaznaczenie, 74
Nowy, 20
Nazwa, 20
RozdzielczoĂÊ, 22
SzerokoĂÊ, 20
Tryb kolorów, 22
Ustawienia domyĂlne, 20
WysokoĂÊ, 20
Zaawansowane, 22
ZawartoĂÊ tïa, 22
Nowy rozmiar, 59
O
obiekty inteligentne, 26
Obracanie obrazu, 68
Odbij obszar roboczy w pionie, 69
Swobodnie, 70
Obraz, 52, 56, 64, 68, 69, 70, 80
Auto-kolor, 117, 235
Dopasowania, 80
Balans kolorów, 116
Barwa/Nasycenie, 118
Krzywe, 233
Poziomy, 116
Wariacje, 114
ZastÈp kolor, 111
Zmniejsz nasycenie, 114
Kadruj, 64
Obracanie obrazu, 68, 69, 70
Przytnij, 64
Rozmiar obrazu, 52, 56, 223
Rozmiar obszaru roboczego, 59
Stonuj Auto-kolor, 235
Tryb
Bichromia, 96
Bitmapa, 96
CMYK, 96
Kolor indeksowany, 96
LAB, 96
RGB, 96
Skala szaroĂci, 96
Wielokanaïowy, 97
obróbka zdjÚÊ, 217
automatyczna korekcja koloru, 235
format RAW, 236
kadrowanie, 218, 220
korekcja koloru, 232, 233
okno dialogowe Krzywe, 234
korekta bïÚdów, 224
efekt czerwonych oczu, 230
krzywy horyzont, 224
niedoĂwietlone zdjÚcie, 230
tworzenie ramek kadrowania, 221
wyostrzanie zdjÚcia, 237
zmiana rozmiaru zdjÚcia, 223
ObróÊ obszar roboczy, 70
KÈt, 70
Obrys, 110, 143
Krycie, 111
Poïoĝenie, 110, 143
Rodzaj wypeïnienia, 143
Rozmiar, 143
¥rodek, 111
Tryb, 111
WewnÚtrzny, 111
ZewnÚtrzny, 111
Obrysuj, 97, 110
Barwa, 101
Ciemniej, 97
JasnoĂÊ, 101
JaĂniej, 98
Kolor, 101
agodne Ăwiatïo, 100
Nakïadka, 99
Nasycenie, 101
Ostre Ăwiatïo, 100
Pomnóĝ, 98
RozjaĂnianie, 99
RozjaĂnianie liniowe, 99
Rozpuszczanie, 98
Róĝnica, 101
¥ciemnianie, 98
¥ciemnianie liniowe, 99
Skorowidz
¥wiatïo jaskrawe, 100
¥wiatïo liniowe, 100
¥wiatïo punktowe, 99
Wykluczenie, 101
Zwykïy, 97
Obrysuj ĂcieĝkÚ, 153
Obsïuga plików, 27
obszar roboczy, 58
okno dialogowe Rozmiar obszaru
roboczego, 59
zmiana rozmiaru, 59
Odbij obszar roboczy w pionie, 69
Odbij obszar roboczy w poziomie, 68
Odejmij od zaznaczenia, 74
Odetnij, 65
OdĂwieĝ podglÈd, 42
OdwrotnoĂÊ, 81
Ograniczenia, 108
Okno, 33, 45, 82
Kolor, 104
Nawigator, 45
Próbki, 105
okno obrazu, 27
elementy skïadowe, 28
Pasek tytuïowy dokumentu, 28
Pole informacyjne, 28
Pole stopnia powiÚkszenia widoku
obrazka, 28
Oïówek, 168
Autogumka, 168
Opacity, Patrz Krycie
Opcje, 40
Opcje mieszania, 144
Opcje pokazu slajdów, 41
Operacje, 90
Ostatnio otwierane, 27
Otwórz, 24, 25
Otwórz jako obiekt inteligentny, 26
P
Paint Bucket, Patrz Wiadro z farbÈ
palety, 83
Akapit, 91
Historia, 89
Informacje, 87, 94
Kanaïy, 88, 95
Kolor, 84, 94, 102, 104
Nawigator, 45
Operacje, 90
PÚdzel, 91
Predefiniowane ustawienia narzÚdzia,
91
247
ABC Photoshop CS6/CS6 PL
palety
Próbki, 85, 102, 105
Style, 86
¥cieĝki, 89
Typografia, 91
Warstwy, 88, 124
Paragraph, Patrz Akapit
Pasek opcji, 19
Pasek stanu, 19
Path, Patrz ¥cieĝka
Pattern Overlay, Patrz Naïoĝenie wzroku
Pen, Patrz Pióro
Perspective Crop, Patrz Kadrowanie
perspektywistyczne
PÚdzel, 91, 102, 120, 162, 168
Aerograf, 162
Krycie, 162
Przepïyw, 162
Puszka farby, 162
Ustawienia predefiniowane pÚdzla,
169
Dynamika koloru, 171
Dynamika ksztaïtu, 170
Ksztaït koñcówki pÚdzla, 169
Podwójny pÚdzel, 171
Rozpraszanie, 170
Tekstura, 171
Pionowa maska tekstowa, 182
Pióro, 89, 148
Dodawanie punktów kontrolnych, 148
Konwertowanie punktów, 148
Pióro dowolne, 148, 149
CzÚstotliwoĂÊ, 150
Dopasowanie krzywej, 150
Kontrast, 150
Magnetyczne, 149
Nacisk pióra, 150
SzerokoĂÊ, 150
¥cieĝka, 148
Usuwanie punktów kontrolnych, 148
Zaznaczenie, 153
Utwórz zaznaczenie, 153
Place, Patrz UmieĂÊ
Plik, 20, 32, 54, 56, 57, 78
Automatyzuj, 54
Nowy, 20
Ostatnio otwierane, 27
Otwórz, 24
Otwórz jako obiekt inteligentny, 26
PrzeglÈdaj w programie Bridge, 30
PrzywróÊ, 44
Skrypty, 57
UmieĂÊ, 26
Zakoñcz, 49
Zamknij, 48
Zapisz, 42, 44
Zapisz dla Internetu, 56
Pïaskorzeěba, 239
IntensywnoĂÊ, 239
KÈt, 239
WysokoĂÊ, 239
PodglÈd, 34, 40, 113
Podobne, 76
PodĂwietlany pulpit, 34
Pokaz slajdów, 41
Pokaĝ, 28
CzasochïonnoĂÊ, 29
Ekspozycja 32-bity, 29
NarzÚdzie bieĝÈce, 29
Profil dokumentu, 29
Rozmiar dokumentu, 28
Skala pomiaru, 29
WielkoĂÊ magazynów, 29
WydajnoĂÊ, 29
Wymiary dokumentu, 29
Pole informacyjne, 28
Pokaĝ, 28
Pomoc, 33, 83
Potrzebne, 33
Powiel warstwÚ, 126, 131
Powielenie warstwy, 131
Dokument, 131
Miejsce docelowe, 132
Nazwa, 132
Nowy, 131
PowiÚksz, 76
Pozioma maska tekstowa, 182
Poziomy, 116
Kanaï, 116
Obraz/Dopasowania
Barwa/Nasycenie, 197
Poziomy wejĂciowe, 117
Poziomy wyjĂciowe, 117
Tylko bieĝÈce narzÚdzie, 91
Preferencje, 27, 58, 95
Lista ostatnich plików, 27
Obsïuga plików, 27
Pokaĝ kanaïy w kolorze, 95
Preview, Patrz PodglÈd
Procesor obrazów, 57
Dostosuj rozmiar, 58
Preferencje, 58
Uruchom, 58
Profil dokumentu, 29
Profil kolorów, 22
Predefiniowane ustawienia narzÚdzia, 91
248
Skorowidz
Proporcje pikseli, 22
ProstokÈt, 155
Prostowanie, 68
Próbki, 85, 102, 105, 108
Próbkuj obraz, 55
Próbnik kolorów, 85, 102, 103
PrzeglÈdaj w programie Bridge, 30
Przeksztaïcanie swobodne, 189
PrzeksztaïÊ punkty, 152
przeskalowanie obrazu, 54
okno dialogowe ZmieĂÊ obraz, 54
PrzesuniÚcie, 130
Przetnij z zaznaczeniem, 74
Przybornik, 120
RozjaĂnianie, 120
¥ciemnij, 120
PrzyciÚcie, 62, 64
Kolor pikseli w dolnym prawym rogu,
Kolor pikseli w górnym lewym rogu,
65
65
Odetnij, 65
Przezroczyste piksele, 65
W oparciu o, 64
PrzywróÊ, 44
PrzywróÊ/Maksymalizuj, 18
publikowanie obrazów, 40
eksportowanie obrazów do formatu
PDF, 41
tworzenie pokazu slajdów, 40
Purge, Patrz WyczyĂÊ
Q
Quality, Patrz JakoĂÊ
Quick Mask, Patrz Szybka maska
R
Rasteryzuj, 158
Rectangular Marquee, Patrz Zaznaczanie
prostokÈtne
Pobierz darmowy fragment (pdf)