Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00181 004024 14992728 na godz. na dobę w sumie
Adobe After Effects CC. Oficjalny podręcznik - książka
Adobe After Effects CC. Oficjalny podręcznik - książka
Autor: , Liczba stron: 384
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2541-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> after effects
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
Adobe After Effects CC jest bardzo chętnie wykorzystywany przez montażystów, projektantów stron internetowych, ekspertów od efektów specjalnych oraz twórców filmowych i telewizyjnych do cyfrowego udoskonalania filmów. Umożliwia komponowanie warstw na wiele rozmaitych sposobów, dołączanie wyrafinowanych efektów wizualnych oraz dźwiękowych, a także animowanie zarówno obiektów, jak i efektów specjalnych. To dość złożone narzędzie, ale jego opanowanie pozwala uzyskać wspaniałe rezultaty!

Książka, którą trzymasz w dłoni, to oficjalny materiał szkoleniowy firmy Adobe. Składa się z czternastu lekcji — każda z nich zawiera niezastąpione wskazówki, przydatne dla początkujących i doświadczonych użytkowników programu Adobe After Effects. Podane tu informacje, porady i ćwiczenia pomogą ci opanować zarówno najbardziej podstawowe, jak i wyrafinowane funkcje oprogramowania. To znakomity punkt wyjścia do swobodnego eksperymentowania. Będziesz mieć także możliwość korzystania z plików z materiałami do ćwiczeń.

Dzięki temu podręcznikowi:

Adobe After Effects: piorunujące efekty specjalne!


Lisa Fridsma — w ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat napisała i wydała ponad trzydzieści przewodników po programach Adobe, w tym wiele z serii „Oficjalny podręcznik”. Jest również właścicielką wydawnictwa Darlington Hill Productions.
Brie Gyncild — świetnie przekazuje wiedzę o technice. Jest autorką wielu niezwykle przydatnych podręczników i przewodników dotyczących takich produktów Adobe, jak Photoshop, After Effects, Flash czy Acrobat.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność spis treŚci WPROWADZENIE 1 Kilka słów o książce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Wymagania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Instalacja programów After Eff ects i Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Optymalizacja wydajności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Przywracanie ustawień domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Kopiowanie plików z lekcjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Jak korzystać z lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Dodatkowe zasoby. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Autoryzowane centra szkoleniowe fi rmy Adobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 1 zapoznanie siĘ z toKiem pracy 8 Obszar roboczy programu After Eff ects . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Rozpoczynanie pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Tworzenie projektu i importowanie materiałów . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Tworzenie kompozycji i rozmieszczanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Przybornik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Dodawanie efektów i zmienianie właściwości warstwy . . . . . . . . . . 19 Animowanie kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Panel Timeline (oś czasu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Animowanie tekstu za pomocą szablonów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Kod czasowy i czas trwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Podgląd wykonanej pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Optymalizacja działania programu After Eff ects . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Renderowanie i eksportowanie kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Dostosowywanie przestrzeni roboczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Zmienianie jasności interfejsu użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Dodatkowe źródła informacji o After Eff ects . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 iv SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę 2 tworzenie prosteJ animacJi z UŻyciem eFeKtÓw i szaBLonÓw 40 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Importowanie materiałów za pomocą programu Bridge . . . . . . . . . 43 Tworzenie kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Praca z zaimportowanymi warstwami Illustratora . . . . . . . . . . . . . . . 48 Dodawanie efektów do warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Dodawanie efektów i sterowanie nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Dodawanie szablonu animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Podgląd działania efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Dodawanie przezroczystości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Renderowanie kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 3 animowanie teKstU 60 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Warstwy tekstowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Instalowanie fontów z biblioteki Typekit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Tworzenie i formatowanie tekstu punktowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Korzystanie z szablonu animacji tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Animowanie za pomocą klatek kluczowych skalowania . . . . . . . . . 72 Animowanie z użyciem relacji dziedziczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Warstwa-rodzic i warstwa-potomek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Animowanie tekstu zaimportowanego z Photoshopa . . . . . . . . . . . 76 Animowanie odległości między literami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Animowanie przezroczystości tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Korzystanie z grup animatorów tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Grupy animatorów tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Animowanie położenia warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Synchronizowanie animacji warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Dodawanie rozmycia ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 4 warstwy KształtU 90 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Tworzenie warstwy kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Tworzenie własnych kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Powielanie kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Powielanie i modyfi kowanie kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Ustawianie warstw z użyciem funkcji przyciągania . . . . . . . . . . . . . 104 Wstawianie kompozycji do projektu 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK v Poleć książkęKup książkę Prace wykończeniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Zadanie dodatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 5 animowanie prezentacJi mULtimediaLneJ 114 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Korzystanie z bibliotek Creative Cloud w programie After Eff ects . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Tworzenie kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Dopasowywanie punktów zaczepienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Łączenie warstw przy użyciu relacji dziedziczenia . . . . . . . . . . . . . . 120 Prekomponowanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Kluczowanie ścieżki ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Animowanie pozostałych elementów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Efekty specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Warstwy jednolitego koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Animowanie warstw prekomponowanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Animowanie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Dodawanie ścieżki dźwiękowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Obsługiwane formaty plików dźwiękowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Edycja plików audio w programie Adobe Audition . . . . . . . . . . . . . 140 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 6 animowanie warstw 142 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Przygotowywanie warstwowych plików Photoshopa . . . . . . . . . . . 146 Style warstw w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Symulowanie zmian oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Wyrażenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Powielanie animacji za pomocą narzędzia Pick Whip . . . . . . . . . . . 150 Animowanie ruchu elementów pejzażu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Prekomponowanie i maskowanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Maski ścieżek oraz maski ruchome . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Animowanie cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Dodawanie efektu Lens Flare . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Animowanie zegara . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Renderowanie animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Remapping czasu kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 vi SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę 7 praca z masKami 174 Maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Tworzenie maski za pomocą pióra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Edycja maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Tryby masek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Tworzenie maski Béziera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Zmiękczanie krawędzi maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Zastępowanie zawartości maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Przybliżanie i przesuwanie widoku metodą dotykową . . . . . . . . . . 184 Dodawanie odbić . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Tworzenie winiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Stosowanie narzędzi Rectangle i Ellipse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Ustalanie zależności czasowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Wskazówki dotyczące tworzenia masek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Przycinanie zakresu roboczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 8 znieKształcanie oBieKtÓw za pomocą narzĘdzi pUppet 196 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Omówienie narzędzi Puppet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Dodawanie pinezek deformacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Defi niowanie obszarów nakładania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Usztywnianie obszaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Animowanie pozycji pinezek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Ściskanie i rozciąganie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Nagrywanie animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 9 pĘdzeL rotosKopowy 212 Kilka słów o rotoskopii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Używanie programów Premiere Pro i After Eff ects . . . . . . . . . . . . . . 216 Wyznaczanie brzegu segmentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Dopracowanie maski warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 Efekty Refi ne Soft Matte i Refi ne Hard Matte . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Zamrażanie efektów działania narzędzia Roto Brush . . . . . . . . . . . . 225 Modyfi kacja tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Dodawanie animowanego tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Tworzenie pliku wyjściowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Zadanie dodatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK vii Poleć książkęKup książkę 10 KoreKcJa KoLorÓw 234 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Podgląd projektu na monitorze wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 Ustawianie balansu kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Korekcja kolorów za pomocą efektu Color Finesse 3 . . . . . . . . . . . . 241 Zmiana tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Korekcja koloru chmur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 Śledzenie ruchu chmur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Wymiana nieba w drugim klipie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Gradacja kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 Zadanie dodatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 11 BUdowanie trÓJwymiaroweGo oBieKtU 262 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Tworzenie tekstu 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Widoki 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Importowanie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Wstawianie źródeł światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Dodawanie kamery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 Pozycjonowanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Dodawanie warstwy tekstowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Praca z aplikacją Cinema 4D Lite . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 12 anaLizator rUcHÓw Kamery 288 Kilka słów na temat efektu 3D Camera Tracker . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Likwidowanie zniekształceń wywołanych efektem rolling shutter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Analizowanie ruchu w zarejestrowanym materiale . . . . . . . . . . . . . 293 Tworzenie płaszczyzny podłoża, kamery i pierwszego tekstu . . . 294 Tworzenie realistycznych cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299 Wprowadzanie światła otaczającego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301 Tworzenie dodatkowych elementów tekstowych . . . . . . . . . . . . . . 302 Przypinanie warstwy do płaszczyzny za pomocą obiektu zerowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Animowanie elementów tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Dopasowywanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 Renderowanie kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 viii SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę 13 zaawansowane tecHniKi edycJi 312 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Stosowanie efektu Warp Stabilizer VFX . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Skalowanie dwusześcienne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 Ustawienia efektu Warp Stabilizer VFX . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Jednopunktowe śledzenie ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 Dryfowanie punktu śledzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323 Przesuwanie i skalowanie punktów śledzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324 Śledzenie wielopunktowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 mocha dla After Eff ects. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329 Tworzenie systemu cząsteczkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 Właściwości efektu Particle Systems II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Obrazy o rozszerzonym zakresie tonalnym (HDR) . . . . . . . . . . . . . . 339 Wykorzystywanie efektu Timewarp do retimingu odtwarzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345 14 renderowanie i tworzenie pLiKÓw wyJŚciowycH 346 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Tworzenie szablonów renderingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 Kompresja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353 Eksportowanie za pomocą panelu Render Queue . . . . . . . . . . . . . . 354 Przygotowywanie fi lmów dla urządzeń przenośnych . . . . . . . . . . . 356 Renderowanie fi lmów przy użyciu aplikacji Adobe Media Encoder . . . . . . . . . . . . . . . . 357 Dostosowanie fi lmu do potrzeb telewizyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363 DODATEK. OGÓLNE SKRÓTY KLAWISZOWE SKOROWIDZ 365 366 ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK ix Poleć książkęKup książkę 1 ZapoZnanie się Z Tokiem pracy Tematyka lekcji Podczas tej lekcji nauczysz się: • tworzyć projekt i importować materiały, tworzyć kompozycje i rozmieszczać warstwy, stosować proste efekty i klatki kluczowe, • • poruszać się po interfejsie programu After Effects, • posługiwać się panelami Project, Composition i Timeline, • • uzyskiwać podgląd rezultatów swojej pracy, • dostosowywać przestrzeń roboczą programu do własnych potrzeb, • modyfikować ustawienia preferencji związane z interfejsem użytkownika, znajdować dodatkowe źródła informacji na temat posługiwania się progra- • mem After Effects. Zaznajomienie się z materiałem zawartym w tej lekcji zajmie około godziny. Aby wykonać prezentowane tu ćwiczenia, należy pobrać z serwera wydawnictwa folder Lesson01. Podczas wykonywania ćwiczeń oryginalne pliki będą zachowywane, gdyby jednak zaszła potrzeba ich przywrócenia, należy je ponownie pobrać. 8 Poleć książkęKup książkę PROJEKT: SEKWENCJA Z MUZYCZNEGO KLIPU WIDEO Niezależnie od tego, czy używamy programu After Eff ects do wykonania prostej sekwencji z animowanym tytułem DVD, czy do kreowania wymyślnych efektów specjalnych, niemal zawsze stosujemy ten sam podstawowy tok pracy. Interfejs programu ułatwia nam pracę na każdym etapie produkcji. 9 Poleć książkęKup książkę obszar roboczy programu after effects Program After Effects oferuje niezwykle elastyczny i w pełni konfigurowalny obszar roboczy. Okno główne nazywane jest oknem aplikacji, a układ dostępnych w nim paneli przyjęło się nazywać przestrzenią roboczą (ang. workspace). W układzie domyślnym niektóre panele są ułożone w stos, a inne zajmują odrębne, wydzielone dla nich obszary, tak jak na poniższym rysunku. A B C D E F G H A. Okno aplikacji B. Pasek przestrzeni roboczych C. Przybornik D. Panel projektu E. Panel kompozycji F. Panel osi czasu G. Panele ułożone w stos H. Wykres czasowy Przestrzeń roboczą można modyfikować przez przeciąganie paneli w różne miejsca okna. Pozwala to na uzyskanie takiej konfiguracji, która najlepiej odpowiada naszym potrzebom i stylowi pracy. Panele można także grupować, wyrównywać i układać w stosy, a nawet oddzielać od okna aplikacji (można nimi wtedy manipulować jak niezależnymi oknami). Gdy zmieniamy rozmiar lub położenie jednego panelu, pozostałe automatycznie dostosowują się do tych zmian. Gdy przeciągamy panel w celu zmiany jego położenia, obszar, w którym możemy ten panel umieścić — tzw. strefa zrzutu — jest odpowiednio wyróżniany. Strefa zrzutu wskazuje, gdzie i jak można wstawić panel do bieżącej przestrzeni roboczej. Umieszczenie panelu w takiej strefie powoduje jego zadokowanie, doda- nie do grupy lub dołączenie do stosu paneli. Jeśli upuścimy panel przy krawędzi innego panelu, grupy bądź okna, zostanie on zadokowany obok istnie- jącej grupy, a to spowoduje zmianę rozmiarów wszystkich grup, aby nowy panel mógł się zmieścić. Jeżeli upuścimy panel w obrębie innego panelu lub grupy paneli albo w obszarze zakładki panelu, zostanie on dodany do istniejącej grupy i zajmie najwyższe miejsce na stosie. Inne grupy paneli nie zmienią wtedy swoich rozmiarów. Panel można również otworzyć w niezależnym oknie. W tym celu należy wskazać panel, a następnie wybrać z jego menu polecenie Undock Panel (odłącz panel) lub Undock Frame (odłącz ramkę). Można też po prostu przeciągnąć panel albo całą grupę poza okno aplikacji. 10 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę rozpoczynanie pracy Podstawowy tok pracy z programem After Effects składa się z następujących sześ- ciu etapów: zaimportowanie i uporządkowanie materiałów, utworzenie kompozycji i ułożenie warstw, dodanie efektów, animowanie elementów, podgląd uzyskanego rezultatu, wyrenderowanie finalnej kompozycji i zapisanie jej w formacie pozwala- jącym na udostępnianie szerszej publiczności. W trakcie tej lekcji utworzymy pro- sty film wideo i potraktujemy to jako okazję do zapoznania się zarówno z opisanym tokiem pracy, jak i z interfejsem programu. Zaczniemy jednak od obejrzenia gotowego filmu, aby mieć wyobrażenie o tym, do czego będziemy zmierzać. 1 Upewnij się, że wymienione niżej pliki są na dysku twardym w folderze Lessons/ Lesson01, a jeśli któregoś nie ma, pobierz go z serwera wydawnictwa Helion. • W folderze Assets — bgwtext.psd, dancers.mov, gc_adobe_dance.mp3, pulsating_radial_waves.mov, vertical_waveforms.mov. • W folderze Sample_Movie — Lesson01.mov. 2 Za pomocą przeglądarki QuickTime Player odtwórz przykładowy film Les- son01.mov, aby zobaczyć, co jest celem ćwiczeń prezentowanych podczas tej lekcji. Po obejrzeniu filmu zamknij przeglądarkę. Jeśli masz mało miejsca na dysku, możesz ten film usunąć. Tworzenie projektu i importowanie materiałów Przed rozpoczęciem każdej lekcji warto pamiętać o przywróceniu domyślnych ustawień programu After Effects (więcej informacji na ten temat można znaleźć w podrozdziale „Przywracanie ustawień domyślnych” na str. 3). Można to zrobić za pomocą prostego skrótu klawiszowego. 1 Uruchom program After Effects i natychmiast wciśnij klawisze Ctrl+Alt+Shift (Windows) lub Command+Option+Shift (Mac OS), aby przywrócić usta- wienia domyślne. W oknie z prośbą o potwierdzenie usunięcia bieżących ustawień kliknij przycisk OK. 2 Zamknij okno Start. E Wskazówka: Przy- wracanie ustawień domyślnych pro- gramu After Effects w systemie Windows może sprawiać kłopot, zwłaszcza jeśli dysponujemy szybkim kompute- rem. Odpowiednie klawisze trzeba wcisnąć po dwukrot- nym kliknięciu ikony programu, ale zanim zacznie on podawać listę wczytywanych plików. Alternatywna metoda polega na wybraniu polecenia Edit/[nazwa użytkow- nika serwisu Creative Cloud]/Clear Settings i ponownym urucho- mieniu programu. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK 11 Poleć książkęKup książkę Program otworzy swoje główne okno z pustym, niezatytułowanym projektem. E Wskazówka: Aby szybko zmaksyma- lizować jakiś panel, należy ustawić na nim wskaźnik myszy i nacisnąć klawisz akcentu (`) — ten sam, który w połą- czeniu z klawiszem Shift daje znak tyldy (~). Ponowne jego wciśnięcie spowodu- je przywrócenie pier- wotnych wymiarów panelu. W programie After Effects projekt jest pojedynczym plikiem, zawierającym odniesienia do wszystkich wykorzystywanych materiałów. Znajdują się tam również kompozycje (ang. compositions), będące odrębnymi pojemnikami używanymi do łączenia materiałów filmowych z efektami i stanowiącymi źródło danych wyjściowych. Pierwszą rzeczą, jaką robimy, zaczynając nowy projekt, jest zazwyczaj wczyta- nie przygotowanego wcześniej materiału. 3 Wybierz polecenie File/Import/File (plik/importuj/plik). 4 Odszukaj folder Assets w folderze Lessons/Lesson01. Trzymając wciś- nięty klawisz Shift, zaznacz pliki dancers.mov, gc_adobe_dance.mp3, pulsating_radial_waves.mov i ver- tical_waveforms.mov — wszystkie z wyjątkiem bgwtext.psd. Następnie kliknij przycisk Import (importuj) lub Open (otwórz). 12 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę Materiał to podstawowy składnik projektu wykonywanego w After Effects. Można importować najróżniejsze materiały: pliki graficzne, sekwencje obra- zów, klipy filmowe, pliki dźwiękowe, pliki warstwowe (utworzone Photoshopie lub Illustratorze), inne projekty After Effects oraz projekty stworzone w Adobe Premiere® Pro. Materiały mogą być importowane w dowolnym momencie. W trakcie importowania materiałów program informuje o postępie tej czyn- ności w oknie Info. Jednym z materiałów potrzebnych do wykonania naszego projektu jest utwo- rzony w Photoshopie plik wielowarstwowy, więc zaimportujemy go oddzielnie jako kompozycję. 5 Kliknij dwukrotnie w dolnej części panelu Project (projekt), aby otworzyć okno dialogowe Import File (importuj plik). Jeszcze raz otwórz folder Lessons/Lesson01/Assets i zaznacz plik bgwtext.psd. Z listy rozwijanej Import As (importuj jako) wybierz opcję Composition (kompozycja), a potem kliknij Import lub Open. 6 E Wskazówka: Można również wybrać z głównego menu polecenie File/ Import/Multiple Files (plik/importuj/wiele plików) w celu zazna- czenia plików znajdu- jących się w różnych folderach. Można również przeciągać i upuszczać pliki bez- pośrednio z Eksploa- tatora (Windows) lub z Findera (Mac OS), albo wykorzystać aplikację Adobe Bridge do wyszuki- wania, przeglądania i importowania materiałów oraz zarządzania nimi. After Effects wyświetli dodatkowe okno dialogowe z opcjami dla importowa- nego pliku. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK 13 Poleć książkęKup książkę 7 W oknie bgwtext.psd wybierz z listy rozwijanej Import Kind (typ importu) opcję Composition (kompozycja). Dzięki temu zaimportujesz wielowarstwo- wy plik Photoshopa jako kompozycję. Zaznacz również opcję Editable Layer Styles (edytowalne style warstwy), którą znajdziesz w obszarze Layer Options (opcje warstwy). Kliknij przycisk OK. Zaimportowany materiał pojawi się w panelu Project. 8 W panelu Project kliknij dowolny z zaimportowanych plików, aby go zaznaczyć. Zwróć uwagę na okienko podglądu znajdujące się na samej górze panelu Project. Możesz tam zobaczyć również typ zaznaczonego pliku, jego wielkość oraz inne informacje. 14 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę E Wskazówka: Podobnie jak pliki można wyszukiwać brakujące fonty lub efekty — po wybra- niu File/Dependencies należy wybrać Find Missing Fonts (znajdź brakujące fonty) bądź Find Missing Effects (znajdź brakujące efekty). Można też po prostu wpisać w polu Search (szukaj) słowa Missing Fonts lub Missing Effects. Gdy importujemy pliki, After Effects nie kopiuje ich zawartości do projektu. Zamiast tego dla każdego materiału widocznego w panelu Project tworzone są odnośniki do plików źródłowych. Za każdym razem gdy program potrzebuje grafik lub dźwięków zawartych w tych materiałach, wczytuje je z odpowied- nich plików źródłowych. To pozwala utrzymać niewielki rozmiar pliku z pro- jektem, jak również umożliwia modyfikowanie wykorzystywanych materiałów w innych aplikacjach bez wprowadzania zmian w samym projekcie. Jeśli przeniesiemy plik w inne miejsce i program nie będzie w stanie go odnaleźć, otrzymamy komunikat o braku pliku. Aby przywrócić powiązanie materiału z plikiem źródłowym, należy wybrać polecenie File/Dependencies/ Find Missing Footage (plik/zależności/znajdź brakujący materiał). Można rów- nież wpisać słowa Missing Footage w polu Search (szukaj) w panelu Project i odszukać brakujące zasoby. Aby zaoszczędzić czas, a także zminimalizować wielkość i złożoność projektu, importujemy dany materiał zazwyczaj jeden raz, a później używamy go wielo- krotnie. W niektórych przypadkach konieczne jest jednak importowanie pliku kilkakrotnie. Na przykład gdy chcemy go użyć z różnym tempem odtwarzania — Frame Rate (liczba klatek na sekundę). Po zaimportowaniu materiałów dobrze jest zapisać projekt. 9 Wybierz z menu głównego polecenie File/Save (plik/zapisz). W oknie Save As (zapisz jako) odszukaj folder Lessons/Lesson01/Finished_Project. Nazwij projekt Lesson01_Finished.aep (lekcja 1. ukończona), a następnie kliknij przycisk Save (zapisz). Tworzenie kompozycji i rozmieszczanie warstw Następną czynnością, którą wykonamy, będzie utworzenie kompozycji. Jest ona miejscem, w którym tworzymy wszystkie animacje, warstwy i efekty. W progra- mie After Effects każda kompozycja posiada dwa wymiary przestrzenne oraz wymiar czasowy. Kompozycje zawierają jedną lub więcej warstw, które są rozmieszczone w pane- lach Composition (kompozycja) i Timeline (oś czasu). Każdy element, jaki dodasz do kompozycji (na przykład plik graficzny, klip filmowy, plik dźwiękowy, warstwa oświetlenia, warstwa kamery, a nawet inna kompozycja), stanie się nową warstwą. Proste projekty mogą zawierać jedną kompozycję, podczas gdy bardziej złożone mogą składać się z kilku — ułatwia to zapanowanie nad dużą ilością materiału i wprowadzanie skomplikowanych, wieloetapowych efektów. Aby utworzyć kompozycję, wystarczy przeciągnąć materiały do panelu Timeline, a program automatycznie utworzy dla nich warstwy. 1 Trzymając wciśnięty klawisz Ctrl (Windows) lub Command (Mac OS), zaznacz w panelu Project kompozycję bgwtext oraz materiały dancers, gc_adobe_dance, vertical_waveforms i pulsating_radial_waves. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK 15 Poleć książkęKup książkę 2 Przeciągnij zaznaczone materiały do panelu Timeline. Wyświetlone zostanie okno dialogowe o nazwie New Composition from Selection (nowa kompozycja z zaznaczenia). After Effects opiera wymiary kompozycji na parametrach wybranych mate- riałów. Wymiary wszystkich obrazów wykorzystanych w tym przykładzie są identyczne, można więc zaakceptować domyślne ustawienia. 3 Kliknij przycisk OK w celu utworzenia nowej kompozycji. 16 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę Materiały pojawią się jako warstwy w panelu Timeline, a After Effects wyświetli w panelu Composition kompozycję o nazwie bgwtext 2. Gdy dodajemy materiał do kompozycji, staje się on źródłem nowej warstwy. Kompozycja może zawierać dowolną liczbę warstw. Możliwe jest również umieszczenie kompozycji jako warstwy w innej kompozycji. Taka operacja nazywana jest zagnieżdżaniem (ang. nesting). Niektóre z zaimportowanych materiałów są dłuższe od innych, lecz w tym przypadku wszystkie powinny być wyświetlane tylko tak długo, jak długo na ekranie widoczne są tancerki. Zmienimy więc długość całej kompozycji na 1:15, by dopasować ją do długości klipu z tancerkami. 4 Wybierz polecenie Composition/Composition Settings (kompozycja/ustawie- nia kompozycji). 5 W oknie dialogowym Composition Settings w polu Duration (czas trwania) wpisz wartość 1:15, a potem kliknij OK. W panelu Timeline można teraz odczytać taki sam czas trwania dla wszystkich warstw. W naszej kompozycji jest pięć materiałów źródłowych, w następstwie czego w oknie Timeline znajduje się pięć warstw. W zależności od kolejności, w ja- kiej elementy były zaznaczane podczas importowania, stos warstw w panelu Timeline może różnić się od przedstawionego na poprzedniej stronie. Warstwy muszą być jednak umieszczone w odpowiedniej kolejności, gdy dodajemy do nich efekty i animacje. Dlatego poustawiamy je teraz. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK 17 Poleć książkęKup książkę Warstwy Warstwy (layers) są składnikami, których używamy do budowania kompozycji. Każdy element, jaki dodamy do kompozycji (na przykład plik graficzny, klip filmo- wy, plik dźwiękowy, źródło światła, kamera, a nawet inne kompozycje), stanie się nową warstwą. Bez warstw kompozycja będzie się składać tylko z pustej ramki. Dzięki warstwom można pracować z wybranymi materiałami, nie wpływając na pozostałe. Na przykład można przemieszać, obracać lub maskować jedną war- stwę bez naruszania reszty warstw w kompozycji. Można umieścić ten sam ma- teriał na kilku różnych warstwach, lecz za każdym razem użyć go w inny sposób. Ogólnie rzecz biorąc, kolejność warstw w panelu Timeline odpowiada kolejności nakładania się ich w panelu Composition.  Uwaga: Aby móc zaznaczyć pojedyn- czą warstwę, należy wcześniej usunąć istniejące zaznacze- nie przez kliknięcie pustego obszaru w panelu Timeline lub wciśnięcie klawi- sza F2. 6 Kliknij pusty obszar panelu Timeline, by usunąć zaznacze- nie warstw, a potem przeciągnij warstwę bgwtext na sam dół stosu (jeżeli ta warstwa się tam nie znajduje). Poprzeciągaj pozostałe cztery warstwy, aby były w po- układane takiej kolejności, jak przedstawiono na rysunku obok. Od tej pory powinniśmy myśleć tylko o warstwach, a nie o plikach czy mate- riałach źródłowych. Dlatego odpowiednio zmienimy tytuł kolumny. 7 W panelu Timeline kliknij tytuł kolumny Source Name (nazwa źródła), aby zmienić go na Layer Name (nazwa warstwy). 8 Wybierz File/Save, aby zachować bieżący stan projektu. 18 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę przybornik Z chwilą utworzenia kompozycji dostępne stają się narzędzia z przybornika znajdującego się w lewym górnym rogu okna aplikacji. Służą one do modyfiko- wania składników kompozycji. Niektóre z nich (na przykład Hand [rączka] lub Selection [zaznaczenie]) są znane z innych aplikacji firmy Adobe, takich jak Photo- shop. Pozostałe są nowością. A B C D E F G H I J K L M N A. Selection (zaznaczenie) B. Hand (rączka) C. Zoom (lupa) D. Rotation (obrót) E. Narzędzia kamery F. Pan Behind (przesuwanie poza zawartością) G. Narzędzia do maskowania i ryso- wania kształtów H. Pen (pióro) I. Type (tekst) J. Brush (pędzel) K. Clone Stamp (stempel) L. Eraser (gumka) M. Roto Brush (pędzel rotoskopowy) N. Narzędzia do zniekształcania Ustawienie kursora na dowolnej ikonie w przyborniku powoduje wyświetlenie nazwy narzędzia uruchamianego tą ikoną, a także odpowiedni skrót klawiszowy. Mały trójkącik znajdujący się w prawym dolnym rogu niektórych ikon oznacza, że są za nimi schowane dodatkowe narzędzia. Aby je wyświetlić, należy kliknąć ikonę i przytrzymać przez chwilę wciśnięty przycisk myszy. Dodawanie efektów i zmienianie właściwości warstwy Kompozycja została utworzona. Teraz możemy zacząć zabawę — stosować efekty, tworzyć transformacje, dodawać animacje. Możemy wykorzystywać dowolne kombinacje efektów i zmieniać właściwości każdej warstwy (na przykład roz- miar, położenie, przezroczystość). Używając efektów, możemy zmienić wygląd, a w przypadku warstw dźwiękowych — brzmienie warstwy, a nawet stworzyć zupełnie nowe elementy. Najłatwiej będzie zacząć od dodania któregokolwiek z setek efektów dostępnych w After Effects.  Uwaga: To ćwi- czenie jest zaledwie wierzchołkiem góry lodowej. Więcej o efektach i anima- cjach dowiesz się z lekcji 2., „Tworzenie prostej animacji z użyciem efektów i szablonów”, a także z innych części książki. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK 19 Poleć książkęKup książkę przygotowanie warstw Będziemy dodawać efekty do kopii warstw dancers (tancerki) oraz vertical_wa- veform (fala pionowa). Stosowanie kopii pozwala łączyć warstwę oryginalną ze zmodyfikowaną efektami kopią. 1 Zaznacz w panelu Timeline pierwszą warstwę, dancers.mov, a następnie z menu głównego wybierz Edit/Duplicate (edycja/utwórz kopię). Na samym szczycie stosu pojawi się nowa warstwa o tej samej nazwie — teraz pierwsze dwie nazywają się dancers.mov. 2 Zaznacz drugą warstwę i zmień jej nazwę, aby zapobiec pomyłkom. Wciśnij klawisz Enter (Windows) lub Return (Mac OS), aby włączyć tryb edycji nazwy warstwy, a następnie wpisz dancers_with_effects (tancerki z efektami). Ponownie wciśnij Enter lub Return, aby zaakceptować nową nazwę. 3 Zaznacz warstwę vertical_waveforms.mov i utwórz jej kopię. Zmień nazwę 4 kopii na vertical_duplicate (kopia pionowa). Jeżeli to konieczne, przeciągnij warstwy znajdujące się w panelu Timeline, aby rozmieścić je tak, jak pokazano na rysunku obok. E Wskazówka: Jeśli trzeba wyświetlić długą nazwę w cało- ści, można poszerzyć kolumnę Layer Name (nazwa warstwy). E Wskazówka: Do szybkiego powie- lania warstw służą skróty klawiszowe Ctrl+D (Windows) lub Command+D (Mac OS). Dodawanie efektu radial Blur Efekt Radial Blur (rozmycie promieniste) wprowadza rozmycie wokół wybranego punktu na warstwie, symulując zbliżenie lub obrót kamery. Dodamy teraz ten efekt do warstwy z tancerkami. 20 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę 1 Zaznacz warstwę dancers_with_effects w panelu Timeline. Zwróć uwagę, że w panelu Composition pojawiły się uchwyty dookoła warstwy.  Uwaga: Gdy klikniesz dwukrotnie warstwę w panelu Timeline, zostanie ona wyświetlona w panelu Layer (warstwa). Aby znów uaktywnić panel kompozycji (Com- position), kliknij jego nagłówek. 2 W panelu Effects Presets (efekty i szablony), który znajduje się z prawej strony okna aplikacji, wpisz w polu wyszukiwania słowa radial blur. After Effects będzie przeglądać efekty i szablony w poszukiwaniu nazw zawierających wpisywa- ną frazę i wyświetlać na bieżąco wyniki. Zanim skończysz wpisywanie, efekt Radial Blur — na- leżący do kategorii Blur Sharpen (rozmywanie i wyostrzanie) — pojawi się w panelu. 3 Przeciągnij efekt Radial Blur na znajdującą się w panelu Timeline warstwę dancers_with_effects. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK 21 Poleć książkęKup książkę After Effects zastosuje efekt i automatycznie otworzy panel Effect Controls (sterowanie efektem) w lewej górnej części przestrzeni roboczej. Teraz możemy dopasować ustawienia. 4 W panelu Effect Controls z listy rozwijanej Type (typ) wybierz pozycję Zoom (zbliżenie). 5 W panelu Composition przesuń środek rozmycia, przeciągając celownik ( ) mniej więcej na środek obrazu. Podczas przesuwania celownika wartości parametru Center (środek), widoczne w panelu Effect Controls, będą się odpowiednio zmieniać. Wartość lewa to współrzędna x, a prawa — y. Ustaw celownik w taki sposób, aby wartości parametru Center wynosiły w przybliże- niu 325 i 235. E Wskazówka: Można także wpisać wartości x i y bezpośrednio w odpowiednie pola albo umieścić nad nimi kursor (zamieni się on w podwójną strzałkę ( czym przeciągnąć go w lewo lub w prawo, zmniejszając lub zwiększając odpo- wiednio wartości. Czynność tę nazywa się przewijaniem wartości liczbowych. ), po 22 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę 6 Na koniec kliknij wartość liczbową parametru Amount (wielkości rozmycia), wpisz wartość 130 i wciśnij klawisz Enter lub Return. Dodawanie efektu exposure Aby zwiększyć jasność tej warstwy, zastosujemy efekt Exposure (naświetlenie). Jest to jeden z efektów przeznaczonych do zmiany zakresu wartości tonalnych obrazu. Pozwala symulować ustawienie przysłony w aparacie fotograficznym. 1 W panelu Effects Presets kliknij znaczek „x”, aby zresetować pole wyszu- kiwania, a następnie odszukaj efekt Exposure, wykonując w tym celu jedną z poniższych czynności: • Wpisz Expo- sure w polu wyszukiwania. • Kliknij trójkąt znajdujący się obok kategorii Color Correc- tion (korekcja koloru), aby rozwinąć posor- towaną alfa- betycznie listę efektów korekcji kolorów. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK 23 Poleć książkęKup książkę E Wskazówka: Upewnij się, że wy- brałeś efekt Exposure z kategorii Color Cor- rection, a nie szablon animacji Exposure z kategorii Lights and Optical (światło i optyka). 2 Przeciągnij efekt Exposure z kategorii Color Correction na znajdującą się w ok- nie Timeline warstwę dancers_with_effects. After Effects umieści ustawienia efektu Exposure w panelu Effect Controls pod ustawieniami efektu Radial Blur. 3 W panelu Effect Controls kliknij trójkątną strzałkę znajdującą się obok efektu Radial Blur, aby zwinąć jego ustawienia. Dzięki temu będziesz lepiej widział ustawienia efektu Exposure. 4 W polu Exposure w kategorii Master (główne) wpisz wartość 1.60. Spowoduje to, że cała warstwa stanie się jaśniejsza, symulując prześwietlenie zdjęcia. Zmienianie właściwości warstwy Tancerki wyglądają olśniewająco, więc możemy się już zająć pionowymi falami w tle. Zmienimy położenie utworzonej wcześniej kopii warstwy, aby uzyskać interesujący efekt. 1 Zaznacz w panelu Timeline warstwę vertical_duplicate.mov (warstwa nr 5). 2 Kliknij trójkątną strzałkę znajdującą się na lewo od numeru warstwy, aby roz- winąć jej właściwości. Następnie rozwiń właściwości ukryte pod pozycją Transform (przekształcenie). Są to: Anchor Point (punkt zaczepienia), Position (położenie), Scale (skala), Rotation (obrót), Opacity (krycie). 24 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę 3 Jeśli nie widzisz właściwości, przewiń w dół zawartość panelu Timeline za po- mocą paska przewijania (znajduje się z prawej strony panelu). Możesz także, co jest lepszym rozwiązaniem, zaznaczyć warstwę vertical_duplicate.mov, a następnie wcisnąć klawisz P. Ten skrót klawiszowy wyświetla tylko właściwość Position — jedyną, jaką bę- dziemy zmieniać w tym ćwiczeniu. Przesuniemy warstwę o około 200 pikseli w lewo. 4 Zmień współrzędną x właściwości Position na 0. Pozostaw współrzędną y na 243. E Wskazówka: Po zaznaczeniu warstwy w oknie Timeline, możemy wyświetlić każdą właściwość z grupy Transform przez naciśnięcie odpo- wiedniego skrótu klawiszowego: P wyświetla właści- wość Position, A — Anchor Point, S — Scale, R — Rota- tion, T — Opacity. 5 Zaznacz warstwę vertical_waveforms.mov (warstwa nr 4), po czym wciśnij klawisz P, aby wyświetlić dla niej właściwości Position. Przesuniemy tę warstwę w prawo. 6 Zmień współrzędną x właściwości Position warstwy vertical_waveforms.mov na 712. Pozostaw współrzędną y na 243. W panelu Composition są teraz widoczne dwie fale, biegnące po obu stronach obrazu. Zwiększymy trochę przezroczystość tych fal (zmniejszymy krycie). ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK 25 Poleć książkęKup książkę 7 Zaznacz warstwę vertical_waveforms.mov w panelu Timeline, a następnie wciś- nij klawisz T, aby wyświetlić właściwość Opacity. Ustaw jej wartość na 75 . 8 Zaznacz warstwę vertical_duplicate.mov w panelu Timeline, po czym wciśnij klawisz T w celu wyświetlenia właściwości Opacity. Ustaw jej wartość na 75 . Przy okazji zmniejszymy także krycie warstwy dancers_with_effects.mov. 9 Zaznacz warstwę dancers_with_effects.mov w panelu Timeline, po czym wciśnij klawisz T w celu wyświetlenia właściwości Opacity. Ustaw jej wartość na 75 . E Wskazówka: Aby zmienić właś- ciwość Opacity dla wielu warstw naraz, zaznacz je wszystkie, wciśnij klawisz T, po czym zmień wartość właściwości dla tylko jednej z wybranych warstw. 10 Wybierz File/Save, aby zachować efekty dotychczasowej pracy. animowanie kompozycji Mamy już za sobą rozpoczęcie projektu, utworzenie kompozycji, importowanie materiałów i dodawanie efektów. To wszystko wygląda świetnie, ale co byś powie- dział na odrobinę ruchu? Do tej pory stosowaliśmy jedynie statyczne efekty. W After Effects można sprawić, że dowolna kombinacja właściwości warstw bę- dzie zmieniała się w czasie. Można to zrobić za pomocą klatek kluczowych (ang. keyframes), wyrażeń (ang. expressions) lub asystentów klatek kluczowych (key- frame assistants). W kolejnych lekcjach odkryjemy wiele takich metod. W tym projekcie będziemy animować właściwość Position warstwy tekstowej, używając klatek kluczowych, a następnie skorzystamy z szablonów animacji i sprawimy, że literki będą spadać niczym krople deszczu. przygotowanie kompozycji tekstowej W tym ćwiczeniu będziemy pracować nad inną kompozycją — tą, która została zaimportowana uprzednio w warstwowym pliku Photoshopa. 26 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę panel Timeline (oś czasu) Panel Timeline służy do animowania właściwości warstwy oraz ustawiania punktów In (wejścia) i Out (wyjścia). (Punkty In i Out są tymi miejscami na osi czasu, w których warstwa zaczyna się i kończy). Wiele kontrolek w panelu Timeline jest pogrupowanych w kolumny — zgodnie z pełnionymi funkcjami. Domyśl- nie panel Timeline zawiera takie kolumny i kontrolki jak te, które przedstawiono na poniższym rysunku: A B C D E F G A. Bieżący czas B. Nazwa kompozycji C. Menu panelu D. Kolumna przełączników Audio/Video E. Kolumna z na- zwami źródeł/warstw F. Przełączniki warstw G. Obszar wykresów czasowych/edytora tych wykresów Wykresy czasowe Prawą stronę okna Timeline zajmuje obszar wykresów czasowych. Zawiera on linijkę (miarkę) z odczytem czasu, znaczniki służące do oznaczania konkretnych chwil oraz paski symbolizujące czas trwania poszczególnych składników kompozycji. Przed zagłębieniem się w animację dobrze by było poznać działanie chociaż niektórych z przedstawionych kontrolek. Długość trwania kompozycji, warstwy lub materiału źródłowego można odczytać na wykresie czasowym. Wskaź- nik bieżącego czasu (ang. current-time indicator), znajdujący się na linijce, wskazuje klatkę, którą właśnie wyświetlamy lub edytujemy — klatka ta jest widoczna w panelu Composition. A B C D E F A. Znaczniki początku i końca przeglądanego odcinka czasu B. Znaczniki początku i końca zakresu roboczego C. Suwak skalowania czasu D. Linijka czasu E. Zasobnik znaczników kompozycji F. Przycisk kompozycji Znaczniki początku i końca zakresu roboczego określają, jaka część kompozycji będzie renderowana. Podczas pracy nad kompozycją często zachodzi potrzeba wyrenderowania w celach kontrolnych tylko jej części. Można to osiągnąć, określając za pomocą znaczników granice zakresu roboczego na linijce czasu. Bieżący czas jest wyświetlany w lewym górnym rogu panelu Timeline. Aby przejść do dowolnego czasu, można przeciągnąć wskaźnik bieżącego czasu wzdłuż linijki albo kliknąć pole wyświetlające aktualny czas w panelu Timeline lub Composition i wpisać nową wartość, a na koniec kliknąć OK. Więcej informacji o panelu Timeline znajdziesz w systemie pomocy programu After Effects. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK 27 Poleć książkęKup książkę  Uwaga: Jeśli za- kładka panelu Project nie jest widoczna, należy wybrać pole- cenie Window/Project (okno/projekt), aby otworzyć ten panel. 1 Kliknij zakładkę panelu Project, by go wyświetlić, a następnie kliknij podwój- nie kompozycję bgwtext, aby otworzyć ją jako kompozy- cję w jej własnym panelu Timeline. Kompozycja ta zawiera zaimportowany warstwowy plik Photoshopa. W pane- lu Timeline widoczne są warstwy Background (tło) oraz Title Here (tutaj tytuł). Warstwa Title Here zawiera zastępczy tekst, utworzony w Photoshopie. W górnej części panelu Composition znajduje się pasek nawigacyjny (Compositon Navigator), ukazujący relację pomiędzy główną kompozycją (bgwtext 2) a tą, która jest aktualnie wyświetlana (bgwtext). Kompozycja bgwtext jest zagnież- dżona w kompozycji głównej. Kompozycje można wielokrotnie zagnieżdżać, tworząc z nich wielopiętrową hierarchię; na pasku Composition Navigator wyświetlana jest wtedy cała ścież- ka dostępu do bieżącej kompozycji. Strzałki pomiędzy nazwami kompozycji wskazują kierunek przepływu informacji. Aby móc wymienić zastępczy tekst z Photoshopa na inny, musimy zmienić warstwę Title Here w edytowalną warstwę tekstową. 2 Zaznacz w panelu Timeline warstwę Title Here (warstwa nr 1), a następnie z menu głównego wybierz Layer/Convert to Editable Text (warstwa/zmień na edytowalny tekst).  Uwaga: Jeżeli zo- baczysz ostrzeżenie o brakujących fon- tach lub przerwanych połączeniach między warstwami, po prostu kliknij OK. 28 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę W panelu Timeline obok nazwy warstwy pojawiła się ikona w kształcie litery T, oznaczająca, że jest to teraz warstwa edytowalnego tekstu. Warstwa ta została ponadto zaznaczona w panelu Composition; jest więc gotowa do edytowania. Podwójne niebieskie linie, które otaczają zawartość panelu Composition od góry, od dołu i z obu boków, wyznaczają bezpieczny obszar dla napisów oraz bezpieczny obszar dla akcji. Odbiorniki telewizyjne powiększają obraz wideo i kadrują go, obcinając brzegi (funkcja ta jest znana jako overscan). Wiel- kość obcięcia nie jest jednak stała — różne telewizory różnie kadrują obraz. Dlatego ważne elementy filmu, takie jak napisy oraz obiekty uczestniczące w akcji, trzeba umieszczać wewnątrz przeznaczonych na nie ramek. Ramki te określają granice bezpiecznych stref widoczności (safe zones). Pilnuj więc, by wszystkie napisy znalazły się w wewnętrznej niebieskiej ramce (title-safe zone), a ważne dla akcji obiekty — w ramce zewnętrznej (action-safe zone). animowanie tekstu za pomocą szablonów Najpierw wprowadzimy tekst właściwy, a potem będziemy go animować. 1 Z przybornika wybierz narzędzie Horizontal Type (tekst poziomy) ( ), po czym przeciągnij wzdłuż zastępczego tekstu w celu zaznaczenia go. Następnie wpisz tekst in motion (w ruchu). 2 W panelu Timeline zaznacz ponownie warstwę Title Here. Upewnij się, że ak- tywna jest pierwsza klatka animacji. W tym celu wykonaj jedną z poniższych czynności: • Przeciągnij wskaźnik bieżącego czasu w lewo, na sam początek linijki — na pozycję 0:00. • Wciśnij klawisz Home.  Uwaga: After Effects oferuje potężne możliwo- ści formatowania znaków i akapitów, lecz ustawienia domyślne (niezależ- nie od tego, jaki krój pisma wyświetlił się podczas wpisywania tekstu) powinny być w zupełności wystarczające dla tego projektu. Więcej o pisaniu dowiesz się z lekcji 3., „Animowa- nie tekstu”. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK 29 Poleć książkęKup książkę 3 Kliknij zakładkę panelu Effects Presets, by go wyświetlić. Następnie wpisz w polu wyszukiwania słowo bubble (bąbel). 4 Odszukaj szablon animacji Zoom-bubble (przybliżanie bąbla) w kategorii Transitions-Movement (przejścia-ruch) i przeciągnij go na tekst in motion, widoczny w panelu Composition. After Effects doda ten efekt do warstwy i zarazem wyświetli jego ustawienia w panelu Effect Controls. Można zmieniać ustawienia szablonu animacji tu lub w panelu Timeline. Tym razem będziemy wprowadzać klucze animacji w panelu Timeline. kod czasowy i czas trwania Najważniejszym pojęciem związanym z czasem jest trwanie lub długość występowania jakiegoś zjawiska. W After Effects każdy materiał użyty do wykonania projektu, warstwa czy kompozycja, ma przypisany swój własny czas trwania. Jest on odzwierciedlony w czasach początkowym i końcowym, które można odczytać na linijce czasu w panelach Composition, Layer lub Timeline. Sposób, w jaki wyświetlamy i określamy czas w After Effects, zależy od wybranego przez nas stylu wyświetlania tego parametru i od przyjętej dla niego jednostki miary. Domyślnie aplikacja wyświetla czas w kodzie czaso- wym SMPTE (skrót od: Society of Motion Picture and Television Engineers — stowarzyszenie inżynierów filmu i telewizji). Format zapisu wygląda wtedy następująco: godziny; minuty; sekundy; klatki. Warto zwrócić uwagę, że gdy korzystamy z domyślnego kodu czasowego, to w interfejsie After Effects poszczególne jednostki czasu pooddzielane są średnikami. Oznacza to, że mamy do czynienia z kodem czasowym, w którym występuje opuszczanie klatek (drop-frame). W innych kodach czasowych, w których opuszczanie klatek nie jest stosowane (włącznie z tym kodem, z którego korzystamy w tej książce), do oddzielenia liczb używa się dwukropka. Więcej informacji o tym, w jaki sposób i kiedy należy zmienić kod czasowy, znajdziesz w pomocy After Effects. 5 W panelu Timeline rozwiń hierarchię warstwy Title Here, a potem rozwiń gałąź Effects/Zoom-bubble, by wyświetlić parametr Transition Completion (dokonanie przejścia). ) przy parametrze Transition Completion jest za- W tej chwili ikona stopera ( znaczona, a widniejąca obok wartość to 0 . Na ścieżce parametru Transition Completion widoczny jest niewielki romb. To graficzny symbol klatki kluczo- wej, która została automatycznie utworzona w chwili przypisania efektu. 6 Przejdź do pozycji 1:00. W tym celu kliknij w panelu Timeline pole wyświetlające czas bieżący i wpisz wartość 100, a następnie wciśnij klawisz Enter lub Return. Możesz także po prostu przeciągnąć wskaźnik czasu bieżącego do pozycji 1:00.  Uwaga: Nie należy zaznaczać parametru Transition Completion, gdyż spowoduje to zazna- czenie obu klatek kluczowych; naszym celem jest zmiana wartości tylko w jed- nej z nich (drugiej). 30 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę 7 Zmień wartość parametru Transition Completion na 100 . Mimo że ta animacja jest bardzo prosta, warto zadbać o jej dopracowanie przez dodanie złagodzenia ruchu za pomocą funkcji o nazwie Easy Ease (łagodzenie przejścia). Wprowadzenie złagodzenia na początku i na końcu animowanej sekwencji (tj. najpierw stopniowego przyspieszenia, a potem spo- wolnienia tempa ruchu) pozwala uniknąć powstania animacji z ruchem zbyt gwałtownym lub mechanicznym. 8 Kliknij prawym przyciskiem myszy (Win- dows) lub z wciśniętym klawiszem Ctrl (Mac OS) klatkę kluczową w pozycji 1:00 i wybierz z podręcznego menu polecenie Keyframe Assistant/Easy Ease In (asystent klatek kluczowych/złagodzenie wejścia). E Wskazówka: Aby w panelu Timeline obejrzeć interesujący nas odcinek animacji w powiększeniu, na- leży przesunąć suwak skalowania czasu u dołu okna. Klatki kluczowe wykorzystywane są do tworzenia animacji ruchu, efektów, właściwości dźwięku oraz wielu innych rzeczy, które zmieniają się w czasie, a także sterowania nimi. Klatka kluczowa to punkt na osi czasu, w którym okre- ślamy pewną wartość, na przykład położenie w przestrzeni, przezroczystość lub głośność. Wartości pomiędzy poszczególnymi klatkami są interpolowane. Kiedy używamy klatek kluczowych do wprowadzenia stopniowej zmiany jakie- goś parametru, musimy użyć przynajmniej dwóch klatek (jednej na początku zmiany i drugiej na końcu). 9 Przejrzyj wykonaną animację, przesuwając wskaźnik bieżącego czasu od 0 do 1:00. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK 31 Poleć książkęKup książkę Zmiana ustawień szablonu animacji w panelu effect controls Do warstwy z tekstem dodamy jeszcze jeden szablon animacji, lecz tym razem dostosujemy jego ustawienia w panelu Effect Controls. 1 Wróć na początek osi czasu, wykonując jedną z poniższych operacji: • Przeciągnij wskaźnik bieżącego czasu jak najdalej w lewo, tak by znów umieścić go w pozycji 0:00. • Kliknij pole czasu bieżącego w panelu Timeline lub Composition i wpisz 00. Jeśli zrobiłeś to w panelu Composition, kliknij OK, by zamknąć okno dialogowe Go to Time (przejdź do czasu). 2 W polu wyszukiwania panelu Effects Presets wpisz frazę channel blur (rozmycie kanału). 3 Przeciągnij efekt Channel Blur (rozmycie kanału) na tekst wyświetlony w pa- nelu Composition. Program doda efekt Channel Blur do panelu Timeline i zarazem wyświetli jego ustawienia w panelu Effect Controls. 4 W panelu Effect Controls kliknij trójkątne strzałki obok efektów Zoom-bubble, Spherize (kulistość) oraz Transform (przekształcenie), by móc skoncentrować się na ustawieniach efektu Channel Blur. 5 Ustaw wartości parametrów Red Blurriness (rozmycie kanału czerwonego), Green Blurriness (rozmycie kanału zielonego), Blue Blurriness (rozmycie kanału niebieskiego) oraz Alpha Blurriness (rozmycie kanału alfa) na 50. 6 Kliknij ikonę stopera przy każdym parametrze, którego wartość zmieniłeś, aby utworzyć dla nich początkowe klatki kluczowe. 7 Z rozwijanej listy Blur Dimensions (kierunek rozmycia) wybierz opcję Vertical (pionowo). 8 Przejdź do pozycji 1:00 na listwie czasowej. 32 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę 9 Zmień wartości parametrów w następujący sposób: • Red Blurriness = 75, • Green Blurriness = 25, • Blue Blurriness = 0, • Alpha Blurriness = 0. podgląd wykonanej pracy Najprawdopodobniej nie możesz się już doczekać, kiedy zobaczysz wyniki swojej pracy. Swoją kompozycję możesz obejrzeć, korzystając z panelu Preview (podgląd), znajdującego się w stosie paneli, które w domyślnej przestrzeni roboczej zajmują prawą stronę okna aplikacji. Aby uruchomić podgląd kompozycji, należy kliknąć w tym panelu przycisk Play/Stop lub po prostu wcisnąć klawisz spacji. 1 Na zakładce bgwtext okna Timeline zwiń hierarchię warstwy Title Here i usuń zaznaczenie obu warstw. 2 Upewnij się, że dla każdej warstwy, którą chcesz obejrzeć na podglądzie, jest aktywny przełącznik widoczności, Video ( ). W tym przypadku uwzględnione powinny zostać warstwy Title Here i Background. 3 Wciśnij klawisz Home, aby przenieść się na początek linijki czasu. E Wskazówka: Kliknij pusty obszar poza kadrem w oknie Composition, jeżeli chcesz ukryć tra- jektorię obiektu na czas wyświetlania podglądu. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK 33 Poleć książkęKup książkę E Wskazówka: Sprawdź, czy znaczni- ki końców zakresu roboczego obejmują wszystkie klatki, któ- re chcesz obejrzeć. 4 Wykonaj jedno z poniższych poleceń: • W oknie Preview kliknij przycisk Play/Stop ( ). • Wciśnij klawisz spacji. 5 Aby zatrzymać podgląd, wykonaj jedną z poniższych czynności: • W oknie Preview kliknij przycisk Play/Stop. • Wciśnij klawisz spacji. Nasza animacja nie należy do skomplikowanych, więc jej podgląd powinien się odtwarzać w czasie rzeczywistym. Gdy wciskamy klawisz spacji lub klikamy przycisk Play/Stop, program bu- foruje całą kompozycję i przydziela na ten cel dostateczną ilość RAM-u, aby odtwarzanie (z dźwiękiem) odbywało się tak szybko, jak na to pozwalają moż- liwości systemu, przy czym maksymalną szybkość wyznacza wartość parame- tru Frame Rate. Liczba klatek, jakie mogą zostać odtworzone w tym trybie, jest zależna od ilości pamięci dostępnej dla aplikacji. Pełna szybkość odtwa- rzania jest zazwyczaj osiągana dopiero wtedy, gdy program zdoła zbuforować wszystkie klatki objęte podglądem. W panelu Timeline podgląd jest odtwarzany albo w zakresie roboczym, albo od początku linijki czasu. W panelach Layer i Footage ten typ podglądu od- twarza tylko materiał nieprzycięty. Zanim zaczniesz, sprawdź, które klatki są oznaczone jako zakres roboczy. Odtworzymy teraz całą kompozycję — animowany tekst plus efekty graficzne. 6 W panelu Timeline kliknij zakładkę bgwtext 2, aby wyświetlić tę kompozycję. 7 Upewnij się, że przełącznik widoczności, Video ( ), jest włączony dla wszyst- kich warstw w tej kompozycji (z wyjątkiem warstwy dźwiękowej), po czym wciśnij klawisz F2 w celu usunięcia zaznaczenia warstw. 8 Przeciągnij wskaźnik bieżącego czasu na początek linijki albo wciśnij klawisz Home. 34 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę 9 Aby rozpocząć odtwarzanie, kliknij przycisk Play/Stop ( ) w panelu Preview lub wciśnij klawisz spacji. Zielony pasek postępu określa, które klatki są buforowane w pamięci RAM. Kiedy wszystkie klatki zostaną wczytane do pamięci, podgląd będzie odtwa- rzany w czasie rzeczywistym. Im więcej szczegółów chcemy zobaczyć, tym więcej potrzebujemy RAM-u. Liczbę uwzględnianych w podglądzie detali można kontrolować przez ustala- nie rozdzielczości, stopnia powiększenia i jakości podglądu. Istnieje również możliwość ograniczenia liczby warstw widocznych na podglądzie. Aby to uczynić, należy wyłączyć przełącznik widoczności dla wybranych warstw. Można też ograniczyć zakres roboczy kompozycji. 10 Aby zatrzymać podgląd, wciśnij klawisz spacji. 11 Wybierz File/Save, aby zachować efekty dotychczasowej pracy. optymalizacja działania programu after effects Konfiguracja programu After Effects i komputera wpływa bezpośrednio na tempo renderowania projektów. Złożone kompozycje mogą przy renderowaniu wyma- gać mnóstwa pamięci RAM, a zapisanie zrenderowanego filmu może wymagać sporej ilości przestrzeni dyskowej. Sprawdź sekcję Improve Performance (popra- wianie wy
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Adobe After Effects CC. Oficjalny podręcznik
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: