Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00318 007466 18994649 na godz. na dobę w sumie
Adobe After Effects CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II - książka
Adobe After Effects CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II - książka
Autor: , Liczba stron: 406
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4746-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> after effects
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Adobe After Effects CC służy do tworzenia kompozycji, animacji i efektów specjalnych. Umożliwia korzystanie z warstw na wiele rozmaitych sposobów, dołączanie wyrafinowanych efektów wizualnych oraz dźwiękowych, a także animowanie obiektów i efektów specjalnych. Jest ulubionym narzędziem wykorzystywanym przez montażystów, twórców filmów, projektantów stron internetowych i ekspertów od efektów specjalnych do cyfrowego udoskonalania filmów, jak również do cyfrowej postprodukcji filmów kinowych, telewizyjnych, DVD oraz przeznaczonych do publikacji w sieci. Opanowanie tego narzędzia pozwala na uzyskiwanie spektakularnych wyników!

Ta książka jest oficjalnym materiałem szkoleniowym firmy Adobe, jednym z najlepszych dostępnych na rynku. Została przejrzana i zaktualizowana pod kątem najnowszej wersji oprogramowania. Składa się z piętnastu lekcji, a każda z nich zawiera niezastąpione wskazówki, przydatne dla początkujących i doświadczonych użytkowników programu Adobe After Effects. Podane tu informacje, porady i ćwiczenia pomogą w opanowaniu zarówno najbardziej podstawowych, jak i wielu wyrafinowanych funkcji oprogramowania. Znalazły się tu również wskazówki przydatne w korzystaniu z nowości dostępnych w najnowszej wersji aplikacji. To znakomity punkt wyjścia do nauki, doskonalenia warsztatu oraz do swobodnego eksperymentowania.

W tej książce:

Adobe After Effects: doceniany przez najlepszych!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI WPROWADZENIE Kilka słów o książce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wymagania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Instalacja programów After Eff ects i Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Optymalizacja wydajności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Przywracanie ustawień domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Przygotowanie plików z lekcjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak korzystać z lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Dodatkowe zasoby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Autoryzowane centra szkoleniowe fi rmy Adobe . . . . . . . . . . . . . . 1 1 2 2 2 3 4 5 6 7 1 ZAPOZNANIE SIĘ Z TOKIEM PRACY 8 Obszar roboczy programu After Eff ects . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Rozpoczynanie pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Tworzenie projektu i importowanie materiałów . . . . . . . . . . . . . . 11 Tworzenie kompozycji i rozmieszczanie warstw . . . . . . . . . . . . . . 15 Warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Dodawanie efektów i zmienianie właściwości warstwy . . . . . . . 18 Animowanie kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Przybornik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Kod czasowy i czas trwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Panel Timeline (oś czasu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Podgląd wykonanej pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Optymalizacja działania programu After Eff ects . . . . . . . . . . . . . . 32 Renderowanie i eksportowanie kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Dostosowywanie przestrzeni roboczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Zmienianie jasności interfejsu użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Dodatkowe źródła informacji o After Eff ects . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 iv SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę 2 TWORZENIE PROSTEJ ANIMACJI Z UŻYCIEM EFEKTÓW I SZABLONÓW 38 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Importowanie materiałów za pomocą programu Bridge . . . . . . 41 Tworzenie kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Praca z zaimportowanymi warstwami Illustratora . . . . . . . . . . . . . 46 Dodawanie efektów do warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Dodawanie efektów i sterowanie nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Dodawanie szablonu animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Podgląd działania efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Dodawanie przezroczystości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Renderowanie kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 3 ANIMOWANIE TEKSTU 58 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Warstwy tekstowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Instalowanie fontów z biblioteki Typekit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Tworzenie i formatowanie tekstu punktowego . . . . . . . . . . . . . . . 65 Korzystanie z szablonu animacji tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Animowanie za pomocą klatek kluczowych skalowania . . . . . . . 71 Animowanie z użyciem relacji dziedziczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Animowanie tekstu zaimportowanego z Photoshopa . . . . . . . . . 74 Warstwa-rodzic i warstwa-potomek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Animowanie odległości między literami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Animowanie przezroczystości tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Korzystanie z grup animatorów tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Grupy animatorów tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Animowanie położenia warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Synchronizowanie animacji warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Dodawanie rozmycia ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 4 WARSTWY KSZTAŁTU 88 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Tworzenie kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Tworzenie warstwy kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Tworzenie samoanimującego się kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Powielanie kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 v Poleć książkęKup książkę Tworzenie własnych kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Ustawianie warstw z użyciem funkcji przyciągania . . . . . . . . . . . . 99 Animowanie kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Tworzenie atrap na podstawie istniejących ścieżek . . . . . . . . . . . 106 Podgląd kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Animowanie warstw zgodnie z dźwiękami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 5 ANIMOWANIE PREZENTACJI MULTIMEDIALNEJ 114 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Korzystanie z bibliotek Creative Cloud w programie After Eff ects . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Dopasowywanie punktów zaczepienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Ustanawianie relacji podporządkowania między warstwami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Prekomponowanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Kluczowanie ścieżki ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Animowanie pozostałych elementów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Efekty specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Warstwy jednolitego koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Animowanie warstw prekomponowanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Animowanie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Dodawanie ścieżki dźwiękowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Obsługiwane formaty plików dźwiękowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Edycja plików audio w programie Adobe Audition . . . . . . . . . . . . 142 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 6 ANIMOWANIE WARSTW 144 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Przygotowywanie warstwowych plików Photoshopa . . . . . . . . . 148 Style warstw w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Symulowanie zmian oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Powielanie animacji za pomocą narzędzia Pick Whip . . . . . . . . . . 152 Wyrażenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Animowanie ruchu elementów pejzażu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Prekomponowanie i maskowanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Maski ścieżek oraz maski ruchome . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Animowanie cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Dodawanie efektu Lens Flare . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Animowanie zegara . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 vi SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę Renderowanie animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Remapping czasu kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 7 PRACA Z MASKAMI 176 Maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Tworzenie maski za pomocą pióra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Edycja maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Tryby masek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Tworzenie maski Béziera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Zmiękczanie krawędzi maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Zastępowanie zawartości maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Przybliżanie i przesuwanie widoku metodą dotykową . . . . . . . . 186 Dodawanie odbić . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Tworzenie winiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Ustalanie zależności czasowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Stosowanie narzędzi Rectangle i Ellipse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Wskazówki dotyczące tworzenia masek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Przycinanie zakresu roboczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 8 ZNIEKSZTAŁCANIE OBIEKTÓW ZA POMOCĄ NARZĘDZI PUPPET 198 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Omówienie narzędzi Puppet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Dodawanie pinezek deformacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Usztywnianie obszaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Defi niowanie obszarów nakładania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Animowanie pozycji pinezek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Ściskanie i rozciąganie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Nagrywanie animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Zadanie dodatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 9 PĘDZEL ROTOSKOPOWY 216 Kilka słów o rotoskopii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Wyznaczanie brzegu segmentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Używanie programów Premiere Pro i After Eff ects . . . . . . . . . . . . 222 ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 vii Poleć książkęKup książkę Dopracowanie maski warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Efekty Refi ne Soft Matte i Refi ne Hard Matte . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Zamrażanie efektów działania narzędzia Roto Brush . . . . . . . . . . 228 Modyfi kacja tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Dodawanie animowanego tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Tworzenie pliku wyjściowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Zadanie dodatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 10 KOREKCJA KOLORÓW 238 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 Podgląd projektu na monitorze wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Ustawianie balansu kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Korekcja kolorów za pomocą efektu Color Finesse 3 . . . . . . . . . . 246 Zmiana tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Korekcja koloru chmur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Śledzenie ruchu chmur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 Wymiana nieba w drugim klipie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Gradacja kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Zadanie dodatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 11 TWORZENIE SZABLONÓW GRAFIKI RUCHOMEJ 268 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Przygotowanie głównej kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Konfi gurowanie szablonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Tworzenie suwaka obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Przytłumianie obrazu tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Poszerzanie zawartości panelu Essential Graphics o właściwości tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Eksportowanie szablonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Zadanie dodatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 12 PRACA W TRZECH WYMIARACH 288 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Tworzenie tekstu 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 Importowanie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294 Wstawianie źródeł światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295 Dodawanie kamery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299 viii SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę Wytłaczanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301 Praca z aplikacją Cinema 4D Lite . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Modyfi kowanie warstwy C4D w programie After Eff ects . . . . . . 310 Wykańczanie projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 Zapisywanie wielu ujęć w aplikacji Cinema 4D . . . . . . . . . . . . . . . 312 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 13 ANALIZATOR RUCHÓW KAMERY 314 Kilka słów na temat efektu 3D Camera Tracker . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Likwidowanie zniekształceń wywołanych efektem rolling shutter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318 Analizowanie ruchu w zarejestrowanym materiale . . . . . . . . . . . . 319 Tworzenie płaszczyzny podłoża, kamery i pierwszego tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 Tworzenie realistycznych cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324 Tworzenie dodatkowych elementów tekstowych . . . . . . . . . . . . . 327 Przypinanie warstwy do płaszczyzny za pomocą obiektu zerowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329 Animowanie elementów tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331 Dopasowywanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333 Podgląd kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 14 ZAAWANSOWANE TECHNIKI EDYCJI 336 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Stabilizowanie ujęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Skalowanie dwusześcienne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339 Ustawienia efektu Warp Stabilizer VFX . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Jednopunktowe śledzenie ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343 Przesuwanie i skalowanie punktów śledzenia . . . . . . . . . . . . . . . . 347 Dryfowanie punktu śledzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Śledzenie wielopunktowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 mocha dla After Eff ects . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353 Symulacja ruchów cząsteczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 Właściwości efektu Particle Systems II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356 Obrazy o rozszerzonym zakresie tonalnym (HDR) . . . . . . . . . . . . . 363 Wykorzystywanie efektu Timewarp do retimingu odtwarzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369 ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 ix Poleć książkęKup książkę 15 RENDEROWANIE I TWORZENIE PLIKÓW WYJŚCIOWYCH 370 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Tworzenie szablonów renderingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373 Kompresja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 377 Eksportowanie za pomocą panelu Render Queue . . . . . . . . . . . . 378 Renderowanie fi lmów przy użyciu aplikacji Adobe Media Encoder . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 380 Przygotowywanie fi lmów dla urządzeń przenośnych . . . . . . . . . 380 Dostosowanie fi lmu do potrzeb telewizyjnych . . . . . . . . . . . . . . . 385 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387 DODATEK. OGÓLNE SKRÓTY KLAWISZOWE DODATEK. MODYFIKOWANIE SKRÓTÓW KLAWISZOWYCH SKOROWIDZ 388 389 391 x SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę 1 ZAPOZNANIE SIĘ Z TOKIEM PRACY Tematyka lekcji tworzyć projekt i importować materiały; tworzyć kompozycje i rozmieszczać warstwy; Podczas tej lekcji nauczysz się: • • • poruszać się po interfejsie programu After Effects; • posługiwać się panelami Project, Composition i Timeline; • zmieniać właściwości warstw; • • • uzyskiwać podgląd rezultatów swojej pracy; • dostosowywać przestrzeń roboczą programu do własnych potrzeb; • modyfikować ustawienia preferencji związane z interfejsem użytkownika; • znajdować dodatkowe źródła informacji na temat posługiwania się progra- stosować proste efekty: tworzyć klatki kluczowe; mem After Effects. Zaznajomienie się z materiałem zawartym w tej lekcji zajmie około godziny. Aby wykonać prezentowane tu ćwiczenia, należy pobrać materiały pomocnicze, tak jak to zostało opisane we wprowadzeniu, w podrozdziale „Przygotowanie plików z lekcjami”. Podczas wykonywania ćwiczeń oryginalne pliki będą zachowy- wane, gdyby jednak zaszła potrzeba ich przywrócenia, należy je ponownie pobrać. 8 Poleć książkęKup książkę PROJEKT: SEKWENCJA TYTUŁOWA PROJEKT: SEKWENCJA TYTUŁOWA Niezależnie od tego, czy używamy programu After Eff ects do wykonania prostej sekwencji z animowanym tytułem DVD, czy do kreowania wymyślnych efektów specjalnych, niemal zawsze stosujemy ten sam podsta- wowy tok pracy. Interfejs programu ułatwia nam pracę na każdym etapie produkcji. 9 Poleć książkęKup książkę Obszar roboczy programu After Effects Program After Effects oferuje niezwykle elastyczny i w pełni konfigurowalny obszar roboczy. Okno główne nazywane jest oknem aplikacji, a układ dostępnych w nim paneli przyjęło się nazywać przestrzenią roboczą (ang. workspace). W układzie domyślnym niektóre panele są uło- żone w stos, a inne zajmują odrębne, wydzielone dla nich obszary, tak jak na poniższym rysunku. A B C D E F G H A. Okno aplikacji B. Panel kompozycji C. Pasek przestrzeni roboczych D. Panele ułożone w stos E. Przybornik F. Panel projektu G. Panel osi czasu Przestrzeń roboczą można modyfikować przez przeciąganie paneli w różne miejsca okna. Po- zwala to na uzyskanie takiej konfiguracji, która najlepiej odpowiada naszym potrzebom i stylowi pracy. Panele można także grupować, wyrównywać i układać w stosy, a nawet oddzielać od okna aplikacji (można nimi wtedy manipulować jak niezależnymi oknami). Gdy zmieniamy rozmiar lub położenie jednego panelu, pozostałe automatycznie dostosowują się do tych zmian. Gdy przeciągamy panel w celu zmiany jego położenia, obszar, w którym możemy ten panel umieścić — tzw. strefa zrzutu — jest odpowiednio wyróżniany. Strefa zrzutu wskazuje, gdzie i jak można wstawić panel do bieżącej przestrzeni roboczej. Umieszczenie panelu w takiej strefie powoduje jego zadokowanie, dodanie do grupy lub dołączenie do stosu paneli. Jeśli upuścimy panel przy krawędzi innego panelu, grupy bądź okna, zostanie on zadokowany obok istniejącej grupy, a to spowoduje zmianę rozmiarów wszystkich grup, aby nowy panel mógł się zmieścić. Jeżeli upuścimy panel w obrębie innego panelu lub grupy paneli albo w obszarze zakładki panelu, zostanie on dodany do istniejącej grupy i zajmie najwyższe miejsce na stosie. Inne grupy paneli nie zmienią wtedy swoich rozmiarów. Panel można również otworzyć w niezależnym oknie. W tym celu należy wskazać panel, a następ- nie wybrać z jego menu polecenie Undock Panel (odłącz panel) lub Undock Frame (odłącz ramkę). Można też po prostu przeciągnąć panel albo całą grupę poza okno aplikacji. 10 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę Rozpoczynanie pracy Podstawowy tok pracy z programem After Effects składa się z następujących sześciu etapów: zaimportowanie i uporządkowanie materiałów, utworzenie kompozycji i ułożenie warstw, dodanie efektów, animowanie elementów, pod- gląd uzyskanego rezultatu, wyrenderowanie finalnej kompozycji i zapisanie jej w formacie pozwalającym na udostępnianie szerszej publiczności. W trakcie tej lekcji utworzymy prosty film wideo i potraktujemy to jako okazję do zapoznania się zarówno z opisanym tokiem pracy, jak i z interfejsem programu. Zaczniemy jednak od obejrzenia gotowego filmu, aby mieć wyobrażenie o tym, do czego będziemy zmierzać. 1 Upewnij się, że wymienione niżej pliki są na dysku twardym w folderze Lessons/Lesson01, a jeśli któregoś nie ma, pobierz go z serwera wydawnictwa Helion. • W folderze Assets — movement.mp3, swimming_dog.mp4, title.psd. • W folderze Sample_Movie — Lesson01.avi, Lesson01.mov. 2 Za pomocą przeglądarki Windows Media Player odtwórz przykładowy film Lesson01.avi (lub za pomocą przeglądarki QuickTime Player odtwórz Lesson01.mov), aby zobaczyć, co jest celem ćwiczeń prezentowanych podczas tej lekcji. Po obejrzeniu filmu zamknij przeglądarkę. Jeśli masz mało miejsca na dysku, możesz ten film usunąć. Tworzenie projektu i importowanie materiałów Przed rozpoczęciem każdej lekcji warto pamiętać o przywróceniu domyślnych ustawień programu After Effects (więcej informacji na ten temat można znaleźć w podrozdziale „Przywracanie ustawień domyślnych” na str. 3. Można to zrobić za pomocą prostego skrótu klawiszowego. 1 Uruchom program After Effects i natychmiast wciśnij klawisze Ctrl+Alt+Shift (Windows) lub Command+Option+Shift (Mac OS), aby przywrócić ustawie- nia domyślne. W oknie z prośbą o potwierdzenie usunięcia bieżących usta- wień kliknij przycisk OK. 2 Zamknij okno Start. E Wskazówka: Przy- wracanie ustawień domyślnych pro- gramu After Effects w systemie Windows może sprawiać kłopot, zwłaszcza jeśli dysponujemy szybkim kompute- rem. Odpowiednie klawisze trzeba wcisnąć po dwukrot- nym kliknięciu ikony programu, ale zanim zacznie on podawać listę wczytywanych plików. Alternatywna metoda polega na wybraniu polecenia Edit/[nazwa użytkow- nika serwisu Creative Cloud]/Clear Settings i ponownym urucho- mieniu programu. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 11 Poleć książkęKup książkę Program otworzy swoje główne okno z pustym, niezatytułowanym projektem. E Wskazówka: Aby szybko zmaksymalizować jakiś panel, kliknij dwukrotnie jego zakładkę. Ponowne dwukrotne kliknięcie zakładki spowoduje przywrócenie pier- wotnych wymiarów panelu. W programie After Effects projekt jest pojedynczym plikiem, zawierającym od- niesienia do wszystkich wykorzystywanych materiałów. Znajdują się tam również kompozycje (ang. compositions), będące odrębnymi pojemnikami używanymi do łączenia materiałów filmowych z efektami i stanowiącymi źródło danych wyjściowych. Pierwszą rzeczą, jaką robimy, zaczynając nowy projekt, jest zazwyczaj wczytanie przygotowanego wcześniej materiału. 3 Wybierz polecenie File/Import/File (plik/importuj/plik). 4 Odszukaj folder Assets w folderze Lessons/Lesson01. Trzymając wciśnięty klawisz Shift, zaznacz pliki movement.mp3 i swimming_dog.mp4. Następnie kliknij przycisk Import (importuj) lub Open (otwórz). 12 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę Materiał to podstawowy składnik projektu wykonywanego w After Effects. Moż- na importować najróżniejsze materiały: pliki graficzne, sekwencje obrazów, klipy filmowe, pliki dźwiękowe, pliki warstwowe (utworzone Photoshopie lub Illustra- torze), inne projekty After Effects oraz projekty stworzone w Adobe Premiere® Pro. Materiały mogą być importowane w dowolnym momencie. W trakcie importowania materiałów program informuje o postępie tej czynności w oknie Info. Jednym z materiałów potrzebnych do wykonania naszego projektu jest utworzony w Photoshopie plik wie- lowarstwowy, więc zaimportujemy go oddzielnie jako kompozycję. 5 Kliknij dwukrotnie w dolnej czę- ści panelu Project (projekt), aby otworzyć okno dialogowe Import File (importuj plik). 6 Jeszcze raz otwórz folder Lessons/Lesson01/Assets i zaznacz plik title.psd. Z listy rozwijanej Import As (importuj jako) wybierz opcję Composition (kompozycja), a potem kliknij Import lub Open. E Wskazówka: Można również wybrać z głównego menu polecenie File/ Import/Multiple Files (plik/importuj/wiele plików) w celu zazna- czenia plików znajdu- jących się w różnych folderach. Można również przeciągać i upuszczać pliki bez- pośrednio z Eksploa- tatora (Windows) lub z Findera (Mac OS), albo wykorzystać aplikację Adobe Brid- ge do wyszukiwania, przeglądania i impor- towania materiałów oraz zarządzania nimi. After Effects wyświetli dodatkowe okno dialogowe z opcjami dla importowanego pliku. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 13 Poleć książkęKup książkę 7 W oknie title.psd wybierz z listy rozwijanej Import Kind (typ importu) opcję Composition (kompozycja). Dzięki temu zaim- portujesz wielowarstwowy plik Photoshopa jako kompozycję. Zaznacz również opcję Editable Layer Styles (edytowalne style warstwy), którą znajdziesz w obszarze Layer Options (opcje warstwy). Kliknij przycisk OK. Zaimportowany materiał pojawi się w panelu Project. 8 W panelu Project kliknij dowolny z zaimportowanych plików, aby go zazna- czyć. Zwróć uwagę na okienko podglądu znajdujące się na samej górze panelu Project. Możesz tam zobaczyć również typ zaznaczonego pliku, jego wielkość oraz inne informacje. Gdy importujemy pliki, After Effects nie kopiuje ich zawartości do projektu. Zamiast tego dla każdego materiału widocznego w panelu Project tworzone są odnośniki do plików źródłowych. Za każdym razem gdy program potrzebuje grafik lub dźwięków zawartych w tych materiałach, wczytuje je z odpowiednich plików źródłowych. To pozwala utrzymać niewielki rozmiar pliku z projektem, jak również umożliwia modyfikowanie wykorzystywanych materiałów w innych aplikacjach bez wprowadzania zmian w samym projekcie. Jeśli przeniesiemy plik w inne miejsce i program nie będzie w stanie go odnaleźć, otrzymamy komunikat o braku pliku. Aby przywrócić powiązanie materiału z plikiem źródłowym, należy wybrać polecenie File/Dependencies/Find Missing Footage (plik/zależności/znajdź brakujący materiał). Można również wpisać słowa Missing Footage w polu Search (szukaj) w panelu Project i odszukać brakujące zasoby. E Wskazówka: Podobnie jak pliki można wyszukiwać brakujące fonty lub efekty — po wybra- niu File/Dependencies należy wybrać Find Missing Fonts (znajdź brakujące fonty) bądź Find Missing Effects (znajdź brakujące efekty). Można też po prostu wpisać w polu Search (szukaj) słowa Missing Fonts lub Missing Effects. 14 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę Aby zaoszczędzić czas, a także zminimalizować wielkość i złożoność projektu, importujemy dany materiał zazwyczaj jeden raz, a później używamy go wielo- krotnie. W niektórych przypadkach konieczne jest jednak importowanie pliku kilkakrotnie. Na przykład gdy chcemy go użyć z różnym tempem odtwarzania — Frame Rate (liczba klatek na sekundę). Po zaimportowaniu materiałów dobrze jest zapisać projekt. 9 Wybierz z menu głównego polecenie File/Save (plik/zapisz). W oknie Save As (zapisz jako) odszukaj folder Lessons/Lesson01/Finished_Project. Nazwij projekt Lesson01_Finished.aep (lekcja 1. ukończona), a następnie kliknij przycisk Save (zapisz). Tworzenie kompozycji i rozmieszczanie warstw Następną czynnością, którą wykonamy, będzie utworzenie kompozycji. Jest ona miejscem, w którym tworzymy wszystkie animacje, warstwy i efekty. W progra- mie After Effects każda kompozycja posiada dwa wymiary przestrzenne oraz wymiar czasowy. Kompozycje zawierają jedną lub więcej warstw, które są rozmieszczone w pane- lach Composition (kompozycja) i Timeline (oś czasu). Każdy element, jaki dodasz do kompozycji (na przykład plik graficzny, klip filmowy, plik dźwiękowy, warstwa oświetlenia, warstwa kamery, a nawet inna kompozycja), stanie się nową warstwą. Proste projekty mogą zawierać jedną kompozycję, podczas gdy bardziej złożone mogą składać się z kilku — ułatwia to zapanowanie nad dużą ilością materiału i wprowadzanie skomplikowanych, wieloetapowych efektów. Aby utworzyć kompozycję, wystarczy przeciągnąć materiały do panelu Timeline, a program automatycznie utworzy dla nich warstwy. 1 Trzymając wciśnięty klawisz Shift, zaznacz w panelu Proje- ct materiały movement.mp3, swimming_dog.mp4 i title. Nie zaznaczaj folderu title Layers. 2 Przeciągnij zaznaczone materia- ły do panelu Timeline. Wyświet- lone zostanie okno dialogowe o nazwie New Composition from Selection (nowa kompozycja z zaznaczenia). E Wskazówka: Kompozycję można utworzyć także pod- czas importowania materiałów — należy w oknie Import File zaznaczyć opcję Create Composition (utwórz kompozycję). ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 15 Poleć książkęKup książkę After Effects ustala wymiary kom- pozycji na podstawie parametrów wskazanych materiałów. Wymiary wszystkich obrazów wykorzysta- nych w tym przykładzie są iden- tyczne, można więc zaakceptować domyślne ustawienia. 3 Upewnij się, że z listy roz- wijanej Use Dimensions From jest wybrana pozycja swimming_dog.mp4. Kliknij przycisk OK w celu utworzenia nowej kompozycji. Materiały pojawią się jako warstwy w panelu Timeline, a w panelu Composition zostanie wyświetlona kompozycja o nazwie swimming_dog. Gdy dodajemy materiał do kompozycji, staje się on źródłem nowej warstwy. Kompozycja może zawierać dowolną liczbę warstw. Możliwe jest również umiesz- czenie kompozycji jako warstwy w innej kompozycji. Taka operacja nazywana jest zagnieżdżaniem (ang. nesting). Niektóre z zaimportowanych materiałów są dłuższe od innych, lecz w tym przy- padku wszystkie powinny być wyświetlane tylko tak długo, jak długo na ekranie widoczny jest pływający pies. Zmienimy więc długość całej kompozycji na 7:00, by dopasować ją do długości klipu z psem. 4 Wybierz polecenie Composition/Composition Settings (kompozycja/ustawie- nia kompozycji). 16 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę 5 W oknie dialogowym Composition Settings zmień nazwę kompozycji na movement (ruch), parametr Duration (czas trwania) ustaw na 7:00, a potem kliknij OK. W panelu Timeline można teraz odczytać taki sam czas trwania dla wszystkich warstw. W naszej kompozycji są trzy materiały źródłowe, dlatego w oknie Timeline znaj- dują się trzy warstwy. W zależności od kolejności, w jakiej elementy były zazna- czane podczas importowania, stos warstw w panelu Timeline może różnić się od przedstawionego na poprzedniej stronie. Warstwy muszą być jednak umieszczo- ne w odpowiedniej kolejności, gdy dodajemy do nich efekty i animacje. Dlatego poustawiamy je teraz. Warstwy Warstwy (layers) są składnikami, których używamy do budowania kompozycji. Każdy element, jaki dodamy do kompozycji (na przykład plik graficzny, klip filmo- wy, plik dźwiękowy, źródło światła, kamera, a nawet inne kompozycje), stanie się nową warstwą. Bez warstw kompozycja będzie się składać tylko z pustej ramki. Dzięki warstwom można pracować z wybranymi materiałami, nie wpływając na pozostałe. Na przykład można przemieszać, obracać lub maskować jedną war- stwę bez naruszania reszty warstw w kompozycji. Można umieścić ten sam ma- teriał na kilku różnych warstwach, lecz za każdym razem użyć go w inny sposób. Ogólnie rzecz biorąc, kolejność warstw w panelu Timeline odpowiada kolejności nakładania się ich w panelu Composition. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 17 Poleć książkęKup książkę  Uwaga: Aby móc zaznaczyć pojedyn- czą warstwę, należy wcześniej usunąć istniejące zaznacze- nie przez kliknięcie pustego obszaru w panelu Timeli- ne lub wciśnięcie klawisza F2.  Uwaga: To ćwi- czenie jest zaledwie wierzchołkiem góry lodowej. Więcej o efektach i anima- cjach dowiesz się z lekcji 2., „Tworzenie prostej animacji z użyciem efektów i szablonów”, a także z innych części książki. 6 Kliknij pusty obszar panelu Timeline, by usunąć zaznaczenie warstw, a potem przeciągnij warstwę title na sam wierzch stosu (jeżeli ta warstwa się tam nie znajduje). Warstwę movement.mp3 ustaw na samym dole. 7 Wybierz File/Save, aby zachować bieżący stan projektu. Dodawanie efektów i zmienianie właściwości warstwy Kompozycja została utworzona. Teraz możemy zacząć zabawę — stosować efekty, tworzyć transformacje, dodawać animacje. Możemy wykorzystywać dowolne kombinacje efektów i zmieniać właściwości każdej warstwy (na przykład rozmiar, położenie, przezroczystość). Używając efektów, możemy zmienić wygląd warstwy (w przypadku warstw dźwiękowych — brzmienie), a nawet stworzyć zupełnie nowe elementy. Najłatwiej będzie zacząć od dodania któregokolwiek z setek efek- tów dostępnych w After Effects. Zmienianie właściwości warstwy Tytuł jest teraz na środku ekranu i zasłania płynącego psa. Żeby odsłonić naszego głównego bohatera, przesuniemy tytuł filmu w lewy dolny róg kadru. Tam też będzie widoczny, a jednocześnie nie będzie przeszkadzał. 1 Zaznacz w panelu Timeline warstwę title (warstwa nr 1). Zauważ, że w panelu Composition wokół tej warstwy pojawiły się uchwyty manipulacyjne. 18 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę 2 Kliknij trójkącik znajdujący się na lewo od numeru warstwy, aby rozwinąć jej właściwości. Następnie rozwiń właściwości ukryte pod pozycją Transform (przekształcenie). Są to: Anchor Point (punkt zaczepienia), Position (położe- nie), Scale (skala), Rotation (obrót), Opacity (krycie). Jeśli nie widzisz tych właściwości, przewiń w dół zawartość panelu Timeline za pomocą paska przewijania (znajduje się z prawej strony panelu). Możesz także, co jest lepszym rozwiązaniem, zaznaczyć warstwę title, a następnie wcisnąć klawisz P. 3 Rozwiń pozycję o nazwie Transform Wciśnij klawisz P, aby wyświetlić właściwość Position Ten skrót klawiszowy wyświetla tylko właściwość Position — jedyną, jaką będzie- my zmieniać w tym ćwiczeniu. Przesuniemy warstwę w lewy dolny róg kadru. 4 Zmień wartości współrzędnych właściwości Position na 265, 635. Zamiast wpisywać te liczby możesz po prostu wybrać narzędzie Selection (zaznacza- nie) i przeciągnąć nim warstwę tytułową w lewy dolny róg. 5 Wciśnij klawisz P, aby ukryć właściwość Position i tym samym uprościć wy- gląd osi czasu. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 19 Poleć książkęKup książkę Dodawanie efektu w celu skorygowania barw After Efects oferuje kilka efektów, za pomocą których można korygować lub gruntownie zmieniać kolorystykę kompozycji. Do poprawienia kontrastu całego obrazu i wzmocnienia barw wody użyjemy efektu o nazwie Auto Contrast (kon- trast automatyczny). 1 W panelu Timeline zaznacz warstwę swimming_dog.mp4. 2 Kliknij zakładkę panelu Effects Presets (efekty i szablony) — w prawej części okna aplikacji — aby go otworzyć, i wpisz w polu wyszukiwania słowo contrast.  Uwaga: Gdy klikniesz dwukrotnie warstwę w panelu Timeline, zostanie ona wyświetlona w panelu Layer (warstwa). Aby znów uaktywnić panel Composition, kliknij jego nagłówek. After Effects będzie przeglądać efekty i szablony w poszukiwaniu nazw zawierają- cych wpisywaną frazę i wyświetlać na bieżąco wyniki. Zanim skończysz wpisywa- nie, efekt Auto Contrast — należący do kategorii Color Correction (korygowanie barw) — pojawi się w panelu. 3 Przeciągnij efekt Auto Contrast na znajdującą się w panelu Timeline warstwę swimming_dog. After Effects zastosuje efekt i automatycznie otworzy panel Effect Controls (sterowanie efektem) w lewej górnej części przestrzeni roboczej. 20 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę Ponieważ wzmocnienie kontrastu spowodowało, że nasycenie kolorów stało się większe, niż byśmy chcieli, musimy nieco złagodzić ten efekt. 4 W panelu Effect Controls kliknij pole Blend With Original, wpisz wartość 20 i wciśnij Enter (Windows) lub Return (Mac OS). Dodawanie efektu stylistycznego W programie After Effects dostępne są także efekty stylistyczne. Do naszego klipu wprowadzimy wiązkę światła, która nada całości szlif artystyczny. W ustawie- niach efektu określimy kąt padania i natężenie tego dodatkowego światła. 1 W panelu Effects Presets kliknij znaczek „x”, aby zresetować pole wyszuki- wania, a następnie odszukaj efekt CC Light Sweep (snop światła), wykonując w tym celu jedną z poniższych czynności: • Wpisz CC Light w polu wyszukiwania. • Kliknij trójkąt znajdujący się obok kategorii Generate (generuj), aby rozwi- nąć posortowaną alfabetycznie listę efektów generowanych. 2 Przeciągnij efekt CC Light Sweep z kategorii Generate na nazwę warstwy swimming w panelu Timeline. After Effects umieści ustawienia efektu CC Light Sweep w panelu Effect Controls pod ustawieniami efektu Auto Contrast. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 21 Poleć książkęKup książkę 3 W panelu Effect Controls kliknij trójkątną strzałkę znajdującą się obok efektu Auto Contrast, aby zwinąć jego ustawienia. Dzięki temu będziesz lepiej wi- dzieć ustawienia efektu CC Light Sweep. Najpierw zmień kąt padania światła. 4 W polu Direction (kierunek) wpisz 37°. 5 Z listy rozwijanej Shape (kształt) wybierz opcję Smooth (gładki), aby poszerzyć i zmiękczyć wiązkę światła. 6 W polu Width (szerokość) wpisz 68, aby jeszcze bardziej poszerzyć wiązkę światła. 7 Wartość parametru Sweep Intensity (natężenie wiązki światła) zmniejsz do 20, aby uczynić efekt nieco subtelniejszym. 8 Wybierz File/Save, aby zachować rezultat dotychczasowej pracy. Animowanie kompozycji Mamy już za sobą rozpoczęcie projektu, utworzenie kompozycji, importowanie materiałów i dodawanie efektów. To wszystko wygląda świetnie, ale co byś powie- dział na odrobinę ruchu? Do tej pory stosowaliśmy jedynie statyczne efekty. W After Effects można sprawić, że dowolna kombinacja właściwości warstw bę- dzie się zmieniała w czasie. Można to zrobić za pomocą klatek kluczowych (ang. keyframes), wyrażeń (ang. expressions) lub asystentów klatek kluczowych (keyfra- me assistants). W kolejnych lekcjach odkryjemy wiele takich metod. W bieżącym projekcie zastosujemy szablon animacji, aby wprowadzić na ekran mieniący się barwami tytuł filmu. 22 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę Przygotowanie kompozycji tekstowej W tym ćwiczeniu będziemy pracować nad inną kompozycją — tą, która została zaimportowana uprzednio w warstwowym pliku Photoshopa. 1 Kliknij zakładkę panelu Project, by go wyświetlić, a następnie kliknij dwukrot- nie kompozycję title, aby otworzyć ją w jej własnym panelu Timeline. Kompozycja ta zawiera zaimportowany warstwowy plik Photoshopa. W pa- nelu Timeline widoczne są warstwy Ellipse 1 (elipsa 1) i Title Here (tutaj tytuł). Warstwa Title Here zawiera zastępczy tekst, utworzony w Photoshopie.  Uwaga: Jeśli za- kładka panelu Project nie jest widoczna, należy wybrać pole- cenie Window/Project (okno/projekt), aby otworzyć ten panel. W górnej części panelu Composition znajduje się pasek nawigacyjny (Compositon Navigator), ukazujący relację pomiędzy główną kompozycją (movement) a tą, która jest aktualnie wyświetlana (title). Kompozycja title jest zagnieżdżona w kompozycji głównej. Kompozycje można wielokrotnie zagnieżdżać, tworząc z nich wielopiętrową hierarchię; na pasku Composition Navigator wyświetlana jest wtedy cała ścieżka dostępu do bieżącej kompozycji. Strzałki pomiędzy nazwami kompozycji wskazu- ją kierunek przepływu informacji. Aby móc wymienić zastępczy tekst z Photoshopa na inny, musimy zmienić war- stwę Title Here w edytowalną warstwę tekstową. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 23 Poleć książkęKup książkę  Uwaga: Jeżeli zo- baczysz ostrzeżenie o brakujących fon- tach lub przerwanych połączeniach między warstwami, po prostu kliknij OK. 2 Zaznacz w panelu Timeline warstwę Title Here (warstwa nr 1), a następnie z menu głównego wybierz Layer/Convert to Editable Text (warstwa/zmień na edytowalny tekst). W panelu Timeline obok nazwy warstwy pojawiła się ikona w kształcie litery T, oznaczająca, że jest to teraz warstwa edytowalnego tekstu. Warstwa ta została ponadto zaznaczona w panelu Composition; jest więc gotowa do edytowania. Podwójne niebieskie linie, które otaczają zawartość panelu Composition od góry, od dołu i z obu boków, wyznaczają bezpieczny obszar dla napisów oraz bezpiecz- ny obszar dla akcji. Odbiorniki telewizyjne powiększają obraz wideo i kadrują go, obcinając brzegi (funkcja ta jest znana jako overscan). Wielkość obcięcia nie jest jednak stała — różne telewizory różnie kadrują obraz. Dlatego ważne elementy filmu, takie jak napisy oraz obiekty uczestniczące w akcji, trzeba umieszczać we- wnątrz przeznaczonych na nie ramek. Ramki te określają granice bezpiecznych stref widoczności (safe zones). Pilnuj więc, by wszystkie napisy znalazły się w we- wnętrznej niebieskiej ramce (title-safe zone), a ważne dla akcji obiekty — w ramce zewnętrznej (action-safe zone). Edytowanie tekstu Najpierw wprowadzimy tekst właściwy, a potem będziemy go animować. 1 Z przybornika wybierz narzędzie Horizontal Type (tekst poziomy) ( ), po czym przeciągnij wzdłuż zastępczego tekstu w celu zaznaczenia go. Następnie wpisz tekst on the mowe (w ruchu).  Uwaga: After Effects oferuje potężne możliwo- ści formatowania znaków i akapitów, lecz ustawienia domyślne (niezależ- nie od tego, jaki krój pisma wyświetlił się podczas wpisywania tekstu) powinny być w zupełności wystarczające dla tego projektu. Więcej o pisaniu dowiesz się z lekcji 3., „Animowa- nie tekstu”. 24 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę Przybornik Z chwilą utworzenia kompozycji dostępne stają się narzędzia z przybornika znajdującego się w lewym górnym rogu okna aplikacji. Służą one do modyfikowania składników kompozycji. Niektóre z nich (na przykład Hand [rączka] lub Selection [zaznaczenie]) są znane z innych aplikacji firmy Adobe, takich jak Photoshop. Pozostałe są nowością. A B C D E F G H I J K L M N A. Selection (zaznaczenie) B. Hand (rączka) C. Zoom (lupa) D. Rotation (obrót) E. Narzędzia kamery F. Pan Behind (przesuwanie poza zawartością) G. Narzędzia do maskowania i rysowania kształtów H. Pen (pióro) I. Type (tekst) J. Brush (pędzel) K. Clone Stamp (stempel) L. Eraser (gumka) M. Roto Brush (pędzel rotoskopowy) N. Narzędzia do zniekształcania Ustawienie kursora na dowolnej ikonie w przyborniku powoduje wyświetlenie nazwy narzędzia urucha- mianego tą ikoną, a także odpowiedniego skrótu klawiszowego. Mały trójkącik znajdujący się w prawym dolnym rogu niektórych ikon oznacza, że są za nimi schowane dodatkowe narzędzia. Aby je wyświetlić, należy kliknąć ikonę i przytrzymać przez chwilę wciśnięty przycisk myszy. 2 Ponownie zaznacz tekst, a następnie w panelu Character (zadokowanym w prawym górnym rogu ekranu) zmień rozmiar fontu na 100 px (100 pikseli), a światło międzyliterowe ustaw na -50. Animowanie tekstu za pomocą szablonów Po sformatowaniu tekstu zastosujemy wobec niego szablon animacyjny. Aby uzyskać efekt pojawiających się kolejnych wyrazów, wybierzemy szablon o nazwie Fade Up Words. 1 Zaznacz ponownie warstwę Title Here. Upewnij się, że aktywna jest pierwsza klatka animacji. W tym celu wykonaj jedną z poniższych czynności: • Przeciągnij wskaźnik bieżącego czasu w lewo, na sam początek linijki — na pozycję 0:00. • Wciśnij klawisz Home. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 25 Poleć książkęKup książkę 2 Kliknij zakładkę panelu Effects Presets, by go wyświetlić. Następnie wpisz w polu wyszukiwania tekst fade up words (wyłaniające się słowa). 3 Odszukaj szablon animacji Fade Up Words w kategorii Animate In (animacja wejściowa) i przeciągnij go na tekst on the move widoczny w panelu Composition. After Effects doda ten efekt do warstwy. Efekt jest bardzo prosty, więc żadne jego ustawienia nie są wyświetlane w panelu Effect Controls. 4 Uruchom ręcznie animację, żeby zobaczyć, jak przebiega. W tym celu przeciągnij wskaźnik czasu z pozycji 0:00 do 1:00. Na końcu tego przedziału wszystkie słowa tekstu powinny być widoczne. Kod czasowy i czas trwania Najważniejszym pojęciem związanym z czasem jest trwanie jakiegoś zjawiska. W After Effects każdy materiał użyty do wykonania projektu, warstwa czy kom- pozycja, ma przypisany swój własny czas trwania. Jest on odzwierciedlony w cza- sach początkowym i końcowym, które można odczytać na osi czasu w panelach Composition, Layer lub Timeline. Sposób, w jaki wyświetlamy i określamy czas w After Effects, zależy od wybrane- go przez nas stylu wyświetlania tego parametru i od przyjętej dla niego jednostki miary. Domyślnie aplikacja wyświetla czas w kodzie czasowym SMPTE (skrót od: Society of Motion Picture and Television Engineers — stowarzyszenie inżynierów filmu i telewizji). Format zapisu wygląda wtedy następująco: godziny; minuty; sekundy; klatki. Warto zwrócić uwagę, że w After Effects poszczególne jednostki czasu pooddzielane są średnikami. Oznacza to, że mamy do czynienia z kodem czasowym, w którym występuje opuszczanie klatek (drop-frame). W innych kodach czasowych, w których opuszczanie klatek nie jest stosowane (włącznie z tym kodem, z którego korzystamy w tej książce), do oddzielenia liczb używa się dwukropka. Więcej informacji o tym, w jaki sposób i kiedy należy zmienić kod czasowy, znaj- dziesz w pomocy After Effects. 26 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę Panel Timeline (oś czasu) Panel Timeline służy do animowania właściwości warstwy oraz ustawiania punktów In (wejścia) i Out (wyjścia). (Punkty In i Out są tymi miejscami na osi czasu, w których warstwa zaczyna się i kończy). Wiele kontrolek w panelu Timeline jest pogrupowanych w kolumny — zgodnie z peł- nionymi funkcjami. Domyślnie panel Timeline zawiera takie kolumny i kontrolki jak te, które przedstawiono na poniższym rysunku: A B C D E F G A. Bieżący czas B. Nazwa kompozycji C. Menu panelu D. Kolumna przełączników Audio/Video E. Kolumna z nazwami źródeł/warstw F. Przełączniki warstw G. Obszar wykresów czasowych/edytora tych wykresów Wykresy czasowe Prawą stronę okna Timeline zajmuje obszar wykresów czasowych. Zawiera on linijkę (miarkę) z odczytem czasu, znaczniki służące do oznaczania konkretnych chwil oraz paski symbolizujące czas trwania poszczególnych składników kompozycji. A B C D E F A. Znaczniki początku i końca prze- glądanego odcinka czasu B. Znaczniki początku i końca zakresu roboczego C. Suwak skalowania czasu D. Linijka czasu E. Zasobnik znaczników kompo- zycji F. Przycisk kompozycji Przed zagłębieniem się w animację dobrze by było poznać działanie chociaż niektórych z przed- stawionych kontrolek. Długość trwania kompozycji, warstwy lub materiału źródłowego można odczytać na wykresie czasowym. Wskaźnik bieżącego czasu (ang. current-time indicator), znaj- dujący się na linijce, wskazuje klatkę, którą właśnie wyświetlamy lub edytujemy — klatka ta jest widoczna w panelu Composition. Znaczniki początku i końca zakresu roboczego określają, jaka część kompozycji będzie rendero- wana. Podczas pracy nad kompozycją często zachodzi potrzeba wyrenderowania w celach kon- trolnych tylko jej części. Można to osiągnąć, określając za pomocą znaczników granice zakresu roboczego na linijce czasu. Bieżący czas jest wyświetlany w lewym górnym rogu panelu Timeline. Aby przejść do dowolnego czasu, można przeciągnąć wskaźnik bieżącego czasu wzdłuż linijki albo kliknąć pole wyświetlają- ce aktualny czas w panelu Timeline lub Composition i wpisać nową wartość, a na koniec wcisnąć Enter (Return w systemie Mac) lub kliknąć OK. Więcej informacji o panelu Timeline znajdziesz w systemie pomocy programu After Effects. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 27 Poleć książkęKup książkę Animowanie efektów przy użyciu klatek kluczowych Do warstwy z tekstem dodamy jeszcze jeden efekt, lecz tym razem poddamy jego ustawienia animacji przez odpowiednie skonfigurowanie klatek kluczowych. 1 Wróć na początek osi czasu, wykonując jedną z poniższych operacji: • Przeciągnij wskaźnik bieżącego czasu jak najdalej w lewo, tak aby znalazł się w pozycji 0:00. • Kliknij pole czasu bieżącego w panelu Timeline lub Composition i wpisz 00. Jeśli zrobiłeś to w panelu Composition, kliknij OK, by zamknąć okno dialogowe Go to Time (przejdź do czasu). 2 W polu wyszukiwania panelu Effects Presets wpisz frazę channel blur (rozmycie kanału). 3 Przeciągnij efekt Channel Blur (rozmycie kanału) na warstwę Title Here w pa- nelu Timeline. Program doda efekt Channel Blur do warstwy i wyświetli jego ustawienia w pa- nelu Effect Controls. Efekt ten wprowadza rozmycie w poszczególnych kanałach obrazu — czerwonym, zielonym, niebieskim i alfa. Dzięki temu nasz napis tytuło- wy zyska na atrakcyjności. 4 W panelu Effect Controls ustaw wartości parametrów Red Blurriness (rozmy- cie kanału czerwonego), Green Blurriness (rozmycie kanału zielonego), Blue Blurriness (rozmycie kanału niebieskiego) oraz Alpha Blurriness (rozmycie kanału alfa) na 50. 5 Kliknij ikonę stopera ( ikonka ) przy każdym parametrze, którego wartość zmieniłeś, aby utworzyć początkowe klatki kluczowe. Klatki kluczowe wykorzystywane są do tworzenia animacji ruchu, efektów, właściwości dźwięku oraz wielu innych rzeczy, które zmieniają się w czasie, a także sterowania nimi. Klatka kluczowa to punkt na osi czasu, w którym określamy pewną wartość, na przykład położenie w przestrzeni, przezroczystość lub głośność. Wartości pomiędzy poszczególnymi klatkami są interpolowane. Kiedy używamy klatek kluczowych do wprowadzenia stopniowej zmiany jakiegoś parametru, musimy użyć przynajmniej dwóch klatek (jednej na początku zmiany i drugiej na końcu). 6 Z rozwijanej listy Blur Dimensions (kierunek rozmycia) wybierz opcję Vertical (pionowo). 28 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę 7 Przejdź do pozycji 1:00 na listwie czasowej. 8 Zmień wartości parametrów w następujący sposób: • Red Blurriness = 0, • Green Blurriness = 0, • Blue Blurriness = 0, • Alpha Blurriness = 0. 9 Sprawdź, jak wygląda animacja, przeciągając w tym celu wskaźnik czasu z punktu 0 do 1:00. Zmiana przezroczystości tła Napis tytułowy wygląda nieźle, ale owal jest zbyt jasny. Zmienimy jego przezro- czystość, aby woda widoczna w kadrze prześwitywała przez niego. 1 W panelu Timeline zaznacz warstwę Ellipse 1. 2 Wciśnij klawisz T, aby wyświetlić właściwość Opacity (krycie). 3 Zmień wartość tego parametru na 20 . E Wskazówka: Łatwo zapamiętasz skrót klawiszowy dla właściwości Opa- city, jeśli skojarzysz tę właściwość z transpa- rentnością. E Wskazówka: Aby sprawdzić, jak napis wygląda na tle wody, kliknij zakładkę movement w panelu Timeline. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 29 Poleć książkęKup książkę E Wskazówka: Sprawdź, czy znaczni- ki końców zakresu roboczego obejmują wszystkie klatki, któ- re chcesz obejrzeć. Podgląd wykonanej pracy Najprawdopodobniej nie możesz się już doczekać, kiedy zobaczysz wyniki swojej pracy. Swoją kompozycję możesz obejrzeć, korzystając z panelu Preview (pod- gląd), znajdującego się w stosie paneli, które w domyślnej przestrzeni roboczej zajmują prawą stronę okna aplikacji. Aby uruchomić podgląd kompozycji, należy kliknąć w tym panelu przycisk Play/Stop lub po prostu wcisnąć klawisz spacji. 1 Na zakładce title panelu Timeline zwiń wszystkie właściwości i usuń zaznacze- nie wszystkich warstw. 2 Upewnij się, że dla każdej warstwy, którą chcesz obejrzeć na podglądzie, jest ). W tym przypadku uwzględnio- aktywny przełącznik widoczności, Video ( ne powinny zostać warstwy Title Here i Ellipse 1. 3 Wciśnij klawisz Home, aby przenieść się na początek linijki czasu. 4 Wykonaj jedno z poniższych poleceń: • W oknie Preview kliknij przycisk Play/Stop ( ). • Wciśnij klawisz spacji. 5 Aby zatrzymać podgląd, wykonaj jedną z poniższych czynności: • W oknie Preview kliknij przycisk Play/Stop. • Wciśnij klawisz spacji. Nasza animacja nie należy do skomplikowanych, więc jej podgląd powinien się odtwarzać w czasie rzeczywistym. Gdy wciskamy klawisz spacji lub klikamy przycisk Play/Stop, program buforuje całą kompozycję i przydziela na ten cel dostateczną ilość RAM-u, aby odtwa- rzanie (z dźwiękiem) odbywało się tak szybko, jak na to pozwalają możliwości systemu, przy czym maksymalną szybkość wyznacza wartość parametru Frame Rate. Liczba klatek, jakie mogą zostać odtworzone w tym trybie, jest zależna od ilości pamięci dostępnej dla aplikacji. Pełna szybkość odtwarzania jest zazwyczaj osiągana dopiero wtedy, gdy program zdoła zbuforować wszystkie klatki objęte podglądem. W panelu Timeline podgląd jest odtwarzany albo w zakresie roboczym, albo od początku linijki czasu. W panelach Layer i Footage ten typ podglądu odtwarza 30 LEKCJA 1 Zapoznanie się z tokiem pracy Poleć książkęKup książkę tylko materiał nieprzycięty. Zanim zaczniesz, sprawdź, które klatki są oznaczone jako zakres roboczy. Odtworzymy teraz całą kompozycję — animowany tekst plus efekty graficzne. 6 W panelu Timeline kliknij zakładkę movement, aby wydobyć ją na wierzch. 7 Upewnij się, że przełącznik widoczności, Video ( ), jest włączony dla wszyst- kich warstw kompozycji z wyjątkiem warstwy dźwiękowej, po czym wciśnij klawisz F2 w celu usunięcia zaznaczenia warstw. 8 Przeciągnij wskaźnik bieżącego czasu na początek linijki albo wciśnij klawisz Home. 9 Aby rozpocząć odtwarzanie, kliknij przycisk Play/Stop ( ) w panelu Preview lub wciśnij klawisz spacji. Zielony pasek postępu określa, które klatki są buforowane w pamięci RAM. Kiedy wszystkie klatki zostaną wczytane do pamięci, podgląd będzie odtwarzany w cza- sie rzeczywistym. Dopóki wszystkie klatki nie zostaną zbuforowane, odtwarzanie obrazu może być wolniejsze, a dźwięk zniekształcony. ADOBE AFTER EFFECTS CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. EDYCJA 2018 31 Poleć książkęKup książkę Im więcej szczegółów chcemy zobaczyć, tym więcej potrzebujemy RAM-u. Liczbę uwzględnianych w podglądzie detali można kontrolować przez ustalanie roz- dzielczości, stopnia powiększenia i jakości podglądu. Istnieje również możliwość ograniczenia liczby warstw widocznych na podglądzie. Aby to uczynić, należy wyłączyć przełącznik widoczności dla wybranych warstw. Można też ograniczyć zakres roboczy kompozycji. 10 Zatrzymaj podgląd przez wciśnięcie klawisza spacji. 11 Wybierz File/Save, aby zachować efekty dotychczasowej pracy. Optymalizacja działania programu After Effects Konfiguracja programu After Effects i komputera wpływa bezpośrednio na tempo renderowania projektów. Złożone kompozycje mogą przy renderowaniu wyma- gać mnóstwa pamięci RAM, a zapisanie zrenderowanego filmu może wymagać sporej przestrzeni dyskowej. Sprawdź sekcję Improve Performance (poprawianie wydajności) w systemie pomocy programu After Effects, by dowiedzieć się, jak zoptymalizować swój system i ustawienia aplikacji pod kątem zwiększenia spraw- ności pracy nad projektami. Domyślnie After Effects wykorzystuje moc obliczeniową procesora graficznego podczas generowania efektów, animacji i innych elementów, których zobrazowa- nie można w ten sposób przyśpieszyć. Autorzy programu zalecają takie właśnie rozwiązanie. Jeśli jednak sprzęt sygnalizuje błędy albo z góry wiesz, że Twoja kar- ta graficzna jest niekompatybilna z After Effects, możesz wyłączyć przyspieszanie sprzętowe. W tym celu należy wybrać polecenie File/Project Settings (plik/usta- wienia projektu) i na karcie Video Rendering And Effects (renderowanie obrazu wideo i efektów) zaznaczyć opcję Mercury Software Only (tylko oprogramowanie Mercury). Renderowanie i eksportowanie kompozycji Po opracowaniu dzieła (tak jak teraz) możemy je zrenderować z wybraną przez siebie jakością, a także zapisać film w jednym z dostępnych formatów. O ekspor- towaniu kompozycji dowiesz się więcej w późniejszych lekcjach, a szczególnie w lekcji 15., „Ren
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Adobe After Effects CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: