Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00335 006269 14087185 na godz. na dobę w sumie
Adobe Fireworks CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik - książka
Adobe Fireworks CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik - książka
Autor: Liczba stron: 448
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2963-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> fireworks
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Twórz grafiki skrojone idealnie na potrzeby WWW!

Adobe Fireworks to unikalny program graficzny, stworzony z myślą o projektantach grafik przeznaczonych na potrzeby stron internetowych. Dzięki niemu zaprojektowanie graficznego interfejsu użytkownika, prototypu strony lub dowolnego jej elementu będzie świetną zabawą! W trakcie tego procesu Twoja kreatywność będzie ograniczona jedynie wyobraźnią, a nie możliwościami narzędzia. Książka poświęcona jest najnowszej wersji CS5, która wprowadziła liczne nowości i ulepszenia, a wśród nich szablony, zwiększoną wydajność, współpracę z programem Flash oraz skrypty użytkownika. Sprawdź, co nowego przygotował dla Ciebie zespół Adobe!

Niniejsza książka kontynuuje najlepsze tradycje podręczników z serii 'Oficjalny podręcznik'. Fakt, że została ona napisana przez najlepszych specjalistów z firmy Adobe, gwarantuje najwyższą jakość zawartej w niej wiedzy. W trakcie lektury poznasz wszystkie aspekty pracy z programem Adobe Fireworks CS5. Dowiesz się, jak przygotować przestrzeń roboczą, wykorzystać mechanizm warstw oraz pracować z obrazami rastrowymi i wektorowymi. Ponadto nauczysz się wykorzystywać filtry, skalować elementy obrazu oraz korzystać z masek. Dodatkowo zobaczysz, jak optymalizować grafikę pod kątem strony WWW, tworzyć prototypy i publikować wyniki pracy w sieci. To tylko część tematów, które będziesz miał w jednym palcu po przeczytaniu tej książki!

Sprawdź, jak szybko i łatwo można przygotować prototyp witryny WWW!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział • Skorowidz Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Adobe Fireworks CS5/ CS5 PL. Oficjalny podręcznik Autor: Adobe Creative Team Tłumaczenie: Joanna Zatorska ISBN: 978-83-246-2963-3 Tytuł oryginału: Adobe Fireworks CS5 Classroom in a Book Format: 170×230, stron: 448 Twórz grafiki skrojone idealnie na potrzeby WWW! • Jak rozpocząć przygodę z Adobe Fireworks CS5? • Jak przeprowadzić optymalizację grafiki dla potrzeb WWW? • Czym różni się grafika wektorowa od rastrowej? Adobe Fireworks to unikalny program graficzny, stworzony z myślą o projektantach grafik przeznaczonych na potrzeby stron internetowych. Dzięki niemu zaprojektowanie graficznego interfejsu użytkownika, prototypu strony lub dowolnego jej elementu będzie świetną zabawą! W trakcie tego procesu Twoja kreatywność będzie ograniczona jedynie wyobraźnią, a nie możliwościami narzędzia. Książka poświęcona jest najnowszej wersji CS5, która wprowadziła liczne nowości i ulepszenia, a wśród nich szablony, zwiększoną wydajność, współpracę z programem Flash oraz skrypty użytkownika. Sprawdź, co nowego przygotował dla Ciebie zespół Adobe! Niniejsza książka kontynuuje najlepsze tradycje podręczników z serii „Oficjalny podręcznik”. Fakt, że została ona napisana przez najlepszych specjalistów z firmy Adobe, gwarantuje najwyższą jakość zawartej w niej wiedzy. W trakcie lektury poznasz wszystkie aspekty pracy z programem Adobe Fireworks CS5. Dowiesz się, jak przygotować przestrzeń roboczą, wykorzystać mechanizm warstw oraz pracować z obrazami rastrowymi i wektorowymi. Ponadto nauczysz się wykorzystywać filtry, skalować elementy obrazu oraz korzystać z masek. Dodatkowo zobaczysz, jak optymalizować grafikę pod kątem strony WWW, tworzyć prototypy i publikować wyniki pracy w sieci. To tylko część tematów, które będziesz miał w jednym palcu po przeczytaniu tej książki! • Przestrzeń robocza • Format Fireworks PNG • Strony, warstwy i stany • Praca z obrazami rastrowymi oraz wektorowymi • Zastosowanie filtrów • Zaznaczanie elementów • Skalowanie obiektów wektorowych • Wykorzystanie masek • Dodawanie tekstu do grafiki oraz jego formatowanie • Optymalizacja na potrzeby WWW • Eksportowanie złożonych obiektów oraz stanów • Wykorzystanie symboli • Tworzenie prototypów • Organizacja pracy • Współpraca z innymi narzędziami Sprawdź, jak szybko i łatwo można przygotować prototyp witryny WWW! SpIS treŚcI ZacZynamy 9 Zawartość książki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Niezbędna wiedza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10 Instalowanie programu Adobe Fireworks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10 Uruchamianie programu Adobe Fireworks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10 Kopiowanie plików z płyty CD dołączonej do książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11 Inne źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11 Certyfi katy Adobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13 1 ZapOZnanIe Z prZeStrZenIą rObOcZą 16 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 Wstęp do programu Adobe Fireworks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18 Korzystanie z paneli Tools (Narzędzia) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24 Panel Properties (Właściwości) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26 Konfi guracja paneli i grup paneli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28 Praca z kilkoma dokumentami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32 Anulowanie wykonanych czynności. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35 2 panele pageS (StrOny), StateS (Stany) I layerS (WarStWy) — pODStaWOWe narZęDZIa pracy 38 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 Strony, warstwy i stany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42 Importowanie stron . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43 Praca z warstwami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45 Stany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51 3 ObraZy raStrOWe 56 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56 Rozdzielczość i rozmiar pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58 Kadrowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59 Zarządzanie obrazami znajdującymi się na obszarze roboczym . . . . . . . . . . . .61 Importowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62 Skalowanie obrazów bez zniekształceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 4 SPIS TREŚCI Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 4 2011-02-17 13:51:22 Dostosowywanie poziomów tonalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66 Panel Align (Wyrównaj) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67 Grupowanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69 Dostosowanie jasności za pomocą narzędzi Dodge (Rozjaśnianie) i Burn (Ściemnianie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 Stosowanie fi ltru aktywnego Unsharp Mask (Maska wyostrzająca) . . . . . . . . .72 Poprawki wykonane za pomocą narzędzia Rubber Stamp (Stempel) . . . . . . .74 4 ZaZnacZanIe 80 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80 Zaznaczanie fragmentów bitmapy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Zaznaczanie i modyfi kacja za pomocą narzędzia Magic Wand (Różdżka) . . . .84 Zaznaczanie za pomocą narzędzi Lasso . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90 Konwersja zaznaczenia na ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92 5 graFIKa WeKtOrOWa 96 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Kilka słów na temat wektorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98 Podstawowe techniki rysowania wektorowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98 Zmiana wyglądu podstawowych kształtów wektorowych . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Skalowanie obiektów wektorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Wstawianie tekstu w projekcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Korzystanie z autokształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107 Ścieżki i narzędzie Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Edycja ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Tworzenie niestandardowych kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Rysowanie kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Dostosowywanie wypełnień i obrysów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 6 maSKI 126 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Kilka słów o maskach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Projektowanie baneru reklamowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131 Tworzenie i edycja masek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .141 Czynności końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 5 2011-02-17 13:51:22 AdobE FIREwoRkS CS5/CS5 PL. oFICjALny PodRęCznIk 5 7 praca Z teKStem 160 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Podstawy pracy z tekstem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Tworzenie bloków tekstu o automatycznej regulacji rozmiaru . . . . . . . . . . . . 163 Wygładzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Specjalne efekty tekstowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 8 OptymalIZacJa na pOtrZeby WWW 178 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Podstawy optymalizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Optymalizacja pliku zawierającego jeden obraz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Narzędzia WWW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191 Tworzenie i optymalizacja plasterków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Nadawanie właściwości interaktywnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Eksportowanie złożonych projektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 9 SymbOle 228 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Kilka słów o symbolach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Symbole grafi czne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Symbole przycisków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Symbole animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .247 10 pODStaWy tWOrZenIa prOtOtypóW 258 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Organizacja pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 11 ZaaWanSOWane metODy tWOrZenIa prOtOtypóW 274 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Zapoznanie się z prototypem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Efekty najazdu obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .287 Emulowanie tabeli danych Spry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Praca z zachowaniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Czynności końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 6 SPIS TREŚCI Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 6 2011-02-17 13:51:23 12 UłatWIenIa OrganIZacJI pracy 322 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Korzystanie z szablonów dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324 Praca z programem Adobe Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .331 Wsadowe przetwarzanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 Importowanie i zmiana rozmiaru obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 Ciekawe skróty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343 Planowanie na przyszłość: przygotowanie projektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 13 DODatKOWe mOżlIWOŚcI 360 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 Zaczynamy projekt aplikacji mobilnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362 Praca z Adobe AIR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365 Dodatkowe ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385 Dodawanie skórki Flex . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .397 Eksportowanie do programu Flash Catalyst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 404 Fireworks i Dreamweaver . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410 Fireworks i Flash . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .421 SKOrOWIDZ 435 Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 7 2011-02-17 13:51:23 AdobE FIREwoRkS CS5/CS5 PL. oFICjALny PodRęCznIk 7 2 panele pageS (StrOny), StateS (Stany) I layerS (WarStWy) — pODStaWOWe narZęDZIa pracy Importowanie nowych stron. tematyka lekcji Warstwy to prawdopodobnie najważniejsze narzędzie pracy projektanta w programie Fireworks, które umożliwia uporządkowanie struktury dokumentu. W lekcji tej poruszone zostaną następujące zagadnienia: • • Tworzenie nowych warstw. • Tworzenie podwarstw. • Zmiana kolejności warstw. • Zmiana nazwy warstwy. • Ochrona warstw i obiektów. • Opcje dostępu do warstw. • Edycja zawartości dokumentu w różnych stanach. Wykonanie ćwiczeń opisanych w tej lekcji nie powinno zająć więcej niż około 90 minut. Rozpocznij od skopiowania folderu Lesson02 do folderu Lessons, który utworzyłeś na dysku twardym komputera (jeśli go jeszcze nie utworzyłeś, nadszedł czas, aby to zrobić). W trakcie pracy nie będzie konieczne zachowanie oryginalnych dokumentów; w razie potrzeby możesz je zawsze przywrócić, kopiując niezbędne pliki z płyty CD dołą- czonej do książki. 38 Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 38 2011-02-17 13:51:26 Zrozumienie relacji między poszczególnymi stronami, warstwami oraz stanami, które składają się na projekt, to kluczowa umiejętność niezbędna do swobodnej pracy w programie Fireworks. Komponenty te odpowiadają za utworzenie struktury dokumentu. Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 39 39 2011-02-17 13:51:26 Strony, warstwy i stany Dokument utworzony w programie Fireworks może składać się z wielu stron, warstw oraz stanów. Najprostszy nowy dokument, jaki powstaje w programie, zawiera jedną stronę — Page 1 (Strona 1), jeden stan — State 1 (Stan 1) oraz dwie warstwy: Web layer (Warstwa WWW) i Layer 1 (Warstwa 1). Strony Możliwość wstawiania wielu stron w dokumencie pozwala na tworzenie i przechowy- wanie w jednym pliku wielu projektów o różnych rozmiarach i rozdzielczości. Ułatwia to zarządzanie zasobami, ponieważ wszystkie potrzebne elementy, z których będziesz korzystać w projekcie, zgromadzone są w tym samym pliku. Możesz na przy- kład w jednym dokumencie umieścić projekt całego serwisu WWW lub interfejs nowej aplikacji. Za pomocą punktów aktywnych lub plasterków można przemieszczać się mię- dzy stronami, co stwarza wspaniałą platformę testowania oraz prezentacji projektów. Na każdej stronie możesz umieścić wiele warstw oraz stanów. Zaznaczona strona Opcje strony Strony Lista wyświetlająca dostępne strony Ikona Delete Page (Usuń stronę) Ikona New/Duplicate Page (Nowa/Powielona strona) Wskaźnik efektu łusek cebuli Ikona Looping (Zapętlanie animacji) Ikona Onion Skinning (Efekt łusek cebuli) Opcje stanów Zaznaczony stan Opóźnienie stanu Ikona New/Duplicate State (Nowy/Powiel stan) Ikona Delete State (Usuń stan) Ikona Distribute to States (Rozmieść w stanach) 40 LEkCjA 2 Panele Pages (Strony), States (Stany) i  Layers (warstwy) — podstawowe narzędzia pracy Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 40 2011-02-17 13:51:26 Lista Blending Mode (Tryb mieszania) Ikona blokady Ikona widoczności Opcje warstw Zaznaczona warstwa Zaznaczone obiekty Przycisk opcji Wskaźnik bieżącego stanu Ikona New/Duplicate Layer (Nowa/powielona warstwa) Ikona New/Duplicate Sublayer (Nowa podwarstwa) Ikona Delete Layer (Usuń zaznaczenie) Ikona New Bitmap Object (Nowy obraz bitmapowy) Ikona Add Bitmap Mask (Dodaj maskę) Warstwy Warstwy pozwalają na uporządkowanie i grupowanie obiektów wchodzących w skład projektu. Dzięki umieszczeniu obiektów na warstwach można również kontrolować ich widoczność oraz kolejność położenia na obszarze roboczym. Na każdej warstwie możesz umieścić kilka obrazów rastrowych, wektorowych oraz obiektów tekstowych. Jeśli pracujesz nad prostym projektem, z powodzeniem zmieścisz wszystkie obiekty w jednej warstwie. Jednak wraz ze wzrostem złożoności projektu szybko zauważysz konieczność zmiany postępowania, ponieważ odnalezienie określonego obrazu czy napisu może sprawić duże trudności. Nie unikniesz przewijania bardzo długiej listy obiektów znajdujących się na jednej warstwie. Dzięki warstwom poszczególne obiekty nie muszą być wzajemnie zależne. Właściwe wykorzystanie warstw pozwala na wprowadzenie pewnego porządku w dokumencie. W dowolnym momencie możesz wstawić nową warstwę lub usunąć istniejącą bez konieczności naruszania pozostałych elementów projektu. Ta sama zasada dotyczy obiektów znajdujących się na warstwach. Zmiana kolejności ułożenia warstw wiąże się ze zmianą relacji między obiektami znajdującymi się na różnych warstwach i ma wpływ na wzajemne nakładanie się obiektów. Obiekty można dowolnie przenosić z jednej warstwy do drugiej. Aby ułatwić sobie zaznaczanie lub pracę z innymi obiektami, warstwy można ukrywać. Ponadto możliwe jest zablokowanie warstw, co chroni przed przypadkowym zazna- czeniem obiektów znajdujących się na tej warstwie. Kolejną ciekawą cechą warstw jest możliwość ich udostępniania w różnych stanach lub na różnych stronach projektu.  Uwaga: Interaktywne cechy stanów można kontrolować poprzez dodanie specyficz- nych obiektów, tj. plasterków oraz punktów aktyw- nych, do specjalnej warstwy, zwanej warstwą WWW. Niezależnie od tego, czy zamierzasz z niej skorzystać, czy nie, warstwy tej nie można usunąć. Więcej informacji na temat punktów aktywnych i plaster- ków zdobędziesz w lekcji 8. i 10. Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 41 2011-02-17 13:51:26 AdobE FIREwoRkS CS5/CS5 PL. oFICjALny PodRęCznIk 41  Uwaga: Zarówno zwykłe warstwy, jak i warstwy WWW mogą zawierać podwarstwy, które pozwalają na dokład- niejsze uporządko- wanie zawartości projektu. W dalszej części lekcji dowiesz się więcej na ten temat. Stany Skorzystaj ze stanów, jeśli planujesz: • Utworzenie animacji klatkowej. • Pokazanie różnych stanów obiektu, takich jak stan normalny lub tzw. stan hover przycisku nawigacji na stronie WWW. • Umożliwić użytkownikowi kontrolę widoczności obiektów. Na przykład po umieszczeniu kursora myszy nad przyciskiem wyświetlony zostanie nowy stan, natomiast po kliknięciu tego przycisku na stronie pojawi się nowy obiekt. Każda strona posiada przynajmniej jeden stan. Jeśli nie zamierzasz wprowadzać elementów interaktywnych, jeden stan w zupełności wystarczy. W przeciwnym razie w projekcie zawierającym animacje i interaktywne zachowania konieczne będzie doda- nie nowych warstw. Każdy stan może być odpowiedzialny za widoczność i położenie obiektów znajdujących się na każdej warstwie. Zaczynamy W tej lekcji zmodyfikujesz makietę aplikacji utworzonej w technologii AIR. Zmienisz strukturę pliku, korzystając z warstw, oraz dodasz kilka stron do makiety utworzonej przez innego projektanta. 1 Powróć do programu Fireworks, wydaj polecenie File/Open (Plik/Otwórz) i w folderze Lesson02 zaznacz plik cast_navigator.fw.png. 2 Kliknij przycisk OK. 3 Włącz panel Pages (Strony) i jeśli to konieczne, przeciągnij jego dolną krawędź w dół, tak aby wszystkie trzy strony były w całości widoczne. 4 Zaznacz na liście drugą stronę. Zauważ, że obraz na obszarze roboczym uległ zmianie. Po zaznaczeniu strony w panelu na obszarze roboczym wyświetlona zostanie zawartość tylko tej strony. Kolejność stron w dokumencie można zmienić, przeciągając w panelu stronę powy- żej lub poniżej innej strony. 5 Przeciągnij stronę o nazwie actor_view_mark poniżej strony o nazwie cast_view. W ten sposób umieścisz strony w kolejności odpowiedniej do wykonania kolejnego ćwiczenia. 42 LEkCjA 2 Panele Pages (Strony), States (Stany) i  Layers (warstwy) — podstawowe narzędzia pracy Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 42 2011-02-17 13:51:26 Importowanie stron W następnym ćwiczeniu wstawisz do projektu kolejne strony. Upewnij się, że strona actor_mark_view jest nadal zaznaczona. 1 Wydaj polecenie File/Import (Plik/Importuj) i zaznacz plik cast_navigator_assets. fw.png. Na ekranie pojawi się okno dialogowe Import (Importuj). 2 Kliknij przycisk Open (Otwórz). Wyświetlone zostanie okno dialogowe Import Page (Importuj stronę). Importowany dokument zawiera dwie strony, których podgląd udostępniony jest w panelu. Za pomocą listy znajdującej się w górnej części okna lub przycisków nawigacji umieszczonych pod miniaturą strony możesz przemieszczać się między poszczególnymi stronami. Najpierw zaimportujesz stronę actor_view_wendy, dlatego upewnij się, że strona ta widoczna jest w podglądzie. 3 Zaznacz opcję Insert After Current Page (Wstaw za bieżącą stroną), tak aby umieścić zawartość importowanej strony na nowej stronie zamiast na bieżącej stronie otwartego pliku. Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 43 2011-02-17 13:51:26 AdobE FIREwoRkS CS5/CS5 PL. oFICjALny PodRęCznIk 43 4 Kliknij przycisk Insert (Wstaw) w Windows lub Open (Otwórz) w Mac OS. 5 Kliknij przycisk Ignore (Ignoruj) w oknie ostrzeżenia, w którym zostaniesz zapytany, czy chcesz nadpisać istniejące style. Pojawienie się tego okna związane jest z istnieniem takich samych stylów w obydwu plikach. Style są to predefiniowane kombinacje efektów specjalnych, które można zastosować w przypadku grafiki wektorowej. W projekcie wstawiona zostanie nowa strona, której nazwa jest identyczna z nazwą wyświetloną w oknie dialogowym Import Page (Importuj stronę).  Wskazówka: Istnieje jeszcze jeden sposób przemiesz- czania się między stronami. Jest to lista stron zamieszczo- nych w dokumencie, która znajduje się w prawej górnej czę- ści okna dokumentu.  Uwaga: Po zmia- nie kolejności stron numeracja stron drugiej i trzeciej również będzie inna. Używając domyśl- nych ustawień program Fireworks automatycznie zmie- nia numery stron zgodnie z kolejno- ścią rosnąco w dół. Aby wyłączyć nume- rację stron, w menu panelu Pages (Strony) wybierz opcję Numbering (Numerowanie). Jeśli to konieczne, zaznacz stronę actor_view_wendy. 6 7 Powtórz czynności opisane w punktach 1. – 5., tak aby zaimportować stronę actor_view_vitto. Ostatnia strona zostanie umieszczona w pliku. 8 Wydaj polecenie File/Save As (Plik/Zapisz jako). Nadaj projektowi nazwę cast_ navigator_working.fw.png. 44 LEkCjA 2 Panele Pages (Strony), States (Stany) i  Layers (warstwy) — podstawowe narzędzia pracy Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 44 2011-02-17 13:51:27 photoshop i wielostronicowe pliki programu Fireworks Chociaż w programie Fireworks istnieje możliwość zapisania dokumentu w formacie programu Photoshop (PSD), to zapisana zostanie jedynie bieżąca strona, ponieważ Photoshop nie obsługuje wyświetlania kilku stron w tym samym dokumencie. Jeśli musisz powrócić do programu Photoshop, skorzystaj z jednej z poniższych wskazówek: • Wyeksportuj strony do plików. W tym celu wydaj polecenie File/Export (Plik/ Eksportuj) i z listy Export List (Eksportuj) wybierz opcję Pages to Files (Strony na pliki). Utworzone zostaną spłaszczone pliki PNG na podstawie pierwszego stanu każdej ze stron. • Zapisz dokument jako plik programu Photoshop. W tym celu wydaj polecenie File/Save As (Plik/Zapisz jako) i z listy Save as Type (Zapisz kopię jako) wybierz opcję Photoshop PSD (*.psd) . Na podstawie bieżącej strony i bieżącego stanu utworzony zostanie wielowarstwowy plik, który można edytować w programie Photoshop. Programista Doug Hungarter napisał rozszerzenie o nazwie Convert Pages to PSD, za pomocą którego wszystkie strony dokumentu Fireworks możesz wyeksportować w postaci odrębnych plików PSD. Więcej informacji na temat tego rozszerzenia znajdziesz na stronie serwisu Adobe Exchange: www.adobe.com/cfusion/exchange/ index.cfm?event=extensionDetail loc=en_us extid=1849527#. praca z warstwami W różnych częściach tej lekcji będziesz kontynuował pracę nad projektem cast_naviga- tor_working.fw.png, ucząc się pracy z warstwami. nadawanie nazw obiektom Warto jest wykształcić nawyk nadawania poszczególnym obiektom nazw opisowych. 1 Zaznacz stronę home_double_identity i przejdź do panelu Layers (Warstwy), klikając jego zakładkę. 2 Aby umożliwić wyświetlenie jak największej części zawartości panelu Layers (Warstwy) i ograniczyć konieczność przewijania, zwiń pozostałe widoczne grupy paneli. W tym celu kliknij dwukrotnie szare paski tytułowe znajdujące się obok nazw tych grup.  Uwaga: Więcej informacji na temat stron i tworze- nia łączy między nimi znajdziesz w lekcji 10.  Wskazówka: Program Fireworks podświetla nieza- leżne obiekty, nad którymi znajdzie się kursor myszy. Kiedy przesuwasz kursor nad obszarem roboczym, różne miejsca są podświe- tlane na czerwono. Podświetlenie to wskazuje na niezależny obiekt, znajdujący się w tym właśnie miejscu; jeśli teraz klikniesz, obiekt ten zostanie zaznaczony. 3 Zaznacz zdjęcie aktora znajdujące się na obszarze roboczym. AdobE FIREwoRkS CS5/CS5 PL. oFICjALny PodRęCznIk 45 Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 45 2011-02-17 13:51:27  Uwaga: Tworząc w pośpiechu nowy plik, prawdopo- dobnie pominiesz tę czynność, niezwykle istotną w porządkowaniu zawartości doku- mentu. Powinieneś jednak zdawać sobie sprawę z możliwych trudności, jakie Twój współpracownik, któremu przeka- żesz plik, napotka podczas poruszania się w dokumencie zawierającym mnó- stwo nienazwanych obiektów i warstw. 4 W panelu Layers (Warstwy) kliknij dwukrotnie podświetlony obiekt o niezbyt opisowej nazwie Bitmap (Bitmapa). 5 Zmień nazwę obiektu na Cast thumbnail. 6 Kliknij drugą miniaturę obrazka znajdującą się na obszarze roboczym i zmień jej nazwę na Auction thumbnail. 7 Kliknij trzecią miniaturę obrazka znajdującą się na obszarze roboczym i zmień jej nazwę na RSS thumbnail: 2 objects. 8 Powtórz tę czynność dla pozostałych obiektów i począwszy od góry, zmień kolejno ich nazwy na następujące: • RSS text • Cast text • Auction text • RSS heading • Cast heading • Auction heading • RSS background • Cast background • Auction background • Cast thumbnail (obiekt został już nazwany) • Close button • Logo: 2 objects • Bottom panel highlight • Top panel highlight • Panel background • Panel shadow  Uwaga: Umieszczenie obiektu na samej górze listy może sprawić Ci pewną trudność. Jeśli się to nie uda, umieść obiekt na drugiej pozycji, po czym przeciągnij obiekt Auction thumbnail poniżej obiektu Cast Thumbnail. Zmiana kolejności obiektów w warstwie Po wykonaniu poprzedniego ćwiczenia z pewnością odniesiesz wrażenie, że obiekty są chaotycznie rozrzucone po całym dokumencie. Uporządkujemy teraz nieco nasz pro- jekt, zmieniając kolejność obiektów. 1 W panelu Layers (Warstwy) zaznacz obiekt o nazwie Cast thumbnail. 2 Przeciągnij go w górę na sam wierzch warstwy Layer 1. 3 Aby zapisać dotychczasową pracę, wydaj polecenie File/Save (Plik/Zapisz). 46 LEkCjA 2 Panele Pages (Strony), States (Stany) i  Layers (warstwy) — podstawowe narzędzia pracy Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 46 2011-02-17 13:51:27 Dodawanie i nazywanie warstw Dokument jest już lepiej uporządkowany. Nie poprzestaniemy jednak na tym i w panelu Layers (Warstwy) dodamy nową warstwę, tak aby ulepszyć strukturę projektu. 1 W dolnej części panelu Layers (Warstwy) kliknij przycisk New/Duplicate Layer (Nowa/powielona warstwa). Nad istniejącą warstwą w panelu pojawi się nowa warstwa o nazwie Layer 2 (Warstwa 2). 2 W panelu Layers (Warstwy) kliknij dwukrotnie warstwę Layer 2 (Warstwa 2) i zmień jej nazwę na Content. 3 Kliknij dwukrotnie warstwę Layer 1 (Warstwa 1) i zmień jej nazwę na Interface. przenoszenie obiektów z jednej warstwy do drugiej Warstwa Content jest już gotowa — możesz rozpo- cząć przenoszenie obiektów. 1 Kliknij obiekt Cast thumbnail znajdujący się w warstwie Interface. 2 Przewiń w dół zawartość panelu, aż ujrzysz drugi obiekt nazwany Auction background. 3 Naciśnij klawisz Shift i kliknij wspomniany obiekt. Zaznaczone zostaną wszystkie obiekty, począwszy od Cast thumbnail, a na Auction background skończywszy. 4 Przeciągnij zaznaczone obiekty do warstwy Content. Najprostszy sposób polega na przeciągnięciu przycisku opcji znajdującego się w warstwie Interface do przycisku opcji w warstwie Content. Udało Ci się umieścić wszystkie obiekty na właści- wych warstwach.  Uwaga: Inny sposób przeniesienia obiektów do drugiej warstwy polega na wycięciu zazna- czonych obiektów, zaznaczeniu nowej warstwy i wklejeniu do niej obiektów. Możesz też kliknąć i przeciągnąć obiekt (lub kilka zaznaczo- nych obiektów) do drugiej warstwy.  Wskazówka: Aby zaznaczyć obiekty, które w panelu nie są położone obok siebie, naciśnij przy- cisk Ctrl w Windows lub Command w Mac OS, a następnie kliknij nazwy tych obiektów. Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 47 2011-02-17 13:51:27 AdobE FIREwoRkS CS5/CS5 PL. oFICjALny PodRęCznIk 47 tworzenie podwarstw Jeśli chcesz dodatkowo uporządkować strukturę dokumentu, możesz utworzyć podwar- stwy, w których umieścisz część zawartości warstwy. 1 Upewnij się, że zaznaczona jest warstwa Content. 2 W dolnej części panelu Layers (Warstwy) kliknij przycisk New Sub Layer (Nowa podwarstwa), tak aby wstawić nową podwarstwę w warstwie Content. 3 Zmień nazwę podwarstwy na Hide Me. 4 Naciśnij klawisz Shift i zaznacz obiekty, począwszy od RSS text, aż do Auction heading. Powinieneś zaznaczyć sześć obiektów. 5 Przeciągnij przycisk wyboru warstwy Content nad przycisk wyboru podwarstwy Hide Me, tak aby przenieść do niej zaznaczone obiekty. 48 LEkCjA 2 Panele Pages (Strony), States (Stany) i  Layers (warstwy) — podstawowe narzędzia pracy Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 48 2011-02-17 13:51:27  Uwaga: Obiekty tekstowe będą często służyć jedynie jako zawartość zastępcza lub jako opis układu projektu. W progra- mie Fireworks nie przewidziano innego wykorzystania tekstu. Umieszczenie takich obiektów w oddzielnej war- stwie pozwoli na ich szybkie ukrycie. Jeśli nazwiesz warstwę Hide Me (ang. ukryj mnie), łatwo się będzie domyślić, że jej zawartość ma charakter tymczasowy. 6 Kliknij ikonę Expand/Collapse Layer (Rozwijanie/Zwijanie warstwy), tak aby ukryć zawartość podwarstwy Hide Me. Jeśli obiekty zostaną ukryte, oznacza to, że znalazły się we właściwym miejscu. 7 Kliknij ikonę Expand/Collapse Layer (Rozwijanie/Zwijanie warstwy) w warstwach Content i Interface, tak aby ukryć ich zawartość. Zwróć uwagę na rosnącą łatwość zarządzania zawartością projektu. 8 Zapisz projekt. Opisane tu proste czynności pozwoliły na znaczne uporządkowanie zawartości dokumentu. Poszczególne warstwy można z łatwością otwierać i ukrywać w panelu Layers (Warstwy), tak aby wyświetlić jedynie obiekty, które są w danej chwili potrzebne. blokowanie warstw Po zablokowaniu warstwy nie można będzie zaznaczyć lub przypadkiem usunąć obiektu, który się na niej znajduje. 1 Kliknij kolumnę blokowania w warstwie Interface. 2 Wyświetl zawartość warstwy Interface. Zauważ, że obok każdego obiektu wyświetlona została nieostra ikona kłódki. 3 Spróbuj zaznaczyć jeden z obiektów znajdujących się w warstwie Interface. Okazuje się to niemożliwe, ponieważ wszystkie obiekty zostały zablokowane. Możesz też zablokować tylko niektóre obiekty zamiast całej warstwy. Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 49 2011-02-17 13:51:27 AdobE FIREwoRkS CS5/CS5 PL. oFICjALny PodRęCznIk 49 4 W panelu Layers (Warstwy) kliknij warstwę prawym przyciskiem myszy w Windows lub kliknij po naciśnięciu klawisza Control w Mac OS. 5 Z menu, które się pojawi, wybierz opcję Unlock All (Odblokuj wszystko). 6 Zablokuj obiekty o następujących nazwach: Bottom panel highlight, Panel shadow, Panel background oraz Top panel highlight. 7 Przesuń kursorem nad logo znajdującym się na obszarze roboczym oraz nad przyciskiem Close. Czerwona obwiednia wokół tych obiektów oznacza, że można je zaznaczyć. 8 Przesuń kursor nad dolną częścią panelu. Nie pojawi się ani jedna czerwona obwiednia. Obiekty znajdujące się w tym miejscu zostały zablokowane. 9 Odblokuj pojedynczo obiekty, klikając ikonę kłódki znajdującą się obok ich nazw. 10 Zapisz plik. Opcje panelu layers (Warstwy) Podobnie jak wiele paneli w programie Fireworks, również panel Layers (Warstwy) udostępnia opcje, za pomocą których możesz skonfigurować jego ustawienia, dodać nowe warstwy lub podwarstwy, a także zdefiniować relacje między warstwą a stronami oraz stanami danego projektu. Opcje panelu Layers (Warstwy) można wyświetlić, klikając dowolną warstwę prawym przyciskiem myszy (albo klikając po naciśnięciu klawisza Control) lub otwierając menu panelu za pomocą ikony znajdującej się w prawym górnym rogu panelu ( Spośród licznych opcji należy wymienić możliwość zwiększenia rozmiaru miniatu- rek. W tym celu wybierz z menu opcję Thumbnail Options (Opcje miniaturki), tak aby ułatwić rozpoznawanie obrazków. ). 50 LEkCjA 2 Panele Pages (Strony), States (Stany) i  Layers (warstwy) — podstawowe narzędzia pracy Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 50 2011-02-17 13:51:27 Stany Stany to niezwykle istotna część projektu utworzonego w programie Fireworks. Za ich pomocą można tworzyć makiety interaktywnych elementów stron WWW (efekt rollover, emulacje technologii Ajax) lub pokazać zmiany aplikacji powstałe na skutek aktywności użytkownika. Plik cast_navigator to makieta przyszłej aplikacji utworzonej w technologii AIR. Dzięki dodaniu nowego stanu użytkownik może sprawdzić zachowanie aplikacji poprzez klika- nie różnych ich elementów lub przesuwanie nad nimi kursorem myszy. Projekt wymaga jeszcze pewnych poprawek — konieczne jest wprowadzenie interaktywnego zachowa- nia za pomocą umieszczenia w projekcie plasterków i punktów aktywnych. W kolejnym ćwiczeniu wstawisz w projekcie drugi stan na głównej stronie, tak aby zasymulować efekt rollover. powielanie stanów i nadawanie im nazwy W celu utworzenia efektu rollover konieczne będzie wykorzystanie różnych elementów aplikacji. Najprostszy sposób na wykonanie tego ćwiczenia i dodanie tych elementów do drugiego stanu polega na ich powieleniu. 1 Zaznacz zakładkę States (Stany). 2 Przeciągnij stan o nazwie State 1 nad ikonę New/Duplicate state (Nowy/Powiel stan) w prawej dolnej części panelu States (Stany). W ten sposób powielisz stan wraz ze wszystkimi zasobami i hierarchią warstw. 3 Kliknij dwukrotnie nazwę State 1 i zmień ją na Up. 4 Zmień nazwę stanu State 2 na Over. Zmiana zawartości stanów Przyjrzyjmy się bliżej każdemu ze stanów. 1 Zaznacz panel Layers (Warstwy). Bieżący stan jest wyświetlony w lewym dol- nym rogu panelu Layers (Warstwy). 2 Kliknij przycisk Current State (Bieżący stan) i z listy, która się pojawi, wybierz stan Over. 3 Za pomocą narzędzia Pointer (Wskaźnik) zaznacz przycisk Close button. 4 W panelu Properties (Właściwości) obok napisu Filters (Filtry) kliknij znak plus i wybierz opcję Shadow And Glow/Glow (Cień i blask/Blask).  Wskazówka: W stanach możesz umieszczać różne obiekty lub wskazać jedynie zmiany nie- których elementów, które pojawią się w każdym ze stanów. Przykładem może być przycisk, który w drugim stanie otrzyma efekt blasku lub cienia. Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 51 2011-02-17 13:51:27 AdobE FIREwoRkS CS5/CS5 PL. oFICjALny PodRęCznIk 51 5 Wprowadź następujące wartości poszczególnych parametrów: Distance (Szerokość) = 0, Opacity (Krycie) = 100, Color (Kolor) = #DF0000, Softness (Miękkość) = 12, Offset (Przesunięcie) = 0. Prawidłowe wartości parametrów przedstawia rysunek. 6 Kliknij poza oknem właściwości filtru, tak aby zatwierdzić zmiany. 7 Przełączaj się między stanami Up i Over, tak aby sprawdzić różnicę. 8 Upewnij się, że zaznaczony jest stan Over. 9 Naciśnij klawisz Shift i zaznacz miniaturki oraz kwadrat tła wszystkich trzech kategorii (Cast Members, Auction oraz RSS). Jeśli przypadkiem zaznaczysz tekst, kliknij go ponownie, przytrzymując klawisz Shift, tak aby usunąć zaznaczenie. 10 W panelu Properties (Właściwości) kliknij ikonę „i” znajdującą się obok filtru Photoshop Live Effects (Efekty aktywne programu Photoshop). Na ekranie pojawi się okno dialogowe Photoshop Live Effects (Efekty aktywne programu Photoshop). 11 Zaznacz opcję Stroke (Obrys) z lewej strony okna. Zmień kolor w próbniku kolorów na #FFFFFF (biały).  Uwaga: Program Fireworks najpierw dołączy aktywny efekt programu Photoshop, dzięki czemu będziesz mógł edytować style warstw programu Photoshop. Pamiętaj jednak, że okno dia- logowe Photoshop Live Effects (Efekty aktywne programu Photoshop) nie zawiera tylu opcji, ile posiada okno dia- logowe Layer Styles (Styl warstwy) w pro- gramie Photoshop. 52 LEkCjA 2 Panele Pages (Strony), States (Stany) i  Layers (warstwy) — podstawowe narzędzia pracy Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 52 2011-02-17 13:51:27 Dodawanie kilku filtrów aktywnych Niezwykłą cechą filtrów aktywnych jest możliwość zastosowania kilku takich filtrów w przypadku jednego obiektu. W kolejnym ćwiczeniu dodasz trzy filtry do obiektu tworzącego tytuł filmu w stanie Up. W panelu Layers (Warstwy) wybierz stan Up. 1 Zaznacz tytuł filmu. 2 Z panelu Properties (Właściwości) z sekcji Filters (Filtry) wybierz opcję Adjust Color/ Levels (Dopasuj kolor/Poziomy). Wyświetlone zostanie okno dialogowe Levels (Poziomy). 3 W polach Input levels (Poziomy wejścia) w kolejności od lewej do prawej wpisz następujące wartości: 0, 1 oraz 206, po czym kliknij przycisk OK. 4 Wybierz opcję Shadow And Glow/Glow (Cień i blask/Blask) i wprowadź następujące wartości poszczególnych ustawień: Distance (Szerokość) = 0, Opacity (Krycie) = 22, Color (Kolor) = #FFFFFF, Softness (Miękkość) = 11, Offset (Przesunięcie) = 0. 5 Aby zatwierdzić zmiany, kliknij poza panelem Properties (Właściwości). 6 Przełączaj się między stanami, tak aby sprawdzić różnicę w wyglądzie makiety. 7 Zapisz plik. Dodatkowe ćwiczenia W tej lekcji nauczyłeś się podstaw pracy ze stronami, stanami i warstwami. W Twoim projekcie znajduje się więcej niż tylko jedna strona. Wykorzystaj umiejętności zdobyte w lekcji i spróbuj w podobny sposób zmienić pozostałe strony, warstwy i stany. Jako projektant często w dalszej pracy z programem Fireworks będziesz korzystał z tych funkcji programu, dlatego też przyda Ci się dodatkowe doświadczenie.  Uwaga: Więcej informacji na temat plasterków oraz optymalizacji grafiki na potrzeby stron WWW znajdziesz w lekcji 8. Natomiast więcej informacji na temat stanów i defi- niowania interak- tywnych zachowań znajdziesz w lekcji 10. i 11. Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 53 2011-02-17 13:51:27 AdobE FIREwoRkS CS5/CS5 PL. oFICjALny PodRęCznIk 53 pytania kontrolne Jakie znaczenie mają warstwy? 1 Jaka jest specjalna warstwa znajdująca się w każdym dokumencie programu Fireworks? 2 3 Wymień dwie korzyści wynikające z korzystania ze stron. 4 W jaki sposób możesz przenieść obiekty z jednej warstwy do drugiej? 5 W jakim celu wykorzystasz stany? Odpowiedzi 1 Warstwy umożliwiają uporządkowanie struktury dokumentu. W miarę dodawania nowych obiektów do projektu odnalezienie określonych obra- zów czy obszarów tekstowych będzie coraz trudniejsze ze względu na konieczność przewijania długiej listy obiektów. Po umieszczeniu obiektów na kilku warstwach możesz szybko zwijać poszczególne warstwy, tak aby sprawdzić strukturę projektu. Jeśli natomiast chcesz zaznaczyć jeden z obiektów, wystarczy rozwinąć zawartość warstwy. Dzięki zastosowaniu warstw obiekty stają się niezależne od siebie. Warstwy lub obiekty, które się na nich znajdują, można dodawać lub usuwać niezależnie od pozostałych elementów projektu. Poprzez zmianę kolejności warstw możesz też wpływać na relacje między obiektami położonymi na różnych warstwach. 2 Każdy dokument programu Fireworks posiada warstwę WWW. To na niej umieszczane są interaktywne elementy, takie jak plasterki i punkty aktywne. Korzystanie z tej warstwy nie jest konieczne, jednak jej usunięcie nie jest możliwe. 3 Za pomocą stron możesz utworzyć wiele różnorodnych projektów w jednym pliku. Usprawnia to zarządzanie zasobami, ponieważ obiekty utworzone z myślą o określonym projekcie mogą być przechowywane w tym samym pliku. Strony można połączyć za pomocą punktów aktywnych lub plasterków i wykorzystać do prezentacji i testowania projektu. 4 Istnieje kilka sposobów przenoszenia obiektów w panelu Layers (Warstwy): • Wytnij zaznaczony obiekt z jednej warstwy i wklej go do innej warstwy. • Przeciągnij zaznaczony obiekt (lub obiekty) z jednej warstwy do drugiej. • Zaznacz obiekt lub obiekty znajdujące się na jednej z warstw i przeciągnij przycisk opcji tej warstwy nad przycisk opcji warstwy docelowej. 5 Ze stanów możesz korzystać podczas tworzenia prostej animacji klatkowej lub pokazania zmiany wyglądu elementów interaktywnych, takich jak przyciski. Za pomocą stanów możesz też na tej samej stronie wyświetlić zupełnie nowe obiekty. 54 LEkCjA 2 Panele Pages (Strony), States (Stany) i  Layers (warstwy) — podstawowe narzędzia pracy Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 54 2011-02-17 13:51:27 SKOrOWIDZ 9-Slice Scaling, 65, 105 a AATC, 13 ACA, 13 ACE, 13 ACI, 13 Acrobat Professional, 270 Add Bitmap Mask, 41 Add Live Filters, 73, 116, 148, 155, 175, 208, 389 Add Nav Bar, 309 Add Simple Rollover Behavior, 209, 296 Add States, 290 Add/Duplicate page, 264, 280, 345 Add/Union, 120, 121 Adobe AIR, 397 Adobe Bridge, 331 Adobe Community Help, 11 Adobe Design Center, 12 Adobe Developer Connection, 12 Adobe Dreamweaver, 410 Adobe Fireworks CS5, 9, 18 Adobe Fireworks Help and Support, 12 Adobe Flash Builder 4, 404 Adobe Flash Catalyst, 404 Adobe Flash Player, 397 Adobe Illustrator, 409 Adobe Kuler, 366 Adobe Labs, 13 Adobe Marketplace Exchange, 13 Adobe PDF, 181 Adobe TV, 12 Adobe XMP, 348 AIR, 42, 51, 366 zdarzenia, 372 AIR Mouse Events, 377 Ajax, 51, 300 akapit, 167 Aktywna ramka zaznaczenia, 90, 128, 145 aktywne zaznaczanie, 83 Align, 67, 68, 328 Align Bottom Edge, 172 Align Top Edge, 68 Alpha Transparency, 253 Animacja, 249 animacje, 247 animowany GIF, 253 Flash, 422 Animate, 249 Animated GIF, 252 Animowany GIF, 252 Anti-alias, 83 Anti-Aliasing Level, 163 anulowanie czynności, 35 aplikacje AIR, 366, 377 instalacja prototypu, 383 przezroczysty styl okna, 379 aplikacje mobilne, 362 Device Central, 362 profil urządzenia, 362 Attach In Path, 167 Auto Kerning, 168 Auto Shape, 167 Auto Vector Mask, 136, 137 Autokerning, 168 autokształty, 107, 167, 345 Automatyczna maska wektorowa, 136, 137 b banery, 131, 325 format leaderboard, 326 projektowanie, 131 układ pionowy, 327 Barwa/Nasycenie, 353, 389 baseline shift, 168 Basic/Hard Line, 113 Batch Process, 335, 336 Behaviors, 309, 312 Bevel, 345 Biblioteka dokumentów, 230, 232, 235, 249 Biblioteka wspólna, 234 bitmapa, 58 Blask, 53 Blending Mode, 41 blok tekstowy, 162 blok o automatycznej regulacji rozmiaru, 163 blok o stałej szerokości, 163 tworzenie, 163 blokowanie obiektów, 61 blokowanie warstw, 49 brakujące czcionki, 279 Bridge, 331 Content, 332, 334 Diapozytyw, 332 Filmstrip, 332 Folders, 332 Foldery, 332 Metadane, 331 Metadata, 331 przestrzenie robocze, 332 rozmiar miniaturek, 335 Zawartość, 332, 333, 334 Brightness/Contrast, 148, 155 Browse In Bridge, 332, 334 Brush, 128, 129 Burn, 70, 71 c Canvas Size, 286, 317, 345 Cascading Style Sheets, 217 Case Uppercase, 165 certyfikat elektroniczny, 381 certyfikaty Adobe, 13 Chamfer, 345 Cień i blask/Blask, 51 Cień kryjący, 123, 175 Cięcie na plasterki, 25, 192, 193, 305 cięcie na plasterki podczas pracy z wieloma elementami, 200 Circle Hotspot, 207 Clear Guides, 107 Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 435 2011-02-17 13:52:08 AdobE FIREwoRkS CS5/CS5 PL. oFICjALny PodRęCznIk 435 Clone, 119, 419 Close, 372, 377 Color Overlay, 330 Colors, 21 Common Library, 222, 232, 234, 238 Community Help, 12 Compound Shape, 118, 120, 122 Convert To Paths, 394, 425 Convert To Sepia Tone, 292 Convert To Symbol, 231, 250, 281 Copy, 236, 290 Create AIR File, 378 Crop, 59 Crop Selected Bitmap, 60, 145, 342 CSS, 207, 217 CSS and Images, 210, 217, 218, 220, 224, 298 Cut, 174 czcionki, 107, 151 D dane XMP, 349 Dashed/Dash Double, 102 Delete Layer, 41 Delete Page, 40 Delete State, 40, 254 Detach Shared Layer, 286 Device Central, 362 podgląd, 364 Test Devices, 364, 365 Urządzenia testowe, 364, 365 Distribute to States, 40 Dithering gradientu, 28 DIV, 218 Document Library, 230, 232, 235, 249 Dodaj aktywne filtry, 73, 116, 148, 155, 175, 208, 389 Dodaj cień, 116 Dodaj maskę, 41 Dodaj pasek nawigacji, 309 Dodaj stany, 290 Dodaj zachowanie prostego najazdu, 209, 296 Dodaj/Łącz, 120, 121 dodawanie efektu najazdu, 296 dodawanie filtrów aktywnych, 53 dodawanie filtrów do maskowanego obiektu, 175 dodawanie łączy, 284, 299 dodawanie metadanych, 348 dodawanie plasterków, 196 dodawanie przycisków, 244 dodawanie skórki Flex, 397 dodawanie stanu efektu najazdu, 287 dodawanie tła, 132 dodawanie warstw, 47 dodawanie wypełnienia gradientem, 114 dodawanie zachowań, 309 dodawanie zawartości do stanów, 307 dodawanie zdarzeń AIR, 372 Dodge, 70 dokumenty, 18, 32 strony, 40 szablony, 324 zakładki, 20 zapisywanie, 23 JPEG, 347 Dołącz do E-maila/Skompresowany Dołącz w ścieżce, 167 Dołącz warstwę do stron(y), 294 dołączanie filtrów aktywnych do maskowanego obrazu, 148 dołączanie tekstu do ścieżki, 170 dopasowywanie opcji eksportu do programu Photoshop, 356 dostarczanie projektu szkieletowego, 267 dostosowywanie jasność, 70 obrys, 116 poziomy tonalne, 66 rozmiar strony, 286 ułożenie paneli, 30 wymiary plasterka, 195 Dosycenie koloru, 388 Down, 239, 401 Drag, 372, 377 Dreamweaver, 410 edycja roundtrip, 414 Drop Shadow, 116 Duplicate Layer, 41 dynamiczne strony WWW, 300 e Edge, 144 Edges, 85 Edit Gradient, 27, 28, 156 Edit In Place, 235 Edit Symbol, 236 Editing from Dreamweaver, 416 Editing From Flash, 431 Edycja gradientu, 27, 28, 132, 133, 156, 243 edycja edycja w miejscu, 428 HTML, 216 kolory gradientu, 132 kształty, 92 maski, 141 maski bitmapowe, 146 maski wektorowe, 144 obiekty w grupie, 329 pliki FXG, 407 roundtrip, 414 symbole graficzne, 235 symbole przycisku, 242 ścieżki, 92, 110, 112 tekst, 165 zachowania JavaScript, 311 Edycja w Dreamweaver, 416 Edycja w Flash, 431 Edytuj symbol, 236 Edytuj w miejscu, 235 efekt łusek cebuli, 250 Efekt łusek cebuli, 40, 251 efekt najazdu, 245, 281, 283, 287, 291, 296, 372 plasterki, 292 efekt rollover, 51 efekt zanikania, 136 Efekty aktywne programu Photoshop, 52, 330, 352, 355 efekty tekstowe, 170 ekran powitalny, 18 Eksport obszaru, 343 eksportowanie, 181, 190, 343 animacje, 256 do formatu PSD, 353 do programu Flash, 424 do programu Flash Catalyst, 404 prototypy, 318 skórki Flex, 402 stany, 215 strony, 404 szkielet, 268 eksportowanie złożonych projektów, 210 CSS and Images, 217, 218, 220, 224 HTML and Images, 210 HTML i obrazy, 210 Pliki CSS i obrazy, 217, 218, 220, 224 wyświetlanie strony, 225 Eksportuj, 45, 190, 215, 268, 351 Eksportuj plik HTML, 318 Eksportuj skórkę Flex, 402 Eksportuj zaznaczony plasterek, 215, 298 elementy interaktywne, 266, 368 Elipsa, 25, 98, 142 436 SkoRowIdz Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 436 2011-02-17 13:52:08 Ellipse, 25, 98, 142 emulowanie tabele danych Spry, 300 wyskakujące okna, 298 Enable For Commenting And Analysis In Adobe Reader, 270 Expand/Collapse Layer, 49 Export, 45, 190, 215, 268, 351 Export Area, 343 Export Flex Skin, 402 Export HTML File, 318 Export Selected Slice, 215, 298 Export Wizard, 183 eXtensible Metadata Platform, 348 Eyedropper, 25 F Feather, 83 figury geometryczne, 26 File Info, 349, 350 Fill Category, 102, 144, 156 Fill Options, 152 Filters, 67 Filtry, 67 filtry aktywne, 53, 67 Find Source, 415 Fireworks PNG, 23, 24, 88, 415, 424 Flash, 421 biblioteki, 426 bitmapy, 432 Edit with Fireworks, 430 edycja w miejscu, 428 Edytuj za pomocą programu Fireworks, 430 efekty, 423 Fireworks PNG, 424 Import To Library, 426, 429 importowanie dokumentów programu Fireworks, 424 importowanie spłaszczonej bitmapy, 429 Importuj do biblioteki, 426, 429 obiekty spłaszczone, 430 Oś czasu, 428 przeciąganie i upuszczanie, 432 przygotowanie plików, 422 Selection, 428 Subselection, 428 symbole graficzne ze skalowaniem 9 plasterków, 432 tekst, 432 Timeline, 428 tryby mieszania, 423 tworzenie dokumentów, 425 wektory, 432 zasady importowania, 432 Zaznaczenie, 428 Zaznaczenie cząstkowe, 428 Flash Catalyst, 404 edycja pliku FXG, 407 efekty, 408 filtry, 408 wyświetlanie plików, 407 Flash Player 10, 404 Flatten Selection, 391 Flex, 397 Flip Horizontal, 141 format danych FXG 2.0, 404 GIF, 180 grafika WWW, 180 JPEG, 88, 180, 190, 293 PDF, 207 PNG, 24, 88, 180 PSD, 355 XMP, 348 formatowanie tekstu, 160 Freeform, 111 FXG 2.0, 404 FXG And Images, 181, 409 FXG i obrazy, 409 g GIF, 180 globalna optymalizacja stron, 345 Glow, 53 Główny, 19 gradient, 27, 114, 116 edycja, 132 kąt, 134 kierunek, 134 Gradient, 25 Gradient Dither, 28 Gradient Editor, 132, 133, 243 Gradient/Linear, 27, 114 Gradient/Liniowa, 27, 114 Gradient/Radial, 237 Gradient/Radialny, 237 grafika bitmapowa, 104 grafika rastrowa, 104 grafika wektorowa, 96, 98, 104 autokształty, 107 importowanie, 117 linie pomocnicze, 99 obrys, 102, 116 Pen, 109 Pióro, 109 rozmieszczanie obiektów, 100 skalowanie, 105 skalowanie bez zniekształceń, 105 ścieżki, 109 ścieżki złożone, 119 techniki rysowania, 98 tekst, 106 tekstury, 103 usuwanie kształtów, 98 wypełnienie, 102 wypełnienie gradientem, 114 wzorki, 119 zmiana wielkości obiektu wektorowego, 101, 117 zmiana wyglądu podstawowych kształtów wektorowych, 102 Grayscale Appearance, 130 Group, 69, 236 Group As Mask, 142 grupowanie obiektów, 41, 69 Grupuj, 69, 236 Grupuj jako maska, 142 grupy paneli, 28 Guides, 100 H Hard Line, 222 Height, 22, 23 Hide Hotspots and Slices, 192 Hide Slices And Hotspots, 208, 245, 313, 398 Historia, 35, 36, 121 History, 35, 36, 121 Commands, 36 tworzenie niestandardowych poleceń, 36 horizontal scaling, 168 HTML, 366 HTML and Images, 192, 210, 215, 267, HTML i obrazy, 192, 210, 215, 267, 318, 318, 366 366 HTML Setup, 212 Hue/Saturation, 353, 389 I Illustrator, 409 Image Preview, 343, 412 Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 437 2011-02-17 13:52:08 AdobE FIREwoRkS CS5/CS5 PL. oFICjALny PodRęCznIk 437 Image Size, 72 Import, 43, 62, 117, 134, 135, 138, 139, 149 Import Page, 43, 44, 68 importowanie obiekty wektorowe, 117 obrazy, 62, 340 obrazy programu Photoshop, 137, 353 strony, 43 zasoby, 134 139, 149 Importuj, 43, 62, 117, 134, 135, 138, Importuj stronę, 43, 44, 68 Include Layer To Page(s), 294 Indexed Palette, 199 Informacje o pliku, 349, 350 Insert After Current Page, 307 Insert Hotspot, 267, 284, 374 Insert Rectangular Slice, 196, 200, 292, 304, 419 instalacja Adobe Fireworks, 10 prototyp AIR, 383 instancja symbolu, 230 integracja silnika tekstowego, 106 inteligentne linie pomocnicze, 67 interaktywne pliki PDF, 267 interaktywność, 207 interfejs programu, 17 interlinia, 168 Interlinia, 245 Intersect, 120 Invert, 208 IPTC, 350 izolowanie panelu Pages, 261 J jakość obrazu, 58 Jasność/Kontrast, 148, 155 JavaScript, 107, 207, 311, 366 jednostki miary, 21 JPEG, 88, 180, 190, 293 JPEG – Better Quality, 187 JPEG – lepsza jakość, 187 JPEG progresywny, 183 JSP, 31 K Kadrowanie, 59 kadrowanie obrazu, 59, 60 438 SkoRowIdz kadrowanie pojedynczych bitmap Layers, 34, 45, 46, 61, 69 miniaturki, 50 obiekty WWW, 196 opcje, 50 lead strips, 168 leading, 168 Leading, 245 Levels, 53, 66, 85, 87 lifting twarzy, 76 Line, 98 Linia, 98 linie pomocnicze, 62, 99, 107 rozmieszczanie obiektów, 100 Linie pomocnicze, 100, 354 Linie pomocnicze plasterka, 354 Link, 284, 299 Live Effects, 355 Live Marquee, 90, 128, 145 Live View, 216 logo, 327 Looping, 40 ł łącza, 239, 284, 299 Łącze, 284, 299 m Magic Wand, 24, 82, 84 skróty klawiszowe, 86 Tolerance, 86 zaznaczanie, 84 Main, 19 Maintain Appearance, 185, 366 Maksymalizuj, 372, 377 maksymalny rozmiar obszaru roboczego, 58 Marquee, 24, 82 Maska wyostrzająca, 72, 73 Promień w pikselach, 73 Próg, 73 Siła wyostrzania, 73 maski, 126, 128 edycja, 141 tworzenie, 129, 141 tworzenie na podstawie tekstu, 173 maski bitmapowe, 128 edycja, 146 tworzenie, 145 tworzenie na podstawie zaznaczonego fragmentu bitmapy, 145 w projekcie, 342 Kadruj zaznaczoną bitmapę, 60, 145, 342 Kanały Alfa, 253 kaskadowe arkusze stylów, 217 Kategoria obrysu, 102, 108 Kategoria wypełnienia, 102, 144, 156 kąt gradientu, 134 kerning, 107, 168 Kerning lub Światło, 107, 245 Kerning or Tracking, 107 kierunek gradientu, 134 klonowanie, 74, 75 Klonuj, 119, 419 kolor otoczki, 184 kolor wypełnienia, 21 Kolory, 21 komentarze, 269 kompozycja warstw programu Photoshop, 140 kompozycje stron WWW, 191 konfiguracja paneli, 28 kontenery DIV, 222 Kontur ścieżki, 130 konwersja pliki Photoshopa, 140 tekst na ścieżki, 394 zaznaczenie na ścieżki, 92 Konwertuj na sepię, 292 Konwertuj na symbol, 231, 250, 281 Konwertuj na ścieżki, 394, 425 kopiowanie do programu Dreamweaver, Kopiuj, 236, 290 korekcja obrazu, 385 Krawędzie, 85 Krawędź wypełnienia, 144 Kreator eksportu, 183 Kreskowa/Podwójna kreseczka, 410 102 Kroplomierz, 25 krzywe Beziera, 110 kształty podstawowe, 26 kształty wektorowe, 21, 98 rysowanie, 113 usuwanie, 98 l Lasso, 82, 90 zaznaczanie, 90 Lasso wielokątne, 82, 145, 147 Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 438 2011-02-17 13:52:08 maski wektorowe, 130 edycja, 144 Grayscale Appearance, 130 Kontur ścieżki, 130 Path Outline, 130 tryby, 130 tworzenie, 141 Wygląd skali szarości, 130 zmiana atrybutów, 143 maskowanie, 127 maskowanie wektorowe, 130 Matte, 184 Maximize, 372, 377 metadane, 348 szablony, 350 Miarki, 21, 62, 99, 251 Minimalizuj, 372, 377 Minimize, 372, 377 n nadawanie nazw obiektom, 45 najazd obrazów, 287 nakładające się plasterki, 298 Nałożenie koloru, 330 narzędzia, 24 9-Slice Scaling, 65, 105 Brush, 129 Burn, 70, 71 Cięcie na plasterki, 25, 192, 193, 305 Circle Hotspot, 207 Compound Shape, 118, 120, 122 Crop, 59 Dodge, 70 Eksport obszaru, 343 Elipsa, 25, 98 Ellipse, 25, 98 Export Area, 343 Eyedropper, 25 Freeform, 111 Gradient, 25 Hide Hotspots and Slices, 192 Kadrowanie, 59 Kroplomierz, 25 Lasso, 82, 90 Lasso wielokątne, 82, 145 Line, 98 Linia, 98 Magic Wand, 24, 82, 84 Marquee, 24, 82 Narzędzie skalowania 9 plasterków, 65, 105 Odrysuj ścieżkę, 111 Ołówek, 24 Oval Marquee, 82 Paint Bucket, 25 Path Scrubber, 111 Pen, 109, 110 Pencil, 24 Pędzel, 129 Pióro, 109, 110 Plasterek wielokątny, 193 Pochylenie, 172 Podselekcja, 92, 110, 112, 118, 329 192 Pointer, 24, 26, 51, 99 Pokaż plasterki i punkty aktywne, Polygon, 98 Polygon Hotspot, 207 Polygon Lasso, 82, 145 Polygon Slice, 193 Powiększanie, 305 Properties, 61 Prostokąt, 21, 22, 98, 100 Prostokąt ścięty, 107 Przekształcanie dowolne, 111 Przekształć obszar, 111 Punkt aktywny okrągły, 207 Punkt aktywny prostokątny, 205, 207, 285 Punkt aktywny wielokątny, 207 Ramka zaznaczenia, 24, 82 Rectangle, 21, 22, 98, 100 Rectangle Hotspot, 205, 207 Rectangular hotspot, 285 Redraw Path, 111 Reshape Area, 111 Rozjaśnianie, 70 Różdżka, 24, 82, 84 Rubber Stamp, 24, 74, 75 Scale, 64, 101, 105 Show Hotspots and Slices, 192 Skalowanie, 64, 101, 105 Skew, 172 Slice, 25, 192, 193, 305 Stempel, 24, 74, 75 Subselection, 92, 110, 112, 118, 329 Ściemnianie, 70, 71 Ścieżka wektorowa, 111 Ścieżka złożona, 118, 120, 122 Tekst, 24, 150, 164 Text, 24, 150, 164 Ukryj plasterki i punkty aktywne, 192 Vector Path, 111 Wiadro z farbą, 25 Wielokąt, 98 Właściwości, 61 Wskaźnik, 24, 26, 51, 99 WWW, 191 Zaznaczanie owalne, 82 Zmiana nacisku ścieżki, 111 Zoom, 305 Narzędzia, 19, 24 Bitmapa, 24 Kolory, 25 Punkt aktywny, 25 ukryte narzędzia, 25 Wektor, 24 Widok, 25 WWW, 25 Wybierz, 24 Narzędzie skalowania 9 plasterków, 65, 105 nawigacja z efektem najazdu, 281 nazwy obiekty, 45 plasterki, 203, 295 warstwy, 47 New, 18, 131 New Bitmap Image, 70, 387 New Bitmap Object, 41 New Document, 18, 131 New Flex Skin, 397 New from Template, 324, 364 New Style, 153 New Sub Layer, 48, 293, 373 New/Duplicate Layer, 47 New/Duplicate Page, 40, 247 New/Duplicate State, 40, 51, 208 New/Duplicate Sublayer, 41 niestandardowe kształty, 112 niezależna zmiana narożników prostokąta, 345 Normal, 388 Nowa podwarstwa, 41, 48, 293, 373 Nowa skórka Flex, 397 Nowa/Powielona strona, 40, 247, 264, 280, 345 Nowa/Powielona warstwa, 41, 47 Nowy, 18, 131 Nowy dokument, 18, 131 Nowy obraz bitmapowy, 41, 70, 387 Nowy styl, 153 Nowy z szablonu, 324, 364 Nowy/Powiel stan, 40, 51, 208 Numbering, 44 Numerowanie, 44 Adobe Fireworks CS5_CS5 PL. Oficjalny podręcznik.indb 439 2011-02-17 13:52:08 AdobE FIREwoRkS CS5/CS5 PL. oFICjALny PodRęCznIk 439 O obiekty WWW, 196 obrazy rastrowe, 56 dostosowywanie jasności, 70 dostosowywanie poziomów tonalnych, 66 importowanie obrazów, 62 jakość, 58 kadrowanie, 59 klonowanie, 74, 75 lifting twarzy, 76 linie pomocnicze, 62 poprawki, 74 retuszowanie, 74, 75 rozdzielczość, 58 rozmiar pliku, 58 skalowanie obrazów bez zniekształceń, 64 wyostrzanie, 72 wyrównywanie, 67 zarządzanie obrazami, 61 zaznaczanie, 80 zmiana rozmiaru, 72 obrys, 102, 116 tekst, 393, 396 Obrys, 103 obszar roboczy, 21 Odbij w poziomie, 141 Odblokuj wszystko, 50 Odejmij/Wykrój, 120 Odłącz wspólną warstwę, 286 Odrysuj ścieżkę, 111 odstęp między akapitami, 168 Odwróć gradienty, 243 ograniczenia podwarstw, 288 Ołówek, 24 Onion Skinning, 40, 251 onMouseOut, 311 onMouseOver, 312 Opcje importu pliku Photoshop, 138, 140 Opcje obrysu, 396 Opcje otwierania pliku Photoshop, 140 opcje warstw, 41 Opcje wypełnienia, 152 Open, 32, 42, 43, 134, 135, 139, 341 Open As Untitled, 72 opóźnienie stanu, 254 Optimize, 182, 185, 278, 282 Optimize To Size, 183 Optymalizacja, 182, 278, 282 optymalizacja animacji, 252 optymalizacja grafiki na potrzeby WWW, 178 eksportowanie pliku, 190 formaty grafiki, 180 GIF, 197 narzędzia WWW, 191 obrazy, 197 plasterki, 192 plik zawierający jeden obraz, 184 PNG 8, 202 ustawienia, 182, 184 wybór ustawień, 189 zmniejszanie rozmiaru pliku zawierającego ilustrację, 199 optymalizacja stron, 345 Optymalizuj, 182, 185 Optymalizuj do rozmiaru, 183 organizacja pracy, 260, 322 Otoczka, 184 otwieranie, 32, 42 pliki programu Photoshop, 139 szablony dokumentu, 324 Otwórz, 32, 42, 43, 134, 135, 139, 341 Otwórz jako “Bez nazwy”, 72 Oval Marquee, 82 Over, 239, 243, 400 Over While Down, 239 p Page Source, 213 Pages, 44, 247, 259, 260, 261, 276, 367 Paint Bucket, 25 Paleta Indeksowana, 199 panele, 28 Align, 68 Behaviors, 309 Biblioteka dokumentów, 230 Document Library, 230 dostosowywanie ułożenia, 30 Expanded Mode, 29, 30 Historia, 35 History, 35 Iconic Mode, 29 Iconic Mode With Panel Names, 30 konfiguracja, 28 Layers, 46 Narzędzia, 19, 24 Optimize, 182 Optymalizacja, 182 Pages, 260 Properties, 26 stacja dokowania, 28 Strony, 260 Tools, 19, 24 Tryb ikon, 29 Tryb ikon z nazwami paneli, 30 Tryb rozszerzony, 29, 30 Warstwy, 46 Właściwości, 26 Wyrównaj, 68 Zachowania, 309 Paragraph Indent, 167 pasek aplikacji, 19 pasek Main, 19 pasek nawigacji, 281 Paste, 208, 236, 290, 399 Paste As Mask, 174, 326, 392 Path, 119, 122 Path Outline, 130 Path Scrubber, 111 Pattern, 119 Pattern/Paint Blue, 102 PDF, 207, 267 Pen, 109, 110, 128, 171 Pencil, 24 Pędzel, 128, 129 Photoshop, 45, 352 dopasowywanie opcji importu z programu Fireworks, 356 tryby mieszania, 357 Photoshop File Import O
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Adobe Fireworks CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: