Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00484 011689 7455538 na godz. na dobę w sumie
Adobe Illustrator CC/CC PL. Oficjalny podręcznik - ebook/pdf
Adobe Illustrator CC/CC PL. Oficjalny podręcznik - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 472
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2485-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> illustrator
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).
Adobe Illustrator CC to popularny program wykorzystywany do edycji grafiki dla dokumentów drukowanych, projektów multimedialnych i sieci WWW. To doskonałe narzędzie umożliwia tworzenie profesjonalnych projektów zarówno artystom, jak i grafikom czy też twórcom stron WWW. Zanim zaczniesz oceniać efekty swoich prac, poświęć czas na rzetelne opanowanie tego dość złożonego oprogramowania.

Książka, którą trzymasz w dłoniach, to oficjalny materiał szkoleniowy firmy Adobe. Podręcznik ten jest niezastąpioną książką zarówno dla początkujących, jak i dla doświadczonych użytkowników programu Illustrator. Podane tu instrukcje, wskazówki i ćwiczenia pomogą Ci w opanowaniu zarówno najbardziej podstawowych, jak i wielu wyrafinowanych technik udostępnianych przez najnowszą wersję Illustratora CC (wersja 2015.1).

W tym podręczniku znajdziesz:

Masz w rękach najlepszy podręcznik do nauki Adobe Illustrator CC!


Adobe Creative Team — zespół ekspertów, projektantów i redaktorów, którzy ściśle współpracują z zespołami rozwijającymi poszczególne produkty Adobe. Skutecznie pomagają zarówno początkującym, jak i zaawansowanym użytkownikom w kreatywnym tworzeniu ambitnych i świetnie wyglądających projektów za pomocą narzędzi Adobe.
Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Adobe® Illustrator® CC Classroom in a Book® (2015 release) Tłumaczenie: Joanna Zatorska z wykorzystaniem fragmentów książki „Adobe Illustrator CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik” w tłumaczeniu Piotra Cieślaka Skład: Ewa Galczak ISBN: 978-83-283-2484-8 Authorized translation from the English language edition, entitled: ADOBE ILLUSTRATOR CC CLASSROOM IN A BOOK (2015 release); ISBN 0134308115; by Brian Wood; published by Pearson Education, Inc, publishing as Adobe Press. Copyright © 2016 Adobe Systems Incorporated and its licensors. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2016. Adobe, the Adobe logo, Acrobat, Classroom in a Book, Flash, Illustrator, InDesign, Dreamweaver, Photoshop, Bridge, Muse, PostScript, and PostScript 3 are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. Apple, Safari, Mac, Mac OS, and Macintosh are trademarks of Apple Inc., registered in the U.S. and other countries. Microsoft, Windows, Windows XP, Windows 7, and Windows 8 are either registered trademarks or trademarks of Microsoft Corporation in the U.S. and/or other countries. Wacom and Intuos are trademarks of Wacom Company Ltd. PANTONE® , myPANTONE™ and other Pantone LLC properties are trademarks or registered trademarks of Pantone LLC in the United States and other countries. All rights reserved. NVIDIA is a trademark and/or registered trademark of NVIDIA Corporation in the U.S. and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/ilccop.zip Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/ilccop Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność spis treści Gdzie są materiały do ćwiczeń? Wprowadzenie Seria Oficjalny podręcznik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wymagania wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Instalowanie programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Czcionki użyte w ćwiczeniach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Pobieranie plików do ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Przywracanie ustawień domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Aby usunąć lub zachować bieżące ustawienia w programie Illustrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Aby odtworzyć zapisane wcześniej ustawienia po ukończeniu wszystkich ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Dodatkowe źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Autoryzowane centra szkoleniowe firmy Adobe . . . . . . . . . . . . . . . Co nowego w programie illustrator cc (wydanie 2015)? Ulepszenia Bibliotek CC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Narzędzie Shaper . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Symbole dynamiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Nowy sposób eksportowania do formatu SVG . . . . . . . . . . . . . . . . Aktywne kształty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Inteligentniejsze linie pomocnicze i odstępy . . . . . . . . . . . . . . . . . . Inne ulepszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . iii 1 1 1 2 2 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 7 8 Szybki kurs zapoznawczy z programem adobe illustrator cc (wydanie 2015) 10 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Tworzenie kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Zaokrąglanie narożników kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Stosowanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Edytowanie koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Edytowanie obrysów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 iv SpiS treści Poleć książkęKup książkę Praca z warstwami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Rysowanie za pomocą narzędzia Pencil (Ołówek) . . . . . . . . . . 16 Tworzenie kształtów za pomocą narzędzia Shape Builder (Generator kształtów) . . . . . . . . . 17 Tworzenie przejścia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Przekształcanie grafiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Rysowanie za pomocą narzędzia Shaper . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Pobieranie próbki formatowania za pomocą narzędzia Eyedropper (Kroplomierz) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Umieszczanie obrazów w programie Illustrator . . . . . . . . . . . . 21 Zastosowanie funkcji Image Trace (Obrys obrazu) . . . . . . . . . . 22 Tworzenie i edycja gradientów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Praca z tekstem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Wyrównywanie grafiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Korzystanie z pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Praca z symbolami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Tworzenie maski przycinającej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Tworzenie efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 1 NajważNiejsze iNformacje o przestrzeNi roboczej 30 Wprowadzenie do programu Illustrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Uruchamianie programu Illustrator i otwieranie pliku . . . . . . . . . 32 Obsługa przestrzeni roboczej programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Obsługa panelu Tools (Narzędzia) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Panel Control (Sterowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Praca z panelami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Praca z grupami paneli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Resetowanie i zapisywanie przestrzeni roboczej . . . . . . . . . . . 44 Obsługa menu paneli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Zmienianie widoku ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Zastosowanie poleceń z menu View (Widok) . . . . . . . . . . . . . . . 46 Korzystanie z narzędzia Zoom (Lupka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Przewijanie dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Oglądanie projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Obsługa obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Korzystanie z panelu Artboards (Obszary robocze) . . . . . . . . . 53 Rozmieszczanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Wyszukiwanie zasobów dotyczących programu Illustrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 ADOBe iLLUStrAtOr cc/cc pL. OFicJALNY pODrĘcZNiK v Poleć książkęKup książkę 2 techNiki zazNaczaNia ilustracji 58 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Zaznaczanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Obsługa narzędzia Selection (Zaznaczanie) . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Narzędzie Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie) . . . . 62 Zaznaczanie przy użyciu ramki zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magic Wand (Różdżka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Zaznaczanie podobnych obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Zaznaczanie obiektów w trybie Outline (Kontur) . . . . . . . . . . . 66 Wyrównywanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Wyrównywanie obiektów względem siebie . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Wyrównywanie do obiektu kluczowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Wyrównywanie punktów węzłowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Rozmieszczanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Wyrównywanie obiektów względem obszaru roboczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Zastosowanie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Grupowanie elementów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Zastosowanie trybu izolacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Tworzenie grupy zagnieżdżonej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Zaznaczanie za pomocą narzędzia Group Selection (Zaznaczanie grupowe) . . . . . . . . . . . . . . . 72 Rozmieszczanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Zmiana rozmieszczenia obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Zaznaczanie obiektów znajdujących się pod spodem . . . . . . 73 Ukrywanie i blokowanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 3 tworzeNie ilustracji do pocztówki z wykorzystaNiem kształtów 76 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Tworzenie i edytowanie prostych kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Rysowanie i edycja prostokątów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Zaokrąglanie narożników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Tworzenie prostokątów zaokrąglonych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Tworzenie i edytowanie elips . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Tworzenie i edycja koła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Tworzenie i edytowanie wielokątów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Zmiana szerokości i wyrównania obrysów . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Rysowanie linii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Tworzenie gwiazd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 vi SpiS treści Poleć książkęKup książkę Narzędzie Shaper . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Rysowanie kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Edytowanie kształtów za pomocą narzędzia Shaper . . . . . . . . 95 Łączenie kształtów za pomocą narzędzia Shaper . . . . . . . . . . 96 Tryby rysowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Tryb Draw Behind (Rysuj z tyłu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Tryb Draw Inside (Rysuj wewnątrz) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Edycja obiektów narysowanych wewnątrz . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Tworzenie kształtów przy użyciu polecenia Image Trace (Obrys obrazu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 4 edycja oraz łączeNie kształtów i ścieżek 104 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Edytowanie ścieżek i kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Cięcie za pomocą narzędzia Scissors (Nożyczki) . . . . . . . . . . . . 107 Łączenie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Cięcie narzędziem Knife (Nóż) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Zastosowanie narzędzia Eraser (Gumka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Łączenie i edycja obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Obsługa narzędzia Shape Builder (Generator kształtów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Obsługa panelu Pathfinder (Odnajdywanie ścieżek) . . . . . . . . 115 Tworzenie ścieżki złożonej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Zastosowanie narzędzia Width (Szerokość) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Zamiana konturów na obiekty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Kończymy projekt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 5 przekształcaNie ilustracji 124 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Zastosowanie i obsługa obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Dodawanie nowych obszarów roboczych w dokumencie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Edytowanie obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Zmiana nazw obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Zmiana kolejności obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Przekształcanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Zastosowanie miarek i linii pomocniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Precyzyjne rozmieszczanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Skalowanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Odbijanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Zniekształcanie obiektów z wykorzystaniem efektów . . . . . . 139 Obracanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 ADOBe iLLUStrAtOr cc/cc pL. OFicJALNY pODrĘcZNiK vii Poleć książkęKup książkę Pochylanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Przekształcenia z wykorzystaniem narzędzia Free Transform (Przekształcanie swobodne) . . . . . . . . . . . . 145 Tworzenie dokumentu PDF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 6 tworzeNie ilustracji przy użyciu Narzędzi do rysowaNia 150 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Zapoznanie z narzędziem Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Zaznaczanie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Rysowanie linii prostych za pomocą narzędzia Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Tworzenie linii krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Tworzenie krzywej za pomocą narzędzia Pen (Pióro) . . . . . . . 159 Rysowanie serii linii krzywych za pomocą narzędzia Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Przekształcanie punktów gładkich w narożne . . . . . . . . . . . . . . 161 Łączenie linii krzywych i prostych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Tworzenie grafiki za pomocą narzędzia Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Rysowanie filiżanki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Rysowanie za pomocą narzędzia Curvature (Krzywizna) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Edytowanie krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Odbijanie kształtu łyżeczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Zaokrąglanie punktów narożnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Edytowanie ścieżek i punktów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Usuwanie i dodawanie punktów węzłowych . . . . . . . . . . . . . . . 175 Przekształcanie punktów gładkich i narożnych . . . . . . . . . . . . . 176 Korzystanie z narzędzia Anchor Point (Punkt kontrolny) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 Tworzenie linii przerywanej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Dodawanie strzałek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Rysowanie narzędziem Pencil (Ołówek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Odręczne tworzenie ścieżek za pomocą narzędzia Pencil (Ołówek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Rysowanie linii prostych za pomocą narzędzia Pencil (Ołówek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Łączenie za pomocą narzędzia Join (Połączenie) . . . . . . . . . . . . . . 183 viii SpiS treści Poleć książkęKup książkę 7 Wykorzystanie koloru do popraWienia oznakoWania 186 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Tryby koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Stosowanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Stosowanie istniejącego koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Tworzenie własnego koloru w panelu Color (Kolor) . . . . . . . . . 191 Zapisywanie koloru w próbce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Tworzenie kopii próbki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Edytowanie próbki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Tworzenie i edycja próbki globalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Wykorzystanie próbnika kolorów do utworzenia koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Zastosowanie bibliotek próbek programu Illustrator . . . . . . . 197 Tworzenie koloru dodatkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Tworzenie i zapisywanie tint kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Dostosowywanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Kopiowanie atrybutów wyglądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Tworzenie grup kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Panel Color Guide (Wzornik kolorów) jako źródło inspiracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Edytowanie grupy kolorów za pomocą okna dialogowego Edit Colors (Edytuj kolory) . . . . . . . . . . 204 Edytowanie kolorystyki obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Przydzielanie kolorów do ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Zastosowanie funkcji Live Paint (Aktywne malowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Tworzenie grupy aktywnego malowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Malowanie za pomocą narzędzia Live Paint Bucket (Aktywne wiadro z farbą) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Modyfikowanie grupy aktywnego malowania . . . . . . . . . . . . . . 214 8 umieszczanie tekstu na plakacie 216 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Dodawanie tekstu do plakatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Dodawanie tekstu ozdobnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Tworzenie tekstu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Automatyczna zmiana rozmiaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Przekształcenia między tekstem akapitowym a ozdobnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 Importowanie zwykłego pliku tekstowego . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 Tworzenie wątków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Formatowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 ADOBE ILLUSTRATOR CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK ix Poleć książkęKup książkę Zmiana rodziny i stylu czcionki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Zmiana rozmiaru czcionki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Zmiana koloru czcionki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Zmiana innych właściwości tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Zmiana właściwości akapitu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Zmiana rozmiaru i kształtu obiektów tekstowych . . . . . . . . . . 235 Tworzenie łamów tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Edycja tekstu za pomocą narzędzia Touch Type (Tekst dotykowy) . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Tworzenie i zastosowanie stylów tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Tworzenie i zastosowanie stylu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . 239 Edycja stylu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 Tworzenie i zastosowanie stylu znakowego . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Edycja stylu znakowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Próbkowanie właściwości tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Oblewanie obiektu tekstem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Deformowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Deformowanie tekstu przy użyciu obwiedni . . . . . . . . . . . . . . . 243 Edycja obwiedni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Stosowanie tekstu na ścieżkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Umieszczanie tekstu na ścieżkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Umieszczanie tekstu na ścieżkach zamkniętych . . . . . . . . . . . . 246 Przekształcanie tekstu w kontury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 9 porządkowaNie Grafiki z użyciem warstw 250 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Garść informacji o warstwach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Tworzenie warstw i podwarstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Tworzenie nowych warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Tworzenie podwarstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Edytowanie warstw i obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Znajdowanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Przesuwanie warstw i przenoszenie obiektów między warstwami . . . . . . . . . . . 258 Powielanie zawartości warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Scalanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Wklejanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Zmiana kolejności warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Wyświetlanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Dodawanie atrybutów wyglądu do warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Tworzenie masek przycinających . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 x SpiS treści Poleć książkęKup książkę 10 GradieNty, przejścia i wzorki 274 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Informacje o gradientach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Zastosowanie gradientów liniowych w wypełnieniach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Edytowanie gradientu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278 Zapisywanie gradientu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Dostosowywanie wypełnienia gradientowego . . . . . . . . . . . . . 280 Dodawanie gradientu liniowego do obrysu . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Edycja gradientu obrysu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283 Tworzenie gradientu promienistego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285 Zmiana kolorystyki gradientu promienistego . . . . . . . . . . . . . . 285 Korygowanie gradientu promienistego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Dodawanie gradientów do wielu obiektów jednocześnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Tworzenie przezroczystych gradientów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 Tworzenie przejść pomiędzy obiektami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294 Tworzenie przejść z określoną liczbą kroków . . . . . . . . . . . . . . . 294 Modyfikowanie przejścia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Tworzenie płynnych przejść kolorystycznych . . . . . . . . . . . . . . . 298 Wypełnianie obiektów wzorkami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Zastosowanie gotowych wzorków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Tworzenie niestandardowego wzorku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301 Stosowanie wzorków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Edytowanie wzorków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 11 wykorzystaNie pędzli do utworzeNia plakatu 306 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 Pędzle w praktyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Zastosowanie pędzli kaligraficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Stosowanie pędzla kaligraficznego w ilustracji . . . . . . . . . . . . . 309 Rysowanie narzędziem Paintbrush (Pędzel) . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Edytowanie ścieżek narzędziem Paintbrush (Pędzel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312 Edycja pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Usuwanie obrysu w postaci pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Zastosowanie pędzli artystycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 Stosowanie istniejącego pędzla artystycznego . . . . . . . . . . . . . 315 Tworzenie pędzla artystycznego na podstawie obrazu rastrowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Edycja pędzla artystycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318 Pędzle z włosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 ADOBe iLLUStrAtOr cc/cc pL. OFicJALNY pODrĘcZNiK xi Poleć książkęKup książkę Zmiana opcji pędzla z włosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 Malowanie pędzlem z włosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 Zastosowanie pędzli ze wzorkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Tworzenie pędzla ze wzorkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324 Malowanie pędzlem ze wzorkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 Edycja pędzla ze wzorkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 Obsługa narzędzia Blob Brush (Kropla) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 Rysowanie narzędziem Blob Brush (Kropla) . . . . . . . . . . . . . . . . 328 Łączenie ścieżek narzędziem Blob Brush (Kropla) . . . . . . . . . . . 330 Edytowanie obiektów przy użyciu narzędzia Eraser (Gumka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331 12 kreatywNe wykorzystaNie efektów i stylów GraficzNych 334 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Korzystanie z panelu Appearance (Wygląd) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Edytowanie atrybutów wyglądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339 Tworzenie dodatkowego obrysu i wypełnienia . . . . . . . . . . . . . 341 Zmiana kolejności atrybutów wyglądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 Obsługa efektów dynamicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345 Dodawanie efektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346 Edytowanie efektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347 Zmiana wyglądu tekstu przy użyciu efektu Warp (Wypaczenie) . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Stosowanie efektu Offset Path (Przesunięcie ścieżki) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 Dodawanie efektu programu Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Efekty trójwymiarowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352 Dodawanie efektu obrotu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352 Zastosowanie stylów graficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 Stosowanie istniejących stylów graficznych . . . . . . . . . . . . . . . . 354 Tworzenie i stosowanie stylu graficznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Zmiana atrybutów stylu graficznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358 Zastosowanie stylu graficznego do zmodyfikowania warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 Skalowanie obrysów i efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362 xii SpiS treści Poleć książkęKup książkę 13 tworzeNie Grafiki Nadruku Na koszulce 364 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366 Praca z symbolami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367 Obsługa bibliotek symboli programu Illustrator . . . . . . . . . . . . 367 Edytowanie symbolu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369 Symbole dynamiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370 Tworzenie symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Powielanie symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373 Zastępowanie symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 374 Przerywanie połączenia z symbolem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376 Obsługa Bibliotek Creative Cloud . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 378 Dodawanie zasobów do Bibliotek Creative Cloud . . . . . . . . . . 378 Korzystanie z zasobów biblioteki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381 Uaktualnianie zasobu biblioteki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382 Obsługa perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384 Obsługa predefiniowanej siatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385 Edycja siatki perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385 Rysowanie obiektów w perspektywie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 388 Zaznaczanie i modyfikowanie obiektów w perspektywie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 390 Jednoczesne przesuwanie płaszczyzny i obiektów . . . . . . . . . 391 Rysowanie obiektów przy braku aktywnej siatki . . . . . . . . . . . . 392 Umieszczanie i edycja tekstu w perspektywie . . . . . . . . . . . . . . 392 Przesuwanie obiektów prostopadle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393 Przenoszenie płaszczyzny w celu dopasowania jej do obiektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395 Umieszczanie obiektów w perspektywie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395 Modyfikacja symboli na płaszczyźnie perspektywy . . . . . . . . . 396 Ostatnie poprawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397 14 łączeNie projektów illustratora cc z iNNymi proGramami firmy adobe 400 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 402 Łączenie elementów graficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403 Importowanie obrazów z programu Adobe Photoshop . . . . . . . . 404 Importowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 404 Skalowanie zaimportowanego obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405 Osadzanie obrazu programu Photoshop z użyciem opcji Show Import Options (Pokaż opcje importu) . . . . . . 406 Importowanie kilku obrazów jednocześnie . . . . . . . . . . . . . . . . 409 Zmiana kolorystyki zaimportowanego obrazu . . . . . . . . . . . . . 410 ADOBe iLLUStrAtOr cc/cc pL. OFicJALNY pODrĘcZNiK xiii Poleć książkęKup książkę Maskowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 412 Tworzenie maski przycinającej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 412 Edycja maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413 Maskowanie obiektu za pomocą obiektu tekstowego . . . . . . 414 Tworzenie masek przezroczystości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415 Edycja maski przezroczystości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 417 Próbkowanie kolorystyki zaimportowanych obrazów . . . . . . . . . 419 Praca z obrazami dołączonymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 419 Znajdowanie informacji o połączeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 420 Osadzanie i cofanie osadzenia obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421 Zastąpienie połączonego obrazu innym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421 Tworzenie pakietu na podstawie pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424 15 tworzeNie Grafiki Na potrzeby iNterNetu 426 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 428 Zapisywanie grafiki na potrzeby internetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 429 Wyrównywanie obiektów do siatki pikseli . . . . . . . . . . . . . . . . . . 429 Cięcie na plasterki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432 Zaznaczanie i edycja plasterków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 433 Polecenie Save for Web (Zapisz do pokazania w Internecie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 434 Tworzenie kodu CSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 437 Konfigurowanie projektu na potrzeby utworzenia kodu CSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 437 Style znakowe i kod CSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 440 Style graficzne i kod CSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 442 Kopiowanie stylu CSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 443 Eksportowanie CSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 445 Zapisywanie grafiki w formacie SVG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 446 Skorowidz 452 xiv SpiS treści Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę 1 NajważNiejsze iNformacje o przestrzeNi roboczej tematyka lekcji W tej lekcji zostaną omówione następujące zagadnienia: • Otwieranie plików programu Adobe Illustrator CC. • Praca z panelem Tools (Narzędzia). • Obsługa paneli. • Zerowanie i zapisywanie obszaru roboczego. • Powiększanie i zmniejszanie podglądu projektu. • Zarządzanie wieloma obszarami roboczymi i dokumentami. • Praca z grupami dokumentów. • Znajdowanie zasobów dotyczących korzystania z programu Illustrator. Wykonanie ćwiczeń opisanych w tej lekcji powinno zająć około 45 minut. Aby wykonać prezentowane tu ćwiczenia, należy pobrać z serwera wydawnictwa materiały dotyczące tej lekcji. 30 Poleć książkęKup książkę Aby móc w pełni wykorzystać wszystkie możliwości rysowania, malowania i edycji oferowane przez pro- gram Adobe Illustrator CC, musisz się oswoić z obsługą przestrzeni roboczej tej aplikacji. Przestrzeń robocza składa się z paska aplikacji, pasków menu, panelu Tools (Narzędzia), panelu Control (Sterowanie), okna dokumentu i zestawu paneli. 31 Poleć książkęKup książkę E Wskazówka: Szczegółowe infor- macje na temat gra- fiki rastrowej zawiera system pomocy programu Illustrator — Help/Illustrator Help (Pomoc/Pomoc programu Illustra- tor) — pod hasłem Importing bitmap images (Importowa- nie obrazów bitmapo- wych). wprowadzenie do programu illustrator Program Illustrator służy głównie do tworzenia i edycji grafiki wektorowej (czyli kształtów lub obiektów wektorowych). Grafika wektorowa składa się z linii i krzywych zdefiniowanych przez matematyczne obiekty, zwane wektorami. Grafikę wektorową można swobodnie przesuwać lub modyfikować bez utraty jakości, ponieważ nie zależy ona od rozdzielczości. Innymi słowy, po zmianie rozmiaru, wydruku, zapisaniu w pliku PDF czy zaimportowaniu do innej aplikacji przeznaczonej do edycji grafiki wektorowej ilustracja zachowa ostre krawędzie. Dzięki temu grafika wektorowa to najlepszy wybór dla ilustracji takich jak logo, które będą używane w różnych rozmiarach i na różnych nośnikach. W programie Illustrator możemy też wykorzystywać obrazy bitmapowe — zwane w terminologii technicznej obrazami rastrowymi — w których widoczny obraz jest reprezentowany przez prostokątną siatkę pikseli. Do każdego piksela przypi- sane są określona lokalizacja i wartość koloru. Obrazy rastrowe można tworzyć w programach takich jak Adobe Photoshop. Logo w postaci ilustracji wektorowej Logo w postaci obrazu rastrowego Uruchamianie programu illustrator i otwieranie pliku W tej lekcji będziemy pracować z wieloma plikami graficznymi. Przed przystąpie- niem do lektury powinieneś przywrócić domyślne ustawienia programu Adobe Illustrator CC.  Uwaga: Jeśli nie pobrałeś dotychczas materiałów niezbędnych do realizacji poszczególnych ćwiczeń, to zrób to teraz. Więcej informacji na ten temat znajdziesz we „Wprowadzeniu” na po- czątku książki. 1 Aby się upewnić, że narzędzia i panele będą działać dokładnie tak, jak to zo- stało opisane w tej lekcji, należy usunąć lub dezaktywować (przez zmianę jego nazwy) plik ustawień programu Adobe Illustrator CC. Patrz „Przywracanie ustawień domyślnych” we „Wprowadzeniu” na początku książki.  Uwaga: W pracy nad własnymi pro- jektami prawdopo- dobnie nie będziesz musiał przywracać ustawień. Jeśli jednak to zrobisz, będziesz miał pewność, że to, co ujrzysz na ekranie swojego monitora, będzie odpowiadać opisowi w książce. 2 Kliknij dwukrotnie ikonę Adobe Illustrator CC, by uruchomić program Adobe Illustrator. Po uruchomieniu programu Illustrator najprawdopodobniej ujrzysz ekran powitalny, zawierający informacje o zasobach programu. Możesz go zamknąć. 32 LEKCJA 1 Najważniejsze informacje o przestrzeni roboczej Poleć książkęKup książkę 3 Wydaj polecenie File/Open (Plik/Otwórz) i zaznacz plik L1_start1.ai, znaj- dujący się w folderze Lesson01 wewnątrz folderu Lessons, umieszczonego na dysku twardym Twojego komputera, po czym kliknij Open (Otwórz). W tej lekcji wykorzystujemy fikcyjną nazwę firmy, jej adres oraz adres strony WWW, które zostały wymyślone na potrzeby tego projektu. 4 Wydaj polecenie Window/Workspace/Reset Essentials (Okno/Przestrzeń robocza/Wyzeruj Podstawy), aby przywrócić domyślne ustawienia bieżącej przestrzeni roboczej. 5 Wydaj polecenie View/Fit Artboard in Window (Widok/Zmieść obszar roboczy w oknie). Ostatnie polecenie spowoduje, że aktywny obszar roboczy wypełni okno do- kumentu. Dzięki temu cały obszar roboczy będzie doskonale widoczny. Jak się niebawem przekonamy, obszar roboczy to przestrzeń zawierająca drukowalną ilustrację. Jest on odpowiednikiem strony w programie Adobe InDesign. Jeśli z prawej strony ekranu widoczny jest panel Libraries (Biblioteki), jak na poniższym rysunku, to kliknij napis Libraries (Biblioteki) na zakładce pane- lu, aby go zwinąć. Zawartość panelu Libraries (Biblioteki) może być inna niż na rysunku, czym się nie należy przejmować. 6  Uwaga: Jeśli nie znajdziesz opcji Reset Essentials (Okno/ Przestrzeń robocza/ Wyzeruj Podstawy) w menu Workspace (Przestrzeń robocza), najpierw wydaj polecenie Window/ Workspace/Essentials (Okno/Przestrzeń robocza/Podstawy). Dopiero później wydaj polecenie Window/Workspa- ce/Reset Essentials (Okno/Przestrzeń robocza/Wyzeruj Podstawy). Po uruchomieniu programu Illustrator wybrany plik zostanie wyświetlony w ok- nie dokumentu, na ekranie zaś pojawi się kilka kluczowych elementów interfejsu programu — pasek aplikacji, paski menu, panel Tools (Narzędzia), panel Control (Sterowanie) i pasek z ikonami innych paneli. Ten ostatni pasek jest na stałe dołączony (zgodnie z nomenklaturą stosowaną w programach Adobe — „zadokowany”) do prawej krawędzi ekranu. Domyślnie w pasku tym przecho- wywane są niektóre najbardziej przydatne panele programu. Najczęściej używane elementy różnych paneli w programie Illustrator zebrane są również w poręcz- nym panelu Control (Sterowanie), który domyślnie znajduje się tuż pod paskiem menu. Dzięki temu uniwersalnemu panelowi możemy pracować z mniejszą liczbą otwartych paneli, a tym samym — w większym obszarze roboczym. Na podstawie projektu L1_start1.ai będziesz mógł przećwiczyć nawigowanie, re- gulowanie powiększenia oraz kilka innych funkcji związanych z obsługą obszaru roboczego, w które wyposażony jest program Illustrator. ADOBE ILLUSTRATOR CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 33 Poleć książkęKup książkę  Uwaga: Zrzuty ekranu pokaza- ne na rysunkach w tej lekcji zostały wykonane w sy- stemie Windows. Różnice pomiędzy programem w wersji dla tego systemu a wersją dla systemu Mac OS są bardzo niewielkie. obsługa przestrzeni roboczej programu Do przetwarzania i obsługi dokumentów oraz importowanych plików służą rozmaite panele, paski i okna, w które wyposażony jest program Illustrator. Dowolny układ tych elementów interfejsu programu nosi nazwę przestrzeń robo- cza. Po pierwszym uruchomieniu Illustratora automatycznie wczytywana jest do- myślna przestrzeń robocza, którą można dowolnie dostosowywać do aktualnych potrzeb. Możesz przygotować kilka takich przestrzeni — jedną na potrzeby edycji projektów, inną zaś do przeglądania gotowych ilustracji. Zapisane przestrzenie robocze można dowolnie przełączać podczas pracy. Na poniższym rysunku opisane są poszczególne elementy przestrzeni roboczej programu: A. Pasek aplikacji B. Panel Control (Sterowanie) C. Panele D. Panel Tools (Narzędzia), czyli pasek narzędzi E. Okno dokumentu F. Pasek stanu A. Pasek aplikacji znajduje się w górnej części okna programu i domyślnie za- wiera przełącznik dostępnych przestrzeni roboczych, menu główne (w syste- mie Mac OS menu główne programu znajduje się nad paskiem aplikacji — jak na poniższym rysunku) oraz kilka narzędzi ułatwiających pracę z programem. B. W panelu Control (Sterowanie) wyświetlane są ustawienia dla bieżącego narzędzia. C. Panele służą do edytowania i śledzenia zmian zachodzących w projekcie. Część paneli wyświetlona jest domyślnie, lecz wiele z nich trzeba w razie potrzeby otworzyć samemu przy użyciu poleceń zgromadzonych w menu Window (Okno). D. Panel Tools (Narzędzia) zawiera przyciski narzędzi służących do rysowania i edycji obrazów, ilustracji, wybranych elementów projektu oraz wiele innych. Narzędzia są podzielone na tematyczne grupy. E. W oknie dokumentu wyświetlany jest edytowany projekt. F. Na pasku stanu, który znajduje się w lewym dolnym rogu okna dokumentu, wyświetlane są informacje pomocnicze i narzędzia ułatwiające nawigowanie w obrębie projektu. 34 LEKCJA 1 Najważniejsze informacje o przestrzeni roboczej Poleć książkęKup książkę obsługa panelu tools (Narzędzia) Panel Tools (Narzędzia), znajdujący się z lewej strony obszaru roboczego, zawiera narzędzia umożliwia- jące zaznaczanie obiektów, narzędzia służące do rysowania i malowania, narzędzia do edycji i oglądania ilustracji, próbniki Fill (Wypełnienie) i Stroke (Obrys), przełączniki trybu rysowania oraz przełączniki trybu ekranu. W kolejnych lekcjach będziesz stopniowo zapoznawał się z każdą z wymienionych funkcji tego ważnego panelu.  Uwaga: W panelu Tools (Narzędzia), widocznym na tym rysunku, narzędzia ułożone są w dwóch kolumnach, istnieje jednak możliwość zmiany układu ikon na jednokolumnowy; układ ten może być włączony automatycznie, w zależności od rozdzielczości ekranu i rodzaju przestrzeni roboczej. Selection (Zaznaczanie) (V) Magic Wand (Różdżka) (Y) Pen (Pióro) (P) Type (Tekst) (T) Rectangle (Prostokąt) (M) Shaper (Shift+Z  [Shift+N]) Rotate (Obracanie) (R) Width (Szerokość) (Shift+W) Shape Builder (Generator kształtów) (Shift+M) Mesh (Siatka) (U) Eyedropper (Kroplomierz) (I) Symbol Sprayer (Rozpyla- nie symboli) (Shift+S) Artboard (Narzędzie obszaru roboczego) (Shift+O) Hand (Rączka) (H) Fill (Wypełnienie) (X) Default fill/stroke (Domyślne wypełnienie i obrys) (D) Color (Kolor) ( ) Gradient (Gradient) ( ) Draw Normal (Rysuj normalnie) (Shift+D) Draw Behind (Rysuj z tyłu) (Shift+D) Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie) (A) Lasso (Lasso) (Q) Curvature (Krzywizna) (Shift+` [Shift+~]) Line Segment (Linia) (\) Paintbrush (Pędzel) (B) Eraser (Gumka) (Shift+E) Scale (Skalowanie) (S) Free transform (Przekształcanie swobodne) (E) Perspective Grid (Siatka perspektywy) (Shift+P) Gradient (Gradient) (G) Blend (Tworzenie przejść) (W) Column graph (Wykres kolumnowy) (J) Slice (Cięcie na plasterki) (Shift+K) Zoom (Lupka) (Z) Swap fill/stroke (Zmiana wypełnienia i obrysu) (Shift+X) Stroke (Obrys) (X) None (Brak) (/) Draw Inside (Rysuj wewnątrz) Change screen mode (Zmień tryb ekranu) (F) ADOBE ILLUSTRATOR CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 35 Poleć książkęKup książkę E Wskazówka: Istnieje możliwość edycji domyślnych skrótów klawia- turowych dostęp- nych w programie Illustrator. W tym celu należy skorzystać z polecenia Edit/Key- board Shortcuts (Edy- cja/Skróty klawiszo- we). Więcej informacji na ten temat można znaleźć pod hasłem Keyboard Shortcuts (Skróty klawiaturowe) w systemie pomocy programu Illustrator — Help/Illustrator Help (Pomoc/Pomoc programu Illustrator). E Wskazówka: Ukryte narzędzia można również zaznaczyć, naciskając klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i klikając narzędzie w panelu Tools (Narzędzia). Każde kliknięcie spowoduje wybranie kolejnego narzędzia z zestawu ukrytych narzędzi. E Wskazówka: Panele swobodne z narzędziami można zwinąć, zadokować w przestrzeni robo- czej lub połączyć w grupę z innymi panelami. 1 Wskaż kursorem myszy przycisk narzędzia Selection ) w panelu Tools (Narzędzia). Zauważ, (Zaznaczanie) ( że w okienku podpowiedzi wyświetlona zostanie zarówno nazwa narzędzia (Selection Tool [Narzędzie Zaznacza- nie]), jak i powiązany z nim skrót klawiaturowy (V). E Wskazówka: Podpowiedzi narzędzi można skonfigurować w oknie dialogowym polecenia Edit/Preferences/General (Edycja/Preferencje/ Ogólne) w systemie Windows lub Illustrator CC/Preferences/General (Illustrator CC/Preferencje/Ogólne) w systemie Mac OS. Należy w tym celu włączyć lub wyłączyć opcję Show Tool Tips (Pokaż podpowiedzi). 2 Przesuń kursor nad przycisk narzędzia Direct Selection (Zaznaczanie bezpo- średnie) ( ), po czym wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy — na ekranie pojawią się wówczas dostępne narzędzia zaznaczania. Zwolnij przycisk myszy i kliknij narzędzie Group Selection (Zaznaczanie grupowe), aby je zaznaczyć. W panelu Tools (Narzędzia) każdy z przycisków narzędzi, w którego prawym dolnym rogu znajduje się mały czarny trójkąt, skrywa dodatkowe narzędzia, które można włączać w opisany sposób. 3 Wciśnij i przytrzymaj przycisk myszy nad narzędziem Rectangle (Prostokąt) ( ), aby wyświetlić więcej narzędzi. Kliknij strzałkę umieszczoną na końcu paska danej grupy narzędzi. W ten sposób oddzielisz pasek tej grupy od pa- nelu Tools (Narzędzia), dzięki czemu będziesz widzieć wszystkie narzędzia z danej grupy. 4 Kliknij przycisk zamknięcia (X) w prawym gór- nym rogu (Windows) lub lewym górnym rogu (Mac OS) na pasku tytułu panelu swobodnego, aby go zamknąć. Narzędzia powróciły do panelu Tools (Narzędzia). Teraz zajmiemy się zmianą rozmiaru i przenoszeniem panelu Tools (Narzędzia). W panelu tym, widocznym na rysunkach zamieszczonych w tej książce, narzędzia ułożone są w dwóch kolumnach. Jak już wcześniej wspomniałem, układ narzędzi może być jednokolumnowy — w zależności od rozdzielczości ekranu i rodzaju przestrzeni roboczej. Jest to normalna sytuacja. 36 LEKCJA 1 Najważniejsze informacje o przestrzeni roboczej Poleć książkęKup książkę 5 Kliknij podwójną strzałkę w lewym górnym rogu panelu Tools (Narzędzia), by zwęzić go do jednej kolumny lub rozszerzyć go z powrotem do dwóch kolumn (w zależności od rozdzielczości ekranu). 6 Ponownie kliknij tę samą strzałkę, aby rozszerzyć (lub zwęzić) panel Tools (Narzędzia). 7 Aby przenieść panel Tools (Narzędzia) i umieścić go w dowolnym miejscu przestrzeni roboczej, należy kliknąć szary pasek tytułu lub podwójną prze- rywaną linię, która się pod nim znajduje, i przeciągnąć panel w odpowiednie miejsce. Panel Tools (Narzędzia) stał się panelem swobodnym. E Wskazówka: Aby przełączyć się pomiędzy jednokolumnową a dwukolumnową postacią panelu Tools (Narzędzia), możesz kliknąć podwójną strzałkę w górnej części panelu lub kliknąć dwukrotnie pasek tytułu w tejże części panelu. Uważaj tylko, żeby nie kliknąć znaku X. 8 Aby ponownie zadokować panel Tools (Narzędzia) z boku obszaru roboczego, należy kliknąć ciemnoszary pasek znajdujący się na samej górze tego panelu lub kropkowaną linię umieszczoną pod spodem i przeciągnąć go do lewe- go brzegu okna aplikacji. Gdy kursor znajdzie się w pobliżu krawędzi okna lub ekranu, po jego lewej stronie pojawi się półprzezroczysta niebieska ramka, zwana strefą upuszczania. Wystarczy teraz zwolnić przycisk myszy, a panel Tools (Narzędzia) zostanie automatycznie zadokowany po lewej stronie obsza- ru roboczego. ADOBE ILLUSTRATOR CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 37 Poleć książkęKup książkę Niestandardowe panele narzędzi Zwykle przez dłuższy czas korzystamy z okre- ślonego zestawu narzędzi. W programie Illu- strator możemy skomponować własne panele, zawierające najczęściej używane narzędzia. Własny panel narzędzi możemy utworzyć, wy- dając polecenie Window/Tools/New Tools Panel (Okno/Narzędzia/Nowy panel narzędzi). Panel ten zostanie zapisany w programie Illustrator i będzie dostępny w każdym dokumencie ot- wartym w tym programie. Panele niestandardo- we są swobodne,
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Adobe Illustrator CC/CC PL. Oficjalny podręcznik
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: