Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00260 005567 18999794 na godz. na dobę w sumie
Adobe Illustrator CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II - książka
Adobe Illustrator CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II - książka
Autor: Liczba stron: 466
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4767-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> webmasterstwo >> css
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Adobe Illustrator CC jest flagową aplikacją Adobe służącą do tworzenia grafiki wektorowej. Illustrator to rozbudowane i złożone środowisko pracy, które umożliwia tworzenie logo, ikon, rysunków, typografii i ilustracji na potrzeby materiałów drukowanych, stron internetowych, aplikacji interaktywnych czy materiałów wideo. Stale rośnie liczba artystów i zawodowców, dla których Illustrator jest podstawowym narzędziem pracy. Wysoka złożoność oprogramowania oraz mnogość jego funkcji i narzędzi sprawia jednak, że początki pracy z tym świetnym narzędziem bywają trudne. Warto poświęcić nieco czasu i zacząć wykorzystywać najlepsze możliwości Adobe Illustratora!

Ta książka należy do serii Oficjalny podręcznik, którą uważa się za najlepszy materiał szkoleniowy na rynku. Publikacja składa się z 15 starannie przygotowanych lekcji, których układ ułatwia rozpoczęcie pracy z oprogramowaniem. Książka będzie również nieocenioną pomocą dla osób chcących się zapoznać z nowościami w wersji Illustratora CC 2018. Wyjaśniono tu poszczególne funkcje programu, zaprezentowano szereg użytecznych wskazówek i mnóstwo przydatnych technik. Poszczególne ćwiczenia są omawiane w szczegółowy sposób, a ich wykonanie staje się łatwiejsze dzięki udostępnionym plikom z materiałami. W ten sposób książka umożliwia zarówno zdobycie solidnych podstaw, jak i opanowanie zaawansowanych funkcji oprogramowania.

W tym podręczniku między innymi:

Illustrator: prawdopodobnie najlepsze narzędzie dla grafika!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI WPROWADZENIE Seria Oficjalny podręcznik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wymagania wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Instalowanie programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Fonty użyte w ćwiczeniach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Pobieranie plików do ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Przywracanie ustawień domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Aby usunąć lub zachować bieżące ustawienia w programie Illustrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Aby odtworzyć zapisane wcześniej ustawienia po ukończeniu wszystkich ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Dodatkowe źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Autoryzowane centra szkoleniowe firmy Adobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . CO NOWEGO W PROGRAMIE ILLUSTRATOR CC (WYDANIE 2018)? Nowy panel Properties (Właściwości) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Narzędzie Puppet Warp (Wypaczenie marionetkowe) . . . . . . . . . . . . . . . . . Usprawnienia w obsłudze obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Zmienne kroje pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Usprawnienia dotyczące eksportowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Dodawanie i udostępnianie zasobów tekstowych za pomocą bibliotek Creative Cloud . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Inne ulepszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1 1 2 2 2 2 3 4 5 5 6 6 7 7 7 8 8 9 SZYBKI KURS ZAPOZNAWCZY Z PROGRAMEM ADOBE ILLUSTRATOR CC (WYDANIE 2018) 10 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Rysowanie kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Edytowanie kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Stosowanie i edytowanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 iv Spis treści Poleć książkęKup książkę Edytowanie obrysów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Praca z warstwami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Przekształcanie ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Tworzenie przejść . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Rysowanie narzędziem Pencil (Ołówek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Tworzenie kształtów za pomocą narzędzia Shape Builder (Generator kształtów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Umieszczanie obrazu rastrowego w Illustratorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Zastosowanie funkcji Image Trace (Obrys obrazu) . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Tworzenie i edytowanie gradientów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Edycja tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Wyrównywanie ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Zastosowanie pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Zastosowanie symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Zastosowanie efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 1 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O PRZESTRZENI ROBOCZEJ 32 Wprowadzenie do programu Illustrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Uruchamianie programu Illustrator i otwieranie pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Obsługa przestrzeni roboczej programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Obsługa panelu Tools (Narzędzia) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Obsługa panelu Properties (Właściwości) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Praca z panelami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Dokowanie paneli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Przełączanie przestrzeni roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Zapisywanie przestrzeni roboczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Obsługa menu paneli i menu kontekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Zmienianie widoku ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Zastosowanie poleceń z menu View (Widok) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Korzystanie z narzędzia Zoom (Lupka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Przewijanie dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Oglądanie projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Obsługa obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Korzystanie z panelu Artboards (Obszary robocze) . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Rozmieszczanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Wyszukiwanie zasobów dotyczących programu Illustrator . . . . . . . . 60 ADOBE ILLUSTRATOR CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II v Poleć książkęKup książkę 2 TECHNIKI ZAZNACZANIA ILUSTRACJI 62 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Zaznaczanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Obsługa narzędzia Selection (Zaznaczanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Narzędzie Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie) . . . . . . . . . . . 67 Zaznaczanie przy użyciu ramki zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Ukrywanie i blokowanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Zaznaczanie podobnych obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Zaznaczanie obiektów w trybie Outline (Kontur) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Wyrównywanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Wyrównywanie obiektów względem siebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Wyrównywanie do obiektu kluczowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Wyrównywanie punktów węzłowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Rozmieszczanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Wyrównywanie obiektów względem obszaru roboczego . . . . . . . . . 76 Zastosowanie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Grupowanie elementów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Edytowanie grupy w trybie izolacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Tworzenie grupy zagnieżdżonej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Rozmieszczanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Zmiana rozmieszczenia obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Zaznaczanie obiektów znajdujących się pod spodem . . . . . . . . . . . . . 81 3 TWORZENIE ILUSTRACJI DO POCZTÓWKI Z WYKORZYSTANIEM KSZTAŁTÓW 84 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Tworzenie i edytowanie prostych kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Rysowanie i edycja prostokątów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Zaokrąglanie rogów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Zastosowanie narzędzia Rounded Rectangle (Prostokąt zaokrąglony) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Tworzenie i edytowanie elips . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Zmiana szerokości i wyrównania obrysów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Tworzenie i edycja koła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Tworzenie wieloboków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Edytowanie wielokątów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Tworzenie gwiazd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Rysowanie linii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 vi Spis treści Poleć książkęKup książkę Obsługa narzędzia Shaper . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Rysowanie kształtów narzędziem Shaper . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Wycinanie i łączenie kształtów za pomocą narzędzia Shaper . . . . . . 104 Tworzenie kształtów przy użyciu polecenia Image Trace (Obrys obrazu) . . 106 Tryby rysowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Zastosowanie trybu Draw Inside (Rysuj wewnątrz) . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Zastosowanie trybu Draw Behind (Rysuj z tyłu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Ostatnie poprawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 4 EDYCJA ORAZ ŁĄCZENIE KSZTAŁTÓW I ŚCIEŻEK 114 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Edytowanie ścieżek i kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Cięcie za pomocą narzędzia Scissors (Nożyczki) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Łączenie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Cięcie narzędziem Knife (Nóż) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Zamiana konturów na obiekty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Zastosowanie narzędzia Eraser (Gumka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Tworzenie ścieżki złożonej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Łączenie i edycja obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Obsługa narzędzia Shape Builder (Generator kształtów) . . . . . . . . . . . 129 Łączenie obiektów za pomocą fi ltrów ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Budowanie przyczepy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Zmiana kształtu ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Zastosowanie narzędzia Width (Szerokość) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Wykańczanie ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 5 PRZEKSZTAŁCANIE ILUSTRACJI 140 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Zastosowanie obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Dodawanie nowych obszarów roboczych w dokumencie . . . . . . . . . 143 Edytowanie obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Wyrównywanie obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Zmiana nazw obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Zmiana kolejności obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Zastosowanie miarek i linii pomocniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Tworzenie linii pomocniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Edytowanie początku miarki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Przekształcanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Zastosowanie obwiedni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 ADOBE ILLUSTRATOR CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II vii Poleć książkęKup książkę Rozmieszczanie obiektów za pomocą panelu Properties (Właściwości) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Skalowanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Odbijanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Obracanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Zniekształcanie grafi ki przy użyciu efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Przekształcenia z wykorzystaniem narzędzia Free Transform (Przekształcanie swobodne) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Pochylanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Zastosowanie narzędzia Puppet Warp (Zniekształcenie marionetkowe) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 6 TWORZENIE ILUSTRACJI PRZY UŻYCIU NARZĘDZI DO RYSOWANIA 168 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Zapoznanie z narzędziem Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Zaznaczanie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Rysowanie linii prostych za pomocą narzędzia Pen (Pióro) . . . . . . . . 174 Tworzenie linii krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Tworzenie krzywej za pomocą narzędzia Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . 177 Rysowanie serii linii krzywych za pomocą narzędzia Pen (Pióro) . . . 178 Przekształcanie punktów gładkich w narożne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Łączenie linii krzywych i prostych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Tworzenie grafi ki za pomocą narzędzia Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Rysowanie fi liżanki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Rysowanie za pomocą narzędzia Curvature (Krzywizna) . . . . . . . . . . . . . . . 188 Edytowanie krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Odbijanie kształtu łyżeczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Zaokrąglanie punktów narożnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Edytowanie ścieżek i punktów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Usuwanie i dodawanie punktów węzłowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Przekształcanie punktów gładkich i narożnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Korzystanie z narzędzia Anchor Point (Punkt kontrolny) . . . . . . . . . . . 195 Tworzenie linii przerywanej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Dodawanie strzałek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Rysowanie narzędziem Pencil (Ołówek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Odręczne tworzenie ścieżek za pomocą narzędzia Pencil (Ołówek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Rysowanie linii prostych za pomocą narzędzia Pencil (Ołówek) . . . . 199 Łączenie za pomocą narzędzia Join (Połączenie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 viii Spis treści Poleć książkęKup książkę 7 WYKORZYSTANIE KOLORU DO UATRAKCYJNIENIA ILUSTRACJI 204 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Tryby koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Stosowanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Stosowanie gotowego koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Tworzenie koloru niestandardowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Zapisywanie koloru w próbce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Tworzenie kopii próbki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Edytowanie próbki globalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Edytowanie próbki niebędącej próbką globalną . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Wykorzystanie próbnika kolorów do utworzenia koloru . . . . . . . . . . . 216 Zastosowanie bibliotek próbek programu Illustrator . . . . . . . . . . . . . . 217 Tworzenie koloru dodatkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Tworzenie i zapisywanie tint kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Konwersja kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Kopiowanie atrybutów wyglądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Tworzenie grup kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Panel Color Guide (Wzornik kolorów) jako źródło inspiracji . . . . . . . . 222 Edytowanie grupy kolorów za pomocą okna dialogowego Edit Colors (Edytuj kolory) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Edytowanie kolorystyki obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Przydzielanie kolorów do ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Zastosowanie funkcji Live Paint (Aktywne malowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Tworzenie grupy aktywnego malowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Malowanie za pomocą narzędzia Live Paint Bucket (Aktywne wiadro z farbą) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Modyfikowanie grupy aktywnego malowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 8 UMIESZCZANIE TEKSTU NA PLAKACIE 238 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 Dodawanie tekstu do plakatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Dodawanie tekstu ozdobnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Tworzenie tekstu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Automatyczna zmiana rozmiaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Przekształcenia między tekstem akapitowym a ozdobnym . . . . . . . . 244 Importowanie zwykłego pliku tekstowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Tworzenie wątków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Formatowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 ADOBE ILLUSTRATOR CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II ix Poleć książkęKup książkę Zmiana rodziny fontów i stylu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Zmiana rozmiaru tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Zmiana koloru tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Zmiana innych właściwości tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Zmiana właściwości akapitu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 Edycja tekstu za pomocą narzędzia Touch Type (Tekst dotykowy) . . . . 256 Zmiana rozmiaru i kształtu obiektów tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Tworzenie łamów tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Zmiana kształtu obiektów tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Tworzenie i zastosowanie stylów tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Tworzenie i zastosowanie stylu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Edycja stylu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Tworzenie i zastosowanie stylu znakowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Edycja stylu znakowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Próbkowanie właściwości tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Oblewanie obiektu tekstem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Deformowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Deformowanie tekstu przy użyciu obwiedni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Edytowanie obwiedni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Praca z tekstem na ścieżkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Umieszczanie tekstu na ścieżkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Umieszczanie tekstu na ścieżkach zamkniętych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Przekształcanie tekstu w kontury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Kończenie ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 274 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Omówienie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Tworzenie warstw i podwarstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278 Tworzenie nowych warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278 Tworzenie podwarstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Edytowanie warstw i obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Znajdowanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Przenoszenie zawartości między warstwami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Wyświetlanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Zmiana kolejności warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 Scalanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Powielanie zawartości warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289 9 PORZĄDKOWANIE GRAFIKI Z UŻYCIEM WARSTW 4566 North Woods Drive FOR SALE $450,000 3,200 sq. ft. 3,200 sq. ft. 5 beds 5 beds 3.0 baths 3.0 baths 3.0 Stunning new construction on large wooded lot Stunning new construction on large wooded lot Stunning new construction on large wooded lot features upgraded fixtures throughout, chef’s features upgraded fixtures throughout, chef’s features upgraded fixtures throughout, chef’s kitchen, and attached studio/workshop. Luxury kitchen, and attached studio/workshop. Luxury kitchen, and attached studio/workshop. Luxury and privacy for an a‚ordable price! and privacy for an a‚ordable price! and privacy for an a‚ordable price! x Spis treści Poleć książkęKup książkę Wklejanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 Zmiana kolejności warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Dodawanie atrybutów wyglądu do warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294 Tworzenie masek przycinających . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295 10 GRADIENTY, PRZEJŚCIA I WZORKI 298 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Informacje o gradientach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301 Zastosowanie gradientów liniowych w wypełnieniach . . . . . . . . . . . . 301 Edytowanie gradientu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Zapisywanie gradientu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Dostosowywanie wypełnienia gradientowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Dodawanie gradientu liniowego do obrysu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Edycja gradientu obrysu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Zastosowanie gradientu promienistego w ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . 308 Zmiana kolorystyki gradientu promienistego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Korygowanie ustawień gradientu promienistego . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Dodawanie gradientów do wielu obiektów jednocześnie . . . . . . . . . 311 Tworzenie przezroczystych gradientów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312 Tworzenie przejść między obiektami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Tworzenie przejść z określoną liczbą kroków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Modyfikowanie przejścia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 Tworzenie płynnych przejść kolorystycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Wypełnianie obiektów wzorkami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 Zastosowanie gotowych wzorków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 Tworzenie niestandardowego wzorku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 Stosowanie wzorków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323 Edytowanie wzorków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323 11 WYKORZYSTANIE PĘDZLI DO UTWORZENIA PLAKATU 326 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 Pędzle w praktyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329 Zastosowanie pędzli kaligraficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329 Stosowanie pędzla kaligraficznego w ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329 Rysowanie narzędziem Paintbrush (Pędzel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331 Edytowanie ścieżek narzędziem Paintbrush (Pędzel) . . . . . . . . . . . . . . 332 Edycja pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333 Usuwanie obrysu w postaci pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 ADOBE ILLUSTRATOR CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II xi Poleć książkęKup książkę Zastosowanie pędzli artystycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Stosowanie istniejącego pędzla artystycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Tworzenie pędzla artystycznego na podstawie obrazu rastrowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   336 Edycja pędzla artystycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Pędzle z włosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339 Zmiana opcji pędzla z włosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339 Malowanie pędzlem z włosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 Zastosowanie pędzli ze wzorkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 Tworzenie pędzla ze wzorkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 Malowanie pędzlem ze wzorkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346 Edycja pędzla ze wzorkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346 Obsługa narzędzia Blob Brush (Kropla) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Rysowanie narzędziem Blob Brush (Kropla) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Łączenie ścieżek narzędziem Blob Brush (Kropla) . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Edytowanie obiektów przy użyciu narzędzia Eraser (Gumka) . . . . . . 351 12 KREATYWNE WYKORZYSTANIE EFEKTÓW I STYLÓW GRAFICZNYCH 354 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356 Korzystanie z panelu Appearance (Wygląd) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358 Edytowanie atrybutów wyglądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359 Tworzenie dodatkowego obrysu i wypełnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361 Dodawanie kolejnego obrysu i wypełnienia dla tekstu . . . . . . . . . . . . 363 Zmiana kolejności atrybutów wyglądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365 Obsługa efektów dynamicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366 Dodawanie efektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366 Edytowanie efektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368 Zmiana wyglądu tekstu przy użyciu efektu Warp (Wypaczenie) . . . 369 Edytowanie tekstu z przypisanym efektem Warp (Wypaczenie) . . . . 370 Stosowanie efektu Offset Path (Przesunięcie ścieżki) . . . . . . . . . . . . . . 371 Dodawanie efektu programu Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Zastosowanie stylów graficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373 Stosowanie istniejących stylów graficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 374 Tworzenie i stosowanie stylu graficznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375 Aktualizowanie stylu graficznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376 Zastosowanie stylu graficznego do zmodyfikowania warstwy . . . . . 378 Skalowanie obrysów i efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379 xii Spis treści Poleć książkęKup książkę 13 TWORZENIE GRAFIKI NADRUKU NA KOSZULCE 382 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384 Praca z symbolami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385 Obsługa bibliotek symboli programu Illustrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385 Edytowanie symbolu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387 Symbole dynamiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 388 Tworzenie symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389 Powielanie symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391 Zastępowanie symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392 Przerywanie połączenia z symbolem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393 Obsługa Bibliotek Creative Cloud . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395 Dodawanie zasobów do Bibliotek Creative Cloud . . . . . . . . . . . . . . . . . 395 Korzystanie z zasobów biblioteki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397 Uaktualnianie zasobu biblioteki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399 14 ŁĄCZENIE PROJEKTÓW ILLUSTRATORA CC Z INNYMI PROGRAMAMI FIRMY ADOBE 402 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 404 Łączenie elementów graficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405 Importowanie obrazów z programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . 406 Importowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 406 Przekształcanie obrazu umieszczonego w dokumencie . . . . . . . . . . . 407 Kadrowanie zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 408 Osadzanie obrazu programu Photoshop z użyciem opcji Show Import Options (Pokaż opcje importu) . . . . . . . . . . . . 410 Importowanie kilku obrazów jednocześnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 412 Maskowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414 Tworzenie maski przycinającej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414 Edycja maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415 Maskowanie obiektu za pomocą obiektu tekstowego . . . . . . . . . . . . . 417 Tworzenie masek przezroczystości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 418 Edycja maski przezroczystości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 420 Praca z obrazami dołączonymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422 Znajdowanie informacji o połączeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422 Osadzanie i cofanie osadzenia obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423 Zastąpienie połączonego obrazu innym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424 Tworzenie pakietu na podstawie pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 425 Tworzenie dokumentu PDF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 426 ADOBE ILLUSTRATOR CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II xiii Poleć książkęKup książkę 15 EKSPORTOWANIE MATERIAŁÓW 428 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430 Tworzenie ilustracji z dokładnością co do piksela . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 431 Wyrównywanie nowej ilustracji do siatki pikseli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 431 Wyrównywanie istniejących obiektów do siatki pikseli . . . . . . . . . . . . 433 Eksportowanie obszarów roboczych i zasobów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 435 Eksportowanie obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 435 Eksportowanie zasobów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 437 Tworzenie kodu CSS na podstawie projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 440 Konfigurowanie projektu na potrzeby tworzenia kodu CSS . . . . . . . . 440 Style znakowe i kod CSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444 Style graficzne i kod CSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 446 Kopiowanie stylu CSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 447 Eksportowanie CSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 449 SKOROWIDZ 452 xiv Spis treści Poleć książkęKup książkę 1 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O PRZESTRZENI ROBOCZEJ Tematyka lekcji W tej lekcji zapoznasz się z przestrzenią roboczą i opanujesz następujące umiejętności: • Otwieranie plików programu Adobe Illustrator CC. • Praca z panelem Tools (Narzędzia). • Obsługa paneli. • Zerowanie i zapisywanie obszaru roboczego. • Powiększanie i zmniejszanie podglądu projektu. • Zarządzanie wieloma obszarami roboczymi i dokumentami. • Praca z grupami dokumentów. • Znajdowanie zasobów dotyczących korzystania z programu Illustrator. Wykonanie ćwiczeń opisanych w tej lekcji powinno zająć około 45 minut. Aby wykonać prezentowane tu ćwiczenia, należy pobrać z serwera wydawnictwa materiały dotyczące tej lekcji. 32 Poleć książkęKup książkę Aby móc w pełni wykorzystać wszystkie możliwości rysowania, malowania i edycji oferowane przez program Adobe Illustrator CC, musisz się oswoić z obsługą przestrzeni roboczej tej aplikacji. Przestrzeń robocza składa się z paska aplikacji, pasków menu, panelu Tools (Narzędzia), panelu Properties (Właściwości), okna dokumentu oraz innych paneli domyślnych. 33 Poleć książkęKup książkę Wprowadzenie do programu Illustrator Program Illustrator służy głównie do tworzenia i edycji grafi ki wektorowej (czyli kształtów lub obiektów wektorowych). Grafi ka wektorowa składa się z linii i krzy- wych zdefi niowanych przez matematyczne obiekty, zwane wektorami. Grafi kę wektorową można swobodnie przesuwać lub modyfi kować bez utraty jakości, ponieważ nie zależy ona od rozdzielczości. Przykład grafi ki wektorowej Edytowanie grafi ki wektorowej Innymi słowy, po zmianie rozmiaru, wydruku, zapisaniu w pliku PDF czy zaimportowaniu do innej aplikacji przeznaczonej do edycji grafi ki wektorowej ilustracja zachowa ostre krawędzie. Dzięki temu grafi ka wektorowa to najlepszy wybór dla ilustracji takich jak logo, które będą używane w różnych rozmiarach i na różnych nośnikach. W programie Illustrator możemy też wykorzystywać obrazy bitmapowe — zwane w terminologii technicznej obrazami rastrowymi — w których widoczny obraz jest reprezentowany przez prostokątną siatkę pikseli. Do każdego piksela przypi- sane są określona lokalizacja i wartość koloru. Na przykład zdjęcia wykonywane smartfonem są obrazami rastrowymi. Obrazy rastrowe można tworzyć i edyto- wać w programach takich jak Adobe Photoshop®. E Wskazówka: Szczegółowe informacje na temat grafi ki rastrowej zawiera system pomocy programu Illustrator — Help/Il- lustrator Help (Pomoc/ Pomoc programu Illustrator) — pod hasłem Importing bitmap images (Im- portowanie obrazów bitmapowych). Przykład grafi ki rastrowej oraz jej fragment w powiększeniu w celu uwidocznienia pikseli 34 LEKCJA 1 Najważniejsze informacje o przestrzeni roboczej Poleć książkęKup książkę Uruchamianie programu Illustrator i otwieranie pliku Pierwszą lekcję rozpoczniesz od zapoznania się z Illustratorem. W jej trakcie otworzysz kilka plików graficznych, przed przystąpieniem do lektury powinieneś jednak przywrócić domyślne ustawienia programu Adobe Illustrator CC. Jest to coś, co będziemy robić na początku każdej lekcji w tej książce, aby zyskać pew- ność, że narzędzia i ustawienia działają dokładnie tak, jak zostało to opisane. 1 Aby usunąć lub dezaktywować (przez zmianę jego nazwy) plik ustawień pro- gramu Adobe Illustrator CC, zapoznaj się z częścią „Przywracanie ustawień domyślnych” we „Wprowadzeniu” na początku książki. 2 Kliknij dwukrotnie ikonę Adobe Illustrator CC, by uruchomić program Adobe Illustrator. Po uruchomieniu programu Illustrator najprawdopodobniej ujrzysz ekran powitalny, zawierający informacje o zasobach programu oraz inne wskazówki. 3 Wydaj polecenie File/Open (Plik/Otwórz) i zaznacz plik L1_start1.ai, znaj- dujący się w folderze Lesson01 wewnątrz folderu Lessons, umieszczonego na dysku twardym Twojego komputera, po czym kliknij Open (Otwórz). Plik L1_start.ai wykorzystamy do przećwiczenia nawigowania, zmiany powiększe- nia i analizowania dokumentu Illustratora oraz przestrzeni roboczej. 4 Wydaj polecenie Window/Workspace/Essentials (Okno/Przestrzeń robocza/ Podstawy), upewnij się, że ta pozycja w menu jest zaznaczona, a następnie wydaj polecenie Window/Workspace/Reset Essentials (Okno/Przestrzeń robocza/Wyze- ruj Podstawy), aby przywrócić domyślne ustawienia bieżącej przestrzeni roboczej. Polecenie Reset Essentials (Wyzeruj Podstawy) gwarantuje odtworzenie do- myślnych ustawień całej przestrzeni roboczej, wraz ze wszystkimi narzędzia- mi i panelami. 5 Wydaj polecenie View/Fit Artboard in Window (Widok/Zmieść obszar roboczy w oknie). Obszar roboczy to obszar zawierający drukowalną ilu- strację, będący odpowied- nikiem strony w programie Adobe InDesign®. Polecenie to spowoduje, że aktywny obszar roboczy wypełni okno dokumentu. Dzięki temu cały obszar roboczy będzie doskonale widoczny. Po otwarciu pliku i całkowi- tym uruchomieniu Illustra- tora, na ekranie pojawią się menu, pasek aplikacji, panel Tools (Narzędzia) i inne panele.  Uwaga: Jeśli nie pobrałeś dotychczas materiałów niezbęd- nych do realizacji poszczególnych ćwi- czeń, to zrób to teraz. Więcej informacji na ten temat znajdziesz we „Wprowadzeniu” na początku książki.  Uwaga: Jeśli po otwarciu dokumentu na ekranie pojawi się samouczek pro- gramu, możesz po prostu go zamknąć. Tak samo możesz postąpić w trakcie każdej kolejnej lekcji. ADOBE ILLUSTRATOR CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 35 Poleć książkęKup książkę Obsługa przestrzeni roboczej programu Do przetwarzania i obsługi dokumentów oraz importowanych plików służą roz- maite panele, paski i okna, w które wyposażony jest program Illustrator. Dowolny układ tych elementów interfejsu programu nosi nazwę przestrzeń robocza. Po pierwszym uruchomieniu Illustratora automatycznie wczytywana jest domyślna przestrzeń robocza, którą można dowolnie dostosowywać do aktualnych potrzeb. Możesz przygotować kilka takich przestrzeni — jedną na potrzeby edycji projek- tów, inną zaś do przeglądania gotowych ilustracji. Zapisane przestrzenie robocze można dowolnie przełączać podczas pracy. Na poniższym rysunku opisane są poszczególne elementy przestrzeni roboczej programu:  Uwaga: Zrzuty ekranu pokazane na rysunkach w tej lekcji zostały wykonane w systemie Mac OS i mogą trochę się różnić od tego, co widzisz na ekranie — zwłaszcza, jeśli używasz systemu Windows. A. Pasek aplikacji B. Panele C. Panel Tools (Narzędzia), czyli pasek narzędzi D. Okno dokumentu E. Pasek stanu A Pasek aplikacji znajduje się w górnej części okna programu i domyślnie za- wiera kontrolki aplikacji, przełącznik dostępnych przestrzeni roboczych oraz wyszukiwarkę. W systemie Windows menu główne programu znajduje się obok paska aplikacji — jak na poniższym rysunku. B Panele służą do edytowania i śledzenia zmian zachodzących w projekcie. Część paneli wyświetlona jest domyślnie, lecz wiele z nich trzeba w razie potrzeby otworzyć samemu przy użyciu poleceń zgromadzonych w menu Window (Okno). C Panel Tools (Narzędzia) zawiera przyciski narzędzi służących do rysowania i edycji obrazów, ilustracji, wybranych elementów projektu oraz wiele innych. Narzędzia są podzielone na tematyczne grupy. D W oknie dokumentu wyświetlany jest edytowany projekt (lub projekty). 36 LEKCJA 1 Najważniejsze informacje o przestrzeni roboczej Poleć książkęKup książkę E Na pasku stanu, który znajduje się w lewym dolnym rogu okna dokumentu, wyświetlane są informacje pomocnicze oraz narzędzia ułatwiające nawigowa- nie w obrębie projektu i zmianę jego powiększenia. Obsługa panelu Tools (Narzędzia) Panel Tools (Narzędzia), znajdujący się z lewej strony obszaru roboczego, zawiera narzędzia umożliwiające zaznaczanie obiektów, narzędzia służące do rysowania i malowania, narzędzia do edycji i oglądania ilustracji, próbniki Fill (Wypełnienie) i Stroke (Obrys), przełączniki trybu rysowania oraz przełączniki trybu ekranu. W kolejnych lekcjach będziesz stopniowo zapoznawał się z każdą z wymienio- nych funkcji tego ważnego panelu.  Uwaga: W panelu Tools (Narzędzia), widocznym na tym rysunku, narzędzia ułożone są w dwóch kolumnach, istnieje jednak możliwość zmiany układu ikon na jednokolumnowy; układ ten może być włączony automa- tycznie, w zależności od rozdzielczości ekranu i rodzaju przestrzeni roboczej. Selection (Zaznaczanie) (V) Magic Wand (Różdżka) (Y) Pen (Pióro) (P) Type (Tekst) (T) Rectangle (Prostokąt) (M) Shaper (Shift+Z [Shift+N]) Rotate (Obracanie) (R) Width (Szerokość) (Shift+W) Shape Builder (Generator kształtów) (Shift+M) Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie) (A) Lasso (Lasso) (Q) Curvature (Krzywizna) (Shift+` [Shift+~]) Line Segment (Linia) (\) Paintbrush (Pędzel) (B) Eraser (Gumka) (Shift+E) Scale (Skalowanie) (S) Puppet Warp (Wypaczanie marionetkowe) Perspective Grid (Siatka perspektywy) (Shift+P) Mesh (Siatka) (U) Gradient (Gradient) (G) Eyedropper (Kroplomierz) (I) Blend (Tworzenie przejść) (W) Symbol Sprayer (Rozpylanie symboli) (Shift+S) Artboard (Narzędzie obszaru roboczego) (Shift+O) Hand (Rączka) (H) Fill (Wypełnienie) (X) Default Fill/Stroke (Domyślne wypełnienie i obrys) (D) Color (Kolor) ( ) Gradient (Gradient) ( ) Draw Normal (Rysuj normalnie) (Shift+D) Draw Behind (Rysuj z tyłu) (Shift+D) Column Graph (Wykres kolumnowy) (J) Slice (Cięcie na plasterki) (Shift+K) Zoom (Lupka) (Z) Swap Fill/Stroke (Zmiana wypełnienia i obrysu) (Shift+X) Stroke (Obrys) (X) None (Brak) (/) Draw Inside (Rysuj wewnątrz) (Shift+D) Change Screen Mode (Zmień tryb ekranu) (F) ADOBE ILLUSTRATOR CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 37 Poleć książkęKup książkę E Wskazówka: Istnieje możliwość edycji domyślnych skrótów klawia- turowych dostęp- nych w programie Illustrator. W tym celu należy skorzystać z polecenia Edit/Key- board Shortcuts (Edy- cja/Skróty klawiszo- we). Więcej informacji na ten temat można znaleźć pod hasłem Keyboard Shortcuts (Skróty klawiaturowe) w systemie pomocy programu Illustrator — Help/Illustrator Help (Pomoc/Pomoc programu Illustrator). E Wskazówka: Podpowiedzi narzędzi można skonfigurować w oknie dialogo- wym polecenia Edit/ Preferences/General (Edycja/Preferencje/ Ogólne) w systemie Windows lub Illustra- tor CC/Preferences/Ge- neral (Illustrator CC/ Preferencje/Ogólne) w systemie Mac OS. Należy w tym celu włączyć lub wyłączyć opcję Show Tool Tips (Pokaż podpowiedzi). E Wskazówka: Ukryte narzędzia można również zaznaczyć, naciskając klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i klikając przycisk widocznego narzę- dzia w panelu Tools (Narzędzia). Każde kliknięcie spowoduje wybranie kolejnego narzędzia z zestawu ukrytych narzędzi. 1 Wskaż kursorem myszy przycisk narzędzia Selection (Zaznaczanie) ( ) w panelu Tools (Narzędzia). Zauważ, że w okienku podpowiedzi wyświetlona zostanie zarówno nazwa narzędzia (Selection Tool [Narzędzie Zaznaczanie]), jak i powiązany z nim skrót klawiaturowy (V). 2 Przesuń kursor nad przycisk narzędzia Direct Selection (Zaznaczanie bezpo- średnie) ( ), po czym wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy — na ekranie pojawią się wówczas dostępne narzędzia zaznaczania. Zwolnij przycisk myszy i kliknij narzędzie Group Selection (Zaznaczanie grupowe), aby je włączyć. W panelu Tools (Narzędzia) każdy z przycisków narzędzi, w którego prawym dolnym rogu znajduje się mały trójkąt, skrywa dodatkowe narzędzia, które można włączać w opisany sposób. 3 Kliknij przycisk narzędzia Rectangle (Prostokąt) ( ) i przytrzymaj wciśnięty przycisk myszy, aby wyświetlić więcej narzędzi. Kliknij strzałkę umieszczoną na końcu paska danej grupy narzędzi. W ten sposób oddzielisz pasek tej grupy od panelu Tools (Narzędzia), dzięki czemu będziesz miał wygodny dostęp do wszystkich znajdujących się w niej narzędzi. 4 Kliknij przycisk zamknięcia (X) w prawym górnym rogu (Windows) lub lewym górnym rogu (Mac OS) na pasku tytułu panelu swobodnego, aby go zamknąć. Narzędzia powrócą do panelu Tools (Narzędzia). 38 LEKCJA 1 Najważniejsze informacje o przestrzeni roboczej Poleć książkęKup książkę Teraz zajmiemy się zmianą rozmiaru i przenoszeniem panelu Tools (Narzędzia). W panelu tym, widocznym na rysunkach zamieszczonych w tej lekcji, narzędzia ułożone są (domyślnie) w dwóch kolumnach. Jak już wcześniej wspomniałem, układ narzędzi może być jednokolumnowy — w zależności od rozdzielczości ekranu i rodzaju przestrzeni roboczej. Jest to normalna sytuacja. 5 Kliknij podwójną strzałkę w lewym górnym rogu panelu Tools (Narzędzia), by zwęzić go do jednej kolumny lub rozszerzyć go z powrotem do dwóch kolumn (w zależności od rozdzielczości ekranu). E Wskazówka: Panele swobodne z narzędziami można zwinąć, zadokować w przestrzeni robo- czej lub połączyć w grupę z innymi panelami. 6 Ponownie kliknij tę samą strzałkę, aby rozszerzyć (lub zwęzić) panel Tools (Narzędzia). 7 Aby przenieść panel Tools (Narzędzia) i umieścić go w dowolnym miejscu przestrzeni roboczej, należy kliknąć szary pasek tytułu lub podwójną prze- rywaną linię, która się pod nim znajduje, i przeciągnąć panel w odpowiednie miejsce. Panel Tools (Narzędzia) stał się panelem swobodnym. 8 Aby ponownie zadokować panel Tools (Narzędzia) z boku obszaru roboczego, należy kliknąć ciemnoszary pasek znajdujący się na samej górze tego panelu lub kropkowaną linię umieszczoną pod spodem i przeciągnąć go do lewego brzegu okna aplikacji. Gdy kursor znajdzie się w pobliżu krawędzi, po jego lewej stronie pojawi się półprzezroczysta niebieska ramka, zwana strefą upusz- czania. Wystarczy teraz zwolnić przycisk myszy, a panel Tools (Narzędzia) zostanie automatycznie zadokowany po lewej stronie obszaru roboczego. E Wskazówka: Aby przełączyć się pomiędzy jednokolumnową a dwukolumnową postacią panelu Tools (Narzędzia), możesz kliknąć podwójną strzałkę w górnej części panelu lub kliknąć dwukrotnie pasek tytułu w tejże części panelu. Uważaj tylko, żeby nie klik- nąć znaku X, bo panel zostanie zamknięty! Jeśli go zamkniesz, wydaj polecenie Win- dow/Tools/Default (Okno/Narzędzia/ Domyślnie), aby go ponownie otworzyć. ADOBE ILLUSTRATOR CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Adobe Illustrator CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: