Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00436 005254 15187852 na godz. na dobę w sumie
Adobe Illustrator CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik - książka
Adobe Illustrator CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik - książka
Autor: Liczba stron: 536
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2917-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> illustrator
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Sprawdź, co nowego kryje wersja CS5!

Na rynku programów do obróbki grafiki wektorowej trwa zacięta walka. Wśród potencjalnych zwycięzców szczególnie wyróżnia się Adobe Illustrator. Wersja CS5 wprowadza szereg nowości, które przybliżają ją do ideału - wśród nich między innymi łatwiejsze rysowanie w perspektywie. Co sprawia, że program ten cieszy się taką popularnością wśród grafików? Możliwości - rozbudowane narzędzia rysunkowe, idealny system zarządzania kolorami, świetne efekty specjalne oraz gwarancja, że każda kolejna wersja będzie jeszcze lepsza.

Książka, którą trzymasz w rękach, stanowi najlepszy podręcznik do tego programu. Opracowana została przez specjalistów z firmy Adobe, a to gwarancja najwyższej jakości. W trakcie lektury dowiesz się, jak rozpocząć pracę z Illustratorem oraz jak zorganizować przestrzeń roboczą w taki sposób, aby praca w tym programie była efektywna. W kolejnych rozdziałach przeczytasz o takich zagadnieniach, jak tworzenie i edycja kształtów, praca z elementami tekstowymi, wykorzystanie warstw oraz przygotowywanie prac do wydruku. Ponadto nauczysz się korzystać z palety kolorów, wyrównywać obiekty oraz stosować efekty specjalne. Podręcznik ten pozwoli Ci w pełni opanować najnowszą wersję Adobe Illustratora!

Najlepszy podręcznik do nauki Adobe Illustratora CS5!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Adobe Illustrator CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik Autor: Adobe Creative Team Tłumaczenie: Joanna Zatorska ISBN: 978-83-246-2917-6 Tytuł oryginału: Adobe Illustrator CS5 Classroom in a Book Format: B5, stron: 536 Sprawdź, co nowego kryje wersja CS5! • Jak rozpocząć przygodę z Illustratorem CS5? • Jak wykorzystać zalety grafiki wektorowej? • Jak przygotować dokument do publikacji? Na rynku programów do obróbki grafiki wektorowej trwa zacięta walka. Wśród potencjalnych zwycięzców szczególnie wyróżnia się Adobe Illustrator. Wersja CS5 wprowadza szereg nowości, które przybliżają ją do ideału – wśród nich między innymi łatwiejsze rysowanie w perspektywie. Co sprawia, że program ten cieszy się taką popularnością wśród grafików? Możliwości – rozbudowane narzędzia rysunkowe, idealny system zarządzania kolorami, świetne efekty specjalne oraz gwarancja, że każda kolejna wersja będzie jeszcze lepsza. Książka, którą trzymasz w rękach, stanowi najlepszy podręcznik do tego programu. Opracowana została przez specjalistów z firmy Adobe, a to gwarancja najwyższej jakości. W trakcie lektury dowiesz się, jak rozpocząć pracę z Illustratorem oraz jak zorganizować przestrzeń roboczą w taki sposób, aby praca w tym programie była efektywna. W kolejnych rozdziałach przeczytasz o takich zagadnieniach, jak tworzenie i edycja kształtów, praca z elementami tekstowymi, wykorzystanie warstw oraz przygotowywanie prac do wydruku. Ponadto nauczysz się korzystać z palety kolorów, wyrównywać obiekty oraz stosować efekty specjalne. Podręcznik ten pozwoli Ci w pełni opanować najnowszą wersję Adobe Illustratora! • Nowości w wersji CS5 • Podstawy pracy z Illustratorem • Organizacja przestrzeni roboczej • Zaznaczanie i wyrównywanie elementów • Tworzenie i edycja kształtów • Przekształcanie obiektów • Zarządzanie kolorami • Wykorzystanie narzędzi do rysowania w perspektywie • Przetwarzanie tekstu • Łączenie kolorów i kształtów • Przygotowanie dokumentów do publikacji Najlepszy podręcznik do nauki Adobe Illustratora CS5! Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2010 SpiS treści ZacZynamy Seria Oficjalny podręcznik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Niezbędna wiedza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Instalowanie programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Czcionki użyte w ćwiczeniach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Kopiowanie plików z płyty CD dołączonej do książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Aby zainstalować pliki dołączone do książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Przywracanie ustawień domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Aby zachować bieżące ustawienia w programie Illustrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Aby usunąć bieżące ustawienia programu Illustrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Aby odtworzyć zapisane wcześniej ustawienia po ukończeniu wszystkich ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Inne źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Certyfikaty Adobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 co nowego w programie illuStrator cS5? Rysowanie perspektywiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Nowe obrysy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Bristle Brush (Pędzel z włosia) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Usprawnienia wielu przestrzeni roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Narzędzie Shape Builder (Generator kształtów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Usprawnienia rysowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Edycja w trybie round-trip za pomocą programu Adobe Flash Catalyst CS5 . . . . . . . . . 24 Efekty niezależne od rozdzielczości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Ostra, wyraźna grafika na potrzeby WWW oraz urządzeń przenośnych . . . . . . . . . . . . . 25 Integracja z usługą Adobe CS Review . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 SZybki kurS ZapoZnawcZy Z programem adobe illuStrator cS5 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Praca z wieloma obszarami roboczymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Tworzenie kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 4  SPIS  TREŚCI Book_IllCS5.indb 4 2010-12-31 10:40:36 Praca z narzędziem Shape Builder (Generator kształtów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Tryby rysowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Praca z obrysami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Praca z grupami kolorów i zmiana koloru grafi ki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Umieszczanie obrazów Photoshopa w programie Illustrator CS5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Zastosowanie funkcji Live Trace (Aktywny obrys) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Korzystanie z funkcji Live Paint (Aktywne malowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Obsługa i zastosowanie narzędzia Blob Brush (Kropla) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Praca z tekstem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Obsługa panelu Appearance (Wygląd) oraz tworzenie efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Korzystanie z pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Tworzenie i edycja gradientów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Praca z symbolami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Tworzenie perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 1 najważniejSZe informacje o prZeStrZeni robocZej Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Obsługa przestrzeni roboczej programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Obsługa panelu Tools (Narzędzia) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Panel Control (Sterowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Praca z panelami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Resetowanie i zapisywanie przestrzeni roboczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Obsługa menu paneli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Zmienianie widoku ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Zastosowanie poleceń z menu View (Widok) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Korzystanie z narzędzia Zoom (Lupka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Przewijanie dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Oglądanie projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Obsługa wielu obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Obsługa panelu Navigator (Nawigator) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Zastosowanie miarek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Rozmieszczanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Grupy dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Wyszukiwanie zasobów dotyczących programu Illustrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Book_IllCS5.indb 5 2010-12-31 10:40:37 AdobE  ILLUSTRAToR  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  5 Wyszukiwanie tematów w systemie pomocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Wyszukiwanie aktualizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 2 ZaZnacZanie i wyrównywanie Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Zaznaczanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Obsługa narzędzia Selection (Zaznaczanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Narzędzie Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Zaznaczanie przy użyciu ramki zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magic Wand (Różdżka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Zaznaczanie podobnych obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Wyrównywanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Wyrównywanie obiektów względem siebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Wyrównywanie do obiektu kluczowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Wyrównywanie punktów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Rozmieszczanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Wyrównywanie obiektów względem obszaru roboczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Zastosowanie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Grupowanie elementów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Zastosowanie trybu izolacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Dodawanie elementów do grupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Rozmieszczenie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100 Zmiana rozmieszczenia obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100 Zaznaczanie obiektów znajdujących się pod spodem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Ukrywanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Stosowanie technik zaznaczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 3 tworZenie i edycja kSZtałtów Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110 Tworzenie dokumentu zawierającego wiele obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . .110 Tworzenie i edytowanie prostych kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Ułatwienie dostępu do prostych narzędzi kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113 6  SPIS  TREŚCI Book_IllCS5.indb 6 2010-12-31 10:40:37 Tryby rysowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113 Rysowanie prostokątów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114 Tworzenie prostokątów zaokrąglonych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118 Tworzenie elips . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Tworzenie wielokątów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Tryb Draw Inside (Rysuj wewnątrz) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Zmiana szerokości i wyrównania obrysów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Edytowanie segmentów linii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126 Łączenie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128 Tworzenie gwiazd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129 Zastosowanie narzędzia Eraser (Gumka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130 Zastosowanie narzędzia Width (Szerokość) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Zamiana konturów na obiekty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Łączenie i edycja obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Obsługa narzędzia Shape Builder (Generator kształtów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Obsługa efektów typu Pathfinder (Odnajdywanie ścieżek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .138 Zastosowanie trybów kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140 Tworzenie kształtów przy użyciu polecenia Live Trace (Aktywny obrys) . . . . . . . . . . . . 142 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 4 prZekSZtałcanie obiektów Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .150 Zastosowanie i obsługa obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Dodawanie nowych obszarów roboczych w dokumencie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Edytowanie obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153 Zmiana nazw obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156 Zmiana kolejności obszarów roboczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156 Przekształcanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Zastosowanie miarek i linii pomocniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Skalowanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158 Odbijanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Obracanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163 Zniekształcanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164 Pochylanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Precyzyjne rozmieszczanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .168 Book_IllCS5.indb 7 2010-12-31 10:40:37 AdobE  ILLUSTRAToR  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  7 Zmiana perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .169 Przeprowadzanie kilku przekształceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Zastosowanie efektu Free Distort (Zniekształcanie swobodne) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174 5 rySowanie prZy użyciu pióra i ołówka Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180 Rysowanie linii prostych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Tworzenie linii krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183 Tworzenie krzywej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Przekształcanie punktów gładkich w narożne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Rysowanie skrzypiec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190 Kreślenie krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Wybieranie krzywej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Rysowanie zakrzywionego kształtu pudła skrzypiec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Rysowanie różnych rodzajów krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Rysowanie kształtu pudła skrzypiec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194 Rysowanie strun . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196 Rozdzielanie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Dodawanie strzałek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .198 Tworzenie linii przerywanej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199 Edytowanie krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200 Usuwanie i dodawanie punktów węzłowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Przekształcanie punktów gładkich i narożnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .203 Rysowanie narzędziem Pencil (Ołówek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .206 Edytowanie ścieżek narzędziem Pencil (Ołówek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Ostatni etap pracy nad rysunkiem skrzypiec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209 Składanie poszczególnych elementów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209 Kolorowanie ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 6 kolor i malowanie Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216 Podstawowe informacje o kolorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 8  SPIS  TREŚCI Book_IllCS5.indb 8 2010-12-31 10:40:37 Tryby koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Obsługa narzędzi do edytowania kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218 Tworzenie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220 Tworzenie i zapisywanie niestandardowego koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220 Edytowanie próbki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 Zastosowanie bibliotek próbek programu Illustrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223 Tworzenie koloru dodatkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224 Obsługa próbnika kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Tworzenie i zapisywanie tint kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Kopiowanie atrybutów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Tworzenie grup kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .228 Obsługa panelu Color Guide (Wzornik kolorów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229 Edytowanie grupy kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Edytowanie kolorystyki obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .234 Obsługa panelu Kuler . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236 Przydzielanie kolorów do ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238 Korygowanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Wypełnianie obiektów gradientami i wzorkami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Zastosowanie gotowych wzorków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Tworzenie niestandardowego wzorku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .244 Stosowanie wzorków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Edytowanie wzorków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246 Zastosowanie funkcji Live Paint (Aktywne malowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .248 Tworzenie grupy aktywnego malowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .248 Edytowanie zasięgu obszarów aktywnego malowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250 Korzystanie z funkcji Gap Options (Opcje odstępów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .253 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .254 7 edycja i prZetwarZanie tekStu Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .260 Praca z tekstem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Tworzenie tekstu ozdobnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Tworzenie tekstu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Importowanie zwykłego pliku tekstowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .264 Book_IllCS5.indb 9 2010-12-31 10:40:39 AdobE  ILLUSTRAToR  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  9 Tworzenie łamów tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Przenoszenie tekstu pomiędzy ramkami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .266 Tekst nadmiarowy i zmiana układu tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268 Tworzenie wątków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268 Zmiana wielkości obiektów tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .269 Formatowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Zmiana rozmiaru czcionki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .274 Zmiana koloru czcionki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .274 Zmiana innych właściwości tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Zmiana właściwości akapitu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Zapisywanie i zastosowanie stylów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279 Tworzenie i zastosowanie stylu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .279 Tworzenie i zastosowanie stylu znakowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .280 Próbkowanie właściwości tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Deformowanie tekstu przy użyciu obwiedni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Oblewanie obiektu tekstem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .286 Umieszczanie tekstu na ścieżkach i kształtach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Umieszczanie tekstu na ścieżkach zamkniętych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .288 Przekształcanie tekstu w kontury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .290 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 8 warStwy 10 10 9 9 8 8 12 12 11 11 1 1 (cid:71)(cid:62)(cid:80)(cid:3)(cid:82)(cid:72)(cid:75)(cid:68) (cid:71)(cid:62)(cid:80)(cid:3)(cid:82)(cid:72)(cid:75)(cid:68) (cid:71)(cid:62)(cid:80)(cid:3)(cid:82)(cid:72)(cid:75)(cid:68) (cid:71)(cid:62)(cid:80)(cid:3)(cid:82)(cid:72)(cid:75)(cid:68) (cid:71)(cid:62)(cid:80)(cid:3)(cid:82)(cid:72)(cid:75)(cid:68) (cid:71)(cid:62)(cid:80)(cid:3)(cid:82)(cid:72)(cid:75)(cid:68) (cid:71)(cid:62)(cid:80)(cid:3)(cid:82)(cid:72)(cid:75)(cid:68) (cid:71)(cid:62)(cid:80)(cid:3)(cid:82)(cid:72)(cid:75)(cid:68) (cid:71)(cid:62)(cid:80)(cid:3)(cid:82)(cid:72)(cid:75)(cid:68) (cid:71)(cid:62)(cid:80)(cid:3)(cid:82)(cid:72)(cid:75)(cid:68) (cid:71)(cid:62)(cid:80)(cid:3)(cid:82)(cid:72)(cid:75)(cid:68) (cid:77)(cid:72)(cid:68)(cid:82)(cid:72) (cid:77)(cid:72)(cid:68)(cid:82)(cid:72) (cid:77)(cid:72)(cid:68)(cid:82)(cid:72) (cid:77)(cid:72)(cid:68)(cid:82)(cid:72) (cid:77)(cid:72)(cid:68)(cid:82)(cid:72) (cid:77)(cid:72)(cid:68)(cid:82)(cid:72) (cid:77)(cid:72)(cid:68)(cid:82)(cid:72) (cid:77)(cid:72)(cid:68)(cid:82)(cid:72) 7 6 7 6 5 5 2 2 3 3 4 4 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .298 Tworzenie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .300 Przenoszenie obiektów i warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Blokowanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303 Wyświetlanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305 Wklejanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307 Tworzenie masek przycinających . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .309 Scalanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 Dodawanie atrybutów wyglądu do warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .313 Wydzielanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 10  SPIS  TREŚCI Book_IllCS5.indb 10 2010-12-31 10:40:39 9 rySowanie w perSpektywie Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .320 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Obsługa perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Narzędzie Perspective Grid (Siatka perspektywy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .323 Obsługa narzędzia Perspective Grid (Siatka perspektywy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324 Obsługa predefiniowanej siatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324 Edycja siatki perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 Rysowanie obiektów w perspektywie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327 Zaznaczanie i modyfikowanie obiektów w perspektywie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330 Umieszczanie obiektów w perspektywie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Jednoczesna edycja płaszczyzny i obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336 Umieszczanie i edycja tekstu w perspektywie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 Korzystanie z symboli w perspektywie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Umieszczanie symboli na siatce perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Modyfikacja symboli na płaszczyźnie perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Przeniesienie obiektów z perspektywy do trybu normalnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .349 10 łącZenie kolorów i kSZtałtów Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .354 Informacje o gradientach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Tworzenie i zastosowanie gradientów liniowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Zmiana kierunku i kąta wypełnienia gradientowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .358 Tworzenie gradientu promienistego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .359 Zmiana kolorystyki i edycja gradientu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361 Dodawanie gradientów do wielu obiektów jednocześnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364 Tworzenie przezroczystych gradientów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367 Tworzenie przejść pomiędzy obiektami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 Tworzenie przejść z określoną liczbą kroków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .370 Modyfikowanie przejścia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371 Tworzenie płynnych przejść kolorystycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .373 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375 Book_IllCS5.indb 11 2010-12-31 10:40:40 AdobE  ILLUSTRAToR  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  11 11 Pędzle 12 efekty 12  SPIS  TREŚCI Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .380 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382 Pędzle w praktyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .383 Zastosowanie pędzli kaligraficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .383 Edycja pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384 Zastosowanie koloru wypełnienia podczas malowania pędzlami . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385 Usuwanie obrysu w postaci pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385 Zastosowanie pędzli artystycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .386 Rysowanie narzędziem Paintbrush (Pędzel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .386 Edytowanie ścieżek narzędziem Paintbrush (Pędzel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .388 Tworzenie pędzla artystycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .390 Edycja pędzla artystycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391 Pędzle z włosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391 Zmiana opcji pędzla z włosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391 Malowanie pędzlem z włosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392 Zastosowanie pędzli ze wzorkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395 Tworzenie pędzla ze wzorkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397 Malowanie pędzlem ze wzorkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .400 Zmiana ustawień koloru pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 401 Zmiana koloru pędzla przy użyciu metody Tints (Tinty) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 402 Zmiana koloru pędzla przy użyciu metody Hue Shift (Przesunięcie barwy) . . . . . . . . .403 Obsługa narzędzia Blob Brush (Kropla) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405 Rysowanie narzędziem Blob Brush (Kropla) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405 Łączenie ścieżek narzędziem Blob Brush (Kropla) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .406 Edytowanie obiektów przy użyciu narzędzia Eraser (Gumka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 407 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .409 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .414 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .416 Obsługa efektów dynamicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 417 Dodawanie efektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 417 Edytowanie efektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .419 Zmiana wyglądu tekstu przy użyciu efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .420 Edycja obiektów przy użyciu efektu Pathfinder (Odnajdywanie ścieżek) . . . . . . . . . . .423 0_ILL_CS5_spis_tresci.indd 12 2011-01-03 13:33:22 Przesuwanie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 425 Dodawanie efektu programu Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 427 Efekty trójwymiarowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .430 Tworzenie bryły obrotowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .430 Konfigurowanie oświetlenia obiektu trójwymiarowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432 Nakładanie symbolu na ścianki obiektu przestrzennego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .434 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 437 13 ZaStoSowanie atrybutów wyglądu i Stylów graficZnych Search News Visit us at the trade show in New York! We’ll have a booth setup so that you can demo our recent product releases. Products We’ve got so many new products to release this year. Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 442 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .444 Zastosowanie atrybutów wyglądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 445 Edytowanie i dodawanie atrybutów wyglądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 445 Zmiana kolejności atrybutów wyglądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 447 Tworzenie dodatkowego wypełnienia i obrysu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .448 Zastosowanie stylów graficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .450 Tworzenie i zapisywanie stylu graficznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .450 Zastosowanie stylu graficznego do zmiany wyglądu obiektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 451 Zastosowanie stylu graficznego do zmodyfikowania warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 452 Stosowanie istniejących stylów graficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .456 Rozbudowa istniejącego stylu graficznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .458 Zmiana atrybutu wyglądu dla wybranej warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .460 Kopiowanie, stosowanie i usuwanie stylów graficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .460 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .463 14 Symbole Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .466 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .468 Praca z symbolami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .469 Obsługa bibliotek symboli programu Illustrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .469 Tworzenie symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 472 Edytowanie symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .474 Przerywanie połączenia z symbolem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .476 Zastępowanie symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 477 Zmiana nazw symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 477 Narzędzia do edytowania symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .478 Book_IllCS5.indb 13 2010-12-31 10:42:29 AdobE  ILLUSTRAToR  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  13 „Rozpylanie” kopii symbolu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .478 Edytowanie zestawów symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 481 Kopiowanie i edycja zestawów symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .483 Zapisywanie i pobieranie obiektów graficznych z panelu Symbols (Symbole) . . . . . .484 Nanoszenie symboli na ścianki obiektów 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 485 Symbole a program Flash . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 485 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .490 15 łącZenie projektów illuStratora cS5 i innych programów firmy adobe CS ADOBE® ILLUSTRATOR® CS5 EXPLORE NEW PATHS WITH THE ESSENTIAL VECTOR TOOL Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 492 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .494 Praca z Adobe Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .494 Łączenie elementów graficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 497 Grafika wektorowa a obrazy rastrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 497 Importowanie obrazów z programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .499 Importowanie obrazu z programu Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Adobe Illustrator CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: