Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00232 004416 14686307 na godz. na dobę w sumie
Adobe Illustrator. Projekty z klasą - książka
Adobe Illustrator. Projekty z klasą - książka
Autor: , Liczba stron: 230
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-4691-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> illustrator
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Doskonały podręcznik dla użytkowników Adobe Illustrator!

Robin Williams przez lata kształciła kolejne pokolenia projektantów. Systematyczne podejście do wiedzy oraz opatrzone bajecznymi ilustracjami opisy przysporzyły jej licznych zwolenników. Teraz masz szansę sięgnąć po jej książkę poświęconą Illustratorowi. To narzędzie ze stajni Adobe, służące do tworzenia wektorowych grafik, kryje w sobie naprawdę ogromny potencjał. Zastanawiasz się, jak go wykorzystać? Masz ochotę poznać tajniki tego programu, a może czujesz potrzebę wzbogacenia swojego warsztatu? Wystarczy otworzyć tę książkę - dzięki niej uda Ci się osiągnąć naprawdę wiele!

W trakcie lektury dowiesz się, jak dostosować środowisko do własnych preferencji, oraz doskonale opanujesz używanie dostępnych narzędzi. Ponadto nauczysz się skutecznie korzystać z mechanizmu warstw, podwarstw oraz stylów. Jeżeli chcesz uzyskać atrakcyjne efekty wizualne, to umiejętne korzystanie z gradientów jest kluczem do sukcesu. Illustrator pozwala również świetnie pracować z tekstami, a umiejętność ich graficznego opracowywania na pewno zaprocentuje w przyszłości. Wyrusz w fascynującą podróż z Robin oraz Jonhem i odkryj najważniejsze funkcje, a także narzędzia programu Adobe Illustrator. Codziennie wzbogacaj swoje ilustracje i projekty.

Dzięki tej książce błyskawicznie opanujesz:

Wzbogać swój warsztat o najlepszy program do obróbki grafiki wektorowej!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści część I Podstawy 1 Zanim zaczniesz 3 Co to jest ilustracja wektorowa? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Kilka przydatnych ustawień na dobry początek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2 Zanim zaczniesz rysować 9 Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Omówienie przestrzeni roboczej Illustratora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 Pasek aplikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Panel Control (Sterowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Panel Tools (Narzędzia) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Zarządzanie panelami przestrzeni roboczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Praca z obszarami roboczymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Linie pomocnicze Cię poprowadzą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 3 Naucz się wybierać 27 Zaznaczanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Co zaznaczyłeś? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31 Łatwiejsze zaznaczanie w trybie Outline (Kontur) . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Zaznaczanie podobnych obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Tworzenie grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Narzędzie Group Selection (Zaznaczanie grupowe) . . . . . . . . . . . . . 33 Menu Select (Zaznacz) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Zapisz zaznaczenie „na później” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Polecenia Bring to Front (Przesuń na wierzch) i Send to Back (Przesuń na spód) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 vi część II Tworzenie grafiki wektorowej 4 Rysowanie linii i kształtów 39 Rysowanie przy użyciu narzędzi kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Rysowanie linii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Ścieżki złożone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51 Spróbuj tego! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 5 Rysowanie przy użyciu narzędzi Pen (Pióro) i Pencil (Ołówek) 53 Podstawowe szkolenie obsługi narzędzia Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . 54 Podstawowe zadania dla narzędzia Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Rysowanie za pomocą narzędzia Pencil (Ołówek) . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Dostosowanie obrysów z wykorzystaniem panelu Stroke (Obrys) . . . .64 Spróbuj tego! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 A teraz spróbuj tego! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Spróbuj też tego! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 6 Pędzle wektorowe 75 Pędzle wektorowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Pędzel Blob (Kropla) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Spróbuj tego! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 7 Narzędzie Width (Szerokość) 97 Poszalejmy z narzędziem Width (Szerokość) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Spróbuj tego! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 8 Rysowanie przy użyciu polecenia Live Trace (Aktywny obrys) 105 Ustawienia polecenia Live Trace (Aktywny obrys) . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Obrysowywanie, czyli od szkicu do ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Spróbuj tego! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 s p i s t r e ś c i vii s p i s t r e ś c i część III Więcej przydatnych funkcji 9 Praca z warstwami 115 Panel Layers (Warstwy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Zarządzanie dokumentem z wieloma warstwami . . . . . . . . . . . . . . . . . .118 Kilka innych funkcji związanych z warstwami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 10 Praca z tekstem 121 Podstawy składu tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Panel Character (Typografia) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Panel Paragraph (Akapit) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131 Panel Glyphs (Glify) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132 Opcje fontów OpenType . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Tabulatory i wcięcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Arkusze stylów znakowych i akapitowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Modyfikowanie obiektów tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Spróbuj tego! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 11 Kolory i gradienty 147 Metody dodawania kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Wybieranie i dodawanie kolorów z zastosowaniem narzędzia Eyedropper (Kroplomierz) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Panel Swatches (Próbki) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Zmień kolorystykę grafiki jednym kliknięciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157 Wypróbuj panel Color Guide (Wzornik kolorów) . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Panel Kuler . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Gradienty kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161 Spróbuj tego! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 viii s p i s t r e ś c i część IV Manipulowanie obiektami 12 Przekształcanie i modyfikowanie obiektów 169 Obracanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170 Odbijanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Ścinanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Skalowanie (zmiana rozmiaru) oraz zniekształcanie obiektów . . . . . . . . 175 Wymazywanie i cięcie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Użycie formy do zmiany kształtu obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Przekształcanie obiektów przy użyciu efektów typu Pathfinder (Odnajdywanie ścieżek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Wyrównywanie i rozmieszczanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Panel Appearance (Wygląd) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Spróbuj tego! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 13 Tworzenie nowych kształtów, przejść kolorów i siatek 189 Narzędzie Shape Builder (Generator kształtów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Tworzenie przejść ścieżek, kształtów i kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Niesamowite obiekty siatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Style graficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Spróbuj tego! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 14 Aktywne malowanie i inne ciekawe rzeczy 211 Grupy aktywnego malowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Magia masek kryjących . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Zastosowanie masek przycinania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Spróbuj tego! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220 Skorowidz 221 ix 13Tworzenie nowych kształtów, przejść kolorów i siatek W tym rozdziale nauczysz się używać funkcji Shape Builder (Generator kształtów) — interaktywnego narzędzia służącego do tworzenia nowych obiektów na podstawie nakładających się kształtów. Działa ono jak panel Pathfinder (Odnajdywanie ścieżek) (rozdział 12.) wbudowany w pędzel. Zachowuje się też podobnie jak wiadro z farbą, służące do kolorowania obszarów i obrysów kształtów. Na pewno polubisz też narzędzie Blend (Tworzenie przejść). Zastosujesz je do tworzenia przejść kolorów i kształtów między dwoma lub większą liczbą obiektów. Nie uwierzysz, jak wiele możesz osiągnąć, używając narzędzia Mesh (Siatka), które służy do tworzenia obiektów ze skomplikowanym i złożonym cieniowaniem. Nauczysz się też stosować (i z pewnością pokochasz) funkcję Graphic Styles (Style grafiki) — bardzo wygodne narzędzie, które pozwala na dodanie zestawu atrybutów i efektów do obiektu jednym tylko kliknięciem. 189 M a n i p u l o w a n i e o b i e k t a M i Narzędzie Shape Builder (Generator kształtów) Kliknij dwukrotnie narzędzie Shape Builder (Generator kształtów) w panelu Tools (Narzędzia), aby wyświetlić okno dialogowe Shape Builder Tool Options (Opcje narzędzia Generator kształtów). Możesz teraz z łatwością utworzyć złożone kształty bez potrzeby używania narzędzia Pen (Pióro) oraz kolorować nakładające się na siebie obszary, które mogłyby być trudne do zaznaczenia w inny sposób. Najpierw zapoznaj się z podstawowymi informacjami opisanymi poniżej, po czym wykonaj zadania, aby poznać możliwości tego narzędzia. Gap Detection (Wyszukiwanie odstępów). Za pomocą narzędzia Shape Builder (Generator kształtów) możesz wykryć przerwy między obiektami zamkniętymi oraz w ścieżkach otwartych. Przerwy te są traktowane jako regiony (obszary), które można wypełnić kolorem. Parametr Gap Length (Długość odstępu) (Small (Mała), Medium (Średnia) lub Large (Duża)) określa rozmiar, jaki musi mieć przerwa, aby wnętrze ścieżki zostało uznane za region. Po zaznaczeniu opcji Custom (Własna) możesz też wpisać określony rozmiar przerwy. Consider Open Filled Path as Closed (Traktuj otwartą ścieżkę z wypełnieniem jako zamkniętą). Po zaznaczeniu tej opcji powstanie niewidoczna krawędź, zamykająca ścieżki zamknięte i obszar między kształtami (jak poniżej). Chociaż Illustrator pozwala na wypeł- nienie kolorem ścieżek otwartych lub zamkniętych, narzędzie Shape Builder (Generator kształtów) wypełnia regiony i uznaje za regiony jedynie kształty (lub obszary) zamknięte. Ponieważ opcja ta jest włączona, narzędzie Shape Builder (Generator kształtów) uznaje obszar między dwiema gwiazdami za region i podświetla go na szaro 190 1 3 : t w o r z e n i e n o w y c h k s z t a ł t ó w , p r z e j ś ć k o l o r ó w i s i a t e k In merge mode, Clicking Stroke Splits the Path (W trybie łączenia kliknięcie opcji Obrys powoduje rozdzielenie ścieżki). Opcja ta pozwala na podział ścieżki na dwie nowe jednym kliknięciem. Powstałe ścieżki można osobno edytować. Pick Color From (Wybierz kolor z). Do wyboru są dwie opcje: Color Swatches (Próbki kolorów) lub Artwork (Kompozycja). Parametr ten określa źródło kolorów, które można wybrać i zastosować. Spróbuj tego: wybierz wspomnianą wyżej opcję Color Swatches (Próbki kolorów), po czym zaznacz Cursor Swatch Preview (Podgląd próbki kursora). Dzięki temu kursor przybiera szczególną postać, która pozwala na podgląd i wybór kolorów bezpośrednio z poziomu kursora. podgląd próbki kursora: Środkowa próbka pokazuje bieżący kolor Kolory z prawej i z lewej to kolory z próbek znajdujących się po obydwu stronach bieżącego koloru w panelu Swatches (Próbki) Naciśnij klawisz prawej lub lewej strzałki, aby po kolei przełączać próbki dostępne w panelu Swatches (Próbki) Fill (Wypełnienie). Po zaznaczeniu tej opcji podczas przesuwania narzę- dziem Shape Builder (Generator kształtów) nad fragmentami rysunku będą się one podświetlać na szaro. Dopóki nie przywykniesz do zachowania narzędzia Shape Builder (Generator kształtów), najlepiej włączyć tę opcję, aby widzieć jej działanie. Highlight Stroke When editable (Podświetl edytowalny obrys). Po zaznaczeniu tej opcji obrysy, które można edytować, będą podświetlane, co może ułatwić pracę. Kolor podświetlenia edytowalnych obrysów można wybrać z panelu Color (Kolor). Zadanie 1. Łączenie regionów 1. Narysuj dwa proste kształty i wybierz dla nich różne kolory wypełnienia i obrysu. 2. Włącz narzędzie Selection (Zaznaczanie) i zaznacz obydwa kształty (poniżej z lewej). Zaznacz obiekty, które chcesz połączyć Regiony zostaną podświetlone na szaro po przesunięciu nad nimi kursorem. 3. Włącz narzędzie Shape Builder (Generator kształtów) przy użyciu narzędzia Tools (Narzędzia). 191 M a n i p u l o w a n i e o b i e k t a M i 4. Przesuń kursor nad zaznaczonymi kształtami (rysunek powyżej z prawej). Podczas przesuwania kursora nad powierzchnią kształtów regiony znajdujące się na przecięciu kształtów podświetlą się na szaro. 5. Aby połączyć dwa regiony w jeden, przeciągnij jeden region nad drugi (poniżej pośrodku). Regiony, które mają zostać połączone, podświetlą się. 6. Zwolnij przycisk myszy, aby wykonać operację (rysunek poniżej z prawej). Narzędzie Shape Builder (Generator kształtów) znajduje się domyślnie w trybie łączenia, na co wskazuje symbol plusa obok kursora Zadanie 2. Kolorowanie segmentów obrysu kształtu 1. Wykorzystaj kształt utworzony w zadaniu 1., widoczny powyżej z prawej. 2. Zaznacz kształt za pomocą narzędzia Selection (Zaznaczanie). 3. Włącz narzędzie Shape Builder (Generator kształtów) i przesuń kursor nad obrysem (poniżej z lewej). Ścieżka podświetli się na czerwono (lub na dowolny inny kolor, który wybrałeś w oknie dialogowym pokazanym na początku podrozdziału „Narzędzie Shape Builder (Generator kształtów)”). 4. Naciskaj klawisze strzałek, aż pożądany kolor obrysu pojawi się w środkowej próbce kursora (poniżej z lewej), po czym kliknij (poniżej z prawej). Lub wybierz próbkę koloru z panelu Swatches (Próbki). Przesuń myszą nad ścieżką, aby zmienić kursor w narzędzie do kolorowania obrysu Kliknij ścieżkę, aby ją podświetlić i nadać jej bieżący kolor obrysu 192 1 3 : t w o r z e n i e n o w y c h k s z t a ł t ó w , p r z e j ś ć k o l o r ó w i s i a t e k Zadanie 3. Usuwanie regionu 1. Zaznacz dwa nałożone na siebie obiekty. 2. Włącz narzędzie Shape Builder (Generator kształtów) i przesuń kursor nad regionem, który chcesz usunąć (poniżej pośrodku). 3. Przytrzymaj klawisz Alt (Mac: Option) i kliknij region. W ten sposób usuniesz go, tworząc ścieżkę złożoną (kształt z otworem w środku). Przytrzymaj klawisz Alt (Mac: Option) i kliknij kursorem z symbolem minusa, aby usunąć region Zadanie 4. Kolorowanie regionów 1. Zaznacz dwa nałożone na siebie kształty, których używałeś w zadaniu 3. 2. Włącz narzędzie Shape Builder (Generator kształtów), po czym przesuń kursor nad regionem, aby go podświetlić (rysunek poniżej z lewej). Po włączeniu opcji Cursor Swatch Preview (Podgląd próbki kursora) (patrz początek podrozdziału „Narzędzie Shape Builder (Generator kształtów)”) bieżący kolor wypełnienia jest widoczny w środkowej próbce kursora 3. Naciśnij klawisz lewej lub prawej strzałki, aby przesunąć sąsiednie próbki z panelu Swatches (Próbki) do środkowego okienka kursora. 4. Gdy pożądany kolor pojawi się w środkowym okienku kursora (poniżej z lewej), kliknij region, który chcesz pokolorować, lub wybierz kolor bezpo- średnio z panelu Swatches (Próbki), aby zaaplikować go w zwykły sposób. Przesuń kursor nad regionem, który chcesz pokolorować Kliknij, aby wypełnić region wybranym kolorem WskazóWka: W panelu Swatches (Próbki) może znajdować się tyle próbek kolorów, że przełączanie między nimi będzie bardzo niewygodne. Poprzesuwaj w panelu Swatches (Próbki) próbki kolorów, których chcesz używać, i ułóż je obok siebie, aby wystarczyło tylko jedno wciśnięcie klawisza lub dwa, żeby je przełączyć. 193 M a n i p u l o w a n i e o b i e k t a M i Tworzenie przejść ścieżek, kształtów i kolorów Narzędzie Blend (Tworzenie przejść) służy do tworzenia przejść między co najmniej dwoma obiektami (ścieżkami lub kształtami). W wyniku tego działania powstanie przejście zarówno koloru, jak i kształtu. Zanim utworzysz przejście, możesz wybrać jedną z metod działania narzędzia Spacing (Odstępy): Smooth Color (Kolor jednolity), Specified Steps (Określona liczba przejść) (liczba stopni przejścia) lub Specified Distance (Określona odległość) (odległość między odpowiadającymi sobie krawędziami w stopniach przejścia). Przejście Smooth Color (Kolor jednolity) utworzone między dwiema ścieżkami Przejście Specified Steps (Określona liczba przejść) utworzone między dwoma kształtami Okno dialogowe Blend Options (Opcje przejść) Kliknij dwukrotnie narzędzie Blend (Tworzenie przejść), aby wyświetlić okno dialogowe Blend Options (Opcje przejść). Skorzystaj z listy Spacing (Odstępy), aby wybrać metodę tworzenia przejścia. Opcja Orientation (Orientacja) określa orientację obiektów tworzących przejście: prostopadłą do strony lub do osi przejścia (ścieżki przejścia opisanej w zadaniu 9.). Orientacja ta staje się widoczna, gdy oś przejścia jest zakrzywiona. Zadanie 5. Tworzenie gładkiego przejścia kolorów między dwiema ścieżkami otwartymi 1. Narysuj ścieżkę otwartą (jak na rysunku poniżej) przy użyciu narzędzia Pen (Pióro). 2. Utwórz kopię ścieżki. W tym celu przytrzymaj klawisz Alt (Mac: Option) i przeciągnij ścieżkę tuż poniżej oryginału. 3. Dodaj do każdej ścieżki inny kolor obrysu. Ścieżka w tym przykładzie ma szeroki obrys, aby była dobrze widoczna na stronie, jednak możesz utworzyć obrys o dowolnej szerokości. 194 1 3 : t w o r z e n i e n o w y c h k s z t a ł t ó w , p r z e j ś ć k o l o r ó w i s i a t e k 4. Kliknij dwukrotnie narzędzie Blend (Tworzenie przejść) w panelu Tools (Narzędzia), wybierz opcję Smooth Color (Kolor jednolity) z listy Spacing (Odstępy) i kliknij OK. 5. Kliknij ścieżkę jednego z obrysów za pomocą narzędzia Blend (Tworzenie przejść), po czym zrób to samo ze ścieżką drugiego obrysu. Zwróć uwagę na to, że obrysy nie muszą być zaznaczone przed kliknięciem ich narzę- dziem Blend (Tworzenie przejść). Gdy narzędzie Blend (Tworzenie przejść) znajdzie się dokładnie nad ścieżką, obok kursora pojawi się symbol X 6. Poniżej widoczne jest utworzone przejście. uwaga: nadal możesz zaznaczyć górny lub dolny obrys przy użyciu narzędzia Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie), przesuwać ścieżki lub zmieniać ich kształt i kolor! Zadanie 6. Tworzenie przejścia między dwoma ścieżkami 1. Narysuj ścieżkę otwartą, po czym utwórz jej kopię tak jak w zadaniu 5. o określonej liczbie kroków Dodaj do każdej ścieżki obrys w innym kolorze. 2. Przeciągnij dolną ścieżkę i upuść ją nieco dalej od górnej (aby zostawić miejsce na obiekty przejścia, które powstaną w punkcie 5.). 3. Kliknij dwukrotnie narzędzie Blend (Tworzenie przejść) i wybierz opcję Specified Steps (Określona liczba przejść) z listy Spacing (Odstępy). 4. Wpisz 3 w polu Specified Steps (Określona liczba przejść) i wciśnij OK. 5. Kliknij ścieżkę jednego z obrysów za pomocą narzędzia Blend (Tworzenie przejść), po czym zrób to samo ze ścieżką drugiego obrysu. Dwa obrysy, między którymi powstanie przejście Obrysy po utworzeniu przejścia 195 M a n i p u l o w a n i e o b i e k t a M i Zadanie 7. Tworzenie płynnego przejścia kolorów między kształtami 1. Narysuj dwie gwiazdy różnej wielkości, po czym umieść je w pewnej odległości od siebie, tak jak poniżej. 2. Wypełnij każdy kształt innym kolorem. 3. Kliknij dwukrotnie narzędzie Blend (Tworzenie przejść), aby wyświetlić okno dialogowe Blend Options (Opcje przejść), i wybierz opcję Smooth Color (Kolor jednolity) z listy Spacing (Odstępy). 4. Kliknij najpierw jeden kształt, a potem drugi za pomocą narzędzia Blend (Tworzenie przejść). Nadal możesz zaznaczyć każdą z gwiazd przy użyciu narzędzia Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie), przesunąć ścieżki lub zmienić ich kształt i kolor! Umieść gwiazdy w sporej odległości od siebie, aby zapewnić miejsce dla efektu przejścia Efekt przejścia Zadanie 8. Tworzenie przejścia między kształtami o określonej liczbie kroków 1. Narysuj dwie gwiazdy różnej wielkości, po czym umieść je w pewnej odległości od siebie, tak jak powyżej. 2. Wypełnij każdy kształt innym kolorem. 3. Kliknij dwukrotnie narzędzie Blend (Tworzenie przejść), aby wyświetlić okno dialogowe Blend Options (Opcje przejść), i wybierz opcję Specified Steps (Określona liczba przejść) z listy Spacing (Odstępy). 4. Wpisz 10 w polu Specified Steps (Określona liczba przejść) i kliknij OK. 5. Kliknij najpierw jeden kształt, a potem drugi przy użyciu narzędzia Blend (Tworzenie przejść). Przejście między dwiema gwiazdami o 10 krokach pośrednich Oś przejścia łączy obydwa kształty 196 1 3 : t w o r z e n i e n o w y c h k s z t a ł t ó w , p r z e j ś ć k o l o r ó w i s i a t e k Zadanie 9. Modyfikacja osi prZejścia 1. Włącz narzędzie Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie) i zaznacz oś przejścia (ścieżkę łączącą teraz kształty) między obiektami z zadania 8. 2. Zaznacz oś narzędziem Pen (Pióro), aby wstawić nowy punkt kontrolny. Jeśli chcesz, kliknij ponownie w innym miejscu, aby wstawić drugi punkt kontrolny. 3. Włącz Convert Anchor Point (Konwertowanie punktów kontrolnych) (ukryte pod narzędziem Pen (Pióro)) i wyciągnij linie kierunkowe z punktów, aby przekształcić je w punkty gładkie. 4. Przeciągnij punkty gładkie w docelowe położenia za pomocą białej strzałki. Przeciągnij linie kierunkowe, aby zmodyfikować zakrzywienie osi. Możesz też zaznaczyć każdy z obiektów na końcach przy użyciu narzędzia Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie) i zmienić kolor wypełnienia. 5. Poeksperymentuj z wypełnieniem gradientowym. Dodaj inny gradient do każdej z gwiazd w sposób opisany w podrozdziale „Panel Swatches (Próbki)”. Wypróbuj zarówno gradient liniowy, jak i promienisty. Zmodyfikuj zakrzywioną oś w taki sam sposób, jak dowolną inną ścieżkę Zadanie 10. Modyfikacja szerokości i koloru obrysu przejścia 1. Wykorzystaj przejście utworzone w zadaniu 9. Zaznacz gwiazdę z lewej strony przejścia (skrajny obiekt). 2. Zmień kolor i szerokość obrysu gwiazdy. Skorzystaj z opcji narzędzia Stroke (Obrys) dostępnych w panelu Control (Sterowanie) lub z panelu Stroke (Obrys). 3. Zaznacz drugą gwiazdę znajdującą się na prawym końcu przejścia i zmień atrybuty jej obrysu. Kształt gwiazdy z lewej strony ma złoty obrys o szerokości 3 punktów; gwiazda z prawej ma purpurowy obrys o szerokości 10 punktów 197 M a n i p u l o w a n i e o b i e k t a M i Zadanie 11. Zastępowanie osi przejścia inną ścieżką 1. Narysuj dwie małe gwiazdy o tej samej lub zbliżonej wielkości, po czym umieść je w pewnej odległości od siebie, tak jak poniżej. 2. Wypełnij każdą gwiazdę innym kolorem. 3. Kliknij dwukrotnie narzędzie Blend (Tworzenie przejść), aby wyświetlić okno dialogowe Blend Options (Opcje przejść). Wybierz opcję Specified Distance (Określona odległość) z listy Spacing (Odstępy). Wpisz 50 pt w polu Specified Distance (Określona odległość). Możesz wpisać inną wartość w polu Specified Distance (Określona odległość) — zależy to od wielkości gwiazd i odległości między nimi. Align to Page (Wyrównaj do strony) Align to Path (Wyrównaj do ścieżki) 4. Kliknij najpierw jedną gwiazdę, a potem drugą za pomocą narzędzia Blend (Tworzenie przejść), aby utworzyć przejście pokazane poniżej. 5. W innym miejscu obszaru roboczego narysuj ścieżkę (poniżej z lewej), którą zastąpisz oś przejścia, lub wybierz istniejącą ścieżkę, którą chcesz wykorzystać. 6. Włącz narzędzie Selection (Zaznaczanie) i zaznacz obydwa obiekty tworzące przejście oraz ścieżkę, którą chcesz zastąpić oś przejścia. 7. Wydaj polecenie Object/Blend/Replace Spine (Obiekt/Stwórz przejście/Zastąp grzbiet). Wynik zamiany osi jest widoczny poniżej z prawej. Narysowałam ścieżkę za pomocą narzędzia Pencil (Ołówek). Grubość obrysu nie ma znaczenia, ponieważ używamy samej ścieżki Obiekty tworzące przejście podążają za ścieżką, która zastąpiła oś! 8. Spróbuj też zmienić orientację przejścia. W tym celu kliknij dwukrotnie narzędzie Blend (Tworzenie przejść). Wciśnij przycisk Align to Path (Wyrównaj do ścieżki) w pokazanym powyżej oknie dialogowym Blend Options (Opcje przejść). Możesz też zmienić wartość parametru Specified Distance (Określona odległość). 198 1 3 : t w o r z e n i e n o w y c h k s z t a ł t ó w , p r z e j ś ć k o l o r ó w i s i a t e k Zadanie 12. Tworzenie przejścia z wykorzystaniem polecenia Blend (Stwórz przejście) Przejścia można tworzyć również za pomocą polecenia Blend (Stwórz przejście) dostępnego w menu Object (Obiekt). Zamiast dwukrotnie klikać narzędzie Blend (Tworzenie przejść), aby wyświetlić okno dialogowe Blend Options (Opcje przejść), wydaj polecenie Object/Blend/Blend Options… (Obiekt/Stwórz przejście/ Opcje przejść…). 1. Zaznacz obiekty, między którymi chcesz utworzyć przejście. 2. Wydaj polecenie Object/Blend/Make (Obiekt/Stwórz przejście/Utwórz). Zadanie 13. Zmiana kolejności obiektów w przejściu 1. Zaznacz przejście. 2. Wydaj polecenie Object/Blend/Reverse Front to Back (Obiekt/Stwórz przejście/ Odwróć przód do tyłu). Oryginalne przejście Przejście po odwróceniu kolejności obiektów Zadanie 14. odwracanie prZejścia 1. Zaznacz obiekt przejścia. 2. Wydaj polecenie Object/Blend/Reverse Spine (Obiekt/Stwórz przejście/Odwróć grzbiet). Oryginalne przejście Przejście po odwróceniu osi Zadanie 15. anulowanie prZejścia Anulowanie przejścia powoduje usunięcie kroków pośrednich. Oryginalne obiekty pozostają nietknięte. 1. Zaznacz obiekt przejścia. 2. Wydaj polecenie Object/Blend/Release (Obiekt/Stwórz przejście/Usuń). Zadanie 16. konwersja obiektu prZejścia na ścieżki Po konwersji obiektu przejścia na ścieżki każdy obiekt pośredni zostanie przekształcony na ścieżki, a edytowalna oś będzie usunięta. 1. Zaznacz obiekt przejścia. 2. Wydaj polecenie Object/Blend/Expand (Obiekt/Stwórz przejście/Rozwiń). 199 M a n i p u l o w a n i e o b i e k t a M i Niesamowite obiekty siatkowe obiekt siatkowy to kształt wektorowy pokryty siatką linii, która pozwala wypełnić tenże kształt różnymi kolorami w sposób zbliżony do efektu aerografu w Photoshopie. Narzędzie Mesh (Siatka) pozwala na utworzenie wielu płynnie przenikających się gradientów Narzędzie Mesh (Siatka) umożliwia kontrolę przejść między kolorami i cieniem Zadanie 17. Tworzenie obiektu siatkowego wypełnionego gradientem Wykonaj ćwiczenia opisane w kolejnych czterech zadaniach, aby narysować pokazane powyżej jabłko. W ten sposób zaznajomisz się z działaniem obiektów siatkowych. 1. Narysuj koło i wybierz niebieski kolor wypełnienia (rysunek poniżej z lewej). 2. Wydaj polecenie Object/Create Gradient Mesh… (Obiekt/Utwórz siatkę gradientu…). 3. Zaznacz opcję Preview (Podgląd) w oknie dialogowym Create Gradient Mesh (Utwórz siatkę gradientu), które się pojawi (rysunek poniżej). W polach Rows (Rzędy) i Columns (Kolumny) wpisz wartość 3 (gradienty utworzone na podstawie małej liczby wierszy i kolumn są bardziej płynne). 4. Kliknij listę Appearance (Wygląd) i wybierz opcję To Center (Do środka), aby automatycznie utworzyć białe podświetlenie w środku obiektu. 5. Zmień wartość parametru Highlight (Podświetlenie), decydującego o jasności białego podświetlenia, na 100 . Kliknij OK. Powyższe ustawienia sprawią, że niebieskie koło (z lewej) zmieni się w obiekt siatkowy (z prawej) 200 1 3 : t w o r z e n i e n o w y c h k s z t a ł t ó w , p r z e j ś ć k o l o r ó w i s i a t e k Wstęp do obiektów siatkowych Obiekt siatkowy składa się z opisanych poniżej komponentów. Linie siatki Punkty kontrolne mają kwadratowy kształt Oczko siatki Ten obiekt siatkowy został utworzony na podstawie jednolitego niebieskiego koła. Użyj narzędzia Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie), aby dodać białe podświetlenie. Kliknij środek ścieżki siatki, po czym wybierz biały kolor z panelu Swatches (Próbki) Punkty siatki mają kształt rombów Linie siatki — poziome lub pionowe linie tworzące siatkę nad obiektem. oczko siatki — obszar między liniami siatki. Kiedy dodajesz kolor do oczka siatki, rozciągnie się on na większy obszar niż w przypadku dodawania koloru do punktu siatki. Przeciągnij oczko siatki, aby przesunąć przejścia między sąsiadującymi kolorami. punkty siatki — punkty w kształcie rombów, znajdujące się w miejscach przecięcia linii siatki. Służą do wprowadzania kolorów do siatki lub do ich przesuwania. Kolory dodane do punktów i do oczek siatki mieszają się z kolorami sąsiadującymi. Skorzystaj z narzędzia Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie), aby zmienić wygląd przejścia kolorów w siatce. Przesuwaj punkty siatki lub ich uchwyty, aby skorygować kształt krzywej (co wpłynie na wygląd przejścia kolorów). punkty kontrolne — punkty mające kwadratowy kształt i definiujące podstawową strukturę obiektu. Możesz je przesunąć za pomocą narzędzia Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie), aby zmienić przepływ kolorów w gradiencie. Nie można jednak przypisać im kolorów jak w przypadku punktów siatki. Zadanie 18. Korzystanie z narzędzia Mesh (Siatka) Za pomocą narzędzia Mesh (Siatka) możesz dodawać i usuwać linie lub punkty siatki oraz zmieniać jej kolory. 1. Wstaw nowy punkt siatki na linii siatki. Kliknij linię siatki przy użyciu narzędzia Mesh (Siatka). Podczas przesuwania nad linią siatki obok kursora pojawi się symbol plusa, który oznacza, że w danym miejscu zostanie wstawiony nowy punkt siatki. Kliknij linię siatki, aby wstawić na niej nowy punkt siatki 201 M a n i p u l o w a n i e o b i e k t a M i 2. usuwanie linii lub punktu siatki. Przytrzymaj klawisz Alt (Mac: Option) i kliknij linię lub punkt siatki za pomocą narzędzia Mesh (Siatka). Obok kursora pojawi się symbol minus, który oznacza, że linia lub punkt zostaną usunięte (rysunek poniżej). Przytrzymaj klawisz Alt (Mac: Option) i kliknij linię lub punkt siatki, aby ją usunąć 3. Dodawanie nowego punktu siatki z poziomą i pionową linią siatki. Kliknij oczko siatki (obszar między liniami siatki). Gdy kursor znajdzie się nad oczkiem siatki, pojawi się symbol plusa. Oznacza to, że w danym miejscu zostanie wstawiony nowy punkt siatki z liniami siatki. Kliknij oczko siatki, aby wstawić nowy punkt siatki 202 4. Dodaj kolor do punktu siatki. Kliknij punkt siatki przy użyciu narzędzia Mesh (Siatka) lub białej strzałki (rysunek poniżej z lewej), a następnie wybierz kolor z panelu Swatches (Próbki), Control (Sterowanie) lub Color (Kolor). Kliknij punkt siatki, po czym wybierz purpurowy kolor, który będzie wypływał z punktu i mieszał się z sąsiednimi kolorami 5. Dodaj kolor do oczka siatki. Kliknij oczko siatki za pomocą białej strzałki (poniżej z lewej). Nie używaj narzędzia Mesh (Siatka) do zaznaczenia oczka siatki. Jeśli klikniesz wewnątrz oczka siatki przy użyciu narzędzia Mesh (Siatka), zamiast zaznaczonego oczka w miejscu tym powstanie nowy punkt siatki. Po zaznaczeniu oczka siatki wszystkie otaczające go punkty siatki zostaną zaznaczone. Wybierz kolor z panelu Swatches (Próbki), Control (Sterowanie) lub z panelu Color (Kolor) (poniżej z prawej). Kliknij oczko siatki i wybierz żółty kolor, który będzie wypływał z tego oczka i mieszał się z sąsiednimi kolorami 1 3 : t w o r z e n i e n o w y c h k s z t a ł t ó w , p r z e j ś ć k o l o r ó w i s i a t e k Zadanie 19. Tworzenie kolorowych, okrągłych siatek gradientowych 1. Narysuj koło i przekształć je w obiekt siatkowy wypełniony gradientem w sposób opisany w zadaniu 17. 2. Zaznacz punkty siatki z lewej strony obiektu za pomocą narzędzia Mesh (Siatka) lub białej strzałki. Następnie wybierz purpurowy kolor z panelu Swatches (Próbki). 3. W podobny sposób zaznacz punkty siatki z prawej strony obiektu, po czym wybierz zielony kolor z panelu Swatches (Próbki). 1 2 3 4. Kliknij środkowe oczko siatki za pomocą narzędzia Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie), po czym wybierz żółty kolor z panelu Swatches (Próbki). 5. Przy użyciu narzędzia Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie) przeciągnij środkowe oczko siatki w lewo, aby przesunąć kolory w tym kierunku. 6. Kliknij górne lewe przecięcie linii siatki za pomocą narzędzia Mesh (Siatka) lub białej strzałki, a następnie wybierz biały kolor z panelu Swatches (Próbki), aby utworzyć podświetlenie. 4 5 6 7. Kliknij dwa górne punkty siatki narzędziem Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie) i wybierz ciemnoniebieski kolor z panelu Swatches (Próbki). Wygładź nieco krzywe pionowych linii siatki przy użyciu górnych i dolnych uchwytów oraz narzędzia Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie). 8. Ostateczna siatka wypełniona gradientem jest bardziej zróżnicowana niż zwykły gradient. 7 8 203 M a n i p u l o w a n i e o b i e k t a M i Zadanie 20. Tworzenie jabłka na podstawie okrągłego obiektu siatkowego 1. Narysuj koło. Wypełnij je czerwonym kolorem i przekształć w obiekt siatkowy wypełniony gradientem w sposób opisany w punktach 1. – 3. zadania 17. 2. Wydaj polecenie Object/Create Gradient Mesh… (Obiekt/Utwórz siatkę gradientu…). W oknie dialogowym, które się pojawi, kliknij listę Appearance (Wygląd) i wybierz opcję Flat (Płaska). Obiekt siatkowy zostanie wypełniony jednolitym czerwonym kolorem. Kliknij OK. 3. utwórz podświetlenie. Kliknij lewy górny punkt przecięcia siatki narzę- dziem Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie) i wybierz biały kolor z panelu Swatches (Próbki). Białe podświetlenie będzie się wydobywać z punktu siatki i wtapiać w otoczenie. 2 3 4. utwórz cień z prawej strony obiektu. Zaznacz wszystkie punkty siatki z prawej strony koła narzędziem Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie). Następnie wybierz ciemniejszy czerwony kolor z panelu Swatches (Próbki). 5. Dopasuj cieniowanie. Kliknij za pomocą narzędzia Mesh (Siatka) środkową linię siatki w dolnej części koła, aby utworzyć nową poziomą linię siatki. Kliknij nowy punkt przecięcia siatki (miejsce, w którym środkowa linia siatki przecina się z nową poziomą linią) narzędziem Direct Selection (Zaznaczanie bezpośrednie), aby je zaznaczyć. Wybierz oryginalny jaskrawoczerwony kolor, aby nieco zakryć ciemno- czerwony cień na dole koła. 204 4 5 1 3 : t w o r z e n i e n o w y c h k s z t a ł t ó w , p r z e j ś ć k o l o r ó w i s i a t e k 6. utwórz odbicie światła. Białą strzałką zaznacz punkty siatki na pionowej linii położonej z prawej strony linii środkowej (zaznaczonej na rysunku poniżej, z lewej). Upewnij się, że punkty są zaznaczone i wybierz jaśniejszy odcień czerwieni, aby utworzyć miękkie odbicie światła na zacienionej stronie obiektu (z prawej strony). 7. Zniekształć obiekt, aby zaczął przypominać jabłko. Białą strzałką zaznacz dolne punkty z lewej strony obiektu na zewnątrz. Naciśnij klawisz prawej strzałki, aby przesunąć krawędź kształtu do środka. Zaznacz odpowiednie punkty po prawej stronie obiektu i naciśnij klawisz lewej strzałki, aby przesunąć krawędź w lewą stronę, do środka. Zaznacz środkowy punkt na górze. Przesuń go na dół przy użyciu klawisza strzałki w dół. Zaznacz dwa środkowe punkty na samym dole i przesuń je nieco w górę za pomocą klawisza strzałki w górę. 6 7 8. utwórz odblask światła na górze. Narzędziem Mesh (Siatka) kliknij środkową pionową linię siatki, tuż pod górną krawędzią obiektu, aby utworzyć nową linię siatki (rysunek poniżej). Przeciągnij uchwyty punktów siatki, aby zakrzywić nową linię siatki. Kliknij ponownie, aby utworzyć drugą linię siatki tuż nad poprzednią, tak jak na rysunku poniżej (blisko położone linie siatki pozwalają utworzyć gwałtowne przejścia kolorów i ostrzejsze krawędzie). Zaznacz pierwszą linię siatki (położoną niżej), po czym wybierz jaśniejszy odcień czerwieni, aby utworzyć lekkie podświetlenie. Przesuń linie siatki blisko siebie, aby utworzyć ostrzejsze krawędzie. Linia siatki nad zaznaczoną linią znajduje się tutaj tylko po to, by zatrzymać rozprzestrzenianie koloru podświetlenia aż do krawędzi obiektu Dwie nowe linie siatki 205 M a n i p u l o w a n i e o b i e k t a M i 9. utwórz dodatkowy, pionowy odblask z lewej strony, aby zapobiec zbytniemu zbliżeniu koloru gradientu do krawędzi obiektu. W tym celu kliknij narzędziem Mesh (Siatka) istniejącą poziomą linię środkową, tuż przy lewej krawędzi (zobacz powiększenie na rysunku poniżej, z lewej); powstanie nowa pionowa linia siatki. 10. utwórz dodatkową pionową linię siatki, do której dodasz kolor podświet- lenia. W tym celu kliknij ponownie tę samą poziomą linię siatki co w poprzednim punkcie, jednak nieco bardziej z prawej. 11. Dodaj kolor do nowej linii siatki. Zaznacz trzy punkty siatki w okolicy środkowej części pionowej linii siatki (zaznaczone poniżej z prawej), po czym wybierz jasnożółty kolor z panelu Swatches (Próbki). Utwórz dwie nowe pionowe linie siatki. Kliknij poziomą linię siatki w tych dwóch miejscach 9–10 Przeciągnij dwie linie siatki blisko siebie. Patrz punkt 8. 11 Zaznacz trzy punkty siatki, po czym wybierz jasnożółty kolor 12. oto gotowe jabłko. Dodałam również ogonek — prosty kształt narysowany narzędziem Pen (Pióro) i wypełniony gradientem liniowym. Poeksperymentuj jeszcze nieco. Przeciągnij oczka siatki, punkty siatki i uchwyty siatki w inne miejsca, aby sprawdzić wygląd nowego gradientu Zaznacz linie i punkty siatki, po czym zmień ich kolory Narysuj różne kształty i wypróbuj fantastyczne możliwości siatki 12 206 1 3 : t w o r z e n i e n o w y c h k s z t a ł t ó w , p r z e j ś ć k o l o r ó w i s i a t e k Style graficzne Styl graficzny to zbiór atrybutów wyglądu, które można zastosować do różnych obiektów. Wyobraź sobie na przykład, że sformatowałeś obiekt, nadając mu kolor wypełnienia, zmieniając grubość i kolor obrysu, wartość krycia i efekty. Ustawienia te możesz zapisać jako styl graficzny, który zastosujesz później do innych obiektów. Style graficzne można stosować do obiektów, grup lub warstw. Jeśli później dodasz styl graficzny do warstwy, wszystkie obiekty znajdujące się na niej przybiorą wygląd tego stylu. Jeśli przeniesiesz obiekt z tej warstwy na inną, wygląd tego obiektu nie będzie już odzwierciedlał stylu graficznego warstwy źródłowej. Panel Graphic Styles (Style grafiki) Wydaj polecenie Window/Graphic Styles (Okno/Style grafiki), aby wyświetlić panel Graphic Styles (Style grafiki). Po wyświetleniu panelu po raz pierwszy, zobaczysz, że znajduje się w nim tylko kilka miniaturek stylów. Możesz dodać do niego inne style z bibliotek stylów graficznych lub utworzyć własne. Czerwona, ukośna kreska na miniaturce stylu oznacza, że styl nie ma wypełnienia lub obrysu Menu panelu Graphic Styles (Style grafiki) Miniaturki stylu graficznego Graphic Styles Libraries Menu (Menu Biblioteki stylów grafiki) New Graphic Style (Nowy styl graficzny) Break Link to Graphic Style (Przerwij połączenie do stylu graficznego) Tę bibliotekę stylów graficznych wybrałam stąd Klikaj te strzałki, aby przełączać biblioteki stylów graficznych Zadanie 21. Otwórz bibliotekę stylów graficznych 1. Wyświetl panel Graphic Styles (Style grafiki). 2. Kliknij przycisk Graphic Styles Libraries Menu (Menu Biblioteki stylów grafiki) w lewym dolnym rogu panelu, aby wyświetlić listę bibliotek. 3. Wybierz z listy bibliotekę 3D Effects (Efekty 3D), aby wyświetlić panel 3D Effects (Efekty 3D) pokazany powyżej z prawej. 4. Kliknij miniaturkę, aby zastosować styl do zaznaczonego obiektu. 207 M a n i p u l o w a n i e o b i e k t a M i Zadanie 22. Dodaj styl graficzny do panelu Graphic Styles 1. Wyświetl panel biblioteki Graphic Styles (Style grafiki) (patrz zadanie 21.). 2. Kliknij miniaturkę stylu graficznego, aby automatycznie dodać ten styl do panelu Graphic Styles (Style grafiki). Jeśli jakiś obiekt jest zaznaczony, przybierze on wygląd zgodny z wybranym stylem. Zadanie 23. Podgląd stylów graficznych Każda miniaturka pokazuje ogólny podgląd stylu. Możesz też wyświetlić nieco większy podgląd, odzwierciedlający kształt zazna- czonego obiektu. W tym celu kliknij miniaturkę stylu prawym przyciskiem myszy i przytrzymaj go (Mac: naciśnij klawisz Control, a potem kliknij i przytrzymaj). W podglądzie wyświetli się zaznaczony obiekt po zastosowaniu tego stylu. Aby wyświetlić niestandardowy podgląd, zaznacz najpierw obiekt na stronie, po czym kliknij miniaturkę stylu prawym przyciskiem myszy Zadanie 24. Tworzenie własnego stylu graficznego Własny styl graficzny nie musi być wyrafinowany, aby powinien być przydatny. Jeśli często używasz określonego formatowania, utwórz dla niego własny styl graficzny. Zaoszczędzisz sporo czasu. 1. Narysuj 7-ramienną gwiazdę, tak jak poniżej. Wypełnij ją czerwonym kolorem. 2. Zmień grubość obrysu na 12 punktów, a jego kolor na złoty (poniżej z lewej). 3. Przeciągnij obiekt do panelu Graphic Styles (Style grafiki). 4. Kliknij dwukrotnie nową miniaturkę, aby nadać jej nazwę. 208 1 3 : t w o r z e n i e n o w y c h k s z t a ł t ó w , p r z e j ś ć k o l o r ó w i s i a t e k Zadanie 25. Edycja stylów graficznych dodanych do obiektu 1. Dodaj do obiektu styl graficzny. Zaznacz siedmioramienną gwiazdę utworzoną w zadaniu 24., po czym wybierz styl z panelu Graphic Styles (Style grafiki). Jeśli panel Graphic Styles (Style grafiki) nadal jest ubogi w style, kliknij przycisk Graphic Styles Libraries Menu (Menu Biblioteki stylów grafiki) w lewym dolnym rogu, wybierz Scribble Effects (Efekty Bazgrołów), po czym kliknij miniaturkę Scribble 2, aby umieścić ją w panelu Graphic Styles (Style grafiki) jak na rysunku poniżej. Po zastosowaniu efektu Scribble (Bazgroły) Styl Scribble (Bazgroły) zmodyfikowany przy użyciu panelu Appearance (Wygląd) 2. Upewnij się, że obiekt gwiazdy jest nadal zaznaczony, po czym wyświetl panel Appearance (Wygląd). Ten panel umożliwia dostęp do atrybutów stylu. Kliknij trójkąty obok napisów Stroke (Obrys) i Fill (Wypełnienie), aby wyświetlić ustawienia atrybutów, po czym je zmień. Powyżej z prawej widoczny jest wynik zmian, których dokonałam w panelu Appearance (Wygląd), a które są opisane poniżej. Kolor efektu Scribble (Bazgroły) Kliknij dwukrotnie symbol fx, aby wyświetlić okno dialogowe Scribble Options (Opcje bazgrołów) lub kliknij jeden raz podkreślone słowo Scribble (Bazgroły) Kolor wypełnienia kształtu gwiazdy Kliknij próbkę, aby zmienić kolor wypełnienia Wypróbuj więcej bibliotek stylów graficznych! Biblioteki udostępniają wiele fantastycznych i przydatnych stylów, z których możesz natychmiast skorzystać. Poświęć na zapoznanie się z nimi kilka minut. Utwórz kilka obiektów i wypróbuj więcej dostępnych opcji. I nie zapomnij zmodyfikować stylów przy użyciu panelu Appearance (Wygląd). 209 M a n i p u l o w a n i e o b i e k t a M i Spróbuj tego! Utwórz kolorową ilustrację, korzystając z różnorodnych technik edycji kształtów, tworzenia przejść i siatek. Nie przejmuj się zbytnio zawartością projektu na tym etapie — zaznajom się z narzędziami i technikami, które mogą Ci się przydać, kiedy już ujrzysz w swojej wyobraźni fantastyczną kompozycję i będziesz ją chciał narysować na ekranie. 6 Grafi ka w trybie Outline (Kontur): 6 4 5 1 2 1 3 1. Przejście między niebieskim a purpurowym prostokątem 2. Przejście między zielonymi i pomarańczowymi kształtami gwiazd 3. Tekst po dodaniu stylu grafi cznego z biblioteki 3D Eff ects (Efekty 3D) 4. Kształty gwiazd wypełnione gradientem radialnym 5. Obiekt siatkowy wypełniony gradientem 6. 20-etapowe przejście między żółtym a czerwonym obrysem 210 Skorowidz Hasła oznaczone wielką literą odnoszą się do nazw narzędzi, paneli lub funkcji programu ustawianych w poszczególnych oknach menu. A Adobe RGB, 5 akapit, 134, 138 Akapit, Patrz: panel Akapit Aktywne malowanie, 211 Kropla, 110 Aktywne wiadro z farbą, Patrz: narzędzie Aktywne wiadro z farbą Aktywny obrys, 105, 106, 108, 110, 111 dostosowanie ustawień, 107 obrysowywanie szkicu, 108 ustawienia predefiniowane, 106 Align, Patrz: panel Wyrównaj Appearance, Patrz: panel Wygląd Appearance of Black, Patrz: Wygląd czerni Arc, Patrz: Łuk arkusz stylów akapitowych, 138 znakowych, 138, 140 Arrange Documents, Patrz: Ułóż Artboard, Patrz: narzędzie Obszaru dokumenty roboczego ASE, Patrz: format ASE B biblioteka gradientów, 165 pędzli, 60 próbek, 94, 155, 156, 159, 160 strzałek, 83 stylów grafiki, 207, 208, 209, 210 bitmapa, Patrz: ilustracja rastrowa Blend, Patrz: narzędzie Tworzenie przejść Blending Mode, Patrz: Tryb mieszania Blob, Patrz: narzędzie Kropla Bounding Box, Patrz: obiekt obwiednia Bridge, 14 Brushes, Patrz: panel Pędzle C Caps, Patrz: ścieżka zakończenie Character, Patrz: panel Typografia CMYK, 11, 148 Color, Patrz: panel Kolor Guide, Patrz: panel Wzornik kolorów Picker, Patrz: Próbnik kolorów Settings, Patrz: Ustawienia kolorów Conversion Options, Opcje konwersji Corner, Patrz: ścieżka narożnik cyfry nautyczne, 133 D Direct Selection, Patrz: narzędzie Zaznaczanie bezpośrednie Display All Blacks Accurately, Patrz: Wyświetlaj dokładnie wszystkie czernie dokument, 10, 11 E efekty, 112, 127, 173, 175, 176, 187, 188 ekran powitalny, 10 Elipsa, 41 Ellipse, Patrz: Elipsa Eyedropper, Patrz: narzędzie Kroplomierz F Fill, Patrz: Wypełnienie Flara, Patrz: narzędzie Flara Flare, Patrz: narzędzie Flara font, 142 OpenType, 132, 133 Postscript, 132 TrueType, 132 forma, Patrz: siatka format ASE, 156 Free Transform, Patrz: narzędzie Przekształcanie swobodne 221 s k o r o w i d z G Gap Detection, Patrz: Wyszukiwanie odstępów Generator kształtów, Patrz: narzędzie Generator kształtów Glify, Patrz: panel Glify Glyphs, Patrz: panel Glify Gładzik, Patrz: narzędzie Gładzik gradient, 4, 147, 161, 200 biblioteka, 165 kąt, 163 kierunek, 165 kierunek, 163 kierunek, 163 kolor końcowy, 162 kolor początkowy, 161 krycie, 165 liniowy, 162 predefiniowany, 161, 165 radialny, 163 Gradient, Patrz: panel Gradient grafika rastrowa, 4 wektorowa, 4 Graphic Styles, Patrz: panel Style grafiki Group Selection, Patrz: narzędzie Zaznaczanie grupowe grupowanie, 30, 33 Gumka, Patrz: narzędzie Gumka Gwiazda, 42 H harmonia kolorów, 157, 159 HSB, 148 I ilustracja rastrowa, 4 wektorowa, 4 J Jednostki, 6, 11, 137 K kerning, 130, 143 Keyboard Increment, Patrz: Przyrosty klawiatury Knife, Patrz: narzędzie Nóż 222 kolor, 4, 94, 147, 148 dodawanie próbki, 149, 153 globalny, 153 grupa, 152, 154 harmoniczny, 159 lokalny, 153 paserów, 152 próbnik, Patrz: próbnik kolorów wartość numeryczna, 148 wypełnienia, 17, 148 Kolor, Patrz: panel Kolor koło, 41 Kropla, Patrz: narzędzie Kropla Kroplomierz, Patrz: narzędzie Kroplomierz krój pisma, 123, Patrz też: font Kuler, Patrz: panel Kuler kwadrat, 41 L Layers, Patrz: panel Warstwy, warstwa Line Segment, Patrz: Linia linia kierunkowa, 28, 55, 56, 58, 59 Linia, 44 linia, 44, 55, 56, Patrz też: ścieżka linie pomocnicze, 24 blokowanie, 24 inteligentne, 24, 25 tworzenie, 24, 25 Live Paint, Patrz: Aktywne malowanie Live Paint Bucket, Patrz: narzędzie Aktywne wiadro z farbą Live Trace, Patrz: Aktywny obrys Ł Łuk, 48 M margines optyczny, Patrz: wisząca interpunkcja maska kryjąca, 218 przycinania, 219 Zaznacz, 34 Mesh, Patrz: narzędzie Siatka miarki , 24, 136 globalne, 23 obszaru roboczego, 23 Aktywne wiadro z farbą, 212 Elipsa, Patrz: Elipsa Flara, 75 Generator kształtów, 190, 191, 192, 193 Gładzik, 63 Gumka, 63, 92, 178 Gwiazda, Patrz: Gwiazda Kropla, 75, 89, 90, 91, 94, 95 Kroplomierz, 150, 151 kształtu, 40 Linia, Patrz: Linia Łuk, Patrz: Łuk Nożyczki, 178 Nóż, 179 Obracanie, 75 Obszaru roboczego, 21 Odbijanie, 172 Ołówek, 53, 60, 61, 72 Pióro, 53, 54, 55, 56, 57, 60, 67 Prostokąt, Patrz: Prostokąt Przekształcanie swobodne, 175 Siatka, 200 Siatka biegunowa, Patrz: Siatka biegunowa Siatka prostokątna, Patrz: Siatka prostokątna Skalowanie, 175 Spirala, Patrz: Spirala Szerokość, 47, 66, 97, 98, 102 Ścinanie, 172 Tekst, 67, 80, 123 Tworzenie przejść, 194, 195, 196, 197, 198, 199 Zaznaczanie, 29, 30, 31, 56, 124, 143, 177 Zaznaczanie bezpośrednie, 29, 31, 57, 125 Zaznaczanie grupowe, 33 N narzędzie, 12, 15, 16 Nożyczki, Patrz: narzędzie Nożyczki Nóż, Patrz: narzędzie Nóż O obiekt cięcie, 178 kadruj, 182 kluczowy, 182 kolejność, 36, 93 s k o r o w i d z kontrolny, Patrz: obiekt kluczowy kopiowanie, 118 obracanie, 170, 171, 177 obwiednia, 171, 175 odbijanie, 172, 173 odejmij wierzch, 182, 183 podziel, 182 połącz, 182, 183 przekształcanie, 170, 176 przekształcanie precyzyjne, 177 przetnij, 182 siatkowy, 200 skalowanie, 175 ścinanie, 174 wyklucz, 182 wymazywanie, 178 wyrównaj, 184 zniekształcanie, 176, 180 Object Selection by Path Only, Patrz: Zaznaczenie obiektu tylko wg ścieżki obracanie, 41 Obracanie, Patrz: narzędzie Obracanie obrys, 4, 40, 64, 175, 186, 187, 191, 197 kolor, 148 Obrys, 6, 17, 45, 64 obszar roboczy, 11, 12, 20, 34 dodawanie, 21 zapisywanie w osobnym pliku, 23 obwiednia, Patrz: obiekt obwiednia Odbijanie, Patrz: narzędzie Odbijanie Odnajdywanie ścieżek, Patrz: panel Odnajdywanie ścieżek Ołówek, Patrz: narzędzie Ołówek Opcje konwersji, 5 OpenType, Patrz: font OpenType, panel OpenType Outline, Patrz: Kontur P panel, 12, 18, 58 Akapit, 131 Artboard, Patrz: panel Obszary robocze biblioteka, 60, 76, 155, 165, 207 Control, Patrz: panel Sterowanie Glify, 132 Gradient, 159 Kolor, 149, 151, 153, 161 223 s k o r o w i d z panel Kuler, 158, 160 Layers, Patrz: panel Warstwy Narzędzia, 12, 16, 17, 18, 58, 151 Obrys, Patrz: Obrys Obszar roboczy, 20, 21, 22 Odnajdywanie ścieżek, 182 OpenType, 132 Pędzle, 60, 76 Próbki, 149, 152, 154, 155, 156, 161, 193 Przekształcenia, 159, 176 Przezroczystość, 101, 188, 218 Sterowanie, 12, 14, 15, 18, 21, 64, 106 Style akapitowe, 138 Style grafiki, 207 swobodny, 18 Tabulatory, 134 Tools, Patrz: panel Narzędzia Typografia, 129 Warstwy, 12, 67, 116, 117, 118 Wygląd, 173, 186 Wyrównaj, 184 Wzornik kolorów, 159 zadokowany, 18 Paragraph, Patrz: panel Akapit Paragraph Styles, Patrz: panel Style akapitowe pasek aplikacji, 12, 14 Path Eraser, Patrz: narzędzie Gumka Pathfinder, Patrz: panel Odnajdywanie ścieżek Pen, Patrz: narzędzie Pióro Pencil, Patrz: narzędzie Ołówek pędzel, 60, 75 artystyczny, 83 edytowanie, 79 kaligraficzny, 78 Kropla, 89, 90, 91 metoda kolorowania, 83 rozmiar, 79, 86, 91, 93 rozpraszający, 86 wektorowy, 76 Pędzle, Patrz: panel Pędzle biblioteka, 60, 76 piksel, 4 Pióro, Patrz: narzędzie Pióro Pixel Preview, Patrz: Podgląd pikseli 224 Place, Patrz: Umieść plik dołączony, 108 Podgląd pikseli, 26 podwarstwa, 120 Polar Grid, Patrz: Siatka biegunowa Ponowne kolorowanie kompozycji, 157, 158, 166 Preferences, Patrz: Preferencje Preferencje, 6, 7, 8, 26 Preview, Patrz: Podgląd Profile, Patrz: ścieżka profil Prostokąt, 40 Prostokąt zaokrąglony, 41 Próbki, Patrz: panel Próbki Próbnik kolorów, 17, 148 przejście, Patrz: narzędzie Tworzenie przejść Przekształcanie swobodne, Patrz: narzędzie Przekształcanie swobodne Przekształcenia, Patrz: panel Przekształcenia przestrzeń robocza, 9, 12, 14, 18 Essential, Patrz: przestrzeń robocza Podstawy Podstawy, 12 Przezroczystość, Patrz: panel Przezroczystość Przyciągaj do siatki, 26 Przyrosty klawiatury, 6 punkt kontrolny, 54 dodawanie, 57 gładki, 28, 56 konwertowanie, 58 końcowy, 28 mieszany, 28, 56, 59 narożny, 28, 54, 55, 56 usuwanie, 57 R ramka tekstowa, 122, 124, 125, 126, 134 zaznaczenia, 13 Recolor Artwork, Ponowne kolorowanie kompozycji Rectangle, Patrz: Prostokąt Rectangular Grid, Patrz: Siatka prostokątna Reflect, Patrz: narzędzie Odbijanie Reset Bounding Box, Patrz: Wyzeruj obwiednię s k o r o w i d z RGB, 11, 148 Rotate, Patrz: narzędzie Obracanie Rounded Rectangle, Patrz: Prostokąt zaokrąglony rozdzielczość, 4 S Scale, Patrz: narzędzie Skalowanie Scissors, Patrz: narzędzie Nożyczki Select, Patrz: menu Zaznacz Selection, Patrz: narzędzie Zaznaczanie Selection Anchor Display, Patrz: Zaznaczanie i wyświetlanie punktów kontrolnych Shape Builder, Patrz: narzędzie Generator kształtów Shear, Patrz: narzędzie Ścinanie siatka, 180, 181, 200 linie, 201 oczko, 201, 202 prostokątna, 49 punkt, 201, 202 punkt kontrolny, 201 biegunowa, 49 prostokątna, 49 Siatka, Patrz: narzędzie Siatka Skalowanie, Patrz: narzędzie Skalowanie Smooth, Patrz: narzędzie Gładzik Snap to Grid, Patrz: Przyciągaj do siatki Spiral, Patrz: Spirala Spirala, 46 sRGB, 5 Star, Patrz: Gwiazda Stroke, Patrz: Obrys strzałka, 45, 83 styl graficzny, 208 Style akapitowe, Patrz: panel Style akapitowe grafiki, Patrz: panel Style grafiki Swatches, Patrz: panel Próbki szablon, 72 Szerokość, Patrz: narzędzie Szerokość Ś ścieżka, 28, 29, 48, 54, 61, 110, 121, 127, 145, 178, 181, 198, 216, 217 narożnik, 65 otwarta, 28, 54, 128 profil, 66, 74 punkt kontrolny, Patrz: punkt kontrolny segment, 28, 30, 54 zakończenie, 64 zamknięta, 28, 55, 127 złożona, 51 Ścinanie, Patrz: narzędzie Ścinanie światło, 130, 138 T Tabs, Patrz: panel Tabulatory, tabulator tabulator, 134, 135, 138 Tabulatory, Patrz: panel Tabulatory, tabulator tekst, 121, 122, 126 akapitowy, 121, 122 arkusz stylów, 138 formatowanie, 142, 142 importowanie, 121 kerning, Patrz: kerning krój pisma, Patrz: krój pisma na ścieżce, 121, 127, 128 przekształcanie w ścieżkę, 144 ramka tekstowa, Patrz: ramka tekstowa rozmiar, 128, 142 światło, Patrz: światło wypaczanie, 144 Tekst, 6, 67, Patrz też: narzędzie Tekst Text, Patrz: narzędzie Tekst Transform, Patrz: panel Przekształcenia Transparency, Patrz: panel Przezroczystość tryb ekranu, 12, 17 kolorów, 17 Kontur, 32 mieszania, 188 Podgląd, 32 rysowania, 17 Tryb mieszania, 101 Tworzenie przejść, Patrz: narzędzie Tworzenie przejść Type, Patrz: Tekst Type-on-a-Path, Patrz: tekst na ścieżce Typografia, Patrz: panel Typografia, 225 Wyzeruj obwiednię, 171 Wzornik kolorów, Patrz: panel Wzornik kolorów Z zakładka, 12 zaznaczanie, 7, 27, 28, 29, 30, 32 kolor krawędzi zaznaczenia, 36 podobnych obiektów, 32 zapisywanie zaznaczenia, 35 Zaznaczanie i wyświetlanie punktów kontrolnych, 7 Zaznaczenie obiektu tylko wg ścieżki, 7 znak specjalny, 132, Patrz też Glify ukryty, 136 s k o r o w i d z U Ułóż dokumenty, 14 Umieść, 106 Units, Patrz: Jednostki Ustawienia kolorów, 5 W warstwa, 67, 115, 118 kolejność, 116 kolor, 116 nazwa, 116 powielanie, 120 tworzenie, 120 widoczność, 116 Warstwy, Patrz: panel Warstwy wątek, 125 wcięcie akapitowe, 134, 138 Width, Patrz: narzędzie Szerokość wisząca interpunkcja, 131 Wygląd, Patrz: panel Wygląd Wygląd czerni, 8 wypełnienie, 4, 40, 61, 186, 191, 197 kolor, 148 Wypełnienie, 17 Wyrównaj, Patrz: panel Wyrównaj Wyszukiwanie odstępów, 190 Wyświetlaj dokładnie wszystkie czernie, 6 226
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Adobe Illustrator. Projekty z klasą
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: