Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00163 020289 15025476 na godz. na dobę w sumie
Adobe InDesign CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik - książka
Adobe InDesign CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik - książka
Autor: Liczba stron: 414
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-6420-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> dtp >> indesign
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Kompendium wiedzy na temat Adobe InDesign CS6

Adobe InDesign to niesamowite narzędzie, które łączy w sobie ogrom możliwości i łatwość użycia. Właśnie dlatego zdobyło taką popularność wśród amatorów i uznanie zawodowców. Kolejna odsłona ugruntowuje pozycję InDesigna na rynku oprogramowania do profesjonalnego składu tekstu. Dopracowany, wzbogacony o kolejne funkcje i pozwalający na jeszcze łatwiejsze, bardziej wydajne wykonywanie codziennych zadań - taki jest nowy Adobe InDesign CS6.

W Twoich rękach znalazła się książka napisana przez najlepszych specjalistów z firmy Adobe, a zawarta w niej wiedza pochodzi z pierwszej ręki. Jest to gwarancja najwyższej jakości! W trakcie lektury dostosujesz InDesign do swoich preferencji, zrozumiesz zalety i zasady korzystania ze stylów oraz poznasz reguły typografii. Ponadto znajdziesz tu niezbędne wiadomości na temat publikacji dokumentów, obsługi kolorów oraz tworzenia spisów treści czy indeksów. Kolejna edycja tej książki została ulepszona i uzupełniona między innymi o opis pracy ze ścieżkami odcinania, metody użycia przeźroczystości, sposoby tworzenia interaktywnych formularzy PDF oraz e-booków. Podręcznik ten pozwoli Ci błyskawicznie opanować Adobe InDesign w zakresie niezbędnym do tworzenia atrakcyjnych i profesjonalnych publikacji.

Sięgnij po tę książkę i:

Najlepszy podręcznik do nauki Adobe InDesign CS6!


Patron medialny:


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI WSTĘP 1 Oksiążce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Wymagania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Instalacja programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Inne źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4 Certy(cid:24) katy Adobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Sprawdzanie dostępności aktualizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 1 INFORMACJE OPRZESTRZENI ROBOCZEJ 8 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10 Rzut oka naprzestrzeń roboczą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10 Obsługa paneli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17 Kon(cid:24) gurowanie przestrzeni roboczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22 Zmiana powiększenia dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22 Przeglądanie zawartości dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25 Obsługa menu kontekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28 Zasoby iinformacje dotyczące programu InDesign . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28 2 KRÓTKI KURS ADOBE INDESIGN 30 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32 Przeglądanie przykładowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33 Wery(cid:24) kacja dokumentu wtrakcie pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35 Wyświetlanie linii pomocniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36 Dodawanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Style . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40 Obiekty gra(cid:24) czne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 Obiekty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46 Style obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50 iv SPIS TREŚCI Skills Build Your Skills As you’ll see in this guide, HockeyShot has all kinds of great training aids for taking your ice hockey game to the next level. But most people want to start with the basics—the most obvi- to mind is shooting the puck. Then you might start thinking - ing and overall strength and agility. So, sticking with the obvi- 1. A hockey stick, preferably not your on-ice stick 2. A simulated ice surface such as a shooting pad or dryland 3. A puck, training puck or ball Shooting pads work well if you have limited space, as they are easy to move and store. If you’re lucky enough to have dedicat- ed space such as a basement or unused garage, the Hockey- Shot Dryland Flooring Tiles let you create a slippery, smooth, custom surface area for training. 2 HockeyShot Essentials Guide hockey, of course, your target is anywhere the goalie is not are the most likely spots to score, those are generally the tar- gets your son can practice on from home. All you need to do is • Pockets such as EZ Goal 4 Corner Netting Targets • Hanging targets such as X-Targets • A “goalie” tarp such as the Ultimate Goalie 3 KONFIGUROWANIE IEDYTOWANIE WIELOSTRONICOWEGO DOKUMENTU Shooting Want to improve your shot? Shoot 100 pucks per day—or at least shoot for shooting 100 pucks per day! No matter how many shots you actually take, practicing your shot is one of the eas- pad or use your “outdoor” stick, and be careful not to hit any- thing (cars, windows, passersby). If accuracy is an issue, look into a backstop, cage or shooting tarp. “You miss 100 of the shots you never take.” — Wayne Gretzky Accuracy… How can my son develop a more accurate shot? He seems to use the goalie as a target, and we all know it’s not going to go through his body. Practicing any sport that involves shooting—from archery Shots HockeyShot Essentials Guide 3 52 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54 Tworzenie izapisywanie niestandardowych ustawień dokumentu . . . . . . . . .55 Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56 Przełączanie pomiędzy otwartymi dokumentami InDesigna . . . . . . . . . . . . . . .57 Strony wzorcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58 Stosowanie wzorca dostron dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Dodawanie stron . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 Układanie ikasowanie stron . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 Zmiana rozmiaru strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Wyodrębnianie sekcji wcelu zmiany numeracji stron . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72 Umieszczanie tekstu igra(cid:24) ki nastronach publikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Przesłanianie elementów stron wzorcowych nastronach dokumentu . . . . . .76 Wyświetlanie ostatecznej postaci zaprojektowanych stron . . . . . . . . . . . . . . . . .78 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79 4 OBIEKTY Seattle, WA 98119 159 Western Ave W Suite A457 Return Address: Customer Testimonials Photo by Focus Photos Photo by Focus Photos Photo by Focus Photos Photo by KY Studio Photo by Robin Cruise Photo by Emily Mills John Q. Senior Administrator Faccummy nibh enibh ex et adig- na consed tat, commy nim ver il el dolortio conulputatum vendre modipsuscing etum vel ipit delit luptatu. Exercil iquipit iliquis. Molly H. In-house Counsel Azzriure dolobore duisit lummy nos nulput iriusci llametuero do consequipit. Exercil iquipit iliquis adit utpatem zzriusto duisis at nibh el inci ex endiatem. Amy O. Senior Designer Faccummy nibh enibh ex et adig- na consed tat, commy nim ver il el dolortio conulputatum vendre modipsuscing etum vel ipit delit luptatu. Exercil iquipit iliquis adit . John C. Creative Director Exercil iquipit iliquis adit utpatem zzriusto duisis at nibh el inci ex endiatem. Azzriure dolobore duisit lummy Jeff G. Sales Faccummy nibh enibh ex et adig- na consed tat, commy nim ver il el dolortio conulputatum vendre modipsuscing etum vel ipit delit luptatu. Exercil iquipit iliquis adit utpatem zzriusto duisis at nibh el inci ex endiatem zzriure dolobore duisit lummy. Hannah B. Creative Director Exercil iquipit iliquis adit utpatem zzriusto duisis at nibh el inci ex endiatem. Azzriure dolobore duisit lummy arrive smart. leave smarter.TM www.evolveseattle.com Yield IN THIS ISSUE: Investing in Training. Whether you’re a small startup or a Fortune 500 company, providing training for your employees is one of the best investments you can make. Page3. CSS Master Class. This educational This educational seminar for experienced web designers will teach you how to get the most out of cascading style sheets the most out of cascading style sheets to create state-of-the art web pages. Page 3 Adobe Creative Suite 6 Master Class Adobe Creative Suite CS6 Master Class is officially hitting the road! Beginning in Seattle and moving on to Portland, the Midwest and eventually several cities on the East Coast, this educational seminar will teach you how to use the many new features in Adobe CS6. Designed for experienced users of previous versions of the Creative Suite, this two-day seminar covers all of the major new features in Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, InDesign, and Acrobat X. In addition to the course training materials, the seminar features several prominent guest speakers, online support materials, and a free tote bag to the first 50 people who sign up. Given the rapidly evolving digital publishing scene, this seminar is a must for anyone who is considering electronic distribution of content. It will explain how you can use Adobe software to create virtually any kind of digital publication — for tablets, eReaders, and smartphones. Unleash your creative power and stay ahead of the curve by getting the most out of Adobe CS6. www.evolveseattle.com T 555.555.5555 F 555.555.5555 Have any ideas for us? We welcome your suggestions on new classes, seminars, and trends. Send an email with the subject “My Recommendations” to info@evolveseattle.com the BUZZ NEW Day Evening Classes » We re forever eVolve-ing, and this year is no exception. At the start of the new year, we rolled out a whopping NINE new classes! » Advanced Dreamweaver Techniques » Creating HTML Email (eve) » InDesign Intermediate (eve) » Illustrator Intermediate (eve) » Photoshop Intermediate (Sat.) » Intro to ActionScript (eve) » Expression Web Immersion (day) Seattle Acrobat User Group » Brian Wood, eVolve s Director of Training, continues as Chapter Leader of the Acrobat Users Group. The next meeting is on Wednesday, June 21 at Adobe University in Fremont. The meeting topic will be posted at eVolve s website a week before the event. The event is free and refreshments will be served. First arrivals get seats. 4 eVolve Newsletter eVolve Newsletter 1 82 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Tworzenie iedytowanie ramek tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90 Tworzenie iedytowanie ramek gra(cid:24) cznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Dodawanie podpisów doramek woparciu ometadane obrazu . . . . . . . . . . 103 Powielanie iłączenie ramek gra(cid:24) cznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Zmienianie kształtu ramki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Oblewanie gra(cid:24) ki tekstem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Mody(cid:24) kowanie kształtu ramek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Przekształcanie iwyrównywanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Zaznaczanie imody(cid:24) kacja zgrupowanych obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Nakoniec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 ADOBE INDESIGN CS6/CS6 PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK v 5 PRZEPŁYWANIE TEKSTU 126 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Przelewanie tekstu doistniejącej ramki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Ręczne sterowanie przepływem tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131 Tworzenie nowych ramek tekstowych przy przelewaniu tekstu . . . . . . . . . . 133 Automatyczne wlewanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Automatyczne tworzenie połączonych ramek tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . 135 Automatyczne dostosowanie rozmiaru ramek tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . 136 Dodawanie informacji odalszym ciągu artykułu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 6 EDYCJA TEKSTU 142 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Wyszukiwanie izmiana brakującej czcionki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Tworzenie iwprowadzanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Wyszukiwanie izamienianie tekstu iformatowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Sprawdzanie pisowni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151 Edycja tekstu przez przeciąganie iupuszczanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Edytor wątków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157 Śledzenie zmian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 7 TYPOGRAFIA 162 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Zmiana odstępów pionowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Zmiana kroju istylu czcionki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Opracowanie tekstu włamach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Zmiana wyrównania akapitu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Tworzenie inicjału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177 Dopasowywanie odstępów międzyliteramiiwyrazami . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Kon(cid:24) gurowanie tabulatorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Dodawanie linii ponad akapitem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .187 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 vi SPIS TREŚCI 8 OBSŁUGA KOLORÓW 192 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Zarządzanie kolorem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Synchronizowanie ustawień zarządzania kolorem Paris • Madrid • New York zapomocą Adobe Bridge. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Wprowadzanie ustawień zarządzaniakolorem wInDesignie . . . . . . . . . . . . . 198 Wyświetlanie obrazów wpełnej rozdzielczości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Ekranowy podgląd kolorów wydruku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Określanie wymagań druku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .201 Tworzenie iużywanie barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Gradienty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Tworzenie tinty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211 Tworzenie kolorów dodatkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Przypisywanie kolorów dotekstu iobiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Zaawansowane techniki tworzenia iposługiwania się gradientami . . . . . . . .217 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .221 224 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Tworzenie istosowanie stylów akapitowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227 Tworzenie istosowanie stylów znakowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Zagnieżdżanie stylów znakowych wstylach akapitowych . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Tworzenie istosowanie stylów obiektowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Tworzenie istosowanie stylów tabel ikomórek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Globalne aktualizowanie stylów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Wczytywanie stylów zinnego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 I n d u l g e n T ? 9 STYLE Premium Loose Leaf Teas, Teapots Gift Collections Expedition Tea Company™ carries an extensive array of teas from all the major tea growing regions and tea estates. Choose from our selection of teas, gift collections, teapots, or learn how to make your tea drinking experience more enjoyable from our STI Certified Tea Specialist, T. Elizabeth Atteberry. Loose Leaf Teas We carry a wide selection of premium loose leaf teas including black, green, oolong, white, rooibos and chai. Many of these are from Ethical Tea Partnership monitored estates, ensuring that the tea is produced in socially responsible ways. 2 10 IMPORTOWANIE IEDYTOWANIE GRAFIKI 256 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Dodawanie elementów gra(cid:24) cznych zinnych programów . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Porównanie gra(cid:24) ki wektorowej irastrowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Zarządzanie łączami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .261 Aktualizacja zmienionych obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 ricky records 1325 Hollywood Blvd. Hollywood, CA 90211 rickyrecords.com addie mose ADOBE INDESIGN CS6/CS6 PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK vii Zmiana jakości wyświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Ścieżki odcinania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Zastosowanie kanałów alfa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Umieszczanie wdokumencie plików utworzonych winnych programach Adobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Zarządzanie obiektami zapomocą bibliotek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .281 Importowanie gra(cid:24) ki zapośrednictwemaplikacjiAdobe Bridge . . . . . . . . . 284 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 11 TWORZENIE TABEL 288 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Konwertowanie tekstu dopostaci tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291 Formatowanie tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Tworzenie nagłówka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Dodawanie elementów gra(cid:24) cznych dotabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299 Tworzenie istosowanie stylów tabel ikomórek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 12 PRZEZROCZYSTOŚĆ bistro I T H I N K , T H E R E F O R E I D I N E . I T H I N K , T H E R E F O R E I D I N E . I T H I N K , T H E R E F O R E I D I N E . I T H I N K , T H E R E F O R E I D I N E . I T H I N K , T H E R E F O R E I D I N E . I T H I N K , T H E R E F O R E I D I N E . Boston | Chicago | Denver | Houston | Minneapolis 306 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 Importowanie ikolorowanie czarno-białych obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Ustawienia przezroczystości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .311 Przypisywanie efektów przezroczystości dogra(cid:24) k wektorowych ibitmapowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 Importowanie iedycja przezroczystych obrazów programu Illustrator . . . .317 Przezroczystość tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 Efekty specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 13 DRUKOWANIE IEKSPORTOWANIE 330 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Wery(cid:24) kowanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333 Tworzenie pakietów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Tworzenie plików PDF dowery(cid:24) kacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Podgląd rozbarwień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339 s p ecia l iss u e 2013 Home Chic, simple, practical, eco-friendly viii SPIS TREŚCI 14 TWORZENIE PLIKÓWPDF ZINTERAKTYWNYMI FORMULARZAMI Podgląd przezroczystości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .341 Analizowanie wyglądu strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343 Drukowanie dokumentu nadrukarce laserowej lub atramentowej . . . . . . . 343 Korzystanie zmenedżera farb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .351 352 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 Tworzenie pól formularzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Eksportowanie interaktywnego pliku Adobe PDF. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .361 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362 The Back Page Interested in learning more? If you like our newsletter, please provide us with a little information about yourself so we can do a better job of fulfilling your hockey needs. What’s your name? (First, Middle Initial, Last) Street address: City, State, ZIP: I’m most interested in receiv- ing more information about: What’s your e-mail address? What’s your connection with hockey? I’m a player. I’m a coach. I’m a parent. Click here to e-mail your information. Q A Question: Does my son really need sus- penders? Answer: Standard hockey equipment can be a mystery to many parents, and add-ons such as suspend- ers even more so. Why do some players have them and some don’t? Can you put suspenders on any hockey pants, or do you need special ones? Basically, it’s a matter of preference. Some players like a looser fit in the waist, so they wear suspenders to keep the pants up. (If you like suspenders, be sure pants have the at- tachment for them inside.) For smaller players, however, who may not have a defined waist around which to tighten a belt, suspenders work great—plus suspenders keep Mite coach- es from having to pull players aside to tighten their pants throughout practice. 4 HockeyShot Essentials Guide Q A Question: What if we find the perfect breezers but they re the wrong color? Answer: You can actually buy a “pants shell” to cover breezers, whether you need to match team colors for hand-me-downs or used hockey pants, hide wear and tear, or (heaven forbid) cover blood stains. Zippers and/or Velcro keep the shell in place. So the next time hand-me-downs come your way or you find an awesome pair at a great price, you can take color out of the equation. A C u l i nA r y b e s t s e l l e r A Four-Course Dinner Fit For royAlty by PAt smith 15 TWORZENIE IEKSPORTOWANIE E(cid:21)BOOKÓW One Truly 1 Amazing Meal 364 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366 Przygotowanie materiału dopublikacji elektronicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .367 Wybór materiału dopublikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Dodawanie metadanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 374 Eksport pliku EPUB . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 378 16 OBSŁUGA DŁUGICH DOKUMENTÓW 382 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382 Zaczynamy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384 Tworzenie nowej księgi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384 Tworzenie stopki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 388 Tworzenie przypisu dolnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392 Tworzenie odsyłacza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393 Synchronizowanie księgi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395 Tworzenie spisu treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398 Tworzenie skorowidza księgi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 402 Propozycje samodzielnych ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405 SKOROWIDZ 408 ADOBE INDESIGN CS6/CS6 PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK ix PrzePływanie tekstu Importowanie tekstu i przelewanie nadmiaru do istniejącej ramki. tematyka lekcji Lekcja ta poświęcona jest zagadnieniom związanym z przepływaniem tekstu. W ćwiczeniach zawartych w tej lekcji omówione zostaną następu- jące zagadnienia: • • Formatowanie tekstu przy użyciu stylów akapitowych. • Wprowadzanie podziałów linii. • Ręczne tworzenie ramek przy przelewaniu tekstu. • Automatyczne tworzenie ramek przy przelewaniu tekstu. • Automatyczna zmiana rozmiaru ramek tekstowych. • Automatyczne dodawanie połączonych ramek. • Automatyczne dodawanie nowych stron i połączonych ramek przy przelewaniu tekstu. • Wprowadzanie odnośnika, gdy tekst kontynuowany jest na innej stronie. • Wprowadzanie podziałów kolumn. Wykonanie ćwiczeń opisanych w tej lekcji powinno zająć około 45 minut. 126 5 W programie Adobe InDesign CS6 można przelewać krótsze teksty do istniejących ramek, tworzyć ramki na bieżąco w trakcie przelewania tekstu, a także dodawać przy wykonywaniu tej operacji nowe strony i połączone ramki. Mając tak szeroki wybór, z łatwością zapanujesz nad przelewaniem każdego rodzaju tekstu, czy będzie to katalog, artykuł w ilustrowanym maga- zynie, czy też e-book. 127 zaczynamy Ćwiczenia opisane w tej lekcji poświęcone są uzupełnieniu artykułu przeznaczonego dla czasopisma. Projekt pierwszej rozkładówki jest już niemal gotowy, a kilka kolejnych stron czeka na wypełnienie tekstem. Pracując nad tym artykułem, wypróbujesz różne metody przelewania tekstu z ramki do ramki, dowiesz się również, jak wprowadzić odnośnik informujący, na której stronie można znaleźć kontynuację tekstu. 1 Aby mieć pewność, że wszystkie ustawienia i działanie programu InDesign CS6 będą zgodne z informacjami podanymi w trakcie tej lekcji, należy przenieść plik InDesign Defaults do innego foldera, według wskazówek podanych na stronie 3, w części zatytułowanej „Zapisywanie i odtwarzanie pliku InDesign Defaults”. 2 Uruchom program Adobe InDesign CS6. Aby upewnić się, że układ paneli i poleceń w menu programu będzie odpowiadał układowi pokazanemu na rysunkach w tej lekcji, wybierz kolejno polecenia Window/Workspace/[Advanced] (Okno/Obszar roboczy/[Zaawansowany]) i Window/Workspace/Reset Advanced (Okno/Obszar roboczy/Wyzeruj Zaawansowany). 3 Wybierz polecenie Open (Otwórz) z menu File (Plik) i otwórz plik 05_Start.indd znajdujący się w folderze Lesson_05, który skopiowałeś z całym folderem Lessons do foldera InDesignCIB na dysku twardym Twojego komputera. 4 Wybierz polecenie Save As (Zapisz jako) z menu File (Plik) i zapisz dokument pod nazwą 05_FlowText.indd w folderze Lesson_05. 5 Aby przyjrzeć się końcowej wersji projektu, otwórz plik o nazwie 05_End.indd, znajdujący się w tym samym folderze. (W tym przypadku wersja końcowa nie jest jeszcze wersją fi nalną, jako że niektóre grafi ki, nagłówki i inne elementy projektu muszą jeszcze zostać dodane). Jeśli chcesz, zamknij ten dokument po zapoznaniu się z jego zawartością lub pozostaw go, aby wzorować się na nim podczas pracy.  Uwaga: Jeśli nie skopiowałeś dotych- czas materiałów nie- zbędnych do wyko- nania tej lekcji z płyty CD dołączo- nej do książki Adobe InDesign CS6/CS6 PL. Ofi cjalny podręcznik na dysk twardy kom- putera, zrób to jesz- cze przed przystą- pieniem do dalszej pracy. Więcej infor- macji na ten temat znajdziesz na stro- nie 2, w części zaty- tułowanej „Kopiowa- nie materiałów dołą- czonych do książki”.  Uwaga: Jeśli grafi ki w otworzo- nym dokumencie robią wrażenie spik se lizowanych, wybierz polecenie View/Display Perfor- mance/High Quality Display (Widok/ Wydajność wyświetla- nia/Wysoka jakość). 6 Gdy będziesz gotowy do realizacji pierwszego ćwiczenia, kliknij zakładkę roboczego projektu znajdującą się w lewej górnej części okna dokumentu. 128 LekCjA 5 Przepływanie tekstu Przelewanie tekstu do istniejącej ramki Gdy importujesz tekst, możesz umieścić go w nowej ramce lub w istniejącej ramce. Jeżeli ramka jest pusta, wystarczy kliknąć w jej wnętrzu „załadowanym” kursorem, by przelać do niej tekst. Po lewej stronie pierwszej rozkładówki tego artykułu znaj- duje się pusta boczna ramka z nagłówkiem „Local Stats”, oczekująca na tekst opisu- jący przedstawioną obok kobietę. Zaimportujesz do tej ramki tekst przygotowany w Microsoft Word, sformatujesz go za pomocą stylu akapitowego i wypróbujesz dwie metody pozbywania się wdów (tu termin ten oznacza pojedynczy wyraz pozostawiony w osobnej linijce). 1 Jeśli to konieczne, dostosuj skalę wyświetlania lub powiększ widok lupą, tak by mieć dobry widok na boczną ramkę umieszczoną na lewej stronie rozkładówki. Edycji tekstu dokonuje się narzędziem Type (Tekst), a ramki tekstowe łączy się za pomocą narzędzia Selection (Zaznaczanie). Nie ma jednak znaczenia, które z tych narzędzi jest wybrane w chwili dokonywania importu tekstu. 2 Wybierz polecenie File/Place (Plik/Umieść). Wyłącz opcje Show Import Options (Pokaż opcje importu) oraz Create Static Captions (Utwórz podpisy statyczne), jeśli są włączone. 3 Odszukaj i otwórz podwójnym kliknięciem plik 05_LocalStats.doc w folderze Lesson_05. Kursor przybiera kształt wskazujący na gotowość do wstawienia tekstu ( ). Pojawia się przy nim podgląd kilku pierwszych linijek importowanego wątku. Gdy prze- suniesz ten kursor nad pustą ramkę tekstową, ikona kursora zostanie uzupełniona o parę nawiasów ( ). 4 Umieść „załadowany” kursor nad przygotowaną ramką tekstową (poniżej ramki zawierającej nagłówek „Local Stats”).  Wskazówka: Oprócz importowa- nia plików z edy- torów tekstowych takich jak Micro- soft Word możesz importować również pliki pochodzące z programów Adobe InCopy oraz Adobe Buzzword. Adobe Buzzword to sie- ciowy edytor tekstu działający na zasa- dzie subskrypcji, który ułatwia współ- pracę przy redago- waniu tekstu. 5 Kliknij, by przelać tekst do ramki. 6 Włącz narzędzie Type (Tekst) ( tekstu. Wybierz polecenie Edit/Select All (Edycja/Zaznacz wszystko). ) i kliknij wewnątrz ramki, by przejść do edycji 7 Wybierz polecenie Type/Paragraph Styles (Tekst/Style akapitowe), by otworzyć panel Paragraph Styles (Style akapitowe). 8 Kliknij styl White Sidebar Text. (Jeśli go nie widzisz, przewiń zawartość panelu stylów akapitowych). Adobe IndesIgn Cs6/Cs6 PL. ofICjALny PodręCznIk 129  Wskazówka: Jedną z metod usu- nięcia lokalnych przesłonięć — w celu upewnienia się, że formatowanie tekstu jest idealnie zgodne z przypisa- nym stylem — jest wybranie polece- nia Clear Overrides (Wyczyść przesłonię- cia) z menu panelu Paragraph Styles (Style akapitowe). Więcej informacji o pracy ze stylami znajdziesz w lekcji 9.  Wskazówka: Jeśli zapomnisz tego skrótu klawiaturo- wego, użyj zamiast niego polecenia Type/Insert Break Character/Forced Line Break (Tekst/ Wstaw znak łamania/ Wymuszone łamanie wiersza). Przy nazwie stylu wyświetlany jest znaczek „plus”, który informuje o wystąpieniu lokalnych przesłonięć (odstępstw od nadanego stylu). To dlatego, że niektóre słowa w sformatowanym tekście były wytłuszczone. Niekiedy lokalne przesłonięcia są niepożądane, lecz w tym przypadku należy je pozostawić. Teraz usuniesz wdowę z trzeciego akapitu, tego, który zaczyna się od słowa: „Occu- pation”. W tym celu wstawisz znak przeniesienia do następnej linii. 9 Powiększ widok tak, byś mógł łatwo czytać tekst. 10 Mając wybrane narzędzie Type (Tekst), kliknij tuż przed słowem „Urban” w trzecim akapicie tekstu w bocznej ramce. Wciśnij Shift+Enter (Windows) lub Shift+Return (Mac OS), by wymusić przeniesienie słowa „Urban” do następnej linii. Na koniec usuniesz wdowę z ostatniej linii tekstu w bocznej ramce, lecz w inny sposób. Zmienisz w tym celu odstęp pomiędzy wybranymi znakami. 11 Przewiń widok w dół, jeśli to potrzebne, tak by wyświetlić na ekranie ostatni akapit tekstu zaczynający się od słów „Favorite Meridien memory”. Narzędziem Type (Tekst) kliknij czterokrotnie w obrębie tego akapitu, aby go w całości zaznaczyć. 12 Wybierz polecenie Type/Character (Tekst/Typografia), by wyświetlić panel Character (Typografia). Wpisz -10 w okienku parametru Tracking (Światło) i wciśnij Enter lub Return. 130 LekCjA 5 Przepływanie tekstu 13 Wybierz polecenie Edit/Deselect All (Edycja/Odznacz wszystko), a następnie File/Save (Plik/Zapisz). importowanie kilku plików tekstowych jednocześnie W oknie dialogowym Place (Umieść) można „załadować” narzędzie Type (Tekst) kilkoma różnymi plikami tekstowymi, by potem móc kolejno rozmieścić je w doku- mencie. Oto przebieg takiego procesu: • Najpierw wybierz polecenie File/Place (Plik/Umieść), by otworzyć okno dialo- gowe Place (Umieść). • Naciśnij klawisz Ctrl (Windows) lub Command (Mac OS) i kliknij kilka różnych plików tekstowych, aby je zaznaczyć. • Naciśnij klawisz Shift i zaznacz kilka sąsiadujących plików. • Gdy klikniesz przycisk Open (Otwórz), obok kursora symbolizującego gotowość do wklejania tekstu pojawi się (w nawiasie) informacja o liczbie plików oczekują- cych na wklejenie — na przykład (4). • Kliknij w wybranych miejscach dokumentu, aby rozmieścić zaimportowane pliki. ręczne sterowanie przepływem tekstu Proces rozmieszczania tekstu w połączonych ramkach nazywany jest wlewaniem tekstu, zaś samo łączenie ramek to tworzenie tzw. wątków. W programie InDesign tekst można wlewać ręcznie (w celu zachowania pełnej kontroli nad przebiegiem tego procesu) lub automatycznie (by zaoszczędzić czas). Istnieje też możliwość automatycznego tworzenia nowych stron podczas rozmieszczania długich materiałów tekstowych. W tym ćwiczeniu przelejesz tekst artykułu do dwóch kolumn położonych w dolnej prawej części pierwszej rozkładówki. Zaczniesz od umieszczenia tekstu importowanego z programu Microsoft Word w pierwszej kolumnie. Potem połączysz pierwszą kolumnę z drugą, by przelać do niej nadmiarowy tekst. Na koniec utworzysz kolejne ramki tek- stowe na trzeciej stronie dokumentu, by pomieścić pozostałą część artykułu.  Wskazówka: Gdy kursor narzę- dzia Type (Tekst) jest załadowany kilkoma plikami tekstowymi, możesz się mię- dzy nimi przełączać poprzez naciskanie strzałki na klawia- turze, decydując w ten sposób, który plik będzie pierwszy w kolejce do umiesz- czenia na stronie. Aby usunąć jeden z plików tekstowych z załadowanego kur- sora, naciśnij Esc.  Wskazówka: Aby przelać tekst z kolumny do kolumny, możesz użyć osobnej ramki tekstowej dla każ- dej kolumny lub też utworzyć jedną ramkę i podzielić ją na łamy, korzysta- jąc z zakładki General (Ogólne) w oknie Text Frame Options (Opcje ramki tekstowej) dostępnym z menu Object (Obiekt). Niektórzy projek- tanci wolą korzy- stać z odrębnych ramek, gdyż uważają to za bardziej ela- styczne rozwiązanie. Adobe IndesIgn Cs6/Cs6 PL. ofICjALny PodręCznIk 131 1 Wybierz polecenie View/Fit Spread In Window (Widok/Zmieść strony widzące w oknie), by wyświetlić dwie ramki tekstowe umieszczone na prawej stronie rozkła- dówki. W razie potrzeby powiększ widok tych ramek. 2 Narzędziem Type (Tekst) ( pod ręką kobiety. ) kliknij ramkę po lewej stronie, położoną bezpośrednio 3 Wybierz polecenie Place (Umieść). 4 Odszukaj i zaznacz plik 05_Long_Biking_Feature_JanFeb2010.doc w katalogu Les- son_05. Upewnij się, że w oknie Place (Umieść) włączona jest opcja Replace Selected Item (Zastąp wybrany element), po czym kliknij przycisk Open (Otwórz). Tekst wlewa się do lewego łamu, do zaznaczonej ramki tekstowej. Zwróć uwagę na port wyjściowy ramki, który znajduje się w jej prawym dolnym rogu. Znajdujący się w nim znak plusa (+) oznacza, że zawiera ona nadmiarowy tekst (innymi słowy, tekstu jest zbyt dużo, by wyświetlić całość). Ów nadmiarowy tekst umieścisz teraz w kolejnej ramce tekstowej, w drugim łamie. 5 Włącz narzędzie Selection (Zaznaczanie) ( ) i kliknij port wyjściowy ramki, by zała- dować nadmiarowy tekst (jeśli to potrzebne, kliknij najpierw ramkę tekstową, by ją znów zaznaczyć). 6 Umieść załadowany kursor ( tą po prawej, i kliknij. ) w dowolnym miejscu nad drugą ramką tekstową,  Wskazówka: W dowolnym momencie możesz zrezygnować z dal- szego rozmieszcza- nia tekstu poprzez włączenie dowol- nego narzędzia z panelu Tools (Narzędzia). Kursor symbolizujący goto- wość do dalszego rozmieszczania tek- stu zostanie zastą- piony kursorem wybranego narzę- dzia, lecz działa- nie to nie spowo- duje utraty pozo- stałego materiału tekstowego. 132 LekCjA 5 Przepływanie tekstu Tekst przepływa z pierwszego do drugiego łamu. Port wyjściowy prawej ramki tek- stowej również zawiera znak plusa (+). Oznacza to, że pewna ilość tekstu jest nadal niewidoczna. 7 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), by utrwalić obecny stan dokumentu. Dalszą pracę nad tą stroną podejmiesz w następnym ćwiczeniu. tworzenie nowych ramek tekstowych przy przelewaniu tekstu Teraz wypróbujesz dwie inne metody przelewania tekstu. Najpierw wykorzystasz funkcję wstawiania tekstu w trybie półautomatycznym. W trybie tym tworzy się kolejne ramki tekstowe pojedynczo, aż do wyczerpania zaimportowanego materiału teksto- wego. Zawartość oraz podgląd „załadowanego” kursora myszy po utworzeniu każdej kolejnej ramki zostają automatycznie zaktualizowane. W dalszej części ćwiczenia utwo- rzysz nową ramkę tekstową, posługując się „załadowanym” kursorem. 1 Narzędziem Selection (Zaznaczanie) ( ) kliknij port wyjściowy ramki drugiego łamu na stronie 2, by załadować nadmiarowy tekst. Na stronie 3 utworzysz teraz nowe ramki tekstowe przeznaczone na pozostałą część tekstu. Miejsce na ramki wyznaczają umieszczone na tej stronie linie pomocnicze. 2 Wybierz polecenie Layout/Next Spread (Układ/Następne strony widzące), by wyświetlić strony 3 i 4. Następnie wybierz polecenie View/Fit Spread In Window (Widok/Zmieść strony widzące w oknie). 3 Umieść kursor symbolizujący gotowość do wlewania tekstu ( ) w górnym lewym narożniku rozkładówki, przy przecięciu linii pomocniczych, jak na poniższym rysunku.  Wskazówka: Wygląd kursora z załadowanym tek- stem jest nieco inny, gdy pracujesz w try- bie ręcznego łącze- nia ramek, w trybie półautomatycznym oraz automatycznym wstawiania tekstu.  Wskazówka: Po załadowaniu tekstu, gdy kursor sygnalizuje goto- wość do jego wsta- wiania, możesz bez przeszkód nawigo- wać po stronach dokumentu, a także dodawać nowe strony. 4 Naciśnij klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i kliknij. Tekst zostanie umieszczony w pierwszym łamie. Ponieważ wciśnięty był klawisz Alt (Option), kursor symbolizuje gotowość do dalszego rozmieszczania zaimportowa- nego materiału tekstowego, a zatem możesz przystąpić do wklejania tekstu do kolej- nej ramki. 5 Zwolnij klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i umieść kursor myszy ( ) w drugim łamie, ograniczonym fioletowymi liniami pomocniczymi. 6 Przeciągnij, by w obszarze drugiego łamu utworzyć ramkę tekstową. Przy projektowaniu układu graficznego tego artykułu zaplanowano umieszczenie dodatkowych elementów graficznych nad i pod kolumnami tekstu. Dlatego też dopasujesz teraz wysokość ramek tekstowych, by nie przekraczały granic wyznaczo- nych przez błękitne linie pomocnicze. Adobe IndesIgn Cs6/Cs6 PL. ofICjALny PodręCznIk 133 7 Narzędziem Selection (Zaznaczanie) przeciągnij górną i dolną krawędź każdej z ramek tekstowych, wyrównując je do błękitnych linii pomocniczych, jak na poniż- szym rysunku. Czerwony znak plus w prawym dolnym narożniku drugiej ramki informuje nas, że tekst tego wątku wciąż nie jest w pełni widoczny.  Uwaga: Ilość tekstu, jaka mieści się w ramce, może być różna w zależ- ności od tego, jakie masz zainstalowa- ne czcionki. W fir- mach poligraficz- nych ważne jest, by wszystkie osoby zajmujące się doku- mentem w trakcie składu i przygoto- wań do druku korzy- stały z dokładnie tych samych czcio- nek. Jednak wyko- nując ćwiczenia z tej lekcji, możesz korzy- stać z dowolnych czcionek. 8 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), by zachować stronę w tym stanie na potrzeby następnego ćwiczenia. automatyczne wlewanie tekstu Wlewanie pozostałej części tekstu na kolejną rozkładówkę zostanie wykonane auto- matycznie. W trakcie wlewania automatycznego program InDesign tworzy na kolej- nych stronach dokumentu nowe ramki tekstowe w obrębie linii pomocniczych łamów do momentu, kiedy wykorzystany zostanie cały zaimportowany tekst. 1 Narzędziem Selection (Zaznaczanie) ( ) kliknij port wyjściowy w prawym dolnym narożniku ramki drugiego łamu na stronie 3, by załadować nadmiarowy tekst. Jeśli trzeba, najpierw zaznacz kliknięciem ramkę tekstową. 2 Wybierz polecenie Layout/Next Spread (Układ/Następne strony widzące), by wyświetlić strony 5 i 6. 3 Umieść załadowany kursor ( ) w pierwszym łamie na stronie 5, w pobliżu miejsca, gdzie przecinają się linie pomocnicze łamu oraz marginesu strony (wysokość ramek tekstowych poprawisz później). 134 LekCjA 5 Przepływanie tekstu  Wskazówka: Gdy klikniesz „zała- dowanym” kursorem w celu utworzenia ramki tekstowej, InDesign utworzy nową ramkę o sze- rokości łamu, w któ- rym kliknąłeś. Choć te ramki w chwili powstania są dopa- sowane do linii pomocniczych ogra- niczających łamy, możesz zmieniać ich rozmiary i przemiesz- czać je podobnie jak wszystkie inne.  Wskazówka: Przepływem tek- stu pomiędzy ram- kami możesz ste- rować za pomocą znaków łamania, takich jak Column Break (Podział kolumny) i Frame Break (Podział ramki). Aby je wstawić do tekstu, skorzy- staj z menu Type/ Insert Break Character (Tekst/Wstaw znak łamania). 4 Naciśnij klawisz Shift i kliknij. Zauważ, że na stronach 5 i 6, w ramach linii wytyczających zasięg łamów, utworzone zostały nowe ramki tekstowe. Efekt ten spowodowany został wciśnięciem klawisza Shift w trakcie operacji wklejania tekstu. Cały tekst artykułu został rozmieszczony w dokumencie. Trzeba jednak zmienić wysokość ramek, tak jak wskazują błękitne linie pomocnicze. 5 Narzędziem Selection (Zaznaczanie) przeciągnij górną i dolną krawędź każdej z ramek tekstowych, wyrównując je do błękitnych linii pomocniczych, jak na poniż- szym rysunku. Teraz znów w dokumencie występuje nadmiarowy tekst. 6 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), by zachować stronę w tym stanie na potrzeby następnego ćwiczenia. automatyczne tworzenie połączonych ramek tekstowych Aby przyspieszyć tworzenie połączonych ramek tekstowych o szerokości łamu, możesz użyć skrótu klawiaturowego. Jeśli w trakcie rysowania ramki tekstowej narzędziem Type (Tekst) wciśniesz raz strzałkę wskazującą w prawo na klawiaturze, to ramka zostanie podzielona na dwa łamy. Jeśli wciśniesz strzałkę w prawo pięć razy, to wprowadzisz pięć podziałów, czyli uzyskasz sześć łamów (gdybyś omyłkowo utworzył ich zbyt wiele, usuń ich nadmiar, naciskając strzałkę w lewo). Dodasz teraz stronę na końcu dokumentu i przelejesz pozostały tekst do ramki podzie- lonej na łamy. 1 Wybierz polecenie Window/Pages (Okno/Strony), by wyświetlić panel Pages (Strony). Adobe IndesIgn Cs6/Cs6 PL. ofICjALny PodręCznIk 135  Wskazówka: Oprócz łączenia ramek w celu prze- lania do nich już zaimportowanego, nadmiarowego tek- stu możesz zastoso- wać też inną metodę: połączyć ramki wcze- śniej, przed wpro- wadzeniem do nich tekstu. Aby połą- czyć ze sobą dwie puste ramki, kliknij narzędziem Selection (Zaznaczanie) w por- cie wyjściowym jed- nej z nich, a potem kliknij we wnętrzu drugiej, w dowolnie wybranym punkcie. Powtarzaj tę operację, aż połączysz ze sobą wystarczającą liczbę ramek.  Uwaga: Jeśli nie- chcący naciśniesz strzałkę w prawo wię- cej niż raz i utworzysz w ten sposób więcej niż dwie połączone ramki, wybierz pole- cenie Edit/Undo (Edy- cja/Cofnij) i spróbuj jeszcze raz. Możesz też usunąć nadmia- rowe ramki, naciska- jąc strzałkę w lewo w trakcie przeciąga- nia myszą.  Uwaga: Gdy zała- dowany tekstem kursor znajdzie się nad pustą ramką tek- stową, pojawi się przy nim ikona ogniwa łańcucha — znak, że możesz uczynić tę ramkę jedną z połą- czonych ramek tek- stowych. Nadmia- rowy tekst możesz również przelać do pustej ramki gra- ficznej; ramka auto- matycznie zostanie przekonwertowana w ramkę tekstową. 2 Przewiń zawartość górnej części panelu, by wyświetlić wzorcową rozkładówkę FEA-2 Col Feature. 3 Zaznacz lewą (nieparzystą) stronę tej rozkładówki i przeciągnij ją w dół, do dolnej części panelu Pages (Strony). Zwolnij klawisz myszy, gdy ikona przeciąga- nej strony znajdzie się poniżej strony 5. 4 Kliknij dwukrotnie ikonę strony 7, aby wyśrodkować tę stronę w oknie dokumentu. 5 Wybierz narzędzie Type (Tekst) ( ) i umieść kursor w pierwszym łamie strony 7, w przybliżeniu w miej- scu przecięcia fioletowej pionowej linii pomocniczej i błękitnej poziomej. 6 Przeciągnij narzędziem Type (Tekst) ukośnie w dół i w prawo, rysując ramkę o szerokości całej strony. W czasie przeciągania myszą naciśnij raz strzałkę skie- rowaną w prawo. InDesign automatycznie dzieli ramkę tekstową na dwie połączone ze sobą ramki o równej szerokości. 7 Przewiń widok, tak by wyświetlić dolną część strony 6. 8 Wybierz narzędzie Selection (Zaznaczanie) ( ) i kliknij ramkę tekstową w drugim łamie strony 6, by ją zaznaczyć. Następnie kliknij jej port wyjściowy, umieszczony w prawym dolnym narożniku ramki, aby załadować nadmiarowy tekst. 9 Przewiń widok, by znów wyświetlić stronę 7. Kliknij załadowanym kursorem ( w ramce tekstowej w pierwszym łamie. ) Tekst wlewa się do obu ramek tekstowych, przepływając między nimi. 10 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz) i pozostaw tę stronę bez zmian na potrzeby kolejnego ćwiczenia. automatyczne dostosowanie rozmiaru ramek tekstowych Gdy dodajesz, usuwasz i edytujesz tekst, często musisz potem poprawić rozmiar ramek tekstowych, aby dostosować ich wielkość do ilości zawartego w nich tekstu. InDesign wyposażony jest w narzędzie automatycznej zmiany rozmiaru (Auto-Size, w wersji polskiej — Ustaw wielkość automatycznie), które potrafi samo dopasowywać ramki do tekstu w ustalony przez użytkownika sposób. 136 LekCjA 5 Przepływanie tekstu Użyjesz teraz narzędzia Auto-Size (Ustaw wielkość automatycznie) do automatycznego dostosowania długości ostatniej ramki tekstowej do zamieszczonego w niej tekstu. 1 Narzędziem Selection (Zaznacza- nie) ( ) kliknij ramkę tekstową po prawej stronie siódmej strony dokumentu. Wybierz polece- nie Object/Text Frame Options (Obiekt/Opcje ramki tekstowej). 2 W oknie dialogowym Text Frame Options (Opcje ramki tekstowej) kliknij zakładkę Auto- -Size (Ustaw wielkość automa- tycznie). Z menu Auto-Sizing (Automatyczne ustawianie wielkości) wybierz Height Only (Tylko wysokość). 3 Kliknij środkową ikonę w gór- ) na wyświetlo- nym rzędzie ( nym diagramie, by poinformować program, że w miarę wydłużania się tekstu ramka ma „rosnąć w dół” — tak jakbyś pociągał ku dołowi środkowy uchwyt na jej dolnej krawędzi. Kliknij OK. 4 Narzędziem Type (Tekst) ( ) kliknij na końcu tekstu, po słowie „France”, i wciśnij Enter lub Return. Ramka automatycznie się wydłuży. 5 Narzędziem Selection (Zaznaczanie) kliknij ramkę tekstową po lewej, by ją zazna- czyć. Przeciągnij w górę środkowy uchwyt dolnej krawędzi, aby zmniejszyć rozmiar ramki. Tekst przepływa do prawej ramki, która automatycznie się wydłuża, by go pomieścić. 6 Ustal taki podział tekstu pomiędzy łamy, jaki Ci odpowiada — uważaj tylko, aby cały tekst pozostał widoczny. 7 Wybierz polecenie Edit/Decelect All (Edycja/Odznacz wszystko), a potem File/Save (Plik/Zapisz). Adobe IndesIgn Cs6/Cs6 PL. ofICjALny PodręCznIk 137 Dodawanie stron podczas wklejania tekstu Łączenie ramek na istniejących stronach nie jest jedyną metodą przelewania tekstu. Możesz też zarządzić, by strony potrzebne do pomieszczenia całego tekstu były automatycznie dodawane. Ta funkcja o nazwie Smart Text Reflow (Ponowne wlewanie inteligentnego tekstu) świetnie się sprawdza przy pracy z długimi tek- stami, takimi jak na przykład rozdziały książek. Przy stosowaniu funkcji Smart Text Reflow (Ponowne wlewanie inteligentnego tekstu) zaimportowany lub wprowadzany ręcznie tekst będzie automatycznie rozmieszczany w połączonych ze sobą ramkach na kolejnych stronach publikacji. Kiedy w projekcie zabraknie miejsca na nowy materiał tekstowy, dokument zostanie poszerzony o kolejne strony. Jeżeli w wyniku formatowania lub przeredagowania tekstu okaże się, że nie zajmuje on tak dużo miejsca jak przedtem, niepotrzebne strony mogą zostać automatycznie usunięte. Zapoznaj się z zaletami tego rozwiązania, wykonując następujące proste ćwiczenie: 1 Wybierz polecenie File/New/Document (Plik/Nowy/Dokument). 2 Zaznacz opcję Primary Text Frame (Główna ramka tekstowa) w oknie dialogowym New Document (Nowy dokument) i kliknij przycisk OK. 3 Wybierz polecenie Edit/Preferences/Type (Edycja/Preferencje/Tekst) w systemie Windows lub InDesign/Preferences/Type (InDesign/Preferencje/Tekst) w syste- mie Mac OS, aby otworzyć panel Type (Tekst) okna dialogowego Preferences (Preferencje). Opcje zgromadzone w sekcji Smart Text Reflow (Ponowne wlewanie inteligent- nego tekstu) umożliwiają skonfigurowanie działania omawianej funkcji. Możesz tu ustawić: • • sposób dodawania nowych stron (na końcu wątku, sekcji lub dokumentu), to, czy funkcja Smart Text Reflow (Ponowne wlewanie inteligentnego tekstu) będzie stosowana wyłącznie w odniesieniu do głównych ramek tekstowych, czy też do wszystkich ramek w dokumencie, sposób dodawania stron w odniesieniu do stron widzących, to, czy będą usuwane strony, które wskutek późniejszej edycji tekstu pozo- stają puste. • • 4 Upewnij się, że opcja Smart Text Reflow (Ponowne wlewanie inteligentnego tekstu) jest zaznaczona (jest to jej ustawienie domyślne). Kliknij przycisk OK. 5 Wybierz polecenie File/Place (Plik/Umieść), aby otworzyć okno dialogowe Place (Umieść). Odszukaj plik 05_Long_Biking_Feature_JanFeb2010.doc w folderze Lesson_05 i kliknij przycisk Open (Otwórz). 6 Kliknij „załadowanym” kursorem w obrębie marginesów na pierwszej stronie nowego dokumentu. W ten sposób umieścisz cały zaimportowany tekst w głów- nej ramce tekstowej dokumentu i automatycznie utworzysz w dokumencie dodatkowe strony. Zwróć uwagę na liczbę utworzonych stron w panelu Pages (Strony). Zamknij plik bez zapisywania. 138 LekCjA 5 Przepływanie tekstu Dodawanie informacji o dalszym ciągu artykułu Ponieważ artykuł ciągnie się przez wiele stron, tak że przeczytanie go wymaga prze- wracania kartek magazynu, należy powiadomić czytelników, gdzie znajduje się dalszy ciąg. W tym celu trzeba utworzyć ramkę zawierającą napis „Continued on page x” („Ciąg dalszy na stronie x”). W programie InDesign możesz w miejscu „x” wstawić znak specjalny wskazujący następną stronę wątku (to znaczy stronę, na której znajduje się kolejna przyłączona ramka tekstowa). Dzięki temu w przypadku zmiany jej numeru informacja zostanie automatycznie zaktualizowana. 1 Dwukrotnie kliknij ikonę drugiej strony publikacji w panelu Pages (Strony), aby wypośrodkować ją w oknie dokumentu. Przewiń podgląd tej strony w prawo, aby pokazać na ekranie fragment obszaru roboczego projektu. Jeśli to potrzebne, powiększ widok, by widzieć tekst. 2 Włącz narzędzie Type (Tekst) ( ). Narysuj ramkę tekstową o wymiarach około 17p6 na 3p w obszarze roboczym projektu. 3 Włącz narzędzie Selection (Zaznaczanie) ( ) i przeciągnij narysowaną ramkę tekstową w taki sposób, by znalazła się ona w dolnej części drugiego łamu na stronie 2. Upewnij się, że górna krawędź nowej ramki dotyka krawędzi ramki wypełniającej łam.  Uwaga: Aby znak specjalny Next Page Number (Następny numer strony) działał prawidłowo, ramka zawierająca informa- cję o dalszym ciągu artykułu musi przyle- gać do ramki z jego poprzednią częścią (lub nachodzić na nią). 4 Włącz narzędzie Type (Tekst) i umieść kursor wstawiania i edycji tekstu w nowej ramce. Wpisz Bikes continued on, na końcu tekstu umieść spację. 5 Wybierz polecenie Type/Insert Special Character/Markers/Next Page Number (Tekst/ Wstaw znak specjalny/Znaczniki/Następny numer strony). Tekst w ramce będzie teraz wyglądać tak: „Bikes continued on 3”. Adobe IndesIgn Cs6/Cs6 PL. ofICjALny PodręCznIk 139 6 Wybierz polecenie Type/Paragraph Styles (Tekst/Style akapitowe), by otworzyć panel stylów akapitowych. Wciąż mając aktywny kursor wstawiania tekstu w ramce odno- śnika do kolejnej strony tekstu, wybierz z panelu Paragraph Styles (Style akapitowe) styl o nazwie Continued From/To Line, aby sformatować odnośnik zgodnie z szablo- nem dokumentu. 7 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz). 8 Wybierz polecenie View/Fit Spread In Window (Widok/Zmieść strony widzące w oknie). 9 Wybierz tryb Preview (Podgląd) ( ) z menu trybów wyświetlania w pasku aplikacji. Propozycje samodzielnych ćwiczeń W tej lekcji nauczyłeś się między innymi wprowadzać odnośnik do strony, na której kontynuowany jest tekst. Możesz też wprowadzić odnośnik do strony, na której można znaleźć wcześniejszą część tekstu. 1 Posługując się narzędziem Selection (Zaznaczanie) ( ), skopiuj ramkę tekstową odnośnika znajdującą się na stronie 2. (Aby skopiować obiekt, należy go zaznaczyć i wybrać polecenie Edit/Copy, w wersji polskiej programu Edycja/Kopiuj). 2 Na stronie 3 wklej ramkę tekstową. Przeciągnij ją tak, by dotykała górnej krawędzi ramki tekstowej wypełniającej pierwszy łam. 3 Włącz narzędzie Type (Tekst) ( ) i zmień słowa „Bikes continued on” na „Bikes continued from” („Kontynuacja ze strony…”). 4 Zaznacz numer strony („3”) widoczny w ramce odnośnika. Musisz jeszcze zmienić rodzaj użytego znaku specjalnego; zamiast numeru następnej strony potrzebujesz numeru poprzedniej strony. 5 Wybierz polecenie Type/Insert Special Character/Markers/Previous Page Number (Tekst/Wstaw znak specjalny/Znaczniki/Poprzedni numer strony). Tekst w ramce będzie teraz wyglądać tak: „Bikes continued from 2”. 140 LekCjA 5 Przepływanie tekstu Pytania kontrolne 1 Które narzędzie służy do łączenia ramek? 2 W jakiej sytuacji przy kursorze wyświetlany jest podgląd tekstu? 3 Co się stanie, gdy klikniesz „załadowanym” kursorem pomiędzy liniami ograniczają- cymi łam? 4 Który klawisz należy nacisnąć, aby spowodować automatyczne podzielenie rysowanej ramki tekstowej? 5 Jak nazywa się funkcja, która pozwala automatycznie dodawać nowe strony i wypełniać je połączonymi ramkami tekstowymi w celu pomieszczenia całego zaimportowanego tekstu? 6 Które narzędzie potrafi automatycznie dostosować długość ramki tekstowej do długości umieszczonego w niej tekstu? 7 Co należy zrobić, aby mieć gwarancję, że znaki specjalne Next Page Number (Następny numer strony) oraz Previous Page Number (Poprzedni numer strony) będą działać pra- widłowo w tekście odnośnika? Odpowiedzi 1 Narzędzie Selection (Zaznaczanie). 2 Aby pojawił się kursor z podglądem, wskazujący na gotowość do wstawiania tekstu, należy wybrać polecenie File/Place (Plik/Umieść) i otworzyć plik tekstowy lub kliknąć port wyjściowy ramki tekstowej z nadmiarowym (niemieszczącym się) tekstem. 3 InDesign tworzy ramkę tekstową w miejscu kliknięcia; w tym przypadku zostanie utwo- rzona ramka o szerokości dopasowanej do łamu. 4 Strzałka skierowana w prawo podzieli ramkę tekstową, gdy wciśniesz ten klawisz w trakcie przeciągania myszą (strzałka w lewo zmniejsza liczbę podziałów). 5 Funkcja Smart Text Reflow (Ponowne wlewanie inteligentnego tekstu). 6 Narzędzie Auto-Size (Ustaw wielkość automatycznie) dostępne w oknie Text Frame Options (Opcje ramki tekstowej). 7 Ramka tekstowa zawierająca odnośnik musi dotykać ramki tekstowej należącej do ciągu połączonych ramek z wątkiem tekstowym. Adobe IndesIgn Cs6/Cs6 PL. ofICjALny PodręCznIk 141 Skorowidz A Adobe Acrobat, 340 Adobe Bridge, Patrz: Bridge Adobe Buzzword, Patrz: Buzzword Adobe Digital Publishing Suite, 379 akapitu formatowanie, 62, 167, 175, 197, 181, 185, 187 Akapit, 165, 167 aktuali
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Adobe InDesign CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: