Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00172 003840 18783874 na godz. na dobę w sumie
Adobe Photoshop CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II - książka
Adobe Photoshop CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II - książka
Autor: , Liczba stron: 392
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4744-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> photoshop
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Adobe Photoshop CC jest bez wątpienia klasykiem w dziedzinie fotografii i grafiki cyfrowej. W ciągu trzydziestu lat swojej historii oprogramowanie to stało się potężnym, bardzo rozbudowanym i złożonym środowiskiem pracy grafika, oferującym ogromną liczbę funkcji i narzędzi. Liczba profesjonalistów, dla których ów sztandarowy produkt Adobe jest podstawowym narzędziem pracy, systematycznie rośnie. Złożoność Photoshopa wydaje się początkującym użytkownikom sporą barierą, jednak wysiłek, jaki należy włożyć w celu nauczenia się należytego wykorzystywania jego fantastycznych możliwości, bardzo się opłaca!

Ta książka należy do serii Oficjalny podręcznik. Pozycje z tej serii uważa się za najlepszy materiał szkoleniowy na rynku. Książka składa się z 15 przemyślanych lekcji, a ich układ bardzo ułatwia opanowanie podstaw pracy z oprogramowaniem. Poszczególne funkcje programu zostały przystępnie wyjaśnione, ponadto zaprezentowano tu szereg użytecznych wskazówek i mnóstwo przydatnych technik. Poszczególne ćwiczenia są omawiane w szczegółowy sposób, a ich wykonanie jest łatwiejsze dzięki udostępnionym plikom z materiałami. Podręcznik jest szczególnie przydatny dla początkujących użytkowników, ale docenią go również osoby chcące zapoznać się z nowościami w wersji Photoshopa CC 2018.

W tym podręczniku między innymi:

Photoshop: przybornik wirtuoza grafiki!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność spis treŚci Wprowadzenie Kilka słów o książce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Co nowego w tym wydaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wymagania wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Instalacja programów Adobe Photoshop i Adobe Bridge . . . . . . Uruchamianie programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . Przygotowanie plików z lekcjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Przywracanie ustawień domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Dodatkowe źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Autoryzowane centra szkoleniowe fi rmy Adobe . . . . . . . . . . . . . . . 1 1 2 2 3 3 4 4 6 7 1 zapoznanie siĘ z oBszarem roBoczym 8 Rozpoczynanie pracy w programie Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . 10 Używanie narzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Próbkowanie koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Narzędzia i ich właściwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Cofanie wykonanych operacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Jeszcze o panelach i ich rozmieszczeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 2 podstawowa KoreKta FotoGraFii 32 Strategia retuszu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Rozdzielczość i wymiary obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Otwieranie pliku za pośrednictwem programu Adobe Bridge . . . . . . . 36 Prostowanie i kadrowanie obrazu w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Poprawianie kolorystyki i tonalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Narzędzie Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) . . . . . . . 44 Stosowanie narzędzia Patch (Łatka) w trybie uwzględniania zawartości obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 iv Spis treści Poleć książkęKup książkę Retuszowanie za pomocą narzędzia Clone Stamp (Stempel) . . . . . . . . 46 Wyostrzenie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 3 zaznaczenia 52 Zaznaczenia i narzędzia do ich tworzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Stosowanie narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) . . . . . . . 55 Przesuwanie zaznaczonego obszaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Manipulowanie zaznaczeniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magic Wand (Różdżka) . . . . . . . . . . 60 Zaznaczanie za pomocą narzędzi typu lasso . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Obracanie zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magnetic Lasso (Lasso magnetyczne) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Zaznaczanie od punktu środkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Zmienianie rozmiarów i kopiowanie zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Kadrowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 4 podstawowe inFormacJe o warstwacH 72 O warstwach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Panel Layers (Warstwy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Zmiana kolejności warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Nakładanie gradientu na warstwę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Stosowanie stylów warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Dodanie warstwy dopasowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Aktualizacja efektu warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Dodawanie obramowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Spłaszczanie i zapisywanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II v Poleć książkęKup książkę 5 szyBKie poprawKi 106 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Poprawianie zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Korygowanie rysów twarzy za pomocą fi ltra Liquify (Formowanie) . . . . 112 Rozmywanie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Tworzenie panoramy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Wypełnianie pustych przestrzeni powstałych podczas kadrowania . . 122 Korygowanie zniekształceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Powiększanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Przesuwanie obiektów za pomocą narzędzia Content-Aware Move (Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Dopasowywanie perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 6 masKi i Kanały 140 Praca z maskami i kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Korzystanie z dedykowanej przestrzeni roboczej Select and Mask (Zaznacz i maskuj) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Poprawianie maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Tworzenie szybkiej maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Manipulowanie obrazem za pomocą funkcji Puppet Warp (Wypaczenie marionetkowe) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Tworzenie cienia na podstawie kanału alfa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 7 proJeKt typoGraFiczny 162 Tekst — wiadomości wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Tworzenie maski przycinającej z tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Układanie tekstu wzdłuż ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Zniekształcanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Projektowanie tekstu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Dodawanie zaokrąglonego prostokąta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Dodawanie tekstu pionowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 vi Spis treści Poleć książkęKup książkę 8 tecHniKi rysUnKU weKtoroweGo 186 O obrazach bitmapowych i grafi ce wektorowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 O ścieżkach i narzędziu Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Rysowanie za pomocą narzędzia Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Praca z kształtami dowolnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Importowanie obiektów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Kolorowanie kształtów i dodawanie im głębi za pomocą stylów warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 9 Komponowanie zaawansowane 206 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Ustawianie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Używanie fi ltrów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Malowanie warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Dodawanie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Cofanie operacji za pomocą panelu History (Historia) . . . . . . . . . . . . . . . 221 Skalowanie obrazu o małej rozdzielczości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 10 maLowanie pĘdzLem mieszaJącym 230 O pędzlu mieszającym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Ustalanie parametrów pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Mieszanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Mieszanie kolorów pędzla z kolorami fotografi i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Malowanie i mieszanie kolorów przy użyciu pędzla predefi niowanego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 11 edycJa wideo 250 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Panel Timeline (Oś czasu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Tworzenie nowego fi lmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Animowanie tekstu za pomocą klatek kluczowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Tworzenie efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Dodawanie przejść . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Podkład muzyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Wyciszanie niepożądanych dźwięków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Renderowanie fi lmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II vii Poleć książkęKup książkę 12 Korzystanie z modUłU camera raw 270 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Wewnętrzny format aparatu (RAW). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 Przetwarzanie plików w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Zaawansowana korekta kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289 13 przyGotowywanie pLiKÓw dLa potrzeB internetowycH 306 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 Tworzenie przycisków z użyciem grup warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Automatyzacja zadań wieloetapowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Stosowanie obszarów kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323 14 JaK UzysKać zGodnoŚć KoLorÓw na eKranie i na wydrUKU 334 Przygotowanie obrazu do drukowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 Wykonanie „testu zbliżeniowego” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Identyfi kacja kolorów spoza danej przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 Korekta obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 Konwertowanie obrazu do przestrzeni CMYK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346 Zarządzanie kolorem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347 Defi niowanie ustawień zarządzania kolorem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Testowanie kolorów obrazu na ekranie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 Zapisywanie obrazu w pliku CMYK EPS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351 Drukowanie obrazu CMYK z poziomu Photoshopa . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352 15 drUKowanie pLiKÓw 3d 358 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 Poznawanie środowiska 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 Ustawianie obiektów 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364 Drukowanie pliku 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365 Dodatek Skorowidz 372 378 viii Spis treści Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę 6 Maski i kanały Tematyka lekcji W tej lekcji omówiliśmy, jak: • utworzyć maskę w celu usunięcia elementu tła; • precyzować maski o skomplikowanych krawędziach; • • edytować maskę przy użyciu panelu Properties (Właściwości); • manipulować obrazem za pomocą funkcji Puppet Warp (Wypaczenie mario- szybko zamaskować wybrany fragment obrazu; netkowe); • zapisać zaznaczenie w kanale alfa; • obejrzeć maskę w panelu Channels (Kanały); • wczytać kanał jako zaznaczenie. Na przyswojenie materiału tej lekcji trzeba przeznaczyć około 60 minut. Aby wykonać prezentowane tu ćwiczenia, należy pobrać materiały pomocnicze tak, jak to zostało opisane we wprowadzeniu, w podrozdziale „Przygotowanie plików z lekcjami”. Podczas wykonywania ćwiczeń oryginalne pliki będą zachowywane. Jeśli jednak zajdzie potrzeba ich przywrócenia, należy je ponownie pobrać. 140 Poleć książkęKup książkę r e n k l u a F w e r d n A t s e j j a i c ę d z m e r o t u A PROJEKT: OBRAZ NA OKŁADKĘ CZASOPISMA Maski są wykorzystywane w Photoshopie do wyizolowy- wania określonych fragmentów obrazu i manipulowania nimi. Maska działa jak szablon. Obszar wycięty maską może być zmieniany, a reszta jest chroniona przed modyfi kacja- mi. Można tworzyć tymczasowe maski do jednokrotnego użycia, ale można je również zapisywać i wykorzystywać wielokrotnie. 141 Poleć książkęKup książkę Praca z maskami i kanałami Maski Photoshopa izolują i chronią fragmenty obrazu, podobnie jak taśmy ma­ skujące zabezpieczają szybę okienną przed zabrudzeniem farbą podczas malowa­ nia domu. Kiedy tworzymy maskę na podstawie zaznaczenia, obszar niezaznaczony jest maskowany, czyli chroniony przed edycją. Dzięki maskom użytkownik może tworzyć i zapisywać pracochłonne zaznaczenia do wielokrotnego wykorzystania. Możemy ponadto wykorzystać maski do bardziej złożonych zadań edycyjnych, na przykład w celu wymiany jednego koloru na inny lub zastosowania filtrów na ograniczonym obszarze obrazu. W Photoshopie możemy tworzyć maski tymczasowe, tak zwane szybkie maski, lub maski trwałe zapisywane jako specjalne kanały w skali szarości, zwane kanałami alfa. Kanały są także używane do zapisywania informacji o kolorach obrazu. Kanały — w przeciwieństwie do warstw — nie są drukowane. Do pracy z kanałami alfa wykorzystujemy panel Channels (Kanały). Idea maskowania sprowadza się do tego, że czarne ukrywa, a białe odkrywa. Jednak — tak jak w życiu — rzadko coś jest idealnie czarne lub idealnie białe. Rozmaite odcienie szarości maskują częściowo w zależności od poziomu tej szarości. Rozpoczynamy pracę Ćwiczenie rozpoczniemy od obejrzenia ostatecznej wersji pliku utworzonego z użyciem masek i kanałów. 1 Uruchom Photoshopa i natychmiast przytrzymaj wciśnięte klawisze Ctrl+Alt+Shift (Windows) lub Command+Option+Shift (Mac OS) w celu przywrócenia domyślnych ustawień programu (zobacz podrozdział „Przywra­ canie ustawień domyślnych” we Wprowadzeniu). 2 W oknie komunikatu, które pojawi się na ekranie, zatwierdź przyciskiem Yes (Tak) usunięcie pliku z ustawieniami Photoshopa. 3 Z głównego menu wybierz File/Browse in Bridge (Plik/Przeglądaj w programie Bridge), aby otworzyć przeglądarkę. 4 Kliknij zakładkę Favorites (Ulubione) w lewej części okna programu Bridge. Odszukaj i otwórz folder Lessons, a następnie w panelu Content (Zawartość) kliknij dwukrotnie folder Lesson06. 5 Obejrzyj dokładnie zawartość pliku 06End.psd. Aby zwiększyć rozmiary miniatur, przesuń w prawo suwak, który znajduje się w dolnej części okna przeglądarki. Podczas tej lekcji przygotujemy obraz na okładkę czasopisma. Naszym za­ daniem będzie wymiana tła na zdjęciu przedstawiającym profil kobiety. Nie będzie to łatwe, ponieważ tło nie jest całkiem jednolite. Przy wykonywaniu odpowiedniej maski skorzystamy ze specjalnej przestrzeni roboczej Select and Mask (Zaznacz i maskuj).  Uwaga: Jeśli program Bridge nie jest zainstalowany, ukaże się okno dia- logowe proponujące zainstalowanie tego programu. Więcej in- formacji znajduje się we Wprowadzeniu. 142 LEKCJA 6 Maski i kanały Poleć książkęKup książkę 6 Dwukrotnie kliknij miniaturę pliku 06Start.psd, aby otworzyć go w Photo­ shopie. Jeśli pojawi się okno Embedded Profile Mismatch (Różnica osadzonych profili), kliknij w nim przycisk OK. 7 W panelu Layers (Warstwy) sprawdź, czy obie warstwy obrazu są widoczne i czy warstwa Model jest zaznaczona. O maskach i maskowaniu Kanały alfa, maski z kanałów, maski przycinające, maski warstw, maski wektorowe — czym się różnią? W niektórych przypadkach obiekty te są zamienne: maskę alfa można przekształcić w maskę warstwy, a maskę warstwy w maskę wektorową i na odwrót. Ich wspólną cechą jest to, że umożliwiają przechowywanie zaznaczeń i pozwalają na nieniszczące modyfi- kowanie obrazu — w każdej chwili możemy powrócić do wersji oryginalnej. Oto krótkie objaśnienia tych pojęć. • Kanał alfa — zwany również maską lub zaznaczeniem — jest to dodatkowy kanał, w którym zazna- czenie przechowywane jest w postaci obrazu zapisanego w skali szarości. Kanały alfa wykorzystuje się do tworzenia i przechowywania masek. • Maska warstwy jest jak kanał alfa przypisany do konkretnej warstwy. Umożliwia sterowanie widocznością poszczególnych obszarów warstwy. Miniatura takiej maski jest wyświetlana w panelu Layers (Warstwy) obok miniatury warstwy. Czarna ramka wokół niej oznacza, że maska jest aktywna i podlega edycji. • Maska wektorowa jest w zasadzie maską warstwy, z tym że jej zawartość stanowią niezależne od rozdzielczości obiekty wektorowe, a nie bitmapowe. Mają one ostre krawędzie, a do ich tworzenia używamy pióra i narzędzi służących do rysowania kształtów geometrycznych. Maski wektorowe nie obsługują przezroczystości, a zatem ich krawędzie nie mogą być wtapiane. Ich miniatury są wyświetlane tak jak miniatury masek warstw. • Maska przycinająca ma zastosowanie w odniesieniu do warstw. Pozwala ograniczyć efekt do wybranych warstw. Warstwy wchodzące w skład takiej maski są przycinane odpowiednio do zawartości warstwy ba- zowej. Przed miniaturami warstw przycinanych występuje wcięcie z widoczną w nim strzałką zakrzywioną w dół. Warstwa bazowa jest wyróżniona przez podkreślenie nazwy. • Maska z kanału to maska zbudowana na podstawie zawartości jednego z kanałów obrazu (na przykład kanału Cyan [Niebieskozielony] w przypadku obrazu zapisanego w trybie CMYK). Tego typu maski są przydatne podczas zaznaczania obiektów o bardzo rozbudowanych lub rozmytych krawędziach. Można je tworzyć na podstawie dominującego w obrazie koloru lub wykorzystując występujący w jednym z kanałów silny kontrast, na przykład między obiektem a tłem. korzystanie z dedykowanej przestrzeni roboczej select and Mask (Zaznacz i maskuj) Photoshop oferuje cały zestaw narzędzi przeznaczonych do tworzenia i cyzelowa­ nia masek. Wszystkie te narzędzia zostały zebrane w specjalnej przestrzeni robo­ czej o nazwie Select and Mask (Zaznacz i maskuj). Pracując w tej przestrzeni, wy­ kreujemy wstępną wersję maski oddzielającej kobietę od tła za pomocą narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie), a następnie doprecyzujemy tę maskę przy użyciu innych narzędzi dostępnych we wspomnianej przestrzeni roboczej. ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 143 Poleć książkęKup książkę  Wskazówka: Przy pierwszym użyciu przestrzeni roboczej Select and Mask (Za- znacz i maskuj) może zostać wyświetlony samouczek objaś- niający pokrótce tę przestrzeń. Jeśli chcesz, możesz go obejrzeć, ale równie dobrze możesz odło- żyć to na później lub po prostu zamknąć ów samouczek.  Wskazówka: Jeśli potrzebujesz informacji na temat tworzenia zaznaczeń, zajrzyj do lekcji 3., „Zaznaczenia”. 1 Wybierz polecenie File/Save As (Plik/Zapisz jako), zmień nazwę pliku na 06Working.psd (roboczy) i kliknij przycisk Save (Zapisz). Jeśli pojawi się okno dialogowe z opcjami formatu Photoshopa, kliknij przycisk OK. Zapisanie kopii pliku startowego pozwoli powrócić do niego w razie potrzeby. 2 Wybierz polecenie Select/Select and Mask (Zaznaczanie/Zaznacz i maskuj). Otwarty obraz będzie teraz widoczny w obszarze przestrzeni roboczej Select and Mask (Zaznacz i maskuj). Domyślnie obraz jest wyświetlany w trybie Onion Skin (Przenikanie ujęć) i na razie żaden obszar górnej warstwy nie jest uprzywilejowany w stosunku do warstw dolnych, ponieważ nie wskazaliśmy jeszcze, które obszary mają być zamaskowane, a które odkryte. 3 Upewnij się, że wybrane jest narzędzie Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) ( Na pasku opcji skonfi guruj pędzel o rozmiarze 15 pikseli. ). 4 Ustaw wskaźnik narzędzia w ob­ rębie konturów modelki i prze­ ciągnij nim po obszarach włosów, twarzy, sukienki i ramion. W ten sposób wskażesz, które obszary powinny być odkryte, czyli nieza­ maskowane. Nie musisz przesu­ wać wskaźnika w sposób ciągły — możesz wielokrotnie zwalniać przycisk myszy i wznawiać prze­ ciąganie w innym miejscu. 144 LEKCJA 6 Maski i kanały Poleć książkęKup książkę szybkie i skuteczne zaznaczanie przy użyciu narzędzi select and Mask (Zaznacz i maskuj) Podczas wykonywania skomplikowanych zaznaczeń należy stosować różne narzę- dzia w zależności od tego, czy dane miejsce powinno być w pełni odkryte, w pełni zamaskowane czy też częściowo odkryte, a częściowo zamaskowane (jak w przy- padku sierści psa). Oto kilka związanych z tym wskazówek: • Zazwyczaj najszybciej można utworzyć zaznaczenie za pomocą narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie). Podczas pracy wykorzystuje ono tech- niki wykrywania krawędzi i samo automatycznie określa brzegi tworzonego zaznaczenia. Nie należy go przeciągać poza granicę obszaru zaznaczanego ani nawet po tej granicy — przez cały czas przeciągania wskaźnik narzędzia powinien pozostawać wewnątrz obszaru zaznaczanego (w trybie dodawania zaznaczeń) albo na zewnątrz (w trybie odejmowania zaznaczeń). • W celu narysowania lub namalowania brzegów maski bez wspomagania się mechanizmami wykrywania krawędzi należy posługiwać się narzędziami Brush (Pędzel), Lasso i Polygonal Lasso (Lasso wielokątne). One również mają tryby dodawania zaznaczeń i ich odejmowania. • Zamiast przełączać tryb narzędzia z dodawania na odejmowanie zaznaczeń (lub na odwrót) przez klikanie przycisków na pasku opcji można ustawić na stałe tryb dodawania, a gdy trzeba tymczasowo użyć trybu odejmowania, po prostu przytrzymać wciśnięty klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS). • W celu poprawienia maski na krawędziach zawierających skomplikowane przejścia, np. włosy lub sierść, należy przeciągnąć po tych krawędziach narzę- dziem Refi ne Edge Brush (Pędzel poprawiania krawędzi). Nie należy go używać w obszarach, które powinny być w pełni odkryte lub zamaskowane. • Nie wszystkie prace związane z zaznaczaniem lub maskowaniem muszą być wy- konywane w przestrzeni roboczej Select and Mask (Zaznacz i maskuj). Można na przykład wykonać zasadniczą część zaznaczenia przy użyciu innego narzędzia, takiego jak Color Range (Zakres kolorów), i potem wybrać polecenie Select/Select and Mask (Zaznaczanie/Zaznacz i maskuj), aby doprecyzować szczegóły.  Wskazówka: W przestrzeni robo- czej Select and Mask (Zaznacz i maskuj) narzędzie Polygonal Lasso (Lasso wielokąt- ne) jest zgrupowane z narzędziem Lasso. W miejscach, przez które przeciągasz wskaźnik narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie), nakładka trybu Onion Skin (Przenikanie ujęć) znika i odsłania zawar­ tość obrazu. Na razie nie przywiązuj dużej wagi do precyzji swoich poczynań. Nie przeciągaj wskaźnika narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) poza kontury modelki. Jeśli coś takiego zrobisz i dodasz do zaznaczenia niepożądany obszar, wybierz polecenie Edit/Undo (Edycja/Cofnij) lub napraw błąd, zamalowu­ jąc kłopotliwe miejsce narzędziem Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) w trybie odejmowania zaznaczeń. Aby włączyć ten tryb, kliknij na pasku opcji ikonę Sub- tract from Selection (Odejmij od zaznaczenia) ( ).  Wskazówka: Intensywność dzia- łania nakładki Onion Skin (Przenikanie ujęć) można regulować za pomocą suwaka Transparency (Przezro- czystość) widocznego poniżej sekcji View Mode (Tryb wyświet- lania). ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 145 Poleć książkęKup książkę 5 W sekcji View Mode (Tryb wyświetlania) rozwiń listę View (Widok) i wybierz opcję Overlay (Nakładka). Teraz nakładka przyjmie jednolity kolor czerwony. Jakość maski można sprawdzić, oglądając ją na rozmaitych tłach i w róż­ nych trybach wyświetlania. W naszym przykładzie tryb czerwonej nakładki pozwala wychwycić wszelkie niedociągnięcia w maskowaniu nieregularnych krawędzi i pojedynczych włosów. 6 Odszukaj fragmenty przysłonięte czerwoną nakładką, które jednak powinny być odkryte, i przeciągnij w tych miejscach narzędziem Quick Selection (Szyb- kie zaznaczanie), aby włączyć je do obszarów odsłoniętych. Ułatwisz sobie wyszukiwanie takich miejsc, jeśli powiększysz skalę widoku.  Wskazówka: Gdy aktywne jest jedno z narzędzi do zaznaczania, prze- strzeń roboczą Select and Mask (Zaznacz i maskuj) można ot- worzyć bez szukania odpowiedniego po- lecenia w menu, gdyż wystarczy kliknąć przycisk Select and Mask (Zaznacz i ma- skuj) dostępny wtedy na pasku opcji.  Wskazówka: Gdy przeciągasz wskaźnik narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) ustawionego w tryb odejmowania za- znaczeń, wskazujesz programowi, które obszary powinny być zamaskowane i tym samym ukryte. 146 LEKCJA 6 Maski i kanały Poleć książkęKup książkę 7 W sekcji View Mode (Tryb wyświetlania) rozwiń listę View (Widok) i wybierz opcję On Layers (Na warstwach). Ten tryb pozwala ocenić wygląd maskowa­ nej warstwy na tle warstw leżących niżej — w naszym przykładzie maskowana jest warstwa Model, a tło stanowi warstwa Magazine Background. Sprawdź w dużym powiększeniu (np. 200 ) wszystkie kontury modelki. Narzędzie Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) powinno było utworzyć maskę o czystych krawędziach w obszarach sukienki i twarzy, a jedynie na krawędziach włosów mogą być jeszcze widoczne pozostałości tła oryginalnego. Nie przejmuj się tymi niedoskonałościami, gdyż za chwilę wszystko to naprawimy. Poprawianie maski Maska jest nie najgorsza, ale narzędzie Quick Selec- tion (Szybkie zaznaczanie) nie poradziło sobie z za­ znaczeniem wszystkich włosów modelki, jak chociaż­ by w kosmykach sterczących z koka upiętego z tyłu głowy. Do maskowania takich drobnych szczegółów służy narzędzie Refi ne Edge Brush (Pędzel poprawia- nia krawędzi). 1 Przy powiększeniu co najmniej 200 sprawdź wygląd włosów w tylnej części głowy modelki. ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 147 Poleć książkęKup książkę 2 Wybierz narzędzie Refi ne Edge Bru- sh (Pędzel poprawiania krawędzi) ( ) i na pasku opcji ustaw rozmiar pędzla na 20 px (20 piks.), a para­ metr Hardness (Twardość) pozostaw na poziomie 100 . 3 Z listy View (Widok) i wybierz opcję Overlay (Nakładka), aby brakujące włosy stały się przynajmniej częścio­ wo widoczne. 4 Przeciągnij narzędziem Refi ne Edge Brush (Pędzel poprawiania krawę- dzi) wzdłuż wychodzących z koka kosmyków, których maskowanie wy­ maga poprawy. Podczas wykonywania tej czynności obserwuj, jak narzędzie doskonale radzi sobie z wykrywaniem tak drobnych detali, jakimi są włosy. 5 Przewiń obraz w dół do miejsca, w którym pukiel włosów zaczepił się na sukience. W zakolu włosów widać wyraźnie jasne tło warstwy Model i powinno ono być usunięte, aby w tym miejscu mogła prześwitywać zawartość warstwy Maga- zine Background. Do skorygowania maski w tym miejscu również użyjemy narzędzia Refi ne Edge Brush (Pędzel poprawiania krawędzi). 148 LEKCJA 6 Maski i kanały Poleć książkęKup książkę Julieanne Kost jest w fi rmie Adobe ofi cjalną ewangelistką Photoshopa. Porady ewangelistki Photoshopa Skróty klawiszowe narzędzia Zoom (Lupka) W trakcie edycji obrazu wielokrotnie musimy powiększać widok szczegółów, a następnie z powrotem pomniejszać, aby zobaczyć zmiany w kontekście całości. Ułatwieniem są kombinacje klawiszy, pozwalające na szybkie przełączanie się pomiędzy narzędziami edycji i narzędziem powiększenia. • Aby w dowolnej chwili powiększyć widok, naciśnij Ctrl+plus (Windows) lub Command+plus (Mac OS). Aby go zmniejszyć, naciśnij odpowiednio Ctrl+minus lub Command+minus. • Aby powrócić do widoku 100 , w przyborniku dwukrotnie kliknij narzędzie Zoom (Lupka). • Jeśli na pasku opcji włączona jest opcja Scrubby Zoom (Przesuń), po prostu przeciągnij narzędziem Zoom (Lupka) w lewo, aby pomniejszyć obraz, lub w prawo, aby go powiększyć. • Przytrzymaj wciśnięty klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS), aby zmienić narzędzie Zoom In (Powiększ) na Zoom Out (Pomniejsz), i kliknij obraz. Każde kliknięcie z klawiszem Alt (Option) zmniejsza widok do kolejnego domyślnego poziomu i wyśrodkowuje obraz w punkcie, który został kliknięty. 6 Na pasku opcji zmniejsz rozmiar pędzla do 15 px (15 piks.), a parametr Hardness (Twardość) pozostaw na poziomie 100 . 7 Przeciągnij narzędziem Refi ne Edge Brush (Pędzel poprawiania krawędzi) po wszystkich zasłoniętych nakładką włosach, aby je odsłonić. Podczas wykony­ wania tej czynności zwróć uwagę na to, jak wszelkie luki między włosami są dokładnie maskowane, a cienkie, nawet pojedyncze, włosy są dołączane do obszarów widocznych. ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 149 Poleć książkęKup książkę 8 Rozwiń listę View (Widok) i wybierz opcję Black White (Czarno-biały). Jest to kolejny dobry sposób na sprawdzenie jakości maski. Przyjrzyj się jej uważ­ nie przy różnych powiększeniach, a gdy skończysz, wybierz polecenie View/Fit on Screen (Dopasuj do ekranu). Jeśli nadal dostrzegasz jakieś włosy lub inne szczegóły, które są zamaskowane, a powinny być odkryte, przeciągnij po nich narzędziem Refine Edge Brush (Pędzel poprawiania krawędzi). Im mniejsze są to szczegóły, tym mniejszy pędzel należy zastosować. Oczywiście może być trochę większy niż te detale i wcale nie jest wymagana wielka precyzja pociągnięć. Jeśli zauważysz, że pędzel poprawiania krawędzi się pomylił i zamaskował na przykład fragment wnętrza konturu modelki, wciśnij klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i nie zwalniając go, przeciągnij tym pędzlem po błędnie zama­ skowanym obszarze. 150 LEKCJA 6 Maski i kanały Poleć książkęKup książkę Ustawianie poprawek globalnych Kształt maski jest już prawidłowy, ale musimy ją nieco zacieśnić. Tego typu ogó­ lne zmiany można wprowadzić za pomocą ustawień zebranych w sekcji Global Refi nements (Poprawki globalne). 1 W sekcji View Mode (Tryb wyświetlania) rozwiń listę View (Widok) i wybierz opcję On Layers (Na warstwach). Teraz będziesz mógł oceniać prawidłowość wprowadzanych zmian w kontekście tła docelowego, którym jest warstwa Magazine Background. 2 W sekcji Global Refi nements (Poprawki globalne) poustawiaj suwaki w taki sposób, aby uzyskać gładką i nierozmytą krawędź maski w obszarach twa­ rzy modelki. Konkretne wartości będą zależne od tego, jakiej jakości maskę utworzyłeś do tej pory, ale prawdopodobnie będą zbliżone do tych, które my zastosowaliśmy. W celu wygładzenia konturu ustawiliśmy suwakiem Smooth (Wygładzanie) wartość 5. Ustawiając suwak Contrast (Kontrast) na poziomie 20 , uzyskaliśmy umiarkowane wyostrzenie przejść na krawędziach maski. Ustawieniem suwaka Shift Edge (Przesunięcie krawędzi) na poziomie –15 spowodowaliśmy lekkie przesunięcie brzegów maski ku środkowi, czego efektem było usunięcie z tych brzegów resztek oryginalnego tła (przesunięcie tego suwaka w stronę wartości dodatnich wywołałoby skutek odwrotny, czyli przemieszczenie brzegów maski na zewnątrz). 3 Jeszcze raz przyjrzyj się podglądowi maski wyświetlanej na tle warstwy Maga- zine Background i w razie potrzeby dokonaj odpowiednich poprawek. ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 151 Poleć książkęKup książkę kończenie pracy nad maską Jeśli podgląd maski nie budzi zastrzeżeń, możemy przejść do wygenerowania na tej podstawie zaznaczenia, warstwy z obszarami przezroczystymi, maski warstwy lub nowego dokumentu. W naszym projekcie potrzebna będzie maska warstwy Model, czyli tej, która była aktywna w momencie otwierania przestrzeni roboczej Select/Select and Mask (Zaznaczanie/Zaznacz i maskuj). 1 Jeśli sekcja Output Settings (Ustawienia wyjściowe) jest zwinięta, rozwiń ją, klikając ikonę w kształcie strzałki ( ). 2 Powiększ skalę widoku do co najmniej 200 , aby łatwiej dostrzec jasne piksele przy krawędziach twarzy, które są wynikiem przesączania się kolorów orygi­ nalnego tła warstwy Model ukrytego pod maską. 3 Włącz opcję Decontaminate Colors (Oczyść kolory), aby zlikwidować ten nie­ pożądany efekt. 152 LEKCJA 6 Maski i kanały Poleć książkęKup książkę 4 Z listy rozwijanej Output To (Wyjście do) wybierz pozycję New Layer with Layer Mask (Nowa warstwa z maską warstwy) i kliknij przycisk OK. Kliknięcie przycisku OK oznacza zakończenie prac w ramach przestrzeni roboczej Select and Mask (Zaznacz i maskuj) i jej zamknięcie. Teraz w panelu Layers (Warstwy) widoczna jest nowa warstwa Model copy (Model kopia) z maską wygenerowaną w przestrzeni roboczej Select and Mask (Zaznacz i maskuj). Warstwa została skopiowana, ponieważ opcja Decontaminate Colors (Oczyść kolory) wymaga utworzenia nowych pikseli, a to naruszyłoby integralność oryginału. Tymczasem oryginał (warstwa Model) pozostał nienaruszony i au­ tomatycznie została wyłączona jego widoczność. Jeśli maska okaże się niezupełnie perfekcyjna, można ją w każdej chwili popra­ wić. Gdy w panelu Layers (Warstwy) zaznaczona jest miniatura maski, należy kliknąć na pasku opcji przycisk Select and Mask (Zaznacz i maskuj) (o ile jest aktywne jakiekolwiek narzędzie do zaznaczania) lub wybrać polecenie Select/ Select and Mask (Zaznaczanie/Zaznacz i maskuj). 5 Zapisz aktualny stan projektu.  Uwaga: Jeśli opcja Decontaminate Colors (Oczyść kolory) nie zostałaby włączona, to można byłoby z listy Output To (Wyjście do) wybrać pozycję Layer Mask (Maska warstwy) i wtedy wygenero- wana maska warstwy zostałaby dołączona do oryginalnej war- stwy Model — bez jej kopiowania. ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 153 Poleć książkęKup książkę Tworzenie szybkiej maski Aby zmienić kolor oprawy okularowej, utworzymy dla niej szybką maskę. Wcześ­ niej jednak uporządkujemy panel Layers (Warstwy). 1 Ukryj warstwę Magazine Background, aby skoncentrować uwagę na modelce. Upewnij się, że warstwa Model copy (Model kopia) jest zaznaczona. 2 W przyborniku kliknij przycisk Edit in Quick Mask Mode (Edytuj w trybie szybkiej maski). (Domyślnie włączany jest tryb standardowy). W trybie szybkiej maski obszary pozostające poza zaznaczeniem, czyli chro­ nione przed zmianami, są pokrywane czerwoną nakładką, która przypomina rubinową folię, jakiej używało się w tradycyjnych drukarniach do maskowania obrazów (taką samą nakładkę widzieliśmy w przestrzeni roboczej Select and Mask [Zaznacz i maskuj] po włączeniu trybu wyświetlania Overlay [Nakład- ka]). Modyfi kowane mogą być tylko te obszary, które nie są przykryte na­ kładką. Zwróć uwagę, że po włączeniu trybu szybkiej maski warstwa aktywna zmienia swój kolor w panelu Layers (Warstwy) z niebieskiego na czerwony. 3 W przyborniku wybierz narzędzie Brush (Pędzel) ( 4 Na pasku opcji ustaw tryb Normal (Zwykły), a następnie kliknij strzałkę rozwi­ jającą panel z ustawieniami pędzla i wybierz mały pędzel o średnicy 13 pikseli i twardości 100 . Zamknij panel, klikając gdziekolwiek poza nim. ). 5 Przeciągnij pędzlem wzdłuż zausznika oprawy. Obszar zamalowany zostanie pokryty czerwoną nakładką — w ten sposób powstanie maska. 154 LEKCJA 6 Maski i kanały Poleć książkęKup książkę 6 Pomaluj cały zausznik i oprawę szkieł. Przed malowaniem cienkich fragmen­ tów zmniejsz rozmiar pędzla. Gdy dojdziesz do miejsca, w którym oprawa chowa się pod włosami, możesz zakończyć maskowanie. W trybie szybkiej maski Photoshop automatycznie przechodzi do skali szarości, przypisując poszczególnym odcieniom szarości różne poziomy przezroczystości. Podczas pracy w trybie szybkiej maski warto pamiętać o następujących regułach: • malowanie kolorem czarnym oznacza poszerzanie maski (czerwonej na­ kładki), a tym samym zmniejszanie obszaru zaznaczonego; • malowanie kolorem białym oznacza wymazywanie maski (czerwonej na­ kładki), a tym samym poszerzanie obszaru zaznaczonego; • malowanie kolorem szarym tworzy maskę półprzezroczystą, przy czym odcień ciemniejszy jest mniej przezroczysty (lepiej maskuje). 7 W przyborniku kliknij przycisk Edit in Standard Mode (Edytuj w trybie stan- dardowym), aby opuścić tryb szybkiej maski. Obszary, które nie zostały zamaskowane, są teraz zaznaczone. W momencie przejścia do trybu standardowego szybka maska zamienia się w zaznaczenie. 8 Wybierz polecenie Select/Inverse (Zaznaczanie/Odwrotność), aby zaznaczyć to, co wcześniej zamaskowałeś. 9 Z menu Image (Obraz) wybierz Adjustments/Hue/Saturation (Dopasowania/ Barwa/Nasycenie). 10 W oknie dialogowym Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie) zmień Hue (Barwa) na 70. Oprawa okularowa przyjmie kolor zielony. Kliknij przycisk OK.  Wskazówka: Jeśli chcesz zachować maskę do dalszych zastosowań, zapisz ją w postaci kanału alfa za pomocą polecenia Select/Save Selection (Zaznaczanie/Zapisz zaznaczenie); w przeciwnym razie stracisz ją, gdy tylko zaznaczenie zostanie usunięte. 11 Wybierz polecenie Select/Deselect (Zaznaczanie/Usuń zaznaczenie). 12 Zapisz rezultat dotychczasowej pracy. ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 155 Poleć książkęKup książkę Manipulowanie obrazem za pomocą funkcji Puppet Warp (Wypaczenie marionetkowe) Funkcja Puppet Warp (Wypaczenie marionetkowe) pozwala dość swobodnie manipulować zawartością obrazu. Możemy przemieszczać określone fragmenty, na przykład włosy lub ręce prezentowanej postaci, w sposób przypominający sterowanie kukiełką za pomocą sznurków. W miejscach, których ruch chcemy kontrolować, wstawiamy punkty kontrolne. W naszym przykładzie odchylimy głowę modela do tyłu, zmuszając go do patrzenia w górę. 1 Zmniejsz powiększenie tak, aby cała modelka była widoczna. 2 Sprawdź, czy w panelu Layers (Warstwy) zaznaczona jest warstwa Model copy (Model kopia), a następnie wybierz polecenie Edit/Puppet Warp (Edycja/Wy- paczenie marionetkowe). Widoczna część warstwy — w tym przypadku modelka — zostanie pokryta siatką, na której będziemy wstawiać punkty sterujące ruchem (lub ustalające stałe położenie dane­ go miejsca). 3 Klikaj wokół tułowia i szyi. Za każ­ dym razem, gdy klikniesz, funkcja wypaczania wstawi nowy punkt kontrolny. Wstaw w ten sposób 10 – 12 punktów. Punkty wstawione na brzegach sukienki mają zapobiec jej ruchom przy odchylaniu głowy. 4 Zaznacz punkt na karku. W środku punktu pojawi się biała kropka sygnalizu­ jąca, że punkt jest zaznaczony. 156 LEKCJA 6 Maski i kanały Poleć książkęKup książkę 5 Wciśnij klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS). Zaznaczony punkt zostanie otoczony okręgiem, a kursor przyjmie postać dwu­ stronnej zakrzywionej strzałki. Nie zwalniając klawisza, przeciągnij myszą wokół okręgu, aby odchylić głowę modela do tyłu. Kąt obrotu wyświetlany jest na pasku opcji; zamiast przeciągania myszą możesz tam wpisać odpowiednią wartość, na przykład 170. Jeśli jesteś zadowolony z uzyska­ nego efektu, kliknij na pasku opcji przycisk Commit Puppet Warp (Za- twierdź wypaczenie marionetkowe) ( albo wciśnij klawisz Enter lub Return. 6  Uwaga: Uważaj, aby przy wciśnię- tym klawiszu Alt (Option) nie kliknąć białej kropki, gdyż to spowoduje usunięcie punktu kontrolnego. ) 7 Zapisz rezultat dotychczasowej pracy. Tworzenie cienia na podstawie kanału alfa Kanały, podobnie jak warstwy, służą do przechowywania rozmaitych informacji o zawartości obrazu. W kanałach alfa możemy zapisywać zaznaczenia w postaci obrazów czarno­białych. W podobny sposób przechowywane są informacje o po­ szczególnych kolorach składowych. Przykładowo każdy obraz RGB automatycz­ nie otrzymuje kanały czerwony, zielony, niebieski i kompozytowy. Informacje przechowywane w kanałach związane są zawsze z kolorami i zazna­ czeniami, a z kolei warstwy zawierają informacje o rozmieszczeniu poszczegól­ nych elementów obrazu. ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 157 Poleć książkęKup książkę W kolejnym ćwiczeniu wykorzystamy kanał alfa do utworzenia zaznaczenia, które następnie wypełnimy kolorem czarnym, aby uzyskać efekt cienia. Do utworzenia cienia modela potrzebna będzie jego maska (mamy ją już gotową), którą po prostu powielimy i kopię przesuniemy w stosunku do oryginału. Wszyst­ ko to wykonamy, posługując się kanałem alfa. 1 W panelu Layers (Warstwy) kliknij przy wciśniętym klawiszu Ctrl (Windows) lub Command (Mac OS) miniaturę maski warstwy Model copy (Model kopia). Obszar nieprzezroczysty zostanie automatycznie zaznaczony. 2 Wybierz polecenie Select/Save Selection (Zaznaczanie/Zapisz zaznaczenie). W oknie dialogowym polecenia sprawdź, czy z listy rozwijanej Channel (Kanał) wybrana jest opcja New (Nowy), w polu Name (Nazwa) wpisz Model Outline (kontur modelki) i kliknij OK. Wykonane czynności nie przyniosą żadnych zmian ani w samym obrazie, ani w panelu Layers (Warstwy). Jednak w panelu Channels (Kanały) pojawi się nowa pozycja o nazwie Model Outline. kilka słów o kanałach alfa Przy dłuższej pracy z Photoshopem używanie kanałów alfa staje się konieczne. Oto kilka przydatnych informacji na ich temat: • każdy obraz może zawierać łącznie do 56 kanałów kolorów i alfa, • wszystkie kanały są 8-bitowymi obrazami w skali szarości, z możliwością wyświetlania 256 odcieni tego koloru, • dla każdego kanału alfa można określić nazwę, kolor, opcje maskowania i stopień krycia (krycie ma wpływ na widok kanału podczas wyświetlania go w oknie, a nie na obraz), • wszystkie nowe kanały mają wymiary takie same jak oryginał i taką samą liczbę pikseli, • maskę zapisaną jako kanał alfa można edytować za pomocą narzędzi do malowania i edycji lub fi ltrów, • kanały alfa można przekształcać w kanały koloru dodatkowego. 158 LEKCJA 6 Maski i kanały Poleć książkęKup książkę 3 U dołu panelu Layers (Warstwy) kliknij ikonę Create a new layer (Utwórz war- ). Nową warstwę nazwij Shadow (cień), a następnie przeciągnij ją pod stwę) ( warstwę Model copy (Model kopia), aby cień znalazł się pod obrazem modelki. 4 Przy aktywnej warstwie Shadow wybierz polecenie Select/Select and Mask (Zaznaczanie/Zaznacz i maskuj). 5 W sekcji View Mode (Tryb wyświetlania) rozwiń listę View (Widok) i wybierz opcję On Black (Na czerni). 6 W sekcji Global Refi nements (Poprawki globalne) przesuń suwak Shift Edge (Przesunięcie krawędzi) do poziomu +36 . 7 W sekcji Output Settings (Ustawienia wyjściowe) z listy Output To (Wyjście do) wybierz pozycję Selection (Zaznaczenie), a następnie kliknij przycisk OK. 8 Z menu Edit (Edycja) wybierz polecenie Fill (Wypełnij). W oknie Fill (Wypeł- nienie) wybierz z listy rozwijanej Contents (Zawartość) opcję Black (Czarny) i kliknij przycisk OK. Warstwa Shadow będzie teraz zawierała czarną sylwetkę modela. Cienie jed­ nak nigdy nie są aż tak ciemne, więc rozjaśnimy nieco zawartość tej warstwy przez obniżenie jej krycia. ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 159 Poleć książkęKup książkę 9 W panelu Layers (Warstwy) zmniejsz wartość parametru Opacity (Krycie) do 30 . W tej chwili cień pokrywa się dokładnie z mo­ delem i jest niewidoczny, a zatem musimy go przesunąć. 10 Wybierz polecenie Select/Deselect (Zaznacza- nie/Usuń zaznaczenie). 11 Z menu Edit (Edycja) wybierz polecenie Trans- form/Rotate (Przekształć/Obrót). Obróć cień ręcznie lub na pasku opcji wpisz -15° w polu Rotate (Obróć). Następnie przesuń go w lewo lub w polu X wpisz 545. Klik­ ) albo wciśnij nij przycisk Commit Transform (Zatwierdź przekształcenie) ( klawisz Entern lub Return. 12 Włącz widoczność warstwy Magazine Background i usuń warstwę Model (tę bez maski). 13 Wybierz File/Save (Plik/ Zapisz), aby zapisać swoje dzieło. Obraz na okładkę czasopisma jest gotowy! 160 LEKCJA 6 Maski i kanały Poleć książkęKup książkę Pytania kontrolne 1 2 Co dzieje się z zaznaczeniem utworzonym w trybie szybkiej maski, gdy wydajemy Jakie są zalety używania szybkich masek? programowi polecenie usunięcia zaznaczenia? 3 Gdzie przechowywany jest kanał alfa z zapisanym w nim zaznaczeniem? 4 5 Czym kanały różnią się od warstw? Jak można edytować maskę po zapisaniu jej w kanale? Odpowiedzi 1 Szybkie maski są pomocne przy tworzeniu jednorazowych zaznaczeń. Użycie szybkiej maski jest ponadto łatwą i wygodną metodą edycji zaznaczenia za pomocą narzędzi malarskich. 2 Znika — tak jak każde aktywne w tym momencie zaznaczenie. 3 Kanały alfa są przechowywane w panelu Channels (Kanały) obok kanałów koloru. 4 Maskę w kanale można bezpośrednio edytować, malując ją kolorem czarnym, białym lub odcieniami szarości. 5 Kanały alfa są używane jako miejsca do przechowywania zapisanych zaznaczeń. Wszyst­ kie warstwy z włączoną widocznością są obecne w obrazie wydrukowanym lub wyeks­ portowanym. W takim obrazie widoczne są tylko kanały koloru, a kanały alfa — nie. Warstwy zawierają treść obrazu, a w kanałach alfa zapisywane są informacje o zaznacze­ niach i maskach. ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 161 Poleć książkęKup książkę SkorowiDz A Adobe Bridge, 3, 36 Camera Raw, 272 Photoshop, 3 Stock, 104 aktualizacja efektu warstwy, 100 animowanie efektu zbliżenia, 261 obrazu, 262 tekstu, 258 artefakty, 51 Automatyczna korekta, Auto Correction, 125 kolorów, 343 automatyzacja zadań, 316 B Balans bieli, White Balance, 277, 289 barwy obrazu, 51 biały kroplomierz, 340 bitmapa, 188, 205 błędy obiektywu, 139 C Camera Raw, 270 edycja nasycenia, 294 histogram, 282 jednakowe ustawienia, 284 korygowanie balansu bieli, 289 poziomów tonalnych, 290 tonów skóry, 299 zakresu tonalnego, 280 obraz HDR, 302 otwieranie plików, 274 zapisywanie plików, 288 zapisywanie zmian, 285 Chmury różnicowe, Difference Clouds, 226 cienie, 157, 168 CMYK, 342, 346, 347 cofanie operacji, 25, 221, 224 czcionka Myriad Pro Semibold, 168 czcionki kolorowe, 179 zmienne, 179 Czerwone oczy, Red Eye, 109, 139 D Dodaj do zaznaczenia, Add to selection, 71 materiał, Add Media, 256 nowy obszar kompozycji, Add New Artboard, 325 plik audio, Add Audio, 265 styl warstwy, Add a layer style, 94, 105, 312 szum, Add Noise, 225 dodawanie obramowania, 100 przejść, 264 tła, 220 warstw, 86 dopasowywanie perspektywy, 134 dostosowywanie przybornika, 13 dpi, dots per inch, 36 drukowanie, 336, 352 plików 3D, 358, 365 E edycja efekt filtra inteligentnego, 217 nasycenia, 294 wideo, 250 Bevel Emboss, Faza i płaskorzeźba, 201 Bokeh Color, Kolor efektu bokeh, 117 Light Bokeh, Efekt bokeh dla świateł, 117 Strobe Strength, Intensywność migania stroboskopowego, 117 Efekty, Effects, 93, 222 czerwonych oczu, 109, 139 negatywowe, 87 378 SKOROWIDZ Poleć książkęKup książkę panoramowania, 263 rozjaśnienia, 17 ruchu, Motion Effects, 117, 262 świetlne, Lighting Effects, 226 zbliżenia, 263 eksportowanie obiektu 3D, 367 obszarów kompozycji, 331 warstw, 332 wszystkiego, Export All, 331 emotikony, 179 F Faza i płaskorzeźba, Bevel Emboss, 201 film renderowanie, 267 tworzenie, 254 filtr, 85, 222 Iris Blur, Rozmycie przesłony, 114–116 Lens Blur, Rozmycie soczewkowe, 49, 115 Lens Correction, Korekta obiektywu, 124, 139 Liquify, Formowanie, 112, 212, 213 Shake Reduction, Redukcja potrząśnięć, 138 Smart Sharpen, Inteligentne wyostrzenie, 32, 48, 49 Surface Blur, Rozmycie powierzchniowe, 301 filtry format inteligentne, 212, 217, 229 zwykłe, 229 DNG, 273, 288, 305 EPS, 351 JPEG, 272, 288 OpenType, 179 Photoshop PDF, 182 Photoshop Raw, 288 PSD, 272, 288 RAW, 34, 272, 273 TIFF, 273, 288 Formowanie, Liquify, 112, 212 z wykrywaniem twarzy, Face-Aware Liquify, 112, 113 fotografia funkcja restaurowanie, 42 Photomerge, 120 Perspective Warp, Wypaczenie perspektywy, 134, 136, 137 Puppet Warp, Wypaczenie marionetkowe, 140, 156 G galeria malarstwa, 246, 248 rozmyć, Blur Gallery, 116, 224 gamut, 357 generowanie zasobów graficznych, 333 głębia ostrości, 127 gradient, 90 grafika wektorowa, 188 grupa warstw, 309, 333 H HDR, 302 histogram, 41, 282 i identyfikacja kolorów, 342 importowanie obiektów inteligentnych, 200 instalacja Adobe Bridge, 3 Adobe Photoshop, 3 inteligentne linie pomocnicze, 204, 211 interfejs zmienianie ustawień, 30 interfejsy Photoshopa, 12 J jednostka dpi, 36 ppi, 35 k kadrowanie obrazu, 38, 69 puste przestrzenie, 122 kanał alfa, 140, 143, 157, 158, 161 kanały, 142 Kąt, Angle, 92 rozmycia, Blur Angle, 116 klatki kluczowe, 258, 262, 269 animowanie tekstu, 258 klip, 257 klonowanie, 46 Kolor, Color, 19, 87 efektu bokeh, Bokeh Color, 117 Light Yellow Orange, Jasny żółtopomarańczowy, 25 ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 379 Poleć książkęKup książkę Kolor, Color, pierwszego planu, Foreground Color, 101 próbkowanie, 18 ustawienia, Color Settings, 348, 357 wypełnienia, 199 kolorowanie kształtów, 201 kolorystyka obrazu, 40, 87 kompozycje warstw, 103 kontrast, 87 Kontrolki przekształceń, Show Transform Controls, 180, 201 konwertowanie obrazu, 212, 331, 346, 354 kopiowanie warstwy, 77 zaznaczenia, 67 korekta balansu bieli, 277 czerwonych oczu, 108, 139 fotografii, 32, 34 obrazu, 344 zaawansowana kolorów, 289 korygowanie poziomów tonalnych, 290 rysów twarzy, 112 tonów skóry, 299 zakresu tonalnego, 280 zniekształceń, 124 krzywe kształty rysowanie, 193 dowolne, 198 kolorowanie, 201 obrysowywanie, 195 rysowanie, 194 własne, 205 wycinanie, 200 złożone, 194 L Lasso Color Handling, Obsługa kolorów, 353 Current brush load, Bieżąca ilość na pędzlu, 237 Device to Simulate, Urządzenie do symulacji, 349 Font Family, Rodzina czcionek, 167 Mode, Tryb, 130, 133 Output Channel, Kanał wyjściowy, 223 Path operations, Operacje na ścieżkach, 197 Pick tool mode, Wybierz tryb narzędzia, 192 Preset, Ustawienie predefiniowane, 111 Printer, Drukarka, 366 Recent, Ostatnie, 11, 321 Resample, Ponowne próbkowanie, 227 M malowanie warstwy, 218 manipulator 3D Axis, Oś 3D, 371 Maska warstwy, Layer Mask, 143, 153 maski, 142 poprawianie, 147 poprawki globalne, 151 przycinające, 143, 165, 168, 185, 339 szybkie, 154, 161 trwałe, 142 tymczasowe, 142 wektorowe, 143 z kanału, 143 menu Edit, Edycja, 26 File, Plik, 11, 12 Image, Obraz, 155 Select, Zaznaczanie, 22, 60 View, Widok, 148 Window, Okno, 27 menu kontekstowe, 19 mieszanie kolorów, 236, 239, 242 model magnetyczne, Magnetic Lasso, 54, 62–65 wielokątne, Polygonal Lasso, 21, 62, 63 CMYK, 342 RGB, 342 Ligatury ozdobne, Discretionary ligatures, 179 linia prosta, 192 pomocnicze, 165, 176, 204, 211 lista rozwijana Align, Wrównanie, 192 Blend Mode, Tryb mieszania, 94, 170 moduł Camera Raw, 270 moduły dodatkowe, plug-ins, 10 N nagrywanie operacji, 316 naprawianie skaz obrazu, 51 narzędzia, 13, 19, 31 3D, 361 380 SKOROWIDZ Poleć książkęKup książkę rozmycia, Blur Tools, 115 ukryte, 21 narzędzie Adjustment Brush, Pędzel korekty, 303, 304 Artboard, Obszar kompozycji, 325 Bloat, Wybrzuszenie, 217, 229 Blur Gallery, Galeria rozmyć, 116, 224 Blur Tools, Narzędzia rozmycia, 115 Brush, Pędzel, 20 Clone Stamp, Stempel, 46, 51 Content-Aware Move, Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości, 130–133, 139 Crop, Kadrowanie, 38, 51, 69, 122 Curvature Pen, Pióro krzywizny, 189, 190, 192 Custom Shape, Kształt własny, 199 Direct Selection, Zaznaczanie bezpośrednie, 191, 196 Dodge, Rozjaśnianie, 297 Elliptical Marquee, Zaznaczanie eliptyczne, 54, 57–62 Eraser, Gumka, 301 Eyedropper, Kroplomierz, 18, 19, 203 Face-Aware Liquify, Formowanie z wykrywaniem twarzy, 112, 113 Forward Warp, Zawijanie w przód, 213 Freeform Pen, Pióro dowolne, 189 Gradient, 91 Graduated Filter, Stopniowy filtr, 304 Hand, Rączka, 65 Horizontal Type, Tekst poziomy, 22–25, 89, 102, 167, 172, 181, 311 Lasso, Lasso, 21 Magic Wand, Różdżka, 60, 62, 71 Magnetic Lasso, Lasso magnetyczne, 54, 62, 63, 65 Marquee, Zaznaczanie, 62 Move, Przesunięcie, 26, 56, 62, 64, 68, 201 Orbit the 3D Camera, Obracanie kamery 3D, 363 Patch, Łatka, 45, 51 Pen, Pióro, 189–191 Pencil KTW 1, Ołówek KTW 1, 235 Polygonal Lasso, Lasso wielokątne, 21, 62, 63 Pucker, Wklęśnięcie, 217, 229 Quick Selection, Szybkie zaznaczanie, 55, 61, 71, 143–147 Rectangle, Prostokąt, 199 Rectangular Marquee, Zaznaczanie prostokątne, 19, 54, 58, 228 Red Eye, Czerwone oczy, 109, 139 Rounded Rectangle, Zaokrąglony prostokąt, 180 Shape, Kształt, 199 Single Column Marquee, Zaznaczanie pojedynczych kolumn, 54 Single Row Marquee, Zaznaczanie pojedynczych rzędów, 54 Sponge, Gąbka, 297 White Balance, Balans bieli, 277, 278 Zoom, Lupka, 13, 19, 63, 149 3D, 359, 360, 364 inteligentne, Smart Objects, 200, 205 o obiekty obracanie warstw, 84 zaznaczenia, 64 obramowanie, 100 warstwy, 79 Obraz, Image, 155 bitmapowy, 205 HDR, 302 rastrowy, 205 obrazy kadrowanie, 38 prostowanie, 38 skalowanie, 227 obrysowywanie kształtu, 195 Obsługa kolorów, Color Handling, 353 obszary kompozycji, 323, 326 eksportowanie, 331 powielanie, 323 warianty projektu, 326 okno dialogowe Add Noise, Dodaj szum, 225 Color Picker, Próbnik kolorów, 310 Color Range, Zakres kolorów, 299 Customize Proof Condition, Dostosuj warunek próbny, 349 Dust Scratches, Kurz i rysy, 48 EPS Options, Opcje EPS, 351 Fill, Wypełnienie, 159, 199 Hue/Saturation, Barwa/Nasycenie, 97, 155 Layer Style, Styl warstwy, 93, 94, 170, 312 Motion, Ruch, 255, 257, 263 ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 381 Poleć książkęKup książkę okno dialogowe opcja Photoshop Format Options, Opcje formatu, 18, 39, 308 Photoshop Print Settings, Ustawienia druku, 353 Place Embedded, Umieść osadzone, 322 Save Options, Opcje zapisu, 285 Stroke Options, Opcje obrysu, 192 Aligned, Wyrównany, 46 Before/After Left/Right, Przed/Po Lewo/Prawo, 279 Bicubic Smoother, Dwusześcienna z wygładzaniem, 228 Black, Czarny, 159 Blend Images Together, Mieszaj obrazy, 118, 119 Centered Blur, Rozmycie na środku, 117 Color Overlay, Nałożenie koloru, 202 Content Aware Fill Transparent Areas, Wypełnij obszary przezroczyste z uwzględnieniem zawartości, 118, 119 Content-Aware, Uwzględnianie zawartości, 122, 296 Decontaminate Colors, Oczyść kolory, 152, 153 Desaturate, Zmniejsz nasycenie, 298 Drop Shadow, Cień, 93 Dry, Suchy, 234 Foreground Color, Kolor pierwszego planu, 101 Gaussian Blur, Rozmycie gaussowskie, 49 Geometric Distortion, Zniekształcenie geometryczne, 129 Geometric Distortion Correction, Poprawka zniekształcenia geometrycznego, 118, 119 Linear Gradient, Gradient liniowy, 91 Motion Blur, Poruszenie, 49 Mute Audio, Wycisz dźwięk, 266 No Color, Bez koloru, 192 No Motion, Brak ruchu, 258 Out of Gamut, Poza przestrzenią kolorów, 344 Pan Zoom, Panoramowanie i powiększenie, 258, 263 Perspective, Perspektywa, 118 Pixels, Piksele, 317 Preserve CMYK Numbers, Zachowaj numery CMYK, 349 Preserve Details, Zachowaj szczegóły, 227 Preserve Numbers, Zachowaj numery, 349 Proximity Match, Zgodność z otoczeniem, 296 Ratio, Proporcja, 69 Reposition, Zmiana pozycji, 129 Separations, Rozbarwienia, 353 Single View, Pojedynczy widok, 279 Skin Tones, Tony karnacji, 299 Smile, Uśmiech, 113 Surface Detail, Szczegóły powierzchni, 367 Tint, Tinta, 278 Vignette Removal, Usuwanie winiet, 118 EPS, EPS Options, 351 formatu programu Photoshop, Photoshop Format Options, 18, 39, 308 narzędzia Pędzel, Brush Tool Options, 213 obrysu, Stroke Options, 192, 319 zapisu, Save Options, 285 Opcje Open Type, 179 Operacje, Actions, 316, 320, 333 domyślne, Default Actions, 316 na ścieżkach, Path operations, 197 otwieranie pliku, 10, 36 P panel, 24, 27 Actions, Operacje, 316, 320 Adjustments, Dopasowania, 17, 40, 97, 223 Auto Correction, Automatyczna korekta, 125 Basic, Podstawowe, 280, 290 Brush Settings, Ustawienia pędzla, 233, 234, 249 Channels, Kanały, 140, 161 Character, Typografia, 28, 173, 178 Color, Kolor, 19, 87 Content, Zawartość, 36, 108 Custom, Niestandardowy, 125 Detail, Szczegół, 138, 282 Favorites, Ulubione, 37, 55 Filmstrip, Taśma filmowa, 275 Folders, Foldery, 36 Glyphs, Glify, 183 History, Historia, 221, 225, 229 HSL/Grayscale, HSL/Skala szarości, 294 Info, Informacje, 309 382 SKOROWIDZ Poleć książkęKup książkę Layer Comps, Kompozycje warstw, 103 Layers, Warstwy, 16, 27, 75 Navigator, Nawigator, 16 Paragraph, Akapit, 28 Path Blur, Rozmycie ścieżki, 115–117 Paths, Ścieżki, 172, 191–194 Preview, Podgląd, 350 Properties, Właściwości, 17, 40, 140 Swatches, Próbki, 24, 27, 86 Timeline, Oś czasu, 253 panele rozmieszczenie, 27 rozwijanie, 28 zwijanie, 28 panorama, 118, 302 parametr Ambience, Otoczenie, 226 Amount, Wartość, 49, 117, 225 Angle, Kąt, 92 Artifact Suppression, Tłumienie artefaktów, 138 Bend, Wygnij, 175 Darken Amount, Stopień ściemnienia, 109 Distance, Odległość, 92, 96 Duration, Czas trwania, 257 Eye Height, Wysokość oczu, 113 Eye Size, Rozmiar oczu, 113 Feather, Rozmycie, 304 Feather, Wtapianie, 62, 228 Fuzziness, Nieostrość, 299 Hardness, Twardość, 149 Height, Wysokość, 317 Highlights, Obszary oświetlone, 117 Horizontal Distortion, Zniekształcenie poziome, 175 Mouth Height, Wysokość ust, 113 Opacity, Krycie, 94, 96, 160 Position, Położenie, 94 Pupil Size, Rozmiar źrenicy, 109 Saturation, Nasycenie, 87, 280, 294 Scene Volume, Objętość sceny, 367 Size, Rozmiar, 93 Smoothing, Wygładzanie, 138 Spread, Rozpiętość, 92, 96 Thickness, Grubość, 196 Threshold, Próg, 48 Tolerance, Tolerancja, 71 Vertical Distortion, Zniekształcenie pionowe, 175 Width, Szerokość, 317 pasek opcji, 29 perspektywa, 134 Pędzel, Brush, 20 Adjustment Brush, Pędzel korekty, 303, 304 Brown Grass Brush, brązowa trawa, 244 Clean the brush after each stroke, Wyczyść pędzel po każdym pociągnięciu, 237 Clouds Brush, Pędzel chmur, 242 Foreground Grass Brush, trawa na pierwszym planie, 244 Foreground Tree Brush, drzewo na pierwszym planie, 244 Hard Round 30, Zaokrąglony twardy 30, 235 Healing Brush, Pędzel korygujący, 51, 295, 297 Load, Napełniony, 234 Load the brush after each stroke, Zanurz pędzel po każdym pociągnięciu, 237 Mixer Brush, Pędzel mieszający, 230–234, 238, 240 New Brush, Nowy pędzel, 241 Refine Edge Brush, Pędzel poprawiania krawędzi, 147–150 Soft Round, Zaokrąglony miękki, 20 Spot Healing Brush, Punktowy pędzel korygujący, 43, 44, 51, 109, 297 Tree Higlights Brush, akcentowane elementy drzewa, 244 Very Wet, Bardzo mokry, 235 Wet, Mokry, 234 pędzle Kyle’a T. Webstera, 245 podgląd końcówki, 243 predefiniowane ustawienia, 239, 242 własne, 240 Pióro, Pen, 189–191 dowolne, Freeform Pen, 189 krzywizny, Curvature Pen, 189–192 plakat, 208 Plik, File, 11, 12 pliki CMYK EPS, 351 CRW, 286 podkład muzyczny, 265 polecenie, 68 3D/ 3D/ ADOBE PHOTOSHOP CC. OFICJALNY PODRĘCZNIK. WYDANIE II 383 Poleć książkęKup książkę polecenie 3D Print Settings, Ustawienia druku 3D, 371 New Mesh from Layer/Mesh Preset/ Cone, Nowa siatka z warstwy/ Ustawienia domyślne siatki/ Stożek, 361 Add, Dodaj Audio, plik audio, 265 Media, materiał, 256 Bring, Przesuń Forward, do przodu, 81, 105 To Front, na wierzch, 81, 105 Clean Brush, Wyczyść pędzel, 237, 249 Close, Zamknij, 12 Collaborate, Współpracuj, 203 Color Settings, Ustawienia kolorów, 348, 357 Convert, Konwertuj to Smart Object, na obiekt inteligentny, 212 to sRGB, na sRGB, 331, 354 Create, Utwórz a new layer, warstwę, 85, 159, 218, 310 Clipping Mask, maskę przycinającą, 98 New Layer Comp, nową kompozycję warstwy, 103 new set, nowy zestaw, 316 Deselect, Usuń zaznaczenie, 22, 60 Detect Faces, Wykryj twarze, 299 Duplicate Layer, Powiel warstwę, 82, 295 Edit/ Edycja/ Auto-Align Layers, Edycja/Auto- wyrównanie warstw, 129 Auto-Blend Layers, Auto-mieszanie warstw, 129 Define Custom Shape, Zdefiniuj kształt własny, 198, 205 Fill, Wypełnij, 101 Free Transform, Przekształć swobodnie, 210, 215, 326–329 Keyboard Shortcuts, Skróty klawiszowe, 376 Paste Special/Paste Into, Wklej specjalnie/Wklej do, 228 Perspective Warp, Wypaczenie perspektywy, 135 Preferences/Interface, Preferencje/ Interfejs, 30 384 SKOROWIDZ Preferences/Transparency Gamut, Preferencje/Przezroczystość i przestrzeń kolorów, 343 Preferences/Units Rulers, Preferencje/ Jednostki i miarki, 309 Pu
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Adobe Photoshop CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: