Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00066 006513 13236455 na godz. na dobę w sumie
Adobe Photoshop CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik - książka
Adobe Photoshop CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik - książka
Autor: Liczba stron: 392
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2905-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> photoshop
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Magia cyfrowych rozwiązań

Program Adobe Photoshop CS5 jest bez wątpienia jednym z najlepszych programów służących do twórczego przetwarzania obrazów cyfrowych. Najnowsza wersja w jeszcze większym stopniu umożliwia kreowanie obrazów widzianych oczami wyobraźni. Poznaj najbardziej efektywne metody zarządzania zdjęciami i prezentowania ich, jak również optymalizowania pod kątem zastosowań internetowych. Swoją wiedzą i doświadczeniem w tej dziedzinie dzielą się z Tobą najwybitniejsi znawcy tego programu.

Książka 'Adobe Photoshop CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik ' zawiera szczegółowe lekcje, w których prezentowane są podstawowe funkcje programu. W każdej z tych lekcji autorzy dzielą się praktycznymi wskazówkami i demonstrują mnóstwo użytecznych technik, pozostawiając czytelnikowi sporo miejsca na własne eksperymenty i odkrywanie możliwości aplikacji. Dzięki temu podręcznikowi nauczysz się korygować i ulepszać cyfrowe zdjęcia, tworzyć kompozycje, przekształcać i deformować obrazy, a także przygotowywać je do druku. Za pomocą nowego narzędzia Mixer Brush (Pędzel mieszający) utworzysz artystyczne tekstury i nauczysz się mieszać nakładane kolory z już istniejącymi.

Wykorzystaj najnowsze funkcje programu i pokaż, na co Cię stać.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Adobe Photoshop CS5/ CS5 PL. Oficjalny podręcznik Autor: Adobe Creative Team Tłumaczenie: Zbigniew Waśko ISBN: 978-83-246-2905-3 Tytuł oryginału: Adobe Photoshop CS5 Classroom in a Book Format: B5, stron: 392 Magia cyfrowych rozwiązań • Jak poprawiać i doskonalić fotografie cyfrowe? • Jak przygotowywać pliki na potrzeby stron WWW? • Jak manipulować obrazami w 3D? Program Adobe Photoshop CS5 jest bez wątpienia jednym z najlepszych programów służących do twórczego przetwarzania obrazów cyfrowych. Najnowsza wersja w jeszcze większym stopniu umożliwia kreowanie obrazów widzianych oczami wyobraźni. Poznaj najbardziej efektywne metody zarządzania zdjęciami i prezentowania ich, jak również optymalizowania pod kątem zastosowań internetowych. Swoją wiedzą i doświadczeniem w tej dziedzinie dzielą się z Tobą najwybitniejsi znawcy tego programu. Książka „Adobe Photoshop CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik” zawiera szczegółowe lekcje, w których prezentowane są podstawowe funkcje programu. W każdej z tych lekcji autorzy dzielą się praktycznymi wskazówkami i demonstrują mnóstwo użytecznych technik, pozostawiając czytelnikowi sporo miejsca na własne eksperymenty i odkrywanie możliwości aplikacji. Dzięki temu podręcznikowi nauczysz się korygować i ulepszać cyfrowe zdjęcia, tworzyć kompozycje, przekształcać i deformować obrazy, a także przygotowywać je do druku. Za pomocą nowego narzędzia Mixer Brush (Pędzel mieszający) utworzysz artystyczne tekstury i nauczysz się mieszać nakładane kolory z już istniejącymi. • Podstawowa korekta fotografii • Zaawansowane techniki pracy z warstwami • Zaznaczenia i narzędzia do ich tworzenia • Komponowanie zaawansowane • Malowanie pędzlem mieszającym • Grafika trójwymiarowa • Praca z maskami i kanałami • Techniki rysunku wektorowego • Projekty typograficzne Wykorzystaj najnowsze funkcje programu i pokaż, na co Cię stać Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział • Skorowidz Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 SPIS TREŚCI i n z s ® e z - 2 y ® i n z P O 9 - 8 ” I S B o p h c e w o s w - 3 z o a w h c c z d r ê a i n e i n 3 - 2 p o N : 7 8 o r e. n i k o K 4 6 r i L. b a e i n d o n o S 5 n i a a l n o i p 9 0 5 ficj . e n o ro z p y w o m kla e r M O R - D C przeznaczony Wszelkieprawazastrze¿ a w y ³ ¹ c z n i e z k s i ¹ ¿k¹ „Adobe PhotoshopCS5/C OFICJALNY PODRÊCZNIK ADOBE PHOTOSHOP CS5/CS5 PL 11 WPROWADZENIE Oksiążce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Oksiążce Co nowego w tym wydaniu Co nowego w tym wydaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Photoshop Extended Photoshop Extended . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Wymagania wstępne Wymagania wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Instalacja programu Adobe Photoshop Instalacja programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Uruchamianie programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Kopiowanie plików doćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Przywracanie ustawień domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Dodatkowe źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 CertyŽ katy Ž rmy Adobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 1 ZAPOZNANIE SIĘ ZOBSZAREM ROBOCZYM 20 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Rozpoczynanie pracy wprogramieAdobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Korzystanie znarzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Korzystanie zpaska opcji ipaneli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Cofanie wykonanych operacji wPhotoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Dostosowanie przestrzeni roboczej dowłasnych potrzeb iupodobań . . . . . . . 44 Korzystanie z pomocy Photoshopa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Sprawdzanie aktualizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Zawartość panelu narzędziowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 4 SPIS TREŚCI 00_PhCS5.indd 4 2011-02-01 09:30:45 2 pOdSTaWOWa KOreKTa fOTOgrafii 56 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Strategia retuszu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Rozdzielczość i wymiary obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Poprawianie kolorystyki obrazu w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Prostowanie i kadrowanie obrazu w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Zastępowanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Dopasowanie nasycenia za pomocą narzędzia Sponge (Gąbka) . . . . . . . . . . . . . 66 Retuszowanie za pomocą narzędzia Clone Stamp (Stempel)  . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Korzystanie z narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) . . 69 Stosowanie wypełnień uwzględniających zawartość obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Stosowanie fi ltra Unsharp Mask (Maska wyostrzająca)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Zapisywanie obrazu na potrzeby druku czterokolorowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 3 zaznaCzenia 76 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Zaznaczenia i narzędzia do ich tworzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Stosowanie narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Przesuwanie zaznaczonego obszaru  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Manipulowanie zaznaczeniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magic Wand (Różdżka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Zaznaczanie za pomocą narzędzi typu Lasso  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Obracanie zaznaczenia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magnetic Lasso (Lasso magnetyczne) . . . . 92 Kadrowanie obrazu i usuwanie zaznaczonego fragmentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Poprawianie krawędzi zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .103 PhS-5-Book.indb 5 2011-01-31 17:15:46 AdobE  PhoToShoP  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  5 4 pOdSTaWOWe infOrMaCJe O WarSTWaCH 104 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 O warstwach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106 Panel Layers (Warstwy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Zmiana kolejności warstw  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Nakładanie gradientu na warstwę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Stosowanie stylów warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Spłaszczanie i zapisywanie obrazu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 5 pOpraWianie i dOSKOnaLenie fOTOgrafii CyfrOWyCH 132 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134 Wewnętrzny format aparatu (RAW) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Przetwarzanie plików w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Łączenie różnych ekspozycji i zaawansowana korekta kolorów . . . . . . . . . . . . .149 Poprawianie fotografi i cyfrowych w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159 Korygowanie zniekształceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163 Powiększanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166 Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .169 6 MaSKi i KanaŁy 170 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170 Praca z maskami i kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Tworzenie maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173 Poprawianie maski  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174 Tworzenie szybkiej maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178 Manipulowanie obrazem za pomocą funkcji Puppet Warp  (Wypaczenie marionetkowe)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Praca z kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189 6  SPIS  TREŚCI PhS-5-Book.indb 6 2011-01-31 17:15:47 7 prOJeKT TypOgrafiCzny 190 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190 Tekst — wiadomości wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Tworzenie maski przycinającej z tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .193 Układanie tekstu wzdłuż ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Zniekształcanie tekstu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200 Projektowanie tekstu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 8 TeCHniKi rySUnKU WeKTOrOWegO 208 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .208 O obrazach bitmapowych i grafi ce wektorowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .210 O ścieżkach i narzędziu Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Stosowanie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Tworzenie obiektów wektorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Rysowanie dowolnych kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226 Importowanie obiektów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .228 Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .234 9 zaaWanSOWane TeCHniKi praCy z WarSTWaMi 236 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238 Przycinanie warstwy kształtem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239 Przygotowanie siatki fi ltra Vanishing Point (Punkt zbiegu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Defi niowanie własnych skrótów klawiszowych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .244 Umieszczanie zaimportowanej grafi ki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Dodawanie grafi ki z zastosowaniem perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246 Dodawanie stylu warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Umieszczanie grafi ki na ściance bocznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .248 Dopasowanie kolejnej grafi ki do perspektywy obrazu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .249 Dodanie warstwy korekcyjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250 Kompozycje warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Zarządzanie warstwami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .253 Spłaszczanie wielowarstwowego obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 PhS-5-Book.indb 7 2011-01-31 17:15:47 AdobE  PhoToShoP  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  7 Scalanie warstw i ich grup  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 Stemplowanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .256 Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 10 KOMpOnOWanie zaaWanSOWane 258 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .258 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .260 Komponowanie pocztówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Stosowanie fi ltrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .269 Ręczne kolorowanie zaznaczonych obszarów warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Dodawanie cieni i obwódki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Ujednolicenie schematu kolorów w kilku obrazach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .283 Automatyzacja zadań wieloetapowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285 Przygotowanie do nagrywania zadania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .286 Tworzenie panoramy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289 Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294 11 MaLOWanie pędzLeM MieSzaJąCyM 296 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296 O pędzlu mieszającym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .298 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .298 Ustalanie parametrów pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299 Mieszanie kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Konfi gurowanie własnych pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .304 Mieszanie kolorów pędzla z kolorami fotografi i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306 Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310 12 grafiKa TróJWyMiarOWa 312 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314 Tworzenie trójwymiarowego kształtu z warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314 Manipulowanie obiektami trójwymiarowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .316 Dostosowywanie tekstury i oświetlenia za pomocą panelu 3D . . . . . . . . . . . . .319 Scalanie warstw dwuwymiarowych z trójwymiarowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Importowanie plików 3D  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .323 Scalanie warstw 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 8  SPIS  TREŚCI PhS-5-Book.indb 8 2011-01-31 17:15:48 Dodawanie światła punktowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .329 Malowanie obiektów 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331 Tworzenie trójwymiarowego tekstu techniką repoussé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Tworzenie pocztówki 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333 Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .340 13 przygOTOWyWanie pLiKóW dLa pOTrzeb inTerneTOWyCH 342 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .344 Przystosowanie przestrzeni roboczej do zadań internetowych . . . . . . . . . . . . .346 Tworzenie plasterków  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348 Eksportowanie kodu HTML i obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .354 Stosowanie funkcji Zoomify . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .358 Tworzenie galerii internetowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .359 Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .363 14 JaK UzySKać zgOdnOść KOLOróW na eKranie i na WydrUKU 364 Tematyka lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364 Reprodukcja kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .366 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .368 Defi niowanie ustawień zarządzania kolorem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .368 Testowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 Identyfi kacja kolorów spoza danej przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .370 Korekta obrazu i wydruk próbny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Zapisywanie obrazu w pliku CMYK EPS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .374 Drukowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375 Pytania kontrolne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .376 SKOrOWidz 378 PhS-5-Book.indb 9 2011-01-31 17:15:48 AdobE  PhoToShoP  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  9 9 zaaWanSOWane TeCHniKi praCy z WarSTWaMi importować warstwy z innych plików, Tematyka lekcji W tej lekcji opisano, jak: • • przycinać warstwy, • • tworzyć i edytować warstwy korekcyjne, tworzyć efekty trójwymiarowe za pomocą filtra Vanishing Point (Punkt zbiegu), • wykorzystywać kompozycje warstw do prezentacji swoich prac, • zarządzać warstwami, • • spłaszczać obraz złożony z warstw, scalać i stemplować warstwy. Na ćwiczenia w ramach tej lekcji należy przeznaczyć niecałą godzinę. Folder Lesson09 trzeba skopiować na dysk twardy. Podczas pracy pliki startowe będą na ogół zachowywane, ale w razie potrzeby będzie można je przywrócić, kopiując ponownie z płyty stanowiącej załącznik do książki. 236 PhS-5-Book.indb 236 2011-01-31 17:19:44 Dysponując podstawową wiedzą na temat warstw,  możemy przystąpić do tworzenia bardziej złożonych  efektów z zastosowaniem masek warstw, warstw  korekcyjnych, filtrów i rozmaitych stylów warstw,  a także z wykorzystaniem warstw pochodzących  z innych dokumentów. 237 2011-01-31 17:19:45 PhS-5-Book.indb 237 rozpoczynamy pracę W tej lekcji utworzymy obraz przedstawiający opakowanie telefonu komórkowego. W tym celu połączymy kilka obrazów w jeden wielowarstwowy. Dla celów prezentacji utworzymy trzy różne wersje w formie kompozycji warstw. Praca nad tym projektem będzie doskonałą okazją do bliższego zapoznania się z warstwami korekcyjnymi, stylami i maskami warstw oraz filtrami. Aby nabrać wprawy w posługiwaniu się warstwami, warto eksperymentować — nie ograniczając się tylko do prezentowanych tu ćwiczeń — z łączeniem rozmaitych filtrów, efektów, masek oraz innych atrybutów warstw. 1 Uruchom Photoshopa i aby przywrócić domyślne ustawienia programu, natychmiast przytrzymaj wciśnięte klawisze Ctrl+Alt+Shift (Windows) lub Command+Option+Shift (Mac OS) (zob. punkt „Przywracanie ustawień domyślnych” na stronie 14). 2 W oknie komunikatu, które pojawi się na ekranie, zatwierdź przyciskiem Yes (Tak) usunięcie pliku z ustawieniami Photoshopa. 3 Na pasku aplikacji kliknij przycisk Launch Bridge (Uruchom program Bridge) ( aby otworzyć przeglądarkę. ), 4 W panelu Favorites (Ulubione) kliknij pozycję Lessons, a następnie w polu z miniaturami kliknij dwukrotnie folder Lesson09, aby zobaczyć jego zawartość. 5 Zaznacz miniaturę pliku 09End.psd i przyjrzyj mu się uważnie. Jeśli będzie to konieczne, powiększ widok podglądu za pomocą suwaka w dolnej części okna. Celem ćwiczeń wykonywanych podczas tej lekcji będzie zaprojektowanie opakowania z wykorzystaniem obrazów pobranych z różnych plików. Obrazy te ułożymy w war- stwy, dodamy perspektywę i całość odpowiednio wykończymy. Aby zaprezentować klientowi różne wersje, przygotujemy kilka kompozycji warstw. 6 Kliknij dwukrotnie plik 09Start.psd, aby otworzyć go w Photoshopie. Wybierz polecenie File/Save As (Plik/Zapisz jako), zmień nazwę pliku na 09Working.psd (roboczy) i kliknij przycisk Save (Zapisz). W oknie Photoshop Format Options (Opcje formatu programu Photoshop) kliknij OK. 7 Wyciągnij panel Layers (Warstwy) z doku warstw i przesuń go w górną część obszaru roboczego, a następnie rozciągnij go, aby możliwe było obejrzenie około dziesięciu warstw bez przewijania. 238  LEkCjA  9  zaawansowane  techniki  pracy  z  warstwami PhS-5-Book.indb 238 2011-01-31 17:19:46 Panel zawiera trzy warstwy, z których dwie są widoczne — szare trójwymiarowe pudełko i tło. Warstwa Full Art jest na razie ukryta. 8 W panelu Layers (Warstwy) zaznacz warstwę Full Art. Zauważ, że mimo zaznaczenia warstwa ta nadal pozostaje ukryta. przycinanie warstwy kształtem Tworzenie kompozycji rozpoczniemy od otwarcia pliku z obrazem, który wykorzy- stamy do ozdobienia pudełka. Obraz ten przytniemy do odpowiedniego kształtu. 1 Kliknij przycisk Launch Mini Bridge (Uruchom program Mini Bridge) ( ) na pasku aplikacji. 2 W panelu Mini Bridge kliknij pozycję Favorites (Ulubione) i otwórz folder Lessons. Następnie w sekcji Content (Zawartość) kliknij dwukrotnie najpierw folder Lesson09, a potem plik Phone_Art.psd. W pliku tym znajdziemy dwie warstwy: Phone Art (obraz telefonu) i Mask (maska). Zawartość war- stwy Phone Art przytniemy, aby widoczna była tylko jej część mieszcząca się wewnątrz kształtu znajdującego się na warstwie Mask. 3 Sprawdź, czy w panelu Layers (Warstwy) warstwa Mask leży poniżej warstwy Phone Art. Kształt przycinający musi być pod obrazem przycinanym. 4 Upewnij się, czy zaznaczona jest warstwa Phone Art. Następnie wciśnij klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i ustaw wskaźnik myszy na linii oddzielającej obie warstwy. Gdy wskaźnik przyjmie postać dwóch okręgów ( ), kliknij. PhS-5-Book.indb 239 2011-01-31 17:19:47 AdobE  PhoToShoP  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  239 Miniatura warstwy przycinanej, Phone Art, przesunie się w prawo, robiąc miejsce dla zagiętej pod kątem prostym strzałki wskazującej na leżącą poniżej warstwę z pod- kreśloną nazwą. Tak utworzony obraz przeniesiemy do pliku Start, ale wcześniej musimy spłaszczyć obraz do jednej warstwy. 5 Z menu panelu Layers (Warstwy) wybierz polecenie Merge Visible (Scal widoczne). Warstwy można scalić również w inny sposób. Nie należy jednak wybierać polecenia Flatten Image (Spłaszcz obraz), bo to spowodowałoby usunięcie przezroczystości istnie- jącej w obrazie. Teraz przeniesiemy obraz z jednego pliku do drugiego. Jest to bardzo łatwe — wystar- czy go przeciągnąć i upuścić. 6 Na pasku aplikacji kliknij przycisk Arrange Documents (Ułóż dokumenty) i wybierz układ 2 Up (2 na górze), aby widzieć oba obrazy. 7 Za pomocą narzędzia Move (Przesunięcie) przeciągnij scaloną warstwę Phone Art z panelu Layers (Warstwy) na okno obrazu 09Working.psd. Warstwa ta zostanie umieszczona nad warstwą aktywną (Full Art), a więc na szczycie stosu warstw obrazu 09Working.psd. Pudełko zostanie częściowo zakryte obrazem z telefonem. 240  LEkCjA  9  zaawansowane  techniki  pracy  z  warstwami PhS-5-Book.indb 240 2011-01-31 17:19:48 8 W panelu Layers (Warstwy) obrazu 09Working.psd kliknij dwukrotnie nazwę warstwy Phone Art i zmień ją na Shape Art (kształt z obrazkiem). Aby zatwierdzić zmianę nazwy, wciśnij Enter bądź Return. 9 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), aby zapisać rezultat dotychczasowej pracy. 10 Zamknij plik Phone_Art.psd bez zapisywania wprowadzonych w nim zmian. przygotowanie siatki filtra Vanishing point (punkt zbiegu) Obrazek mający być ozdobą pudełka nie przylega do niego właściwie. Poprawimy to, opasując obrazek wokół pudełka i nadając mu właściwą perspektywę. 1 Mając zaznaczoną warstwę Shape Art, wciśnij klawisze Ctrl+A (Windows) lub Command+A (Mac OS), aby zaznaczyć całą zawartość tej warstwy. 2 Wciśnij klawisze Ctrl+X (Windows) lub Command+X (Mac OS), aby wyciąć i przenieść do schowka zaznaczoną wcześniej zawartość warstwy. Obrazek z telefonem powinien zniknąć, odkrywając pudełko. 3 Wybierz polecenie Filter/Vanishing Point (Filtr/Punkt zbiegu). Wyświetlone zostanie okno dialogowe Vanishing Point (Punkt zbiegu), w którym utworzymy specjalne płaszczyzny dopasowane do perspektywy pudełka. 4 Wybierz narzędzie Create Plane (Tworzenie ) i kliknij lewy górny narożnik płaszczyzny) ( przedniej ściany pudełka, aby rozpocząć konstruowanie płaszczyzny. Wyznaczenie płaszczyzny z właściwą perspektywą jest dużo łatwiejsze, gdy obraz zawiera jakiś prostokątny obiekt. PhS-5-Book.indb 241 2011-01-31 17:19:49 AdobE  PhoToShoP  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  241 5 Kliknij kolejno pozostałe narożniki przedniej ściany pudełka, aby zakończyć tworzenie płaszczyzny perspektywy. Ściana pudełka zostanie pokryta niebieską siatką, a w przyborniku uaktywni się automatycznie narzędzie Edit Plane (Edycja płaszczyzny) ( ), za pomocą którego można poprawić rozmiary i kształt siatki. 6 Jeśli okaże się to potrzebne, popraw położenie punktów narożnych siatki, używając narzędzia Edit Plane (Edycja płaszczyzny). Teraz rozciągniemy tę siatkę na górę i bok pudełka. W ten sposób odtworzymy pełną perspektywę obrazu. 7 Przy aktywnym narzędziu Edit Plane (Edycja płaszczyzny) wciśnij klawisz Ctrl (Windows) lub Command (Mac OS) i przeciągnij środkowy uchwyt lewej krawędzi siatki w kierunku tylnej ściany pudełka. Płaszczyzna perspektywy zostanie w ten sposób rozciągnięta na boczną ściankę. Siatka na przedniej ścianie zniknie, ale pozostanie tam niebieska ramka. 8 W razie konieczności popraw położenie punktów narożnych bocznej siatki, aby dopasować je do narożników pudełka. Użyj do tego celu narzędzia Edit Plane (Edycja płaszczyzny). 242  LEkCjA  9  zaawansowane  techniki  pracy  z  warstwami PhS-5-Book.indb 242 2011-01-31 17:19:51  Uwaga:  Dopasowanie siatki  do ścianek pudełka  nie musi być bardzo  precyzyjne. 9 Po ułożeniu siatki na bocznej ściance pudełka powtórz czynności z etapów 7. i 8., ale tym razem w odniesieniu do ścianki górnej. Jeśli trzeba dopasować perspektywę do większej liczby płaszczyzn, można dla każdej z nich utwo- rzyć oddzielną warstwę. Umieszczenie rezultatów działania filtra Vanishing Point (Punkt zbiegu) na oddzielnych warstwach pozwala zachować nienaruszony obraz oryginalny, a poza tym umoż- liwia wykorzystanie takich elementów, jak krycie warstw, style i tryby mieszania. Teraz możemy przystąpić do nadania właściwej perspektywy obrazkowi z telefonem. 10 Wciśnij klawisze Ctrl+V (Windows) lub Command+V (Mac OS), aby wkleić zawartość schowka na utworzoną siatkę. To spowoduje automatyczne włączenie narzędzia Marquee (Zaznaczanie) w oknie filtra Vanishing Point (Punkt zbiegu). 11 Za pomocą narzędzia Marquee (Zaznaczanie) ( ) przesuń obrazek na środek przedniej płaszczyzny perspektywy, aby jego większa część znalazła się na głównej ściance pudełka, ale by również zawijał się na pozostałe ścianki. Ustawienie obrazka na przedniej ściance ma duże znaczenie dla jego ułożenia na pozostałych płaszczyznach. 12 Jeśli jesteś zadowolony z uzyskanego efektu, kliknij przycisk OK. 13 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), aby zapisać rezultat dotychczasowej pracy. PhS-5-Book.indb 243 2011-01-31 17:19:52 AdobE  PhoToShoP  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  243 definiowanie własnych skrótów klawiszowych Photoshop ma zdefiniowane skróty klawiszowe dla większości narzędzi i poleceń, ale możemy również tworzyć własne skróty. Podczas realizowania kolejnych etapów naszej kompozycji umieścimy w niej jeszcze kilka elementów graficznych przygoto- wanych w programie Adobe Illustrator. Aby przyśpieszyć pracę, zdefiniujemy skrót klawiszowy dla polecenia Place (Umieść). 1 Wybierz polecenie Edit/Keyboard Shortcuts (Edycja/Skróty klawiszowe). Zostanie otwarte okno dialogowe Keyboard Shortcuts and Menus (Skróty klawiszowe i menu). 2 W kolumnie Application Menu Command (Polecenie menu aplikacji) kliknij trójkącik obok pozycji File (Plik), aby rozwinąć jej zawartość. Przewiń w dół i zaznacz polecenie Place (Umieść). 3 Wciśnij klawisz F7, aby przypisać go jako skrót polecenia. Pojawi się ostrzeżenie, że klawisz F7 jest już przypisany do polecenia Window /Layers (Okno/Warstwy), służącego do otwierania i zamykania panelu Layers (Warstwy). 4 Kliknij kolejno przyciski Accept (Zakceptuj) i OK. 244  LEkCjA  9  zaawansowane  techniki  pracy  z  warstwami PhS-5-Book.indb 244 2011-01-31 17:19:53 Umieszczanie zaimportowanej grafiki Teraz zrobimy użytek ze skrótu klawiszowego, który przed chwilą zdefiniowali- śmy, i wzbogacimy nasze pudełko o dodatkowe elementy graficzne. Zaimportowana grafika zawiera napis ZX-Tel cellular, utworzony za pomocą narzędzia Type (Tekst) w Illustratorze, ale później przekonwertowany do postaci bitmapowej. Uniemożliwia to wprawdzie edycję tekstu, ale za to nie ma niebezpieczeństwa, że osoby korzystające z tego pliku zobaczą tekst w innej postaci z powodu braku odpowiedniej czcionki w systemie. 1 Wciśnij klawisz F7, aby otworzyć okno dialogowe Place (Umieść). 2 Zaznacz plik ZX-Tel logo.ai w folderze Lesson09. Kliknij przycisk Place (Umieść). Zostanie otwarte okno dialogowe Place PDF (Umieść PDF). 3 Pozostaw ustawienia domyślne i kliknij przycisk OK. Obrazek z logo zostanie otwarty w trybie Free Transform (Przekształcanie swobodne), więc można go modyfikować. Polecenie Place (Umieść) służy do umieszczania w edytowanym obrazie zdjęć, grafik oraz innych obsługiwanych przez Photoshopa elementów jako obiektów inteligentnych. Jak pamiętamy z poprzednich lekcji, obiekty inteligentne zachowują źródłową postać obrazu z jego wszystkimi oryginalnymi atrybutami. Warstwy obiektów inteligentnych można edytować w sposób nieniszczący. Jednak gdy ich używamy, niektóre filtry i style warstw stają się niedostępne. 4 Przeciągnij logo na przednią ściankę pudełka, a następnie zmień jego rozmiary, wykorzystując narożne uchwyty, tak aby rozciągało się mniej więcej na całą szerokość pudełka. Nie musisz robić tego bardzo dokładnie — wkrótce poprawimy wszystko za pomocą filtra Vanishing Point (Punkt zbiegu). 5 Jeśli uzyskany efekt jest satysfakcjonujący, wciśnij klawisz Enter lub Return. Kolejny element został dodany do naszej kompozycji. Nowy element będzie widoczny w panelu Layers (Warstwy) jako warstwa ZX-Tel logo. Mała ikona w prawym dolnym rogu miniatury tej warstwy wskazuje, że jest to obiekt inteligentny (ang. smart object). 6 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), aby zapisać rezultat dotychczasowej pracy. PhS-5-Book.indb 245 2011-01-31 17:19:54 AdobE  PhoToShoP  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  245 dodawanie grafiki z zastosowaniem perspektywy Dodany przed chwilą tekst poddamy przekształceniom i stylizacji, aby wyglądał bardziej realistycznie i pasował do perspektywy wyznaczonej przez ścianki pudełka. Aby móc skorzystać z filtra Vanishing Point (Punkt zbiegu), musimy rozpocząć od konwersji danych wektorowych obiektu inteligentnego na zwykłe piksele. 1 W panelu Layers (Warstwy) kliknij prawym przyciskiem myszy (Windows) lub kliknij przy wciśniętym klawiszu Control (Mac OS) warstwę ZX-Tel logo i z menu kontekstowego wybierz polecenie Rasterize Layer (Rasteryzuj warstwę). Obiekt inteligentny zamieni się w zwykłą warstwę rastrową. 2 Wybierz polecenie Image/Adjustments/Invert (Obraz/Dopasowania/Odwróć), aby zamienić kolor czarny na szary. Dzięki temu po nałożeniu na pudełko tekst będzie bardziej czytelny. 3 Przy aktywnej warstwie ZX-Tel logo wybierz polecenie Select/All (Zaznacz/Wszystko). W ten sposób zaznaczysz całą zawartość tej warstwy. 4 Wybierz polecenie Edit/Cut (Edycja/Wytnij). 5 Wybierz polecenie Filter/Vanishing Point (Filtr/Punkt zbiegu), aby powrócić do siatki perspektywy nałożonej na trójwymiarowe pudełko z rysunkiem telefonu. 246  LEkCjA  9  zaawansowane  techniki  pracy  z  warstwami PhS-5-Book.indb 246 2011-01-31 17:19:55 6 Wciśnij klawisze Ctrl+V (Windows) lub Command+V (Mac OS), aby wkleić logo na płaszczyznę perspektywy, a następnie ustaw je na przedniej ściance pudełka. 7 Wciśnij klawisze Ctrl+T (Windows) lub Command+T (Mac OS), aby wyświetlić uchwyty przekształcenia. Przeciągając te uchwyty, dopasuj logo do rozmiarów pudełka. Być może trzeba będzie także obrócić napis. 8 Wciśnij klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i przeciągnij kopię logo na górę pudełka. Po ustawieniu go we właściwym położeniu kliknij przycisk OK. 9 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), aby zapisać rezultat dotychczasowej pracy. dodawanie stylu warstwy Aby grafice przedstawiającej logo nadać nieco głębi, zastosujemy odpowiedni styl warstwy. Style warstw są to zautomatyzowane efekty, które można przypisywać warstwom obrazu. 1 W panelu Layers (Warstwy) zaznacz warstwę ZX-Tel logo. 2 Z menu głównego wybierz polecenie Layer/Layer Style/Bevel and Emboss (Warstwa/Styl warstwy/Faseta i płaskorzeźba). Pozostaw ustawienia domyślne i kliknij przycisk OK. Teraz logo ma wyraźne, głębokie krawędzie, dzięki czemu całe pudełko nabrało większej głębi. PhS-5-Book.indb 247 2011-01-31 17:19:56 AdobE  PhoToShoP  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  247 Umieszczanie grafiki na ściance bocznej Aby ukończyć projekt opakowania, na bocznej ściance pudełka umieścimy grafikę zawierającą informacje o produkcie. 1 Wciśnij klawisz F7 i zaznacz plik Side Box Copy.ai. Następnie kliknij przycisk Place (Umieść). W oknie dialogowym Place PDF (Umieść PDF) pozostaw ustawienia domyślne i kliknij przycisk OK. 2 Wciśnij klawisz Shift; przeciągając narożny uchwyt ramki, z grubsza dopasuj rozmiary grafiki do rozmiarów bocznej ścianki pudełka. Wciśnięciem klawisza Enter (Windows) lub Return (Mac OS) zatwierdź umieszczenie nowego elementu. 3 W panelu Layers (Warstwy) kliknij prawym przyciskiem myszy (Windows) lub kliknij przy wciśniętym klawiszu Control (Mac OS) warstwę Side Box Copy i z menu kontekstowego wybierz polecenie Rasterize Layer (Rasteryzuj warstwę). Aby uczynić tekst bardziej czytelnym, zaznaczymy go i zmienimy kolor. 4 Z przybornika wybierz narzędzie Polygonal Lasso (Lasso wielokątne) ( pod narzędziem Lasso (Lasso) ( ). ), ukryte 5 Kolejnymi kliknięciami obrysuj górny blok tekstu. Następnie wciśnij klawisz Shift i obrysuj dolny fragment tekstu. W ten sposób cały tekst zostanie zaznaczony. Staraj się nie zaznaczyć wykresu. Użyliśmy narzędzia Polygonal Lasso (Lasso wielokątne), ponieważ wiersze tekstu tworzą dość nieregularny kształt, chociaż w tym przypadku można byłoby użyć również narzę- dzia Rectangular Marquee (Zaznaczanie prostokątne). 6 Wciśnij klawisze Ctrl+I (Windows) lub Command+I (Mac OS), aby zamienić kolor czarny na biały. Następnie wybierz polecenie Select/Deselect (Zaznacz/ Usuń zaznaczenie). 248  LEkCjA  9  zaawansowane  techniki  pracy  z  warstwami PhS-5-Book.indb 248 2011-01-31 17:19:56 dopasowanie kolejnej grafiki do perspektywy obrazu Umieszczony w obrazie nowy element graficzny nałożymy teraz na boczną ściankę pudełka. 1 Uaktywnij warstwę Side Box Copy, a następnie wybierz polecenie Select/All (Zaznacz/Wszystko). 2 Wciśnij klawisze Ctrl+X (Windows) lub Command+X (Mac OS), aby wyciąć i przenieść do schowka zawartość warstwy. 3 Wybierz polecenie Filter/Vanishing Point (Filtr/Punkt zbiegu). 4 Wciśnij klawisze Ctrl+V (Windows) lub Command+V (Mac OS), aby wkleić grafikę na płaszczyznę perspektywy. 5 Ustaw grafikę, by pasowała do ścianki bocznej. W razie potrzeby wciśnij klawisze Ctrl+T (Windows) lub Command+T (Mac OS) i za pomocą uchwytów przekształcenia skoryguj położenie i rozmiary grafiki. 6 Po uzyskaniu satysfakcjonującego rezultatu kliknij przycisk OK. Całą procedurę umieszczania grafiki i dopasowywania jej do perspektywy obrazu powtórzymy jeszcze raz. 7 Wciśnij klawisz F7 i odszukaj, a następnie umieść w obrazie zawartość pliku Special Offer.ai. Po zamknięciu okna przyciskiem OK zmniejsz rozmiary grafiki, aby zmieściła się w lewym dolnym rogu przedniej ścianki pudełka. Zatwierdź umieszczenie grafiki klawiszem Enter lub Return. 8 W panelu Layers (Warstwy) kliknij prawym przyciskiem myszy (Windows) lub kliknij przy wciśniętym klawiszu Control (Mac OS) warstwę Special Offer i z menu kontekstowego wybierz polecenie Rasterize Layer (Rasteryzuj warstwę). Warstwa nie będzie już obiektem inteligentnym. PhS-5-Book.indb 249 2011-01-31 17:19:57 AdobE  PhoToShoP  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  249 9 Dopasuj grafikę Special Offer do perspektywy, postępując tak samo jak w przypadku grafik umieszczanych wcześniej: • przy aktywnej warstwie Special Offer wybierz polecenie Select/All (Zaznacz/ Wszystko), • wciśnij klawisze Ctrl+X (Windows) lub Command+X (Mac OS), aby wyciąć i przenieść do schowka obszar zaznaczony, • wybierz polecenie Filter/Vanishing Point (Filtr/Punkt zbiegu), • wciśnij klawisze Ctrl+V (Windows) lub Command+V (Mac OS), aby wkleić zawartość schowka, • ustaw grafikę w lewym dolnym rogu przedniej ścianki pudełka i kliknij przycisk OK. 10 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), aby zapisać rezultat dotychczasowej pracy. dodanie warstwy korekcyjnej Aby zwiększyć realizm kompozycji, dodamy warstwę korekcyjną (dopasowania), wpro- wadzającą cień na bocznej ściance pudełka. Warstwy korekcyjne umożliwiają modyfikowanie kolorów i tonów obrazu bez trwałego naruszania wartości oryginalnych. Na przykład jeśli utworzymy warstwę korekcyjną typu Color Balance (Balans kolorów), stworzymy sobie możliwość swobodnego ekspe- rymentowania z kolorami obrazu — wszelkie zmiany będą wprowadzane wyłącznie na warstwie korekcyjnej. Jeśli zdecydujemy się przywrócić pierwotny wygląd obrazu, będziemy mogli to zrobić przez zwykłe ukrycie lub usunięcie tej warstwy. Warstwy korekcyjne stosowaliśmy już w poprzednich lekcjach. Tym razem dodamy warstwę Levels (Poziomy) i za jej pomocą zwiększymy zakres tonalny w obszarze zazna- czonym, uzyskując w ten sposób wzmocnienie kontrastu. Warstwa korekcyjna wpływa na wygląd wszystkich warstw leżących niżej, o ile podczas jej tworzenia nie jest aktywne żadne zaznaczenie. 1 W panelu Layers (Warstwy) kliknij warstwę Side Box Copy, aby ją uaktywnić. 2 Z przybornika wybierz narzędzie Polygonal Lasso (Lasso wielokątne) ( ) i klikając w narożnikach, zaznacz boczną ściankę pudełka. 250  LEkCjA  9  zaawansowane  techniki  pracy  z  warstwami PhS-5-Book.indb 250 2011-01-31 17:19:57 3 W panelu Adjustments (Dopasowania) kliknij przycisk Levels (Poziomy), aby utworzyć warstwę korekcyjną. Jeśli panel Adjustments (Dopasowania) nie jest otwarty, wybierz polecenie Windows/Adjustments (Okno/Dopasowania). 4 W panelu Layers (Warstwy) kliknij dwukrotnie nazwę Levels 1 (Poziomy 1) i zmień ją na Shadow (cień). Nową nazwę zatwierdź klawiszem Enter lub Return. 5 W panelu Adjustments (Dopasowania) przeciągnij prawy (biały) suwak poziomów wyjściowych do wartości około 210, aby zmniejszyć jasność, a następnie kliknij przycisk Return to adjustment list (Powrót do listy dopasowania) ( ) w dolnej części panelu. 6 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), aby zapisać rezultat swojej pracy. 7 Zaobserwuj zmiany w wyglądzie obrazu wprowadzone przez warstwę dopasowania, wyłączając i włączając ją kliknięciami ikony oka ( Gdy skończysz, włącz widoczność wszystkich warstw z wyjątkiem Full Art. ) w kolumnie widoczności. PhS-5-Book.indb 251 2011-01-31 17:19:59 AdobE  PhoToShoP  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  251 Kompozycje warstw Następnym etapem będzie zapisanie aktualnej konfiguracji jako kompozycji warstw. Kompozycje warstw pozwalają w łatwy sposób przełączać się między różnymi ukła- dami warstw i efektów w obrębie tego samego pliku. Można powiedzieć, że kompo- zycja warstw jest czymś w rodzaju zdjęcia zrobionego przy określonym stanie panelu Layers (Warstwy). 1 Wybierz polecenie Window/Layer Comps (Okno/Kompozycje warstw). 2 U dołu panelu Layer Comps (Kompozycje warstw) kliknij przycisk Create New Layer Comp (Utwórz nową kompozycję warstwy). Nową kompozycję nazwij Black Box (czarne pudełko) i w polu Comment (Komentarz) wpisz krótki jej opis: 3D box, black top and side shape with full-color art (pudełko trójwymiarowe, czarna góra i bok pokryty kolorową grafiką). Kliknij przycisk OK. Teraz dokonamy pewnych zmian i zapiszemy nowy wygląd pudełka jako kolejną kom- pozycję warstw. 3 W panelu Layers (Warstwy) ukryj warstwy Black Box i Shape Art oraz włącz widoczność warstwy Full Art. Tę wersję pudełka zapiszemy jako nową kompozycję warstw. 252  LEkCjA  9  zaawansowane  techniki  pracy  z  warstwami PhS-5-Book.indb 252 2011-01-31 17:20:00 4 U dołu panelu Layer Comps (Kompozycje warstw) kliknij przycisk Create New Layer Comp (Utwórz nową kompozycję warstwy). Wpisz nazwę Full Image (pełny obraz) i opis 3D box, blue top with full-color art (pudełko trójwymiarowe, niebieska góra z kolorową grafiką). Kliknij przycisk OK. 5 Porównaj obie wersje pudełka, włączając w panelu Layer Comps (Kompozycje warstw) na przemian obie kompozycje. Kompozycje warstw można wykorzystać również do dokumentowania wyglądu warstw — czy mają przypisane jakieś style i jakie są ich tryby mieszania. 6 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), aby zapisać rezultat swojej pracy. zarządzanie warstwami Kompozycje warstw to wspaniały sposób prezentowania różnych wersji opracowywa- nego projektu. Równie pożyteczną jest możliwość łączenia warstw w grupy według ich zawartości. W kolejnym ćwiczeniu zorganizujemy w ten sposób wszystkie elementy tekstowe i graficzne. 1 W panelu Layers (Warstwy) zaznacz warstwy Special Offer, Side Box Copy i ZX-Tel logo. W tym celu kliknij każdą z nich, trzymając wciśnięty klawisz Ctrl (Windows) lub Command (Mac OS). PhS-5-Book.indb 253 2011-01-31 17:20:01 AdobE  PhoToShoP  CS5/CS5  PL.  ofICjALny  PodRęCznIk  253 2 Z menu panelu wybierz polecenie New Group from Layers (Nowa grupa z warstw). Jako nazwę grupy wpisz Box Type (tekst pudełka) i kliknij przycisk OK. 3 Wciskając klawisz Shift, zaznacz warstwy Shadow, Shape Art i Full Art, a następnie powtórz etap 2. W oknie dialogowym New Group from Layers (Nowa grupa z warstw) wpisz nazwę grupy Box Artwork (grafika pudełka) i kliknij przycisk OK. Grupy warstw ułatwiają porządkowanie i zarządzanie pojedynczymi warstwami. Grupę można w razie potrzeby rozwinąć i obejrzeć zawarte w nim warstwy lub zwinąć i w ten sposób uprościć widok palety. Kolejność warstw w grupie może być zmieniana. 4 Kliknij ikony oka obok każdej grupy warstw, aby wyłączyć ich widoczność, i sprawdź w ten sposób, jak warstwy zostały pogrupowane. Następnie przywróć widoczność obu grup. Pod wieloma względami grupy warstw funkcjonują dokładnie tak samo jak pojedyncze warstwy. Można je zaznaczać, kopiować, przesuwać, a nawet przypisywać im roz- ma ite atrybuty i maski. Każda modyfikacja grupy przenosi się na wszystkie tworzące ją warstwy. 254  LEkCjA  9  zaawansowane  techniki  pracy  z  warstwami PhS-5-Book.indb 254 2011-01-31 17:20:03 Spłaszczanie wielowarstwowego obrazu Teraz, tak jak w poprzednich lekcjach, spłaszczymy nasz obraz. Wszystkie warstwy zostaną połączone w jedną warstwę tła, co znacząco zmniejszy rozmiar pliku. Jeśli zamierzamy przesłać plik w celu wykonania wydruków próbnych, dobrym pomysłem będzie zapisanie dwóch wersji: jednej — zawierającej wszystkie warstwy, które w razie potrzeby można ponownie zmodyfikować, oraz drugiej, spłaszczonej, przeznaczonej do wysłania do drukarni. 1 Na początek przyjrzyj się liczbom w lewym dolnym rogu okna obrazu lub okna programu. Jeśli rozmiar pliku (na przykład Doc: 5,01M/43M) nie jest widoczny, kliknij strzałkę u dołu okna, rozwiń menu i wybierz z niego opcję Show/Document Sizes (Pokaż/Rozmiar dokumentu). Pierwsza liczba jest wielkością obrazu drukowanego, która jest zbliżona do rozmiaru, jaki miałby plik w formacie Photoshopa po spłaszczeniu. Liczba po prawej stronie wskazuje przybliżoną wielkość aktualnego pliku z wszystkimi warstwami i kanałami. 2 Wybierz polecenie Image/Duplicate (Obraz/Powiel). Utworzonej w ten sposób kopii pliku nadaj nazwę 09Final.psd i kliknij przycisk OK. 3 Z menu panelu Layers (Warstwy) wybierz polecenie Flatten Image (Spłaszcz obraz). W oknie z pytaniem, czy usunąć warstwy ukryte, kliknij OK. Wszystkie warstwy obrazu 09Final.psd zostały połączone w jedną warstwę tła. Teraz obydwa rozmiary pliku widoczne w lewym dolnym rogu okna obrazku są takie same i równe mniejszemu z tych, które były wyświetlane poprzednio. Zauważ, że po spłasz- czeniu obszary przezroczyste stały się białe. 4 Wybierz polecenie Edit/Undo Flatten Image (Edycja/Cofnij Spłaszcz obraz). W następnym ćwiczeniu wypróbujemy inny sposób łączenia warstw i zmniejszania rozm
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Adobe Photoshop CS5/CS5 PL. Oficjalny podręcznik
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: