Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00135 000958 12921762 na godz. na dobę w sumie
Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik - książka
Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik - książka
Autor: Liczba stron: 376
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-6422-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> photoshop
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Najszybszy i najłatwiejszy sposób na poznanie Adobe Photoshop CS6!

Adobe Photoshop to najpopularniejszy program do obróbki grafiki rastrowej. Rozwijany od wielu lat, co roku zaskakuje kolejnymi innowacjami. Jego możliwości są ponadprzeciętne, a graficy nie wyobrażają sobie świata bez Photoshopa. Nie inaczej jest z jego najnowszą wersją CS6. Kolejne nowości i ulepszenia pozwolą Ci na jeszcze przyjemniejszą i bardziej wydajną pracę z Twoimi zdjęciami.

Dzięki tej książce masz szansę błyskawicznie opanować nowości z ostatniej wersji oraz funkcje od lat dostępne w Photoshopie. Została ona napisana przez najlepszych specjalistów z firmy Adobe, co gwarantuje najwyższą jakość informacji. W trakcie lektury dowiesz się, jak skonfigurować swój obszar roboczy, korygować zdjęcia, korzystać z potencjału mechanizmu warstw oraz wydajnie używać zaznaczeń. W kolejnych rozdziałach zdobędziesz informacje na temat masek, kanałów i ścieżek. Adobe Photoshop może również przydać się do edycji materiałów wideo - temu tematowi został poświęcony cały rozdział. Nauczysz się stąd tworzyć elementy trójwymiarowe czy przygotowywać plik na potrzeby internetu. Przekonasz się też, że uzyskanie zgodności kolorów na ekranie i wydruku nie musi być takie trudne. To idealny podręcznik dla wszystkich użytkowników programu, którzy chcą poznać Photoshop CS6 lub poszerzyć swoje umiejętności. Nie pożałujesz tego zakupu!

Dzięki tej książce:

Kompletny przewodnik po świecie Photoshopa!


Patron medialny:


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SpiS TreŚCi WPROWADZENIE 1 O książce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 O książce Co nowego w tym wydaniu Co nowego w tym wydaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Photoshop Extended Photoshop Extended . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Wymagania wstępne Wymagania wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Instalacja programu Adobe Photoshop Instalacja programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Uruchamianie programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Kopiowanie plików do ćwiczeń. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Przywracanie ustawień domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Dodatkowe źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Certyfi katy fi rmy Adobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1 zapoznanie SiĘ z oBSzareM roBoCzYM 8 Rozpoczynanie pracy w programie Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Korzystanie z narzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Korzystanie z paska opcji i paneli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Cofanie wykonanych operacji w Photoshopie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Dostosowanie przestrzeni roboczej do własnych potrzeb i upodobań . . . . . . . 33 Korzystanie z pomocy Photoshopa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Sprawdzanie aktualizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 2 podSTaWoWa KoreKTa FoToGraFii 44 Strategia retuszu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Strategia retuszu Rozdzielczość i wymiary obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Rozdzielczość i wymiary obrazu Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Rozpoczynamy pracę Poprawianie kolorystyki obrazu w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Poprawianie kolorystyki obrazu w Camera Raw Prostowanie i kadrowanie obrazu w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Zastępowanie kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Korygowanie nasycenia za pomocą narzędzia Sponge (Gąbka) . . . . . . . . . . . . . . 54 Retuszowanie za pomocą narzędzia Clone Stamp (Stempel). . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Korzystanie z narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 iv sPis treŚci Stosowanie narzędzia Patch (Łatka) w trybie uwzględniania zawartości obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Stosowanie fi ltra Unsharp Mask (Maska wyostrzająca) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Zapisywanie obrazu na potrzeby druku czterokolorowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 3 zaznaCzenia 66 Zaznaczenia i narzędzia do ich tworzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Zaznaczenia i narzędzia do ich tworzenia Rozpoczynamy pracę Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Stosowanie narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) Stosowanie narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Przesuwanie zaznaczonego obszaru Przesuwanie zaznaczonego obszaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Manipulowanie zaznaczeniami Manipulowanie zaznaczeniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magic Wand (Różdżka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Zaznaczanie za pomocą narzędzi typu Lasso . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Obracanie zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magnetic Lasso (Lasso magnetyczne) . . . . 82 Kadrowanie obrazu i usuwanie zaznaczonego fragmentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 4 podSTaWoWe inForMaCJe o WarSTWaCH 90 O warstwach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Panel Layers (Warstwy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Zmiana kolejności warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Nakładanie gradientu na warstwę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Stosowanie stylów warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Dodanie warstwy dopasowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Aktualizacja efektu warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Dodawanie obramowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Spłaszczanie i zapisywanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 5 popraWianie i doSKonaLenie FoToGraFii CYFroWYCH 124 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Rozpoczynamy pracę Wewnętrzny format aparatu (RAW) Wewnętrzny format aparatu (RAW) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Przetwarzanie plików w Camera Raw Przetwarzanie plików w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Zaawansowana korekta kolorów Zaawansowana korekta kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Poprawianie fotografi i cyfrowych w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Korygowanie zniekształceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Powiększanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Adobe PhotoshoP cs6/cs6 PL. oficjALny Podręcznik v 6 MaSKi i KanaŁY 166 Praca z maskami i kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Praca z maskami i kanałami Rozpoczynamy pracę Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Tworzenie maski Tworzenie maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Poprawianie maski Poprawianie maski. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Tworzenie szybkiej maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Manipulowanie obrazem za pomocą funkcji Puppet Warp (Wypaczenie marionetkowe) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 Praca z kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 7 proJeKT TYpoGraFiCznY 186 Tekst — wiadomości wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Tekst — wiadomości wstępne Rozpoczynamy pracę Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Tworzenie maski przycinającej z tekstu Tworzenie maski przycinającej z tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Układanie tekstu wzdłuż ścieżki Układanie tekstu wzdłuż ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Zniekształcanie tekstu Zniekształcanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Projektowanie tekstu akapitowego Projektowanie tekstu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 8 TeCHniKi rYSUnKU WeKToroWeGo 206 O obrazach bitmapowych i grafi ce wektorowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 O obrazach bitmapowych i grafi ce wektorowej O ścieżkach i narzędziu Pen (Pióro) O ścieżkach i narzędziu Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Rozpoczynamy pracę Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Stosowanie ścieżek Stosowanie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Tworzenie obiektów wektorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Rysowanie dowolnych kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Importowanie obiektów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 9 KoMponoWanie zaaWanSoWane 232 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Komponowanie pocztówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Stosowanie fi ltrów Stosowanie fi ltrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Ręczne kolorowanie zaznaczonych obszarów warstwy Ręczne kolorowanie zaznaczonych obszarów warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Stosowanie fi ltrów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Dodawanie cieni i obwódki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Ujednolicenie schematu kolorów w kilku obrazach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Automatyzacja zadań wieloetapowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 vi sPis treŚci Tworzenie panoramy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Prace wykończeniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 10 edYCJa Wideo 268 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Rozpoczynamy pracę Tworzenie nowego fi lmu Tworzenie nowego fi lmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Animowanie tekstu za pomocą klatek kluczowych Animowanie tekstu za pomocą klatek kluczowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Tworzenie efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Dodawanie przejść . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Podkład muzyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Wyciszanie niepożądanych dźwięków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283 Renderowanie fi lmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 11 MaLoWanie pĘdzLeM MieSzaJĄCYM 288 O pędzlu mieszającym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Ustalanie parametrów pędzla Ustalanie parametrów pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 Mieszanie kolorów Mieszanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295 Konfi gurowanie własnych pędzli Konfi gurowanie własnych pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Mieszanie kolorów pędzla z kolorami fotografi i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 12 GraFiKa TrÓJWYMiaroWa 308 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Tworzenie trójwymiarowego kształtu z warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Manipulowanie obiektami trójwymiarowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312 Dodawanie kolejnych obiektów 3D. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Scalanie warstw 3D, aby współdzieliły tę samą przestrzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318 Ustawianie obiektów w scenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 Nakładanie materiałów na obiekty 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 Oświetlanie sceny 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Renderowanie sceny 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 13 przYGoToWYWanie pLiKÓW dLa poTrzeB inTerneToWYCH 338 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 Tworzenie plasterków Tworzenie plasterków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343 Eksportowanie kodu HTML i obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 Stosowanie funkcji Zoomify Stosowanie funkcji Zoomify . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 Tworzenie galerii internetowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Adobe PhotoshoP cs6/cs6 PL. oficjALny Podręcznik vii 14 JaK UzYSKaĆ zGodnoŚĆ KoLorÓW na eKranie i na WYdrUKU 360 Reprodukcja kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364 Defi niowanie ustawień zarządzania kolorem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364 Testowanie obrazu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365 Identyfi kacja kolorów spoza danej przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366 Korekta obrazu i wydruk próbny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368 Zapisywanie obrazu w pliku CMYK EPS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370 Drukowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371 SKOROWIDZ 373 viii sPis treŚci Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiCJALny PodręCzniK 123 5 POPRAWIANIE I DOSKONALENIE FOTOGRAFII CYFROWYCH Tematyka lekcji W tej lekcji opisujemy, jak: • przetworzyć zdjęcia zapisane w wewnętrznym formacie aparatu i zachować je wraz z wprowadzonymi zmianami, • wykonywać typowe korekty fotografii cyfrowych, takie jak usuwanie efektu „czerwonych oczu” i szumów oraz wydobywanie szczegółów w światłach i cieniach, • korygować zdjęcia z optycznymi błędami obiektywu, • dopasować i połączyć dwa zdjęcia w celu powiększenia głębi ostrości, • efektywnie organizować i archiwizować kolekcje zdjęć oraz zarządzać nimi, • połączyć zdjęcia o różnych ekspozycjach w celu uzyskania obrazu o dużej rozpiętości tonalnej (HDR). Na ćwiczenia tej lekcji należy przeznaczyć około półtorej godziny. W razie potrzeby można usunąć z dysku pliki poprzednich ćwiczeń i sko- piować w ich miejsce folder Lesson05. Podczas pracy pliki startowe będą na ogół zachowywane, ale w razie potrzeby będzie można je przywrócić przez ponowne skopiowanie z płyty dołączonej do książki. 124 Niezależnie od tego, czy kolekcje cyfrowych zdjęć gromadzone są dla różnych klientów lub projektów, czy też są to osobiste zbiory przeznaczone do archiwizowania i zachowania dla potomnych, Photoshop oferuje szeroką gamę narzędzi do ich importowania, poprawiania i przechowywania. 125 Rozpoczynamy pracę Podczas tej lekcji dokonamy korekcji kilku zdjęć za pomocą Photoshopa i dołączanej do niego aplikacji Adobe Camera Raw. Poznamy przy tym popularne techniki retu- szerskie, za pomocą których można poprawić wygląd fotografii cyfrowych. Naukę rozpoczniemy od przeglądu w Adobe Bridge obrazów przed modyfikacją i po niej. 1 Uruchom Photoshopa; aby przywrócić domyślne ustawienia, natychmiast przytrzymaj wciśnięte klawisze Ctrl+Alt+Shift (Windows) lub Command+Option+Shift (Mac OS) (zob. punkt „Przywracanie ustawień domyślnych” na stronie 4). 2 W oknie komunikatu, które pojawi się na ekranie, zatwierdź przyciskiem Yes (Tak) usunięcie pliku z ustawieniami Photoshopa. 3 Wybierz polecenie File/Browse in Bridge (Przeglądaj w programie Bridge), aby otworzyć przeglądarkę. 4 W panelu Favorites (Ulubione) kliknij folder Lessons, a następnie w panelu Contents (Zawartość) kliknij dwukrotnie folder Lesson05, aby go otworzyć. 5 Upewnij się, czy miniatury podglądu są wystarczająco duże, aby móc dokładnie przyjrzeć się zdjęciom, i odszukaj pliki 05A_Start.crw oraz 05A_End.psd. 05A_Start.crw 05A_End.psd Oryginalne zdjęcie kościoła w stylu hiszpańskim jest plikiem zapisanym w formacie RAW, więc nie posiada rozszerzenia .psd, które pojawiało się w książce do tej pory. Zdjęcie zostało wykonane aparatem Canon Digital Rebel, posiada więc rozszerzenie wewnętrznego formatu Canona — .crw. Przetworzenie tego zdjęcia będzie polegało na rozjaśnieniu, wyostrzeniu oraz wyczyszczeniu. Na koniec zapiszemy je w formacie JPEG z przeznaczeniem dla internetu oraz w formacie PSD, aby móc dalej nad nim pracować w Photoshopie. 126 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych 6 Porównaj miniatury obrazów 05B_Start.psd i 05B_End.psd. 05B_Start.psd 05B_End.psd Aby uzyskać taki rezultat, skorygujemy kolory i poprawimy kilka szczegółów. 7 Odszukaj pliki 05C_Start.psd oraz 05C_End.psd i przyjrzyj się ich miniaturom. 05C_Start.psd 05C_End.psd Portret dziewczynki na plaży poprawimy przez wydobycie szczegółów świateł i cieni, usunięcie efektu czerwonych oczu oraz wyostrzenie. Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 127 8 Przyjrzyj się miniaturom obrazów 05D_Start.psd oraz 05D_End.psd. 05D_Start.psd 05D_End.psd W tym przypadku korekta polegać będzie na usunięciu beczułkowatego zniekształce- nia obrazu. 9 Obejrzyj miniatury obrazów 05E_Start.psd oraz 05E_End.psd. 05E_Start.psd 05E_End.psd Pierwszy obraz zawiera dwa zdjęcia, na których ostry jest albo pierwszy plan, albo tło. Po ich połączeniu uzyskamy obraz z głębią ostrości obejmującą cały kadr. Dodamy też kilka palików na plaży i zastosujemy filtr typu Iris Blur (Rozmycie przesłony). 128 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych Wewnętrzny format aparatu (RAW) Pliki zapisane w formacie RAW zawierają nieprzetworzone dane pochodzące bezpośrednio z przetwornika obrazu. Wiele aparatów ma możliwość zapisywania takich zdjęć. Zaletą tego formatu jest to, że interpretacja danych oraz ich modyfiko- wanie zależy wyłącznie od fotografa, a nie od aparatu. (Format JPEG nie daje nam takiej swobody — w tym przypadku obraz jest w dużym stopniu przetwarzany przez wewnętrzne układy aparatu). Dzięki temu, że aparat nie bierze udziału w obróbce obrazu, możemy swobodnie ustawić balans bieli, zakres tonalny, kontrast, nasycenie kolorów i ostrość. Pliki w formacie RAW przypominają więc nieco negatywy kla- sycznych fotografii. W każdym momencie można wrócić do oryginału i powtórnie go przetworzyć, aby osiągnąć zamierzony efekt. Aby aparat tworzył pliki RAW, należy wybrać w nim opcję zapisywania zdjęć w jego własnym, wewnętrznym formacie. Po przeniesieniu do komputera pliki otrzymają rozszerzenia, takie jak .nef (w przypadku aparatów Nikon) czy .crw (aparaty firmy Canon). Programy Bridge i Photoshop obsługują pliki pochodzące z aparatów takich firm, jak Canon, Kodak, Leica, Nikon i wielu innych. Aplikacje te umożliwiają także przetwarzanie wielu obrazów jednocześnie. Po obróbce pliki mogą być zapisywane w formacie DNG, JPEG, TIFF lub PSD. Za pomocą modułu Adobe Camera Raw oferującego kilka funkcji edycyjnych, jakich nie znajdziemy w Photoshopie, możemy przetwarzać zarówno pliki RAW, jak i TIFF oraz JPEG. Jednak w przypadku tych ostatnich formatów nie będziemy mieć pełnej swobody w korygowaniu balansu bieli i innych ustawień. Camera Raw może otwierać i przetwarzać pliki RAW, ale nie potrafi ich zapisywać w tym samym formacie. Z modułu Camera Raw korzystaliśmy już podczas lekcji 2., kiedy to poprawialiśmy kolorystykę i jasność obrazu. Tym razem jednak wykorzystamy znacznie więcej funkcji. Przetwarzanie plików w Camera Raw Podczas wykonywania modyfikacji za pomocą modułu Camera Raw, wersje ory- ginalne zostają zachowane. Dzięki temu istnieje możliwość wielokrotnej edy- cji i eksportowania przetworzonego obrazu, przy jednoczesnym zachowaniu nienaruszonego oryginału. Otwieranie plików w Camera Raw Moduł Camera Raw można otworzyć zarówno z poziomu Adobe Bridge, jak i Photoshopa. Te same zabiegi edycyjne można stosować do wielu plików jednocze- śnie. Jest to szczególnie przydatne, gdy mamy do opracowania większą liczbę zdjęć zrobionych w tych samych warunkach i przy tych samych ustawieniach aparatu.  Uwaga: Format Photoshop Raw (rozszerze- nie .raw) służy do przenoszenia obrazów między różnymi progra- mami i platformami komputerowymi. Nie należy go mylić z wewnętrznym formatem aparatu cyfrowego. Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 129 Moduł Camera Raw zawiera szeroką gamę opcji, które pozwalają ustawiać balans bieli, ekspozycję, kontrast, ostrość, krzywe tonalne oraz wiele innych parametrów. W tym ćwiczeniu przetworzymy jeden obraz, a następnie te same ustawienia zastosu- jemy do innych, podobnych obrazów. 1 W programie Bridge otwórz folder Lessons/Lesson05/Mission, zawierający trzy zdjęcia hiszpańskiego kościoła, które oglądaliśmy wcześniej. 2 Trzymając wciśnięty klawisz Shift, kliknij kolejno wszystkie zdjęcia — Mission01. crw, Mission02.crw i Mission03.crw, a następnie wybierz polecenie File/Open in Camera Raw (Plik/Otwórz w Camera Raw). C D E F A Pasek miniatur B Sterowanie paskiem miniatur C Przybornik D Przełączanie trybu pełnoekranowego E Wartości RGB F Zakładki korekcji obrazu G Histogram H Menu ustawień modułu Camera Raw I Poziomy powiększenia J Kliknij, aby wyświetlić opcje obiegu pracy A B G H I K L J nawigacyjne K Strzałki L Suwaki korekcyjne W oknie dialogowym Camera Raw wyświetlany jest duży podgląd pierwszego zdjęcia oraz miniatury wszystkich otwartych (w lewej części okna). Umieszczony w prawym górnym rogu histogram przedstawia zakres tonalny wybranego obrazu; znajdujące się u dołu ekranu łącze do opcji obiegu pracy wyświetla informacje o przestrzeni kolorów, głębi bitowej, rozmiarze oraz rozdzielczości. U góry znajduje się zbiór narzędzi służących do powiększania i przesuwania widoku, prostowania i obracania obrazu oraz przeprowadzania niektórych zabiegów korekcyjnych. Panele z zakład- kami widoczne w prawej części okna zawierają narzędzia do modyfikowania balansu bieli, zakresu tonalnego, ostrości i kolorów, a także do usuwania szumu, korygowania zniekształceń wprowadzanych przez obiektyw i do przeprowadzania kalibracji apa- ratu. Istnieje także możliwość zapisywania zestawów ustawień w celu późniejszego ich wykorzystania. Aby praca z modułem Camera Raw dała właściwe rezultaty, powinno się używać jego narzędzi w kolejności od lewej do prawej i od góry do dołu. Tak więc najpierw powinniśmy korygować obraz za pomocą narzędzi z górnego paska, a potem — w miarę potrzeb — przy użyciu tych, które znajdują się na kolejnych panelach. Podczas edycji pierwszego zdjęcia poznamy bliżej poszczególne narzędzia. 130 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych 3 Kliknij strzałkę nawigacyjną (zwróconą w prawo) poniżej obszaru głównego podglądu lub wybierz kolejną miniaturę. W ten sposób obejrzyj wszystkie obrazy. Na koniec powróć do pliku Mission01.crw. 4 Upewnij się, czy zaznaczona jest opcja Preview (Podgląd) w górnej części okna — umożliwia ona oglądanie na bieżąco wszystkich dokonywanych zmian. Korekta balansu bieli Balans bieli odzwierciedla warunki oświetleniowe, w jakich zdjęcie zostało zrobione. Cyfrowy aparat fotograficzny zapisuje balans bieli zarejestrowany podczas naświetla- nia — właśnie takie jego ustawienie obserwujemy początkowo na podglądzie obrazu w oknie dialogowym modułu Camera Raw. Balans bieli zawiera dwa elementy. Pierwszym z nich jest temperatura, mierzona w kelwinach, która odpowiada za to, czy obraz jest „ciepły”, czy „zimny” — czy jest w tonacji żółtoczerwonej, czy niebieskozielonej. Drugim elementem jest tinta (zabar- wienie) służąca do kompensowania zielonego lub purpurowego (magenta) zabarwie- nia obrazu. Na ogół ustawienie balansu bieli w aparacie jest bliskie optymalnego, ale jeżeli zdarzy się, że nie jest prawidłowe, można je tutaj poprawić. Właśnie od dopasowania balansu bieli należy rozpoczynać korektę obrazu, ponieważ będzie ono miało wpływ na pozo- stałe zabiegi korekcyjne. 1 W prawej części okna, pod histogramem kliknij przycisk Basic (Podstawowe) ( ), aby otworzyć panel z ustawieniami podstawowymi. Na liście rozwijanej White Balance (Balans bieli) domyślnie wybierana jest pozycja As Shot (Jak na ujęciu), która sprawia, że Camera Raw wyświetla obraz z balansem bieli ustawionym w chwili rejestrowania zdjęcia. Jednak w przykładowej fotografii zmienimy to ustawienie. Na wspomnianej liście znajduje się kilka predefiniowanych ustawień, które mogą posłużyć jako punkt wyjścia do dalszej korekty. 2 Z listy rozwijanej White Balance (Balans bieli) wybierz opcję Cloudy (Pochmurny). Ustawienie to dobrze pasuje do zdjęcia, które zostało wykonane w pochmurny dzień. Czasami wystarczy wybrać właściwe ustawienie predefiniowane, ale w tym przy- padku nadal pozostaje lekkie niebieskie zabarwienie. Musimy więc przeprowadzić korektę ręczną. 3 Z górnego paska narzędzi wybierz White Balance (Balans bieli) ( ). Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 131 Aby ustawić właściwy balans bieli, wybierz obiekt, który powinien być biały lub szary. Camera Raw na tej podstawie rozpozna barwę światła, przy którym zdjęcie zostało zrobione, i automatycznie skoryguje wszystkie kolory obrazu. 4 Kliknij białą chmurę. Kolorystyka zdjęcia zmieni się. 5 Kliknij w innym obszarze chmur. Kolory obrazu znowu ulegną zmianie. Za pomocą narzędzia White Balance (Balans bieli) można łatwo i szybko ustalić właściwe światło dla danej sceny. Klikanie rozmaitych obszarów zmienia barwę tego światła, ale nie są to zmiany stałe. Dzięki temu, że obraz oryginalny nie jest w ogóle modyfikowany, możemy eksperymentować do woli, operując za każdym razem na materiale źródłowym. Camera Raw oferuje także kilka przedefiniowanych ustawień balansu bieli, które możemy potraktować jako punkt wyjścia przy sprawdzaniu rozmaitych efektów oświetleniowych. 6 Kliknij chmurę widoczną po lewej stronie wieży. Niekorzystne zabarwienie zniknie, a zdjęcie nabierze naturalnego wyglądu. 7 Aby zintensyfikować odcienie zieleni, przesuń suwak Tint (Tinta) do wartości -22. E Wskazówka: Aby cofnąć ostatnią operację, wciśnij klawisze Ctrl+Z (Windows) lub Command+Z (Mac OS). W celu porównania efektu aktualnych ustawień z oryginałem włączaj i wyłączaj opcję Preview (Podgląd). 132 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych Korygowanie zakresu tonalnego w Camera Raw Pozostałe suwaki w panelu Basic (Podstawowe) służą do korygowania ekspozycji, jasności, kontrastu i nasycenia barw obrazu. Na ogół, gdy się je przesuwa w prawo, powodują rozjaśnienie określonych partii obrazu, a gdy są przesuwane w lewo, powo- dują ściemnienie tych obszarów — nie dotyczy to tylko suwaka Contrast (Kontrast). Suwak Exposure (Ekspozycja) pozwala zdefiniować punkt bieli, czyli najjaśniejszy punkt obrazu. Pozostałe tony są dopasowywane do niego automatycznie. Drugi koniec zakresu tonalnego, czyli punkt czerni, ustawiamy suwakiem Blacks (Czarne). Suwaki Highlights (Światła) i Shadows (Cienie) służą do wydobywania szczegółów w obszarach najjaśniejszych i najciemniejszych. Suwak Contrast (Kontrast) zgodnie ze swoją nazwą ustala kontrast obrazu. Bardziej subtelne zmiany kontrastu można uzyskać za pomocą suwaka Clarity (Przejrzystość), który zmienia głębię obrazu, modyfikując kontrast lokalnie, głównie w obszarach półcieni. Saturation (Nasycenie) zmienia nasycenie wszystkich kolorów obrazu w jednakowym stopniu. Natomiast Vibrance (Jaskrawość) silniej działa na barwy słabo nasycone, co na przykład pozwala ożywić tło bez przesycenia barw skóry na zdjęciu portretowym. Kliknięcie opcji Auto (Automatyczne) spowoduje, że aplikacja podejmie próbę skory- gowania tonów obrazu na podstawie ich analizy i wewnętrznych algorytmów. 1 W panelu Basic (Podstawowe) kliknij opcję Auto (Automatyczne). E Wskazówka: Aby uzyskać właściwy efekt podczas operowania suwakiem Clarity (Przejrzystość), prze- suwaj go w prawo aż do pojawienia się otoczek wokół drob- nych szczegółów, a następnie przesuń go nieco w lewo. Program zwiększy ekspozycję i zmieni kilka innych ustawień. Może to być punk- tem wyjścia do dalszych modyfikacji, ale w tym ćwiczeniu powrócimy do ustawień domyślnych i przeprowadzimy tę korektę według własnego uznania. 2 W panelu Basic (Podstawowe) kliknij opcję Default (Domyślne). Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 133 3 Pozostałe suwaki ustaw następująco: • Exposure (Ekspozycja) pozostaw na poziomie 0,00, • Contrast (Kontrast) zwiększ do +18, • Highlights (Światła) pozostaw na poziomie 0,00, • Shadows (Cienie) zwiększ do +63, • Whites (Białe) zmniejsz do -2, • Blacks (Czarne) zmniejsz do -18, • Clarity (Przejrzystość) zwiększ do +3, • Vibrance (Jaskrawość) ustaw na +4, • Saturation (Nasycenie) zmniejsz do -3. Takie ustawienia uwydatniają półtony i czynią zdjęcie bardziej wyrazistym bez jedno- czesnego przesycenia kolorów. 134 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych Histogram w module Camera Raw Histogram znajdujący się w prawym górnym narożniku okna pokazuje równocześnie kanały Red (Czerwony), Green (Zielony) oraz Blue (Niebieski) wybranego obrazu. Wraz ze zmianami ustawień w oknie dialogowym modułu Camera Raw uaktualnia się także histogram. Ponadto przesuwanie kursora dowolnego narzędzia nad obrazem powoduje, że pod histogramem wyświetlane są wartości RGB, występujące w tym miejscu obrazka, nad którym aktualnie znajduje się kursor. ), aby powiększyć widok do 100 . ) i przesuń obraz, aby widzieć Wyostrzanie Photoshop oferuje kilka filtrów wyostrzających, ale w zakresie wyostrzania całego obrazu Camera Raw prezentuje znacznie większe możliwości. Odpowiednie narzę- dzia znajdziemy w panelu Detail (Szczegół). Aby dostrzec ich działanie, należy ustawić skalę podglądu na co najmniej 100 . 1 Kliknij dwukrotnie narzędzie Zoom (Lupka) ( Następnie wybierz narzędzie Hand (Rączka) ( krzyż na najwyższej wieży kościoła. ). 2 Otwórz panel Detail (Szczegół) ( Suwak Amount (Ilość) określa stopień wyostrzenia, jaki zostanie zastosowany. Zwykle ustawiamy nim przesadnie dużą wartość i dopiero po ustawieniu innych parametrów wyostrzania ustalamy wartość optymalną. 3 Przesuń suwak Amount (Ilość) do 100. Suwak Radius (Promień) określa rozmiar obszaru analizowanego przez program podczas wyostrzania obrazu. W większości przypadków najlepsze rezultaty uzyskuje się przy małych wartościach tego parametru, nawet poniżej 1 piksela. Duże wartości mogą powodować nienaturalny, akwarelowy wygląd obrazu. 4 Przesuń suwak Radius (Promień) do 0,9. Suwak Detail (Szczegół) określa liczbę widocznych szczegółów. Nawet gdy ustawimy go na 0, program i tak zastosuje pewne wyostrzenie. Zwykle pozostawiamy ten para- metr na niskim poziomie. E Wskazówka: Jeśli trzeba skorygo- wać tylko określoną część obrazu, można posłużyć się narzę- dziem Adjustment Brush (Pędzel korekty) lub Graduated Filter (Stopniowy filtr). Pierwsze z nich umożliwia modyfi- kowanie ekspozycji, świateł, przejrzy- stości i innych parametrów metodą malowania. Drugie pozwala zmieniać te parametry w sposób gradacyjny na więk- szym obszarze obrazu. Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 135 E Wskazówka: Jeśli podczas przesuwania suwaka Masking (Maskowanie) przytrzymasz wciśnięty klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS), zobaczysz, które obszary zostaną wyostrzone.  Uwaga: Efekty wyostrzenia są dostrzegalne dopiero przy powiększeniu skali widoku do co naj- mniej 100 . 5 Przesuń suwak Detail (Szczegół) do 25, jeśli jest w innym położeniu. Suwak Masking (Maskowanie) określa, które części obrazu mają być wyostrzane. Przy dużych wartościach maskowania wyostrzane są tylko mocne krawędzie. 6 Przesuń suwak Masking (Maskowanie) do 61. Po ustawieniu parametrów Radius (Promień), Detail (Szczegół) i Masking (Maskowanie) można nieco zmniejszyć wartość pierwszego z nich, czyli Amount (Ilość). 7 Przesuń suwak Amount (Ilość) do 70. Wyostrzenie obrazu podkreśla szczegóły i uwydatnia krawędzie. Parametr Masking (Maskowanie) pozwala ograniczyć ten proces tylko do miejsc, w których szczegóły i krawędzie są dostatecznie wyraźne. Dzięki temu można uniknąć artefaktów spowo- dowanych wyostrzaniem obszarów o słabo zarysowanych krawędziach. Modyfikowanie obrazu w oknie modułu Camera Raw nie powoduje żadnych zmian w danych oryginalnych. Ustawienia korekcyjne są zapisywane poza obrazem — albo w bazie danych modułu Camera Raw, albo w dodatkowych plikach XMP (pliki zapi- sywane w tym samym folderze co oryginał). Pliki XMP pozwalają zachować ustawie- nia wprowadzone w module Camera Raw, gdy plik jest przenoszony na inny nośnik lub do innego komputera. Stosowanie tych samych ustawień do wielu plików Po nadaniu obrazowi atrakcyjniejszego wyglądu zastosujemy automatycznie te same ustawienia do pozostałych dwóch zdjęć, które zostały zrobione w tym samym czasie i przy takim samym oświetleniu. Wykorzystamy do tego polecenie Synchronize (Synchronizuj). 136 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych 1 W lewym górnym rogu okna dialogowego modułu Camera Raw znajduje się przycisk Select All (Wybierz wszystkie). Kliknij go, aby zaznaczyć miniatury wszystkich obrazów. 2 Kliknij przycisk Synchronize (Synchronizuj). W oknie dialogowym Synchronize (Synchronizuj) mamy możliwość wyboru ustawień, które mają zostać zastosowane do pozostałych obrazów. Domyślnie zaznaczone są wszystkie parametry i opcje z wyjątkiem Crop (Kadrowanie), Spot Removal (Usuwanie dodatkowe) i Local Adjustments (Korekty lokalne). Mimo że nie wszystkie były zmie- niane, zaakceptujemy takie ustawienie. 3 W oknie dialogowym Synchronize (Synchronizuj) kliknij przycisk OK. Po zastosowaniu tych samych ustawień do wszystkich obrazów ich miniatury uak- tualnią się zgodnie z wykonanymi modyfikacjami. W celu przyjrzenia się efektom pracy można przejrzeć wszystkie zdjęcia, klikając miniaturę każdego z nich w panelu po lewej stronie okna. Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 137 Zapisywanie zmian w obrazach RAW Wprowadzone zmiany można zapisać na różne sposoby w zależności od przezna- czenia przetwarzanych obrazów. Najpierw zapiszemy zmodyfikowane obrazy jako pliki JPEG niskiej rozdzielczości, które można wykorzystać do celów internetowych. Następnie jeden z nich, Mission01, zapiszemy w wewnętrznym formacie Photoshopa, by móc go otworzyć w tym programie jako obiekt inteligentny, co pozwoli w każdej chwili wrócić do Camera Raw i dokonać dalszych modyfikacji. 1 W oknie modułu Camera Raw kliknij przycisk Select All (Wybierz wszystkie), aby zaznaczyć wszystkie trzy obrazy. 2 W lewym dolnym rogu kliknij przycisk Save Images (Zapisz obrazy). 3 W oknie dialogowym Save Options (Opcje zapisu) wykonaj następujące czynności: • Z listy rozwijanej Destination (Miejsce docelowe) wybierz opcję Save in Same Location (Zapisz w tym samym miejscu). • W sekcji File Naming (Nazwa pliku) pozostaw w pierwszym polu opcję Document Name (Nazwa Dokumentu). • Z listy Format wybierz JPEG. Poprawione obrazy zostaną zapisane w formacie JPEG o niskiej rozdzielczości, który pozwoli dzielić się nimi ze znajomymi i umieszczać je na stronach internetowych. Plikom zostaną nadane nazwy Mission01.jpg, Mission02.jpg oraz Mission03.jpg. 4 Kliknij przycisk Save (OK).  Uwaga: Przed umiesz- czeniem zdjęć w internecie praw- dopodobnie zajdzie potrzeba otwarcia ich w Photoshopie i przeformato- wania na rozmiar 640×480 pikseli. Obecnie są one dużo większe i na wielu monitorach nie będzie możliwe oglądanie ich w peł- nym wymiarze bez korzystania z pasków przewijania. 138 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych Program Adobe Bridge powraca do okna dialogowego modułu Camera Raw i do chwili zapisania wszystkich plików pokazuje, ile z nich zostało już przetworzo- nych. Miniatury o rozszerzeniu CRW ciągle są widoczne w oknie modułu Camera Raw. Jednak w Bridge dostępne są teraz wersje obrazów w formacie JPEG oraz oryginalne, nieprzetworzone pliki CRW, które można dalej edytować lub pozostawić w niezmienionej postaci do późniejszego wykorzystania. Teraz otworzymy kopię obrazu Mission01 w Photoshopie. 5 Po zaznaczeniu miniatury pliku Mission01.crw w oknie dialogowym Camera Raw wciśnij klawisz Shift i kliknij przycisk Open Object (Otwórz obiekt) w dolnej części okna. Kliknięcie przycisku Open Object (Otwórz obiekt) otwiera obraz w Photoshopie jako obiekt inteligentny, dzięki czemu w każdej chwili można wrócić z tym obrazem do modułu Camera Raw i dokonać dalszych zmian. Standardowo przycisk, o któ- rym mowa, ma nazwę Open Image (Otwórz obraz) i otwiera obraz w Photoshopie jak zwykły plik. Zmiana nazwy i sposobu działania następuje dopiero po wciśnięciu klawisza Shift. 6 W Photoshopie wybierz polecenie File/Save As (Plik/Zapisz jako). W oknie dialogowym Save As (Zapisz jako) wybierz format Photoshop, zmień nazwę pliku na Mission_Final.psd, przejdź do folderu Lesson05 i kliknij przycisk Save (Zapisz). Następnie zamknij plik. E Wskazówka: Jeśli chcesz, by domyślnie dostępny był przycisk Open Object (Otwórz obiekt), kliknij niebieskie łącze opcji obiegu pracy pod oknem podglądu, zaznacz opcję Open in Photoshop as Smart Objects (Otwórz w progra- mie Photoshop jako obiekty inteligentne) i kliknij OK. Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 139 O zapisywaniu plików w Camera Raw Każdy model aparatu zapisuje pliki RAW w swoim unikatowym wewnętrznym forma- cie. Moduł Camera Raw potrafi odczytywać i przetwarzać pliki zapisane w wielu tego typu formatach. Stosowane przezeń ustawienia domyślne są dobierane na podsta- wie profili aparatów i danych EXIF. Pliki RAW pobrane z konkretnego aparatu mogą być później zapisane w formacie DNG (z poziomu modułu Camera Raw), JPEG, TIFF lub PSD. Każdy z nich może być użyty do zapisania obrazu RGB lub CMYK o ciągłym rozkładzie tonów. Oprócz for- matu DNG wszystkie pozostałe są dostępne również w oknach dialogowych Save (Zapisz) i Save As (Zapisz jako) Photoshopa. • Format Adobe Digital Negative (DNG) zawiera „surowe”, dane pochodzące z aparatu cyfrowego, oraz metadane określające znaczenie tych pierwszych. Został on utworzony jako standard dla plików z nieprzetworzonymi danymi. Ułatwia fotografom panowanie nad wieloma wewnętrznymi formatami aparatów, umożliwiając archiwizację danych w jednym, kompatybilnym formacie. (Ten format jest dostępny do zapisu tylko w oknie modułu Camera Raw). • Format Joint Photographic Experts Group (JPEG) jest powszechnie używany do wyświetlania na stronach internetowych obrazów RGB o płynnych przejściach tonalnych. Pliki JPEG o wyższej rozdzielczości mogą być używane także do innych celów, nawet do tworzenia wysokiej jakości wydruków. Format ten zachowuje wszystkie informacje o kolorze, ale podczas kompresji następuje selektywne odrzucanie danych. Im większa kompresja, tym gorsza jakość obrazu i na odwrót. • Format Tagged Image File Format (TIFF) jest wykorzystywany do wymiany plików między różnymi aplikacjami i platformami. Jest to elastyczny format obsługiwany praktycznie przez wszystkie programy graficzne, służące do edycji obrazów i składu publikacji. Także większość skanerów stacjonarnych potrafi zapisywać obrazy w tym formacie. • Format programu Photoshop (PSD) jest domyślnym formatem pliku. Ze względu na ścisłą integrację między produktami Adobe, inne aplikacje tej firmy — takie jak Adobe Illustrator i Adobe InDesign — mogą bezpośrednio importować pliki PSD z zachowaniem wielu funkcji Photoshopa. Otwarcie pliku w Photoshopie zwiększa liczbę formatów, w których można taki plik zapisać. Może to być na przykład Large Document Format (Format dużego dokumentu) (PSB), Cineon, Photoshop Raw czy PNG. Format Photoshop Raw jest wykorzystywany do przenoszenia plików między programami i platformami komputerowymi — nie należy go mylić z formatem camera raw, czyli wewnętrznym formatem aparatu. Więcej informacji na temat formatów graficznych dostępnych w Camera Raw i Photoshopie można znaleźć w pomocy Photoshopa. 140 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych Zaawansowana korekta kolorów Prezentowane tutaj zdjęcie modelki poprawimy, używając takich funkcji Photoshopa jak Levels (Poziomy), Healing Brush (Pędzel korygujący) i kilku innych. Korygowanie poziomów Rozpiętość tonalna obrazu decyduje o jego kon- traście i liczbie dostrzegalnych szczegółów. Określa ją rozkład pikseli w zakresie od najciemniejszych (czerń) do najjaśniejszych (biel). Dopracujemy ten rozkład za pomocą warstwy korekcyjnej typu Levels (Poziomy). 1 W Photoshopie wybierz polecenie File/Open (Plik/Otwórz), odszukaj i otwórz folder Lesson05 i dwukrotnie kliknij plik 05B_ Start.psd, aby go otworzyć. 2 Wybierz polecenie File/Save As (Plik/Zapisz jako), zmień nazwę pliku na Model_ final.psd i kliknij przycisk Save (Zapisz). Jeśli zobaczysz okno dialogowe Photoshop Format Options (Opcje formatu programu Photoshop), kliknij w nim przycisk OK. 3 W panelu Adjustments (Dopasowania) kliknij ikonę Levels (Poziomy). Warstwa korekcyjna Levels (Poziomy) zostanie dodana do panelu Layers (Warstwy), a w panelu Adjustments (Dopasowania) pojawi się histogram obrazu i kontrolki do sterowania poziomami tonalnymi. Histogram ukazuje rozkład pikseli między poszczególne poziomy jasności. Lewy (czarny) trójkąt pod wykresem reprezentuje cienie, trójkąt prawy (biały) — światła, a trójkąt środkowy (szary) — półtony, czyli wartość gamma. Jeśli naszym celem nie jest uzyskanie jakiegoś efektu specjalnego, powinniśmy dążyć do tego, aby punkt czerni znalazł się tam, gdzie na histogramie zaczynają pojawiać się dane, a punkt bieli — tam, gdzie dane się kończą. Środkowa część idealnego histogramu powinna zawierać łagodne szczyty i doliny. Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 141 4 Kliknij ikonę Calculate a more accurate histogram (Obliczenie dokładniejszego ) widoczną na lewo od histogramu. Photoshop zaktualizuje histogramu) ( histogram obrazu. Na lewym końcu wykresu znajduje się pojedynczy słupek reprezentujący rzeczywisty punkt czerni, ale widać, że właściwe dane zaczynają się nieco dalej. Do tego właśnie miejsca przesuniemy punkt czerni. 5 Przeciągnij lewy (czarny) trójkąt w prawo do miejsca, gdzie według histogramu zaczynają występować najciemniejsze tony obrazu. Podczas przesuwania trójkąta zmienia się zawartość pierwszego z pól edycyj- nych pod histogramem (są to pola poziomów wejściowych). Zmienia się także wygląd obrazu. 6 Przeciągnij nieco w lewo trójkąt środkowy (szary), aby delikatnie rozjaśnić półtony. My ustawiliśmy wartość 1,18. 142 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych Usuwanie skaz za pomocą pędzla korygującego Teraz możemy zająć się twarzą modelki. Za pomocą narzędzi takich jak Healing Brush (Pędzel korygujący) i Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) zlikwi- dujemy pryszcze, piegi i pojedyncze włosy zachodzące na twarz oraz czerwone żyłki w oczach. 1 W panelu Layers (Warstwy) zaznacz warstwę Background (Tło), po czym z menu panelu wybierz polecenie Duplicate Layer (Powiel warstwę). Nowej warstwie nadaj nazwę Corrections (korekcje) i kliknij OK. Praca na kopii warstwy pozwala zachować oryginalne piksele i w razie potrzeby powrócić do pierwotnej wersji obrazu. 2 Powiększ widok twarzy modelki, aby ją dokładnie widzieć. Zastosuj skalę widoku nie mniejszą niż 100 . 3 Z przybornika wybierz narzędzie Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) ( ). 4 Na pasku opcji wprowadź następujące ustawienia: • Size (Rozmiar) — 7 px (7 piks), • Mode (Tryb) — Normal (Zwykły), • Type (Typ) — Content-Aware (Uwzględnianie zawartości). 5 Za pomocą narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) usuń zabłąkany włos z twarzy modelki. Wybranie opcji Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) spowoduje, że narzędzie wstawi w miejsce włosa piksele zgodne z otaczającą go skórą. 6 Zamaluj delikatne linie wokół oczu i ust. Możesz również zamalować czerwone żyłki w oczach modelki oraz pryszcze i piegi na jej twarzy. Stosuj klikanie, a także krótkie i długie pociągnięcia pędzlem. Nie usuwaj wszystkich skaz, bo zbyt gładka twarz będzie wyglądała nienaturalnie. Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 143 Teraz usuniemy ciemne smugi makijażu pod oczami modelki. Użyjemy do tego celu narzędzia Healing Brush (Pędzel korygujący). 7 Wybierz narzędzie Healing Brush (Pędzel korygujący) ( ) ukryte pod narzędziem Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) ( 19 pikseli i twardości 50 . ). Ustaw pędzel o rozmiarze 8 Wciśnij klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i kliknij poniżej ciemnych obszarów otaczających oczy. W ten sposób wskażesz miejsce pobierania próbek. 9 Przeciągnij pędzlem pod oczami modelki, aby usunąć ciemny makijaż. Na razie zmieniasz kolor tych miejsc. Teksturą zajmiemy się za chwilę. 10 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), aby zapisać rezultaty dotychczasowej pracy. Poprawianie obrazu narzędziami Dodge (Rozjaśnianie) i Sponge (Gąbka) Narzędzia Dodge (Rozjaśnianie) użyjemy, aby rozjaśnić skórę pod oczami, a za pomocą narzędzia Sponge (Gąbka) zwiększymy nasycenie kolorów w samych oczach. 1 Przy wciąż aktywnej warstwie Corrections wybierz z przybornika narzędzie Dodge (Rozjaśnianie) ( ). 2 Na pasku opcji zwiększ rozmiar pędzla do 65 pikseli i ustaw Exposure (Światło) na 30 . Upewnij się, że z listy rozwijanej Range (Tryb) wybrana jest opcja Midtones (Półcienie). 3 Przeciągnij pędzlem po cieniach widocznych pod oczami modelki, aby je rozjaśnić. 144 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych 4 Wybierz narzędzie Sponge (Gąbka) ( ) ukryte pod narzędziem Dodge (Rozjaśnianie). Na pasku opcji zaznacz opcję Vibrance (Jaskrawość) i wprowadź następujące ustawienia: • Size (Rozmiar) — 35 px (35 piks), • Hardness (Twardość) — 0 , • Mode (Tryb) — Saturate (Zwiększ nasycenie), • Flow (Przepływ) — 50 . 5 Przeciągnij gąbką po tęczówkach oczu, aby zwiększyć nasycenie ich kolorów. 6 Ponownie uaktywnij narzędzie Dodge (Rozjaśnianie), ale tym razem z listy Range (Tryb) wybierz opcję Shadows (Cienie). 7 Za pomocą tego narzędzia rozjaśnij ciemne obszary nad oczami. Rozjaśnij także tęczówki, aby jeszcze bardziej uwydatnić ich kolor. Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 145 Korygowanie tonów skóry W Photoshopie CS6 można wybrać zakres kolorów obejmujący odcienie ludzkiej skóry, dzięki czemu łatwiej jest korygować tonalność i kolorystykę tego typu obsza- rów bez wpływania na pozostałe partie obrazu. Wybranie wspomnianego zakresu kolorów powoduje zaznaczenie również innych obszarów o podobnej kolorystyce, ale po niewielkich modyfikacjach działania tej funkcji efekt zazwyczaj jest zadowalający. 1 Wybierz polecenie Select/Color Range (Zaznacz/Zakres kolorów). 2 W oknie dialogowym Color Range (Zakres kolorów) wybierz z listy rozwijanej Select (Zaznacz) opcję Skin Tones (Tony karnacji). W okienku podglądu widać, że zaznaczenie obejmie większą część obrazu. 3 Włącz opcję Detect Faces (Wykryj twarze). Zawartość okienka podglądu zmieniła się — teraz zaznaczenie obejmuje twarz, jasne fragmenty włosów, niektóre obszary tła i kilka fałd na rękawie. 4 Zmniejsz wartość parametru Fuzziness (Tolerancja) do 28, po czym kliknij OK. Po chwili zaznaczenie w postaci maszerujących mrówek stanie się widoczne w oknie obrazu. Za pomocą warstwy dopasowania Curves (Krzywe) rozjaśnimy zaznaczone obszary. 146 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych 5 W panelu Adjustments (Dopasowania) kliknij ikonę Curves (Krzywe). Photoshop doda do obrazu warstwę Curves (Krzywe) nad warstwą Corrections. 6 Kliknij środkową część krzywej i przeciągnij ją lekko w górę. Zaznaczone obszary zostaną rozjaśnione. Korekta objęła nie tylko twarz modelki, ale dzięki temu efekt jest bardziej naturalny. Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 147 Jay Graham jest fotografem od ponad 25 lat. Swoją karierę rozpoczynał Jay Graham jest fotografem od ponad 25 lat. Swoją karierę rozpoczynał jako projektant i budowniczy prywatnych domów. Dzisiaj jego klientami jako projektant i budowniczy prywatnych domów. Dzisiaj jego klientami są fi rmy reklamowe, architektoniczne, wydawnicze i turystyczne. są fi rmy reklamowe, architektoniczne, wydawnicze i turystyczne. Fotografi czne portfolio Jaya Grahama można obejrzeć na stronie internetowej Fotografi czne portfolio Jaya Grahama można obejrzeć na stronie internetowej jaygraham.co jaygraham.com. Tok pracy profesjonalnego fotografa Najważniejsze są właściwe nawyki Prawidłowy tok pracy i właściwe nawyki pomogą Ci cieszyć się fotografi ą cyfrową, sprawią, że Twoje zdjęcia będą doskonałe, i uchronią Cię przed koszmarem utraty efektów pracy z powodu niezapisania ich we właściwym czasie. Poniżej prezentujemy w skrócie tok pracy z obrazami cyfrowymi (na ten temat napisano już wiele książek) rekomendowany przez zawodowego fotografa z ponad dwudzie- stoletnim doświadczeniem. Wskazówki, jakich Jay Graham udziela w zakresie ustawień aparatu, rejestrowania zdjęć w odpowiednich formatach, organizowania i zarządzania zbiorami cyfrowych obrazów oraz sposobów ich prezentowania (klientom, znajomym i rodzinie), z pewnością okażą się pomocne. Do zarządzania tysiącami zdjęć Jay Graham używa programu Lightroom® 148 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych „Ludzie często narzekają, że nie mogą odnaleźć konkretnego zdjęcia, bo nie pamiętają, gdzie je zapisali i jak ono wygląda — mówi Graham. — Dlatego tak ważne jest nadawanie odpowiednich nazw plikom”. Rozpocznij od ustawienia preferencji aparatu Jeśli dostępna jest opcja zapisu zdjęć w formacie RAW (wewnętrznym formacie aparatu), wybierz ją — format RAW pozwala zapisać pełnię informacji zarejestrowanej przez przetwornik aparatu. Dysponując zdjęciem zapisanym w formacie RAW, można podczas wykonywania reprodukcji, jak twierdzi Graham, „przejść od światła dziennego do światła żarowego bez utraty jakości”. Jeśli musisz fotografować w trybie JPEG, stosuj wysoką rozdzielczość i słabą kompresję. Zadbaj o jakość zdjęć Staraj się zarejestrować maksimum informacji — ustaw w aparacie wysoką rozdzielczość i najlepszą jakość. Brakującej informacji nie da się później odtworzyć. Uporządkuj pliki Po przeniesieniu zdjęć do komputera skataloguj i nazwij je najszybciej, jak to tylko możliwe. „Jeśli pozostawisz nazwy nadawane przez aparat, może się zdarzyć (w wyniku wyzerowania ustawień aparatu), że różne pliki będą miały takie same nazwy” — mówi Graham. Program Adobe Lightroom umożliwia nie tylko zmienianie nazw pli- ków, ale także pozwala je klasyfikować i opisywać. Zdjęcia, których nie zamierzasz zachowywać, usuń od razu. Graham umieszcza w nazwie zdjęcia datę i ewentualnie nazwę obiektu. Zdjęcia zrobione 12 grudnia 2011 roku na plaży Stinson umieściłby w folderze 20111212_Stinson_01, a poszczególnym plikom nadałby unikatowe nazwy z odpowiednimi numerami. Twierdzi, że dzięki temu „pliki same ustawiają się na dysku we właściwej kolejności”. Stosuj nazwy zgodne regułami obowiązującymi w systemie Windows, jeśli mają być użyteczne na platformach innych niż Macintosh (maksymalnie 32 znaki; tylko cyfry, litery, znaki podkreślenia i łączniki). Konwertuj pliki z formatu RAW na DNG Zdjęcia zarejestrowane w wewnętrznym formacie aparatu (RAW) zapisz w formacie DNG, który w przeciwień- stwie do tego pierwszego jest formatem uniwersalnym i może być odczytany przez każde urządzenie. Zachowaj wersję oryginalną Oryginał zdjęcia zapisuj w formacie PSD, TIFF lub DNG. Nie stosuj do tego celu formatu JPEG, ponieważ każdy taki zapis oznacza obniżenie jakości obrazu w wyniku zastosowanej kompresji. Zaprezentuj zdjęcia klientom, znajomym lub rodzinie Jeśli przygotowujesz prezentację swoich prac, dostosuj zakres kolorów obrazu do możliwości urządzenia, na którym mają być prezentowane. Nie przypisuj profilu, lecz przekonwertuj obraz do odpowiedniej prze- strzeni kolorów. Jeśli zdjęcia będą wyświetlane w sposób elektroniczny lub drukowane przez firmy przyjmujące zlecenia drogą internetową, zastosuj przestrzeń sRGB. Przestrzenie Adobe 1998 i Colormatch doskonale nadają się dla obrazów przeznaczonych do druku tradycyjnego. Jeśli zamierzasz drukować na drukarce atramentowej, zastosuj przestrzeń Adobe 1998 lub ProPhoto RGB. Obrazom wyświetlanym elektronicznie nadaj rozdzielczość 72 dpi, a drukowanym — 180 dpi lub wyższą. Zarchiwizuj zdjęcia Poświęciłeś zdjęciom dużo czasu i wysiłku, więc zadbaj, aby to nie poszło na marne przez przypadkową utratę plików. Ze względu na niepewną trwałość płyt CD i DVD zastosuj zewnętrzny dysk twardy (lub dyski) i ustaw automatyczną archiwizację. Graham przytacza w tym miejscu potoczne stwierdzenie: „Kwestią nie jest to, czy dysk twardy (wewnętrzny) ulegnie awarii, lecz kiedy to nastąpi”. Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 149 Stosowanie rozmycia powierzchniowego Obróbka zdjęcia jest już prawie ukończona. Ostatnią operacją będzie delikatne wygładzenie cery modelki, a zrobimy to przy użyciu filtra Surface Blur (Rozmycie powierzchniowe). 1 Zaznacz warstwę Corrections i wybierz polecenie Layer/Duplicate Layer (Warstwa/Powiel warstwę). W oknie dialogowym polecenia zmień nazwę nowej warstwy na Surface Blur i kliknij przycisk OK. 2 Na panelu Layers (Warstwy) umieść warstwę Surface Blur między warstwami Curves 1 (Krzywe 1) i Levels 1 (Poziomy 1). 3 Przy aktywnej warstwie Surface Blur wybierz polecenie Filter/Blur/Surface Blur (Filtr/Rozmycie/Rozmycie powierzchniowe). 4 W oknie dialogowym filtra Surface Blur (Rozmycie powierzchniowe) parametr Radius (Promień) pozostaw bez zmian, czyli 5 pikseli, a suwak Threshold (Próg) przesuń do poziomu 10. Twarz modelki stała się zbyt gładka i wygląda nienaturalnie. Aby zmniejszyć siłę efektu, obniżymy krycie warstwy Surface Blur. 5 Zachowując nadal aktywność warstwy Surface Blur, zmniejsz w panelu Layers (Warstwy) wartość parametru Opacity (Krycie) do 30 . Teraz modelka wygląda naturalniej, ale działanie filtra możemy jeszcze bardziej doprecyzować za pomocą narzędzia Eraser (Gumka). 150 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych 6 Wybierz narzędzie Eraser (Gumka) ( ). Na pasku opcji zdefiniuj pędzel o średnicy z przedziału od 10 do 50 pikseli i twardości 10 . Parametr Opacity (Krycie) ustaw na 90 . 7 Przeciągnij pędzlem oczy, brwi, linie definiujące nos i zęby. W obszarach, które w ten sposób wymażesz, widoczna będzie ostrzejsza warstwa leżąca niżej. 8 Zmień skalę widoku, aby zobaczyć cały obraz. 9 Zwiększ rozmiar pędzla do 400 pikseli i przeciągnij nim w obszarach tła, bluzki i włosów, aby przywrócić tym elementom pierwotną ostrość. Rozmycie powierzchniowe powinno pozostać tylko na twarzy modelki. 10 Zapisz rezultat swojej pracy i zamknij plik. Poprawianie fotografii cyfrowych w Photoshopie Photoshop posiada wiele funkcji umożliwiających szybkie i łatwe poprawianie jakości fotografii cyfrowych. Za jego pomocą możemy wydobyć szczegóły w obszarach świa- teł i cieni, usunąć efekt czerwonych oczu, zredukować niepożądane szumy i wyostrzyć obraz. Obecnie zbadamy te możliwości, dokonując edycji innej fotografii cyfrowej — portretu dziewczynki na plaży. Korygowanie świateł i cieni Polecenie Shadows/Highlights (Cienie/Podświetlenia) doskonale nadaje się do korygowania fotografii, w których obiekty zostały pozbawione szczegółów z powodu silnego tylnego oświetlenia lub zbyt małej odległości od lampy błyskowej. Taką korekcję można również wykorzystać do rozjaśniania cieni w foto- grafiach, w których oświetlenie jest ogólnie dobre. 1 Wybierz polecenie File/Browse in Bridge (Przeglądaj w programie Bridge) i w panelu Favorites (Ulubione) tego programu zaznacz pozycję Lessons, a następnie w panelu Content (Zawartość) kliknij dwukrotnie ikonę folderu Lesson05. Odszukaj plik 05C_Start.psd i otwórz go w Photoshopie przez dwukrotne kliknięcie jego miniatury. 2 Z menu File (Plik) wybierz polecenie Save As (Zapisz jako) i zapisz plik pod nazwą 05C_Working.psd (roboczy). Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 151 3 Z menu Image (Obraz) wybierz polecenie Adjustments/Shadows/Highlights (Dopasowania/Cienie/Podświetlenia). Photoshop automatycznie zastosuje wtedy ustawienia domyślne, rozjaśniając tło. My jednak zmienimy te ustawienia, aby wydobyć więcej szczegółów zarówno w cieniach, jak i w światłach. Poprawimy również czerwień zachodzącego słońca. 4 W oknie dialogowym Shadows/Highlights (Cienie/Podświetlenia) zaznacz opcję Show More Options (Pokaż więcej opcji) i wykonaj następujące czynności: • w sekcji Shadows (Cienie) ustaw parametr Amount (Wartość) na 50 , Tonal Width (Szerokość tonalna) na 50 i Radius (Promień) na 38 px (38 piks), • w sekcji Highlights (Światła) ustaw Amount (Stopień) na 14, Tonal Width (Szerokość tonalna) na 46 i Radius (Promień) na 43 px (43 piks), • w sekcji Adjustments (Dopasowania) przesuń suwak Color Correction (Korekcja kolorów) do wartości +5, Midtone Contrast (Kontrast półcieni) ustaw na +22 i pozostaw domyślne wartości parametrów Black Clip (Przycięcie czerni) oraz White Clip (Przycięcie bieli). 5 Kliknij przycisk OK, aby zaakceptować wprowadzone zmiany. 6 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), aby zapisać rezultaty dotychczasowej pracy. 152 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych Korekta czerwonych oczu Efekt czerwonych oczu powstaje, gdy siatkówki oczu osoby fotografowanej zostaną oświetlone lampą błyskową. Najczęściej jest on widoczny na fotografiach wykonanych w ciemnych pomieszczeniach — źrenice są wówczas szeroko otwarte. Photoshop pozwala na łatwe usunięcie tego efektu. W kolejnym ćwiczeniu przywrócimy oczom dziewczynki naturalny kolor. 1 Wybierz narzędzie Zoom (Lupka) ( ) i zakreśl nim fragment obrazu zawierający oczy dziewczynki, aby go powiększyć. Zakreślenie obszaru powiększanego będzie możliwe po wyłączeniu opcji Scrubby Zoom (Przesuń). 2 Wybierz narzędzie Red Eye (Czerwone oczy) ( ), ukryte pod narzędziem Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) ( ). 3 Na pasku opcji parametr Pupil Size (Rozmiar źrenicy) pozostaw bez zmian (50 ), ale zmień wartość parametru Darken Amount (Stopień ściemnienia) na 74 . Parametr ten określa, jak ciemna powinna być źrenica. 4 Kliknij czerwony obszar w lewym oku dziewczynki. Czerwone zabarwienie siatkówki zniknie. 5 Kliknij czerwony obszar w prawym oku dziewczynki, aby i tu usunąć czerwone zabarwienie. 6 Kliknij dwukrotnie narzędzie Zoom (Lupka), aby uzyskać powiększenie 100 . 7 Z menu File (Plik) wybierz polecenie Save (Zapisz), aby zapisać rezultaty dotychczasowej pracy. Redukowanie szumu Szum obrazu to przypadkowe piksele niestanowiące szczegółów obrazu. Może być skutkiem zastosowania wysokich ustawień parametru ISO w aparacie cyfrowym, niedoświetlenia lub fotografowania przy słabym oświetleniu i długim czasie otwarcia migawki. Szumy mogą występować również w obrazach zeskanowanych — tutaj źró- dłem szumu jest przetwornik skanujący i ziarnista struktura skanowanego materiału. Istnieją dwa rodzaje szumu: szum luminancji, czyli w skali szarości, który
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: