Darmowy fragment publikacji:
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SpiS TreŚCi
WPROWADZENIE
1
O książce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
O książce
Co nowego w tym wydaniu
Co nowego w tym wydaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
Photoshop Extended
Photoshop Extended . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
Wymagania wstępne
Wymagania wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Instalacja programu Adobe Photoshop
Instalacja programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Uruchamianie programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Kopiowanie plików do ćwiczeń. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Przywracanie ustawień domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Dodatkowe źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Certyfi katy fi rmy Adobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1 zapoznanie SiĘ z oBSzareM roBoCzYM
8
Rozpoczynanie pracy w programie Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Korzystanie z narzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Korzystanie z paska opcji i paneli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Cofanie wykonanych operacji w Photoshopie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Dostosowanie przestrzeni roboczej do własnych potrzeb i upodobań . . . . . . . 33
Korzystanie z pomocy Photoshopa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Sprawdzanie aktualizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
2 podSTaWoWa KoreKTa FoToGraFii
44
Strategia retuszu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Strategia retuszu
Rozdzielczość i wymiary obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Rozdzielczość i wymiary obrazu
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Rozpoczynamy pracę
Poprawianie kolorystyki obrazu w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Poprawianie kolorystyki obrazu w Camera Raw
Prostowanie i kadrowanie obrazu w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Zastępowanie kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Korygowanie nasycenia za pomocą narzędzia Sponge (Gąbka) . . . . . . . . . . . . . . 54
Retuszowanie za pomocą narzędzia Clone Stamp (Stempel). . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Korzystanie z narzędzia Spot Healing Brush
(Punktowy pędzel korygujący) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
iv sPis treŚci
Stosowanie narzędzia Patch (Łatka)
w trybie uwzględniania zawartości obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Stosowanie fi ltra Unsharp Mask (Maska wyostrzająca) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Zapisywanie obrazu na potrzeby druku czterokolorowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
3 zaznaCzenia
66
Zaznaczenia i narzędzia do ich tworzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Zaznaczenia i narzędzia do ich tworzenia
Rozpoczynamy pracę
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Stosowanie narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie)
Stosowanie narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Przesuwanie zaznaczonego obszaru
Przesuwanie zaznaczonego obszaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Manipulowanie zaznaczeniami
Manipulowanie zaznaczeniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magic Wand (Różdżka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Zaznaczanie za pomocą narzędzi typu Lasso . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Obracanie zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magnetic Lasso (Lasso magnetyczne) . . . . 82
Kadrowanie obrazu i usuwanie zaznaczonego fragmentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
4 podSTaWoWe inForMaCJe o WarSTWaCH
90
O warstwach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Panel Layers (Warstwy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Zmiana kolejności warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Nakładanie gradientu na warstwę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Stosowanie stylów warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Dodanie warstwy dopasowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Aktualizacja efektu warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Dodawanie obramowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Spłaszczanie i zapisywanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
5 popraWianie i doSKonaLenie FoToGraFii CYFroWYCH
124
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Rozpoczynamy pracę
Wewnętrzny format aparatu (RAW)
Wewnętrzny format aparatu (RAW) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Przetwarzanie plików w Camera Raw
Przetwarzanie plików w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Zaawansowana korekta kolorów
Zaawansowana korekta kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Poprawianie fotografi i cyfrowych w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Korygowanie zniekształceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Powiększanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Adobe PhotoshoP cs6/cs6 PL. oficjALny Podręcznik v
6 MaSKi i KanaŁY
166
Praca z maskami i kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Praca z maskami i kanałami
Rozpoczynamy pracę
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Tworzenie maski
Tworzenie maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Poprawianie maski
Poprawianie maski. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Tworzenie szybkiej maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Manipulowanie obrazem za pomocą funkcji Puppet Warp
(Wypaczenie marionetkowe) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Praca z kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
7 proJeKT TYpoGraFiCznY
186
Tekst — wiadomości wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Tekst — wiadomości wstępne
Rozpoczynamy pracę
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Tworzenie maski przycinającej z tekstu
Tworzenie maski przycinającej z tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Układanie tekstu wzdłuż ścieżki
Układanie tekstu wzdłuż ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Zniekształcanie tekstu
Zniekształcanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
Projektowanie tekstu akapitowego
Projektowanie tekstu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
8 TeCHniKi rYSUnKU WeKToroWeGo
206
O obrazach bitmapowych i grafi ce wektorowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
O obrazach bitmapowych i grafi ce wektorowej
O ścieżkach i narzędziu Pen (Pióro)
O ścieżkach i narzędziu Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Rozpoczynamy pracę
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Stosowanie ścieżek
Stosowanie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
Tworzenie obiektów wektorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Rysowanie dowolnych kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Importowanie obiektów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
9 KoMponoWanie zaaWanSoWane
232
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
Komponowanie pocztówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
Stosowanie fi ltrów
Stosowanie fi ltrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Ręczne kolorowanie zaznaczonych obszarów warstwy
Ręczne kolorowanie zaznaczonych obszarów warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Stosowanie fi ltrów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252
Dodawanie cieni i obwódki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Ujednolicenie schematu kolorów w kilku obrazach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256
Automatyzacja zadań wieloetapowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
vi sPis treŚci
Tworzenie panoramy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Prace wykończeniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
10 edYCJa Wideo
268
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Rozpoczynamy pracę
Tworzenie nowego fi lmu
Tworzenie nowego fi lmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
Animowanie tekstu za pomocą klatek kluczowych
Animowanie tekstu za pomocą klatek kluczowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
Tworzenie efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276
Dodawanie przejść . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
Podkład muzyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282
Wyciszanie niepożądanych dźwięków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Renderowanie fi lmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
11 MaLoWanie pĘdzLeM MieSzaJĄCYM
288
O pędzlu mieszającym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
Ustalanie parametrów pędzla
Ustalanie parametrów pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
Mieszanie kolorów
Mieszanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295
Konfi gurowanie własnych pędzli
Konfi gurowanie własnych pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
Mieszanie kolorów pędzla z kolorami fotografi i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300
12 GraFiKa TrÓJWYMiaroWa
308
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
Tworzenie trójwymiarowego kształtu z warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
Manipulowanie obiektami trójwymiarowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312
Dodawanie kolejnych obiektów 3D. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314
Scalanie warstw 3D, aby współdzieliły tę samą przestrzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318
Ustawianie obiektów w scenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319
Nakładanie materiałów na obiekty 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
Oświetlanie sceny 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332
Renderowanie sceny 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334
13 przYGoToWYWanie pLiKÓW dLa poTrzeB inTerneToWYCH
338
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
Tworzenie plasterków
Tworzenie plasterków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343
Eksportowanie kodu HTML i obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349
Stosowanie funkcji Zoomify
Stosowanie funkcji Zoomify . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
Tworzenie galerii internetowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
Adobe PhotoshoP cs6/cs6 PL. oficjALny Podręcznik vii
14 JaK UzYSKaĆ zGodnoŚĆ KoLorÓW na eKranie i na WYdrUKU 360
Reprodukcja kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
Defi niowanie ustawień zarządzania kolorem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
Testowanie obrazu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365
Identyfi kacja kolorów spoza danej przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
Korekta obrazu i wydruk próbny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368
Zapisywanie obrazu w pliku CMYK EPS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370
Drukowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371
SKOROWIDZ
373
viii sPis treŚci
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiCJALny PodręCzniK 123
5 POPRAWIANIE
I DOSKONALENIE
FOTOGRAFII CYFROWYCH
Tematyka lekcji
W tej lekcji opisujemy, jak:
• przetworzyć zdjęcia zapisane w wewnętrznym formacie aparatu
i zachować je wraz z wprowadzonymi zmianami,
• wykonywać typowe korekty fotografii cyfrowych, takie
jak usuwanie efektu „czerwonych oczu” i szumów oraz
wydobywanie szczegółów w światłach i cieniach,
• korygować zdjęcia z optycznymi błędami obiektywu,
• dopasować i połączyć dwa zdjęcia w celu powiększenia
głębi ostrości,
• efektywnie organizować i archiwizować kolekcje zdjęć
oraz zarządzać nimi,
• połączyć zdjęcia o różnych ekspozycjach w celu uzyskania
obrazu o dużej rozpiętości tonalnej (HDR).
Na ćwiczenia tej lekcji należy przeznaczyć około półtorej godziny.
W razie potrzeby można usunąć z dysku pliki poprzednich ćwiczeń i sko-
piować w ich miejsce folder Lesson05. Podczas pracy pliki startowe będą
na ogół zachowywane, ale w razie potrzeby będzie można je przywrócić
przez ponowne skopiowanie z płyty dołączonej do książki.
124
Niezależnie od tego, czy kolekcje cyfrowych zdjęć
gromadzone są dla różnych klientów lub projektów,
czy też są to osobiste zbiory przeznaczone
do archiwizowania i zachowania dla potomnych,
Photoshop oferuje szeroką gamę narzędzi do ich
importowania, poprawiania i przechowywania.
125
Rozpoczynamy pracę
Podczas tej lekcji dokonamy korekcji kilku zdjęć za pomocą Photoshopa i dołączanej
do niego aplikacji Adobe Camera Raw. Poznamy przy tym popularne techniki retu-
szerskie, za pomocą których można poprawić wygląd fotografii cyfrowych.
Naukę rozpoczniemy od przeglądu w Adobe Bridge obrazów przed modyfikacją i po niej.
1 Uruchom Photoshopa; aby przywrócić domyślne ustawienia, natychmiast
przytrzymaj wciśnięte klawisze Ctrl+Alt+Shift (Windows) lub
Command+Option+Shift (Mac OS) (zob. punkt „Przywracanie ustawień
domyślnych” na stronie 4).
2 W oknie komunikatu, które pojawi się na ekranie, zatwierdź przyciskiem Yes (Tak)
usunięcie pliku z ustawieniami Photoshopa.
3 Wybierz polecenie File/Browse in Bridge (Przeglądaj w programie Bridge),
aby otworzyć przeglądarkę.
4 W panelu Favorites (Ulubione) kliknij folder Lessons, a następnie w panelu Contents
(Zawartość) kliknij dwukrotnie folder Lesson05, aby go otworzyć.
5 Upewnij się, czy miniatury podglądu są wystarczająco duże, aby móc dokładnie
przyjrzeć się zdjęciom, i odszukaj pliki 05A_Start.crw oraz 05A_End.psd.
05A_Start.crw
05A_End.psd
Oryginalne zdjęcie kościoła w stylu hiszpańskim jest plikiem zapisanym w formacie
RAW, więc nie posiada rozszerzenia .psd, które pojawiało się w książce do tej pory.
Zdjęcie zostało wykonane aparatem Canon Digital Rebel, posiada więc rozszerzenie
wewnętrznego formatu Canona — .crw. Przetworzenie tego zdjęcia będzie polegało
na rozjaśnieniu, wyostrzeniu oraz wyczyszczeniu. Na koniec zapiszemy je w formacie
JPEG z przeznaczeniem dla internetu oraz w formacie PSD, aby móc dalej nad nim
pracować w Photoshopie.
126 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
6 Porównaj miniatury obrazów 05B_Start.psd i 05B_End.psd.
05B_Start.psd
05B_End.psd
Aby uzyskać taki rezultat, skorygujemy kolory i poprawimy kilka szczegółów.
7 Odszukaj pliki 05C_Start.psd oraz 05C_End.psd i przyjrzyj się ich miniaturom.
05C_Start.psd
05C_End.psd
Portret dziewczynki na plaży poprawimy przez wydobycie szczegółów świateł i cieni,
usunięcie efektu czerwonych oczu oraz wyostrzenie.
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 127
8 Przyjrzyj się miniaturom obrazów 05D_Start.psd oraz 05D_End.psd.
05D_Start.psd
05D_End.psd
W tym przypadku korekta polegać będzie na usunięciu beczułkowatego zniekształce-
nia obrazu.
9 Obejrzyj miniatury obrazów 05E_Start.psd oraz 05E_End.psd.
05E_Start.psd
05E_End.psd
Pierwszy obraz zawiera dwa zdjęcia, na których ostry jest albo pierwszy plan, albo tło.
Po ich połączeniu uzyskamy obraz z głębią ostrości obejmującą cały kadr. Dodamy też
kilka palików na plaży i zastosujemy filtr typu Iris Blur (Rozmycie przesłony).
128 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
Wewnętrzny format aparatu (RAW)
Pliki zapisane w formacie RAW zawierają nieprzetworzone dane pochodzące
bezpośrednio z przetwornika obrazu. Wiele aparatów ma możliwość zapisywania
takich zdjęć. Zaletą tego formatu jest to, że interpretacja danych oraz ich modyfiko-
wanie zależy wyłącznie od fotografa, a nie od aparatu. (Format JPEG nie daje nam
takiej swobody — w tym przypadku obraz jest w dużym stopniu przetwarzany przez
wewnętrzne układy aparatu). Dzięki temu, że aparat nie bierze udziału w obróbce
obrazu, możemy swobodnie ustawić balans bieli, zakres tonalny, kontrast, nasycenie
kolorów i ostrość. Pliki w formacie RAW przypominają więc nieco negatywy kla-
sycznych fotografii. W każdym momencie można wrócić do oryginału i powtórnie go
przetworzyć, aby osiągnąć zamierzony efekt.
Aby aparat tworzył pliki RAW, należy wybrać w nim opcję zapisywania zdjęć w jego
własnym, wewnętrznym formacie. Po przeniesieniu do komputera pliki otrzymają
rozszerzenia, takie jak .nef (w przypadku aparatów Nikon) czy .crw (aparaty firmy
Canon). Programy Bridge i Photoshop obsługują pliki pochodzące z aparatów takich
firm, jak Canon, Kodak, Leica, Nikon i wielu innych. Aplikacje te umożliwiają także
przetwarzanie wielu obrazów jednocześnie. Po obróbce pliki mogą być zapisywane
w formacie DNG, JPEG, TIFF lub PSD.
Za pomocą modułu Adobe Camera Raw oferującego kilka funkcji edycyjnych, jakich
nie znajdziemy w Photoshopie, możemy przetwarzać zarówno pliki RAW, jak i TIFF
oraz JPEG. Jednak w przypadku tych ostatnich formatów nie będziemy mieć pełnej
swobody w korygowaniu balansu bieli i innych ustawień. Camera Raw może otwierać
i przetwarzać pliki RAW, ale nie potrafi ich zapisywać w tym samym formacie.
Z modułu Camera Raw korzystaliśmy już podczas lekcji 2., kiedy to poprawialiśmy
kolorystykę i jasność obrazu. Tym razem jednak wykorzystamy znacznie więcej
funkcji.
Przetwarzanie plików w Camera Raw
Podczas wykonywania modyfikacji za pomocą modułu Camera Raw, wersje ory-
ginalne zostają zachowane. Dzięki temu istnieje możliwość wielokrotnej edy-
cji i eksportowania przetworzonego obrazu, przy jednoczesnym zachowaniu
nienaruszonego oryginału.
Otwieranie plików w Camera Raw
Moduł Camera Raw można otworzyć zarówno z poziomu Adobe Bridge, jak
i Photoshopa. Te same zabiegi edycyjne można stosować do wielu plików jednocze-
śnie. Jest to szczególnie przydatne, gdy mamy do opracowania większą liczbę zdjęć
zrobionych w tych samych warunkach i przy tych samych ustawieniach aparatu.
Uwaga:
Format Photoshop
Raw (rozszerze-
nie .raw) służy
do przenoszenia
obrazów między
różnymi progra-
mami i platformami
komputerowymi.
Nie należy go mylić
z wewnętrznym
formatem aparatu
cyfrowego.
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 129
Moduł Camera Raw zawiera szeroką gamę opcji, które pozwalają ustawiać balans
bieli, ekspozycję, kontrast, ostrość, krzywe tonalne oraz wiele innych parametrów.
W tym ćwiczeniu przetworzymy jeden obraz, a następnie te same ustawienia zastosu-
jemy do innych, podobnych obrazów.
1 W programie Bridge otwórz folder Lessons/Lesson05/Mission, zawierający trzy
zdjęcia hiszpańskiego kościoła, które oglądaliśmy wcześniej.
2 Trzymając wciśnięty klawisz Shift, kliknij kolejno wszystkie zdjęcia — Mission01.
crw, Mission02.crw i Mission03.crw, a następnie wybierz polecenie File/Open in
Camera Raw (Plik/Otwórz w Camera Raw).
C
D
E
F
A Pasek miniatur
B Sterowanie
paskiem miniatur
C Przybornik
D Przełączanie trybu
pełnoekranowego
E Wartości RGB
F Zakładki korekcji
obrazu
G Histogram
H Menu ustawień
modułu
Camera Raw
I Poziomy
powiększenia
J Kliknij, aby
wyświetlić opcje
obiegu pracy
A
B
G
H
I
K
L
J
nawigacyjne
K Strzałki
L Suwaki korekcyjne W oknie dialogowym Camera Raw wyświetlany jest duży podgląd pierwszego zdjęcia
oraz miniatury wszystkich otwartych (w lewej części okna). Umieszczony w prawym
górnym rogu histogram przedstawia zakres tonalny wybranego obrazu; znajdujące
się u dołu ekranu łącze do opcji obiegu pracy wyświetla informacje o przestrzeni
kolorów, głębi bitowej, rozmiarze oraz rozdzielczości. U góry znajduje się zbiór
narzędzi służących do powiększania i przesuwania widoku, prostowania i obracania
obrazu oraz przeprowadzania niektórych zabiegów korekcyjnych. Panele z zakład-
kami widoczne w prawej części okna zawierają narzędzia do modyfikowania balansu
bieli, zakresu tonalnego, ostrości i kolorów, a także do usuwania szumu, korygowania
zniekształceń wprowadzanych przez obiektyw i do przeprowadzania kalibracji apa-
ratu. Istnieje także możliwość zapisywania zestawów ustawień w celu późniejszego ich
wykorzystania.
Aby praca z modułem Camera Raw dała właściwe rezultaty, powinno się używać
jego narzędzi w kolejności od lewej do prawej i od góry do dołu. Tak więc najpierw
powinniśmy korygować obraz za pomocą narzędzi z górnego paska, a potem —
w miarę potrzeb — przy użyciu tych, które znajdują się na kolejnych panelach.
Podczas edycji pierwszego zdjęcia poznamy bliżej poszczególne narzędzia.
130 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
3 Kliknij strzałkę nawigacyjną (zwróconą w prawo) poniżej obszaru głównego
podglądu lub wybierz kolejną miniaturę. W ten sposób obejrzyj wszystkie obrazy.
Na koniec powróć do pliku Mission01.crw.
4 Upewnij się, czy zaznaczona jest opcja Preview (Podgląd) w górnej części okna —
umożliwia ona oglądanie na bieżąco wszystkich dokonywanych zmian.
Korekta balansu bieli
Balans bieli odzwierciedla warunki oświetleniowe, w jakich zdjęcie zostało zrobione.
Cyfrowy aparat fotograficzny zapisuje balans bieli zarejestrowany podczas naświetla-
nia — właśnie takie jego ustawienie obserwujemy początkowo na podglądzie obrazu
w oknie dialogowym modułu Camera Raw.
Balans bieli zawiera dwa elementy. Pierwszym z nich jest temperatura, mierzona
w kelwinach, która odpowiada za to, czy obraz jest „ciepły”, czy „zimny” — czy jest
w tonacji żółtoczerwonej, czy niebieskozielonej. Drugim elementem jest tinta (zabar-
wienie) służąca do kompensowania zielonego lub purpurowego (magenta) zabarwie-
nia obrazu.
Na ogół ustawienie balansu bieli w aparacie jest bliskie optymalnego, ale jeżeli zdarzy
się, że nie jest prawidłowe, można je tutaj poprawić. Właśnie od dopasowania balansu
bieli należy rozpoczynać korektę obrazu, ponieważ będzie ono miało wpływ na pozo-
stałe zabiegi korekcyjne.
1 W prawej części okna, pod histogramem kliknij przycisk Basic (Podstawowe) (
),
aby otworzyć panel z ustawieniami podstawowymi.
Na liście rozwijanej White Balance (Balans
bieli) domyślnie wybierana jest pozycja
As Shot (Jak na ujęciu), która sprawia, że
Camera Raw wyświetla obraz z balansem
bieli ustawionym w chwili rejestrowania
zdjęcia. Jednak w przykładowej fotografii
zmienimy to ustawienie. Na wspomnianej
liście znajduje się kilka predefiniowanych
ustawień, które mogą posłużyć jako punkt
wyjścia do dalszej korekty.
2 Z listy rozwijanej White Balance (Balans bieli) wybierz opcję Cloudy (Pochmurny).
Ustawienie to dobrze pasuje do zdjęcia, które zostało wykonane w pochmurny dzień.
Czasami wystarczy wybrać właściwe ustawienie predefiniowane, ale w tym przy-
padku nadal pozostaje lekkie niebieskie zabarwienie. Musimy więc przeprowadzić
korektę ręczną.
3 Z górnego paska narzędzi wybierz White Balance (Balans bieli) (
).
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 131
Aby ustawić właściwy balans bieli, wybierz obiekt, który powinien być biały lub szary.
Camera Raw na tej podstawie rozpozna barwę światła, przy którym zdjęcie zostało
zrobione, i automatycznie skoryguje wszystkie kolory obrazu.
4 Kliknij białą chmurę. Kolorystyka zdjęcia zmieni się.
5 Kliknij w innym obszarze chmur. Kolory obrazu znowu ulegną zmianie.
Za pomocą narzędzia White Balance (Balans bieli) można łatwo i szybko ustalić
właściwe światło dla danej sceny. Klikanie rozmaitych obszarów zmienia barwę tego
światła, ale nie są to zmiany stałe. Dzięki temu, że obraz oryginalny nie jest w ogóle
modyfikowany, możemy eksperymentować do woli, operując za każdym razem
na materiale źródłowym.
Camera Raw oferuje także kilka przedefiniowanych ustawień balansu bieli, które
możemy potraktować jako punkt wyjścia przy sprawdzaniu rozmaitych efektów
oświetleniowych.
6 Kliknij chmurę widoczną po lewej stronie wieży. Niekorzystne zabarwienie
zniknie, a zdjęcie nabierze naturalnego wyglądu.
7 Aby zintensyfikować odcienie zieleni, przesuń suwak Tint (Tinta) do wartości -22.
E Wskazówka:
Aby cofnąć
ostatnią operację,
wciśnij klawisze
Ctrl+Z (Windows)
lub Command+Z
(Mac OS). W celu
porównania efektu
aktualnych ustawień
z oryginałem włączaj
i wyłączaj opcję
Preview (Podgląd).
132 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
Korygowanie zakresu tonalnego w Camera Raw
Pozostałe suwaki w panelu Basic (Podstawowe) służą do korygowania ekspozycji,
jasności, kontrastu i nasycenia barw obrazu. Na ogół, gdy się je przesuwa w prawo,
powodują rozjaśnienie określonych partii obrazu, a gdy są przesuwane w lewo, powo-
dują ściemnienie tych obszarów — nie dotyczy to tylko suwaka Contrast (Kontrast).
Suwak Exposure (Ekspozycja) pozwala zdefiniować punkt bieli, czyli najjaśniejszy
punkt obrazu. Pozostałe tony są dopasowywane do niego automatycznie. Drugi
koniec zakresu tonalnego, czyli punkt czerni, ustawiamy suwakiem Blacks (Czarne).
Suwaki Highlights (Światła) i Shadows (Cienie) służą do wydobywania szczegółów
w obszarach najjaśniejszych i najciemniejszych.
Suwak Contrast (Kontrast) zgodnie ze swoją nazwą ustala kontrast obrazu. Bardziej
subtelne zmiany kontrastu można uzyskać za pomocą suwaka Clarity (Przejrzystość),
który zmienia głębię obrazu, modyfikując kontrast lokalnie, głównie w obszarach
półcieni.
Saturation (Nasycenie) zmienia nasycenie wszystkich kolorów obrazu w jednakowym
stopniu. Natomiast Vibrance (Jaskrawość) silniej działa na barwy słabo nasycone,
co na przykład pozwala ożywić tło bez przesycenia barw skóry na zdjęciu portretowym.
Kliknięcie opcji Auto (Automatyczne) spowoduje, że aplikacja podejmie próbę skory-
gowania tonów obrazu na podstawie ich analizy i wewnętrznych algorytmów.
1 W panelu Basic (Podstawowe) kliknij opcję Auto (Automatyczne).
E Wskazówka:
Aby uzyskać
właściwy efekt
podczas operowania
suwakiem Clarity
(Przejrzystość), prze-
suwaj go w prawo
aż do pojawienia się
otoczek wokół drob-
nych szczegółów,
a następnie przesuń
go nieco w lewo.
Program zwiększy ekspozycję i zmieni kilka innych ustawień. Może to być punk-
tem wyjścia do dalszych modyfikacji, ale w tym ćwiczeniu powrócimy do ustawień
domyślnych i przeprowadzimy tę korektę według własnego uznania.
2 W panelu Basic (Podstawowe) kliknij opcję Default (Domyślne).
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 133
3 Pozostałe suwaki ustaw następująco:
• Exposure (Ekspozycja) pozostaw na poziomie 0,00,
• Contrast (Kontrast) zwiększ do +18,
• Highlights (Światła) pozostaw na poziomie 0,00,
• Shadows (Cienie) zwiększ do +63,
• Whites (Białe) zmniejsz do -2,
• Blacks (Czarne) zmniejsz do -18,
• Clarity (Przejrzystość) zwiększ do +3,
• Vibrance (Jaskrawość) ustaw na +4,
• Saturation (Nasycenie) zmniejsz do -3.
Takie ustawienia uwydatniają półtony i czynią zdjęcie bardziej wyrazistym bez jedno-
czesnego przesycenia kolorów.
134 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
Histogram w module Camera Raw
Histogram znajdujący się w prawym górnym narożniku okna pokazuje równocześnie
kanały Red (Czerwony), Green (Zielony) oraz Blue (Niebieski) wybranego obrazu. Wraz
ze zmianami ustawień w oknie dialogowym modułu Camera Raw uaktualnia się
także histogram. Ponadto przesuwanie kursora dowolnego narzędzia nad obrazem
powoduje, że pod histogramem wyświetlane są wartości RGB, występujące w tym
miejscu obrazka, nad którym aktualnie znajduje się kursor.
), aby powiększyć widok do 100 .
) i przesuń obraz, aby widzieć
Wyostrzanie
Photoshop oferuje kilka filtrów wyostrzających, ale w zakresie wyostrzania całego
obrazu Camera Raw prezentuje znacznie większe możliwości. Odpowiednie narzę-
dzia znajdziemy w panelu Detail (Szczegół). Aby dostrzec ich działanie, należy ustawić
skalę podglądu na co najmniej 100 .
1 Kliknij dwukrotnie narzędzie Zoom (Lupka) (
Następnie wybierz narzędzie Hand (Rączka) (
krzyż na najwyższej wieży kościoła.
).
2 Otwórz panel Detail (Szczegół) (
Suwak Amount (Ilość) określa stopień wyostrzenia, jaki zostanie zastosowany.
Zwykle ustawiamy nim przesadnie dużą wartość i dopiero po ustawieniu innych
parametrów wyostrzania ustalamy wartość optymalną.
3 Przesuń suwak Amount (Ilość) do 100.
Suwak Radius (Promień) określa rozmiar obszaru analizowanego przez program
podczas wyostrzania obrazu. W większości przypadków najlepsze rezultaty uzyskuje
się przy małych wartościach tego parametru, nawet poniżej 1 piksela. Duże wartości
mogą powodować nienaturalny, akwarelowy wygląd obrazu.
4 Przesuń suwak Radius (Promień) do 0,9.
Suwak Detail (Szczegół) określa liczbę widocznych szczegółów. Nawet gdy ustawimy
go na 0, program i tak zastosuje pewne wyostrzenie. Zwykle pozostawiamy ten para-
metr na niskim poziomie.
E Wskazówka:
Jeśli trzeba skorygo-
wać tylko określoną
część obrazu, można
posłużyć się narzę-
dziem Adjustment
Brush (Pędzel korekty)
lub Graduated Filter
(Stopniowy filtr).
Pierwsze z nich
umożliwia modyfi-
kowanie ekspozycji,
świateł, przejrzy-
stości i innych
parametrów metodą
malowania. Drugie
pozwala zmieniać te
parametry w sposób
gradacyjny na więk-
szym obszarze
obrazu.
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 135
E Wskazówka:
Jeśli podczas
przesuwania
suwaka Masking
(Maskowanie)
przytrzymasz
wciśnięty klawisz
Alt (Windows) lub
Option (Mac OS),
zobaczysz, które
obszary zostaną
wyostrzone.
Uwaga:
Efekty wyostrzenia
są dostrzegalne
dopiero przy
powiększeniu skali
widoku do co naj-
mniej 100 .
5 Przesuń suwak Detail (Szczegół) do 25, jeśli jest w innym położeniu.
Suwak Masking (Maskowanie) określa, które części obrazu mają być wyostrzane.
Przy dużych wartościach maskowania wyostrzane są tylko mocne krawędzie.
6 Przesuń suwak Masking (Maskowanie) do 61.
Po ustawieniu parametrów Radius (Promień), Detail (Szczegół) i Masking (Maskowanie)
można nieco zmniejszyć wartość pierwszego z nich, czyli Amount (Ilość).
7 Przesuń suwak Amount (Ilość) do 70.
Wyostrzenie obrazu podkreśla szczegóły i uwydatnia krawędzie. Parametr Masking
(Maskowanie) pozwala ograniczyć ten proces tylko do miejsc, w których szczegóły
i krawędzie są dostatecznie wyraźne. Dzięki temu można uniknąć artefaktów spowo-
dowanych wyostrzaniem obszarów o słabo zarysowanych krawędziach.
Modyfikowanie obrazu w oknie modułu Camera Raw nie powoduje żadnych zmian
w danych oryginalnych. Ustawienia korekcyjne są zapisywane poza obrazem — albo
w bazie danych modułu Camera Raw, albo w dodatkowych plikach XMP (pliki zapi-
sywane w tym samym folderze co oryginał). Pliki XMP pozwalają zachować ustawie-
nia wprowadzone w module Camera Raw, gdy plik jest przenoszony na inny nośnik
lub do innego komputera.
Stosowanie tych samych ustawień do wielu plików
Po nadaniu obrazowi atrakcyjniejszego wyglądu zastosujemy automatycznie te
same ustawienia do pozostałych dwóch zdjęć, które zostały zrobione w tym samym
czasie i przy takim samym oświetleniu. Wykorzystamy do tego polecenie Synchronize
(Synchronizuj).
136 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
1 W lewym górnym rogu okna dialogowego modułu Camera Raw znajduje się
przycisk Select All (Wybierz wszystkie). Kliknij go, aby zaznaczyć miniatury
wszystkich obrazów.
2 Kliknij przycisk Synchronize (Synchronizuj).
W oknie dialogowym Synchronize (Synchronizuj) mamy możliwość wyboru ustawień,
które mają zostać zastosowane do pozostałych obrazów. Domyślnie zaznaczone są
wszystkie parametry i opcje z wyjątkiem Crop (Kadrowanie), Spot Removal (Usuwanie
dodatkowe) i Local Adjustments (Korekty lokalne). Mimo że nie wszystkie były zmie-
niane, zaakceptujemy takie ustawienie.
3 W oknie dialogowym Synchronize (Synchronizuj) kliknij przycisk OK.
Po zastosowaniu tych samych ustawień do wszystkich obrazów ich miniatury uak-
tualnią się zgodnie z wykonanymi modyfikacjami. W celu przyjrzenia się efektom
pracy można przejrzeć wszystkie zdjęcia, klikając miniaturę każdego z nich w panelu
po lewej stronie okna.
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 137
Zapisywanie zmian w obrazach RAW
Wprowadzone zmiany można zapisać na różne sposoby w zależności od przezna-
czenia przetwarzanych obrazów. Najpierw zapiszemy zmodyfikowane obrazy jako
pliki JPEG niskiej rozdzielczości, które można wykorzystać do celów internetowych.
Następnie jeden z nich, Mission01, zapiszemy w wewnętrznym formacie Photoshopa,
by móc go otworzyć w tym programie jako obiekt inteligentny, co pozwoli w każdej
chwili wrócić do Camera Raw i dokonać dalszych modyfikacji.
1 W oknie modułu Camera Raw kliknij przycisk Select All (Wybierz wszystkie),
aby zaznaczyć wszystkie trzy obrazy.
2 W lewym dolnym rogu kliknij przycisk Save Images (Zapisz obrazy).
3 W oknie dialogowym Save Options (Opcje zapisu) wykonaj następujące czynności:
• Z listy rozwijanej Destination (Miejsce docelowe) wybierz opcję Save in Same
Location (Zapisz w tym samym miejscu).
• W sekcji File Naming (Nazwa pliku) pozostaw w pierwszym polu opcję
Document Name (Nazwa Dokumentu).
• Z listy Format wybierz JPEG.
Poprawione obrazy zostaną zapisane w formacie JPEG o niskiej rozdzielczości, który
pozwoli dzielić się nimi ze znajomymi i umieszczać je na stronach internetowych.
Plikom zostaną nadane nazwy Mission01.jpg, Mission02.jpg oraz Mission03.jpg.
4 Kliknij przycisk Save (OK).
Uwaga:
Przed umiesz-
czeniem zdjęć
w internecie praw-
dopodobnie zajdzie
potrzeba otwarcia
ich w Photoshopie
i przeformato-
wania na rozmiar
640×480 pikseli.
Obecnie są one
dużo większe i na
wielu monitorach
nie będzie możliwe
oglądanie ich w peł-
nym wymiarze bez
korzystania z pasków
przewijania.
138 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
Program Adobe Bridge powraca do okna dialogowego modułu Camera Raw
i do chwili zapisania wszystkich plików pokazuje, ile z nich zostało już przetworzo-
nych. Miniatury o rozszerzeniu CRW ciągle są widoczne w oknie modułu Camera
Raw. Jednak w Bridge dostępne są teraz wersje obrazów w formacie JPEG oraz
oryginalne, nieprzetworzone pliki CRW, które można dalej edytować lub pozostawić
w niezmienionej postaci do późniejszego wykorzystania.
Teraz otworzymy kopię obrazu Mission01 w Photoshopie.
5 Po zaznaczeniu miniatury pliku Mission01.crw w oknie dialogowym Camera
Raw wciśnij klawisz Shift i kliknij przycisk Open Object (Otwórz obiekt) w dolnej
części okna.
Kliknięcie przycisku Open Object (Otwórz obiekt) otwiera obraz w Photoshopie jako
obiekt inteligentny, dzięki czemu w każdej chwili można wrócić z tym obrazem
do modułu Camera Raw i dokonać dalszych zmian. Standardowo przycisk, o któ-
rym mowa, ma nazwę Open Image (Otwórz obraz) i otwiera obraz w Photoshopie
jak zwykły plik. Zmiana nazwy i sposobu działania następuje dopiero po wciśnięciu
klawisza Shift.
6 W Photoshopie wybierz polecenie File/Save As (Plik/Zapisz jako). W oknie
dialogowym Save As (Zapisz jako) wybierz format Photoshop, zmień nazwę
pliku na Mission_Final.psd, przejdź do folderu Lesson05 i kliknij przycisk
Save (Zapisz). Następnie zamknij plik.
E Wskazówka:
Jeśli chcesz, by
domyślnie dostępny
był przycisk Open
Object (Otwórz
obiekt), kliknij
niebieskie łącze opcji
obiegu pracy pod
oknem podglądu,
zaznacz opcję
Open in Photoshop
as Smart Objects
(Otwórz w progra-
mie Photoshop jako
obiekty inteligentne)
i kliknij OK.
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 139
O zapisywaniu plików
w Camera Raw
Każdy model aparatu zapisuje pliki RAW w swoim unikatowym wewnętrznym forma-
cie. Moduł Camera Raw potrafi odczytywać i przetwarzać pliki zapisane w wielu tego
typu formatach. Stosowane przezeń ustawienia domyślne są dobierane na podsta-
wie profili aparatów i danych EXIF.
Pliki RAW pobrane z konkretnego aparatu mogą być później zapisane w formacie
DNG (z poziomu modułu Camera Raw), JPEG, TIFF lub PSD. Każdy z nich może być
użyty do zapisania obrazu RGB lub CMYK o ciągłym rozkładzie tonów. Oprócz for-
matu DNG wszystkie pozostałe są dostępne również w oknach dialogowych Save
(Zapisz) i Save As (Zapisz jako) Photoshopa.
• Format Adobe Digital Negative (DNG) zawiera „surowe”, dane pochodzące
z aparatu cyfrowego, oraz metadane określające znaczenie tych pierwszych.
Został on utworzony jako standard dla plików z nieprzetworzonymi danymi.
Ułatwia fotografom panowanie nad wieloma wewnętrznymi formatami
aparatów, umożliwiając archiwizację danych w jednym, kompatybilnym
formacie. (Ten format jest dostępny do zapisu tylko w oknie modułu
Camera Raw).
• Format Joint Photographic Experts Group (JPEG) jest powszechnie używany
do wyświetlania na stronach internetowych obrazów RGB o płynnych przejściach
tonalnych. Pliki JPEG o wyższej rozdzielczości mogą być używane także
do innych celów, nawet do tworzenia wysokiej jakości wydruków. Format ten
zachowuje wszystkie informacje o kolorze, ale podczas kompresji następuje
selektywne odrzucanie danych. Im większa kompresja, tym gorsza jakość obrazu
i na odwrót.
• Format Tagged Image File Format (TIFF) jest wykorzystywany do wymiany
plików między różnymi aplikacjami i platformami. Jest to elastyczny format
obsługiwany praktycznie przez wszystkie programy graficzne, służące do edycji
obrazów i składu publikacji. Także większość skanerów stacjonarnych potrafi
zapisywać obrazy w tym formacie.
• Format programu Photoshop (PSD) jest domyślnym formatem pliku. Ze względu
na ścisłą integrację między produktami Adobe, inne aplikacje tej firmy — takie
jak Adobe Illustrator i Adobe InDesign — mogą bezpośrednio importować pliki
PSD z zachowaniem wielu funkcji Photoshopa.
Otwarcie pliku w Photoshopie zwiększa liczbę formatów, w których można taki plik
zapisać. Może to być na przykład Large Document Format (Format dużego dokumentu)
(PSB), Cineon, Photoshop Raw czy PNG. Format Photoshop Raw jest wykorzystywany
do przenoszenia plików między programami i platformami komputerowymi — nie
należy go mylić z formatem camera raw, czyli wewnętrznym formatem aparatu.
Więcej informacji na temat formatów graficznych dostępnych w Camera Raw
i Photoshopie można znaleźć w pomocy Photoshopa.
140 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
Zaawansowana korekta kolorów
Prezentowane tutaj zdjęcie modelki poprawimy,
używając takich funkcji Photoshopa jak Levels
(Poziomy), Healing Brush (Pędzel korygujący)
i kilku innych.
Korygowanie poziomów
Rozpiętość tonalna obrazu decyduje o jego kon-
traście i liczbie dostrzegalnych szczegółów. Określa
ją rozkład pikseli w zakresie od najciemniejszych
(czerń) do najjaśniejszych (biel). Dopracujemy ten
rozkład za pomocą warstwy korekcyjnej typu Levels
(Poziomy).
1 W Photoshopie wybierz polecenie File/Open
(Plik/Otwórz), odszukaj i otwórz folder Lesson05 i dwukrotnie kliknij plik 05B_
Start.psd, aby go otworzyć.
2 Wybierz polecenie File/Save As (Plik/Zapisz jako), zmień nazwę pliku na Model_
final.psd i kliknij przycisk Save (Zapisz). Jeśli zobaczysz okno dialogowe
Photoshop Format Options (Opcje formatu programu Photoshop), kliknij
w nim przycisk OK.
3 W panelu Adjustments (Dopasowania) kliknij ikonę Levels (Poziomy).
Warstwa korekcyjna Levels (Poziomy) zostanie dodana do panelu Layers (Warstwy),
a w panelu Adjustments (Dopasowania) pojawi się histogram obrazu i kontrolki
do sterowania poziomami tonalnymi. Histogram ukazuje rozkład pikseli między
poszczególne poziomy jasności. Lewy (czarny) trójkąt pod wykresem reprezentuje
cienie, trójkąt prawy (biały) — światła, a trójkąt środkowy (szary) — półtony, czyli
wartość gamma. Jeśli naszym celem nie jest uzyskanie jakiegoś efektu specjalnego,
powinniśmy dążyć do tego, aby punkt czerni znalazł się tam, gdzie na histogramie
zaczynają pojawiać się dane, a punkt bieli — tam, gdzie dane się kończą. Środkowa
część idealnego histogramu powinna zawierać łagodne szczyty i doliny.
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 141
4 Kliknij ikonę Calculate a more accurate histogram (Obliczenie dokładniejszego
) widoczną na lewo od histogramu. Photoshop zaktualizuje
histogramu) (
histogram obrazu.
Na lewym końcu wykresu znajduje się pojedynczy słupek reprezentujący rzeczywisty
punkt czerni, ale widać, że właściwe dane zaczynają się nieco dalej. Do tego właśnie
miejsca przesuniemy punkt czerni.
5 Przeciągnij lewy (czarny) trójkąt w prawo do miejsca, gdzie według histogramu
zaczynają występować najciemniejsze tony obrazu.
Podczas przesuwania trójkąta zmienia się zawartość pierwszego z pól edycyj-
nych pod histogramem (są to pola poziomów wejściowych). Zmienia się także
wygląd obrazu.
6 Przeciągnij nieco w lewo trójkąt środkowy (szary), aby delikatnie rozjaśnić
półtony. My ustawiliśmy wartość 1,18.
142 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
Usuwanie skaz za pomocą pędzla korygującego
Teraz możemy zająć się twarzą modelki. Za pomocą narzędzi takich jak Healing
Brush (Pędzel korygujący) i Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) zlikwi-
dujemy pryszcze, piegi i pojedyncze włosy zachodzące na twarz oraz czerwone żyłki
w oczach.
1 W panelu Layers (Warstwy) zaznacz warstwę Background (Tło), po czym z menu
panelu wybierz polecenie Duplicate Layer (Powiel warstwę). Nowej warstwie nadaj
nazwę Corrections (korekcje) i kliknij OK.
Praca na kopii warstwy pozwala zachować oryginalne piksele i w razie potrzeby
powrócić do pierwotnej wersji obrazu.
2 Powiększ widok twarzy modelki, aby ją dokładnie widzieć. Zastosuj skalę widoku
nie mniejszą niż 100 .
3 Z przybornika wybierz narzędzie Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący)
(
).
4 Na pasku opcji wprowadź następujące ustawienia:
• Size (Rozmiar) — 7 px (7 piks),
• Mode (Tryb) — Normal (Zwykły),
• Type (Typ) — Content-Aware (Uwzględnianie zawartości).
5 Za pomocą narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) usuń
zabłąkany włos z twarzy modelki. Wybranie opcji Content-Aware (Uwzględnianie
zawartości) spowoduje, że narzędzie wstawi w miejsce włosa piksele zgodne
z otaczającą go skórą.
6 Zamaluj delikatne linie wokół oczu i ust. Możesz również zamalować czerwone
żyłki w oczach modelki oraz pryszcze i piegi na jej twarzy. Stosuj klikanie, a także
krótkie i długie pociągnięcia pędzlem. Nie usuwaj wszystkich skaz, bo zbyt gładka
twarz będzie wyglądała nienaturalnie.
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 143
Teraz usuniemy ciemne smugi makijażu pod oczami modelki. Użyjemy do tego celu
narzędzia Healing Brush (Pędzel korygujący).
7 Wybierz narzędzie Healing Brush (Pędzel korygujący) (
) ukryte pod narzędziem
Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) (
19 pikseli i twardości 50 .
). Ustaw pędzel o rozmiarze
8 Wciśnij klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS) i kliknij poniżej ciemnych
obszarów otaczających oczy. W ten sposób wskażesz miejsce pobierania próbek.
9 Przeciągnij pędzlem pod oczami modelki, aby usunąć ciemny makijaż. Na razie
zmieniasz kolor tych miejsc. Teksturą zajmiemy się za chwilę.
10 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), aby zapisać rezultaty dotychczasowej
pracy.
Poprawianie obrazu narzędziami
Dodge (Rozjaśnianie) i Sponge (Gąbka)
Narzędzia Dodge (Rozjaśnianie) użyjemy, aby rozjaśnić skórę pod oczami, a za
pomocą narzędzia Sponge (Gąbka) zwiększymy nasycenie kolorów w samych oczach.
1 Przy wciąż aktywnej warstwie Corrections wybierz z przybornika narzędzie
Dodge (Rozjaśnianie) (
).
2 Na pasku opcji zwiększ rozmiar pędzla do 65 pikseli i ustaw Exposure (Światło)
na 30 . Upewnij się, że z listy rozwijanej Range (Tryb) wybrana jest opcja
Midtones (Półcienie).
3 Przeciągnij pędzlem po cieniach widocznych pod oczami modelki,
aby je rozjaśnić.
144 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
4 Wybierz narzędzie Sponge (Gąbka) (
) ukryte pod narzędziem Dodge
(Rozjaśnianie). Na pasku opcji zaznacz opcję Vibrance (Jaskrawość) i wprowadź
następujące ustawienia:
• Size (Rozmiar) — 35 px (35 piks),
• Hardness (Twardość) — 0 ,
• Mode (Tryb) — Saturate (Zwiększ nasycenie),
• Flow (Przepływ) — 50 .
5 Przeciągnij gąbką po tęczówkach oczu, aby zwiększyć nasycenie ich kolorów.
6 Ponownie uaktywnij narzędzie Dodge (Rozjaśnianie), ale tym razem z listy
Range (Tryb) wybierz opcję Shadows (Cienie).
7 Za pomocą tego narzędzia rozjaśnij ciemne obszary nad oczami.
Rozjaśnij także tęczówki, aby jeszcze bardziej uwydatnić ich kolor.
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 145
Korygowanie tonów skóry
W Photoshopie CS6 można wybrać zakres kolorów obejmujący odcienie ludzkiej
skóry, dzięki czemu łatwiej jest korygować tonalność i kolorystykę tego typu obsza-
rów bez wpływania na pozostałe partie obrazu. Wybranie wspomnianego zakresu
kolorów powoduje zaznaczenie również innych obszarów o podobnej kolorystyce,
ale po niewielkich modyfikacjach działania tej funkcji efekt zazwyczaj jest zadowalający.
1 Wybierz polecenie Select/Color Range (Zaznacz/Zakres kolorów).
2 W oknie dialogowym Color Range (Zakres kolorów) wybierz z listy rozwijanej Select
(Zaznacz) opcję Skin Tones (Tony karnacji).
W okienku podglądu widać, że zaznaczenie obejmie większą część obrazu.
3 Włącz opcję Detect Faces (Wykryj twarze).
Zawartość okienka podglądu zmieniła się — teraz zaznaczenie obejmuje twarz, jasne
fragmenty włosów, niektóre obszary tła i kilka fałd na rękawie.
4 Zmniejsz wartość parametru Fuzziness (Tolerancja) do 28, po czym kliknij OK.
Po chwili zaznaczenie w postaci maszerujących mrówek stanie się widoczne w oknie
obrazu. Za pomocą warstwy dopasowania Curves (Krzywe) rozjaśnimy zaznaczone
obszary.
146 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
5 W panelu Adjustments (Dopasowania) kliknij ikonę Curves (Krzywe).
Photoshop doda do obrazu warstwę Curves (Krzywe) nad warstwą Corrections.
6 Kliknij środkową część krzywej i przeciągnij ją lekko w górę. Zaznaczone obszary
zostaną rozjaśnione. Korekta objęła nie tylko twarz modelki, ale dzięki temu efekt
jest bardziej naturalny.
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 147
Jay Graham jest fotografem od ponad 25 lat. Swoją karierę rozpoczynał
Jay Graham jest fotografem od ponad 25 lat. Swoją karierę rozpoczynał
jako projektant i budowniczy prywatnych domów. Dzisiaj jego klientami
jako projektant i budowniczy prywatnych domów. Dzisiaj jego klientami
są fi rmy reklamowe, architektoniczne, wydawnicze i turystyczne.
są fi rmy reklamowe, architektoniczne, wydawnicze i turystyczne.
Fotografi czne portfolio Jaya Grahama można obejrzeć na stronie internetowej
Fotografi czne portfolio Jaya Grahama można obejrzeć na stronie internetowej
jaygraham.co
jaygraham.com.
Tok pracy profesjonalnego fotografa
Najważniejsze są właściwe nawyki
Prawidłowy tok pracy i właściwe nawyki pomogą Ci cieszyć się fotografi ą cyfrową, sprawią, że Twoje
zdjęcia będą doskonałe, i uchronią Cię przed koszmarem utraty efektów pracy z powodu niezapisania
ich we właściwym czasie. Poniżej prezentujemy w skrócie tok pracy z obrazami cyfrowymi (na ten
temat napisano już wiele książek) rekomendowany przez zawodowego fotografa z ponad dwudzie-
stoletnim doświadczeniem. Wskazówki, jakich Jay Graham udziela w zakresie ustawień aparatu,
rejestrowania zdjęć w odpowiednich formatach, organizowania i zarządzania zbiorami cyfrowych
obrazów oraz sposobów ich prezentowania (klientom, znajomym i rodzinie), z pewnością okażą
się pomocne.
Do zarządzania tysiącami zdjęć Jay Graham używa programu Lightroom®
148 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
„Ludzie często narzekają, że nie mogą odnaleźć konkretnego zdjęcia,
bo nie pamiętają, gdzie je zapisali i jak ono wygląda — mówi Graham.
— Dlatego tak ważne jest nadawanie odpowiednich nazw plikom”.
Rozpocznij od ustawienia preferencji aparatu
Jeśli dostępna jest opcja zapisu zdjęć w formacie RAW (wewnętrznym formacie aparatu), wybierz ją — format
RAW pozwala zapisać pełnię informacji zarejestrowanej przez przetwornik aparatu. Dysponując zdjęciem
zapisanym w formacie RAW, można podczas wykonywania reprodukcji, jak twierdzi Graham, „przejść od światła
dziennego do światła żarowego bez utraty jakości”. Jeśli musisz fotografować w trybie JPEG, stosuj wysoką
rozdzielczość i słabą kompresję.
Zadbaj o jakość zdjęć
Staraj się zarejestrować maksimum informacji — ustaw w aparacie wysoką rozdzielczość i najlepszą jakość.
Brakującej informacji nie da się później odtworzyć.
Uporządkuj pliki
Po przeniesieniu zdjęć do komputera skataloguj i nazwij je najszybciej, jak to tylko możliwe. „Jeśli pozostawisz
nazwy nadawane przez aparat, może się zdarzyć (w wyniku wyzerowania ustawień aparatu), że różne pliki będą
miały takie same nazwy” — mówi Graham. Program Adobe Lightroom umożliwia nie tylko zmienianie nazw pli-
ków, ale także pozwala je klasyfikować i opisywać. Zdjęcia, których nie zamierzasz zachowywać, usuń od razu.
Graham umieszcza w nazwie zdjęcia datę i ewentualnie nazwę obiektu. Zdjęcia zrobione 12 grudnia 2011 roku
na plaży Stinson umieściłby w folderze 20111212_Stinson_01, a poszczególnym plikom nadałby unikatowe
nazwy z odpowiednimi numerami. Twierdzi, że dzięki temu „pliki same ustawiają się na dysku we właściwej
kolejności”. Stosuj nazwy zgodne regułami obowiązującymi w systemie Windows, jeśli mają być użyteczne
na platformach innych niż Macintosh (maksymalnie 32 znaki; tylko cyfry, litery, znaki podkreślenia i łączniki).
Konwertuj pliki z formatu RAW na DNG
Zdjęcia zarejestrowane w wewnętrznym formacie aparatu (RAW) zapisz w formacie DNG, który w przeciwień-
stwie do tego pierwszego jest formatem uniwersalnym i może być odczytany przez każde urządzenie.
Zachowaj wersję oryginalną
Oryginał zdjęcia zapisuj w formacie PSD, TIFF lub DNG. Nie stosuj do tego celu formatu JPEG, ponieważ każdy
taki zapis oznacza obniżenie jakości obrazu w wyniku zastosowanej kompresji.
Zaprezentuj zdjęcia klientom, znajomym lub rodzinie
Jeśli przygotowujesz prezentację swoich prac, dostosuj zakres kolorów obrazu do możliwości urządzenia,
na którym mają być prezentowane. Nie przypisuj profilu, lecz przekonwertuj obraz do odpowiedniej prze-
strzeni kolorów. Jeśli zdjęcia będą wyświetlane w sposób elektroniczny lub drukowane przez firmy przyjmujące
zlecenia drogą internetową, zastosuj przestrzeń sRGB. Przestrzenie Adobe 1998 i Colormatch doskonale nadają
się dla obrazów przeznaczonych do druku tradycyjnego. Jeśli zamierzasz drukować na drukarce atramentowej,
zastosuj przestrzeń Adobe 1998 lub ProPhoto RGB. Obrazom wyświetlanym elektronicznie nadaj rozdzielczość
72 dpi, a drukowanym — 180 dpi lub wyższą.
Zarchiwizuj zdjęcia
Poświęciłeś zdjęciom dużo czasu i wysiłku, więc zadbaj, aby to nie poszło na marne przez przypadkową utratę
plików. Ze względu na niepewną trwałość płyt CD i DVD zastosuj zewnętrzny dysk twardy (lub dyski) i ustaw
automatyczną archiwizację. Graham przytacza w tym miejscu potoczne stwierdzenie: „Kwestią nie jest to,
czy dysk twardy (wewnętrzny) ulegnie awarii, lecz kiedy to nastąpi”.
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 149
Stosowanie rozmycia powierzchniowego
Obróbka zdjęcia jest już prawie ukończona. Ostatnią operacją będzie delikatne
wygładzenie cery modelki, a zrobimy to przy użyciu filtra Surface Blur
(Rozmycie powierzchniowe).
1 Zaznacz warstwę Corrections i wybierz polecenie Layer/Duplicate Layer
(Warstwa/Powiel warstwę). W oknie dialogowym polecenia zmień nazwę
nowej warstwy na Surface Blur i kliknij przycisk OK.
2 Na panelu Layers (Warstwy) umieść warstwę Surface Blur między warstwami
Curves 1 (Krzywe 1) i Levels 1 (Poziomy 1).
3 Przy aktywnej warstwie Surface Blur wybierz polecenie Filter/Blur/Surface Blur
(Filtr/Rozmycie/Rozmycie powierzchniowe).
4 W oknie dialogowym filtra Surface Blur (Rozmycie powierzchniowe) parametr
Radius (Promień) pozostaw bez zmian, czyli 5 pikseli, a suwak Threshold (Próg)
przesuń do poziomu 10.
Twarz modelki stała się zbyt gładka i wygląda nienaturalnie. Aby zmniejszyć siłę
efektu, obniżymy krycie warstwy Surface Blur.
5 Zachowując nadal aktywność warstwy Surface Blur, zmniejsz w panelu Layers
(Warstwy) wartość parametru Opacity (Krycie) do 30 .
Teraz modelka wygląda naturalniej, ale działanie filtra możemy jeszcze bardziej
doprecyzować za pomocą narzędzia Eraser (Gumka).
150 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
6 Wybierz narzędzie Eraser (Gumka) (
). Na pasku opcji zdefiniuj pędzel
o średnicy z przedziału od 10 do 50 pikseli i twardości 10 . Parametr Opacity
(Krycie) ustaw na 90 .
7 Przeciągnij pędzlem oczy, brwi, linie definiujące
nos i zęby. W obszarach, które w ten sposób
wymażesz, widoczna będzie ostrzejsza warstwa
leżąca niżej.
8 Zmień skalę widoku, aby zobaczyć cały obraz.
9 Zwiększ rozmiar pędzla do 400 pikseli
i przeciągnij nim w obszarach tła,
bluzki i włosów, aby przywrócić tym elementom
pierwotną ostrość.
Rozmycie powierzchniowe powinno pozostać
tylko na twarzy modelki.
10 Zapisz rezultat swojej pracy i zamknij plik.
Poprawianie fotografii
cyfrowych w Photoshopie
Photoshop posiada wiele funkcji umożliwiających szybkie i łatwe poprawianie jakości
fotografii cyfrowych. Za jego pomocą możemy wydobyć szczegóły w obszarach świa-
teł i cieni, usunąć efekt czerwonych oczu, zredukować niepożądane szumy i wyostrzyć
obraz. Obecnie zbadamy te możliwości, dokonując edycji innej fotografii cyfrowej —
portretu dziewczynki na plaży.
Korygowanie świateł i cieni
Polecenie Shadows/Highlights (Cienie/Podświetlenia)
doskonale nadaje się do korygowania fotografii,
w których obiekty zostały pozbawione szczegółów
z powodu silnego tylnego oświetlenia lub zbyt małej
odległości od lampy błyskowej. Taką korekcję można
również wykorzystać do rozjaśniania cieni w foto-
grafiach, w których oświetlenie jest ogólnie dobre.
1 Wybierz polecenie File/Browse in Bridge
(Przeglądaj w programie Bridge) i w panelu
Favorites (Ulubione) tego programu zaznacz
pozycję Lessons, a następnie w panelu Content
(Zawartość) kliknij dwukrotnie ikonę folderu
Lesson05. Odszukaj plik 05C_Start.psd i otwórz
go w Photoshopie przez dwukrotne kliknięcie
jego miniatury.
2 Z menu File (Plik) wybierz polecenie Save As (Zapisz jako)
i zapisz plik pod nazwą 05C_Working.psd (roboczy).
Adobe PhotoshoP Cs6/Cs6 PL. ofiC jALny PodręCzniK 151
3 Z menu Image (Obraz) wybierz polecenie Adjustments/Shadows/Highlights
(Dopasowania/Cienie/Podświetlenia). Photoshop automatycznie zastosuje wtedy
ustawienia domyślne, rozjaśniając tło. My jednak zmienimy te ustawienia,
aby wydobyć więcej szczegółów zarówno w cieniach, jak i w światłach.
Poprawimy również czerwień zachodzącego słońca.
4 W oknie dialogowym Shadows/Highlights (Cienie/Podświetlenia) zaznacz opcję
Show More Options (Pokaż więcej opcji) i wykonaj następujące czynności:
• w sekcji Shadows (Cienie) ustaw parametr Amount (Wartość) na 50 , Tonal
Width (Szerokość tonalna) na 50 i Radius (Promień) na 38 px (38 piks),
• w sekcji Highlights (Światła) ustaw Amount (Stopień) na 14, Tonal Width
(Szerokość tonalna) na 46 i Radius (Promień) na 43 px (43 piks),
• w sekcji Adjustments (Dopasowania) przesuń suwak Color Correction
(Korekcja kolorów) do wartości +5, Midtone Contrast (Kontrast półcieni) ustaw
na +22 i pozostaw domyślne wartości parametrów Black Clip (Przycięcie czerni)
oraz White Clip (Przycięcie bieli).
5 Kliknij przycisk OK, aby zaakceptować wprowadzone zmiany.
6 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), aby zapisać rezultaty
dotychczasowej pracy.
152 LeKCjA 5 Poprawianie i doskonalenie fotografii cyfrowych
Korekta czerwonych oczu
Efekt czerwonych oczu powstaje, gdy siatkówki oczu osoby fotografowanej zostaną
oświetlone lampą błyskową. Najczęściej jest on widoczny na fotografiach wykonanych
w ciemnych pomieszczeniach — źrenice są wówczas szeroko otwarte. Photoshop
pozwala na łatwe usunięcie tego efektu. W kolejnym ćwiczeniu przywrócimy oczom
dziewczynki naturalny kolor.
1 Wybierz narzędzie Zoom (Lupka) (
) i zakreśl nim fragment obrazu zawierający
oczy dziewczynki, aby go powiększyć. Zakreślenie obszaru powiększanego będzie
możliwe po wyłączeniu opcji Scrubby Zoom (Przesuń).
2 Wybierz narzędzie Red Eye (Czerwone oczy) (
), ukryte pod narzędziem
Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) (
).
3 Na pasku opcji parametr Pupil Size (Rozmiar źrenicy) pozostaw bez zmian (50 ),
ale zmień wartość parametru Darken Amount (Stopień ściemnienia) na 74 .
Parametr ten określa, jak ciemna powinna być źrenica.
4 Kliknij czerwony obszar w lewym oku dziewczynki. Czerwone zabarwienie
siatkówki zniknie.
5 Kliknij czerwony obszar w prawym oku dziewczynki, aby i tu usunąć czerwone
zabarwienie.
6 Kliknij dwukrotnie narzędzie Zoom (Lupka), aby uzyskać powiększenie 100 .
7 Z menu File (Plik) wybierz polecenie Save (Zapisz), aby zapisać rezultaty
dotychczasowej pracy.
Redukowanie szumu
Szum obrazu to przypadkowe piksele niestanowiące szczegółów obrazu. Może być
skutkiem zastosowania wysokich ustawień parametru ISO w aparacie cyfrowym,
niedoświetlenia lub fotografowania przy słabym oświetleniu i długim czasie otwarcia
migawki. Szumy mogą występować również w obrazach zeskanowanych — tutaj źró-
dłem szumu jest przetwornik skanujący i ziarnista struktura skanowanego materiału.
Istnieją dwa rodzaje szumu: szum luminancji, czyli w skali szarości, który
Pobierz darmowy fragment (pdf)