Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00448 007697 18990922 na godz. na dobę w sumie
Adobe Premiere Pro CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II - książka
Adobe Premiere Pro CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II - książka
Autor: Liczba stron: 470
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4792-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> digital lifestyle >> video
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Adobe Premiere Pro CC stało się klasycznym narzędziem do edycji filmów. Korzystają z niego twórcy na różnym stopniu zaawansowania - i amatorzy, i profesjonalni montażyści. Od dłuższego czasu to oprogramowanie charakteryzują skalowalność, wydajność i precyzja oraz intuicyjny interfejs. Premiere Pro obsługuje szeroki zakres formatów wideo, umożliwia szybką i prawdziwie kreatywną pracę. Zapewnia szeroką gamę doskonałych narzędzi, dzięki czemu użytkownicy Premiere mogą nas wciąż zaskakiwać dziełami najwyższej klasy.

Ta książka należy do serii Oficjalny podręcznik. Jest przeznaczona dla początkujących i zaawansowanych użytkowników Premiere. To chyba najlepszy materiał szkoleniowy na rynku - podczas lekcji zawartych w tym wydaniu nauczysz się praktycznego stosowania takich funkcji jak chroma key, dynamiczne przycinanie, korekcja kolorów, zarządzanie multimediami, nakładanie efektów audiowizualnych i miksowanie dźwięku. Dowiesz się także, jak tworzyć w Adobe Media Encoder pliki do oglądania w internecie i na urządzeniach mobilnych.

W tym podręczniku przedstawiono między innymi:

Premiere Pro - więcej niż kreatywność!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Adobe Premiere Pro CC Classroom in a Book (2018 release) Tłumaczenie: Maksymilian Gutowski ISBN: 978-83-283-4792-2 Authorized translation from the English language edition, entitled: ADOBE PREMIERE PRO CC CLASSROOM IN A BOOK (2018 RELEASE); ISBN 0134853237; by Maxim Jago; published by Pearson Education, Inc, publishing as Adobe Press. Copyright © 2018 Adobe All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2018. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz HELION SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. HELION SA ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/prop18 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI Wstęp O „Ofi cjalnym podręczniku” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wymagania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Instalacja Premiere Pro CC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Optymalizacja wydajności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Korzystanie z plików lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Podłączanie plików lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak korzystać z lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Dodatkowe materiały . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Autoryzowane ośrodki szkoleniowe Adobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1 2 2 2 3 4 5 6 7 1 PRZEGLĄD ADOBE PREMIERE PRO CC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Montaż nieliniowy w Premiere Pro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Rozszerzanie obiegu pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Obszar pracy Premiere Pro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Skróty klawiszowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 2 TWORZEnIE PROJEkTU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Tworzenie projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Tworzenie sekwencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Adobe Premiere Pro CC. ofiCjAlny PodręCznik. WydAnie ii v Kup książkęPoleć książkę 3 IMPORTOWAnIE MULTIMEDIÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Importowanie zasobów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Ustawienia ingestu i pliki proxy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Praca z panelem Media Browser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Importowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Używanie Adobe Stock . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Konfi gurowanie pamięci podręcznej multimediów . . . . . . . . . . 71 Nagrywanie lektora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 4 ORGAnIZOWAnIE MULTIMEDIÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Używanie panelu Project . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Praca z folderami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Przeglądanie materiału fi lmowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Modyfi kowanie klipów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 5 PODSTAWY EDYCJI WIDEO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Używanie panelu Source Monitor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Posługiwanie się panelem Timeline . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Najważniejsze polecenia edycyjne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 6 PRACA Z kLIPAMI I ZnACZnIkAMI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Kontrolki panelu Program Monitor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Rozdzielczość odtwarzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Odtwarzanie fi lmów VR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Wykorzystanie znaczników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Blokada synchronizacji i ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Znajdowanie luk na osi czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 vi Spis treści Kup książkęPoleć książkę Zaznaczanie klipów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Przenoszenie klipów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Wyciąganie i usuwanie segmentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 7 DODAWAnIE PRZEJŚĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Czym są przejścia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Punkty edycji i krawędzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Dodawanie przejść wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Dopracowywanie przejścia w trybie A/B . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Dodawanie przejść audio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 8 ZAAWAnSOWAnE TECHnIkI EDYCJI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Czteropunktowa edycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Zmiana szybkości odtwarzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Zastępowanie klipów i materiału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Osadzanie sekwencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Przycinanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Przycinanie zaawansowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Przycinanie w panelu Program Monitor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 9 WPRAWIAnIE kLIPÓW W RUCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Dostosowywanie efektu Motion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Zmiana położenia, rozmiaru i obrotu klipu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Interpolacja klatek kluczowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Inne efekty ruchowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Adobe Premiere Pro CC. ofiCjAlny PodręCznik. WydAnie ii vii Kup książkęPoleć książkę 10 MOnTAŻ WIELOkAMEROWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Proces montażu wielokamerowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Tworzenie sekwencji wielokamerowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Przełączanie między kamerami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Kończenie prac nad montażem wielokamerowym . . . . . . . . . . . 251 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 11 EDYCJA I MIkSOWAnIE DŹWIękU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Konfi guracja interfejsu do pracy z dźwiękiem . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Przeglądanie właściwości dźwięku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Tworzenie ścieżki z narracją . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Dopasowywanie głośności dźwięku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Tworzenie cięcia split edit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 Dopasowywanie poziomów dźwięku klipu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 12 DOPRACOWYWAnIE DŹWIękU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Dopracowywanie dźwięku w panelu Essential Sound . . . . . . . . 282 Dopracowywanie dialogu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301 13 DODAWAnIE EFEkTÓW WIDEO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Praca z efektami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Efekty klipów wzorcowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Maskowanie i przesuwanie efektów wizualnych . . . . . . . . . . . . . 319 Stosowanie efektów z klatkami kluczowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Predefi niowane ustawienia efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 Często używane efekty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329 Renderowanie i zastępowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 viii Spis treści Kup książkęPoleć książkę 14 kOREkCJA kOLORÓW I GRADInG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 Obieg pracy nad kolorem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Przegląd efektów kolorystycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Rozwiązywanie problemów z ekspozycją . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359 Naprawianie balansu kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363 Specjalne efekty kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367 Tworzenie wizualnego charakteru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371 15 TECHnIkI kOMPOZYTOWAnIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 374 Czym jest kanał alfa? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375 Kompozytowanie jako część projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376 Praca z efektem Opacity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 378 Praca z przezroczystością kanału alfa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382 Kluczowanie koloru w ujęciu na greenscreenie . . . . . . . . . . . . . . 383 Maskowanie klipów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 388 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391 16 TWORZEnIE TYTUŁÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 394 Przegląd panelu Essential Graphics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 394 Podstawy typografi i fi lmowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398 Tworzenie tytułów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403 Stylizacja tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 406 Praca z kształtami i logotypami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410 Przewijanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413 Napisy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 419 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 419 Adobe Premiere Pro CC. ofiCjAlny PodręCznik. WydAnie ii ix Kup książkęPoleć książkę 17 ZARZĄDZAnIE PROJEkTAMI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 420 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422 Menu File . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422 Project Manager . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424 Inne sposoby zarządzania projektem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432 Przeglądanie projektów w Media Browser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432 Zarządzanie współpracą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 435 Panel Libraries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 436 Zarządzanie dyskami twardymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 436 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 439 18 EkSPORTOWAnIE kLATEk, kLIPÓW I SEkWEnCJI . . . . . . . . . . . . . . . . 440 Zaczynamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 442 Opcje eksportowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 442 Eksportowanie pojedynczych klatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 443 Eksportowanie kopii głównej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444 Praca z Adobe Media Encoder CC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 447 Publikowanie w mediach społecznościowych . . . . . . . . . . . . . . . . 453 Wymiana plików z innymi aplikacjami edycyjnymi . . . . . . . . . . . 454 Ostatnie ćwiczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 455 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457 Odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457 SKOROWIDZ 458 x Spis treści Kup książkęPoleć książkę 3 ImportowanIe multImedIów tematyka lekcji W ramach tej lekcji zajmiemy się następującymi tematami: • wczytywanie plików wideo przez panel Media Browser, • wczytywanie obrazów poleceniem Import, • praca z mediami proxy, • korzystanie z Adobe Stock, • wybór lokalizacji magazynowanych plików, • nagrywanie lektora. Ta lekcja zajmie Ci około 75 minut. Zanim zaczniesz, skopiuj na swój dysk materiały dołączone do tej lekcji. Aby utworzyć sekwencję, musisz zaimportować multimedia do swojego projektu. Mogą to być pliki wideo, animacje, ścieżki narracyjne, muzyka, dźwięki otocze- nia, grafiki bądź zdjęcia. Wszystko, co znajdzie się w sekwencji, trzeba przed użyciem zaimportować. Każdy włączony do sekwencji element musi być też włączony do panelu Project. Zaimportowanie pliku bezpośrednio do sekwencji skutkuje automatycznie dodaniem go do tego panelu. Z kolei usunięcie go z tego panelu usuwa go także z sekwencji, w których występuje (przy czym masz możliwość anulowania tej czynności). Niezależnie od tego, jak konkretnie wygląda Twoje podejście do montażu sek- wencji, importowanie klipów do panelu Project i organizowanie ich jest pierw- szym krokiem, który trzeba wykonać. 54 Kup książkęPoleć książkę Ponieważ Adobe Premiere Pro może wykorzystywać tyle różnych materiałów, istnieje wiele sposobów przeglądania i importowania multimediów 55 Kup książkęPoleć książkę Zaczynamy W ramach tej lekcji nauczysz się importować materiały multimedialne do Adobe Premiere Pro CC. W wypadku większości plików korzysta się w tym celu z panelu Media Browser — przeglądarki zasobów obsługującej wiele formatów, które moż- na importować do Premiere Pro. Poznasz także szczególne wypadki importowa- nia, takie jak wczytywanie grafiki i przechwytywanie materiału z taśmy. Podczas tej lekcji będziesz korzystał z pliku projektu utworzonego na lekcji po- przedniej. Jeśli nie masz tego pliku, otwórz plik 03 Example.prproj, znajdujący się w folderze Lesson 03. 1 Kontynuuj pracę nad plikiem projektu z poprzedniej lekcji lub otwórz gotowy plik na swoim dysku. 2 Kliknij File/Save As (plik/zapisz jako). 3 Przejdź do Lessons/Lesson 03 i zapisz projekt, nadając mu nazwę My Lesson 03.prproj. Importowanie zasobów Gdy importujesz zasoby do projektu Premiere Pro, tworzysz w projekcie odnośnik do materiałów wejściowych. Taki odnośnik nazywa się klipem, który możesz potraktować jako skrót (Windows) lub alias (macOS). W ramach pracy nad klipem w Premiere Pro nie tworzysz kopii oryginalnego pliku ani go nie modyfikujesz, lecz selektywnie odtwarzasz media z ich bieżącej lokalizacji w sposób niedestruktywny. Jeśli zatem edytujesz jedynie fragment klipu w sekwencji, nie pozbywasz się niewykorzystanego materiału. Ponadto jeśli nałożysz na klip efekt, aby rozjaś- nić obraz, zostanie on nałożony na klip, a nie na plik multimedialny, do którego odsyła. Multimedia importuje się do Premiere Pro na dwa główne sposoby: • standardowo, poleceniem File/Import (plik/importuj); • za pośrednictwem panelu Media Browser. Obie te metody mają swoje zalety. polecenie Import Polecenia Import (importuj) używa się dość typowo — jego działanie może przy- pominać działanie podobnych funkcji w innych programach. Aby zaimportować dowolny plik, wybierz File/Import. Możesz także użyć skrótu klawiszowego Ctrl+I (macOS: Command+I), aby otwo- rzyć standardowe okno Import. E Wskazówka: Innym sposobem na otwarcie okna importowania jest dwukrotne kliknięcie pustego pola w panelu Project (projekt). Pliki można importować do Premiere Pro nawet poprzez przeciągnię- cie ich bezpośred- nio z Eksploratora plików Windows lub Findera (macOS) do programu. 56 LEKCJA 3 Importowanie multimediów Kup książkęPoleć książkę Ta metoda sprawdza się najlepiej w wypadku materiałów w rodzaju grafiki i pli- ków dźwiękowych, zwłaszcza jeśli wiesz dokładnie, gdzie znajdują się na dysku, i chcesz do nich szybko przejść. Nie jest ona jednak najlepsza przy wczytywaniu materiałów filmowych opartych na plikach — które często są porozmieszczane w rozbudowanych strukturach folderów — z danymi audio, wideo i innymi ważnymi danymi bądź materiałami zapisanymi w formatach surowych. Materiały nagrane kamerą lepiej wczytywać za pośrednictwem panelu Media Browser. media Browser Panel Media Browser jest rozbudowanym narzędziem do przeglądania zasobów medialnych i importowania ich do Premiere Pro. Ukazuje pofragmentowane pliki wczytane z kamery cyfrowej jako pełne klipy; każde nagranie wygląda jak poje- dynczy klip z obrazem i dźwiękiem, niezależnie od jego pierwotnego formatu. Oznacza to, że nie musisz się męczyć z rozbudowanymi strukturami folderów, lecz zwyczajnie możesz pracować na ikonach i metadanych. Możliwość przejrze- nia tych metadanych (zawierających ważne informacje w rodzaju czasu trwania klipu, daty nagrania i formatu pliku) ułatwia wybranie właściwych zasobów z długiej listy. AdobE PrEmIErE Pro CC. ofICJALny PodręCznIK. WydAnIE II 57 Kup książkęPoleć książkę E Wskazówka: Jeśli musisz użyć materiałów z innego projektu Premie- re Pro, możesz zaimportować go do projektu, nad którym pracujesz. Znajdź go najpierw w panelu Media Browser. Po dwukrotnym kliknię- ciu projektu Premiere Pro wyświetla całą jego zawartość oraz strukturę. Możesz także wybrać poszczególne klipy i sekwencje lub prze- ciągnąć wszystkie sekwencje i klipy do panelu bieżącego projektu. Panel Media Browser (przeglądarka multimediów) domyślnie znajduje się w le- wym dolnym rogu obszaru roboczego Editing (edycja) i jest zadokowany w ramce z panelem Project. Przeglądarkę można także otworzyć za pomocą skrótu Shift+8 (koniecznie z klawiszem 8 u góry klawiatury). Możesz umieścić panel Media Browser w dowolnym miejscu na ekranie, odpo- wiednio go przeciągając, albo oddokować go i przerobić na osobny panel. W tym , a następnie wybierz polecenie Undock celu kliknij menu panelu na zakładce Panel (oddokuj panel). Praca z panelem Media Browser przypomina trochę korzystanie z Eksploratora (Windows) lub Findera (macOS). Po lewej stronie znajduje się seria folderów nawigacyjnych, a u góry umieszczone są przyciski do przechodzenia naprzód i cofania. Klawiszami strzałek możesz wybierać elementy. Oto główne korzyści wynikające z używania przeglądarki Media Browser: • możliwość wyświetlania plików wybranego typu, na przykład JPEG, Photo- shop, XML lub ARRIRAW; • automatyczne wykrywanie danych kamery — AVCHD, Canon XF, P2, RED, Cinema DNG, Sony HDV lub XDCAM (EX i HD) — aby poprawnie wyświet- lać klipy; • przeglądanie i dostosowywanie rodzajów metadanych do wyświetlania; • poprawne wyświetlanie multimediów składających się z klipów przechowywa- nych na wielu kartach. To częsta właściwość nagrań z profesjonalnych kamer, a Premiere Pro importuje pliki jako pojedynczy klip, nawet jeśli dłuższe nagra- nie zapełniło jedną kartę i zaczęło być zapisywane na drugiej. ustawienia ingestu i pliki proxy Premiere Pro zapewnia doskonałą wydajność odtwarzania szerokiego zakresu formatów i kodeków oraz nakładania efektów specjalnych. Niekiedy jednak Twój sprzęt systemowy może mieć trudności z odtwarzaniem multimediów, zwłaszcza jeśli są to materiały RAW. Możesz w takiej sytuacji postanowić, że sprawniej będzie Ci pracować na nisko- rozdzielczościowych kopiach plików w ramach edycji, a włączyć właściwe pliki o pierwotnej rozdzielczości dopiero na potrzeby przejrzenia efektów i ukończo- nych materiałów wyjściowych. Jest to obieg pracy na plikach proxy, polegający na tworzeniu plików „pośrednich” o niskiej rozdzielczości, których używa się zamiast pierwotnych materiałów. Premiere Pro może zautomatyzować tworzenie plików proxy podczas importo- wania zasobów, co wiąże się z przyjęciem bardziej zaawansowanego podejścia do kwestii ingestu materiałów. Jeśli uważasz wydajność swojego systemu za wystar- czającą, możesz pominąć tę funkcję. Niemniej jednak oferuje ona istotne korzy- ści, zarówno w zakresie wydajności systemu, jak i pod kątem współpracy. 58 LEKCJA 3 Importowanie multimediów Kup książkęPoleć książkę Przyjrzyjmy się dostępnym opcjom. 1 Kliknij File/Project Settings/Ingest Settings (plik/ustawienia projektu/ustawie- nia ingestu). W tym oknie widnieją ustawienia projektu, które zdefiniowałeś przy jego two- rzeniu. Możesz je zmienić w dowolnej chwili. Wszystkie opcje ingestu są domyślnie wyłączone. Po wybraniu opcji ingestu właściwe dla niej działania będą wykonywane dla wszystkich importowanych plików multimedialnych. Nie ma to jednak wpływu na te pliki, które już zaim- portowano. 2 Kliknij kratkę Ingest, aby włączyć tę funkcję, a następnie pierwsze menu, aby przejrzeć dostępne opcje: • Copy (kopiuj). Kiedy importujesz pliki multimedialne, Premiere Pro kopiuje oryginalne pliki do lokalizacji podanej w polu Primary Destination (główna lokalizacja docelowa) poniżej. Opcja ta przydaje się, kiedy impor- tujesz pliki multimedialne bezpośrednio z karty pamięci kamery, jako że materiały muszą być dostępne dla Premiere Pro także wtedy, kiedy kamera nie jest podłączona do komputera. • Transcode (transkoduj). Kiedy importujesz pliki multimedialne, Premiere Pro konwertuje pliki na nowy format i kodek, kierując się wybranym przez Ciebie predefiniowanym ustawieniem, a nowe pliki umieszcza we wska- zanej przez Ciebie lokalizacji docelowej. Przydaje się to, jeśli pracujesz dla studia postprodukcyjnego, które stosuje standardowy format i kodek dla wszystkich projektów. • Create Proxies (utwórz pliki proxy). Kiedy importujesz pliki multimedialne, Premiere Pro tworzy dodatkowe kopie o niższej rozdzielczości, zgodnie z wybranym przez Ciebie predefiniowanym ustawieniem, a następnie umieszcza je w lokalizacji określonej w polu Proxy Destination (docelowa lokalizacja plików proxy). Takich plików raczej nie będziesz chciał włączać do ukończonego filmu, ale opcja ta pomaga w korzystaniu z efektów spe- cjalnych i prowadzeniu współpracy nad projektami.  Uwaga: W mo- nitorze źródła lub projektu możesz umieścić przycisk Toggle Proxies (włącz pliki proxy — ), który przełącza między widokiem plików proxy a orygi- nalnych materiałów. W lekcji 4. „Organizo- wanie multimediów” przeczytasz więcej o dostosowywaniu interfejsów paneli monitorów. AdobE PrEmIErE Pro CC. ofICJALny PodręCznIK. WydAnIE II 59 Kup książkęPoleć książkę  Uwaga: Adobe Media Encoder trans- koduje pliki i tworzy pliki proxy w tle, wobec czego od razu możesz skorzystać z oryginalnych multimediów, które zostaną automa- tycznie zastąpione plikami proxy, kiedy już te utworzysz.  Uwaga: Kiedy eksportujesz sek- wencję wyświetlaną przy użyciu plików proxy, Premiere Pro automatycznie wyko- rzystuje oryginalne pliki zamiast plików zastępczych o niższej rozdzielczości. • Copy and Create Proxies (kopiuj i utwórz pliki proxy). Kiedy importujesz pliki multimedialne, Premiere Pro kopiuje oryginalne pliki do lokalizacji podanej w polu Primary Destination, a także tworzy pliki proxy w lokaliza- cji wskazanej w polu Proxy Destination. 3 Kliknij opcję Create Proxies, otwórz menu Preset (predefiniowane ustawienie) i wypróbuj kilka opcji. Nieodzowne jest, aby wybrana opcja była zgodna z formatem obrazu materiału wejściowego. Dzięki temu elementy kompozycyjne będą wyświetlane poprawnie w trakcie pracy z plikami proxy. Jeśli korzystasz w swoim projekcie z plików proxy, możesz z łatwością przełączać się między materiałem oryginalnym a plikami zastępczymi o niższej rozdzielczo- ści. Wystarczy kliknąć Edit/Preferences/Media (edycja/preferencje/media — macOS: Premiere Pro CC/Preferences/Media) i włączyć opcję Enable Proxies (włącz pliki proxy). Ten punkt był zaledwie wprowadzeniem do obiegu pracy z wykorzystaniem plików proxy. Więcej na temat zarządzania takimi plikami, tworzenia odnośni- ków do materiałów proxy i tworzenia nowych ustawień plików proxy przeczytasz w systemie pomocy Adobe Premiere Pro. Po przejrzeniu wszystkich ustawień kliknij przycisk Cancel (anuluj). praca z panelem media Browser Panel Media Browser pozwala na bezproblemowe przeglądanie plików na kom- puterze. Może być ciągle włączony, działa szybko i wygodnie się z niego korzysta, a ponadto jest zoptymalizowany pod kątem znajdowania i importowania nagrań. obieg pracy oparty na plikach cyfrowych Premiere Pro CC może wykorzystywać nagrania z kamer cyfrowych bez koniecz- ności konwersji plików. Obsługuje skompresowane formaty natywne, takie jak P2, XDCAM i AVCHD, surowe pliki Canon, Sony, RED i ARRI, a także ułatwiające postprodukcję kodeki w rodzaju Avid DNxHD, Apple ProRes i GoPro Cineform.  Uwaga: Aby zakończyć tę lekcję, będziesz musiał zaimportować pliki ze swojego kom- putera, wobec czego pliki lekcji dołączone do książki muszą się znajdować na dysku. Szczegółowe instrukcje znajdziesz we „Wstępie” na początku książki. 60 LEKCJA 3 Importowanie multimediów Kup książkęPoleć książkę Aby uzyskać najlepsze rezultaty, wykonaj następujące czynności (choć w tej chwili nie jest to konieczne): • Utwórz po jednym folderze dla każdego projektu. • Skopiuj materiał z kamery na swój dysk magazynujący, zachowując strukturę katalogów. Koniecznie przenieś cały folder z danymi bezpośrednio z katalogu głównego karty pamięci. Aby uzyskać najlepszy rezultat, rozważ skorzystanie z aplikacji przesyłającej, którą producent Twojej kamery prawdopodobnie do niej dołączył. Sprawdź, czy wszystkie pliki zostały skopiowane i czy pliki mają jednakowy rozmiar na karcie i w skopiowanym folderze. • Wyraźnie oznacz skopiowany folder informacjami o kamerze, numerze karty i datą nagrania. • Utwórz drugą kopię danych z kart na innym dysku fizycznym na wypadek awarii sprzętu. • Najlepiej utwórz trwałe archiwum na innym nośniku, takim jak taśma LTO (która jest popularnym systemem długotrwałej archiwizacji) czy dysk ze- wnętrzny.  Uwaga: Adobe Prelude ułatwia zarządzanie kopiowa- niem i importowa- niem beztaśmowych multimediów. Importowanie z adobe prelude Pakiet Adobe Creative Cloud CC obejmuje także program Adobe Prelude, który pozwala na organizowanie materiałów nagraniowych za pomocą prostego, intuicyjnego interfejsu. Adobe Prelude stworzono z myślą o tym, by producenci i asystenci mogli szybko i skutecznie ingestować (importować), archiwizować i transkodować (konwertować formaty i kodeki) multimedia na potrzeby beztaśmowego obiegu pracy. Projekt z Adobe Prelude możesz przesłać do Premiere Pro następująco: 1 Uruchom Adobe Prelude. 2 Otwórz projekt, który chcesz przenieść, i wybierz jeden lub więcej elementów z panelu projektu. Adobe Prelude przypomina z wyglądu Premiere Pro, lecz ma uproszczony interfejs. 3 Wybierz File/Export/Project (plik/eksportuj/projekt). 4 Zaznacz kratkę Project (projekt). 5 Wprowadź nazwę w polu Name (nazwa). 6 W menu Type (typ) wybierz Premiere Pro. 7 Kliknij OK, aby otworzyć okno Choose Folder (wybierz folder). 8 Przejdź do lokalizacji wybranej dla nowego projektu i kliknij Choose (wybierz). Właśnie utworzyłeś nowy projekt Premiere Pro. Możesz otworzyć nowo utworzony projekt Premiere Pro bezpośrednio bądź zaimportować go do istniejącego projektu. Jeśli obie aplikacje są jednocześnie włączone na tym samym komputerze, możesz przesyłać klipy z Prelude do Premiere Pro. W tym celu zaznacz je, kliknij prawym przyciskiem myszy, a następnie wybierz Send to Premiere Pro (wyślij do Premiere Pro). AdobE PrEmIErE Pro CC. ofICJALny PodręCznIK. WydAnIE II 61 Kup książkęPoleć książkę obsługiwane typy plików wideo Praca nad projektem z klipami nagranymi różnymi kamerami w różnych formatach i z wykorzystaniem różnych kodeków nie jest niczym nadzwyczajnym. Nie jest to problem dla Premiere Pro, gdyż w jednej sekwencji można zestawić klipy o różnych formatach. Panel Media Browser wyświetla niemal wszystkie formaty i jest szczególnie dobrze przystosowany do obsługiwania formatów cyfrowych. Jeśli Twój sprzęt ma trudności z odtwarzaniem nagrań o wysokiej rozdzielczości, warto skorzystać z plików proxy w trakcie pracy nad montażem. Oto najbardziej rozpowszechnione formaty cyfrowe obsługiwane przez Premiere Pro: • pliki z kamery DSLR nagrywającej w formacie H.264 bezpośred- nio w plikach MOV lub MP4; • Panasonic P2, DV, DVCPRO, DVCPRO 50, DVCPRO HD, AVCI, AVC Ultra, AVC Ultra Long GOP; • RED ONE, RED EPIC, RED Mysterium X, 6K RED Dragon i 8K REDCODE RAW Weapon; • ARRI RAW, w tym ARRI AMIRA; • Sony XDCAM SD, XDCAM 50, XAVC, SStP, RAW, HDV (przy nagrywaniu cyfrowym); • kamery AVCHD; • Canon XF, Canon RAW; • Apple ProRes; • sekwencje obrazów, w tym DPX; • pliki Avid DNxHD i DNxHR MXF; • Blackmagic Cinema DNG; • Phantom Cine. wyszukiwanie zasobów w panelu media Browser Dobra wiadomość jest taka, że panel Media Browser działa bardzo intuicyjnie. Panel ten pod wieloma względami przypomina przeglądarkę internetową (z przy- ciskami do przechodzenia dalej i wstecz). Po jego boku znajduje się też lista skrótów. Znajdowanie materiałów jest proste.  Uwaga: Przy importowaniu mediów koniecznie pamiętaj o skopiowaniu plików do lokalnego magazynu lub skorzystaniu z opcji ingestu projektu, aby stworzyć kopie materiałów przed wyję- ciem kart pamięci lub odłączeniem dysków zewnętrznych.  Uwaga: Po otwarciu projektu utworzonego na innym komputerze, na ekranie może się poja- wić informacja o brakującym rendererze. Możesz bez konsekwencji kliknąć OK. 62 LEKCJA 3 Importowanie multimediów Kup książkęPoleć książkę Kontynuuj pracę nad projektem Lesson 03 Example.prproj. 1 Na początek przywróć domyślny układ obszaru pracy. W panelu Workspaces (obszary robocze) kliknij Editing (edytowanie). Następnie kliknij menu obok opcji Editing i wybierz z niego Reset to Saved Layout (przywróć zapisany układ).  Uwaga: Jeśli nie widzisz panelu Wor- kspaces, otwórz go poleceniem Window/ Workspaces. 2 Kliknij panel Media Browser (powinien być domyślnie zadokowany w panelu Project) i powiększ go. 3 Najedź kursorem na panel Media Browser i naciśnij klawisz ` (znajdujący się zwykle w lewym górnym rogu klawiatury), aby powiększyć ten panel na cały ekran. E Wskazówka: Na niektórych klawiaturach znalezienie tego klawisza jest utrudnione. W takim wypadku możesz kliknąć menu panelu, a następnie wybrać Panel Group Settings/ Maximize Panel Group (ustawienia grupy paneli/powiększ grupę paneli). W tym samym menu możesz przywrócić wielkość panelu. Panel Media Browser powinien teraz zajmować cały ekran. Konieczne może być dopasowanie szerokości kolumn, aby ułatwić przeglądanie elementów. AdobE PrEmIErE Pro CC. ofICJALny PodręCznIK. WydAnIE II 63 Kup książkęPoleć książkę 4 W panelu Media Browser przejdź do foldera Lessons/Assets/Video and Audio Files/Theft Unexpected (lekcje/zasoby/pliki wideo i audio/Theft Unexpected). ) u dołu panelu Me- dia Browser i przeciągnij suwak w jego lewym dolnym rogu, żeby powiększyć miniaturki klipów. Wybierz taki rozmiar, jaki Ci odpowiada. 5 Kliknij przycisk Thumbnail View (widok miniaturek — E Wskazówka: Jeśli skopiowałeś pliki lekcji na swój pulpit, możesz do nich błyskawicznie przejść. W tym celu kliknij menu Recent Directories (ostatnio otwierane katalogi) w prawym górnym rogu panelu Media Browser i wybierz polecenie Home Directory (katalog główny).  Uwaga: Panel Media Browser po- mija wszystkie pliki niemultimedialne, ułatwiając przegląda- nie materiałów wideo i audio. Możesz najechać kursorem na dowolną, niezaznaczoną miniaturkę, żeby zobaczyć podgląd klipu. 6 Kliknij klip w folderze, aby go zaznaczyć. Możesz teraz kontrolować podgląd klipu za pomocą skrótów klawiszowych. 7 Naciśnij klawisz L, aby odtworzyć klip. 8 Aby zatrzymać odtwarzanie, naciśnij klawisz K. 9 Aby odtworzyć wstecz, naciśnij klawisz J. 10 Poeksperymentuj z odtwarzaniem innych klipów. Podczas odtwarzania powinno być słychać klip audio. Klawisze J i L możesz naciskać wielokrotnie, aby zwiększyć szybkość odtwa- rzania podglądów. Naciśnij klawisz K lub spację w celu włączenia pauzy. 64 LEKCJA 3 Importowanie multimediów Kup książkęPoleć książkę 11 Możesz teraz zaimportować wszystkie te klipy do projektu. Naciśnij Ctrl+A (macOS: Command+A), aby zaznaczyć wszystkie klipy. 12 Kliknij jeden z zaznaczonych klipów prawym przyciskiem myszy i wybierz polecenie Import. E Wskazówka: Możesz też prze- ciągnąć wszystkie zaznaczone klipy na zakładkę panelu Project, a następnie na pusty obszar, aby zaimportować klipy. 13 Naciśnij klawisz ` lub użyj menu panelu, aby przywrócić Media Browser do pier- wotnego rozmiaru. Przejdź następnie do panelu Project. Po zaimportowaniu kli- pów panel Project otwiera się automatycznie i wyświetla wprowadzone materiały. Klipy w panelu Project można przeglądać w formie ikon lub listy z informacjami o plikach. Między tymi dwoma widokami możesz się przełączać za pomocą przy- cisków List View ( dolnym rogu panelu projektu. — widok listy) i Icon View ( — widok ikony) w lewym efektywne zastosowanie przeglądarki multimediów Przeglądarka Media Browser ma liczne funkcje ułatwiające poruszanie się po dyskach: • Przyciski Forward i Back (naprzód i wstecz — ) działają jak w przeglądar- ce internetowej, pozwalając na przechodzenie do odwiedzanych wcześniej lokalizacji. • Jeśli zamierzasz często importować pliki z danej lokalizacji, możesz dodać fol- der do listy ulubionych u góry panelu nawigacyjnego. Aby utworzyć ulubioną lokalizację, kliknij folder prawym przyciskiem myszy i wybierz polecenie Add to Favorites (dodaj do ulubionych). • Możesz ograniczyć rodzaje wyświetlanych plików, aby ułatwić sobie prze- glądanie dużych folderów. W tym celu otwórz menu File Types Displayed (wyświetlane typy plików — ). • Aby zignorować standardowe typy plików i wyświetlić jedynie pliki cyfrowe z wybranego rodzaju kamery, wybierz odpowiednią opcję w menu Directory Viewers (przeglądarka katalogów — ). • Możesz otworzyć kilka paneli Media Browser i korzystać z zawartości kilku róż- nych folderów naraz. Aby otworzyć nowy panel Media Browser, kliknij menu panelu na zakładce, a następnie wybierz polecenie New Media Browser Panel (nowy panel przeglądarki multimediów). AdobE PrEmIErE Pro CC. ofICJALny PodręCznIK. WydAnIE II 65 Kup książkęPoleć książkę Importowanie obrazów Grafika jest elementem stale wykorzystywanym w postprodukcji. Ludziom zależy na tym, by grafika zarówno przekazywała informacje, jak i wzbogacała styl wizu- alny zakończonej produkcji. Do Premiere Pro można importować niemal każdy typ obrazu. Obsługa plików jest szczególnie dobra w odniesieniu do natywnych formatów najpopularniejszych programów graficznych Adobe, czyli Adobe Photo shop CC i Adobe Illustrator CC. Każdy, kto przygotowuje grafikę do druku lub zajmuje się retuszem zdjęć, prawdo- podobnie miał styczność z programem Adobe Photoshop — podstawowym narzę- dziem branży designerskiej. Adobe Photoshop jest potężnym, elastycznym, wielo- funkcyjnym narzędziem, które zaczyna odgrywać coraz większą rolę w produkcji filmów. Zobaczmy, jak poprawnie zaimportować dwa pliki z Adobe Photoshop. Na początek zaimportujemy prostą grafikę z Adobe Photoshop. Importowanie spłaszczonych plików adobe photoshop Większość grafik i zdjęć, których będziesz używać, będzie składać się z pojedyn- czej warstwy — pola pikseli, które można wykorzystać jako prosty plik medialny. Zaimportujmy taki: 1 Kliknij panel Project. 2 Kliknij File/Import lub naciśnij Ctrl+I (macOS: Command+I). 3 Przejdź do Lessons/Assets/Graphics (lekcje/zasoby/grafika). 4 Zaznacz plik Theft_Unexpected.png i kliknij Import. Ten plik PNG jest prostą grafiką z logo, które pojawia się w panelu projektu Premiere Pro. wprowadzenie do dynamic link W Premiere Pro można pracować, wspomagając się całym pakietem narzędzi. Być może korzystasz z wersji Adobe Creative Cloud, zawierającej inne komponenty do wykonywania zadań związanych z edycją wideo. Możesz przy- spieszyć obieg pracy nad postprodukcją, korzystając z paru dodatkowych opcji. Dobrym przykładem jest Dynamic Link, który pozwala na importowanie kompo- zycji z After Effects do projektów Premiere Pro poprzez utworzenie działającego na żywo połączenia między obydwiema aplikacjami. Dodane w ten sposób kompozy- cje After Effects wyglądają i działają tak samo jak inne klipy projektu Premiere Pro. Zmiany wprowadzone w After Effects automatycznie uwzględniane są w projek- cie Premiere Pro, co pozwala na dużą oszczędność czasu. Z opcji Dynamic Link można korzystać w ramach pracy z parami programów Premiere Pro i Adobe After Effects oraz Premiere Pro i Audition. Kiedy dla panelu projektu włączony jest widok ikon, wyświetla on zawartość plików graficznych w formie miniaturek. 66 LEKCJA 3 Importowanie multimediów Kup książkęPoleć książkę Importowanie plików adobe photoshop z warstwami W Adobe Photoshop można też tworzyć grafiki oparte na wielu warstwach. Warstwy działają podobnie do ścieżek na osi czasu Premiere Pro i umożliwiają oddzielanie elementów. Warstwy z Photoshopa możesz importować do Premiere Pro pojedynczo w ramach izolowania elementów lub tworzenia animacji. Przyj- rzyjmy się teraz opcjom importowania. 1 Dwukrotnie kliknij pusty obszar w panelu Project, aby otworzyć okno Import. 2 Przejdź do Lessons/Assets/Graphics. 3 Zaznacz plik Theft_Unexpected_Layered.psd i kliknij Import. 4 W nowym oknie masz do dyspozycji cztery opcje Import, pozwalające na wybiórcze importowanie warstw.  Uwaga: W tym pliku PSD znajduje się kilka warstw, których nie zaznaczono. Są to warstwy, które grafik jedynie ukrył w Photoshopie, zamiast je usunąć. Premiere Pro automatycznie akceptuje taki dobór warstw przy importowaniu. • Merge All Layers (scal wszystkie warstwy). Ta opcja scala wszystkie warstwy i importuje plik do Premiere Pro jako pojedynczy, spłaszczony klip. • Merged Layers (scalone warstwy). Ta opcja scala jedynie zaznaczone war- stwy i importuje je jako pojedynczy, spłaszczony klip. • Individual Layers (pojedyncze warstwy). Ta opcja importuje jedynie wskazane warstwy, przy czym każda warstwa staje się odrębnym klipem w folderze. • Sequence (sekwencja). Ta opcja importuje jedynie zaznaczone warstwy jako osobne klipy. Premiere Pro następnie tworzy nową sekwencję (z wiel- kością klatki opartą na importowanym dokumencie), w której każda war- stwa zawarta jest na osobnej ścieżce; kolejność ścieżek bazuje na kolejności warstw w stosie. Po wybraniu opcji Sequence lub Individual Layers możesz wybrać jedną z po- niższych opcji z menu Footage Dimensions (rozmiar obrazu): • Document Size (rozmiar dokumentu). Wybrana warstwa otrzymuje wy- miary dokumentu Photoshopa. • Layer Size (rozmiar warstwy). Wymiary klatek klipów zostają dostosowa- ne do wymiarów zasobów umieszczonych pierwotnie w pliku Photoshopa. Warstwy, które nie wypełniają całego obszaru roboczego, zostają przycię- te poprzez usunięcie przezroczystych obszarów. Poza tym pojawiają się pośrodku klatki, tracąc swoje wcześniejsze położenie, określone względem całego obrazu. 5 Na potrzeby tego ćwiczenia wybierz Sequence i użyj opcji Document Size. Kliknij OK. 6 W panelu Project poszukaj foldera Theft_Unexpected_Layered, który właśnie utworzyłeś. Otwórz go dwukrotnym kliknięciem. E Wskazówka: Istnieją dobre powo- dy, aby importować pojedyncze warstwy PSD o różnych roz- miarach. Niektórzy graficy na przykład tworzą wiele wersji obrazów, które mon- tażyści mogą włączać do swoich filmów, i umieszczają je na osobnych warstwach. W takich sytuacjach pojedynczy plik PSD służy za zbiorcze źródło. AdobE PrEmIErE Pro CC. ofICJALny PodręCznIK. WydAnIE II 67 Kup książkęPoleć książkę 7 Dwukrotnie kliknij sekwencję Theft_Unexpected_Layered, aby ją otworzyć w panelu Timeline. Jeśli nie jesteś pewien, co jest czym, możesz najechać kursorem na nazwę elementu, aby dowiedzieć się, czy jest to klip, czy sekwencja. Sekwencje mają , które w widoku ikon pojawiają się charakterystyczne ikony w widoku listy na ich miniaturkach . 8 Spójrz na sekwencję na osi czasu. Poprzełączaj ustawienia Track Output — wyjście ścieżki) każdej ścieżki, aby zobaczyć, jak warstwy zostały ( wyizolowane. 9 Kliknij polecenie Close Panel z menu panelu Unexpected. , aby zamknąć folder Theft Jak importować pliki adobe photoshop Oto kilka wskazówek co do sprawnego importowania obrazów z programu Adobe Photoshop: • Pamiętaj, że gdy importujesz dokument Photoshopa z warstwami jako sekwencję, to rozmiar klatki będzie się opierać na określonych w pikselach wymiarach dokumentu Photoshopa. • • • Jeśli nie zamierzasz przybliżać ani przesuwać grafiki, twórz pliki o wielkości klatki co najmniej równej wielkości klatki projektu. W innym wypadku będziesz musiał powiększyć obraz, przez co straci on ostrość. Jeśli zamierzasz przybliżać lub przesuwać obraz, twórz pliki tak, aby wielkość klatki obszaru przesuwanego lub przybliżanego była co najmniej równa wiel- kości klatek sekwencji. Jeżeli na przykład pracujesz w Full HD, czyli rozdzielczo- ści 1920×1080 pikseli, i chcesz uzyskać dwukrotne przybliżenie, musisz mieć obraz o wymiarach 3840×2160 pikseli. Importowanie dużych plików wymaga więcej pamięci systemowej i może spowolnić komputer. • O ile to możliwe, używaj 16-bitowej przestrzeni kolorów RGB. CMYK przezna- czony jest do pracy nad materiałami do druku, a w edycji wideo korzysta się z kolorów RGB i YUV. 68 LEKCJA 3 Importowanie multimediów Kup książkęPoleć książkę Importowanie plików adobe Illustrator Kolejnym komponentem Adobe Creative Cloud jest program Adobe Illustrator. W odróżnieniu od Adobe Photoshop, który przeznaczony jest głównie do pracy z grafiką pikselową (rastrową), Adobe Illustrator służy do obróbki grafiki wekto- rowej. Grafika wektorowa składa się z matematycznych opisów kształtów, a nie informacji o rozmieszczeniu pikseli. Co za tym idzie, wektory można skalować do dowolnego rozmiaru z zachowaniem pełnej ostrości. Grafika wektorowa zwykle służy do tworzenia rysunków technicznych, szkiców i złożonych ilustracji. Zaimportujmy teraz grafikę wektorową. 1 Dwukrotnie kliknij pusty obszar w panelu Project, aby otworzyć okno Import. 2 Przejdź do Lessons/Assets/Graphics. 3 Zaznacz plik Brightlove_film_logo.ai i kliknij Import. Oto jak Premiere Pro obsługuje pliki Adobe Illustrator: • Podobnie jak z importowanym wcześniej plikiem z Photoshopa, znowu mamy do czynienia z plikiem składającym się z warstw. Premiere Pro nie daje Ci jednak możliwości importowania pojedynczych warstw z plików programu Adobe Illustrator — zawsze je scala. • Premiere Pro używa procesu zwanego rasteryzacją do konwertowania wektorowej grafiki z Illustratora na pikselowe obrazy. Ta konwersja następuje automatycznie w ramach importowania, więc pamiętaj o powiększeniu grafiki do odpowiedniego rozmiaru w Illustratorze przed zaimportowaniem jej w Premiere Pro. • Premiere Pro automatycznie wygładza krawędzie grafik z Adobe Illustrator. • Premiere Pro nadaje wszystkim pustym obszarom przezroczystość, tak aby widoczne były klipy pod grafiką w sekwencji.  Uwaga: Po kliknięciu Brightlove_film_logo.ai prawym przyciskiem myszy w panelu Project możesz skorzystać z opcji Edit Original (edytuj oryginał). Jeśli masz na komputerze zainstalowany program Illustrator, to kliknięcie tego polecenia otwiera wskazaną grafikę w programie, gdzie możesz ją edytować. Dzięki temu, nawet jeśli warstwy są scalone w Premiere Pro, możesz edy- tować pierwotny dokument z warstwami w Illustratorze, zapisać go i sprawić, by zmiany były od razu widoczne w Premiere Pro. Importowanie podfolderów Gdy importujesz pliki poleceniem File/Import, nie musisz wybierać pojedyn- czych plików, lecz możesz wskazać cały folder. Jeśli już rozmieściłeś swoje pliki po folderach i podfolderach na dysku magazynującym, to po ich zaimportowaniu struktura folderów zostanie automatycznie odtworzona w Premiere Pro. AdobE PrEmIErE Pro CC. ofICJALny PodręCznIK. WydAnIE II 69 Kup książkęPoleć książkę Wypróbuj tę metodę. 1 Kliknij File/Import lub naciśnij Ctrl+I (macOS: Command+I). 2 Przejdź do foldera Lessons/Assets, a następnie zaznacz folder Stills. Nie otwie- raj go, tylko zaznacz. 3 Kliknij przycisk Import Folder (importuj folder), jeśli pracujesz w środowisku Windows, lub przycisk Import, jeśli pracujesz w macOS. Premiere Pro impor- tuje cały folder, w tym dwa podfoldery ze zdjęciami.  Uwaga: Gdy importujesz cały folder, niektóre pliki mogą nie być obsługiwane przez Premiere Pro. Jeśli tak jest, na ekranie pojawia się informacja o tym, że niektórych plików nie można było zaimportować. Importowanie filmów Vr Filmami VR często nazywa się filmy sferyczne, które najlepiej ogląda się za pośrednictwem gogli 3D. Premiere Pro ma wbudowaną obsługę filmów sferycznych i gogli VR, pozwala na oglądanie ich w specjalnym trybie i umożliwia korzystanie z efektów specjalnych, uwzględniających wymagania materiału filmowego, który ma z założenia otaczać widza. Importowanie filmów sferycznych nie jest odrębnym procesem — możesz skorzy- stać ze standardowej funkcji Import lub zaimportować takie nagranie przez panel Media Browser tak samo jak dowolne inne multimedia. Premiere Pro przyjmuje uprzednio scalony obraz równoodległościowy, wobec czego musisz skorzystać z innej aplikacji, aby przygotować swoje nagrania sfe- ryczne do zaimportowania. Omówienie znakomitych obiegów pracy nad filmami sferycznymi w Premiere Pro wykracza poza zakres tematyczny tej książki — sięgnij po informacje z systemu pomocy online, jeśli interesuje Cię to zagadnienie. używanie adobe Stock Panel Libraries umożliwia proste współdzielenie zasobów między projektami i użytkownikami. Można w nim też bezpośrednio przeszukiwać zasoby Adobe Stock, dobie- rać klipy wideo i grafiki oraz błyskawicznie wstawiać klipy podglądowe o niskiej rozdzielczości do projektów. Adobe Stock oferuje miliony obrazów i filmów, które mo- żesz z łatwością włączyć do swoich sekwencji za pośred- nictwem panelu Libraries. Jeśli interesuje Cię jakiś materiał stockowy i chcesz za- kupić go w wersji o pełnej rozdzielczości, możesz kliknąć ikonę koszyka zakupów License And Save To (zakup licen- cję i zapisz), widniejącą na miniaturce w panelu. Element 70 LEKCJA 3 Importowanie multimediów Kup książkęPoleć książkę o pełnej rozdzielczości zostanie wtedy pobrany i automatycznie zastąpi gorszej jakości wersję w projekcie i sekwencjach. Więcej informacji o Adobe Stock znajdziesz pod adresem http://stock.adobe.com. Konfigurowanie pamięci podręcznej multimediów Przy importowaniu wybranych formatów audio i wideo konieczne bywa przetwo- rzenie i zapisanie nowej wersji pliku w pamięci podręcznej. Dotyczy to głównie formatów o wysokim stopniu kompresji, a proces ten nosi nazwę conformingu. Kiedy to konieczne, importowane pliki audio przetwarzane są na nowy plik CFA. Większość plików MPEG jest indeksowana, a przy okazji tworzy się dodatkowy plik .mpgindex, który ułatwia odczytywanie pliku. O tworzeniu pamięci pod- ręcznej informuje mały pasek postępu w prawym dolnym rogu ekranu, widoczny w trakcie importowania multimediów. Zaletą pamięci podręcznej jest to, że znacząco zwiększa wydajność odtwarza- nia podglądów wskutek zmniejszenia obciążenia procesora. Możesz dodatkowo skonfigurować pamięć, aby zwiększyć jej efektywność. Baza danych multimediów pomaga Premiere Pro w zarządzaniu plikami podręcznymi, które są współdzielo- ne przez różne aplikacje Adobe Creative Cloud. Ustawienia pamięci podręcznej otwiera się poleceniem Edit/Preferences/Media (edycja/preferencje/multimedia — macOS: Premiere Pro/Preferences/Media).  Uwaga: Być może zauważyłeś, że con- forming odnosi się zarówno do sposobu, w jaki ustawienia klipów dostosowy- wane są do ustawień sekwencji, jak i do przetwarzania różnych formatów podczas importowa- nia plików do Premie- re Pro. Wynika to z tego, że odbywa się to według tej samej zasady — oryginał jest dostosowywany w celu ulepszenia wydajności. Oto kilka opcji do rozważenia: • Aby przenieść pliki z pamięci podręcznej lub całą bazę danych do nowej lokalizacji, kliknij przycisk Browse (przeglądaj), wybierz docelową lokalizację i kliknij OK. W większości wypadków nie powinieneś przenosić bazy danych po rozpoczęciu edycji. AdobE PrEmIErE Pro CC. ofICJALny PodręCznIK. WydAnIE II 71 Kup książkęPoleć książkę • Powinieneś oczyszczać podręczną bazę danych regularnie, aby usuwać wszyst- kie zbędne zaindeksowane pliki. W tym celu należy kliknąć przycisk Clean (wyczyść). Pliki tymczasowe zostaną usunięte z wszystkich powiązanych dysków. Warto to zrobić po zakończeniu pracy nad projektem, gdyż można w ten sposób usunąć także zbędne renderowane pliki podglądu. • Zaznacz kratkę Save .cfa And .pek Media Cache Files Next To Originals When Possible (zapisuj pliki pamięci podręcznej .cfa i .pek w lokalizacji oryginalnych plików, kiedy to możliwe), aby przechowywać pliki tymczasowe na tym samym dysku co multimedia. Jeśli chcesz przechowywać wszystko w jednym, cen- tralnym folderze, nie zaznaczaj tej opcji. Pamiętaj, że im szybciej działa dysk z pamięcią podręczną, tym płynniej będą odtwarzane pliki w Premiere Pro. • Ustawienia Media Cache Management (zarządzanie pamięcią podręczną) pozwalają na skonfigurowanie poziomu automatyzacji zarządzania plikami w pamięci podręcznej. Premiere Pro automatycznie generuje takie pliki, kiedy są potrzebne, więc warto uaktywnić te ustawienia w celu oszczędzenia pamię- ci dyskowej. taśmowy i beztaśmowy obieg pracy Taśma wciąż jest ważnym źródłem materiałów, wobec czego jest w pełni obsługiwana w Premiere Pro. Aby przenieść materiał z taśmy do projektu Premiere Pro, musisz go najpierw przechwycić. Cyfrowe nagranie z taśmy należy przechwycić i przenieść na dysk twardy przed użyciem go w projekcie. Premiere Pro przechwytuje materiał za pośrednictwem elektronicznego portu, takiego jak FireWire lub Serial Digital Interface (SDI), jeśli korzystasz z dodatkowego sprzętu. Premiere Pro zapisuje przechwycony materiał na dysku w formie plików i importuje pliki do projektu w formie klipów. Premiere Pro oferuje narzędzia, dzięki którym nie trzeba samodzielnie wykonywać całego procesu przechwytywania. Istnieją trzy podstawowe podejścia do tego: • Możesz przechwycić materiał z całej taśmy jako jeden, długi klip. • Możesz wskazać punkty początkowe i końcowe klipów, aby je później prze- tworzyć seryjnie. • Możesz użyć funkcji wykrywania scen w Premiere Pro, aby automatycznie utworzyć osobne klipy na podstawie tego, kiedy włączałeś nagrywanie (działa w wypadku niektórych rodzajów nośników). Domyślnie możesz używać źródeł DV i HDV w Premiere Pro, o ile Twój komputer ma port FireWire. Jeśli chcesz przechwycić materiały nagrane w innych profesjo- nalnych formatach, potrzebujesz dodatkowego urządzenia do rejestrowania wi- deo. Takie urządzenia przyjmują różne formy, od kart zewnętrznych, po zewnętrz- ne urządzenia łączące się za pomocą portów FireWire, USB 3.0 lub Thunderbolt. Premiere Pro CC pomaga w obsłudze zewnętrznego sprzętu, który można obecnie wykorzystywać w połączeniu z funkcjami Mercury Playback Engine w celu tworze- nia podglądów efektów i filmów na profesjonalnym monitorze. Szczegółową listę obsługiwanego sprzętu znajdziesz na stronie http://helpx.adobe.com/premiere- -pro/compatibility.html. 72 LEKCJA 3 Importowanie multimediów Kup książkęPoleć książkę nagrywanie lektora Być może pracujesz nad filmem ze ścieżką narracyjną. Ścieżki takie zazwyczaj nagrywa się z udziałem profesjonalnych lektorów (lub przynajmniej w bardziej profesjonalnych warunkach niż przy biurku z komputerem), ale bezpośrednio w Premiere Pro możesz nagrać tymczasową, próbną ścieżkę. Przydaje się to, gdy chcesz mieć jakiś punkt odniesienia przy montowaniu filmu, pomocny w odpowiednim rozłożeniu przejść w czasie. Wykonaj następujące czynności, aby utworzyć tymczasową ścieżkę dźwiękową: 1 Jeśli nie używasz wbudowanego mikrofonu, sprawdź, czy mikrofon zewnętrz- ny jest poprawnie podłączony do komputera. Konieczne może być sięgnięcie po dokumentację komputera lub karty dźwiękowej. 2 Kliknij Edit/Preferences/Audio Hardware (edycja/preferencje/sprzęt audio — macOS: Premiere Pro/Preferences/Audio Hardware), aby skonfigurować mikrofon w Premiere Pro. Wybierz jedną z opcji z rozwijanego menu Default Input (domyślne wejście), na przykład Built-in Microphone (wbudowany mikrofon), i kliknij OK. 3 Wyłącz głośniki lub załóż słuchawki, żeby uniknąć sprzężenia lub pojawienia się echa. 4 Otwórz sekwencję Theft_Unexpected_Layered z foldera Theft_Unexpected_ Layered. E Wskazówka: Jeśli do Twojego systemu podłączone jest więcej niż jedno urządzenie wejścio- we audio, możesz wybrać, którego z nich użyjesz do na- grania ścieżki lektora. W tym celu kliknij przycisk Voice-Over Record i wybierz Voice-Over Record Settings. Na ekranie pojawi się okno, w którym będziesz mógł dodatkowo na- dać nazwę nowemu plikowi audio. 5 Po lewej stronie każdej ścieżki widnieje zbiór przycisków i opcji, który nazy- wamy nagłówkiem ścieżki. Każda ścieżka ma własny przycisk Voice-Over Record (nagrywanie lektora — 6 Zwiększ wysokość ścieżki A1. W tym celu przeciągnij linię oddzielającą nagłówki dwóch ścieżek bądź najedź ). kursorem na nagłówek ścieżki, przytrzymaj klawisz Alt (macOS: Option) i przewiń kółkiem myszy. 7 Umieść wskaźnik odtwarzania na początku sekwencji i kliknij przycisk nagry- wania lektora. 8 Po krótkim odliczaniu nagrywanie rozpoczyna się. Powiedz kilka słów i naciś- nij spację, aby przerwać nagrywanie. W panelu Project pojawia się nowy klip audio, podłączony do bieżącej sekwencji. Aby otworzyć ustawienia nagrywania narracji, kliknij prawym przyciskiem myszy nagłówek ścieżki audio, a następnie wybierz Voice-Over Record Settings (ustawienia nagrywania narracji). AdobE PrEmIErE Pro CC. ofICJALny PodręCznIK. WydAnIE II 73 Kup książkęPoleć książkę pytania kontrolne 1 Czy Premiere Pro CC musi konwertować materiały P2, XDCAM, R3D, ARRIRAW lub AVCHD przy ich importowaniu? 2 Dlaczego lepiej importować oparte na plikach multimedia za pośrednictwem panelu Media Browser niż przy użyciu polecenia File/Import? 3 Z jakich czterech o
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Adobe Premiere Pro CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: