Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00056 005314 14475211 na godz. na dobę w sumie
Ajurweda - ebook/pdf
Ajurweda - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 92
Wydawca: Astrum Media Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7277-380-7 Rok wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Drogi Czytelniku, książka Ajurweda to kompendium wiedzy na temat najstarszego, wywodzącego się ze starożytnych Indii systemu wiedzy medycznej i filozofii zajmującej się zdrowiem fizycznym, psychicznym i duchowym. Ajurweda oparta jest na sprawdzonych przez tysiąclecia recepturach i metodach skutecznej terapii i dotyczy każdego aspektu ludzkiego życia, koncentrując się na zapobieganiu chorobie, a gdy już do niej dojdzie, na usuwaniu jej źródła, nie tylko objawów.
Zgodnie z definicją ajurwedyjską, pełne zdrowie nie opiera się jedynie na braku wyraźnych symptomów chorobowych, lecz stanowi stan absolutnie dobrego samopoczucia w całej swojej istocie. Medycyna ajurwedyjska nie zajmuje się pojedynczym organem, lecz traktuje ciało i umysł jako całość. Jej istotą jest pełne wyzdrowienie, a nie tymczasowa ulga. Zatem jest to system kompleksowo zajmujący się naturą, zdrowiem, celem i sensem ludzkiego życia.

Autorka Elżbieta Libiszewska-Kindler w swobodny i zrozumiały sposób pisze o tym, jak wykorzystać wiedzę z zakresu ajurwedy w życiu codziennym, w kuchni, na spacerze czy w kontaktach z bliskimi, by być zadowolonym, pięknym i nie chorować. A jeśli już się nam zdarzy choroba, to jak z niej wyjść i być znowu szczęśliwym.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Nakładem Wydawnictwa ASTRUM ukazały si(cid:266) tak(cid:298)e ksi(cid:261)(cid:298)ki: ,,Ezoteryka’’ • Ted Andrews, Aura, czyli pole energetyczne człowieka • Scott Cunningham, Moc żywiołów. Magia naturalna dla zaawansowanych • Fried Froemer, Wahadełko. Nauka tajemna • Ernst Issberner-Haldane, Czytanie z ręki • Myrah Lawrance, Czytanie z dłoni. Podstawy i analiza • Alicja Lubczyk, Potęga umysłu. Siła podświadomości • Rafał Schermann, Pismo nie kłamie • Gisela Schoeller, Mity egipskie • Teresa St(cid:647)pór, Chirologia. Przyszłość w Twoich dłoniach • Teresa St(cid:647)pór, Tajemnica piramid • Teresa St(cid:647)pór, Wahadełko spróbuj i Ty a tak(cid:298)e: • Heidrun Breden, Horst Georg Breden, 100 metod samoleczenia w medy- cynie naturalnej • Renate Bu(cid:268)aloe, Kobiety i stres. Metody walki i przezwyciężania • Paul Edelmann, Uwe Leiendecker, Choroby żył w pytaniach i odpowiedziach • Helga Eisele, Kobiety po czterdziestce • Stephanie Faber, 100 receptur samoleczenia roślinami w medycynie naturalnej • Barbara Jakimowicz-Klein, Alergie. Pytania i odpowiedzi • Barbara Jakimowicz-Klein, Aromaterapia. Pytania i odpowiedzi • Barbara Jakimowicz-Klein, Dieta antymiażdżycowa • Barbara Jakimowicz-Klein, Dieta antyreumatyczna • Barbara Jakimowicz-Klein, Dieta na pamięć i koncentrację • Barbara Jakimowicz-Klein, Dieta odpornościowa • Barbara Jakimowicz-Klein, Dieta pielęgnacyjna. Zdrowa skóra, piękne włosy • Barbara Jakimowicz-Klein, Dieta witalna • Barbara Jakimowicz-Klein, Zachować młodość. Diety i styl życia hamujące pro- cesy starzenia • Barbara Jakimowicz-Klein, Zdrowe oczy • Joanna Kaczara, Masaż niemowlęcia • Jan K(cid:647)kol, Magia feng shui • Andrzej Sieradzki, Pokonaj stres • Katarzyna Sosnowska, Bóle kręgosłupa... • Klaus Strackharn, Leczenie bólów migrenowych • Lech Tkaczyk, Dieta Funkcjonalna. Nowe spojrzenie na zdrowe żywienie • Karen Vago, Odtruwanie organizmu. Jak zapobiegać zatruciom toksynami : w ó m a z i l p . c o r w m u r t s a . w w w . j e w o t e n r e t n I i n r a g ę i s K j e z s a n o d j y z r j a Z El(cid:298)bieta Libiszewska-Kindler AJURWEDA WROCŁAW © Copyright by Wydawnictwo ASTRUM Sp. z o.o. Wrocław 2009 Wszelkie prawa zastrze(cid:304)one Opracowanie redakcyjne AleksAndrA Otr(cid:268)bskA Opracowanie techniczne el(cid:303)bietA bursztynOwicz Projekt okładki Jerzy MichAlski Wydanie I (cid:303)adna cz(cid:269)(cid:292)ć tej pracy nie mo(cid:304)e być powielana i rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób, wł(cid:264)cznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na ta(cid:292)my lub przy u(cid:304)yciu innych systemów, bez pisemnej zgody wydawcy Zamówienia na ksi(cid:264)(cid:304)ki mo(cid:304)na składać na kartach pocztowych lub przez Internetow(cid:264) Ksi(cid:269)garni(cid:269) Wysyłkow(cid:264) www.wydawnictwo-astrum.pl www.sluchowiska.com www.ksiazki-dla-dzieci.com Nasz adres Wydawnictwo ASTRUM 50-950 Wrocław 2, skr. poczt. 292 e-mail: astrum@astrum.wroc.pl tel. 530 773 420, 530 837 421; fax 71 372-18-34 Napisz do nas lub zadzwo(cid:281)! ISBN 978-83-7277-380-7 Spis treści Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ajurweda – jej podstawy i cele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Spokój i równowaga wewn(cid:269)trzna dzi(cid:269)ki ajurwedzie – (cid:304)ycie w zgo- dzie z natur(cid:264) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak prawidłowo medytować – wskazówki i porady . . . . . . . . . . . Być zdrowym i pi(cid:269)knym dzi(cid:269)ki masa(cid:304)om i naturze . . . . . . . . . . . Typy ludzkie i ich charakterystyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Produkty spo(cid:304)ywcze dla ka(cid:304)dego z typów . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak je(cid:292)ć i co je(cid:292)ć, aby być zdrowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Biorytm w ajurwedzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Zioła i przyprawy w kuchni ajurwedy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Proces trawienia – przyczyny zakłóce(cid:281) i porady dla ka(cid:304)dego typu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7-punktowy regeneruj(cid:264)cy i uzdrawiaj(cid:264)cy program . . . . . . . . . . . Recepty – szybkie, zdrowe, łatwe i skuteczne . . . . . . . . . . . . . . . . Zupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Potrawy dla milusi(cid:281)skich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Dania na wszystkie okazje – dla ka(cid:304)dego co(cid:292) smakowitego i ory- ginalnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Deser, czyli ,,koniec wie(cid:281)czy ka(cid:304)de dzieło” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 8 12 14 16 22 25 28 31 33 35 39 40 48 55 61 71 5 Afrodyzjaki w kuchni, czyli jak pobudzić zmysły, jak poczuć si(cid:269) młodszym, bardziej witalnym i pi(cid:269)kniejszym . . . . . . . . . . . . . Apteczka pierwszej pomocy po ajurwedyjsku, czyli naturalna pomoc w nagłych wypadkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wellness – weekend, czyli relaks od soboty do niedzieli . . . . . . . Bibliograia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 82 88 91 6 PRZEDMOWA Witajmy w tajemniczym, orientalnym (cid:292)wiecie, pełnym eg- zotycznych zapachów, aromatycznych olejków oraz subtel- nej gry d(cid:302)wi(cid:269)ków i barw. Pozwólmy si(cid:269) oczarować, choć na chwil(cid:269) uciec od proble- mów dnia codziennego. Udajmy si(cid:269) do innego (cid:292)wiata, w któ- rym po(cid:292)piech i stres nie maj(cid:264) racji bytu by odkryć siebie od „wewn(cid:264)trz”, wczuć si(cid:269), wsłuchać, odpr(cid:269)(cid:304)yć... Ksi(cid:264)(cid:304)ka ta zawiera wiele cennych wskazówek, jak si(cid:269) od- (cid:304)ywiać, aby pozostać w pełni sił i zdrowia. Przedstawione w niej recepty nie wymagaj(cid:264) specjalnego kunsztu kulinarnego, s(cid:264) łatwe do wykonania i przy tym smaczne, a zawarte w nich składniki s(cid:264) ogólnie dost(cid:269)pne. B(cid:269)d(cid:269) szcz(cid:269)(cid:292)liwa, je(cid:292)li wł(cid:264)czycie choć niektóre do swojego repertuaru. Interesuj(cid:264)ce s(cid:264) równie(cid:304) porady i recepty od- mładzaj(cid:264)ce i wzmacniaj(cid:264)ce nasze siły witalne. Mog(cid:269) zapew- nić, (cid:304)e s(cid:264) warte spróbowania! (cid:303)ycz(cid:269) przyjemnej lektury Autorka 7 życie jest obszarem wielu szans i możliwości, a co Ty z nich zrobisz, jest Twoim życiem MAHARISHI MAHESH YOGI AJURWEDA jej podstawy i cele Ajurweda – kiedy słyszy si(cid:269) po raz pierwszy ten wyraz, to brzmi on troch(cid:269) egzotycznie, troch(cid:269) tajemniczo. Nasuwa si(cid:269) pytanie – co si(cid:269) za nim kryje? Regeneruj(cid:264)ce masa(cid:304)e, pachn(cid:264)ce olejki – oto co podsuwa nam w pierwszej chwili nasz pracuj(cid:264)cy na pełnych obrotach umysł. Czy to aby wszystko...? Czym jest ajurweda...? Ayuh oznacza (cid:304)ycie, a veda nauk(cid:269). Ajurweda to ilozoia o długim i zdrowym (cid:304)yciu. Jest to najstarsza, indyjska znana nam wiedza, przekazy- wana i praktykowana od ponad 2000 lat. Pomimo to jest ci(cid:264)gle aktualna, wzbogaca nasze (cid:304)ycie, a dostarczaj(cid:264)c no- wych konceptów oraz wa(cid:304)nych wskazówek, pomaga nam je jak najlepiej kształtować. Nazywana jest powszechnie „matk(cid:264) wszelkich sposobów leczenia”. Dzi(cid:269)ki niej mo(cid:304)emy skutecznie unikn(cid:264)ć wielu dolegliwo(cid:292)ci, chorób oraz zb(cid:269)dnych wizyt u lekarzy. Wiedza ta przekazywana była z pokolenia na pokolenie przez misjonarzy, i to nie tylko wiedza medyczna, lecz tak- 8 (cid:304)e o całej kulturze indyjskiej. Obecnie wykłada si(cid:269) j(cid:264) w In- diach na uniwersytetach jako medycyn(cid:269) alternatywn(cid:264). Ajurweda cieszyła si(cid:269) ju(cid:304) w latach 80-tych popularno(cid:292)ci(cid:264) i uznaniem na (cid:292)wiecie. Szczególnie modne wówczas stały si(cid:269) masa(cid:304)e olejkami i medytacje, zwłaszcza w(cid:292)ród zestre- sowanych mened(cid:304)erów i gwiazd ilmowych. W Europie znana jest obecnie jako terapia „wellness”, za- wieraj(cid:264)ca masa(cid:304)e olejkami, eliksiry z okre(cid:292)lonych ro(cid:292)lin, działaj(cid:264)ce odmładniaj(cid:264)co oraz bardzo smaczne, zdrowe i łatwe recepty kulinarne. Je(cid:292)ć powinno si(cid:269) w zgodzie z natur(cid:264), odpowiednio do swojego typu, o czym b(cid:269)dzie mowa w nast(cid:269)pnych rozdzia- łach. „W zdrowym ciele zdrowy duch” – to nasze stare po- rzekadło i jak (cid:304)adne inne odzwierciedla główn(cid:264) zasad(cid:269) tej wiedzy. W ajurwedzie znajdujemy klucz do zrozumienia zwi(cid:264)z- ków mi(cid:269)dzy zdrowiem a chorob(cid:264). Dowiemy si(cid:269) tak(cid:304)e, jak post(cid:269)pować, aby zachować równowag(cid:269) w organizmie, czyli ZDROWIE. Staro(cid:304)ytni indyjscy naukowcy odkryli, po długotrwałych i (cid:304)mudnych badaniach i obserwacjach, pi(cid:269)ć elementów maj(cid:264)cych olbrzymi wpływ na (cid:304)ycie człowieka. S(cid:264) to: prze- strze(cid:281), powietrze, ziemia, woda i ogie(cid:281). Swoje do(cid:292)wiadczenia zapisali w tzw. wedach, (cid:292)wi(cid:269)tych in- dyjskich pismach. Zawieraj(cid:264) one wyniki skrupulatnych ba- da(cid:281) oraz cenne porady dla ka(cid:304)dego, jak ukształtować swe 9 (cid:304)ycie, aby przynosiło zadowolenie i spokój. Odnajdziemy w nich wskazówki, jak si(cid:269) od(cid:304)ywiać, aby być zdrowym. Te wspomniane wy(cid:304)ej elementy maj(cid:264) w organizmie okre- (cid:292)lone funkcje do spełnienia, tworz(cid:264) w nim dosze – czyli bioenergie, energie (cid:304)ycia. Organizm ludzki składa si(cid:269) w przybli(cid:304)eniu ze 100 bilio- nów komórek, w których w ci(cid:264)gu jednej sekundy przebie- ga wiele biochemicznych reakcji. Utrzymanie tego systemu w równowadze jest bardzo trud- ne, poniewa(cid:304) nasz organizm podlega wielu wpływom z ze- wn(cid:264)trz, które wzmacniaj(cid:264) lub hamuj(cid:264) ten system. I wła(cid:292)nie za to, aby nasze ciało nale(cid:304)ycie funkcjonowało, odpowie- dzialne s(cid:264) wspomniane ju(cid:304) DOSZE. Je(cid:292)li przez dłu(cid:304)szy czas jedna z dosz ma przewag(cid:269), jest za bardzo stymulowana, mo(cid:304)e doj(cid:292)ć do zakłóce(cid:281) w organi- zmie, ko(cid:281)cz(cid:264)cych si(cid:269) cz(cid:269)sto chorob(cid:264). Dlatego tak bardzo powinni(cid:292)my uwa(cid:304)ać na sygnały płyn(cid:264)- ce z organizmu. On komunikuje si(cid:269) z nami w ró(cid:304)norodny sposób, informuje nas, czy wszystko w porz(cid:264)dku. Trwaj(cid:264)- ce na przykład przez dłu(cid:304)szy czas uczucie zm(cid:269)czenia, wy- czerpania jest ju(cid:304) wyra(cid:302)n(cid:264) informacj(cid:264), której nie nale(cid:304)y bagatelizować. Sugeruje nam bowiem, (cid:304)e doszło do bloka- dy dosz. Poprzez ból organizm wskazuje, (cid:304)e równowaga mi(cid:269)dzy doszami została mocno zachwiana. Dlatego uczmy si(cid:269) wsłuchiwać w nasze ciało i odpowied- nio interpretować płyn(cid:264)ce z niego sygnały. 10 Dosze funkcjonuj(cid:264) wspólnie w ka(cid:304)dej komórce, tkance, or- ganie. Współpracuj(cid:264) nie tylko w organizmie, tak(cid:304)e w natu- rze daje si(cid:269) odczuć ich wpływ. Oto przykład: (cid:647) KAPHA – przynosi wilgoć i deszcz (woda i ziemia), (cid:647) PITTA – poprzez sło(cid:281)ce i wod(cid:269) ro(cid:292)nie wszystko (ogie(cid:281) i woda), (cid:647) VATA – wiatr ma du(cid:304)y wpływ na urodzaj (przestrze(cid:281) i powietrze). Dosze dostosowuj(cid:264) si(cid:269) do rytmu dnia i nocy, a tak(cid:304)e do pór roku. 11 Spokój i równowaga wewnętrzna dzięki ajurwedzie życie w zgodzie z naturą Stres w pracy, wyczerpuj(cid:264)ca konkurencja, walka o prze- trwanie, obowi(cid:264)zki domowe, troski i problemy dnia co- dziennego – to wszystko sprawiło, (cid:304)e oddalili(cid:292)my si(cid:269) od natury. A przecie(cid:304) kontakt z ziemi(cid:264), wod(cid:264), powietrzem i ro(cid:292)linami jest nam bardzo potrzebny. Ajurweda pomo(cid:304)e nam w odnalezieniu harmonii ze (cid:292)wia- tem. Dzi(cid:269)ki przestrzeganiu jej reguł odnajdziemy spokój, sił(cid:269) i równowag(cid:269) wewn(cid:269)trzn(cid:264). Odpowiednio zastosowane ró(cid:304)norodne recepty: kulinar- ne, kosmetyczne i zdrowotne korzystnie wpłyn(cid:264) na nasz(cid:264) witalno(cid:292)ć, dobre samopoczucie, na młodzie(cid:281)czy wygl(cid:264)d. Odpoczywaj w ruchu na łonie natury Ruch ma bardzo du(cid:304)e znaczenie dla samopoczucia i zdro- wia człowieka. Wła(cid:292)ciwie zastosowany jest skuteczn(cid:264) uciecz- k(cid:264) od monotonii (cid:304)ycia codziennego, poza tym daje nam now(cid:264) porcj(cid:269) energii, wyostrza zmysły i koi nerwy. 12 Poni(cid:304)sze rady pomog(cid:264) nam w odzyskaniu spokoju: 1. Spacerujmy tak cz(cid:269)sto, jak tylko mo(cid:304)emy, sami lub z oso- b(cid:264) towarzysz(cid:264)c(cid:264). Ka(cid:304)dy spacer na łonie natury powi- nien być dla nas nowym do(cid:292)wiadczeniem, wzbogace- niem dla naszych zmysłów. 2. Zwracajmy przy tym uwag(cid:269) na optyczne wra(cid:304)enia: ob- serwujmy traw(cid:269) na skraju drogi, bujno(cid:292)ć i ró(cid:304)norod- no(cid:292)ć kwiatów i ro(cid:292)lin, konary drzew, a nawet (je(cid:292)li mamy szcz(cid:269)(cid:292)cie!) krz(cid:264)taj(cid:264)ce si(cid:269) pracowicie mrówki. 3. We(cid:302)my do r(cid:269)ki le(cid:304)(cid:264)ce, przydro(cid:304)ne kamyki, obserwuj- my je uwa(cid:304)nie i próbujmy interpretować ich formy. To pobudza kreatywno(cid:292)ć i zarazem uspokaja. 4. Je(cid:292)li po drodze napotkamy wartki strumyk, (cid:292)miało za- nurzmy r(cid:269)ce w zimnej wodzie. 5. Wsłuchujmy si(cid:269) w d(cid:302)wi(cid:269)ki natury: lekki szum wiatru, (cid:292)piew ptaków... Delektujmy si(cid:269) tak(cid:304)e cisz(cid:264) wokół nas. 6. Gdy po drodze napotkamy znane nam ziele, np. rumia- nek albo mi(cid:269)t(cid:269), we(cid:302)my do ust i (cid:304)ujmy przez chwil(cid:269). Spróbujmy przy tym opisać smak! 7. Wci(cid:264)gnijmy przez nozdrza gł(cid:269)boko powietrze: wdychaj- my zapach lasu, trawy, drzew i ziemi. Nasze (cid:292)rodowisko dostarcza nam codziennie nowych „sen- sacji” naszym zmysłom. Uczmy si(cid:269) wi(cid:269)c na nowo poznawać i cenić natur(cid:269). 13 Jak prawidłowo medytować wskazówki i porady Medytacja odgrywa du(cid:304)(cid:264) rol(cid:269) w ajurwedzie. Przede wszyst- kim jest (cid:292)rodkiem do stabilizacji trzech dosz i zachowania równowagi mi(cid:269)dzy nimi. Regularnie stosowana przynosi nam gł(cid:269)boki spokój i odpr(cid:269)(cid:304)enie. Jest procesem „małych kroków”, powoln(cid:264) drog(cid:264) „do (cid:292)rod- ka”. Poprzez ni(cid:264) osi(cid:264)gamy duchow(cid:264) regeneracj(cid:269), polepsza si(cid:269) pami(cid:269)ć i zdolno(cid:292)ć koncentracji. Zanikaj(cid:264) te(cid:304) stany na- pi(cid:269)cia, spowodowane codziennym stresem. W ten sposób unikamy stanów depresyjnych, bezsenno(cid:292)ci, a tak(cid:304)e ataków migreny. Zignorujmy wi(cid:269)c od czasu do czasu nasze obo- wi(cid:264)zki i prace domowe. Medytujmy choć par(cid:269) minut w ci(cid:264)gu dnia! Pomocne wskazówki do prawidłowej medytacji: 1. Medytować regularnie, najlepiej codziennie ok. 20 min. 2. Znale(cid:302)ć w domu lub poza nim spokojne miejsce, gdzie nikt nie b(cid:269)dzie nam przeszkadzać, i przeznaczyć je tyl- ko do tego celu. 3. Idealna w medytacji jest pozycja „lotosu”. Je(cid:292)li jednak sprawia nam to problem, mo(cid:304)emy po prostu usi(cid:264)(cid:292)ć 14
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:


Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: