''Granice mojego języka są granicami mojej pamięci' – deklaruje poeta parafrazując Wittgensteina. To prawda, bo właśnie zawartość pamięci 'w Amor fati' wydaje się główną materią rozbudowanych monologów, wciąż dopełnianych kolejnymi wspomnieniami, rozgałęziającymi się wielospójną siecią, która niby Internet, nigdy nie wysnuje się do końca. Po raz kolejny w twórczości Brakonieckiego manifestuje się rzeczywistość jako jedność w wielości. Wielości nieogarnionej, bo jest to 'zanurzanie w widzeniu świata, aby poczuć / że do niego już nie należysz'. Nieosiągalna Jednia staje się próbą sensu, hipotezą nieznanej całości, wywiedzioną nie z aforystycznej formuły, lecz monstrualnego nagromadzenia dowodów istnienia'. z posłowia Piotra Michałowskiego
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
1
w serii tablice ukazały się:
Kazimierz Brakoniecki „Obroty nieba”
Maciej Cisło „Niższe studia”
Marek Czuku „Facet z szybą”
Krzysztof Ćwikliński „Książę poetów żegna ukochane miasto”
Anna Frajlich „Łodzią jest i jest przystanią”
Brygida Helbig „Hilfe”
Tomasz Hrynacz „Prędka przędza”
Tomasz Hrynacz „Przedmowa do 5 smaków”
Zbigniew Jasina „Inne światło”
Wiktoria Klera „Szczecin unplugged”
Artur Daniel Liskowacki „Po sobie”
Marek Maj „Obrzeża i skraje”
Tomasz Majzel „Fotoalbum”
Rafał Mieczysłavsky „Rzucone na światło”
Krzysztof Niewrzęda „Popiół”
Halina Pląder „Rozsypanka”
Helena Raszka „Głosy w przestrzeni”
Helena Raszka „Imię własne”
Zuzanna Waligórska „Elementarz”
Marek Wiśniewski „Niepotrzebne skreślić”
Marek Wiśniewski „Teoria wszystkiego”
Zbigniew Wojciechowicz „Orwo”
Patryk Zimny „Przejście”
2
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wydawnictwo FORMA. 13 MUZ. Szczecin, Bezrzecze 2014
3
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Copyright © Kazimierz Brakoniecki, 2014
Copyright © Piotr Michałowski, 2014 (posłowie)
Copyright © Wydawnictwo FORMA, 2014
zdjęcie autora: Miłosz Brakoniecki
redakcja: Piotr Michałowski, Paweł Nowakowski
zdjęcia na okładce i w książce, projekt graficzny serii,
projekt okładki, skład, łamanie: Paweł Nowakowski
korekta: Anna Borowicka
ISBN 978-83-63316-76-1
wydanie drugie: e-book pdf
(wydanie pierwsze, papierowe: ISBN 978-83-63316-75-4)
WYDAWNICTWO FORMA
71-219 Szczecin-Bezrzecze, ul. Nowowiejska 63
tel. 91 488 62 40
www.wforma.eu, e-mail: forma.sc@pro.onet.pl
DOM KULTURY 13 MUZ
70-551 Szczecin, pl. Żołnierza Polskiego 2
tel. 914 347 173, 914 310 325
www.13muz.eu
dofinansowano ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
4
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
spis treści:
I
Do poezji
Do wiersza pierworodnego
Do liter
Do książki
Do świata fizycznego
Do krowy
Do buka
Do chmur
Do warmińskich ptaków
Do niziny
Do kamienic we Flandrii
Do poety Wilfreda Owena (1893-1918)
Do kościoła romańskiego w Brabancji
Do poety Wielimira Chlebnikowa (1885-1922) z rysunku P.W. Mituricza
Do poety Paola Keinega na Menez Hom w Finistère
Do jabłka miłości
II
Do Wiktorii i Jana Brakonieckich w sierpniu 1939 roku
Do Franka Kozlowskiego w Bostonie
Do maszyny do szycia marki „Singer”
Do „Rozstrzelania z chłopczykiem” (1949) Andrzeja Wróblewskiego
Do Gilgamesza 1952 z moich dwóch zdjęć z matką i ojcem
Do wiosny 1959 roku
Do zimy
Do Hani Wasik w pierwszomajowym pochodzie w 1966 roku
Do umarłego Mikołaja Mocarskiego (1975)
Do PRL-u
Do poety Czesława Miłosza (1911-2004)
Do „Porwania Europy” (1977), obrazu Zbyluta Grzywacza
Do nienarodzonego dziecka
Do siebie samego leżącego na podłodze w galerii sztuki
Do parowozu rocznik 1952 w Starych Juchach
Do kukułki na granicy polsko-rosyjskiej
Do żurawi grających w piłkę
Do cmentarza żydowskiego w Szczytnie
Do betonowego dnia
Do „Martwej natury” Chardina
Do bernikli białolicej
pod obrazem Leszka Korolkiewicza „Autoportret”
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
32
33
34
35
37
38
39
41
43
44
45
46
47
48
50
51
53
54
5
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
III
Do Piłata i Jezusa z obrazu Jacka Malczewskiego (1907)
Do „W drodze do Emaus” Karla Schmidt-Rottluffa (1918)
Do „Hommages à Apollinaire” Chagalla (1911/1912)
Do białej góry na Kamczatce z obrazu Friedricha Georga Weitscha (1810)
Do mitu
Do artysty i jego żony (1937) z obrazu Stanleya Spencera
Do kobiety z obrazu Paula Abbotta
Do „Śmierci i dziewczyny” (1915) Egona Schiele
Do „Autoportretu malarza przy pracy” (1993) Luciana Freuda
Do fallusa
Do żony
IV
Do Wenus i Jowisza
Do „Tönend wie des Kalbs Haut, die Erde” (2011) Anselma Kiefera
Do „Niewiernego Tomasza” (1600) Caravaggia
Do Amor fati
Od ekstazy do ekfrazy
(Piotr Michałowski)
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
69
71
72
73
74
75
77
6
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Pamięci Basi Sadowskiej (1940-1986)
7
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
8
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :