Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00074 013680 17189743 na godz. na dobę w sumie
Android 6 dla programistów. Techniki tworzenia aplikacji. Wydanie III - książka
Android 6 dla programistów. Techniki tworzenia aplikacji. Wydanie III - książka
Autor: , , Liczba stron: 448
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2578-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> programowanie mobilne >> android
Porównaj ceny (książka, ebook (-25%), audiobook).
W 2015 roku pod kontrolą Androida pracowało ok. 80% smartfonów. Serwis Google Play odnotowuje miliardy pobrań najróżniejszych aplikacji dla tego systemu. Coraz więcej różnych urządzeń wyposaża się w Androida i są to również roboty, silniki odrzutowe, satelity NASA, lodówki, telewizory, kamery, urządzenia medyczne, systemy samochodowe i wiele innych. Wygląda na to, że Android opanuje internet rzeczy, a przed programistami androidowych aplikacji otworzą się niespotykane dotąd możliwości.

Niniejsza książka stanowi solidne kompendium wiedzy dla osób profesjonalnie tworzących aplikacje dla Androida w jego najnowszej, 6. wersji. Autorzy przyjęli analizę aplikacji jako metodę nauki — wszystkie rozwiązania i technologie są opisywane w kontekście kompletnych, działających aplikacji, których dobór umożliwił przedstawienie najważniejszych funkcji i interfejsów programistycznych systemu Android. Dzięki tej książce błyskawicznie nauczysz się wszystkiego, co jest niezbędne do rozpoczęcia w pełni samodzielnej pracy w Android Studio i Android 6 SDK.

Najważniejsze zagadnienia:

Sprawdź, jak niesamowite możliwości daje Ci Android!


Paul Deitel i Harvey Deitel są współzałożycielami wydawnictwa Deitel & Associates, które specjalizuje się w publikowaniu książek o programowaniu. Jest też organizatorem popularnych szkoleń dla programistów. Poza tym publikuje bardzo przydatne lekcje wideo z serii LiveLessons i udostępnia zasoby internetowe ułatwiające naukę tworzenia aplikacji dla Androida (Java) i iOS (Swift) oraz naukę posługiwania się wieloma technologiami, w tym C#, .NET czy Visual Basic.

Alexander Wald jest uzdolnionym programistą, specjalizującym się w rozwijaniu aplikacji, również dla Androida.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginalny: Android 6 for Programmers: An App-Driven Approach (3rd Edition) Tłumaczenie: Konrad Matuk ISBN: 978-83-283-2578-4 Authorized translation from the English language edition, entitled: ANDROID 6 FOR PROGRAMMERS: AN APP-DRIVEN APPROACH, Third Edition; ISBN 0134289366; by Paul Deitel; and Harvey Deitel; and Alexander Wald; published by Pearson Education, Inc, publishing as Prentice Hall. Copyright © 2016 Pearson Education, Inc. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by HELION SA. Copyright © 2016. DEITEL, the double-thumbs-up bug and DIVE-INTO are registered trademarks of Deitel Associates, Inc. Java is a registered trademark of Oracle and/or its affiliates. Other names may be trademarks of their respective owners. Google, Android, Google Play, Google Maps, Google Wallet, Nexus, YouTube, AdSense and AdMob are trademarks of Google, Inc. Microsoft and/or its respective suppliers make no representations about the suitability of the information contained in the documents and related graphics published as part of the services for any purpose. All such documents and related graphics are provided “as is” without warranty of any kind. Microsoft and/or its respective suppliers hereby disclaim all warranties and conditions with regard to this information, including all warranties and conditions of merchantability, whether express, implied or statutory, fitness for a particular purpose, title and non-infringement. In no event shall Microsoft and/or its respective suppliers be liable for any special, indirect or consequential damages or any damages whatsoever resulting from loss of use, data or profits, whether in an action of contract, negligence or other tortious action, arising out of or in connection with the use or performance of information available from the services. The documents and related graphics contained herein could include technical inaccuracies or typographical errors. Changes are periodically added to the information herein. Microsoft and/or its respective suppliers may make improvements and/or changes in the product(s) and/or the program(s) described herein at any time. Partial screenshots may be viewed in full within the software version specified. Microsoft® and Windows® are registered trademarks of the Microsoft Corporation in the U.S.A. and other countries. Screenshots and icons reprinted with permission from the Microsoft Corporation. This book is not sponsored or endorsed by or affiliated with the Microsoft Corporation. Throughout this book, trademarks are used. Rather than put a trademark symbol in every occurrence of a trademarked name, we state that we are using the names in an editorial fashion only and to the benefit of the trademark owner, with no intention of infringement of the trademark. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/and6p3 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Przedmowa ................................................................................................................................................ 17 Zanim zaczniesz ........................................................................................................................................ 27 Rozdział 1. Android — wprowadzenie ..................................................................................................... 33 1.1. Wstęp ...............................................................................................................................................................34 1.2. Android — najpopularniejszy mobilny system operacyjny na świecie ..................................................34 1.3. Cechy systemu Android ................................................................................................................................35 1.4. System operacyjny Android .........................................................................................................................38 1.4.1. Android 2.2 (Froyo) ......................................................................................................................................39 1.4.2. Android 2.3 (Gingerbread) ..........................................................................................................................39 1.4.3. Android 3.0 – 3.2 (Honeycomb) .................................................................................................................40 1.4.4. Android 4.0 – 4.0.4 (Ice Cream Sandwich) ................................................................................................40 1.4.5. Android 4.1 – 4.3 (Jelly Bean) ......................................................................................................................42 1.4.6. Android 4.4 (KitKat) .....................................................................................................................................43 1.4.7. Android 5.0 i 5.1 (Lollipop) .........................................................................................................................43 1.4.8. Android 6 (Marshmallow) ...........................................................................................................................45 1.5. Pobieranie aplikacji z serwisu Google Play ................................................................................................47 1.6. Pakiety .............................................................................................................................................................47 1.7. Zestaw narzędzi Android Software Development Kit (SDK) ..................................................................50 1.8. Programowanie obiektowe — krótkie przypomnienie ............................................................................53 1.8.1. Samochód jako obiekt ...................................................................................................................................53 1.8.2. Metody i klasy ................................................................................................................................................53 1.8.3. Konkretyzacja .................................................................................................................................................53 1.8.4. Ponowne wykorzystanie ...............................................................................................................................54 1.8.5. Komunikaty i wywołania metod .................................................................................................................54 1.8.6. Atrybuty i zmienne egzemplarzowe ............................................................................................................54 1.8.7. Hermetyzacja ..................................................................................................................................................54 1.8.8. Dziedziczenie ..................................................................................................................................................54 1.8.9. Analiza i projektowanie zorientowane obiektowo (OOAD) ...................................................................55 1.9. Sprawdzanie działania aplikacji Tip Calculator za pomocą urządzenia wirtualnego z systemem Android (AVD) ..........................................................55 1.9.1. Otwarcie projektu Tip Calculator w środowisku Android Studio .........................................................55 1.9.2. Tworzenie wirtualnych urządzeń systemu Android ................................................................................57 Poleć książkęKup książkę 1.9.3. Uruchamianie aplikacji Tip Calculator na emulowanym smartfonie Nexus 6 ........................................ 60 1.9.4. Uruchamianie aplikacji Tip Calculator na realnym urządzeniu wyposażonym w system Android ..... 63 1.10. Tworzenie doskonałych aplikacji przeznaczonych dla systemu Android ........................................... 64 1.11. Dokumentacja przydatna podczas pracy nad aplikacjami systemu Android ..................................... 66 1.12. Podsumowanie ............................................................................................................................................. 68 Rozdział 2. Aplikacja powitalna ...............................................................................................................69 Rozpoczęcie pracy w środowisku Android Studio — wizualne projektowanie graficznego interfejsu użytkownika, szablony, dostępność i internacjonalizacja 2.1. Wstęp ............................................................................................................................................................... 70 2.2. Przegląd technologii ...................................................................................................................................... 71 2.2.1. Android Studio ..............................................................................................................................................71 2.2.2. LinearLayout, TextView i ImageView ........................................................................................................71 2.2.3. Rozszerzalny język znaczników (XML) ......................................................................................................71 2.2.4. Zasoby aplikacji .............................................................................................................................................71 2.2.5. Dostępność .....................................................................................................................................................72 2.2.6. Internacjonalizacja ........................................................................................................................................72 2.3. Tworzenie aplikacji ....................................................................................................................................... 72 2.3.1. Uruchamianie środowiska Android Studio ...............................................................................................72 2.3.2. Tworzenie nowego projektu ........................................................................................................................72 2.3.3. Tworzenie nowego projektu w oknie Create New Project ......................................................................72 2.3.4. Wybór docelowych urządzeń ......................................................................................................................74 2.3.5. Dodaj aktywność ............................................................................................................................................75 2.3.6. Personalizacja aktywności ............................................................................................................................77 2.4. Okno Android Studio ................................................................................................................................... 77 2.4.1. Okno Project ..................................................................................................................................................78 2.4.2. Okna edytora ..................................................................................................................................................79 2.4.3. Okno Component Tree ................................................................................................................................80 2.4.4. Pliki z zasobami aplikacji ..............................................................................................................................80 2.4.5. Edytor rozkładu .............................................................................................................................................80 2.4.6. Domyślny graficzny interfejs użytkownika ...............................................................................................81 2.4.7. Kod XML domyślnego interfejsu użytkownika ........................................................................................81 2.5. Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika aplikacji za pomocą edytora rozkładu ...................... 83 2.5.1. Dodawanie obrazu .........................................................................................................................................83 2.5.2. Dodawanie ikony aplikacji ...........................................................................................................................85 2.5.3. Zmiana rozkładu RelativeLayout na LinearLayout ..................................................................................86 2.5.4. Zmiana identyfikatora i orientacji rozkładu LinearLayout .....................................................................87 2.5.5. Konfigurowanie właściwości id i text pola TextView ..............................................................................88 2.5.6. Konfiguracja parametru textSize pola TextView — skalowane piksele (Scaled Pixels) i piksele niezależne od gęstości (density independent pixel) ..................................................................90 2.5.7. Definiowanie parametru textColor pola TextView ..................................................................................91 2.5.8. Definiowanie parametru gravity pola TextView ......................................................................................92 2.5.9. Definiowanie parametru layout:gravity pola TextView ..........................................................................93 2.5.10. Definiowanie parametru layout:weight pola TextView .........................................................................94 2.5.11. Dodawanie pola obrazu ImageView .........................................................................................................95 2.5.12. Podgląd projektu .........................................................................................................................................97 6 SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę 2.6. Uruchamianie aplikacji Welcome ...............................................................................................................98 2.7. Ułatwienie dostępu do aplikacji .................................................................................................................100 2.8. Internacjonalizacja aplikacji .......................................................................................................................101 2.8.1. Lokalizacja .....................................................................................................................................................101 2.8.2. Nazywanie folderów zlokalizowanych zasobów .....................................................................................101 2.8.3. Dodawanie przetłumaczonych łańcuchów do projektu aplikacji .........................................................102 2.8.4. Lokalizacja łańcuchów ................................................................................................................................102 2.8.5. Testowanie hiszpańskiej wersji językowej na urządzeniu wirtualnym ................................................103 2.8.6. Testowanie aplikacji w języku hiszpańskim na urządzeniu ..................................................................104 2.8.7. TalkBack i lokalizacja ..................................................................................................................................105 2.8.8. Rzeczy, o których należy pamiętać podczas lokalizacji ..........................................................................105 2.8.9. Profesjonalne tłumaczenie .........................................................................................................................105 2.9. Podsumowanie .............................................................................................................................................106 Rozdział 3. Aplikacja obliczająca napiwek ........................................................................................... 107 Wprowadzenie elementów takich jak GridLayout, EditText, SeekBar, obsługa zdarzeń, NumberFormat, personalizacja motywu aplikacji i definiowanie funkcjonalności aplikacji za pomocą kodu Java 3.1. Wstęp .............................................................................................................................................................108 3.2. Testowanie działania aplikacji Tip Calculator .........................................................................................109 3.3. Zastosowane rozwiązania ...........................................................................................................................110 3.3.1. Klasa Activity ................................................................................................................................................110 3.3.2. Metody cyklu roboczego klasy Activity ....................................................................................................110 3.3.3. Biblioteka AppCompat i klasa AppCompatActivity ..............................................................................111 3.3.4. GridLayout i organizowanie widoków .....................................................................................................112 3.3.5. Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika w oknach Layout Editor, Component Tree i Properties ....................................................................................................................112 3.3.6. Formatowanie liczb na wartości walutowe zależne od lokalizacji i na łańcuchy procentowe .........113 3.3.7. Implementacja interfejsu TextWatcher obsługującego obiekt EditText i zmiany tekstu .................113 3.3.8. Implementacja interfejsu OnSeekBarChangeListener do obsługi zmian położenia suwaka SeekBar ..........................................................................................113 3.3.9. Motywy Material Themes ...........................................................................................................................113 3.3.10. Wytyczne material design: parametr elevation i cienie .......................................................................114 3.3.11. Wytyczne material design dotyczące kolorów ......................................................................................114 3.3.12. AndroidManifest.xml ................................................................................................................................115 3.3.13. Wyszukiwanie w oknie Properties ..........................................................................................................115 3.4. Budowa graficznego interfejsu użytkownika ...........................................................................................115 3.4.1. GridLayout — wprowadzenie ....................................................................................................................115 3.4.2. Tworzenie projektu TipCalculator ............................................................................................................117 3.4.3. Zmiana rozkładu na GridLayout ...............................................................................................................117 3.4.4. Dodawanie obiektów TextViews, EditText i SeekBar ............................................................................117 3.4.5. Personalizacja widoków ..............................................................................................................................120 3.5. Domyślny motyw i personalizacja kolorów motywu .............................................................................123 3.5.1. Motyw parent ...............................................................................................................................................123 3.5.2. Personalizacja kolorów motywu ................................................................................................................124 3.5.3. Wspólne właściwości widoku jako style ...................................................................................................126 SPIS TREŚCI 7 Poleć książkęKup książkę 3.6. Tworzenie logiki aplikacji .......................................................................................................................... 127 3.6.1. Instrukcje package i import .......................................................................................................................128 3.6.2. MainActivity — podklasa AppCompatActivity ......................................................................................129 3.6.3. Zmienne klasy i zmienne obiektowe ........................................................................................................129 3.6.4. Przedefiniowanie metody onCreate klasy Activity .................................................................................130 3.6.5. Metoda calculate klasy MainActivity ........................................................................................................133 3.6.6. Anonimowa klasa wewnętrzna implementująca interfejs OnSeekBarChangeListener ....................133 3.6.7. Anonimowa klasa wewnętrzna implementująca interfejs TextWatcher ............................................134 3.7. AndroidManifest.xml ................................................................................................................................. 135 3.7.1. Element manifest .........................................................................................................................................136 3.7.2. Element application ....................................................................................................................................136 3.7.3. Element activity ...........................................................................................................................................137 3.7.4. Element intent-filter ....................................................................................................................................137 3.8. Podsumowanie ............................................................................................................................................. 139 Rozdział 4. Aplikacja Flag Quiz ..............................................................................................................141 Fragmenty, menu, preferencje, jawne intencje, obiekt handler, AssetManager, animacje, obiekty animujące, obiekty Toast, listy stanów kolorów, rozkłady obsługujące wiele orientacji urządzenia, tworzenie logów zawierających komunikaty przydatne podczas debugowania 4.1. Wstęp ............................................................................................................................................................. 142 4.2. Testowanie aplikacji Flag Quiz .................................................................................................................. 143 4.2.1. Konfiguracja quizu ......................................................................................................................................143 4.2.2. Rozwiązywanie quizu ..................................................................................................................................145 4.3. Omówienie technologii .............................................................................................................................. 148 4.3.1. Menu .............................................................................................................................................................148 4.3.2. Fragmenty .....................................................................................................................................................148 4.3.3. Metody cyklu życiowego fragmentu .........................................................................................................149 4.3.4. Zarządzanie fragmentami ..........................................................................................................................149 4.3.5. Preferencje ....................................................................................................................................................150 4.3.6. Folder assets .................................................................................................................................................150 4.3.7. Foldery zasobów ..........................................................................................................................................150 4.3.8. Obsługa ekranów o różnych rozmiarach i rozdzielczościach ...............................................................151 4.3.9. Określanie orientacji urządzenia ...............................................................................................................152 4.3.10. Wyświetlanie komunikatów za pomocą obiektów Toast ....................................................................152 4.3.11. Korzystanie z klasy Handler w celu wykonania w przyszłości obiektu Runnable ...........................152 4.3.12. Obiekty View i animacje ..........................................................................................................................153 4.3.13. Korzystanie z klasy ViewAnimationUtils w celu stworzenia animacji okręgu odsłaniającego kolejny ekran ...................................................................................................................153 4.3.14. Określanie kolorów na podstawie stanu obiektu View za pośrednictwem listy kolorów stanów .....153 4.3.15. Okno AlertDialog ......................................................................................................................................153 4.3.16. Zapisywanie komunikatów wyjątków w pliku dziennika ....................................................................154 4.3.17. Uruchamianie kolejnego obiektu Activity za pomocą jawnego komunikatu Intent ......................154 4.3.18. Java — struktury danych ..........................................................................................................................155 4.3.19. Funkcje środowiska Java SE 7 ..................................................................................................................155 4.3.20. AndroidManifest.xml ...............................................................................................................................156 8 SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę 4.4. Tworzenie projektu, plików zasobów i dodatkowych klas .....................................................................156 4.4.1. Tworzenie projektu .....................................................................................................................................156 4.4.2. Rozkłady szablonu Blank Activity .............................................................................................................157 4.4.3. Konfiguracja obsługi środowiska Java SE 7 .............................................................................................158 4.4.4. Dodawanie obrazów flag do projektu .......................................................................................................158 4.4.5. Plik strings.xml i sformatowane łańcuchy ...............................................................................................158 4.4.6. arrays.xml ......................................................................................................................................................159 4.4.7. colors.xml ......................................................................................................................................................161 4.4.8. button_text_color.xml ................................................................................................................................162 4.4.9. Edycja pliku menu_main.xml ....................................................................................................................162 4.4.10. Tworzenie animacji trzęsącej się flagi .....................................................................................................163 4.4.11. Definiowanie preferencji aplikacji za pomocą pliku preferences.xml ...............................................164 4.4.12. Dodawanie do projektu klas SettingsActivity i SettingsActivityFragment .......................................166 4.5. Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika aplikacji .......................................................................167 4.5.1. Rozkład activity_main.xml dla urządzeń w orientacji pionowej ..........................................................167 4.5.2. Projektowanie rozkładu fragment_main.xml ..........................................................................................167 4.5.3. Pasek narzędzi graficznego edytora rozkładu ..........................................................................................172 4.5.4. Rozkład content_main.xml i pozioma orientacja tabletu ......................................................................173 4.6. Klasa MainActivity ......................................................................................................................................175 4.6.1. Instrukcje package i import ........................................................................................................................175 4.6.2. Pola ................................................................................................................................................................176 4.6.3. Przedefiniowana metoda onCreate obiektu Activity .............................................................................176 4.6.4. Przedefiniowana metoda onStart obiektu Activity .................................................................................178 4.6.5. Przedefiniowana metoda onCreateOptionsMenu obiektu Activity .....................................................179 4.6.6. Przedefiniowana metoda onOptionsItemSelected obiektu Activity ....................................................180 4.6.7. Anonimowa klasa wewnętrzna implementująca obiekt OnSharedPreferenceChangeListener .......180 4.7. Klasa MainActivityFragment .....................................................................................................................182 4.7.1. Instrukcje package i import ........................................................................................................................182 4.7.2. Pola ................................................................................................................................................................183 4.7.3. Przedefiniowywanie metody onCreateView obiektu Fragment ...........................................................184 4.7.4. Metoda updateGuessRows .........................................................................................................................186 4.7.5. Metoda updateRegions ...............................................................................................................................187 4.7.6. Metoda resetQuiz .........................................................................................................................................187 4.7.7. Metoda loadNextFlag ..................................................................................................................................189 4.7.8. Metoda getCountryName ...........................................................................................................................191 4.7.9. Metoda animate ...........................................................................................................................................191 4.7.10. Anonimowa klasa wewnętrzna implementująca obiekt OnClickListener ........................................193 4.7.11. Metoda disableButtons .............................................................................................................................195 4.8. Klasa SettingsActivity ..................................................................................................................................196 4.9. Klasa SettingsActivityFragment .................................................................................................................197 4.10. AndroidManifest.xml ................................................................................................................................197 4.11. Podsumowanie ...........................................................................................................................................199 SPIS TREŚCI 9 Poleć książkęKup książkę Rozdział 5. Aplikacja Doodlz ..................................................................................................................201 Grafika 2D, klasa Canvas, bitmapy, przyspieszeniomierz, menedżer SensorManager, zdarzenia wielodotykowe, magazyn MediaStore, drukowanie, uprawnienia platformy Android 6.0, system Gradle 5.1. Wstęp ............................................................................................................................................................. 202 5.2. Testowanie działania aplikacji Doodlz za pomocą maszyny wirtualnej AVD ................................... 203 5.3. Technologie zastosowane w aplikacji ....................................................................................................... 208 5.3.1. Metody cyklu życiowego obiektów Activity i Fragment ........................................................................208 5.3.2. Personalizacja obiektów View ...................................................................................................................209 5.3.3. Korzystanie z obiektu SensorManager w celu nasłuchiwania zdarzeń przyspieszeniomierza ........209 5.3.4. Spersonalizowane obiekty DialogFragment ............................................................................................209 5.3.5. Rysowanie za pomocą klas Canvas i Paint, bitmapy ..............................................................................210 5.3.6. Przetwarzanie wielu zdarzeń dotknięcia ekranu i zapisywanie linii jako obiekty Path ....................210 5.3.7. Zapisywanie obrazów w pamięci urządzenia ..........................................................................................211 5.3.8. Drukowanie i klasa PrintHelper biblioteki Android Support Library ................................................211 5.3.9. Nowy model zezwoleń systemu Android 6.0 (Marshmallow) ..............................................................211 5.3.10. Dodawanie zależności za pomocą systemu Gradle Build ....................................................................211 5.4. Tworzenie projektu i zasobów ................................................................................................................... 212 5.4.1. Tworzenie projektu .....................................................................................................................................212 5.4.2. Gradle — dodawanie do projektu biblioteki pomocniczej ....................................................................212 5.4.3. strings.xml ....................................................................................................................................................213 5.4.4. Importowanie ikon elementów znajdujących się w menu aplikacji ....................................................214 5.4.5. Menu MainActivityFragment ....................................................................................................................214 5.4.6. Dodawanie zezwoleń do pliku AndroidManifest.xml ...........................................................................216 5.5. Budowa graficznego interfejsu użytkownika aplikacji ........................................................................... 217 5.5.1. Rozkład content_main.xml aktywności MainActivity ...........................................................................217 5.5.2. Rozkład fragment_main.xml fragmentu MainActivityFragment ........................................................217 5.5.3. Rozkład fragment_color.xml fragmentu ColorDialogFragment .........................................................218 5.5.4. Rozkład fragment_line_width.xml fragmentu LineWidthDialogFragment ......................................219 5.5.5. Dodawanie klasy EraseImageDialogFragment .......................................................................................223 5.6. Klasa MainActivity ...................................................................................................................................... 223 5.7. Klasa MainActivityFragment ..................................................................................................................... 224 5.7.1. Pola i instrukcje package i import .............................................................................................................224 5.7.2. Przedefiniowana metoda onCreateView obiektu Fragment .................................................................226 5.7.3. Metody onResume i enableAccelerometerListening ..............................................................................226 5.7.4. Metody onPause i disableAccelerometerListening .................................................................................227 5.7.5. Anonimowa klasa wewnętrzna przetwarzająca zdarzenia przyspieszeniomierza .............................228 5.7.6. Metoda confirmErase ..................................................................................................................................229 5.7.7. Przedefiniowane metody obiektu Fragment: onCreateOptionsMenu i onOptionsItemSelected ...230 5.7.8. Metoda saveImage .......................................................................................................................................231 5.7.9. Przedefiniowana metoda onRequestPermissionsResult ........................................................................233 5.7.10. Metody getDoodleView i setDialogOnScreen ......................................................................................233 5.8. Klasa DoodleView ....................................................................................................................................... 234 5.8.1. Instrukcja package i instrukcje import .....................................................................................................234 5.8.2. Zmienne statyczne i egzemplarzowe ........................................................................................................235 5.8.3. Konstruktor ..................................................................................................................................................235 5.8.4. Przedefiniowana metoda onSizeChanged klasy View ...........................................................................236 10 SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę 5.8.5. Metody clear, setDrawingColor, getDrawingColor, setLineWidth i getLineWidth ..........................237 5.8.6. Przedefiniowana metoda onDraw klasy View .........................................................................................238 5.8.7. Przedefiniowana metoda onTouchEvent klasy View .............................................................................238 5.8.8. Metoda touchStarted ...................................................................................................................................239 5.8.9. Metoda touchMoved ...................................................................................................................................240 5.8.10. Metoda touchEnded ..................................................................................................................................241 5.8.11. Metoda saveImage .....................................................................................................................................242 5.8.12. Metoda printImage ....................................................................................................................................243 5.9. Klasa ColorDialogFragment .......................................................................................................................243 5.9.1. Przedefiniowana metoda onCreateDialog klasy DialogFragment .......................................................244 5.9.2. Metoda getDoodleFragment ......................................................................................................................245 5.9.3. Przedefiniowane metody cyklu życia obiektu Fragment — onAttach i onDetach ............................246 5.9.4. Anonimowa klasa wewnętrzna, która reaguje na zdarzenia czterech suwaków SeekBar definiujących barwę .....................................................................................246 5.10. Klasa LineWidthDialogFragment ...........................................................................................................247 5.10.1. Metoda onCreateDialog .........................................................................................................................250 5.10.2. Anonimowa klasa wewnętrzna reagująca na zdarzenia paska widthSeekBar ................................250 5.11. Klasa EraseImageDialogFragment ..........................................................................................................250 5.12. Podsumowanie ...........................................................................................................................................252 Rozdział 6. Aplikacja Cannon Game ..................................................................................................... 253 Ręczna animacja klatka po klatce, grafika, dźwięk, tworzenie wielu wątków, obiekty SurfaceView i SurfaceHolder, tryb pełnoekranowy 6.1. Wstęp .............................................................................................................................................................254 6.2. Testowanie aplikacji Cannon Game .........................................................................................................255 6.3. Zastosowane rozwiązania ...........................................................................................................................255 6.3.1. Korzystanie z folderu zasobów res/raw ....................................................................................................255 6.3.2. Metody cyklu życia klas Activity i Fragment ...........................................................................................255 6.3.3. Przedefiniowanie metody onTouchEvent klasy View ............................................................................256 6.3.4. Dodawanie dźwięku za pomocą narzędzi SoundPool i AudioManager ..............................................256 6.3.5. Tworzenie kolejnych klatek animacji za pomocą wątków i obiektów SurfaceView i SurfaceHolder ....256 6.3.6. Proste wykrywanie zderzeń ........................................................................................................................257 6.3.7. Tryb pełnoekranowy ...................................................................................................................................257 6.4. Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika i plików zasobów .......................................................257 6.4.1. Tworzenie projektu .....................................................................................................................................257 6.4.2. Modyfikacja motywu umożliwiająca usunięcie nazwy aplikacji i jej paska ........................................258 6.4.3. strings.xml .....................................................................................................................................................258 6.4.4. Kolory ............................................................................................................................................................259 6.4.5. Dodawanie dźwięku ....................................................................................................................................259 6.4.6. Dodawanie klasy MainActivityFragment ................................................................................................259 6.4.7. Edycja pliku activity_main.xml .................................................................................................................259 6.4.8. Dodawanie obiektu CannonView do fragmentu fragment_main.xml ................................................260 6.5. Przegląd klas aplikacji .................................................................................................................................260 6.6. MainActivity — podklasa klasy Activity ..................................................................................................261 6.7. MainActivityFragment — podklasa klasy Fragment ..............................................................................262 SPIS TREŚCI 11 Poleć książkęKup książkę 6.8. Klasa GameElement .................................................................................................................................... 263 6.8.1. Zmienne egzemplarzowe i konstruktor ...................................................................................................264 6.8.2. Metody update, draw i playSound ............................................................................................................265 6.9. Blocker — podklasa klasy GameElement ................................................................................................. 265 6.10. Target — podklasa klasy GameElement ................................................................................................ 266 6.11. Klasa Cannon ............................................................................................................................................. 266 6.11.1. Zmienne egzemplarzowe i konstruktor .................................................................................................266 6.11.2. Metoda align ...............................................................................................................................................267 6.11.3. Metoda fireCannonball ............................................................................................................................268 6.11.4. Metoda draw ..............................................................................................................................................268 6.11.5. Metody getCannonball i removeCannonball ........................................................................................269 6.12. Cannonball — podklasa klasy GameElement ....................................................................................... 270 6.12.1. Zmienne egzemplarzowe i konstruktor .................................................................................................270 6.12.2. Metody getRadius, collidesWith, isOnScreen i reverseVelocityX ......................................................270 6.12.3. Metoda update ...........................................................................................................................................271 6.12.4. Metoda draw ..............................................................................................................................................272 6.13. Klasa CannonView — podklasa SurfaceView ....................................................................................... 272 6.13.1. Instrukcje package i import .....................................................................................................................272 6.13.2. Stałe i zmienne egzemplarzowe ...............................................................................................................273 6.13.3. Konstruktor ................................................................................................................................................274 6.13.4. Przedefiniowywanie metody onSizeChanged klasy View ...................................................................276 6.13.5. Metody getScreenWidth, getScreenHeight i playSound .....................................................................277 6.13.6. Metoda newGame .....................................................................................................................................277 6.13.7. Metoda updatePositions ...........................................................................................................................279 6.13.8. Metoda alignAndFireCannonball ...........................................................................................................280 6.13.9. Metoda showGameOverDialog ...............................................................................................................281 6.13.10. Metoda drawGameElements .................................................................................................................282 6.13.11. Metoda testForCollisions .......................................................................................................................283 6.13.12. Metody stopGame i releaseResources ..................................................................................................285 6.13.13. Implementacja metod interfejsu SurfaceHolder.Callback ................................................................285 6.13.14. Przedefiniowywanie metody onTouchEvent klasy View ..................................................................286 6.13.15. Korzystanie z wątku CannonThread w celu utworzenia pętli gry ...................................................287 6.13.16. Metody hideSystemBars i showSystemBars ........................................................................................288 6.14. Podsumowanie ........................................................................................................................................... 289 Rozdział 7. Aplikacja WeatherViewer ....................................................................................................291 Usługi sieciowe REST, zdarzenie asynchroniczne AsyncTask, połączenie HttpUrlConnection, przetwarzanie danych JSON, JSONObject, JSONArray, ListView, ArrayAdapter, usługa ViewHolder 7.1. Wstęp ............................................................................................................................................................. 292 7.2. Testowanie aplikacji WeatherViewer ....................................................................................................... 293 7.3. Zastosowane rozwiązania ........................................................................................................................... 294 7.3.1. Usługi sieciowe .............................................................................................................................................294 7.3.2. JavaScript Object Notation (JSON) i pakiet org.json .............................................................................295 7.3.3. Połączenie HttpUrlConnection i wywoływanie usługi sieciowej REST ..............................................297 7.3.4. Korzystanie z klasy AsyncTask w celu wygenerowania żądania sieciowego poza wątkiem graficznego interfejsu użytkownika .................................................................................297 12 SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę 7.3.5. ListView, ArrayAdapter i wzorzec ViewHolder .....................................................................................298 7.3.6. Przycisk FloatingActionButton .................................................................................................................299 7.3.7. TextInputLayout ..........................................................................................................................................299 7.3.8. Snackbar ........................................................................................................................................................300 7.4. Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika aplikacji oraz plików zasobów .................................300 7.4.1. Tworzenie projektu .....................................................................................................................................300 7.4.2. AndroidManifest.xml ..................................................................................................................................300 7.4.3. strings.xml .....................................................................................................................................................301 7.4.4. colors.xml ......................................................................................................................................................301 7.4.5. activity_main.xml ........................................................................................................................................301 7.4.6. content_main.xml ........................................................................................................................................302 7.4.7. list_item.xml .................................................................................................................................................302 7.5. Klasa Weather ...............................................................................................................................................304 7.5.1. Zmienne egzemplarzowe oraz instrukcje import i package ..................................................................305 7.5.2. Konstruktor ..................................................................................................................................................305 7.5.3. Metoda convertTimeStampToDay ...........................................................................................................306 7.6. Klasa WeatherArrayAdapter ......................................................................................................................307 7.6.1. Instrukcja package i instrukcje import .....................................................................................................307 7.6.2. Zagnieżdżona klasa ViewHolder ...............................................................................................................308 7.6.3. Zmienne egzemplarzowe i konstruktor ....................................................................................................308 7.6.4. Przedefiniowana metoda getView adaptera ArrayAdapter ...................................................................309 7.6.5. Podklasa AsyncTask służąca do pobierania obrazów w oddzielnym wątku .......................................311 7.7. Klasa MainActivity ......................................................................................................................................312 7.7.1. Instrukcja package i instrukcje import .....................................................................................................312 7.7.2. Zmienne egzemplarzowe ............................................................................................................................313 7.7.3. Przedefiniowana metoda onCreate klasy Activity ..................................................................................314 7.7.4. Metody dismissKeyboard i createURL .....................................................................................................315 7.7.5. Podklasa AsyncTask służąca do wywoływania usługi sieciowej ...........................................................316 7.7.6. Metoda convertJSONtoArrayList ..............................................................................................................318 7.8. Podsumowanie .............................................................................................................................................319 Rozdział 8. Aplikacja Twitter Searches .................................................................................................. 321 Klasa SharedPreferences, podklasa SharedPreferences.Editor, niejawne intencje, wybór aktywności obsługującej intencję, klasa RecyclerView, podklasy RecyclerView.Adapter, RecyclerView.ViewHolder i RecyclerView.ItemDecoration 8.1. Wstęp .............................................................................................................................................................322 8.2. Testowanie aplikacji Twitter Searches ......................................................................................................323 8.2.1. Dodawanie ulubionych wyszukiwań ........................................................................................................323 8.2.2. Przeglądanie wyników wyszukiwania wygenerowanych przez serwis Twitter ..................................324 8.2.3. Edycja zapytania ...........................................................................................................................................326 8.2.4. Udostępnianie zapytania ............................................................................................................................327 8.2.5. Kasowanie zapytania ...................................................................................................................................328 8.2.6. Przewijanie listy zapisanych zapytań ........................................................................................................329 8.3. Zastosowane rozwiązania ...........................................................................................................................329 8.3.1. Przechowywanie danych w postaci par klucz-wartość w pliku SharedPreferences ...........................329 8.3.2. Niejawne intencje i wybór aplikacji obsługującej intencję ....................................................................330 8.3.3. RecyclerView ................................................................................................................................................331 8.3.4. Podklasy RecyclerView.Adapter i RecyclerView.ViewHolder .............................................................331 SPIS TREŚCI 13 Poleć książkęKup książkę 8.3.5. Podklasa RecyclerView.ItemDecoration ..................................................................................................331 8.3.6. Wyświetlanie listy opcji w oknie AlertDialog .........................................................................................332 8.4. Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika oraz plików zasobów ................................................. 332 8.4.1. Tworzenie projektu .....................................................................................................................................332 8.4.2. AndroidManifest.xml .................................................................................................................................332 8.4.3. Dodawanie biblioteki RecyclerView .........................................................................................................332 8.4.4. colors.xml .....................................................................................................................................................333 8.4.5. strings.xml ....................................................................................................................................................333 8.4.6. arrays.xml .....................................................................................................................................................333 8.4.7. dimens.xml ...................................................................................................................................................334 8.4.8. Dodawanie ikony przycisku zapisywania ................................................................................................334 8.4.9. activity_main.xml ........................................................................................................................................334 8.4.10. content_main.xml .....................................................................................................................................335 8.4.11. Rozkład elementu RecyclerView — list_item.xml ...............................................................................337 8.5. Klasa MainActivity ...................................................................................................................................... 338 8.5.1. Instrukcje package i import .......................................................................................................................338 8.5.2. Pola klasy MainActivity ..............................................................................................................................339 8.5.3. Przedefiniowana metoda onCreate klasy Activity ..................................................................................340 8.5.4. Procedura obsługi zdarzeń TextWatcher i metoda updateSaveFAB ...................................................342 8.5.5. Interfejs OnClickListener nasłuchujący zdarzeń przycisku saveButton .............................................343 8.5.6. Metoda addTaggedSearch ..........................................................................................................................344 8.5.7. Anonimowa klasa wewnętrzna implementująca obiekt View.OnClickListener w celu wyświetlenia wyników wyszukiwania ..........................................................................................345 8.5.8. Anonimowa klasa wewnętrzna, która implementuje interfejs View.OnLongClickListener umożliwiający udostępnienie, skasowanie i edycję zapisanego zapytania ..........................................346 8.5.9. Metoda shareSearch ....................................................................................................................................348 8.5.10. Metoda deleteSearch .................................................................................................................................349 8.6. SearchesAdapter — podklasa RecyclerView.Adapter ............
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Android 6 dla programistów. Techniki tworzenia aplikacji. Wydanie III
Autor:
, ,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: