Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00586 010704 7468322 na godz. na dobę w sumie
Android. Wprowadzenie do programowania aplikacji. Wydanie V - ebook/pdf
Android. Wprowadzenie do programowania aplikacji. Wydanie V - ebook/pdf
Autor: , , Liczba stron: 680
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2613-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> programowanie mobilne >> android
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).
Android jest otwartą, kompletną i darmową platformą mobilną. Pod jego kontrolą pracują setki milionów urządzeń, przy czym nie są to jedynie tablety i smartfony. Mogą to być właściwie wszystkie urządzenia, do których da się włożyć procesor. Rynek aplikacji mobilnych dla Androida to raj dla programistów, jednak sukces zależy od pomysłu, talentu i wysokiej jakości tworzonych aplikacji.

Niniejsza książka to bezcenne kompendium dla każdego programisty piszącego aplikacje na Androida. Będzie niezastąpiona dla początkujących, którzy dzięki niej zyskają solidne podstawy, ale docenią ją również poważni projektanci profesjonalnych aplikacji. Kompleksowo prezentuje środowisko Android Studio oraz Android SDK, opisuje nowy system uprawnień w Android 6.0, przedstawia sposób wykorzystania bazy SQLite, pokazuje sporo sztuczek i porad związanych z programowaniem na Androida — a to wszystko, by możliwie najpełniej i najstaranniej wyeksponować aktualne i najbardziej interesujące możliwości tej platformy.

Najważniejsze zagadnienia ujęte w książce:

Android — ogranicza go tylko Twoja wyobraźnia!


Joseph Annuzzi Jr jest programistą, grafikiem, przedsiębiorcą i autorem książek. Biegle posługuje się różnymi językami programowania, interesuje się kryptografią, algorytmami biometrycznymi i tworzeniem grafik 3D. Mieszka w Dolinie Krzemowej.
Lauren Darcey jest profesjonalną programistką i uznanym autorytetem w dziedzinie architektury aplikacji oraz aplikacji mobilnych.
Shane Conder od ponad dziesięciu lat pisze aplikacje dla środowisk mobilnych i osadzonych. Zaprojektował i napisał wiele komercyjnych aplikacji na Androida, iPhone’a, BREW, BlackBerry, Palm oraz dla środowisk J2ME i Windows Mobile.
Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Introduction to Android Application Development: Android Essentials, Fifth Edition Tłumaczenie: Piotr Rajca ISBN: 978-83-283-2612-5 Authorized translation from the English language edition, entitled: Introduction TO ANDROID APPLICATION DEVELOPMENT: ANDROID ESSENTIALS, Fifth Edition; ISBN 013438945X; by Joseph Annuzzi; and by Lauren Darcey; and by Shane Conder; published by Pearson Education, Inc, publishing as Addison-Wesley Professional. Copyright © 2016 Joseph Annuzzi, Jr., Lauren Darcey, and Shane Conder All rights reserved. No part of this book may by reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by HELION SA. Copyright © 2016. The following are registered trademarks of Google: Android™, Chrome™, Google Play™, Nexus™, Dalvik™, Google Maps™, Google+™, Google TV™, Google and the Google logo are registered trademarks of Google Inc. ARM is a registered trademark of ARM Limited (or its subsidiaries) in the EU and/or elsewhere. All rights reserved. Altium® and Altium Designer® are trademarks or registered trademarks of Altium Limited or its subsidiaries. Qualcomm and Snapdragon are trademarks of Qualcomm Incorporated, registered in the United States and other countries. Cyanogen is a trademark of Cyanogen Inc., registered in certain countries. CyanogenMod is a trademark of CyanogenMod, LLC, registered in the United States. JetBrains® and IntelliJ®, are registered trademarks owned by JetBrains s.r.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/anwpp5 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści O autorach ........................................................................25 Wprowadzenie ...................................................................27 Kto powinien przeczytać tę książkę .................................................27 Kluczowe pytania, na jakie odpowiada ta książka .........................28 Struktura książki ...........................................................................29 Opis zmian wprowadzonych w tym wydaniu książki ...........................30 Środowiska programistyczne wykorzystane w tej książce ..................32 Dostępne materiały dodatkowe ......................................................33 Konwencje stosowane w książce ....................................................33 Gdzie szukać dodatkowych informacji .............................................34 Kontakt z autorami ........................................................................35 Część I Ogólne informacje o platformie Android ...............37 Rozdział 1 Prezentacja systemu Android .............................................39 Android Open Source Project (AOSP) ...............................................39 Open Handset Alliance ..................................................................40 Google staje się mobilny ..........................................................40 Prezentacja Open Handset Alliance ...........................................40 Dołączanie do Open Handset Alliance ........................................41 Producenci — projektowanie urządzeń dla Androida ....................41 Operatorzy — dostarczanie wrażeń ............................................42 Aplikacje napędzają sprzedaż urządzeń: tworzenie aplikacji na Androida ...............................................43 Wykorzystanie wszystkich możliwości Androida ...........................43 Android: stan obecny ...............................................................43 Co wyróżnia platformę Android? ......................................................44 Android — nazwy kodowe .........................................................45 Darmowy i otwarty ....................................................................45 Znane i niedrogie narzędzia programistyczne ..............................46 Rozsądny stopień trudności nauki programowania ......................47 Poleć książkęKup książkę 8 Android. Wprowadzenie do programowania aplikacji Umożliwianie tworzenia potężnych aplikacji ................................47 Bogate i bezpieczne możliwości integracji aplikacji .....................47 Brak kosztownych przeszkód utrudniających publikację ...............48 „Otwarty rynek” aplikacji ...........................................................48 Rozwijająca się platforma .........................................................49 Platforma Android .........................................................................50 Architektura Androida ...............................................................50 Bezpieczeństwo i uprawnienia ....................................................52 Pisanie aplikacji na Androida ....................................................53 Android poza OHA i GMS ...............................................................56 Fire OS firmy Amazon ...............................................................57 Cyanogen OS i CyanogenMod ...................................................57 Maker Movement oraz Open-Source Hardware ...........................57 Szersze spojrzenie ...................................................................58 Podsumowanie .............................................................................58 Pytania kwizowe ............................................................................59 Ćwiczenia .....................................................................................59 Odwołania i inne źródła informacji ..................................................59 Rozdział 2 Przygotowywanie środowiska programistycznego ................61 Konfiguracja środowiska programistycznego ....................................61 Konfiguracja własnego systemu do debugowania urządzenia .......64 Konfiguracja urządzenia do debugowania ...................................65 Aktualizacja Android Studio .......................................................66 Aktualizacja Android SDK ..........................................................67 Problemy z Android Studio ........................................................67 Problemy z Android SDK ...........................................................68 IntelliJ IDEA jako alternatywa dla Android Studio .........................68 Poznajemy Android SDK .................................................................69 Zrozumienie postanowień licencji ..............................................69 Korzystanie z dokumentacji Android SDK ...................................70 Prezentacja szkieletu programowania aplikacji ...........................70 Poznawanie narzędzi Android SDK .............................................73 Poznawanie aplikacji przykładowych ...........................................76 Podsumowanie .............................................................................79 Pytania kwizowe ............................................................................79 Ćwiczenia .....................................................................................79 Odwołania i inne źródła informacji ..................................................80 Rozdział 3 Pierwsza aplikacja na Androida ..........................................81 Testowanie środowiska programistycznego .....................................81 Importowanie aplikacji przykładowej BorderlessButtons do Android Studio ..................................................................82 Poleć książkęKup książkę Spis treści 9 Korzystanie z preinstalowanego AVD do uruchamiania aplikacji BorderlessButtons ...........................84 Uruchamianie aplikacji BorderlessButtons w emulatorze Androida ....................................................... 86 Budowanie pierwszej aplikacji na Androida ......................................88 Tworzenie i konfiguracja nowego projektu aplikacji ......................89 Wyjaśnienie symbolicznego widoku Android oraz klasycznego widoku Project .............................................93 Podstawowe pliki i katalogi aplikacji na Androida ........................94 Uruchamianie aplikacji w emulatorze .........................................95 Debugowanie aplikacji w emulatorze .........................................96 Dodawanie mechanizmów rejestracji do aplikacji ......................100 Debugowanie aplikacji na fizycznym urządzeniu ........................101 Podsumowanie ...........................................................................104 Pytania kwizowe ..........................................................................105 Ćwiczenia ...................................................................................106 Odwołania i inne źródła informacji ................................................106 Część II Kluczowe informacje o konstrukcji aplikacji na Androida .....................................................107 Rozdział 4 Prezentacja komponentów aplikacji ..................................109 Opanowanie najważniejszej terminologii ........................................109 Kontekst aplikacji .......................................................................110 Pobieranie kontekstu aplikacji ................................................111 Stosowanie kontekstu aplikacji ...............................................111 Realizacja działań przy użyciu aktywności ......................................112 Cykl życia aktywności .............................................................113 Organizowanie komponentów aplikacji przy użyciu fragmentów ........118 Zarządzanie zmianami aktywności przy użyciu intencji ........................120 Przechodzenie pomiędzy aktywnościami przy użyciu intencji .......120 Organizacja aktywności, fragmentów i intencji w menu nawigacyjnym aplikacji .............................................122 Praca z usługami .........................................................................123 Odbieranie oraz rozgłaszanie intencji ............................................124 Podsumowanie ...........................................................................125 Pytania kwizowe ..........................................................................125 Ćwiczenia ...................................................................................126 Odwołania i inne źródła informacji ................................................126 Rozdział 5 Definiowanie manifestu ....................................................127 Konfiguracja aplikacji na Androida przy użyciu pliku manifestu ........127 Edycja pliku manifestu ...........................................................128 Zarządzanie tożsamością aplikacji ................................................130 Określanie nazwy oraz ikony aplikacji .......................................131 Poleć książkęKup książkę 10 Android. Wprowadzenie do programowania aplikacji Określanie wymagań systemowych aplikacji ..................................131 Ograniczenia związane z platformą ..........................................132 Ustawienia związane z konfiguracją innych aplikacji i filtrów .......134 Rejestracja aktywności w pliku manifestu ......................................134 Określanie aktywności będącej głównym punktem wejścia aplikacji przy użyciu filtra intencji ...........................................135 Konfiguracja innych filtrów intencji ...........................................135 Rejestracja innych komponentów aplikacji ................................136 Stosowanie uprawnień .................................................................136 Rejestracja uprawnień wymaganych przez aplikację ..................137 Rejestracja uprawnień definiowanych przez aplikację ................139 Poznawanie innych ustawień podawanych w manifeście .................140 Podsumowanie ...........................................................................141 Pytania kwizowe ..........................................................................141 Ćwiczenia ...................................................................................141 Odwołania i inne źródła informacji ................................................142 Rozdział 6 Zarządzanie zasobami aplikacji .........................................143 Czym są zasoby? ........................................................................143 Przechowywanie zasobów aplikacji ..........................................144 Typy wartości zasobów ...........................................................144 Programowy dostęp do zasobów .............................................148 Określanie wartości prostych zasobów w Android Studio ................148 Praca z różnymi typami zasobów ...................................................152 Łańcuchy znaków ...................................................................152 Stosowanie łańcuchów z zasobów do formatowania tekstów .....153 Praca z łańcuchami wyrażającymi liczbę mnogą ........................154 Praca z tablicami łańcuchów znaków .......................................155 Praca z wartościami logicznymi ...............................................156 Praca z liczbami całkowitymi ...................................................157 Praca z kolorami ....................................................................157 Praca z wymiarami .................................................................158 Programowe stosowanie zasobów z wymiarami ........................159 Praca z zasobami graficznymi ..................................................159 Praca z obrazami ...................................................................161 Praca z listami stanów kolorów ...............................................163 Praca z animacjami ................................................................164 Praca z menu ........................................................................166 Praca z plikami XML ...............................................................168 Praca z nieprzetworzonymi plikami ...........................................168 Odwołania do zasobów ...........................................................169 Praca z układami ........................................................................170 Projektowanie układów w Android Studio .................................172 Programowe korzystanie z zasobów definiujących układy ...........174 Poleć książkęKup książkę Spis treści 11 Odwołania do zasobów systemowych ............................................175 Podsumowanie ...........................................................................176 Pytania kwizowe ..........................................................................176 Ćwiczenia ...................................................................................177 Odwołania i inne źródła informacji ................................................177 Rozdział 7 Prezentacja elementów interfejsu użytkownika .................179 Prezentacja widoków i układów .....................................................179 Widoki ..................................................................................179 Kontrolki systemu Android ......................................................179 Prezentacja układów ..............................................................180 Wyświetlanie tekstów przy użyciu TextView ....................................181 Konfiguracja układu oraz określanie wymiarów .........................181 Umieszczanie w tekście kontekstowych odnośników .................182 Pobieranie danych od użytkowników za pomocą pól tekstowych ......184 Pobieranie danych przy użyciu kontrolek EditText ......................185 Ograniczanie możliwości wprowadzania danych z zastosowaniem filtrów .......................................................186 Wspomaganie wpisywania przy użyciu automatycznego uzupełniania ...............................187 Kontrolka Spinner — zapewnianie możliwości wyboru ....................189 Stosowanie przycisków i przełączników .........................................191 Stosowanie zwyczajnych przycisków .........................................192 Stosowanie pól wyboru i przełączników ....................................194 Stosowanie kontrolek RadioGroup oraz RadioButton .................195 Pobieranie daty, godziny i liczb .....................................................197 Prezentacja postępów i aktywności przy użyciu wskaźników ............199 Prezentacja postępów za pomocą paska postępu .....................199 Sygnalizowanie aktywności za pomocą pasków aktywności oraz kołowych znaczników aktywności ....................................202 Modyfikacja postępu przy użyciu kontrolki SeekBar ........................202 Inne użyteczne kontrolki interfejsu użytkownika .............................203 Wyświetlanie oceny przy użyciu kontrolki RatingBar ...................203 Prezentacja upływu czasu za pomocą minutnika .......................204 Wyświetlanie czasu ................................................................205 Odtwarzanie wideo przy użyciu kontrolki VideoView ...................206 Podsumowanie ...........................................................................207 Pytania kwizowe ..........................................................................208 Ćwiczenia ...................................................................................208 Odwołania i inne źródła informacji ................................................208 Rozdział 8 Umiejscawianie elementów z użyciem układów .................211 Tworzenie interfejsów użytkownika w systemie Android ...................211 Definiowanie układów w zasobach aplikacji ..............................211 Programowe tworzenie układów ...............................................213 Poleć książkęKup książkę 12 Android. Wprowadzenie do programowania aplikacji Organizacja interfejsu użytkownika aplikacji ...................................215 Stosowanie klas potomnych ViewGroup do projektowania układów ....................................................216 Stosowanie klas potomnych ViewGroup jako pojemników ..........216 Stosowanie wbudowanych układów ...............................................217 Układ LinearLayout ................................................................218 Układ RelativeLayout ..............................................................220 Układ FrameLayout ................................................................223 Układ TableLayout .................................................................226 Stosowanie układu GridLayout ................................................228 Stosowanie wielu układów jednocześnie ..................................231 Stosowanie wbudowanych klas pojemników ..................................232 Pojemniki działające na podstawie danych ...............................232 Dodawanie możliwości przewijania ..........................................237 Prezentacja innych rodzajów pojemników .................................237 Podsumowanie ...........................................................................239 Pytania kwizowe ..........................................................................239 Ćwiczenia ...................................................................................239 Odwołania i inne źródła informacji ................................................240 Rozdział 9 Dzielenie interfejsu aplikacji z użyciem fragmentów ...........243 Wyjaśnienie pojęcia fragmentu .....................................................243 Opis cyklu życia obiektów Fragment .........................................245 Zarządzanie modyfikacjami fragmentów ...................................246 Stosowanie specjalnych typów fragmentów ..............................247 Projektowanie aplikacji korzystających z fragmentów .................248 Stosowanie pakietu biblioteki wsparcia .........................................256 Dodawanie wsparcia dla fragmentów do starych aplikacji ..........256 Stosowanie fragmentów w nowych aplikacjach przeznaczonych dla starszych wersji platformy ........................257 Dołączanie pakietu Support Library do aplikacji ........................257 Dodatkowe sposoby stosowania fragmentów .................................259 Fragmenty funkcjonalne pozbawione interfejsu użytkownika .......259 Poznawanie zagnieżdżonych fragmentów ..................................259 Podsumowanie ...........................................................................259 Pytania kwizowe ..........................................................................260 Ćwiczenia ...................................................................................260 Odwołania i inne źródła informacji ................................................261 Poleć książkęKup książkę Spis treści 13 Część III Kluczowe zagadnienia projektowania aplikacji ....263 Rozdział 10 Określanie architektury z użyciem wzorców ......................265 Określanie architektury nawigacji ..................................................265 Scenariusze nawigacyjne aplikacji na Androida .........................266 Uruchamianie zadań i poruszanie się po stosie cofnięć .............269 Nawigacja a fragmenty ...........................................................269 Relacje pomiędzy ekranami ....................................................269 Wzorce projektowe nawigacji stosowane w Androidzie ...............270 Zachęcanie do wykonywania akcji .................................................276 Menu ....................................................................................277 Paski akcji .............................................................................278 Pływający przycisk akcji ..........................................................282 Akcje zależne od zawartości aplikacji .......................................282 Okna dialogowe .....................................................................283 Podsumowanie ...........................................................................291 Pytania kwizowe ..........................................................................291 Ćwiczenia ...................................................................................292 Odwołania i inne źródła informacji ................................................292 Rozdział 11 Stosowanie stylów do poprawy wizualnej atrakcyjności aplikacji .....................................................295 Style ze wsparciem bibliotek ........................................................295 Motywy i style .............................................................................296 Definiowanie domyślnego motywu aplikacji ..............................296 Dziedziczenie motywów i stylów ...............................................297 Kolory ........................................................................................298 Układ .........................................................................................300 Elementy merge i include ...............................................300 Widżet TextInputLayout ...........................................................301 Przycisk FloatingActionButton ..................................................301 Widżet Toolbar jako dolny pasek aplikacji ................................302 Określanie markowego wyglądu aplikacji .......................................303 Separatory i odstępy ..............................................................304 Menu ....................................................................................305 Uzyskane wyniki ..........................................................................305 Typografia ..................................................................................305 Podsumowanie ...........................................................................306 Pytania kwizowe ..........................................................................307 Ćwiczenia ...................................................................................307 Odwołania i inne źródła informacji ................................................308 Poleć książkęKup książkę 14 Android. Wprowadzenie do programowania aplikacji Rozdział 12 Stosowanie Material Design .............................................311 Zrozumienie Material Design ........................................................311 Domyślny motyw Material ............................................................312 Aplikacja SampleMaterial .............................................................312 Implementacja aplikacji SampleMaterial .......................................312 Zależności .............................................................................313 Style wspomagające Material Design .......................................313 Wyświetlanie zbioru danych na liście .......................................314 Podsumowanie ...........................................................................336 Pytania kwizowe ..........................................................................336 Ćwiczenia ...................................................................................336 Odwołania i inne źródła informacji ................................................337 Rozdział 13 Projektowanie zgodnych aplikacji .....................................339 Maksymalizacja zgodności aplikacji ..............................................339 Projektowanie interfejsów użytkownika pod kątem zgodności ..........342 Stosowanie fragmentów .........................................................343 Stosowanie API dostępnych w bibliotekach wsparcia ................344 Wsparcie dla konkretnych typów ekranów ................................344 Stosowanie elastycznej grafiki typu Nine-Patch .........................345 Wykorzystywanie zasobów alternatywnych .....................................345 Przedstawienie sposobu wyznaczania zasobów alternatywnych .....346 Organizowanie zasobów alternatywnych z użyciem kwalifikatorów ......................................................347 Stosowanie zasobów dla różnych orientacji ...................................353 Programowe stosowanie zasobów alternatywnych .....................354 Efektywna organizacja zasobów aplikacji ..................................354 Przygotowywanie aplikacji dla tabletów i telewizorów ......................357 Aplikacje na tablety ...............................................................357 Aplikacje na telewizory ...........................................................359 Rozszerzanie zasięgu aplikacji na zegarki i samochody ...................360 Zapewnianie zgodności z SafetyNet ..............................................361 Podsumowanie ...........................................................................362 Pytania kwizowe ..........................................................................363 Ćwiczenia ...................................................................................363 Odwołania i inne źródła informacji ................................................363 Poleć książkęKup książkę Spis treści 15 Część IV Kluczowe zagadnienia programowania aplikacji na Androida .....................................................365 Rozdział 14 Stosowanie preferencji .....................................................367 Korzystanie z preferencji aplikacji .................................................367 Określanie, kiedy stosowanie preferencji jest właściwe .............367 Zapisywanie w preferencjach wartości różnych typów ................368 Tworzenie prywatnych preferencji ............................................368 Tworzenie wspólnych preferencji używanych przez większą liczbę aktywności ............................................368 Przeszukiwanie i odczyt preferencji ..........................................369 Dodawanie, aktualizacja oraz usuwanie preferencji ...................369 Reagowanie na zmiany w preferencjach ...................................371 Odnajdywanie danych preferencji w systemie plików Androida .........371 Tworzenie łatwych do zarządzania preferencji użytkownika ..............372 Tworzenie pliku zasobów preferencji ........................................372 Stosowanie klasy PreferenceActivity ........................................374 Organizowanie preferencji dzięki wykorzystaniu nagłówków ........376 Automatyczna kopia zapasowa aplikacji na Androida ......................380 Podsumowanie ...........................................................................381 Pytania kwizowe ..........................................................................381 Ćwiczenia ...................................................................................381 Odwołania i inne źródła informacji ................................................382 Rozdział 15 Dostęp do plików i katalogów ..........................................383 Korzystanie z danych aplikacji na urządzeniu .................................383 Dobre praktyki związane z zarządzaniem plikami ............................384 Wyjaśnienie kwestii uprawnień do plików w Androidzie ...................385 Praca z plikami i katalogami .........................................................386 Badanie katalogów aplikacji ....................................................386 Praca z innymi katalogami i plikami w systemie plików Androida ..................................................391 Podsumowanie ...........................................................................394 Pytania kwizowe ..........................................................................394 Ćwiczenia ...................................................................................394 Odwołania i inne źródła informacji ................................................395 Rozdział 16 Zapisywanie informacji w bazach danych SQLite ...............397 Dodawanie bazy SQLite do aplikacji SampleMaterial ......................397 Praca z bazami danych ................................................................398 Zapewnianie dostępu do danych .............................................399 Aktualizacja klasy SampleMaterialActivity .................................400 Aktualizacja konstruktora klasy SampleMaterialAdapter ............401 Usuwanie operacji na bazie z głównego wątku interfejsu użytkownika ...............................401 Poleć książkęKup książkę 16 Android. Wprowadzenie do programowania aplikacji Tworzenie kart w bazie danych ................................................402 Pobieranie wszystkich kart ......................................................403 Dodawanie nowej karty ...........................................................404 Aktualizacja kart ....................................................................405 Usuwanie karty ......................................................................406 Podsumowanie ...........................................................................407 Pytania kwizowe ..........................................................................408 Ćwiczenia ...................................................................................408 Odwołania i inne źródła informacji ................................................408 Rozdział 17 Stosowanie dostawców treści ..........................................411 Prezentacja dostawców treści ......................................................411 Stosowanie dostawcy treści MediaStore ..................................412 Stosowanie dostawcy danych CallLog ......................................414 Korzystanie z dostawcy treści CalendarContract .......................416 Stosowanie dostawcy treści UserDictionary ..............................417 Korzystanie z dostawcy treści VoicemailContract ......................417 Stosowanie dostawcy treści Settings .......................................417 Prezentacja dostawcy treści ContactsContract ..........................417 Modyfikacja danych dostawców treści ...........................................419 Dodawanie rekordów ..............................................................419 Aktualizacja rekordów .............................................................421 Usuwanie rekordów ................................................................421 Korzystanie z dostawców treści innych firm ...................................422 Podsumowanie ...........................................................................423 Pytania kwizowe ..........................................................................423 Ćwiczenia ...................................................................................423 Odwołania i inne źródła informacji ................................................424 Część V Kluczowe zagadnienia rozpowszechniania aplikacji ..............................425 Rozdział 18 Proces tworzenia oprogramowania mobilnego ...................427 Prezentacja procesu tworzenia oprogramowania mobilnego ............427 Wybór metodologii tworzenia oprogramowania ...............................428 Zrozumienie niebezpieczeństw metody kaskadowej ..................428 Zrozumienie znaczenia powtarzania .........................................429 Gromadzenie wymagań aplikacji ...................................................429 Określanie wymagań projektowych ..........................................429 Tworzenie przypadków użycia aplikacji na Androida ...................432 Dołączanie wymagań i zaleceń innych podmiotów .....................433 Zarządzanie bazą danych urządzeń ..........................................433 Poleć książkęKup książkę Spis treści 17 Szacowanie ryzyka związanego z projektem ...................................437 Określanie urządzeń docelowych .............................................437 Pozyskiwanie urządzeń docelowych .........................................439 Określanie możliwości zaspokojenia wymagań aplikacji .............440 Rozumienie ryzyka związanego z zapewnianiem jakości .............440 Pisanie ważnej dokumentacji projektowej ......................................442 Tworzenie planów testowania na potrzeby kontroli jakości .........442 Dostarczanie dokumentacji wymaganej przez inne podmioty ......443 Dokumentacja na potrzeby utrzymania i przenoszenia ...............443 Korzystanie z systemów zarządzania konfiguracjami .......................443 Wybór systemu zarządzania kodem źródłowym .........................443 Implementacja działającego systemu numeracji wersji aplikacji ...444 Projektowanie aplikacji na Androida ..............................................445 Znajomość ograniczeń urządzeń z Androidem ...........................445 Poznawanie wspólnych architektur aplikacji na Androida ...........445 Projektowanie aplikacji pod kątem jej rozszerzania i pielęgnacji ...446 Projektowanie pod kątem możliwości współdziałania aplikacji ....447 Tworzenie aplikacji na Androida ....................................................448 Testowanie aplikacji na Androida ..................................................448 Kontrola wersji testowych aplikacji ..........................................449 Wdrażanie aplikacji na Androida ...................................................450 Określanie rynków docelowych ................................................450 Wsparcie i pielęgnacja aplikacji na Androida ..................................450 Śledzenie i weryfikacja informacji o awariach ...........................451 Testowanie aktualizacji oprogramowania układowego ...............451 Prowadzenie odpowiedniej dokumentacji aplikacji .....................451 Wprowadzanie zmian na działającym serwerze ..........................452 Określanie możliwości przenoszenia aplikacji obciążonego niewielkim ryzykiem ..........................................452 Selekcja możliwości aplikacji ..................................................452 Podsumowanie ...........................................................................452 Pytania kwizowe ..........................................................................453 Ćwiczenia ...................................................................................453 Odwołania i inne źródła informacji ................................................453 Rozdział 19 Planowanie doświadczeń użytkowników ............................455 Myślenie o celach .......................................................................455 Cele użytkowników .................................................................456 Cele twórców aplikacji ............................................................456 Cele innych zainteresowanych stron ........................................457 Techniki konkretyzowania wysiłków wkładanych w rozwój projektu ....457 Persony .................................................................................457 Mapowanie historii użytkowników ............................................458 Poleć książkęKup książkę 18 Android. Wprowadzenie do programowania aplikacji Wykrywanie i organizacja encji .................................................458 Planowanie interakcji użytkowników .........................................459 Wyrażanie tożsamości aplikacji ....................................................460 Projektowanie układów ekranów ...................................................462 Szkice ...................................................................................462 Szkielety ...............................................................................462 Kompozycje projektowe ..........................................................462 Właściwe reagowanie z wykorzystaniem wizualnych informacji zwrotnych .......................463 Obserwowanie docelowej grupy odbiorców w celu poprawy użyteczności aplikacji .........................................463 Tworzenie atrapy aplikacji .......................................................464 Testowanie wersji finalnej aplikacji ..........................................465 Podsumowanie ...........................................................................465 Pytania kwizowe ..........................................................................465 Ćwiczenia ...................................................................................466 Odwołania i inne źródła informacji ................................................466 Rozdział 20 Projektowanie i tworzenie niezawodnych aplikacji na Androida .....................................................................467 Najlepsze praktyki projektowania niezawodnych aplikacji na Androida ..............................................................................467 Zaspokajanie wymagań użytkowników urządzeń z Androidem .....468 Projektowanie interfejsu użytkownika aplikacji na Androida ........468 Projektowanie stabilnych i szybko reagujących aplikacji mobilnych ...............................................................470 Projektowanie bezpiecznych aplikacji na Androida .....................472 Projektowanie aplikacji na Androida w celu maksymalizacji zysków ...............................................473 Korzystanie z wytycznych dotyczących zachowania jakości podczas projektowania aplikacji na Androida ..........................474 Stosowanie standardów jakości firm trzecich ...........................475 Projektowanie aplikacji pod kątem prostoty ich utrzymania i aktualizacji ........................................................................476 Projektowanie aplikacji przy wykorzystaniu narzędzi Androida .....478 Unikanie głupich błędów podczas projektowania aplikacji na Androida ..............................................................................478 Najlepsze praktyki stosowane przy tworzeniu wysokiej jakości aplikacji na Androida ...................479 Określanie procesu produkcyjnego dostosowanego do tworzenia oprogramowania mobilnego ...............................479 Wczesne i częste testowanie możliwości wykonania projektu .....480 Stosowanie standardów kodowania, weryfikacji i testów jednostkowych w celu poprawienia jakości kodu .....................480 Obsługa usterek występujących na jednym urządzeniu ..............483 Poleć książkęKup książkę Spis treści 19 Korzystanie z narzędzi Androida przy pisaniu aplikacji ...............484 Unikanie głupich błędów podczas tworzenia aplikacji na Androida .........................................................................484 Podsumowanie ...........................................................................485 Pytania kwizowe ..........................................................................485 Ćwiczenia ...................................................................................485 Odwołania i inne źródła informacji ................................................486 Rozdział 21 Testowanie aplikacji na Androida .....................................487 Najlepsze praktyki testowania oprogramowania mobilnego .............487 Projektowanie systemu rejestracji defektów na potrzeby tworzenia oprogramowania mobilnego ..................487 Zarządzanie środowiskiem testowym .......................................489 Maksymalizacja pokrycia testów ..............................................492 Stosowanie narzędzi Android SDK do testowania aplikacji na Androida ......................................500 Unikanie głupich błędów podczas testowania aplikacji na Androida .........................................................................502 Podstawowe informacje o testowaniu aplikacji na Androida ............502 Testy jednostkowe z użyciem JUnit ..........................................503 Prezentacja aplikacji PasswordMatcher ....................................504 Określanie, czego powinny dowieść testy jednostkowe ..............507 Tworzenie konfiguracji uruchomieniowej na potrzeby kodu testowego .................................................507 Pisanie testów .......................................................................511 Wykonywanie pierwszego testu z wykorzystaniem narzędzi Android Studio ..............................513 Analiza wyników testów ...........................................................513 Dodawanie kolejnych testów ...................................................514 Inne programy i API do automatyzacji testów aplikacji na Androida .....517 Podsumowanie ...........................................................................518 Pytania kwizowe ..........................................................................519 Ćwiczenia ...................................................................................519 Odwołania i inne źródła informacji ................................................519 Rozdział 22 Rozpowszechnianie aplikacji na Androida ..........................521 Wybór odpowiedniego modelu dystrybucji ......................................521 Ochrona swojej własności intelektualnej ..................................522 Zachowanie zgodności z regulaminem Google Play ...................523 Pobieranie opłat od użytkowników ............................................523 Przygotowywanie aplikacji do publikacji .........................................525 Przygotowanie kodu do utworzenia pakietu instalacyjnego .........525 Tworzenie pakietu aplikacji i jego podpisywanie ........................527 Testowanie publikowanej wersji pakietu aplikacji ......................531 Dołączanie wszystkich niezbędnych zasobów ...........................531 Poleć książkęKup książkę 20 Android. Wprowadzenie do programowania aplikacji Przygotowanie serwerów i usług ..............................................531 Dystrybucja aplikacji ...............................................................531 Publikowanie aplikacji w Google Play ............................................532 Rejestracja w Google Play w celu publikowania aplikacji ............532 Przesyłanie aplikacji do Google Play ........................................535 Przesyłanie materiałów marketingowych aplikacji ......................537 Konfiguracja szczegółowych informacji dotyczących opłat oraz dystrybucji aplikacji .......................................................537 Konfigurowanie innych opcji aplikacji .......................................539 Zarządzanie pozostałymi opcjami Developer Console ................539 Publikowanie aplikacji w Google Play .......................................539 Zarządzanie aplikacją w sklepie Google Play ............................540 Mechanizm wdrażania etapami .....................................................541 Publikowanie aplikacji w prywatnym kanale Google Play .................542 Tłumaczenie aplikacji ..................................................................542 Publikowanie aplikacji w alternatywnych kanałach dystrybucji ..........543 Samodzielne publikowanie aplikacji ..............................................544 Podsumowanie ...........................................................................545 Pytania kwizowe ..........................................................................546 Ćwiczenia ...................................................................................546 Odwołania i inne źródła informacji ................................................546 Dodatki ............................................................549 Dodatek A Wskazówki i sztuczki: Android Studio ...............................551 Organizacja przestrzeni roboczej w Android Studio .........................551 Integracja z usługami kontroli kodów źródłowych ......................551 Zmiana położenia okien w Android Studio ................................552 Zmiana wielkości okna edytora ...............................................552 Zmiana wielkości okna Tools ..................................................553 Wyświetlanie okien edytora jedno przy drugim ..........................553 Wyświetlanie dwóch fragmentów tego samego pliku .................553 Zamykanie niepotrzebnych kart ...............................................554 Zachowywanie kontroli nad oknami edytora ..............................555 Tworzenie niestandardowych filtrów dzienników ........................556 Przeszukiwanie projektu .........................................................557 Organizowanie zadań Android Studio .......................................558 Pisanie kodu w Javie ...................................................................558 Stosowanie automatycznego uzupełniania ...............................558 Tworzenie nowych klas i metod ...............................................559 Organizowanie instrukcji importu .............................................559 Formatowanie kodu ................................................................559 Możliwość modyfikowania niemal wszystkich nazw ...................560 Refaktoryzacja kodu ...............................................................560 Poleć książkęKup książkę Spis treści 21 Reorganizacja kodu ................................................................562 Narzędzie Intention Actions ....................................................562 Przygotowywanie dokumentacji Javadoc ...................................563 Rozwiązywanie tajemniczych błędów budowy .................................563 Podsumowanie ...........................................................................563 Pytania kwizowe ..........................................................................563 Ćwiczenia ...................................................................................564 Odwołania i inne źródła informacji ................................................564 Dodatek B Krótki przewodnik po emulatorze Androida ........................565 Symulacja rzeczywistości — przeznaczenie emulatora ....................565 Korzystanie z różnych urządzeń wirtualnych (AVD) ..........................567 Stosowanie programu Android Virtual Device Manager ..............568 Tworzenie AVD .......................................................................570 Tworzenie AVD z niestandardowymi ustawieniami komponentów sprzętowych ...................................................574 Uruchamianie emulatora z użyciem konkretnego AVD ........................575 Zapewnianie wydajności pracy emulatora .................................576 Uruchamianie emulatora w celu wykonania aplikacji .................577 Uruchamianie emulatora z poziomu programu Android Virtual Device Manager ..............580 Konfiguracja położenia GPS w emulatorze .....................................581 Symulowanie przychodzących połączeń telefonicznych na emulatorze Androida .............................................................583 Przesyłanie SMS-ów do emulatora Androida ..................................584 Interakcja z emulatorem z poziomu konsoli ...................................585 Wykorzystanie konsoli do symulowania odbieranych połączeń ....586 Stosowanie konsoli do symulowania wiadomości SMS ..............587 Stosowanie konsoli do przesyłania współrzędnych GPS .............589 Stosowanie konsoli do monitorowania transmisji sieciowych .......590 Stosowanie konsoli do modyfikowania ustawień zasilania .........590 Inne polecenia konsoli emulatora ............................................591 Personalizacja emulatora .............................................................591 Ograniczenia emulatora ...............................................................592 Podsumowanie ...........................................................................593 Pytania kwizowe ..........................................................................593 Ćwiczenia ...................................................................................594 Odwołania i inne źródła informacji ................................................594 Dodatek C Krótki przewodnik po programie Device Monitor ................595 Korzystanie z programu Device Monitor w Android Studio oraz jako niezależnej aplikacji ....................................................595 Szybka prezentacja kluczowych możliwości Device Monitora .......597 Poleć książkęKup książkę 22 Android. Wprowadzenie do programowania aplikacji Obsługa procesów, wątków i sterty ...............................................597 Dołączanie debugera do aplikacji ............................................598 Zatrzymywanie procesu ..........................................................598 Monitorowanie aktywności wątku aplikacji ................................598 Monitorowanie operacji wykonywanych na stercie .....................599 Wymuszenie oczyszczania pamięci ..........................................600 Tworzenie i stosowanie plików HPROF .....................................601 Stosowanie karty Allocation Tracker ..............................................602 Przeglądanie statystyk wykorzystania sieci ....................................603 Zarządzanie plikami .....................................................................604 Przeglądanie systemu plików w emulatorze lub na urządzeniu ....605 Kopiowanie plików z emulatora lub urządzenia .........................606 Kopiowanie plików do emulatora lub urządzenia .......................606 Usuwanie plików na emulatorze lub urządzeniu ........................607 Stosowanie zakładki Emulator Control ..........................................607 Zmiana stanu telefonii ...........................................................607 Symulowanie przychodzących połączeń telefonicznych ..............608 Symulowanie nadsyłanych wiadomości SMS ............................609 Przesyłanie współrzędnych geograficznych ...............................609 Korzystanie z karty System Information .........................................609 Robienie zrzutów ekranu z emulatora i rzeczywistych urządzeń ........610 Korzystanie z mechanizmów rejestracji komunikatów .....................611 Podsumowanie ...........................................................................612 Pytania kwizowe ..........................................................................612 Ćwiczenia ...................................................................................613 Odwołania i inne źródła informacji ................................................613 Dodatek D Kurs mistrzowski: narzędzia Android SDK ..........................615 Stosowanie dokumentacji Androida ..............................................615 Korzystanie z emulatora Androida .................................................619 Przeglądanie dzienników aplikacji z użyciem narzędzia logcat ..........620 Debugowanie aplikacji z użyciem monitora urządzenia ........................620 Stosowanie ADB .........................................................................621 Stosowanie edytora układów ........................................................622 Stosowanie podglądu hierarchii ....................................................622 Uruchamianie narzędzia Hierarchy Viewer ................................624 Stosowanie trybu Layout View .................................................624 Optymalizacja interfejsu użytkownika .......................................625 Stosowanie trybu Pixel Perfect ................................................626 Stosowanie formatu graficznego Nine-Patch Stretchable Graphics ...626 Korzystanie z innych narzędzi Android SDK ....................................628 Poleć książkęKup książkę Spis treści 23 Podsumowanie ...........................................................................631 Pytania kwizowe ..........................................................................632 Ćwiczenia ...................................................................................632 Odwołania i inne źródła informacji ................................................632 Dodatek E Krótki przewodnik po systemie budowy Gradle ..................635 Pliki budowy Gradle .....................................................................635 Ustawienia projektu ...............................................................637 Ustawienia modułów ..............................................................637 Stosowanie Android Studio do konfigurowania procesu budowy aplikacji ................................641 Synchronizacja projektu ..........................................................641 Konfiguracja właściwości Androida ..........................................642 Określanie opcji podpisywania ................................................643 Konfiguracja budowy różnych wersji aplikacji ............................644 Konfigurowanie różnych typów budowy .....................................645 Konfiguracja zależności aplikacji .............................................647 Dodawanie zależności od bibliotek ..........................................647 Budowanie różnych wersji plików APK ......................................648 Wykonywanie różnych zadań budowy Gradle .............................650 Podsumowanie ...........................................................................652 Pytania kwizowe ..........................................................................652 Ćwiczenia ...................................................................................652 Odwołania i inne źródła informacji ................................................653 Dodatek F Odpowiedzi na pytania kwizowe ........................................655 Rozdział 1. „Prezentacja systemu Android” ...................................655 Rozdział 2. „Przygotowywanie środowiska programistycznego” ........655 Rozdział 3. „Pierwsza aplikacja na Androida” ................................656 Rozdział 4. „Prezentacja komponentów aplikacji” ...........................656 Rozdział 5. „Definiowanie manifestu” ...........................................656 Rozdział 6. „Zarządzanie zasobami aplikacji” ................................656 Rozdział 7. „Prezentacja elementów interfejsu użytkownika” ...........657 Rozdział 8. „Umiejscawianie elementów z użyciem układów” ..........657 Rozdział 9. „Dzielenie interfejsu aplikacji z użyciem fragmentów” .......657 Rozdział 10. „Określanie architektury z użyciem wzorców” ..............658 Rozdział 11. „Stosowanie stylów do poprawy wizualnej atrakcyjności aplikacji” ..............................658 Rozdział 12. „Stosowanie Material Design” ...................................658 Rozdział 13. „Projektowanie zgodnych aplikacji” ............................659 Rozdział 14. „Stosowanie preferencji” ..........................................659 Rozdział 15. „Dostęp do plików i katalogów” .................................659 Rozdział 16. „Zapisywanie informacji w bazach danych SQLite” ......659 Rozdział 17. „Stosowanie dostawców treści” ................................660 Poleć książkęKup książkę 24 Android. Wprowadzenie do programowania aplikacji Rozdział 18. „Proces tworzenia oprogramowania mobilnego” ..........660 Rozdział 19. „Planowanie doświadczeń użytkowników” ...................660 Rozdział 20. „Projektowanie i tworzenie niezawodnych aplikacji na Androida” ............................................................................661 Rozdział 21. „Testowanie aplikacji na Androida” ............................661 Rozdział 22. „Rozpowszechnianie aplikacji na Androida” ................662 Dodatek A. „Wskazówki i sztuczki: Android Studio” ........................662 Dodatek B. „Krótki przewodnik po emulatorze Androida” ................662 Dodatek C. „Krótki przewodnik po programie Device Monitor” .........663 Dodatek D. „Kurs mistrzowski: narzędzia Android SDK” ...............663 Dodatek E. „Krótki przewodnik po systemie budowy Gradle” ...........663 Skorowidz ........................................................................665 Poleć książkęKup książkę 9 Dzielenie interfejsu aplikacji z użyciem fragmentów T radycyjnie każdy ekran w aplikacji przeznaczonej na Androida był skojarzony z jedną, konkretną aktywnością. Niemniej jednak w systemie Android 3.0 (Honeycomb) wprowadzono pojęcie fragmentu (reprezentowanego przez klasę Fragment). Następnie obsługę fragmentów dodano do biblioteki wsparcia systemu Android, tak by można ich było używać w Androidzie, zaczynając od wersji 1.6 (API poziomu 4). Fragmenty zapewniają separację komponentów interfejsu użytkownika lub zachowań (zarówno tych dysponujących interfejsem użytkownika, jak i tych, które są go pozbawione) od cyklu życia konkretnej aktywności. Z kolei klasy aktywności mogą dowolnie łączyć i stosować komponenty interfejsu użytkownika bądź zachowania, tworząc z ich pomocą znacznie bardziej elastyczny interfejs użytkownika. W tym rozdziale zostanie wyjaśnione, czym są fragmenty oraz jak można je tworzyć i stosować. Przedstawione zostanie także zagadnienie fragmentów zagnieżdżonych. Wyjaśnienie pojęcia fragmentu Fragmenty zostały dodane do Android SDK w kluczowym momencie, kiedy na rynku ogromnie wzrosły popularność i liczba dostępnych urządzeń z systemem Android. Obecnie stosowane są nie tylko smartfony, lecz także urządzenia z większymi ekranami, takie jak tablety i telewizory, także działające pod kontrolą Androida. Urządzenia te dysponują znacznie większą powierzchnią ekranu, którą mogą wykorzystać programiści. Na przykład typowy, dopracowany i elegancki interfejs użytkownika aplikacji, przygotowany z myślą o smartfonach, będzie na tabletach zazwyczaj wyglądał na zbytnio uproszczony. Jednak wprowadzając do projektu interfejsu użytkownika komponenty fragmentów, można napisać jedną aplikację, która będzie dostosowana do wszystkich tych cech charakterystycznych i orientacji ekranu, a nie do wielu wersji aplikacji przystosowanych do konkretnych typów urządzeń. Takie rozwiązanie znacznie zwiększa możliwości wielokrotnego stosowania kodu, upraszcza proces testowania aplikacji oraz ułatwia publikowanie pakietu aplikacji oraz zarządzanie nim. Zgodnie z tym, co podano we wstępie do tego rozdziału, jedną z podstawowych reguł, których trzymali się programiści aplikacji przeznaczonych na Androida, było tworzenie jednej aktywności obsługującej jeden, konkretny ekran aplikacji. Rozwiązanie to w bardzo ścisły i bezpośredni sposób Poleć książkęKup książkę 244 Rozdział 9. Dzielenie interfejsu aplikacji z użyciem fragmentów kojarzy zadania realizowane przez klasę aktywności z interfejsem użytkownika. Jednak okazało się, że w momencie, gdy na rynku pojawiły się urządzenia z większymi ekranami, takie rozwiązanie zaczęło przysparzać problemów. Kiedy na jednym ekranie pojawiło się więcej miejsca, umożliwiającego wykonywanie większej liczby czynności, konieczne stało się implementowanie odrębnych klas aktywności, przeznaczonych do obsługi tych rozbudowanych ekranów. Niemniej jednak funkcje owych prostszych oraz rozbudowanych aktywności w przeważającej mierze były identyczne. Problem ten można rozwiązać dzięki zastosowaniu fragmentów, gdyż pozwalają one hermetyzować funkcje udostępniane w obszarach ekranu w formie komponentów, których można wielokrotnie używać i, w ramach tej samej aktywności, łączyć z innymi fragmentami. Poniżej przeanalizowano teoretyczny przykład aplikacji. Jest to tradycyjna aplikacja na smartfony składająca się z dwóch ekranów, przeznaczona na przykład do prezentowania najnowszych informacji z witryny internetowej. Jej pierwszy ekran tworzy aktywność typu ListActivity zawierająca kontrolkę ListView. Każdy element tej listy ListView reprezentuje artykuł z witryny, który użytkownik może przeczytać. Ponieważ jest to aplikacja internetowa, zatem kliknięcie konkretnego artykułu powoduje przejście na drugi ekran, na którym treść wybranego artykułu jest prezentowana w kontrolce WebView. Ta tradycyjna architektura aplikacji internetowej została przedstawiona na rysunku 9.1. Rysunek 9.1. Tradycyjne powiązania pomiędzy ekran
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Android. Wprowadzenie do programowania aplikacji. Wydanie V
Autor:
, ,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: