Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00227 006929 14488622 na godz. na dobę w sumie
Angielski. Megatest - Twój osobisty trener języka angielskiego - ebook/pdf
Angielski. Megatest - Twój osobisty trener języka angielskiego - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 432
Wydawca: Wydawnictwo Lingo Sp. J. Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-63165-56-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> nauka języków obcych
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Nie wiesz, jak zabrać się do powtórki z angielskiego? Na oślep wertujesz repetytoria? Nie możesz znaleźć w jednym miejscu wszystkich potrzebnych ćwiczeń? A może chcesz się sprawdzić? Przekonać się, w czym jesteś  dobry? MEGATEST Lingo jest właśnie dla Ciebie!

To pierwszy tak uniwersalny zestaw ćwiczeń, testów i quizów gramatyczno-leksykalnych dla uczniów, maturzystów, studentów, osób przygotowujących się do egzaminów językowych, a także wszystkich chcących utrwalić i poszerzyć znajomość języka angielskiego.

Książka zawiera:

Megatest obejmuje poziomy A1, A2, i B1 oraz przygotowuje do B2 zgodnie z klasyfikacją Rady Europy.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Anna Treger aNgIeLsKI Megatest Konsultacja językowa: dr alisa Mitchel Masiejczyk Redaktor serii: Marek Jannasz Redakcja i korekta: Paweł Pokora Projekt okładki serii: Marcin Rojek, 2-arts.com Projekt makiety i opracowanie graficzne: Studio 27, biuro@studio27.pl Zdjęcie na okładce: © asiln – Fotolia.com © Copyright by Wydawnictwo Lingo sp. j., Warszawa 2011 ISBN 978-83-63165-56-7 www.jezykinieobce.pl Skład i łamanie: Studio 27 Druk i oprawa: Pozkal spis treści Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 1 Czasy 7 1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 1.6 1.7 1.8 1.9 1.10 1.11 1.12 1.13 1.14 1.15 1.16 1.17 1.18 1.19 1.20 1.21 1.22 1.23 1.24 1.25 1.26 Present Simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Present Continuous . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Present Continuous i Present Simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Past Simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Past Continuous . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Past Continuous i Past Simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 When i while . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Present Perfect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 For i since . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Present Perfect i Past Simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Present Perfect Continuous . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Present Perfect Continuous i Present Perfect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Quiz – czasy teraźniejsze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Past Perfect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Past Perfect i Past Simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Past Perfect Continuous . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Past Perfect Continuous i Past Simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Quiz – czasy przeszłe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Future Simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Be going to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Be going to i Future Simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Future Continuous . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Future Continuous i Future Simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Future Continuous, Future Simple i be going to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Future Perfect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Future Perfect Continuous . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Future Perfect Continuous i Future Perfect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Różne formy czasu przyszłego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Quiz – czasy przyszłe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Test podsumowujący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 2 Mowa zależna i niezależna 75 2.1 2.2 2.3 Czasowniki wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Zmiany dotyczące czasów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Zmiany dotyczące czasowników modalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 3 S p i s t r e ś c i 2.4 2.5 2.6 2.7 2.8 2.9 Zmiany dotyczące zaimków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Pytania w mowie zależnej i niezależnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Polecenia, zakazy, rady i prośby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Zdania wykrzyknikowe w mowie zależnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Zdania warunkowe w mowie zależnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Streszczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Quiz – mowa zależna i niezależna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Test podsumowujący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 3 Zdania warunkowe 101 3.1 3.2 3.3 3.4 3.5 3.6 3.7 Zdania warunkowe I typu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Zdania warunkowe II typu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Zdania warunkowe III typu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 If, but for, should, were to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Inwersja w zdaniach warunkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Słowa, wyrażenia wprowadzające warunek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Zdania warunkowe mieszane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Quiz – zdania warunkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Test podsumowujący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 4 strona bierna 133 4.1 4.2 4.3 4.4 4.5 Stosowanie strony biernej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Przyimki w stronie biernej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 By i with w stronie biernej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Konstrukcje bezokolocznikowe w stronie biernej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Sprawcze have/get . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Quiz – strona bierna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Test podsumowujący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 5 Przyimki i wyrażania z przyimkami 151 Quiz – przyimki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Test podsumowujący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 6 Przedimek 175 Quiz – przedimki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Test podsumowujący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 4 7 Czasowniki AngielSki MegATesT 203 7.1 7.2 7.3 Czasowniki modalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Czasowniki na każdą okazję . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Zdradliwe czasowniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Quiz – czasowniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Test podsumowujący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 8 słownictwo 247 8.1 8.2 8.3 8.4 8.5 8.6 8.7 8.8 8.9 8.10 8.11 8.12 8.13 8.14 8.15 8.16 8.17 8.18 8.19 8.20 8.21 8.22 8.23 8.24 8.25 8.26 8.27 8.28 8.29 Wszechświat i Ziemia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Pogoda i warunki atmosferyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Zwierzęta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Roślinność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Ciało ludzkie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Wiek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Problemy zdrowotne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Emocje i uczucia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Osobowość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Wygląd zewnętrzny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Odzież . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Rodzina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Mieszkanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Codzienne czynności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289 Sklepy i zakupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Żywność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Przygotowanie żywności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Jedzenie poza domem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Edukacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Kariera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Technologia informatyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Na drodze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Podróż i transport . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 Język . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Rozrywka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 Hobby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329 Turystyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Państwo i organizacje międzynarodowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Przestępstwo i kara . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 9 Przykładowe testy FCe i Cae 10 Klucz www.WydawnictwoLingo.pl 345 365 5 W s t ę p Wstęp „Megatest” jest zestawem ćwiczeń gramatyczno-leksykalnych dla uczniów, maturzystów, studentów, osób przygotowujących się do egzaminów językowych Cambridge (FCE i CAE), a także wszystkich chcących utrwalić i poszerzyć znajomość angielskiego, w tym również samodzielnie uczących się języka. W części gramatycznej książka obejmuje swoim zakresem najistotniejsze kwestie m. in. czasy, mowę zależną i niezależną, zdania warunkowe, stronę bierną, czasowniki modalne, zdradliwe czasowniki, przyimki i wyrażenia przyimkowe, przedimki. W części po- święconej leksyce zastosowano podział tematyczny według takich ważnych zagadnień jak: wszechświat i ziemia, pogoda i warunki atmosferyczne, zwierzęta, roślinność, ciało ludz- kie, wiek, osobowość, problemy zdrowotne, edukacja, kariera, technologia informatyczna, język, rozrywka, państwo i organizacje międzynarodowe i inne. Tematyka i słownictwo od- powiadają wymaganiom egzaminu maturalnego na rozszerzonym poziomie oraz wymaga- niom egzaminacyjnym FCE i CAE. Podręcznik składa się z dziesięciu rozdziałów, które obejmują zestaw ćwiczeń, quizów i testów podsumowujących każde zagadnienie oraz klucza do ćwiczeń. Jeden z rozdzia- łów poświęcony jest w całości przykładowym zadaniom egzaminacyjnym do FCE i CAE. Rozdział ten zawiera przykładowe zadania do Paper 3 czyli Use of English. Zadania zostały opracowane z zachowaniem struktury oraz poziomu trudności odpowiednio egzaminu FCE i  CAE. Niniejsza książka wykorzystuje fragmenty repetytoriów i niezbędników mojego autor- stwa opublikowanych przez wydawnictwo Lingo, a także zawiera nowy, specjalnie opraco- wany materiał. Więcej informacji na temat repetytoriów i niezbędników językowych Lingo znajduje się na stronie na www.językinieobce.pl. Z życzeniami samych udanych testów, powodzenia na egzaminach i satysfakcji z nauki języka Autorka 6 AngielSki MegATesT 1 CZasY www.WydawnictwoLingo.pl 7 1 C z a s y W języku polskim różnica pomiędzy czasem gramatycznym (tense) a czasem fizycznym (time) nie jest tak rozbudowana jak w angielszczyźnie, w której mamy np. kilka rodza- jów gramatycznych czasu teraźniejszego. W sumie w podręcznikach wyróżnia się kilkanaście czasów gramatycznych. W języku polskim mamy tylko czas przeszły, teraźniejszy i przyszły, co w zasadzie odpowiada podziałowi czasu rzeczywistego. To względne bogactwo czasów gramatycznych w języku angielskim bierze się stąd, że pełnią m.in. takie role znaczeniowe, które w polszczyźnie mogą być oddawane przy pomocy innych środków nie występujących z  kolei w  angielskim, np. zastosowanie aspektu niedokonanego czasownika (czytać) albo aspektu dokonanego (przeczytać, wyczytać, doczytać), użycia czasowników jednokrotnych (grać, spać, chodzić) bądź wielokrotnych (grywać, sypiać, chadzać) lub zastosowanie innych wyrazów uszczegóławiających relacje czasowe. Niniejsza część książki poświęcona czasom uwzględnia nawyki językowe czytelnika polskiego i wychodzi naprzeciw problemom, na jakie zwykle natrafiają Polacy uczący się posługiwania się czasami angielskimi. 1.1 Present simple Czas Present Simple nie jest w ścisłym znaczeniu czasem teraźniejszym, jest w pewnym sensie ponadczasowy i choć bywa używany jako czas teraźniejszy opisujący to, co dzieje się w danym momencie (np. demonstracje kulinarne) albo nawet w miejsce czasu przy- szłego, to jego główne zastosowanie polega na określeniu stanów, rutynowych czynności, nawyków i prawd uniwersalnych. 1 Czasowniki w nawiasach wstaw w Present Simple. 1. He ……… (work) as a web designer. 2. Their housekeeper ……… (not do) do the laundry. 3. I never ……… (read) recipe books. 4. She always ……… (keep) people at a distance. 5. I ……… (wake) up before the alarm ……… (go) off. 8 AngielSki MegATesT 6. His lawyer ……… (charge) a set fee per hour. 7. She always ……… (read) legal documents very carefully. 8. Tim ……… (like) his potatoes mashed with butter. 9. She ……… (not know) how to sew on buttons. 10. Sophie ……… (make) the most delicious cheesecake in the world. 11. Sparrows ……… (not migrate) to Africa for the winter. 12. My computer ……… (take) a long time to load. 13. Vegans ……… (eat) only plant food. 14. Red Bull ……… (give) you wings. 15. He ……… (collect) old envelopes and stamps. 2 Przekształć poniższe zdania na zdania przeczące. 1. I experiment with my recipes. 2. He delivers newspapers to earn some extra money. 3. They eat vegetables and drink milk. 4. My grandmother knits sweaters for us. 5. My sister listens to all sorts of music. 6. We eat three meals a day. 7. My boss smokes Cuban cigars. 8. She wears funny round glasses. 9. My garden overlooks a magnificent waterfall. 10. I take sugar in my coffee. 11. My neighbours gossip about everyone they know. 12. We cater to birthday parties and wedding receptions. 13. They always fight over everything. 14. My friends throw parties to please themselves. 15. I get angry when people talk behind my back. www.WydawnictwoLingo.pl 9 1 C z a s y 3 Ułóż pytania dotyczące podkreślonych części zdań. 1. I usually drink orange juice for lunch. 2. She never calls before she comes over. 3. My boss often gesticulates while talking. 4. I read boring articles to send myself to sleep. 5. We seldom go out these days. 6. I study English one to three hours a day. 7. He always spreads butter too thickly on his bread. 8. They live in a remote mountainous area. 9. Polar bears eat seals and other marine mammals. 10. My brother wants to become a driver. 4 Korzystając ze wskazówki umieszczonej w  nawiasie, wpisz w  wolne miejsce właściwy przysłówek częstotliwości. Czasami więcej niż jedna odpowiedź jest prawidłowa. 1. I ............ drink coffee with brown sugar. (at all times) 2. He ............ speaks before he thinks. (on most occasions) 3. She ............ wears her hair in a bun. (many times) 4. I ............ shop at Wal-Mart. (on some occasions) 5. He ............ writes book and film reviews. (not regularly or often) 6. We ............ watch the same film twice. (almost never) 7. They ............ eat between meals. (not at any time) 8. We go bowling ............. (once on each day) 9. Do you ............ go bird watching? (at any time) 10. The meeting is held ............. (the second, then the fourth, then the sixth year) 10 AngielSki MegATesT 5 Uzupełnij dialog wstawiając w wolne miejsce właściwe słowo (jeśli trzeba, dostosuj formę czasownika) wybrane z ramki. wait, take out, select, make, open, insert, put in, come, switch off A: Excuse me, can you show me how to use this washing machine? B: Yes, of course. First, I ............ (1) the right programme for my wash, whether it’s a quick wash, slightly or heavily soiled. Then I ............ (2) the porthole door and............ (3) my load. It ............ (4) loading and unloading your laundry easy. Then I ............ (5) the correct money into the slot to start the machine. That’s all. Short and simple. (After some time) B: Now, the washing is done. I ............ (6) for the door to unlock, ............ (7) the machine and I ............ (8) the laundry. Next ............ (9) moving it to the dryer. A: Thanks a lot. I hope I won’t have to take my clothes to the dry-cleaner next time. www.WydawnictwoLingo.pl 11 1 C z a s y 1.2 Present Continuous Czas Present Continuous nie służy jedynie do opisywania czynności bądź sytuacji, które trwają w chwili mówienia. Present Continuous opisuje także czynności, które są obecnie w toku, choć nie musza dziać się w chwili wypowiadania zdania. Present Continuous opisu- je także – za pomocą przysłówków always, continually, constantly – czynności powtarzające się. Zdanie wyrażone w taki sposób nie jest jednak neutralnym stwierdzeniem. Jest ono nacechowane emocjonalnie, wyraża dezaprobatę, zazdrość, zniecierpliwienie. 6 Czasowniki w nawiasach wstaw w Present Continuous, dokonując zmian w strukturze zdania. 1. When you ............ (leave)? 2. What she ............ (try) to do? 3. Why you ............ (wear) this suit? 4. You ............ (do) anything tomorrow evening? 5. Whom you ............ (see) tonight? 6. Where you ............ (hurry) to at this hour? 7. Why you ............ (do) this to me? 8. What he ............ (get) at? 9. What she ............ (wait) for? 10. How he ............ (do) as a father? 7 Przekształć poniższe zdania na zdania przeczące. 1. My parents are buying new furniture for their house. 2. I’m thinking about leaving my job. 3. We’re planning to move to the suburbs. 4. She is reading her old diary. 5. Liz is dying her hair green and pink. 6. He is cutting a piece of bread. 7. The workers are striking over unfair labour practices. 8. We are redecorating our guest rooms. 9. The cat is licking its paws. 10. My neighbour is drilling holes in the wall. 12 8 Uzupełnij wolne miejsca danymi z kalendarza (planu spotkań) Rona McCave lub Hugh Dextera w czasie Present Continuous. AngielSki MegATesT Kalendarz Rona McCave Monday 9 -12 have a business meeting Tuesday 1 pm: see an important customer 15 - 16:30 have lunch with a sales manager Wednesday attend a conference on food safety Thursday - Friday take a business trip to Poland Kalendarz Hugh Dextera Monday 12 - 17:30 attend vegetarian food fairs Tuesday - Wednesday 12 - 14:30 videoconference Thursday day off – moving out to a new house Friday - Dexter: Hello. Is that Ron McCave? McCave: Yes, speaking D: Hello, this is Hugh Dexter. We met during a conference on food quality last month. M: Oh, it’s you, Hugh. How are you? D: I’m very well, thank you. I’m wondering if we could meet to discuss some of the things mentioned in the conference? M: Yes, of course. What about tomorrow at 10 o’clock? No, I’m sorry. I’m busy all morning tomorrow – I ............ (1) a business meeting. Can we meet sometime other than between 9 and 12? D: No, tomorrow afternoon is no good – we ............ (2). How about Tuesday afternoon? www.WydawnictwoLingo.pl 13 1 C z a s y 1.26 Różne formy czasu przyszłego 60 Używając słowa wydrukowanego zielonym kolorem, ułóż drugie zdanie o  podobnym znaczeniu co pierwsze. Zastosuj różne formy czasu przyszłego. 1. What do you want me to get you for dinner? shall What........................ for dinner? 2. I have arranged to meet Simon tomorrow evening. am I .................................... tomorrow evening. 3. Mrs Collette joined the company nearly a month ago, at the end of January. been Mrs Collette .................................... by the end of February. 4. The baby is due in May. is She.................................... baby in May. 5. We have decided to get married next summer. are We.................................... next summer. 6. I won’t manage to write the report by 9 o’clock. have I .................................... until 9 o’clock. 7. She has this annoying habit of wearing miniskirts, which drives me mad. wear She .................................... , which drives me mad. 8. He refuses to eat fresh vegetables. not He .................................... fresh vegetables. 66 AngielSki MegATesT 9. Where are you planning to stay? be Where .................................... staying? 10. The president is likely to stop the seal hunt. possibly The president.................................... the seal hunt. Quiz Rozwiąż quiz. Wybierz prawidłową odpowiedź i przejdź do następnego pytania 1 Przyszłość w języku angielskim można określać przy pomocy czasów teraźniejszych. a) Tak b) Nie Jeśli wybrałeś odpowiedź a, idź do 2. Jeśli wybrałeś odpowiedź b, idź do 4. 2 Dobrze. Idź do 3. 3 Zwrot be about to sugeruje niepewną przyszłość. a) Tak b) Nie Jeśli wybrałeś odpowiedź a, idź do 7. Jeśli wybrałeś odpowiedź b, idź do 5. 4 Źle. Czasy teraźniejsze: Present Simple i Present Continuous służą również do oddawania przyszłości. Wróć do 1. 5 Dobra odpowiedź. Idź do 6. www.WydawnictwoLingo.pl 67 1 C z a s y 6 Shall i will wyrażają przyszłość bez zabarwienia emocjonalnego. a) Tak b) Nie Jeśli wybrałeś odpowiedź a, idź do 8. Jeśli wybrałeś odpowiedź b, idź do 10. 7 Zła odpowiedź. Zwrot be about to sugeruje najbliższą przyszłość. Wróć do 3. 8 Dobrze. Czasowniki shall i will wyrażają informację pozbawioną osobistej interpretacji. Idź do 9. 9 Will różnicuje znaczenie czasownika głównego. a) Tak b) Nie Jeśli wybrałeś odpowiedź a, idź do 11. Jeśli wybrałeś odpowiedź b, idź do 13. 10 Źle. Wróć do 6. 11 Dobrze. Idź do 12. 12 Will odnosi się do najbliższej przyszłości. a) Tak b) Nie Jeśli wybrałeś odpowiedź a, idź do 16. Jeśli wybrałeś odpowiedź b, idź do 14. 13 Źle. Will nadaje czasownikowi głównemu rozmaite zabarwienia (obietnica, determinacja, groźba, itp.). Wróć do 9. 14 Dobra odpowiedź. Idź do 15. 68 AngielSki MegATesT 15 Co wyraża zdanie: „Mary is going to cry”? a) intencję Marii b) przeświadczenie mówiącego Jeśli wybrałeś odpowiedź a, idź do 19. Jeśli wybrałeś odpowiedź b, idź do 17. 16 Zła odpowiedź. Will nie odnosi się do żadnego konkretnego czasu. Wróć do 12. 17 Dobrze. Idź do 18. 18 Które zdanie brzmi lepiej? a) I am going to go to a bowling alley. b) I am going to a bowling alley. Jeśli wybrałeś odpowiedź a, idź do 22. Jeśli wybrałeś odpowiedź b, idź do 20. 19 Źle. Zdanie to nie wyraża intencji, lecz nasze przeświadczenie wynikające z zaobserwo- wanych oznak. Wróć do 15. 20 Dobrze. Idź do 21. 21 Które zdanie mówi o tym, że Franek zwykle pracuje w niedziele? a) Frank will work on Sunday. b) Frank will be working on Sunday. Jeśli wybrałeś odpowiedź a, idź do 25. Jeśli wybrałeś odpowiedź b, idź do 23. 22 Źle. Czasowników to go i to come raczej nie powinno się używać w konstrukcji z be going to. Wróć do 18. 23 Dobrze. Idź do 24. www.WydawnictwoLingo.pl 69 1 C z a s y 24 Którego czasu użyjemy, by powiedzieć, że do pewnego momentu w przyszłości dana czynność zostanie wykonana? a) Future Perfect b) Future Continuous c) Future Perfect Continuous Jeśli wybrałeś odpowiedź a, idź do 26. Jeśli wybrałeś odpowiedź b, idź do 28. Jeśli wybrałeś odpowiedź c, idź do 29. 25 Źle. To zdanie wyraża przewidywanie. To czas Future Continuous informuje, że czynność będzie zgodna z ustaloną koleją rzeczy. Wróć do 21. 26 Dobrze. Idź do 27. 27 Które zdanie informuje, że Bill jest na najlepszej drodze do zdobycia złotego medalu? a) Bill will win a gold medal. b) Bill is going to win a gold medal. Jeśli wybrałeś odpowiedź a, idź do 32. Jeśli wybrałeś odpowiedź b, idź do 30. 28 Źle. Future Continuous informuje, że czynność będzie trwać w  pewnym momencie w przyszłości, albo że będzie się odbywać zgodnie z ustaloną koleją rzeczy. Wróć do 24. 29 Źle. Future Perfect Continuous informuje, że dana czynność będzie trwać już od jakiegoś czasu w pewnym momencie w przyszłości. Wróć do 24. 30 Dobrze. Idź do 31. 31 Które zdanie oznacza spontaniczną decyzję? a) I will buy this wardrobe. b) He will buy this wardrobe. Jeśli wybrałeś odpowiedź a, idź do 33. Jeśli wybrałeś odpowiedź b, idź do 35. 70 AngielSki MegATesT 32 Źle. To zdanie jest czystym przypuszczeniem. To zwrot be going to wyraża przewidy- wanie na temat przyszłości oparte na realnych przesłankach. Wróć do 27. 33 Dobrze. Idź do 34. 34 Które zdanie sugeruje, że chcę pożyczyć drukarkę? a) Will you be using your printer today? b) Will you use your printer, please? Jeśli wybrałeś odpowiedź a, idź do 36. Jeśli wybrałeś odpowiedź b, idź do 37. 35 Źle. To zdanie wyraża przewidywanie, a nie spontaniczną decyzję. Wróć do 31. 36 Dobrze. Idź do 38. 37 Źle. Forma will użyta w pytaniach wyraża prośbę lub polecenie (a także zaproszenie do zrobienia czegoś, np. „Will you join me for a drink?”). Future Continuous stosujemy py- tając bez chęci ingerowania w czyjeś zamiary. W praktyce takie pytania zwykle stanowią wstęp do prośby o przysługę. Wróć do 34. 38 Gratulacje! To koniec quizu. www.WydawnictwoLingo.pl 71 1 C z a s y test podsumowujący 61 Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zakreślając odpowiedź a, b lub c. 1. Sue............ her coffee white. a) is liking b) likes c) was liking 2. I ............ to London many times before. a) was b) have been c) had been 3. What ...................... ? I am a chemist. a) do you do b) are you doing c) are you 4. Lynn ................... It is so annoying! a) always complains b) complained c) is always complaining 5. I promise I .................. tell anyone. b) don’t a) won’t c) won’t have 6. This time next week we ........................ in the warm Caribbean sun. a) will be basking b) are basking c) will have been basking 7. Tom ........................ paella before he went to Spain. a) didn’t eat b) hasn’t eaten c) hadn’t eaten 8. Greg was very tired. He ........................ snow all day. a) was shovelling b) had been shovelling c) has been shovelling 9. I ..................my Internet connection while I ..................a reservation. a) lost, was making b) was losing, was making c) was losing, made 72 AngielSki MegATesT 10. The band ........................for a few weeks before they set out on the tour. c) was rehearsing a) have been rehearsing b) had been rehearsing 11. We ........................ for you since the morning. a) are waiting b) have been waiting c) wait 12. I .................. well recently. a) haven’t been doing b) am not doing c) wasn’t doing 13. Joel ........................ a solution yet. b) found a) didn’t find c) hasn’t found 14. He .............. the gate between 3 and 4. a) repaired b) has repaired c) was repairing 15. My train .................. at 5 o’clock. a) leaves b) is leaving c) will leave 16. If only I .................. him seriously! a) took b) have taken c) had taken 17. When I was a child I .................. in Kentucky. a) have lived b) lived c) had lived 18. We .................. married in August. All’s been fixed. a) will get b) get married c) are getting married 19. By February I .................... off the mortgage. a) will have paid b) will pay c) am paying www.WydawnictwoLingo.pl 73 1 C z a s y 20. I .................... my home town last week. a) have visited b) visited c) had visited 21. Beth is tired. She .......................... all day. a) was working b) worked c) has been working 22. It ............................ .... all day. a) rains b) is raining c) has been raining 23. I ............ Helen since our school days. a) know b) have known c) have been knowing 24. Mary was very disappointed because she .............................. tickets for the concert. a) hadn’t bought b) didn’t buy c) hasn’t bought 25. Warsaw .................... dramatically since I last saw it. a) changed b) had changed c) has changed 26. Lord! We .................... crash! a) will b) are going to c) shall 27. ........ you ........ me the sugar, please? a) are, passing b) will, be passing c) will, pass 74 AngielSki MegATesT 2 MoWa ZaLeżNa I NIeZaLeżNa www.WydawnictwoLingo.pl 75 AngielSki MegATesT 8 sŁoWNICtWo www.WydawnictwoLingo.pl 247 8 S ł o w n i c t w o T ematyczny podział zasobów leksykalnych każdej mowy jest zadaniem zawsze obar- czonym pewną dozą umowności. Nie da się posegregować całego ludzkiego świata (przyrodniczego i kulturowego) wedle zamkniętego systemu kategorii znaczeniowych. Zawsze można zadawać pytanie dlaczego dana tematyka została wyróżniona, dla czego umieszczona jest w tym a nie innym miejscu… Wyrazy zawarte w tej części książki usystematyzowane są zgodnie z  podstawowym celem, jakim jest pomoc w  opanowywaniu fundamentalnych zrę- bów słownictwa angielskiego, tak aby bez kłopotów podchodzić do matury, egzaminów FCE oraz CAE. 8.1 Wszechświat i Ziemia 1 Uzupełnij zdania wyrazami z ramki. W razie potrzeby zastosuj liczbę mnogą. celestial body, orbit, galaxy, meteor, spacewalk, fool moon, black hole, eclipse 1. Observing a solar ............ can be dangerous, if you are not careful enough. 2. The ................ affects my sleeping patterns. 3. The Milky Way is one of countless ................ in the universe. 4. Asteroids, and comets are .................... smaller than planets. 5. I always make a wish when I see a ............ falling to earth. 6. The gravity of a .............. is so strong that nothing, even light, can escape its hold. 7. The astronaut left the capsule and took a ..................... 8. Leonov was the first man to take a walk in ........... 2 Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zakreślając odpowiedź a, b lub c. 1. The earth revolves on its ............................ . a) axe b) axis c) ax 248 AngielSki MegATesT 2. Laika was the first animal ............................ into space. a) launched b) lunged c) lunched 3. The universe is ............................ at an accelerating rate. a) extending b) expending c) expanding 4. A lunar ............................ can be safely watched with the naked eye. a) ellipse b) eclipse c) ellipsis 5. The moon is shining brightly in the ............................ night. a) stirring b) starry c) staring 6. Yuri Gagarin was a Soviet ............................ who began the era of human space- flight. a) astronomer b) astrologer c) astronaut 3 Uzupełnij tekst słownictwem z ramki. manned, lunar landing, artificial satellite, probes, space race, unmanned, launch, landers The era of space exploration began in 1957 with the lift-off of the USSR’s Sputnik 1, which became the first .......................................... (1) in space. The space explora- tion was driven by the .......................................... (2) between Russia and the USA. For roughly two decades these two world powers competed for scientific superior- ity and military strength through .......................................... (3) and .......................... ................ (4) spaceflights, space .......................................... (5) and ............................. ............. (6). The response to Sputnik came four months later with the ................ (7) www.WydawnictwoLingo.pl 249 8 S ł o w n i c t w o of the USA’s own Earth orbiter, Explorer 1. The space race continued with various space programs including the Apollo moon landing in 1961. While some believe that the .......................................... (8) was the end, or apex, of the Cold War, others think that the end came with the Apollo-Soyuz mission of 1975, the first spaceflight managed jointly by Russia and the USA. 4 Wybierz właściwy wyraz spośród dwóch wydrukowanych na zielono. 1. The river overflowed/overrun and sank/flooded the surrounding area. 2. A severe storm last Monday ripped/worn the roofs off several houses. 3. They spent an enjoyable day at the beach, near a place where the river enters/ flows into the sea. 4. I watched as the waves hit/crashed onto the shore. 5. The man was wading in the river when he was swept/taken away by the current. 6. The local people were scared that the volcano would explode/erupt again. 7. We sat on the balcony and watched the ocean churn/stir. It was a spectacular view. 8. Simon walked along the stream, which meandered/waved through the valley. 5 Uwzględniając kontekst, uzupełnij brakujące słowa. 1. A .......... is an area which receives very little precipitation less than 250 mm a year. 2. I used to collect shells on the .......... when I was a child. 3. The children swam in the .......... all morning. 4. The climbers will attempt to climb the .......... in April. 5. They spent the holidays in a charming farm house on the .......... of Cornwall. 6. Although Denmark is a Scandinavian country, it doesn’t lie on the Scandina- vian ........... 250 AngielSki MegATesT 7. The Nile, stretching for 6,695 kilometres, is the longest .......... in the world. 8. Sherwood .......... is known for being home to Robin Hood and his band. 9. Coffee is grown between the .......... of Cancer and the .......... of Capricorn. 10. The ducks were floating across the .........., looking for things to eat. 8.2 Pogoda i warunki atmosferyczne 6 Uzupełnij zdania wyrazami z ramki. heat wave, storm, clouds, boiling, blizzard, icy, scorcher, fogs, snowdrifts hailing, sleet, blowing, frost, melted, freezing 1. It was .......... hot so we went to the beach. 2. School was closed on Monday due to the ........... 3. I don’t like driving when it is foggy. Most accidents are caused by thick ........... 4. The day I was trudging through .........., I got frostbite on my feet. 5. It was .......... so hard that we decided to stop under the bridge till it stopped. 6. Be careful. The roads are slippery from snow and ........... 7. The wind was .......... strongly and I couldn’t keep my balance. 8. It is very important for the elderly to stay cool during a ........... 9. The sky is overcast and the sun is not likely to peek through the .......... any time soon. 10. It was a real ........... The temperature hit 36oC. 11. A severe .......... has ripped off roofs and cut electricity to most houses in the village. www.WydawnictwoLingo.pl 251 8 S ł o w n i c t w o 12. People usually spread salt on ..........driveways and sidewalks. 13. .......... was glistening on trees. 14. My fingers were all numb. It was .......... cold. 15. The snow has .......... and the water level has increased by 15 cm. 7 Na podstawie mapki pogodowej uzupełnij zdania 1-5. -2˚ 4˚ 3˚ 3˚ 6˚ 1. The south of England will be .......... and quite .......... (4°C) throughout the whole day. 2. South-east Britain will be .......... with just a few peeks of ........... 3. It will be .......... in the north of Scotland with a low temperature of -2°C. 4. Farther to the south, it will be warmer (3°C), but heavy .......... is expected. Drivers should take extra care on the roads. 5. In Ireland it will be ...... with occasional sun, but a lot of ...... throughout the day. 252 AngielSki MegATesT 8 Wybierz prawidłową odpowiedź. a) Fog 1. a white or grey mass that floats in the sky 2. a cloud close to the land which makes it dif- d) Blizzard 1. a snowstorm with strong winds 2. bad weather with strong winds ficult to see things 3. a thin mass of tiny drops of water in the air b) Hail 1. small balls of ice that fall from the sky 2. drops of water that fall from the clouds 3. balls of snow that children throw at each other c) Sleet 1. a small piece of snow that falls from the sky 2. soft bits of ice that fall from the sky 3. half-frozen rain that falls from the clouds and heavy rain 3. a very violent wind e) Drizzle 1. a sudden heavy rain 2. light rain 3. a lot of rain in a short time f) Breeze 1. a gentle wind 2. a strong wind 3. a violent wind 9 Każdemu zdaniu 1-10 odpowiada jedno ze zdań a – j. Wypisz wszystkie pary. 1. The roads were slippery from sleet and snow. 2. The wind was blowing hard. 3. The sky is overcast. 4. There were severe storms in our region last week. 5. Be careful of driving when it is foggy. 6. Yesterday was a real scorcher. 7. It has been raining cats and dogs off and on for a week now. 8. It was hailing heavily. 9. The region was hit by severe snowstorms. 10. The sun broke through the clouds. a) There are puddles on the roads. b) Even at night we were sweating a lot. c) He lost control of his car. d) Visibility may be limited to just a few metres. e) I think it’s going to rain today. f) It was pushing me back. g) Several schools cancelled classes because of the weather. h) The woman took off her coat. i) I was worried that my windows were going to break. j) They ripped off the roofs of some houses and damaged several others. www.WydawnictwoLingo.pl 253 8 S ł o w n i c t w o 8.3 Zwierzęta 10 Wybierz właściwy wyraz spośród dwóch wydrukowanych na zielono. 1. Cuckoos lay/hatch their eggs in the nests of other birds. 2. Bears sleep/hibernate in winter when it’s cold and hard to find food. 3. Hens hatch/lay their eggs by sitting on them to keep them warm. 4. Storks migrate/immigrate to hot countries for winter and then return to Europe where they build their nests. 5. It’s very rare to get the opportunity to observe a tiger hunting/stalking its prey. 6. Everything was very quiet, only the birds were whistling/chirping. 7. The dog wagged/waved its tail as it approached its owner. 11 Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zakreślając a, b lub c. 1. The horse ................ through the forest at a rapid pace. a) trotted b) galloped c) walked 2. The eagle ................ down on a rabbit and carried it off. a) swooped b) lowered c) landed 3. The lion shook its mane and ................ off into the jungle. a) loped b) cantered c) hopped 4. The little girl screamed when she saw a big spider ................ on the wall. a) sliding b) slithering c) crawling 5. The cat ................ on the mouse with a loud miaow. a) pounced b) swooped c) caught 6. As we were driving we saw a kangaroo ................ along the road. a) hopping b) jumping c) running 7. On our hike we spotted a snake ................ across the grass. a) swinging b) sliding c) slithering 8. I sat on the bench and watched a flock of ducks ................ along the lake’s shore. a) toddling b) paddling c) waddling 254 AngielSki MegATesT 9. A butterfly ................ among the meadow flowers. a) hopped b) fluttered c) swung 10. The monkey was ................ from branch to branch in a tree. a) swinging b) slithering c) crawling 12 O jakim zwierzęciu jest mowa? 1. These animals are raised especially for their milk. In India they are subject to religious ceremonies. 2. These animals are known for their characteristic black and white stripes. 3. They are the tallest of all animals. They have long necks, which they use to reach food. 4. They are the largest of all animals. They have big ears and trunks. 5. They are invertebrate animals with eight legs. They possess venom. 6. They are aquatic birds, but they cannot fly. They are black and white. 7. They are the fastest of all animals. They are members of the cat family. 8. They are predatory invertebrate animals. They produce silk to form webs to catch their prey. 9. They are the closest living relatives to humans. They are capable of creating and using tools, and of reasoned thought. 10. They are large aquatic reptiles. They wait for their prey to come closer, then rush out to attack. They are hunted for their skins, which are made into hand- bags or shoes. 13 Uzupełnij tekst wyrazami z ramki. hippopotamus, natural habitat, gorillas, zoological gardens, pony, species, animals, elephant, endangered wildlife, wildlife reserve ................(1) are survival centres for ................(2). Well-managed zoos can educate – they provide people with close contact encounters with ................(3) in a way that they would not otherwise experience. It is very different seeing animals alive than seeing them in books or TV nature shows – I rode a ..................(4) in a zoo once www.WydawnictwoLingo.pl 255 8 S ł o w n i c t w o when I was a child, and it was in a zoo that I first saw a rhinoceros. Moreover, zoos raise public awareness about biodiversity and they promote scientific re- search. However, some of them seem to me to be exploitative. They pay lip service to protecting endangered ................(5) but they disregard the needs of the animals in their care. I have seen too many animals living in very cramped enclosures where they suffer from more than neglect. It is depressing to see an ................(6) walking on concrete, the ................(7) kept in small cages, or a ................(8) swim- ming in a tiny little pool. Animals that are supposed to roam over hundreds of kilo- metres just cannot be satisfied in a pen. Although I loved zoos when I was a child, I love seeking animals out in nature now. I’ve just returned from a ................(9) where I saw a variety of species in their ................(10) displaying their natural behaviours. Zoos would be ideal places to care for animals if they could afford to care for them properly. If they provided more humane conditions for animals, instead of wasting money on the visitor centers, more species would be saved. 256 AngielSki MegATesT 14 Rozwiąż krzyżówkę. Across 2. Animals with four pairs of legs such as spiders. 5. Animals that eat plants only. 8. Animals that have no backbones. 9. Animals that have two legs. 10. Animals that eat both plants and flesh. 11. Animals that have four legs. Down 1. Animals with sharp teeth, such as rats. 3. Animals that eat meat only. 4. Animals that have backbones. 6. Animals that carry their young in a pouch on their stomach. 7. Animals that use flippers for movement on land and in the water. 1 2 3 4 7 8 5 10 11 6 9 www.WydawnictwoLingo.pl 257
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Angielski. Megatest - Twój osobisty trener języka angielskiego
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: