Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00261 007957 15930949 na godz. na dobę w sumie
Anno 1503: The New World - poradnik do gry - ebook/pdf
Anno 1503: The New World - poradnik do gry - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 41
Wydawca: GryOnline Język publikacji: polski
ISBN: Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> poradniki do gier >> pc >> strategiczne
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poradnik do Anno 1503, jednej z najbardziej rozbudowanych gier strategicznych, opisujący możliwie jak najdokładniej zakładanie i rozbudowę kolonii oraz sposoby radzenia sobie z mniej lub bardziej typowymi problemami zarządcy zamorskich posiadłości.

Skrócona wersja spisu treści:
-Wprowadzenie
-Start
-Wybór wyspy
-Wybór miejsca do postawienia magazynu
-Chata drwala i łowcy; garbarnia
-Pierwsze chatki mieszkalne
-Produkcja płócien; pierwsze stragany do sprzedaży dóbr
-Kapliczka; chatka rybaka
-Odkrywanie surowców
-Awansowanie mieszkańców do poziomu Settlers; kamieniołom
-Nowe kolonie – plantacje przypraw, tytoniu oraz chmielu; stocznia
-Tawerna; produkcja i sprzedaż lin
-Hodowla i ubój bydła; szkoła, kościół
-Przeskoczenie na poziom Citizen; nowe plantacje
-Pozyskiwanie marmuru; produkcja chleba
-[...] liczba wszystkich rozdziałów: 26

Informacja o grze

Sequel znakomitej gry RTS Anno 1602, oferujący znacznie więcej możliwości kolonizowania, zarządzania, dyplomacji i walki na dziesięciokrotnie większym terenie.

Gra Anno 1503: The New World, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier strategicznych. Tytuł wydany został w Polsce w 2003 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: z polskimi napisami.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Nieoficjalny poradnik GRY-OnLine do gry Anno 1503 The New World autor: Jacek „Stranger” Hałas (c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o. Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli. Anno 1503: Setting out for a New World – Poradni k GRY-OnLine S P I S T R E Ś C I WPROWADZENIE _______________________________________________________ 3 ROZBUDOWA KOLONII OD ZERA ___________________________________________ 4 01. Start ____________________________________________________________________ 4 02. Wybór wyspy _____________________________________________________________ 6 03. Wybór miejsca do postawienia magazynu (Warehouse) ____________________________ 8 04. Chata drwala i łowcy; garbarnia _______________________________________________ 9 05. Pierwsze chatki mieszkalne _________________________________________________ 11 06. Produkcja płócien; pierwsze stragany do sprzedaży dóbr __________________________ 13 07. Kapliczka – pierwszy obiekt publiczny wymagany przez kolonistów; chatka rybaka ______ 14 08. Odkrywanie surowców; pierwsze próby pozyskania rudy żelaza oraz soli ______________ 15 09. Awansowanie mieszkańców do poziomu Settlers; kamieniołom______________________ 17 10. Nowe kolonie – plantacje przypraw, tytoniu oraz chmielu; stocznia __________________ 18 11. Tawerna; produkcja i sprzedaż lin ____________________________________________ 21 12. Hodowla i ubój bydła; szkoła, kościół __________________________________________ 23 13. Przeskoczenie na poziom Citizen; nowe plantacje – Silk, Indigo, Cotton _______________ 25 14. Pozyskiwanie marmuru; produkcja chleba ______________________________________ 26 15. Najbardziej zaawansowana metoda produkcji alkoholu; ulepszone kopalnie____________ 27 16. Uniwersytet, publiczna łaźnia; produkcja i sprzedaż lamp naftowych _________________ 28 17. Traper, krawiec, sprzedaż odzieży; awans mieszkańców na kupców __________________ 29 18. Większa tawerna, teatr; konstrukcje „ozdobne” _________________________________ 30 19. Gromadzenie wina; kopalnie złota oraz klejnotów ________________________________ 31 20. Domy arystokratów i ostatnie konstrukcje z nimi związane _________________________ 32 SPRAWY ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM KOLONII _____________________________ 33 01. Dyplomacja, Handel _______________________________________________________ 33 02. Krótko o wojnie __________________________________________________________ 34 03. Piraci___________________________________________________________________ 35 04. Problemy z niektórymi misjami kampanii singleplayer_____________________________ 36 05. Najczęstsze problemy z kolonistami ___________________________________________ 39 Wydawnictwo GRY-OnLine sp. z o.o. ul. Królewska 57, 30-081 Kraków tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70 Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine sp. z o.o. (c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine. www.gry-online.pl Strona: 2 www.gry-online.pl Anno 1503: Setting out for a New World – Poradnik GRY-OnLine WPROWADZENIE Oto poradnik do jednej z najbardziej rozbudowanych gier strategicznych ostatnich miesięcy. Jest to bezpośrednia kontynuacja (a raczej prequel) „Anno 1602” tak więc osoby, które znają tę grę w wielu miejscach poczują się tu tak jak w przysłowiowym domu. Większość podstawowych elementów dotyczących rozbudowy kolonii pozostało praktycznie niezmienionych. Nie oznacza to oczywiście, iż mamy tu do czynienia z idealną kopią. Zmian jest wystarczająco dużo, aby móc się w tym wszystkim pogubić. Wystarczy, że powiem już teraz o najważniejszej – nie ma podatków a na ich miejsce wprowadzono stragany! Będę starał się w miarę możliwości zaznaczać czy dany aspekt zabawy jest już znany z poprzedniej odsłony czy też mamy do czynienia z jego modyfikacją lub czymś zupełnie nowym. Poniższy tekst podzieliłem na dwie zasadnicze części. Pierwsza z nich to obszerny, podzielony na kilkadziesiąt punktów, poradnik opisujący możliwie jak najdokładniej rozbudowę kolonii. Zaczniemy od tak oczywistych spraw jak wyboru wyspy, na której powinna zostać założona czy też utartego schematu budynków, które trzeba będzie postawić w pierwszej kolejności. Oczywiście, w grze nie jest tak, że każda plansza wygląda identycznie. Bardzo często pojawiają się różnorakie ograniczenia (w szczególności w kampanii) albo po prostu wybrane rodzaje wysp nie są dostępne. Postaram się jednak skonstruować poradnik w taki sposób, aby w równym stopniu zadowolił tych, którzy zdecydują się na kampanię jak i tryb wolnej zabawy. Druga część poradnika to elementy związane z wybranymi sytuacjami, które mają miejsce w trakcie gry. Będzie on obejmował m.in. różnorakie katastrofy, sprawę radzenia sobie z piratami czy wreszcie porady odnośnie sytuacji, w których gracz jest w jakiś sposób ograniczony. Przedstawię również typowe problemy zarządcy kolonii i sposoby radzenia sobie z nimi. Uwaga! Poradnik powstał na podstawie anglojęzycznej wersji gry przy czym większość pojęć postanowiłem przetłumaczyć. Dobrze by było żebyś przed przystąpieniem do właściwej zabawy zapoznał się z instrukcją obsługi (i zapamiętał ważniejsze zależności :-)) oraz dostępnymi tutorialami. Poradnik w głównej mierze przeznaczony jest dla tych, którzy nie radzą sobie zbytnio z takimi grami, niezależnie od tego czy graliście w „Anno 1602” czy nie. Warto też zaznaczyć, iż nakierowałem go w stronę osób, które preferują ekonomiczny rozwój kolonii. Kwestii militarnych co prawda nie zabraknie chociaż te postanowiłem ograniczyć do minimum. O wiele lepiej gra się tu spokojną, kupiecką nacją niż dyktatorem żądnym krwi swych oponentów. Strona: 3 www.gry-online.pl Anno 1503: Setting out for a New World – Poradnik GRY-OnLine ROZBUDOWA KOLONII OD ZERA 0 1 . S t a r t Ogromna większość misji, z którymi będziesz miał do czynienia rozpoczyna się na morzu. Twoim zadaniem jest możliwie jak najszybsze odnalezienie wyspy, która nada się na założenie pierwszej kolonii. W przypadku rozgrywania kampanii singleplayer może zdarzyć się tak, że od razu wskazana Ci zostanie ta najlepsza albo po prostu wybrana przez Twoich zwierzchników. O wiele częściej jest jednak tak, że to od Ciebie zależy gdzie się osiedlisz. Zastanawiając się nad wyborem miejsca pod pierwszą kolonię musisz wziąć pod uwagę kilka czynników: 1) Czy jesteś w jakikolwiek sposób ograniczony wyborem wyspy (np. w związku z celami scenariusza)? • • Jeśli tak – płyń do wskazanej wyspy. Gdyby zdarzyło się tak, że do wyboru masz kilka wysp zdecyduj się na szczególnie polecaną przez komputer albo sam je porównaj. Jeśli nie – przejdź do punktu drugiego (02. Wybór wyspy) i zgodnie z tym co zostanie tam napisane wybierz tą, która jest najbardziej zasobna w minerały i na której najłatwiej będzie się uprawiało ziemię. 2) Czy na mapie znajdują się jacyś sojusznicy? Punkt ten dotyczy również sytuacji, w których wiadomo o obecności sojuszników, ale należy ich jeszcze odnaleźć. W takiej sytuacji polecam zapisać stan gry, popływać trochę po okolicy a po ich odnalezieniu zająć się zbadaniem okolicznych wysp. • Jeśli tak – popłyń w to miejsce i rozpocznij eksplorację sąsiednich wysp. Miej oczywiście na uwadze wskazówki, które zawarłem w drugim punkcie aczkolwiek powinieneś się raczej skupić na tym, aby osiedlić się możliwie jak najbliżej ich wyspy. Pamiętaj o tym, że w przyszłości i tak będziesz mógł zająć się kolonizowaniem innych wysp tak więc jeśli masz jakąś na oku to prędzej czy później ją zajmiesz. Wyjątkiem są trudniejsze scenariusze, w których to komputer może próbować je przejąć. W takiej sytuacji pozostaje Ci skolonizować je już przy samym starcie albo po rozbudowaniu swojej kolonii próbować je podbić. W niektórych scenariuszach dodatkowym celem jest konieczność obrony kolonii należących do sojuszników przed wrogo nastawionymi siłami. W takich sytuacjach skolonizowanie w bezpośrednim sąsiedztwie takiego sprzymierzeńca jest już koniecznością. • Jeśli nie – przejdź do punktu drugiego (02. Wybór wyspy) 3) Czy na mapie znajdują się wrogo nastawione siły (piraci, inni gracze)? • Jeśli tak – podobnie jak w przypadku drugiego punktu powinieneś zapisać stan gry i na spokojnie zająć się ustaleniem ich kryjówek. Najgorzej jest w przypadku piratów, a to dlatego, że odnalezienie ich bazy wypadowej to tylko zalążek sukcesu. Poznanie obszarów patrolowanych przez pirackie statki jest tu o wiele ważniejsze. Oczywiście, nie można tego ustalić w stu procentach, ale postaraj się chociaż zorientować w sytuacji, aby wiedzieć których miejsc definitywnie unikać. Ewentualnie możesz trochę popływać i zaobserwować aktywność piratów. Jeśli zauważysz, że zachowują się agresywnie skoncentruj się na najlepszej wyspie, tak aby widmo postawienia drugiej kolonii czy w ogóle handlu oddalić możliwie jak najbardziej w przyszłość. Mając dobrą wyspę można pokusić się o skonstruowanie podstawowych sił zbrojnych. Nie będzie to łatwe ponieważ handel i rozwój kolejnych kolonii jest tu raczej nie do uniknięcia, ale w niektórych sytuacjach będzie to koniecznością. Pamiętaj, że zawsze będzie można pohandlować z wolnymi kupcami, którzy okazjonalnie odwiedzają kolejne wyspy. W przypadku poznania kolonii piratów czy też stolic innych wrogo nastawionych graczy zdecyduj się na jakąś dorodną wyspę, która jest jednak od nich oddalona. Najlepiej żeby znajdowała się po drugiej stronie planszy. Jeśli masz jakichś sojuszników to weź pod uwagę wskazówki podane w drugim punkcie. • Jeśli nie – przejdź do punktu drugiego (02. Wybór wyspy) Strona: 4 www.gry-online.pl Anno 1503: Setting out for a New World – Poradnik GRY-OnLine 4) Które wyspy zostały już zajęte i przez kogo? W przypadku wysp zajętych przez siły wroga radzę skierować się do punktu trzeciego. Są jednak jeszcze dwie inne możliwości. Można spotkać pokojowo nastawione narody, które wcześniej się nie znało a także tubylców, m.in. plemiona Indian czy też ówczesnych mieszkańców Ameryki Środkowej. Pokojowo nastawione nacje – generalnie można je podzielić na dwie grupy: typowych kupców oraz (ja tak ich nazwałem :-)) niezdecydowanych. O ile intencje kupców są jasne i warto o nich pamiętać a nawet założyć kolonię w bezpośredniej okolicy o tyle w przypadku tych drugich bywa różnie. Zdarza się bowiem, że początkowe pokojowe nastawienie zmieni się w niechęć czy nawet agresję. O wiele łatwiej jest gdy wybiera się tryb wolnej rozgrywki. Wtedy można dokładnie ustalić jak ma zachowywać się dany gracz sterowany przez SI. W przypadku kampanii pozostaje wielokrotne powtarzanie danego scenariusza. Uwaga! W dalszej części poradnika opiszę te zabiegi dyplomatyczne. Są one na tyle niebezpieczne, że nieudolnie prowadzone potrafią zniszczyć nawet najlepszy sojusz. Ja osobiście praktycznie w ogóle z nich nie korzystałem. O wiele łatwiej i zarazem przyjemniej prowadzi się tu pokojową wymianę towarów. Do wymuszeń czy obelg radziłbym posuwać się w ostateczności. Tubylcy – sytuacja może rozegrać się na wiele różnych sposobów przy czym ja osobiście rzadko kiedy miałem z nimi problemy. Szkoda tylko, że tylko sporadycznie mogą coś wartościowego zaoferować. Podobnie jest z handlem. To już nawet bardziej opłaca się sprzedawać towary pływającym kupcom. Radziłbym osiedlać się w ich okolicy tylko wtedy gdy są bezpośrednio związani z celem danego scenariusza. W przeciwnym przypadku zignoruj ich i szukaj dobrej wyspy. Drobna uwaga: W „Anno 1503” rzadko kiedy trzeba się śpieszyć. Najgorzej jest właśnie na samym początku. Jeśli będziesz zbyt długo ociągał się z wyborem wyspy to te najlepsze mogą być zajęte przez przeciwników. Spowoduje to, iż nie będziesz mógł się na ich osiedlić. Przynajmniej nie teraz, w przyszłości będzie je można odbić siłą. Dobrze by więc było zapisać stan gry na samym początku a po odnalezieniu ciekawej wyspy wczytać poprzedni save i od razu się tam udać. Strona: 5 www.gry-online.pl Anno 1503: Setting out for a New World – Poradnik GRY-OnLine 0 2 . W y b ó r w y s p y Trafny dobór wyspy pod startową kolonię jest pierwszym poważnym krokiem, który musisz podjąć. Zanim zaczniesz się w ogóle rozglądać zapoznaj się z punktem pierwszym (01. Start). Co prawda wymierne efekty wymienionych tam działań odczujesz dopiero później, ale z czasem docenisz to, że Cię na nie uczuliłem. Oto co powinieneś zrobić. 1] Najważniejsza sprawa to zbadanie dostępnych wysp. Polega to na podpływaniu do każdej z nich statkiem. Spowoduje to wyświetlenie kilku podstawowych współczynników, które to określają jakie rodzaje plantacji będą mogły tam być stawiane. Zwróć uwagę na to na ile zapełniony jest zielony pasek. Dobrze by było gdyby wszystkie były wywyższone do maksimum. NIEZWYKLE istotną rzeczą jest dobranie wyspy według strefy klimatycznej, która na niej panuje. Autorzy „Anno 1503” wyróżnili sześć takich stref. Oto one wraz z zaletami oraz krótkimi poradami odnośnie tego czy powinno się tam wysyłać kolonistów czy też nie. Nazwa Wygląd strefy Zalety związane z kolonizacją Dodatkowe informacje jungle /dżungla/ jak to dżungla: rozpoznaje się ogromna ilość plantacji, które ją po gęsto zalesionych obszarach mogą tu być skonstruowane, m.in. pomidorów, konopii, cukru, ziarna northern /strefa zdecydowanie najczęściej największa różnorodność północna/ spotykana, dużo zieleni, pola i lasy możliwych plantacji; dużo miejsca pod zabudowę (niewiele obszarów zagórzonych) bardzo często zamieszkiwana przez Tubylców, m.in. Azteków, Polinezyjczyków można tu spotkać np. Indian; wykorzystuj liczne, rozległe polany do zabudowy polar /obszarny polarne/ cała wyspa pokryta jest lodem, brak jakichkolwiek wykorzystywana do pozyskiwania zasiedlaj tylko wtedy gdy masz nietypowych dóbr, w tym już dużo kolonii a szukasz miejsc zalesionych przypadku są to wieloryby oraz nietypowych dóbr prairie /preria/ jak to preria: przewaga obszarów pustynnych, dużo skał skóry dzikich zwierząt kolejny obszar kolonizowany z uwagi na nietypowe plantacje, w tym przypadku rozchodzi się o tytoń oraz wino dobrze jest wybrać taką wyspę jako drugie miejsce pod kolonizację steppes /step/ stepy generalnie nie różnią się zbytnio od prerii, często umożliwiają tworzenie plantacji przypraw, oczywiście można się często zamieszkiwane przez tubylców, niewiele przestrzeni tundra trzeba to sprawdzać „manualnie” połączenie tradycyjnych zalesionych obszarów z elementami klimatu polarnego zdecydować na innego = rozsądne planowanie! uniwersalność – możliwość obszary te są często mocno tworzenia tradycyjnych plantacji a zagórzone; przeważnie niewiele zarazem łowienia wielorybów przestrzeni (strefa polarna) Jak więc wyraźnie widać najlepiej jest, aby pierwsza kolonia znalazła się w pierwszej lub drugiej strefie (jungle, northern). Ja osobiście radzę strefę północną. Wiąże się ona przede wszystkim z dużą ilością możliwych do postawienia plantacji oraz równie istotną przestrzenią pod zabudowę. Uwaga! Wysp tych jest przeważnie niewiele tak więc musisz się odpowiednio pośpieszyć z zajęciem najlepszej. 2] Surowce naturalne – większość wysp jest nimi „obdarzona”. Surowce naturalne przeważnie się wydobywa. Aby je odnaleźć należy wysłać scouta. Gdy ten zbliży się tylko do miejsca, w którym się one znajdują wyświetli się odpowiedni komunikat (wyjątek to kamieniołom no ale kto miałby problem z jego obsługą :-)). Surowce przeważnie są zlokalizowane wewnątrz gór tak więc do ich wydobycia wykorzystuje się wszelakiego rodzaju kopalnie. Zwróć uwagę na to, że jeśli dane pasmo górskie ma kilka szczytów to najprawdopodobniej każdy z nich dysponuje innym surowcem. Strona: 6 www.gry-online.pl Anno 1503: Setting out for a New World – Poradnik GRY-OnLine Niektóre surowce pojawiają się na mniejszych wzniesieniach. Dobrze by więc było wysłać scouta, aby przeszedł się przez całą wyspę i zbadał co tylko może wydawać się podejrzane. Istnieje również druga opcja odkrywania surowców. Dzieje się tak automatycznie gdy miejsce, w którym je zlokalizowano znajdzie się w strefie działania, czyli takiej gdzie możesz stawiać swoje konstrukcje. W grze pojawia się cała masa surowców, przy czym w pierwszej fazie zabawy powinieneś zwracać uwagę na dwa: rudę żelaza (iron ore) oraz sól (salt). Dokładny opis ich zastosowania znajdziesz w kolejnych punktach. Teraz powiem tylko tyle, że są one wymagane do prawidłowego rozwoju kolonii. Przy okazji warto też zaznaczyć, że kamieniołomy jako jedyne mogą być stawiane przy niemal wszystkich górach czy większych skałach tak więc z nimi nigdy nie będziesz miał żadnych problemów. 3] Wielkość wyspy; obecność gór, wzgórz oraz rzek – są to dwa elementy, na które KONIECZNIE musisz zwrócić uwagę. Bez tego nie można myśleć o prawidłowym rozwoju kolonii. Zdecydowanie najistotniejsza jest wielkość wyspy, którą zamierzasz skolonizować. Powinieneś zdecydować się na jedną z większych, które aktualnie znajdują się na mapie. Oczywiście zawsze miej na uwadze to o czym mówiłem wcześniej. Musisz jednak wiedzieć o tym, że kolonizacja na niewielkich wyspach jest niezwykle ryzykowna i przeważnie nawet pozornie nieistotne błędy przy rozmieszczaniu budynków mogą spowodować, że będzie źle funkcjonowała (za duży ścisk oraz brak miejsca na nowe konstrukcje). Dlatego też czasem dobrze jest pójść na niewielki kompromis i zrezygnować na przykład z lepszych surowców czy gleby, ale mieć więcej przestrzeni do działania. Obecność takich elementów jak góry czy rzeki przeszkadza w rozbudowie kolonii. O ile góry są koniecznością, ponieważ tylko dzięki nim wydobywa się niezwykle przydatne surowce, to już obecność rzek nie przynosi niczego dobrego. Oczywiście, autorzy udostępnili możliwość „omijania” ich poprzez budowanie mostów, ale jest to zajęcie czasochłonne, z oczywistych powodów pobiera też spore ilości pieniędzy (przeważają mosty budowane z kamienia). Dodatkowo należy pamiętać o tym, że nurt rzeki jest przeważnie maksymalnie poskręcany, co uniemożliwia stawianie większych budynków (w tym niezwykle ważnych chatek osadników) w bezpośredniej okolicy. A to powoduje utratę cennej przestrzeni. Podsumowując wszystko co przed chwilą napisałem, dobrze by się było zdecydować na wyspę z klimatem northern lub jungle. Najlepiej żeby była ona spora i dysponowała licznymi polami, na których będzie można się rozbudowywać a także co najmniej jednym pasmem górskim (warto je zbadać przed zasiedleniem). Strona: 7 www.gry-online.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Anno 1503: The New World - poradnik do gry
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: