Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00272 005441 13433216 na godz. na dobę w sumie
Architekt przyszłości - ebook/pdf
Architekt przyszłości - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Złote Myśli Język publikacji: polski
ISBN: 9788377013243 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Dzięki 'Architektowi przyszłości' Czytelnik otrzyma „narzędzia”, dzięki którym w „naukowy” sposób zacznie kreślić swoją przyszłość. Tu nie ma przypadków, tylko konkretne działania, które prowadzą do spektakularnych rezultatów. Same marzenia nie wystarczą, sama motywacja też. Potrzeba nie zrywu, ale holistycznej wizji i oczywiście realizacji. Architekt przyszłości nie czeka biernie na rozwój wypadków, lecz sam odważnie planuje swoje życie.

Kto powinien przeczytać książkę?

I. Młode osoby po szkole lub studiach, które właśnie wchodzą w tak zwane dorosłe, odpowiedzialne życie i szukają sposobu na dobry start.

II. Każdy, kto czuje, że potrzebuje zmian w życiu, bo dotychczasowe działania prowadzą donikąd.

Dzięki tej publikacji dowiesz się między innymi:

Jak poradzić sobie z natrętną obawą przed porażką, by nie paraliżowała Twoich działań.

Jak skupić się na czterech najważniejszych obszarach w życiu, by skoncentrować swoje siły i maksymalizować efekty działań.

Jaki jest sprytny (dosłownie) sposób określania celów.

Jak wyznaczyć nowy kierunek życia.

Nie licz na przypadki i weź swoją przyszłość w swoje ręce. Działając i korzystając z porad zawartych w tej pozycji, staniesz się Architektem. Architektem przyszłości.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Serdecznie dziękuję trzem najważniejszym kobietom mojego życia: córce Agatce, żonie Agnieszce i mamie Oli za cierpliwość, wyrozumiałość, wsparcie, natchnienie i niezłomną wiarę w sukces. Dziewczyny, bez Was nie byłbym tym, kim jestem. Kocham Was! Spis treści Wstęp................................ 7 Zmiany ............................... 9 Czego ja chcę?...................... 15 Cel ................................. 19 Sitko............................... 23 Praca: kto szuka, wielbłądzi........ 35 Nowy sposób działania ............... 47 Metody wyznaczania celów ............ 51 Spryciarz .......................... 63 Konsekwencje ........................ 81 Analiza SWOT ........................ 83 Priorytety i planowanie ............. 89 Chwile zwątpienia — jak sobie z nimi radzić? .................... 93 Mission possible .................... 95 Początek końca...................... 97 Nowy sposób działania Nadszedł czas na sprawy techniczne. Teraz już wiemy, że jeśli wykonywane przez nas jakiekolwiek czynno- ści nie przynoszą zamierzonego rezultatu, to rozpo- czynamy działanie innym sposobem. Zazwyczaj jeśli robimy coś nowego, to trzeba temu czemuś zrobić miejsce, pozbywając się czegoś starego — dotyczy to również (albo przede wszystkim) nawyków. Należy zastanowić się nad tym, co robimy, przeanalizować, co można zrobić lepiej, czego można nie robić, któ- re rzeczy można zostawić, które zmienić, a z których zrezygnować. W obraniu nowego sposobu działania pomogą nam pytania:  Które wykonywane przeze mnie czynności są naj- bardziej wartościowe, jeśli chodzi o to, co robię? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... 47 Jacek Siewierski Czego mogę robić więcej już od zaraz?  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Które wykonywane przeze mnie czynności są  najmniej wartościowe i mogę z nich zrezygnować lub ograniczyć ich wykonywanie? Co mogę zacząć robić inaczej? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Co mogę zrobić jeszcze lepiej? I jak? 48 Nowy sposób działania  Czy znam kogoś, kto może mi pomóc? Najlepiej kogoś, kto osiągnął sukces w tym, co i ja chcę zrobić. Jeśli nie, to jak dotrzeć do kogoś takiego? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Dobrze jest od razu zapisać odpowiedzi na te pytania — bezpośrednio w książce lub na osobnej kartce. To pomoże naszej podświadomości w ich zapamiętaniu. Przejdźmy teraz do metod, których nauka i praktycz- ne stosowanie umożliwią to, że osiągniemy więcej, niż można przypuszczać. Metody wyznaczania celów Większość skutecznych metod wyznaczania celów opracowuje się na podstawie właściwej oceny sytu- acji obecnej oraz jak najbardziej dokładnego obrazu sytuacji, w której chcemy się znaleźć. To tak jak z pły- nącym okrętem i kapitanem — okręt ma szansę do- płynąć do celu tylko wtedy, gdy kapitan wie, gdzie jest w danej chwili oraz dokąd chce dopłynąć. Określenie, w jakim miejscu się aktualnie znajdujemy, to określe- nie „startu”. Jeśli to zrobimy, to łatwiej nam będzie wyznaczyć „metę”, czyli nasze cele. To bardzo waż- ne, żeby sobie samemu uświadomić, w jakiej obecnie sytuacji się znajdujemy. Jest to niezbędne również do tego, żeby wiedzieć, w jakim kierunku powinny iść zmiany. Tu także przydadzą nam się kartka i coś do pisania (możesz także odpowiadać bezpośrednio w książce). W życiu każdy z nas pełni określone role. Niektóre z nich to:  dziecko, jeśli mamy rodziców; 51 Jacek Siewierski     uczeń, jeśli się uczymy, studiujemy; partner, jeśli jesteśmy w związku; rodzic, jeśli mamy dzieci; pracownik, jeśli pracujemy (niezależnie, czy u ko- goś, czy u siebie); przyjaciel, jeśli mamy przyjaciół.  Twoje role: ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Na tej zasadzie możemy wypisać wszystkie swoje życiowe role. Dostrzeżemy ich z pewnością więcej, 52 Metody wyznaczania celów a część może nas jeszcze (lub już) nie dotyczyć. Na to i na każde kolejne ćwiczenie trzeba poświęcić wy- starczającą ilość czasu. Pamiętajmy, że lepszy rezultat osiągniemy, kiedy to będzie zrobione dobrze, a nie szybko. Kolejnym krokiem jest określenie naszych obszarów życiowych, czyli tego, na co poświęcamy czas i o co dbamy. Wyznaczmy obszary, które odgrywają w na- szym życiu ważne role, czyli gdzie w tym momencie jesteśmy. Mogą to być:           To oczywiście tylko przykłady. Każdy ma swoje ob- szary, w których na co dzień się porusza, dlatego do- brze jest zapisać wszystko, co tylko przyjdzie nam do praca, rodzina, zdrowie, hobby, finanse, znajomi, wygląd, nauka, rozwój, odpoczynek. 53 Jacek Siewierski głowy. Ważne jest, żeby określić je dokładnie i skupić się właśnie na nich. Twoje obszary życiowe: ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Określiliśmy to, kim jesteśmy oraz obszary, które od- grywają istotną rolę w naszym życiu. Mamy zatem „start”. Teraz pora na „metę”. Ten moment jest jed- nym z najistotniejszych w całej książce, więc zachę- cam do maksymalnego skupienia. Przygotujmy czy- stą kartkę i długopis. Usiądźmy najlepiej w miejscu, w którym zazwyczaj się odprężamy. Może to być fo- 54 Metody wyznaczania celów tel, kanapa, ławka w parku — bardzo ważne, żeby to było faktycznie miejsce, w którym dobrze się czuje- my. Zaryzykuję stwierdzenie, że każdy ma wyobraź- nię. Skoro tak, to czy jest ona ograniczona? Potrafimy podać jej granice? Wyłączamy w tej chwili wszystkie hamulce i puszczamy wodze fantazji. Wyobraźmy sobie teraz sytuację, w której wygraliśmy ogromną sumę pieniędzy — tak ogromną, że choć- byśmy się mocno starali, to nie ma szans na wydanie jej do końca naszych dni (nawet w połowie). Jak wy- glądałoby nasze życie? Załóżmy, że już mamy za sobą ten pierwszy moment amoku zakupowego, w którym kupujemy wszystko, czego nam brakowało, wszyst- ko, o czym marzyliśmy. Możemy robić dokładnie to, co chcemy, z kim chcemy, gdzie chcemy i jak dłu- go chcemy. Oswoiliśmy się już z myślą, że jesteśmy w posiadaniu nieograniczonej ilości pieniędzy — jak wygląda teraz nasze życie? Na co poświęcamy czas? Zapisz to na kartce lub w książce w czasie teraź- niejszym, tak jakby to już było osiągnięte, wczuj się w rolę i dokładnie zobacz oczyma wyobraźni, co ro- bisz, kim jesteś. Pamiętaj jednocześnie o wszystkich ważnych aspektach Twojego życia. Mogą się również pojawić nowe role, których wcześniej nie określiłeś (na przykład jeśli w tej chwili nie jesteś rodzicem, a chcesz nim być w przyszłości, to możesz taką rolę sobie wyznaczyć). 55 Jacek Siewierski ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... 56 Metody wyznaczania celów Co najbardziej lubię robić? Zdaję sobie sprawę, że przy wykonywaniu tego ćwi- czenia po raz pierwszy, można poczuć się dziwnie. Jest tak za każdym razem, kiedy robimy coś nowego. Powtarzajmy zatem to ćwiczenie tak często, jak tylko mamy na to ochotę i czas. Może to być nawet w trak- cie podróży autobusem, w czasie której i tak czas jest zazwyczaj niewykorzystany. To ćwiczenie pomaga pozbyć się myślenia tylko o pieniądzach. Oczywiście są one ważne i potrzebne, lecz czy są najważniejsze? Dla ułatwienia możemy zadać sobie serię pytań, któ- re pozwolą wydobyć z nas to, co uważamy za istotne. Odpowiedzi zapisz w książce lub na osobnej kartce.  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Robienie czego daje mi satysfakcję? 57 Jacek Siewierski Kim chcę być w życiu? Kim chciałem być, jak byłem mały?  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Co chcę w życiu robić? Co mnie interesuje? 58 Metody wyznaczania celów W czym jestem dobry? Co ludzie we mnie podziwiają?  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Za jakie czynności ludzie mnie cenią? W czym jestem niezastąpiony? 59 Jacek Siewierski Wśród jakich ludzi chcę przebywać?  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Jakie umiejętności już mam, a jakie są mi jeszcze  potrzebne? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Jaki jest jeszcze lepszy sposób na to, żeby to osią-  gnąć? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Kto może mi w tym pomóc? 60 Metody wyznaczania celów Gdzie mogę je znaleźć? Jakich informacji potrzebuję?  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... To bardzo ważne ćwiczenie, pozwalające na określe- nie, co tak naprawdę uznajemy w życiu za priorytet oraz czego chcemy. Możemy dla ułatwienia zadać so- bie kolejne pytania: kiedy już minie pierwszy dzień, na przykład poniedziałek, co będę robił w następny poniedziałek? Co zrobię za miesiąc? Za rok? Za 5 lat? Za 10? Określamy tym samym, jak wygląda nasze ide- alne życie. Po tym ćwiczeniu uzyskamy wizję „mety”, czyli uświadomimy sobie swoje cele długotermino- we. Bardzo możliwe, że nasze cele będą się zmieniały w miarę upływu czasu, ponieważ jak wiemy, wszyst- ko ulega zmianie. Jako kapitan statku zwanego ży- ciem, będziemy mogli zmieniać kurs w zależności od upodobań, potrzeb i okoliczności. 61 Jacek Siewierski Skoncentrujmy się teraz na tym, co zapisaliśmy. Moż- liwe, że będzie trzeba w tym momencie przepisać te cele raz jeszcze, ponieważ warto je zapisać w pewien określony w dalszej części sposób. Celowo nie po- dałem wcześniej tej informacji — żeby nie ograni- czać wyobraźni. To, co napisałeś, wypłynęło z głębi Ciebie. To Twoje uczucia i Twoje słowa. Ważne jest jednak, żeby teraz zastosować podane niżej reguły i przepisać raz jeszcze wyznaczone cele.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Architekt przyszłości
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: