Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00253 007110 15344466 na godz. na dobę w sumie
Aukcje internetowe... i co dalej? - ebook/pdf
Aukcje internetowe... i co dalej? - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Złote Myśli Język publikacji: polski
ISBN: 9788377012437 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Z roku na rok coraz więcej osób kupuje w internecie.

Czy wiesz,  jak do nich dotrzeć i wykorzystać swoją szansę?

Liczba internautów dokonujących zakupów w sieci rośnie z roku na rok. W Polsce apogeum tego procesu zostanie osiągnięte według szacunków za jakieś 5-10 lat, kiedy to praktycznie 100% społeczeństwa będzie miało dostęp do internetu.

Jako sprzedawca internetowy powinieneś być tego świadomy. Te zmiany niosą za sobą ogromne zyski, o ile tylko umiesz wykorzystać możliwości płynące z uzyskanych danych. Jeśli przygotujesz się na te zmiany już teraz, stworzysz blokadę wejścia na Twój rynek dla przyszłych potencjalnych przedsiębiorców oraz utrwalisz swoją siłę na rynku.

Wielu sprzedawców na Allegro w pewnym momencie swojej działalności zastanawia się, jak rozkręcić dochodową sprzedaż poza tym serwisem. Na tę decyzję głównie wpływają wysokie prowizje od sprzedaży, ale także coraz większe doświadczenie w obsłudze i umiejętność radzenia sobie z pojawiającymi się problemami, oraz potencjalnie znacznie większe zyski.

Jeśli prowadzisz sprzedaż na Allegro i także należysz do grupy sprzedawców, która zauważa dużą zależność od prowizji i rosnącą konkurencję, a jednocześnie chcesz sprzedawać i zarabiać więcej, wykorzystując wiedzę zdobytą na Allegro, trzymasz w ręku prawdopodobnie jedyną publikację na polskim rynku, która może Ci pomóc to osiągnąć. Allegrowy sprzedawca, który przeszedł już tę drogę z sukcesem, zdradzi Ci tajniki marketingu internetowego, które z łatwością wprowadzisz w życie, zwiększając swoje zyski.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

S p i s t r e ś c i Wstęp ...................................................................................................................................9 Część I Baza danych Twoich klientów z Allegr o Prowadzenie działalności na Allegro ..................................................................................15 Pozyskiwanie danych kontrahentów ..................................................................................18 Przykład: tajemnica biletów lotniczych za 1 zł ..............................................................19 Tworzenie bazy danych klientów........................................................................................21 Dane kontaktowe ...............................................................................................................23 Historia zakupów ...............................................................................................................25 Zmiany w danych kontaktowych ........................................................................................27 Ważne daty ........................................................................................................................30 Przykład: prezent urodzinowy ......................................................................................30 Kompletna baza danych przewagą strategiczną firmy .......................................................34 Formalno-prawny aspekt posiadania bazy danych.............................................................36 Etyka biznesu .....................................................................................................................37 Część II Otwarty marketing internetow y Autentyczność i znajomość sprzedawcy .............................................................................41 Przykład: brak profesjonalizmu .....................................................................................44 Stały kontakt ......................................................................................................................47 Metody bardzo inwazyjne .............................................................................................47 Osobiste spotkania .............................................................................................47 Telefony .............................................................................................................48 Metody mało inwazyjne ...............................................................................................48 E-maile ..............................................................................................................48 SMS ....................................................................................................................50 Formy kontaktu ..................................................................................................................53 Direct Mailing — wysyłka maili ...................................................................................53 Istota Direct Mailingu ...................................................................................................66 Po pierwsze — częstotliwość ............................................................................66 Po drugie — treść .............................................................................................67 Po trzecie — zbieraj opinie ...............................................................................68 Po czwarte — szukaj wydarzeń ........................................................................69 Po piąte — zbieraj klientów niszowych .............................................................69 SMS — promocja impulsywna.....................................................................................71 Przykład: Chomikuj.pl ........................................................................................71 Przykład: Grono.net ...........................................................................................71 Przykład: Lex.pl .................................................................................................72 Direct Mail — przesyłki pocztowe ................................................................................73 Przykład: Konwar — producent czapek .............................................................74 Przykład: Nazwa.pl ............................................................................................87 Przykład: mBank ................................................................................................91 Przykład: Citi Handlowy .....................................................................................94 Inne przykłady ...................................................................................................95 Integracja działań marketingowych ..............................................................................99 Elementy składowe oferty Direct Mail ..............................................................101 Rentgen szczęki ................................................................................................103 Część III Rynek w liczbac h Nowe trendy w zachowaniach konsumenckich ................................................................117 Podział klasowy w Polsce .................................................................................................119 Klasa wyższa ....................................................................................................119 Klasa średnia ....................................................................................................119 Klasa niższa ......................................................................................................119 Jaka jest różnica pomiędzy klasą robotniczą a klasą średnią? ......................................121 Klasa robotnicza ...............................................................................................121 Klasa średnia ....................................................................................................121 Kategorie majątkowe w Polsce .........................................................................................124 Bogaci .........................................................................................................................124 Bogaci „Old Money” ..........................................................................................126 Bogaci „nuworysze” ..........................................................................................126 Wydatki najbogatszych w Polsce ......................................................................127 Typologia klasy średniej ..............................................................................................128 Klasa biedna ...............................................................................................................129 Konsumenci niezamożni ..................................................................................129 Pokolenie a zarobki ..........................................................................................................132 Młodzież jako oddzielna grupa konsumencka ..................................................................135 Siła nabywcza młodzieży w Polsce ..............................................................................137 Wpływ młodzieży na podejmowanie decyzji zakupowych ..........................................140 Segmentacja młodzieży w Polsce ...............................................................................142 Siła rynkowa seniorów .....................................................................................................144 Istotne wartości dla seniorów jako grupy konsumenckiej ...........................................145 Segmentacja seniorów w Polsce .................................................................................146 Płeć a zachowania nabywców ..........................................................................................149 Różnice płci w procesie socjalizacji ..............................................................................149 Mężczyźni ........................................................................................................149 Kobiety .............................................................................................................150 Fakty dotyczące mężczyzn jako konsumentów............................................................151 Podział decyzji zakupowych w małżeństwie ...............................................................152 Wartości konsumentów ...................................................................................................153 Polska typologia IQS Quant ..............................................................................................156 Społeczeństwo konsumpcyjne .........................................................................................158 Materializm ......................................................................................................................161 Dobra materialne jako główny cel w życiu ..................................................................161 Materializm w Polsce ..................................................................................................162 Materializm wśród młodzieży .....................................................................................162 Konsumpcja na pokaz ......................................................................................................164 Symboliczna konsumpcja odzieży ...............................................................................164 Konsumpcja na pokaz wśród młodzieży w Polsce .......................................................164 Internet a zachowania konsumpcyjne ..............................................................................166 Moja najbardziej dochodowa akcja Direct Mail ...........................................................174 Mój najbardziej skuteczny Direct Mailing ....................................................................175 Przypowieść biznesowa ...................................................................................................179 Automatyczny rurociąg z wodą ...................................................................................179 Część IV Podsumowanie. Jak sprzedawać na Allegro i zwiększyć zysk o 200 ? Podsumowanie Twoich działań ........................................................................................185 Przykład: Ikea .............................................................................................................186 Przykład: sprzedawca na Allegro ................................................................................186 A co jest najpiękniejsze w takiej formie promocji? ......................................................187 Dwa kanały sprzedaży ................................................................................................188 Strategia Mocnego Uderzenia .....................................................................................189 Przykład: Majewski Business Consulting ..........................................................190 Wstęp Witaj, Czytelniku, po raz drugi! Ponieważ otrzymałem wiele pytań na temat szczegółów sprzedaży na Allegro, o których nie mówiłem w pierwszej części, napisałem drugą książkę, będącą kontynuacją Allegrowego Super Sprzedawcy. Je- żeli sięgnąłeś po tę pozycję, to jestem przekonany, że od dawna sprzedajesz na Allegro i masz w pełni profesjonalny biznes aukcyj- no-internetowy. Jako doświadczony sprzedawca mogę Ci powiedzieć, że Allegro to fantastyczny system transakcyjny, który zawładnął rynkiem han- dlu internetowego. Jednak w całym systemie transakcyjnym istnieje pewna prawidłowość, której zarząd spółki QXL Poland Sp. z o.o. nie może zlikwidować, a którą Ty możesz ze wzmożoną siłą wy- korzystać. Największą zmorą sprzedawców są wysokie prowizje pobierane za wystawienie przedmiotu i każdorazową sprzedaż. Stąd od lat toczy się walka sprzedawców z serwisem Allegro w celu uniknię- cia tak wysokich opłat z tytułu finalizacji transakcji. Allegro wpro- wadza nowe skrypty uniemożliwiające przekierowanie kupujących na prywatne sklepy i serwisy internetowe, a sprzedawcy próbują wszystkich chwytów, aby nie zapłacić prowizji i sprzedać „poza Allegro”. W niniejszej publikacji przekazuję ogrom mojej wiedzy i doświad- czeń, które z powodzeniem możesz wykorzystać w swojej działal- 9 Wojciech Cywiński ności. Od lat sprzedaję poza Allegro i nie muszę tego ukrywać. Są na to sposoby, dlatego ważne, abyś zapoznał się z tym, co mam Ci do przekazania. Po pierwsze, wiedz, że działam w pełni legalnie. Stąd ani Allegro, ani urząd skarbowy nie mogą się do mnie przyczepić. Jako „for- malny” sprzedawca założyłem działalność gospodarczą, prowadzę ewidencję towarów i wszystko rejestruję w kasie fiskalnej. Oprócz sprzedaży na aukcjach internetowych prowadzę również sklep in- ternetowy: www.fost.com.pl/www.ZmyslowaSypialnia.pl. Firmę Fost założyłem ponad 3 lata temu i przez cały ten czas musiałem szukać nowych rozwiązań, aby wspierać sprzedaż. Wcześniej pro- wadziłem dwie inne firmy. Sprzedawałem cytrusowe rośliny (www. cytrusik.pl), sprzęt RTV (na Allegro — nick: kazina) i obrazy olej- ne (www.TouchOfArt.eu). Wszystkie te sklepy istnieją i mają się dobrze, a to za sprawą technik sprzedaży, które pozwalają gene- rować wyższe obroty i zwiększają zysk przedsiębiorstwa. Dzisiaj doradzam sprzedawcom z wielu innych branż, a to cały czas po- zwala mi patrzeć na rynek handlu internetowego poprzez pryzmat globalnego rozwoju gospodarczego. Jako sprzedawca dokonujesz standardowych transakcji w serwisie Allegro. Wystawiasz aukcje, zachęcasz innych użytkowników do zakupu, dostajesz informacje o sprzedaży i w następnym kroku serwis przekazuje Ci dane kontrahentów w celu dokończenia pro- cesu sprzedaży. W ten sposób, jako sprzedawca, masz prawdziwą kopalnię złota. Ten proces odbywa się cyklicznie od wielu lat (od początku istnie- nia Allegro). Ja w ten sposób zbudowałem back office mojej firmy i uruchomiłem drugi kanał sprzedaży poza Allegro. Można po- wiedzieć, że Allegro samo w sobie dało mi narzędzie do prowadze- nia działalności handlowej poza serwisem. 10 Wstęp Jak możesz się domyślać, Allegro musi udostępniać sprzedawcom dane kontrahentów, ponieważ inaczej nie można doprowadzić do zakończenia transakcji na rynku. Jednak takie działanie daje duże możliwości aktywnym sprzedawcom. Pozwala zbudować własną bazę klientów i wykorzystywać ją do powtórnej sprzedaży. Pierw- sza część tej książki opisuje szczegóły tworzenia bazy danych i jej wykorzystywania na potrzeby własnej działalności, jak również tłu- maczy, na czym polega kompletność danych i ich integracja z dal- szymi działaniami marketingowymi. Druga część odkrywa nowoczesne aspekty marketingu interneto- wego i nieinternetowego, które razem dają efekt synergii (2 + 2 = 5) w sprzedaży wtórnej wśród stałych klientów. Przedstawiam tu kon- kretne techniki i sposoby tworzenia ofert sprzedażowych oraz ich rozsyłania wśród Twoich klientów pozyskanych na Allegro. Do procesu sprzedaży musisz podchodzić w sposób otwarty i od- ważny, aby móc wyprzedzić konkurencję. I tu słowo klient powin- no być rozumiane przez Ciebie w znacznie szerszym kontekście. Kto powiedział, że jednej osobie masz sprzedać tylko jeden pro- dukt? To błędne myślenie. Siłą każdej firmy są stali klienci, któ- rzy kupują cyklicznie coraz więcej i częściej. Jak myślisz, po co powstał najbardziej znany program lojalnościo- wo-punktowy PayBack? Ten największy w Polsce system premiowy ma przyciągać klientów nieskończenie wiele razy po to, aby firmy w nim uczestniczące mogły stale zarabiać na tych samych kupują- cych. Jednak na potrzeby nieco mniejszej firmy niż Real, BP czy Alle- gro możesz wdrożyć coś prostszego, ale równie skutecznego. Siłą przedsiębiorcy jest podążanie za zmianami i kreowanie nowej rze- 11 Wojciech Cywiński czywistości. Być może odniesiesz większy sukces, niż przypusz- czasz i zarobisz dwa razy więcej pieniędzy niż teraz. W trzeciej części pokazuję Ci, jak wykorzystać swoją bazę danych i przekaz marketingowy, aby skutecznie sprzedawać, nie płacąc nikomu żadnej prowizji. Proces wtórnej sprzedaży jest tym klu- czowym elementem, który doprowadził wielu przedsiębiorców do milionów. W ostatniej części odpowiadam na najczęściej zadawane pytania odnośnie stosowania prezentowanych przeze mnie technik i ich odbioru. Życzę Ci miłej i owocnej lektury. Część I Baza danych Twoich klientów z Allegro Prowadzenie działalności na Allegro Jak już wcześniej wspomniałem, prowadzę legalną działalność han- dlową i do takiej formy zachęcam również Ciebie. To nieprawda, że pierwszy milion trzeba ukraść. Niepotrzebne Ci są układy ani wyjątkowe znajomości, żeby zarabiać duże pieniądze. Potrzebujesz jednej najważniejszej umiejętności — umiejętności sprzedaży. Często zadaję pytania takie, jak: — Czy umiesz sprzedawać? — Czy zajmujesz się sprzedażą? — Czy jesteś w stanie sprzedać jakikolwiek produkt? Moi rozmówcy najczęściej są skonsternowani, a z odpowiedzią jest duży problem. Większość z nich boi się sprzedaży. Boją się kontaktu z drugim człowiekiem, który ma w podtekście cel — dokonanie sprzedaży i zysk. Mówię o tym dlatego, że sam kiedyś bałem się sprzedaży i od razu jestem w stanie rozpoznać ten sam lęk w oczach innego człowieka. Jednak mam dla Ciebie świetną informację: sprzedaży możesz się nauczyć. Biznes i handel to pewnego rodzaju gra, w której musisz nauczyć się wygrywać z przeciwnikami (konkurentami). Same pieniądze są tylko końcowym elementem tej gry (ewentualną wygraną). Jednak, podobnie jak każda gra, jej celem jest aktywne i wszech- stronne życie przedsiębiorcy. Sprzedawca, inaczej przedstawiciel handlowy czy handlowiec, to najpiękniejszy zawód świata, ponie- 15 Wojciech Cywiński waż uczy człowieka przełamywania wewnętrznych barier. Uczy kontaktu z innymi ludźmi, życzliwości, no i przede wszystkim odwagi. Aby dostać się do prezesa jakiejkolwiek firmy, trzeba mieć odwagę. Aby przebić się przez sekretariat i umówić się na spotkanie bądź wtargnąć znienacka do biura, trzeba mieć bardzo dużą odwagę. Jako przedsiębiorca pokonałeś barierę, której nie jest w stanie po- konać ponad 91 społeczeństwa — założyłeś firmę. Gratuluję! To już Wielki Sukces. W ostatnim czasie, przez ponad pół roku, pracowałem jako Han- dlowiec — pisane przez wielkie H. Nauczono mnie wtedy odwa- gi wychodzenia naprzeciw innym ludziom i konfrontacji twarzą w twarz. Taka raz nabyta umiejętność towarzyszy człowiekowi przez całe życie. Podobnie jest z Allegro. To, co mnie dziwi, to fakt, że mimo iż do- konałem już setek zakupów przez ten serwis aukcyjny i inne sklepy internetowe, to wciąż żaden z tych sprzedawców nie odezwał się do mnie po raz drugi. A przecież znam ich poziom obsługi i jestem otwarty na dalsze zakupy, ponieważ nie mam bariery kontaktu. I każdy klient tak ma, kiedy dokonał już pierwszego, najważ- niejszego, zakupu. Wracając do Allegro. Jako sprzedawca masz ułatwioną sytuację, ponieważ po każdej sprzedaży otrzymujesz pełne dane swojego klienta. Imię i nazwisko, dokładny adres zamieszkania, telefon, ad- res mailowy. Często za sprawą samych klientów, którzy do Ciebie piszą, otrzymujesz dodatkowe dane adresowe do pracy, numery NIP, kolejne adresy mailowe i wiele innych informacji. Prowadząc normalny sklep, musiałbyś korzystać z kwestionariuszy ankiet 16 Prowadzenie działalności na Allegro wypełnianych dobrowolnie i z kart stałego klienta, aby uzyskać chociaż część tych danych. W zwykłej rozmowie kasjera z klien- tem nie ma miejsca na wymianę danych. W Allegro czy sklepie internetowym jest to podstawa. I w tym widzę wielką przewagę Twojej firmy internetowej nad konkurencyjną firmą niedziałającą w internecie. Pozyskiwanie danych kontrahentów Skoro rozwój technologiczny pozwolił na rozszerzenie gospodarki o branżę handlu internetowego, to dlaczego ponad 40 firm inter- netowych nie przekracza miesięcznych przychodów na poziomie 10 000 zł? Odpowiedzią są bazy danych klientów. Liczba internautów dokonujących zakupów w sieci rośnie z roku na rok. Apogeum tego procesu zostanie osiągnięte za kilkadziesiąt lat, kiedy to 100 społeczeństwa będzie miało dostęp do interne- tu (w Norwegii ten poziom osiągnięto w 2010 roku!), a zakupy online staną się tak powszechne, jak codzienne zakupy w hipermarkecie. Jako sprzedawca internetowy powinieneś być tego świadomy. Ta zmiana niesie za sobą ogromne zyski, o ile tylko umiesz wykorzy- stać możliwości płynące z uzyskanych danych. Jeśli dzisiaj przygo- tujesz się na nadchodzące zmiany, stworzysz blokadę wejścia na Twój rynek dla przyszłych potencjalnych przedsiębiorców oraz utrwalisz swoją siłę. Utrzymanie lojalności jednego klienta, który dokonał już zakupu w Twoim sklepie bądź na Twojej aukcji, jest pięciokrotnie tańsze od pozyskania nowego klienta z zewnątrz. Sam możesz do tego dojść. Szukając nowych klientów, wydajesz duże sumy na pozycjo- nowanie strony, promocję aukcji, prowizje od polecenia i każdora- zowej sprzedaży. Do tego dochodzą inne koszty zmienne, które są różne w zależności od Twojej specjalizacji. 18 Pozyskiwanie danych kontrahentów Posiadając dane już raz pozyskanego klienta, możesz wydać znacz- nie mniej na dotarcie do niego ze swoją ofertą, a często nawet mo- żesz to zrobić, nic za to nie płacąc. Co ciekawe, bardzo często sprzedasz mu znacznie więcej, ponieważ taki klient jest pewny Cie- bie jako sprzedawcy. Ma przełamaną pierwszą barierę i nie musisz go szukać za pieniądze. Taki klient jest „darmowy”. Dlatego tak ważne jest utrzymywanie obsługi klienta na najwyższym poziomie. Nawet jeśli klient marudzi i ma pełno „ale”, to jest Twoim poten- cjalnym kandydatem na wtórnego „przyjaciela”. Dlatego postępuj zgodnie z pierwszą zasadą: Traktuj wszystkich klientów z jednakowym szacunkiem. Zbieranie danych klientów jest niezmiernie istotne ze strategicz- nego punktu widzenia rozwoju Twojej firmy. W zależności od metod wykorzystywania tych danych, każde wysłanie kolejnej oferty przynosi jakiś odzew i dodatkową sprzedaż. Warto tutaj przypomnieć definicję krańcowej wartości sprzedaży. Jeżeli Twoja firma jest rentowna i uzyskuje realne dochody, to każdy dodatkowo sprzedany produkt będzie dla Ciebie czystym zyskiem. Przykład: tajemnica biletów lotniczych za 1 zł Wartość krańcowa sprzedaży jest całą tajemnicą biletów lotniczych za 1 zł. Jeżeli samolot ma już zapełniony pokład w ustalonej procento- wej liczbie siedzeń, przy której wszystkie koszty rejsu są pokryte, każ- dy dodatkowo sprzedany bilet na ten rejs jest czystym zyskiem firmy lotniczej. Stąd pozostałe miejsca można sprzedawać po dowolnych cenach. Kilka z nich sprzedawanych jest dla zachęty za symboliczne 1 zł. Przykładem jednej z najbardziej dochodowych linii lotniczych na świecie, która ma bardzo wysokie zyski z krańcowej wartości sprzedaży, jest firma RyanAir z Dublina (rentowność sprzedaży na poziomie 30 rocznie). To wysoki wskaźnik, biorąc pod uwagę fakt, 19 Wojciech Cywiński iż najbardziej dochodową branżą na świecie jest branża farmaceu- tyczna ze wskaźnikiem rentowności na poziomie 26 rocznie. Tak samo jest ze sprzedażą produktów przez internet. Największy zysk powstanie przy sprzedaży, która nie generuje kosztów, czyli np. dodatkowy e-mail wysłany do klienta, który od razu zdecydu- je się na sprzedaż. Równie dobrze może to być telefon, SMS czy zwykły list. Przeciętny koszt oscyluje w przedziale 0–1 zł na klienta (minuta rozmowy, znaczek czy wiadomość tekstowa). A jeśli sprzedajesz produkt wart 200 zł, na którym zarabiasz 60 zł netto, to co powiesz na taką statystykę: 1000 rekordów 2 0 zł 60 zł × 1000 × 0,02 = 1200 zł 200 zł × 20 = 4000 zł Przykładowa baza klientów Skuteczność oferty i mailingu interneto- wego Koszt stworzenia i wysłania Krańcowy zysk ze sprzedaży Wygenerowany obrót 1200 zł czystego zysku bez dodatkowych kosztów Allegro i prowi- zji od sprzedaży. A przecież każdy sprzedawca ma różne produk- ty w swojej ofercie i inną (często bardzo zróżnicowaną) marżę na każdym z nich. Czy zbieranie danych klientów jest opłacalne? I dlaczego ogrom- ne korporacje potrafią zapłacić setki tysięcy złotych, aby pozyskać odpowiednie dane od innej firmy? Ważne! Policz sobie, ile pieniędzy wydałeś od początku swojej działalności na Allegro i dlaczego miałbyś nie wykorzystywać da- nych, za które tak słono zapłaciłeś? Zbudowanie drugiego kanału sprzedaży jest znacznie tańsze od ciągłego pompowania pieniędzy w serwis Allegro. Formy kontaktu Istnieje bardzo wiele form kontaktu z klientem. Im bardziej wyra- finowane i oryginalne, tym skuteczniejsze. Jednak sukces formy kontaktu zależy w głównej mierze od przywiązania do niej same- go klienta. Inaczej reagują na przekaz ludzie młodzi, do których możesz wysyłać nagrania wideo, a inaczej ludzie starsi, którzy wolą otrzymać przesyłkę pocztową z wydrukowanym blankietem płat- ności. Z tego względu wiek jest kolejnym ważnym kryterium fil- trowania bazy danych. Poniżej przedstawiam najbardziej skuteczne formy kontaktu z klientem, które sam przetestowałem. Direct Mailing — wysyłka maili Największym skarbem internetu są listy adresowe. Dzięki mai- lingowi możesz zarabiać do 200 więcej! Taki jest właśnie mój rekord. I cały czas czeka na pobicie. Tworzenie listy adresowej jest proste. Możesz sam tworzyć dowol- nie skonfigurowaną listę mailingową w Excelu bądź mieć specjal- ny program do tworzenia i przechowywania takiej listy. Ważne jest jednak to, aby taka lista była funkcjonalna! Po co Ci dane klientów, skoro z nich nie korzystasz? Mając dane w Excelu bądź we własnym programie do odbioru poczty, nie możesz wysyłać ofert na masową skalę i nie możesz stosować personalizacji e-maili (do każdego zwracać się po imie- niu oraz do każdego pisać „indywidualne” maile). W pierwszym 53 Wojciech Cywiński przypadku wszystko modelujesz ręcznie. W drugim klienci widzą, że wysłałeś e-mail do całej rzeszy ludzi, co powoduje, że tracisz na wiarygodności i przekazujesz innym cenne dane. Czym więc są funkcjonalne listy adresowe? Istnieją specjalne programy, które pozwalają zbierać adresy e-mail i inne dane klientów, a następnie ustawiają je w kolejności zapisu. W ten sposób tworzy się lista z danymi osób, które np. już u Ciebie kupiły. Za pomocą tego samego programu możesz do tych osób stale wysyłać nowe wiadomości i oferować swoje produkty. Oprogramowanie do wysyłania e-maili jest funkcjonalną częścią przy bazie danych i systemie zarządzania nią. De facto możesz nie mieć jeszcze profesjonalnego systemu CRM, ale program do wy- syłania ofert o wysokim stopniu personalizacji jest dla Ciebie nie- odzowny jako dla allegrowego sprzedawcy. Jeśli kumulujesz potężne ilości danych ze swojej działalności han- dlowej na Allegro, konieczne jest, byś swoich klientów dalej pro- wadził za rękę. Jeśli tego nie robisz, to popełniasz grzech mar- notrawstwa i blokujesz swój wzrost. Pamiętaj: Lista adresowa służy do stałego kontaktu z klientami. Jeżeli posiadasz taką listę i z niej nie korzystasz, to skasuj ją. Nie zaśmiecaj sobie dysku i serwerów. Dalej licz na łut szczęścia i módl się o pozyskiwanie nowych klientów. Lista adresowa (zbiór e-maili i danych osobowych) może Ci posłu- żyć tylko do jednej czynności — zwiększania sprzedaży. Nie ma ona więcej zastosowań. Jeśli chodzi o tworzenie takiej listy, to służą do tego specjalne pro- gramy, takie jak ImpleBot (www.ImpleBot.pl) bądź jego allegro- 54 Formy kontaktu wa wersja AlleBot (www.AlleBot.pl). Jest on bardzo prostą wersją tego, czego naprawdę potrzebujesz, jednak nie pozwala na dużą elastyczność w pracy sprzedawcy. Gdybyś chciał do woli korzystać z takiego rozwiązania, musiałbyś słono płacić za rejestrację każ- dego nowego adresu e-mail, pod którym chciałbyś występować. Co więcej, nie możesz do końca formatować e-maili wg własnego uznania, gdyż są pewne blokady systemowe, a raz stworzona lista adresowa pod jednym adresem nie może zostać przerzucona pod inny. To powoduje, że systemy abonamentowe są mniej wydajne od tych, które mogą Ci służyć przez lata i realnie wspierać Twój biznes. Dlatego moja rada brzmi: zapłać programiście za program napisa- ny specjalnie dla Ciebie! Na przykładzie swojej działalności sprawdziłem, że nie warto ko- rzystać z produktów uniwersalnych (dobrych dla każdego). W dzi- siejszej dobie rozwoju informatyki i indywidualnych potrzeb każ- dego sprzedawcy potrzebne są produkty uszyte na miarę. Ja z takiego właśnie korzystam. Mój program do wspierania sprze- daży jest w pełni kompatybilny z moją bazą danych i jest dla mnie źródłem ogromnych oszczędności (ponieważ nigdzie nie płacę za wystawiane oferty) oraz narzędziem do zwiększania zysków (sys- tem codziennie generuje mi dodatkowe zamówienia). Aby wdro- żyć taki system, warto się przyłożyć raz a dobrze. Mój program kosztował mnie 500 zł netto (610 zł brutto) i zwrócił mi się w pierwszym miesiącu korzystania. Po pierwsze, zlikwido- wałem swój sklep na Allegro. Zauważyłem, że wystawianie przed- miotów w sklepie jest tanie, ale trudniej do nich trafić, natomiast prowizje od sprzedaży są większe niż na zwykłych aukcjach. Po drugie, zacząłem wystawiać mniej aukcji. Średni koszt wystawienia aukcji promowanej w moim przypadku wynosi 14,45 zł. Standar- 55 Wojciech Cywiński dowo w ciągu jednego miesiąca wystawiałem ich około 40 (czyli 144,50 zł do zapłaty tygodniowo) oraz płaciłem prowizje od sprze- daży (średnio sprzedawałem 15 produktów tygodniowo). Po zainstalowaniu systemu mailingowego ta statystyka znacząco się poprawiła. Dzisiaj wystawiam średnio 7 aukcji promowanych raz na 2 tygodnie (7 × 14,45 = 101,15 zł), co daje miesięcznie ok. 350 zł z prowizjami od sprzedaży. Tabela 1. Statystyka opłat Allegro. Opłaty sprzed zainstalowania Mailera Wystawianie aukcji miesięcznie 40 × 14,45 zł = 578 zł Prowizje od sprzedaży miesięcznie Jedna prowizja: 2 zł + 3 od warto- ści powyżej 50 zł (średnia cena mo- jego produktu 159 zł) Abonament miesięczny za sklep Allegro Prowizje od sprzedaży w sklepie 4 zł + 6 od wartości powyżej 50 zł (średnia sprzedaż to 25 produktów w średniej cenie 149 zł) 55 × 2 zł + 55 × 3,27 = 289,85 zł 9,99 zł 25 × 4 zł + 25 × 5,94 = 248,50 zł Łączne średnie koszty miesięcznie 1 126,34 brutto Źródło: Opracowanie własne autora na podstawie danych z Allegro i własnej sprzedaży. Dużo? Myślę, że jako sprzedawca równie dotkliwie odczuwasz wy- sokie prowizje z tytułu wszelkich opłat na Allegro. Ale pamiętaj, że jesteś przedsiębiorcą! 56 Formy kontaktu Nadrzędny cel ekonomiczny każdego przedsiębiorcy to minima- lizacja kosztów. Tabela 2 Statystyka opłat Allegro po zastosowaniu Mailera Opłaty po zainstalowaniu Mailera Wystawianie aukcji miesięcznie 14 × 14,45 zł = 202,30 zł Prowizje od sprzedaży miesięcznie Jedna prowizja: 2 zł + 3 od warto- ści powyżej 50 zł (średnia cena mo- jego produktu to 159 zł) 35 × 2 zł + 35 × 3,27 = 184,45 zł Łączne średnie koszty miesięcznie 386,75 zł brutto Źródło: Opracowanie własne autora na podstawie danych z Allegro i własnej sprzedaży. Skąd taka różnica? Dużą część obowiązków marketingowo-sprzedażowych prze- jął mój system mailingowy, który obsługuje moją listę adresową. Z zestawień w tabelach możesz wyczytać, że na samym Allegro sprzedaję dzisiaj mniej. I to prawda. Ponieważ Allegro służy mi już tylko do pozyskiwania nowych klientów i nowych wpisów do bazy danych. Drugi kanał sprzedaży to Mailer. Od strony technicznej jest to zaimplementowany system, który działa oddzielnie. Jako autor i kolega po fachu przedstawiam Ci poniżej mój pro- gram, który z powodzeniem też możesz wdrożyć. Ten program powstał na moje indywidualne zamówienie (potrzeby sprzedażowe). Jest on w pełni funkcjonalny i pozwala mi skutecz- nie przeprowadzać akcje sprzedażowe. Omówię Ci teraz wszystkie jego funkcje i walory sprzedażowe. 57
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Aukcje internetowe... i co dalej?
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: