Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00219 003613 18781902 na godz. na dobę w sumie
Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów - książka
Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów - książka
Autor: , Liczba stron: 216
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4069-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> webmasterstwo >> funkcjonalność stron
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

UX pochodzi od słów user experience. Jest to strategia, dzięki której tworzy się udane aplikacje, czyli takie, które lubią użytkownicy. UX wymaga umiejętnego powiązania etapu planowania biznesu z fazą projektowania. Aby zweryfikować decyzje projektowe i potrzeby biznesowe, trzeba przeprowadzić szereg badań. Jest to bardzo ważny element cyklu projektowego, jednak wymaga opanowania określonego zestawu narzędzi i technik. Poza zagadnieniami technicznymi przydaje się wiedza z zakresu psychologii i socjologii. To wszystko sprawia, że badania produktów są uważane za skomplikowane, a zasady ich prowadzenia są osnute aurą tajemniczości.

Dzięki tej niezwykle praktycznej książce przekonasz się, że wprowadzenie strategii UX nie jest magią, a ich poprawne przygotowanie i przeprowadzenie jest kwestią zaznajomienia się z określonym instrumentarium. Nauczysz się stosować narzędzia, dzięki którym skutecznie zrealizujesz program przydatnych badań.

Książkę podzielono na cztery części: krótkie wprowadzenie do tematyki badań UX, planowanie i przygotowania, facylitacja badań oraz prowadzenie analiz i raportowanie. Bardzo szczegółowo opisano, w jaki sposób należy wykonywać badania, wskazano również, czego robić nie wolno. Krótkie ćwiczenia, które znalazły się w każdym rozdziale, z pewnością pomogą w utrwaleniu zdobytej wiedzy.

W tej książce znajdziesz między innymi:

UX: użytkownik pokocha to „coś”!


Autorzy są ekspertami w projektowaniu UX.

Brad Nunnally często wypowiada się o metodach badawczych i technikach projektowania. Prowadzi badania, modeluje, projektuje i testuje aplikacje. Współpracuje z klientami z takich branż jak finanse, medycyna, farmacja i usługi publiczne. Mieszka w St. Louis w stanie Missouri.

David Farkas współpracował z firmami o różnej wielkości. Zajmował się tworzeniem procesów projektowych od podstaw i rozwijał istniejące. Tworzył między innymi systemy usług finansowych i sklepy internetowe. Mieszka w Filadelfii w stanie Pensylwania.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: UX Research: Practical Techniques for Designing Better Products Tłumaczenie: Maksymilian Gutowski ISBN: 978-83-283-4069-5 © 2018 Helion S.A. Authorized Polish translation of the English edition of UX Research ISBN 9781491951293 © 2017 Brad Nunnally and David Farkas. This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all rights to publish and sell the same. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/badaux Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Przedmowa ............................................................................................................... 13 Wstęp........................................................................................................................ 15 I. Wprowadzenie Badania w przemyśle Analityka i laboratoria Inżynieria przemysłowa Motoryzacja Czynniki ludzkie Złoty trójkąt 1. Historia prac badawczych........................................................................................... 21 21 21 23 23 24 24 25 25 27 29 31 31 32 GOMS Definicje GOMS GOMS w praktyce: KLM Komputery, internet i badania współcześnie Historia badań UX Skąd wzięły się badania UX? Uwagi końcowe II. Planowanie i przygotowania Dlaczego wymyślanie dobrych pytań jest takie trudne? 2. Udane badania wymagają dobrych pytań................................................................... 35 35 36 36 37 38 Rola pytań w badaniach Dobre pytania nie zawsze są dobre Czasem warto łamać zasady Lata praktyki i porażek 5 Poleć książkęKup książkę Podstawowa struktura pytania Wprowadzenie Temat pytania Drabina semantyczna Przejście do kolejnego pytania Formułowanie pytań Nawiązanie do celów badania Otwieranie się na nowe obszary tematyczne Rozwijanie konwersacji Jak zadawać różne rodzaje pytań? Proces Wyjaśnienie Opis Czas Utrudnienia i przeszkody Ideały i marzenia Jak przećwiczyć zadawanie pytań? Współpracownicy i próby Ćwiczenie: burza mózgów Uwagi końcowe 38 39 39 39 39 39 39 40 40 42 42 42 42 42 43 43 43 43 43 46 Trzy zakresy badań Wgląd Ewaluacja Generacja Rodzaje metod badawczych Gdzie można się zetknąć z badaniami ilościowymi? Czym nie są badania ilościowe? Ilościowe metody badawcze....................................................................................... 47 47 Badania ilościowe od podstaw 48 49 49 50 50 50 50 50 51 52 54 55 55 56 57 57 58 59 Analiza danych systemowych Ankiety Test drzewa Śledzenie wzroku Testowanie A/B Sortowanie kart Inne metody Metody ilościowe: kiedy i gdzie stosować? Metody ilościowe: kiedy nie stosować? Ćwiczenie: zapoznanie z badaniami ilościowymi Uwagi końcowe 3. 6 (cid:95) Spis treści Poleć książkęKup książkę 4. Trzy zakresy badań — powtórka Gdzie można się zetknąć z badaniami jakościowymi? Czym nie są badania jakościowe? Wstępne planowanie Odkrywanie i eksploracja Testowanie i weryfikacja produktu Projektowanie partycypacyjne Dodatkowe metody Jakościowe metody badawcze.................................................................................... 61 Badania jakościowe: poczuj to 61 62 63 63 63 65 68 69 70 72 72 72 72 73 74 75 75 Metody jakościowe: kiedy i gdzie stosować? Metody jakościowe: kiedy nie stosować? Ilościówka i jakościówka — idealne połączenie Persony oparte na danych Podróże klienta oparte na danych Projektowanie oparte na danych Ćwiczenie: zapoznanie z badaniami jakościowymi Uwagi końcowe Ilościówka i jakościówka: jak wybrać? Jakie masz pytania? Potrzeby interesariuszy Wielkość próby Lokalizacja próby Budżet Harmonogram 5. Wybór metod............................................................................................................. 77 77 77 77 78 78 78 78 79 80 80 81 82 Ćwiczenie: wybierz skuteczną metodę Uwagi końcowe Co się sprawdza? Co się nie sprawdza? Łączenie metod Planowanie logistyki sesji Dokumentacja Przygotowanie sesji Porządkowanie po sesji Podróże Badania zdalne 6. Logistyka................................................................................................................... 83 83 83 85 86 87 87 87 90 Pakiet powitalny Cele badawcze Spis treści (cid:95) 7 Poleć książkęKup książkę Scenariusz wywiadu Dokumenty prawne Honorarium Uwagi końcowe 90 91 95 96 Identyfikacja uczestników Jak wygląda kwestionariusz selekcyjny? Podstawowe dane demograficzne Dane behawioralne Kwoty Wcześniejsze badania jakościowe Bieżące raporty analityczne Segmenty klientów Profile użytkowników Kwestionariusz selekcyjny 7. Rekrutacja................................................................................................................. 97 97 97 98 98 98 100 100 102 102 103 104 104 104 107 108 108 110 110 110 110 111 112 Rekrutacja wewnętrzna a rekrutacja publiczna Rekrutowanie samodzielne Outsourcing rekrutacji Układanie harmonogramu Respondenci zapasowi Produkt jeszcze nie ma użytkowników Niewielka grupa docelowa Zwykłe wymówki Ćwiczenie: przygotowanie kwestionariusza selekcyjnego Uwagi końcowe Wyzwania związane z rekrutacją Metody rekrutacji III. Prowadzenie badań Próby Reguły postępowania Określanie ról Obserwacja 8. Przygotowanie sesji badawczej ................................................................................ 115 115 115 117 118 119 119 119 119 121 121 Na początek formalności Zacznij powoli Pomału zwiększaj szczegółowość rozmowy Praktyka czyni mistrza Nie bój się zmian Przebieg sesji 8 (cid:95) Spis treści Poleć książkęKup książkę Dodatkowe pytania Zakończenie Ćwiczenie: przygotowanie do zebrania Uwagi końcowe 122 123 123 123 Standardy interakcji Względy kulturowe Rozmowy towarzyskie Stwórz odpowiednią atmosferę Wyczuj zakończenie sceny Ubierz się odpowiednio Bądź taktownym gościem Szanuj osobistą przestrzeń uczestników Stosuj najlepsze praktyki dotyczące współdzielenia ekranu 9. Zarządzanie ludźmi...................................................................................................125 125 126 126 126 127 127 127 128 129 129 129 130 130 130 131 131 Pytania przygotowujące Notowanie Rozgrzewka Rozmowy w biurze Rozmowy przy kawie Ćwiczenie: rozmowy towarzyskie Uwagi końcowe 10. Zasady improwizacji Wszystko jest prawdziwe Nie staraj się być śmieszny Porażka to nie koniec świata Wsłuchaj się w scenę Zapewnianie wsparcia Czas i miejsce Podnoszenie poprzeczki Najlepsza oferta Nie jesteś gwiazdą Zapamiętuj wszystko Improwizacja............................................................................................................133 133 Czym jest improwizacja? 133 Improwizacja dla mas 134 134 135 136 136 137 138 139 141 142 142 143 143 145 147 147 Ćwiczenie: improwizowane upraszczanie Uwagi końcowe Improwizacja w projektowaniu Improwizacja w badaniach Praktyczne zastosowania technik improwizacyjnych Spis treści (cid:95) 9 Poleć książkęKup książkę Mowa ciała Mikroekspresja Względy kulturowe Umiejętności miękkie niełatwo zdobyć Czym jest mowa ciała? Dlaczego mowa ciała jest ważna? Jak używać mowy ciała? Najważniejsze sygnały mowy ciała Czym są umiejętności miękkie? Dlaczego umiejętności miękkie są ważne? Umiejętności miękkich można się nauczyć Praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka 11. Facylitacja ............................................................................................................... 149 149 150 150 150 151 151 151 151 152 154 156 157 157 157 159 159 159 159 159 159 160 160 Dlaczego mikroekspresja jest ważna? Jak wykorzystywać mikroekspresję? Najważniejsze sygnały mikroekspresji Ćwiczenie: odczytywanie komunikatów niewerbalnych Odrób pracę domową Odnoś się z szacunkiem Imituj Obserwuj Pytaj Uwagi końcowe Czym są debriefingi? Do czego służy debriefing? Planowane sesje debriefingowe Spontaniczne sesje debriefingowe 12. Debriefing ............................................................................................................... 161 161 161 161 162 164 164 167 170 170 171 172 172 Weryfikacja celów Informuj centralę na bieżąco Zapisywanie spostrzeżeń na żywo Ćwiczenie: omawianie spostrzeżeń Uwagi końcowe Otwarte badania Obniżanie ryzyka Debriefingi kierują badaniami 10 (cid:95) Spis treści Poleć książkęKup książkę IV. Analiza i raportowanie Na co komu analiza? Metody analizy Analiza w projektowaniu produktów Produkcja przemysłowa i inżynieria Projektowanie gier Czym jest punkt danych? Wykorzystanie punktów danych Pomiar punktów danych Planowanie czasu 13. Porządkowanie chaosu .............................................................................................175 175 175 176 177 177 178 182 182 184 184 185 186 187 188 188 188 188 188 189 Projektowanie Strategia Komunikowanie wniosków Ćwiczenie: koneser batoników Uwagi końcowe Diagramy pokrewieństwa Mapowanie kwadrantów Mapowanie częstotliwości Analiza spektrum Wnioski kierują projektowaniem Rodzaje prezentacji Wątki do podjęcia w prezentacji Podsumowanie dla kierownictwa Pełny raport Nagrania audiowizualne Cytaty Materiały badawcze i diagramy 14. Prezentowanie wniosków.........................................................................................191 191 191 192 192 194 194 201 201 201 201 201 202 203 203 204 Raportowanie Udowadnianie zwrotu z inwestycji Stosowanie różnych form narracyjnych Ćwiczenie: opracowanie struktury raportu z badań Uwagi końcowe Zespół Interesariusze Wykorzystanie rezultatów Spis treści (cid:95) 11 Poleć książkęKup książkę Badania zaczynają się od zadania pytań O czym wiemy, że wiemy? Czego chcemy się dowiedzieć? 15. Maksymalne wykorzystywanie wniosków................................................................. 205 205 205 207 207 207 208 209 210 210 Badania nigdy się nie kończą Zaplanuj dalsze działania Zagłębiaj się dalej Integracja badań Bycie badaczem to styl życia Uwagi końcowe Skorowidz ............................................................................................................... 211 12 (cid:95) Spis treści Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 2. Udane badania wymagają dobrych pytań Nawet nie próbuję udawać, że znamy wszystkie odpowiedzi. Ale nad pytaniami na pewno warto się zastanowić. — Arthur C. Clarke Badania zawsze były elementem rozwoju produktów i ich projektowania, jak już wspomnieliśmy w poprzednim rozdziale. We współczesnym świecie nie jesteśmy ograniczeni do życia w jednej społeczności, populacji czy lokalizacji geograficznej. Dzisiejsze produkty rozprzestrzeniają się po całym świecie, niekiedy w dość nieoczekiwany sposób. Z czasem mogą zacząć być używane do innych celów, niż pierwotnie zakładano, a badania umożliwiają nam wskazanie konkretnych zmian, które warto wprowadzić. Aby zespół mógł prowadzić rzetelne badania i gromadzić dane umożliwiające szybkie doskonalenie projektu, musisz się orientować, jakie właściwie pytania chcesz zadawać. Nie wszystkie pytania są równie wartościowe, dlatego warto zrozumieć, co decyduje o jakości pytań i inicjatyw badawczych. Jeśli kiedykolwiek udało Ci się wypytać drugą osobę o coś konkretnego, zapewne wiesz, że zadawanie „dobrych” pytań jest raczej sztuką niż ścisłą nauką. W tym rozdziale omówimy niuanse tej sztuki oraz metody do wykorzystania w ramach opracowywania pytań, które pomogą Ci zgłębić konkretne zagadnienia i wyeliminować czynniki takie jak nieuświadomione uprzedzenia i osobiste poglądy. Przedstawimy też krótkie ćwiczenie, którego wykonanie pozwoli Ci szybko zweryfikować trafność pytań dotyczących sposobu, w jaki użytkownik korzysta z produktu. Dlaczego wymyślanie dobrych pytań jest takie trudne? Badacze zawsze męczą się ze spisywaniem pytań, które chcieliby zadać respondentom. Staje się to wprawdzie coraz łatwiejsze z biegiem czasu i w miarę zdobytego doświadczenia, ale pisanie scena- riuszy wywiadów i planów testowych nigdy nie jest proste. Ostatecznie wszyscy jesteśmy tylko ludźmi podatnymi na własne słabości i ograniczenia. Dlaczego wymyślanie dobrych pytań jest takie trudne? (cid:95) 35 Poleć książkęKup książkę Wystarczy uwzględnić czynniki społeczne, osobiste, zawodowe, a niekiedy też logistyczne, które mogą utrudnić nam poprowadzenie rozmowy z drugą osobą, aby się przekonać, że naprawdę mamy pod górkę. Wzięcie tych wszystkich czynników pod uwagę jeszcze przed rozpoczęciem badań jest nie lada wyczynem, przez co spisanie pytań, które pozwolą uzyskać przydatne informacje, może wydawać się przytłaczającym zadaniem. Od czegoś trzeba jednak zacząć, aby móc się zorientować, jakie pytania się sprawdzają, a jakie niczemu nie służą. Aby pomóc Ci w tym zakresie, musimy najpierw omówić rolę, jaką pytania pełnią w ramach prowadzenia jakichkolwiek badań. Rola pytań w badaniach Prowadzenie badań jest trudne, jeśli się nie wie, na jakie pytania poszukuje się odpowiedzi. Każda inicjatywa badawcza zaczyna się od zaistnienia potrzeby dowiedzenia się, dlaczego coś się dzieje, co ludzie robią w określonych okolicznościach i jak wykonują najważniejsze działania. Aby zna- leźć odpowiedzi, musimy dobrać sobie rozmówców i trafnie sformułować pytania, tak aby przejść do sedna. W przeciwnym wypadku wszystko sprowadzi się do zabawy w zgadywanki i poruszania się po omacku. Choć takie poczucie swobody badawczej może kusić, w rzeczywistości prowadzi ona jedynie do samych porażek i może uniemożliwić stworzenie produktu. Dobre pytania nie zawsze są dobre Nawet nie wiesz, ile razy zdarzyło nam się napisać to jedno genialne pytanie i pomyśleć sobie: „Ha! Wyciągniemy z tego masę przydatnych informacji”, żeby później, w trakcie sesji badawczej, okazało się, że nie wywołało ono oczekiwanej reakcji. Takie sytuacje zdarzają się wszystkim bada- czom i Ciebie też to czeka. Ale nie ma w tym nic złego! Złe pytania można wyeliminować w fazie planowania, jeśli tylko potrafi się je rozpoznać. Poniżej przeczytasz o czynnikach, które mogą prowadzić do uzyskiwania słabych lub dezorientujących wyników. Pytania tendencyjne Nietrudno jest ulec nadmiernej ekscytacji w trakcie badań. Może to doprowadzić do zadawania respondentom pytań w mniejszym bądź większym stopniu naprowadzających ich na odpowiedź, której oczekujesz. Takie tendencyjne pytania mogą utrudnić prowadzenie badań i zbieranie da- nych. Przykładem pytania naprowadzającego jest: „Jak używasz Outlooka do raportowania stanu prac?”. Lepiej byłoby spytać: „W jaki sposób raportujesz stan prac?”. To drugie pytanie pozwala na udzielenie bardziej zróżnicowanych odpowiedzi niż w przypadku pierwszego, które zwraca uwagę rozmówcy na konkretne zastosowanie poczty elektronicznej. Respondenci z reguły chcą być pomocni i umożliwić Ci uzyskanie wartościowych danych. Z tego względu, kiedy zadajesz im pytanie sugerujące oczekiwaną odpowiedź, zachęcasz ich do udzielenia takiej odpowiedzi, nawet jeśli nie jest ona adekwatnym opisem ich własnych przyzwyczajeń. Płytkie pytania Fundamentalna zasada głosi, że nigdy nie należy zadawać pytań, na które można udzielić odpo- wiedzi „tak” lub „nie”. W trakcie opracowywania kwestionariusza przekonasz się, że unikanie ich jest dość trudne. Tego typu pytania są niebezpieczne, ponieważ umożliwiają rozmówcom udzielanie 36 (cid:95) Rozdział 2. Udane badania wymagają dobrych pytań Poleć książkęKup książkę odpowiedzi bez namysłu. Na pytanie: „Czy używasz Yammera do prowadzenia dyskusji grupo- wych?” można szybko odpowiedzieć i przejść dalej. Rozmówcy nie muszą się namyślić, żeby udzielić odpowiedzi, a jednocześnie nie wiesz, czy ich potwierdzenie lub zaprzeczenie jest ważną informacją. Lepiej spytać: „Jak komunikujesz się z zespołem w ciągu dnia?”. Osobiste poglądy Wszyscy mamy swoje przekonania co do tego, jak produkty działają lub powinny działać. Takie przekonania i uprzedzenia mogą przekraść się do pytań, które zadajemy. Najlepiej wobec tego w jak największym stopniu zdystansować się do przedmiotu badań. Choć najbardziej rygory- styczna wersja tego zalecenia sugeruje zrezygnowanie z uczestnictwa w prowadzeniu wywiadów, my jesteśmy zdania, że wystarczy przygotować pytania ukierunkowane na produkt, klientów czy nawet związanych z produktem interesariuszy. Im mniej będzie Cię słychać w trakcie wywiadu, tym lepsze informacje uda Ci się zgromadzić. Tym samym powinieneś raczej zadawać pytania w rodzaju: „Opowiedz mi o swoich doświadczeniach z programami księgowymi” niż: „Zawsze męczę się z wystawianiem faktur; a jakie ty masz problemy z oprogramowaniem?”. Nieuświadomione uprzedzenia Nasze mózgi podejmują codziennie olbrzymie ilości decyzji, których w większości nawet nie jesteśmy świadomi. Na takie, a nie inne decyzje mogą wpływać normy społeczne, osobiste do- świadczenia bądź oczekiwania. Takie uprzedzenia i szablony myślowe są najtrudniejsze do wy- chwycenia. Nieuświadomione uprzedzenia sprawiają, że nie dostrzegamy, że cudze postrzeganie sytuacji może odbiegać od naszego. Aby uniknąć takich problemów, drąż temat jak najgłębiej, choćby miało Ci to sprawiać dyskomfort. Przykładowo uprzedzenia związane z płcią w miejscu pracy istnieją dlatego, że większość ludzi nawet nie jest ich świadoma. „Dokąd chodzicie z chło- pakami rozerwać się po pracy?” to pytanie tendencyjne płciowo, podczas gdy „Dokąd zespół chodzi rozerwać się po pracy?” jest bardziej neutralne. Czasem warto łamać zasady Jeśli dopiero raczkujesz jako badacz, to powinieneś wystrzegać się wymienionych powyżej czyn- ników. Jeśli jednak masz już kilka projektów badawczych za sobą, to z pewnością nie umknęło Twojej uwadze, że pytania tendencyjne i zero-jedynkowe można stosować umyślnie z realnym pożytkiem dla rozmowy. Możliwe jest nawet wykorzystanie osobistych poglądów i nieuświa- domionych uprzedzeń rozmówców, aby nawiązać głębszą dyskusję o tym, jak ludzie korzystają z produktów. Pytania tendencyjne Najlepiej je zadawać, kiedy podejrzewasz, że odpowiedź rozmówcy będzie sprzeczna z tym, co pytanie sugeruje. Możesz używać pytań naprowadzających do zdobycia zaufania rozmówcy i zweryfikowania jakiejś wcześniejszej jego wypowiedzi, która mogła wydać się niejednoznaczna. Przykład: Jak bardzo Twoich bliskich cieszą albumy fotograficzne, które dla nich robisz? Dlaczego wymyślanie dobrych pytań jest takie trudne? (cid:95) 37 Poleć książkęKup książkę Płytkie pytania Na początku sesji badawczej respondenci mogą czuć się niepewnie i muszą się dopiero przy- zwyczaić do uczestnictwa w rozmowie i odpowiadania na Twoje pytania. Płytkie pytania dają uczestnikom możliwość oswojenia się z rozmową, tak aby badacz mógł powoli przejść do rzeczy. Przykład: Jak często w ciągu dnia wchodzisz na Facebooka? Osobiste poglądy Popularnie rozumiany adwokat diabła — osoba, która przyjmuje poglądy przeciwne do swo- jego rozmówcy, aby zachęcić go do podzielenia się przemyśleniami i komentarzami — potrafi zajść daleko. Możesz oprzeć się na własnych przemyśleniach i opiniach, aby pogłębić dyskusję, podsuwając rozmówcy tezy, z którymi się nie zgadza. Przykład: Czy sądzisz, że reprezentacja Polski ma już Puchar Świata w kieszeni? Lata praktyki i porażek Praktyka jest jedynym sposobem na rozwinięcie własnych umiejętności badawczych. Pierwszym badaniom, które poprowadzisz, daleko będzie do ideału — i bardzo dobrze! Po każdej sesji będziesz dowiadywać się czegoś nowego, nawet jeśli zadawane pytania można było sformułować dużo lepiej. Twoim celem jest udoskonalenie ogólnego charakteru pytań i znalezienie sposobów na nawiązanie sensownej dyskusji z drugim człowiekiem, nie zaś traktowanie wywiadu jako serii pytań i odpowiedzi. Obaj doświadczyliśmy wielu porażek we wczesnych latach. Początkowo zadawaliśmy nadmiernie tendencyjne pytania i pomijaliśmy istotne obszary dyskusji, ponieważ sami nie wiedzieliśmy, czego właściwie szukamy. Dzięki mentorom, którzy oceniali nasze postępy i służyli nam radą, ostatecz- nie udało nam się jednak pokonać własne niedoskonałości, choć do dziś zdarza nam się popełniać błędy. Ty też będziesz je popełniać, ale jeżeli stworzysz na swoje potrzeby stabilny system ocenia- nia i recenzowania własnej pracy, z biegiem czasu będziesz stale doskonalić swoje umiejętności. Podstawowa struktura pytania Skoro wiesz już, jakich pytań nie zadawać, najwyższy czas przejść do formułowania takich pytań, które pozwolą Ci uzyskać pożądane informacje. Na początek omówimy ogólną anatomię pytania oraz różne formy pytań, jakie można wykorzystać do poprowadzenia rozmowy (rysunek 2.1). Rysunek 2.1. Struktura standardowego pytania 38 (cid:95) Rozdział 2. Udane badania wymagają dobrych pytań Poleć książkęKup książkę Wprowadzenie Każde pytanie zaczyna się od określenia celu, co następuje we wprowadzeniu. Cel może przyjąć formę opisu (co?), wyjaśnienia (dlaczego?), procesu (jak?), sytuacji (kiedy?) lub kontekstu (gdzie?). Rozmówca dzięki temu dowiaduje się, jakiego rodzaju odpowiedzi od niego oczekujesz i — co ważniejsze — jak bardzo ma być rozbudowana. Temat pytania Temat pytania odnosi się do tego, o czym chcesz się dowiedzieć — na przykład jaki wpływ ma Twój produkt na czyjeś życie. Drabina semantyczna Niektóre odpowiedzi wręcz proszą się, żeby jeszcze dopytać: „dlaczego?”. Poproszenie rozmówcy o podanie szczegółów lub o wyjaśnienie toku myślowego prowadzącego do jego odpowiedzi to zastosowanie drabiny semantycznej (laddering) — metody umożliwiającej pogłębienie pyta- nia i uzyskanie szerszej narracji. Sami często się śmiejemy, że to okazja, żeby pobawić się w dwu- latków i ciągle dopytywać „dlaczego?”, żeby wyciągnąć kolejne informacje niezależnie od tego, co właściwie padło w odpowiedzi. Ważne jest jednak, aby drążyć temat, ale nie być przy tym zbyt namolnym. Przejście do kolejnego pytania Najlepsze sesje badawcze są skoncentrowanymi konwersacjami pomiędzy badaczem a respon- dentem. Najskuteczniejszym sposobem na sprawienie, by wywiad miał charakter konwersacji, jest takie uporządkowanie kolejnych pytań, aby cała sesja miała jakiś początek, środek i koniec. Choć warto brać pod uwagę, jak przejść od bieżącego pytania do kolejnego, ważne jest zacho- wanie płynności i swobodnego charakteru rozmowy. Do tego tematu wrócimy jeszcze w roz- działach 9. i 10. Formułowanie pytań Czas sięgnąć po długopis i kartkę, aby sporządzić listę pytań, które poprowadzą Twoje sesje ba- dawcze. Nasz kolega Colin MacArthur opowie, jak formułuje pytania, które pozwalają mu zdobyć wiedzę na temat szerokich i wieloznacznych zagadnień. Nawiązanie do celów badania Każde pytanie w scenariuszu powinno wiązać się z właściwym celem prowadzenia badań. Pamiętaj, że każde pytanie powinno odnosić się do kilku kluczowych zagadnień lub zdarzeń związanych z Twoim produktem. Jeśli w odpowiedziach na dane pytanie nie otrzymujesz in- formacji, które pomagają Ci osiągnąć cele badawcze, to koniecznie musisz usunąć to pytanie ze scenariusza. Formułowanie pytań (cid:95) 39 Poleć książkęKup książkę Przykład: Dowiedzieć się, w jaki sposób ludzie określają, którymi zdjęciami chcą się podzielić z rodziną i znajomymi. Złe pytanie: Jak sprawdzasz, czy twoje zdjęcia mają odpowiednią kompozycję? Poprawione pytanie: Kiedy robisz zdjęcia, to skąd wiesz, którymi z nich warto podzielić się z innymi? Otwieranie się na nowe obszary tematyczne Badacze przyjmują wiele założeń w ramach formułowania pytań i układania ich kolejności. Niektóre pytania mają na celu odkrywanie króliczych nor, czyli wątków dyskusji odbiegających od bieżącego tematu. Są to momenty, w których wychodzisz poza ramy scenariusza i zaczynasz improwizować. Królicze nory warto badać, o ile są źródłem wartościowych informacji. Przykład: Dowiedzieć się, dlaczego fotografia jest ważna dla rozmówcy. Nieprzydatna królicza nora: Komórką tak łatwo robi się zdjęcia, więc zacząłem strzelać fotki na co dzień. Niewiele z tego wynika poza łatwością obsługi telefonu komórkowego i niskim progiem wejścia do fotografii. Przydatna królicza nora: Kiedy byłem mały, miałem sąsiada fotografa, któremu pomagałem wywoływać zdjęcia w ciemni. Z tego można wyciągnąć wiele opowieści, m.in. dotyczących mentorstwa i tego, jak rozmówca złapał bakcyla fotografii. Rozwijanie konwersacji Wspomnieliśmy już o tym, jak istotne jest sprawienie, by sesje badawcze miały charakter raczej konwersacji niż serii pytań i odpowiedzi. Z tego względu kolejne pytania muszą jakoś rozwijać wątki podjęte w poprzednich i pomagać w prowadzeniu rozmówcy przez różne tematy w natu- ralnym tempie. Nagłe zmiany wątków bywają rażące i niekorzystnie wpływają na jakość zbiera- nych informacji. Sekwencja pytań może wyglądać następująco: 1. Jakie momenty starasz się uchwycić, kiedy robisz zdjęcia? 2. Jakie momenty są dla ciebie ważne? 3. W jakich sytuacjach decydujesz się zrobić odbitkę zdjęcia, żeby je włożyć do ramki? 4. Jak często zmieniasz zdjęcia w ramkach u siebie w domu? 40 (cid:95) Rozdział 2. Udane badania wymagają dobrych pytań Poleć książkęKup książkę Głos z terenu Colin MacArthur, projektant UX i badacz Opisz swoją pracę w kilku słowach. Staram się dowiadywać, w jaki sposób administracja federalna może zapewnić obywatelom sprawniejszą obsługę. Często polega to na prowadzeniu wywiadów z osobami, które mają (lub nie mają) do czynienia z urzędami. Jak zrównoważyć badanie ogółu i szczegółów? Planowanie i prowadzenie wywiadów z osobami korzystającymi z administracyjnych systemów, danych i usług zajmuje mi wiele dni. Zorientowanie się, czego właściwie chcemy się dowiedzieć, jest akurat najprostszym zadaniem. Właściwym wyzwaniem jest przełożenie ogólnych pytań badawczych na dobre pytania w kwestiona- riuszu. Rzecz w tym, że przeważnie dążymy do znalezienia odpowiedzi na abstrakcyjne pytania („Jakie trudności wiążą się z interakcją z administracją publiczną?”), ale zadawanie takich pytań w trakcie wywiadu do niczego nie prowadzi. Na pytanie: „Co było najtrudniejsze w twojej ostatniej interakcji z urzędem federalnym?” rozmówca co najwyżej zrobi wielkie oczy, ewentualnie powie coś o swojej ostatniej wizycie w urzędzie działającym na szczeblu stanowym albo zwyczajnie odpowie: „Wszystko było w porządku”. W ramach poszukiwania odpowiedzi na abstrakcyjne pytania te ostatnie musimy jakoś skonkretyzować w formie punktów zaczepienia. Standardowym rozwiązaniem jest spytanie rozmówcy o jakąś niedaw- ną, istotną zmianę w jego życiu. Kiedy respondent opowiada o takim wydarzeniu, badacz dopytuje go o kwestie związane z tym, co nas interesuje (czyli z interakcjami z administracją). Inne podejście pole- ga na przedstawianiu rozmówcom konkretnych scenariuszy i wysłuchiwaniu ich uwag. Przykładowo zamiast pytać, co sądzą o gromadzeniu danych medycznych przez instytucje rządowe, możemy przed- stawić kilka scenariuszy do omówienia. Wyzwanie polega na sprawieniu, aby takie punkty zaczepienia były przydatne, ale nie tendencyjne. Gdybyśmy zaczynali od bardzo szczegółowych pytań dotyczących konkretnych wydarzeń życiowych, nadmiernie zawężalibyśmy pole dyskusji, co prowadziłoby do pominięcia nieoczekiwanych wątków. Staramy się wyważyć zadawanie otwartych (i nietendencyjnych) pytań i ułatwianie rozmówcom udzielania na nie odpowiedzi. Trudno uzyskać pod tym względem odpowiednią równowagę, ale naj- lepiej to robić poprzez sukcesywne doskonalenie kwestionariuszy. Mnie pomaga zadawanie pytań moim znajomym i dopytywanie ich, czy udzielenie odpowiedzi na nie sprawia im trudności. Osta- tecznie wiem, że udało mi się osiągnąć cel, gdy pytania rodzą coraz ciekawsze pytania, ale rozmówca nie czuje się jednocześnie nadmiernie obciążony. Formułowanie pytań (cid:95) 41 Poleć książkęKup książkę Jak zadawać różne rodzaje pytań? Przypomnij sobie elementarne formy pytań: opis (co?), wyjaśnienie (dlaczego?), proces (jak?), sytuacja (kiedy?) i kontekst (gdzie?). Każda z nich spełnia inną funkcję, a w scenariuszu powinno znaleźć się odpowiednie, zrównoważone ich zestawienie. Proces Pytania zorientowane na proces są świetnym wprowadzeniem do wywiadów, a ponadto przydają się przy zmianie tematu. Dają one rozmówcom swobodę wypowiedzi na temat tego, co i w jaki sposób zrobili. Takie pytania pozwalają sporządzić szybką listę kontrolną tematów, które chcemy dokładniej omówić. Przykład: Jak wygląda przygotowywanie albumu zdjęciowego dla przyjaciela lub członka rodziny? Wyjaśnienie Ludzie potrafią opowiadać o niezwykle ciekawych rzeczach, przy czym często nawet sami nie wiedzą, dlaczego mówią to, co mówią. Prosząc rozmówców o wyjaśnienie ich wypowiedzi w oparciu o opisaną wcześniej metodę ladderingu, zyskasz okazję, aby bliżej poznać ich perspek- tywę. To właśnie dzięki temu zdobędziesz cenne informacje. Takie informacje mogą być z jednej strony zaskakujące, ale z drugiej dają możliwość dowiedzenia się, dlaczego właściwie ludzie robią określone rzeczy z Twoim produktem. Przykład: Dlaczego sądzisz, że albumy ze zdjęciami wciąż są cennymi pamiątkami, mimo że coraz częściej stykamy się wyłącznie ze zdjęciami cyfrowymi? Opis Każdy ma swoje wyjątkowe spojrzenie na świat. Badania pomagają nam w gromadzeniu tych punktów widzenia i porównywaniu ich z własnym, co pozwala spojrzeć na właściwości produk- tów i plany działania z nowej perspektywy. Przykład: Co sprawia, że warto umieścić zdjęcie w albumie? Czas Rozmówca może z różnych względów korzystać z Twojego produktu w określonych momentach. W trakcie wywiadu możesz zapytać, jakie czynniki skłaniają go do skorzystania z produktu. Możesz się też dowiedzieć, ile czasu ludzie spędzają na wykonywaniu określonych czynności i jaka jest ich tolerancja na błędy i inne nieprzewidziane zachowania. Przykład: Jak sądzisz, kiedy ludzie najchętniej przeglądają albumy ze zdjęciami? 42 (cid:95) Rozdział 2. Udane badania wymagają dobrych pytań Poleć książkęKup książkę Utrudnienia i przeszkody „Nie ma czegoś takiego jak błąd użytkownika” — takie powinno być motto każdego dobrego ba- dacza. Z pewnością przekonasz się, że użytkownicy często obwiniają samych siebie, gdy coś dzieje się nie tak. Są to doskonałe okazje do zbadania sytuacji, ponieważ możesz się dowiedzieć, skąd biorą się błędy i co irytuje użytkowników, gdy coś działa nie po ich myśli. Przykład: Co robisz, kiedy brakuje ci zdjęć do wypełnienia albumu? Ideały i marzenia Niektórzy mawiają, że każdy jest projektantem, ale nie każdy umie projektować. Rozwiązania i pomysły, którymi rozmówcy się z Tobą dzielą, dają wgląd w ukryte problemy, o których istnie- niu nawet nie wiedziałeś. Problemy często trudno opisać, a jeszcze trudniej je wychwycić. Opisy- wanie niedopracowanych rozwiązań jest sposobem omówienia problemów, z jakimi styka się osoba, która nie zajmuje się projektowaniem. Takie pseudorozwiązania mogą okazać się znakomitą in- spiracją w pracy nad właściwym produktem. Przykład: Gdybyś mógł coś takiego zrobić, to jak byś włączył filmy i inne materiały multimedialne do albumów ze zdjęciami dla rodziny i znajomych? Jak przećwiczyć zadawanie pytań? Sesja badawcza nie powinna być pierwszym razem, kiedy wypowiadasz swoje pytania na głos. Jest to częsty błąd, który popełnia się na samym początku, ale można go łatwo uniknąć. Możesz wy- próbować swoje pytania w ramach kilku prób z udziałem współpracowników albo nawet nagry- wając się na dyktafon. Współpracownicy i próby Zawsze warto zweryfikować scenariusz rozmowy przy udziale innych osób zaangażowanych w prace nad projektem, od właściciela produktu po programistów. To właśnie oni poświęcają czas i energię na stworzenie produktu, a ich uwagi pomogą Ci dopracować i odpowiednio dosto- sować plan wywiadu. Istotne jest też, aby nawiązać kontakt ze współpracownikami, którzy nie zajmują się produktem bezpośrednio, poprzez przeprowadzenie całego, próbnego wywiadu z ni- mi. Próby są okazją, by przyzwyczaić się do zadawania pytań i zebrać konstruktywne uwagi, które pomogą sprawniej gromadzić dane w trakcie właściwej sesji. Ćwiczenie: burza mózgów Zanim przejdziemy dalej, chcielibyśmy się podzielić ćwiczeniem, które pomaga nam w wymyślaniu pytań do kwestionariusza. Pomoże Ci ono wyrzucić z głowy masę pytań, dzięki czemu będziesz w stanie przeznaczyć więcej czasu na planowanie przebiegu wywiadu i zastanowienie się, jakie wątki najlepiej pociągnąć dalej. Ćwiczenie: burza mózgów (cid:95) 43 Poleć książkęKup książkę 1. Sięgnij po karteczki samoprzylepne. Pójdź gdzieś, gdzie jest cicho i gdzie znajduje się jakaś powierzchnia, do której możesz przy- kleić karteczki (na przykład tablica suchościeralna lub zwykła ściana), i zacznij spisywać wszyst- ko to, o co chciałbyś spytać. Mogą to być ogólne zagadnienia lub konkretne pytania — istotne jest, żeby wyrzucić z głowy wszystko, co się da, bez oglądania się na cele badań, wymogi pro- jektu, strategię produktu bądź własną ciekawość. Wypisuj kolejne pomysły przez 5 – 10 minut albo do momentu, w którym już nic Ci nie będzie przychodzić do głowy (rysunek 2.2). Rysunek 2.2. Karteczki z pytaniami 2. Przeprowadź krytykę pytań. Przyklej karteczki do ściany, tak aby je wszystkie objąć wzrokiem. Zastanów się, dlaczego miał- byś zadać poszczególne pytania, w jaki sposób wiążą się one z celami badań i co sprawia, że chcesz je zadać. Zastanów się też, jakich jeszcze wątków nie uwzględniłeś. Napisz na kolejnych karteczkach wszystko, co przychodzi Ci do głowy, i przyklej je do ściany (rysunek 2.3). Jeśli dojdziesz do wniosku, że jakiś pomysł w ogóle nie ma związku z celami badań ani tematyką wywiadu, zastanów się, jak go inaczej sformułować, aby wniósł coś pożytecznego do całego przed- sięwzięcia. Nie powstrzymuj się przed zdejmowaniem i wyrzucaniem zbędnych karteczek. 44 (cid:95) Rozdział 2. Udane badania wymagają dobrych pytań Poleć książkęKup książkę Rysunek 2.3. Dodatkowe karteczki 3. Sporządź spis. Zbierz wszystkie dodatkowe karteczki i zapisz ich treść w jakimś repozytorium, takim jak do- kument Worda, arkusz kalkulacyjny Excela czy mapa myśli. Te karteczki z dodatkowymi komentarzami posłużą Ci do przygotowania ostatecznej listy pytań i określenia kolejności, w jakiej będziesz je zadawać. Choć można sięgnąć po różne narzędzia, my najczęściej korzy- stamy z takich jak Excel, BoardThing i Trello (rysunek 2.4). Ćwiczenie: burza mózgów (cid:95) 45 Poleć książkęKup książkę Rysunek 2.4. Przykładowa tablica Trello z cyfrowymi karteczkami 4. Przeprowadź próbę. Wspomnieliśmy już, jak można przećwiczyć zadawanie pytań, więc najwyższy czas umówić się z jakimś współpracownikiem na odczytanie pytań, aby się zorientować, czy dobrze brzmią i czy należy wprowadzić jakieś poprawki. Uwagi końcowe Przygotowanie pytań do zadania w trakcie wywiadu jest dość trudne i może zniechęcić począt- kującego badacza. Nie przestrasz się — takie trudności są nieodłącznym elementem nauki no- wych umiejętności, szczególnie w zakresie pracy badawczej. Badacze z wszystkich dziedzin mu- sieli przejść przez to samo co Ty. Z perspektywy projektu najważniejsze jest, aby zależało Ci na produkcie na tyle, żebyś był gotów zasięgnąć pomocy u innych osób. Przez lata prowadzenia niezliczonych sesji badawczych przeko- naliśmy się, że ludzie korzystający z naszych produktów (lub potencjalnie będący ich przyszłymi użytkownikami) naprawdę chcą, żeby odniosły sukces. Tacy rozmówcy potrafią mówić bez końca o tym, co im się w produkcie podoba i czego nie znoszą, a są to informacje, których nie da się zdobyć nigdzie indziej. Skoro wiesz już, w jaki sposób sformułować pytanie tak, aby uzyskać jak najcenniejsze informacje, musisz także uświadomić sobie, że pytania mogą być stosowane w badaniach na różne sposoby, nie mówiąc już o tym, że badania jako takie przyjmują różne formy. W następnych dwóch roz- działach omówimy dwie główne kategorie badań: jakościowe i ilościowe. 46 (cid:95) Rozdział 2. Udane badania wymagają dobrych pytań Poleć książkęKup książkę Skorowidz A adwokat diabła, 38 akceptacja, 134 analiza danych systemowych, 50 krajobrazu, 64 spektrum, 187 analiza SWOT, 185 ankieta, 51, 56, 70 tworzenie, 51 antropologia, 62, 118 cyborgów, 28 B badanie, Patrz też: sesja badawcza budżet, 78, 79 cel, 90 ewaluacyjne, Patrz: ewaluacja generacyjne, Patrz: generacja harmonogram, 78, 79, 108 hipoteza, 90, 164 ilościowe, 47, 48, 49, 50, 52, 57, 72, 78, 79, 115, 118, 177 analiza wyników, 182 czas trwania, 108 debrifing, 166 liczba użytkowników, 104 metoda, 79, 80, 81 jakościowe, 47, 49, 50, 61, 62, 63, 71, 72, 75, 78, 79, 115, 118, 178 czas trwania, 108 liczba użytkowników, 104 metoda, 50, 51, 52, 54, 55, 56, 64, 65, 68, 69, 70, 79, 80, 81 próbne, 118 kontekstowe, 65, 68, 70, 80, 81 lokalizacja, 78 moderowane, 164 raport, 173, 177, 178, 192, 194, 195, 197, 198, 199, 201, 202 struktura, 203 respondent zapasowy, 108 ruchu, 22 uczestnik, Patrz: uczestnik wglądowe, Patrz: wgląd wielkość próby, 78 wnioski, 173, 177, 178, 180, 182, 191, 192, 193, 194, 195, 197, 198, 199, 201, 202 wrażeń użytkownika, Patrz: UX zakres, 79 zdalne, 87 bodystorming, 139 Brown Dan, 193 burza mózgów, 43, 134 Canfield Jeremy, 109 Case Amber, 28 cel, 24, 25 CMS, 22 CogTool, 27 Covert Abby, 186 CRM, 22 czynnik ludzki, 23 C D dane analityczne, 51, 79 behawioralne, 102 demograficzne, 51, 99, 102 211 Poleć książkęKup książkę dane geograficzne, 51 ilościowe, 48, 177 jakościowe, 178 statystyczne, 51 systemowe analiza, Patrz: analiza danych systemowych debriefing, 161, 164 cel, 162, 170 klienta, 167 planowany, 161 spontaniczny, 161 Deshe Ofer, 207 Deweya klasyfikacja dziesiętna, Patrz: klasyfikacja dziesiętna Deweya diagram pokrewieństwa, 168, 184 drabina semantyczna, 39, 42 drabina semantyczna, 135 dziennik badanego, 70 E eksploracja, 49, 65 Engelbart Douglas, 24 Ethnio, 106 etnografia, 62 ewaluacja, 49, 50, 56, 64 heurystyczna, Patrz: przegląd heurystyczny eye tracking, Patrz: śledzenie wzroku F facylitacja, 149 Fittsa prawo, Patrz: prawo Fittsa Ford Henry, 23 ForeSee, 51 G generacja, 49, 50, 56 General Motors, 23 Gilbreth Frank, 22, 23 GOMS, 24, 25, 27 Google formularze, 51, 105 Google Analytics, 51 Google Drawing, 168 Google Hangouts, 120 GUI, 31 212 (cid:95) Skorowidz Hubert Lis, 128 H I IBM, 24 IBM Research, 27 improwizacja, 133, 135, 145 afirmacja, 145 bodystorming, 139 kolacja, 137 najlepsza oferta, 141 Nie, lepiej…, 140 podnoszenie poprzeczki, 139 pokaz slajdów, 141 policz do stu, 142 porażka, 136 reinkorporacja, 142, 145 rozgrzewka, 136 rozgrzewka na pięć słów, 136 same pytania, 136 siedzę – stoję – schylam się, 142 Tak, i…, 135 technika, 134, 143 udzielanie wsparcia aktorom, 137, 145 wszystko jest prawdziwe, 134 zasady, 134 zły bliźniak, 138 innowacja, 81 interakcja nieintruzywna, 28 interesariusz, 77, 81, 203 komentarze, 203 potrzeby, 203 zachowanie w czasie badań, 84 interfejs użytkownika graficzny, Patrz: GUI inżynieria przemysłowa, 21 John Bonnie, 27 J K key performance indicator, Patrz: KPI keystroke-level modeling, Patrz: KLM klasyfikacja dziesiętna Deweya, 32 KLM, 27 Poleć książkęKup książkę kolażowanie, 155 kolor, 28 kontekst, 42 KPI, 50, 55 wartość bazowa, 73 królicza nora, 40 kwestionariusz rekrutacyjny, 111 selekcyjny, 91, 99, 100 kwota uczestników, 103 L laboratorium użyteczności, 117 laddering, Patrz: drabina semantyczna Lawler Emma, 120 linia produkcyjna, 23 lustro weneckie, 117 Lyft, 64 M MacArthur Colin, 39, 41 mapa doświadczeń, 194 kliknięć, 199 myśli, 81, 195 mapowanie częstotliwości, 186 kwadrantów, 185 mediana, 48 metoda, 24, 25, 26 GOMS, Patrz: GOMS ilościowa, Patrz: badanie ilościowe jakościowa, Patrz: badanie jakościowe ladderingu, Patrz: drabina semantyczna mikroekspresja, 156, 157 moda, 48 model mentalny, 51, 198 modelowanie na poziomie naciśnięć klawiszy, Patrz: KLM moderator, 115, 116, 120, 122, 137 mowa ciała, 151, 152, 155 sygnały, 154, 156 Mural.ly, 168 mysz komputerowa, 24 N narzędzie, 26, Patrz też: operator analiza wydajności, 27 Nielsen Norman Group, 198 Nunes Bibiana, 163 O obserwacja uczestnicząca, 81 obserwator, 117, 118, 120, 122 odkrywanie, 49, 65 odzwierciedlanie, 153 operator, 24, 25, 26 opis, 42 Optimal Workshop, 55 Treejack, 52 P paradygmat projektowy, 24 persona, 72, 98, 194 oparta na danych, 72 plan działania, 73 planowanie, 49 wstępne, 63 playtesting, 176 podróż klienta, 73 poglądy osobiste, 37, 38 Polansky Adam, 144 prawo Fittsa, 27, 50 prezentacja, 145, 191, 201 proces, 42 procesor tekstu, 29 produkt mapa drogowa, 202, 209 o minimalnej koniecznej użyteczności, 208 rozwój, 209 profil użytkownika, Patrz: użytkownik profil projektowanie oparte na danych, 50, 74, Patrz też: generacja partycypacyjne, 69, 70 protokolant, 115, 116, 120, 137 prototyp, 84 przegląd heurystyczny, 65 taksonomii, Patrz: taksonomia przegląd przepływ użytkownika, 51, 195, 197 Skorowidz (cid:95) 213 Poleć książkęKup książkę psychologia, 62 punkt danych, 177, 178 ilościowy, 177 jakościowy, 178 kategoria, 180 kodowanie, 179 pomiar, 182 powtórzenia, 180 sprzeczne, 180 pytanie, 35, 77, 91, 164 co, 42, 58 dlaczego, 42, 58, 63, 135 gdzie, 42, 58 jak, 42, 63 jednokrotnego wyboru, 100 kiedy, 42, 58 kto, 58 lista, 39 płytkie, 36, 37, 38 struktura, 38 temat, 39 tendencyjne, 36, 37 ukierunkowane na klientów, 37 produkt, 37 wprowadzenie, 39 wybór, 81 zero-jedynkowe, Patrz: pytanie płytkie zorientowane na proces, 42 R reguła selekcji, 24, 26 rejestr zmian, 199 rekrutacja, 97, 109, 110 metoda, 104 outsourcing, 107 przez klienta, 107 przez podwykonawcę, 107 przez telefon, 105 publiczna, 104 standaryzowanie, 104 w sieci, 106 w terenie, 105 wewnętrzna, 104 respondent, Patrz: uczestnik Richardson Kevin, 80 rozstęp, 48 214 (cid:95) Skorowidz S scenariusz wywiadu, 90, 121, 147 sesja badawcza, 43 czas trwania, 121 dokumentacja, 87, 91, 94, 119 dokumenty prawne, 91, 94, 95, 111 honorarium, 95, 120 kontrola techniczna, 84 kwestionariusz selekcyjny, Patrz: kwestionariusz selekcyjny miejsce, 126 notatki, 116, 120, 129, 167, 168 poziom trudności, 121 próba, 118, 119 przygotowania, 83, 84, 85, 86, 87, 116, 119, 123, 126, 128, 130 pytania przygotowujące, 129 rozgrzewka, 128, 130 scenariusz, Patrz: scenariusz wywiadu skrypt, 91 w podróży, 86 zasoby, 85 zdalna, 87, 122, 127, 166 debriefingowa, Patrz: debriefing siatka świadomości kompetencji, 205, 206 skala istotności, 198 Severity Ratings for Usability Problems, 198 skrót filmowy, 170, 171, 192 słowo kluczowe, 51 słuchanie aktywne, 136, 149, 157 sortowanie kart, 55, 56, 57, 70, 79, 80 Soucy Kyle, 155 statystyka stron internetowych, Patrz: strona internetowa statystyki Strawbridge Ron, 89 strona internetowa przepływ użytkowników, 50 statystyki, 50, 55 SurveyMonkey, 51 Survs, 51 SWOT, 185 system zarządzania relacjami z klientami, Patrz: CRM treścią, Patrz: CMS sytuacja, 42 Poleć książkęKup książkę Ś śledzenie wzroku, 54, 56, 57, 199 ślepota barw, 28 średnia, 48 T taksonomia, 32, 51 przegląd, 56, 70 test A/B, 50, 55, 56, 71 drzewa, 52, 56, 79 przechwytujący, 56 testowanie, 49 produktu, 68, 118, 121 moderowane, 56, 68, 70 niemoderowane, 56, 68, 70 Tobii, 54 tor pływacki, 197 Toyota, 23 Trello, 168 trójkąt projektu, 79 U Uber, 64 uczestnik, 116 identyfikacja, 97 kwota, Patrz: kwota uczestników rekrutacja, Patrz: rekrutacja umiejętności miękkie, 149, 150 uprzedzenia nieuświadomione, 37 user experience, Patrz: UX User Testing, 68 UX, 21, 80 specjalista, 31, 32 użytkownik, 110 profil, 98, Patrz też: persona analiza, 99 priorytet, 99, 100 W Wachter-Boettcher Sara, 71 Wakeman Matthew, 57 warsztat konwergencyjny, 145 wartość średnia, 48 weryfikacja, 49, 68, Patrz też: testowanie wgląd, 49, 50, 56, 64, 65 WordStar, 29 wskaźnik efektywności kluczowy, Patrz: KPI ilościowy, 47 współczynnik konwersji, 47 odrzuceń, 47 współpracownik, 43 wyjaśnienie, 42 wywiad scenariusz, Patrz: scenariusz wywiadu względy kulturowe, 159 X Z Xerox PARC, 24 zasada mobile first, 48 złoty trójkąt, 24 Skorowidz (cid:95) 215 Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: