Nie ograniczaj się tylko do jednego dobrego pomysłu, skoro możesz czerpać je pełnymi garściami!
U podstaw każdego sukcesu leży idea. Może to być pomysł na nowy produkt, rozwiązanie problemu, kampanię marketingową czy nowy biznes. Będąc kreatywnym i pomysłowym, rozwiniesz skrzydła i osiągniesz więcej. Sukces wielu ludzi, a nawet firm i organizacji to nie tylko kwestia wiedzy czy kapitału, ale przede wszystkim innowacyjność, pożądana umiejętność generowania pomysłów, których realizacja daje wiele życiowej satysfakcji i najczęściej wymierne korzyści finansowe. Barrie Hawkins odkrywa sposoby rozwijania kreatywności i pomysłowości.
Ta książka pomoże Ci:
odrzucić to, co przeszkadza w twórczym myśleniu;
uwolnić się od ograniczeń pętających umysł;
wpływać na sposób myślenia innych;
dostrzegać w codzienności to, czego nie widzą inni;
oddzielać znakomite pomysły od tych, które tylko wydają się znakomite;
stworzyć 'dojrzewalnię' pomysłów.
Więcej kreatywności i pomysłowości z pewnością przyda Ci się nie tylko w życiu zawodowym, ale także prywatnym. Nie czekaj, aż pomysł sam przyjdzie Ci do głowy -- uruchom własną linię produkcyjną wartościowych pomysłów. Barrie Hawkins jest doświadczonym instruktorem prowadzącym szkolenia dla firm, a także autorem opracowań w zakresie rozwijania kreatywności i pomysłowości.
Darmowy fragment publikacji:
Spis treści
Wstęp
7
1. Dostrajanie się
9
Skupianie się...................................................s.................................. 11
2. Ty
13
Inni ludzie ...................................................s.....................................15
Rzeczy potencjalnie zabójcze dla pomysłowości ........................17
3. Uwolnij swoje myśli
19
Konformizm ...................................................s................................ 20
Strach przed zbłaźnieniem się ...................................................s... 20
Myślenie jednotorowe...................................................s................. 22
Pasywność ...................................................s..................................... 22
4. Stan umysłu
25
Wizualizacja ...................................................s................................. 25
Terminy...................................................s......................................... 26
Wydostać się ...................................................s................................. 28
Przestań o tym myśleć...................................................s................. 28
Dostosuj swoje otoczenie...................................................s............ 29
Pozbądź się negatywnych wpływów ..............................................31
5. Burza mózgów — przygotowania
33
Kto będzie w twojej paczce?...................................................s.........33
Specjalne funkcje ...................................................s......................... 34
Kto powinien pełnić jaką funkcję?................................................36
Podziel ich ...................................................s.................................... 38
4
B Ą D Ź K R E A T Y W N Y I P O M Y S Ł O W Y
Dobieraj i wybieraj ...................................................s...................... 39
Przełamywanie lodów ...................................................s................. 39
Kontakt ...................................................s..........................................41
Narzędzia ...................................................s...................................... 42
Przestrzeń...................................................s...................................... 43
6. Burza mózgów — rozpoczęcie
45
Pomysły oparte na pomysłach ...................................................s... 47
Tematy...................................................s........................................... 47
Rozgrzewka...................................................s................................... 49
Odrobina presji...................................................s............................ 52
Rekwizyty...................................................s...................................... 52
Nagrody ...................................................s.........................................53
Tożsamość zespołu...................................................s...................... 54
7. Polowanie na pomysły
57
Istoty ludzkie...................................................s................................ 57
Gdzie kupiłeś tę książkę?...................................................s............. 59
Dzień na targach...................................................s...........................61
Czas na lekturę ...................................................s..............................61
Twój dziennik......................................s.............................................63
Czy możesz stać się rabusiem? ...................................................s... 65
Nie bój się tego okropnego słowa na K.............................................. 67
8. Burza mózgów — zagęszczanie atmosfery
69
Techniki wspomagające ...................................................s.............. 70
9. Zabawa w udawanie
77
Patrzenie w szklaną kulę ...................................................s............. 77
Nieistniejące problemy ...................................................s............... 78
Myślenie życzeniowe...................................................s....................81
Zakładanie masek ...................................................s........................ 83
10. Twój przybornik z pomysłami
85
Układanka...................................................s..................................... 85
Mapowanie myśli...................................................s......................... 88
Analogia...................................................s........................................ 92
Małe rozwiązania...................................................s......................... 93
Twój bohater...................................................s................................. 94
S P I S T R E Ś C I
5
11. Czy to się do czegoś nadaje?
97
Co zamierzasz osiągnąć?...................................................s............. 98
Jak realistyczne są twoje plany?...................................................s.. 99
Dodatkowe techniki...................................................s.................. 100
Ważenie...................................................s....................................... 100
Kolejne zastosowanie dla mapy myśli ........................................101
Czynnik ludzki ...................................................s.......................... 102
12. Myślenie z przyszłością
105
Wytrwałość ...................................................s................................. 107
Optymizm ...................................................s.................................. 108
Czynnik, o którym się nie mówi ................................................ 108
Uwolnij swoje myśli
Gdy wracam w myślach do czasów szkolnych, przypominam sobie
ile czasu nauczyciele poświęcali na pokazywanie mi, w jaki spo-
sób przyswajać i podawać z powrotem fakty. Pamiętam, jak rok za
rokiem uczyłem się ile to żon miał ten i ten król, jak się nazywały
i jaki los spotkał każdą z nich. Następnie pisałem z tego sprawdzian.
Pamiętam też, że nauczyciele poświęcali sporo czasu, aby nauczyć
mnie krytykować: pisaliśmy mnóstwo wypracowań w rodzaju „Pod-
daj krytyce politykę zagraniczną prowadzoną przez Napoleona”.
Nie przypominam sobie natomiast, żeby nauczyciele poświęcali
dużo czasu, by pokazać mi techniki i sposoby pozwalające wpaść
na nowe pomysły. Ale nie można nie zgodzić się z faktem, że
wszystkie osiągnięcia ludzkości zaczęły się od pomysłu.
Popraw swoją kreatywność, a przyniesie ci to wielkie korzyści,
zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym: możesz mieć mnó-
stwo pomysłów na to, czym zająć dzieci podczas wakacji, jak prze-
meblować kuchnię, oszczędzać czas, poprawić sytuację finansową.
Dobra wiadomość jest taka, że twoja zdolność do wpadania na
pomysły może się bardzo powiększyć w relatywnie krótkim cza-
sie. Możemy ją powiększyć:
♦
dzięki praktyce,
dzięki poznawaniu i stosowaniu odpowiednich technik,
dzięki wsparciu życzliwego otoczenia.
♦
♦
Jednak zanim nauczę cię wpadać na pomysły, musisz pozbyć się
blokad ograniczających twój sposób myślenia. Taka blokada jest
przeszkodą dla kreatywności. W konstruktywnym myśleniu prze-
szkadzają najczęściej:
2 0
B Ą D Ź K R E A T Y W N Y I P O M Y S Ł O W Y
♦
♦
♦
♦
konformizm,
strach przed zbłaźnieniem się,
myślenie jednotorowe,
pasywność.
Konformizm
Zamartwianie się o to, co też sobie pomyślą inni ludzie może
zdławić kreatywność. Podczas szkolenia mającego na celu pokazanie
firmom sposobów na dywersyfikację, właśnie tak wyglądała reak-
cja na pozornie wartą poruszenia kwestię: „Co pomyślą sobie klien-
ci, jeśli zdywersyfikujemy naszą działalność w tym kierunku?”. Tro-
ska o image firmy może być oczywiście uzasadniona, ale troska
o prywatny image i o to, co sąsiedzi sobie pomyślą jest bezzasadna.
Może sprawić, że zbyt lekkomyślnie odrzucisz jakiś pomysł, nie
przyglądając się mu bliżej. Miej na uwadze, że osiągnięcia tak czy
owak sprawią, że będziesz się wybijał z tłumu, choćby dlatego, że
to jest coś, co nie przydarza się przeciętniakom. Wiele postaci,
które w swoich branżach osiągnęły spektakularny sukces jest da-
lekich od konformizmu: to nie jest określenie, które przychodzi
do głowy, gdy chcemy opisać Richarda Bransona1, Eltona Johna
czy Anitę Roddick2.
Strach przed zbłaźnieniem się
Zdolność do rozbawiania i rozśmieszania innych jest cenna, ale
żadne z nas nie chce być obiektem drwin: nie chcemy robić z sie-
bie błaznów przed innymi ludźmi. A ten zrozumiały strach przed
kompromitacją może zaszkodzić przepływowi pomysłów. Razem
z innymi ludźmi siedzicie i staracie się wpaść na pomysł rozwiąza-
nia jakiegoś problemu; nagle coś przychodzi ci na myśl, już masz
podzielić się z innymi swoim pomysłem, już otwierasz usta — ale
1 Twórca brytyjskiego koncernu Virgin — przyp. tłum.
2 Anita Roddick, właścicielka sieci sklepów kosmetycznych, działaczka
charytatywna — przyp. tłum.
(cid:10)
U W O L N I J S W O J E M Y Ś L I
2 1
wahasz się. „To głupi pomysł” — myślisz sobie — „będą się z niego
śmiali” (co będzie się dla ciebie równało temu, że sam zostaniesz
wyśmiany).
A na wolnym rynku pozornie głupie pomysły mogą trafić do
części potencjalnych klientów. Powiedzmy, że 10 czy 15 lat temu
szukałeś pomysłu na rozkręcenie nowego interesu. Przyszedłeś do
mnie i opowiedziałeś mi o tym, że może byś pojawiał się na róż-
nych uroczystościach, na przykład na przyjęciu z okazji odejścia
z firmy, przebrany w śmieszny kostium, na przykład w kostium
goryla, gdzie odśpiewywałbyś śmieszną piosenkę. Po krótkim za-
stanowieniu dochodzę do wniosku, że wtedy moja reakcja wyglą-
dałaby prawdopodobnie tak : „Cóż… Interesujące… A nie wy-
myśliłeś nic innego…?”
Jednak w zależności od twojego miejsca zamieszkania, mój scep-
tycyzm mógłby się okazać bezpodstawny. W Cambridge, mieście,
które znam od kilku lat, działa i prosperuje poważna firma zaj-
mująca się organizowaniem podobnych niespodzianek.
Pamiętaj też, że pozornie głupi pomysł może mieć w sobie
niewykorzystany potencjał, który ty lub inni mogą w końcu za-
uważyć. Przypuśćmy, że jeden z członków grupy starającej się o nowe
pomysły, nazwijmy go Tony, ma pomysł, co do którego obawia
się, że inni go wyśmieją, ale czytał tę książkę i dzięki temu zdo-
bywa się na odwagę, by opowiedzieć o swoim pomyśle. Gdy prze-
stają się śmiać, inny członek grupy, Rachel, dodaje coś do orygi-
nalnego pomysłu, potem kolejna osoba, Darren, wysłuchawszy
Rachel, dodaje kolejną cegiełkę. W tym momencie pomysł nie
wydaje się już taki głupi. Ale gdyby Tony nie zdobył się na odwa-
gę i nie podzielił swoim pomysłem z innymi, nie mieliby okazji
dojść do niczego wartego dalszego opracowania.
Nawiasem mówiąc, na dopiero co przedstawionym przykła-
dzie możemy zaobserwować jedną z największych zalet zebrania
grupy do pracy nad nowymi pomysłami: wspólnie grupa może
wpaść na pomysł, na który nie wpadłby samodzielnie żaden z jej
członków.
2 2
B Ą D Ź K R E A T Y W N Y I P O M Y S Ł O W Y
Myślenie jednotorowe
Ostatnio przygotowałem nowy kurs szkoleniowy, wymagający od
uczestników dość oryginalnego ćwiczenia kreatywności: niezbęd-
ne było niestandardowe ustawienie krzeseł. Dołożyłem starań, żeby
organizator koniecznie dostał wytyczne co do przygotowania sa-
li. Gdy zjawiłem się na miejscu, jakież było moje zdziwienie, gdy
zobaczyłem, że krzesła ustawione są konwencjonalnie, jak na wi-
downi, równiutko w rzędach. Odnalazłem osobę odpowiedzialną
za przygotowanie naszej sali i zapytałem, co się stało. Odpowie-
dział: „No cóż, spojrzałem na tę kartkę i pomyślałem, że to nie
może być tak. Przecież jest tylko jeden sposób, w jaki ustawia się
krzesła na takich spotkaniach — i jest to właściwy sposób!”.
Faktycznie, istnieją zadania, które można wykonać tylko w je-
den sposób — argumentem przemawiającym za takim rozwiąza-
niem mogą być względy bezpieczeństwa, ale to zbyt łatwe podpo-
rządkować swój tok myślenia założeniu, że istnieje tylko jeden
sposób na wykonanie konkretnego zadania. Zapytaj sam siebie i za-
pytaj innych: nie moglibyśmy zrobić tego inaczej? Jeśli odpo-
wiedź brzmi „ale przecież zawsze robiliśmy to w ten sposób!”, to
możesz zacząć się zastanawiać! I przyglądaj się też uważnie sytu-
acjom, w których pada odpowiedź „próbowaliśmy inaczej, ale nic
z tego nie wyszło!” — może od ostatniej próby zmieniły się oko-
liczności, ulec zmianie mogła na przykład sytuacja rynkowa.
Pasywność
Nie oglądaj rzeczy takimi, jakimi były zawsze. Najlepiej wytłuma-
czyć to na przykładzie firmy Sony i walkmana, który być może
jest historycznie najlepiej sprzedającym się produktem na rynku
elektroniki. Wszyscy wiemy czym jest walkman, produkt kopio-
wany przez niezliczone konkurencyjne firmy: małą przenośną
skrzynką pozwalającą na słuchanie muzyki tak, by inni jej nie sły-
szeli. Wróć jednak w myślach do czasów, w których jeszcze nie by-
ło walkmanów: czy masz wystarczająco dużo lat, by pamiętać czasy,
gdy magnetofon był maszyną zajmującą pół stołu i wykorzystują-
cą szpule, czasami większe od całego dzisiejszego walkmana?
U W O L N I J S W O J E M Y Ś L I
2 3
W tamtych czasach, niemłody już Masaru Ibuka, jeden z dwóch
założycieli Sony, odwiedzał różne zespoły badawcze firmy, żeby
osobiście nadzorować nowe projekty. Pewnego dnia, a było to na
początku lat siedemdziesiątych, znalazł się w zespole pracującym
nad magnetofonami i zainteresował się nowym projektem: ma-
gnetofonem, który miał być nie większy niż mała książka. Powie-
dziano mu, że inżynierowie mają problem ze zmieszczeniem w tak
małym urządzeniu głośników pozwalających uzyskać pożądaną
przez Sony jakość dźwięku. Na to założyciel firmy zaproponował
„To może nie montować w nim głośników?”. Zaraz odezwały się
głosy, że bez głośników nikt nie będzie mógł usłyszeć tego, co jest
nagrane na taśmę. Założyciel Sony zauważył, że do urządzenia
można dodać słuchawkę, pozwalającą odsłuchać taśmę bez zakłó-
cania spokoju innym.
Następnie Masaru Ibuka zapytał o inne problemy, na które
natknęli się inżynierowie i dowiedział się, że jak dotąd nie udało
się w urządzeniu zmieścić mechanizmu nagrywającego, który za-
pewniłby wymaganą jakość właściwą produktom Sony. Kolejna
propozycja brzmiała: „To może i tego wcale nie montować?” To
już spotkało się z niedowierzaniem. Miał powstać magnetofon, któ-
ry nie mógł nagrywać, a odtwarzanego dźwięku mogła słuchać tyl-
ko jedna osoba. Z tego punktu widzenia, była to propozycja zbu-
dowania po prostu o wiele gorszego magnetofonu — ale takie
spojrzenie wymaga założenia, że magnetofon musi mieć możli-
wość nagrywania, a odtwarzany dźwięk musi być słyszalny przez
wszystkich dookoła. Przyjęcie innego punktu widzenia na pro-
dukt pozwoliło jednej osobie dostrzec coś innego: zupełnie inny
produkt — przenośne urządzenie umożliwiające właścicielowi słu-
chanie muzyki.
Czy potrafisz nauczyć się myśleć tak, jak jeden z założycieli i pre-
zesów Sony i widzieć rzeczy w innym świetle niż zwykle? Potrafisz
— jeśli tylko zadasz sobie trud wyćwiczenia swojego umysłu w prze-
chodzeniu na ten właśnie sposób myślenia.
Pobierz darmowy fragment (pdf)