Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00499 008260 11004415 na godz. na dobę w sumie
Bądź kreatywny i pomysłowy - książka
Bądź kreatywny i pomysłowy - książka
Autor: Liczba stron: 112
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 83-7361-616-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> kompetencje osobiste
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Nie ograniczaj się tylko do jednego dobrego pomysłu,
skoro możesz czerpać je pełnymi garściami!

U podstaw każdego sukcesu leży idea. Może to być pomysł na nowy produkt, rozwiązanie problemu, kampanię marketingową czy nowy biznes. Będąc kreatywnym i pomysłowym, rozwiniesz skrzydła i osiągniesz więcej. Sukces wielu ludzi, a nawet firm i organizacji to nie tylko kwestia wiedzy czy kapitału, ale przede wszystkim innowacyjność, pożądana umiejętność generowania pomysłów, których realizacja daje wiele życiowej satysfakcji i najczęściej wymierne korzyści finansowe. Barrie Hawkins odkrywa sposoby rozwijania kreatywności i pomysłowości.

Ta książka pomoże Ci:

Więcej kreatywności i pomysłowości z pewnością przyda Ci się nie tylko w życiu zawodowym, ale także prywatnym. Nie czekaj, aż pomysł sam przyjdzie Ci do głowy -- uruchom własną linię produkcyjną wartościowych pomysłów. Barrie Hawkins jest doświadczonym instruktorem prowadzącym szkolenia dla firm, a także autorem opracowań w zakresie rozwijania kreatywności i pomysłowości.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Spis treści Wstęp 7 1. Dostrajanie się 9 Skupianie się...................................................s.................................. 11 2. Ty 13 Inni ludzie ...................................................s.....................................15 Rzeczy potencjalnie zabójcze dla pomysłowości ........................17 3. Uwolnij swoje myśli 19 Konformizm ...................................................s................................ 20 Strach przed zbłaźnieniem się ...................................................s... 20 Myślenie jednotorowe...................................................s................. 22 Pasywność ...................................................s..................................... 22 4. Stan umysłu 25 Wizualizacja ...................................................s................................. 25 Terminy...................................................s......................................... 26 Wydostać się ...................................................s................................. 28 Przestań o tym myśleć...................................................s................. 28 Dostosuj swoje otoczenie...................................................s............ 29 Pozbądź się negatywnych wpływów ..............................................31 5. Burza mózgów — przygotowania 33 Kto będzie w twojej paczce?...................................................s.........33 Specjalne funkcje ...................................................s......................... 34 Kto powinien pełnić jaką funkcję?................................................36 Podziel ich ...................................................s.................................... 38 4 B Ą D Ź K R E A T Y W N Y I P O M Y S Ł O W Y Dobieraj i wybieraj ...................................................s...................... 39 Przełamywanie lodów ...................................................s................. 39 Kontakt ...................................................s..........................................41 Narzędzia ...................................................s...................................... 42 Przestrzeń...................................................s...................................... 43 6. Burza mózgów — rozpoczęcie 45 Pomysły oparte na pomysłach ...................................................s... 47 Tematy...................................................s........................................... 47 Rozgrzewka...................................................s................................... 49 Odrobina presji...................................................s............................ 52 Rekwizyty...................................................s...................................... 52 Nagrody ...................................................s.........................................53 Tożsamość zespołu...................................................s...................... 54 7. Polowanie na pomysły 57 Istoty ludzkie...................................................s................................ 57 Gdzie kupiłeś tę książkę?...................................................s............. 59 Dzień na targach...................................................s...........................61 Czas na lekturę ...................................................s..............................61 Twój dziennik......................................s.............................................63 Czy możesz stać się rabusiem? ...................................................s... 65 Nie bój się tego okropnego słowa na K.............................................. 67 8. Burza mózgów — zagęszczanie atmosfery 69 Techniki wspomagające ...................................................s.............. 70 9. Zabawa w udawanie 77 Patrzenie w szklaną kulę ...................................................s............. 77 Nieistniejące problemy ...................................................s............... 78 Myślenie życzeniowe...................................................s....................81 Zakładanie masek ...................................................s........................ 83 10. Twój przybornik z pomysłami 85 Układanka...................................................s..................................... 85 Mapowanie myśli...................................................s......................... 88 Analogia...................................................s........................................ 92 Małe rozwiązania...................................................s......................... 93 Twój bohater...................................................s................................. 94 S P I S T R E Ś C I 5 11. Czy to się do czegoś nadaje? 97 Co zamierzasz osiągnąć?...................................................s............. 98 Jak realistyczne są twoje plany?...................................................s.. 99 Dodatkowe techniki...................................................s.................. 100 Ważenie...................................................s....................................... 100 Kolejne zastosowanie dla mapy myśli ........................................101 Czynnik ludzki ...................................................s.......................... 102 12. Myślenie z przyszłością 105 Wytrwałość ...................................................s................................. 107 Optymizm ...................................................s.................................. 108 Czynnik, o którym się nie mówi ................................................ 108 Uwolnij swoje myśli Gdy wracam w myślach do czasów szkolnych, przypominam sobie ile czasu nauczyciele poświęcali na pokazywanie mi, w jaki spo- sób przyswajać i podawać z powrotem fakty. Pamiętam, jak rok za rokiem uczyłem się ile to żon miał ten i ten król, jak się nazywały i jaki los spotkał każdą z nich. Następnie pisałem z tego sprawdzian. Pamiętam też, że nauczyciele poświęcali sporo czasu, aby nauczyć mnie krytykować: pisaliśmy mnóstwo wypracowań w rodzaju „Pod- daj krytyce politykę zagraniczną prowadzoną przez Napoleona”. Nie przypominam sobie natomiast, żeby nauczyciele poświęcali dużo czasu, by pokazać mi techniki i sposoby pozwalające wpaść na nowe pomysły. Ale nie można nie zgodzić się z faktem, że wszystkie osiągnięcia ludzkości zaczęły się od pomysłu. Popraw swoją kreatywność, a przyniesie ci to wielkie korzyści, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym: możesz mieć mnó- stwo pomysłów na to, czym zająć dzieci podczas wakacji, jak prze- meblować kuchnię, oszczędzać czas, poprawić sytuację finansową. Dobra wiadomość jest taka, że twoja zdolność do wpadania na pomysły może się bardzo powiększyć w relatywnie krótkim cza- sie. Możemy ją powiększyć: ♦ dzięki praktyce, dzięki poznawaniu i stosowaniu odpowiednich technik, dzięki wsparciu życzliwego otoczenia. ♦ ♦ Jednak zanim nauczę cię wpadać na pomysły, musisz pozbyć się blokad ograniczających twój sposób myślenia. Taka blokada jest przeszkodą dla kreatywności. W konstruktywnym myśleniu prze- szkadzają najczęściej: 2 0 B Ą D Ź K R E A T Y W N Y I P O M Y S Ł O W Y ♦ ♦ ♦ ♦ konformizm, strach przed zbłaźnieniem się, myślenie jednotorowe, pasywność. Konformizm Zamartwianie się o to, co też sobie pomyślą inni ludzie może zdławić kreatywność. Podczas szkolenia mającego na celu pokazanie firmom sposobów na dywersyfikację, właśnie tak wyglądała reak- cja na pozornie wartą poruszenia kwestię: „Co pomyślą sobie klien- ci, jeśli zdywersyfikujemy naszą działalność w tym kierunku?”. Tro- ska o image firmy może być oczywiście uzasadniona, ale troska o prywatny image i o to, co sąsiedzi sobie pomyślą jest bezzasadna. Może sprawić, że zbyt lekkomyślnie odrzucisz jakiś pomysł, nie przyglądając się mu bliżej. Miej na uwadze, że osiągnięcia tak czy owak sprawią, że będziesz się wybijał z tłumu, choćby dlatego, że to jest coś, co nie przydarza się przeciętniakom. Wiele postaci, które w swoich branżach osiągnęły spektakularny sukces jest da- lekich od konformizmu: to nie jest określenie, które przychodzi do głowy, gdy chcemy opisać Richarda Bransona1, Eltona Johna czy Anitę Roddick2. Strach przed zbłaźnieniem się Zdolność do rozbawiania i rozśmieszania innych jest cenna, ale żadne z nas nie chce być obiektem drwin: nie chcemy robić z sie- bie błaznów przed innymi ludźmi. A ten zrozumiały strach przed kompromitacją może zaszkodzić przepływowi pomysłów. Razem z innymi ludźmi siedzicie i staracie się wpaść na pomysł rozwiąza- nia jakiegoś problemu; nagle coś przychodzi ci na myśl, już masz podzielić się z innymi swoim pomysłem, już otwierasz usta — ale 1 Twórca brytyjskiego koncernu Virgin — przyp. tłum. 2 Anita Roddick, właścicielka sieci sklepów kosmetycznych, działaczka charytatywna — przyp. tłum. (cid:10) U W O L N I J S W O J E M Y Ś L I 2 1 wahasz się. „To głupi pomysł” — myślisz sobie — „będą się z niego śmiali” (co będzie się dla ciebie równało temu, że sam zostaniesz wyśmiany). A na wolnym rynku pozornie głupie pomysły mogą trafić do części potencjalnych klientów. Powiedzmy, że 10 czy 15 lat temu szukałeś pomysłu na rozkręcenie nowego interesu. Przyszedłeś do mnie i opowiedziałeś mi o tym, że może byś pojawiał się na róż- nych uroczystościach, na przykład na przyjęciu z okazji odejścia z firmy, przebrany w śmieszny kostium, na przykład w kostium goryla, gdzie odśpiewywałbyś śmieszną piosenkę. Po krótkim za- stanowieniu dochodzę do wniosku, że wtedy moja reakcja wyglą- dałaby prawdopodobnie tak : „Cóż… Interesujące… A nie wy- myśliłeś nic innego…?” Jednak w zależności od twojego miejsca zamieszkania, mój scep- tycyzm mógłby się okazać bezpodstawny. W Cambridge, mieście, które znam od kilku lat, działa i prosperuje poważna firma zaj- mująca się organizowaniem podobnych niespodzianek. Pamiętaj też, że pozornie głupi pomysł może mieć w sobie niewykorzystany potencjał, który ty lub inni mogą w końcu za- uważyć. Przypuśćmy, że jeden z członków grupy starającej się o nowe pomysły, nazwijmy go Tony, ma pomysł, co do którego obawia się, że inni go wyśmieją, ale czytał tę książkę i dzięki temu zdo- bywa się na odwagę, by opowiedzieć o swoim pomyśle. Gdy prze- stają się śmiać, inny członek grupy, Rachel, dodaje coś do orygi- nalnego pomysłu, potem kolejna osoba, Darren, wysłuchawszy Rachel, dodaje kolejną cegiełkę. W tym momencie pomysł nie wydaje się już taki głupi. Ale gdyby Tony nie zdobył się na odwa- gę i nie podzielił swoim pomysłem z innymi, nie mieliby okazji dojść do niczego wartego dalszego opracowania. Nawiasem mówiąc, na dopiero co przedstawionym przykła- dzie możemy zaobserwować jedną z największych zalet zebrania grupy do pracy nad nowymi pomysłami: wspólnie grupa może wpaść na pomysł, na który nie wpadłby samodzielnie żaden z jej członków. 2 2 B Ą D Ź K R E A T Y W N Y I P O M Y S Ł O W Y Myślenie jednotorowe Ostatnio przygotowałem nowy kurs szkoleniowy, wymagający od uczestników dość oryginalnego ćwiczenia kreatywności: niezbęd- ne było niestandardowe ustawienie krzeseł. Dołożyłem starań, żeby organizator koniecznie dostał wytyczne co do przygotowania sa- li. Gdy zjawiłem się na miejscu, jakież było moje zdziwienie, gdy zobaczyłem, że krzesła ustawione są konwencjonalnie, jak na wi- downi, równiutko w rzędach. Odnalazłem osobę odpowiedzialną za przygotowanie naszej sali i zapytałem, co się stało. Odpowie- dział: „No cóż, spojrzałem na tę kartkę i pomyślałem, że to nie może być tak. Przecież jest tylko jeden sposób, w jaki ustawia się krzesła na takich spotkaniach — i jest to właściwy sposób!”. Faktycznie, istnieją zadania, które można wykonać tylko w je- den sposób — argumentem przemawiającym za takim rozwiąza- niem mogą być względy bezpieczeństwa, ale to zbyt łatwe podpo- rządkować swój tok myślenia założeniu, że istnieje tylko jeden sposób na wykonanie konkretnego zadania. Zapytaj sam siebie i za- pytaj innych: nie moglibyśmy zrobić tego inaczej? Jeśli odpo- wiedź brzmi „ale przecież zawsze robiliśmy to w ten sposób!”, to możesz zacząć się zastanawiać! I przyglądaj się też uważnie sytu- acjom, w których pada odpowiedź „próbowaliśmy inaczej, ale nic z tego nie wyszło!” — może od ostatniej próby zmieniły się oko- liczności, ulec zmianie mogła na przykład sytuacja rynkowa. Pasywność Nie oglądaj rzeczy takimi, jakimi były zawsze. Najlepiej wytłuma- czyć to na przykładzie firmy Sony i walkmana, który być może jest historycznie najlepiej sprzedającym się produktem na rynku elektroniki. Wszyscy wiemy czym jest walkman, produkt kopio- wany przez niezliczone konkurencyjne firmy: małą przenośną skrzynką pozwalającą na słuchanie muzyki tak, by inni jej nie sły- szeli. Wróć jednak w myślach do czasów, w których jeszcze nie by- ło walkmanów: czy masz wystarczająco dużo lat, by pamiętać czasy, gdy magnetofon był maszyną zajmującą pół stołu i wykorzystują- cą szpule, czasami większe od całego dzisiejszego walkmana? U W O L N I J S W O J E M Y Ś L I 2 3 W tamtych czasach, niemłody już Masaru Ibuka, jeden z dwóch założycieli Sony, odwiedzał różne zespoły badawcze firmy, żeby osobiście nadzorować nowe projekty. Pewnego dnia, a było to na początku lat siedemdziesiątych, znalazł się w zespole pracującym nad magnetofonami i zainteresował się nowym projektem: ma- gnetofonem, który miał być nie większy niż mała książka. Powie- dziano mu, że inżynierowie mają problem ze zmieszczeniem w tak małym urządzeniu głośników pozwalających uzyskać pożądaną przez Sony jakość dźwięku. Na to założyciel firmy zaproponował „To może nie montować w nim głośników?”. Zaraz odezwały się głosy, że bez głośników nikt nie będzie mógł usłyszeć tego, co jest nagrane na taśmę. Założyciel Sony zauważył, że do urządzenia można dodać słuchawkę, pozwalającą odsłuchać taśmę bez zakłó- cania spokoju innym. Następnie Masaru Ibuka zapytał o inne problemy, na które natknęli się inżynierowie i dowiedział się, że jak dotąd nie udało się w urządzeniu zmieścić mechanizmu nagrywającego, który za- pewniłby wymaganą jakość właściwą produktom Sony. Kolejna propozycja brzmiała: „To może i tego wcale nie montować?” To już spotkało się z niedowierzaniem. Miał powstać magnetofon, któ- ry nie mógł nagrywać, a odtwarzanego dźwięku mogła słuchać tyl- ko jedna osoba. Z tego punktu widzenia, była to propozycja zbu- dowania po prostu o wiele gorszego magnetofonu — ale takie spojrzenie wymaga założenia, że magnetofon musi mieć możli- wość nagrywania, a odtwarzany dźwięk musi być słyszalny przez wszystkich dookoła. Przyjęcie innego punktu widzenia na pro- dukt pozwoliło jednej osobie dostrzec coś innego: zupełnie inny produkt — przenośne urządzenie umożliwiające właścicielowi słu- chanie muzyki. Czy potrafisz nauczyć się myśleć tak, jak jeden z założycieli i pre- zesów Sony i widzieć rzeczy w innym świetle niż zwykle? Potrafisz — jeśli tylko zadasz sobie trud wyćwiczenia swojego umysłu w prze- chodzeniu na ten właśnie sposób myślenia.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Bądź kreatywny i pomysłowy
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: