Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
02279 048636 15669857 na godz. na dobę w sumie
Bajkoterapia - ebook/pdf
Bajkoterapia - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 243
Wydawca: Impuls Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7587-891-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> naukowe i akademickie >> podręczniki
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

 

Książka ta jest pokłosiem Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego pt. „Razem z Guziolkiem piszemy bajki” – zorganizowanego przez autorkę cieszącej się dużym powodzeniem u dużych i małych czytelników Historii Guziolka (Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005). Zamierzeniem tego konkursu było propagowanie czytelnictwa oraz aktywnego i twórczego spędzania czasu wolnego. Celem było także inicjowanie dzielenia się wiedzą, wyobraźnią i własną twórczością z innymi dziećmi, nauczycielami i rodzicami – wzajemne inspirowanie się do tworzenia i dzielenia się swoim światem.

Książka prezentuje teksty laureatów wspomnianego konkursu w kategoriach rodzice i nauczyciele oraz wszystkie bajki dzieci 5-6-letnich i dzieci z klas I-III szkoły podstawowej.

Publikacja ukazuje obraz umiejętności twórczych, „kondycji” literackiej w wymienionych kategoriach wiekowych oraz tematykę, która staje się obecnie źródłem inspiracji literackich.

Książka adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz do ich rodziców. Charakteryzuje ją niepowtarzalny klimat, w którym rzeczywistość splata się z niedorzecznością, urzekającą barwnością postaci, sytuacji, realiów.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

© Copyright by Ofi cyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008 Korekta: Zespół Projekt okładki: Agata Fuks przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Zadanie współfi nansowane ISBN 978-83-7587-891-2 Ofi cyna Wydawnicza „Impuls” 30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5 tel. (012) 422-41-80, fax (012) 422-59-47 www.impulsofi cyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsofi cyna.com.pl Wydanie III, Kraków 2010 Guziolek.indb 4 2010-07-06 10:12:48 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Spis treści Wstęp ................................................................................................................ 9 Dzieci w swoim bajkowym świecie ............................................................... 11 Kilka słów o konkursie ................................................................................... 15 Lista laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki w roku 2007 ............................ 19 Lista laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki w roku 2008 ............................ 21 Program konferencji Tworzenie i czytanie bajek jako forma biblioterapii podczas I i II Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki ................................................... 23 Bajki dzieci 5-6-letnich Sandra Brust. Urodziny na łące .................................................................... 26 Emilia Gwóźdź. Senna misja .......................................................................... 27 Joanna Miślicz. O dziewczynce, która nie miała taty, ani mamy, ani pieska ................................................................................................... 28 Nikodem Matea. Bajka o sarence .................................................................. 28 Zuzanna Łukaszewicz. Dwa serduszka ........................................................ 28 Julia Racławska. Gorzkie cukierki ................................................................ 29 Julia Racławska. Wesołe kwiatki ................................................................... 30 Dominika Szcześniak. Rozella ........................................................................ 31 Natalia Szramkowska. Nowe przyjaciółki Cliff orda ................................... 32 Piotr Tkaczewski. Miś Polarny ...................................................................... 33 Zuzanna Wieczorek. Przygoda Dorotki ....................................................... 33 Julia Witkowska. Trzy małe misie ................................................................ 34 Andrzej Witoszek. Guziołek urządza bal ...................................................... 35 Andrzej Witoszek. Guziołek czeka na wiosnę ............................................. 35 Jakub Wyrwa. Tymoteusz i Robot ................................................................ 36 Jakub Żółtowski. Diamentogłowy smok ...................................................... 36 Guziolek.indb 5 2010-07-06 10:12:48 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Spis treści Bajki dzieci klas I-III Klasa I Kamila Bizacka. Jajeczko ............................................................................... 40 Mateusz Mojsak. O misiu, który się bał pszczół ......................................... 41 Mateusz Mojsak. Małpka, która nie lubiła bananów .................................. 41 Mateusz Mojsak. O pająku, który nie umiał robić pajęczyny ................... 41 Mateusz Mojsak. Kotek, który bał się skakać .............................................. 42 Mateusz Mojsak. O czajniku, któremu ciągle było zimno ......................... 42 Mateusz Mojsak. O Mikołaju, który miał jedno pragnienie ..................... 42 Mateusz Mojsak. O lwie, który był samotny ............................................... 43 Mateusz Mojsak. O wybuchającej fontannie ............................................... 43 Mateusz Mojsak. O zaczarowanym pudełku ............................................... 43 Mateusz Mojsak. O gąsieniczce ..................................................................... 44 Mateusz Mojsak. O dziwnym nosku ............................................................ 44 Mateusz Mojsak. Zaczarowany bekon .......................................................... 45 Mateusz Mojsak. Mała szczypawka .............................................................. 45 Mateusz Mojsak. Dziwaczny cukierek ......................................................... 46 Mateusz Mojsak. Czarodziejski rekin ........................................................... 46 Mateusz Mojsak. Smok z 10 głowami .......................................................... 47 Mateusz Mojsak. Jak miś Tymoteusz szukał miodu ................................... 47 Mateusz Mojsak. Tymoteusz – miś, który chciał latać ............................... 48 Mateusz Mojsak. Miś, który bawił się z wiatrem ........................................ 49 Mateusz Mojsak. Tymoteusz – żonglerem .................................................. 50 Mateusz Mojsak. Tymoteusz i wypadnięty ząb ........................................... 51 Mateusz Mojsak. Tymoteusz i czkawka ....................................................... 52 Mateusz Mojsak. Tymoteusz i księżycowi sprzątacze ................................ 52 Patrycja Szuszkiewicz. Brat i siostra ............................................................. 53 Klasa II Lech Bogusławski. Mały kosmita ................................................................... 55 Patrycja Dragon. Prawdziwa historia ........................................................... 57 Wiktoria Guza. Historia kota Iwana ............................................................ 58 Monika Karczewska. Gadający konik ........................................................... 59 Damian Olczyk. Mądry lis .............................................................................. 60 Julia Pham. Magiczny ocean ......................................................................... 60 Kinga Tokarska. Heco-lubo-ludki i Złodziej Światła ................................. 63 6 Guziolek.indb 6 2010-07-06 10:12:48 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Spis treści Klasa III Kamil Borzyszkowski. Tajemnicza wyprawa profesora Adriana i psa Rudego ............................................................................................ 64 Karolina Lacher. Cudowna podróż kota Fila ............................................ 68 Zuzanna Kropidłowska. Św. Mikołaj na wakacjach ................................. 71 Sarael-Elżbieta Michael. Perła i ostrzeżenie! ............................................. 72 Sarael-Elżbieta Michael. Perła Niunia Milusińska w nawiedzonym zamku ......................................................................... 77 Sarael-Elżbieta Michael. Perła Niunia Milusińska i inne zwierzaki ....... 85 Magdalena Szustorowska. Dwie najlepsze przyjaciółki ........................... 89 Aleksandra Tlak. Przygoda z magiczną paprocią ..................................... 91 Dziwny sen ..................................................................................................... 93 Bajki rodziców Joanna Celmer. Jak Gucio oswoił Strach .................................................... 96 Joanna Celmer. Bajka o ciąży ....................................................................... 98 Joanna Celmer. O Boćku i Lizi .................................................................... 98 Joanna Celmer. Bazy i Żurenia .................................................................... 99 Iwona Czarkowska. Arnold ze Smoczylasu ............................................... 101 Iwona Czarkowska. Niezwykła przygoda Kacpra Piżamy ....................... 103 Iwona Czarkowska. Jak Leon Powsinoga uratował Lulandię .................. 104 Iwona Czarkowska. Tajemnica pustego pokoju ........................................ 106 Kamila Hylla. Krzysiu! Po burzy zawsze wyjdzie słońce! ........................ 108 Elżbieta Janikowska. Bajki Guziołka ........................................................... 109 Renata Nowicka. Niezwykła przygoda lwa ................................................ 151 Erazm Stefanowski. Niecodzienna podróż ................................................ 153 Bajki nauczycieli ze scenariuszami zajęć Katarzyna Jabłońska. Siła Guziołka ............................................................ 158 Ewa Knap. Ostatnie godziny czarnoksiężnika Twardowskiego ............. 161 Małgorzata Korbeń. Księżycowa bajka ....................................................... 168 Patrycja Kuruc. Mała Mysia i Medalion .................................................... 177 Elżbieta Pietrzak. Pióro ................................................................................ 183 Anna Psut. Chmurki-baranki ...................................................................... 186 Anna Psut. Kalosz ......................................................................................... 188 7 Guziolek.indb 7 2010-07-06 10:12:48 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Spis treści Anna Psut. List do szczura ........................................................................... 191 Anna Psut. Niebieski ptak ............................................................................ 194 Iwona Rubacha. Łap wiatr w żagle .............................................................. 196 Małgorzata Sałaj. Bohaterski pajączek ....................................................... 209 Sara Tukan. Gungin ..................................................................................... 214 Zamiast zakończenia: O wartościach bajek i opowiadań pisanych przez dorosłych i dzieci na Ogólnopolski Konkurs Literacki Razem z Guziolkiem piszemy bajki ....................................................... 235 8 Guziolek.indb 8 2010-07-06 10:12:49 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Wstęp Głównym celem edukacji przedszkolnej jest dbanie o wielostronny roz- wój dziecka i ciągłe wzbogacanie jego osobowości. Środkami do realizacji tego celu jest rozwijanie zdolności poznawczych i emocjonalno-społecznych dziecka przedszkolnego, uczenie trudnej sztuki wyboru wartości oraz od- powiedzialności za podejmowane decyzje i dokonywane wybory, a także stwarzanie korzystnych warunków do podejmowania działań kreatywnych. Ważne jest również zapewnienie przedszkolakowi poczucia bezpieczeństwa, stwarzanie klimatu życzliwości i zaufania miedzy nim a nauczycielem oraz sytuacji edukacyjnych, aktywizujących dziecko, zachęcających do zabawy z wyobraźnią, do twórczości językowej. Ważną rolę w tym procesie odgrywa zaznajamianie dzieci z utworami literackimi, jakimi są bajki. Bajka jest to krótka opowiastka napisana wierszem lub prozą, której bo- haterami są ludzie, zwierzęta, rośliny, a czasami nawet przedmioty. Każda bajka zawiera naukę moralną, która pokazana może być na końcu lub na początku. Bajka może występować w formie rozbudowanej (bajka narracyj- na) lub zwartej, zwięzłej (bajka epigramatyczna). Najbardziej jednak rozpo- wszechniona jest bajka zwierzęca. Występują w niej zwierzęta, określające typy ludzkich charakterów oraz cechy psychologiczno-moralne człowieka (np.: lis – chytrość, pchła – szachrajstwo, osioł – głupotę, kaczka – dziwa- ctwo). Dzieci bardzo lubią zaczarowany świat bajek, który je fascynuje, cza- sami przeraża, dodaje otuchy, pozwala wierzyć, że dobro zawsze zwycięża zło. Walka dobra ze złem wzrusza dziecko i powoduje jego identyfi kację z bohaterem pozytywnym. W procesie tej identyfi kacji dziecko przechodzi wszystkie koleje losu z pozytywnym bohaterem i cieszy się wraz z nim, gdy ten odnosi zwycięstwo. Dzięki temu przeżywa sens moralny bajki, przyswaja określone normy postępowania, staje się wrażliwe na krzywdę i niesprawied- liwość, zyskuje wiarę w siebie, we własne możliwości, uczy się dotrzymywać słowa, wywiązywać się z przyjętych zobowiązań, pomagać innym, gdy zaj- Guziolek.indb 9 2010-07-06 10:12:49 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Wstęp dzie taka potrzeba, wzmacnia przekonanie w dobroć i sprawiedliwość, stając się lepszym i bogatszym wewnętrznie człowiekiem. Bajki umożliwiają dziecku poznać życie codzienne i wewnętrzny świat człowieka. Uświadamiają mu, że życie nie składa się tylko z pięknych, cie- kawych dni, ale występują w nim chwile trudne, kłopoty, trudności, które trzeba pokonać, by dojść do celu i osiągnąć sukces. W sposób subtelny i nie- powtarzalny budzą u dziecka szacunek do innego człowieka i otaczającego świata. Dzięki temu dziecko dostrzega piękno przyrody i zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że człowiek jest jej częścią, dlatego też trzeba robić wszystko, by chronić naturalne środowisko przed dewastacją i zniszczeniem. Bajki pozwalają też przedszkolakowi poznać życie ludzi w innych krajach i obszarach klimatycznych oraz rozszerzają jego orientację o kulturze, tra- dycji, zwyczajach własnego narodu, rozwijając tym samym poczucie więzi z własnym regionem i krajem ojczystym. Treść bajek pogłębia wiadomości dziecka o bliższej dalszej rzeczywisto- ści, rozwija procesy poznawcze, a głównie wyobraźnię, mowę i myślenie. Dzieje się tak dlatego, bo treść bajek stwarza okazję do tworzenia w świado- mości dziecka obrazów bohaterów, ich wyglądu i losów na konkretnym tle przestrzenno-czasowym, uczy przewidywać i wyciągać wnioski, dokonywać analizy, syntezy, porównywania dzięki czemu lepiej orientuje się w rzeczy- wistości i usprawnia praktyczne działanie. Poprzez bajki dziecko styka się z językiem ojczystym w pięknej, zrozumiałej formie, uczy porozumiewać się z rówieśnikami i dorosłymi, a także wyrażać swoje myśli, uczucia, doznania, przeżycia. Sceny z bajek mogą być wykorzystywane do celów diagnostycznych i te- rapeutycznych. I tak dziecko wybierając określoną scenę i biorąc w niej póź- niej udział jako bohater ujawnia nie tylko swoje słabości i kłopoty, ale także marzenia, aspiracje i ambicje. Dzięki temu nauczyciel bliżej poznaje dziecko i może podjąć odpowiednie działania zmierzające do eliminowania jego obaw, dolegliwości, lęków oraz stwarzać sytuacje edukacyjne, umożliwiające zrealizować dziecięce marzenia i pragnienia. Poza tym obcując na co dzień z bajkami dziecko zaczyna krytycznie patrzeć na siebie, uczy się pokonywać własne wady i słabości, uwierzyć w dobry los. Bajki dla małego dziecka bardzo często są relaksem i odpoczynkiem, bo przenoszą przedszkolaka w fantastyczne krainy, a humor sytuacyjny i humor postaci pozwala zapomnieć o problemach, trudnościach i kłopotach dnia co- dziennego. Bajki mają wiele walorów, które trudno określić. Jednak najważniejsze jest to, że docierają do serc i umysłów małych dzieci, wprowadzając je w świat wartości i ucząc jak postępować należy, a jak zachowywać się nie godzi. 10 Guziolek.indb 10 2010-07-06 10:12:49 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Wstęp Z uwagi na to, że bajki mają wiele walorów nauczyciel wykorzystuje je w pracy pedagogicznej przedszkola i tym samym wdraża dzieci do obcowa- nia z dziełem sztuki słowa. Ważna jest też twórcza działalność dzieci, które mogą tworzyć własne bajki oparte na motywach poznanych utworów lite- rackich (bodźce werbalne) lub w oparciu o bodźce optyczne. Analiza bajek tworzonych przez dzieci informuje o tym, że bardziej produktywne są bodź- ce optyczne niż werbalne. Pod wpływem bodźców optycznych bajki są bar- dziej rozbudowane, dłuższe, zawierają więcej jednostek znaczeniowych, są oryginalniejsze. Natomiast bodźce werbalne wpływają bardziej na bogactwo znaczeniowe i funkcjonalne narracji dziecka. Działalność twórcza, jaką jest wymyślanie bajek przez dzieci stanowi nierozłączną dziedzinę życia przedszkolaków, którzy uczą się nie tylko twór- czo używać języka ojczystego, ale przyswajają sobie określone wyrazy i zwro- ty poprzez naśladownictwo i powtarzanie. Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników jest pokłosiem ogólnopol- skiego konkursu pt: Dzieci bajki tworzą zorganizowanego w roku szkolnym 2006/2007 przez kadrę pedagogiczną Przedszkola nr 80 w Bydgoszczy pod patronatem Kuratorium Oświaty i Kujawsko-Pomorskiego Centrum Eduka- cji Nauczycieli. Książka adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesno- szkolnym oraz do ich rodziców. Charakteryzuje ją niepowtarzalny klimat, w którym rzeczywistość splata się z niedorzecznością, który urzeka barwnoś- cią postaci, sytuacji, realiów. prof. nadzw. Krystyna Żuchelkowska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Dzieci w swoim bajkowym świecie Teksty napisane przez dzieci 7–9-letnie, w odpowiedzi na konkurs ogło- szony przez p. mgr Katarzynę Szeligę, autorkę cieszącej się wielkim powo- dzeniem u dużych i małych czytelników Historii Guziołka… potwierdzają spostrzeżenie wielu pedagogów, iż wyobraźnia dziecięca nie zna granic, a dzieci same potrafi ą odróżniać dobre uczynki od złych, bezpieczne zabawy od niebezpiecznych, umieją, a przynajmniej starają się, „oswajać” swoje lęki i jeszcze pomagać kolegom. Większość tekstów nie budzi wątpliwości, że jest efektem samodzielnej pracy ich autorów, choć w niektórych słychać echo popularnych, znanych bajek i baśni oraz wpływ kultury masowej. Jest to jednak nieuniknione. Zna- 11 Guziolek.indb 11 2010-07-06 10:12:49 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Wstęp ne skądinąd elementy i wątki (można powiedzieć archetypy), takie, jak Baba Jaga, Czerwony Kapturek, Smerfy, zaklęta księżniczka, a nawet „ufoludek” z najpopularniejszej „dorosłej” bajki terapeutycznej zostają twórczo przetwo- rzone i wykorzystane przez dzieci na swój sposób. Dotyczy to także „replik” przygód Kubusia Puchatka. Opisy zjawisk i bohaterów są na ogół oryginalne, choć zdarza się estetyka ze świata lalki Barbie: „bohaterka Tajemniczej róży zamieszkała w pięknym srebrnym zamku otoczonym kwiecistym ogrodem, na ślicznej polanie”. Czytamy więc – z przyjemnością! – teksty króciutkie, np. o choince, która w lesie była smutna aż do czasu, gdy stanęła w domu jako Bożonarodzeniowe drzewko, czasem nieporadne, ale i dłuższe historie liczące nawet 5 rozdzia- łów! Bawimy się grą słów w bajce o Hecoluboludkach z krainy Niewiado- mogdzie i śledzimy dalszy ciąg przygód Guziołka, rozpisany na kilkanaście historyjek i jest to prawdziwa Neverender story: Guziołek na wycieczce, Gu- ziołek buduje dom, a przedtem bierze ślub (choć w innej bajce jest bardziej nowoczesny i tylko zamieszkuje ze swoją wybranką Laurą!), przeżywa przy- gody z dinozaurami, jest pilotem. A jak wygląda? Nie wszyscy go opisują, bo przecież „każdy wie”, kto to jest Guziołek, ale raz czytamy, że to koziołek, a raz, że miś. Czasem jednak Guziołek źle się zachowuje „Guziołek niemiły stworek” i dzieci muszą go nauczyć grzeczności. Z dziecięcych bajek dowiadujemy się, o czym dzieci marzą: marzą o rze- czach zwykłych, takich jak wakacje, ale z elementami niezwykłości (kraina słodyczy, w której zamiast wodnych wodospadów są „spadosłodycze”), o ką- pieli w morzu, ale przestrzegają, że może być niebezpieczna, choć pluszowy Guziołek zostaje przez ratowników uratowany. Pełna wdzięku jest króciut- ka (w przeciwieństwie do swego „psychologicznego” pierwowzoru!) bajka o Kubie i ufoludkach, w której mama przygotowuje ufodanie a dzieci bawią się ufozabawkami. Jedna bajka jest rymowanką, tak lubianą przez dzieci: „to ta o myszce Elce, co myślała, że jest wielka, Szczotka, pasta, kubek woda to dla Elki niewygoda”. Znany ze szkolnej lektury Plastuś jest bohaterem histo- ryjki 7-letniej Patrycji, o tym, że należy pomagać innym, konkretnie koleżan- ce z klasy, która ma kłopoty z nauką. W nadesłanych na konkurs tekstach nie mogło oczywiście zabraknąć przygód bardziej „nowoczesnych” – znalazł się więc wśród nich Magiczny komputer. Szczególną uwagę zwróciłam jednak na tekst pod dość „zwyczajnym” ty- tułem pt. Przygody Piotrka. Jest w nim bowiem coś z atmosfery baśni Braci Grimm, („Piotrek dwunastoletni wychudły złodziejaszek z gór uciekał właś- nie i mylił ślad pomiędzy potokami. Gonił go góral z psem myśliwskim, po- nieważ ów chłopiec ukradł mu krowę”, z zaskakującą pointą: sędzia zamyka rozprawę słowami: „Poślę cię do domu dziecka. Zasłużyłeś na karę, a poza tym nie masz rodziców”. Chłopcu w tym momencie pomaga – o dziwo – 12 Guziolek.indb 12 2010-07-06 10:12:49 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Wstęp prokurator (minister Ziobro?) który – jak pisze 9-letni autor bajki „dogonił chłopca i szepnął mu na ucho: „Byłeś wspaniały… Masz dobry charakter, tylko w życiu spotkało cię kilka wielkich nieszczęść. Mam nadzieję, że wyroś- niesz na dobrego człowieka. Pomogę ci załatwić transport do domu dziecka (sic!)”. Chłopiec dziękuje prokuratorowi i wyraża nadzieję słowami: „Do wi- dzenia. Może się spotkamy w lepszej przyszłości.” I kto to powiedział, że dzieci nie znają się na polityce? Wśród nadesłanych bajek jest kilka, które mają po kilku, a nawet kilku- nastu autorów (dzieci ze świetlicy szkolnej), ale na uwagę zasługuje adnota- cja pod bajką 8-letniego Bartoszka, który informuje, że tekst napisał i rysunki na dyskietce wykonał wspólnie z 5-letnią siostrą Julią i Mama Małgorzatą. I takiego poszanowania praw autorskich mógłby się uczyć od dzieci niejeden dorosły autor! Dr hab. Wita Szulc Profesor w Uniwersytecie Wrocławskim oraz w GWSHM „Milenium” w Gnieźnie Guziolek.indb 13 2010-07-06 10:12:49 13 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie W zalanym spokojem ogrodzie miłości, wyspy tworzę i samotnie mienią się tam chwile w kryształowym fi olecie a cisza wypływa czystym strumieniem wprost ze źródła szumiąc i szepcząc opłukując mech i kamienie przegląda się w nim słońce i tańczą złociście jego promienie Mariola Furmaniak O wartości literatury i jej wpływie na kształtowanie się osobowości czło- wieka nie trzeba nikogo przekonywać. Powszechnie wiadomo, że czytanie książek daje wiedzę o świecie, uczy rozumienia, porządkowania informacji, wychowuje wprowadzając normy moralne czy też kształtuje umiejętność dokonywania operacji umysłowych i posługiwania się naszą piękną Ojczystą mową. Mało jednak kto uświadamia sobie, jak zauważa H. Balińska (por. 1984, s. 72), jak ważny jest okres w życiu jednostki, kiedy to kontakt z literatu- rą dokonuje się w sposób naturalny. Matka śpiewając dziecku kołysanki, tata i dziadek opowiadając historię rodziny uczą dziecko stawiać „pierwsze kroki” w świecie sztuki słowa. Od jakości i częstotliwości tych kontaktów nierzadko zależy rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci. Pięknie pisze o tym J. Papuzińska w Czytaniach domowych: W najwcześniejszych zabawach słownych połączonych z ruchem odnajdu- jemy, jak w nasieniu kiełkującej rośliny, schematyczny zarys późniejszych upo- dobań literackich dziecka (1975). Guziolek.indb 15 2010-07-06 10:12:50 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie Dzieci mające od wczesnych lat dziecięcych sposobność słuchania „ba- jań” są przygotowane na odbiór przekazu literackiego, chętniej i częściej się- gają po książki. Chętniej i częściej korzystając z bogactwa też tworzą własne utwory. Nie przypadek zatem sprawia, że najciekawsze bajki tworzą dzieci, które lubią książki. Wynika z tego, że proces czytania i tworzenia są nierozerwalnie ze sobą związane. Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że wzajemnie się uzupełniają. O ile bowiem trudno poprzez tworzenie własnych bajek wznieść się na wyżyny „zawodowej” literatury, to z całą pewnością ich opowiadanie niesie ze sobą wiele innych zalet: odniesienie do własnych, więc realnych, namacalnych wspomnień czy możliwość niedyrektywnego przekazu własnego sposobu wi- dzenia świata, swojego systemu wartości. Rodzic czy nauczyciel opowiadając musi ustosunkować się do treści, nawiązać kontakt wzrokowy z „widownią”, nie może być myślami w innym miejscu i czasie. Wreszcie najważniejsze dzielenie się swoim „światem” z innymi daje niezwykłe poczucie bliskości, więzi; jest, co już kiedyś pisałam „niczym pajęczyna łącząca osoby i pokolenia”. O co w dzisiejszych czasach pełnych pośpiechu, kontaktów polegających na „na byciu obok siebie” zamiast „ze sobą” jest niezwykle trudno. Projekt Ogólnopolskiego Konkursu literackiego pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki miał być odpowiedzią i zarazem zachętą do aktywnego, bli- skiego i owocnego „bycia razem”. Na konkurs przysłano kilkaset bajek i opowiadań. Jury stanęło zatem przed ważnym i niezwykle trudnym zadaniem – ocenić to, co wydaje się, że nie można ocenić w sposób obiektywny. Jako kryterium uznano: oryginal- ność treści, ciekawą, interesującą fabułę oraz w przypadku prac osób doro- słych poprawność językową. Prace prezentowały bardzo zróżnicowany poziom, choć niewątpliwie w każdą autor włożył nie tylko sporo wysiłku, ale także przekazał cząstkę swojej osobowości, własnego postrzegania świata. Z tego powodu pragnę w imieniu całego komitetu organizacyjnego po- dziękować wszystkim autorom – „Małym” i „Dużym” za zainteresowanie konkursem i nadesłanie swojej twórczości. Zachęcamy do dalszego tworze- nia i udziału w przyszłym roku. W imieniu Komitetu Organizacyjnego – koordynator i pomysłodaw- ca konkursu – Katarzyna Szeliga. 16 Guziolek.indb 16 2010-07-06 10:12:50 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie Komitet Organizacyjny stanowią: Przedszkole nr 80 „Królestwo Maciusia” – dyrektor Edyta Pawlisch-Zarzycka Miejski Ośrodek Kultury w Bydgoszczy – dyrektor Marek Stankiewicz, dr  Jolanta Piętowska, Mariola Furmaniak, Małgorzata Kminikowska- Nowak, Krzysztof Kminikowski, Irena Serlikowska, Katarzyna i Tomasz Szeliga, Monika Zasuń i Katarzyna Janicka wraz z Bogumiłą Frankow- ską w roku 2007 oraz Kingą Nowacką w roku 2008. Pragniemy także gorąco podziękować wszystkim, którzy zechcieli włączyć się w organizację konkursu: Ewie i Martynie Łozickim, Filipowi Fryszce, Dagmarze Kujawie i Karolinie Szelidze. Honorowy patronat objęli: Wojewoda Kujawsko-Pomorski – p. Zbigniew Hoff mann w roku 2006/2007, p. Rafał Bruski w roku 2007/2008 Prezydent Miasta Bydgoszczy – p. Konstanty Dombrowicz Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego – p. Piotr Całbecki Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty – p. Bożena Adamska w roku 2006/2007, p. Iwona Michałek w roku 2007, p. Iwona Waszkiewicz w roku 2008 Fundacja ABC XXI „Cała Polska czyta dzieciom” w roku 2007 Stowarzyszenie Arteterapeutów Polskich Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne Rada Osiedla Bocianowo–Śródmieście–Stare Miasto Wsparcia nam udzielili: Wicemarszałek Województwa Kujawsko- Pomorskiego – p. Maciej Eckardt Wydział Kultury UM Bydgoszczy – szczególne podziękowania dla dyrektor Radni Miasta Bydgoszcz – p. Jacek Bukowski, p. Bogdan Dzakanowski, Haliny Piechockiej – Lipki p. Tomasz Rega Ofi cyna Wydawnicza „Impuls” Wydawnictwo „MAC Edukacja” Wydawnictwo „Bliżej Przedszkola” Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Powiatu Bydgoskiego Muzeum Opowiadaczy Historii Przedsiębiorstwo Turystyczno-Hotelarskie „Brda” Studio Reklamy „Koło” Szkolne Schronisko Młodzieżowe w Bydgoszczy Zakład Mięsny „Bekon” Zbigniewa Niedbalskiego Piekarnia „Cemak” Sp. z o. o. Zakład Szkoleniowy Centrum Edukacji Ekologicznej w Myslęcinku Nadleśnictwo Bydgoszcz – leśniczy p. Stanisław Marks Guziolek.indb 17 2010-07-06 10:12:50 17 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie Patronat medialny: Bliżej Przedszkola – Wychowanie i Edukacja – grant Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Gazeta Pomorska Wiadomości, Rozmowy i Głosy o Szkole Życie Szkoły Radio PiK Bardzo serdecznie dziękujemy też jurorom, którzy w swoim wolnym czasie, nieodpłatnie poświęcili swój czas na czytanie bajek. Byli to: Jury: Ryszarda Różańska – starszy wizytator Kujawsko-Pomorskiego Kuratorium mgr Barbara Szczepkowska – starszy wizytator Kujawsko-Pomorskiego Ku- Oświaty ratorium Oświaty Prof. zwyczajny Wiesława Limont – UMK Toruń Prof. nadzwyczajny Andrea Jaworska – UMCS Lublin Prof. nadzwyczajny Krystyna Żuchelkowska – UKW Bydgoszcz Prof. dr hab. Wita Szulc – Uniwersytet Wrocławski, GWSHM Gniezno, prezes Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich Dr Maria Sobieszczyk – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Dr Elżbieta Szefl er – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Prof. Irena Borecka – Uniwersytet Wrocławski, prezes Polskiego Towarzy- stwa Biblioterapeutycznego – w roku 2007 Genowefa Surniak – biblioterapeuta Dr Elżbieta Marek – red. naczelna „Życia Szkoły” Mariola Frymus – kierownik Pracowni Wspierania Edukacji Elementarnej Krystyna Karpińska – nauczyciel – konsultant Centrum Edukacji Nauczy- Jadwiga Czub-Rojewska – red. naczelna „Wiadomości Głosów Rozmów dr Magdalena Trzcińska – psycholog, Poradnia przy Szpitalu Klinicznym Anna Barsukiewicz – pedagog specjalny Anna Krawczyk – psycholog Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 CEN w Bydgoszczy cieli w Bydgoszczy o Szkole” im. dra. Jurasza w Bydgoszczy skiej” Magdalena Nowacka (w roku 2007) – dyrektor promocji „Gazety Pomor- 18 Guziolek.indb 18 2010-07-06 10:12:50 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie Jury w ciągu dwóch lat trwania konkursu przeczytało ok. 370 bajek i wyróżniło następujących laureatów: Lista laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki w roku 2007 Dzieci 5-6-letnie: 1. Klaudia Domaradzka 2. Marta Głuszkowska 3. Kornelia Kamińska 4. Barbara Misiak 5. Karolina Mroczkowska 6. Paweł Niedziałkowski 7. Julia Racławska 8. Marek Reinfuss 9. Ola Rzeszotarska 10. Damian Stawarz 11. Monika Szwabowska 12. Sandra Szymkowicz 13. Ada Wojciechowska 14. Weronika Zywert Dodatkowe wyróżnienia przyznano: 1. Oli Ćwikowskiej – najmłodszej uczestniczce konkursu – Rada Osiedla Bocianowo–Śródmieście–Stare Miasto 2. Natalii Michalskiej – dyrektor Przedszkola nr 80 i pomysłodawca kon- kursu Fundatorzy nagród: Wojewoda Kujawsko-Pomorski, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Rada Osiedla Bocianowo–Śródmieście–Stare Miasto, UM w Bydgoszczy Dzieci z klas 1-3: 1. Tomasz Bethke 2. Kacper Bogucki 3. Iga Domańska 4. Patrycja Dragon 5. Karolina Górecka 6. Krzysztof Górecki 7. Jonasz i Jakub Jankowiak Guziolek.indb 19 2010-07-06 10:12:51 19 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie 8. Jakub Koncewicz 9. Ewelina Leszka 10. Marta Paprocka 11. Julia Pham 12. Maria Piechowska 13. Bartosz Racławski 14. Maria Siekierżycka 15. Kinga Tokarska 16. Karolina Wioska Fundatorzy nagród: ne, Wydział Kultury UM w Bydgoszczy Nauczyciele: 1. Barbara Bajor 2. Agnieszka Boszko-Szczęśniak 3. Anna Hyży 4. Dorota Mondrzycka 5. Anna Piątek 6. Bogumiła Pigoń-Reglińska 7. Elżbieta Skawińska 8. Katarzyna Wioska 9. Lidia Wojtaszewska 10. Elżbieta Skawińska i Agnieszka Zielińska Rodzice: 1. Jacek Daniluk 2. Anna Laszuk 3. Kamila Możejko 4. Elżbieta Pietrzak 5. Małgorzata Racławska 6. Małgorzata Sałaj Fundatorzy nagród: Urząd Marszałkowski w Toruniu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogicz- Rada Osiedla Bocianowo–Śródmieście–Stare Miasto, Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, Radio Pomorza i Kujaw, Wydział Kultury UM w Bydgoszczy Księgarnia i Hurtownia Taniej Książki p. Mariusza Napierały, czasopisma dla nauczycieli – „Życie Szkoły” Prezydent Miasta Bydgoszczy ufundował dla wszystkich uczestników uroczystości paczki słodyczy. Gadżety dla uczestników inauguracji ufundo- wał Wydział Kultury UM Bydgoszcz. 20 Guziolek.indb 20 2010-07-06 10:12:51 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie Lista laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki w roku 2008 Kategoria dzieci 5-6 letnie: 1. Sandra Brust 2. Emilia Gwóźdź 3. Nikodem Matea 4. Joanna Miślisz 5. Zuzanna Łukaszewicz 6. Julia Racławska 7. Dominika Szcześniak 8. Natalia Szramkowska 9. Piotr Tkaczewski 10. Zuzanna Wieczorek 11. Julia Witkowska 12. Andrzej Witoszek 13. Jakub Wyrwa 14. Jakub Żółtowski Fundatorzy nagród: Wojewoda Kujawsko-Pomorski, Wydawnictwo MAC Edukacja, Wy- dawnictwo „Bliżej Przedszkola”, Rada Osiedla Bocianowo–Śródmieście– Stare Miasto Kategoria dzieci z klas 1-3 1. Kamila Bizacka 2. Lech Bogusławski 3. Kamil Borzyszkowski 4. Patrycja Dragon 5. Wiktoria Guza 6. Monika Karczewska 7. Zuzanna Kropidłowska 8. Karolina Lacher 9. Sarael Elżbieta Michael 10. Mateusz Mojsak 11. Damian Olczyk 12. Julia Pham 13. Magdalena Szustorowska 14. Patrycja Szuszkiewicz 15. Aleksandra Tlak Guziolek.indb 21 2010-07-06 10:12:51 21 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie 16. Kinga Tokarska 17. Filip Weremij Fundatorzy nagród: na dwa dni pełne wrażeń. Marszałek Wojwództwa Kujwasko-Pomorskiego, Wydawnictwo MAC Edukacja, Wydawnictwo „Bliżej Przedszkola”, Rada Osiedla Bocianowo– Śródmieście–Stare Miasto Nauczyciele: 1. Katarzyna Jabłońska 2. Ewa Knap 3. Małgorzata Korbeń 4. Patrycja Kuruc 5. Elżbieta Pietrzak 6. Anna Psut 7. Iwona Rubacha 8. Małgorzata Sałaj 9. Sara Tukan Rodzice: 1. Joanna Celmer 2. Iwona Czarkowska 3. Kamila Hylla 4. Elżbieta Janikowska 5. Renata Nowicka 6. Erazm Stefanowski Fundatorzy nagród dla rodziców i nauczycieli: Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty Wydawnictwo MAC Edukacja, Wydawnictwo „Życie Szkoły”, Rada Osiedla Bocianowo–Śródmieście–Sta- re Miasto Dla wszystkich laureatów oraz uczestników uroczystości paczki słodyczy (ponad 100 sztuk) ufundował Prezydent Miasta Bydgoszczy Laureatów, ich rodziny i zaproszonych gości zaprosiliśmy do Bydgoszczy 22 Guziolek.indb 22 2010-07-06 10:12:51 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie Program konferencji Tworzenie i czytanie bajek jako forma biblioterapii podczas I i II Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki” 1. Wspólny spacer dzieci i dorosłych leśną ścieżką edukacyjną – prowadzący – leśniczy – p. Stanisław Marks oraz mgr Mariola Furmaniak (w roku 2007 spacer po okolicach Centrum edukacji Ekologicznej w Myślęcinku) 2. Praca w grupach – dorośli i dzieci I grupa – dzieci – zabawy na powietrzu – zabawy animacyjne z elementami Metody Ruchu Rozwijającego We- roniki Sherborne prowadząca: dr Jolanta Piętowska – instalacje plastyczne – wykonanie kukły wybranego bohatera bajki – prowadząca: mgr Małgorzata Nowak-Kminikowska – podchody – „Szukamy skarbu Guziolka” – organizacja harcerze z 85 BGDH „Błękitne Delfi ny” II grupa – dorośli – zajęcia w sali konferencyjnej – Gdyby Kopciuszek żył w dzisiejszych czasach – o książkach, które warto i których nie warto współcześnie czytać dzieciom – wykład dr Elżbiety Szefl er – z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (w roku 2008) – warsztaty „Biblioterapia dla każdego” czyli jak tworzyć bajki – prowa- dząca: mgr Katarzyna Szeliga 3. Ognisko z kiełbaskami i grochówka 4. Wspólne zabawy animacyjne z elementami biblioterapii – prowadząca: dr  Jolanta Piętowska w roku 2007, w roku 2008 – dr Jolanta Piętow- ska, Katarzyna Szeliga 5. Zakończenie spotkania Następnego dnia program przedstawiał się następująco: 9.30 – wyjazd do Ostromecka, zwiedzanie Pałacu, spacer, oglądanie wy- staw 10.30–12.00 – ofi cjalna inauguracja konkursu – powitanie gości, krótkie przemówienia przedstawicieli organizato- rów – występ dzieci z gr. VII Przedszkola nr 80 z przedstawieniem pt. „Baj- ka różne ma imiona” ( w roku 2008 pantomima „Zaczarowany las” – przedstawienie jury, odczytanie protokołu – wręczenie nagród Guziolek.indb 23 2010-07-06 10:12:51 23 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie – występ dzieci z Zespołu Szkół nr 10 – wariacje do muzyki A. Vival- diego ( w roku 2007) – zakończenie – wspólny posiłek – „szwedzki stół”, dzieci – obiad 14.00 – powrót do internatu, pożegnanie gości. Z opinii uczestników wnioskujemy, że zarówno ideę konkursu, jak i wspólnych spotkań warto kontynuować. Pozwala ona bowiem nie tylko na zdobycie nowej wiedzy i wymiany doświadczeń, ale także nawiązać wie- le wspaniałych nowych znajomości i przyjaźni. W tym miejscu pragnie- my pozdrowić sympatyków naszego konkursu: Państwa Domaradzkich, Pham, Dragon, Tokarskich oraz Paulinę Dębiec wraz z dziećmi. Dziękuje- my wszystkim za wiele pięknych wrażeń, wspomnień i ciepłych słów! Do zobaczenia za rok! 24 Guziolek.indb 24 2010-07-06 10:12:51 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Bajki dzieci 5-6-letnich Bajki są jednym z pierwszych tekstów, jakie poznają kolejne pokolenia dzieci w Polsce i na całym świecie. Te szczególne opowieści zawierają nie- zwykle cenny przekaz – uczą, jak odróżnić dobro od zła, kształtują moralne wzorce, przyświecające późniejszym, dorosłym czynom. W pouczających wersach zapisana jest, przekazywana z ojca na syna, odwieczna, kulturowa mądrość. Idea ożywiania tradycji tworzenia i opowiadania bajek ma wielkie znaczenie. Mam zatem nadzieję, że inicjatywa organizacji w Bydgoszczy Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki zaowocuje wzrostem zainteresowania tym wyjątkowym gatunkiem, przyczyniając się do powstania nowych, pięknych historii. Z prawdziwą przyjemnością obejmuję tak niezwykłe, literackie zmagania honorowym patronatem. Dzieciom, rodzicom i nauczycielom życzę wobec tego wielobarwnej, twórczej wyobraźni oraz wspaniałej zabawy podczas komponowania baj- kowych światów i zamieszkujących je postaci. Organizatorom życzę po- nadto przyjemnej realizacji Konkursu i wielu magicznych chwil podczas zapoznawania się z dziełami „małych” i „dużych” Uczestników.” Prezydent Bydgoszczy – Konstanty Dombrowicz Bajki tworzone przez dzieci reprezentowały bardzo różny poziom, od prostych, kilku zdaniowych opowiadań, stanowiących bezpośrednie na- wiązanie do codziennych doświadczeń dziecka, po bardziej rozbudowane historie. Proces tworzenia własnej opowieści uruchamia mechanizm projekcji, czyli rzutowania w treści bajki własnych cech, pragnień, lęków poprzez przy- pisywanie ich kreowanym postaciom. Mechanizm projekcji wyraźnie za- znaczał się zwłaszcza w bajkach przedstawiających relacje dziecko–rodzice, co niewątpliwie na różnym może stanowić odzwierciedlenie rzeczywistych relacji w rodzinie danego dziecka. Jednocześnie forma bajki dała dzieciom Guziolek.indb 25 2010-07-06 10:12:52 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Bajkoterapia… możliwość całkowitej swobody ekspresji swojego Ja, bowiem w świecie ba- jek nie obowiązują prawa fi zyki, a myślenie przyczynowo-skutkowe ustępuje miejsca myśleniu życzeniowemu i magicznemu, zaś fantazjowanie jest natu- ralną skłonnością wieku rozwojowego. Sporo dzieci wykorzystywało w swoich bajkach postacie z popularnych bajek czy kreskówek, w niektórych przypadkach nie zmieniając zbytnio ich treści, co może sugerować brak umiejętności swobodnego wykorzystania własnej wyobraźni i kreatywności, bądź obawę, aby to zrobić. Oryginalność formy bądź treści bajek niektórych dzieci wskazywały na wysoki poziom rozwoju intelektualnego, wykorzystywały personifi kację zja- wisk natury, umiejętność myślenia abstrakcyjnego, posługiwania się rymem, dowcipem, humorem oraz zdolność oddzielenie się w procesie twórczym od codziennego doświadczenia. Treść większości utworów wskazywała na przynajmniej przeciętny rozwój empatii ich autorów, zdolność rozumienia położenia innej osoby wyrażająca się w pragnieniu oszczędzania jej cierpie- nia i bólu oraz tworzeniu szczęśliwego zakończenia Juror: dr Magdalena Trzcińska Urodziny na łące Na łące było dużo królików. Jeden z nich miał urodziny. Miał na imię Oliwier. Mama robiła właśnie marchewkowe ciasto. Pokicała do sklepu po marchewkowe świeczki na tort. Gdy wróciła mama synek bardzo się ucieszył ze świeczek marchewkowych. Na przyjęcie urodzinowe przyszło dużo go- ści i ciocia, dziadek, babcia, prababcia, pradziadek, wujek i kilku kuzynów. Tata i mama królik dali synkowi prezent – żywe zwierzątko – kotka. Oliwier bardzo się ucieszył z prezentu i nazwał kotka Kicia. Siostra dała bratu włas- noręcznie zrobiony obrazek, na którym był ich domek, mama, tata, Oliwier z siostrą Kasią. Od reszty gości dostał różne prezenty i gry, zabawki i piłkę. Oliwier był przeszczęśliwy. Potem był tort, Oliwier zdmuchnął świeczki, a następnie odbył się występ klauna KIRI. Wszyscy dobrze się bawili, a potem pożegnali i wyszli. Został wielki bałagan. Synek i córeczka pomagali mamie i tacie sprzątać. Potem zmęczeni wszyscy położyli się spać, a razem z nimi ich kotek Kicia. Rano jak wstali to Kasi i Oliwier bawili się wesoło z kotkiem. To były udane urodziny. Sandra Brust, lat 4,5, Przedszkole nr 80 w Bydgoszczy 26 Guziolek.indb 26 2010-07-06 10:12:52 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Bajki dzieci 5–6-letnich Senna misja Dawno, dawno temu, za górami, za lasami w pewnym zakątku świata istniała „Wioska snów”. Swą nazwę wzięła z tego, że wszystkim istotom w tej wiosce sny się spełniały. Gdy nie wypełnili prośby, przepowiedni lub misji zawartej w śnie czekała ich śmierć. Żyła w tej wiosce skromna rodzina. Rodzice oraz ich dwie córki – Anika oraz Brietta. Były one bardzo dobre i grzeczne, na każdym kroku pomagały sobie i rodzicom. Gdziekolwiek się zjawiły niosły ze sobą radość i miłość. Pewnej nocy Anika i Brietta miały dziwne sny. Śniła im się przepowied- nia. Mówił do nich ktoś, kogo nigdy wcześniej nie widziały ani nie słyszały. A powiedział im tak: – Mam do Was wiadomość, musicie wyruszyć i wypełnić misję, która ocali Wioskę Snów i wszystkich jej mieszkańców. Macie pokonać złego po- twora Zmorana, który chce ją zniszczyć. Przed Wami długa i niebezpieczna droga więc uważajcie na siebie! Życzę Wam powodzenia. Na tym ich sen się zakończył. Rano gdy siostrzyczki się obudziły, zorien- towały się, że każdej śniło się to samo. Obok swych łóżek znalazły również mapę oraz zapasy jedzenia i picia. Rodzice nie chcieli by ich córki narażały się na tak wielkie niebezpieczeństwo jednak one postanowiły jak najprędzej wyruszyć w drogę. Dziewczynki wiedziały ze czeka ich długa i niebezpiecz- na wyprawa jednak nie bały się, ponieważ bardzo zależało im na wiosce snów i zrobiłyby wszystko by ją uratować. Szły i szły przez lasy, pustynie oraz góry, a mapa którą podarował im nieznajomy była zaczarowana i wska- zywała każdy kierunek drogi. Zmęczone wędrówką siostry powoli zaczęły słabnąć. Kończyły im się zapasy pokarmu, a mapa wskazywała dojście do celu. Wczesnym rankiem Briettę oraz Anikę obudziło trzęsienie ziemi oraz przeraźliwe krzyki. Siostry uświadomiły sobie, że ich wyprawa dobiegła koń- ca i oto muszą się zmierzyć ze Zmoranem. Bezbronne siostrzyczki, na widok ogromnego i przerażającego potwora, który sunął prosto na nie, rzuciły się do ucieczki. Gdy się odwróciły zobaczyły przed sobą małe dwie buteleczki z płynem w środku, nie zastanawiając się nad tym, co to może być wypiły zawartość buteleczki. Brietta zdążyła wziąć liścik, który był przyczepiony do buteleczki. Biegnąc rozwinęła go i przeczytała: „Mikstura – siła, odwaga – Czarodziej Sennik”. Wtedy Brietta zawołała do swej siostry: – Anika walczymy! Musimy go pokonać. Próbowały rzucać w niego kamieniami i głazami, które leżały na drodze to było jednak na nic. Kiedy Brietta nadal ciskała w Zmorana czym popadło, Anika zobaczyła leżący opodal na ziemi miecz, a obok liścik: „Musicie po- konać go razem – Czarodziej Sennik”. Wzięła do ręki miecz i pobiegła z nim do Brietty. Kiedy obydwie uchwyciły miecz wytrysnęły z niego promienia Guziolek.indb 27 2010-07-06 10:12:52 27 K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Bajkoterapia
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: