Darmowy fragment publikacji:
© Copyright by Ofi cyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008
Korekta:
Zespół
Projekt okładki:
Agata Fuks
przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Zadanie współfi nansowane
ISBN 978-83-7587-891-2
Ofi cyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (012) 422-41-80, fax (012) 422-59-47
www.impulsofi cyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsofi cyna.com.pl
Wydanie III, Kraków 2010
Guziolek.indb 4
2010-07-06 10:12:48
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Spis treści
Wstęp ................................................................................................................ 9
Dzieci w swoim bajkowym świecie ............................................................... 11
Kilka słów o konkursie ................................................................................... 15
Lista laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego
pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki w roku 2007 ............................ 19
Lista laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego
pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki w roku 2008 ............................ 21
Program konferencji Tworzenie i czytanie bajek jako forma biblioterapii
podczas I i II Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego
pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki ................................................... 23
Bajki dzieci 5-6-letnich
Sandra Brust. Urodziny na łące .................................................................... 26
Emilia Gwóźdź. Senna misja .......................................................................... 27
Joanna Miślicz. O dziewczynce, która nie miała taty, ani mamy,
ani pieska ................................................................................................... 28
Nikodem Matea. Bajka o sarence .................................................................. 28
Zuzanna Łukaszewicz. Dwa serduszka ........................................................ 28
Julia Racławska. Gorzkie cukierki ................................................................ 29
Julia Racławska. Wesołe kwiatki ................................................................... 30
Dominika Szcześniak. Rozella ........................................................................ 31
Natalia Szramkowska. Nowe przyjaciółki Cliff orda ................................... 32
Piotr Tkaczewski. Miś Polarny ...................................................................... 33
Zuzanna Wieczorek. Przygoda Dorotki ....................................................... 33
Julia Witkowska. Trzy małe misie ................................................................ 34
Andrzej Witoszek. Guziołek urządza bal ...................................................... 35
Andrzej Witoszek. Guziołek czeka na wiosnę ............................................. 35
Jakub Wyrwa. Tymoteusz i Robot ................................................................ 36
Jakub Żółtowski. Diamentogłowy smok ...................................................... 36
Guziolek.indb 5
2010-07-06 10:12:48
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Spis treści
Bajki dzieci klas I-III
Klasa I
Kamila Bizacka. Jajeczko ............................................................................... 40
Mateusz Mojsak. O misiu, który się bał pszczół ......................................... 41
Mateusz Mojsak. Małpka, która nie lubiła bananów .................................. 41
Mateusz Mojsak. O pająku, który nie umiał robić pajęczyny ................... 41
Mateusz Mojsak. Kotek, który bał się skakać .............................................. 42
Mateusz Mojsak. O czajniku, któremu ciągle było zimno ......................... 42
Mateusz Mojsak. O Mikołaju, który miał jedno pragnienie ..................... 42
Mateusz Mojsak. O lwie, który był samotny ............................................... 43
Mateusz Mojsak. O wybuchającej fontannie ............................................... 43
Mateusz Mojsak. O zaczarowanym pudełku ............................................... 43
Mateusz Mojsak. O gąsieniczce ..................................................................... 44
Mateusz Mojsak. O dziwnym nosku ............................................................ 44
Mateusz Mojsak. Zaczarowany bekon .......................................................... 45
Mateusz Mojsak. Mała szczypawka .............................................................. 45
Mateusz Mojsak. Dziwaczny cukierek ......................................................... 46
Mateusz Mojsak. Czarodziejski rekin ........................................................... 46
Mateusz Mojsak. Smok z 10 głowami .......................................................... 47
Mateusz Mojsak. Jak miś Tymoteusz szukał miodu ................................... 47
Mateusz Mojsak. Tymoteusz – miś, który chciał latać ............................... 48
Mateusz Mojsak. Miś, który bawił się z wiatrem ........................................ 49
Mateusz Mojsak. Tymoteusz – żonglerem .................................................. 50
Mateusz Mojsak. Tymoteusz i wypadnięty ząb ........................................... 51
Mateusz Mojsak. Tymoteusz i czkawka ....................................................... 52
Mateusz Mojsak. Tymoteusz i księżycowi sprzątacze ................................ 52
Patrycja Szuszkiewicz. Brat i siostra ............................................................. 53
Klasa II
Lech Bogusławski. Mały kosmita ................................................................... 55
Patrycja Dragon. Prawdziwa historia ........................................................... 57
Wiktoria Guza. Historia kota Iwana ............................................................ 58
Monika Karczewska. Gadający konik ........................................................... 59
Damian Olczyk. Mądry lis .............................................................................. 60
Julia Pham. Magiczny ocean ......................................................................... 60
Kinga Tokarska. Heco-lubo-ludki i Złodziej Światła ................................. 63
6
Guziolek.indb 6
2010-07-06 10:12:48
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Spis treści
Klasa III
Kamil Borzyszkowski. Tajemnicza wyprawa profesora Adriana
i psa Rudego ............................................................................................ 64
Karolina Lacher. Cudowna podróż kota Fila ............................................ 68
Zuzanna Kropidłowska. Św. Mikołaj na wakacjach ................................. 71
Sarael-Elżbieta Michael. Perła i ostrzeżenie! ............................................. 72
Sarael-Elżbieta Michael. Perła Niunia Milusińska
w nawiedzonym zamku ......................................................................... 77
Sarael-Elżbieta Michael. Perła Niunia Milusińska i inne zwierzaki ....... 85
Magdalena Szustorowska. Dwie najlepsze przyjaciółki ........................... 89
Aleksandra Tlak. Przygoda z magiczną paprocią ..................................... 91
Dziwny sen ..................................................................................................... 93
Bajki rodziców
Joanna Celmer. Jak Gucio oswoił Strach .................................................... 96
Joanna Celmer. Bajka o ciąży ....................................................................... 98
Joanna Celmer. O Boćku i Lizi .................................................................... 98
Joanna Celmer. Bazy i Żurenia .................................................................... 99
Iwona Czarkowska. Arnold ze Smoczylasu ............................................... 101
Iwona Czarkowska. Niezwykła przygoda Kacpra Piżamy ....................... 103
Iwona Czarkowska. Jak Leon Powsinoga uratował Lulandię .................. 104
Iwona Czarkowska. Tajemnica pustego pokoju ........................................ 106
Kamila Hylla. Krzysiu! Po burzy zawsze wyjdzie słońce! ........................ 108
Elżbieta Janikowska. Bajki Guziołka ........................................................... 109
Renata Nowicka. Niezwykła przygoda lwa ................................................ 151
Erazm Stefanowski. Niecodzienna podróż ................................................ 153
Bajki nauczycieli ze scenariuszami zajęć
Katarzyna Jabłońska. Siła Guziołka ............................................................ 158
Ewa Knap. Ostatnie godziny czarnoksiężnika Twardowskiego ............. 161
Małgorzata Korbeń. Księżycowa bajka ....................................................... 168
Patrycja Kuruc. Mała Mysia i Medalion .................................................... 177
Elżbieta Pietrzak. Pióro ................................................................................ 183
Anna Psut. Chmurki-baranki ...................................................................... 186
Anna Psut. Kalosz ......................................................................................... 188
7
Guziolek.indb 7
2010-07-06 10:12:48
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Spis treści
Anna Psut. List do szczura ........................................................................... 191
Anna Psut. Niebieski ptak ............................................................................ 194
Iwona Rubacha. Łap wiatr w żagle .............................................................. 196
Małgorzata Sałaj. Bohaterski pajączek ....................................................... 209
Sara Tukan. Gungin ..................................................................................... 214
Zamiast zakończenia: O wartościach bajek i opowiadań pisanych
przez dorosłych i dzieci na Ogólnopolski Konkurs Literacki
Razem z Guziolkiem piszemy bajki ....................................................... 235
8
Guziolek.indb 8
2010-07-06 10:12:49
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Wstęp
Głównym celem edukacji przedszkolnej jest dbanie o wielostronny roz-
wój dziecka i ciągłe wzbogacanie jego osobowości. Środkami do realizacji
tego celu jest rozwijanie zdolności poznawczych i emocjonalno-społecznych
dziecka przedszkolnego, uczenie trudnej sztuki wyboru wartości oraz od-
powiedzialności za podejmowane decyzje i dokonywane wybory, a także
stwarzanie korzystnych warunków do podejmowania działań kreatywnych.
Ważne jest również zapewnienie przedszkolakowi poczucia bezpieczeństwa,
stwarzanie klimatu życzliwości i zaufania miedzy nim a nauczycielem oraz
sytuacji edukacyjnych, aktywizujących dziecko, zachęcających do zabawy
z wyobraźnią, do twórczości językowej. Ważną rolę w tym procesie odgrywa
zaznajamianie dzieci z utworami literackimi, jakimi są bajki.
Bajka jest to krótka opowiastka napisana wierszem lub prozą, której bo-
haterami są ludzie, zwierzęta, rośliny, a czasami nawet przedmioty. Każda
bajka zawiera naukę moralną, która pokazana może być na końcu lub na
początku. Bajka może występować w formie rozbudowanej (bajka narracyj-
na) lub zwartej, zwięzłej (bajka epigramatyczna). Najbardziej jednak rozpo-
wszechniona jest bajka zwierzęca. Występują w niej zwierzęta, określające
typy ludzkich charakterów oraz cechy psychologiczno-moralne człowieka
(np.: lis – chytrość, pchła – szachrajstwo, osioł – głupotę, kaczka – dziwa-
ctwo).
Dzieci bardzo lubią zaczarowany świat bajek, który je fascynuje, cza-
sami przeraża, dodaje otuchy, pozwala wierzyć, że dobro zawsze zwycięża
zło. Walka dobra ze złem wzrusza dziecko i powoduje jego identyfi kację
z bohaterem pozytywnym. W procesie tej identyfi kacji dziecko przechodzi
wszystkie koleje losu z pozytywnym bohaterem i cieszy się wraz z nim, gdy
ten odnosi zwycięstwo. Dzięki temu przeżywa sens moralny bajki, przyswaja
określone normy postępowania, staje się wrażliwe na krzywdę i niesprawied-
liwość, zyskuje wiarę w siebie, we własne możliwości, uczy się dotrzymywać
słowa, wywiązywać się z przyjętych zobowiązań, pomagać innym, gdy zaj-
Guziolek.indb 9
2010-07-06 10:12:49
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Wstęp
dzie taka potrzeba, wzmacnia przekonanie w dobroć i sprawiedliwość, stając
się lepszym i bogatszym wewnętrznie człowiekiem.
Bajki umożliwiają dziecku poznać życie codzienne i wewnętrzny świat
człowieka. Uświadamiają mu, że życie nie składa się tylko z pięknych, cie-
kawych dni, ale występują w nim chwile trudne, kłopoty, trudności, które
trzeba pokonać, by dojść do celu i osiągnąć sukces. W sposób subtelny i nie-
powtarzalny budzą u dziecka szacunek do innego człowieka i otaczającego
świata. Dzięki temu dziecko dostrzega piękno przyrody i zaczyna zdawać
sobie sprawę z tego, że człowiek jest jej częścią, dlatego też trzeba robić
wszystko, by chronić naturalne środowisko przed dewastacją i zniszczeniem.
Bajki pozwalają też przedszkolakowi poznać życie ludzi w innych krajach
i obszarach klimatycznych oraz rozszerzają jego orientację o kulturze, tra-
dycji, zwyczajach własnego narodu, rozwijając tym samym poczucie więzi
z własnym regionem i krajem ojczystym.
Treść bajek pogłębia wiadomości dziecka o bliższej dalszej rzeczywisto-
ści, rozwija procesy poznawcze, a głównie wyobraźnię, mowę i myślenie.
Dzieje się tak dlatego, bo treść bajek stwarza okazję do tworzenia w świado-
mości dziecka obrazów bohaterów, ich wyglądu i losów na konkretnym tle
przestrzenno-czasowym, uczy przewidywać i wyciągać wnioski, dokonywać
analizy, syntezy, porównywania dzięki czemu lepiej orientuje się w rzeczy-
wistości i usprawnia praktyczne działanie. Poprzez bajki dziecko styka się
z językiem ojczystym w pięknej, zrozumiałej formie, uczy porozumiewać się
z rówieśnikami i dorosłymi, a także wyrażać swoje myśli, uczucia, doznania,
przeżycia.
Sceny z bajek mogą być wykorzystywane do celów diagnostycznych i te-
rapeutycznych. I tak dziecko wybierając określoną scenę i biorąc w niej póź-
niej udział jako bohater ujawnia nie tylko swoje słabości i kłopoty, ale także
marzenia, aspiracje i ambicje. Dzięki temu nauczyciel bliżej poznaje dziecko
i może podjąć odpowiednie działania zmierzające do eliminowania jego
obaw, dolegliwości, lęków oraz stwarzać sytuacje edukacyjne, umożliwiające
zrealizować dziecięce marzenia i pragnienia. Poza tym obcując na co dzień
z bajkami dziecko zaczyna krytycznie patrzeć na siebie, uczy się pokonywać
własne wady i słabości, uwierzyć w dobry los.
Bajki dla małego dziecka bardzo często są relaksem i odpoczynkiem, bo
przenoszą przedszkolaka w fantastyczne krainy, a humor sytuacyjny i humor
postaci pozwala zapomnieć o problemach, trudnościach i kłopotach dnia co-
dziennego.
Bajki mają wiele walorów, które trudno określić. Jednak najważniejsze
jest to, że docierają do serc i umysłów małych dzieci, wprowadzając je w świat
wartości i ucząc jak postępować należy, a jak zachowywać się nie godzi.
10
Guziolek.indb 10
2010-07-06 10:12:49
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Wstęp
Z uwagi na to, że bajki mają wiele walorów nauczyciel wykorzystuje je
w pracy pedagogicznej przedszkola i tym samym wdraża dzieci do obcowa-
nia z dziełem sztuki słowa. Ważna jest też twórcza działalność dzieci, które
mogą tworzyć własne bajki oparte na motywach poznanych utworów lite-
rackich (bodźce werbalne) lub w oparciu o bodźce optyczne. Analiza bajek
tworzonych przez dzieci informuje o tym, że bardziej produktywne są bodź-
ce optyczne niż werbalne. Pod wpływem bodźców optycznych bajki są bar-
dziej rozbudowane, dłuższe, zawierają więcej jednostek znaczeniowych, są
oryginalniejsze. Natomiast bodźce werbalne wpływają bardziej na bogactwo
znaczeniowe i funkcjonalne narracji dziecka.
Działalność twórcza, jaką jest wymyślanie bajek przez dzieci stanowi
nierozłączną dziedzinę życia przedszkolaków, którzy uczą się nie tylko twór-
czo używać języka ojczystego, ale przyswajają sobie określone wyrazy i zwro-
ty poprzez naśladownictwo i powtarzanie.
Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników jest pokłosiem ogólnopol-
skiego konkursu pt: Dzieci bajki tworzą zorganizowanego w roku szkolnym
2006/2007 przez kadrę pedagogiczną Przedszkola nr 80 w Bydgoszczy pod
patronatem Kuratorium Oświaty i Kujawsko-Pomorskiego Centrum Eduka-
cji Nauczycieli.
Książka adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesno-
szkolnym oraz do ich rodziców. Charakteryzuje ją niepowtarzalny klimat,
w którym rzeczywistość splata się z niedorzecznością, który urzeka barwnoś-
cią postaci, sytuacji, realiów.
prof. nadzw. Krystyna Żuchelkowska
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Dzieci w swoim bajkowym świecie
Teksty napisane przez dzieci 7–9-letnie, w odpowiedzi na konkurs ogło-
szony przez p. mgr Katarzynę Szeligę, autorkę cieszącej się wielkim powo-
dzeniem u dużych i małych czytelników Historii Guziołka… potwierdzają
spostrzeżenie wielu pedagogów, iż wyobraźnia dziecięca nie zna granic,
a dzieci same potrafi ą odróżniać dobre uczynki od złych, bezpieczne zabawy
od niebezpiecznych, umieją, a przynajmniej starają się, „oswajać” swoje lęki
i jeszcze pomagać kolegom.
Większość tekstów nie budzi wątpliwości, że jest efektem samodzielnej
pracy ich autorów, choć w niektórych słychać echo popularnych, znanych
bajek i baśni oraz wpływ kultury masowej. Jest to jednak nieuniknione. Zna-
11
Guziolek.indb 11
2010-07-06 10:12:49
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Wstęp
ne skądinąd elementy i wątki (można powiedzieć archetypy), takie, jak Baba
Jaga, Czerwony Kapturek, Smerfy, zaklęta księżniczka, a nawet „ufoludek”
z najpopularniejszej „dorosłej” bajki terapeutycznej zostają twórczo przetwo-
rzone i wykorzystane przez dzieci na swój sposób. Dotyczy to także „replik”
przygód Kubusia Puchatka. Opisy zjawisk i bohaterów są na ogół oryginalne,
choć zdarza się estetyka ze świata lalki Barbie: „bohaterka Tajemniczej róży
zamieszkała w pięknym srebrnym zamku otoczonym kwiecistym ogrodem,
na ślicznej polanie”.
Czytamy więc – z przyjemnością! – teksty króciutkie, np. o choince, która
w lesie była smutna aż do czasu, gdy stanęła w domu jako Bożonarodzeniowe
drzewko, czasem nieporadne, ale i dłuższe historie liczące nawet 5 rozdzia-
łów! Bawimy się grą słów w bajce o Hecoluboludkach z krainy Niewiado-
mogdzie i śledzimy dalszy ciąg przygód Guziołka, rozpisany na kilkanaście
historyjek i jest to prawdziwa Neverender story: Guziołek na wycieczce, Gu-
ziołek buduje dom, a przedtem bierze ślub (choć w innej bajce jest bardziej
nowoczesny i tylko zamieszkuje ze swoją wybranką Laurą!), przeżywa przy-
gody z dinozaurami, jest pilotem. A jak wygląda? Nie wszyscy go opisują, bo
przecież „każdy wie”, kto to jest Guziołek, ale raz czytamy, że to koziołek,
a raz, że miś. Czasem jednak Guziołek źle się zachowuje „Guziołek niemiły
stworek” i dzieci muszą go nauczyć grzeczności.
Z dziecięcych bajek dowiadujemy się, o czym dzieci marzą: marzą o rze-
czach zwykłych, takich jak wakacje, ale z elementami niezwykłości (kraina
słodyczy, w której zamiast wodnych wodospadów są „spadosłodycze”), o ką-
pieli w morzu, ale przestrzegają, że może być niebezpieczna, choć pluszowy
Guziołek zostaje przez ratowników uratowany. Pełna wdzięku jest króciut-
ka (w przeciwieństwie do swego „psychologicznego” pierwowzoru!) bajka
o Kubie i ufoludkach, w której mama przygotowuje ufodanie a dzieci bawią
się ufozabawkami. Jedna bajka jest rymowanką, tak lubianą przez dzieci: „to
ta o myszce Elce, co myślała, że jest wielka, Szczotka, pasta, kubek woda to
dla Elki niewygoda”. Znany ze szkolnej lektury Plastuś jest bohaterem histo-
ryjki 7-letniej Patrycji, o tym, że należy pomagać innym, konkretnie koleżan-
ce z klasy, która ma kłopoty z nauką. W nadesłanych na konkurs tekstach
nie mogło oczywiście zabraknąć przygód bardziej „nowoczesnych” – znalazł
się więc wśród nich Magiczny komputer.
Szczególną uwagę zwróciłam jednak na tekst pod dość „zwyczajnym” ty-
tułem pt. Przygody Piotrka. Jest w nim bowiem coś z atmosfery baśni Braci
Grimm, („Piotrek dwunastoletni wychudły złodziejaszek z gór uciekał właś-
nie i mylił ślad pomiędzy potokami. Gonił go góral z psem myśliwskim, po-
nieważ ów chłopiec ukradł mu krowę”, z zaskakującą pointą: sędzia zamyka
rozprawę słowami: „Poślę cię do domu dziecka. Zasłużyłeś na karę, a poza
tym nie masz rodziców”. Chłopcu w tym momencie pomaga – o dziwo –
12
Guziolek.indb 12
2010-07-06 10:12:49
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Wstęp
prokurator (minister Ziobro?) który – jak pisze 9-letni autor bajki „dogonił
chłopca i szepnął mu na ucho: „Byłeś wspaniały… Masz dobry charakter,
tylko w życiu spotkało cię kilka wielkich nieszczęść. Mam nadzieję, że wyroś-
niesz na dobrego człowieka. Pomogę ci załatwić transport do domu dziecka
(sic!)”. Chłopiec dziękuje prokuratorowi i wyraża nadzieję słowami: „Do wi-
dzenia. Może się spotkamy w lepszej przyszłości.”
I kto to powiedział, że dzieci nie znają się na polityce?
Wśród nadesłanych bajek jest kilka, które mają po kilku, a nawet kilku-
nastu autorów (dzieci ze świetlicy szkolnej), ale na uwagę zasługuje adnota-
cja pod bajką 8-letniego Bartoszka, który informuje, że tekst napisał i rysunki
na dyskietce wykonał wspólnie z 5-letnią siostrą Julią i Mama Małgorzatą.
I takiego poszanowania praw autorskich mógłby się uczyć od dzieci niejeden
dorosły autor!
Dr hab. Wita Szulc
Profesor w Uniwersytecie Wrocławskim
oraz w GWSHM „Milenium” w Gnieźnie
Guziolek.indb 13
2010-07-06 10:12:49
13
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie
W zalanym spokojem ogrodzie miłości,
wyspy tworzę
i samotnie mienią się tam chwile
w kryształowym fi olecie
a cisza wypływa czystym strumieniem
wprost ze źródła
szumiąc i szepcząc
opłukując mech i kamienie
przegląda się w nim słońce
i tańczą złociście jego promienie
Mariola Furmaniak
O wartości literatury i jej wpływie na kształtowanie się osobowości czło-
wieka nie trzeba nikogo przekonywać. Powszechnie wiadomo, że czytanie
książek daje wiedzę o świecie, uczy rozumienia, porządkowania informacji,
wychowuje wprowadzając normy moralne czy też kształtuje umiejętność
dokonywania operacji umysłowych i posługiwania się naszą piękną Ojczystą
mową.
Mało jednak kto uświadamia sobie, jak zauważa H. Balińska (por. 1984,
s. 72), jak ważny jest okres w życiu jednostki, kiedy to kontakt z literatu-
rą dokonuje się w sposób naturalny. Matka śpiewając dziecku kołysanki,
tata i dziadek opowiadając historię rodziny uczą dziecko stawiać „pierwsze
kroki” w świecie sztuki słowa. Od jakości i częstotliwości tych kontaktów
nierzadko zależy rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci. Pięknie pisze
o tym J. Papuzińska w Czytaniach domowych:
W najwcześniejszych zabawach słownych połączonych z ruchem odnajdu-
jemy, jak w nasieniu kiełkującej rośliny, schematyczny zarys późniejszych upo-
dobań literackich dziecka (1975).
Guziolek.indb 15
2010-07-06 10:12:50
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie
Dzieci mające od wczesnych lat dziecięcych sposobność słuchania „ba-
jań” są przygotowane na odbiór przekazu literackiego, chętniej i częściej się-
gają po książki. Chętniej i częściej korzystając z bogactwa też tworzą własne
utwory. Nie przypadek zatem sprawia, że najciekawsze bajki tworzą dzieci,
które lubią książki.
Wynika z tego, że proces czytania i tworzenia są nierozerwalnie ze sobą
związane. Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że wzajemnie się uzupełniają. O ile
bowiem trudno poprzez tworzenie własnych bajek wznieść się na wyżyny
„zawodowej” literatury, to z całą pewnością ich opowiadanie niesie ze sobą
wiele innych zalet: odniesienie do własnych, więc realnych, namacalnych
wspomnień czy możliwość niedyrektywnego przekazu własnego sposobu wi-
dzenia świata, swojego systemu wartości. Rodzic czy nauczyciel opowiadając
musi ustosunkować się do treści, nawiązać kontakt wzrokowy z „widownią”,
nie może być myślami w innym miejscu i czasie.
Wreszcie najważniejsze dzielenie się swoim „światem” z innymi daje
niezwykłe poczucie bliskości, więzi; jest, co już kiedyś pisałam „niczym
pajęczyna łącząca osoby i pokolenia”. O co w dzisiejszych czasach pełnych
pośpiechu, kontaktów polegających na „na byciu obok siebie” zamiast „ze
sobą” jest niezwykle trudno.
Projekt Ogólnopolskiego Konkursu literackiego pt. Razem z Guziolkiem
piszemy bajki miał być odpowiedzią i zarazem zachętą do aktywnego, bli-
skiego i owocnego „bycia razem”.
Na konkurs przysłano kilkaset bajek i opowiadań. Jury stanęło zatem
przed ważnym i niezwykle trudnym zadaniem – ocenić to, co wydaje się, że
nie można ocenić w sposób obiektywny. Jako kryterium uznano: oryginal-
ność treści, ciekawą, interesującą fabułę oraz w przypadku prac osób doro-
słych poprawność językową.
Prace prezentowały bardzo zróżnicowany poziom, choć niewątpliwie
w każdą autor włożył nie tylko sporo wysiłku, ale także przekazał cząstkę
swojej osobowości, własnego postrzegania świata.
Z tego powodu pragnę w imieniu całego komitetu organizacyjnego po-
dziękować wszystkim autorom – „Małym” i „Dużym” za zainteresowanie
konkursem i nadesłanie swojej twórczości. Zachęcamy do dalszego tworze-
nia i udziału w przyszłym roku.
W imieniu Komitetu Organizacyjnego – koordynator i pomysłodaw-
ca konkursu – Katarzyna Szeliga.
16
Guziolek.indb 16
2010-07-06 10:12:50
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie
Komitet Organizacyjny stanowią:
Przedszkole nr 80 „Królestwo Maciusia” – dyrektor Edyta Pawlisch-Zarzycka
Miejski Ośrodek Kultury w Bydgoszczy – dyrektor Marek Stankiewicz,
dr Jolanta Piętowska, Mariola Furmaniak, Małgorzata Kminikowska-
Nowak, Krzysztof Kminikowski, Irena Serlikowska, Katarzyna i Tomasz
Szeliga, Monika Zasuń i Katarzyna Janicka wraz z Bogumiłą Frankow-
ską w roku 2007 oraz Kingą Nowacką w roku 2008.
Pragniemy także gorąco podziękować wszystkim, którzy zechcieli
włączyć się w organizację konkursu: Ewie i Martynie Łozickim, Filipowi
Fryszce, Dagmarze Kujawie i Karolinie Szelidze.
Honorowy patronat objęli:
Wojewoda Kujawsko-Pomorski – p. Zbigniew Hoff mann w roku 2006/2007,
p. Rafał Bruski w roku 2007/2008
Prezydent Miasta Bydgoszczy – p. Konstanty Dombrowicz
Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego – p. Piotr Całbecki
Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty – p. Bożena Adamska w roku 2006/2007,
p. Iwona Michałek w roku 2007, p. Iwona Waszkiewicz w roku 2008
Fundacja ABC XXI „Cała Polska czyta dzieciom” w roku 2007
Stowarzyszenie Arteterapeutów Polskich
Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne
Rada Osiedla Bocianowo–Śródmieście–Stare Miasto
Wsparcia nam udzielili:
Wicemarszałek Województwa Kujawsko- Pomorskiego – p. Maciej Eckardt
Wydział Kultury UM Bydgoszczy – szczególne podziękowania dla dyrektor
Radni Miasta Bydgoszcz – p. Jacek Bukowski, p. Bogdan Dzakanowski,
Haliny Piechockiej – Lipki
p. Tomasz Rega
Ofi cyna Wydawnicza „Impuls”
Wydawnictwo „MAC Edukacja”
Wydawnictwo „Bliżej Przedszkola”
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Powiatu Bydgoskiego
Muzeum Opowiadaczy Historii
Przedsiębiorstwo Turystyczno-Hotelarskie „Brda”
Studio Reklamy „Koło”
Szkolne Schronisko Młodzieżowe w Bydgoszczy
Zakład Mięsny „Bekon” Zbigniewa Niedbalskiego
Piekarnia „Cemak” Sp. z o. o. Zakład Szkoleniowy
Centrum Edukacji Ekologicznej w Myslęcinku
Nadleśnictwo Bydgoszcz – leśniczy p. Stanisław Marks
Guziolek.indb 17
2010-07-06 10:12:50
17
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie
Patronat medialny:
Bliżej Przedszkola – Wychowanie i Edukacja – grant
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Gazeta Pomorska
Wiadomości, Rozmowy i Głosy o Szkole
Życie Szkoły
Radio PiK
Bardzo serdecznie dziękujemy też jurorom, którzy w swoim wolnym
czasie, nieodpłatnie poświęcili swój czas na czytanie bajek. Byli to:
Jury:
Ryszarda Różańska – starszy wizytator Kujawsko-Pomorskiego Kuratorium
mgr Barbara Szczepkowska – starszy wizytator Kujawsko-Pomorskiego Ku-
Oświaty
ratorium Oświaty
Prof. zwyczajny Wiesława Limont – UMK Toruń
Prof. nadzwyczajny Andrea Jaworska – UMCS Lublin
Prof. nadzwyczajny Krystyna Żuchelkowska – UKW Bydgoszcz
Prof. dr hab. Wita Szulc – Uniwersytet Wrocławski, GWSHM Gniezno,
prezes Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich
Dr Maria Sobieszczyk – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Dr Elżbieta Szefl er – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Prof. Irena Borecka – Uniwersytet Wrocławski, prezes Polskiego Towarzy-
stwa Biblioterapeutycznego – w roku 2007
Genowefa Surniak – biblioterapeuta
Dr Elżbieta Marek – red. naczelna „Życia Szkoły”
Mariola Frymus – kierownik Pracowni Wspierania Edukacji Elementarnej
Krystyna Karpińska – nauczyciel – konsultant Centrum Edukacji Nauczy-
Jadwiga Czub-Rojewska – red. naczelna „Wiadomości Głosów Rozmów
dr Magdalena Trzcińska – psycholog, Poradnia przy Szpitalu Klinicznym
Anna Barsukiewicz – pedagog specjalny
Anna Krawczyk – psycholog Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1
CEN w Bydgoszczy
cieli w Bydgoszczy
o Szkole”
im. dra. Jurasza
w Bydgoszczy
skiej”
Magdalena Nowacka (w roku 2007) – dyrektor promocji „Gazety Pomor-
18
Guziolek.indb 18
2010-07-06 10:12:50
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie
Jury w ciągu dwóch lat trwania konkursu przeczytało ok. 370 bajek
i wyróżniło następujących laureatów:
Lista laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego
pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki w roku 2007
Dzieci 5-6-letnie:
1. Klaudia Domaradzka
2. Marta Głuszkowska
3. Kornelia Kamińska
4. Barbara Misiak
5. Karolina Mroczkowska
6. Paweł Niedziałkowski
7. Julia Racławska
8. Marek Reinfuss
9. Ola Rzeszotarska
10. Damian Stawarz
11. Monika Szwabowska
12. Sandra Szymkowicz
13. Ada Wojciechowska
14. Weronika Zywert
Dodatkowe wyróżnienia przyznano:
1. Oli Ćwikowskiej – najmłodszej uczestniczce konkursu – Rada Osiedla
Bocianowo–Śródmieście–Stare Miasto
2. Natalii Michalskiej – dyrektor Przedszkola nr 80 i pomysłodawca kon-
kursu
Fundatorzy nagród:
Wojewoda Kujawsko-Pomorski, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Rada
Osiedla Bocianowo–Śródmieście–Stare Miasto, UM w Bydgoszczy
Dzieci z klas 1-3:
1. Tomasz Bethke
2. Kacper Bogucki
3. Iga Domańska
4. Patrycja Dragon
5. Karolina Górecka
6. Krzysztof Górecki
7. Jonasz i Jakub Jankowiak
Guziolek.indb 19
2010-07-06 10:12:51
19
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie
8. Jakub Koncewicz
9. Ewelina Leszka
10. Marta Paprocka
11. Julia Pham
12. Maria Piechowska
13. Bartosz Racławski
14. Maria Siekierżycka
15. Kinga Tokarska
16. Karolina Wioska
Fundatorzy nagród:
ne, Wydział Kultury UM w Bydgoszczy
Nauczyciele:
1. Barbara Bajor
2. Agnieszka Boszko-Szczęśniak
3. Anna Hyży
4. Dorota Mondrzycka
5. Anna Piątek
6. Bogumiła Pigoń-Reglińska
7. Elżbieta Skawińska
8. Katarzyna Wioska
9. Lidia Wojtaszewska
10. Elżbieta Skawińska i Agnieszka Zielińska
Rodzice:
1. Jacek Daniluk
2. Anna Laszuk
3. Kamila Możejko
4. Elżbieta Pietrzak
5. Małgorzata Racławska
6. Małgorzata Sałaj
Fundatorzy nagród:
Urząd Marszałkowski w Toruniu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogicz-
Rada Osiedla Bocianowo–Śródmieście–Stare Miasto, Centrum Edukacji
Nauczycieli w Bydgoszczy, Radio Pomorza i Kujaw, Wydział Kultury UM
w Bydgoszczy Księgarnia i Hurtownia Taniej Książki p. Mariusza Napierały,
czasopisma dla nauczycieli – „Życie Szkoły”
Prezydent Miasta Bydgoszczy ufundował dla wszystkich uczestników
uroczystości paczki słodyczy. Gadżety dla uczestników inauguracji ufundo-
wał Wydział Kultury UM Bydgoszcz.
20
Guziolek.indb 20
2010-07-06 10:12:51
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie
Lista laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego
pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki w roku 2008
Kategoria dzieci 5-6 letnie:
1. Sandra Brust
2. Emilia Gwóźdź
3. Nikodem Matea
4. Joanna Miślisz
5. Zuzanna Łukaszewicz
6. Julia Racławska
7. Dominika Szcześniak
8. Natalia Szramkowska
9. Piotr Tkaczewski
10. Zuzanna Wieczorek
11. Julia Witkowska
12. Andrzej Witoszek
13. Jakub Wyrwa
14. Jakub Żółtowski
Fundatorzy nagród:
Wojewoda Kujawsko-Pomorski, Wydawnictwo MAC Edukacja, Wy-
dawnictwo „Bliżej Przedszkola”, Rada Osiedla Bocianowo–Śródmieście–
Stare Miasto
Kategoria dzieci z klas 1-3
1. Kamila Bizacka
2. Lech Bogusławski
3. Kamil Borzyszkowski
4. Patrycja Dragon
5. Wiktoria Guza
6. Monika Karczewska
7. Zuzanna Kropidłowska
8. Karolina Lacher
9. Sarael Elżbieta Michael
10. Mateusz Mojsak
11. Damian Olczyk
12. Julia Pham
13. Magdalena Szustorowska
14. Patrycja Szuszkiewicz
15. Aleksandra Tlak
Guziolek.indb 21
2010-07-06 10:12:51
21
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie
16. Kinga Tokarska
17. Filip Weremij
Fundatorzy nagród:
na dwa dni pełne wrażeń.
Marszałek Wojwództwa Kujwasko-Pomorskiego, Wydawnictwo MAC
Edukacja, Wydawnictwo „Bliżej Przedszkola”, Rada Osiedla Bocianowo–
Śródmieście–Stare Miasto
Nauczyciele:
1. Katarzyna Jabłońska
2. Ewa Knap
3. Małgorzata Korbeń
4. Patrycja Kuruc
5. Elżbieta Pietrzak
6. Anna Psut
7. Iwona Rubacha
8. Małgorzata Sałaj
9. Sara Tukan
Rodzice:
1. Joanna Celmer
2. Iwona Czarkowska
3. Kamila Hylla
4. Elżbieta Janikowska
5. Renata Nowicka
6. Erazm Stefanowski
Fundatorzy nagród dla rodziców i nauczycieli:
Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty Wydawnictwo MAC Edukacja,
Wydawnictwo „Życie Szkoły”, Rada Osiedla Bocianowo–Śródmieście–Sta-
re Miasto
Dla wszystkich laureatów oraz uczestników uroczystości paczki słodyczy
(ponad 100 sztuk) ufundował Prezydent Miasta Bydgoszczy
Laureatów, ich rodziny i zaproszonych gości zaprosiliśmy do Bydgoszczy
22
Guziolek.indb 22
2010-07-06 10:12:51
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie
Program konferencji Tworzenie i czytanie bajek
jako forma biblioterapii podczas I i II Ogólnopolskiego
Konkursu Literackiego pt. Razem z Guziolkiem piszemy bajki”
1. Wspólny spacer dzieci i dorosłych leśną ścieżką edukacyjną – prowadzący
– leśniczy – p. Stanisław Marks oraz mgr Mariola Furmaniak (w roku 2007
spacer po okolicach Centrum edukacji Ekologicznej w Myślęcinku)
2. Praca w grupach – dorośli i dzieci
I grupa – dzieci – zabawy na powietrzu
– zabawy animacyjne z elementami Metody Ruchu Rozwijającego We-
roniki Sherborne prowadząca: dr Jolanta Piętowska
– instalacje plastyczne – wykonanie kukły wybranego bohatera bajki
– prowadząca: mgr Małgorzata Nowak-Kminikowska
– podchody – „Szukamy skarbu Guziolka” – organizacja harcerze
z 85 BGDH „Błękitne Delfi ny”
II grupa – dorośli – zajęcia w sali konferencyjnej
– Gdyby Kopciuszek żył w dzisiejszych czasach – o książkach, które warto
i których nie warto współcześnie czytać dzieciom – wykład dr Elżbiety
Szefl er – z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (w roku
2008)
– warsztaty „Biblioterapia dla każdego” czyli jak tworzyć bajki – prowa-
dząca: mgr Katarzyna Szeliga
3. Ognisko z kiełbaskami i grochówka
4. Wspólne zabawy animacyjne z elementami biblioterapii – prowadząca:
dr Jolanta Piętowska w roku 2007, w roku 2008 – dr Jolanta Piętow-
ska, Katarzyna Szeliga
5. Zakończenie spotkania
Następnego dnia program przedstawiał się następująco:
9.30 – wyjazd do Ostromecka, zwiedzanie Pałacu, spacer, oglądanie wy-
staw
10.30–12.00 – ofi cjalna inauguracja konkursu
– powitanie gości, krótkie przemówienia przedstawicieli organizato-
rów
– występ dzieci z gr. VII Przedszkola nr 80 z przedstawieniem pt. „Baj-
ka różne ma imiona” ( w roku 2008 pantomima „Zaczarowany las”
– przedstawienie jury, odczytanie protokołu
– wręczenie nagród
Guziolek.indb 23
2010-07-06 10:12:51
23
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Kilka słów o konkursie
– występ dzieci z Zespołu Szkół nr 10 – wariacje do muzyki A. Vival-
diego ( w roku 2007)
– zakończenie
– wspólny posiłek – „szwedzki stół”, dzieci – obiad
14.00 – powrót do internatu, pożegnanie gości.
Z opinii uczestników wnioskujemy, że zarówno ideę konkursu, jak
i wspólnych spotkań warto kontynuować. Pozwala ona bowiem nie tylko
na zdobycie nowej wiedzy i wymiany doświadczeń, ale także nawiązać wie-
le wspaniałych nowych znajomości i przyjaźni. W tym miejscu pragnie-
my pozdrowić sympatyków naszego konkursu: Państwa Domaradzkich,
Pham, Dragon, Tokarskich oraz Paulinę Dębiec wraz z dziećmi. Dziękuje-
my wszystkim za wiele pięknych wrażeń, wspomnień i ciepłych słów!
Do zobaczenia za rok!
24
Guziolek.indb 24
2010-07-06 10:12:51
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Bajki dzieci 5-6-letnich
Bajki są jednym z pierwszych tekstów, jakie poznają kolejne pokolenia
dzieci w Polsce i na całym świecie. Te szczególne opowieści zawierają nie-
zwykle cenny przekaz – uczą, jak odróżnić dobro od zła, kształtują moralne
wzorce, przyświecające późniejszym, dorosłym czynom. W pouczających
wersach zapisana jest, przekazywana z ojca na syna, odwieczna, kulturowa
mądrość.
Idea ożywiania tradycji tworzenia i opowiadania bajek ma wielkie
znaczenie. Mam zatem nadzieję, że inicjatywa organizacji w Bydgoszczy
Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego pt. Razem z Guziolkiem piszemy
bajki zaowocuje wzrostem zainteresowania tym wyjątkowym gatunkiem,
przyczyniając się do powstania nowych, pięknych historii. Z prawdziwą
przyjemnością obejmuję tak niezwykłe, literackie zmagania honorowym
patronatem.
Dzieciom, rodzicom i nauczycielom życzę wobec tego wielobarwnej,
twórczej wyobraźni oraz wspaniałej zabawy podczas komponowania baj-
kowych światów i zamieszkujących je postaci. Organizatorom życzę po-
nadto przyjemnej realizacji Konkursu i wielu magicznych chwil podczas
zapoznawania się z dziełami „małych” i „dużych” Uczestników.”
Prezydent Bydgoszczy – Konstanty Dombrowicz
Bajki tworzone przez dzieci reprezentowały bardzo różny poziom, od
prostych, kilku zdaniowych opowiadań, stanowiących bezpośrednie na-
wiązanie do codziennych doświadczeń dziecka, po bardziej rozbudowane
historie.
Proces tworzenia własnej opowieści uruchamia mechanizm projekcji,
czyli rzutowania w treści bajki własnych cech, pragnień, lęków poprzez przy-
pisywanie ich kreowanym postaciom. Mechanizm projekcji wyraźnie za-
znaczał się zwłaszcza w bajkach przedstawiających relacje dziecko–rodzice,
co niewątpliwie na różnym może stanowić odzwierciedlenie rzeczywistych
relacji w rodzinie danego dziecka. Jednocześnie forma bajki dała dzieciom
Guziolek.indb 25
2010-07-06 10:12:52
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Bajkoterapia…
możliwość całkowitej swobody ekspresji swojego Ja, bowiem w świecie ba-
jek nie obowiązują prawa fi zyki, a myślenie przyczynowo-skutkowe ustępuje
miejsca myśleniu życzeniowemu i magicznemu, zaś fantazjowanie jest natu-
ralną skłonnością wieku rozwojowego.
Sporo dzieci wykorzystywało w swoich bajkach postacie z popularnych
bajek czy kreskówek, w niektórych przypadkach nie zmieniając zbytnio ich
treści, co może sugerować brak umiejętności swobodnego wykorzystania
własnej wyobraźni i kreatywności, bądź obawę, aby to zrobić.
Oryginalność formy bądź treści bajek niektórych dzieci wskazywały na
wysoki poziom rozwoju intelektualnego, wykorzystywały personifi kację zja-
wisk natury, umiejętność myślenia abstrakcyjnego, posługiwania się rymem,
dowcipem, humorem oraz zdolność oddzielenie się w procesie twórczym
od codziennego doświadczenia. Treść większości utworów wskazywała na
przynajmniej przeciętny rozwój empatii ich autorów, zdolność rozumienia
położenia innej osoby wyrażająca się w pragnieniu oszczędzania jej cierpie-
nia i bólu oraz tworzeniu szczęśliwego zakończenia
Juror: dr Magdalena Trzcińska
Urodziny na łące
Na łące było dużo królików. Jeden z nich miał urodziny. Miał na imię
Oliwier. Mama robiła właśnie marchewkowe ciasto. Pokicała do sklepu po
marchewkowe świeczki na tort. Gdy wróciła mama synek bardzo się ucieszył
ze świeczek marchewkowych. Na przyjęcie urodzinowe przyszło dużo go-
ści i ciocia, dziadek, babcia, prababcia, pradziadek, wujek i kilku kuzynów.
Tata i mama królik dali synkowi prezent – żywe zwierzątko – kotka. Oliwier
bardzo się ucieszył z prezentu i nazwał kotka Kicia. Siostra dała bratu włas-
noręcznie zrobiony obrazek, na którym był ich domek, mama, tata, Oliwier
z siostrą Kasią. Od reszty gości dostał różne prezenty i gry, zabawki i piłkę.
Oliwier był przeszczęśliwy. Potem był tort, Oliwier zdmuchnął świeczki,
a następnie odbył się występ klauna KIRI. Wszyscy dobrze się bawili, a potem
pożegnali i wyszli. Został wielki bałagan. Synek i córeczka pomagali mamie
i tacie sprzątać. Potem zmęczeni wszyscy położyli się spać, a razem z nimi
ich kotek Kicia. Rano jak wstali to Kasi i Oliwier bawili się wesoło z kotkiem.
To były udane urodziny.
Sandra Brust, lat 4,5, Przedszkole nr 80 w Bydgoszczy
26
Guziolek.indb 26
2010-07-06 10:12:52
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 Bajki dzieci 5–6-letnich
Senna misja
Dawno, dawno temu, za górami, za lasami w pewnym zakątku świata
istniała „Wioska snów”. Swą nazwę wzięła z tego, że wszystkim istotom w tej
wiosce sny się spełniały. Gdy nie wypełnili prośby, przepowiedni lub misji
zawartej w śnie czekała ich śmierć.
Żyła w tej wiosce skromna rodzina. Rodzice oraz ich dwie córki – Anika
oraz Brietta. Były one bardzo dobre i grzeczne, na każdym kroku pomagały
sobie i rodzicom. Gdziekolwiek się zjawiły niosły ze sobą radość i miłość.
Pewnej nocy Anika i Brietta miały dziwne sny. Śniła im się przepowied-
nia. Mówił do nich ktoś, kogo nigdy wcześniej nie widziały ani nie słyszały.
A powiedział im tak:
– Mam do Was wiadomość, musicie wyruszyć i wypełnić misję, która
ocali Wioskę Snów i wszystkich jej mieszkańców. Macie pokonać złego po-
twora Zmorana, który chce ją zniszczyć. Przed Wami długa i niebezpieczna
droga więc uważajcie na siebie! Życzę Wam powodzenia.
Na tym ich sen się zakończył. Rano gdy siostrzyczki się obudziły, zorien-
towały się, że każdej śniło się to samo. Obok swych łóżek znalazły również
mapę oraz zapasy jedzenia i picia. Rodzice nie chcieli by ich córki narażały
się na tak wielkie niebezpieczeństwo jednak one postanowiły jak najprędzej
wyruszyć w drogę. Dziewczynki wiedziały ze czeka ich długa i niebezpiecz-
na wyprawa jednak nie bały się, ponieważ bardzo zależało im na wiosce
snów i zrobiłyby wszystko by ją uratować. Szły i szły przez lasy, pustynie
oraz góry, a mapa którą podarował im nieznajomy była zaczarowana i wska-
zywała każdy kierunek drogi. Zmęczone wędrówką siostry powoli zaczęły
słabnąć. Kończyły im się zapasy pokarmu, a mapa wskazywała dojście do
celu. Wczesnym rankiem Briettę oraz Anikę obudziło trzęsienie ziemi oraz
przeraźliwe krzyki. Siostry uświadomiły sobie, że ich wyprawa dobiegła koń-
ca i oto muszą się zmierzyć ze Zmoranem. Bezbronne siostrzyczki, na widok
ogromnego i przerażającego potwora, który sunął prosto na nie, rzuciły się
do ucieczki. Gdy się odwróciły zobaczyły przed sobą małe dwie buteleczki
z płynem w środku, nie zastanawiając się nad tym, co to może być wypiły
zawartość buteleczki. Brietta zdążyła wziąć liścik, który był przyczepiony
do buteleczki. Biegnąc rozwinęła go i przeczytała: „Mikstura – siła, odwaga
– Czarodziej Sennik”. Wtedy Brietta zawołała do swej siostry:
– Anika walczymy! Musimy go pokonać.
Próbowały rzucać w niego kamieniami i głazami, które leżały na drodze
to było jednak na nic. Kiedy Brietta nadal ciskała w Zmorana czym popadło,
Anika zobaczyła leżący opodal na ziemi miecz, a obok liścik: „Musicie po-
konać go razem – Czarodziej Sennik”. Wzięła do ręki miecz i pobiegła z nim
do Brietty. Kiedy obydwie uchwyciły miecz wytrysnęły z niego promienia
Guziolek.indb 27
2010-07-06 10:12:52
27
K. Szeliga (red.), Bajkoterapia, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-891-2, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008
Pobierz darmowy fragment (pdf)