Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00475 009573 11768455 na godz. na dobę w sumie
Będę pisarzem - ebook/pdf
Będę pisarzem - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Złote Myśli Język publikacji: polski
ISBN: 9788377011294 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Dorotea Brande, znana i ceniona na całym świecie autorka bestselleru motywacyjnego „Obudź się i zacznij żyć”, tym razem odkryje przed Tobą tajniki sztuki pisarskiej.

„Jak zostać pisarzem”, to książka niezwykła i zdecydowanie nieszablonowa. Powstała w 1934 roku, po dziś dzień wymieniana jest w kanonie lektur obowiązkowych dla początkujących i tych nieco bardziej zaawansowanych pisarzy na całym Świecie.

Brande, sama będąc pisarką i doskonale znając swoje środowisko zawodowe, świetnie zdawała sobie sprawę, że kolejny poradnik na temat technik i stylu pisania nikomu do niczego się nie przyda. Skupiła się więc na najistotniejszych PRAWDZIWYCH problemach początkujących pisarzy. Te zaś, za zwyczaj siedzą nie w ich „piórach”, ale w głowach.

Książka, którą masz przed sobą pozwoli Ci:

- Zacząć pisać – jeśli jeszcze wahasz się, czy w ogóle potrafisz,

- Znajdować inspirację – za pomocą nie tylko bujania w obłokach, ale także przez praktyczne ćwiczenia,

- Pisać lekko – gdy tylko znajdziesz odrobinę weny,

- Pisać regularnie – bowiem pisanie raz na rok po prostu nie jest godne osoby mieniącej się pisarzem ;)

- Tworzyć równo – zawsze z na tym samym dobrym poziomie,

- Łączyć oryginalność i niepowtarzalność z naśladownictwem – bowiem prawdziwie twórczy umysł, to taki, który potrafi nie tylko wypracować własny oryginalny styl, ale także wzbogacać go tym, co najlepsze również u innych inspirujących autorów.

- Żyć jak pisarz – ponieważ „być pisarzem”, to nie praca ani zawód od 8 do 16 – to styl życia!

Na całej przestrzeni publikacji rozmieszczone są krótsze i dłuższe praktyczne ćwiczenia dla adeptów pisarstwa, które pozwalają rzeczywiście poprawić swoje umiejętności i uwierzyć w siebie. Dzięki tym ćwiczeniom, praktycznym poradom oraz niekonwencjonalnemu podejściu do tematu, publikacja Dorothea Brande jest lekturą obowiązkową dla wszystkich przyszłych i aktualnych adeptów pisarstwa.

Nie wiesz, jak zostać pisarzem – pozwól sobie pomóc jednej z najlepszych nauczycielek zawodu na świecie – Dorotea Brande.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Ten darmowy ebook zawiera fragment pełnej wersji pod tytułem: „Będę pisarzem” Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj Darmowa publikacja dostarczona przez Wydawnictwo Złote Myśli sp z.o.o Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej od- sprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli. © Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Piotr Obmiński rok 2010 Data: 1.12.2010 Tytuł: Będę pisarzem – fragment utworu Autor: Dorothea Brande Tytuł oryginału: Becoming a Writer Tłumaczenie: Agata Maria Andrzejkowicz Projekt okładki: Janusz Skierkowski Redakcja: Magdalena Michalak, Sylwia Fortuna Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o. ul. Daszyńskiego 5 44-100 Gliwice WWW: www. ZloteMysli.pl EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl Autor oraz Wydawnictwo „Złote Myśli” dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowie- dzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo „Złote Myśli” nie pono- szą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzy- stania informacji zawartych w książce. Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved. Spis treści ogóle fałszywi świadomość warsztacie pisarskim Tytułem wstępu.......................................................................5 Rozdział I Cztery trudności.....................................................9 Trudność pisania w ..................................................12 „Autor jednej książki”.........................................................13 Pisarz okazjonalny............................................................14 Pisarz nierówny.................................................................15 Problemy nie leżą w ........................17 Rozdział II Pisarze, czyli kto?...............................................19 Jak kultywować pisarski temperament..............................20 Artyści prawdziwi i ...............................................21 Dwie strony pisarza...........................................................22 „Rozdwojenie” nie zawsze jest psychopatyczne!...............23 Codzienne przykłady podwójnej osobowości....................24 Trzęsawisko rozpaczy.......................................................25 Rozdział III Zalety „dwulicowości”.........................................29 Proces tworzenia opowieści..............................................29 „Urodzony pisarz”..............................................................31 ...........................................32 Nieświadomość i Dwie osoby, z ............................32 Przezroczysta bariera.......................................................33 Kieruj się własną opinią.....................................................34 Twój „Najlepszy Przyjaciel i ..............36 Odpowiednie rozrywki.......................................................37 Przyjaciele i ...........................................................39 Arogancki umysł................................................................40 Dwie połowy nie w ........................................41 Pierwsze ćwiczenie...........................................................42 ....................45 Oszczędzaj energię...........................................................45 Wyobraźnia przeciw woli — zmiana nawyków..................46 Pozbywając się starych nawyków.....................................47 których składa się pisarz Rozdział IV Interludium: o przyjmowaniu porad Najsurowszy Krytyk” książki stanie wojny planem pisanie naśladownictwem Rozdział VIII Krytyk w pracy nad sobą Rozdział VI Pisanie zgodne z Demonstracja....................................................................48 Właściwy nastrój...............................................................49 Rozdział V Poskromienie nieświadomości............................51 Nieme sny na jawie...........................................................51 Ku lekkiemu pisaniu..........................................................53 Podwój swój „dorobek”......................................................55 ...................................57 Zaangażuj się w ....................................................57 Dług honorowy..................................................................58 Rozszerzając zakres zadania............................................59 Odnieś sukces lub przestań pisać.....................................61 Rozdział VII Pierwsza lustracja.............................................63 Krytycznie czytając swoje dzieło.......................................64 Kłopoty z ..............................................64 Odkrywając swoją siłę.......................................................66 Przypis dla nauczycieli......................................................68 ..................................71 Krytyczny dialog................................................................72 Konkretne sugestie...........................................................75 Korekta po krytyce............................................................75 Warunki doskonałości.......................................................76 Dyktatura codziennego reżimu..........................................77 Rozdział IX Czytając jako pisarz...........................................81 Czytaj dwa razy.................................................................82 Ogólny osąd, szczegółowa analiza...................................82 Drugie czytanie.................................................................83 Sprawy ważne...................................................................84 ..............................................87 Naśladując techniczne doskonałości.................................87 Jak korzystać ze słów.......................................................89 Zapobiegając monotonii....................................................90 Zbieraj świeże słowa.........................................................91 ................................93 Nawyki — klapki na oczy..................................................93 Rozdział XI Ucząc się widzieć na Rozdział X O naśladownictwie nowo nie naśladownictwo Rozdział XIII Pisarz a jego czas wolny zarodku pracy, praca na wakacjach Przyczyny powtarzalności.................................................94 Odzyskując niewinność spojrzenia....................................95 Obcy na ulicy....................................................................96 Nagroda za wytrwałość.....................................................99 Rozdział XII Źródło oryginalności........................................101 Nieuchwytna jakość........................................................101 Oryginalność, a ...............................103 „Zaskakujące zakończenie”.............................................104 Szczerość — źródło oryginalności...................................105 Zaufaj sobie....................................................................106 „Twój gniew, mój gniew”..................................................107 Jedna historia, wiele wersji..............................................108 Twoja niezbywalna wyjątkowość......................................111 Kwestionariusz................................................................111 ................................113 Wakacje w ............................113 Wypoczynek bez słów.....................................................115 Znajdź własny bodziec — czyli co jest Twoją marchewką?...116 Różnorodność sposobów spędzania czasu.....................116 Rozdział XIV Pisarskie wprawki..........................................119 Rekapitulacja...................................................................119 Zaraźliwość stylu.............................................................120 Znajdź swój styl...............................................................121 Historia w ...........................................................121 Okres przygotowawczy...................................................122 Pisz odważnie.................................................................123 Zakończony eksperyment...............................................124 Czas na moment prawdy.................................................125 Czytanie krytyczne..........................................................127 Rozdział XV Wielkie Odkrycie.............................................129 Ćwiczenia pisarskie do policzenia na 129 Źródło geniuszu...............................................................131 Nieświadomość, a ...........................131 Wyższy poziom wyobraźni..............................................132 nie podświadomość palcach jednej ręki zgodzie z nieświadomością Pisarska Magia potrójna natura pisarza Żyj w Artystyczna Śpiączka i ....................................132 ...........................134 Rozdział XVI Trzeci bohater — Geniusz.............................137 Nie podwójna, a .........................137 Tajemnicza zdolność.......................................................138 Uwalniając geniusz.........................................................139 Rytm, monotonia, cisza...................................................141 Podłoga do wyszorowania...............................................142 Rozdział XVII Pisarska Magia.............................................145 X jest tym dla Umysłu, czym Umysł dla Ciała..................145 Uspokój swój umysł.........................................................146 Pod kontrolą....................................................................147 Pomysł na opowieść w ............................148 Magia w ..................................................................149 Wywołując „artystyczną śpiączkę”...................................150 Pożegnanie.....................................................................151 Zakończenie. Kilka prozaicznych wskazówek.....................153 Maszynopisarstwo...........................................................153 Miej dwa komputery........................................................154 Artykuły papiernicze........................................................154 Przy klawiaturze: PISZ!...................................................155 Dla uzależnionych od kawy.............................................156 Kawa versus yerba mate.................................................156 Czytanie..........................................................................156 ......................................157 Kupowanie książek i roli przedmiotu akcji czasopism Dorothea Brande :: Będę pisarzem :: Złote Myśli RR OZDZIAŁ II OZDZIAŁ II Pisarze, czyli kto? Pisarze, czyli kto? Jeśli te trudności są właśnie takie, musimy starać się im zaradzić tam, gdzie powstają — w życiu, w nastawieniach i w nawykach, w samej osobowości twórcy. Kiedy zaczniesz rozumieć, co to znaczy być pisarzem, kiedy dowiesz się, jak artysta funkcjonuje i także zaczniesz postępować w ten sam sposób; gdy zorganizujesz swoje sprawy i swoje stosunki tak, żeby Ci pomagały, zamiast stanowić przeszkodę na drodze do wybranego przez Ciebie celu, wówczas tamte książki na Twoich półkach, te o technice pisania literackiej fikcji, albo te inne, przedstawiające modele stylu prozy czy konstrukcji fabuły do naśladowania, będą w Twych oczach wyglądały całkiem inaczej i staną się zdecydowanie bardziej pomocne. Ta książka nie ma na celu zastąpienia tamtych książek o pisarskim rzemiośle. Istnieją pewne podręczniki tak cenne, że żaden pisarz nie powinien się bez nich obywać. Moja książka nie jest nawet uzupełnieniem dla takich prac, jest natomiast do nich pewnym wstępem. Jeśli jej się uda, nauczy początkującego nie jak pisać, ale jak być pisarzem, a to coś całkiem innego. Jak kultywować pisarski temperament Na samym początku trzeba powiedzieć, że zostanie pisarzem to przede wszystkim sprawa kultywowania pisarskiego temperamentu. Wiem oczywiście, że słowo „temperament” jest dla osób 7 Dorothea Brande :: Będę pisarzem :: Złote Myśli zrównoważonych bardzo podejrzane i nie ma wśród nich najlepszej opinii, spieszę więc wyjaśnić, że częścią tego programu nie jest wpajanie komukolwiek dzikiego „cygańskiego” nastawienia do świata, czy też głoszenie, że kaprysy i skoki nastroju (tam, gdzie one rzeczywiście występują) to niezbędny akompaniament życia autora. Przeciwnie, wahania nastroju i uczuciowe wybuchy, tam gdzie one rzeczywiście zachodzą, są oznaką, że osobowość danego autora nie działa jak należy — że zużywa się w jałowych wysiłkach i emocjonalnym wyczerpaniu. Powiedziałam: „Tam gdzie one rzeczywiście zachodzą”, ponieważ wiele z nadętych idiotyzmów, które przeciętny człowiek uważa za integralną część charakteru artysty, w ogóle nie istnieje i widziane jest wyłącznie okiem obserwatora. Taki ktoś całe życie słuchał opowieści o artystach i naprawdę wierzy, że licentia poetica oznacza, iż artysta rości sobie prawo do ignorowania każdego moralnego kodeksu, który mu nie odpowiada. To, co ludzie niebędący pisarzami myślą na temat artystów, miałoby małe znaczenie, gdyby nie to, że ma to wpływ na tych, którzy sami chcą pisać — wbrew swej woli i wbrew własnemu zdrowemu rozsądkowi zostają przekonani, iż coś strasznego i niebezpiecznego jest w życiu artysty, a część tej nieśmiałości, w której dostrzegliśmy przyczynę kłopotów, wynika właśnie z owej łatwowierności w stosunku do popularnych opinii. Artyści prawdziwi i fałszywi Co by nie mówić, bardzo niewielu z nas wychowuje się w domach, gdzie moglibyśmy oglądać przykłady prawdziwego artystycznego temperamentu, a ponieważ artyści naprawdę — z konieczności — 8 Dorothea Brande :: Będę pisarzem :: Złote Myśli wiodą swe życie zgodnie z innymi zasadami niż typowy biznesmen, bardzo łatwo, patrząc z zewnątrz, opacznie zrozumieć, co ów artysta robi i dlaczego. Obraz artysty widzianego jako monstrum złożonego w części z kapryśnego dziecka, w części z cierpiącego męczennika, w części z żyjącego z dnia na dzień lekkoducha, to dziedzictwo poprzedniego wieku1. Co więcej — dziedzictwo bardzo wstydliwe. Istnieje wcześniejsza i zdrowsza od tej idea artysty, ukazująca geniusza jako kogoś bardziej wszechstronnego, bardziej współczującego, bardziej sumiennego od swych bliźnich, o bardziej wyrobionym smaku i mniej zależnego od opinii tłumu. Ziarno prawdy tkwiące w pojęciu: fin de siècle jest natomiast takie, że utalentowany autor zachowuje do ostatniego oddechu swą spontaniczność, dziecięcą wrażliwość i „niewinność spojrzenia”, która tak wiele znaczy dla malarza; zdolność szybkiego, pełnego świeżości reagowania na nowe sceny, zaś na stare tak, jakby były nowe; umiejętność postrzegania rysów i charakterystycznych cech tak, jakby wyszły w tej właśnie chwili spod ręki Boga — zamiast je natychmiast sortować według zakurzonych kategorii i szufladkować bez zdziwienia czy ciekawości; zdolność odczuwania sytuacji tak bezpośrednio i z takim zapałem, że słowo „banalny” niemal nie ma dlań sensu; oraz zawsze dar dostrzegania „związków pomiędzy rzeczami”, o których Arystoteles mówił dwa tysiące lat temu. Świeżość reakcji jest sprawą życiową dla talentu pisarza. Dwie strony pisarza Istnieje jednak i inny element osobowości pisarza, niemniej ważny 1Chodzi o wiek XIX [przyp. tłum.]. 9 Dorothea Brande :: Będę pisarzem :: Złote Myśli dla jego sukcesu. Autor musi być dorosły, mieć wyrobiony smak, być opanowany, powściągliwy i sprawiedliwy. Jest to jego część, strona odpowiadająca bardziej niż artyście rzemieślnikowi, robotnikowi albo krytykowi. I ta strona musi cały czas działać — jednocześnie ze stroną emocjonalną, dziecinną oraz poprzez nią. Inaczej nie otrzymamy dzieła sztuki. Jeśli którykolwiek z tych dwóch elementów osobowości artysty uzyska zbytnią przewagę, skutkiem będzie dzieło słabe, albo też nie będzie go wcale. Pierwszym zadaniem pisarza jest zrównoważenie obu tych elementów swojej natury, połączenie ich różnych aspektów w jedną zintegrowaną osobowość. Pierwszym zaś krokiem w kierunku uzyskania tego szczęśliwego rezultatu jest oddzielenie ich w celu przeanalizowania i ćwiczeń. „Rozdwojenie” nie zawsze jest psychopatyczne! Wszyscy przeczytaliśmy wiele reportaży w weekendowych wydaniach gazet, artykułów w magazynach i mnóstwo popularnych książek o psychologii, więc naszym pierwszym odruchem jest gwałtowna niechęć do słów „rozdwojenie osobowości”. Ktoś o podwójnej osobowości czytelnikowi posiadającemu pewną liczbę nie do końca przetrawionych pojęć o konstrukcji umysłu wydaje się nieszczęśliwcem nadającym się do hospitalizacji na oddziale zamkniętym, a w najlepszym przypadku człowiekiem rozchwianym, o histerycznym usposobieniu. A przecież każdy autor stanowi bardzo szczęśliwy przykład rozdwojenia osobowości, co właśnie czyni z niego tak zadziwiającą, niezrozumiałą, intrygującą, a zarazem 10 Dorothea Brande :: Będę pisarzem :: Złote Myśli irytującą istotę w oczach zwykłych zjadaczy chleba, szczycących się tym, że oni przynajmniej są cali — składają się z jednego kawałka. Nie ma jednak nic skandalicznego czy niebezpiecznego w przyznaniu, że nasz charakter ma więcej niż jedną stronę. Pamiętniki i listy genialnych ludzi pełne są fragmentów potwierdzających ich przekonanie, że posiadają dwoistą, albo i wieloraką, naturę. Zawsze mamy tam zwykłego człowieka, który chodzi, oraz geniusza, który lata. Idea alter ego — drugiego „ja”, albo wyższego „ja” — powraca zawsze, ilekroć jakiś geniusz uświadamia sobie, jak funkcjonuje, a świadectwa tego znajdujemy w każdym stuleciu. Codzienne przykłady podwójnej osobowości Ten dwoisty charakter geniusza to niemal zjawisko powszechne. W rzeczywistości dotyczy to nas wszystkich, przynajmniej w pewnym stopniu. Każdy kiedyś doświadczył tego, że w jakiejś niezwykle trudnej sytuacji działał z determinacją i precyzją, które potem jemu samemu wydawały się niewiarygodne — tak właśnie ideę funkcjonowania geniusza ujmował i przekazywał nam Frederic W.H. Myers2. Istnieje również zjawisko „drugiego oddechu”, przychodzącego po długim okresie bezowocnego wysiłku, kiedy nagle zmęczenie z nas opada, nasza wola podnosi się z wyczerpanego umysłu czy ciała niczym Feniks z popiołów, a robota, dotychczas kulejąca, zaczyna nam po prostu iść jakby sama z siebie. Kolejnym jest niejasne, ale pokrewne zjawisko, polegające na tym, że podejmujemy decyzję lub rozwiązujemy problem podczas 2F.W.H. Myers (1843–1901) — angielski poeta, eseista i badacz zjawisk parapsychologicznych [przyp. tłum.]. 11 Dorothea Brande :: Będę pisarzem :: Złote Myśli snu, i ta decyzja lub rozwiązanie okazują się właściwe. Wszystkie te codzienne cuda dotykają geniuszu. W takich chwilach świadomość i nieświadomość łączą się w wysiłku i wspólnie spiskują, by osiągnąć maksymalny efekt; wspomagają się nawzajem, wspierając, wzmacniając i uzupełniając jedna drugą, w ten sposób, że będące tego skutkiem działanie wynika z pełnej, zintegrowanej osobowości, niosąc w sobie autorytet niepodzielonego umysłu. Człowiek utalentowany to ktoś, kto zazwyczaj (albo bardzo często lub z dużym powodzeniem) działa tak, jak jego mniej uzdolnieni bliźni czynią tylko sporadycznie. Taki ktoś nie tylko bierze udział W jakimś wydarzeniu, ale także tworzy je, pozostawiając zapis danej chwili na papierze, na płótnie czy w kamieniu. Tak czy inaczej, człowiek taki sam tworzy sytuacje, a potem w nich uczestniczy, zaś jego chęć zarówno inspirowania, jak i tworzenia, odróżnia go od jego bardziej biernych, mniej odważnych towarzyszy. Każdy, kto naprawdę pragnie pisać, zdaje sobie w jakimś stopniu z tego sprawę. Często wraz z pojawieniem się wizji mają miejsce również pierwsze trudności. Start do kariery jest dość łatwy: skłonność do marzycielstwa, miłość do książek, wczesne odkrycie, że nie jest zbyt trudno sformułować wyrażenie — znaleźć którąś z tych rzeczy albo wszystkie we własnej młodzieńczej świadomości, to uwierzyć, że odnalazło się swoje nieuchronne, a zarazem nie przerażająco onieśmielające powołanie. Trzęsawisko rozpaczy Wtedy jednak pojawia się stopniowo świadomość wszystkiego, co niesie z sobą życie pisarza: nie łatwe marzycielstwo, tylko ciężka 12 Dorothea Brande :: Będę pisarzem :: Złote Myśli praca nad przekształceniem marzenia w rzeczywistość, bez poświęcania jego wspaniałości i czaru; nie bierne podążanie za historią opowiadaną przez kogoś innego, ale znalezienie i ukończenie własnej historii; nie napisanie kilku stron, które zostaną ocenione jedynie pod kątem stylu i poprawności, a perspektywa pisania akapitu za akapitem i strony za stroną, które będą czytane ze względu na swój styl, zawartość i siłę wyrazu. I nie jest to bynajmniej wszystko, co dostrzega przed sobą początkujący pisarz. Martwi się, myśląc o swej niedojrzałości, zastanawiając się, jak w ogóle mógł myśleć, że ma cokolwiek wartościowego do powiedzenia. Odczuwa taką samą tremę, myśląc o swych niewidocznych czytelnikach, jaką ma każdy debiutujący aktor. Odkrywa, że kiedy jest w stanie zaplanować swą fabułę krok po kroku, płynność, z jaką powinien pisać, nagle znika. Albo też, kiedy podchodzi do tej sprawy z większą swobodą i puszcza wodze fantazji, cała fabuła zaczyna mu się rozłazić. Obawia się, iż ma skłonność do pisania historii, które są wszystkie takie same, albo drętwieje na myśl, że już nigdy, po ukończeniu danego opowiadania, nie znajdzie drugiego, które będzie mu się tak samo podobać. Zacznie śledzić to, co piszą aktualne literackie sławy, dręcząc się, że brak mu poczucia humoru tego pisarza albo pomysłowości tamtego. Znajdzie setkę powodów, by zwątpić w siebie, i ani jednego, by w siebie uwierzyć. Zacznie podejrzewać, że ci, którzy go zachęcali, są zbyt pobłażliwi, albo też zbyt odlegli od artystycznego rynku, by znać standardy obowiązujące dla odnoszącej sukcesy literatury. Albo też przeczyta dzieło prawdziwego mistrza słowa i rozziew między talentem tamtego, a jego własnym wyda mu się niezgłębioną przepaścią, pożerającą wszelką nadzieję. W takim też stanie, od czasu do czasu rozjaśnianym chwilami, w których ma poczucie żywotności i siły swego talentu, może pozostawać przez miesiące 13 Dorothea Brande :: Będę pisarzem :: Złote Myśli i lata. Każdy pisarz przechodzi okresy zwątpienia i rozpaczy. Bez wątpienia tych wielu obiecujących, jak też większość tych, którzy nie są stworzeni, by pisać, w tym miejscu zawraca i znajduje sobie mniej wymagającą drogę życia. Inni potrafią odnaleźć drugi brzeg swego trzęsawiska rozpaczy, czasem z pomocą inspiracji, czasem po prostu dzięki wytrwałości. Jeszcze inni zwracają się ku książkom i doradcom. Jednak często nie potrafią określić źródła dręczącego ich poczucia bezradności — mogą nawet doszukać się fałszywych przyczyn swego lęku, sądząc, że tracą na sile wyrazu, ponieważ „nie potrafią pisać dialogów” albo „nie wychodzi im intryga”, albo „wszystkie ich postacie są zbyt sztywne”. Kiedy zaś po zadaniu sobie wielkiego trudu, by te braki pokonać, stwierdzają, że ich problemy nie zniknęły, następuje kolejny, nieoficjalny odsiew. Niektórzy wypadają z grupy, inni trwają, mimo że osiągnęli stan otępiałego dyskomfortu i czują, że nie potrafią już zdiagnozować swych problemów. Żadne zniechęcające udręki serwowane im przez redaktorów, nauczycieli i starszych pisarzy nie zdołają wyeliminować niedobitków tego typu. Taki ktoś musi przede wszystkim zrozumieć, że próbował robić zbyt wiele na raz, następnie zaś, że choć rozpoczął samokształcenie krok po kroku, to jednak wykonał kroki niewłaściwe. Większość metod kształcenia świadomej strony pisarza — rzemieślnika i krytyka, który w nim jest — w istocie szkodzi jego stronie nieświadomej, czyli artyście. Twierdzenie odwrotne również jest słuszne. JEST JEDNAK MOŻLIWE KSZTAŁCENIE OBU STRON OSOBOWOŚCI TAK, BY PRACOWAŁY W HARMONII, ZAŚ PIERWSZYM DO TEGO KROKIEM JEST ZDANIE SOBIE SPRAWY Z TEGO, ŻE MUSISZ SIĘ UCZYĆ TAK, JAKBYŚ NIE 14 Dorothea Brande :: Będę pisarzem :: Złote Myśli BYŁ JEDNĄ OSOBĄ, TYLKO DWIEMA. 15
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Będę pisarzem
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: