Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00415 005915 13101578 na godz. na dobę w sumie
Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii - książka
Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii - książka
Autor: Liczba stron: 320
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-9436-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook (-25%), audiobook).

Spójrz na świat z innej perspektywy — rozpocznij przygodę z makro- i mikrofotografią

Coraz lepsze mikroskopy i doskonalszy sprzęt fotograficzny dają nam możliwość utrwalania na kliszy i nośnikach cyfrowych obrazów tak odmiennych od codziennego doświadczenia, że aż abstrakcyjnych. Duże zbliżenia niewielkich owadów, powiększenia fragmentów roślin, zdjęcia przedstawiające strukturę materii pozwalają nie tylko spojrzeć na świat z zupełnie nowej perspektywy, lecz także redefiniują nasze własne miejsce na Ziemi. Ponadto zmieniają sposób postrzegania samej fotografii — jako dziedziny, która przeszła długą drogę: od zastosowań typowo technicznych do ujęć mieszczących się już w kategoriach prawdziwej sztuki.

Książka Blisko, coraz bliżej — od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii to doskonałe wprowadzenie w świat fotografii „z bliska”. Autor przedstawia w niej szerokie spektrum informacji na temat fotografii zbliżeniowej, makrofotografii i mikrofotografii. Dzieli się z czytelnikami swoim wieloletnim doświadczeniem i praktyczną wiedzą o fotografowaniu obiektów w większych skalach odwzorowania. Od ogólnego wprowadzenia, poprzez wskazówki dotyczące techniki, oświetlenia i sprzętu, aż po porady związane z artystycznym aspektem wykonywanych zdjęć — książka obejmuje zagadnienia, które zainteresują zarówno początkującego fotoamatora, jak i profesjonalistę, który chce poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie.

Odkryj magię fotografii „z bliska”!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Rozdział 1 . Czym jest fotografia zbliżeniowa? . . . . . . . . . 9 Rozdział 2 . Ogniskowa i przysłona obiektywu a własności obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15 Odległość obiektu a wielkość obrazu . . . . . . . . . . . . 16 Ogniskowa obiektywu a wielkość obrazu . . . . . . . . . 17 Ogniskowa a kąt widzenia obiektywu . . . . . . . . . . . 20 Przysłona a własności obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Zależność głębi ostrości od przysłony . . . . . . . . . . . 24 Zależność głębi ostrości od ogniskowej . . . . . . . . . . 24 Zależność głębi ostrości od odległości przedmiotowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Przypadek szczególny — jednakowa głębia ostrości przy różnych ogniskowych i różnych odległościach przedmiotowych . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Rozdział 3 . Skala odwzorowania oraz sposoby jej zwiększania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Skala odwzorowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Sposoby zwiększania skali odwzorowania . . . . . . . . 37 Obiektyw makro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Odwrócenie zwykłego obiektywu . . . . . . . . . . . . . 42 Soczewki nasadkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Pierścienie pośrednie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Mieszek makrofotograficzny . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Rozdział 4 . Obiektywy do zbliżeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Rozdział 5 . Z ręki czy ze statywu? . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Rozdział 6 . Problem poruszonych zdjęć . . . . . . . . . . . . . .73 Rozdział 7 . Dodatkowe akcesoria do fotografii zbliżeniowej i makrofotografii . . . . . . . . . . . .77 Unieruchamianie obiektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Modyfikacja oświetlenia w świetle zastanym w plenerze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80 Sztuczne tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Dodatkowe źródła światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Lampy błyskowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Źródła światła ciągłego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 „Trzecia ręka” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Sanki nastawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Wężyki spustowe i piloty zdalnego wyzwalania migawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Wizjer kątowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Spis treści | 3 Poleć książkęKup książkę Rozdział 8 . Świat zbliżeń — przykłady . . . . . . . . . . . . . . 91 Naczynia na stole. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Kryształowa szklanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Pień drzewa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Stara deska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Piaskowe warkocze I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Piaskowe warkocze II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Piaskowy żuraw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Lilie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Zawilce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Dzwonki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Szczawik zajęczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Kosaciec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Przylaszczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Wawrzynek wilczełyko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Na brzegu rzeki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Białe kwiaty i drzewo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Odbicie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Maki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Mchy I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Mchy II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Mchy III. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Żmijowiec i pszczoła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Szafirek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Świtezianka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Muchówki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Karłątek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Gąsienica. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Tygrzyk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Pasikonik. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Rozdział 9 . Makrofotografia a fotografia zbliżeniowa . . 121 Rozdział 10 . Obiektywy do makrofotografii . . . . . . . . . . .125 Rozdział 11 . Makrofotografia ekstremalna . . . . . . . . . . . .129 Wybór obiektywu oraz sposób jego połączenia z aparatem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Obiektywy korygowane na określoną długość mechaniczną tubusu. . . . . . . . . . . . . . . . 130 Obiektywy korygowane na nieskończoność . . . 132 Problem wyjątkowo małej głębi ostrości . . . . . . . . 135 Rozdział 12 . Świat makro — przykłady . . . . . . . . . . . . . . 137 Koniczyna biała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Niezapominajka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Wrzos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Skrzyp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Oset . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Dalia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Koniczyna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Koniczyna polna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Przekwitnięty kwiat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Goździk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Hortensja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Grzyb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Szyszka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Melon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Komar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Ważka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Muchówka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Krople . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Tarka do warzyw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Kieliszek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Wężyk hydrauliczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Zegar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Szczoteczka do zębów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Rozdział 13 . Zupełnie inny świat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Rozdział 14 . Mikroskop — eksplorator mikrokosmosu . Szczypta historii . . . . . . . . . 175 Rozdział 15 . Budowa mikroskopu oraz rola poszczególnych elementów . . . . . . . . . . . . .181 Powstawanie obrazu w mikroskopie. . . . . . . . . . . . 182 Tubus. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 4 | Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii Poleć książkęKup książkę Obiektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Okulary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Kondensor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Rewolwer obiektywowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Podstawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Statyw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Stolik przedmiotowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Śruba makro- i mikrometryczna . . . . . . . . . . . . . . . 207 Rozdział 16. Światło w mikrofotografii — techniki oświetlania obiektów. . . . . . . . 209 Jasne pole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Oświetlenie skośne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Ciemne pole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Oświetlenie Rheinberga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Światło spolaryzowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Techniki łączone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Rozdział 17. Wybieramy mikroskop . . . . . . . . . . . . . . . . .231 Rozdział 18. Dobrana para — mikroskop i aparat . . . . . .237 Aparat kompaktowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Lustrzanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Rozdział 19. Fotografujemy mikroorganizmy . . . . . . . . . 249 Mikroorganizmy roślinne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 Dinobryon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Synura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Micrasterias 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Micrasterias 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Cosmarium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Netrium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Spirogyra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Gomphonema . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Mikroorganizmy zwierzęce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Arcella 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Arcella 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Arcella 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Philodina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Vorticella . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Difflugia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Polowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Rozdział 20. Fotografujemy tkanki roślinne . . . . . . . . . . .273 Torfowiec 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Torfowiec 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Moczarka kanadyjska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Cebula . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278 Kosaciec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Szafirek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Pokrzywa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Dalia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Jabłoń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Lubczyk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283 Rozdział 21. Fotografujemy formy mikrokrystaliczne . . 285 Rywanol . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Wino . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Maggi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 Cukier i sól . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Cukier, sól i witamina B6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294 Kwasek cytrynowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295 Kwasek cytrynowy i rywanol . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Kwas taninowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297 Kwas askorbinowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Rywanol i Acatar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .300 Rywanol, sok żurawinowy i witamina B6 . . . . . . 301 Rozdział 22. Inne tematy mikrofotograficzne. . . . . . . . . 303 Pęcherzyki powietrza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Brzeg szkiełka nakrywkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Części ciała drobnych zwierząt bezkręgowych . . . 311 Skrzydła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 Czułki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Odnóża . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Wnętrze ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Spis treści | 5 Poleć książkęKup książkę 6 | Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii Poleć książkęKup książkę Rozdział 12. Świat makro — przykłady Fascynująca podróż po świecie rzeczy małych, realizo- wana dzięki fotografii zbliżeniowej, pozwala spojrzeć na otaczający nas świat z zupełnie innej perspektywy. Większe niż zwykle skale odwzorowania umożliwiają niejako wniknięcie w przestrzeń małych — wielkich światów. Choć fotografia zbliżeniowa rzeczywiście przy- bliża nam to, co na pierwszy rzut oka niedostrzegalne, to na ogół potrafimy rozpoznać i zidentyfikować przedmiot konkretnego ujęcia. Z makrofotografią jest nieco inaczej. Dużo większe skale odwzorowania oraz zdecydowanie mniejsza głębia ostrości pozwalają wykonać zdjęcia, których motyw nierzadko trudno w ogóle zidentyfiko- wać. Wiele ujęć pozostawia również pewną swobodę dla naszej indywidualnej interpretacji. Innymi słowy, znajo- mość określonych zależności optycznych pozwala nam dzięki makrofotografii wykreować zupełnie abstrakcyjne i zagadkowe zdjęcia całkiem zwyczajnych obiektów. Wybór tematów do makrofotografii jest prze- ogromny. Za motywy mogą posłużyć zarówno obiekty żywe, jak i całe mnóstwo różnorodnych przedmiotów codziennego użytku. To, jak je potraktujemy, zależy od naszej wrażliwości, wyobraźni i oczywiście foto- graficznego warsztatu. Koniczyna biała Fotografia tego młodego i małego jeszcze kwiatu ko- niczyny białej jest zdjęciem z rodzaju tzw. ujęć formal- nych (fotografia 12.1). Z łatwością możemy bowiem rozpoznać, co jest przedmiotem zdjęcia. Wprawdzie widzimy go z dużo mniejszej odległości niż zwykle, ale nie ma wątpliwości, z jaką rośliną mamy do czy- nienia. Ponieważ kwiat otoczony był przez wiele mu podobnych, poszukałem bardziej kontrastowego tła w postaci innych polnych kwiatów. Wystarczyło zmienić nieco kąt widzenia, aby atrakcyjniejsze kolorystycznie tło uzupełniło kompozycję. Tło jest integralną częścią każdej fotografii. Źle dobrane, może popsuć nawet naj- lepiej zapowiadające się zdjęcie. W dolnej części zdjęcia widoczny jest fragment jeszcze jednego, drobniejszego kwiatka koniczyny, który równoważy całą kompozycję. Ponieważ odwzorowany jest nieostro, nie przeszka- dza w odbiorze głównego motywu. Aby zarówno ów drobniejszy kwiatek, jak i tło, pozostały dostatecznie rozmyte, dobrałem stosunkowo niedużą wartość licz- bową przysłony. Skalę odwzorowania dobrałem tak, aby główny motyw zajął odpowiednią ilość miejsca w ka- drze. Zdjęcie zostało wykonane w łagodnym świetle, Rozdział 12. Świat makro — przykłady | 137 Poleć książkęKup książkę zapewnionym przez jasne chmury działające jak ogromny dyfuzor. Bezpośrednie światło słoneczne wytworzyłoby głębokie cienie, zarówno w głębszych warstwach kwiatu, jak i w obrębie samego tła. Spowodowałoby również prześwie- tlenie delikatnych białych płatków. Niezapominajka Fotografia bardzo małego kwiato- stanu niezapominajki (fotografia 12.2), kolejne ujęcie formalne, jest przykładem na to, że dysponując statywem, jesteśmy w stanie wy- konać udane zdjęcie w trudnych warunkach oświetleniowych. Zdję- cie zostało zrobione w kwietniu, w późnych godzinach popołu- dniowych, gdy na zewnątrz robiło się już całkiem szaro. Wykonanie zdjęcia z ręki, przy tej wartości ISO, nie byłoby możliwe ze względu na wymagany długi czas naświetla- nia równy 2 sekundom. Aby mieć pewność, że zdjęcie nie będzie poruszone, łodyżkę niezapomi- najki dodatkowo unieruchomiłem Fotografia 12.1. Koniczyna biała. Skan z diapozytywu 24 x 36 mm, aparat analogowy — Pentax Super A, obiektyw — Pentax Takumar 70 – 210 mm, ogniskowa — 70 mm, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu około 100 mm, skala odwzorowania około 1,5:1, statyw 138 | Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii Poleć książkęKup książkę „trzecią ręką”. Aby docenić rolę sta- tywu w makrofotografii, wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której to zdjęcie postanowilibyśmy zro- bić z ręki. Aby w tych warunkach oświetleniowych uzyskać czas naświetlania równy przynajmniej 1/30 sekundy, który dawałby jakąś szansę na wykonanie nieporuszo- nego zdjęcia, niezbędne byłoby podwyższenie ISO do wartości aż 6400! Tak duże ISO skutkowałoby niestety wyraźnym szumem, który znacząco obniżyłby jakość zdjęcia. Wykonałem kilka zdjęć, przy różnych wartościach przysłon. Najbardziej optymalną okazała się przysłona o wartości 11. Mniejsze wartości nie zapewniały dosta- tecznej głębi ostrości, natomiast większe zanadto uwidaczniały elementy tła. Skala odwzorowania 1:1 umożliwiła wypełnienie całego kadru maleńkim kwiatostanem. Bardzo rozproszone, mało kontra- stowe światło pozwoliło uniknąć prześwietlenia niebieskich płat- ków, które zostały zarejestrowane jako intensywnie niebieskie, bez niepożądanych odblasków. Fotografia 12.2. Niezapominajka. Aparat — Pentax K5, obiektyw — Tamron 90 mm, ustawiony na najmniejszą odległość ostrzenia, przysłona — 11, czas naświetlania — 2 s, ISO — 100, skala odwzorowania 1:1, statyw Rozdział 12. Świat makro — przykłady | 139 Poleć książkęKup książkę Wrzos Fotografia kwiatów wrzosu (fo- tografia 12.3), choć jest również ujęciem dość formalnym, to ze względu na skalę odwzorowania budzi na ogół spore zdziwienie i zaskoczenie. Nieraz pytałem oglądających to zdjęcie, co ono przedstawia, lecz chyba nigdy nie otrzymałem prawidłowej od- powiedzi. W wielu przypadkach roślinę widoczną na zdjęciu nazy- wano storczykiem... Wszystkiemu „winna” jest skala odwzorowania, w jakiej zdjęcie zostało wykonane. Na ogół kwiatów wrzosu nie oglą- damy w tak dużym zbliżeniu. A zatem, mimo że zdjęcie nie jest ujęciem abstrakcyjnym, utrud- niającym identyfikację obiektu, znaczna skala odwzorowania spowodowała, iż tę w sumie do- brze znaną roślinę postrzegamy zupełnie inaczej. Zdjęcie zostało wykonane w pomieszczeniu. Aby podkreślić barwę i kształt kwiatów oraz nadać ujęciu bardziej gra- ficzny charakter, zastosowałem jednolite, czarne tło. Fotografia 12.3. Wrzos. Skan z diapozytywu 24 x 36 mm, aparat analogowy — Pentax Super A, obiektyw — Pentax 50 mm/1,7, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu około 130 mm, skala odwzorowania około 2,5:1, statyw 140 | Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii Poleć książkęKup książkę Skrzyp Jednym z najbardziej fotogenicz- nych naturalnych motywów są kropelki rosy. Choć najczęściej pokrywają całe powierzchnie ro- ślin, bywa, że „usadawiają się” je- dynie na końcach ich delikatnych pędów. Tak też było w przypadku przedstawionego na fotografii 12.4 wiosennego pędu skrzypu. Nieproporcjonalnie duże krople utrzymywały się, jakby na przekór sile ciążenia, zdobiąc niewielką zie- loną roślinkę. Sam skrzyp jako taki nie jest szczególnie interesującym motywem. Jednak obecne na nim lśniące kropelki, niczym bożona- rodzeniowe bombki, sprawiły, że zyskał nową jakość. Ponieważ w tle znajdowały się rosnące za skrzy- pem inne zielone rośliny zmniej- szające kontrastowość całej sceny, postanowiłem zastosować tło jed- nolicie czarne, w postaci czarnej torby fotograficznej. Przeniesienie skrzypu w korzystniejsze miej- sce nie wchodziło w rachubę ze względu na to, że nawet najmniej- szy wstrząs groził odpadnięciem nabrzmiałych kropli. Fotografia 12.4. Skrzyp. Skan z diapozytywu 24 x 36 mm, aparat analogowy — Pentax Super A, obiektyw — Pentax Takumar 70 – 210 mm, ogniskowa — 70 mm, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 70 mm, skala odwzorowania 1:1, statyw Rozdział 12. Świat makro — przykłady | 141 Poleć książkęKup książkę Oset Poniższe ujęcie, zdecydowanie mniej formalne od wszystkich poprzednich zdjęć, przedstawia fragment młodego kwiatu ostu (fotografia 12.5) Celowo wpro- wadzona nieostrość dalszych planów, uzyskana przez zastosowanie małej wartości liczbowej przysłony, sprawiła, że zdjęcie stało się mniej oczywiste, mniej dokumentacyjne. Refleksy światła na wilgotnych płat- kach kwiatu ożywiają kompozycję. Choć kwiat znajduje się na tle nieba, to jednak jego udział w całym kadrze nie jest na tyle duży, aby spowodować niedoświetle- nie pierwszego planu. Ponadto promienie porannego słońca, wprawdzie bezpośrednie, ale jeszcze bardzo delikatne, dobrze oświetlają fotografowany motyw. Fotografia 12.5. Oset. Skan z diapozytywu 24 x 36 mm, aparat analogowy — Pentax Super A, obiektyw — Pentax 50 mm/1,7, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 150 mm, skala odwzorowania — 3:1, statyw 142 | Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii Poleć książkęKup książkę Fotografia 12.6. Dalia I. Aparat — Pentax K5, obiektyw — Tamron 90 mm, ustawiony na najmniejszą odległość ostrzenia, przysłona — 5,6, czas naświetlania — 1/13 s, ISO — 100, skala odwzorowania — 1,5:1, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 45 mm, statyw Dalia Tak jak niemal każdy miłośnik fotografii zbliżeniowej i makrofotografii robię zdjęcia konkretnym kwiatom czy w ogóle roślinom, jednak najbardziej pociąga mnie piękno ukryte w detalu. Fascynuje mnie zwłaszcza odnajdywanie abstrakcyjnych układów linii, wzorów i barw. Podczas fotografowania w skali makro prze- staje mieć dla mnie znaczenie „co”, a najważniejsze staje się „jak”. Fotografia 12.6 przedstawia niewielki fragment kwiatu dalii, ograniczony do kilkunastu mniejszych i większych płatków. Ich kształt, barwa oraz wzajemny układ były dla mnie ważniejsze od bardziej ogólnego ujęcia, które nazywa rzeczy niejako wprost, po imieniu. Jako tło posłużył inny, granatowy kwiat, umocowany w chwy- taku, tuż za dalią. Sama dalia przymocowana została do „trzeciej ręki” znajdującej się na dodatkowym Rozdział 12. Świat makro — przykłady | 143 Poleć książkęKup książkę statywie. Rozproszone przez chmury światło pozwoliło uniknąć nadmiernych kontra- stów. Zwiększenie skali odwzo- rowania oraz wybór jednego lub najwyżej kilku mniejszych elementów kwiatu sprawia, że możemy otrzymać inne zdjęcie tego samego kwiatu, mniej oczywiste, a tym sa- mym bardziej abstrakcyjne (fotografia 12.7). Poza skalą odwzorowania kluczowy jest dobór właściwej przysłony. Powinna być tak do- brana, aby pozostawić pewne elementy kadru w nieostro- ści, w swoistym niedopowie- dzeniu. Gdybym zastosował przysłonę o dużo większej wartości liczbowej, np. 16 albo 22, niemal wszystko w kadrze stałoby się ostre, a całe ujęcie straciłoby swój klimat. Ostrość ograniczona została jedynie do bardzo niewielkich fragmen- tów płatków. Fotografia 12.7. Dalia II. Aparat — Pentax K5, obiektyw — Tamron 90 mm, ustawiony na najmniejszą odległość ostrzenia, przysłona — 4, czas naświetlania — 1/5 s, skala odwzorowania — 2:1, ISO — 100, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 90 mm, statyw 144 | Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii Poleć książkęKup książkę W poszukiwaniu odpo- wiednich form i barw można nad pojedynczym kwiatem spędzić długie godziny. Wy- starczą bardzo niewielkie zmiany kąta widzenia, skali odwzorowania czy głębi ostro- ści, aby co chwilę odnajdywać zupełnie odmienne obrazy, ukryte wciąż w tym samym przecież obiekcie. Fotografia 12.8 ukazuje ten sam kwiat dalii. Inne miejsce kwiatu, większa skala odwzorowania oraz minimalna głębia ostro- ści pozwoliły na otrzymanie całkowicie odmiennego zdję- cia, zdecydowanie najbardziej graficznego w wyrazie. W tak dużych skalach odwzorowania tło najczęściej stanowią inne elementy tego samego obiektu — w tym przypadku położone głębiej płatki. Fotografia 12.8. Dalia III. Aparat — Pentax K10D, przysłona — 2,8, ISO — 100, obiektyw — Tamron 90 mm, czas naświetlania — 1,3 s, skala odwzorowania — 3:1, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 180 mm, statyw Rozdział 12. Świat makro — przykłady | 145 Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę Koniczyna Podczas fotografowania kwiatów naszą uwagę, co wydaje się oczywiste, przyciągają przede wszystkim te największe i najbardziej kolorowe. Trudno ich nie zauważyć. Tymczasem istnieje całe mnóstwo bardzo niepozornych i na pierwszy rzut oka mało atrakcyj- nych kwiatów, które dopiero w znacznym zbliżeniu ukazują swoje subtelne, ukryte piękno. Jako przy- kład może posłużyć koniczyna. Jej kwiat, sfotogra- fowany w sposób bardzo formalny, nie jest motywem nazbyt atrakcyjnym. Wystarczy jednak spojrzeć nań z zupełnie innej perspektywy, aby przekonać się, że „małe jest piękne”... Fotografia 12.9 przedstawia takie właśnie spojrzenie na bardzo pospolity w gruncie rzeczy kwiat. Ten sam kwiat możemy potraktować jeszcze swo- bodniej i mniej dosłownie — tak, aby w istocie stał się on całkowicie abstrakcyjnym układem subtelnych, barwnych plam i ledwie dostrzegalnych, łagodnych linii (fotografia 12.10). Fotografia 12.10. Koniczyna II. Aparat — Pentax K5, obiektyw — Tamron 90 mm, ustawiony na najmniejszą odległość ostrzenia, przysłona — 2,8, czas naświetlania — 1/10 s, skala odwzorowania — 3:1, ISO — 100, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 180 mm, statyw Fotografia 12.9. Koniczyna I. Aparat — Pentax K5, obiektyw — Tamron 90 mm, ustawiony na najmniejszą odległość ostrzenia, przysłona — 2,8, czas naświetlania — 1/25 s, skala odwzorowania — 2:1, ISO — 100, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 90 mm, statyw Rozdział 12. Świat makro — przykłady | 147 Poleć książkęKup książkę Koniczyna polna O ile koniczyna przedstawiona na dwóch poprzednich fotografiach ma kwiaty o dość intensywnym, różowym zabarwieniu, to kwiaty innego gatunku koniczyny (koni- czyny polnej) prezentują się nad wyraz niepozornie. Wyglądają jak wydłużone, szare i kosmate kłębki. Okazuje się jednak, że bardzo zy- skują po przyjrzeniu się im z bli- ska. Fotografia 12.11 ukazuje kwiat koniczyny polnej sfotografowany z zamierzoną nieostrością. Gdybym miał wykonać zdjęcie dokumentacyjne, postarałbym się o możliwie największą głębię ostro- ści. Mnie zależało jednak na zdję- ciu o zupełnie innym charakterze. W tym celu wprowadziłem znaczną nieostrość, która umożliwiła otrzy- manie dużo ciekawszego ujęcia. Ostrość ograniczona jest jedynie do niektórych drobnych, białych wyrostków na obwodzie kwiatu. Nitkowate, czerwone struktury, rozchodzące się od osi kwiatu na boki, zostały dzięki nieostrości odwzorowane w postaci bardzo Fotografia 12.11. Koniczyna II. Aparat — Pentax K5, obiektyw — Tamron 90 mm, ustawiony na najmniejszą odległość ostrzenia, przysłona — 2,8, czas naświetlania — 1/30 s, skala odwzorowania — 2:1, ISO — 100, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 90 mm, statyw 148 | Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii Poleć książkęKup książkę wydłużonych, zachodzących na siebie i niejako prześwitujących ró- żowawych trójkątów. Dzięki temu całość sprawia wrażenie pewnej przeźroczystości i ulotności. Za tło, podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich fotografii, posłużył mi inny, niebieski kwiat, umiesz- czony z tyłu. Dosłowne zdjęcie tego kwiatu byłoby zupełnie nieciekawe. Przekwitnięty kwiat W poszukiwaniu ujęć nieoczywi- stych natknąłem się na pewien przekwitnięty kwiat. Nie miał już żadnych płatków, ale moją uwagę zwróciła ta jego część, z której kiedyś wyrastały. Dość ciekawe, zabarwione na żółto i czerwono struktury zachęciły mnie do bliż- szego przyjrzenia się im okiem obiektywu. Po raz kolejny przeko- nałem się, że wystarczy podejść dostatecznie blisko, aby w rze- czach z pozoru mało atrakcyjnych dostrzec ich skrywane piękno (fo- tografia 12.12). Rolę tła odegrał po raz kolejny niebieski kwiat. Fotografia 12.12. Przekwitnięty kwiat. Aparat — Pentax K5, obiektyw — Tamron 90 mm, ustawiony na najmniejszą odległość ostrzenia, przysłona — 2,8, czas naświetlania — 1/125 s, skala odwzorowania — 1,5:1, ISO — 100, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 45 mm, statyw Rozdział 12. Świat makro — przykłady | 149 Poleć książkęKup książkę Goździk Pojedynczy, drobny detal niejednokrotnie jest o wiele ciekawszy i bardziej inspirujący od całego motywu wybranego do sfotografowania. Tak było w przy- padku niewielkiego, rosnącego w moim ogrodzie goździka. Obejrzawszy uważnie cały kwiat, dosze- dłem do przekonania, że o wiele ciekawszym moty- wem może być malutki, pojedynczy pręcik, wystający ponad krwistoczerwone płatki (fotografia 12.13) Aby wybrany przeze mnie do sfotografowania motyw był dobrze widoczny, zastosowałem odpowiednią skalę odwzorowania równą 3:1. Cały zestaw do fotografo- wania ustawiłem w taki sposób, aby pręcik znalazł się w położeniu możliwie równoległym do matrycy aparatu. O ile sama nitka pręcika rzeczywiście znalazła się w położeniu równoległym do powierzchni matrycy, to jego główka, obsypana ziarnami pyłku, ułożona była ukośnie. Aby mieć pewność, że i ona w całości znaj- dzie się w strefie głębi ostrości, wybrałem przysłonę o wartości liczbowej 8. Ponieważ skala odwzorowania była dość znaczna, wiedziałem, że mimo stosunkowo dużej wartości przysłony, czerwone płatki goździka, zarówno przed, jak i za pręcikiem, zostaną odwzoro- wane z dostateczną nieostrością. Bardzo ważną rolę w całej kompozycji odgrywa kilka czerwonych wło- sków z prawej strony kadru. Fotografia 12.13. Goździk. Aparat — Pentax K5, obiektyw — Tamron 90 mm, ustawiony na najmniejszą odległość ostrzenia, przysłona — 8, czas naświetlania — 1/5 s, skala odwzorowania — 3:1, ISO — 100, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 180 mm, statyw 150 | Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii Poleć książkęKup książkę Hortensja Bez wątpienia wiosna i lato to okresy, w których każdy miłośnik fotografii zbliżeniowej i makrofo- tografii fotografuje najintensyw- niej. Tak jak z nadejściem jesieni więdną kwiaty i opadają liście, a cała przyroda stopniowo pogrąża się w bezruchu i martwocie, tak też wielu fotografujących odkłada swój sprzęt na półkę, oczekując na nadejście nowego sezonu. Tym- czasem jest całkiem spora liczba fotograficznych tematów, które można realizować właśnie jesienią, czy nawet zimą. Jednym z nich są owoce, nasiona, czy też uschnięte części różnych roślin. Fotografia 12.14 przedstawia naturalnie za- suszone, dobrze zachowane, drob- niutkie płatki hortensji. Regularny układ trzech płat- ków, z wyraźnym użyłkowaniem, stanowi doskonały motyw do wy- konania bardzo graficznego ujęcia. Zdjęcie zostało zrobione w po- mieszczeniu, na tle jasnego okna. Gdybyśmy w takich warunkach wykonanie zdjęcia powierzyli cał- kowicie automatyce aparatu, płatki zostałyby mocno niedoświetlone. Fotografia 12.14. Hortensja. Aparat — Pentax K5, obiektyw — Tamron 90 mm, ustawiony na najmniejszą odległość ostrzenia, przysłona — 22, czas naświetlania — 2,5 s, skala odwzorowania — 1:1, ISO — 100, statyw Rozdział 12. Świat makro — przykłady | 151 Poleć książkęKup książkę Jasne tło, zajmujące pokaźną część kadru, „wymusza” bowiem na aparacie dobranie krótkiego czasu naświe- tlania. W takich jak ta sytuacjach musimy sprawę wziąć we własne ręce i naświetlać tak, aby prawidłową eks- pozycję uzyskać dla głównego motywu, czyli samych płatków. Musimy zatem znacząco wydłużyć czas na- świetlania. W ten sposób tło, które i tak od początku jest bardzo jasne, zostaje mocno prześwietlone, stając się praktycznie białe. Łodyżkę, wraz z płatkami, unie- ruchomiłem „trzecią ręką”. Ponieważ płatki nie były całkiem płaskie, lecz nieco pozawijane, dobrałem dużą wartość liczbową przysłony 22, aby możliwie powięk- szyć głębię ostrości. Po przymknięciu przysłony do zadanej wartości okazało się, że tło nie jest równomier- nie oświetlone. Aby temu zaradzić, tuż za hortensją umieściłem kalkę techniczną, która wyrównała jasność tła w całym kadrze. W rezultacie otrzymałem równo- miernie oświetlone, czysto białe tło. Tego rodzaju zdjęcia, z białym tłem, możemy równie dobrze (a może nawet lepiej) wykonywać, kładąc fotografowany motyw na poziomą, przepusz- czającą światło, ale nieprzeźroczystą powierzchnię, podświetloną od spodu sztucznym źródłem światła. Może to być np. szkło z umieszczoną pod spodem kalką techniczną albo duży, odwrócony dnem do góry, plastikowy pojemnik o mlecznych, nieprzeźroczystych ściankach. Wykonywane w ten sposób zbliżenia, np. całych roślin, ukazują je w zupełnie inny, bardzo cie- kawy sposób. Grzyb Oglądając zdjęcia przeróżnych grzybów, najczęściej możemy podziwiać ich owocniki w całej okazałości. Warto jednak zajrzeć również pod spód ich kapelusza, a następnie sfotografować jego fragment w powięk- szeniu. Naszym oczom ukaże się świat głębokich wą- wozów, urwisk, czy wreszcie form przypominających jaskiniowe formy naciekowe — stalaktyty. Fotografia 12.15 ukazuje niewielki fragment spodniej części ta- kiego owocnika. Dzięki znacznej skali odwzorowania mało widoczne na pierwszy rzut oka struktury prezen- tują się bardzo okazale, ukazując grzyby w zupełnie innej odsłonie. Fotografia 12.15. Grzyb. Skan z diapozytywu 24 x 36 mm, aparat analogowy — Pentax Super A, obiektyw — Pentax 50 mm/1,7, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 150 mm, skala odwzorowania — 3:1, statyw 152 | Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii Poleć książkęKup książkę Szyszka Dla miłośnika makrofotografii in- teresującym obiektem może być świerkowa szyszka. Zwłaszcza stosunkowo młoda, z nierozchy- lonymi jeszcze na boki, barwnymi łuskami, stanowi ciekawy motyw. Ułożone w regularny sposób łu- ski tworzą pewien rytm i powta- rzający się, niemal graficzny wzór (fotografia 12.16). Aby wszystkie łuski widoczne w kadrze zostały odwzorowane ostro, konieczne było uzyskanie wystarczająco dużej głębi ostro- ści. W tym celu przymknąłem przysłonę do wartości 16. Mimo znacznego przybliżenia motyw zdjęcia jest dość łatwo roz- poznawalny. Postanowiłem więc, korzystając z tej samej szyszki, uzy- skać bardziej abstrakcyjne zdjęcie. Ułożyłem szyszkę w poziomie, po czym sfotografowałem kilka łusek zupełnie z boku, w większej skali odwzorowania i mniejszą warto- ścią liczbową przysłony. Fotogra- fia 12.17 przedstawia końcowy efekt. Mimo że zdjęcie pierwot- nie zostało zrobione w układzie Fotografia 12.16. Szyszka I. Aparat — Pentax K5, obiektyw — Tamron 90 mm, ustawiony na najmniejszą odległość ostrzenia, przysłona — 16, czas naświetlania — 1 s, skala odwzorowania — 1:1, ISO — 100, statyw Rozdział 12. Świat makro — przykłady | 153 Poleć książkęKup książkę Fotografia 12.17. Szyszka II. Aparat — Pentax K5, obiektyw — Tamron 90 mm, ustawiony na najmniejszą odległość ostrzenia, przysłona — 4, czas naświetlania — 8 s, skala odwzorowania — 3:1, ISO — 100, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 180 mm, statyw Poleć książkęKup książkę poziomym, obróciłem je do pionu, gdyż uznałem, że tak prezentuje się znacznie lepiej. Ponieważ zdjęcie wykonywałem w niezbyt jasnym pomieszczeniu, w naturalnym świetle wpadającym przez okno, bez żadnych dodatkowych źródeł światła, czas naświetlania niezbędny do właściwej ekspozycji wyniósł aż 8 sekund. Melon Warzywa i owoce również mogą stanowić przed- miot makrofotograficznych eksploracji. Robiąc kie- dyś zakupy, zwróciłem uwagę na ciekawą fakturę powierzchni owocu melona. Jaśniejsze od reszty owocu, ułożone w siateczkowaty wzór struktury aż prosiły się o ich sfotografowanie, co też niebawem zrobiłem (fotografia 12.18). Przeglądając powierzchnię owocu, starałem się wy- brać do sfotografowania fragment możliwie czysty, bez nadmiaru ciemnych, psujących kompozycję plamek. Starałem się również, aby jaśniejsze struktury, poza ogólnie zrównoważonym układem graficznym, przy- pominały niektóre motywy z naszego normalnego, wielkiego świata. Udało mi się wyszukać kadr wypeł- niony całą menażerią... To, jaką menażerię miałem na myśli, pozostawiam interpretacji Czytelnika. Fotografia 12.18. Melon. Aparat — Pentax K5, obiektyw — Tamron 90 mm, ustawiony na najmniejszą odległość ostrzenia, przysłona — 16, czas naświetlania — 1/3 s, skala odwzorowania — 1:1, ISO — 100, statyw Rozdział 12. Świat makro — przykłady | 155 Poleć książkęKup książkę Komar Owady, podobnie jak kwiaty, stanowią sztandarowy temat fotografii zbliżeniowej i makrofotografii. Być może nie ma w nich tyle piękna, ile oferują kwiaty, ale zdjęcia owadów, wykonywane z bliska, zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem. Sfotografowane w du- żym zbliżeniu wyglądają często jak przybysze z innej planety. Fotografia 12.19 przedstawia portret komara, który przysiadł na liściu trawy. Choć zdjęcie wygląda, jakby zostało zrobione w nocy, faktycznie zostało wykonane wczesnym rankiem, kiedy było już całkiem jasno. Efekt „nocnego zdjęcia” spowodowało użycie pierścieniowej lampy błyskowej. Ponieważ w bezpośredniej bliskości za komarem nie było niczego, co mogłoby służyć za tło, przestrzeń wo- kół owada, poza zielonym liściem trawy, jest głęboko czarna. Błysk lampy, odpowiednio dobrany dla prawi- dłowej ekspozycji komara, jest równocześnie zbyt słaby, aby doświetlić znajdujące się w znacznym oddaleniu tło. W rezultacie otrzymujemy taki efekt, jak gdyby zdjęcie rzeczywiście zostało zrobione w nocy. Akurat w przy- padku komarów nie razi to tak bardzo, gdyż owady te właśnie nocą są najbardziej aktywne. Zdjęcie ukazuje więc, w sposób nieco przypadkowy, rzeczywistą naturę tych owadów. Jest to jedno z nielicznych zdjęć, jakie wykonałem w plenerze przy użyciu lampy błyskowej. Fotografia 12.19. Komar. Skan z diapozytywu 24 x 36 mm, aparat analogowy — Pentax Super A, obiektyw — Pentax Takumar 70 — 210 mm, ogniskowa — 70 mm, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 140 mm, skala odwzorowania — 2:1, statyw, pierścieniowa lampa błyskowa 156 | Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii Poleć książkęKup książkę Fotografia 12.20. Ważka. Skan z diapozytywu 24 x 36 mm, aparat analogowy — Pentax Super A, obiektyw — Pentax 28 mm/2,8, mieszek — dodatkowy wyciąg obiektywu = 140 mm, skala odwzorowania — 5:1, statyw, pierścieniowa lampa błyskowa, nieco wykadrowane Ważka Odpowiednia skala odwzorowania w makrofoto- grafii owadów pozwala pokazać je takimi, jakimi są naprawdę. Zdjęcie ważki, z grupy łątek, wykonane w skali odwzorowania 5:1, ukazuje niesamowity kształt jej głowy, której dużą część zajmują niemal kuliste, ogromne oczy (fotografia 12.20). Ponieważ głębia ostrości przy tak dużych skalach od- wzorowania jest niezmiernie mała, pewne części głowy ważki zostały odwzorowane nieostro. Dotyczy to zwłasz- cza górnej wargi, która jest wysunięta do przodu. W sy- tuacji, kiedy nie mamy możliwości wykonania serii zdjęć, aby je potem złożyć w jedno zdjęcie wynikowe o posze- rzonej głębi ostrości, ostrość należy ustawiać przede wszystkim na oczy owada. Tak też było w przypadku zamieszczonego zdjęcia ważki. W czasach, kiedy wyko- nałem to zdjęcie, czyli w erze fotografii analogowej, nie było takich możliwości, jakie dziś daje fotografia cyfrowa. Rozdział 12. Świat makro — przykłady | 157 Poleć książkęKup książkę 316 | Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii Poleć książkęKup książkę Skorowidz A Abbe Ernst, 178 Abbego kondensor, Patrz: mikroskop kondensor Abbego aberracja chromatyczna, 46, 194, 195 sferyczna, 46, 194, 195 akcesoria, 77 aparat kompaktowy, 33, 36, 37, 237 matryca, 36 apertura, Patrz: mikroskop kondensor apertura, obiektyw mikroskopowy apertura numeryczna C ciecz immersyjna, 192 crop, Patrz: współczynnik powiększenia czas naświetlania, 65, 66, 98, 99, 253, 254 D DIC, Patrz: kontrast różniczkowy interferencyjny dioptria, 46 dyfuzor, 77, 80, 81, 83 epioświetlenie, Patrz: światło odbite ISO, 65, 66 E F filtr polaryzacyjny, 228, 229 flesz, Patrz: lampa błyskowa Jansen Hans, 177 Jansen Zacharias, 177 fotografia wieloujęciowa, 135, 258, 260, 263, 264, 274 zbliżeniowa, 9, 10, 11, 13, 19, 30, 31, 34, 37, 40, 52, 121, 127 funkcja podglądu ostrości, 28 G gaza młyńska, 250 głębia ostrości, 21, 23, 24, 25, 26, 34, 45, 60, 135, 259, 260, 274 kalkulator, 28 zależność od odległości przedmiotowej, 18, 25 od ogniskowej, 25 od przysłony, 24 Helicon Focus, 135, 274 Hooke Robert, 177 immersja, 192 H I J Skorowidz | 317 Poleć książkęKup książkę K Köhlera oświetlenie, Patrz: oświetlenie metodą Köhlera kondensor, Patrz: mikroskop kondensor kontrast fazowy, 172, 173 różniczkowy, 172, 173 krążek rozmycia, Patrz: krążek rozproszenia rozproszenia, 22 wielkość dopuszczalna, 23 L lampa błyskowa, 83, 100 do fotografii zbliżeniowej i makrofotografii, 84 o kilku palnikach, 84 pierścieniowa, 84 mikroskopowa, 210 światła ciągłego, 86 Leeuwenhoek Antony, 177 Lippershey Hans, 177 lupa, 175, 176 lustrzanka, 28, 36, 242, 243, 244, 246 pełnoklatkowa, 33 M makrofotografia, 13, 17, 30, 31, 38, 40, 52, 122, 123, 124, 125, 127 akcesoria, 77 aparat kompaktowy, 36 ekstremalna, 129 głębia ostrości, 135 matryca, 34 24 x 36 mm, 33 APS-C, 23, 33, 201 mieszek makrofotograficzny, 38, 49, 53, 54, 55, 56, 57, 126 mikrofotografia, 129, 171, 172 brzeg szkiełka nakrywkowego, 309 części ciała owada, 311, 313, 314 czułki owadów, 313 mikrokryształy, 285, 309 optycznie czynne, 292 mikroorganizmy, Patrz: mikroorganizmy odnóża owadów, 313 oświetlenie, Patrz: oświetlenie w mikrofotografii pęcherzyki powietrza, 303 skrzydła motyli, 311 tkanki roślinne, 273 mikroorganizmy, 249 roślinne, 249 zwierzęce, 263 mikroskop, 171, 172, 173, 175, 231, 237 budowa, 181 głębia ostrości, 201 głowica, 181, 186, 232 binokularowa, 186, 187, 229, 240 trinokularowa, 186, 232, 233, 241 kondensor, 201, 202, 203 Abbego, 201, 202 apertura, 203 metalograficzny, Patrz: obiektyw mikroskop metalograficzny noniusz, 205, 206 obiektyw, Patrz: obiektyw mikroskopowy okular, 176, 181, 199, 238 pole widzenia, 200 powiększenie, 200 projekcyjny, 201 szerokokątny, 201 z odrzuconą źrenicą wyjściową, 199, 201 z wysokim punktem ocznym, 201 podstawa, 204 port świetlny, 204, 205 powiększenie, 187 puste, 200 użyteczne, 200 prosty, 176, 177 statyw, 205 stolik, 205 śruba makrometryczna, 182, 207, 208 mikrometryczna, 182, 207, 208 zasada działania, 176, 182, 183, 184 złożony, 176, 177 mikrotom, 282 O obiektyw dyfrakcja, 39 jasność, 39 318 | Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii Poleć książkęKup książkę kąt widzenia, 20 makro, 35, 38, 41, 61, 62, 125 z ogniskowaniem wewnętrznym, 127 mikroskopowy, 129, 130, 176, 181, 186, 187, 188 achromatyczny, 194 apertura numeryczna, 187, 189, 193, 200, 252 apochromatyczny, 195 fluorytowy, 194 grubość szkiełka nakrywkowego, 187, 195, 196, 197 immersyjny, 192, 193 korygowany na nieskończoność, 130, 132, 182, 183, 184, 185, 195, 235 korygowany na określoną długość mechaniczną tubusu, 130, 182, 184, 185, 195, 235 metalograficzny, 132, 185 odległość robocza, 134 olejowy, 193 parafokalność, 197, 198 planachromatyczny, 132, 194, 235 planapochromatyczny, 195 płaszczyzna oporowa, 130, 131 powiększenie, 187, 188 rozwartość optyczna, Patrz: obiektyw mikrosko- powy apertura numeryczna stopień korekcji wad optycznych, 187, 194 suchy, 193 obejma ze stopą, 40 odwracanie, 42, 52, 125 ogniskowa, Patrz: ogniskowa przysłona, Patrz: przysłona z mocowaniem bagnetowym, 50, 51 gwintowanym, 50, 51 zmiennoogniskowy, 17 źrenica wyjściowa, 214, 218 odbłyśnik, 80, 119 odległość obrazowa, 37, 52, 122 ostrzenia minimalna, 17, 19, 41, 47 przedmiotowa, 37, 40, 52, 126 robocza, 41, 58, 59, 63, 126, 134 ogniskowa, 15, 16, 17, 18, 20, 29, 39, 40, 122 dwukrotna, 17 olejek cedrowy, 192 ostrość głębia, Patrz: głębia ostrości podgląd, 28 oświetlenie, 67, 80, Patrz też: światło błysk wypełniający, 100 metodą Köhlera, 200, 210, 214, 215 Rheinberga, 211, 212, 224, 225, 226 skośne, 211, 212, 219, 254, 293 sztuczne, 83 w mikrofotografii, 129, 209, 210, 211, 212, 233, 234 P parafokalność, Patrz: obiektyw mikroskopowy para- fokalność pierścień pośredni, 38, 42, 49, 50, 126 mocowanie, 51 z przeniesieniem automatyki, 49, 50 pilot zdalnego wyzwalania migawki, 74, 88 płaszczyzna obrazowa, 22 ostrości, Patrz: płaszczyzna przedmiotowa przedmiotowa, 21, 25 pole ciemne, 211, 212, 221, 267, 268, 274, 304 jasne, 211, 212, 253 powiększenie, 31 przysłona, 15, 21, 22, 23, 25 aperturowa kondensora, 211, 213, 214, 216, 217, 218, 219 kolektora, Patrz: przysłona polowa oświetlacza polowa oświetlacza, 210 R rewolwer obiektywowy, 187, 204 Rheinberga oświetlenie, Patrz: oświetlenie Rheinberga S samowyzwalacz, 74 tryb wstępnego podniesienia lustra, 74, 242 sanki nastawcze, 45, 53, 88 siatka planktonowa, 250 skala odwzorowania, 10, 11, 13, 18, 19, 24, 26, 29, 31, 32, 34, 35, 36, 37, 59, 60, 121, 122, 126, 171, 172 mikroskopu, Patrz: mikroskop powiększenie pierwotna, 32 powiększanie, 37, 38 Skorowidz | 319 Poleć książkęKup książkę soczewka nasadkowa, 38, 45, 46, 47, 48, 49, 125 moc, 46 stacking, Patrz: stakowanie stakowanie, 135, 239 statyw, 65, 68, 73 głowica, 70 Ś światło, Patrz też: oświetlenie odbite, 209 przechodzące, 209 spolaryzowane, 227, 228, 252, 254, 255, 264, 274, 280, 304 T telekonwerter, 125 tło niedoświetlone, 84, 85 odwzorowanie, 18, 20, 21, 25, 60 sztuczne, 81, 82, 104 tubus, 181, 184 długość mechaniczna, 130, 187, 194 W wężyk spustowy, 74, 88 winietowanie, 48, 237, 238, 242 wizjer kątowy, 89 współczynnik powiększenia, 33, 36 załamania światła szkło-powietrze, 192 Z Zerene Stacker, 135 320 | Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Blisko, coraz bliżej. Od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: