Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00372 010934 7464390 na godz. na dobę w sumie
Bóle kręgosłupa i stawów - ebook/pdf
Bóle kręgosłupa i stawów - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 112
Wydawca: Agencja Wydawnicza Jerzy Mostowski Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7250-845-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Co zrobić, żeby zachować zdrowy kręgosłup i sprawne stawy? O co zadbać w rozwoju dziecka, żeby nie miało w przyszłości problemów z kręgosłupem? Jak sobie pomóc, gdy łamie nas w kościach?

Dr Jadwiga Górnicka podaje sprawdzone porady na bóle reumatyczne, schorzenia kości, stawów i kręgosłupa.

W książce między innymi:

Dbaj o siebie... naturalnie!

Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

© Copyright for the text by Jadwiga Górnicka, Warszawa 2013 © Copyright by Agencja Wydawnicza Jerzy Mostowski, 2013 Zdjęcie na okładce © Shutterstock Redakcja Monika Marczyk Koordynacja Martyna Maroń Korekta Zespół redakcyjny AWM Skład HAPPY Studio DTP Projekt okładki Piotr Kozera Rysunki Dorota Cybulska (str. 30, 36, 39, 40–41, 43, 45, 51–56, 68–69, 83) Piotr Kozera (str. 11, 16, 20, 21–22, 27–28, 81–82) Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty stosowania porad zawartych w niniejszej książce. Prosimy pamiętać o tym, że żaden poradnik nie zastąpi diagnozy lekarskiej. Agencja Wydawnicza Jerzy Mostowski Janki k. Warszawy, ul. Wspólna 17a, 05-090 Raszyn tel. +48 22 720 35 99, faks +48 22 720 34 91 e-mail: awm@morex.com.pl www.awm.waw.pl ISBN 978-83-7250-845-4 Spis treści Od wydawcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Budowa kręgosłupa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Funkcje kręgosłupa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Zdrowy kręgosłup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Wady postawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Kiedy kręgosłup zaczyna boleć... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Jakich zasad przestrzegać, aby mieć zdrowy kręgosłup? . . . . . . . . . . . . . . 19 Zasady pracy przy komputerze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Ćwiczenia wzmacniające układ szkieletowy i kręgosłup . . . . . . . . . . . . . . 22 Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Ćwiczenie usprawniające odcinek lędźwiowy kręgosłupa . . . . . . . . . . . 24 Ogólne ćwiczenia wzmacniające kręgosłup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Ćwiczenie z dętką . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Nordic walking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Masaż stref refleksyjnych na bóle kręgosłupa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Pomocne kąpiele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Kąpiel z dodatkiem igieł świerkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Kąpiel z dodatkiem siana lub sieczki ze słomy owsianej . . . . . . . . . . . . 32 Kąpiel z dodatkiem rozmarynu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Kąpiel drożdżowo-kapuściana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Schorzenia kręgosłupa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Bóle krzyża . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Dyskopatia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Zniekształcenie dysku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Wypadanie dysków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Przesunięcie dysku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Ischias, czyli rwa kulszowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Zapalenie korzonków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Zmiany w obrębie kręgów szyjnych i piersiowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Chore kręgi szyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Sztywny kark . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Uraz kręgów szyjnych (uderzenie biczem) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Schorzenia stawów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Ból barku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Bóle stawów na zmianę pogody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Choroba zwyrodnieniowa stawów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Jak leczyć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Poduszka gorczycowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Odpowiednia dieta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Recepty na dolegliwości reumatyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Dna moczanowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Łokieć tenisisty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Przykurcz palców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Reumatoidalne zapalenie stawów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Autoterapia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Schorzenie kolan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Zanik chrząstki stawu biodrowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Zapalenie stawów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Schorzenia układu kostnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Haluksy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Jak powstaje haluks? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Jak leczyć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Osteoporoza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Jak leczyć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Ostrogi piętowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Co pomoże? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Przewlekłe zapalenie kości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 OD WYDAWCY Prawdopodobnie żaden system w organizmie człowieka nie odgrywa tak ważnej roli dla ludzkiego zdrowia oraz długiego i aktywnego życia, jak kręgosłup i stawy. Zmiany w kręgosłupie i dyskach to jedna z najczęstszych przyczyn bólu u ludzi żyjących w krajach uprzemysłowionych. Często pierw- sze objawy choroby pojawiają się jeszcze w okresie szkolnym. Ponad 50 proc. dzieci w wieku szkolnym ma wady postawy, które mogą przerodzić się w zwyrodnienia kręgosłupa. Z kolei choroby stawów – szczególnie te przewlekłe – są bardzo bolesne. Znacznie pogarszają jakość życia. Ograniczają też ruchomość, co jest dla chorych dużym obciążeniem psychicznym. Tymczasem oferowane przez tradycyjną medycynę środki działają głównie do- raźnie i nie są na tyle skuteczne, aby wyraźnie poprawić jakość życia i pozwolić swobodnie funkcjonować osobom z takimi schorzeniami. Co zrobić, żeby zachować zdrowy kręgosłup i sprawne stawy? Jak zadbać o prawidłowy rozwój dziecka, aby uchronić je od problemów z kręgosłupem? Jak sobie pomóc, gdy łamie nas w kościach? Jak sobie poradzić z bólem kręgosłupa? Dr Jadwiga Górnicka podaje spraw- dzone porady na bóle reumatyczne, schorzenia kości, stawów i krę- gosłupa. Podpowiada też, jakie zasady stosować w codziennym życiu, aby utrzymać kręgosłup, stawy i kości w dobrej kondycji, a chorych informuje, jak poprawić stan swojego zdrowia. W środku między innymi: • cenne porady profilaktyczne • ćwiczenia na bolące stawy i kręgosłup • przepisy na skuteczne masaże • przepisy na kąpiele oraz mieszanki ziołowe na reumatyzm i inne schorzenia Jadwiga Górnicka – lekarz medycyny, wybitna specjalistka chorób wewnętrznych i medycyny naturalnej w Polsce. W swojej ponad 60-letniej praktyce zawodowej metodami naturalnymi wyleczyła tysiące pacjentów, w tym wielu takich, których dolegliwości uważa- no za nieuleczalne. Popularyzatorka wiedzy o medycynie naturalnej i potrzebie życia w zgodzie z naturą. Autorka książek publikowanych nakładem AWM: Apteka natury – poradnik zdrowia, Na zdrowie. Porady dr Górnickiej, Zdrowie przez dotyk, Bądź zdrowa. Poradnik dla kobiet, Bądź zdrowy. Rady dla niego, przewodnik dla niej oraz artykułów w licznych czasopismach. OBJAŚNIENIA ZNAKÓW s. 23 s. 32 ODNOŚNIK Więcej informacji szukaj na stronach podanych na strzałce RECEPTURA/PRZEPIS ĆWICZENIE UWAGA! Ważne lub szczególnie ciekawe informacje 9 Budowa stawów Wstęp Układ szkieletowy i mięśnie pozwalają człowieko- wi na zachowanie odpowiedniej sylwetki ciała oraz poruszanie się. Szkielet dorosłego człowieka składa się z około 206 kości. Stanowi on rusztowanie ciała, podtrzymuje różne części organizmu, decyduje o jego kształcie oraz chroni narządy wewnętrzne. Materiałem budulcowym szkieletu są kości i chrząstki, zaś stawy łączą ze sobą różne kości w sposób elastyczny, umoż- liwiając dzięki temu poruszanie (m.in. kończynami). W stawach można wyróżnić trzy podstawowe ele- menty: • powierzchnie stawowe, które pokryte są chrząstką szklistą o dużej odporności na ścieranie, • jamę stawową – przestrzeń między powierzchnia- mi stawowymi wypełnioną śliską i tłustą mazią stawową, • torebkę stawową osłaniającą staw. Zewnętrzną po- wierzchnię torebki buduje tkanka łączna włóknista o dużej oporności na zerwanie, zaś wewnętrzną wyściela tzw. błona maziowa produkująca maź. Budowa kręgosłupa Kręgosłup jest osią szkieletu. Jego górny koniec dźwiga czaszkę, a dolny łączy się z miednicą. Ochrania rdzeń kręgowy, stanowi miejsce przyczepu dla żeber i mięśni 10 Rodzaje kręgów Litera S Nerwy poruszających głową, tułowiem i kończynami. Składa się z 33–34 kręgów. Kręgosłup dzielimy na następujące części: 1. Kręgi szyjne (7). Są nadzwyczaj ruchome, dźwiga- ją głowę. Umożliwiają ruchy głową w górę i w dół oraz obrót w prawo i w lewo do kąta 90 stopni. 2. Kręgi piersiowe (12) są mniej ruchome i dlatego bardziej stabilne. Każdy kręg utrzymuje parę żeber. 3. Kręgi lędźwiowe (5) dźwigają przeważającą część ciężaru ciała. Umożliwiają ruchy do przodu i do tyłu, a więc schylanie się i przeciąganie tułowia. 4. Kręgi krzyżowe (5). Są zrośnięte w kość krzyżową. W ten sposób pas miednicowy zyskuje na wytrzy- małości. 5. Kręgi ogonowe, inaczej kręgi guziczne (4 lub 5). To ewolucyjna pozostałość po naszych przodkach. Te kręgi są ze sobą zrośnięte i tworzą kość ogonową. Naturalna krzywizna kręgosłupa ma kształt litery S. Umożliwia to elastyczne znoszenie potrąceń, uderzeń, ciosów. Do tego dochodzi buforowe działanie jądra galaretowatego, które znajduje się między każdą parą kręgów. Jądro galaretowate składa się z otoczki chrzęst- nej i z elastycznej masy. Około 200 mięśni i niezliczona ilość pasm mięsistych utrzymują kręgosłup w prawid- łowej pionowej pozycji. Nerwy rdzenia kręgowego opuszczają parami kanał kręgosłupa przez otwór międzykręgowy i zaopatrują od- powiednie organy. I tak np. z kręgów piersiowych uchodzi 7 par nerwów związanych z ramieniem, a z kręgów lę- dźwiowych uchodzi 7 par nerwów związanych z nogami. Bóle kręgosłupa i stawów Wstęp 11 kręg szczytowy kręg obrotowy kręgi szyjne (7) kręgi piersiowe (12) kręgi lędźwiowe (5) kość krzyżowa (5 kręgów zrośniętych w kość) kość ogonowa (4 lub 5 kręgów zrośniętych w kość) widok z boku widok z tyłu Budowa kręgosłupa Funkcje kręgosłupa Kręgosłup jest głównym filarem struktury kostnej czło- wieka. Pełni on dwie przeciwstawne funkcje. Z jednej strony jest sztywną i mocną podporą naszego ciała, osłaniającą przechodzący przez jego wnętrze rdzeń, czyli główną „arterię” nerwową człowieka. Z drugiej
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Bóle kręgosłupa i stawów
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: