„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
czas na biznes browar restauracyjny
browary
restauracyjne
Pierwsze
zaczęły
powstawać w Polsce w latach 90. ub. wieku. Ich
właściciele wzorowali się głównie na lokalach
niemieckich, które cieszą się tam bardzo dużą
popularnością. Zmiany, jakie zachodzą w ostatnim
czasie w
konsumenckich,
wydają się stwarzać
idealne warunki do
założenia działalności, łączącej cechy zakładu
piwowarskiego z lokalem gastronomicznym.
preferencjach
Sprawdzimy, jakie pozwolenia trzeba będzie uzyskać i jakie urządzenia za-
kupić, by móc produkować własne piwo. Podliczymy wszelkie koszty i po-
szukamy zysku przy podawaniu gościom naszego własnego złotego trunku.
Charakterystyka rynku
Choć spożycie piwa w Polsce spada, to skutki tego odczuwają najboleśniej
głównie wielkie koncerny piwne. Konsumenci stają się coraz bardziej świa-
domi i po latach fascynacji wielkimi, globalnymi markami zaczynają na
nowo odkrywać smak prawdziwego piwa, a to, jak twierdzą znawcy, pro-
dukują tylko małe, regionalne browary i browary restauracyjne. Dlatego
w ostatnich latach te browary zyskują na znaczeniu, a sprzedaż piw niepa-
steryzowanych i „żywych” rośnie w największym tempie. Klienci, znudzeni
powtarzalnością i podobnym smakiem piw z największych w Polsce browa-
rów, zwracają się ku trunkom warzonym tradycyjnymi metodami. Dlatego
mali producenci piwa, którym udało się przetrwać lata słabej sprzedaży,
odnotowują rekordowe wzrosty i wychodzą ze swoją ofertą znacznie poza
lokalny rynek. Klienci wybierają także chętniej lokale, w których mogą napić
2
czas na biznes browar restauracyjny
się piwa warzonego na miejscu, niż puby, w których sprzedawane jest roz-
cieńczone piwo z tzw. ‘kija’. Trend ten zaczęły ostatnio wykorzystywać duże
browary, które albo zaczynają wypuszczać produkty przypominające natu-
ralne (choć, jak twierdzą znawcy, wciąż nie mają one z prawdziwym piwem
nic wspólnego), albo przejmują niewielkie regionalne browary.
Statystyczny Polak wypija rocznie ok. 90 litrów piwa. W ciągu kolejnych
dwóch lat wynik ten może wzrosnąć do 94-95 litrów. Jesteśmy piwną po-
tęgą europejską, zaraz za Czechami i Niemcami. Piwo jako ulubiony trunek
wymienia ok. 65 dorosłych Polaków. Pite jest najczęściej w domu – po-
nad70 , spożycie w pubach i restauracjach wybiera ok. 21 , zaś w pozo-
stałych miejscach, takich jak imprezy plenerowe czy sportowe, ok. 6 . 98
sprzedawanego piwa pochodzi z produkcji krajowej.
W Polsce pije się przede wszystkim piwo jasne pełne. Preferuje je aż 75
konsumentów. Dużą popularnością cieszą się także piwa mocne, z wyni-
kiem ok. 20 . Pozostała część rynku należy do piw specjalnych – ok. 4 .
Choć segment ten jest najmniejszy, to z roku na rok zyskuje najwięcej mi-
łośników. Klienci coraz chętniej sięgają po piwa smakowe, ciemne, niepa-
steryzowane itp.
Konkurencja
O konkurencji wśród minibrowarów restauracyjnych w Polsce nie można
jeszcze mówić – jest ich zaledwie ok. 20. Zlokalizowane są nie tylko w naj-
większych miastach w kraju, ale również w mniejszych, np. w Zielonej Górze,
Szczyrzycu czy Koszalinie. Tylko w dwóch miastach – w Warszawie i Płocku
– istnieją po 2 tego typu lokale, w pozostałych miejscowościach nie mają
3
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :