Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00574 010463 11032730 na godz. na dobę w sumie
CMS. Praktyczne projekty - książka
CMS. Praktyczne projekty - książka
Autor: Liczba stron: 232
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 83-246-1091-X Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> webmasterstwo >> cms inne
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poznaj systemy zarządzania treścią witryny WWW w praktyce

Korporacyjne witryny internetowe są dziś najlepszym sposobem na zaprezentowanie firmy i jej oferty. Zaprojektowanie i stworzenie serwisu internetowego wymaga jednak zatrudnienia specjalistów lub opanowania skomplikowanych języków programowania. Można także wykorzystać system CMS -- zestaw narzędzi i bibliotek, dzięki któremu szybko i sprawnie uruchomimy nawet najbardziej rozbudowaną witrynę WWW i będziemy w stanie zarządzać jej treścią bez konieczności uczenia się języka HTML. W internecie można znaleźć sporo ciekawych systemów CMS dostępnych nieodpłatnie i oferujących spore możliwości.

Książka 'CMS. Praktyczne projekty' to przewodnik po najpopularniejszych systemach CMS. Czytając ją i wykonując zawarte w niej ćwiczenia, opanujesz systemy zarządzania treścią od strony praktycznej. Poznasz najbardziej rozpowszechnione systemy CMS przeznaczone do różnych zadań, dowiesz się, jak zainstalować każdy z nich na serwerze, wstępnie go skonfigurować i zbudować w oparciu o niego witrynę WWW. Nauczysz się tworzyć blogi, galerie fotografii, portale i strony internetowe. Przeczytasz o szablonach, modyfikowaniu szaty graficznej i struktury menu, administrowaniu i zarządzaniu użytkownikami.

Stwórz własną witrynę WWW w oparciu o bezpłatny CMS!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

CMS. Praktyczne projekty Autor: Waldemar Howil ISBN: 978-83-246-1091-4 Format: B5, stron: 232 Poznaj systemy zarz„dzania tre(cid:156)ci„ witryny WWW w praktyce (cid:149) Jak zainstalowa(cid:230) CMS na serwerze? (cid:149) Jak korzysta(cid:230) z szablon(cid:243)w? (cid:149) Jak stworzy(cid:230) w‡asny blog i portal internetowy? Korporacyjne witryny internetowe s„ dzi(cid:156) najlepszym sposobem na zaprezentowanie firmy i jej oferty. Zaprojektowanie i stworzenie serwisu internetowego wymaga jednak zatrudnienia specjalist(cid:243)w lub opanowania skomplikowanych jŒzyk(cid:243)w programowania. Mo¿na tak¿e wykorzysta(cid:230) system CMS (cid:150) zestaw narzŒdzi i bibliotek, dziŒki kt(cid:243)remu szybko i sprawnie uruchomimy nawet najbardziej rozbudowan„ witrynŒ WWW i bŒdziemy w stanie zarz„dza(cid:230) jej tre(cid:156)ci„ bez konieczno(cid:156)ci uczenia siŒ jŒzyka HTML. W internecie mo¿na znale(cid:159)(cid:230) sporo ciekawych system(cid:243)w CMS dostŒpnych nieodp‡atnie i oferuj„cych spore mo¿liwo(cid:156)ci. Ksi„¿ka (cid:132)CMS. Praktyczne projekty(cid:148) to przewodnik po najpopularniejszych systemach CMS. Czytaj„c j„ i wykonuj„c zawarte w niej (cid:230)wiczenia, opanujesz systemy zarz„dzania tre(cid:156)ci„ od strony praktycznej. Poznasz najbardziej rozpowszechnione systemy CMS przeznaczone do r(cid:243)¿nych zadaæ, dowiesz siŒ, jak zainstalowa(cid:230) ka¿dy z nich na serwerze, wstŒpnie go skonfigurowa(cid:230) i zbudowa(cid:230) w oparciu o niego witrynŒ WWW. Nauczysz siŒ tworzy(cid:230) blogi, galerie fotografii, portale i strony internetowe. Przeczytasz o szablonach, modyfikowaniu szaty graficznej i struktury menu, administrowaniu i zarz„dzaniu u¿ytkownikami. (cid:149) Instalacja serwera (cid:149) Instalacja i konfiguracja WordPress (cid:149) Tworzenie w‡asnego bloga (cid:149) CMS-PHP Nuke (cid:149) Administrowanie zawarto(cid:156)ci„ strony (cid:149) CMS Joomla! (cid:149) Tworzenie szablon(cid:243)w (cid:149) Modyfikacja uk‡adu menu (cid:149) System Quick.Cms.Ext (cid:149) Zarz„dzanie tre(cid:156)ci„ (cid:149) Administrowanie kontami u¿ytkownik(cid:243)w (cid:149) Inne systemy CMS Stw(cid:243)rz w‡asn„ witrynŒ WWW w oparciu o bezp‡atny CMS! Wydawnictwo Helion ul. Ko(cid:156)ciuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 032 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl Spis treści Rozdział 1. Wstęp .............................................................................................. 5 Rozdział 2. Licencje ........................................................................................... 9 Rozdział 3. Instalacja serwera .......................................................................... 11 Windows .......................................................................................................................... 12 Ubuntu ............................................................................................................................. 15 Rozdział 4. WordPress ..................................................................................... 19 Wstęp ............................................................................................................................... 19 Instalacja .......................................................................................................................... 23 Administracja ................................................................................................................... 30 Menu .......................................................................................................................... 33 Tworzymy własny blog ................................................................................................... 48 Zmieniamy szatę graficzną ........................................................................................ 49 Zmieniamy wygląd menu .......................................................................................... 54 Piszemy newsa .......................................................................................................... 56 Dodawanie nowych wtyczek ..................................................................................... 59 Zadania do samodzielnego wykonania ............................................................................ 68 Rozdział 5. PHP-Nuke ...................................................................................... 69 Wstęp ............................................................................................................................... 69 Instalacja PHP-Nuke ........................................................................................................ 72 Administracja ................................................................................................................... 81 Menu administracyjne ............................................................................................... 81 Administrowanie modułami ...................................................................................... 94 Tworzymy własną stronę ............................................................................................... 119 Zadania do samodzielnego wykonania .......................................................................... 137 Rozdział 6. Joomla! ........................................................................................ 139 Wstęp ............................................................................................................................. 139 Instalacja ........................................................................................................................ 141 Administracja ................................................................................................................. 149 Menu górne ............................................................................................................. 153 Panel administracyjny ............................................................................................. 157 Menu informacyjne ................................................................................................. 165 Tworzymy własny portal ............................................................................................... 166 Zadania do samodzielnego wykonania .......................................................................... 190 4 CMS. Praktyczne projekty Rozdział 7. Quick.Cms.Ext ............................................................................. 191 Wstęp ............................................................................................................................. 191 Instalacja ........................................................................................................................ 193 Administracja ................................................................................................................. 196 Strony ...................................................................................................................... 197 Kopie zapasowe ....................................................................................................... 201 Bannery ................................................................................................................... 202 Newsletter ................................................................................................................ 203 Sonda ....................................................................................................................... 204 Użytkownicy ........................................................................................................... 205 Konfiguracja ............................................................................................................ 207 Wyloguj ................................................................................................................... 208 Tworzymy własną stronę ............................................................................................... 208 Zadania do samodzielnego wykonania .......................................................................... 223 Rozdział 8. Zakończenie ................................................................................ 225 Php Blue-Dragon ........................................................................................................... 225 Drupal ............................................................................................................................ 226 PostNuke ........................................................................................................................ 226 XOOPS .......................................................................................................................... 226 Skorowidz .................................................................................... 227 Rozdział 7. Quick.Cms.Ext Wstęp Ostatnim omawianym w tej książce systemem zarządzania treścią jest polski Quick.Cms. Jest on dostępny w trzech wersjach różniących się funkcjonalnością oraz sposobem dystrybucji: (cid:141) Quick.Cms.Lite — najbardziej podstawowa wersja, do pobrania za darmo z serwera producenta. (cid:141) Quick.Cms — wersja płatna, posiadająca rozbudowane możliwości względem wersji Lite. (cid:141) Quick.Cms.Ext — płatna, najbardziej rozbudowana wersja. Najprostszą wersję oznaczoną numerem 1.1 można pobrać z działu Download strony producenta www.opensolution.org (rysunek 7.1) W tym rozdziale przedstawię najbardziej rozbudowaną wersję — Quick.Cms.Ext, która zawiera wszystkie funkcje podstawowe dostępne w wersji darmowej. Quick.Cms pomimo tego, że na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo prostym programem, ma sporą funkcjonalność, co czyni nawet jego wersję Lite ciekawym rozwiązaniem dla osób chcących mieć interesującą i łatwą w administrowaniu stronę internetową. Wersja Quick.Cms.Lite ma następujące cechy: (cid:141) administracja stronami, (cid:141) dodawanie do stron zdjęć i plików, (cid:141) zarządzanie wieloma językami. 192 CMS. Praktyczne projekty Rysunek 7.1. Strona internetowa producenta Quick.Cms Cechy wersji Quick.Cms to dodatkowo: (cid:141) tworzenie galerii, (cid:141) zarządzanie newsami, (cid:141) tworzenie mapy stron i wyszukiwarki dla stron, (cid:141) formularz kontaktowy i powiadomienie znajomego. W najbardziej rozbudowanej wersji, Quick.Cms.Ext, program ma dodatkowo: (cid:141) możliwość tworzenia sond, (cid:141) możliwość komentowania podstron, (cid:141) system bannerowy, (cid:141) newsletter, (cid:141) tworzenie kopii zapasowej, (cid:141) system RSS dla podstron, (cid:141) autoryzację podstron dla użytkowników. Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 193 Poza wyżej wymienionymi cechami Quick.Cms charakteryzuje się jeszcze łatwością instalacji, która sprowadza się jedynie do skopiowania plików na serwer i nadania odpo- wiednim katalogom i plikom właściwych uprawnień, oraz szybkością ładowania stron, która została osiągnięta poprzez zminimalizowanie kodu HTML i umożliwienie gene- rowania miniaturek zdjęć. Wersja Lite jest udostępniona przez producenta na licencji GNU/GPL z tym jednak zastrzeżeniem, że konieczne jest pozostawienie na stronie informacji o pochodzeniu i nazwie programu, która musi być jednocześnie linkiem do strony producenta. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, żeby w miarę własnych możliwości udoskonalać tę właśnie wersję. Wersje płatne sprzedawane są na licencji komercyjnej, jednak ceny nie są wygórowane. Instalacja Instalacja Quick.Cms jest bardzo prosta. Sprowadza się jedynie do kilku prostych kro- ków, dotyczy to każdej wersji programu. Przed instalacją trzeba jednak sprawdzić, czy zostały spełnione minimalne wymagania. Do poprawnego działania skryptów napisanych w PHP konieczna jest wersja 4.4.3 PHP lub wyższa. Dodatkowo, aby było możliwe wy- syłanie poczty elektronicznej z poziomu programu, konieczne jest włączenie funkcji mail() oraz powinna być zainstalowana biblioteka Gd odpowiedzialna za grafikę. Aby wgrać pliki na serwer, należy: 1. Rozpakować archiwum z Quick.CMS.Ext do katalogu stworzonego na dysku lokalnym. 2. Za pomocą jakiegokolwiek klienta FTP skopiować rozpakowane pliki na serwer (rysunek 7.2). W naszym przypadku będzie to Total Commander, ale równie dobrze może być np. FileZilla lub jakikolwiek inny program. Uprzednio tworzymy na nim katalog, do którego pliki zostaną skopiowane. Możemy też wgrać pliki bezpośrednio do głównego katalogu serwera i wtedy po wpisaniu nazwy domeny (np. www.mojadomena.pl) od razu zostanie otwarty instalowany CMS. 3. Po skopiowaniu wszystkich plików koniecznie zmienić uprawnienia dla części plików i katalogów: (cid:141) katalog db — zmienić uprawnienia dla wszystkich mieszczących się w nim pików; (cid:141) katalog files — zmienić uprawnienia dla niego wraz z wszystkimi podkatalogami i plikami; (cid:141) katalog config — zmienić uprawnienia dla wszystkich mieszczących się w nim plików, jeżeli chcemy mieć możliwość edytowania konfiguracji na stronach administracyjnych. 194 CMS. Praktyczne projekty Rysunek 7.2. Kopiowanie pików na serwer Dokonujemy tego za pomocą tego samego klienta FTP, którym skopiowaliśmy pliki na serwer. Zaznaczamy pierwszy z katalogów i wybieramy z menu Plik/ Zmień atrybuty. W oknie, które się pojawi, zaznaczamy wszystkie pola w taki sposób, aby uzyskać uprawnienia 777, co będzie oznaczało, że wszyscy mają prawo do odczytu, zapisu oraz wykonywania plików zawartych w katalogu (rysunek 7.3). Rysunek 7.3. Nadawanie uprawnień 4. Czynność tę powtórzyć dla wszystkich pozostałych katalogów, podkatalogów i plików. W przypadku nienadania odpowiednich uprawnień plikom i katalogom mogą występować różnorodne problemy, np. z przyjaznymi linkami, zapisem konfiguracji, pojawiającymi się na stronie informacjami o błędach. 5. Najprawdopodobniej będzie też konieczna edycja pliku httpd.conf. W przypadku serwera instalowanego za pomocą programu WebServ trzeba kliknąć prawym przyciskiem muszy ikonę programu znajdującą się w pasku szybkiego uruchamiania i wybrać opcję Ustawienia (rysunek 7.4). 6. W oknie, które się pokaże, wybrać zakładkę Apache (rysunek 7.5). 7. Następnie wybrać z menu Zaawansowana konfiguracja pozycję httpd.conf. Jest to plik konfiguracyjny serwera Apache. Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 195 Rysunek 7.4. Panel programu WebServ Rysunek 7.5. Zakładka ustawień Apache 8. W edytorze, który się pojawi, wybrać z menu Szukaj lub wcisnąć kombinację klawiszy Ctrl+F i wpisać mod_rewrite. Wcisnąć przycisk Znajdź następny (rysunek 7.6). Rysunek 7.6. Wyszukiwanie modułu mod_rewrite 9. Zostanie znaleziony wers o treści #LoadModule rewrite_module/mod_rewrite.so. Usuwamy z niego pierwszy znak # i zapisujemy zmiany, jakie wprowadziliśmy w pliku. 196 CMS. Praktyczne projekty Wprowadzone zmiany musimy jeszcze potwierdzić w okienku ustawień. Naciskamy więc kolejno przyciski Zastosuj i OK. Powyższe zmiany dotyczą Apache w wersji 2.x. Gdybyśmy posiadali wersję starszą, 1.x.x, wtedy oprócz zmiany w wyżej wymienionym wersie pliku httpd.conf musielibyśmy także pozbyć się znaku # z wersu #AddModule mod_rewrite.c. 10. Po wykonaniu tych czynności Quick.Cms jest już w pełni gotowy do pracy i po wpisaniu jego adresu powinien się pojawić w przeglądarce internetowej (rysunek 7.7). Rysunek 7.7. Quick.Cms.Ext po zainstalowaniu Administracja Administracja Quick.Cms.Ext nie powinna sprawić kłopotów użytkownikom, a na pewno da wiele możliwości rozwijania strony internetowej. Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 197 Aby przejść do strony administracyjnej Quick.Cms.Ext, należy wpisać w adresie prze- glądarki admin.php, więc adres wyglądałby na przykład tak: www.mojastrona.pl/cms/ admin.php, gdzie katalog /cms jest katalogiem instalacyjnym Quick.Cms.Ext. Zosta- niemy poproszeni o zalogowanie się (rysunek 7.8). Rysunek 7.8. Formularz logowania Domyślne ustawienia są takie, że zarówno login, jak i hasło brzmią jednakowo: admin. Po wpisaniu hasła oraz loginu zostaniemy przeniesieni na stronę administracyjną. Menu administracyjne Quick.Cms.Ext składa się z ośmiu zakładek (rysunek 7.9): (cid:141) strony, (cid:141) kopie zapasowe, (cid:141) bannery, (cid:141) newsletter, (cid:141) sonda, (cid:141) użytkownicy, (cid:141) konfiguracja, (cid:141) wyloguj. Rysunek 7.9. Zakładki na stronie administracyjnej W najbardziej podstawowej wersji, Quick.Cms.Lite, tych zakładek jest znacznie mniej, bo tylko trzy: strony, konfiguracja i wyloguj. W obu wersjach nie ma różnic w obsłu- dze tych zakładek. Strony Pierwsza zakładka, strony, służy do zakładania kolejnych stron z informacjami (rysu- nek 7.10). Bezpośrednio po zainstalowaniu na serwerze mamy założonych kilka stron. Bez problemu możemy je usunąć lub edytować. Strony możemy dodawać do trzech menu, które znajdują się w różnych miejscach strony (rysunek 7.11). Dzięki temu możemy stworzyć całkiem przejrzyste menu, w których będzie wszystko logicznie poukładane. Te miejsca to: 198 CMS. Praktyczne projekty Rysunek 7.10. Lista stron (cid:141) menu lewe, (cid:141) menu górne pod logo, (cid:141) menu górne obok logo. Strony tworzone w Quick.Cms.Ext mogą być potrójnie zagnieżdżone, co oznacza, że każda może mieć podstronę, a ta następną podstronę. Aby dodać nową stronę, należy najechać myszką na pozycję strony w menu i wybrać Dodaj stronę (rysunek 7.12). Zostaniemy przeniesieni do formularza dodawania nowych stron (rysunek 7.13). Tworząc stronę, musimy podać jej nazwę, która będzie służyła za łącze. Następnie musimy określić, czy chcemy, aby właśnie tworzona strona miała jakąś stronę nadrzędną. Jeżeli tak, to wyszukujemy w menu nazwę strony, którą chcemy mieć jako nadrzędną. Określamy też, w którym miejscu na stronie głównej ma się znajdować łącze do tworzonej strony. Mamy wybór między lewym menu, menu gór- nym obok logo oraz menu górnym pod logo. Po uzupełnieniu tych informacji możemy wpisać treść strony, mamy tutaj dwa pola — najpierw Krótki opis strony, a następnie Pełny opis stanowiący treść, która będzie wi- doczna dla odwiedzającego. Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 199 Rysunek 7.11. Trzy menu na stronie Quick.Cms.Ext Rysunek 7.12. Zakładka strony wraz z podzakładkami Poniżej pól służących do wprowadzania tekstu strony znajduje się pozycja Przekieruj na www. Wpisując tam pełen adres strony WWW, osoba odwiedzająca naszą stronę zostanie automatycznie przeniesiona pod wpisany przez siebie adres internetowy. Kolejne pola służą do określenia daty i godziny powstania strony. Tutaj także podejmu- jemy decyzję, czy nasza strona będzie mogła być komentowana oraz czy mają działać kanały RSS dla podstron. Poniżej znajduje się pole Pozycja, w którym określamy, jaka jest kolejność sortowania tworzonych stron na stronie głównej, zaś w polu Widoczny decydujemy, czy tworzona strona ma być widoczna, czy też wręcz przeciwnie — ma pozostać niewidoczna dla internautów. W tym rzędzie określamy także, w jaki sposób mają być wyświetlane pod- strony, i mamy do wyboru cztery pozycje: 1. Lista (nazwa, opis) — podstrony będą wyświetlane jako lista z nazwą i krótkim opisem. 2. Lista (nazwa, opis, zdjęcie) — podstrony będą wyświetlane jako lista z nazwą, krótkim opisem oraz zdjęciem. 3. News (nazwa, opis, zdjęcie) — podstrony będą wyświetlane jako lista z nazwą, krótkim opisem oraz zdjęciem i datą utworzenia. W tym wypadku limit wyświetlanych podstron należy ustalić w konfiguracji. 200 CMS. Praktyczne projekty Rysunek 7.13. Formularz tworzenia nowej strony 4. Galeria (nazwa, opis, zdjęcie) — podstrony będą wyświetlane po trzy – cztery w rzędzie wraz ze zdjęciem. W tym samym rzędzie wybieramy jeszcze, jak będzie pokazywane zdjęcie. Możemy wybrać spośród opcji Domyślny, kiedy to zdjęcia będą wyświetlały się jako lista jedno po drugim, lub Galeria, co spowoduje, że będą się wyświetlały po trzy – cztery w rzędzie. Do strony możemy dodawać pliki oraz zdjęcia, które należy krótko opisać, a także przypisać pozycje na stronie i ewentualnie zmienić szerokość dłuższego boku w przy- padku zdjęcia. Potwierdzeniem utworzenia nowej strony jest kliknięcie napisu Zapisz. W zakładce strony możemy również edytować komentarze. W tym celu wybieramy z me- nu strony zakładkę Komentarze. Na stronie, która się pokaże, będą widoczne otrzymane Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 201 przez internautów komentarze (rysunek 7.14). Jeżeli stwierdzimy, że któryś z nich w ja- kikolwiek sposób jest nieodpowiedni, klikamy ikonę znajdującą się w prawym górnym rogu komentarza i usuwamy go. Rysunek 7.14. Lista komentarzy Kopie zapasowe Kopia zapasowa służy do archiwizacji danych. Menu składa się z dwóch elementów: kopie zapasowe oraz Stwórz kopię zapasową (rysunek 7.15). Rysunek 7.15. Zakładka kopie zapasowe Po kliknięciu Stwórz kopię zapasową zostanie rozpoczęte pobieranie paczki .zip z wszel- kimi informacjami znajdującymi się w bazie danych (rysunek 7.16). Jednocześnie taka sama skompresowana paczka zostanie umieszczona w katalogu files/backup. Rysunek 7.16. Zapisywanie kopii zapasowej danych Gdybyśmy potrzebowali powrócić do wcześniejszej wersji danych, klikamy w menu kopie zapasowe i otwieramy stronę z zapisanymi wcześniej bazami (rysunek 7.17). Klikając ikonę z plusem przywrócimy określoną bazę danych. Warto jednak pamię- tać, aby przed przywróceniem starej bazy zrobić backup aktualnej. Dobre jest też spo- rządzanie kopii bezpieczeństwa przed każdą większą modyfikacją stron. 202 CMS. Praktyczne projekty Rysunek 7.17. Lista utworzonych kopii Kiedy uzbiera się kilka zarchiwizowanych baz danych, możemy usunąć te, które uznamy za zbędne, klikając ikonę z minusem. Bannery Quick.Cms.Ext umożliwia zamieszczanie na stronie internetowej bannerów reklamowych (rysunek 7.18). Być może będziemy chcieli reklamować inne witryny lub produkty albo treści, z którymi warto zapoznać się na naszej stronie. W każdym wypadku warto wstawić na stronie banner. Rysunek 7.18. Zakładka bannery Po kliknięciu menu bannery zostanie otworzona strona z udostępnianymi bannerami (rysunek 7.19). Rysunek 7.19. Lista bannerów Z listy tej możemy się bezpośrednio dowiedzieć, czy udostępniane bannery są już akty- wowane lub jeszcze nie, ile po kliknięciu bannera było wejść na stronę, do której jest on jednocześnie łączem. Poza tym dowiadujemy się, ile było wejść na stronę z banne- rem i czy jest mu przyznany maksymalny limit wyświetleń, a także to, jaki jest jego typ, czyli w którym miejscu strony jest on wyświetlany. Po prawej stronie znajdują się dwie ikony. Pierwsza z nich, z ołówkiem, oznacza przejście do strony edycji, natomiast druga, z czerwonym minusem, oznacza kasowanie bannera. Jeżeli chcemy dodać nowy banner, musimy rozwinąć menu i wybrać pozycję Nowy banner. Będziemy musieli wypełnić krótki formularz, po czym banner powinien być widoczny na stronie internetowej (rysunek 7.20). Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 203 Rysunek 7.20. Formularz dodawania nowego bannera Przede wszystkim musimy odnaleźć na dysku komputera plik, który chcemy opubliko- wać. Następnie, jeżeli banner ma być jednocześnie łączem do innej strony internetowej, musimy wpisać jej adres (w polu Link). Kolejną czynnością jest określenie szerokości i wysokości publikowanego bannera oraz koloru tła, które będzie go wypełniało, jeżeli będzie nim przeźroczysta animacja w formacie Macromedia Flash (.swf). Pole Ilość max wyświetleń pozwoli nam ograniczyć liczbę wyświetleń danego bannera na stronie. Opcja ta może się okazać przydatna w sytuacji, jeżeli będziemy chcieli pobie- rać opłaty za wyświetlanie reklam. W następnych dwóch polach możemy wpisać liczbę wyświetleń na stronie i liczbę wejść na stronę, do której odsyła banner. Wartości te są automatycznie zmieniane wraz z rze- czywistymi wynikami. Przedostatnią pozycją jest Typ. Musimy tu określić położenie bannera na stronie. Qu- ick.Cms.Ext pozwala dodawać kilka bannerów do jednego miejsca. Jeżeli tak zrobimy, bannery, które np. będą dodane do typu Góra, będą wyświetlane losowo. I na koniec decydujemy, czy banner ma być aktywny, a więc widoczny na stronie, czy też w tej chwili nie ma być aktywowany. Newsletter Newsletter służy do masowego rozsyłania poczty elektronicznej do użytkowników strony. Rysunek 7.21. Zakładka newsletter Kiedy przejdziemy do menu newsletter, zostanie otwarta strona z polem zawierającym adresy poczty elektronicznej użytkowników, którzy wyrazili chęć otrzymywania wia- domości z naszej strony (rysunek 7.22). 204 CMS. Praktyczne projekty Rysunek 7.22. Lista adresów e-mail newslettera Aby wysłać newsletter do użytkowników, należy zaznaczyć całą listę adresów, skopio- wać ją i wkleić w pole BCC programu pocztowego, którego używamy. Wklejenie właśnie w to pole spowoduje, że użytkownicy nie będą widzieli w otrzymanych listach adresów poczty elektronicznej pozostałych odbiorców newslettera. Czasami zdarzy się, że będziemy musieli usunąć adres z listy newslettera. Klikamy wtedy menu Zarządzaj listą. Spowoduje to pojawienie się strony z listą adresów (rysunek 7.23). Po prawej stronie każdego z nich widoczna jest ikona z czerwoną kreską. Wystarczy ją kliknąć, aby adres został usunięty z listy. Rysunek 7.23. Zarządzanie adresami e-mail Sonda Atrakcyjnym elementem strony internetowej jest sonda. Quick.Cms.Ext umożliwia wy- świetlanie jej na stronie internetowej (rysunek 7.24). Rysunek 7.24. Wygląd sondy na stronie Aby stworzyć sondę, należy w menu wybrać pozycję sonda (rysunek 7.25). Rysunek 7.25. Zakładka sonda Po wybraniu tej pozycji pojawi się formularz (rysunek 7.26). Będziemy musieli w nim określić, czy ankieta ma być widoczna na stronie internetowej. W drugim polu trzeba wpisać pytania, jakie chcemy zadać odwiedzającym stronę internautom, a pod nimi mak- symalnie pięć odpowiedzi, spośród których będzie można wybierać. Po prawej stronie formularza widoczne są wyniki ankiety, a ponad nimi pozycja Zeruj wyniki. Koniecznie należy jej użyć wtedy, gdy zmieniamy treść ankiety. Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 205 Rysunek 7.26. Formularz tworzenia sondy Użytkownicy Dzięki menu użytkownicy będziemy mogli przeglądać listę użytkowników, a także ich dodawać (rysunek 7.27). Tutaj także dodamy całą grupę użytkowników i będziemy mo- gli nią zarządzać. Dodając użytkowników i całe ich grupy, będziemy mogli na przy- kład udostępniać tylko pewnej grupie internautów pewne strony, które uruchomimy. Rysunek 7.27. Zakładka użytkownicy Wybierając pierwszą pozycję menu, będziemy mieli możliwość przejrzenia listy zareje- strowanych użytkowników (rysunek 7.28). Przy każdej pozycji znajdują się dwie znane nam już ikony. Ikona z ołówkiem oznacza, że po jej kliknięciu będziemy mieli prawo modyfikować dane użytkownika. Ikona z minusem oznacza, że klikając ją, usuwamy użytkownika. Rysunek 7.28. Lista zarejestrowanych użytkowników Dodawanie użytkownika odbywa się poprzez wybranie menu Dodaj użytkownika. Aby dodać użytkownika, musimy wypełnić formularz (rysunek 7.29), w którym pięć danych jest wymaganych, a resztę podaje się dobrowolnie. Przede wszystkim musimy podać login i hasło, za pomocą których użytkownik będzie się logował. Koniecznie musimy podać imię i nazwisko rejestrowanej osoby oraz jej adres poczty elektronicznej. Do- datkowo możemy podać takie informacje jak: nazwa firmy, ulica, kod, miasto i numer telefonu. Jeżeli mamy już stworzone jakieś grupy, to tutaj możemy przypisać rejestro- wanego użytkownika do którejś z nich. Podobnie sprawa ma się z przypisywaniem reje- strowanego użytkownika do określonych stron, które będą widoczne tylko dla wybranych osób. Po uzupełnieniu wszystkich potrzebnych danych możemy zatwierdzić dodanie nowego użytkownika, wciskając przycisk Dalej. 206 CMS. Praktyczne projekty Rysunek 7.29. Formularz rejestrowania użytkownika Strony możemy również udostępniać określonym grupom zarejestrowanych internautów. Aby utworzyć grupę, musimy kliknąć menu Dodaj grupę użytkowników (rysunek 7.30). Następnie wpisujemy nazwę, którą chcemy nadać tworzonej grupie użytkowników, za- znaczamy użytkowników, których chcemy przypisać do grupy, oraz strony, które będą dla tej grupy przypisane, a więc widoczne tylko dla niej. Aby zatwierdzić, wciskamy przycisk Zapisz. Rysunek 7.30. Formularz tworzenia grupy użytkowników Przeglądać i edytować grupy użytkowników możemy, wchodząc do menu Lista grup (rysunek 7.31). Na stronie widoczna jest lista wszystkich utworzonych przez nas grup użytkowników. Obok każdej z grup widoczne są dwie ikony. Pierwsza z nich, z ołów- kiem, oznacza, że po jej kliknięciu będziemy mogli edytować dane grupy, natomiast druga, z minusem służy do kasowania grupy z listy. Rysunek 7.31. Lista grup użytkowników Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext Konfiguracja 207 Ostatnią pozycją menu administracyjnego Quick.Cms.Ext jest konfiguracja (rysu- nek 7.32). Rysunek 7.32. Zakładka konfiguracja Opcje konfiguracyjne są bardzo okrojone, a przez to szybkie i proste do ustawienia. Mamy do wypełnienia tylko jeden formularz, do którego musimy wpisać kilka informa- cji (rysunek 7.33). Rysunek 7.33. Formularz konfiguracyjny Na samym początku musimy podać tytuł strony, który będzie ją jednoznacznie charak- teryzował i określał. Następnie wpisujemy krótki opis. Nie będzie on widoczny pod- czas przeglądania strony przez internautów, ale posłuży jako opis w przeglądarkach internetowych, które będą pokazywały naszą witrynę w wynikach wyszukiwania. Pod opisem znajduje się pole Słowa kluczowe — należy w nie wpisać słowa, po których wyszukiwarki będą szukać naszej strony. Dodatkowo musimy wybrać język, jeżeli mamy wersję Quick.Cms.Ext z możliwością wyboru języka, z którego korzysta strona. Dwa kolejne pola to miejsce wyboru z listy rozwijanej stron, które będą traktowane jako strona początkowa i kontaktowa. Z listy wystarczy wybrać odpowiednią pozycję spośród stron, które utworzyliśmy. Poniżej podajemy jeszcze adres naszej strony internetowej. 208 CMS. Praktyczne projekty Określamy także w polu Nowości na stronę, ile wiadomości będzie widocznych na stronie. Koniecznie też musimy zmienić domyśle hasło i login ze standardowego admin na jakieś bardziej skomplikowane. Warto pamiętać, aby hasło składało się zarówno z wielkich, jak i małych liter, a oprócz tego zawierało cyfry i różne znaki, np. Mój4sKRyptZa$. Wyloguj Ostatnią pozycją w menu administracyjnym jest łącze umożliwiające wylogowanie się ze strony administracyjnej (rysunek 7.34). Rysunek 7.34. Zakładka wyloguj Na tym kończą się możliwości panelu administracyjnego Quick.Cms.Ext. Ich niewąt- pliwą zaletą jest prostota obsługi, która może być ważnym argumentem przy wyborze systemu zarządzania treścią np. dla przedsiębiorcy, który chce posiadać własną stronę internetową, a nie ma ani dużej wiedzy, ani wiele czasu na zarządzanie nią. W następnym rozdziale zajmiemy się zbudowaniem przykładowej witryny internetowej nieistniejącej firmy. Utworzymy potrzebne nam strony, zajmiemy się kontami użytkow- ników i będziemy nimi zarządzać poprzez dodawanie specjalnie dla nich stron. Utwo- rzymy ankietę, dzięki której dowiemy się o preferencjach odwiedzających naszą stronę internautów, a także będziemy wysyłać newsletter do osób, które wyraziły takie życze- nie. Poza tym oczywiście będziemy chcieli zarobić na naszej stronie, dzięki możliwości umieszczenia na niej bannerów, więc sprzedamy kilku oferentom określoną liczbę wyświetleń. Tworzymy własną stronę W tym rozdziale zmienimy domyślny wygląd i ustawienia Quick.Cms.Ext w taki spo- sób, aby zaspokajał potrzeby właściciela firmy zajmującej się udostępnianiem kursów online (rysunek 7.35). Zaczniemy od zalogowania się do panelu administracyjnego naszej strony. W tym celu dopisujemy admin.php na końcu adresu, po nazwie katalogu, więc nasz adres będzie wyglądał na przykład tak www.mojastrona.pl/admin.php lub www.mojastrona.pl/ katalog/admin.php. Po wpisaniu adresu zostaniemy przeniesieni na stronę logowania, gdzie podajemy do- myślnie ustawiony login i hasło administratora, które brzmią: admin (rysunek 7.36). Na stronie administracyjnej powinniśmy zacząć od konfiguracji, a więc od nadania jej nazwy, opisania, zmienienia loginu i hasła. Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 209 Rysunek 7.35. Quick.Cms.Ext po zainstalowaniu Rysunek 7.36. Logowanie do strony administracyjnej Jak skonfigurować stronę? Aby skonfigurować stronę, należy: 1. Wejść w menu administracyjnym do zakładki konfiguracja. 2. Kolejno zmienić informacje w polach, które będą tego wymagały. 3. Tytuł — nadajemy tytuł naszej witrynie. Skoro tworzymy stronę dla firmy oferującej kursy online, wpisujemy EPI - Edukacja przez Internet (rysunek 7.37). Wpisany przez nas tytuł będzie widoczny w górnym pasku przeglądarki internetowej. Rysunek 7.37. Tytuł strony w pasku przeglądarki 210 CMS. Praktyczne projekty 4. Wpisać krótki opis, który będzie się pojawiał w wynikach wyszukiwarek internetowych, np. „EPI – Edukacja przez Internet jest firmą udostępniającą powtórzeniowe kursy online z wielu przedmiotów zarówno dla gimnazjalistów, jak i maturzystów”. 5. W polu tekstowym Słowa kluczowe wpisać słowa, dzięki którym wyszukiwarki internetowe będą odnajdywały naszą stronę. Mogą to być np. kursy, online, szkoła, edukacja, gimnazjum, liceum, matura, egzamin. 6. Wymyślić dobre hasło reklamujące naszą stronę i wpisać je w pole Slogan. Dla naszej strony wymyśliliśmy EPI – najlepsza edukacja w Internecie (rysunek 7.38). Rysunek 7.38. Logo wraz ze sloganem 7. Określić język domyślny, jeżeli nasza instalacja ma więcej niż jeden język. Dla naszej strony wybieramy język polski. Producent skryptu udostępnia także wersję w języku angielskim. 8. Dwie kolejne pozycje formularza (Strona startowa i Strona kontaktowa) chwilowo zostawić bez zmian, gdyż jeszcze nie utworzyliśmy swoich stron. 9. Następnie podać kontaktowy adres poczty elektronicznej. 10. Wpisać również adres internetowy strony, na której znajduje się zainstalowany Quick.Cms.Ext. 11. Wpisać, ile wiadomości o nowościach może znajdować się na stronie. 12. Zmienić hasło i login na trudniejsze do odgadnięcia przez ewentualnego włamywacza. 13. Określić liczbę pikseli dłuższego boku zdjęcia. 14. Zdecydować, czy chcemy mieć przyjazne linki (rysunki 7.39 i 7.40), dzięki którym wyszukiwarki łatwiej będą odnajdywać naszą stronę. Aby przyjazne linki mogły być używane w konfiguracji Apache, musi zostać włączona opcja mod_rewrite. Jak ją aktywować, zostało opisane w podrozdziale o instalacji Quick.Cms.Ext. Rysunek 7.39. Tradycyjny adres strony Rysunek 7.40. Przyjazny link 15. Na tym zakończyć wstępną konfigurację tworzonej strony. Kolejnym krokiem będzie określenie liczby stron potrzebnych do funkcjonowania oraz stworzenie ich i wypełnienie treściami. Przechodzimy więc do zakładki strony i zaczy- namy od modyfikowania już istniejących stron. Zaczniemy od skasowania wszystkich Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 211 domyślnie utworzonych stron. Żeby skasować to zrobić, należy klikać ikonę z minusem przy każdej ze stron (rysunek 7.41). Rysunek 7.41. Quick.Cms.Ext z usuniętymi stronami Aby dodać stronę, należy: 1. Kliknąć w menu administracyjnym zakładkę strony/Dodaj stronę. 2. Wypełnić formularz tworzonej strony (rysunek 7.42). Musimy podać nazwę tworzonej strony, np. O nas, i określić, czy jest jakaś strona nadrzędna. W przypadku pierwszej tworzonej strony tak być nie może, wobec tego zostawiamy wybór Brak. 3. Wybrać, w którym miejscu ma znajdować się łącze do strony, w naszym przypadku opcja 2 - menu górne pod logo. 4. Wybrać Nie w polu Strona dostępna po zalogowaniu, bo strona, którą tworzymy, będzie ogólnodostępna. 5. Wpisać treść strony. 6. W polu Przekieruj na www nie wpisywać niczego, bowiem tworzymy teraz stronę umieszczoną w Quick.Cms.Ext. 7. Ustalić datę powstania strony. 8. Określić, czy na stronie mogą pojawiać się komentarze. Ustawić Nie, bo decydujemy, że strona tylko informuje o firmie, więc komentarze nie są potrzebne. 212 CMS. Praktyczne projekty Rysunek 7.42. Formularz dodawania strony 9. Resztę pól zostawić pustą. 10. Stronę „O nas” chcemy potraktować jako startową. W tym celu przechodzimy do zakładki konfiguracja i w polu strona startowa wybieramy pozycję O nas (rysunek 7.43). Aby utworzyć stronę kontaktową, należy: 1. Kliknąć w menu administracyjnym zakładkę strony/Dodaj stronę. 2. Podać nazwę tworzonej strony, np. Kontakt. 3. Wybrać 1 - menu lewe. 4. W polu Pełny opis wpisać dane teleadresowe firmy, której stronę tworzymy. 5. Zapisać zmiany. Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 213 Rysunek 7.43. Strona O nas jest już dodana 6. Przejść do zakładki konfiguracja w menu i w polu Strona kontaktowa wybrać opcję kontakt. 7. Zapisać zmiany (rysunek 7.44). Rysunek 7.44. Wygląd strony kontaktowej Kiedy już mamy stronę startową i kontaktową, możemy utworzyć inne strony: (cid:141) W menu górne pod logo: Oferta, Nowości. (cid:141) W lewe menu: Galeria. Do każdej z tworzonych stron możemy dodać możliwość komentowania przez inter- nautów (rysunek 7.45). Jeżeli zdecydujemy się na udzielenie możliwości komentowania, to wtedy na takiej stronie będzie widoczny formularz do wpisania komentarza wraz ze skalą służącą do oceniania. 214 Rysunek 7.45. Formularz wstawiania komentarzy CMS. Praktyczne projekty Będą także widoczne komentarze innych internautów (rysunek 7.46). Rysunek 7.46. Komentarz na stronie Na stronie administracyjnej, w zakładce strony/Komentarze administrator będzie miał pełen dostęp do listy komentarzy wraz z możliwością ich kasowania (rysunek 7.47). Rysunek 7.47. Lista komentarzy na stronie administracyjnej Teraz postaramy się zrobić na naszej stronie galerię. Aby zrobić galerię, należy: 1. Kliknąć w menu administracyjnym strony/Dodaj stronę. 2. Wpisać nazwę strony, np. Galeria. 3. W opcji Wyświetlanie podstron wybrać Galeria (nazwa, zdjęcie). 4. Wybrać w polu Zdjęcia pozycję Galeria. 5. Wyszukać w komputerze zdjęcia, które chcemy umieścić na stronie (rysunek 7.48). 6. Zatwierdzić wybór. Strona galerii będzie wyglądała następująco (rysunek 7.49). Jeżeli chcielibyśmy dodawać kolejne zdjęcia, na stronie edycyjnej pojawią się nowe pola wyboru plików (rysunek 7.50). Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 215 Rysunek 7.48. Dodawanie plików zdjęć Rysunek 7.49. Strona galerii Rysunek 7.50. Można dodawać kolejne zdjęcia Chcielibyśmy, aby nasza witryna miała dwie strony przeznaczone tylko dla zalogo- wanych internautów. Musimy w związku z tym najpierw dodać stronę logowania, na- stępnie stworzyć dwie kategorie użytkowników i na końcu dodać dwie strony, po jed- nej dla każdej kategorii. Strona logowania jest domyślnie ustawiona podczas instalacji w menu menu górne obok logo. Jeżeli skasowaliśmy ją, tworzymy w tym menu stronę, np. Praca, na której będziemy zamieszczać oferty pracy w naszej firmie. Po założeniu takiej strony pojawi się zakładka Zaloguj się (rysunek 7.51). Rysunek 7.51. Menu górne obok logo 216 CMS. Praktyczne projekty 1. Przechodzimy ponownie do menu strony/Nowa strona i zakładamy dwie strony: Dla autorów oraz Dla kursantów w menu lewym. Przy obu stronach zaznaczamy opcję Tak w polu Strona dostępna po zalogowaniu (rysunek 7.52). Rysunek 7.52. Dodajemy nową stronę 2. Przechodzimy do zakładki użytkownicy/Dodaj grupę użytkowników. 3. Na kolejnej stronie wpisujemy nazwę grupy, którą tworzymy, i przypisujemy jej stronę (rysunek 7.53). Rysunek 7.53. Tworzymy grupę użytkowników W ten sposób tworzymy dwie grupy: autorzy i kursanci (rysunek 7.54). Rysunek 7.54. Lista grup użytkowników Kolejnym krokiem będzie dodanie użytkowników i przypisanie ich do poszczególnych grup. 4. Klikamy zakładkę użytkownicy/Dodaj użytkownika. Na stronie uzupełniamy wymagane dane. Podajemy login oraz hasła, a także imię i nazwisko użytkownika. Zaznaczamy też, do jakiej grupy i jakiej strony go przypisujemy. Nasz użytkownik to Jan Autor, który będzie należał do grupy autorzy i będzie mógł przeglądać stronę Dla autorów (rysunek 7.55). Powyższą czynność powtarzamy dla drugiego użytkownika, przypisując go do grupy kursanci oraz dodatkowej strony Dla kursantów. Po utworzeniu dwóch użytkowników i przypisaniu ich do określonych grup oraz dodat- kowych stron możemy się zalogować na ich konto. Po zalogowaniu się w lewym menu pojawi się nowa pozycja, a po jej kliknięciu zostanie pokazana treść strony (rysunek 7.56). Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 217 Rysunek 7.55. Dodawanie nowego użytkownika Rysunek 7.56. Nowa strona dla grupy użytkowników Po utworzeniu stron oraz dodaniu grup wraz z przypisanymi do nich użytkownikami dodamy do naszej strony sondę. Aby dodać sondę, należy: 1. W menu administracyjnym wejść w zakładkę sondy. 2. Wyzerować wyniki poprzednich sond i skasować wpisy, jeżeli takie są. 3. W odpowiednie pola wpisać pytanie sondażowe oraz maksymalnie pięć wersji odpowiedzi i zatwierdzić (rysunek 7.57). Rysunek 7.57. Formularz sondy 218 CMS. Praktyczne projekty 4. Jeżeli chcemy, aby sonda była widoczna na pierwszej stronie, wybieramy Tak w polu Widoczny, jeżeli jeszcze nie chcemy upubliczniać sondy, wybieramy odpowiedź negującą (rysunek 7.58). Rysunek 7.58. Sonda na stronie 5. Sonda jest już gotowa (rysunek 7.59). Gdy internauta wybierze odpowiedź, zostanie mu przedstawiony wynik głosowania. Jednocześnie będzie on widoczny i możliwy do wyzerowania w panelu administracyjnym. Rysunek 7.59. Wyniki sondy na stronie użytkownika Kolejnym krokiem w tworzeniu nowej witryny będzie zajęcie się bannerami. Domyślnie mamy możliwość dodawania ich w dwóch miejscach na stronie: pod lewym menu oraz na górze strony. Dodamy więc swoje bannery w oba te miejsca, tak aby górne bannery były rotacyjne. Aby dodać bannery, należy: 1. Przejść do zakładki bannery/Nowy banner w menu administracyjnym. 2. Odnaleźć plik bannera na dysku komputera. 3. Wpisać szerokość i długość bannera w pikselach (400×50). 4. Ustawić Typ jako Góra. 5. Zatwierdzić, klikając zapisz. 6. Włączyć opcję Aktywny (rysunek 7.60). W taki sam sposób dodajemy drugi z bannerów. Po dodaniu bannerów wszystkie dodane pliki będą widoczne po wejściu w zakładkę bannery (rysunek 7.61). 7. Na stronie internetowej bannery o numerach ID 1,3 i 4 będą się wymieniać (rysunek 7.62). Możemy dodawać bannery w czterech formatach: jpg, gif, png oraz swf. Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 219 Rysunek 7.60. Formularz dodawania bannera Rysunek 7.61. Lista bannerów Rysunek 7.62. Banner właśnie dodany na stronę Kiedy już mamy dodane bannery, zajmiemy się logo naszej firmy, które widnieje na stronie. Domyślnie jest to plik logo_qcms.png znajdujący się w katalogu /files/img. Plik ten ma wymiary 182×34 piksele. 220 CMS. Praktyczne projekty Aby dodać własne logo, należy: 1. Wgrać posiadany plik do katalogu /files/img. Plik powinien mieć rozszerzenie png, jpg lub gif. 2. Wyedytować plik page.tpl znajdujący się w katalogu /templates. 3. W pliku odnaleźć wers: img src= $config[dir_files]img/logo_qcms.png alt= / Zmienić w nim nazwę pliku na taką, jaką nosi wgrany plik. 4. Jeżeli byśmy chcieli, aby logo było w formacie swf (rysunek 7.63), musielibyśmy skasować cały poniższy blok i w jego miejsce wstawić kod generowany np. przez program Flash, bez którego animacje nie będą widziane. a href= ?p= img src= $config[dir_files]img/logo.png alt= / /a Rysunek 7.63. Własne logo Nasza strona jest już w zasadzie gotowa. Proponuję jeszcze zmienić edytor, za pomocą którego wprowadzamy tekst do stron, na bardziej zaawansowany. W standardowej instalacji Quick.Cms.Ext edytor ma bardzo ograniczone funkcje. Można za jego pomocą jedynie wykonać proste operacje na tekście (pogrubienie, pochylenie, podkreślenie), wyrównać tekst, wstawić listę wypunktowaną, łącze do strony interneto- wej i do adresu poczty elektronicznej (rysunek 7.64). Rysunek 7.64. Prosty edytor Aby mieć większe możliwości w tym zakresie, zainstalujemy edytor FCKeditor. 1. Najpierw musimy pobrać archiwum ze strony projektu (www.fckeditor.com) lub z serwera wydawnictwa Helion: ftp.helion.pl/przyklady/cmspp.zip. 2. Rozpakowujemy pobrane archiwum i powstały katalog kopiujemy do katalogu głównego Quick.Cms.Ext, tam gdzie znajdują się pliki index.php i admin.php (rysunek 7.65). 3. Otwieramy plik admin.php i znajdujemy następujący fragment: require_once DIR_LIBRARIES. TplParser.php ; require_once DIR_LIBRARIES. FileJobs.php ; require_once DIR_LIBRARIES. FotoJobs.php ; require_once DIR_LIBRARIES. FlatFiles.php ; require_once DIR_LIBRARIES. Trash.php ; 4. Poniżej dopisujemy jeden wers: require_once ( FCKeditor/fckeditor.php ); Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 221 Rysunek 7.65. Katalogi Quick.Cms.Ext z katalogiem fckeditor 5. Następnie przechodzimy do katalogu plugins/edit/ i odszukujemy plik htmleditor.php, w którym zamieniamy fragment: function htmlEditor ( $sName = tresc , $iH = 300 , $iW = 400 , $sContent = ) { global $tpl, $aHtmlConfig; $sReturn = null; $aHtmlConfig[ iH ] = $iH. px ; $aHtmlConfig[ iW ] = $iW. px ; $aHtmlConfig[ sName ] = $sName; $aHtmlConfig[ sContent ] = $sContent; $sReturn = $tpl- tbHtml( edit.tpl , EDIT ); return $sReturn; } na następujący kod: function htmlEditor( $sName = tresc , $iH = 300 , $iW = 400 , $sContent = ) { $oFCKeditor = new FCKeditor($sName) ; $oFCKeditor- BasePath = FCKeditor/ ; $oFCKeditor- Value = $sContent; $oFCKeditor- Width = 100 ; $oFCKeditor- Height = $iH; return $oFCKeditor- CreateHtml(); } 6. Kolejnym krokiem jest konfiguracja wstawiania zdjęć za pomocą FCKeditora. Zaczynamy od edycji pliku editor/filemanager/browser/default/connectors/ php/config.php, w którym odnajdujemy wers: $Config[ Enabled ] = false; i zamieniamy na $Config[ Enabled ] = true; 7. Dokonamy jeszcze drobnej modyfikacji pliku fckconfig.js, w którym zamieniamy: var _FileBrowserLanguage = asp ; var _QuickUploadLanguage = asp ; 222 na: CMS. Praktyczne projekty var _FileBrowserLanguage = php ; var _QuickUploadLanguage = php ; 8. Aby tabele były poprawnie wyświetlane, modyfikujemy plik templates/ default.css poprzez usunięcie z niego „td” w pierwszej linii. Na sam koniec usuwamy z pliku templates/admin/pages_form.tpl linię, w której znajduje się wpis: editInit( $aHtmlConfig[sName] ); 9. Nowy edytor powinien być już dostępny podczas dodawania nowych stron (rysunek 7.66). Rysunek 7.66. FCKeditor na stronie FCKeditor umożliwia między innymi wstawianie obrazków, animacji flash i elementów formularza, stosowanie indeksów górnego i dolnego. Jest on bardzo zbliżony do menu tradycyjnego edytora tekstu. Gdybyśmy chcieli zmienić wygląd naszej strony, możemy oczywiście sami edytować plik default.css, znajdujący się w katalogu /templates. Mamy także możliwość pobrania ze strony producenta (www.opensolution.org/download/) lub z serwera wydawnictwa Helion (ftp.helion.pl/przyklady/cmspp.zip) gotowych szat graficznych o nazwach forest, honey i sky. Wszystkie trzy instaluje się w taki sam sposób, więc dla przykładu zain- stalujemy tylko jedną z nich. Jak zmienić wygląd serwisu? Ściągamy z jednego z podanych wyżej adresów paczkę sky_v1.x.zip i rozpakowujemy ją na dysk komputera. Zawartość katalogu /files kopiujemy do folderu /files na serwerze. Analogicznie postę- pujemy w przypadku katalogu /templates, który również kopiujemy, nadpisując już ist- niejące pliki, do folderu /templates na serwerze. Edytujemy plik /templates/page.tpl i zamieniamy wers: style type= text/css @import $config[dir_tpl]default.css ; /style na: style type= text/css @import $config[dir_tpl]honey.css ; /style Rozdział 7. ♦ Quick.Cms.Ext 223 Ostatni krok nie jest konieczny, jeżeli mamy własne logo na stronie. Jeżeli zaś go nie mamy, to zamieniamy wers: img src= $config[dir_files]img/logo_qcms.png alt= / na: img src= $config[dir_files]img/logo_qcms.gif alt= / Po tych zmianach kolorystyka strony powinna być różna od standardowej. Zadania do samodzielnego wykonania 1. Do zainstalowanego Quick.Cms.Ext lub Lite dodaj stronę, która będzie zawierała dwie podstrony. 2. Zmień standardową szatę graficzną na tę pochodzącą z pliku sky_v1.x.zip. 3. Zamień standardowy edytor na htmleditor, który znajduje się na serwerze ftp.helion.pl/przyklady/cmspp.zip.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

CMS. Praktyczne projekty
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: