Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00128 008249 15906259 na godz. na dobę w sumie
Cezar IV - poradnik do gry - ebook/pdf
Cezar IV - poradnik do gry - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 77
Wydawca: GryOnline Język publikacji: polski
ISBN: Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> poradniki do gier >> pc >> strategiczne
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poradnik do strategii ekonomicznej Caesar IV składa się z dwóch części. Pierwsza z nich dotyczy ogólnych zasad rozgrywki i zawiera rady jak stworzyć sprawnie funkcjonujące miasto. Druga to zastosowanie tych zasad w praktyce – opis przejścia kampanii.

Skrócona wersja spisu treści:
-Wstęp
-Interface
-[Budowa i zarządzanie miastem] Mieszkańcy
-[Budowa i zarządzanie miastem] Kolejność działań
-[Budowa i zarządzanie miastem] Rdzeń miasta
-[Budowa i zarządzanie miastem] Planowanie
-[Ludność] Grupy społeczne
-[Ludność] Siła robocza
-[Ludność] Plebejusze
-[Ludność] Ekwici
-[Ludność] Patrycjusze
-[Gospodarka] Żywność
-[Gospodarka] Przemysł i Handel
-[Gospodarka] Transport
-[Gospodarka] Mury miejskie
-[...] liczba wszystkich rozdziałów: 35

Informacja o grze

Caesar IV to kolejna, czwarta już odsłona popularnego cyklu strategii-ekonomicznych, skupiających się na aspektach rozbudowy oraz zarządzania wirtualnym miastem w czasach starożytnego Imperium Rzymskiego.

Gra Caesar IV, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier strategicznych. Tytuł wydany został w Polsce w 2006 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: z polskimi napisami.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Nieoficjalny poradnik GRY-OnLine do gry Caesar IV autor: Łukasz „Gajos” Gajewski (c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o. Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli. Caesar IV – Poradnik GRY-OnLine S P I S T R E Ś C I Wstęp________________________________________________________________ 3 Interface _____________________________________________________________ 5 Budowa i zarządzanie miastem ____________________________________________ 6 Wprowadzenie _______________________________________________________ 6 Etap I – Rdzeń miasta _________________________________________________ 6 Planowanie ________________________________________________________ 10 Rozbudowa miasta – kolejność działań ___________________________________ 14 Ludność _____________________________________________________________ 15 Siła robocza ________________________________________________________ 16 Plebejusze _________________________________________________________ 17 Ekwici_____________________________________________________________ 18 Patrycjusze ________________________________________________________ 19 Gospodarka __________________________________________________________ 21 Żywność ___________________________________________________________ 21 Przemysł i Handel ___________________________________________________ 22 Transport __________________________________________________________ 25 Mury miejskie_______________________________________________________ 29 Finanse____________________________________________________________ 32 Religia ______________________________________________________________ 34 Wojsko______________________________________________________________ 35 Cele scenariuszy ______________________________________________________ 37 Kampania - Republika __________________________________________________ 39 1. Syracusae________________________________________________________ 39 2. Narobo __________________________________________________________ 40 3.Burdigala_________________________________________________________ 42 4. Corinth __________________________________________________________ 44 5. Narona __________________________________________________________ 46 6. Condate Riedonum _________________________________________________ 48 7. Carthago ________________________________________________________ 50 Kampania- Imperium___________________________________________________ 52 1. Viminacium ______________________________________________________ 52 2. Alexandria _______________________________________________________ 54 3. Lugdunum _______________________________________________________ 57 4. Caesarea ________________________________________________________ 60 5. Ephesus _________________________________________________________ 62 6. Tingis ___________________________________________________________ 65 7. Nicomedia _______________________________________________________ 68 Wydawnictwo GRY-OnLine sp. z o.o. ul. Królewska 57, 30-081 Kraków tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70 Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest (c) 2002-2006 GRY-OnLine sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine sp. z o.o. Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine. www.gry-online.pl Strona: 2 Caesar IV – Poradnik GRY-OnLine Wstęp Caesar IV jest przedstawicielem gatunku city—builders game, a więc gry w której celem rozgrywki jest stworzenie samowystarczalnego, przynoszącego zyski, tętniącego życiem miasta. Naszym jedynym przeciwnikiem jest środowisko – określone w danym scenariuszu wymogi oraz pojawiające się od czasu do czasu wrogie oddziały. Nie mamy klasycznego wroga, z którym musimy toczyć walkę o ograniczone surowce, choć wiele razy miałem wrażenie, że nasi przełożeni w Rzymie znakomicie pełnią tę rolę. Dysponujemy nieograniczoną ilością czasu w każdym ze scenariuszy, o ile więc nie popełnimy więc poważnego błędu zawsze mamy szansę na osiągnięcie celów. Dlatego szczególnie ważne w tej grze jest działanie z rozwagą i planowanie z zapasem – bo poza nielicznymi sytuacjami (głównie na początku scenariusza) czas nas nie goni, a popełnione błędy później trudno naprawić. Niniejszy poradnik składa się z dwóch części. Pierwsza z nich dotyczy ogólnych zasad rozgrywki i zawiera rady jak za pomocą narzędzi oferowanych przez grę stworzyć sprawnie funkcjonujące miasto. Druga to zastosowanie tych zasad w praktyce – proponowana przeze mnie ścieżka przejścia kampanii. Są to głównie scenariusze ekonomiczne – ta ścieżka kampanii jest moim zdaniem ciekawsza, choć niekoniecznie łatwiejsza. Do każdego ze scenariuszy dołączam schematy zastosowanych przeze mnie miast. Żadne z nich nie jest doskonałe – ale wszystkie są w pełni funkcjonalne. Szczególnie te z pierwszych misji są dalekie od doskonałości – w rozgrywce sam testowałem zasady które są teraz zawarte w I części poradnika. W razie wątpliwości zawsze więc proponuję korzystać z tych wymienionych w I części. I jeszcze jedna uwaga dotycząca samej konstrukcji poradnika. Większość tematów w nim poruszanych jest ze sobą ściśle powiązana i nie jest możliwe ich czytelne oddzielenie od siebie tak, aby utrzymać jasną strukturę całego tekstu. Z tego względu pewne porady są powtarzane, w wielu miejscach odsyłam czytelnika do jakiegoś innego rozdziału. Starałem się utrzymać pewną równowagę między analizą a spójnością tekstu – z pewnością jednak nie doskonałą. Caesar IV jest grą dość złożoną. Rolę gracza można przyrównać do zegarmistrza, który najpierw musi zbudować sprawnie działający zegar który będzie mierzył czas, a potem dodającego do mechanizmu kolejne funkcje pilnując by ten cały czas działał równie sprawnie. Niestety każdy popełniony błąd może się zemścić w dalszej rozgrywce i uniemożliwić realizację przedstawionych w scenariuszu celów. Metafora z działającym zegarkiem jest o tyle ważna. iż wszystkie zmiany dokonujemy na działającym mechanizmie i gdy ten zacznie się zacinać bardzo trudno może być odzyskać kontrolę nad naszym miastem. Podam przykład z jednej z moich pierwszych gier. Podczas gdy walczyłem z jednoczesnym ustawieniem sprawnie działającego przemysłu i budową fortów, w których stacjonowały oddziały Strona: 3 Caesar IV – Poradnik GRY-OnLine broniące mojego miasta przed wrogami, nie zauważyłem że zbytnio spadła ilość mieszkańców zajętych produkcją żywności. To z kolei doprowadziło moich ekwitów (klasę średnią) do wściekłości i do masowej emigracji z mojego miasta. Oczywiście próbowałem temu przeciwdziałać, ale było już za późno. Pozostali ekwici pozbawieni lekarzy, bieżącej wody pospieszyli śladami swoich sąsiadów. Całe miasto zaczęło mi się rozpadać. W końcu moje męki skończyła seria piorunów wysłanych przez rozwścieczonego brakiem kapłanów Jowisza, którzy również mnie opuścili. Całe szczęście prawa rządzące naszym miastem są relatywnie proste a sama gra daje nam sporo narzędzi pozwalających na przewidzenie problemów nim poważnie zagrożą naszej osadzie. Strona: 4 Caesar IV – Poradnik GRY-OnLine Interface Do skutecznego zarządzania musimy nauczyć się wykorzystywać interface gry. Mimo swoich wad dostarcza on ogromnej ilości danych. Bardziej szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji i samej grze. Tutaj chciałbym zwrócić uwagę na 4 narzędzia: Domy – każdy z nich ma wskaźnik opisujący poziom zaspokojenia rozmaitych oczekiwań jego mieszkańców. Na pierwszy rzut oka widać co poprawia nastroje a co pogarsza – kolor zielony to dobrze, kolor żółty i czerwony – źle. Dodatkowo mamy tutaj zawartą informację co dany budynek potrzebuje do rozwoju. Ekrany doradców – jest ich kilka rodzajów, każdy z nich informuje nas szczegółowo o sytuacji w danej dziedzinie. Dobrze jest mieć nawyk korzystania z nich regularnie. Szczególnie polecam ekrany Praca, Wskaźniki i Surowce – zawarte tam informacje i narzędzia będą bardzo pomocne. Filtry (Overlays) – pozwalają nam zobaczyć na głównym ekranie mnóstwo kluczowych dla poprawnego rozwoju miasta informujące o zasięgu oddziaływania różnych budynków oraz o zagrożeniach (pożary, uszkodzone budynki, zagrożenia sanitarne) należy wykorzystywać regularnie. informacji. W szczególności ekrany Filtry pozwalają na precyzyjne określenie zasięgu oddziaływania budynków Zwykła obserwacja miasta – jakimi trasami poruszają się mieszkańcy, czy na targowiskach jest żywność czy nie tworzą się korki na szlakach komunikacyjnych itd. To tak naprawdę podstawowe narzędzie. Strona: 5 Caesar IV – Poradnik GRY-OnLine Budowa i zarządzanie miastem W p r o w a d z e n i e Nasze miasto tworzą przede wszystkim jego mieszkańcy. Dzielą się oni na trzy grupy – każda ma inne potrzeby i pełni inną funkcję. Pierwszą, najniższą warstwą jest plebs – to robotnicy, pracownicy fizyczni i wykonujący prostsze usługi. Na nich opiera się cały nasz przemysł, produkcja żywności, transport i handel. Są fundamentem każdego miasta i będą stanowić zazwyczaj przynajmniej 2/3 mieszkańców naszego miasta. Do życia wiele nie potrzebują – żywność i podstawowe dobra (basic goods) im wystarczą. Mieszkają w kilkupiętrowych kamienicach – Insula. Drugą warstwą są ekwici – coś na kształt klasy średniej. To lepiej wykształcona grupa naszych obywateli. Z ich szeregów rekrutują się nasi kapłani, poborcy podatków, obsługa wodociągów, artyści, medycy i trenerzy gladiatorów. Są niezbędni do zapewnienia działania bardziej wyrafinowanych elementów infrastruktury miasta i zapobieżeniu gniewu bogów. Zaspokojenie ich potrzeb to już nieco większe wyzwanie niż zadowolenie plebsu – poza żywnością i podstawowymi dobrami oczekują dostępu również do dóbr luksusowych. Trzecia warstwa to arystokracja. Nie wykonują żadnej pracy i mają największe oczekiwania: różnorodna żywność, wszelakie dobra – te wytwarzane przez nasze miasto i te sprowadzane z odległych prowincji. Mają jednak dwa bardzo przydatne cechy. Po pierwsze jako jedyna grupa płacą podatki od nieruchomości (i to całkiem spore). Co ważniejsze – ich posiadłości (wille) mogą po pewnym czasie osiągnąć ogromną wartość co jest najskuteczniejszym uzyskaniem wysokiej wartości jednego z parametrów naszego miasta – Zamożności, co wielokrotnie będzie niezbędne do ukończenia danego etapu. E t a p I – R d z e ń m i a s t a Budowę każdego miasta powinniśmy rozpocząć od stworzenia tego co nazwałem „rdzeniem” – zalążka naszej przyszłej metropolii. To kilkuset mieszkańców, parę pól uprawnych, świątyń i nieco przemysłu – wszystko ma na celu zapewnić nam stały dochód i samowystarczalność. 10.000 dinarów z jakimi zaczynamy każdy etap wystarcza na krótko i bez szybkiego zapewnienia sobie dochodów błyskawicznie okaże się, że mamy pustą kasę, wściekłych mieszkańców i wojska wysłane z Rzymu które maszerują w naszą stronę aby dokonać zmiany na stanowisku gubernatora. Posługując się metaforą zegara – rdzeń to wskazówka godzinowa – zapewnia pełnienie przez nasze dzieło jego podstawowej funkcji. Gdy to będzie zapewnione będziemy mogli spokojnie bawić się w dodawanie kolejnych elementów nie ryzykując, iż wyżej opisana sytuacja stanie się naszym udziałem. Strona: 6 Caesar IV – Poradnik GRY-OnLine Rdzeń musi pełnić 3 funkcje: Zapewnić żywność dla mieszkańców – dość oczywista sprawa. Bez tego daleko nie zajdziemy. Kilka pól uprawnych + spichlerz i targ żywności będą niezbędne. Zagwarantować dostęp do podstawowych usług – przede wszystkim świątyni Jowisza (jedyny bóg który gdy poczuje się niedostatecznie czczony karze nas piorunami), medyka (bez niego wybuch zarazy w mieście mamy jak w banku), prefekturę i inżyniera (pierwsza zapewnia ochronę przed przestępczością i ogniem, druga chroni budynki przed zawaleniem się) i bieżącą wodę Zapewnić zyski – te najłatwiej uzyskać z handlu. W tym celu będzie nam potrzebna chociażby zupełnie podstawowa infrastruktura wytwarzająca dobra i przynajmniej jeden otwarty szlak handlowy. Budynki, w których mieszkają nasi mieszkańcy najłatwiej jest organizować w kwartały – grupy kilku budowli, które są otoczone przez drogi. Proponowany tutaj układ budynków nie jest idealny – taki o ile mi wiadomo nie istnieje, ale zapewnia stosunkowo wydajne wykorzystanie przestrzeni i dobry dostęp do każdego z domów. Insula – a więc mieszkanie naszego plebsu organizujemy w następujący sposób jak widać obok. Taki układ 8 budynków zapewnia łatwy dostęp ich mieszkańców do innych miejsc w mieście, a jednocześnie pozwala na dobrą organizację przestrzeni – bo ma dokładnie takie same rozmiary jak drugi rodzaj kwartału Drugi rodzaj tworzą domus – budynki w których mieszkają ekwici. Ten układ jest nieco prostszy ale dobrze pasuje do tego tworzonego przez insule. Ważną cechą, którą powinno dysponować każde nasze miasto jest przejrzystość zabudowy i łatwość komunikacji, mimo iż nie zawsze możliwe w pełni do osiągnięcia, znacząco poprawia funkcjonalność naszej osady. Tyle teorii. Strona: 7
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Cezar IV - poradnik do gry
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: