Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00344 005393 13252924 na godz. na dobę w sumie
Chcę zostać informatykiem - ebook/pdf
Chcę zostać informatykiem - ebook/pdf
Autor: , , Liczba stron: 216
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-9728-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> programowanie >> inne - programowanie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Informatyka to niezwykle dynamicznie rozwijająca się dziedzina wiedzy. Komputery otaczają nas ze wszystkich stron: sterują pracą sprzętów gospodarstwa domowego, pośredniczą w komunikacji, a nawet umożliwiają eksplorację przestrzeni kosmicznej.

Dzisiejszy świat trudno już właściwie wyobrazić sobie bez maszyn cyfrowych i kontrolującego je oprogramowania. Wciąż rośnie zapotrzebowanie rynku na wysokiej klasy specjalistów, którzy dzięki swojej wiedzy i dużemu doświadczeniu potrafią projektować, budować oraz programować systemy komputerowe. Popularność zawodu informatyka potęgują też wysokie zarobki, które zwiększają zainteresowanie młodzieży tą niełatwą dziedziną wiedzy. Jeśli interesujesz się informatyką, chcesz lepiej poznać jej podstawowe zagadnienia, nauczyć się rozwiązywać jej klasyczne problemy i analizować zadania informatyczne w sposób właściwy prawdziwym programistom, sięgnij po książkę Chcę zostać informatykiem. W przystępny sposób prezentuje ona matematyczne mechanizmy wykorzystywane w informatyce, uczy podstaw algorytmiki i wprowadza w świat programowania komputerów. Przedstawia zagadnienia związane z sieciami komputerowymi i bezpieczeństwem informacji oraz sposoby tworzenia gier komputerowych. Przede wszystkim zawiera jednak mnóstwo praktycznych przykładów i ciekawych zadań, które pomogą zainteresowanym kandydatom sprawdzić poziom swojej wiedzy i dostać się na studia informatyczne. Jeśli marzysz o karierze informatyka lub po prostu interesujesz się programowaniem i chcesz poszerzyć swoją wiedzę na ten temat, trafiłeś na właściwą książkę!

Nie wahaj się! Zrób pierwszy krok, aby poznać sekrety informatyki!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Tomasz Waryszak Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/chcezi Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Dodatkowe materiały do książki można znaleźć pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/chcezi.zip ISBN: 978-83-246-8525-7 Copyright © Helion 2014 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści O autorach ............................................................................................... 13 S(cid:228)owo wst(cid:246)pne ......................................................................................... 15 Wprowadzenie .......................................................................................... 17 Rozdzia(cid:228) 1. Wymiarowanie informacji .......................................................................... 25 Wstęp ...........................................................................................................................................................25 Zadania ........................................................................................................................................................28 1.1. Trwałość hasła ..........................................................................................................................28 1.2. Umowa na Internet dla telewizora ........................................................................................29 1.3. Wbudowana pamięć skanera .................................................................................................29 1.4. Pamięć wideo w monitorze ....................................................................................................29 1.5. Czytnik e-booków ....................................................................................................................29 1.6. Język angielski dla informatyków ..........................................................................................30 1.7. Kamera wideo ...........................................................................................................................30 1.8. Genom ludzki ...........................................................................................................................30 1.9. Wyniki kartkówki ....................................................................................................................31 1.10. Tryb High Color ....................................................................................................................31 1.11. Bardzo duży plik wideo .........................................................................................................31 1.12. Jakość obrazków w gazetce studenckiej ..............................................................................32 1.13. Zapisujemy fale dźwiękowe ..................................................................................................32 1.14. Co to jest digitalizacja? ..........................................................................................................32 1.15. Biblioteka na dysku komputera ...........................................................................................32 1.16. Skanowane zdjęcie .................................................................................................................33 1.17. Obliczamy kolor .....................................................................................................................33 Rozwiązania ................................................................................................................................................33 1.1. Trwałość hasła ..........................................................................................................................33 1.2. Umowa na Internet dla telewizora ........................................................................................33 1.3. Wbudowana pamięć skanera .................................................................................................34 1.4. Pamięć wideo w monitorze ....................................................................................................35 1.5. Czytnik e-booków ....................................................................................................................35 1.6. Język angielski dla informatyków ..........................................................................................36 Kup książkęPoleć książkę 6 Chcę zostać informatykiem 1.7. Kamera wideo ...........................................................................................................................36 1.8. Genom ludzki ...........................................................................................................................36 1.9. Wyniki kartkówki ....................................................................................................................37 1.10. Tryb High Color ....................................................................................................................37 1.11. Bardzo duży plik wideo .........................................................................................................37 1.12. Jakość obrazków w gazetce studenckiej ..............................................................................38 1.13. Zapisujemy fale dźwiękowe ..................................................................................................38 1.14. Co to jest digitalizacja? ..........................................................................................................39 1.15. Biblioteka na dysku komputera ...........................................................................................39 1.16. Skanowane zdjęcie .................................................................................................................40 1.17. Obliczamy kolor .....................................................................................................................40 Podsumowanie ...........................................................................................................................................40 Rozdzia(cid:228) 2. Matematyka a informatyka ....................................................................... 43 Wstęp ...........................................................................................................................................................43 Zadania ........................................................................................................................................................46 2.1. Naturalne liczby szesnastkowe i ósemkowe .........................................................................46 2.2. Obliczenia geometryczne ........................................................................................................46 2.3. Siostra i liczby pierwsze ..........................................................................................................46 2.4. Jaka to funkcja? ........................................................................................................................47 2.5. Sumujemy szereg .....................................................................................................................48 2.6. Rysujemy model piramidy 3D ............................................................................................... 48 2.7. Kwadrat prawie jak fraktal .....................................................................................................48 2.8. Programujemy liczby pierwsze ..............................................................................................49 2.9. Ciąg arytmetyczny ...................................................................................................................49 2.10. Liczby zaprzyjaźnione ...........................................................................................................49 2.11. Badamy liczby razem z Piotrkiem .......................................................................................50 2.12. Jak zauważyć tendencję? .......................................................................................................50 2.13. Rozwiązanie nieliniowego równania ..................................................................................50 Rozwiązania ................................................................................................................................................51 2.1. Naturalne liczby szesnastkowe i ósemkowe .........................................................................51 2.2. Obliczenia geometryczne ........................................................................................................51 2.3. Siostra i liczby pierwsze ..........................................................................................................52 2.4. Jaka to funkcja? ........................................................................................................................52 2.5. Sumujemy szereg .....................................................................................................................53 2.6. Rysujemy model piramidy 3D ............................................................................................... 54 2.7. Kwadrat prawie jak fraktal .....................................................................................................54 2.8. Programujemy liczby pierwsze ..............................................................................................55 2.9. Ciąg arytmetyczny ...................................................................................................................56 2.10. Liczby zaprzyjaźnione ...........................................................................................................56 2.11. Badamy liczby razem z Piotrkiem .......................................................................................56 2.12. Jak zauważyć tendencję? .......................................................................................................59 2.13. Rozwiązanie nieliniowego równania ..................................................................................60 Podsumowanie ...........................................................................................................................................60 Kup książkęPoleć książkę Spis treści 7 Rozdzia(cid:228) 3. Logika a informatyka ................................................................................ 63 Wstęp ...........................................................................................................................................................63 Zadania ........................................................................................................................................................66 3.1. Logika zapytań w wyszukiwarkach .......................................................................................66 3.2. Poszukiwanie prawidłowości w danych ...............................................................................67 3.3. Logika w rozgrywkach piłkarskich ........................................................................................67 3.4. Szachy, logika i informatyka ..................................................................................................67 3.5. Turniej tenisa a funkcje boolowskie ......................................................................................68 3.6. Tablica prawdy .........................................................................................................................68 Rozwiązania ................................................................................................................................................69 3.1. Logika zapytań w wyszukiwarkach .......................................................................................69 3.2. Poszukiwanie prawidłowości w danych ...............................................................................70 3.3. Logika w rozgrywkach piłkarskich ........................................................................................70 3.4. Szachy, logika i informatyka ..................................................................................................70 3.5. Turniej tenisa a funkcje boolowskie ......................................................................................71 3.6. Tablica prawdy .........................................................................................................................72 Podsumowanie ...........................................................................................................................................72 Rozdzia(cid:228) 4. Algorytmika ............................................................................................. 75 Wstęp ...........................................................................................................................................................75 Zadania ........................................................................................................................................................79 4.1. Badamy systemy liczbowe ......................................................................................................79 4.2. Porządkujemy liczby ...............................................................................................................79 4.3. Jaki system liczbowy? ..............................................................................................................79 4.4. Analiza algorytmu ....................................................................................................................80 4.5. Rozwiązanie równania metodą Newtona .............................................................................80 4.6. Struktura danych dla koszykarzy ...........................................................................................81 4.7. Uzupełniamy tablicę danych ..................................................................................................81 4.8. Jak liczyć litery? ........................................................................................................................82 4.9. Jakie znaki zawiera wyraz (fraza)? .........................................................................................82 4.10. Upraszczamy sumator jednobitowy ....................................................................................82 4.11. Mówić wspak ..........................................................................................................................83 4.12. Notacja polska ........................................................................................................................83 4.13. Anagramy ................................................................................................................................84 4.14. Najmniejsza wartość w zakresie 1...99 ................................................................................84 4.15. Największa wartość dodatnia ...............................................................................................84 4.16. Bardzo duża tablica ................................................................................................................85 4.17. Sterujemy tarczą z diod .........................................................................................................85 4.18. Justyna organizatorem studniówki .....................................................................................86 4.19. Kalkulator dla socjologów ....................................................................................................86 4.20. Dzielimy arkusz ......................................................................................................................86 Rozwiązania ................................................................................................................................................87 4.1. Badamy systemy liczbowe ......................................................................................................87 4.2. Porządkujemy liczby ...............................................................................................................87 Kup książkęPoleć książkę 8 Chcę zostać informatykiem 4.3. Jaki system liczbowy? ..............................................................................................................87 4.4. Analiza algorytmu ....................................................................................................................88 4.5. Rozwiązanie równania metodą Newtona .............................................................................89 4.6. Struktura danych dla koszykarzy ...........................................................................................89 4.7. Uzupełniamy tablicę danych ..................................................................................................90 4.8. Jak liczyć litery? ........................................................................................................................90 4.9. Jakie znaki zawiera wyraz (fraza)? .........................................................................................91 4.10. Upraszczamy sumator jednobitowy ....................................................................................92 4.11. Mówić wspak ..........................................................................................................................93 4.12. Notacja polska ........................................................................................................................93 4.13. Anagramy ................................................................................................................................94 4.14. Najmniejsza wartość w zakresie 1...99 ................................................................................95 4.15. Największa wartość dodatnia ...............................................................................................95 4.16. Bardzo duża tablica ................................................................................................................96 4.17. Sterujemy tarczą z diod .........................................................................................................97 4.18. Justyna organizatorem studniówki .....................................................................................98 4.19. Kalkulator dla socjologów ....................................................................................................99 4.20. Dzielimy arkusz ....................................................................................................................101 Podsumowanie .........................................................................................................................................101 Rozdzia(cid:228) 5. Programowanie komputerów ................................................................... 103 Wstęp .........................................................................................................................................................103 Zadania ......................................................................................................................................................108 5.1. Czytaj kod ze zrozumieniem ................................................................................................108 5.2. Program szacujący czas podróży .........................................................................................109 5.3. Napraw zegar internetowy ...................................................................................................109 5.4. Program formatuje obrazki ..................................................................................................110 5.5. Kodołamacz ............................................................................................................................111 5.6. Zabawy z rombem .................................................................................................................111 5.7. Programujemy arkusze dla speców od wzornictwa ..........................................................112 5.8. Formaty arkuszy .....................................................................................................................113 5.9. Kod dla Ewy ............................................................................................................................113 5.10. Schemat kampusu ................................................................................................................113 5.11. Kwadratura koła czy kołowatość kwadratu? ...................................................................113 5.12. Co w komórce piszczy? .......................................................................................................114 5.13. Wypełniamy tablicę .............................................................................................................115 5.14. Nowoczesna legitymacja studencka ..................................................................................116 5.15. Błędy logiczne w kodzie ......................................................................................................116 5.16. Macierze magiczne ..............................................................................................................117 5.17. Oszczędzanie pamięci .........................................................................................................117 5.18. Popraw kod ...........................................................................................................................118 5.19. Zaokrąglenie w Pascalu .......................................................................................................118 5.20. Kodowanie tabeli w HTML-u ............................................................................................118 5.21. Kwadratowa spirala .............................................................................................................119 Kup książkęPoleć książkę Spis treści 9 Rozwiązania ..............................................................................................................................................119 5.1. Czytaj kod ze zrozumieniem ................................................................................................119 5.2. Program szacujący czas podróży .........................................................................................120 5.3. Napraw zegar internetowy ...................................................................................................121 5.4. Program formatuje obrazki ..................................................................................................121 5.5. Kodołamacz ............................................................................................................................122 5.6. Zabawy z rombem .................................................................................................................123 5.7. Programujemy arkusze dla speców od wzornictwa ..........................................................125 5.8. Formaty arkuszy .....................................................................................................................125 5.9. Kod dla Ewy ............................................................................................................................126 5.10. Schemat kampusu ................................................................................................................127 5.11. Kwadratura koła czy kołowatość kwadratu? ...................................................................127 5.12. Co w komórce piszczy? .......................................................................................................128 5.13. Wypełniamy tablicę .............................................................................................................128 5.14. Nowoczesna legitymacja studencka ..................................................................................128 5.15. Błędy logiczne w kodzie ......................................................................................................129 5.16. Macierze magiczne ..............................................................................................................130 5.17. Oszczędzanie pamięci .........................................................................................................131 5.18. Popraw kod ...........................................................................................................................131 5.19. Zaokrąglenie w Pascalu .......................................................................................................131 5.20. Kodowanie tabeli w HTML-u ............................................................................................132 5.21. Kwadratowa spirala .............................................................................................................133 Podsumowanie .........................................................................................................................................133 Rozdzia(cid:228) 6. Sieci komputerowe ................................................................................. 135 Wstęp .........................................................................................................................................................135 Zadania ......................................................................................................................................................139 6.1. Książki w sieci .........................................................................................................................139 6.2. Aktualizacja Androida a przepustowość sieci ...................................................................139 6.3. Tablica ogłoszeń .....................................................................................................................139 6.4. Tabliczka mnożenia ...............................................................................................................140 6.5. Puzzle z adresu IP ..................................................................................................................140 6.6. Czy to łącze jest szybkie? .......................................................................................................140 6.7. Unicode ...................................................................................................................................140 6.8. Mapa strony ............................................................................................................................141 Rozwiązania ..............................................................................................................................................141 6.1. Książki w sieci .........................................................................................................................141 6.2. Aktualizacja Androida a przepustowość sieci ...................................................................141 6.3. Tablica ogłoszeń .....................................................................................................................142 6.4. Tabliczka mnożenia ...............................................................................................................142 6.5. Puzzle z adresu IP ..................................................................................................................143 6.6. Czy to łącze jest szybkie? .......................................................................................................143 6.7. Unicode ...................................................................................................................................144 6.8. Mapa strony ............................................................................................................................144 Podsumowanie .........................................................................................................................................145 Kup książkęPoleć książkę 10 Chcę zostać informatykiem Rozdzia(cid:228) 7. Bezpiecze(cid:254)stwo informacji ...................................................................... 149 Wstęp .........................................................................................................................................................149 Zadania ......................................................................................................................................................152 7.1. Poufny SMS ............................................................................................................................152 7.2. Zakodowane terminy informatyczne ..................................................................................153 7.3. Szyfrowanie wiadomości telefonicznej ...............................................................................153 7.4. Zabezpieczone układy cyfrowe ............................................................................................153 7.5. Nieuważny szpieg ...................................................................................................................154 7.6. Ukryte informacje na stronie ...............................................................................................154 7.7. Własny szyfr ...........................................................................................................................155 7.8. Szyfrowanie od przedszkola .................................................................................................155 Rozwiązania ..............................................................................................................................................156 7.1. Poufny SMS ............................................................................................................................156 7.2. Zakodowane terminy informatyczne ..................................................................................156 7.3. Szyfrowanie wiadomości telefonicznej ...............................................................................157 7.4. Zabezpieczone układy cyfrowe ............................................................................................158 7.5. Nieuważny szpieg ...................................................................................................................158 7.6. Ukryte informacje na stronie ...............................................................................................159 7.7. Własny szyfr ...........................................................................................................................159 7.8. Szyfrowanie od przedszkola .................................................................................................160 Podsumowanie .........................................................................................................................................162 Rozdzia(cid:228) 8. Gry z komputerem .................................................................................. 165 Wstęp .........................................................................................................................................................165 Zadania ......................................................................................................................................................167 8.1. Rozwiązujemy sudoku w czterech wariantach ..................................................................167 8.2. Gra w statki .............................................................................................................................170 8.3. Chcę zostać milionerem — gram w lotto ...........................................................................170 8.4. Szukamy bomby — gra Saper ..............................................................................................171 Rozwiązania ..............................................................................................................................................171 8.1. Rozwiązujemy sudoku ..........................................................................................................171 8.2. Gra w statki .............................................................................................................................174 8.3. Chcę zostać milionerem — gram w lotto ...........................................................................174 8.4. Szukamy bomby — gra Saper ..............................................................................................175 Podsumowanie .........................................................................................................................................177 Rozdzia(cid:228) 9. Rozwi(cid:241)zywanie problemów za pomoc(cid:241) komputera .................................... 181 Wstęp .........................................................................................................................................................181 Zadania ......................................................................................................................................................184 9.1. Jak zakreskować pole prostokąta? .......................................................................................184 9.2. Jak policzyć panele podłogowe? ...........................................................................................184 9.3. Jak pomóc geodetom? ...........................................................................................................185 9.4. Jaki jest rekord Krzyśka? .......................................................................................................185 9.5. Jak zrozumieć kod przesyłki kurierskiej? ...........................................................................186 Kup książkęPoleć książkę Spis treści 11 9.6. Czy robot wyjdzie z labiryntu? .............................................................................................186 9.7. Jak zamontować router? ........................................................................................................187 9.8. Jak zaprogramować linię produkcyjną? ..............................................................................187 9.9. Jak sprawdzić VIN? ...............................................................................................................188 9.10. Jak zaplanować trasę? ..........................................................................................................189 9.11. Jak obliczyć przekładnię zębatą? ........................................................................................190 9.12. Jak opisać plan miasta? .......................................................................................................190 Rozwiązania ..............................................................................................................................................191 9.1. Jak zakreskować pole prostokąta? .......................................................................................191 9.2. Jak policzyć panele podłogowe? ...........................................................................................192 9.3. Jak pomóc geodetom? ...........................................................................................................193 9.4. Jaki jest rekord Krzyśka? .......................................................................................................194 9.5. Jak zrozumieć kod przesyłki kurierskiej? ...........................................................................195 9.6. Czy robot wyjdzie z labiryntu? .............................................................................................195 9.7. Jak zamontować router? ........................................................................................................196 9.8. Jak zaprogramować linię produkcyjną? ..............................................................................196 9.9. Jak sprawdzić VIN? ...............................................................................................................196 9.10. Jak zaplanować trasę? ..........................................................................................................198 9.11. Jak obliczyć przekładnię zębatą? ........................................................................................199 9.12. Jak opisać plan miasta? .......................................................................................................201 Podsumowanie .........................................................................................................................................203 Zako(cid:254)czenie .......................................................................................... 205 Tabela kodów ASCII ............................................................................... 209 Kup książkęPoleć książkę 12 Chcę zostać informatykiem Kup książkęPoleć książkę Rozdział 1. Wymiarowanie informacji Wstęp Jednym z najważniejszych zadań techniki jest przekazywanie wiadomości w przestrzeni i czasie. Nowoczesne środki komunikacji elektronicznej umożliwiają przekazywanie wiadomości jed- nocześnie z ich przetwarzaniem. Na przykład w komunikatorach w rodzaju Gadu-Gadu, Skype lub Google Talk, realizujących między innymi rozmowy głosowe, wykorzystywane są algorytmy zwiększające wyrazistość mowy i filtrujące niektóre rodzaje hałasu. Funkcjonalność takiego oprogramowania pozwala zawiesić rozmowę, nagrać treść przekazywanej wiadomości lub przesłać w trakcie rozmowy tekst, materiał wideo czy plik. Termin informacja (łac. informatio) w kontekście kanałów informacyjnych oznacza wiadomość, uświadomienie sobie czegoś. Zatem nie chodzi tylko o przesyłanie danych, ale o odtwarzanie ich sensu. Rozpowszechnione definicje informacji noszą znamiona opisu czy objaśnienia i nie są tak ścisłe jak definicje pojęć fizycznych, bo „informacja” jest pojęciem podstawowym. Np. informa- cją nazywamy to wszystko, co można wykorzystać do sprawnego podejmowania decyzji. Cało- kształt zagadnień związanych z wydobywaniem, przechowywaniem, przekazywaniem, przetwa- rzaniem i prezentowaniem informacji nazywamy nauką o informacji. Stosowane podejście do tej nauki pierwotnie było rozwijane przez cybernetykę, która zajmowała się systemami sterowania oraz związanym z tym przetwarzaniem i przekazywaniem informacji. Obecnie teoria informacji jest składnikiem wiedzy bazowej nowoczesnej informatyki, ale także i bibliotekoznawstwa, a nawet ekonomii. Obecnie dość sprawnie rozwijana jest eksploracja danych — dziedzina informatyki zwana z angielskiego Data mining. Ogólnie rzecz biorąc, Data mining (czasami nazywany też odkry- waniem wiedzy) to proces analizy danych z różnych perspektyw, który sprowadza dane do poziomu przydatnych informacji. Najczęściej chodzi o informacje, które mogą być wykorzy- stane do zwiększenia przychodów i obniżenia kosztów organizacji. Technicznie rzecz ujmując, Kup książkęPoleć książkę 26 Chcę zostać informatykiem data mining to proces znajdowania korelacji lub wzorów wśród kilkudziesięciu pól w dużych relacyjnych bazach danych. Tak więc pojęcie Data mining określa sposób odkrywania nowego znaczenia (sensu) w dużych bazach danych poprzez ich przetwarzanie przy użyciu zaawan- sowanych możliwości algorytmów statystycznych i odkrywania wzorców informacyjnych. Oprogramowanie eksploracji danych jest jednym z wielu narzędzi analitycznych do analizo- wania danych. Pozwala ono użytkownikom na kategoryzowanie danych i podsumowywanie zidentyfikowanych relacji. Informację można klasyfikować według dziedzin wiedzy, np. techniczna, ekonomiczna, histo- ryczna, ale i według fizycznego charakteru jej rejestrowania przez człowieka, np. wzrokowa, słuchowa, smakowa. Najbardziej odpowiednią dla zagadnień technicznych wydaje się klasyfika- cja wg właściwości metrologicznych: informacja parametryczna, np. wyniki pomiarów, infor- macja topologiczna, np. formy przestrzenne, informacja abstrakcyjna, np. formuły matematyczne itd. Za przykład przydatnej w szkole informacji parametrycznej mogą posłużyć wynikowe oceny z kartkówki; umożliwią one rankingowanie uczniów według posiadanej wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu. W większości przypadków informacja nie jest dostępna bezpośrednio, dostępny jest tylko sygnał lub nośnik zawierający informację. Zawartość informacji w sygnale oznacza, że niektóre jego parametry zależą od informacji. W wyniku przekształceń sygnału wydobywa się informację, która może odwzorowywać realne stany obiektów i procesów. Dane i informacje są szczególnie narażone na zniekształcenia i błędy podczas transmisji. Pewnie kojarzysz grę „głuchy telefon”. Istota tej zabawy polega na tym, że przekazywana wiadomość jest stopniowo zniekształcana i jej końcowe brzmienie może być całkowicie odmienne od pierwotnego. W systemach komu- nikacji elektronicznej, aby uniknąć zniekształceń, stosowane są kody korekcyjne, korygujące błędy. Są to kody nadmiarowe, które umożliwiają wykrycie i automatyczne usunięcie błędu w przekazywanych wiadomościach. Jednym z najbardziej znanych i efektywnych kodów korek- cyjnych jest kod Hamminga. Wykrywa on i koryguje przekłamanie pojedynczego bitu w jedno- stce kodowania, może również wykryć dwa jednocześnie przekłamane bity, ale nie skoryguje ich. Głównym problemem teorii informacji jest ustalanie miar ilości i jakości informacji. Znane miary informacji odpowiadają trzem podejściom do teorii informacji: strukturalnemu, staty- stycznemu i semantycznemu. Przy podejściu strukturalnym przedmiotem analizy jest dys- kretny charakter informacji, a pomiar ilości informacji odbywa się z wykorzystaniem metod kombinatorycznych. Właśnie to podejście jest przydatne do wytłumaczenia wymaganej mini- malnej długości hasła dostępu np. do serwisu internetowego lub konieczności jednoczesnego wykorzystania w składzie hasła liter, cyfr i znaków specjalnych. Dłuższe hasło zawiera więcej informacji, a hasło złożone z rozmaitych znaków zawiera więcej informacji niż dowolne znane słowo języka naturalnego o tej samej długości. A co za tym idzie, im więcej informacji dostarcza hasło, tym trudniejsze jest zadanie dla ewentualnego hakera, aby to hasło złamać. Przy staty- stycznym podejściu przedmiotem analizy są probabilistyczne własności zdarzeń, a miarą infor- macji jest entropia (mogłeś o niej słyszeć na zajęciach z fizyki). W ramach tego podejścia infor- macja powiązana z mniej prawdopodobnym komunikatem lub z bardzo rzadkim zdarzeniem jest większa niż w sytuacji z przewidywalnym komunikatem albo często i regularnie wystę- Kup książkęPoleć książkę Rozdział 1. (cid:105) Wymiarowanie informacji 27 pującym zdarzeniem. Na przykład prognoza nawałnicy jest bardziej informatywna (dostarcza więcej informacji) niż komunikat o niedługim nadejściu wiosny. Przy semantycznym podej- ściu przedmiotem analizy jest celowość, użyteczność i znaczenie pragmatyczne informacji. Przy takim podejściu bardziej informatywne są komunikaty, które odpowiadają celom komunikacji, są pożyteczne dla odbiorcy i mają dla niego znaczenie praktyczne. Na przykład merytoryczna podpowiedź dla osoby skupionej w danej chwili nad rozwiązaniem pilnego zadania jest bardziej informatywna od powiadomienia organizacyjnego lub od dowolnego komunikatu niezwiąza- nego z tym zadaniem. Teoria informacji wyróżnia dyskretne źródła informacji i dyskretne wiadomości. Wiadomości dyskretne składają się z przeliczalnych zbiorów elementów, czasem są to sekwencje czasowe. Zbiór elementów takich wiadomości nazywamy alfabetem. Liczba elementów alfabetu (znaków, liter) to jego objętość. W przeciwieństwie do wiadomości dyskretnych, w teorii występują wiadomości ciągłe, tworzą je zmienne wielkości fizyczne, np. dane pogodowe. W praktyce tego rodzaju sygnały poddawane są dyskretyzacji (próbkowaniu i kwantowaniu) w celu sprowa- dzenia ich do postaci wiadomości dyskretnych. Na przykład utwory zapisane w plikach muzycz- nych przechowują dźwięk w postaci cyfrowej. Powstaje on w procesie dyskretyzacji, kiedy sygnał analogowy z mikrofonu zostaje poddany próbkowaniu — zamiast zapisu ciągłego zostają zapi- sane próbki (chwilowe wartości sygnału) zmierzone w ustalonych odstępach czasu. Aby nie dało się usłyszeć przekłamań (aby możliwe było odtworzenie dźwięku bez zniekształceń), czę- stotliwość próbkowania dźwięku musi być większa od podwojonej największej wartości często- tliwości, jaka występuje w próbkowanym sygnale. Jeśli założymy, że częstotliwości sygnału audio zawierają się w przedziale od 20 Hz do 20 kHz, wówczas częstotliwość próbkowania musi być większa niż 40 kHz. Z tego też względu między innymi przyjęty standard nagrywa- nia płyt CD-Audio to 44 100 próbek na sekundę (częstotliwość próbkowania 44,1 kHz). Próbkowany dźwięk jednocześnie zostaje poddany kwantowaniu (kwantyzacji) — stratnej konwersji chwilowych wartości sygnału na postać cyfrową. Dla CD-Audio każdej wartości zostaje przypisany jeden z kodów dwójkowych dostępnych przy szesnastobitowym kodowa- niu od 0 do 65 535. Dodatkowo cyfrowy dźwięk (podobnie jak cyfrowe fotografie i wideo) często poddawany jest dodatkowej kompresji stratnej, przy użyciu której zmniejsza się obję- tość pliku, a słuchacz praktycznie nie zauważa pogorszenia jakości dźwięku. Tak działa między innymi format MP3, który wykorzystuje model psychoakustyczny. Zgodnie z tym modelem z zapisu zostają usunięte te informacje o dźwięku, które są niezauważalne lub mało istotne dla człowieka, w sensie jakości odbioru słuchowego. Jeszcze jeden aspekt informacji zawsze powinien być brany pod uwagę w praktyce. Chodzi tutaj mianowicie o doskonałość, pewność, precyzyjność posiadanych informacji. W tym sensie informacja niedoskonała tylko zmniejsza niepewność sytuacji, w jakiej znajduje się odbiorca informacji, ale nie eliminuje tej niepewności. Może to utrudniać np. podejmowanie decyzji biznesowych. Realnie zawsze należy dopuszczać pewną nieścisłość informacyjną komunikatu, rozmytość zawartego w nim sensu. Właśnie taką informacją my, ludzie, się posługujemy, tzn. są dla nas jasne pojęcia „około dziesięciu”, „za chwilę”, „wszyscy to wiedzą”, mimo że są one nieprecyzyjne. Informatycy używają tak zwanej logiki rozmytej, aby te nieprecyzyjności mode- lować komputerowo i tworzyć systemy informatyczne o wyższym poziomie inteligencji. Kup książkęPoleć książkę 28 Chcę zostać informatykiem W niniejszym rozdziale zebrane są zadania przewidujące zastosowanie miar informacji w sytu- acjach związanych z podejmowaniem decyzji technicznych lub organizacyjnych. Ich rozwią- zanie nie wymaga głębokiej wiedzy naukowej z zakresu teorii informacji. Generalnie potrzebna jest wiedza z zakresu podstaw technologii informacyjnych i zdrowy rozsądek oraz logika. Rozwiązując te zadania, proszę pamiętać, że informatyk to specjalista od przetwarzania infor- macji — aby mógł panować nad informacją, musi nauczyć się ją mierzyć. Aby poznać pod- stawową wiedzę w zakresie teorii informacji i zagadnień pokrewnych, można zajrzeć do nastę- pujących książek: 1. Henryk Górecki, Teoria informacji, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki w Łodzi, Łódź 2006. 2. Józef Oleński, Ekonomika informacji. Podstawy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001. 3. Paweł Przybyłowicz, Wstęp do teorii informacji i kodowania, Centrum Modelowania Matematycznego Sigma, 14 maja 2008, http://www.scribd.com/doc/49766365/wstep- (cid:180)do-teorii-informacji. 4. Gleick James, Informacja. Bit, wszechświat, rewolucja, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2012. 5. Magdalena Karciarz, Maciej Dutko, Informacja w Internecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. Zadania 1.1. Trwałość hasła Po rozpoczęciu studiów Michał chciał założyć sobie konto na serwerze pocztowym uczelni. Wpisane przez niego do formularza rejestracyjnego dziewięcioliterowe hasło składało się tylko z małych liter (klawiatura o układzie klawiszy typu QWERTY). Chciał on dowiedzieć się, ile maksymalnie czasu zajęłoby złamanie jego hasła, ale nikt ze studentów pierwszego roku nie potrafił dać mu dokładnej odpowiedzi. Pomóż Michałowi, oszacuj czas złamania jego hasła metodą brute force1 przy założeniu, że haker dysponuje komputerem z procesorem 3 GHz, a do sprawdzenia jednego potencjalnego hasła komputer potrzebuje 100 taktów zegara systemowego. 1 Algorytm siłowy, który opiera się na sukcesywnym sprawdzaniu wszystkich możliwych kombinacji dostępnych znaków. Kup książkęPoleć książkę Rozdział 1. (cid:105) Wymiarowanie informacji 29 1.2. Umowa na Internet dla telewizora Rodzice Tomka kupili telewizor LED Full HD z dekodowaniem MPEG-4. Telewizor ten posiada technologię Smart TV (możliwość przyłączenia Internetu). Tomek, student elektroniki, wie, że można oglądać na nim programy telewizyjne nadawane w Internecie w trzech różnych roz- dzielczościach: Standard (720 na 576 pikseli), HD Ready (1366 na 768 pikseli) oraz Full HD (1920 na 1080 pikseli), i chce udowodnić rodzicom, że potrzebują zwiększenia przepustowości posiadanego czteromegabitowego łącza internetowego. Pomóż Tomkowi, oszacuj minimalną przepustowość łącza internetowego w Mb/s, niezbędną dla każdej rozdzielczości, aby obraz był odtwarzany płynnie (minimum 30 klatek na sekundę). Przy obliczeniach należy przyjąć, że kolor każdego piksela jest kodowany 24 bitami oraz że przesyłane dane są w formacie MPEG-4 z poziomem kompresji 1:60 w stosunku do obrazu nie- skompresowanego. 1.3. Wbudowana pamięć skanera Skaner ręczny ma wbudowaną pamięć flash. Jeżeli do skanowania użyjemy palety barw z 232 kolorów, to w danej pamięci można rozmieścić 7 obrazków i jeszcze zostanie wolnych 2,25 MB. Jeżeli użyjemy zredukowanej palety barw składającej się z 224 kolorów, to wówczas w tej samej pamięci zmieści się dokładnie 10 obrazków. Wewnętrzny format przechowywania zeskano- wanych obrazków przewiduje stały rozmiar pliku, w którym oprócz grafiki znajduje się 256 kB informacji — są to metadane opisujące obraz cyfrowy. Oblicz, ile wynosi objętość wbudowanej pamięci danego skanera. 1.4. Pamięć wideo w monitorze Monitor pewnej firmy, przeznaczony do montowania w obrabiarkach CNC (z układem stero- wania numerycznego) posiada kolorowy ekran wyświetlający 256 kolorów. Rozmiar wyświe- tlanego obrazu wynosi 7,5 cm na 12,5 cm. Dołączona do monitora pamięć wideo ma objętość 1,35 · 104 bajtów. Z jaką rozdzielczością obraz jest wyświetlany na ekranie tego monitora? (Odpowiedź proszę podać w punktach na cal. Należy przyjąć, że 1 cal wynosi 2,5 cm). Odpo- wiedz dodatkowo, czy ta rozdzielczość jest zbliżona do rozdzielczości wykorzystywanych przez Ciebie ekranów? 1.5. Czytnik e-booków Tomek, student drugiego roku, chcąc zapoznać się z nowym gadżetem, pożyczył od kolegi w akademiku czytnik e-booków wyprodukowany przez firmę Amazon. W czytniku była zain- stalowana pamięć 1 GB. Tomek kilkakrotnie zapełniał pamięć czytnika maksymalnie. W tabeli 1.1 przedstawiono 5 przypadków zapełnienia pamięci czytnika e-booków, łącznie z liczbą książek, jaką udało się w nim Tomkowi zmieścić. Kup książkęPoleć książkę 30 Chcę zostać informatykiem Tabela 1.1. Wyniki pełnego wykorzystania pamięci 1 GB przy kolejnych próbach wgrania dużej ilości książek do czytnika Lp. 1 2 3 4 5 Liczba książek 1020 789 654 943 654 Oblicz w megabajtach średni rozmiar książki w wersji elektronicznej oraz podaj odchylenie standardowe dla wyznaczonego średniego rozmiaru książki. 1.6. Język angielski dla informatyków Informatycy muszą znać język angielski, bo większość popularnych technologii i narzędzi informatycznych jest opracowywana z użyciem właśnie tego języka. Studenci pierwszego roku politechniki mają do wyboru jeden z trzech języków obcych: angielski, niemiecki i francuski. W jednej z grup kierunku informatyka 12 studentów nie wybrało języka angielskiego. Żartując na temat tego faktu, pewien wykładowca przedmiotu teoria informacji powiedział, że komu- nikat o tym, że przypadkowo wybrany student z tej grupy wybrał język angielski, dostarcza mu log23 bitów informacji, a że inny przypadkowo wybrany student wybrał język francuski — dokładnie 1 bit informacji. Czy możesz powiedzieć, ilu studentów w tej grupie wybrało język niemiecki? 1.7. Kamera wideo Janek nakręcił film ze studniówki swoją kamerą JVC Everio (kamera na karty SD). Po zgra- niu pliku wideo na dysk komputera film zajmował 5 134 567 367 bajtów. Kolega, który przy- szedł do Janka po ten film, przyniósł ze sobą trzy pendrive’y o pojemności 512 MB, 1 GB oraz 2 GB. Przed podziałem filmu na mniejsze pliki Janek skompresował materiał wideo, uzyskując plik o wielkości 85 pliku oryginalnego. Czy uda się Jankowi tak podzielić skompresowany film, aby kolega mógł go zabrać do domu na tych trzech pendrive’ach? Ile zostanie wolnego miejsca lub ile miejsca zabraknie na pendrive’ach? 1.8. Genom ludzki Pewnie niejednokrotnie słyszałeś o naukowych osiągnięciach współczesnej genetyki. Cieka- wostką jest, że sekwencję każdego DNA można przedstawić jako słowo zapisane w alfabecie, który zawiera tylko cztery litery {A, C, G, T} pochodzące od nazw zasad azotowych będących składnikami DNA: adeniny (A), cytozyny (C), guaniny (G) i tyminy (T). Zapis genomu ludz- Kup książkęPoleć książkę Rozdział 1. (cid:105) Wymiarowanie informacji 31 kiego, który jest reprezentowany przez całą sekwencję DNA, składa się z około 3 miliardów takich liter. Jaka, Twoim zdaniem, powinna być minimalna pojemność nośnika pamięci, aby można było na nim zapisać tekst kodu genetycznego pojedynczej osoby bez kompresji? 1.9. Wyniki kartkówki Grupa 32 studentów napisała kartkówkę z podstaw informatyki. Nauczyciel ogłosił wyniki kartkówki na swojej stronie internetowej w sposób następujący: „Niestety, część grupy, ze starostą na czele, nie zaliczyła kartkówki. Zawiadamiam, że poprzednie zdanie zawiera tylko 4 bity informacji”. Ilu studentów zaliczyło kartkówkę? 1.10. Tryb High Color Pewnie wiesz, że High Color to metoda zapisywania informacji obrazkowej w pamięci kom- putera i połączona z nią technika wyświetlania barw na ekranie graficznym. Przy szesnasto- bitowej głębi kolorów umożliwia ona wyświetlanie 65 536 różnych kolorów. Oszacuj, ilu megabajtów pamięci wideo potrzeba do realizacji tego trybu graficznego przy rozdzielczości 1024x768 pikseli. Jak, Twoim zdaniem, pamięć ta powinna być podzielona pomiędzy kolory czerwony, zielony i niebieski? Komentarz: 1. Ostatnie pytanie nie wymaga precyzyjnej odpowiedzi, a jedynie sformułowania idei rozwiązania technicznego. 2. Podpowiedź: oko człowieka jest bardziej czułe na kolor zielony, niż na czerwony i niebieski. 1.11. Bardzo duży plik wideo Piotrek uczestniczy w zajęciach z technologii multimedialnych. W wyniku obróbki wideo otrzy- mał plik o wielkości 123 456 789 000 B. Na ile mniejszych plików musi go podzielić, aby można go było zarchiwizować na dyskach o następujących systemach plikowych: a) dysk A — FAT16, b) dysk B — FAT32, c) dysk C — NTFS, d) dysk D — APPS? Kup książkęPoleć książkę 32 Chcę zostać informatykiem 1.12. Jakość obrazków w gazetce studenckiej Podczas pracy nad reklamą dla gazetki studenckiej obrazek o rozmiarze 3 na 5 cali narysowano w edytorze graficznym i zapisano na dysku w formacie mapy bitowej z wykorzystaniem palety 256 kolorów. W jakiej rozdzielczości w punktach na cal (ang. dot per inch — dpi) należy dru- kować dany obrazek, by osiągnąć najlepszą jakość wydruku, jeśli rozmiar pliku graficznego wyniósł 432 · 105 bitów? 1.13. Zapisujemy fale dźwiękowe W Laboratorium Cyfrowego Przetwarzania Sygnałów należało dokonać pomiarów fali dźwię- kowej o czasie trwania równym 30 minut. Pomiar ten związany był z pracami nad nową metodą służącą do automatycznego rozpoznawania dźwięku mówionego (ang. automatic speech reco- gnition). W tym celu dźwięk, który miał podlegać dalszej analizie, musiał zostać nagrany na dysk twardy komputera przy użyciu mikrofonu i wyspecjalizowanej karty dźwiękowej. W trakcie badań przyjęto, że częstotliwość próbkowania powinna wynosić 44,1 kHz, oraz określono, że pojedyncza próbka powinna być kodowana przy użyciu 24 bitów. Wyznacz, ile miejsca na dysku twardym komputera będą zajmować dane opisujące badany dźwięk. 1.14. Co to jest digitalizacja? Digitalizacją będziemy nazywać zamianę danych analogowych na postać cyfrową. Zakładamy, że zakres zmienności danych analogowych dzieli się na równe przedziały (cid:69). Jaka jest najmniejsza liczba bitów, aby możliwe było zakodowanie w ciągu binarnym wartości analogowych z zakresu zmienności –5; 8 , przy założeniu że przedział digitalizacji (cid:69) jest nie mniejszy niż 0,01? Zastanów się, czy przy takiej digitalizacji można użyć kodowania ośmio- bitowego lub szesnastobitowego. 1.15. Biblioteka na dysku komputera Księgozbiór pewnej biblioteki liczy 208 566 książek. Przyjmijmy, że każda książka średnio składa się z 500 stron. Na każdej stronie można zapisać 30 linii tekstu, a w każdej linii znajduje się 70 znaków. Ile takich książek można przechować na dysku o dostępnej pojemności użyt- kowej 160 GB, przy założeniu, że każdy znak jest zapisany: a) w kodzie ASCII, b) w kodzie UTF? Czy wszystkie książki z biblioteki przy takim założeniu mogłyby zmieścić się na jednym dysku? Odpowiedź uzasadnij. Kup książkęPoleć książkę Rozdział 1. (cid:105) Wymiarowanie informacji 33 1.16. Skanowane zdjęcie Mamy kolorowe zdjęcie o wymiarach 10 na 15 cm. Chcemy je zeskanować w rozdzielczości 300 ppi (dpi), korzystając z modelu barw RGB oraz CMYK. Jaki rozmiar w megabajtach będzie miał plik wynikowy, jeśli przyjmiemy, że do zakodowania pojedynczej składowej koloru użyto 8 bitów. Rozmiary plików wyznacz dla obu modeli barw. 1.17. Obliczamy kolor Wiadomo, że oko człowieka jest najbardziej czułe na kolor zielony, a najmniej na kolor nie- bieski. Projektanci kolorowych monitorów przyjmują, że człowiek rozróżnia kolory kodowane w systemie RGB zgodnie z współczynnikami korekcji 30 (Red), 59 (Green), 11 (Blue). Załóżmy, że mamy do zbadania pewien wzorzec koloru, np. taki jak w sklepach z farbami. Zaznaczmy kolor tego wzorca za pomocą składowych jako Cw = (Rw, Gw, Bw). Nie mamy gwarancji, że moni- tor będzie w stanie precyzyjnie odwzorować kolor wzorca, np. na zdjęciu fotograficznym, bo ma on ograniczoną paletę kolorów. Wynika to z ograniczenia długości kodu binarnego zapi- sującego kolor w pamięci komputera. Zaproponuj sposób odnajdywania koloru najbliższego wzorcowi z dostępnej palety Ci = [Ri, Gi, Bi] zawierającej N różnych kolorów. Rozwiązania 1.1. Trwałość hasła Hasło zawiera 9 znaków z alfabetu 26 liter, bo tyle małych liter można wprowadzić z klawia- tury o układzie klawiszy typu QWERTY. Wszystkich kombinacji hasła złożonego z tych liter jest zatem 26 do potęgi 9 = 5 429 503 678 976. Procesor z zegarem 3 GHz wykonuje 3 · 109 taktów na sekundę. Wiemy, że w ciągu 100 taktów zegarowych jest sprawdzany jeden wariant hasła, czyli w ciągu sekundy można sprawdzić 3 · 107 haseł. Aby złamać hasło Michała, będziemy potrzebowali maksymalnie około 180 983,46 sekund, czyli około 50 godzin, 16 minut i 23 sekund pracy komputera. 1.2. Umowa na Internet dla telewizora Objętość informacyjna jednej klatki filmu bez kompresji wynosi (w bitach): a) w rozdzielczo(cid:286)ci Standard = 720 · 576 · 24 = 9 953 280 b, b) w rozdzielczo(cid:286)ci HD Ready = 1366 · 768 · 24 = 25 178 112 b, Kup książkęPoleć książkę 34 Chcę zostać informatykiem c) w rozdzielczo(cid:286)ci Full HD = 1920 · 1080 · 24 = 49 766 400 b. Jedna sekunda filmu bez kompresji potrzebuje transmisji (bitów): a) Standard = 9 953 280 b · 30 = 298 598 400 b, b) HD Ready = 25 178 112 b · 30 = 755 343 360 b, c) Full HD = 49 766 400 b · 30 = 1 492 992 000 b. Jedna sekunda filmu z kompresją MPEG-4 potrzebuje transmisji (bitów): a) Standard = 298 598 400 b : 60 = 4 976 640 b, b) HD Ready = 755 343 360 b : 60 = 12 589 056 b, c) Full HD = 1 492 992 000 b : 60 = 24 883 200 b. Minimalna przepustowość łącza internetowego wynosi (dla poszczególnych rozdzielczości): a) Standard = 4 976 640 b/s : 1024 = 4860 kb/s : 1024 = 4,746 Mb/s, b) HD Ready = 12 489 056 b/s : 1024 = 12 294 kb/s : 1024 = 12,006 Mb/s, c) Full HD = 24 883 200 b/s : 1024 = 24 300 kb/s : 1024 = 23,730 Mb/s. Tak więc przepustowość, jaką dysponujemy, nie wystarcza nawet do płynnego oglądania tele- wizji internetowej w rozdzielczości Standard. 1.3. Wbudowana pamięć skanera Niech Y oznacza nieznaną (stałą) liczbę pikseli w każdym obrazku. Wtedy możemy napisać równanie: 7 · (Y · log2(232) + 256 · 1024 · 8) + 2,25 · 1024 · 1024 · 8 = = 10 · (Y · log2(224) + 256 · 1024 · 8) Wykonując przekształcenia, dochodzimy do odpowiedzi: 7 · 256 · 1024 · 8 + 2,25 · 1024 · 1024 · 8 – 10 · 256 · 1024 · 8 = = 10 · Y · 24 – 7 · Y · 32 23 · 210 · 28 · (7 + 2,25 · 22 – 10) = Y · (24 · 10 – 7 · 32) Y = 3 · 218 (pikseli) Zatem całą objętość pamięci obliczamy następująco: 10 · (3 · 218 · log2(224) + 256 · 1024 · 8) : (8 · 1024 · 1024) = 10 · (3 · 218 · 3 · 23 + 221) : 223 = 10 · 221 · (9 + 1) : 223 = Kup książkęPoleć książkę Rozdział 1. (cid:105) Wymiarowanie informacji 35 2 · 5 · 221 · 2 · 5 : 223 = 25 · 223 : 223 = 25 MB 1.4. Pamięć wideo w monitorze Przeanalizujmy dane wejściowe. Przy liczbie kolorów N = 256 wymagana długość słowa kodu- jącego kolor pojedynczego punktu wynosi i = log2256 = 8 bitów. Zarezerwowana objętość pamięci wideo wynosi Pw = 10 800 000 bitów. Powierzchnia ekranu wynosi 7,5 · 12,5 cm2 = 3 · 5 cal2 = 15 cal2. Oznaczmy przez x2 liczbę punktów znajdujących się na powierzchni w jednym calu kwadrato- wym, wtedy ekran powinien zawierać k = x2 · 15 punktów. Jako że każdy punkt wymaga 8 bitów informacji, ogólna il
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Chcę zostać informatykiem
Autor:
, ,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: