Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00314 005778 11248055 na godz. na dobę w sumie
Co mówi Twoja krew. Holistyczne spojrzenie na wyniki badań laboratoryjnych - ebook/pdf
Co mówi Twoja krew. Holistyczne spojrzenie na wyniki badań laboratoryjnych - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Vital Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-65404-74-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Autor, naturopata, opisuje, jak odczytywać laboratoryjne wyniki badań krwi, aby postawić diagnozę i zrozumieć pierwsze sygnały nieprawidłowości w pracy organizmu, rozpoczynające się stany chorobowe lub poważne odchylenia od normy. Jego celem jest omówienie standardowych wyników badań stosując holistyczne postrzeganie zdrowia. Wyjaśnia to w bardzo przejrzysty sposób, aby każdy sam mógł je zinterpretować. Podaje również wartościowe wskazówki na temat środków i metod terapeutycznych, które można zastosować samodzielnie. W swoich analizach powołuje się na medycynę antropozoficzną, Tradycyjną Medycynę Chińską, zachodnią medycynę naturalną, naukową medycynę laboratoryjną, oraz na swoje wieloletnie doświadczenie. Samodzielnie zinterpretuj wyniki krwi i odbuduj zdrowie.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Redakcja: Irena Kloskowska Skład komputerowy: Piotr Pisiak Projekt okładki: Iga Maliszewska Tłumaczenie: Kamila Petrikowska Korekta: Anna Lisiecka Wydanie II Białystok 2016 ISBN 978-83-65404-74-9 © 2015 Schirner Verlag, Darmstadt, Germany Original Title: Mein Blut sagt mir… Labor ganzheitlich © Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo Vital, Białystok 2015 All rights reserved, including the right of reproduction in whole or in part in any form. Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej publikacji nie może być powielana ani rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych bez pisemnej zgody posiadaczy praw autorskich. Porady zawarte w tej książce są starannie dobrane i sprawdzone. Nie zastępują jednak porady lekarza, uzdrowiciela lub terapeuty. Ani autor, ani wydawca nie ponoszą odpowiedzialnośći za jakiekolwiek straty wynikające ze stosowania metod zawartych w tej książce. Ta książka zawiera odnośniki do stron internetowych. Wydawnictwo nie ma żadnego wpływu na zawarte tam treści. Za treści zawarte na wskazanych stronach zawsze odpowiedzialny jest usługodawca lub administrator danej strony. 15-762 Białystok ul. Antoniuk Fabr. 55/24 85 662 92 67 – redakcja 85 654 78 06 – sekretariat 85 653 13 03 – dział handlowy – hurt 85 654 78 35 – www.vitalni24.pl – detal strona wydawnictwa: www.wydawnictwovital.pl sklep firmowy: Białystok, ul. Antoniuk Fabr. 55/20 Więcej informacji znajdziesz na portalu www.odzywianie24.pl PRINTED IN POLAND Spis treści Wstęp ......................................................................................................................... 15 Holistyczne spojrzenie na wyniki laboratoryjne – interpretacja wyników laboratoryjnych ............................................ 21 Morfologia krwi – znaczenie wyników badań krwi ..................... 25 Erytrocyty – czerwone ciałka krwi ............................................................ 26 Hemoglobina – czerwony barwnik krwi ................................................. 28 Hematokryt ............................................................................................................ 29 MCV – wskaźnik średniej objętości erytrocytów ................................ 30 MCH – wskaźnik średniej masy hemoglobiny w krwince czerwonej ................................................................................................................ 31 MCHC – średnie stężenie hemoglobiny w erytrocytach ................ 32 Leukocyty – białe ciałka krwi ....................................................................... 32 Granulocyty albo neutrofile ........................................................................... 34 Limfocyty ................................................................................................................. 35 Granulocyty eozynofilowe ............................................................................. 37 Granulocyty bazofilowe ................................................................................... 37 Monocyty ................................................................................................................. 38 Trombocyty – najważniejsze małe płytki krwi ..................................... 40 Wyniki wskazujące na stan zapalny .......................................................... 43 Odczyn Biernackiego (OB) ........................................................................... 43 Białko C – reaktywne (CRP) ....................................................................... 43 Elektrolity ............................................................................................................... 45 Potas wzmacnia nerwy i psychikę ............................................................. 47 Wapń zapewnia stabilność i wytrzymałość .......................................... 49 Sód – sól życia ....................................................................................................... 54 Magnez – nasz superminerał ....................................................................... 56 Ocena elektrolitów w krwi całkowitej i surowicy ............................... 58 Witaminy ................................................................................................................. 63 Witamina A – retinol .......................................................................................... 64 Witamina B1 – tiamina ...................................................................................... 66 Witamina B2 – ryboflawina albo laktoflawina .................................... 68 Witamina B3 – niacyna .................................................................................... 69 Witamina B5 – kwas pantotenowy ........................................................... 71 Witamina B6 – pirydoksyna .......................................................................... 72 Witamina B7 – biotyna ..................................................................................... 74 Witamina B9 – kwas foliowy ........................................................................ 75 Witamina B12 – kobalamina .......................................................................... 76 Witamina C – kwas askorbinowy ............................................................... 78 Witamina D – kalciferol .................................................................................... 80 Witamina E – tokoferol .................................................................................... 81 Witamina K – filochinon/menachinon .................................................... 82 Nasze organy ......................................................................................................... 85 Nerki, nasz organ światła i powietrza ......................................................... 85 Meridian nerek ..................................................................................................... 87 Związek z innymi organami ........................................................................... 87 Emocje nerek ........................................................................................................ 88 Nerki w wynikach laboratoryjnych ............................................................ 89 Kreatynina ............................................................................................................ 89 Mocznik ................................................................................................................. 89 Cystatyna C .......................................................................................................... 90 Elektrolity w surowicy ................................................................................... 90 Miedź ...................................................................................................................... 91 Dlaczego nerki odmawiają działania? ................................................... 91 Co działa dobrze na nerki? ......................................................................... 91 Imbirowy okład na nerki .............................................................................. 93 Wskazówki dla terapeutów ........................................................................ 93 Wątroba i woreczek żółciowy – nocni pracownicy .............................. 94 Związek z innymi organami ........................................................................... 95 Emocjonalne znaczenie wątroby i woreczka żółciowego ............. 96 Cyna i żelazo .......................................................................................................... 97 Wątroba i woreczek żółciowy w wynikach laboratoryjnych ........... 98 Bilirubina .................................................................................................................. 98 Transaminazy – GPT i GOT ............................................................................. 101 GGT (gamma – glutamylotransferaza) .................................................... 102 GDH – dehydrogenaza glutaminianowa ................................................. 103 ChE – cholinoesteraza ...................................................................................... 104 Fosfataza alkaliczna ........................................................................................... 106 Przykład wyniku laboratoryjnego .............................................................. 108 Wskazówki dla terapeutów, którzy chcieliby naturalnie wesprzeć swoich pacjentów ................................................................................... 108 Wskazówki dotyczące odżywiania przy obciążeniach wątroby ..... 109 Okład na wątrobę ............................................................................................... 109 Śledziona – organ środka .................................................................................. 110 Śledziona w wynikach laboratoryjnych .................................................. 111 Poszerzone spojrzenie na śledzionę ...................................................... 111 Naturalne wspieranie śledziony ............................................................... 112 Trzustka – podwójny organ .............................................................................. 113 Enzymy trzustkowe ........................................................................................ 113 Amylaza ................................................................................................................. 113 Lipaza ..................................................................................................................... 115 Elastaza trzustkowa ....................................................................................... 116 Poszerzone znaczenie trzustki ................................................................. 116 Naturalne wspieranie trzustki ................................................................... 117 Wskazówki dla terapeutów ........................................................................ 117 Serce – pompa czy organ zmysłów? ........................................................... 119 Pompa czy organ mieszany? ........................................................................ 120 Serce w wynikach laboratoryjnych ........................................................... 121 Kinaza keratynowa – CK i CK – MB ......................................................... 121 Dehydrogenaza beta–hydroksymaślanowa HBDH ........................ 122 Troponina ............................................................................................................. 123 Potas ....................................................................................................................... 123 Poziom inteligencji serca w krwi ............................................................. 124 Naturalne wspieranie serca ....................................................................... 125 Wskazówki dla terapeutów ........................................................................ 126 Smutna dusza – biedne serce ................................................................... 127 Przemiana materii ............................................................................................. 129 Czym jest przemiana materii ........................................................................... 129 Anaboliczna i kataboliczna przemiana materii ...................................... 131 Wpływ sposobu odżywiania na przemianę materii ......................... 133 Przykład wyniku laboratoryjnego .............................................................. 135 Cukrzyca typu 2 i zespół metaboliczny w wynikach laboratoryjnych ....................................................................................................... 136 Hemoglobina glikowana HbA1c ................................................................... 136 Triacyloglicerole ................................................................................................... 136 Cukrzyca typu 2/zespół metaboliczny – terapia dietą i leczenie towarzyszące ......................................................................................................... 138 Rozszerzone spojrzenie na cukrzycę typu 2 ........................................ 143 Kwas moczowy – temat węglowodanów ................................................. 143 Podwyższony poziom kwasu moczowego ............................................ 144 Cukier z białka – glukoneogeneza ............................................................. 144 Obniżony poziom kwasu moczowego ..................................................... 145 Poszerzone znaczenie kwasu moczowego ........................................... 145 Cholesterol – komponent potrzebny do życia ....................................... 146 Czym jest cholesterol? ..................................................................................... 146 Jakie zadania ma cholesterol? .................................................................... 147 Do czego prowadzi obniżenie poziomu cholesterolu za pomocą medykamentów? ............................................................................................. 148 Podsumowanie .................................................................................................... 150 Analogiczne znaczenie cholesterolu ........................................................ 150 Białko całkowite ..................................................................................................... 151 Analogiczny odpowiednik i poszerzone spojrzenie na białko całkowite .............................................................................................................. 152 Wskazówki dla terapeuty ............................................................................... 152 Przemiana żelaza ................................................................................................... 152 Jakie funkcje ma żelazo? ............................................................................... 153 Objawy niedoboru żelaza ................................................................................ 154 Przyczyny niedoboru żelaza ......................................................................... 154 Rozkład żelaza w ciele ..................................................................................... 154 Przemiana żelaza w wynikach laboratoryjnych ................................. 155 Ferrytyna – białko magazynujące żelazo ............................................... 155 Transferryna – białko transportujące żelazo ....................................... 155 Żelazo w surowicy .............................................................................................. 156 Hemoglobina – żelazo we krwi .................................................................... 156 Rozpuszczalny receptor transferryny (sTfR) ........................................ 156 Diagnoza: niedobór żelaza ............................................................................. 157 Stopnie niedoboru żelaza w wynikach laboratoryjnych ................ 157 Odżywianie a żelazo ........................................................................................... 157 Wskazówki dla terapeutów odnośnie terapii poziomu żelaza ...................................................................................................................... 158 Przykłady wyników laboratoryjnych ........................................................ 160 Poszerzone spojrzenie na żelazo (i miedź) ........................................... 161 Gdy produkty spożywcze wywołują chorobę ......................................... 164 Zróżnicowanie reakcji na produkty spożywcze .................................. 165 Reakcje alergiczne na produkty spożywcze ......................................... 167 Leczenie alergii pokarmowych .................................................................... 167 Zaburzenia bariery jelitowej – reakcja immunologiczna na produkty spożywcze – IgG ....................................................................... 167 Enzymopatia: nietolerancja laktozy .......................................................... 168 Blokada enzymów: zespół złego wchłaniania fruktozy ................ 170 Enzymopatia: nietrawienie glutenu .......................................................... 171 Enzymopatia: nietolerancja histaminy .................................................... 171 Nietrawienie produktów spożywczych uwarunkowane przemianą materii ........................................................................................... 173 Mleko krowie i produkty z mleka krowiego .......................................... 173 Pszenica – wyzwanie dla przemiany materii ....................................... 175 Indywidualne odżywianie jest potrzebne i możliwe ........................ 176 Hormony .................................................................................................................. 177 Taniec hormonów ............................................................................................... 177 Droga do celu ..................................................................................................... 178 Badanie hormonów ........................................................................................... 178 Podwzgórze i przysadka mózgowa ........................................................ 179 Hormony produkowane przez przysadkę mózgową i ich sposób funkcjonowania ................................................................................................ 180 Hormon wzrostu (STH) ................................................................................. 180 Prolaktyna ............................................................................................................ 181 Oksytocyna .......................................................................................................... 182 Hormon antydiuretyczny – ADH .............................................................. 182 Tarczyca – TSH .................................................................................................. 183 Nadnercza – ACTH .......................................................................................... 183 Gonady – LH i FSH ........................................................................................... 183 Poszerzone spojrzenie na przysadkę mózgową ............................. 183 Wskazówki dla terapeutów ........................................................................ 184 Tarczyca ...................................................................................................................... 185 Hormony wydzielane przez tarczycę i ich znaczenie ...................... 186 TSH – hormon stymulujący tarczycę .................................................... 186 Hormony wydzielane przez tarczycę – T3 (trójjodotyronina) i T4 (tyroksyna) .................................................................................................. 186 Nadczynność i niedoczynność (hiper- i hipotyreoza) ................... 187 Możliwe wyzwalacze i przyczyny ............................................................. 190 Przebieg zapalenia tarczycy Hashimoto .............................................. 191 Choroba Gravesa-Basedowa (choroba Basedowa) ....................... 192 Poszerzone spojrzenie na tarczycę ........................................................ 193 Wskazówki dla terapeutów – czego dokonała medycyna naturalna? ......................................................................................................... 194 Hormony steroidowe ........................................................................................... 195 Nadnercza .................................................................................................................. 197 Kortyzol – hormon alfa .................................................................................... 198 Badania poziomu kortyzolu w przebiegu dnia .................................... 200 Dehydroepiandrosteron (DHEA) ................................................................. 201 Wtórne parametry badań laboratoryjnych ze wskazaniem na niedoczynność kory nadnerczy ......................................................... 202 Poszerzone spojrzenie na nadnercza ...................................................... 202 Wskazówki dla terapeutów – naturalna terapia nadnerczy ........ 203 Hormony płciowe w przebiegu życia .......................................................... 204 Dojrzewanie ........................................................................................................... 205 Cykl miesiączkowy ............................................................................................. 205 LH (hormon luteinizujący) ............................................................................. 208 FSH (hormon folikulotropowy) ................................................................... 208 Estrogen i progesteron .................................................................................... 209 Testosteron ............................................................................................................. 210 Równowaga hormonalna ............................................................................... 210 Dominacja estrogenu ........................................................................................ 213 Niedobór estrogenu ........................................................................................... 214 Niedobór testosteronu ..................................................................................... 215 Niedobór progesteronu ................................................................................... 215 Menopauza ............................................................................................................. 217 Nadwaga w okresie menopauzy ................................................................. 218 Wyrównywanie zaburzeń hormonalnych ................................................. 219 Uzdrawiające rośliny .......................................................................................... 219 Środki homeopatyczne .................................................................................... 222 Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) ................................... 222 Dolegliwości związane z klimakterium ................................................... 223 Hormonalna terapia zastępcza (HTZ) ...................................................... 223 Hormonoterapia bioidentyczna .................................................................. 223 Z czego cieszy się układ hormonalny? .................................................... 224 Obciążenia środowiskowe i możliwości odtrucia ....................... 227 Odtruwanie endogenne .................................................................................. 228 Możliwości laboratoryjno-diagnostyczne .............................................. 229 Badania genetyczne .......................................................................................... 229 Badania laboratoryjne krwi ........................................................................... 231 Glutation .................................................................................................................. 232 Poszerzone znaczenie glutationu .............................................................. 233 Co wspiera glutation? ....................................................................................... 233 Parametry laboratoryjne fazy usuwania ................................................ 234 Parametry laboratoryjne fazy wydalania ............................................... 234 Ustalenie pojedynczych obciążeń substancjami toksycznymi ... 235 Prowadzenie badań obciążeń metalami ciężkimi ............................. 236 Wyniki badań laboratoryjnych i ich ocena ............................................. 237 Naturalne wspieranie odtruwania endogennego .............................. 238 Aspekty analizy badań laboratoryjnych ........................................ 239 „Aktor” – reprezentacja wewnętrzno-zewnętrzna .......................... 239 Brak wiary w siebie – jest jeszcze dużo do odkrycia ........................ 241 Niedostateczna ochrona przed wpływami zewnętrznymi ........... 243 Przeobrażenie, zmiana i odnowa ............................................................... 246 Towarzyszenie medycyny naturalnej .................................................... 248 Środowisko życia ................................................................................................. 250 Egoizm i altruizm ................................................................................................ 251 Ochota do życia? .................................................................................................. 253 Sybaryta ................................................................................................................... 254 Strach ........................................................................................................................ 255 Zależność ................................................................................................................ 257 Siła woli – słaba wola ....................................................................................... 258 Choroby – wyraz zaburzonej regulacji ........................................... 261 Łuszczyca (psoriasis) – zaburzenie rytmu? .......................................... 261 Osteoporoza (osłabienie kości) albo osteomalacja (rozmiękanie kości)? .................................................................................................................... 265 Autyzm – zaburzenia odbicia: problem w procesie srebrowym? . 268 Neurodermatoza – kiedy skóra swędzi i pali ....................................... 279 Depresja – zastój w ciele i skleroza duszy ............................................. 286 Zgaga – problem z kwasami żołądkowymi? ........................................ 300 Droga do stabilnego zdrowia ............................................................... 305 „Zdrowo i aktywnie” – indywidualny program odżywiania .......... 306 Przykłady wyników laboratoryjnych z praktyki ........................ 315 Marianne P. ............................................................................................................. 316 Marcus A. ................................................................................................................. 322 Corinna L. ................................................................................................................ 329 Harmuth M. ............................................................................................................ 336 Karin B. ..................................................................................................................... 343 Insa N. ........................................................................................................................ 351 Dodatek ......................................................................................................... 357 Podziękowanie ..................................................................................................... 357 Literatura i wykaz źródeł ................................................................................ 359 „Holistyczne spojrzenie na wyniki laboratoryjne” – wykaz terapeutów .......................................................................................................... 360 Wykaz ilustracji .................................................................................................... 360 Wstęp „Czy powinniśmy kupić czasopismo, czy jest dla nas interesujące i może poszerzyć naszą ofertę?”– to pytania, z którymi konfron- towałem się często we wczesnych latach jako kierownik han- dlowy wydawnictwa. Zaczynałem analizować, liczyć i oceniać, aby móc podjąć decyzję. To zadanie sprawiało mi dużo radości i uważałem pracę z danymi i faktami za interesującą. Dzięki seminarium pod tytułem „Komunikacja i współpra- ca” nauczyłem się poznawać nowe komponenty. Ta tematyka do tamtej pory nie znalazła się jeszcze w polu moich zainteresowań jako analityka i „rachmistrza” z 28-letnim doświadczeniem. Także to, że na niebie i ziemi istnieją rzeczy, których nie da się wyjaśnić ani udokumentować danymi i faktami, nie intereso- wało mnie szczególnie do tej pory. Dzięki impulsowi, który dało seminarium, zmienił się mój punkt widzenia i sposób myślenia. Nie tylko czyste fakty decydowały o moich decyzjach, czynniki ludzki i duchowy, zyskiwały coraz większe znaczenie. Ten aspekt był coraz silniejszy i zauważyłem, jak moje środowisko czysto biznesowego świata przestało odpowiadać mojemu wewnętrz- nemu powołaniu. Zdecydowałem się zawiesić moją działalność menedżerską i pójść inną drogą. W poszukiwaniu możliwości podążenia za tym wewnętrznym powołaniem zdecydowałem się na trzyletnie kształcenie w za- wodzie uzdrowiciela. Na początku ciągle dopadały mnie wątpli- wości, czy właściwe było zamienienie pewnego zawodu z dobrą pensją na niepewną przyszłość związaną z samodzielnością. Dziś wiem, że to była właściwa droga dla mnie. W styczniu 1986 roku zostałem dumnym ojcem syna. W tym samym czasie otrzymałem dyplom, który umożliwił mi prakty- kowanie jako uzdrowiciel. W kwietniu zrobiłem następny krok: otworzyłem swoją pierwszą praktykę w Hamburgu. W końcu 15 mogłem skorzystać z wiedzy, którą odebrałem z wykształceniem, dla dobra pacjentów. Wszyscy pacjenci byli dla mnie wyzwaniem i bardzo intensywnie zajmowałem się przebiegiem choroby każ- dego z nich. Wyszło mi przy tym na dobre to, że w czasie mojego kształcenia rzadziej stykałem się z objawami chorób, niż ze sta- wianiem pytań prowadzących do ustalenia, co w organizmie nie znajduje się w równowadze i powoduje dane symptomy. Miałem bardzo dobrego nauczyciela, Mirko Bergera, wówczas studenta medycyny, który potrafił wytłumaczyć mi najprostszymi słowami najbardziej skomplikowane wzajemne powiązania. On też otwo- rzył mi drogę do znajdowania fizjologicznych współzależności i – w przypadku choroby – patologicznych zmian. Te oznaki bu- dziły mojego badawczego ducha i fascynowały mnie. Nie chodzi- ło zbytnio o nazwanie choroby, ale o jej prawdziwe zrozumienie. Holistyczne współdziałanie poszczególnych organów i układów na cielesnym i umysłowo-duchowym poziomie stało się moją pa- sją, która dalej mnie motywowała i inspirowała. Nie ma niestety ogólnego „podręcznika” o kompleksowym zjawisku, jakim jest człowiek. Z pewnością niemalże niemoż- liwe byłoby opisanie wszystkich aspektów naszego systemu cielesno-umysłowo-duchowego. Dla lepszego zrozumienia procesów fizjologicznych zajmowałem się medycyną antropo- zoficzną i chińską. Ważne wskazówki znalazłem w książkach prof. dr. Jürgena Schole, dr. Wolfganga Lutza i dr. Bodo Köhlera, fachowca w zakresie medycyny regulacyjnej, który przybliżył mi systemy regulacyjne działające w ciele. Szczególnie dzięki pra- com dr. Bodo Köhlera stało się dla mnie jasne, że choroby albo objawy są wynikami zaburzonej regulacji ciała. Przekonałem się, że symptomy rozwijają się dopiero wtedy, gdy nie jesteśmy już w stanie kompensować cielesnych i umysłowo–duchowych dys- harmonii. Prof dr. Jürgen Schole jako główne przyczyny błędnej regulacji przemiany materii wymienia: długotrwały stres, odży- wianie zbyt bogate w węglowodany, niedobór ruchu i zatrucie 16 Co mówi Twoja krew Wstęp środowiska. Tę wiedzę stosuję codziennie w mojej praktyce, dia- gnostyce i terapii. Jako znak zodiaku, panna, było dla mnie zawsze ważne dla postawienia pewnej diagnozy i posiadania obiektywnej postawy. Na początku prowadzenia praktyki pracowałem bardzo często metodami diagnozy tęczówki, badań stolca i analizy moczu. Póź- niej stosowałem vega test według dr. Schimmela. Mierzy się nim opór skóry pacjenta w punkcie akupunkturowym i przez to rezo- nans z określonymi substancjami i układami organów za pomo- cą ampułek testowych. Jednak ta metoda okazała się dla mnie nie dość obiektywna. Również analizy stolca nie dawały mi żad- nej jasności, ponieważ dokumentowały tylko zdarzenia końcowe, a nie odpowiedzialne za nie zaburzenia regulacji. Dzięki mojemu przyjacielowi i koledze po fachu Thorstenowi Hollmannowi przekonałem się do diagnostyki laboratoryjnej. To było dla mnie w każdym razie obiektywne przedstawienie cielesnych współzależności, chociaż do tego czasu uważałem ją za zbyt powierzchowną. Jednak wkrótce się przekonałem, że nie tylko odkrycia medycyny akademickiej, ale również stan zdrowia pacjentów odbijają się w danych laboratoryjnych. Z czasem krew coraz bardziej stawała się dla mnie instrumen- tem holistycznej diagnostyki. Aby móc zrealizować swoje własne pomysły i wyobraże- nia w związku z badaniami laboratoryjnymi, ich interpretacją i przedstawianiem wyników, założyłem z dwoma partnerami, Peterem Farenholtzem i Thomasem Pregartbauerem, w 1999 roku laboratorium wspólnotowe dla medycyny holistycznej w Hamburgu. Przystąpienie do tej wspólnoty, której człon- kami są lekarze i uzdrowiciele, jest oferowane też na moich seminariach na temat holistycznej interpretacji wyników la- boratoryjnych. To jest część mojej wizji: obiektywna, nauko- wa i jednocześnie holistyczna diagnostyka do wykorzystania w medycynie naturalnej. 17 Co jest takiego interesującego w krwi? „Krew jest bardzo osobliwym sokiem” – tak twierdził już Me- fisto w „Fauście” Goethego. Rzeczywiście, bez około 5–6 litrów krwi krążącej nieprzerwanie w naszym ciele nie bylibyśmy zdol- ni do życia. Dzięki układowi krwionośnemu wszystkie organy ciała zostają zaopatrzone w składniki odżywcze i tlen. Rudolf Steiner powiedział kiedyś, że krew w swojej drodze przez ciało przyjmuje różne wrażenia i informacje, które zapi- sują się w niej i w drodze odnowy oraz odświeżenia są potem usuwane w płucach – tak jak notatki są ścierane z tablicy, aby można było zapisać na niej nowe informacje. W krwi znajdują się ważne produkty przemiany materii. To czyni czerwony sok życia szczególnie interesującym dla medy- cyny. Na podstawie wyników laboratoryjnych badań krwi można dokonać obiektywnych odkryć. Dane dostarczają między innymi informacji o funkcjonowaniu i stanie organów, ilości dostępnych minerałów, witamin, aminokwasów, metali, tłuszczów i wiele więcej. Ten bardzo osobliwy sok kryje w sobie jeszcze wiele tajemnic, które można odkryć. W tej książce interpretuję wyniki badań krwi z klinicznego i holistycznego punktu widzenia i z punktu widze- nia medycyny naturalnej. Zapraszam cię w podróż przez nasze ciało, aby poznać wiele interesujących współzależności pomiędzy określonymi organami czy układami. Odkryjesz tam analogicz- ne odpowiedniki poszczególnych parametrów laboratoryjnych na poziomie umysłowo-duchowym. Dowiesz się na przykład, dla- czego tarczyca reaguje, gdy woreczek żółciowy jest zatkany albo gospodarka hormonalna progesteronu jest zachwiana. Ciało jest fantastycznie funkcjonującym systemem, w którym nie istnieją żadne odizolowane organy. Wszystko jest związane ze wszystkim i razem tworzy jedność. „Całość jest więcej niż sumą czę- ści”, twierdził już Arystoteles (384–322 p.n.e.) ze swoim systema- tycznym spojrzeniem na całość. 18 Co mówi Twoja krew Wstęp Napisałem tę książkę, ponieważ moją intencją jest sprawić, żeby moje doświadczenia z prawie 30 lat praktyki w medycynie naturalnej stały się dostępne nie tylko dla uzdrowicieli i lekarzy, ale także dla każdego zainteresowanego laika. Tę wiedzę prze- kazywałem dotąd tylko na seminariach i wykładach. Tą książką spełniam też życzenie wielu moich pacjentów i uczestników mo- ich seminariów, którzy chcieli otrzymać moje przemyślenia na temat wyników laboratoryjnych w pisemnej formie. Są to moje zbierane przez dziesiątki lat przemyślenia i do- świadczenia odnośnie poszczególnych wyników laboratoryjnych i chorób. Wpłynęły na nie i zostały one uzupełnione przez medy- cynę antropozoficzną, chińską i zachodnią, zachodnią medycynę naturalną, naukową medycynę laboratoryjną i szczególnie przez wielu pacjentów, którym mogłem towarzyszyć w ich drodze do zdrowia. Podane możliwości terapii nie powinny zastępować wizyty u uzdrowiciela czy lekarza. Są uzupełniającymi wskazówkami dla terapeutów, które pokazują, dla jakich metod leczenia zebra- łem dobre doświadczenia w praktyce. Holistyczne spojrzenie na wyniki laboratoryjne Interpretacja wyników laboratoryjnych Analizy laboratoryjne powinny nie tylko obiektywizować stan choroby, lecz również dawać terapeutom dokładny obraz stanu pacjenta. To systematyczne spojrzenie na drugą stronę nazwania choroby i diagnozy pomaga zrozumieć indywidualne zjawisko chorobowe pacjenta. Rezultatem jest rozwinięcie na tej podsta- wie zorientowanej na przyczyny, holistycznej terapii. Podstawą tej formy interpretacji jest obszerna analiza wi- talności i przemiany materii, która znacznie przekracza to, co jest dostępne w ramach publicznej służby zdrowia. W naszym centrum medycyny naturalnej w rutynowych badaniach labora- toryjnych analizujemy około 70 parametrów. Interpretacja war- tości następuje z klinicznego punktu widzenia (punktu widzenia medycyny akademickiej), punktu widzenia medycyny natural- nej i perspektywy analogiczno-holistycznej. Interpretacja kliniczna Dla wszystkich wyników laboratoryjnych istnieją dolne i górne wartości graniczne. Wyniki w obszarze pomiędzy nimi uznawane są za normalne. Jeśli ustalony wynik znajduje się poza tymi grani- cami, występuje zakłócenie kliniczne. Na przykład: norma w wy- nikach laboratoryjnych dla hemoglobiny glikowanej (HbA1c) wynosi 4,1–6,1 proc. Gdy poziom hemoglobiny glikowanej pa- cjenta wynosi 5,9 proc., z klinicznego punktu widzenia jest on zdrowy. Dopiero kiedy HbA1c wzrasta ponad 6,1 proc., stwierdza się cukrzycę (Diabetes mellitus). 21 W około 80 proc. wszystkich wyników laboratoryjnych znajdzie- my wartości, które znajdują się w podanych granicach. Dopiero przy ciężkich chorobach albo silnych zaburzeniach pracy organów wynik jest w klinicznym sensie „pozytywny” – z wartościami wykraczają- cymi poza normę. Z mojego doświadczenia wynika, że pacjent od- czuwa już pierwsze oznaki choroby, zanim ustalone normy zostaną przekroczone. Często stwierdzam, że cały szereg wyników laborato- ryjnych jest wprawdzie w normie, ale nie ma optymalnej wartości. Złe samopoczucie albo rozstrój psychiczny da się wyjaśnić dopiero przez sumę „dysharmonii w przemianie materii”. Ponieważ wyni- kom laboratoryjnym przypisuje się w dzisiejszej medycynie wysoką pozycję, powstaje zagrożenie, że oznaki choroby często mogą zostać przeoczone albo zinterpretowane jako zaburzenie psychiczne. Pa- cjent jest albo poważnie chory, albo naprawdę zdrowy. Interpretacja w świetle medycyny naturalnej W medycynie naturalnej stosuje się metody diagnostyczne, które sprawdziły się w praktyce. Zalicza się do nich elektroakupunk- turę, diagnozę oczu, biorezonans, biofeedback, kinezjologię i po- miary AMSAT. Często nie da się ich jeszcze dzisiaj potwierdzić naukowo. Za pomocą tych metod pomiaru da się przedstawić zaburzenia w funkcjonowaniu i obciążenia, które nie wskazują jeszcze na żadną chorobę, ale już wytwarzają objawy. Morfologia Pełna morfologia Leukocyty Erytrocyty Hemoglobina Hematokryt MCV MCH MCHC Trombocyty 22 + 12,2 /nl 5,5 mln/ul. 16,4 g/dl 0,47 l/l 85 fl 30 pg 35 g/dl 225 tys/nl 3,9 – 10,0 4,5 – 5,9 13,0 – 18,0 0,40 – 0,52 82 – 98 28 – 32 32 – 36 140 – 440 Co mówi Twoja krew Holistyczne spojrzenie na wyniki laboratoryjne Przy ocenianiu licznych analiz laboratoryjnych rzuciło mi się w oczy, że funkcjonalne zaburzenia pacjentów odbijają się w bli- skich wartościom granicznym wynikach laboratoryjnych. Dlate- go podzieliłem ogólny obszar normy na trzy obszary. Jeśli wyniki laboratoryjne leżą w środkowym obszarze, wynik jest optymalny. W powyższym przykładzie hematokryt i MCH znajdują się w absolutnym optimum. Górne i dolne wartości normy leżą po lewej i prawej stronie optimum. Położenie w tym jaśniejszym obszarze dokumentuje już jakieś zaburzenie regulacji albo funkcjonowania. Pacjent nie jest z reguły chory, ale nie jest też całkowicie zdrowy. Ma już objawy, nie czuje się dobrze albo ma niejasne oznaki choroby. Na powyższej ilustracji MCV i MCHC znajdują się w tym segmencie. Wartości wykraczające poza normę są zaznaczone na lewo i pra- wo od jaśniejszego obszaru i pogrubione. W powyższym przykładzie leukocyty mają wartość powyżej normy. Dzięki takiemu podziałowi da się przedstawić wczesne zaburze- nia w przemianie materii albo układzie hormonalnym. Szczególnie zaczynające się chroniczne choroby da się w ten sposób rozpoznać, zanim wystąpią wyraźne objawy. Ponadto można zinterpretować wyniki laboratoryjne w stosunku do pozostałych. Na przykład żelazo i miedź są spolaryzowane. Obja- wy, które wskazują na niedobór żelaza, mogą z jednej strony powstać przez za małą ilość żelaza, z drugiej przez za dużą ilość miedzi. Tak- że układ hormonalny i gospodarka minerałami jest interpretowana w polaryzacji. Obszerny i celowy wybór parametrów laboratoryjnych umożliwia pewne postawienie diagnozy, która jest podstawą holistycznej terapii. Analogiczna duchowo–umysłowa interpretacja Każda pojedyncza kropla krwi zawiera informację o całym czło- wieku. Już wielki lekarz Paracelsus (1493–1541) przypominał, 23 że „Bóg patrzy w mikrokosmos i makrokosmos”. Jeśli założy- my, że ciało, dusza i umysł są jednością, odnajdziemy wszystkie objawy cielesne albo procesy fizyczne również analogicznie na poziomie duchowo-umysłowym. Pozwólcie mi wyjaśnić to na przykładzie: witamina B12 jest odpowiedzialna w ciele za podział komórki. W przypadku niedoboru tej witaminy odnawianie się komórek jest spowol- nione. Rezultatem są przestarzałe komórki. Człowiek mógłby wyglądać młodziej i czuć się bardziej witalny, gdyby miał dosyć witaminy B12. To samo dzieje się na poziomie duchowo-umy- słowym. Odnawianie (komórek) jest zahamowane. Człowiekowi ciężko przychodzi przekuwanie pomysłów w czyn. Jeśli zacznie przyjmować witaminę B12, na poziomie cielesnym poprawi się podział komórek. Równolegle łatwiej będzie mu przychodziło na poziomie duchowo-umysłowym spełnianie swoich postano- wień i osiąganie celów. Ważniejsza wskazówka W przedstawieniu poniższych wartości laboratoryjnych wejdę na poziom kliniczny, poziom medycyny naturalnej i analogicznie duchowo-umysłowy. Interpretacja w pojedynczych przypadkach może odbiegać od ogólnych założeń medycyny akademickiej. W moim wywo- dzie odnoszę się do odkryć medycyny regulacyjnej i aktualnych wyników badań medycyny naukowej. W sferze analogicznej obserwacji wykorzystuję odkrycia medycyny antropozoficznej i tradycyjnej medycyny chińskiej, jak również moje wieloletnie doświadczenia z pacjentami. Zasadniczo traktuję wyniki badań krwi jako odzwierciedlenie przebiegających wewnątrz ciała pro- cesów fizjologicznych na poziomie holistycznym. 24 Co mówi Twoja krew Morfologia krwi Znaczenie wyników badań krwi Morfologia krwi należy do stałych części składowych badań la- boratoryjnych. Daje informację na temat znajdujących się we krwi komórek ustrojowych. „Mała morfologia” zestawia liczbę erytrocytów (czerwonych ciałek krwi), leukocytów (białych krwinek) i trombocytów (płytek krwi). Wskaźnik hematokrytowy oznacza stosunek między płynny- mi i stałymi składnikami krwi. Czerwony barwnik krwi (hemoglo- bina) daje wskazówki na temat niedoborów żelaza albo witamin. Pełna morfologia obok wartości podanych w małej morfolo- gii przedstawia dodatkowo stan poszczególnych części białych ciałek krwi. białe ciałka krwi (leukocyty) czerwone ciałka krwi (erytrocyty) monocyt eozynofil płytki krwi (trombocyty) limfocyt neutrofil bazofil białe ciałka krwi (leukocyty) 25 Erytrocyty – czerwone ciałka krwi Wartości referencyjne Mężczyźni Kobiety 4,3 – 5,7 mln/µl krwi 3,9 – 5,3 mln/µl krwi Erytrocyty tworzą się w szpiku kostnym i śledzionie, i rozkładają się przez aktywność w naczyniach krwionośnych. Mają kształt krążka, często z zagłębieniem pośrodku. Ich długość życia wy- nosi około 120 dni. U zdrowego człowieka zachodzi nieprzerwa- na budowa i rozkład czerwonych krwinek. Odpowiedzialne za tworzenie nowych są nerki i szyszynka. Głównym zadaniem czerwonych ciałek krwi jest transport tle- nu, który przyjmują płuca. Tam tlen wiąże się ze znajdującą się w erytrocytach hemoglobiną. Ta proteina (związek białka) jest czerwona i nadaje krwi jej barwę. Do tworzenia się czerwonych krwinek potrzebne są przede wszystkim żelazo, witamina B12 i kwas foliowy. Jeśli brakuje tych substancji albo jest ich nie dość dużo, ciało nie jest w stanie wytworzyć dostatecznie dużo erytrocytów. Obniżona wartość erytrocytów Zmniejszenie liczby erytrocytów może prowadzić do zaburzeń koncentracji, zawrotów głowy, zmniejszenia wydajności, zmę- czenia, zadyszek albo przyspieszenia bicia serca. Przyczynami niedoboru mogą być: • utrata krwi, • choroby szpiku kostnego (leukemia, guzy), • niedobór witamin (witamina B12, kwas foliowy, witamina C), • niedobór żelaza albo miedzi, • chroniczne infekcje albo stany zapalne, • nowotwory, • choroby wątroby, • zatrucie ołowiem, • chroniczne choroby nerek ograniczające ich funkcjonowanie, 26 Co mówi Twoja krew Morfologia krwi • zaburzenia hormonalne tarczycy, przysadki mózgowej albo nadnerczy, • leki, np. środki przeciwbólowe. Podwyższona wartość erytrocytów Podwyższenie liczby erytrocytów nie wywołuje prawie żadnych objawów. Jest to częste zjawisko towarzyszące chorobom albo wskazuje to na niedobór tlenu. Jeśli w morfologii stwierdzi się zwiększoną ilość czerwonych krwinek, może to mieć następujące przyczyny: • choroby krwi związane z anormalnym namnażaniem ciałek krwi (poliglobulia albo czerwienica właściwa), • niedobór tlenu przez długotrwałe przebywanie w wysokich górach albo chroniczne choroby płuc, • palenie tytoniu (hemoglobina jest zajmowana przez zawarty w dymie tytoniowym tlenek węgla), • ciężkie osłabienie mięśnia sercowego (dochodzi do chronicz- nego niedoboru tlenu w tkankach, ciało reaguje wzmożoną produkcją erytrocytów), • choroby nerek, • nowotwory (często jest to oznaką nowotworu nerek albo wątroby), • choroby przemiany materii, na przykład syndrom Cushinga (chroniczne podwyższenie poziomu kortyzolu), • terapia hormonalna testosteronem, erytropoetyną (doping) albo preparatami kortyzolu. Wpływ na poziomie emocjonalnym erytrocytów Kolor czerwony symbolizuje dynamikę i siłę. Przy obniżonej ilości erytrocytów człowiekowi brakuje tej energii. Materialne zaopatrzenie w tlen odpowiada, patrząc analogicznie, duchowe- mu przenikaniu. Kiedy brakuje tlenu, duchowe przenikanie cia- ła jest osłabione i spostrzeganie jest zredukowane. W związku z tym interesującym organem są nerki. Nerki w medycynie chiń- 27 skiej są wrotami, którymi wnika chi (energia cielesna), a w me- dycynie zachodniej inicjatorami tworzenia się krwi (erytropoezy). Hemoglobina – czerwony barwnik krwi Wartości referencyjne Mężczyźni 13,5 – 17 g/dl Kobiety 12 – 16 g/dl Hemoglobina, czerwony barwnik krwi, jest jedną z najważ- niejszych części składowych erytrocytów. Składa się z łańcu- chów białkowych i żelaza. Jej głównym zadaniem jest wiązanie i transport tlenu. Jest on przyjmowany w płucach i transporto- wany przez naczynia krwionośne. Komórki ciała pozyskują z niej energię w połączeniu z substancjami odżywczymi. W drodze po- wrotnej hemoglobina odprowadza dwutlenek węgla, który jest wydychany przez płuca. Hemoglobina służy w krwi jako bufor tlenu. Opisywane często w medycynie naturalnej „zakwaszenie” zależy między innymi od ilości hemoglobiny zawartej we krwi. Niedobór hemoglobiny może doprowadzić do kwasicy tkanek. Obniżona wartość hemoglobiny Obok ilości czerwonych ciałek krwi poziom hemoglobiny jest naj- ważniejszym kryterium anemii albo poliglobulii. Przyczyny i ob- jawy zmniejszonej ilości hemoglobiny odpowiadają tym, które występują przy obniżonej ilości erytrocytów. Niedobór żelaza jest jedną z najczęstszych przyczyn obniżonej wartości hemoglobiny. Ciało bez żelaza nie jest w stanie wytworzyć żadnej hemoglobiny. Podwyższona wartość hemoglobiny Podwyższenie poziomu hemoglobiny odpowiada zazwyczaj równole- gle zwiększonej liczbie czerwonych ciałek krwi. Wywołują je na przy- kład dłuższe przebywanie w górach albo choroby płuc. Ciało próbuje wyrównać niedobór tlenu przez wzmożone tworzenie erytrocytów. 28 Co mówi Twoja krew Morfologia krwi Wpływ na poziomie emocjonalnym hemoglobiny Czerwony barwnik krwi odpowiada analogicznie żelazu. Zasad- niczo fizjologiczne problemy w tym obszarze można przyporząd- kować kwestii wewnętrznej stabilności. Więcej o analogiach do żelaza dowiesz się w rozdziale na temat przemiany materii żelaza. Hematokryt Wartości referencyjne Mężczyźni 40 – 52 proc. Kobiety 37 – 48 proc. Krew jest – jak mówi przysłowie – gęstsza niż woda. Składa się ze stałych i płynnych składników. Komórki krwi (erytrocyty, leuko- cyty, trombocyty) są częściami stałymi. Razem stanowią około 45 proc. krwi. Ta wartość jest określana jako hematokryt. Obniżona wartość hematokrytu Przy wszystkich formach anemii, hiperhydracji i w czasie ciąży wartość hemaktokrytu jest zredukowana. Podwyższona wartość hematokrytu Przy ekstremalnym odwodnieniu, jak również przy podwyższonej produkcji czerwonych ciałek krwi (poliglobulii) rośnie udział stałych składników w krwi. W ten sposób traci ona lepkość (wiskozę) i docho- dzi do dodatkowego obciążenia serca i uboższego ukrwienia tkanek. Wpływ na poziomie emocjonalnym hematokrytu Lepkość krwi odpowiada przepływowi myśli. Mogą być lekkie i szybkie (zredukowana wartość) albo powolne i ociężałe (pod- wyższona wartość). Bieg myśli może też być przeniesiony na przemianę materii, która również przebiega lekko albo ociężale i powoli. 29 MCV – wskaźnik średniej objętości erytrocytów Wartości referencyjne Mężczyźni Kobiety 78 – 94 fl 78 – 94 fl MCV (mean cel vollum) daje informacje na temat średniej wiel- kości czerwonych krwinek. Sama wartość MCV nie daje jednak żadnych dokładnych wskazówek na temat możliwej choroby. Dopiero w połączeniu z dalszymi wynikami badań krwi możliwa jest dokładna diagnoza. MCV jest obliczone przez podzielenie ogólnej liczby komórek w krwi przez liczbę czerwonych krwinek. Obniżony MCV Erytrocyty o niskim MCV określa się jako mikrocyty (małe komór- ki). Wskazują one na niedobór żelaza, miedzi albo witaminy B6. Podwyższony MCV Erytrocyty z podwyższonym MCV są określane jako makrocyty (duże komórki). Najczęstszymi przyczynami tego stanu jest niedo- bór kwasu foliowego albo witaminy B12. Duże erytrocyty wystę- pują też jednak przy niedoczynności tarczycy i chorobach wątroby. Wpływ na poziomie emocjonalnym MCV Jeśli czerwone krwinki są małe, może wynikać to z tego, że czło- wiek w swoim codziennym życiu również się „umniejsza”. Nie żyje zgodnie ze swoim prawdziwym wewnętrznym potencjałem. Ma w sobie wiele możliwości, które nie rozkwitły jeszcze na zewnątrz. Istnieje tu paralela do woreczka żółciowego i tarczycy, których nie- właściwe funkcjonowanie pozwala na podobne interpretacje. Jeśli człowiek nie żyje zgodnie ze swoją prawdziwą tożsamo- ścią, może to prowadzić do uzależnień albo depresji. Brakuje mu wewnętrznej siły, by rozwijać swoje ja. Niedobory witaminy B6 i miedzi są wyraźnymi oznakami braku energii do przemiany 30 Co mówi Twoja krew Morfologia krwi i zmiany. W ramach osobistej zmiany niedobór działa jak blo- kada. W każdym razie cielesne przyczyny powinny być zawsze wyjaśnione, a brakujące substancje uzupełnione. Jeśli czerwone ciałka krwi są za duże, wynika to z niedostateczne- go podziału komórek i przez to zmniejszonej regeneracji komórek. Analogiczny stan odnajdziemy na poziomie duchowo-umysłowym. Siła praktycznego zastosowania pomysłów jest zredukowana. Lu- dzie, którzy tego doświadczają, ustają w swoim rozwoju. Często używają zwrotu „gdyby można było”, nie działając konkretnie. Zawsze zaskakujące w mojej praktyce były reakcje pacjentów na podawanie witaminy B12. Udawało im się lepiej osiągać samo- dzielnie wybrane cele. Czuli znowu w sobie energię, coś osiągali, odnawiali, mogli wziąć sprawy w swoje ręce. MCH – wskaźnik średniej masy hemoglobiny w krwince czerwonej Wartości referencyjne Mężczyźni Kobiety 28 – 34 pg 28 – 34 pg Średnia masa hemoglobiny w krwince czerwonej (MCH) jest średnim stężeniem hemoglobiny w każdej pojedynczej czer- wonej krwince. Jest obliczana jako stosunek hemoglobiny do hematokrytów. Obniżony MCH Za niska wartość MCH jest określana jako anemia hipochro- miczna, może wskazywać na niedobór miedzi, żelaza albo wita- miny B6 we krwi. Podwyższony MCH Za wysoka wartość MCH, nazywana też anemią hiperchromicz- ną, wskazuje na niedobór kwasu foliowego albo witaminy B12. 31 Wpływ na poziomie emocjonalnym MCH Podwyższony albo obniżony wskaźnik MCH wskazuje zawsze na niedobory. Brakuje pełni życia, przyjemności i radości. Przyj- rzyjmy się roślinom, które zawsze znajdą glebę, żeby ich kwie- cie mogło się rozwinąć w pełni przepychu. Człowiek z wartością MCH odbiegającą od normy nie znajduje się w swoim „harmo- nijnym środku”. Nie żyje tu i teraz. MCHC – średnie stężenie hemoglobiny w erytrocytach Wartości referencyjne Mężczyźni 32 – 37 g/dl Kobiety 32 – 37 g/dl MCHC wskazuje średnie stężenie hemoglobiny w czerwo- nych krwinkach. Liczy się go, dzieląc zawartość hemoglo- biny przez hematokryty. Ta wartość w ogólnej diagnostyce jest jednak zbędna. W niektórych rzadkich formach anemii jej pomiar może być włączony do diagnozy różnicowej, na przykład w ciężkich odmianach talasemii (niedokrwistości tarczowatokrwinkowej). Leukocyty – białe ciałka krwi Wartości referencyjne Dorośli Dzieci w wieku szkolnym Małe dzieci Noworodki 3,9 – 10,0/nl 5,0 – 15,0/nl 6,0 – 17,7/nl 9,0 – 30,0/nl Leukocyty są jądrzastymi komórkami w ludzkiej krwi. Są bez- barwne i dlatego są nazywane białymi ciałkami krwi. Są „po- licjantami” naszego ciała, dbają o obronę przed zarazkami chorobotwórczymi jak bakterie i wirusy. Liczba białych krwinek 32 Co mówi Twoja krew Morfologia krwi zwiększa się także w przypadku reakcji alergicznych, zatruć, in- fekcji pasożytniczych i chorób autoimmunologicznych. Tworzenie się i podział leukocytów Leukocyty tworzą się w czerwonym szpiku kostnym jako tak zwane komórki prekursorowe albo macierzyste. Zależnie od za- dania i funkcji różnicują się w końcu na różne komórki. • Granulocyty albo neutrofile • Limfocyty • Granulocyty eozynofilowe • Granulocyty bazofilowe • Monocyty 50 – 70 proc. 25 – 40 proc. 1 – 5 proc. 0 – 3 proc. 2 – 8 proc. Za niski poziom leukocytów (leukopenia) Przy osłabionej obronie organizmu albo zaczynającej się in- fekcji wirusowej lub bakteryjnej obniża się liczba leukocytów. Inne możliwe przyczyny to nadczynność śledziony, radiote- rapia nowotworów albo zakażenia grzybicze i pasożytnicze. Medykamenty, jak na przykład psychofarmaceutyki, środ- ki przeciwbólowe i leki na tarczycę, również redukują liczbę leukocytów. Według mojego doświadczenia niski poziom leukocytów idzie też w parze z obciążeniami jelit. Ujawnia się to często w połącze- niu z niedoborem witaminy B12. W ramach chemio- i radioterapii należy uważać, by liczba le- ukocytów nie spadła poniżej 3,0 /nl. W takim przypadku terapia musi zostać odstawiona na jakiś czas. Zbyt wysoki poziom leukocytów (leukocytoza) W walce z zarazkami chorobotwórczymi, komórkami nowotwo- rowymi albo truciznami pomnaża się aktywność i liczba leuko- cytów. Stres również może prowadzić do wzrostu liczby białych krwinek. W tym przypadku nie ma jednak żadnych oznak dal- 33 szych chorób i podwyższonego poziomu białka C – reaktywnego (CRP) we krwi. Jeśli zwiększona jest liczba wszystkich składników krwi (ery- trocytów, trombocytów i leukocytów), mamy do czynienia z za- burzeniem tworzenia się krwi w szpiku kostnym. Powinny wtedy zostać przeprowadzone dalsze badania, które mogą prowadzić do odkrycia np. zatrucia ołowiem albo srebrem. Wpływ na poziomie emocjonalnym leukocytów Patrząc analogicznie, przy obniżonej liczbie leukocytów na po- ziomie duchowo-umysłowym występuje zmniejszona zdolność do obrony przed zewnętrznymi wpływami. Ludziom, których to dotyczy, brakuje wewnętrznej stabilności i niezależności. Jeśli porównamy podwyższoną liczbę leukocytów z pod- wyższoną gotowością do obrony, analogicznie na poziomie du- chowo-umysłowym również powstaje wzmożona obrona, na przykład zwiększona skłonność do zachowań agresywnych. Jest to z pewnością sensowne w walce z truciznami i zarazkami, ale nie wtedy, gdy brakuje przeciwnika. Agresja może zostać roz- ładowana w formie złości na zewnątrz albo skierować się prze- ciw ciału. Następstwem są albo zastoje w woreczku żółciowym z podwyższonymi wartościami w krwi (podwyższony iloraz że- laza i miedzi), albo choroby autoimmunologiczne (np. zapalenie tarczycy Hashimoto). Granulocyty albo neutrofile Wartości referencyjne Razem 1830 – 7250/μl Udział 50 – 70 proc. Granulocyty albo neutrofile (dokładne określenie: granulocyty obojętnochłonne, ich cechą charakterystyczną jest segmento- wane jądro) tworzą główną grupę białych ciałek krwi. Służą do 34 Co mówi Twoja krew Morfologia krwi obrony przed niespecyficznymi zarazkami chorobotwórczymi. W walce z zarazkami wędrują z krwi do tkanek. Podwyższony albo obniżony poziom jest wywołany przez takie same przyczy- ny, jakie zostały opisane w przypadku leukocytów. Limfocyty Wartości referencyjne Razem 1500 – 4000/μl Udział 25 – 40 proc. Limfocyty są najskuteczniejszą bronią naszego układu immuno- logicznego. Rozpoznają wszelkie obce substancje, wirusy i bak- terie w naszym ciele. Stale się uczą, aby nas chronić. Są dwa rodzaje limfocytów: Limfocyty B są odpowiedzialne za standardową i specyficzną obronę przed zarazkami chorobotwórczymi. W tym celu tworzą immunoglobuliny, tak zwane przeciwciała (IgA, IgG, IgM, IgE). Limfocyty T mają inną metodę obrony. Stale kontrolują skład błon komórkowych. W przypadku zmian chorobowych na ich powierzchni niszczą własne komórki ciała. Podwyższona liczba limfocytów Jeśli liczba limfocytów jest podwyższona, wskazuje to na stan ostrej infekcji, przede wszystkim wirusowej. Ten przebiegający w ciele proces zachodzi tylko wtedy, gdy jednocześnie zredukowana jest ak- tywność nadnerczy. Stres i żywienie się zbyt dużą ilością węglowo- danów sprzyjają osłabieniu nadnerczy i przez to również infekcjom. Obniżona liczba limfocytów Do obniżenia poziomu limfocytów dochodzi w silnych sytuacjach stresowych (przy jeszcze sprawnych nadnerczach), w ramach te- 35 rapii kortyzonem albo przy stosowaniu środków immunosupre- sywnych (leków obniżających obronę immunologiczną). Z punktu widzenia medycyny naturalnej obniżona liczba lim- focytów odpowiada obciążeniu substancji międzykomórkowej (macierzy) truciznami, które nie mogły jeszcze zostać wydalone. Odkładające się trucizny są pożywką dla chorób. Do oczyszcze- nia organizmu nadają się tradycyjne metody wyprowadzania tru- cizn, jak na przykład stawanie baniek, indywidualnie dobrana dieta zasadowa, płukanie jelit albo roślinne środki pobudzające wątrobę i nerki. Endogennym instrumentem służącym odtruciu macierzy jest gorączka. Dziś niestety jest zbijana o wiele za szyb- ko i odbiera się przez to ciału szansę na odtrucie. Zmniejszona liczba limfocytów wskazuje też na zaburzenia śledziony. Ten organ należy do domeny Saturna i procesu oło- wiowego. Później zajmę się jeszcze szczegółowo tymi aspektami. Te procesy wiążą się z silnym ograniczeniem i zbyt słabą odnową. U starszych ludzi rozpoznamy ich skutki w typowych zmianach sklerotycznych w ciele. Arterioskleroza, artroza, osteoporoza, de- mencja i upór są skutkami zbyt silnego procesu ołowiowego. Wpływ na poziomie emocjonalnym: stosunek granulocytów do limfocytów W większości wyników laboratoryjnych liczba granulocytów przeważa w stosunku do limfocytów. Niespecyficzna obrona jest więc silniej ukształtowana niż specyficzna. Spójrzmy na ten stan ciała. Analogicznie na poziomie duchowo-umysłowym odpowia- da on aktualnej niejasnej sytuacji życiowej. Aby znowu zyskać siłę i jasność poznania, w medycynie naturalnej sięga się po tak zwane substancje przynoszące światło jak kwarc, krzem albo ro- śliny o żółtych kwiatach (np. dziurawiec albo nawłoć). Za silnie działający proces ołowiowy możemy leczyć Plumbum metalli- cum prep. D20 albo Argentum metallicum prep. D6 (działają przeciwnie do ołowiu). 36 Co mówi Twoja krew
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Co mówi Twoja krew. Holistyczne spojrzenie na wyniki badań laboratoryjnych
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: