Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00094 004938 18973230 na godz. na dobę w sumie
Coaching i mentoring biznesowy dla bystrzaków. Wydanie II - książka
Coaching i mentoring biznesowy dla bystrzaków. Wydanie II - książka
Autor: , Liczba stron: 416
Wydawca: Septem Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-5907-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> praktyczna edukacja, samodoskonalenie, motywacja
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

W prostocie tkwi siła

Podnieś morale i popraw wyniki finansowe

Każda generacja - czy to powojenne pokolenie wyżu demograficznego, pokolenie X, czy milenialsi - przynosi na świat liderów. Z każdą nową generacją zmienia się też środowisko pracy. Ten zaktualizowany przewodnik po coachingu prezentuje kluczowe koncepcje z branży oraz oferuje całe bogactwo narzędzi i technik, a także przydatne materiały wideo, dzięki którym zmienisz nie tylko siebie, ale i swój zespół. Liczne wskazówki dotyczące najważniejszych koncepcji z zakresu coachingu podpowiedzą coachom biznesowym, jak również innym osobom ze świata biznesu, jak znacząco poprawić osiągane wyniki.

W książce:

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Business Coaching Mentoring For Dummies®, 2nd Edition Tłumaczenie: Joanna Wójtowicz ISBN: 978-83-283-5907-9 Original English language edition Copyright © 2017 by John Wiley Sons, Inc., Hoboken, New Jersey All rights reserved including the right of reproduction in whole in part in any form. This translation published by arrangement with John Wiley Sons, Inc. Oryginalne angielskie wydanie © 2017 by John Wiley Sons, Inc., Hoboken, New Jersey Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z John Wiley Sons, Inc. Translation copyright © 2020 by Helion S.A. Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, Dummies.com, Making Everything Easier and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States and/or other countries. Used by permission. All other trademarks are the property of their respective owners. Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, Dummies.com, Making Everything Easier i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji. Wszystkie pozostałe znaki handlowe są własnością ich właścicieli. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/coamb2 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Helion SA ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl WWW: http://dlabystrzakow.pl Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści O autorach .......................................................................................15 Podziękowania od autorów ...........................................................17 Wstęp ...............................................................................................19 CZĘŚĆ I: PIERWSZE KROKI W COACHINGU I MENTORINGU BIZNESOWYM ..................................................23 ROZDZIAŁ 1: Poruszanie się w świecie coachingu i mentoringu ......25 Korzyści biznesowe płynące z coachingu i mentoringu .......................................26 Coaching i mentoring — definicje ..........................................................................27 Coaching to sztuka współtworzenia .................................................................27 Mentoring jako sztuka udzielania mądrych rad .............................................29 Coaching i mentoring a terapia ........................................................................29 Coaching biznesowy a inne typy coachingu ..........................................................32 Coaching biznesowy wymaga wiedzy biznesowej ..........................................33 Coachowanie liderów, by zmieniali świat ........................................................35 Przygotuj się do wspierania innych w kontekście biznesowym .........................36 Wybór coacha lub mentora ...............................................................................38 Jak zostać coachem lub mentorem biznesowym? ..........................................39 Po drugiej stronie .....................................................................................................40 Zrozumieć wymagania zawodowe .........................................................................41 ROZDZIAŁ 2: Coaching i mentoring — dlaczego warto ......................45 Wcielanie się w rolę nauczyciela .............................................................................46 Spojrzenie z zewnątrz — wartość w biznesie .......................................................46 Punkt widzenia coacha ma znaczenie ..............................................................47 Jak perspektywa przekłada się na zmianę .......................................................47 Zrozumieć teorię poziomów interpretacji .......................................................48 Niech klientowi zapali się lampka .....................................................................50 Spis treści 5 Poleć książkęKup książkę Pokaż klientowi, że inwestycja się opłaca ..............................................................51 Sprzedawanie korzyści .......................................................................................52 Analiza kosztów i korzyści ..................................................................................54 Zmierz i przełóż na zyski ....................................................................................55 Mierzenie korzyści niewidocznych dla klienta .................................................56 Inwestuj teraz, zyskaj później ............................................................................57 Elastyczne wykorzystanie budżetu .........................................................................59 Szkolenie liderów z umiejętności coachingowych i mentoringowych wartością dodaną .................................................................60 ROZDZIAŁ 3: Rozwój umiejętności i wiedzy coachingowej i mentorskiej ....................................................................63 Co różni coaching od mentoringu ..........................................................................64 Kompetencje coachingowe ...............................................................................65 Nastawienie mentorskie ....................................................................................65 Kompetencje coachingowe i mentorskie ..............................................................66 Obecność na sesji ...............................................................................................66 Aktywne słuchanie ..............................................................................................67 Dlaczego coaching rzadko dotyczy pierwszej podniesionej kwestii .............68 Twoje zadanie domowe: zdobycie wiedzy biznesowej ..................................69 Nadawanie sesji struktury .......................................................................................70 Wprowadź się we właściwy nastrój ..................................................................70 Kontrakt: relacja oparta na jasnych zasadach ................................................70 Sesja kontraktowa ..............................................................................................72 Zadbaj o odpowiednie otoczenie .....................................................................72 Znaj swoje ograniczenia .....................................................................................73 Korzystanie z modeli w coachingu i mentoringu ..................................................74 Model CLEAR .......................................................................................................76 Model skoncentrowany na szukaniu rozwiązań .............................................79 Model dla mentorów ..........................................................................................79 Osiąganie elastyczności w korzystaniu z modeli i narzędzi ...........................82 Praca w szczególnych warunkach ..........................................................................82 Coaching i mentoring przez telefon, w internecie lub e-mailowo ................83 Praca w środowisku między- i wielokulturowym ............................................85 ROZDZIAŁ 4: Ocena potrzeb klienta przed rozpoczęciem coachingu ......................................87 Tworzenie programów coachingowych i mentoringowych na potrzeby organizacji ........................................................88 Zrozumieć, czego chce i czego potrzebuje organizacja .................................89 Zarządzanie talentami i planowanie sukcesji ..................................................94 Wspieranie coachów i mentorów .....................................................................95 6 Coaching i mentoring biznesowy dla bystrzaków Poleć książkęKup książkę Coaching dla aspirujących i nowo upieczonych przedsiębiorców .....................96 Pokazać nowym przedsiębiorcom wartość coachingu ..................................96 Obszary, którym warto się przyjrzeć ................................................................98 Doradzanie specowi od wszystkiego i mistrzowi w swoim fachu ...............100 Firma rodzinna — misja: przetrwać i rozkwitnąć ...............................................101 Odkryj, w jakich obszarach Twoje wsparcie będzie najbardziej pomocne ........................................................................101 Transformowanie dziedzictwa ........................................................................102 Biznes tylko profesjonalnie .............................................................................103 Rozwój „intraprzedsiębiorców” w ramach organizacji .......................................104 Tworzenie przestrzeni dla innowacji ..............................................................105 Wcielanie pomysłów w życie ...........................................................................106 Współpraca z firmami społecznymi .....................................................................107 Rodzaje i warianty ............................................................................................107 Określenie wyzwań stających przed firmami społecznymi .............................108 CZĘŚĆ II: MYŚLEĆ JAK LIDER BIZNESU ....................................111 ROZDZIAŁ 5: Zapanować nad światem myśli i emocji .....................113 Zrozumieć, jak myślą ludzie ..................................................................................114 To nasze myśli nas definiują ...........................................................................115 Ćwicząc, stwarzamy siebie ...............................................................................116 Wybieranie najlepszego z możliwych stanów .....................................................117 Nie przegap następstw negatywnych emocji ................................................117 Model stan-zachowanie ...................................................................................119 Cztery wzorce zachowania gwarantujące przetrwanie ................................120 Naucz się oddychać ..........................................................................................122 Przygnębiony? Nie patrz w prawo na dół ......................................................123 Jeśli sprawy nie idą po Twojej myśli, spójrz w górę ......................................125 Zmiana dialogu wewnętrznego ............................................................................126 Nie chodzi o to, co mówisz, tylko jak to robisz ..............................................127 Spraw, by absurdy brzmiały śmiesznie ..........................................................128 Warto być milszym i bardziej życzliwym ........................................................130 Tworzenie znaczących obrazów umysłowych .......................................................131 Nabieranie dystansu do sytuacji .....................................................................132 Koncentracja na właściwym celu ....................................................................134 Zmiana świata wewnętrznego z użyciem zewnętrznych środków ...................136 Kiedy potrzebna jest terapia ...........................................................................136 Uważność, medytacja i metody tajemne w biznesie ....................................137 Spis treści 7 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 6: Poradnik lidera: dlaczego „moja racja jest racja najmojsza” nie jest dobrym mottem ...........................141 Brak elastyczności wykańcza ................................................................................143 Innowacyjne podejście do procesów i produktów wymaga elastycznego przywództwa .....................................143 Studzenie lub podgrzewanie ambicji na podstawie oceny akceptowanego poziomu ryzyka ......................................................145 Nie bój się poprosić o pomoc, gdy sytuacja Cię przerasta ................................148 Dopasowanie sposobu myślenia do problemu ......................................................151 Myśleć intencjonalnie .......................................................................................151 Ćwiczenia z myślenia ........................................................................................153 W poszukiwaniu pewności, podczas gdy wieloznaczność ma tyle do zaoferowania ............................154 Przyjmowanie innych punktów widzenia ............................................................154 Style przywództwa ............................................................................................155 Korzystanie z darów przywództwa .................................................................157 ROZDZIAŁ 7: Coaching martwego pola ..............................................161 Nadawanie ram rozmowie coachingowej ...........................................................162 Przełamywanie powszechnych barier .................................................................163 Zwiększanie chęci do nauki .............................................................................163 Wychodzenie poza strefę komfortu ...............................................................165 Odkrywanie wrogów uczenia się ....................................................................167 Rozprawianie się z rolami i obrazami wywołującymi ślepotę ...........................169 Zmienianie stanu ego .......................................................................................169 Uziemić ekscentryków .....................................................................................171 Dystansowanie empatii ...................................................................................173 Przestań dramatyzować, a wszystko stanie się jaśniejsze ................................174 Wykraczanie poza myślenie reaktywne .........................................................176 Rezygnacja z pełnych dramatyzmu ról ..........................................................177 Rozprawienie się z wyuczoną bezradnością ..................................................178 Odnajdowanie znaczenia lęku ........................................................................180 Rzucanie światła na niespójność ..........................................................................182 CZĘŚĆ III: COACHING I MENTORING KIERUJE BIZNES NA WŁAŚCIWE TORY ................................................................185 ROZDZIAŁ 8: Sugestywne opowieści w biznesie ...............................187 Wartość opowieści biznesowej .............................................................................188 Jak firmy przekazują swoją historię ................................................................188 Jaką historię opowiada firma ..........................................................................190 Odbiorcy opowieści ..........................................................................................191 8 Coaching i mentoring biznesowy dla bystrzaków Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 9: Tworzenie podwalin opowieści ............................................................................193 Ćwiczenie rozpoznawcze .................................................................................193 Znaleźć „właściwy sposób” opowiadania .......................................................195 Oddzielanie faktów od opinii ................................................................................198 Myślenie mapami .............................................................................................200 Stawianie celnych pytań ..................................................................................201 Wyplenienie pominięć, zniekształceń i uogólnień ........................................203 Zabaw się w detektywa, by oddzielić opinie od faktów ...............................206 Opowieść biznesowa jako odpowiedź na informację zwrotną .........................209 Jak pomóc klientowi obiektywnie ocenić swoją firmę? .......................................................211 Fundamenty biznesu — test wytrzymałości .......................................................212 Myślenie strategiczne w praktyce ........................................................................212 Upraszczanie skomplikowanego ..........................................................................215 (Nie)szablonowy obchód .................................................................................215 Patrzenie przez bezbarwne okulary ...............................................................216 Gdzie zaczyna się i kończy dobry mentoring ......................................................221 Budowanie zaufania i uczciwa ocena — magia informacji zwrotnej ...............221 Naucz klientów przyjmować informację zwrotną .........................................222 Robienie użytku z opinii ...................................................................................222 Uczenie się od ludzi sukcesu ...............................................................................223 Mentoring w małych organizacjach .....................................................................223 ROZDZIAŁ 10: Określić wizję, misję i wartości ...................................227 Dopasowanie ja – firma .........................................................................................227 Odkryj to, co naprawdę ważne .............................................................................228 Jak i dlaczego — określ swój biznes ...............................................................228 Nie pozwól, by przeszłość trzymała Cię w miejscu .......................................230 Sprawdź swoje umiejscowienie kontroli ........................................................230 Określ jasno, co cenisz i czego chcesz ............................................................232 Pomóż firmie działać na bazie wartości ..............................................................235 Pomaganie liderom biznesowym w określeniu swoich wartości ...............236 Formułowanie deklaracji wartości ..................................................................238 Opracowywanie inspirującej wizji z pomocą modelu poziomów logicznych .........................................................240 Określenie sześciu poziomów .........................................................................240 Korzystanie z modelu poziomów logicznych .................................................242 Zwrotne programowanie przyszłości .............................................................243 Przekazywanie wizji ................................................................................................245 Przykłady misji i wizji ..............................................................................................246 Spis treści 9 Poleć książkęKup książkę Międzynarodowa Federacja Towarzystw Czerwonego Krzyża .................246 Fusion Optix ......................................................................................................246 JPMorgan Chase Co. .....................................................................................246 ROZDZIAŁ 11: Przekształcanie wizji w wykonalne plany ...................249 Tworzenie planu dopasowanego do celu ............................................................250 Odpowiednie podejście do planowania ........................................................251 Badanie możliwości ..........................................................................................253 Odkryj, co może zniweczyć Twój plan ............................................................258 Zadbaj o szczere zaangażowanie i poparcie .................................................262 Znaleźć najlepszy moment ..............................................................................262 Przygotowanie zaplecza ........................................................................................264 Pakowanie bagażu na drogę ...........................................................................264 Znać drogę i zmierzać we właściwym kierunku ............................................267 Wyznacz czas na odpoczynek i ładowanie baterii ........................................268 Realizacja i weryfikacja planu ...............................................................................269 Zbieranie i przekazywanie dalej informacji zwrotnych ................................269 Weryfikacja, czy wszystko idzie zgodnie z planem .......................................269 Wiedz, kiedy zrezygnować ...............................................................................270 Docenić dobrze wykonaną pracę ...................................................................271 ROZDZIAŁ 12: Mentoring w służbie osobistego sukcesu i inspirującego przywództwa ........................................273 Być doskonałym mentorem liderów ....................................................................274 Rozwiewanie złudzeń dotyczących sukcesu ........................................................275 Sukces i kultura .................................................................................................276 Sukces nie jest celem .......................................................................................277 Odkrywanie prawdziwej natury sukcesu .............................................................278 Omijanie pułapek powinności w drodze do sukcesu .........................................280 Dlaczego ograniczające przekonania mają znaczenie w mentoringu? ......281 Znalezienie strategii weryfikowania i unieszkodliwiania ograniczających przekonań ........................................283 Określenie charakterystyk wielkich liderów ........................................................286 Wyglądać i działać jak lider ..............................................................................287 Dopasuj swój styl, by zyskać zwolenników ....................................................288 Pozwól innym przewodzić, a sam podążaj ..........................................................291 Wspomaganie przywództwa międzypokoleniowego ...................................291 Mentoring dla milenialsów ..............................................................................292 10 Coaching i mentoring biznesowy dla bystrzaków Poleć książkęKup książkę CZĘŚĆ IV: TWORZENIE PRZY WSPARCIU COACHA TOŻSAMOŚCI BIZNESOWEJ SKAZANEJ NA SUKCES ................295 ROZDZIAŁ 13: Tworzenie własnej marki ..............................................297 Witaj w świecie marki osobistej ............................................................................297 Co oznacza dobrze działająca marka ...................................................................299 Cel fundamentem marki .......................................................................................301 Określ swój cel ..................................................................................................301 Wierność wartościom bez uszczerbku dla firmy ..........................................303 Patrzenie w lustro samokrytyki ............................................................................306 Pielęgnowanie tego, co stanowi o doskonałości marki ................................307 Wkraczanie w nową, lepszą wersję siebie .....................................................308 Zadbaj o formę i treść ............................................................................................309 Rozpoznaj, gdy wkrada się niespójność ..............................................................309 Doceń to, co masz do zaoferowania ....................................................................310 Ustal swoją wartość ..........................................................................................312 Sześciostopniowy model .................................................................................312 Znajdź miejsce dla swojej marki .....................................................................313 Wyreguluj swój finansowy termostat .............................................................314 Promowanie siebie z bezwstydną pokorą ...........................................................316 Wzbudzaj radość swoim przyjściem, a nie wyjściem .........................................317 Zostawianie po sobie śladu ...................................................................................318 ROZDZIAŁ 14: Rozwijanie relacji na wszystkich poziomach ..............321 Nawiązać dobrą więź z samym sobą ...................................................................321 Określanie punktu wyjścia ....................................................................................322 Krok 1. Tworzenie osobistej mapy .................................................................322 Krok 2. Określanie wzlotów i upadków ..........................................................323 Krok 3. Odkrywanie pożądanej poprawy .......................................................324 Praca nad sobą .......................................................................................................325 Być autentycznym ............................................................................................325 Zostawać w grze ...............................................................................................326 Zadbaj o pierwsze wrażenie i bądź wybredny ..............................................326 Utrzymywanie relacji z klientami ..........................................................................328 Sprawdź zaangażowanie i chęci ......................................................................329 Weryfikacja zaangażowania w cele — studium przypadku .........................330 Zarządzanie relacjami z interesariuszami i sponsorami ...................................333 Zarządzanie relacjami z interesariuszami .....................................................333 Komunikacja trójstronna .................................................................................335 Sponsorowanie interwencji coachingowej ....................................................336 Spis treści 11 Poleć książkęKup książkę Synergiczna współpraca ........................................................................................337 Synergia i przedsiębiorczość seryjna .............................................................337 Mądrość i wartość ............................................................................................338 Networking — karma wraca .................................................................................339 Budowanie i odzyskiwanie utraconego zaufania ...............................................342 Budowanie zaufania na poziomie organizacji ...............................................342 Rozwiązywanie konfliktów i unikanie wzajemnego zniszczenia .................344 Miej odwagę odpuścić ...........................................................................................346 ROZDZIAŁ 15: Ucz firmy, jak wzbudzać zaangażowanie, przekazywać informacje i wywierać wpływ ...............347 Znaczenie skutecznej komunikacji .......................................................................348 Komunikacja szybsza niż świadome myśli ..........................................................349 Zrozumieć, dlaczego ludzie mówią „tak” .............................................................351 Jeśli chcesz wywierać wpływ, cały wysiłek jest po Twojej stronie ....................352 Odnajdowanie się w kontekście światopoglądowym ........................................353 Etyczne, a zarazem skuteczne wywieranie wpływu i perswazja .......................355 Aby wpływać, trzeba dwojga .................................................................................356 Zwracanie uwagi ...............................................................................................357 Aktywne słuchanie ............................................................................................358 Nawiązywanie porozumienia ..........................................................................359 Dobór słów, który może, powinien, mógłby coś zmienić .............................365 Jeśli komunikacja jest nieskuteczna, zmień ją .........................................................367 CZĘŚĆ V: DEKALOGI ..................................................................373 ROZDZIAŁ 16: Zasoby internetowe, które poprawią skuteczność coachingu i mentoringu ........375 Steve Crabb .............................................................................................................376 Listy lektur biznesowych .......................................................................................376 iTunes U ...................................................................................................................377 YouTube ..................................................................................................................377 Podcasty ..................................................................................................................378 Blogi .........................................................................................................................379 Przemowy TED ........................................................................................................379 Twitter ......................................................................................................................380 Facebook .................................................................................................................381 Nagrania wideo nawiązujące do książki ..............................................................381 12 Coaching i mentoring biznesowy dla bystrzaków Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 17: Dziesięć wskazówek dla liderów prowadzących coaching i mentoring w swojej firmie .........................383 Rozwijaj uzdolnienia swoich pracowników .........................................................384 Motywuj, zamiast dyrygować ................................................................................385 Nazwij byka, zanim weźmiesz go za rogi .............................................................386 Ucz się zadawać pytania ........................................................................................387 Mów konkretnie i pilnuj języka .............................................................................388 Czasem warto zwolnić lub zamilknąć ..................................................................389 Chcesz zmieniać świat? Doceń różnorodność ....................................................390 Optymalne warunki do coachingu na odległość ................................................391 Wspieranie pracowników w okresie zmian .........................................................392 Doucz się .................................................................................................................394 ROZDZIAŁ 18: Dziesięć wskazówek dla liderów szukających coacha biznesowego ................................397 Określ punkt docelowy ..........................................................................................398 Bądź gotów przyznać się do błędu .......................................................................398 Szukaj odmiennych perspektyw ...........................................................................399 Dobrze się przygotuj ..............................................................................................399 Przedkładaj zawartość nad opakowanie .............................................................400 Znajdź kogoś, kto pasuje do Twojej firmy ...........................................................400 Zaangażuj pracowników ........................................................................................401 Unikaj coachingu uniwersalnego .........................................................................401 Zarządzaj swoimi oczekiwaniami .........................................................................402 Dopnij wszystko na ostatni guzik .........................................................................402 ROZDZIAŁ 19: Dziesięć pytań, dzięki którym firma utrzyma właściwy kurs .................................................403 Co byśmy stworzyli, gdyby nie istniały żadne ograniczenia? ............................405 Dlaczego to robimy? ..............................................................................................405 Co zrobiłby Richard Branson? ...............................................................................406 Jak można zrobić to lepiej? ....................................................................................406 Czy nadal jesteśmy właściwymi osobami na właściwym miejscu? ...................407 Czy jesteśmy pochłonięci ilością obowiązków? .................................................408 Co i jak możemy zoptymalizować lub usprawnić? .............................................408 Czy zmierzamy w dobrym kierunku? ...................................................................409 Czego musimy zaprzestać? ...................................................................................410 Czy wszyscy gramy do tej samej bramki? ............................................................410 Skorowidz .......................................................................411 Spis treści 13 Poleć książkęKup książkę 14 Coaching i mentoring biznesowy dla bystrzaków Poleć książkęKup książkę W TYM ROZDZIALE:  powody, dla których firmy potrzebują coachów i mentorów,  różnice między coachingiem a mentoringiem,  jak rozwijać się jako coach lub mentor biznesowy,  spojrzenie na wymagania zawodowe. Rozdział 1 Poruszanie się w świecie coachingu i mentoringu B iznes to przede wszystkim ludzie — organizacje są złożonymi systemami, a biznes i ludzie wzajemnie od siebie zależą. Musimy działać szybko, żeby osiągać zamierzone wyniki w wydajny sposób. Nasza cyfrowa rzeczywi- stość zapewnia komunikację w czasie rzeczywistym przez całą dobę. Odbija się to na zdolności biznesmenów do myślenia i analizy. My, ludzie, potrzebujemy czasu, by wszystko przemyśleć. Jeśli go zabraknie, podejmujemy błędne decyzje, nasza efektywność spada i stajemy się kiepskimi menedżerami. Tracimy również rozeznanie, co jest dla nas istotne w życiu prywatnym. Nasza komunikacja ze znajomymi, rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami zaczyna przypominać „szybkie randki” — zajmuje tylko tyle czasu, ile potrzeba, by wyłuskać infor- macje niezbędne do podjęcia decyzji „na tak” lub „na nie”. Na dłuższą metę po prostu nie da się dostosować naszych związków z innymi do tempa, w jakim otrzy- mujemy dane i w jakim oczekuje się od nas reakcji. Jesteśmy gatunkiem społecz- nym — związki nas motywują i dają moc twórczą, to dzięki nim nasze osią- gnięcia zyskują uznanie nas samych i innych osób. ROZDZIAŁ 1 Poruszanie się w świecie coachingu i mentoringu 25 Poleć książkęKup książkę Idee coachingu i mentoringu, które pojawiły się na horyzoncie pod koniec ubie- głego stulecia, w XXI wieku okazały się iście proroczym darem niebios. Ich zna- czenie jest dobrze udokumentowane — badania wykazały związek pomiędzy nimi a wskaźnikiem rentowności (ROI), zaangażowaniem, motywacją i innowacyjno- ścią. Dla wielu firm, które od lat korzystają z tego typu usług, stały się one nie- odłącznym elementem strategii rozwoju talentów, pomagającym stawić czoła recesji. Na szczycie człowiek zazwyczaj czuje się samotny, a gdy presja otoczenia rośnie, potrzebuje kogoś, kto pomoże mu spojrzeć na rzeczy jasno i z właściwej perspektywy. I tu właśnie wkracza coach lub mentor. W tym rozdziale poznasz niektóre zasady profesjonalnego coachingu. Przedstawi- my role, jakie wiążą się z coachingiem i mentoringiem w organizacjach, a także wyjaśnimy różnice pomiędzy nimi a innymi zawodami pomocowymi. Korzyści biznesowe płynące z coachingu i mentoringu Na podstawie przeglądu, który objął 106 badań poświęconych mentoringowi w organizacjach, profesor Christina Underhill stwierdziła istotne statystycznie róż- nice w poziomie zaangażowania, satysfakcji zawodowej, poczucia własnej wartości, stresu związanego z pracą, jak również w postrzeganiu możliwości promocji i rozwoju kariery pomiędzy osobami, które na swojej ścieżce zawodowej korzy- stały z nieformalnego mentoringu, a takimi, które tego nie robiły. Mentoring jest tu rozumiany jako stałe udzielanie wsparcia w zakresie rozwoju kariery przez bar- dziej doświadczonego kolegę po fachu. W podobnym badaniu przeprowadzonym w 2011 roku przez Institute of Leadership Management1 zapytano przedstawicieli 200 organizacji, dlaczego korzystają z coachingu. Oto co odpowiedzieli:  aby wspomagać swój rozwój osobisty (53 ),  aby pracować nad wydajnością w konkretnym obszarze (26 ),  w ramach szerszego programu rozwoju liderów (21 ),  aby wspomagać rozwój kadry menedżerskiej wyższego szczebla (19 ),  aby umożliwić awans w ramach organizacji (12 ),  aby ułatwić realizację konkretnych celów organizacji (12 ), 1 Institute of Leadership Management (pol. Instytut Przywództwa i Zarządzania) — międzynarodowa organizacja skupiająca liderów i menedżerów z całego świata, której misją jest propagowanie idei wielkiego przywództwa — przyp. tłum. 26 CZĘŚĆ I Pierwsze kroki w coachingu i mentoringu biznesowym Poleć książkęKup książkę  aby rozwiązać konkretny problem z zachowaniem (8 ),  w ramach wsparcia po zmianie stanowiska lub zakresu obowiązków (6 ),  w ramach wsparcia dla nowych pracowników (5 ),  aby ułatwić przeprowadzenie zmiany w organizacji (4 ),  w odpowiedzi na obawy poszczególnych pracowników (2 ). Do najważniejszych korzyści osobistych należał wzrost samoświadomości, pew- ności siebie, a także wiedzy i umiejętności biznesowych. Z perspektywy organi- zacji kluczowe efekty to z kolei lepsze przywództwo i rozwiązywanie konfliktów, zmiany postaw, a także wzrost zaufania, motywacji oraz umiejętności komuni- kacyjnych i interpersonalnych. Krótko mówiąc, coaching i mentoring wyraźnie zmieniają sposób, w jaki działają ludzie biznesu. Coaching i mentoring — definicje Najprościej ujmując, coaching i mentoring to rozmowa, podczas której dochodzi do lepszego zrozumienia i uczenia się. To przestrzeń, by zwolnić i spokojnie po- myśleć, a dla liderów to czas, żeby otworzyć się na nowe możliwości i wypróbo- wać inne sposoby myślenia. Definicje coachingu i mentoringu różnią się drobiazgami. Tak naprawdę mają wiele punktów wspólnych, a granice mogą się wydawać rozmyte w kontekście biznesowym. Poniżej przedstawiamy zaledwie kilka przykładowych definicji, żeby pomóc Ci uchwycić te subtelne różnice. Coaching to sztuka współtworzenia Coaching, jaki znamy, czerpał z wielu dziedzin, między innymi psychologii, tre- ningu sportowego, nauk o rozwoju organizacji i behawioralnych, socjologii czy terapii. Największy wpływ na powstanie coachingu dla liderów i tego zorientowa- nego biznesowo miał sposób szkolenia sportowców. Wczesny coaching, na przeło- mie lat 60. i 70., skupiał się zresztą na zagadnieniach koncentracji, doskonalenia się oraz wysokiego poziomu kompetencji osobistych i zespołowych. Ciężko zliczyć wszystkie definicje coachingu. Nasza jest następująca: Coaching znajduje zastosowanie w różnych przypadkach — od krótko- czy średnioterminowej poprawy wydajności po znaczące życiowe przemiany. Czasem potrzeba przysłowiowego tarana, aby zburzyć stare przekonania i wzorce zachowań, a następnie wspólnie zbudować nowe, które staną się podwalinami ROZDZIAŁ 1 Poruszanie się w świecie coachingu i mentoringu 27 Poleć książkęKup książkę rozwoju. Częściej wystarczą spójne, regularne i ukierunkowane rozmowy, okraszone drobnymi wyzwaniami, oparte na solidnym zapleczu narzędzi coachingowych. Coach jest więc:  współtwórcą — doradcą i partnerem do dyskusji, który pomaga klientowi generować, oceniać i doprecyzowywać pomysły;  źródłem bezwarunkowego wsparcia w bieżących problemach klienta bez dokonywania ocen;  konsultantem, gdy klient chce przedstawić swoje pomysły;  lustrem, w którym może się przejrzeć klient mający problem z realną oceną swojego potencjału. Jego zadaniem jest pomagać klientom:  dostrzegać możliwości;  uzyskać jasny obraz rzeczywistości;  precyzować zamiary;  skupiać się na konkretnych aspektach działalności, by móc rozwijać firmę;  dążyć do celu i świadomie budować własne życie. Najważniejsze organizacje zrzeszające coachów wyznają holistyczne podejście do człowieka, uwzględniające zarówno jego życie prywatne, jak i zawodowe. Association for Coaching2 definiuje coaching kadry zarządzającej jako usystematyzowany proces oparty na współpracy, zorientowany na wyniki i skoncentrowany na szukaniu rozwiązań, w ramach którego coach wspomaga klienta w podnoszeniu wyników pracy, satysfakcji życiowej i umiejętności samodzielnego uczenia się oraz w rozwoju osobistym. Koncentruje się zwłaszcza na menedżerach wyższego szczebla, którzy oczekują, że coach, zgłębiając z nimi z równą swobodą zarówno tematykę biznesową, jak i tę związaną z rozwojem osobistym, przyczyni się do poprawy osiąganych przez nich wyników. Przedsiębiorcy często oczekują, że coach będzie miał odpowiedzi na wszystkie pytania i gotowe rozwiązania ich problemów. Zastanawiając się nad zatrudnieniem coacha, miej na uwadze, że nikt nie zna Twojej firmy lepiej niż Ty sam, a wszyst- kowiedzący coachowie czy biznesmeni po prostu nie istnieją. Pomyśl o relacji coachingowej jako pewnego rodzaju współpracy, w ramach której coach będzie 2 Association for Coaching (AC) — niezależne i niekomercyjne stowarzyszenie działające na całym świecie na rzecz podnoszenia świadomości i standardów coachingu — przyp. tłum. 28 CZĘŚĆ I Pierwsze kroki w coachingu i mentoringu biznesowym Poleć książkęKup książkę stawiał pytania, dawał wskazówki, rzucał wyzwania, udzielał reprymend, a to wszystko, by pomóc Ci osiągnąć zamierzone cele. Nie może jednak wykonać tej pracy za Ciebie. Bądź otwarty na eksperymenty. W rozdziale 7. znajdziesz wska- zówki dotyczące właściwego nastawienia, dzięki któremu zmaksymalizujesz ko- rzyści płynące z realizowanego programu coachingowego. Mentoring jako sztuka udzielania mądrych rad Mentoring tym różni się od coachingu, że mentor często dzieli się z podopiecznym swoją fachową wiedzą i doświadczeniem. Zazwyczaj dotyczy bardziej szczegó- łowych kwestii i skupia się na konkretnych obszarach pracy zawodowej lub roz- woju osobistego. Mentor udziela rad w odpowiedzi na kwestie podniesione przez ucznia, może również przekazywać mu swoje kontakty, wstawiać się za nim w trakcie rozwoju jego kariery czy pomóc budować wartościowe relacje. European Mentoring and Coaching Council3 definiuje mentoring jako proces rozwojowy, w ramach którego bardziej doświadczona osoba dzieli się swoją wiedzą z kimś mniej doświadczonym, a odbywa się to poprzez serię rozmów w określonym kontekście. Zdarza się też, że mentoring jest układem partnerskim polegającym na wymianie wiedzy i doświadczeń przez osoby na równorzędnych lub podobnych stanowiskach. Mentoring stosuje się, kiedy klient potrzebuje:  nabyć określoną umiejętność;  zdobyć konkretną wiedzę;  mądrej rady od bardziej doświadczonego, krytycznie myślącego przyjaciela. Zwróć uwagę, że jest tu mowa o krytycznie myślącym przyjacielu, a nie przyjacielu krytyku. Chodzi o osobę, która poproszona o konstruktywną opinię jest gotowa powiedzieć rzeczy, które niekoniecznie chcesz usłyszeć, ale robi to z troski i aby Ci pomóc. Przyjaciel krytyk daje rady nieproszony, stawiając się w pozycji osoby wszechwiedzącej, a jego krytyka nie zawsze jest konstruktywna. Jeśli chciałbyś zostać krytykiem, powinieneś zająć się raczej publicystyką polityczną lub kulturalną. Coaching i mentoring a terapia Coaching nie jest terapią ani formą poradnictwa, choć niektóre ze stosowanych w nim metod, modeli i technik wywodzą się z tych właśnie dziedzin. Każdy, kto wchodzi w relację coachingową lub mentorską, powinien zrozumieć, co mieści się w ich ramach, a co poza nie wychodzi. 3 European Mentoring and Coaching Council (EMCC) — międzynarodowa organizacja branżowa skupiająca coachów i mentorów — przyp. tłum. ROZDZIAŁ 1 Poruszanie się w świecie coachingu i mentoringu 29 Poleć książkęKup książkę POCZĄTEK MENTORINGOWI DAŁA BOGINI Odyseusz, król Itaki, zostawił swoją żonę Penelopę i nowo narodzonego syna Tele- macha, by udać się na trwającą dziesięć lat wojnę trojańską. Opiekę nad synem po- wierzył Mentorowi, który miał służyć mu radą. Odyseusz tułał się przez dziesięć ko- lejnych lat, nie wracając do domu. Młodzi arystokraci domagali się, by Penelopa wybrała jednego z nich i pozbawiła Telemacha prawa do tronu. W ciągu tych dwudziestu jeden lat, podczas których sprawował rolę opiekuna, Mentor był raczej marnym przewodnikiem i doradcą. Telemach wyrósł na wrażliwego i chwiej- nego młodzieńca, któremu brak było pewności siebie potrzebnej do przejęcia obo- wiązków głowy państwa. Potrzebował pomocy. Bogini Atena chciała, by Odyseusz powrócił na tron, więc doradzała Telemachowi, przyjmując przeróżne formy. Jedną z nich było mądre wcielenie Mentora. Dzięki jej wskazówkom Telemach zgładził konkurentów do ręki matki i doprowadził do po- wrotu ojca do domu. To Atena, działająca pod postacią mentora jako zaufany do- radca, dała początek znaczeniu tego terminu, którego używamy po dziś dzień. Inaczej rzecz ujmując, w rzeczywistości to nie człowiek o imieniu Mentor był mą- drym doradcą, ale bogini mądrości i bohaterskich przedsięwzięć. Śmiemy przypusz- czać, że kiedy w środowisku mentoringu biznesowego szukano terminu opisującego relację dwóch osób nastawioną na realizację potencjału, komuś po prostu zabrakło odwagi, by nazwać ją „boginingiem”. Wielka szkoda, a mogło być tak zabawnie! Anthony Grant, psycholog z Uniwersytetu Macquarie zajmujący się coachingiem, jasno określa różnice pomiędzy coachingiem a doradztwem: Coaching jest dla dobrze radzących sobie klientów, którzy chcą poprawić wyniki osiągane w określonym obszarze. Nacisk jest tu położony bardziej na szukanie rozwiązań niż na odkrywanie i zgłębianie problemów i trudności, a cały proces jest nastawiony na przyszłość. Coach nie jest natomiast odpowiednim antidotum na kłopoty natury klinicznej, takie jak depresja czy wysoki poziom lęku; jeśli się z nimi borykasz, zwróć się do lekarza. Z takim samym rozgraniczeniem mamy do czynienia w przypadku mentoringu, który również koncentruje się na teraźniejszości i przyszłości klientów. Żaden mentor nie zaprasza nikogo na szezlong, aby zagłębiać się w jego psychikę, stosując freudowską psychoanalizę. Myśląc o tych różnicach, miej na uwadze to, jakie stanowiska zawodowe zajmują ludzie wspierający uczenie się osób dorosłych. Tabela 1.1 opisuje różne role związa- ne z coachingiem i mentoringiem, a także nakreśla różnicę pomiędzy wspieraniem a doradzaniem. 30 CZĘŚĆ I Pierwsze kroki w coachingu i mentoringu biznesowym Poleć książkęKup książkę TABELA 1.1. Wymiary coachingu i mentoringu Stanowisko Relacja z uczniem Priorytety Narracja Sponsor w organizacji Mentor Hierarchiczna/ rodzicielska Inwestuje w długoterminowy rozwój kariery w określonym kierunku i wspiera ten rozwój Mądry doradca/ wyższy rangą, ale życzliwy Wiedza i doświadczenie w danej dziedzinie gromadzone przez lata Coach spoza organizacji Rzucający wyzwania/ poszerzający samoświadomość i wspomagający rozwój biznesowy/ osobisty/kariery Lider prowadzący coaching Hierarchiczna z osobistym zainteresowaniem wynikami Od trzech do dziesięciu lat Budowanie planu sukcesji w firmie lub zawodzie „Będę wspierał, promował i śledził twoją karierę w kolejnych latach” Od kilku miesięcy do kilku lat Dzielenie się wzorcowymi przykładami na bazie swojej wiedzy i doświadczenia, by wspierać pojedynczą osobę lub grupę w zaplanowaniu i osiągnięciu konkretnych wyników Od trzech miesięcy do roku Korzystanie z szerokiego wachlarza narzędzi, by wyposażyć osobę lub grupę w umiejętności lub kompetencje niezbędne do osiągnięcia pożądanych przez klienta efektów Bieżące zarządzanie Coachingowy styl przywództwa — wspieranie pojedynczych osób i grup w realizacji wyników, za które lider jest odpowiedzialny „Wykorzystam swoją wiedzę i wieloletnie doświadczenie w określonym obszarze, aby pomóc ci ograniczyć do minimum błędy popełniane podczas działania w podobnych warunkach” „Korzystając ze swoich specjalistycznych umiejętności, pomogę ci zrozumieć rzeczywistość i zdobyć pewność siebie potrzebną, by zmaksymalizować twój wkład” „Wspólnie ocenimy twoje wyniki na tle oczekiwań organizacji, a następnie ja stworzę ci przestrzeń do podejmowania właściwych działań” ROZDZIAŁ 1 Poruszanie się w świecie coachingu i mentoringu 31 Poleć książkęKup książkę TABELA 1.1. Wymiary coachingu i mentoringu — ciąg dalszy Stanowisko Relacja z uczniem Priorytety Narracja Facylitator uczenia się Nauczyciel/osoba wspierająca Doradca/ terapeuta Wspierający słuchacz „Korzystając z moich umiejętności facylitacyjnych, nauczę cię tego, co wiem, i rozwinę kompetencje, abyś osiągał lepsze wyniki na swoim stanowisku” „Będę cię wspierał w budowaniu i utrzymywaniu lepszej relacji z sobą samym i z innymi ludźmi” Godziny Dzielenie się umiejętnościami i doświadczeniem, aby umożliwić osobie lub grupie — przy użyciu szeregu metod uczenia się — nabycie określonej kompetencji lub zdobycie wiedzy Od kilku miesięcy do kilku lat Pomoc — z wykorzystaniem określonego podejścia — osobie, parze lub rodzinie w zrozumieniu przeszłych oraz aktualnych doświadczeń, aby umożliwić im nabycie nowych strategii kierowania swoim życiem Coaching biznesowy a inne typy coachingu Coaching znajduje zastosowanie w wielu obszarach, a profesja ta wciąż się roz- wija. W ramach wspomnianych obszarów istnieją z kolei nisze. Bez względu na swoje zainteresowania musisz wiedzieć, że istnieje zasadnicza różnica pomiędzy coachingiem osobistym a biznesowym. Praca w biznesie wymaga zarządzania relacjami na zupełnie innym poziomie, szczególnie jeśli pracujesz dla korporacji, a nie dla małej firmy prowadzonej przez założyciela. Opanowanie relacji trójstronnych jest nie lada sztuką, gdy w ko- munikacji balansujesz pomiędzy klientem a jego sponsorem (kierownikiem lub osobą odpowiedzialną w firmie za zarządzanie talentami), a niekiedy okazuje się, że jest Was czwórka, jeśli zarówno przełożony, jak i menedżer talentów biorą udział w sesji kontraktowej, a następnie śledzą postępy procesu. Jeśli budżet przedsię- wzięcia jest znaczący, również dyrektor operacyjny lub finansowy może chcieć monitorować wyniki. Taka sytuacja jest w porządku, o ile każda ze stron zna swoją rolę w procesie i nie przekracza wynikających z niej granic. Ty — jako coach — musisz nie tylko pa- nować nad złożonością tych relacji, ale również zachować poufność na poziomie 32 CZĘŚĆ I Pierwsze kroki w coachingu i mentoringu biznesowym Poleć książkęKup książkę godnym agenta CIA czy MI5. Bądź przygotowany na nieustępliwe pytania o to, co się dzieje między Tobą i klientem podczas sesji. Musisz nauczyć się odpowiadać na nie bez zdradzania szczegółów, a także jasno określać, że organizacja będzie otrzymywać informacje dotyczące postępów procesu coachingowego oraz reali- zacji kontraktu, ale nie przedmiotu i przebiegu poszczególnych sesji. Na stwarzanie klientowi warunków do rozwoju składa się również utrzymywanie w tajemnicy informacji ujawnionych w trakcie sesji. Oczywiście ze standardowym zastrzeżeniem dla sytuacji, gdy klient zagraża sobie lub innym albo gdy wiesz, że popełnił lub zamierza popełnić czyn niezgodny z prawem. Coaching biznesowy wymaga wiedzy biznesowej Jeśli nie wiesz, jak działają firmy, a język biznesowy jest Ci obcy, doucz się. Nie musisz iść od razu na studia MBA. Wystarczy, że zaczniesz od czytania wiadomości ze świata biznesu na renomowanych portalach internetowych, udziału w krót- kich seminariach czy zapiszesz się do stowarzyszenia lub izby gospodarczej albo innej organizacji wspierającej biznes. Zdobądź jak najwięcej wiedzy o prowadze- niu własnej praktyki. Pracuj nad rozwojem swojej firmy świadczącej usługi co- achingowe. Ustal, jakie masz luki, i znajdź odpowiedni dla siebie sposób, żeby je uzupełnić. Znajdź mentora, który pomoże Ci, dzieląc się swoim doświadczeniem i podsuwając ćwiczenia i wyzwania. Oczekiwania i dopasowanie Klienci szukają coachów z wiedzą biznesową — znających zasady działania i ję- zyk biznesu, a także realia prowadzenia firmy. Ważne może okazać się doprecy- zowanie, czy potrzebne jest doświadczenie związane z konkretnym procesem, dziedziną lub strukturą organizacyjną. Sponsor poszukujący coacha lub mentora, który będzie wspierał prezesa lub zespół w planowaniu fuzji, będzie zapewne oczekiwał określonego doświadczenia lub wiedzy, które pomogą zmaksymalizować efekty. Coach posiadający wieloletnie doświadczenie w audycie i księgowości może być odpowiedni dla nowego dyrektora finansowego w sprawach merytorycznych, ale jeśli ten dyrektor musi się zmierzyć z problemami personalnymi wynikającymi z marnego poziomu obsługi klienta i złego nastawienia pracowników, lepiej spraw- dzi się coach z doświadczeniem w jakiejś dziedzinie związanej z zarządzaniem ludźmi. Podobnie osoba z dwudziestoletnim doświadczeniem coachingowym zdo- bytym w globalnych korporacjach nie będzie właściwa dla małej rodzinnej firmy, której zależy na zachowaniu swojej tożsamości. Przed zawarciem kontraktu Poszukując klientów biznesowych, musisz być gotowy na spotkania rozpoznawcze, a nie tylko sprzedażowe. Pogódź się z tym, że nie zawsze sprostasz oczekiwaniom. Czasem warto polecić kogoś innego, kto lepiej je spełni. Niekiedy dopasowanie jest ROZDZIAŁ 1 Poruszanie się w świecie coachingu i mentoringu 33 Poleć książkęKup książkę częściowe, ale w danym momencie nie jesteś właściwą osobą. Może się też zdarzyć, że nie dostrzeżesz problemu, bo patrzysz z niewłaściwej perspektywy. Jeśli ciężko Ci określić, czego nie wiesz, poszukaj coacha lub mentora, na którym chciałbyś się wzorować, i zapytaj, jak zdobywał wiedzę biznesową. CZASEM COACH TEŻ POTRZEBUJE COACHINGU Marie prowadziła sesje mentoringowe dla pewnego odnoszącego sukcesy coacha — porządnego człowieka z mnóstwem szkoleń i seminariów na koncie. Nie pracował on jednak nigdy w przemyśle jądrowym ani w międzynarodowym środowisku. Miał za to imponujące doświadczenie w pracy z terapeutami — pracował z pracownikami organizacji charytatywnych wracającymi do Stanów Zjednoczonych z krajów nęka- nych wojną, a także wspierał liderów działających w organizacjach ratujących młodych ludzi z rąk handlarzy żywym towarem. Jego klienci, często zaangażowani w niebez- pieczną pracę o dużym ładunku emocjonalnym, wprost go uwielbiali. Pewna firma konsultingowa zaproponowała mu poprowadzenie coachingu dla grupy emigrantów pracujących w Fukushimie, którzy doznali obrażeń lub doświadczyli traumy podczas katastrofy w 2011 roku. Wiązało się to z wyjazdem do Japonii na trzy miesiące. Klient Marie postrzegał to zadanie jako przełom w swojej karierze — możliwość do- konania czegoś wiekopomnego. Sam jednak nie pracował nigdy w strefie usuwania skutków katastrofy czy w niebezpiecznych warunkach. Nie widział też wcześniej z bliska, na własne oczy skutków katastrofy jądrowej. Nie prowadził nigdy terapii traumy ani nie szkolił się w tym obszarze. To, że miał w swojej praktyce doświad- czenia z takimi, a nie innymi ludźmi, sprawiło, że nie był w stanie poprawnie ocenić swojej zdolności do radzenia sobie w takiej sytuacji. Marie dobrze to z nim przepracowała, dzięki czemu dostrzegł, że brak wiedzy o prze- myśle jądrowym mógłby okazać się dla niego zbyt dużym wstrząsem, a nawet nega- tywnie wpłynąć na jego samopoczucie. Pomogła mu również uświadomić sobie, że proszą go o to, by pomógł ludziom szybko wrócić do pracy, a on nawet się nie za- stanowił, co by się stało, gdyby po przyjeździe do Japonii poczuł, że jeszcze nie są na to gotowi. Podczas wspólnych sesji odkryli, że praca z klientami spoza Stanów Zjed- noczonych jest dla niego pewnym ambitnym celem i udało mu się go osiągnąć dość szybko. Propozycja z Fukushimy obudziła w nim pewne ukryte pragnienia, ale wcale nie musiał ich spełniać kosztem swoich potencjalnych klientów czy czystego sumienia. 34 CZĘŚĆ I Pierwsze kroki w coachingu i mentoringu biznesowym Poleć książkęKup książkę Coachowanie liderów, by zmieniali świat Liderzy w organizacjach odpowiadają za efekty i bez znaczenia jest to, czy na- zwiemy je priorytetowymi celami, rezultatami, wynikami biznesowymi czy może kluczowymi wskaźnikami efektywności (ang. Key Performance Indicators, KPI). Dyrektorzy, liderzy, kierownicy i naczelnicy (uzupełnij wedle uznania) zarządzają zasobami, by zapewniać wyniki. Od osób zajmujących wysokie stanowiska oczekuje się, że będą samodzielne, sa- moświadome i zorientowane na przyszłość. Aby sprostać tym oczekiwaniom, często poszukują one wsparcia coacha lub mentora (czasem obu). Dlatego wiele orga- nizacji zapewnia swojej kadrze zarządzającej oraz pracownikom osiągającym dobre wyniki indywidualne wsparcie w uczeniu się, aby nadążali za zmieniającą się rzeczywistością. Niekiedy firmy korzystają z usług coachingowych i mentorskich po to, by zaspokoić konkretne potrzeby szkoleniowe lub uzupełnić luki w wiedzy swo- ich pracowników, a także kiedy obawiają się negatywnego wpływu zmian orga- nizacyjnych czy sytuacji w życiu prywatnym na pracę osób z kadry zarządzającej. Organizacje działają skutecznie, jeśli mają liderów obdarzonych inteligencją emo- cjonalną, zdolnością samokontroli i świadomych tego, co wpływa na ich własne samopoczucie, a także na to, jak czują się ludzie wokół nich. COACHING HOLISTYCZNY PRZEKŁADA SIĘ NA BIZNES Marie poproszono, żeby została coachem wspólniczki w pewnej międzynarodowej firmie adwokackiej w szczególnie trudnym dla niej okresie — powrót do pracy po śmierci męża. Akurat w tym czasie jej klientka była odpowiedzialna za dość wyma- gającą sprawę, która mogła przynieść firmie 3 miliony dolarów, a w dodatku pocią- gała za sobą duże ryzyko dla jednego ze stałych klientów kancelarii. Chodziło więc o to, by pomóc jej utrzymać równowagę emocjonalną i skupienie i mieć jednocześnie na uwadze jej ogólne samopoczucie. Dodatkowo firma opłaciła prawniczce wsparcie psychologiczne w żałobie oraz zaproponowała szereg elastycznych rozwiązań, by do- pasować się do jej potrzeb. Coaching skupiał się na trosce o siebie, planowaniu i delegowaniu zadań. Może się wydawać, że te problemy nie były natury biznesowej, jednak miały wpływ na funkcjo- nowanie zawodowe klientki. By firma funkcjonowała efektywnie, pracownicy muszą działać skutecznie, osiągając oczekiwane rezultaty. Przy udzielaniu wsparcia tego rodzaju najistotniejszy jest kontekst biznesowy. Gdy organizacja dysponuje dobrymi specjalistami, ich samopoczucie może decydować o powodzeniu przedsięwzięcia lub jego fiasku. ROZDZIAŁ 1 Poruszanie się w świecie coachingu i mentoringu 35 Poleć książkęKup książkę ZWIĘKSZANIE POCZUCIA ODPOWIEDZIALNOŚCI POPRZEZ COACHING GRUPOWY Steve coachował prezes pewnej międzynarodowej organizacji charytatywnej, kiedy wyszło na jaw, że nikt z jej rozsianego po czterech kontynentach zespołu nie zarzą- dza odpowiednio pracownikami, którzy są odpowiedzialni za gromadzenie funduszy na cele dobroczynne. Absencja była wysoka, a koszty rosły, zagrażając zakładanym ce- lom finansowym. Należało uświadomić pracownikom, że powinni kłaść większy na- cisk na poczucie odpowiedzialności, a także pomóc im zrozumieć wpływ utraconego czasu pracy na wyniki finansowe. Wszystko to było dość pilne, ponieważ cele były wyznaczane w okresach rocznych, a byli już w połowie roku budżetowego. Steve uzgodnił z klientką, że stworzy program coachingowy dla jej piętnastu naj- ważniejszych dyrektorów i poprowadzi — wspólnie dla nich i dla niej — osiem sesji grupowych, które pomogą w osiągnięciu zakładanych wyników finansowych. Cały pro- ces skupiał się więc na istniejących problemach związanych z zarządzaniem perso- nelem i na realizacji zwiększonych celów dwutygodniowych. Ogólny zamysł był taki, by pomóc menedżerom nabrać pewności w bieżącej kontroli wyników, a także nauczyć zespół szczerze omawiać problemy ze sobą nawzajem oraz z przełożoną. W rezulta- cie zakładany cel roczny został osiągnięty. Jeśli pracujesz w organizacji, która przechodzi duże zmiany lub przymierza się do transformacji kulturowej, naucz liderów, ja
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Coaching i mentoring biznesowy dla bystrzaków. Wydanie II
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: