Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00356 006882 15378463 na godz. na dobę w sumie
Coaching kariery - ebook/pdf
Coaching kariery - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Złote Myśli Język publikacji: polski
ISBN: 9788377013182 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Czy chcesz zdobyć szybko jakąkolwiek pracę? Czy jednak zależy Ci na czymś więcej, bo pragniesz wreszcie świadomie pokierować swoją karierą?

Jakikolwiek cel Ci przyświeca, w publikacji 'Coaching kariery' odkryjesz wszystko, czego potrzebujesz. Autorka dołożyła starań, by osobiście przeprowadzić Cię przez cały proces poszukiwania pracy. Jest ona dyrektorem personalnym, managerem i certyfikowanym coachem ICC. Specjalizuje się w managerskim coachingu kariery. Została laureatką ogólnopolskiego konkursu Top Manager HR 2010, organizowanym przez miesięcznik 'Personel Plus' i 'Rzeczpospolitą'. Od ponad 10 lat zarządza zespołami i tworzy strategie polityki personalnej w międzynarodowych organizacjach. Publikuje artykuły na temat zarządzania w pismach takich, jak „Personel i Zarządzanie”, 'Personel Plus', 'Manager', 'Benefit', a także współpracuje z m.in. Pracuj.pl.

Dzięki jej książce 'Coaching kariery':

Odkryjesz dwa elementarne składniki sukcesu osoby, która zawsze znajdzie pracę.

Nauczysz się zupełnie nowego sposobu patrzenia na siebie i swoje możliwości, dzięki czemu na rynku pracy staniesz się gorącym i pożądanym “towarem”.

Odkryjesz swój sposób na zrobienie kariery.

Dowiesz się, co zrobić ze swoimi ograniczeniami, które do tej pory przeszkadzały Ci w zdobyciu wymarzonej pracy.

Pierwszym krokiem ku zdobyciu dobrej pracy jest zapoznanie się z poradami Angeliki Śniegockiej. Przejdzie ona z Tobą przez kolejne etapy poszukiwania pracy, ale to Ty sam musisz wyruszyć w tę podróż.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Niniejszy ebook to darmowa wersja promocyjna, nie przeznaczona do sprzedaży, dołączana do drukowanej książki o tym samym tytule. © Copyright by Złote Myśli Angelika Śniegocka, rok 2012 Autor: Angelika Śniegocka Tytuł: Coaching kariery Wydanie I Data: 7.02.2012 ISBN: 978–83–7701–320–5 Projekt okładki: Janusz Skierkowski Redakcja: Magdalena Michalak, Sylwia Fortuna Skład: Magda Wasilewska Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o. 44–117 Gliwice ul. Toszecka 102 www.ZloteMysli.pl e-mail: kontakt@zlotemysli.pl Autor oraz Wydawnictwo „Złote Myśli” dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo „Złote Myśli” nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Niniejsza publikacja, ani żadna jej część, nie może być kopiowana, ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana, powielana, ani odczytywana w środkach publicznego przekazu bez pisemnej zgody wydawcy. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved. Spis treści Kim jestem, aby dawać Ci dobre rady? ........................................................7 C z ę ś ć I . Ty Formuła Twojego sukcesu: motywacja i zasoby ..................................... 11 MOTYWACJA: co zrobić, gdy siada psyche? ................................... 11 ZASOBY: jak zwiększyć swoje możliwości na rynku pracy? ......... 15 Jesteś produktem na rynku pracy ............................................................. 22 Zostań sprzedawcą! ............................................................................ 22 Stosuj marketing personalny ............................................................ 23 Kariera Trzy zabójcze mity na temat kariery ......................................................... 29 1. Na rynku pracy obowiązuje równość stron — ja daję coś od siebie, a pracodawca mi za to płaci .................. 29 2. Najważniejsze to znaleźć stabilną pracę .................................... 29 3. Kwalifikacje uzupełnię po znalezieniu pracy ............................. 30 Fakty na temat kariery ................................................................................ 33 1. Idealna praca nie istnieje .............................................................. 33 2. Dokonuj rozważnych wyborów .................................................... 34 3. Każda praca może Ci pomóc w karierze, pod warunkiem że jej na to pozwolisz ....................................... 35 4. Mówienie rekrutującemu tego, co chce usłyszeć, pomaga dostać pracę .................................................................................... 36 5. Proś, a będzie Ci dane .................................................................... 36 6. Bycie ekspertem pozwala na więcej ........................................... 36 7. Wszystko podlega negocjacjom .................................................. 36 8. Potwierdzanie ustaleń na piśmie utrwala korzyści .................. 37 9. Bycie spójnym pomaga budować markę własną ...................... 37 10. Dostarczanie efektów swojej pracy buduje karierę ............... 37 11. Nie ma niepowodzeń, są informacje zwrotne ......................... 38 12. Nie projektując kariery, grasz w totolotka ............................... 38 Każdy ma swoje Malediwy .......................................................................... 39 Co chcesz zrobić z resztą Twojego życia? ................................................ 41 Odkryj własny sposób na karierę .............................................................. 44 Jak wyznaczyć cel kariery? ......................................................................... 46 Buduj na solidnych fundamentach ........................................................... 52 Poznaj swoje ograniczenia ......................................................................... 54 Zamień ograniczenia w cele pośrednie .......................................... 56 Plan Kariery to nie wszystko ...................................................................... 58 Zrób pierwszy krok ............................................................................. 59 Kiedy robić przegląd Planu? ............................................................. 60 C z ę ś ć I I I . Rekrutacja Rekrutacja jako proces sprzedaży ............................................................. 65 Kanały rekrutacji jawnej ............................................................................. 67 Daj się znaleźć pracodawcy! ...................................................................... 80 Naucz się czytać ogłoszenia o pracy ........................................................ 87 Jak nie dać się naciągnąć? .......................................................................... 89 Określ swoją wartość na rynku pracy ....................................................... 94 Ten okropny networking ............................................................................ 97 Co warto robić, a czego nie warto w networkingu? ..................... 97 Jak pracodawcy sprawdzają kandydatów w sieci? ............................... 102 Co psuje wizerunek w sieci? ........................................................... 105 Wyguglaj się! ..................................................................................... 110 Nadszarpnięty wizerunek możesz odbudować ........................... 111 Jak zarządzać swoim wizerunkiem w sieci? ................................. 112 Szukanie pracy przez serwisy społecznościowe ......................... 118 Kilka prawd o rekrutujących .................................................................... 120 C z ę ś ć I V. C V Jak napisać dobrą ofertę marketingową? .............................................. 127 Dobrze zredaguj swoje CV ....................................................................... 135 Cała prawda o zainteresowaniach ................................................. 140 Słowa, które sprzedają ..................................................................... 142 Najczęstsze błędy popełniane w CV .............................................. 145 Czynniki wpływające na odrzucenie aplikacji ............................. 147 Ukryć czy ujawniać niektóre fakty w CV? ..................................... 151 Co Ci grozi za kłamstwa w CV? ....................................................... 153 Sherlock Holmes na rynku pracy ................................................... 154 Wideo CV ..................................................................................................... 156 C z ę ś ć V. List moty wac yjny Aplikacja z listem motywacyjnym czy bez? ........................................... 161 Złote zasady listu motywacyjnego ......................................................... 166 AIDA .................................................................................................... 169 Wysyłanie aplikacji e-mailem .................................................................. 174 Czy Twoja aplikacja została otwarta? ............................................ 175 C z ę ś ć V I . Rozmowa rekrutac yjna Największy mit na temat rozmowy rekrutacyjnej ................................ 179 Cztery najważniejsze pytania rekrutującego ........................................ 181 Fakty na temat rozmowy rekrutacyjnej .................................................. 184 1. Rekrutujący nie zatrudniają najlepszych, tylko tych, z którymi chcą pracować ........................................ 184 2. Odpowiedni strój pomaga dostać pracę .................................. 184 3. Głupie pytania istnieją, więc ich nie zadawaj .......................... 185 4. Strategia „niespecjalnie mi zależy” nie pomaga dostać pracy ........................................................... 186 5. Praktyka czyni mistrza ................................................................. 186 Jak przygotować się do rozmowy w sprawie pracy? ........................... 188 Rekrutacja przez agencje rekrutacyjne .................................................. 192 Trudne tematy na rozmowie w sprawie pracy ...................................... 196 Gdy telefon milczy… ................................................................................. 208 Najczęstsze powody odrzucania kandydatów ............................. 209 Najważniejsze pytanie kandydata do pracy .......................................... 211 Jak odpowiadać na pytanie o oczekiwania finansowe? ............. 211 Zawsze warto negocjować .............................................................. 215 Bądź pewny zwycięstwa! .......................................................................... 220 C z ę ś ć I I . Kariera Trzy zabójcze mity na temat kariery 1. Na rynku pracy obowiązuje równość stron — ja daję coś od siebie, a pracodawca mi za to płaci Wielu kandydatów ulega iluzji równości stron na rynku pracy. Ale tak jak nie ma równości stron w umowie klienta z mono- polistą, tak nie ma równości stron w układzie pracodawca — pracownik. W sytuacji gdy jedna strona może, jeśli nie wszyst- ko, to bardzo dużo, a druga może się tylko obrazić, nie można mówić o równości stron. Natomiast prawdą jest, że im bardziej poszukiwanymi i unika- towymi umiejętnościami na rynku pracy dysponujesz, na tym więcej możesz sobie pozwolić. Jeśli więc chcesz doprowadzić do stanu zbliżonego do równości stron, zadbaj o swoją po- zycję na rynku pracy. I nie tylko zadbaj o nią, ale naucz się ją dobrze sprzedawać. 2. Najważniejsze to znaleźć stabilną pracę Poszukiwanie stabilnej pracy przypomina poszukiwanie św. Graala. W karierze tak jak w inwestycjach wygrywają ci, którzy potrafią ponieść większe ryzyko dla większych zysków. Od młodych ludzi często słyszę, że szukają pracy w urzędach, bo marzy im się stabilna praca. Pomijając fakt, że bardzo trud- 29 Angelika Śniegocka no jest się tam dostać, stabilna praca w urzędzie też jest iluzją. Urzędy często korzystają z bezpłatnej pracy stażystów, a jeśli zatrudniają nowych pracowników, to na umowy na czas okre- ślony. Nie wspominając już o politycznych uwarunkowaniach, co czyni lepiej płatne etaty wybitnie niepewnymi. Jeżeli nie będziesz ryzykować zmiany pracy, jeśli przedkładasz i tak niepewne bezpieczeństwo na rynku pracy nad podej- mowanie nowych wyzwań, nie zwiększysz radykalnie swoich zarobków. Tak naprawdę możesz mało zarabiać i mieć przez jakiś czas święty spokój, albo ryzykować, mierzyć wysoko i konsekwentnie budować swoją pozycję na rynku pracy, licząc się z możliwością popełnienia błędu. Masz więc wybór — albo podejmować ryzyko wewnętrznego lub zewnętrznego awansu, albo dostać co najwyżej wyrównanie „inflacyjne” i drżeć, czy kolejny kryzys nie zmiecie Cię z pokładu firmy. Lepiej więc od razu załóż, że zmiecie i poszukuj lepszych moż- liwości. 3. Kwalifikacje uzupełnię po znalezieniu pracy Najpierw chcę dostać pracę, a potem pomyślę o uzupełnie- niu kwalifikacji. Niestety, obserwuję na co dzień, że większość kandydatów do pracy ma roszczeniową postawę wobec pra- codawcy. Tzn. czeka, aż firma zainwestuje pieniądze w ich na- ukę, bo nie wierzy w zmianę swojej sytuacji na rynku pracy po uzupełnieniu kwalifikacji. I tutaj koło się zamyka — nie doszkalając się, tkwisz cały czas w tym samym miejscu. A pra- codawcy, mając dużą podaż wykwalifikowanych kandydatów, 30 Trzy zabójcze mity na temat kariery wolą zatrudniać tych, którzy już posiadają pożądane przez nich kwalifikacje. Kiedy na początku tej książki pisałam o swojej drodze zawo- dowej, obiecałam Ci, że dowiesz się, jak udało mi się w drugim roku pracy z asystentki zostać kierownikiem. To jest właśnie sekret mojego powodzenia — nie czekałam z założonymi rę- kami. Było dla mnie oczywiste, że nie chcę robić szefowi kawy do końca życia. Jednym z moich obowiązków było odbieranie poczty, więc przez moje ręce przechodziła fachowa literatura dla różnych działów. Pożyczałam sobie „Gazetę Prawną” i „Ubezpieczenia i Prawo Pracy” na jeden wieczór do domu, czytałam i robiłam notatki — po prostu uczyłam się. Wkrótce zapisałam się też do rocznej szkoły managerów personalnych, oczywiście opła- cając sobie czesne z własnej pensji. Zwróć uwagę, że wkładałam w to tyle wysiłku, nie mając abso- lutnie żadnej pewności, kiedy i czy w ogóle będę miała okazję wykorzystać tę wiedzę na stanowisku pracy. Ale zawsze po- wtarzam, że szczęście sprzyja przygotowanym. Tak też było i w tym przypadku. Wkrótce firma, w której pracowałam, została kupiona przez dużą korporację. Otrzymałam, tak jak wszyscy pracownicy, propozycję przejścia do nowej firmy. Była to znana marka, o ugruntowanej pozycji na rynku. Jednocześnie mój szef, który sprzedał firmę i odchodził z niej, zaproponował, abym zajęła się sprawami kadrowymi i administracyjnymi w nowej firmie, którą zakładał. 31 Angelika Śniegocka Możesz oczywiście pomyśleć teraz, że po prostu miałam szczęście. A ja zadam Ci przewrotne pytanie. Jak myślisz, czy szef zaproponowałby mi to stanowisko, gdybym nie miała po- trzebnej wiedzy? Czy posłałby mnie na kurs kadrowo-płacowy i czekał, aż się tego nauczę? Czy chciałby mi za taki kurs za- płacić? Nie pytałam go o to, ale myślę, że nie. Taniej, prościej i efektywniej byłoby zatrudnić kogoś, kto już się na tym zna. Ktoś może więc powiedzieć, że miałam szczęście, a ktoś inny, że sobie na to zapracowałam. To, jakie masz przekonania na temat kariery, sprawia, że coś od życia dostajesz albo nie. Dobrze zredaguj swoje CV By Twoje CV wywołało pozytywny efekt, musi być odpowied- nio zredagowane. Pewne szczegóły naprawdę mają znaczenie i jeśli nie przywiązujesz do nich wagi, Twoje CV będzie świad- czyć o Tobie nie najlepiej. Idąc od początku, o czym warto pamiętać? 1. Wpisz pełne dane osobowe — datę urodzenia, nr telefo- nu, e-mail oraz adres zamieszkania. Nie wpisuj zbędnych informacji typu miejsce urodzenia, stan cywilny czy imiona rodziców, bo to jest naprawdę niepotrzebne. Podaj e-mail typu imie.nazwisko@domena.pl. Na potrze- by rekrutacji załóż sobie skrzynkę pocztową na swoje imię i nazwisko, nawet jeśli masz już kilka kont e-mailowych. Adresy typu „buziaczek.pl” nie prezentują się najlepiej. Dołącz zdjęcie budujące Twój wizerunek profesjonalisty. Przede wszystkim trzeba sobie zadać pytanie, czy lepiej wy- syłać CV ze zdjęciem, czy bez? Są dwie szkoły: poprawna politycznie i ludzka. Poprawna politycznie mówi, że każda informacja, która może sprawić, że kandydatura zostanie odrzucona z powodu dyskryminacji, jest w CV niepotrzeb- na. Dlatego też data urodzenia, stan cywilny, narodowość, wyznanie czy zdjęcie nie powinny być zamieszczane. Ja 2. 3. 135 Angelika Śniegocka wierzę w tę drugą szkołę, która mówi, że CV ze zdjęciem są mniej anonimowe, łatwiej je zapamiętujemy. Jeśli już zdecydujesz się na zdjęcie, dobrze przemyśl, jakie chcesz zamieścić. Ubiegasz się o pracę, zatem masz sprawić wra- żenie profesjonalisty. Wielokrotnie spotkałam się w aplikacjach ze zdjęciami osób, które to fotografie zostały wycięte z większych zdjęć. Kiedyś kandydatka przysłała swoje zdjęcie z plaży. Pozostawiam to bez komentarza. Czasem naprawdę lepiej jest zrezygnować ze zdjęcia, gdyż znajdując się na początku CV, jest ważnym elementem, który buduje efekt pierwszego wrażenia u poten- cjalnego pracodawcy. Wyobraź sobie, co pomyśli rekruter, np. kancelarii prawnej, szukający asystentki, gdy otrzyma CV od osoby z odpowiednim doświadczeniem, ale prezentującej się na zdjęciu pochodzącym z balu sylwestrowego? Z zasady unikaj zdjęć rozpraszających uwagę, bo czytający nie będzie mógł się skupić na tym, co chcesz mu przekazać w CV. Myślę tu zwłaszcza o zdjęciach zrobionych na wakacjach czy imprezie, wyciętych ze zdjęcia ślubnego czy też w bluzce z głę- bokim dekoltem. A nade wszystko pamiętaj o uśmiechu. Psychologowie spo- łeczni od lat jednogłośnie twierdzą, że lepsze wrażenie wywie- rają osoby uśmiechnięte, sprawiające wrażenie przyjaznych, niż te, które odbieramy jako smutne, przygnębione czy wrogie. Jeśli nie stać Cię na miły wyraz twarzy, to zrezygnuj ze zdjęcia w CV. 1. Zacznij od informacji najważniejszych, zgodnie z zasadą first things first. To jest odpowiedź na pytanie, które często 136 Dobrze zredaguj swoje CV 2. 3. 4. dostaję od Czytelników swojego bloga: czy najpierw w CV zamieszczać wykształcenie czy doświadczenie, ukończone szkolenia czy znajomość języków? Uwaga czytelnika idzie zawsze ku górze. Prezentuj swoje wykształcenie i doświadczenie zawodowe w odwróconej chronologii. Pomimo tylu darmowych in- formacji w internecie na temat pisania CV, ciągle jeszcze dostaję życiorysy, które nie odzwierciedlają tej podstawo- wej zasady. Podawaj nazwy firm, w których pracowałeś. Niektórzy je ukrywają, pisząc tylko sp. z o.o. czy biuro rachunkowe. Wynika to chyba z braku zaufania do rekrutującego, które kandydaci wiążą z możliwością ewentualnego sprawdzenia u źródła referencji aplikującego. Rekrutujących obowiązu- je poufność w procesie rekrutacji, więc nikt nie zadzwoni do Twojej obecnej firmy z pytaniem, jak się sprawdzasz na swoim stanowisku. Nie ma więc powodu, abyś nie podał nazwy obecnego pracodawcy. Podaj najważniejsze zadania na stanowiskach, jakie zajmo- wałeś. Z wyliczanki miejsc pracy i dat nic nie wynika, je- śli nie idzie za nią zakres obowiązków. Nazwy stanowisk tak naprawdę niewiele mówią, więc jeśli chcesz przebić się przez gąszcz aplikacji, musisz napisać, czym się zajmowa- łeś. Oczywiście kij ma dwa końce: możesz powiedzieć, że nie pisząc, czym się zajmowałeś, zachęcasz do rozmowy z Tobą, ale to działa tylko wtedy, gdy działasz w branży, w której nie masz konkurencji. Natomiast zupełnie nie sprawdza się w popularnych rekrutacjach, gdzie są dziesiąt- 137 Angelika Śniegocka 5. ki aplikacji. Z drugiej strony, pisząc dokładnie, czym się zaj- mowałeś, nie tracisz czasu na rozmowy rekrutacyjne, które do niczego nie prowadzą, bo już na wstępie okazuje się, że nie masz doświadczenia w obszarze, na którym najbardziej zależy pracodawcy. Nie udawaj rekina, jeśli jesteś płotką. Podrasowanie CV, o które często pytają mnie kandydaci, nie polega na tym, by wymyślić sobie nowy życiorys, ale umiejętnie zarządzać in- formacjami o sobie. Są to dwie różne sprawy. Nie zachęcam do tego, by udawać, iż znasz się na czymś, na czym się nie znasz. Wcześniej czy później to i tak będzie zweryfikowane. Nie sprzedaje się taniego wina w opakowaniu markowego. Tanie wino znajdzie swoich amatorów, tak jak drogie. Jeśli uważasz, że sprzedawanie siebie polega na wciskaniu kitu, to kariery szybko nie zrobisz. Długoterminowej kariery, bo może udać Ci się złapać etat na kilka miesięcy. Umiejętne zarządzanie informacjami to już zupełnie inna kompetencja. Jeśli jesteś asystentką, a chcesz zostać księgo- wą, to oczywiste jest, że powinnaś wyeksponować w opisie swojego stanowiska to, co jest zbieżne z Twoim kolejnym krokiem w karierze, czyli wszystko, co dotyczy finansów. Wyeksponować, czyli wymienić na początku, a więc nadać tym informacjom większą wagę niż kwestii łączenia roz- mów telefonicznych. Jak widzisz, nie chodzi o to, by zmy- ślać swój zakres czynności, ale by napisać go od nowa. Wte- dy Twoje szanse na zaproszenie na rozmowę rosną, a o to przecież chodzi. 138 Dobrze zredaguj swoje CV 6. 7. 8. Pochwal się aktywnością pozazawodową. W życiorysie warto wspomnieć także o swoich zasługach w działalności pozazawodowej, na przykład działalność w organizacjach studenckich, w samorządzie szkolnym, organizacjach cha- rytatywnych itp. Pracodawca będzie szukał w Twoim CV sygnałów tego, że podczas nauki nie ograniczałeś się tylko do zajęć obowiązkowych, ale cechowała Cię proaktywna postawa. W CV nie zapomnij również zawrzeć informacji o branżo- wych konferencjach i seminariach, na których byłeś i or- ganizacjach zawodowych, których stałeś się członkiem. Wszystko to świadczy o Twoim systematycznym rozwoju. Oprócz tego, że pracujemy, to żyjemy i żyjąc, także uczymy się różnych rzeczy. Dlatego warto o tym pisać, bo to daje też obraz tego, jaką osobą jesteś. Na przykład bycie starostą na studiach może wskazywać na Twój potencjał przywódczy, podobnie jak organizowanie wyjazdów studenckich czy zbiórek pieniędzy na cele cha- rytatywne. A jeśli inwestujesz na giełdzie, to fakt ten może przyczynić się do lepszej oceny Twojej kandydatury na ja- kiekolwiek stanowisko w branży finansowej. Jeżeli zaś ja- kaś informacja może w jakikolwiek sposób podnieść Twoje notowania u osoby czytającej CV, to jak najbardziej warto ją zamieścić! Wpisz tylko te szkolenia, które są powiązane tematycznie ze stanowiskiem, na jakie kandydujesz. Kandydaci wypisują wszystkie kursy, jakie skończyli „od Sasa do lasa”. Pisałam już o tym, ale jeszcze raz to powtórzę: jeśli jakaś informacja 139 Angelika Śniegocka nie sprzedaje Cię jako świetnego kandydata na dane stano- wisko, to na pewno Ci w tej skutecznej sprzedaży przeszka- dza. Jeśli wpiszesz wszystkie studia podyplomowe, kursy i szkolenia, w których uczestniczyłeś, możesz nieświado- mie zbudować obraz osoby, która sama nie wie, do czego dąży. A raczej nie jest to wizerunek, który przesądza o suk- cesie w rekrutacji. Wiem, że z bólem serca rozstajemy się ze swoimi dokonaniami, ale wierz mi — ten ból trwa krótko, a efekty zogniskowania energii w CV przynoszą wymierne rezultaty. Kursy i szkolenia — jak wszystko w CV — mają budować Twój wizerunek profesjonalisty. Zadbaj więc o to, by był to wizerunek spójny, tak by na pierwszy rzut oka było widać, w jakim kierunku podążasz. Cała prawda o zainteresowaniach Mam swoją, od razu uprzedzam, iż kontrowersyjną, teorię na temat rubryki „hobby” w CV. Zainteresowania mają sprzeda- wać Cię jako dobrego pracownika, a nie przedstawiać jako cie- kawą osobowość. O swoich zainteresowaniach piszesz po to, aby dostać się na rozmowę kwalifikacyjną, ponieważ to jest celem wysyłania CV. Obserwuję u wielu kandydatów taką pokusę, by zaprezento- wać się jako ciekawa osoba. Takie podejście jest dobre w ser- wisie randkowym, ale nie przy szukaniu pracy. To brutalne co powiem, ale w pracy Twoja osobowość nikogo nie interesuje. Jestem dyrektorem personalnym i nie mam złudzeń co do tego, że nikogo z moich współpracowników nie interesuje to, czy jestem ciekawą osobowością. Jestem oceniania przez pry- 140 Dobrze zredaguj swoje CV zmat tego, co robię i jaką wartość przynosi moja praca. Ty też będziesz tak oceniany, bez względu na to, czy masz czy nie masz interesującego hobby. Jeśli już zdecydujesz się pisać o swoich zainteresowaniach, to najlepiej, by w jakiś sposób korespondowały z pracą, o jaką się starasz. Na przykład jeśli jesteś księgowym, zainteresowa- nia ekonomią, giełdą, biznesem są jak najbardziej na miejscu. Zainteresowania, które nie sprawiają, że się wyróżniasz jako ktoś, kto z pasją podchodzi do swojego zawodu lub kto coś osiągnął, są w mojej opinii zupełnie niepotrzebne. Mogę z własnego doświadczenia powiedzieć, że nie zdecydo- wałam się kiedyś na zatrudnienie kandydata, który był repor- terem na wyścigach samochodowych, a kandydował na sta- nowisko biurowe do bardzo monotonnej i rutynowej pracy. Oczywiście, nie odrzuciłam jego kandydatury z powodu zain- teresowań, ale trudno mi było samej przed sobą udawać pod- czas podejmowania decyzji rekrutacyjnej, że nie wiem, czym zajmuje się w czasie wolnym. Nawet jeśli masz pasjonujące zainteresowania, takie jak np. szybka jazda na motorze, to i tak zastanów się, czy warto o nich wspominać. Jeśli chcesz przedstawić się jako dynamicz- na i aktywna osoba, to takie hobby sprzyja budowaniu Twoje- go wizerunku zawodowego. Jeśli natomiast w Twojej przyszłej pracy liczą się przede wszystkim bycie uważnym, odporność na rutynę i zamiłowanie do spokoju, to taka pasja nie współgra z obraną przez Ciebie drogą zawodową. Jeżeli naprawdę masz jakieś zainteresowania, to pisz o nich w sposób konkretny. Unikaj wpisywania zainteresowań kontro- 141 Angelika Śniegocka wersyjnych, takich jak działalność polityczna, bo możesz trafić na swojego przeciwnika. Radzę również nie kłamać w kwestii hobby, bo możesz mieć pecha i trafić na rozmowie na znawcę tematu. A nie warto tracić na swojej wiarygodności przy tak mało istotnym temacie jak zainteresowania. Pracodawcy również niechętnie patrzą na hobby, które bardzo angażują pracownika czasowo. Rekrutowałam kiedyś kandy- datkę, która trenowała sport wyczynowo. Miała zobowiązania wobec klubu, jeździła na obozy sportowe i musiała w określo- nych terminach brać urlop. Nie zawsze może być to na rękę potencjalnemu pracodawcy (zaspokajając Twoją ciekawość, mogę napisać, że mnie nie było). Jest jeszcze jedna kwestia, na którą chcę zwrócić uwagę. W ru- bryce „zainteresowania” pisze się o zainteresowaniach, pod warunkiem że się je ma. Zainteresowania typu fotografia, po- dróże, film, dobra książka niczego do CV nie wnoszą, bo pisze to każdy. Jeśli więc naprawdę należysz do większości ludzi, którzy nie interesują się niczym szczególnym, to po prostu po- miń tę rubrykę w swoim CV. Złota zasada: Jeśli zbyt długo zastanawiasz się nad tym, co wpisać w rubrykę „zainteresowania”, to znaczy, że możesz spokojnie ją pominąć. Słowa, które sprzedają Specjaliści z firmy Monster.co.uk opracowali listę słów, któ- rych użycie w CV podnosi jego skuteczność. Gdy spojrzysz na te słowa (poniżej zamieszczona lista została przetłumaczona 142 Dobrze zredaguj swoje CV z angielskiego), łatwo zauważysz, że mówią o tworzeniu, wzro- ście, osiąganiu wyników i sukcesach:                     stworzyć od podstaw, nadzorować/zarządzać, generować, udoskonalić/zreformować, ustanowić procedurę, przystosować, analizować/oszacować, podwoić przychody, zredukować koszty, być odpowiedzialnym za budżet w wysokości… zwiększyć zyski o… doprowadzić do szybkiego wzrostu, wynegocjować, rozwijać, zdobyć/osiągnąć, awansować, zostać zakwalifikowanym, wywrzeć wpływ, wzbudzić entuzjazm, rozwiązać problem. 143 Angelika Śniegocka Warto więc używać takich słów w CV, pisząc o swoim zakresie obowiązków i osiągnięciach na stanowisku pracy. Możesz oczywiście dodać do tej listy własne czasowniki, pa- miętając o tym, by niosły ze sobą przesłanie sukcesu. Zwróć także uwagę, by były to czasowniki dokonane — to świadczy o wyniku. Pracodawcy nie zatrudniają nas po to, abyśmy coś „robili”, ale „zrobili”. Wszystko sprowadza się do tego, by być konkretnym. Słowa, które sprzedają, mówią o wyniku. Słowa, które nie sprzedają, mówią o tym, co się robiło, bez informowania o wyniku. Chcąc uczynić swoje CV wyjątkowym, popadamy czasem w przesadę czy demagogię i zaczynamy pisać „na okrągło”, czyli o niczym. Na przykład takie zwroty, jak „uczestniczyłem w projekcie przenoszenia operacji z USA do Polski”. Na czym konkretnie polegało Twoje uczestnictwo? Instalowałeś stacje robocze, kserowałeś dokumenty czy powierzono Ci inne od- powiedzialne zadanie? Zamiast lakonicznych stwierdzeń napisz wprost, za co byłeś odpowiedzialny, wypisując szczegółowo swoje zadania, powołując się przy tym na dane i liczby. Kolejny przykład „lania wody” to takie sformułowania, jak „skuteczny/efektywny/handlowiec”, bez podania żadnych faktów. Jeśli jesteś w czymś wyjątkowo skuteczny, to wskaż konkretnie, w czym. Zrób listę swoich umiejętności, w któ- rych naprawdę jesteś dobry i które mają powiązanie ze sta- nowiskiem, o jakie się starasz. Dopiero będąc konkretnym, sprawiasz wrażenie eksperta w tym, co robisz, a nie wtedy, gdy tylko chwalisz się, nie podając żadnych dowodów. 144 Dobrze zredaguj swoje CV Twój życiorys jest narzędziem marketingowym, które ma pro- mować wartościowy produkt — Ciebie. Umiejętnie więc do- bieraj słowa, które wzmacniają, a nie osłabiają marketingowy przekaz. Najczęstsze błędy popełniane w CV Na podstawie mojego wieloletniego doświadczenia w rekru- tacji mogę stworzyć ranking błędów w CV. Na pierwszym miejscu umieściłabym zbyt ogólnikowe dane. Otrzymuję całą masę życiorysów, z których nic nie wynika. To CV, które nie udzielają odpowiedzi na potencjalne pytania rekrutującego. Osoba czytająca CV musi się domyślać, czy Twoje doświad- czenie zawodowe odpowiada potrzebom wakatu, a powinna mieć to napisane wprost. Oczywiście tutaj także obowiązuje zasada, że im bardziej konku- rencyjne masz umiejętności, tym więcej „uchodzi Ci na sucho”, nawet niedopracowany życiorys. Wtedy rekrutujący zawsze znaj- dzie czas na to, by się z Tobą spotkać. Jeśli jednak nie zbudowa- łeś jeszcze przewagi konkurencyjnej na rynku pracy, może to spowodować niepotrzebne odrzucenie Twojej aplikacji. Dlatego warto uchylić rąbka tajemnicy i opisać swój zakres obowiązków w poprzedniej pracy. Da to rekrutującemu obraz tego, czym się zajmowałeś i przybliży szansę zaproszenia na rozmowę. Kolejny częsty błąd to brak informacji o poziomie znajo- mości języka. Samo wymienienie języków nic nie daje, po- dobnie jak informacja „kurs języka angielskiego w szkole ABC”. Wielu rekrutujących nie zaprasza takich kandydatów na 145 Angelika Śniegocka rozmowy, bo nie wie, jakich umiejętności językowych można się po nich spodziewać. Określanie poziomu znajomości języka jest problematyczne i zależy od samooceny kandydata. Dlatego warto inwestować w certyfikaty językowe, bo dają w miarę obiektywną ocenę kompetencji językowych. I pamiętaj — nigdy nie kłam w kwestii znajomości języka! Ła- two można zweryfikować tę informację i jeśli weryfikacja ta jest dla Ciebie niekorzystna, tracisz całą swoją wiarygodność. Brak słów kluczowych w CV to kolejny grzech kandydatów. W idealnym świecie każdy rekrutujący miałby na tyle dużo czasu, aby skrupulatnie czytać każdą aplikację i poświęcić jej 5 minut. Ale tak nie jest. Większość aplikacji jest skano- wana wzrokiem w poszukiwaniu słów kluczowych zawartych w ogłoszeniu o wakacie. Dlatego tak istotne jest, by pisać ży- ciorys pod konkretne ogłoszenie, a nie tak „w ogóle”. Literówki i błędy ortograficzne to błąd niewybaczalny, nawet jeśli nie zatrudniasz się jako sekretarka i poprawne pisanie nie bę- dzie przedmiotem Twoich zadań. Literówki i błędy mówią wiele o Tobie jako o osobie, bo jeśli nie dbasz o jakość swojej aplikacji, to możesz być równie niedbały w wypełnianiu obowiązków. Otrzymuję także aplikacje, w których nazwa stanowiska nie pokrywa się z nazwą w ogłoszeniu. Albo jesteś roztargnio- ny, albo sam nie wiesz, na jakie stanowisko kandydujesz lub wysyłasz CV jak leci na wszystkie ogłoszenia, ledwo je czyta- jąc. Jak się domyślasz, nie robi to dobrego wrażenia. 146 Fakty na temat rozmowy rekrutacyjnej 1. Rekrutujący nie zatrudniają najlepszych, tylko tych, z którymi chcą pracować Jeśli pomiędzy Tobą a Twoim szefem nie ma chemii, trudno Ci będzie odnieść w pracy sukces. Najlepsi kandydaci przepadają na rozmowach tylko dlatego, że z jakiegoś powodu nie spodo- bali się swojemu przyszłemu szefowi. Co jest dobrą wiadomo- ścią i daje Ci szansę na etat, nawet jeśli nie jesteś najlepszym kandydatem. 2. Odpowiedni strój pomaga dostać pracę Lubimy ludzi podobnych do siebie. Strój nie musi wyrażać Twojego „ja”, bo tak naprawdę nikt w pracy nie musi tego „ja” znać. Ubierz się więc tak, by nie rzucać się w oczy, a za to od pierwszego wejścia robić wrażenie profesjonalisty na przy- szłym stanowisku pracy. Szczęście sprzyja przygotowanym, więc przygotuj się do roz- mowy. Pomoże Ci w tym moja książka Rozmowa kwalifikacyjna. O czym nie wiedzą kandydaci do pracy, czyli sekrety rekrutujących. 184 Fakty na temat rozmowy rekrutacyjnej 3. Głupie pytania istnieją, więc ich nie zadawaj Jedno z najbardziej niestosownych pytań na pierwszej rozmo- wie dotyczy wynagrodzenia. A tak się jakoś składa, że to py- tanie pada jako pierwsze z ust tych kandydatów, których po rozmowie nie mam zamiaru zatrudniać. Rozmowa rekrutacyjna ma swoją etykietę i są tematy, o któ- rych nie mówi się wprost. Wiadome jest, że chcesz na linii pracodawca–pracownik jak najwięcej zyskać, ale na rozmowie kwalifikacyjnej mów językiem korzyści pracodawcy, nie swo- ich. Pracujesz dla pieniędzy, to jasne, lecz nie poruszaj jako pierwszy tematu wynagrodzenia. Jakich jeszcze pytań nie zadawać, jeśli chcesz dostać pracę?     Gdzie będzie moje biuro? Czy pracownicy dostają karnet na fitness? Jakie mam szanse po tej rozmowie na zatrudnienie? W jakiej dzielnicy będę mieć wynajęte mieszkanie, przeby- wając na delegacji? Te i podobne do nich pytania pokazują niewłaściwą motywację do pracy. Bo czy podejmujesz decyzję o przyjściu do firmy na podstawie tego, czy dostaniesz karnet fitness, w którym po- koju będziesz siedział albo na jakiej ulicy firma wynajmie Ci mieszkanie? Powinny Cię zainteresować całkiem inne rzeczy. Jakie? O tym w dalszej części tej książki. 185 Angelika Śniegocka 4. Strategia „niespecjalnie mi zależy” nie pomaga dostać pracy Kandydaci do pracy obierają różne strategie na rozmowach, aby wywierać wpływ na osoby rekrutujące. Uważam, że najbardziej zgubna jest ta, którą przyjmują niektórzy kandydaci, a która polega na demonstrowaniu postawy typu „średnio mi zależy”. Tego typu strategia wynika z założenia, że kandydatowi, który ujawni, jak bardzo zależy mu na oferowanej pracy, proponuje się gorsze warunki, zakładając, że i tak na wszystko się zgodzi. Aby temu zapobiec, niektórzy kandydaci grają taką rolę, że ich obecne miejsce pracy jest fantastyczne i jedynie wyjątkowo do- bra oferta jest ich w stanie skłonić do zmiany pracy. Cóż, jako osoba rekrutująca mogę z całą pewnością powiedzieć, że nie ma takiego stanowiska, na które chciałabym zatrudnić osobę, której średnio zależy. Jest więc to najgorsza strategia na rozmowę, jaką możesz przyjąć. Trudno bowiem wystawiać pozytywną ocenę osobie, która na pytanie o to, dlaczego chce zmienić pracę, odpowiada: „Właściwie to nie chcę, tak tylko przyszedłem sprawdzić, co może mi pani zaproponować”. Nie świadczy to o Twojej pewności siebie, a raczej głupocie. Strata czasu dla obu stron. Jak powiedziałam, motywacja pracownika do pracy jest kluczowym elementem, jakiego poszukują rekru- tujący. Nie masz motywacji, nie masz pracy. 5. Praktyka czyni mistrza Często otrzymuję od Czytelników pytania o to, w jaki sposób zwiększyć swoją pewność siebie na rozmowie. Czy zastanawia- łeś się, w jakich sytuacjach denerwujesz się w życiu najbardziej? 186 Fakty na temat rozmowy rekrutacyjnej Mogę się domyślać, że w nowych. Tutaj właśnie tkwi klucz do sukcesu. Po pierwsze — solidne przygotowanie — im mniej pytań Cię zaskoczy, tym większą pewność siebie wykażesz. Po drugie — praktyka czyni mistrza. Przy 30. rozmowie, tak jak trener szko- lący po raz 30. z tego samego tematu, przestaniesz w ogóle zauważać, że uczestniczysz w jakimś stresującym wydarzeniu. Dobra wiadomość jest taka, że masz wpływ na obydwie rze- czy. Możesz zarówno przygotować sobie odpowiedzi na po- tencjalne pytania, jak i zwiększyć częstotliwość zapraszania na rozmowy, wysyłając więcej dobrze napisanych aplikacji. Podczas swojej praktyki rekrutacyjnej zauważyłam, że bardzo ambitne osoby często fatalnie wypadają na rozmowach, gdyż nie radzą sobie ze stresem. To z kolei oznacza, że gdy zetkną się z sytuacją stresogenną w miejscu pracy, również napotkają na tę samą przeszkodę. Problem z opanowaniem stresu dotyka wielu osób, najczęściej zaś dotyczy tych kandydatów, którzy nie mieli zbyt wielu rozmów kwalifikacyjnych, bądź takich, którzy ubiegają się o stanowisko stanowiące dla nich duży awans za- wodowy czy finansowy. Dlatego warto od czasu do czasu „wy- stawić się na sprzedaż” i ćwiczyć umiejętność „przechodzenia” z sukcesem rozmów w sprawie pracy. Odnoszę też często wrażenie, że kandydaci wymagają od sie- bie za dużo, jeśli chodzi o opanowanie stresu na rozmowie. Jest rzeczą naturalną, że denerwujesz się w sytuacji rozmowy rekrutacyjnej. Pokazanie rekruterowi pewności siebie i odpor- ności na stres jest oczywiście dużym plusem, nie można jednak popadać w przesadę. Jak przygotować się do rozmowy w sprawie pracy? Kiedy otrzymujesz telefonicznie zaproszenie na rozmowę, warto — pomimo ekscytacji — zadbać o zanotowanie kilku szczegółów: w jakiej firmie ma się odbyć rozmowa, na jakie stanowisko, z kim, gdzie masz się kierować po wejściu do bu- dynku, o kogo pytać. Niektórzy nie dosłyszą nazwy firmy czy nazwiska osoby dzwoniącej, bo np. jadą w autobusie, ale wsty- dzą się zapytać. To duży błąd. Nie jest wstydem poprosić jesz- cze raz o powtórzenie nazwy firmy i ponowne przedstawienie się rozmówcy. Większym wstydem jest nie trafić lub spóźnić się na rozmowę z powodu braku dokładnego adresu. Zawsze też warto zapisać nr telefonu kontaktowego na wypa- dek, gdybyś chciał przełożyć spotkanie, nie umiał trafić pod wskazany adres czy chciał poinformować o swoim spóźnie- niu. Podczas swojej kariery miałam okazję zaprosić już setki kan- dydatów na rozmowy rekrutacyjne. Na palcach jednej ręki mo- głabym policzyć osoby, które zadały mi jakiekolwiek pytania mogące pomóc im w przygotowaniu się do rozmowy. Najczę- ściej kandydaci o nic nie pytają, a przez to nie wiedzą wielu istotnych rzeczy, np. kto jeszcze będzie obecny na rozmowie (bo jak się zapewne domyślasz, inny przebieg będzie miała rozmowa programisty z osobą z działu personalnego, a inny 188 Jak przygotować się do rozmowy w sprawie pracy? z dyrektorem działu IT). Niektóre firmy prowadzą jedną roz- mowę, podczas której są w komisji wszystkie zainteresowane kandydatem osoby, inne dzielą proces na etapy. Warto więc wcześniej dowiedzieć się, z kim będzie rozmowa, nie tylko po to, by lepiej przygotować się do rozmowy, ale także wyguglać informacje o swoich rozmówcach. Jeśli w ogłoszeniu podano, że wymagana jest znajomość języka obcego, możesz zapytać, w jakim języku odbędzie się rozmo- wa. Kandydaci niekiedy zaskoczeni są faktem, że część rozmo- wy odbywa się w obcym języku, chociaż są i takie, w których przeprowadzana jest w nim cała rozmowa. Jeśli zapytasz o to, jaki jest czas przeznaczony na rozmowę albo czy są przewidziane jakieś testy, to masz pełniejszy obraz tego, czego możesz się spodziewać. Zamiast więc domyślać się, co będzie i narażać na niepotrzebny stres, lepiej od razu zbierz potrzebne informacje. Obowiązkową lekcją, jaką musisz odrobić, jest zebranie infor- macji o firmie. Najwięcej z nich znajdziesz na stronie WWW firmy. Nie musisz uczyć się wszystkiego na pamięć. Warto za- pamiętać najważniejsze rzeczy, np.: jak długo firma istnieje na rynku, jeśli jest międzynarodową korporacją, to w ilu krajach jest obecna, ilu pracowników zatrudnia, co jest jej flagowym produktem, jaką ma misję, wartości, w jakie inicjatywy spo- łeczne się angażuje. Przygotuj sobie na tyle krótką notatkę na temat firmy, abyś potrafił odpowiedzieć na pytanie: „Co pan wie o naszej firmie?”. Kiedy już wiesz, gdzie, z kim i jak będzie przebiegać rozmo- wa, pora wrócić do ogłoszenia, na które aplikowałeś i spraw- 189 Angelika Śniegocka dzić, jakie są oczekiwania pracodawcy. Błędem wielu kandyda- tów jest to, że nie zapisują w komputerze ogłoszeń, na które aplikują. Czasem proces rekrutacji trwa kilka tygodni, gdy np. stanowisko jest nowo utworzone, albo gdy rekrutowana jest spora grupa pracowników lub pracodawcy niespecjalnie zależy na czasie. Kiedy dostajesz po kilku tygodniach zaproszenie na rozmowę, może się zdarzyć, że ogłoszenia dawno nie ma już w portalu i nie możesz dobrze przygotować się do rozmowy. Dlatego kopiuj na swój komputer treść ogłoszenia, na które odpowiadasz, zapisując je pod łatwo rozpoznawalną dla Ciebie nazwą, abyś mógł do niego wrócić nawet po 2 miesiącach, jeśli będzie trzeba. Nie wystarczy jednak ogłoszenie tylko zapisać, trzeba je jesz- cze uważnie przeczytać pod kątem wymagań pracodawcy. To będzie dla Ciebie dobrą wskazówką na temat tego, o co możesz być zapytany. Jeśli tego nie zrobiłeś przed wysłaniem oferty pracy, to teraz przed rozmową dokonaj analizy swoich moc- nych i słabych stron i przygotuj dobre argumenty, które roz- wieją wątpliwości rekrutującego. Musisz przecież zbudować, a potem sprzedać rekrutującemu swoją historię sukcesu. To może truizm, ale by zbudować wiarygodną historię sukcesu, dobrze jest nauczyć się na pamięć swojego życiorysu. Niektórym kandydatom wydaje się, że nie mieli dotąd żadnych osiągnięć. Ale jeśli tak było, to po co pracodawcy trzymaliby Cię u siebie? Skoro Twoje działania przynosiły pozytywny skutek i były zakończone powodzeniem, to Twoja praca musiała była wartościowa. By przypomnieć sobie swoje osiągnięcia, sięgnij do zakresu obowiązków — jak go przekroczyłeś? Co robiłeś 190 Jak przygotować się do rozmowy w sprawie pracy? więcej albo lepiej, niż to, czego wymagano? Komu pomagałeś w pracy i w czym? Jeśli pomagałeś, to znaczy, że byłeś w tym dobry. Z jakiego typu sytuacjami, problemami spotykałeś się w codziennej pracy? Jakie umiejętności wykorzystywałeś? Ja- kie innowacje, zmiany w procesach, procedurach, zwyczajach firmy wprowadziłeś? „Wyrobiłeś” 150 normy, zdobyłeś wy- jątkowy rynek? Jaką klęskę zamieniłeś w zwycięstwo? Co udało Ci się osiągnąć poza pracą? To też jesteś Ty. Tam tak- że przejawiają się Twoje wyjątkowe zdolności i umiejętności. Jak widzisz, lista Twoich sukcesów może być długa. Pamiętaj jednak, że każdy komplement, jaki sobie dajesz, powinien być poparty przykładem, aby nie wyjść na chwalipiętę i nie być go- łosłownym. Każdą historię opisuj w postaci trójkąta, czyli opis sytuacji, działanie, rezultat (model STAR). Jeśli masz pracę, w której dużo się dzieje, zajrzyj do kalendarza — on podpowie Ci, nad czym pracowałeś w ostatnim roku. To genialny sposób na odświeżenie pamięci w kwestii własnych sukcesów. Sygnalizuję w tej książce tylko najważniejsze punkty przygoto- wania do rozmowy w sprawie pracy, ponieważ tematowi temu poświęcam całą książkę Rozmowa kwalifikacyjna…
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Coaching kariery
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: