Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00924 012814 16005713 na godz. na dobę w sumie
Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin - poradnik do gry - ebook/pdf
Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin - poradnik do gry - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 53
Wydawca: GryOnline Język publikacji: polski
ISBN: Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> poradniki do gier >> pc >> strategiczne
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poradnik do jednego z najbardziej zaawansowanych symulatorów pola walki rozgrywających się w realiach II wojny światowej, którego zadaniem jest pomoc w przełamaniu „pierwszych lodów” w spotkaniu z grą CMBB, w szczególności w grach w trybie multiplayer.

Skrócona wersja spisu treści:
-Wstęp
-Informacje wstępne
-Rodzaje gier
-Podstawowe parametry bitwy
-Inne istotne parametry bitew
-Składy wojsk
-Typy wojsk i rodzaje jednostek
-[Strony konfliktu] Niemcy
-[Strony konfliktu] Rosjanie
-[Strony konfliktu] Pozostali
-[Rodzaje wojsk] Piechota
-[Rodzaje wojsk] Piechota - Ruch
-[Rodzaje wojsk] Piechota - Atak
-[Rodzaje wojsk] Piechota - Obrona
-[Rodzaje wojsk] Czołgi
-[...] liczba wszystkich rozdziałów: 38

Informacja o grze

Kolejna część wyśmienitej gry strategicznej Combat Mission: Beyond Overlord. Przenosi ona akcję z frontu zachodniego na front wschodni, gdzie możemy dowodzić wojskami walczących stron w szeregu bitew i pojedynków, które odbyły się w okresie od operacji Ba

Gra Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin, dobrze przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier strategicznych. Tytuł wydany został w Polsce w 2004 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: angielska.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Nieoficjalny poradnik GRY-OnLine do gry Combat Mission Barbarossa to Berlin autor: Paweł „Pejotl” Jankowski (c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o. Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli. Combat Mission: Barbarossa to Berlin – Poradnik GRY-OnLine S P I S T R E Ś C I 1. Wstęp______________________________________________________________ 4 1.1 Rozdziały ________________________________________________________ 5 1.2. Stosowane skróty _________________________________________________ 5 2. Wprowadzenie do tworzenia bitew _______________________________________ 6 2.1. Rodzaje gier _____________________________________________________ 6 2.2. Podstawowe parametry bitwy: rok, teren i pogoda _______________________ 7 2.3. Inne istotne parametry bitew ________________________________________ 9 2.4. Składy wojsk ____________________________________________________ 10 2.5. Typy wojsk i rodzaje jednostek______________________________________ 11 2.6. Ogólna charakterystyka stron konfliktu _______________________________ 12 2.6.1. Niemcy _____________________________________________________ 12 2.6.2. Rosjanie ____________________________________________________ 13 2.6.3.Finowie, Rumuni, Węgrzy i Włosi _________________________________ 14 2.6.4. Polacy______________________________________________________ 14 3. Rodzaje wojsk i ich zadania w bitwie_____________________________________ 15 3.1. Piechota _______________________________________________________ 15 3.1.1. Ruch _______________________________________________________ 16 3.1.2. Atak _______________________________________________________ 17 3.1.3. Obrona _____________________________________________________ 18 3.2. Czołgi _________________________________________________________ 19 3.2.1. Ruch _______________________________________________________ 20 3.2.2. Atak _______________________________________________________ 20 3.2.3. Obrona _____________________________________________________ 21 3.3. Wsparcie _______________________________________________________ 21 3.3.1. Ruch _______________________________________________________ 22 3.3.2. Zastosowanie w ataku _________________________________________ 22 3.3.3. Zastosowanie w obronie________________________________________ 23 3.4. Vehicles________________________________________________________ 24 3.5. Artyleria (spotterzy) ______________________________________________ 25 3.6. Możliwości działania, czyli słowo o rozkazach __________________________ 25 3.7. Kompozycja jednostek do bitwy _____________________________________ 27 3.8. Teren__________________________________________________________ 28 3.9. Prowadzenie bitwy _______________________________________________ 29 3.10. Cierpliwość i timing______________________________________________ 31 4. Porównanie sprzętu pancernego obu stron ________________________________ 32 4.1. Rok 1941_______________________________________________________ 32 4.1.1. Czołgi lekkie _________________________________________________ 32 4.1.2. Czołgi średnie czyli „Achtung T-34!” ______________________________ 33 4.1.3. Czołgi ciężkie ________________________________________________ 34 4.1.4. Podsumowanie _______________________________________________ 34 4.2. Rok 1942_______________________________________________________ 35 4.2.1. Czołgi średnie________________________________________________ 36 4.2.2. Czołgi ciężkie ________________________________________________ 37 4.2.3. Wnioski dla gier ligowych_______________________________________ 37 4.3. Rok 1943_______________________________________________________ 38 4.3.1. Czołgi średnie________________________________________________ 38 4.3.2. Niemieckie czołgi średnie przeciw radzieckim czołgom KV _____________ 39 4.3.3. Tygrys E – szala przechyla się na stronę Niemiec i łamie pod ciężarem ____ 39 4.3.4. Jak się pozbyć Tygrysa – radzieckie wynalazki ______________________ 39 4.3.5. Pantera_____________________________________________________ 40 4.3.6. Wnioski dla gier ligowych_______________________________________ 40 4.4. Lata 1944 i 45 ___________________________________________________ 40 4.4.1. Ewolucja czołgów _____________________________________________ 40 4.4.2. Wnioski dla gier ligowych_______________________________________ 43 5. Przydatne różności __________________________________________________ 47 Strona: 2 www.gry-online.pl Combat Mission: Barbarossa to Berlin – Poradnik GRY-OnLine 6. Gry przez Internet (i CMHQ PL) _________________________________________ 49 6.1. Strona CMHQ PL _________________________________________________ 49 6.2. Obowiązująca wersja gry __________________________________________ 50 6.3. Specyfika gier ligowych ___________________________________________ 50 6.4. Dyskusje na Forum CM ____________________________________________ 51 Wydawnictwo GRY-OnLine sp. z o.o. ul. Królewska 57, 30-081 Kraków tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70 Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine sp. z o.o. (c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine. www.gry-online.pl Strona: 3 www.gry-online.pl Combat Mission: Barbarossa to Berlin – Poradnik GRY-OnLine 1. Wstęp Combat Mission: Barbarossa to Berlin należy do serii najbardziej zaawansowanych i realistycznych gier o walkach taktycznych Drugiej Wojny Światowej. Mimo iż dość łatwo jest zacząć grać, opanować interfejs użytkownika i rozgrywać całe bitwy z komputerem, prawdziwie dogłębne opanowanie tajników CMBB jest procesem trudnym i długotrwałym. Początkujący przegrywają bitwy z innymi graczami nie wiedząc, dlaczego posunięcia wydawałoby się dobre i bezpieczne zakończyły się katastrofą. Jedynie cierpliwe przebijanie się przez kolejne bitwy i zbieranie doświadczeń jest metodą na opanowanie gry na odpowiednim poziomie. Dla przyspieszenia procesu nauki powstał niniejszy poradnik. Nie ma on jednak za zadanie zastąpienia instrukcji do gry, dlatego więc nie będą tu poruszane absolutnie podstawowe zagadnienia np. dotyczące obsługi interfejsu. Intencją niniejszego poradnika jest pomoc w przełamaniu „pierwszych lodów” w spotkaniu z grą CMBB, w szczególności w grach w trybie multiplayer. Poradnik jest przeznaczony dla osób początkujących i ma za zadanie doprowadzić ich na poziom średnio-zaawansowany. Aby zostać mistrzem, trzeba już tylko grać, grać, grać i podpatrywać tych, z którymi się przegrywa. Uwaga: autor niniejszego poradnika stoi na stanowisku, że żadna gra z komputerem nie jest w stanie przygotować gracza do walk z żywym przeciwnikiem. I żadna gra w CMBB z maszyną nie da tyle satysfakcji, ani nie będzie tak emocjonująca jak gry z żywymi przeciwnikami. Dlatego poradnik napisany jest pod kątem gier multiplayer. Nie znajdziesz więc tu porad, jak grać, by wykorzystywać słabości AI – co nie znaczy, że zawarte tu porady nie przydadzą się też przy grze z komputerem. Poradnik napisany jest większej części w oparciu o obserwacje dokonane w polskiej lidze Combat Mission. Strona: 4 www.gry-online.pl Combat Mission: Barbarossa to Berlin – Poradnik GRY-OnLine 1 . 1 R o z d z i a ł y 1. Wstęp. 2. Wprowadzenie do tworzenia bitew – tutaj przedstawione zostaną rodzaje bitew, ich parametry i obecne na polu walki wojska. 3. Rodzaje wojsk i ich zadania w bitwie – zostaną tu omówione dokładniej poszczególne rodzaje jednostek, rozkazy oraz ogólne zasady prowadzenia walki w CMBB. 4. Porównanie sprzętu pancernego obu stron – tu zawarte jest krótkie omówienie szans (głównie w walkach pancernych ale nie tylko) w poszczególnych miesiącach i latach. 5. Przydatne różności, czyli: taktyczne kruczki i sztuczki, przyspieszanie gry, fair play... Wszystko to, co warto wiedzieć, by stać się z nowicjusza graczem „otrzaskanym”, a przy okazji uniknąć przykrych niespodzianek. 6. Gry przez Internet (i CMHQ PL) – czyli omówienie specyfiki bitew internetowych na przykładzie polskiego środowiska fanów CMBO/CMBB/CMAK skupionego wokół strony cmhq.gry-online.pl. 1 . 2 . S t o s o w a n e s k r ó t y W tekście stosowane będą miary, niektóre terminy i skróty występujące w anglojęzycznym wydaniu gry: • ME – Meeting Engagement – rodzaj bitwy, w której żadna ze stron nie ma przewagi terenu, a flagi dające punkty zwycięstwa umieszczone są w połowie drogi pomiędzy stronami. Najbardziej popularny rodzaj gier multiplayer; • QB – Quick Battle, czyli bitwa generowana przez grę według zadanych ustawień; • mph – mile na godzinę (mila to trochę więcej niż 1,5 km). Oraz polskie skróty z dziedziny wiedzy wojskowej: • km – karabin maszynowy (ckm – ciężki karabin maszynowy, rkm – ręczny karabin maszynowy); • ppanc. – przeciwpancerny; • plot. – przeciwlotniczy. Terminy będące parametrami czy poleceniami istniejącymi w grze oznaczone zostały w tekście kolorem niebieskim. Strona: 5 www.gry-online.pl Combat Mission: Barbarossa to Berlin – Poradnik GRY-OnLine 2. Wprowadzenie do tworzenia bitew 2 . 1 . R o d z a j e g i e r a. Scenariusze a Quick Battle. Zarówno scenariusze jak i bitwy generowane przez komputer (Quick Battle) nadają się do rozgrywek z żywym przeciwnikiem. Obie te formy rozgrywki mają swoich zajadłych zwolenników i przeciwników, aczkolwiek znacznie bardziej popularne są gry Quick Battle – z prostego powodu: scenariusza można się wcześniej „nauczyć” (czyli dokładnie rozpoznać pole walki, zanalizować siły obu stron) i uzyskać przewagę nad przeciwnikiem, który danego scenariusza wcześniej nie znał. Co więcej gracze mają zwykle swoje wyraźne preferencje co do wyboru wojsk i mogą nie potrafić wykorzystać sił przydzielonych w scenariuszu w 100 . Z drugiej strony, dobrze zrobiony scenariusz może być znacznie ciekawszy i nieporównanie bardziej realistyczny niż jakakolwiek QB. b. Bitwy a Operacje. Operacje są bardziej ambitną formą gry, gdyż odtwarzają dłuższy okres czasu i umożliwiają rozegranie szeregu bitew po sobie, w których sytuacja w następnej bitwie wynika z efektów bitwy poprzedniej. Bitwy natomiast są pojedynczym starciem z jasno określonymi celami (Flagi). Rozegranie sensownej operacji jest jednak długotrwałe. Jeśli założymy, że przeciętną bitwę rozgrywa się: w PBEM – ok. 1,5 miesiąca, w TCP – ok. 4-5 godzin nieprzerwanej gry i przemnożymy przez ilość bitew w operacji, to chyba nie trzeba tłumaczyć dlaczego operacje są rzadko grywane. Strona: 6 www.gry-online.pl Combat Mission: Barbarossa to Berlin – Poradnik GRY-OnLine c. Meeting Engagement a bitwy typu Atak/Obrona. Najpowszechniejsze w grach między ludźmi spośród wszystkich QB są gry typu Meeting Engagement (bój spotkaniowy). Co do gier Atak/Obrona (Probe, Attack, Assault) istnieje różnica zdań co do tego, czy dają one równe szanse obu graczom, czy też nie faworyzują zanadto obrony. Co więcej, w bitwach atak/obrona należy dać atakującemu dużo więcej czasu niż w ME, co zniechęca bardziej niecierpliwych graczy. Czas generalnie jest kluczowy w tego typu bitwach, gdyż od niego zależy możliwość manewrowania wojskami tak, by wybadać obronę, bez niepotrzebnych strat z własnej strony i mieć czas na przygotowanie ataku w najsłabszym punkcie. Bitwa typu Meeting Engagement jest najpowszechniejsza w rozgrywkach ligi CMBB gdyż daje wykazać się obu stronom w porównywalnym stopniu, a przy tym jest szybsza od pozostałych rodzajów. 2 . 2 . P o d s t a w o w e p a r a m e t r y b i t w y : r o k , t e r e n i p o g o d a Rok i miesiąc starcia: to absolutnie kluczowy parametr w CMBB. Dokładne omówienie kolejnych lat i szans stron znajdziesz w rozdziale 4. W lidze najbardziej powszechne są bitwy w latach 1944-45. Przy okazji wyboru Roku warto też przestawić sąsiedni parametr Front na: All Combined. Z pośród wszystkich możliwości (Finland, North, Central, South, All Combined, Random), najczęściej wybierana jest właśnie All Combined. Na różnych frontach czas dostępności sprzętu jak i współczynnik Rarity mogą się nieco różnić. Łatwiej jest mniej więcej zapamiętać, co mamy do wyboru w danym miesiącu i roku dla All Combined niż dla każdego frontu osobno. Pierwszy krok w tworzeniu QB i od razu bardzo istotny dla przebiegu gry dylemat – jaki rok i miesiąc wybrać? (obrazki z wersji polskiej i angielskiej). CMBB ma duże możliwości konfigurowania bitew, jednak należy zdać sobie sprawę, ze wybór konkretnego terenu i pogody nie wpływa tak samo na obie strony walki. Przy nierównowadze w sprzęcie, jaka zachodzi przede wszystkim w latach 1941-43, teren może być czynnikiem wyrównującym szanse. Należy tylko pamiętać, że im większa przewaga jednej ze stron w sprzęcie pancernym, tym gorszy teren należy wybierać. Gorsza pogoda może służyć takim samym celom, gdyż zmniejsza się zasięg widoczności i co za tym idzie zniwelowana jest przewaga czołgów o lepszych działach i pancerzach. Warto jednak zauważyć, że zła pogoda nieco bardziej negatywnie wpływa na stronę niemiecką, ze względu na gorsze zdolności niemieckiego sprzętu do przemieszczania się w terenie. A więc w czasie np. deszczu to gracz niemiecki ma większą szansę na utratę sprzętu na skutek jego unieruchomienia. Strona: 7 www.gry-online.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin - poradnik do gry
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: