Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00027 005175 15188653 na godz. na dobę w sumie
CorelDRAW Graphics Suite X6 PL - ebook/pdf
CorelDRAW Graphics Suite X6 PL - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 432
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-0949-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> corel
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Odkryj w sobie duszę artysty — rozpocznij przygodę z Corelem!

Rozwojowi informatyki towarzyszy lawinowy wzrost liczby programów użytkowych, w tym również oprogramowania umożliwiającego tworzenie i edycję obrazów cyfrowych. Jedną z pierwszych liczących się aplikacji graficznych był CorelDRAW — program służący początkowo jedynie do edycji grafiki wektorowej, który z czasem ewoluował w rozbudowany pakiet wyspecjalizowanych narzędzi. Za jego pomocą można nie tylko poprawiać obrazy, lecz także wykonywać wiele innych czynności, zarówno w profesjonalnych studiach graficznych, jak i wśród wymagających hobbystów.

Jeśli chcesz wkroczyć w magiczny świat grafiki komputerowej z pakietem CorelDRAW lub planujesz zastąpić nim dotychczas używany program, sięgnij po książkę CorelDRAW Graphics Suite X6 PL. Krok po kroku przedstawi Ci ona kluczowe narzędzia najnowszej polskiej wersji Corela, pokaże, jak efektywnie tworzyć i edytować grafikę wektorową, oraz zaprezentuje techniki stosowane w obróbce grafiki rastrowej, w tym zdjęć cyfrowych. Poznasz również funkcje tekstowe pakietu, nauczysz się korzystać z efektów 2D i 3D. Dowiesz się, jak przygotowywać graficzne elementy stron WWW oraz animacje, a także odkryjesz tajniki zapisywania, eksportowania i drukowania prac.

Zostań grafikiem z CorelDRAW Graphics Suite X6!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zapruck Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/cdgsx6 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-246-8766-4 Copyright © Helion 2014 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis tre(cid:321)ci Wst(cid:258)p ............................................................................................................. 9 Cz(cid:258)(cid:321)(cid:240) I. CorelDRAW X6 ..............................................................................17 Rozdzia(cid:298) 1. Elementy ekranu .............................................................................19 Uruchamianie programu ................................................................................................................19 Okno programu ...............................................................................................................................22 Pasek tytułu ......................................................................................................................................23 Pasek menu ......................................................................................................................................25 Pasek standardowy ..........................................................................................................................27 Pasek właściwości ............................................................................................................................31 Przybornik ........................................................................................................................................32 Linijka ...............................................................................................................................................33 Obszar rysunku ................................................................................................................................37 Paleta kolorów .................................................................................................................................40 Pasek stanu .......................................................................................................................................43 Kontrolki strony ..............................................................................................................................43 Nawigator .........................................................................................................................................43 Rozdzia(cid:298) 2. Rozpoczynanie pracy ..................................................................... 45 Ekran powitalny ...............................................................................................................................45 Nowy rysunek ..................................................................................................................................48 Zmiana parametrów domyślnych .................................................................................................54 Strony rysunku ................................................................................................................................56 Rozmiar i orientacja arkusza .........................................................................................................62 Wyświetlanie rysunku ....................................................................................................................64 Wyświetlanie rysunku w skali .......................................................................................................64 Anulowanie operacji .......................................................................................................................65 Kup książkęPoleć książkę 4 CorelDRAW Graphics Suite X6 PL Rozdzia(cid:298) 3. Rysowanie linii .............................................................................. 67 Krzywa ..............................................................................................................................................68 Krzywa trójpunktowa .....................................................................................................................72 Linia kaligraficzna ...........................................................................................................................73 Linia o szerokości zależnej od nacisku na narzędzie ..................................................................76 Wzorce pociągnięcia .......................................................................................................................77 Pióro ..................................................................................................................................................79 Pociągnięcia pędzla .........................................................................................................................81 Prosta lub łamana Béziera ..............................................................................................................83 Wybieranie węzłów .........................................................................................................................85 Rozdzia(cid:298) 4. Rysowanie figur ............................................................................ 89 Elipsa .................................................................................................................................................89 Elipsa trójpunktowa ........................................................................................................................91 Gwiazda ............................................................................................................................................92 Wycinek ............................................................................................................................................94 Łuk .....................................................................................................................................................96 Kratka ................................................................................................................................................97 Kształt predefiniowany ...................................................................................................................98 Obszar zamknięty ..........................................................................................................................106 Okrąg ...............................................................................................................................................107 Prostokąt .........................................................................................................................................108 Prostokąt trójpunktowy ................................................................................................................109 Spirala .............................................................................................................................................111 Wielokąt ..........................................................................................................................................112 Rozdzia(cid:298) 5. Obiekty .......................................................................................115 Obiekt ..............................................................................................................................................116 Deformowanie obiektów ..............................................................................................................116 Duplikowanie obiektów ...............................................................................................................119 Grupowanie i rozgrupowywanie obiektów ................................................................................122 Klonowanie obiektów ...................................................................................................................123 Kopiowanie obiektów do schowka .............................................................................................125 Obracanie obiektów ......................................................................................................................125 Pochylanie i rozciąganie obiektów ..............................................................................................127 Precyzyjne umieszczanie obiektów .............................................................................................130 Przesuwanie obiektów ..................................................................................................................130 Rozmieszczenie obiektów ............................................................................................................131 Usuwanie obiektów .......................................................................................................................133 Wstawianie obiektów ze schowka do rysunku ..........................................................................133 Wyrównywanie obiektów ............................................................................................................133 Zmiana kolejności obiektów ........................................................................................................135 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:321)ci 5 Rozdzia(cid:298) 6. Wype(cid:298)nienia .................................................................................137 Wypełnianie ...................................................................................................................................137 Wypełnianie deseniem .................................................................................................................144 Wypełnianie teksturą ....................................................................................................................147 Wypełnianie obiektami ................................................................................................................157 Rozdzia(cid:298) 7. Bitmapy .......................................................................................161 Importowanie obrazów bitmapowych .......................................................................................162 Efekty specjalne .............................................................................................................................166 Zamiana plików bitmapowych na wektorowe ..........................................................................167 Zamiana plików wektorowych na bitmapowe ..........................................................................169 Rozdzia(cid:298) 8. Tekst ..........................................................................................173 Tekst artystyczny ...........................................................................................................................174 Tekst akapitowy .............................................................................................................................182 Wybieranie tekstu .........................................................................................................................188 Edycja tekstu ..................................................................................................................................191 Wyszukiwanie i zamiana tekstu ..................................................................................................191 Tekst i ścieżka ................................................................................................................................193 Rozdzia(cid:298) 9. Efekty dwuwymiarowe .................................................................195 Deformacja obiektu za pomocą obwiedni .................................................................................195 Lustrzane odbicie obiektów .........................................................................................................198 Przezroczystość ..............................................................................................................................199 Rozdzia(cid:298) 10. Efekty trójwymiarowe ............................................................... 213 Otaczanie obiektów obrysem .......................................................................................................213 Perspektywa ...................................................................................................................................218 Metamorfoza ..................................................................................................................................221 Cień .................................................................................................................................................226 Wytłoczenie wektorowe ...............................................................................................................228 Rozdzia(cid:298) 11. Strony WWW ........................................................................... 233 Przyciski interaktywne ..................................................................................................................233 Zamiana tekstu akapitowego na zgodny z HTML ....................................................................237 Odsyłacze ........................................................................................................................................238 Publikowanie w internecie ...........................................................................................................245 Rozdzia(cid:298) 12. Zapisywanie i eksportowanie ....................................................... 247 Zapisywanie pracy .........................................................................................................................247 Zapisywanie rysunku pod nową nazwą ......................................................................................251 Zapisywanie plików w różnych formatach ................................................................................251 Eksportowanie plików ..................................................................................................................252 Zamykanie rysunku i programu ..................................................................................................255 Kup książkęPoleć książkę 6 CorelDRAW Graphics Suite X6 PL Rozdzia(cid:298) 13. Drukowanie .............................................................................. 257 Przygotowanie materiałów dla biura usług poligraficznych ...................................................268 Cz(cid:258)(cid:321)(cid:240) II. Corel PHOTO-PAINT X6 ............................................................. 273 Rozdzia(cid:298) 14. Podstawy obs(cid:298)ugi ....................................................................... 275 Uruchomienie programu .............................................................................................................275 Kojarzenie formatu pliku .............................................................................................................279 Pasek tytułu ....................................................................................................................................280 Pasek menu ....................................................................................................................................280 Przybornik ......................................................................................................................................281 Pasek właściwości ..........................................................................................................................283 Obszar rysunku ..............................................................................................................................284 Paleta kolorów ...............................................................................................................................284 Pasek stanu .....................................................................................................................................285 Okno dokowane ............................................................................................................................285 Wyświetlanie i ukrywanie pasków narzędzi ..............................................................................286 Linijki i jednostki miary ...............................................................................................................288 Prowadnice .....................................................................................................................................291 Siatka ...............................................................................................................................................294 Konfiguracja programu ................................................................................................................295 Rozdzia(cid:298) 15. Rozpoczynanie pracy ................................................................. 297 Nowy obrazek ................................................................................................................................297 Wczytywanie obrazka ...................................................................................................................301 Zmiana rozdzielczości oraz rozmiarów .....................................................................................303 Importowanie rysunków ..............................................................................................................307 Rozdzia(cid:298) 16. Rysowanie figur i linii .................................................................. 309 Rozdzia(cid:298) 17. Obiekty ..................................................................................... 321 Zaznaczanie ....................................................................................................................................322 Edycja kształtu i położenia ...........................................................................................................323 Grupowanie i łączenie ..................................................................................................................323 Doker ..............................................................................................................................................328 Rozdzia(cid:298) 18. Kolory ...................................................................................... 331 Kolor papieru .................................................................................................................................331 Kolor farby .....................................................................................................................................334 Kolor wypełnienia jednolitego ....................................................................................................335 Liczba kolorów ...............................................................................................................................337 Korekcja kolorów i tonów ............................................................................................................337 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:321)ci 7 Rozdzia(cid:298) 19. Wype(cid:298)nienia .............................................................................. 341 Rozdzia(cid:298) 20. Zaznaczanie ............................................................................. 355 Zaznaczanie obszarów według kolorów obrazka ......................................................................364 Rozdzia(cid:298) 21. Tekst ....................................................................................... 369 Rozdzia(cid:298) 22. Deformacje ................................................................................381 Deformacja krzywoliniowa ..........................................................................................................381 Deformacja siatki ...........................................................................................................................384 Deformacja sinusoidalna ..............................................................................................................386 Rozdzia(cid:298) 23. Efekty ...................................................................................... 389 Bruk .................................................................................................................................................389 Cząsteczki .......................................................................................................................................392 Dziecięce zabawy ...........................................................................................................................394 Rozdzia(cid:298) 24. Elementy stron WWW ............................................................... 397 Rozdzia(cid:298) 25. Animacje ................................................................................... 403 Tworzenie .......................................................................................................................................403 Rozdzia(cid:298) 26. Zapisywanie i eksportowanie ...................................................... 409 Zapisywanie pracy .........................................................................................................................409 Zapisywanie rysunku pod nową nazwą ......................................................................................412 Zapisywanie plików w różnych formatach ................................................................................413 Zamykanie rysunku i programu ..................................................................................................414 Rozdzia(cid:298) 27. Drukowanie ...............................................................................415 Przygotowanie materiałów dla biura usług poligraficznych ...................................................422 Skorowidz ................................................................................................... 427 Kup książkęPoleć książkę 8 CorelDRAW Graphics Suite X6 PL Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:298) 9. Efekty dwuwymiarowe Z tego rozdziału dowiesz się: (cid:105) jak zmienić kształt obwiedni obiektu, (cid:105) jak w prosty sposób urozmaicić rysunek oryginalnym obiektem, (cid:105) jak uzyskać lustrzane odbicie obiektu, (cid:105) jak bez użycia kalkulatora wykonywać operacje matematyczne na obszarach. Deformacja obiektu za pomoc(cid:238) obwiedni Obwiednia otacza obiekt. Ma ona uchwyty w innych miejscach niż znajdujący się w jej wnętrzu obiekt. Dzięki temu, przeciągając obwiednię, można zmieniać kształt znajdującego się w jej wnętrzu obiektu. Obwiednia i znajdujący się w jej wnętrzu obiekt są jak balonik i wypełniająca go woda. Ciecz przyjmie taki kształt, jaki będzie miała ograniczająca ją błona. Czynnością, od której należy zacząć pracę z obwiednią, jest umieszczenie w jej wnętrzu obiektu. Aby umie(cid:321)ci(cid:240) obiekt wewn(cid:238)trz obwiedni: 1. Zaznacz obiekt (rysunek 9.1). Rysunek 9.1. Obiekt zaznaczony Kup książkęPoleć książkę 196 Cz(cid:258)(cid:321)(cid:240) I (cid:139) CorelDRAW X6 2. Otwórz paletę rozwijalną Narzędzia interakcyjne i kliknij narzędzie Obwiednia (rysunek 9.2). Rysunek 9.2. Ikona narzędzia Obwiednia 3. Kliknij znajdujący się na Pasku właściwości przycisk Tryb Linia prosta (rysunek 9.3). Rysunek 9.3. Rodzaj obwiedni można wybrać, klikając odpowiedni przycisk. Na rysunku pokazano Tryb Linia prosta 4. Przeciągnij węzły, aby zmienić kształt obwiedni (rysunek 9.4). Rysunek 9.4. Obiekt zmodyfikowany przy wykorzystaniu funkcji Obwiednia — Tryb Linia prosta Na Pasku właściwości znajdują się cztery przyciski: (cid:105) Tryb Linia prosta — tworzy obwiednię przy użyciu linii prostych, dodaje do obiektów perspektywę (rysunki 9.3 i 9.4). (cid:105) Tryb Pojedynczy łuk — tworzy obwiednię przy użyciu pojedynczych łuków, nadaje obiektowi kształt klepsydry lub balonu (rysunek 9.5). (cid:105) Tryb Podwójny łuk — tworzy obwiednię z podwójnych łuków, nadaje zarysowi obiektu pofalowany kształt (rysunek 9.6). (cid:105) Tryb nieograniczony — obwiednia może mieć kształt całkowicie dowolny, który można edytować, przesuwając węzły (rysunek 9.7). Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:298) 9. (cid:139) Efekty dwuwymiarowe 197 Rysunek 9.5. Obiekt zdeformowany w trybie Pojedynczy łuk Rysunek 9.6. Obiekt zdeformowany w trybie Podwójny łuk Rysunek 9.7. Obiekt zdeformowany w trybie Nieograniczonym Aby anulować efekt ostatnio wprowadzonego przekształcenia, przed zwolnieniem przycisku myszy naciśnij klawisz Esc. Aby anulować przekształcenie po zwolnieniu przycisku myszy, naciśnij klawisze Ctrl+Z. Aby dodać do obiektu następną obwiednię, kliknij widoczny na Pasku właściwości przycisk Dodaj nową obwiednię (rysunek 9.8). Przeciągnij węzły, aby zmienić kształt obwiedni. Rysunek 9.8. Przycisk Dodaj nową obwiednię Aby usunąć obwiednię z obiektu, kliknij widoczną na Pasku właściwości ikonę Wyczyść obwiednię (rysunek 9.9). Rysunek 9.9. Ikona Wyczyść obwiednię Kup książkęPoleć książkę 198 Cz(cid:258)(cid:321)(cid:240) I (cid:139) CorelDRAW X6 Lustrzane odbicie obiektów Aby uzyska(cid:240) lustrzane odbicie obiektu: 1. Kliknij obiekt (rysunek 9.10). Rysunek 9.10. Obiekt przed transformacją 2. Wciśnij i przytrzymaj klawisz Ctrl. 3. Przeciągnij jeden z ośmiu czarnych kwadratów na przeciwną stronę obiektu (rysunek 9.11). Rysunek 9.11. Nowe położenie obiektu jest wyświetlane cienką niebieską linią 4. Zwolnij klawisz Ctrl (rysunek 9.12). Rysunek 9.12. Lustrzane odbicie obiektu z rysunku 9.10 Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:298) 9. (cid:139) Efekty dwuwymiarowe 199 Przezroczysto(cid:321)(cid:240) Efekty, które można uzyskać za pomocą przezroczystości, są podobne do pa- trzenia przez okulary przeciwsłoneczne. Funkcję okularów pełni obiekt znaj- dujący się pomiędzy obserwatorem a innymi obiektami. Aby uzyska(cid:240) przezroczysto(cid:321)(cid:240) jednolit(cid:238): 1. Umieść na arkuszu obiekt, który będzie się znajdował na drugim planie (rysunek 9.13). Rysunek 9.13. Obiekt, który będzie na drugim planie 2. Umieść na arkuszu obiekt, który będzie na pierwszym planie. Nasuń go na obiekt drugoplanowy (rysunek 9.14). Rysunek 9.14. Obiekt pierwszoplanowy przesłania obiekt drugoplanowy 3. Otwórz paletę rozwijalną Narzędzia interakcyjne i wybierz narzędzie Przezroczystość (rysunek 9.15). Rysunek 9.15. Narzędzie Przezroczystość Kup książkęPoleć książkę 200 Cz(cid:258)(cid:321)(cid:240) I (cid:139) CorelDRAW X6 4. Na Pasku właściwości z listy Typ przezroczystości wybierz Standardowa (rysunek 9.16). Rysunek 9.16. Lista dostępnych rodzajów przezroczystości 5. W palecie kolorów kliknij kolor (rysunek 9.17). Rysunek 9.17. Kolor obiektu pierwszoplanowego 6. Wpisz wartość współczynnika przezroczystości w widoczne na Pasku właściwości pole Przezroczystość początkowa lub ustaw jego wartość suwakiem (rysunek 9.18). Im jest on większy, tym bardziej przezroczysty jest obiekt znajdujący się na pierwszym planie. Rysunek 9.18. Im wartość współczynnika jest większa, tym obiekt bardziej przezroczysty 7. Rozwiń listę Przezroczystość — obiekt docelowy (rysunek 9.19). Wybierz z niej, jakiego obszaru ma dotyczyć przezroczystość. Rysunek 9.19. Przezroczyste może być: wypełnienie, kontur lub cała figura 8. Zaobserwuj, że wprowadzane zmiany wpływają na wygląd obiektów (rysunek 9.20). Rysunek 9.20. Przezroczystość jednolita wypełnienia obiektu pierwszoplanowego. Kontur pozostał nieprzezroczysty Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:298) 9. (cid:139) Efekty dwuwymiarowe 201 Aby niezależnie od położenia obiektów efekt przezroczystości pozostał, kliknij widoczny na Pasku właściwości przycisk Zamroź przezroczystość (rysunek 9.21). Przesuń obiekt pierwszoplanowy. Widoczny przez niego obiekt drugoplanowy jest nadal wyświetlany (rysunek 9.22). Ponowne kliknięcie przycisku Zamroź przezroczystość spowoduje usunięcie z obiektu pierwszoplanowego widoku obiektu drugoplanowego. Rysunek 9.21. Kliknięcie tego przycisku spowoduje zamrożenie przezroczystości obiektu pierwszoplanowego Rysunek 9.22. Obiekt drugoplanowy (na rysunku 9.20) staje się widoczny po przesunięciu obiektu pierwszoplanowego Aby uzyska(cid:240) przezroczysto(cid:321)(cid:240) gradientow(cid:238): 1. Umieść na arkuszu obiekt, który będzie się znajdował na drugim planie (rysunek 9.23). Rysunek 9.23. Obiekt drugoplanowy 2. Umieść na arkuszu obiekt, który będzie na pierwszym planie. Nasuń go na obiekt drugoplanowy (rysunek 9.24). Rysunek 9.24. Obiekt drugoplanowy został przysłonięty przez pierwszoplanowy 3. Otwórz paletę rozwijalną Narzędzia interakcyjne i wybierz narzędzie Przezroczystość (rysunek 9.25). Kup książkęPoleć książkę 202 Cz(cid:258)(cid:321)(cid:240) I (cid:139) CorelDRAW X6 Rysunek 9.25. Wybór narzędzia Przezroczystość 4. Na Pasku właściwości z listy Typ przezroczystości wybierz Liniowo (rysunek 9.26). Rysunek 9.26. Cały obiekt nie będzie jednakowo przezroczysty. Przezroczystość będzie zmieniała się wzdłuż poprowadzonej linii 5. Przeciągnij punkt, w którym przezroczystość ma wynosić 0 (rysunek 9.27). Rysunek 9.27. Biały kwadrat wyznacza miejsce, w którym przezroczystość obiektu pierwszoplanowego ma wynosić 0 6. Przeciągnij punkt, w którym przezroczystość ma mieć wartość maksymalną (rysunek 9.28). Rysunek 9.28. Czarny kwadrat wyznacza miejsce, w którym przezroczystość obiektu pierwszoplanowego ma wartość maksymalną 7. Suwakiem Punkt środkowy przezroczystości (rysunek 9.29) ustaw, w którym miejscu wektora przezroczystość zaznaczonego obiektu ma osiągnąć połowę wartości. Rysunek 9.29. Parametr odpowiedzialny za zakres zmian przezroczystości obiektu Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:298) 9. (cid:139) Efekty dwuwymiarowe 203 Przezroczystość gradientowa ma cztery opcje zmiany natężenia przezroczystości: Liniowo (rysunki od 9.23 do 9.29), Radialne (rysunek 9.30), Stożkowe (rysunek 9.31), Kwadrat (rysunek 9.32). Rodzaj przezroczystości można wybrać z listy Typ przezroczystości (rysunek 9.26). Rysunek 9.30. Przezroczystość o rozkładzie Radialne Rysunek 9.31. Przezroczystość o rozkładzie Stożkowe Rysunek 9.32. Przezroczystość o rozkładzie Kwadrat (cid:105) Na obszarach przezroczystości można wykonywać działania logiczne. Po uzyskaniu odpowiedniego efektu (rysunki od 9.23 do 9.32) należy wybrać rodzaj działania ze znajdującej się na Pasku właściwości listy Tryb przezroczystości (rysunek 9.33). Na rysunku 9.34 pokazano przezroczystość Standardowa, na której wykonano działanie Kolor. (cid:105) Zasady wykonywania działań na obszarach wyjaśniłem w tabeli 9.1. Rysunek 9.33. Rozwinięta lista Tryb przezroczystości Kup książkęPoleć książkę 204 Cz(cid:258)(cid:321)(cid:240) I (cid:139) CorelDRAW X6 Rysunek 9.34. Przezroczystość Standardowa, na której wykonano działanie Kolor Tabela 9.1. Zasady wykonywania działań na obszarach Działanie Normalna Dodaj Odejmowanie Opis Nakłada kolor przezroczysty na kolor podstawowy. Dodaje wartości koloru przezroczystości oraz koloru bazowego. Dodaje wartość koloru przezroczystości oraz koloru bazowego, a następnie odejmuje liczbę 255. Odejmuje kolor przezroczystości od koloru bazowego i mnoży przez liczbę 255. Jeśli wartość koloru przezroczystości równa jest 0, wynikiem zawsze będzie 255. Mnoży kolor bazowy przez kolor przezroczystości, a następnie dzieli wynik przez 255. Powstaje w ten sposób efekt ściemnienia, chyba że kolor stosowany jest do bieli. Mnożąc dowolny kolor przez kolor czarny, otrzymujemy kolor czarny. Pomnożenie dowolnego koloru przez wartość koloru białego daje w wyniku ten sam kolor. Dzieli kolor bazowy przez kolor przezroczystości lub na odwrót: dzieli kolor przezroczystości przez kolor bazowy, zależnie od tego, która wartość jest większa. Różnica Mnożenie Dzielenie Jeśli jaśniejszy Zastępuje kolorem przezroczystości te piksele koloru bazowego, które są ciemniejsze. Piksele bazowe jaśniejsze od koloru przezroczystości nie są zmieniane. Jeśli ciemniejszy Zastępuje kolorem przezroczystości piksele koloru bazowego, które są jaśniejsze. Piksele bazowe ciemniejsze od koloru przezroczystości nie są zmieniane. Tekstura Kolor Barwa Nasycenie Jasność Dopełnienie Przekształca kolor przezroczystości na skalę szarości, a następnie mnoży wartość w skali szarości przez kolor bazowy. W tym trybie kolor wynikowy jest tworzony przy użyciu wartości barwy i nasycenia koloru źródłowego oraz wartości jasności koloru bazowego. Ten tryb scalania jest przeciwieństwem trybu Jasność. Stosowane są barwa koloru przezroczystości oraz nasycenie i jasność koloru bazowego. W przypadku dodawania koloru do obrazka w odcieniach szarości zmiany nie będą widoczne, ponieważ kolory są pozbawione nasycenia. Stosowane są jasność i barwa koloru bazowego oraz nasycenie koloru przezroczystości. Stosowane są barwa i nasycenie koloru bazowego oraz jasność koloru przezroczystości. Stosowany jest kolor dopełniający kolor przezroczystości. Jeśli wartość koloru przezroczystości wynosi 127, zmiany nie będą widoczne, ponieważ wartość ta znajduje się w samym środku koła kolorów. Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:298) 9. (cid:139) Efekty dwuwymiarowe 205 Tabela 9.1. Zasady wykonywania działań na obszarach — ciąg dalszy Działanie And Opis Kolor wynikowy jest otrzymywany przez przekształcenie koloru przezroczystości i koloru bazowego na wartości dwójkowe i zastosowanie do nich funkcji logicznej koniunkcji. Kolor wynikowy jest otrzymywany przez przekształcenie koloru przezroczystości i koloru bazowego do wartości dwójkowych, a następnie zastosowanie do nich funkcji logicznej alternatywy LUB. Kolor wynikowy jest otrzymywany przez przekształcenie koloru przezroczystości i koloru bazowego do wartości dwójkowych, a następnie zastosowanie do nich logicznej funkcji alternatywy wykluczającej XOR. W tym trybie kolor źródłowy jest stosowany do przezroczystych obszarów obrazka. Efekt przypomina oglądanie kolorów przez czyste, niepokryte emulsją obszary negatywu 35 mm. W tym trybie wartości koloru źródłowego i bazowego są odwracane, mnożone, a wynik jest ponownie odwracany. Kolor wynikowy jest zawsze jaśniejszy od koloru bazowego. W tym trybie kolor źródłowy jest mnożony zgodnie z wartością koloru bazowego. Or Xor Poza Ekran Nakładka Miękkie światło W tym trybie do koloru bazowego jest stosowane miękkie, rozproszone światło. Ostre światło W tym trybie do koloru bazowego jest stosowane ostre, bezpośrednie światło Rozjaśnianie punktowe. W tym trybie jest symulowana technika rozjaśniania stosowana w fotografii, która powoduje rozjaśnienie obszarów obrazka przez skrócenie czasu naświetlania. Przyciemnianie W tym trybie jest symulowana technika przyciemniania stosowana w fotografii, która powoduje przyciemnienie obszarów obrazka przez wydłużenie czasu naświetlania. Wyklucza kolor przezroczystości z koloru bazowego. Ten tryb jest zbliżony do trybu Różnica. Kolor przezroczystości jest stosowany do kanału czerwonego obiektu w trybie RGB. Kolor przezroczystości jest stosowany do kanału zielonego obiektu w trybie RGB. Kolor przezroczystości jest stosowany do kanału niebieskiego obiektu w trybie RGB. Wyłączanie Czerwony Zielony Niebieski Aby zastosowa(cid:240) przezroczysto(cid:321)(cid:240) tekstury: 1. Umieść na arkuszu obiekt (rysunek 9.35). 2. Otwórz paletę rozwijalną Narzędzia interakcyjne i wybierz narzędzie Przezroczystość (rysunek 9.36). Kup książkęPoleć książkę 206 Cz(cid:258)(cid:321)(cid:240) I (cid:139) CorelDRAW X6 Rysunek 9.35. Obiekt, którego kolory zostaną zamaskowane z użyciem tekstury Rysunek 9.36. Ikona, której kliknięcie uruchamia narzędzie Przezroczystość 3. Na Pasku właściwości z listy Typ przezroczystości wybierz Tekstura (rysunek 9.37). Rysunek 9.37. Przezroczystość może być typu teksturowego 4. Z listy Biblioteka tekstur wybierz grupę tekstur (rysunek 9.38). Rysunek 9.38. Lista bibliotek tekstur 5. Rozwiń widoczną na Pasku właściwości listę Deseń przezroczystości (rysunek 9.39). Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:298) 9. (cid:139) Efekty dwuwymiarowe 207 Rysunek 9.39. Lista Deseń przezroczystości 6. Kliknij próbkę tekstury. 7. Na Pasku właściwości odszukaj suwak Przezroczystość początkowa. Ustaw początkową wartość przezroczystości (rysunek 9.40). Rysunek 9.40. Początkowa wartość przezroczystości 8. Na Pasku właściwości odszukaj suwak Przezroczystość końcowa. Ustaw końcową wartość przezroczystości (rysunek 9.41). Rysunek 9.41. Końcowa wartość przezroczystości 9. Parametry są natychmiast stosowane do obiektów (rysunek 9.42). Rysunek 9.42. Efekt zastosowania przezroczystości teksturowej Kup książkęPoleć książkę 208 Cz(cid:258)(cid:321)(cid:240) I (cid:139) CorelDRAW X6 Aby zastosowa(cid:240) przezroczysto(cid:321)(cid:240) deseniow(cid:238): 1. Umieść na arkuszu obiekt (rysunek 9.35). 2. Otwórz paletę rozwijalną Narzędzia interakcyjne i wybierz narzędzie Przezroczystość (rysunek 9.36). 3. Na Pasku właściwości z listy Typ przezroczystości wybierz Deseń dwukolorowy (rysunek 9.43). Rysunek 9.43. Przezroczystość będą tworzyły proste obrazki złożone z „włączonych” i „wyłączonych” pikseli 4. Rozwiń listę Deseń przezroczystości (rysunek 9.44). Rysunek 9.44. Wybór deseniu ułatwiają miniatury 5. Kliknij próbkę deseniu. 6. Kliknij ikonę Edytuj przezroczystość (rysunek 9.45). Rysunek 9.45. Po kliknięciu ikony można na przykład zmienić wielkość elementów wypełnienia 7. W oknie Przezroczystość deseniu wybierz parametry(rysunek 9.46). 8. Kliknij przycisk OK. Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:298) 9. (cid:139) Efekty dwuwymiarowe 209 Rysunek 9.46. W porównaniu z wartościami domyślnymi zmieniono kolor tła i rozmiar elementów deseniu 9. Na Pasku właściwości odszukaj suwak Przezroczystość początkowa. Ustaw początkową wartość przezroczystości (rysunek 9.47). Rysunek 9.47. Suwak przezroczystości początkowej 10. Na Pasku właściwości odszukaj suwak Przezroczystość końcowa. Ustaw końcową wartość przezroczystości (rysunek 9.48). Rysunek 9.48. Suwak przezroczystości końcowej 11. Parametry są natychmiast stosowane do obiektów (rysunek 9.49). Rysunek 9.49. Zamurowało tygryska. Efekt zastosowania przezroczystości deseniowej Kup książkęPoleć książkę 210 Cz(cid:258)(cid:321)(cid:240) I (cid:139) CorelDRAW X6 Innymi rodzajami przezroczystości deseniowej są: (cid:105) Deseń wielokolorowy — obrazek złożony z linii i wypełnień zamiast kropek, które występują na obrazach bitmapowych. Grafika wektorowa jest jednak gładsza, bardziej złożona od obrazów bitmapowych i łatwiejsza w obróbce. (cid:105) Deseń z mapy bitowej — obrazek kolorowy złożony ze wzoru pikseli jasnych i ciemnych lub różnokolorowych ułożonych w prostokątne wzory. Aby zastosowa(cid:240) przezroczysto(cid:321)(cid:240) selektywnie: 1. Zastosuj przezroczystość do obiektu. 2. Na Pasku właściwości z listy Przezroczystość — obiekt docelowy wybierz jeden z poniższych wariantów: Wypełnienie, Kontur, Wszystko (rysunek 9.50). Rysunek 9.50. Przezroczystość może zostać zastosowana do: wypełnienia, konturu lub obu tych elementów Użytkownik może wzbogacić listę wypełnień instalowanych wraz z programem o wypełnienia własne. Po wybraniu z listy Typ przezroczystości opcji Deseń wielokolorowy, Deseń dwukolorowy, Deseń z mapy bitowej lub Tekstura należy kliknąć przycisk Więcej (rysunek 9.51). Wyświetlone zostanie okno pozwalające na zaprojektowanie wzoru (rysunek 9.52). Rysunek 9.51. Deseń dwukolorowy można zaprojektować jak mozaikę ułożoną z ciemnych i jasnych elementów Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:298) 9. (cid:139) Efekty dwuwymiarowe 211 Rysunek 9.52. Okno Edytora deseni dwukolorowych Kup książkęPoleć książkę 212 Cz(cid:258)(cid:321)(cid:240) I (cid:139) CorelDRAW X6 Kup książkęPoleć książkę Skorowidz A Acrobat Reader, 422 animacja, 300, 403 odtwarzanie, 406 zmiana kolejności klatek, 407 arkusz orientacja, Patrz: strona orientacja tworzenie, 49, 50, 298 rozmiar, Patrz: strona rozmiar B baner, 397 optymalizacja, 401 umieszczanie napisu, 399 Béziera krzywa, Patrz: krzywa Béziera bitmapa, 161, 238, 252, 309, 322, 331, 341, 349 filtry, 166, 167 importowanie, 162, 164 rozdzielczość, 163, 242, 255 trasowanie, Patrz: bitmapa zamiana na wektor zamiana na wektor, 167 Bitstream Font Navigator, 10 C cień, 226 clipart, 11, 98 Corel CAPTURE, 10 Corel CONNECT, 11 Corel PHOTO-PAINT, 11, 166, 273, 275, 297, 309, 321, 355, 381, 396, 403 konfiguracja, 295 CorelDRAW, 11 wersja, 249 czcionka, 176, 369, 372, 373, 375 wygładzanie krawędzi liter, 379 zamiana na krzywe, 68, 178 zarządzanie, 10 D deformacja, 116, 195, 196, 381 krzywoliniowa, 381 siatki, 384 sinusoidalna, 386 styl, 386 deseń, 137, 144 dwukolorowy, 144 projektowanie, 210 przezroczystość, 208 rozmiar kafli, 146 Documentation, 11 doker, 328 Dokument, 296 drukarka, 257, 415 drukowanie, 257, 260, 415, 417 do pliku, 268, 423 dzielenie na arkusze, 264, 419 informacja o pliku, 426 margines, 259, 416 na oprawę, 270 numeracja stron, 271, 426 obiektu, 261 okno podglądu, 265, 420 podgląd wydruku, 259 separacja kolorów, 266, 421, 425 warstwy, 262 wyciągów barwnych, Patrz: drukowanie separacja kolorów znaczniki drukarskie, 270, 425 Kup książkęPoleć książkę 428 CorelDRAW Graphics Suite X6 PL Duplexing Wizard, 11 dymek komiksowy, 98 E efekt dwuwymiarowy, 195 trójwymiarowy, 213 Efekty, 381, 384, 386, 389 Cząsteczki, 392 Dziecięce zabawy, 394 ekran powitalny, 45, 49, 276, 297, 301 przechwytywanie obrazów, 10 zrzut, 10 elipsa, 89, 311 trójpunktowa, 91 wycinek, 94 filtr, 166, 167 F G galeria projektów, 45, 46 Globalne, 296 narzędzie, 229 grafika bitmapowa, 331 gwiazda, 98 ostrość ramion, 93 przekształcanie w krzywe, 93 wpisana w prostokąt, 92 H HTML, 237, 238, 241, 245 odsyłacz, Patrz: odsyłacz zakładka, Patrz: zakładka I narzędzie, 151 interfejs bezdotykowy, 20, 276 dotykowy, 19, 275 jednostki miary, 35 J K kerning, 378 klatka, 300 klon, 123 kolor, 40, Patrz też: paleta kolorów działanie, 204 farby, Patrz: kolor pierwszego planu jednolity, 137 kodowanie, 331 korekcja, 337, 338, 339 liczba, 337 papieru, Patrz: kolor tła pierwszego planu, 334, 335 tła, 331, 332, 333 wypełnienia, 335 kompresja LZW, 421 kontener, 157 kratka, 97 grubości linii, 98 kolor, 98 krycie, Patrz: przezroczystość krzywa, 68, 71 Béziera, 83 węzeł, Patrz: węzeł tonalna, 329 trójpunktowa, 72 zamykanie, 87 kształt dokładny, 99 objaśnień, 99 podstawowy, 99 predefiniowany, 98, 99, 100 dodawanie tekstu, 105 schematów blokowych, 99 strzałek, 99 transparentów, 99 L linia, 316 kaligraficzna, 74 kolor, 316 Kup książkęPoleć książkę Skorowidz 429 szerokość, 69 zależna od nacisku narzędzia, 76, 77 zakończenie, 316 linijka, 33 jednostki miary, 35 początek, 36, 37 podziałka, 37 przesuwanie, 34 ukrywanie, 34 łamana, 70 łącze internetowe, 240 łuk, 96 (cid:297) M Macro Programming Guide, 11 maska, 364, 365 maska eliptyczna, 358 o dowolnym kształcie, 359, 365 o kształcie wielokąta, 360 odręczna, 359 prostokątna, 356 redukcja, 362 sumowanie, 361, 364 metamorfoza, 221 ścieżka, 223, 225 N narzędzie, 281 Cień, 226 do zaznaczania, 355 domyślne, 69 Elipsa, 89, 107, 312 Gwiazda, 92 Interakcyjne wypełnienie, 139, 144 Krzywe Béziera, 83 Kształt, 94, 110 Lasso, 364, 365 Maska magnetyczna, 364, 365 Maska odręczna, 359 Maska prostokątna, 356 Metamorfoza, 221 Obrys, 213 Papier kratkowany, 97 Pędzel, 81 Pipeta, 336 Pisak, 79 Prostokąt, 108, 309 Prostokąt z 3 punktów, 109 Przezroczystość, 199 Różdżka, 364, 365 Rysunek odręczny, 69, 70 Spirala, 111 Ścieżka, 318 Środki artystyczne, 74, 76, 81 Tekst, 174, 182, 184, 369, 371 uniwersalne, 72 Wielokąt, 113, 313 Wiersz, 316 Wskaźnik obiektów, 322 Wypełnienie jednolite, 137 Zniekształcenie, 116 nawigator, 43 O obiekt, 116, 321 cień, 226 deformacja, Patrz: deformacja drukowanie, 261 duplikowanie, 119 odległość, 121 grupowanie, 122, 323, 327 klonowanie, 123 przesunięcie, 124 kolejność, 135 kopiowanie do schowka, 125 lustrzane odbicie, 198 łączenie, 323, 325 metamorfoza, 221 ścieżka, 223, 225 obracanie, 125 obrys, 213, 215, 216, 218 obwiednia, 137, 195 kolor, 139 perspektywa, 218 pochylanie, 127, 128 przekształcanie z użyciem dokera, 328 przesuwanie, 130 rozciąganie, 128 rozgrupowanie, 122 rozmieszczanie, 131 szybkie kadrowanie, 157, 158 Kup książkęPoleć książkę 430 CorelDRAW Graphics Suite X6 PL obiekt usuwanie, 133 współrzędne, 130 wstawianie tekstu akapitowego, 184 wstawianie ze schowka, 133 wydzielanie tekstu akapitowego, 186 wypełnienie, 137 deseniem, 144 gradientowe kwadratowe, 142 gradientowe liniowe, 139 gradientowe radialne, 142 gradientowe stożkowe, 142 kolor jednolity, 137, 139 obiektami, 157 teksturą, 147, 151 wyrównywanie, 131, 133 wytłoczenie wektorowe, 228 źródło światła, 229 zaznaczanie, 322, 355 obrazek importowanie rysunków wektorowych, 307 kadrowanie, 304 rozdzielczość, Patrz: rozdzielczość rozmiar, 300 zmiana przy wczytywaniu, 303 obszar roboczy, 21, 44, 296 rozmiar, 39 zamknięty, 106 odcinek, 68 odsyłacz graficzny, 238 okno powitalne, Patrz: ekran powitalny okrąg, 107 wycinek, 94 P paleta Elipsa, 89, 107 kolorów, 40, 42 Kształt, 85, 87, 94, 110 Narzędzia interakcyjne, 116, 196, 213, 221, 226, 229 Obiekt, 111, 112 Prostokąt, 108 Rysunek odręczny, 71, 74, 76, 78 Szerokość konturu, 69 Wielokąt, 92, 97 pasek Film, 406 menu, 25, 26, 280 Standardowy, 27 przyciski, 29 stanu, 43 tytułu, 23, 280 właściwości, 31, 70, 90, 283 pasery, 271, 425 perspektywa jednopunktowa, 218 plik bitmapowy, Patrz: bitmapa eksport dla internetu, 241, 245 eksportowanie, 252 format, 242, 248, 251, 279 .cpt, 410, 413 .prn, 269, 423 .ps., 423 AVI, 403 GIF, 403 kojarzenie z programem, 280 format, 413 kompresja LZW, 421 konfiguracyjny, 45 kopia automatyczna, 250 PDF, 267, 421, 422 PDF/X-1a, 267, 421 PDF/X-3, 267, 422 PostScript, 268, 422 zapisywanie, 247, 251, 409 automatyczne, 250, 411 nowa nazwa, 412 wersja CorelDRAW, 249 zapisz jako bitmapę, 169, 252 program zorientowany obiektowo, 68 prostokąt, 108, 309 trójpunktowy, 109 zaokrąglanie rogów, 110, 310 pojedynczo, 111 prowadnice, 293 przeglądarka, 245 przejście, 234 przezroczystość, 199, 310, 312, 313, 328 deseniowa, 208 gradientowa, 201 jednolita, 199 selektywna, 210 tekstury, 205 Kup książkęPoleć książkę przybornik, 32, 69, 281 przycisk interaktywny, 233, 236, 238 tworzenie, 233 R ramka tekstowa, 173, 182 rozdzielczość, 255, 300, 398 zmiana przy wczytywaniu, 303 S siatka, 294, 295 skróty klawiaturowe, 30 soczewka, 329 spirala, 111, 112 strona dodawanie, 57, 58 kolejność, 59 kontrolka, 43, 58 nazwa, 58 orientacja, 62 rozmiar, 62 usuwanie, 60, 61 WWW, 233, 397 adres, 239 wyświetlanie w skali, 64 strzałka, 98 szablon, 51, 53 szybkie kadrowanie, 158 (cid:320) T ścieżka, 318 tekst, 369 akapitowy, 173, 182, 188 dodawanie do obiektu, 184 niemieszczący się w ramce, 183 oddzielanie od obiektu, 186 przekształcenie w tekst zgodny z HTML, 237 zamiana na tekst artystyczny, 187 artystyczny, 173, 174, 176, 189 zamiana na krzywe, 178 zamiana na tekst akapitowy, 181 dodawanie do kształtu predefiniowanego, 105 edycja, 191, 371 Skorowidz 431 importowanie, 180 na ścieżce, 193 odstęp pomiędzy znakami, 376 wygładzanie krawędzi liter, 379 wyszukiwanie, 191 zamiana, 192 tekstura, 137, 147, 151, 314, 341, 351, 389 grupa, 151 kafle pochylenie, 156 przesunięcie, 155 rozmiar, 155 przezroczystość, 205 tworzenie, 147, 152 tryb scalania, 317 U ustawienia domyślne, 28, 45 zmiana, 54 Video Tutorials, 11 V W warstwa, 262, 322 węzeł, 85 dodawanie, 86 łączenie, 87 wielokąt, 112, 313 wydruk podgląd, 38 położenie, 263, 418 rozmiar, 39, 263, 418 wypełnienie, 137, 313 bitmapą, 349 deseniem, 144 gradientowe kwadratowe, 142 liniowe, 139 radialne, 142 stożkowe, 142 jednolite, 137, 139, 335, 341 kolor, 335 obiektami, 157 teksturą, 147, 151, 351 Kup książkęPoleć książkę 432 CorelDRAW Graphics Suite X6 PL wypełnienie tonalne, 345 liniowe dwukolorowe, 343 stożkowe dwukolorowe, 345 stożkowe niestandardowe, 346 wytłoczenie wektorowe, 228 źródło światła, 229 wzorzec pociągnięcia, 77 Z zakładka, 238 zaznaczanie obszaru, 355 eliptycznego, 358 o dowolnym kształcie, 359, 365 prostokątnego, 356 według kolorów obrazka, 364 Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

CorelDRAW Graphics Suite X6 PL
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: