Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00261 006136 13651796 na godz. na dobę w sumie
Cuda techniki - ebook/pdf
Cuda techniki - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 129
Wydawca: SBM Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7845-667-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> sztuka >> architektura
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

Ranga zabytków techniki rośnie ostatnio na całym świecie. Po długim okresie, kiedy za najważniejsze zdobycze ludzkości uważano dzieła architektury, sztuki i kultury, dopatrzono się wreszcie świadectw geniuszu ludzkiego w rozwiązaniach przemysłowych i transportowych. Z podziwem patrzymy dziś na zarejestrowane w dawnych rozkładach jazdy gęste sieci połączeń kolejowych, na śmiałe mosty przerzucone nad dolinami czy cieśninami, na zaawansowane i pomysłowe rozwiązania techniczne, zrealizowane nierzadko przy pomocy bardzo prostych, wręcz prymitywnych środków, jak na przykład systemy irygacyjne w Omanie. Inne techniczne wynalazki zachwycają swoim zasięgiem (Kolej Transsyberyjska) oraz wytrzymałością (Most Rialto w Wenecji).
Album Cuda techniki to wybór najbardziej znanych na świecie zabytków techniki, najczęściej nobilitowanych wpisem na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Nie można zrozumieć otaczającego świata, nie wiedząc nic o zwycięskich, nawet tryumfalnych zmaganiach człowieka z materią, wyrażonych w skutecznym funkcjonowaniu wielkich dzieł inżynieryjnych.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

S K A R B Y C Y W I L I Z A C J I CUDA TECHNIKI S K A R B Y C Y W I L I Z A C J I CUDA TECHNIKI CUDA TECHNIKI Wstęp Australia Opera w Sydney Bośnia i Hercegowina Stary Most w Mostarze Chiny Ptasie Gniazdo Wielki Mur Chiński Dania/Szwecja Most nad Sundem Egipt Piramidy w Gizie Wysoka Tama Asuańska Francja Dzielnica La Défense w Paryżu Kanał Południowy (Canal du Midi) Pont du Gard Grecja Kanał Koryncki Hiszpania Most Biskajski Muzeum Guggenheima w Bilbao System tramwajowy Tramvia Blau Wieża Herkulesa w A Coruña Holandia Kubuswoningen w Rotterdamie Indie Kolej Himalajska Dardżyling Studnia Chand Baori Kanada Kanał Rideau Kazachstan Chan Szatyr Niemcy Most wodny w Magdeburgu Norwegia Linia Thamshavn Oman Systemy irygacyjne afladż Pakistan Linia kolejowa przez przełęcz Chajber Polska Kanał Elbląski Kopalnia soli w Wieliczce Spawany most drogowy na Słudwi w Maurzycach Wiadukty w Stańczykach Portugalia Tramwaje w Lizbonie Rosja Kolej Transsyberyjska Serbia, Bośnia i Hercegowina Linia kolejowa Ósemka Szargańska Singapur Esplanade Most Henderson Waves Słowacja Górnicze miasto Bańska Szczawnica Stany Zjednoczone Ameryki EMP Museum Most Brookliński w Nowym Jorku Most Golden Gate w San Francisco Wiadukt Thomasa koło Maryland Szwajcaria Grande-Dixence Kolej Glacier Express Kolej Retycka Most Sunniberg Szwecja Radiostacja Varberg w Grimeton Turcja Cysterna Bazyliki Wielka Brytania Kolej Bluebell Most Clifton Suspension Bridge w Bristolu Most Iron Bridge, wielki piec i kompleks obiektów przemysłowych Most kolejowy Forth Bridge Tramwaje w Llandudno Burdż Chalifa w Dubaju Włochy Most Rialto w Wenecji Stary Most we Florencji Zjednoczone Emiraty Arabskie Burdż Chalifa w Dubaju Wyspy Palmowe 4 7 8 13 14 19 20 23 24 28 31 32 34 37 41 42 45 46 48 51 52 54 57 58 61 62 65 66 69 71 72 75 76 79 82 85 87 91 92 95 96 101 102 105 106 109 110 113 114 117 120 123 124 wstęp R anga cudów techniki rośnie ostatnio niepomiernie na całym świe- cie. Dziś obok uznanych za najważniejsze zdobycze ludzkości dzieł architektury, sztuki i kultury, dopatrujemy się także świadectw geniuszu ludzkiego w rozwiązaniach przemysłowych i transportowych, które nierzadko diametralnie zmieniły życie ludzi w konkretnych epokach. Z podziwem patrzymy na zarejestrowane w dawnych rozkładach jazdy gęste sieci połączeń kolejowych, na śmiałe mosty przerzucone nad nieprzekraczal- nymi wcześniej dolinami czy cieśninami, na zastanawiająco zaawansowane i pomysłowe rozwiązania techniczne, które wykorzystane w architekturze wzbudzają podziw i zaskakują pomysłowością. Popkulturową miarą współczesnej zmiany oceny dorobku techniki minio- nych wieków było choćby powierzenie głównej roli w ceremonii otwarcia letnich igrzysk olimpijskich w Londynie w 2012 roku nie – jak można było się spodziewać – Szekspirowi, tylko postaci wielkiego dziewiętnastowiecz- nego konstruktora Isambarda Kingdoma Brunela, odgrywanego przez akto- ra sir Kennetha Branagha. Zainteresowanie osiągnięciami inżynieryjnymi minionych epok i śmiałymi rozwiązaniami stosowanymi współcześnie dotarło także do Polski. Rzesze miłośników kolei, dawnych fabryk oraz nieistniejących już mostów, prze- mierzają dziś kraj w poszukiwaniu reliktów niegdysiejszej myśli technicznej, wolni od bzdurnych peerelowskich przeświadczeń o nadzwyczajnej wartości „nowego”, które jakoby zawsze „stare” skazywało na nieuchronne wypar- cie i porażkę. Dlatego, wychodząc naprzeciw zainteresowaniom polskiego Czytelnika, prezentujemy wybór najbardziej znanych na świecie skarbów techniki i imponujących osiągnięć współczesności, najczęściej nobilitowa- nych już wpisem na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrod- niczego UNESCO. Nie można zrozumieć otaczającego świata, nie wiedząc nic o zwycięskich, nawet tryumfalnych zmaganiach człowieka z materią, wyrażonych w skutecznym funkcjonowaniu wielkich dzieł inżynieryjnych. 5 CUDA TECHNIKI Wiadukt Landwasser na trasie Kolei Retyckiej AustRAliA opeRA w sYDneY S ydney Opera House jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych bu- dynków na świecie, symbolem Sydney i perłą współczesnej archi- tektury. W 1952 roku lokalne władze ogłosiły konkurs na projekt gmachu opery, który miał stanąć blisko portu. Spośród dwustu trzydziestu czterech nadesłanych prac ostatecznie wybrano projekt mało wówczas zna- nego duńskiego architekta Jørna Utzona. Uwzględniając położenie budynku, zaprojektował budowlę przypominającą pełnomorskie jachty, które często zawijały do portu w Sydney. Projekt zakładał, że dach złożony z cienkich, przenikających się żelbetowych łupin będzie nawiązywać do wygiętych na wietrze żagli. Ta niezwykle śmiała, ale zarazem oryginalna koncepcja miała wielu przeciwników, którzy uznali ją za przykład antyfunkcjonalizmu. Pra- ce budowlane rozpoczęły się w 1959 roku i trwały aż do 1973 roku. Operę otworzyła królowa Elżbieta II, która w tym celu specjal- nie przyleciała do Australii. Budynek, zbudowany głównie z betonu, szkła oraz stali, zajmuje 1,8 ha powierzchni i może pomieścić około dwóch tysięcy siedmiuset osób w sali koncertowej i tysiąc pięćset w sali operowej. Opera została wyposażona w największe na świecie mechaniczne organy, złożone z 10,5 tysiąca piszczałek. Na tere- nie Sydney Opera House znajdują się: sala projekcyjna, studio nagrań, pięć restauracji, sześć barów, sklepy z pamiątkami, sześćdziesiąt garderób, sala koncertowa i operowa, a także kino. położenie: południowo-wschodnie wybrzeże Australii, Sydney, Bennelong Point CUDA TECHNIKI 8 BośniA i HeRCeGowinA stARY Most w MostARze N ajważniejsze miasto Hercegowiny zawdzięcza swoje znaczenie strategicznemu położeniu przy przeprawie na Neretwie. Długo istniał tu most drewniany. Mieszkańcy zajmowali się jego ob- sługą. Strażnicy mostu zwani byli mostari – stąd wzięła się nazwa miasta. W XVI wieku Turcy założyli twierdzę, a w latach 1557–1566 wybudowali most kamienny, nazwany potem Starym Mostem. Autorem projektu był zgodnie z tradycją Numar Hajrudin, uczeń największego architekta otomań- skiego Sinana. Przeprawa o charakterystycznym „złamanym” kształcie ma 30 m długości i 4 m szerokości; znajduje się 28 m nad lustrem wody. Zabytkowa przeprawa dotrwała aż do końca XX wieku, uznawana za symbol Mostaru i jeden z najcenniejszych zabytków na terenie byłej Ju- gosławii. Jednak w latach 1992–1993 wybuchły bratobójcze walki, dzielące żyjącą dotąd bezkon- fliktowo społeczność. Jednym z ich aspektów był konflikt chorwacko-bośniacki, trwający od maja 1993 roku. Chorwaci oblegali wschodnią, muzuł- mańską część miasta. Prowadzono niszczycielski ostrzał z czołgów, podczas którego zburzono niemal cały Stary Mostar – uni- katowy zespół architektury muzułmańskiej z XVII–XVIII wieku 9 listopada 1993 roku pod gradem pocisków runął też Stary Most. Od 1995 roku miasto jest stopniowo odbudowywane. Jednym z naj- ważniejszych przedsięwzięć, możliwym dzięki pomocy finansowej UNE- SCO i Unii Europejskiej, stała się rekonstrukcja Starego Mostu. Uroczyste otwarcie nastąpiło 23 lipca 2004 roku, a w 2005 roku most i najbliższe otoczenie wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przy- rodniczego UNESCO. położenie: Mostar, południowa Bośnia i Hercegowina, 139 km na południowy zachód od Sarajewa 9 CUDA TECHNIKI i a n w o g e c r e H i a i n ś o B , e z r a t s o M w t s o M y r a t S 11
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Cuda techniki
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: