Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00567 006733 15343018 na godz. na dobę w sumie
Cukrzyca. Zdrowa dieta. Porady lekarza rodzinnego - ebook/pdf
Cukrzyca. Zdrowa dieta. Porady lekarza rodzinnego - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 36
Wydawca: Literat Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7774-481-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook (-10%), audiobook).

Dieta cukrzycowa może stanowić formę zdrowego odżywiania dla każdego człowieka. Różni się od innych diet ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów, przede wszystkim słodyczy i produktów zawierających duży dodatek cukru. Poradnik zawiera praktyczne wskazówki dla cukrzyków, jak poprzez odżywianie wspierać zalecenia lekarza diabetologa, a także przepisy kulinarne, tabelę wymienników węglowodanowych i podstawowe wiadomości o chorobie. Polecamy również książkę „Cukrzyca”.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Przykład: osoba o wzroście 165 cm oraz wadze 70 kg: WZÓR: masa ciała (kg) / wzrost2 (m) = 70 / (1,65)2 = 70 / 2,7225 = 25,7 wynik: lekka nadwaga! PRODUKTY DOZWOLONE, które można spożywać stale w większych ilościach, ale zgodnie z indywi- dualnym przepisem dietetycznym i określonym dziennym zapotrzebowa- niem na energię: (cid:2) pieczywo: ● chleb pełnoziarnisty razowy, mieszany ● pieczywo białe, bułki, obwarzanki, rogale (mała ilość) (cid:2) produkty sypkie: ● ryż brązowy ● makarony (mała ilość) ● kasza (cid:2) nabiał: ● mleko odtłuszczone (0,5-1,0 ), ● chudy twaróg (zawartość tłuszczu 8 ), obowiązują ograniczenia zgodnie z indy- widualnymi zaleceniami dietetycznymi (cid:2) mięsa (chude): ● cielęcina ● mięso białe ● wędliny z drobiu ● dziczyzna, np. zając, sarna (cid:2) drób (chudy, zawsze bez skóry): ● kurczak ● kura ● indyk ● perliczka (cid:2) ryby: dorsz (cid:2) tłuszcze: ● chude słodko- lub słonowodne, np. ● nowe rodzaje margaryn, zawie- rające oleje roślinne o zmniejszonej ilości tłuszczu i cholesterolu, produ- kowane bez procesu utwardzania (cid:2) oleje roślinne: ● sojowy ● rzepakowy bezerukowy ● słonecznikowy ● oliwa 5 (cid:2) warzywa i soki warzywne: ● wszystkie rodzaje świeżych lub mrożonych jarzyn i soków z jarzyn ● kiszona kapusta i ogórki – bez ograniczeń (z niewielkimi wyjątkami) (cid:2) owoce: (cid:2) napoje: ● wszystkie rodzaje, świeże lub mrożone ● wody mineralne (najlepiej niegazowane, ale niekoniecznie) ● soki jarzynowe – bez ograniczeń ● cola light ● kawa ● herbata słodzona słodzikami ● bawarka. PRODUKTY ZABRONIONE, czyli takie, których nie należy spożywać: (cid:2) produkty słodkie: ● cukier ● miód ● słodkie i tłuste ciasta (np. tort, ciasto francuskie) ● ciasta z dużą ilością żółtek jaj (np. sękacz) ● czekolada i czekoladki ● cukierki ● dżemy i konfitury (z wyjątkiem niskocukrowych) ● słodzone cukrem soki owocowe ● batony na cukrze i tłuszczu ● chałwa ● owoce kandyzowane, owoce w cukrze ● daktyle ● napoje słodzone cukrem: coca-cola, pepsi-cola i inne (cid:2) nabiał: ● pełne mleko oraz jego przetwory ● śmietana ● koktajle mleczne (cid:2) produkty sypkie: ● makarony wielojajeczne (cid:2) mięsa: ● mięso wieprzowe, kiełbasy, salce- son, kiszka, baranina ● wątroba, móżdżek, nerki, płuca ● tuczone gęsi i kaczki 6 ● węgorz, łosoś, szproty, sledź, halibut, karp ● konserwy rybne w oleju ● mięczaki i owoce morza (duża zawartość cholesterolu) – ostrygi, małże, (cid:2) ryby (tłuste): kraby, homary (cid:2) tłuszcze: ● słonina ● smalce ● olej kokosowy. KTÓRE MOŻNA SPOŻYWAĆ W OGRANICZONYCH ILOŚCIACH, PRODUKTY, zgodnie z indywidualnymi zaleceniami dietetycznymi: (cid:2) pieczywo: ● pieczywo białe słodzone (np. chałka) (cid:2) produkty słodkie: ● dżemy niskocukrowe ● marmolada ● ciasto z owocami (z obniżoną ilością cukru i tłuszczu) ● ciasto drożdżowe (cid:2) nabiał: ● mleko skondensowane ● jogurty słodzone cukrem ● mieszanki mleczne z do- datkiem cukru i śmietany ● lody ● sery żółte o zawartości tłuszczu większej niż 30 ● jaja (cid:2) ryby (chude): ● dorsz ● flądra ● lin ● pstrąg ● sandacz ● szczupak (cid:2) mięsa: ● wołowina (cid:2) ziemniaki (cid:2) napoje: ● napoje alkoholowe za- wierające nie więcej niż 8 alkoholu. 7 WAŻNE! (cid:2) Przygotowując potrawy, należy je przyrządzać tak, aby nie zwiększać ich ka- loryczności, trzeba zatem unikać smażenia, szczególnie w głębokim tłuszczu. Preferowane techniki kulinarne to: ● gotowanie w wodzie ● gotowanie na parze ● pieczenie w folii, pergaminie ● przyrządzanie potraw z rusztu, grilla. [A. Czech, J. Tatoń, M. Bernas, Zasady dietetycznego leczenia cukrzycy. Przewodnik lekarza – Suplement diabetologiczny, 2001 (5, 30-36)] PAMIĘTAJMY: Dieta cukrzycowa pokrywa się z zaleceniami zdrowego żywienia. Wymaga tylko większej dyscypliny, ponieważ konsekwencje jej nieprzestrzegania są po- ważniejsze niż w przypadku ludzi zdrowych. Trzeba pamiętać, by jeść co najmniej 5 razy dziennie (3 posiłki główne i 2 o stałych porach) i w każdym posiłku zachować odpowiednią zawartość węglowodanów. Do diety warto włączyć produkty zawierające witaminę C, witaminy z grupy B, wi- taminę E, nikiel, cynk, kobalt. Pomocne mogą być zioła: pokrzywa, mniszek le- karski, dziurawiec, rdest ptasi, skrzyp. Warto pamiętać o oleju z wiesiołka, kozieradce, curry, imbirze, wyciągu z drożdży piwnych i koenzymie Q10. (cid:2)(cid:2) Głównym źródłem węglowodanów powinny być: kasze gruboziarniste, płatki zbożowe, ciemne pieczywo, nieczyszczony ryż, fasola, groch, soczewica. (cid:2)(cid:2) Dobrym źródłem białka w prawidłowej diecie są: ryby morskie, chudy drób, cielęcina, chude wędliny, mleko i przetwory mleczne odtłusz- czone. (cid:2)(cid:2) Dieta powinna być niskotłuszczowa. Zaleca się tłuszcze pochodzenia roślinnego: oleje, oliwę z oliwek, margaryny. (cid:2)(cid:2) Bardzo wskazane są warzywa (szczególnie kapusta, brokuł, kalafior, cebula, czosnek, cykoria, pomidor, ogórek, sałata, szparagi, szpinak, rzodkiewka, natomiast kukurydza, ziemniaki, groszek konserwowy – w ograniczonych ilościach) i surówki (zwłaszcza z kiszonek) oraz owoce (winogrona w ograniczonych ilościach). (cid:2)(cid:2) Należy ograniczać sól. (cid:2)(cid:2) Zaleca się picie napojów bez cukru, ewentualnie słodzonych słodzi- kami. 8
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Cukrzyca. Zdrowa dieta. Porady lekarza rodzinnego
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: