Darmowy fragment publikacji:
Ćwiczenia na gitarę
dla bystrzaków
Autorzy: Jon Chappel, Mark Phillips
Tłumaczenie: Marcin Machnik
ISBN: 978-83-246-3009-7
Tytuł oryginału:• Guitar Exercises For Dummies
Format: 170×230, stron: 240
Chwyć za gryf
• Język obowiązujący w codziennym kontakcie z muzyką gitarową
• Rozwój siły palców i umiejętności jednolitej artykulacji
• Rozgrzewki oraz skale, arpeggia i akordy
• Seria ćwiczeń z pełnymi utworami i piosenkami
• Możliwości szlifowania techniki
• Doskonalenie warsztatu przy użyciu nagrań z płyty
Wyślij na trening swoje palce
Gra na gitarze ma wiele fantastycznych zalet. Pobudza kreatywność, jest ekspresyjna, inspirująca,
a nawet terapeutyczna. Nie ma lepszego leku na smutek, niż pograć bluesa. Zastosowanie ma tu
jednak ta sama reguła, która obowiązuje w przypadku wszystkich aktywności fizycznych,
wymagających siły, szybkości, wytrzymałości i koordynacji: im więcej ćwiczysz, tym lepiej sobie
radzisz. A cała tajemnica tkwi w Twoich palcach.
• Zacznij od podstaw – utrzymuj właściwą postawę i dobrze trzymaj gitarę
• Graj jak z nut – odczytuj tabulatury, diagramy akordów i gryfu oraz rozszyfrowuj ukośniki rytmu
• Rozgrzewka na sucho – rozluźnij się, popraw sposób oddychania, przygotuj umysł i ciało do gry
• Rozruszaj palce – ćwicz systematycznie, dokładnie i uczciwie
• Rozwijaj siłę, szybkość i niezależność – zafunduj dłoniom mistrzowski trening
Wstęp do gitarowej wirtuozerii:
• ponad 300 ćwiczeń w różnych tonacjach, pozycjach i rytmach;
• treningi i wskazówki pomagające w doskonaleniu gry oraz efektywnym wykorzystaniu
czasu przeznaczonego na ćwiczenie;
• skale, arpeggia i ich przebiegi oraz akordy;
• piosenki do wykonania na końcu każdego rozdziału;
• pełne utwory z akompaniamentem, do którego możesz zagrać;
• sposoby na polepszenie swojej świadomości muzycznej.
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis treĂci
O autorach ....................................................................................................................11
PodziÚkowania od autorów ...........................................................................................13
Wprowadzenie ...............................................................................................................15
O ksiÈĝce .........................................................................................................................................15
Konwencje uĝyte w tej ksiÈĝce ............................................................................................................16
Czego nie musisz czytaÊ .....................................................................................................................17
Naiwne zaïoĝenia ..............................................................................................................................18
Jak podzielona jest ksiÈĝka .................................................................................................................18
CzÚĂÊ I. Przygotowanie do Êwiczeñ ................................................................................................18
CzÚĂÊ II. Skale i zbudowane na nich przebiegi ................................................................................18
CzÚĂÊ III. Arpeggia i zbudowane na nich przebiegi .........................................................................19
CzÚĂÊ IV. Akordy i dodatkowe Êwiczenia .......................................................................................19
CzÚĂÊ V. Dekalogi ........................................................................................................................19
Ikony wykorzystane w ksiÈĝce .............................................................................................................19
Co dalej ...........................................................................................................................................20
CzÚĂÊ I: Przygotowanie do Êwiczeñ .......................... 21
Rozdziaï 1: OdĂwieĝenie podstaw gry na gitarze .........................................................23
Doskonalenie postawy Êwiczeniowej ...................................................................................................23
Kilka uwag na temat zapisu gitarowych děwiÚków ...............................................................................24
Dekodowanie tabulatury ................................................................................................................24
Rozszyfrowywanie diagramów akordów ..........................................................................................25
Interpretowanie diagramów gryfu ...................................................................................................26
Odczytywanie ukoĂników rytmu .....................................................................................................26
Rozdziaï 2: Rozgrzewka przed rozpoczÚciem Êwiczeñ ..................................................29
Przygotowanie ciaïa i umysïu do gry ...................................................................................................29
Rozgrzewanie palców ...................................................................................................................30
Oddychanie, relaksacja i koncentracja .................................................................................................30
Kilka schematów na rozbudzenie palców ............................................................................................31
mwiczenia na pojedynczych děwiÚkach ...........................................................................................32
mwiczenia z akordami ...................................................................................................................33
6 mwiczenia na gitarÚ dla bystrzaków
CzÚĂÊ II: Skale i zbudowane na nich przebiegi ..........35
Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej .................................................................. 37
Zagraj piÚÊ schematów skali durowej ..................................................................................................37
Schemat skali durowej nr 1 ...........................................................................................................38
Schemat skali durowej nr 2 ...........................................................................................................40
Schemat skali durowej nr 3 ...........................................................................................................41
Schemat skali durowej nr 4 ...........................................................................................................42
Schemat skali durowej nr 5 ...........................................................................................................43
Zastosuj wyuczone skale w utworach muzycznych ...............................................................................45
„First Noël” .................................................................................................................................45
„Menuet G-dur” Bacha ................................................................................................................46
Rozdziaï 4: Wzbogacanie repertuaru o przebiegi zbudowane na skalach durowych ........ 49
Zagraj przebiegi na skalach durowych ................................................................................................49
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ..............................................................50
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ..............................................................52
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ..............................................................53
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ..............................................................54
Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ..............................................................56
Wykorzystaj znajomoĂÊ przebiegów w kilku piosenkach ........................................................................57
„Oh, Them Golden Slippers” .......................................................................................................57
„We Wish You a Merry Christmas” ..............................................................................................59
Rozdziaï 5: Konfrontacja ze skalami molowymi ............................................................ 61
Poznaj naturalne skale molowe ...........................................................................................................61
Schemat naturalnej skali molowej nr 1 ............................................................................................62
Schemat naturalnej skali molowej nr 2 ............................................................................................63
Schemat naturalnej skali molowej nr 3 ............................................................................................64
Schemat naturalnej skali molowej nr 4 ............................................................................................66
Schemat naturalnej skali molowej nr 5 ............................................................................................67
PodnieĂ poprzeczkÚ i poznaj skale melodyczne ....................................................................................68
Schemat melodycznej skali molowej nr 1 ........................................................................................69
Schemat melodycznej skali molowej nr 2 ........................................................................................70
Schemat melodycznej skali molowej nr 3 ........................................................................................71
Schemat melodycznej skali molowej nr 4 ........................................................................................73
Schemat melodycznej skali molowej nr 5 ........................................................................................74
Rozbuduj harmoniÚ ze skalami harmonicznymi ...................................................................................75
Schemat harmonicznej skali molowej nr 1 .......................................................................................75
Schemat harmonicznej skali molowej nr 2 .......................................................................................77
Schemat harmonicznej skali molowej nr 3 .......................................................................................78
Schemat harmonicznej skali molowej nr 4 .......................................................................................79
Schemat harmonicznej skali molowej nr 5 .......................................................................................80
Trzy rodzaje skal molowych w utworach .............................................................................................81
„God Rest Ye Merry, Gentlemen” ................................................................................................82
„Allegro” Haendla .......................................................................................................................82
„The Three Ravens” ....................................................................................................................83
Spis treĂci 7
Rozdziaï 6: Eksplorowanie przebiegów na skalach molowych ......................................85
BÈdě naturalny, czyli Êwiczenie przebiegów na naturalnej skali molowej ................................................85
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ..............................................86
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ..............................................87
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ..............................................88
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ..............................................88
Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ..............................................89
Raz w górÚ, raz w dóï, czyli trenowanie przebiegów na melodycznej skali molowej .................................90
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ..........................................90
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ..........................................91
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ..........................................92
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ..........................................93
Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ..........................................93
Odkrywanie gïÚbszego brzmienia, czyli przebiegi na harmonicznych skalach molowych ..........................94
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 .........................................95
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 .........................................96
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 .........................................97
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 .........................................98
Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 .........................................99
Kilka utworów z wykorzystaniem przebiegów na skalach molowych .......................................................99
„To Work upon the Railroad” ....................................................................................................100
„Bourrée e-moll” Bacha ..............................................................................................................101
„The Full Little Jug” ..................................................................................................................102
CzÚĂÊ III: Arpeggia i zbudowane na nich przebiegi .... 103
Rozdziaï 7: Na dobry poczÈtek — arpeggia durowe ...................................................105
Przygotuj siÚ do akordów durowych i poÊwicz arpeggia durowe ..........................................................105
Schemat arpeggia durowego nr 1 .................................................................................................106
Schemat arpeggia durowego nr 2 .................................................................................................107
Schemat arpeggia durowego nr 3 .................................................................................................108
Schemat arpeggia durowego nr 4 .................................................................................................109
Schemat arpeggia durowego nr 5 .................................................................................................110
Arpeggio w praktyce, czyli przykïadowe utwory .................................................................................111
„To the Colors” .........................................................................................................................111
„Retreat” ...................................................................................................................................112
Rozdziaï 8: Odkrywanie przebiegów zbudowanych na arpeggiach durowych .............115
Naucz siÚ przebiegów na arpeggiach durowych .................................................................................115
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 1 ...................................................116
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 2 ...................................................117
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 3 ...................................................119
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 4 ...................................................120
Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 5 ...................................................121
Zagraj utwory z przebiegami na arpeggiach durowych .......................................................................122
„Riff bluesowy w B-dur” .............................................................................................................122
„Doo-Wop Groove w A-dur” ......................................................................................................123
8 mwiczenia na gitarÚ dla bystrzaków
Rozdziaï 9: Wprowadzenie schematów arpeggia molowego ...................................... 125
Popracuj nad arpeggiami molowymi .................................................................................................126
Schemat arpeggia molowego nr 1 .................................................................................................126
Schemat arpeggia molowego nr 2 .................................................................................................127
Schemat arpeggia molowego nr 3 .................................................................................................128
Schemat arpeggia molowego nr 4 .................................................................................................130
Schemat arpeggia molowego nr 5 .................................................................................................131
Zagraj utwory z arpeggiami molowymi .............................................................................................132
„Gwizdanie Wolfganga” .............................................................................................................132
„Melodia Amadeusza” ...............................................................................................................133
Rozdziaï 10: Rzut okiem na przebiegi oparte na arpeggiach molowych ..................... 135
Dodaj do swojego zestawu Êwiczeñ przebiegi na arpeggiach molowych ................................................135
Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 1 ..................................................136
Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 2 ..................................................137
Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 3 ..................................................138
Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 4 ..................................................139
Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 5 ..................................................141
Zmierz siÚ z kilkoma utworami zbudowanymi z przebiegów na arpeggiach molowych ..........................142
„Mozartowski motyw” ................................................................................................................142
„¥miaïy jeědziec” Schumanna .....................................................................................................143
Rozdziaï 11: Poszerzanie repertuaru o arpeggia na akordach septymowych ............. 145
PoÊwicz arpeggia na dominancie septymowej ....................................................................................146
Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 1 ........................................................................146
Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 2 ........................................................................147
Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 3 ........................................................................148
Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 4 ........................................................................149
Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 5 ........................................................................150
Oswój palce z arpeggiami na akordach molowych septymowych .........................................................151
Schemat arpeggia molowego septymowego nr 1 ................................................................................151
Schemat arpeggia molowego septymowego nr 2 ................................................................................152
Schemat arpeggia molowego septymowego nr 3 ................................................................................153
Schemat arpeggia molowego septymowego nr 4 ................................................................................154
Schemat arpeggia molowego septymowego nr 5 ................................................................................155
PoÊwicz arpeggia na akordach durowych septymowych ......................................................................156
Schemat arpeggia durowego septymowego nr 1 ................................................................................156
Schemat arpeggia durowego septymowego nr 2 ................................................................................157
Schemat arpeggia durowego septymowego nr 3 ................................................................................158
Schemat arpeggia durowego septymowego nr 4 ................................................................................159
Schemat arpeggia durowego septymowego nr 5 ................................................................................160
Wykorzystaj arpeggia septymowe w paru znanych kawaïkach .............................................................161
„Ave Maria” Schuberta ..............................................................................................................161
„Pawana” Fauré’a ......................................................................................................................163
Spis treĂci 9
Rozdziaï 12: Sprawdě siÚ w przebiegach na arpeggiach septymowych ......................167
Zmierz siÚ z przebiegami zbudowanymi z arpeggia na dominancie septymowej ....................................167
Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ...........168
Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ...........168
Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ...........169
Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ...........170
Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ...........170
Dodaj do swej kolekcji przebiegi na arpeggiach molowych septymowych ..............................................171
Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 1 ................................171
Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 2 ................................172
Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 3 ................................173
Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 4 ................................173
Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 5 ................................174
PoÊwicz przebiegi na arpeggiach durowych septymowych ...................................................................175
Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 1 ................................175
Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 2 ................................176
Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 3 ................................176
Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 4 ................................177
Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 5 ................................178
Zagraj utwory z przebiegami na arpeggiach septymowych ..................................................................178
„Liebestraum” Liszta .................................................................................................................179
„Ave Maria” Bacha i Gounoda ...................................................................................................180
CzÚĂÊ IV: Akordy i dodatkowe Êwiczenia ................ 183
Rozdziaï 13: Rozwijanie niezaleĝnoĂci palców Êwiczeniami z akordami ....................185
PoÊwicz przewroty ..........................................................................................................................186
Schematy akordów zewnÚtrznych .................................................................................................187
Schematy akordów wewnÚtrznych ................................................................................................194
Zagraj progresje akordów ................................................................................................................201
Progresje na akordach zewnÚtrznych ............................................................................................201
Progresje na akordach wewnÚtrznych ...........................................................................................202
PoÊwicz utwory wykorzystujÈce progresje akordów ............................................................................203
„Danny Boy”, czyli akordy zewnÚtrzne w praktyce ........................................................................203
„Look for the Silver Lining”, czyli akordy wewnÚtrzne w praktyce .................................................204
Rozdziaï 14: Rozwijanie siïy i szybkoĂci za pomocÈ Êwiczeñ
na pojedynczych děwiÚkach ........................................................................................207
Przemieszczanie siÚ w poprzek gryfu ................................................................................................208
Wchodzenie i schodzenie po strunie w ruchu jednostopniowym ......................................................208
BïÈdzenie po strunie ...................................................................................................................209
„Skakanie” po róĝnych strunach ..................................................................................................210
Przemieszczanie siÚ wzdïuĝ gryfu .....................................................................................................211
Wspinaczka i zejĂcie po strunie ....................................................................................................212
Wchodzenie i schodzenie ruchem ukoĂnym ...................................................................................213
10 mwiczenia na gitarÚ dla bystrzaków
CzÚĂÊ V: Dekalogi .................................................217
Rozdziaï 15: DziesiÚÊ wskazówek pozwalajÈcych zwiÚkszyÊ efektywnoĂÊ Êwiczeñ .....219
Ustal miejsce Êwiczeñ ......................................................................................................................219
Wyznacz sobie porÚ na Êwiczenie (i trzymaj siÚ jej) ...........................................................................219
Ustal cele sesji Êwiczeniowych ..........................................................................................................220
Miej swoje akcesoria pod rÚkÈ ..........................................................................................................220
Skup siÚ na sesji ..............................................................................................................................220
Rozgrzewaj rÚce i palce ...................................................................................................................220
Zacznij powoli i stopniowo zwiÚkszaj tempo .....................................................................................220
Izoluj trudne przejĂcia ......................................................................................................................221
Graj na róĝnych gitarach .................................................................................................................221
DoïÈcz do innych muzyków .............................................................................................................221
Rozdziaï 16: DziesiÚÊ sposobów na zwiÚkszenie ĂwiadomoĂci muzycznej ................. 223
Wejdě w rytm .................................................................................................................................223
Oswój siÚ z wysokoĂciami děwiÚków .................................................................................................223
Odkryj harmoniÚ .............................................................................................................................224
Zagraj dla publicznoĂci ...................................................................................................................224
Skomponuj melodiÚ i nie bój siÚ improwizacji ....................................................................................224
mwicz sïuch muzyczny .....................................................................................................................224
Pracuj nad ekspresjÈ .......................................................................................................................224
Sïuchaj duĝo muzyki .......................................................................................................................225
Obserwuj mowÚ ciaïa artysty ............................................................................................................225
Sprawdě siÚ przez uczenie kogoĂ innego ...........................................................................................225
Dodatek: Jak korzystaÊ z pïyty .................................................................................... 227
Korzystanie z ksiÈĝki w poïÈczeniu z pïytÈ ............................................................................................227
Przeskakiwanie Ăcieĝek ................................................................................................................227
Naliczanie, strojenie i uderzenia metronomu .................................................................................228
Aranĝacja stereofoniczna .............................................................................................................228
Jak korzystaÊ z pïyty ........................................................................................................................228
¥cieĝki na pïycie .............................................................................................................................229
Skorowidz ................................................................................................................... 233
Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej 37
Rozdziaï 3
Skale durowe w grze gitarowej
W tym rozdziale:
Ź Nauczysz siÚ piÚciu schematów skali durowej.
Ź Zagrasz utwory oparte na skalach durowych.
W
iÚkszoĂÊ utworów opiera siÚ na skalach. JeĂli wiÚc nauczysz siÚ schematów skal
i zapamiÚtasz ich pozycje, Twoje palce bÚdÈ wiedziaïy, co zrobiÊ, gdy rozpoznasz
skalÚ w utworze. W ten sposób bÚdziesz w stanie automatycznie zagraÊ caïe pasaĝe.
Jak osiÈgnÈÊ takÈ umiejÚtnoĂÊ? Graj w kóïko popularne schematy skal, aĝ wyuczysz siÚ
ich „na blachÚ”. Jest takie powiedzenie, ĝe „trening czyni mistrza”. To prawda. Poprzez
powtarzanie nie tylko zapamiÚtujesz nuty, lecz takĝe stopniowo zwiÚkszasz siïÚ i elastycznoĂÊ
swoich palców, dziÚki czemu bÚdziesz póěniej w stanie zagraÊ trudniejsze utwory muzyczne.
Czy to zwykïe Êwiczenie fizyczne? Cóĝ, tak jest, tyle ĝe Êwiczysz jednoczeĂnie palce i umysï.
Podobnie jak w przypadku pïywania, biegania czy kolarstwa, musisz trenowaÊ kilka razy
w tygodniu, ĝeby robiÊ postÚpy. Na gitarze najlepiej graÊ codziennie, nawet jeĂli w niektóre
dni uda Ci siÚ wygospodarowaÊ tylko chwilÚ.
W tym rozdziale nauczysz siÚ piÚciu schematów gry skali durowej. Kaĝdy z nich ma
swoje zalety, o których bÚdziemy na bieĝÈco wspominaÊ. Na zakoñczenie rozdziaïu
otrzymasz bonus: utwór wykorzystujÈcy poznane wczeĂniej schematy.
Po nauczeniu siÚ wszystkich schematów palcowania z tego rozdziaïu zacznij przesuwaÊ
siÚ w górÚ lub w dóï gryfu, aby zmieniÊ děwiÚk poczÈtkowy i uzyskaÊ innÈ skalÚ durowÈ.
Znajome do, re, mi, fa, sol, la, si, do (pomyĂl o Marii von Trapp i filmie DěwiÚki muzyki)
pozostaje takie samo, ale wraz ze zmianÈ pozycji zmienia siÚ tonacja, czyli nazwa skali.
Aby znaleěÊ wïaĂciwy poczÈtkowy děwiÚk dla wszystkich dwunastu skal durowych, siÚgnij
do ĂciÈgi na koñcu ksiÈĝki.
Zagraj piÚÊ schematów skali durowej
Skale durowe moĝesz graÊ w danej pozycji (czyli tak, ĝe cztery palce lewej rÚki obsïugujÈ
cztery kolejne progi, a nazwa pozycji to numer progu przyciskanego przez pierwszy
palec) za pomocÈ piÚciu róĝnych palcowañ. Poniewaĝ istnieje 12 skal durowych i piÚÊ
schematów dla kaĝdej z nich, masz do czynienia z szeĂÊdziesiÚcioma skalami durowymi
w pozycji. To wïaĂnie za sprawÈ tych wszystkich moĝliwoĂci gitara jest tak niewiarygodnie
fajnym instrumentem. Moĝesz zagraÊ mnóstwo róĝnych utworów, zapamiÚtujÈc zaledwie
piÚÊ schematów, i masz przy tym róĝne opcje, polegajÈce na dobraniu najlepszego palcowania
do sytuacji lub zmianie tonacji bez modyfikowania schematu. Te moĝliwoĂci stanowiÈ
zarazem uzasadnienie koniecznoĂci Êwiczeñ: masz przed sobÈ mnóstwo nauki!
38 CzÚĂÊ II: Skale i zbudowane na nich przebiegi
W trakcie Êwiczeñ graj kaĝdÈ skalÚ durowÈ od doïu do góry, powoli, gïoĂno i ostroĝnie,
aby rozgrzaÊ miÚĂnie palców i dïoni — tak, jakbyĂ byï sportowcem podnoszÈcym ciÚĝary.
Dopiero póěniej zacznij graÊ szybciej i lĝej, czyli w sposób bardziej zbliĝony do tego,
jak gra siÚ „normalne” utwory. Staraj siÚ jednak przez caïÈ skalÚ utrzymaÊ poczÈtkowe
tempo i dynamikÚ (gïoĂnoĂÊ).
Schemat skali durowej nr 1
Pierwszy schemat zaczyna siÚ od drugiego palca na szóstej strunie. Poniĝszy rysunek
przedstawia skalÚ A-dur w czwartej pozycji, zarówno na diagramie gryfu, jak i w formie
nut i tabulatury.
ZwróÊ uwagÚ na to, ĝe wskazujemy palec, którym naleĝy zagraÊ pierwszy děwiÚk.
Mowa o niewielkiej cyfrze „2” po lewej stronie gïówki nuty A. Sugeruje ona zagranie
jej drugim palcem lewej rÚki. PamiÚtaj o tym, ĝe drugi palec gra o jeden próg wyĝej niĝ
nazwa pozycji (która bierze siÚ zawsze od progu przyciskanego przez pierwszy palec).
PrzeÊwicz ten schemat tyle razy, ile potrzebujesz, by poczuÊ, ĝe grasz go swobodnie.
Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej 39
Gdy juĝ potrafisz biegle palcowaÊ ten schemat we wszystkich kluczach, potrenuj granie
w rytmie w poniĝszym Êwiczeniu. Jest ono w tonacji G-dur w drugiej pozycji i stanowi
ósemkowy pasaĝ w górÚ i w dóï. Graj je w jednostajnym tempie (korzystajÈc z metronomu
lub stukajÈc stopÈ) i staraj siÚ, ĝeby muzyka pïynÚïa. To Êwiczenie moĝe byÊ „zwykïÈ skalÈ”,
lecz mimo tego da siÚ uzyskaÊ z niego muzykÚ przez stosowanie akcentów (uderzajÈc
niektóre nuty nieznacznie mocniej, zazwyczaj te przypadajÈce na bit) i zmieniajÈc dïugoĂÊ
děwiÚków od wybrzmiewajÈcych (legato) po ostre i urywane (staccato).
Spróbuj teĝ zagraÊ pierwszy schemat w tonacji B(cid:4424)-dur w piÈtej pozycji jako triole
ósemkowe (jak na poniĝszym rysunku). W porównaniu ze skalami utwory zawierajÈ
róĝne typy nut, a nie tylko ósemki. Granie triolami nieco pomiesza bit z punktu widzenia
rytmu. Spróbuj uzyskaÊ wraĝenie skoków lub pïynnych przejĂÊ miÚdzy děwiÚkami.
NastÚpny rysunek przedstawia pierwszy schemat w tonacji C-dur w siódmej pozycji
jako szesnastkowy pasaĝ w górÚ i w dóï. W tym Êwiczeniu powracamy z triol do parzystych
podziaïów, lecz tym razem wystÚpujÈ cztery uderzenia na bit, a nie dwa. Graj wiÚc te
szesnastki szybciej, niĝ graïeĂ ósemki. W ten sposób przywykniesz zarówno do szybkiego,
jak i umiarkowanego grania.
40 CzÚĂÊ II: Skale i zbudowane na nich przebiegi
Schemat skali durowej nr 2
Drugi schemat skali durowej zaczyna siÚ od czwartego palca na szóstej strunie i zawiera
jeden děwiÚk poza pozycjÈ na czwartej strunie. DěwiÚk poza pozycjÈ to taki, który wykracza
poza granicÚ czterech progów wyznaczanÈ przez pozycjÚ, przez co wymaga wiÚkszego
rozpostarcia palców. Musisz siÚgnÈÊ w górÚ gryfu (w stronÚ mostka) czwartym palcem,
poniewaĝ ten děwiÚk znajduje siÚ o jeden próg wyĝej od naturalnej pozycji tego palca.
JeĂli schemat zawiera děwiÚki poza pozycjÈ, zwróÊ na nie szczególnÈ uwagÚ, gdyĝ ïatwo tu
o pomyïkÚ i przyciĂniÚcie niewïaĂciwego progu lub problem z wïaĂciwym wyartykuïowaniem
dobrego děwiÚku. JeĂli nie potrafisz poprawnie wydobyÊ takiej nuty, zagraj kilkakrotnie tylko
ów kïopotliwy fragment pasaĝu, a dopiero póěniej wykonaj caïoĂÊ od poczÈtku do koñca.
Poniĝszy rysunek przedstawia drugi schemat skali durowej w tonacji C-dur zarówno na
diagramie gryfu, jak i w formie nut i tabulatury. ZwróÊ uwagÚ na to, ĝe poza oznaczeniem
palca, którym naleĝy zagraÊ pierwszy děwiÚk („4” po lewej stronie gïówki nuty), pokazujemy
takĝe palcowanie nuty poza pozycjÈ („4” obok děwiÚku B na dziewiÈtym progu czwartej
struny). W caïej ksiÈĝce wskazujemy palcowanie wszystkich děwiÚków poza pozycjÈ,
a dodatkowo takĝe sÈsiednich, jeĂli istnieje podejrzenie, ĝe mógïbyĂ uĝyÊ niewïaĂciwego
palca. Poniĝszy schemat jest wïaĂnie takim przypadkiem! PrzeÊwicz go tyle razy, aĝ wszystkie
nuty bÚdÈ miaïy pïynne i swobodne brzmienie. Gdy zaczniesz automatycznie uĝywaÊ
wïaĂciwych palców, bÚdziesz wiedziaï, ĝe jesteĂ na dobrej drodze.
Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej 41
Gdy juĝ opanujesz palcowanie tego schematu we wszystkich tonacjach, poÊwicz go w rytmie.
Oto drugi schemat w tonacji B(cid:4424)-dur w trzeciej pozycji jako ósemkowy pasaĝ triolowy
w górÚ i w dóï. Nie przejmuj siÚ bemolami przy kluczu wiolinowym. Wiemy, ĝe utwory
gitarowe sÈ zazwyczaj pisane w „przyjaznych gitarze” tonacjach, które co najwyĝej zawierajÈ
krzyĝyki. Ze wzglÚdu jednak na to, ĝe uczysz siÚ schematów, które moĝna swobodnie
przesuwaÊ i graÊ w dowolnej skali z równÈ ïatwoĂciÈ, tonacja z bemolami nie jest ani
odrobinÚ trudniejsza niĝ taka z krzyĝykami czy nawet taka bez jakichkolwiek znaków!
Schemat skali durowej nr 3
Oba wczeĂniejsze schematy miaïy rozpiÚtoĂÊ dwóch oktaw, liczÈc od doïu do góry.
Schematy nr 3, 4 i 5 majÈ nieco mniej niĝ dwie oktawy. Granie jednej oktawy byïoby
nieco za krótkie, wiÚc te schematy (a takĝe inne, które majÈ mniej niĝ dwie oktawy)
rozciÈgamy na tyle, na ile pozwala dana pozycja.
Poniĝszy rysunek przedstawia trzeci schemat skali durowej, który zaczyna siÚ od piÈtej
struny (a nie od szóstej, jak w pierwszych dwóch schematach). Jest on w skali D-dur
i prezentujemy go zarówno na diagramie gryfu, jak i w formie nut i tabulatury. ZwróÊ
uwagÚ na to, ĝe prócz oznaczenia palca obok pierwszej nuty („2” po lewej stronie gïówki)
pokazujemy takĝe palcowanie nuty poza pozycjÈ („1” obok děwiÚku G na trzecim progu
pierwszej struny). W tym przypadku jest inaczej niĝ w drugim schemacie, gdyĝ siÚgasz
w dóï (w stronÚ siodeïka), a nie do góry. DziÚki temu przyzwyczaisz siÚ do rozciÈgania
w obu kierunkach. mwicz ten schemat, rozpoczynajÈc grÚ od piÈtej struny, tak dïugo,
aĝ poczujesz siÚ równie swobodnie, jak przy rozpoczynaniu od szóstej.
42 CzÚĂÊ II: Skale i zbudowane na nich przebiegi
Gdy nauczysz siÚ pewnie graÊ ten schemat od piÈtej struny, poÊwicz go w rytmie jak na
poniĝszym rysunku. Przedstawia on trzeci schemat skali durowej w tonacji F-dur w siódmej
pozycji jako pasaĝ szesnastkowy w górÚ i w dóï. Szesnastki (które sÈ relatywnie szybkie
w porównaniu z ósemkami lub triolami ósemkowymi) powinieneĂ najpierw ÊwiczyÊ
powoli, aby mieÊ pewnoĂÊ równego grania kaĝdego děwiÚku, a dopiero potem stopniowo
zwiÚkszaÊ tempo.
Schemat skali durowej nr 4
Podobnie jak trzeci, czwarty schemat takĝe zaczyna siÚ od piÈtej struny. Tym razem
zaczynasz od czwartego palca. Dobra wiadomoĂÊ jest taka, ĝe ten schemat nie zawiera
děwiÚków poza pozycjÈ (hurra!). JeĂli wiÚc czujesz siÚ na siïach, moĝesz zagraÊ Êwiczenia
z tym schematem nieco bardziej brio (czyli ĝywiej) niĝ schematy wymagajÈce rozciÈgania.
Poniĝszy rysunek przedstawia czwarty schemat skali durowej w tonacji F-dur zarówno
na diagramie gryfu, jak i w formie nut i tabulatury. Poniewaĝ jest on umiejscowiony
w Ărodku gryfu i nie zawiera ĝadnych děwiÚków poza pozycjÈ, moĝesz od razu zaczÈÊ
go graÊ nieco szybciej. Jednak za kaĝdym razem, gdy bÚdziesz próbowaï zagraÊ Êwiczenie
szybciej niĝ normalnie, poĂwiÚÊ chwilÚ na przygotowanie i dopiero po nim zagraj caïoĂÊ.
Nie wyrabiaj sobie nawyku robienia falstartów, które oznaczajÈ, ĝe Twoje palce wyprzedzajÈ
umysï!
Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej 43
Gdy bÚdziesz gotów, spróbuj zagraÊ poniĝsze Êwiczenie w rytmie. Przedstawia ono
czwarty schemat w tonacji G-dur w siódmej pozycji i jest doĂÊ ïatwe. Grasz wysoko
na gryfie (gdzie progi sÈ bliĝej siebie, co uïatwia palcowanie) ósemkami (które sÈ
ïatwiejsze niĝ triole czy szesnastki) i ĝaden děwiÚk nie wykracza poza pozycjÚ. Spróbuj
wiÚc od razu wykonaÊ je stosunkowo szybko. Moĝesz byÊ zdziwiony, ĝe potrafisz je
zagraÊ znacznie szybciej, niĝ Ci siÚ wydawaïo. PamiÚtaj tylko, ĝeby nie zwiÚkszaÊ
prÚdkoĂci (czyli nie wyprzedzaj tempa). Gdy coĂ wydaje siÚ ïatwe, trudno siÚ oprzeÊ
pokusie przyspieszania aĝ do granic swoich moĝliwoĂci, lecz musisz utrzymaÊ tempo,
od którego zaczÈïeĂ.
Schemat skali durowej nr 5
PiÈty schemat rozpoĂciera siÚ na czterech strunach, a najniĝszy děwiÚk znajduje siÚ na
czwartej strunie. CaïoĂÊ zaczyna siÚ od pierwszego palca na czwartej strunie, a trzecia nuta
na tej strunie jest poza pozycjÈ. Musisz siÚgnÈÊ czwartym palcem w górÚ gryfu (w stronÚ
mostka), poniewaĝ przypada ona o jeden próg wyĝej niĝ normalna pozycja tego palca.
44 CzÚĂÊ II: Skale i zbudowane na nich przebiegi
Poniĝszy rysunek przedstawia piÈty schemat skali durowej w tonacji G-dur zarówno na
diagramie gryfu, jak i w formie nut i tabulatury. Niemal od razu trafisz na děwiÚk poza
pozycjÈ — juĝ na pierwszej granej strunie — wiÚc zachowaj czujnoĂÊ. PoÊwicz najpierw
samo miejsce z wyciÈganiem palca, a dopiero póěniej caïy schemat. Graj go tak dïugo,
aĝ bÚdzie brzmiaï równie mocno, jak pozostaïe cztery schematy skali durowej.
NastÚpny rysunek zawiera piÈty schemat w tonacji A(cid:4424)-dur w szóstej pozycji jako ósemkowy
pasaĝ triolowy w górÚ i w dóï. Zacznij od pierwszego palca na szóstym progu czwartej
struny. W szóstej pozycji siÚgniÚcie poza pozycjÚ stanowi umiarkowane wyzwanie, ale
jeĂli bÚdziesz miaï z nim problemy, wykonaj najpierw rozgrzewkÚ caïotonowÈ w poprzek
gryfu z rozdziaïu drugiego.
Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej 45
Zastosuj wyuczone skale
w utworach muzycznych
Zapewne trochÚ juĝ poÊwiczyïeĂ i uĂwiadomiïeĂ sobie, ĝe granie skal na gitarze jest niemal
równie interesujÈce, jak obserwowanie schniÚcia obrazu, prawda? Cóĝ, nie odkïadaj jeszcze
piórka i nie siÚgaj po robótkÚ na drutach, gdyĝ dotrwaïeĂ do ciekawszej czÚĂci, w której
wykorzystasz swojÈ biegïoĂÊ w skalach do grania prawdziwej muzyki — czyli utworów
muzycznych! To jest nagroda za caïy wysiïek, jaki dotychczas wïoĝyïeĂ w Êwiczenie.
Gdy juĝ wszystkie piÚÊ schematów bÚdziesz miaï „pod palcami” (muzyczny odpowiednik
„wykucia na blachÚ”), moĝesz zaczÈÊ z nich korzystaÊ. Warto powtórzyÊ, ĝe wiÚkszoĂÊ
utworów jest zbudowana na skalach. Raczej nie trafisz na zbyt wiele utworów, które bÚdÈ
zawieraïy caïÈ skalÚ od doïu do góry i z powrotem w ósemkach. CzÚsto jednak spotkasz
siÚ w muzyce z przejĂciami stanowiÈcymi wycinki skal — czyli materiaïu, który masz
wyÊwiczony. Gdy natrafisz na taki pasaĝ, bÚdziesz w stanie zagraÊ go niemal bez
zastanowienia. To tak, jakbyĂ wïÈczyï automatycznego pilota i cieszyï siÚ sïuchaniem
pïynÈcych děwiÚków.
W miarÚ postÚpów w Êwiczeniu skal zaczniesz odkrywaÊ, ĝe granie pasaĝy zbudowanych
na kolejnych děwiÚkach staje siÚ coraz ïatwiejsze i naturalniejsze. Granie skal to skuteczny
sposób na osïuchanie siÚ z děwiÚkami, z których tworzy siÚ piosenki — nawet jeĂli melodia
nie jest zbudowana na kolejnych děwiÚkach. Cóĝ, wiÚkszoĂÊ utworów nie jest zbudowana
na kolejnych děwiÚkach skali, poniewaĝ byïyby nudne i brzmiaïyby jak — no wïaĂnie
— skale. Chociaĝ wiÚc granie skal nie jest równowaĝne Êwiczeniu konkretnych utworów,
stanowi najlepszy sposób na dobre przygotowanie do wiÚkszoĂci rodzajów muzyki.
W poniĝszym podrozdziale znajdziesz dwa utwory, których melodie zostaïy w duĝej
mierze oparte na pasaĝach skal durowych.
„First Noël”
„The First Noël” to kolÚda, którÈ przypuszczalnie sïyszaïeĂ, dziÚki czemu bÚdziesz wiedziaï,
czy poprawnie grasz melodiÚ i trafiasz w odpowiednie děwiÚki we wïaĂciwym rytmie.
Wykorzystasz w niej dwa schematy: pierwszy i czwarty. Utwór rozpoczyna siÚ od drugiej
pozycji (pierwszy palec lewej rÚki wiszÈcy nad drugim progiem). UmieĂÊ trzeci palec
(serdeczny) na děwiÚku Fis na czwartym progu czwartej struny i moĝesz zaczynaÊ.
Przyjrzyj siÚ nutom i zwróÊ uwagÚ na zmianÚ pozycji w ósmym takcie. Musisz przeskoczyÊ
na dziewiÈtÈ pozycjÚ miÚdzy drugim a trzecim bitem. Staraj siÚ, ĝeby póïnuta brzmiaïa
jak najdïuĝej przed wykonaniem przejĂcia, ale nie spóěnij siÚ na trzeci bit! Ten umiarkowany
przeskok pozwoli zagraÊ chorus drugiej frazy o oktawÚ wyĝej. W oryginalnej piosence
tak nie jest, ale chcieliĂmy, ĝeby byïa bardziej interesujÈca, a jednoczeĂnie stanowiïa trening
gry w róĝnych pozycjach.
Po zagraniu oĂmiu taktów o oktawÚ wyĝej wracasz w szesnastym takcie do drugiej pozycji
na ostatnie osiem taktów. ZwróÊ uwagÚ na to, ĝe ostatni takt, podobnie jak pierwszy,
jest niepeïny. Zawiera on tylko dwa bity, co pozwala na poïÈczenie go z jednobitowym
poczÈtkiem utworu. JeĂli w wyobraěni zespolisz te dwa takty, moĝesz powtarzaÊ utwór
i graÊ go w pÚtli.
46 CzÚĂÊ II: Skale i zbudowane na nich przebiegi
„Menuet G-dur” Bacha
Jan Sebastian Bach, kompozytor klasyczny, który tworzyï w okresie baroku (1600 – 1750),
napisaï „Menuet G-dur” jako Êwiczenie dla uczÈcych siÚ pianistów (wĂród których byïa
teĝ jego ĝona). Mimo prostoty utworu jego melodia staïa siÚ powszechnie rozpoznawalna
i zostaïa nawet wykorzystana w muzyce pop, w przeboju zespoïu The Toys z 1965 roku
pt. „A Lover’s Concerto”.
Jak sugeruje tytuï, menuet jest w tonacji G-dur. Zaczyna siÚ od dziewiÈtej pozycji, a pierwszÈ
nutÚ gra czwarty palec. Aby zagraÊ ten utwór, chwyÊ gryf tak, ĝeby pierwszy palec byï
w pobliĝu dziewiÈtego progu, a nastÚpnie przyciĂnij dwunasty próg czwartej struny,
czyli děwiÚk G.
ZwróÊ uwagÚ na to, ĝe prócz normalnych informacji na poczÈtku nut znajduje siÚ znak
powtórzenia (gruba i cienka pionowa linia oraz dwie kropki). Informuje on o koniecznoĂci
powtórzenia pewnej czÚĂci utworu. Poszukaj wiÚc drugiego tego rodzaju znaku, który
wyznacza koniec pasaĝu do powtórzenia. W tym menuecie znak zakoñczenia pojawia siÚ
Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej 47
po ósmym takcie. To powtórzenie ma jednak pierwsze i drugie zakoñczenie, oznaczone
przez linie z cyframi „1.” i „2.”. W takim przypadku za pierwszym razem naleĝy zagraÊ
tylko pierwsze zakoñczenie, a za drugim razem tylko drugie.
Aby zachowaÊ zwiÚzïoĂÊ, skróciliĂmy to dzieïo Bacha. W takcie jedenastym finaïowy
fragment zaczyna siÚ od zmiany pozycji i koniecznoĂci zagrania pierwszego schematu
skali durowej w drugiej pozycji. Pasaĝ omija niektóre struny, dopilnuj wiÚc, ĝeby graÊ
te wïaĂciwe. ZwróÊ uwagÚ na to, ĝe miÚdzy trzecim bitem jedenastego taktu a drugim
bitem dwunastego taktu pojawiajÈ siÚ trzy kolejne děwiÚki grane tym samym palcem.
Wskazówka: moĝesz zagraÊ te děwiÚki w róĝny sposób. MoĝliwoĂci wydobycia děwiÚku
na drugiej strunie sÈ nastÚpujÈce:
9 przeskakiwanie koñcem czwartego palca ze struny na strunÚ,
9 zagranie pierwszej nuty koñcem palca, a nastÚpnie poïoĝenie go pïasko i uformowanie
maïego chwytu barowego (czyli takiego, który pokrywa tylko dwie lub trzy struny).
W wielu sytuacjach konieczne jest skorzystanie z drugiego sposobu, ale w przypadku
menueta Bacha tempo jest na tyle wolne, ĝe jeĂli chcesz, moĝesz przeskakiwaÊ palcem.
Skorowidz
A
A -dur, 44
A-dur, 38, 50, 120, 123, 146, 147, 150, 156
akcentowanie, 65
akcesoria, 220
akordy, 33, 185
akordy durowe, 33, 105
akordy durowe septymowe, 156
akordy molowe septymowe, 151
akordy otwarte, 33
akordy septymowe, 145
F-dur, 186
postaci, 186
progresje, 201
przewroty, 186
akordy wewnÚtrzne, 186, 194, 204
F m7 5, 198
F º7, 199
f7, 196
F7, 195, 196
F-dur, 194
Fmaj7, 197, 198
f-moll, 195
progresje akordów, 202
akordy zewnÚtrzne, 186, 187, 203
B 7, 189
C7, 189
F m7 5, 191, 192
F º7, 192, 193
f7, 189, 190
F7, 189
F-dur, 187
Fmaj7, 190, 191
f-moll, 188
progresje akordów, 201
Allegro, 82
a-moll, 64, 75, 91, 99, 126, 139, 151, 172
aranĝacja stereofoniczna, 228
arpeggia, 104, 105
arpeggia durowe, 105
D-dur, 108
E -dur, 109
F-dur, 107, 109, 110
G-dur, 110
przebiegi, 115
schemat nr 1, 106
schemat nr 2, 107
schemat nr 3, 108
schemat nr 4, 109
schemat nr 5, 110
utwory, 111
arpeggia molowe, 126
a-moll, 126
b -moll, 128, 129
c-moll, 127, 129
d-moll, 130
e -moll, 130
f-moll, 127, 130, 132
g-moll, 131
przebiegi, 135
schemat nr 1, 126
schemat nr 2, 127
schemat nr 3, 128
schemat nr 4, 130
schemat nr 5, 131
utwory, 132
arpeggia na akordach durowych septymowych, 156
A-dur, 156
B-dur, 159
C-dur, 157
D-dur, 158
F -dur, 161
F-dur, 159
G-dur, 159, 160
schemat nr 1, 156
schemat nr 2, 157
schemat nr 3, 158
schemat nr 4, 159
schemat nr 5, 160
utwory, 161
234 mwiczenia na gitarÚ dla bystrzaków
arpeggia na akordach molowych septymowych, 151
a-moll, 151
f -moll, 154
f-moll, 154
g-moll, 152
schemat nr 1, 151
schemat nr 2, 152
schemat nr 3, 153
schemat nr 4, 154
schemat nr 5, 155
arpeggia na akordach septymowych, 145
arpeggia na dominancie septymowej, 146
A-dur, 146, 147, 150
B-dur, 146
C-dur, 147
D-dur, 148, 149
E-dur, 148
F-dur, 149
G-dur, 150
schemat nr 1, 146
schemat nr 2, 147
schemat nr 3, 148
schemat nr 4, 149
schemat nr 5, 150
artykulacja, 224
Ave Maria, 161, 180
B
B 7, 189
B -dur, 39, 41, 53
b -moll, 128, 129, 136
B-dur, 117, 122, 146, 159, 175
bïÈdzenie po strunie, 209
b-moll, 63, 71, 90, 95, 137, 171
Bourrée e-moll, 101
brio, 42
C
c -moll, 96, 139
C7, 189
Caravan, 98
C-dur, 39, 40, 52, 147, 157, 169
cele sesji Êwiczeniowych, 220
chromatyczne granie, 32
c-moll, 63, 76, 77, 88, 92, 127, 129, 173
m
Êwiczenia, 23
Êwiczenia na pojedynczych děwiÚkach, 32, 207
Êwiczenia z akordami, 33
D
D , 176
Danny Boy, 203
D-dur, 41, 53, 108, 116, 120, 148, 149, 158
diagram akordów, 25
diagram gryfu, 26
d-moll, 66, 72, 78, 130, 136
dominanta septymowa, 146
Doo-Wop Groove, 123
durowe akordy barowe, 34
děwiÚk poza pozycjÈ, 40, 50, 86, 116, 208
E
E -dur, 109, 121
e -moll, 130, 137, 141
E-dur, 119, 148, 168, 176
efektywnoĂÊ Êwiczeñ, 219
ekspresja, 224
e-moll, 65, 87, 93, 97, 138, 174
F
F -dur, 161, 170
F m7 5, 191, 192, 198
f -moll, 81, 88, 98, 154
F º7, 192, 193, 199
f7, 189, 190, 196
F7, 189, 195, 196
F-dur, 42, 54, 55, 107, 109, 110, 149, 159, 170,
186, 187, 194
Filimiooriooriay, 100
First Noël, 45
Fmaj7, 190, 191, 197, 198
f-moll, 66, 73, 89, 127, 130, 132, 154, 188, 195
G
G , 177
g -moll, 141
G-dur, 39, 43, 44, 51, 55, 56, 110, 150, 159, 160, 168
g-moll, 67, 70, 74, 80, 86, 93, 131, 152, 173
God Rest Ye Merry, Gentlemen, 82
Skorowidz 235
gra dla publicznoĂci, 224
gra na gitarze, 15, 23
granie arpeggia, 104
granie chromatyczne, 32
granie w pozycji siedzÈcej, 23
granie w pozycji stojÈcej, 24
Gwizdanie Wolfganga, 132
H
harmonia, 224
harmoniczne skale molowe, 75
c-moll, 76, 77
d-moll, 78
f -moll, 81
g-moll, 80
przebiegi, 94
schemat nr 1, 75
schemat nr 2, 77
schemat nr 3, 78
schemat nr 4, 79
schemat nr 5, 80
Hava Nagila, 98
improwizacja, 224
I
K
koncentracja, 31
koncentracja na oddychaniu, 30
kontrapunktowy utwór, 101
L
legato, 39, 107, 137, 147, 201
Liebestraum, 179
Look for the Silver Lining, 204
M
maïy chwyt barowy, 47, 50, 88, 107, 117, 136
melodia akordowa, 190
Melodia Amadeusza, 133
melodyczne skale molowe, 68
b-moll, 71
d-moll, 72
f-moll, 73
g-moll, 70, 74
przebiegi, 90
schemat nr 1, 69
schemat nr 2, 70
schemat nr 3, 71
schemat nr 4, 73
schemat nr 5, 74
Menuet G-dur, 46
metronom, 228
metrum dwumiarowe, 83
miejsce Êwiczeñ, 219
modus, 98
mowa ciaïa artysty, 225
Mozartowski motyw, 142
N
napiÚcie, 31
naturalne skale molowe, 61
a-moll, 64
b-moll, 63
c-moll, 63
d-moll, 66
e-moll, 65
f-moll, 66
g-moll, 67
przebiegi, 85
schemat nr 1, 62
schemat nr 2, 63
schemat nr 3, 64
schemat nr 4, 66
schemat nr 5, 67
niezaleĝnoĂÊ palców, 185
O
oddychanie, 30
Oh, Them Golden Slippers, 57
otwarte akordy durowe, 34
otwarte struny, 33, 185
P
Pawana, 163
podwójne uderzenie, 173
pojedyncze děwiÚki, 207
pora na Êwiczenie, 219
postawa Êwiczeniowa, 23
progresje akordów, 201
akordy wewnÚtrzne, 202
akordy zewnÚtrzne, 201
utwory, 203
236 mwiczenia na gitarÚ dla bystrzaków
przebiegi, 49
przebiegi na arpeggiach durowych, 115
przebiegi na arpeggiach na dominancie
septymowej, 167
A-dur, 120
B-dur, 117
D-dur, 116, 120
E -dur, 121
E-dur, 119
schemat nr 1, 116
schemat nr 2, 117
schemat nr 3, 119
schemat nr 4, 120
schemat nr 5, 121
utwory, 122
C-dur, 169
E-dur, 168
F -dur, 170
F-dur, 170
G-dur, 168
schemat nr 1, 168
schemat nr 2, 168
schemat nr 3, 169
schemat nr 4, 170
schemat nr 5, 170
przebiegi na arpeggiach septymowych, 167
przebiegi na arpeggiach durowych septymowych, 175
utwory, 178
B-dur, 175
D , 176
E-dur, 176
G , 177
schemat nr 1, 175
schemat nr 2, 176
schemat nr 3, 176
schemat nr 4, 177
przebiegi na arpeggiach molowych, 135
a-moll, 139
b -moll, 136
b-moll, 137
c -moll, 139
d-moll, 136
e -moll, 137, 141
e-moll, 138
g -moll, 141
legato, 137
schemat nr 1, 136
schemat nr 2, 137
schemat nr 3, 138
schemat nr 4, 139
schemat nr 5, 141
utwory, 142
przebiegi na arpeggiach molowych
septymowych, 171
a-moll, 172
b-moll, 171
c-moll, 173
e-moll, 174
g-moll, 173
schemat nr 1, 171
schemat nr 2, 172
schemat nr 3, 173
schemat nr 4, 173
schemat nr 5, 174
przebiegi na harmonicznych skalach molowych, 94
a-moll, 99
b-moll, 95
c -moll, 96
e-moll, 97
f -moll, 98
schemat nr 1, 95
schemat nr 2, 96
schemat nr 3, 97
schemat nr 4, 98
schemat nr 5, 99
przebiegi na melodycznej skali molowej, 90
a-moll, 91
b-moll, 90
c-moll, 92
e-moll, 93
g-moll, 93
schemat nr 1, 90
schemat nr 2, 91
schemat nr 3, 92
schemat nr 4, 93
schemat nr 5, 93
przebiegi na naturalnej skali molowej, 85
c-moll, 88
e-moll, 87
f -moll, 88
f-moll, 89
g-moll, 86
schemat nr 1, 86
schemat nr 2, 87
schemat nr 3, 88
schemat nr 4, 88
schemat nr 5, 89
przebiegi na skalach durowych, 49
A-dur, 50
B -dur, 53
C-dur, 52
Skorowidz 237
D-dur, 53
F-dur, 54, 55
G-dur, 51, 55
piosenki, 57
schemat nr 1, 50
schemat nr 2, 52
schemat nr 3, 53
schemat nr 4, 54
schemat nr 5, 56
przebiegi na skalach molowych, 85
utwory, 99
przemieszczanie siÚ w poprzek gryfu, 208
przemieszczanie siÚ wzdïuĝ gryfu, 211
przeskok, 210
przewroty, 186
przygotowanie do gry, 29
R
relaksacja, 31
Retreat, 112
Riff bluesowy, 122
rozbudzenie palców, 31
Êwiczenia na pojedynczych děwiÚkach, 32
granie chromatyczne, 32
rozgrzewka caïotonowa w poprzek gryfu, 33
rozgrzewka caïotonowa zagrana ukoĂnie, 33
rozgrzewka, 29, 220
rozbudzenie palców, 31
rozgrzewanie palców, 30
ruch jednostopniowy, 208
rytm, 223
S
schematy arpeggia molowego, 125
schematy skali durowej, 37
schodzenie po strunie w ruchu
jednostopniowym, 208
schodzenie ruchem ukoĂnym, 213
separacja stereo, 228
siïa, 207
skakanie po róĝnych strunach, 210
skala superfrygijska, 98
skale durowe, 37
A -dur, 44
A-dur, 38
B -dur, 41
C-dur, 39, 40
D-dur, 41
F-dur, 42
G-dur, 39, 43, 44, 56
przebiegi, 49
schemat nr 1, 38
schemat nr 2, 40
schemat nr 3, 41
schemat nr 4, 42
schemat nr 5, 43
schematy, 37
utwory muzyczne, 45
skale molowe, 61
harmoniczne skale molowe, 75
melodyczne skale molowe, 68
naturalne skale molowe, 61
przebiegi, 85
utwory, 81
sïuch muzyczny, 224
staccato, 39, 109, 170, 201, 210
stereo split, 228
szybkoĂÊ, 207
¥
¥miaïy jeědziec, 143
ĂwiadomoĂÊ muzyczna, 223
T
tabulatura, 24
The First Noël, 45
The Full Little Jug, 102
The Three Ravens, 83
To the Colors, 111
To Work upon the Railroad, 100
tonacja, 105
tonika, 98
trudne przejĂcia, 221
trzymanie gitary, 23
U
uczenie innych, 225
ukoĂniki rytmu, 26
utrzymywanie koncentracji, 31
W
wchodzenie po strunie w ruchu
jednostopniowym, 208
wchodzenie ruchem ukoĂnym, 213
238 mwiczenia na gitarÚ dla bystrzaków
We Wish You a Merry Christmas, 59
Work upon the Railroad, 102
wspinaczka, 212
wstÚpne palcowanie, 128
wysokoĂci děwiÚków, 223
Z
zapis děwiÚków gitarowych, 24
zejĂcie po strunie, 212
zwiÚkszanie ĂwiadomoĂci muzycznej, 223
Pobierz darmowy fragment (pdf)