Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00437 003472 12431006 na godz. na dobę w sumie
Ćwiczenia na gitarę dla bystrzaków - ebook/pdf
Ćwiczenia na gitarę dla bystrzaków - ebook/pdf
Autor: , Liczba stron: 240
Wydawca: Septem Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-7685-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> gry, zabawy, sport
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Chwyć za gryf

Wyślij na trening swoje palce

Gra na gitarze ma wiele fantastycznych zalet. Pobudza kreatywność, jest ekspresyjna, inspirująca, a nawet terapeutyczna. Nie ma lepszego leku na smutek, niż pograć bluesa. Zastosowanie ma tu jednak ta sama reguła, która obowiązuje w przypadku wszystkich aktywności fizycznych, wymagających siły, szybkości, wytrzymałości i koordynacji: im więcej ćwiczysz, tym lepiej sobie radzisz. A cała tajemnica tkwi w Twoich palcach.

Wstęp do gitarowej wirtuozerii:

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Ćwiczenia na gitarę dla bystrzaków Autorzy: Jon Chappel, Mark Phillips Tłumaczenie: Marcin Machnik ISBN: 978-83-246-3009-7 Tytuł oryginału:• Guitar Exercises For Dummies Format: 170×230, stron: 240 Chwyć za gryf • Język obowiązujący w codziennym kontakcie z muzyką gitarową • Rozwój siły palców i umiejętności jednolitej artykulacji • Rozgrzewki oraz skale, arpeggia i akordy • Seria ćwiczeń z pełnymi utworami i piosenkami • Możliwości szlifowania techniki • Doskonalenie warsztatu przy użyciu nagrań z płyty Wyślij na trening swoje palce Gra na gitarze ma wiele fantastycznych zalet. Pobudza kreatywność, jest ekspresyjna, inspirująca, a nawet terapeutyczna. Nie ma lepszego leku na smutek, niż pograć bluesa. Zastosowanie ma tu jednak ta sama reguła, która obowiązuje w przypadku wszystkich aktywności fizycznych, wymagających siły, szybkości, wytrzymałości i koordynacji: im więcej ćwiczysz, tym lepiej sobie radzisz. A cała tajemnica tkwi w Twoich palcach. • Zacznij od podstaw – utrzymuj właściwą postawę i dobrze trzymaj gitarę • Graj jak z nut – odczytuj tabulatury, diagramy akordów i gryfu oraz rozszyfrowuj ukośniki rytmu • Rozgrzewka na sucho – rozluźnij się, popraw sposób oddychania, przygotuj umysł i ciało do gry • Rozruszaj palce – ćwicz systematycznie, dokładnie i uczciwie • Rozwijaj siłę, szybkość i niezależność – zafunduj dłoniom mistrzowski trening Wstęp do gitarowej wirtuozerii: • ponad 300 ćwiczeń w różnych tonacjach, pozycjach i rytmach; • treningi i wskazówki pomagające w doskonaleniu gry oraz efektywnym wykorzystaniu czasu przeznaczonego na ćwiczenie; • skale, arpeggia i ich przebiegi oraz akordy; • piosenki do wykonania na końcu każdego rozdziału; • pełne utwory z akompaniamentem, do którego możesz zagrać; • sposoby na polepszenie swojej świadomości muzycznej. Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział • Skorowidz Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Spis treĂci O autorach ....................................................................................................................11 PodziÚkowania od autorów ...........................................................................................13 Wprowadzenie ...............................................................................................................15 O ksiÈĝce .........................................................................................................................................15 Konwencje uĝyte w tej ksiÈĝce ............................................................................................................16 Czego nie musisz czytaÊ .....................................................................................................................17 Naiwne zaïoĝenia ..............................................................................................................................18 Jak podzielona jest ksiÈĝka .................................................................................................................18 CzÚĂÊ I. Przygotowanie do Êwiczeñ ................................................................................................18 CzÚĂÊ II. Skale i zbudowane na nich przebiegi ................................................................................18 CzÚĂÊ III. Arpeggia i zbudowane na nich przebiegi .........................................................................19 CzÚĂÊ IV. Akordy i dodatkowe Êwiczenia .......................................................................................19 CzÚĂÊ V. Dekalogi ........................................................................................................................19 Ikony wykorzystane w ksiÈĝce .............................................................................................................19 Co dalej ...........................................................................................................................................20 CzÚĂÊ I: Przygotowanie do Êwiczeñ .......................... 21 Rozdziaï 1: OdĂwieĝenie podstaw gry na gitarze .........................................................23 Doskonalenie postawy Êwiczeniowej ...................................................................................................23 Kilka uwag na temat zapisu gitarowych děwiÚków ...............................................................................24 Dekodowanie tabulatury ................................................................................................................24 Rozszyfrowywanie diagramów akordów ..........................................................................................25 Interpretowanie diagramów gryfu ...................................................................................................26 Odczytywanie ukoĂników rytmu .....................................................................................................26 Rozdziaï 2: Rozgrzewka przed rozpoczÚciem Êwiczeñ ..................................................29 Przygotowanie ciaïa i umysïu do gry ...................................................................................................29 Rozgrzewanie palców ...................................................................................................................30 Oddychanie, relaksacja i koncentracja .................................................................................................30 Kilka schematów na rozbudzenie palców ............................................................................................31 mwiczenia na pojedynczych děwiÚkach ...........................................................................................32 mwiczenia z akordami ...................................................................................................................33 6 mwiczenia na gitarÚ dla bystrzaków CzÚĂÊ II: Skale i zbudowane na nich przebiegi ..........35 Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej .................................................................. 37 Zagraj piÚÊ schematów skali durowej ..................................................................................................37 Schemat skali durowej nr 1 ...........................................................................................................38 Schemat skali durowej nr 2 ...........................................................................................................40 Schemat skali durowej nr 3 ...........................................................................................................41 Schemat skali durowej nr 4 ...........................................................................................................42 Schemat skali durowej nr 5 ...........................................................................................................43 Zastosuj wyuczone skale w utworach muzycznych ...............................................................................45 „First Noël” .................................................................................................................................45 „Menuet G-dur” Bacha ................................................................................................................46 Rozdziaï 4: Wzbogacanie repertuaru o przebiegi zbudowane na skalach durowych ........ 49 Zagraj przebiegi na skalach durowych ................................................................................................49 Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ..............................................................50 Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ..............................................................52 Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ..............................................................53 Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ..............................................................54 Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ..............................................................56 Wykorzystaj znajomoĂÊ przebiegów w kilku piosenkach ........................................................................57 „Oh, Them Golden Slippers” .......................................................................................................57 „We Wish You a Merry Christmas” ..............................................................................................59 Rozdziaï 5: Konfrontacja ze skalami molowymi ............................................................ 61 Poznaj naturalne skale molowe ...........................................................................................................61 Schemat naturalnej skali molowej nr 1 ............................................................................................62 Schemat naturalnej skali molowej nr 2 ............................................................................................63 Schemat naturalnej skali molowej nr 3 ............................................................................................64 Schemat naturalnej skali molowej nr 4 ............................................................................................66 Schemat naturalnej skali molowej nr 5 ............................................................................................67 PodnieĂ poprzeczkÚ i poznaj skale melodyczne ....................................................................................68 Schemat melodycznej skali molowej nr 1 ........................................................................................69 Schemat melodycznej skali molowej nr 2 ........................................................................................70 Schemat melodycznej skali molowej nr 3 ........................................................................................71 Schemat melodycznej skali molowej nr 4 ........................................................................................73 Schemat melodycznej skali molowej nr 5 ........................................................................................74 Rozbuduj harmoniÚ ze skalami harmonicznymi ...................................................................................75 Schemat harmonicznej skali molowej nr 1 .......................................................................................75 Schemat harmonicznej skali molowej nr 2 .......................................................................................77 Schemat harmonicznej skali molowej nr 3 .......................................................................................78 Schemat harmonicznej skali molowej nr 4 .......................................................................................79 Schemat harmonicznej skali molowej nr 5 .......................................................................................80 Trzy rodzaje skal molowych w utworach .............................................................................................81 „God Rest Ye Merry, Gentlemen” ................................................................................................82 „Allegro” Haendla .......................................................................................................................82 „The Three Ravens” ....................................................................................................................83 Spis treĂci 7 Rozdziaï 6: Eksplorowanie przebiegów na skalach molowych ......................................85 BÈdě naturalny, czyli Êwiczenie przebiegów na naturalnej skali molowej ................................................85 Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ..............................................86 Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ..............................................87 Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ..............................................88 Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ..............................................88 Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ..............................................89 Raz w górÚ, raz w dóï, czyli trenowanie przebiegów na melodycznej skali molowej .................................90 Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ..........................................90 Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ..........................................91 Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ..........................................92 Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ..........................................93 Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ..........................................93 Odkrywanie gïÚbszego brzmienia, czyli przebiegi na harmonicznych skalach molowych ..........................94 Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 .........................................95 Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 .........................................96 Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 .........................................97 Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 .........................................98 Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 .........................................99 Kilka utworów z wykorzystaniem przebiegów na skalach molowych .......................................................99 „To Work upon the Railroad” ....................................................................................................100 „Bourrée e-moll” Bacha ..............................................................................................................101 „The Full Little Jug” ..................................................................................................................102 CzÚĂÊ III: Arpeggia i zbudowane na nich przebiegi .... 103 Rozdziaï 7: Na dobry poczÈtek — arpeggia durowe ...................................................105 Przygotuj siÚ do akordów durowych i poÊwicz arpeggia durowe ..........................................................105 Schemat arpeggia durowego nr 1 .................................................................................................106 Schemat arpeggia durowego nr 2 .................................................................................................107 Schemat arpeggia durowego nr 3 .................................................................................................108 Schemat arpeggia durowego nr 4 .................................................................................................109 Schemat arpeggia durowego nr 5 .................................................................................................110 Arpeggio w praktyce, czyli przykïadowe utwory .................................................................................111 „To the Colors” .........................................................................................................................111 „Retreat” ...................................................................................................................................112 Rozdziaï 8: Odkrywanie przebiegów zbudowanych na arpeggiach durowych .............115 Naucz siÚ przebiegów na arpeggiach durowych .................................................................................115 Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 1 ...................................................116 Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 2 ...................................................117 Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 3 ...................................................119 Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 4 ...................................................120 Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 5 ...................................................121 Zagraj utwory z przebiegami na arpeggiach durowych .......................................................................122 „Riff bluesowy w B-dur” .............................................................................................................122 „Doo-Wop Groove w A-dur” ......................................................................................................123 8 mwiczenia na gitarÚ dla bystrzaków Rozdziaï 9: Wprowadzenie schematów arpeggia molowego ...................................... 125 Popracuj nad arpeggiami molowymi .................................................................................................126 Schemat arpeggia molowego nr 1 .................................................................................................126 Schemat arpeggia molowego nr 2 .................................................................................................127 Schemat arpeggia molowego nr 3 .................................................................................................128 Schemat arpeggia molowego nr 4 .................................................................................................130 Schemat arpeggia molowego nr 5 .................................................................................................131 Zagraj utwory z arpeggiami molowymi .............................................................................................132 „Gwizdanie Wolfganga” .............................................................................................................132 „Melodia Amadeusza” ...............................................................................................................133 Rozdziaï 10: Rzut okiem na przebiegi oparte na arpeggiach molowych ..................... 135 Dodaj do swojego zestawu Êwiczeñ przebiegi na arpeggiach molowych ................................................135 Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 1 ..................................................136 Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 2 ..................................................137 Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 3 ..................................................138 Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 4 ..................................................139 Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 5 ..................................................141 Zmierz siÚ z kilkoma utworami zbudowanymi z przebiegów na arpeggiach molowych ..........................142 „Mozartowski motyw” ................................................................................................................142 „¥miaïy jeědziec” Schumanna .....................................................................................................143 Rozdziaï 11: Poszerzanie repertuaru o arpeggia na akordach septymowych ............. 145 PoÊwicz arpeggia na dominancie septymowej ....................................................................................146 Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 1 ........................................................................146 Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 2 ........................................................................147 Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 3 ........................................................................148 Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 4 ........................................................................149 Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 5 ........................................................................150 Oswój palce z arpeggiami na akordach molowych septymowych .........................................................151 Schemat arpeggia molowego septymowego nr 1 ................................................................................151 Schemat arpeggia molowego septymowego nr 2 ................................................................................152 Schemat arpeggia molowego septymowego nr 3 ................................................................................153 Schemat arpeggia molowego septymowego nr 4 ................................................................................154 Schemat arpeggia molowego septymowego nr 5 ................................................................................155 PoÊwicz arpeggia na akordach durowych septymowych ......................................................................156 Schemat arpeggia durowego septymowego nr 1 ................................................................................156 Schemat arpeggia durowego septymowego nr 2 ................................................................................157 Schemat arpeggia durowego septymowego nr 3 ................................................................................158 Schemat arpeggia durowego septymowego nr 4 ................................................................................159 Schemat arpeggia durowego septymowego nr 5 ................................................................................160 Wykorzystaj arpeggia septymowe w paru znanych kawaïkach .............................................................161 „Ave Maria” Schuberta ..............................................................................................................161 „Pawana” Fauré’a ......................................................................................................................163 Spis treĂci 9 Rozdziaï 12: Sprawdě siÚ w przebiegach na arpeggiach septymowych ......................167 Zmierz siÚ z przebiegami zbudowanymi z arpeggia na dominancie septymowej ....................................167 Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 1 ...........168 Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 2 ...........168 Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 3 ...........169 Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 4 ...........170 Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 5 ...........170 Dodaj do swej kolekcji przebiegi na arpeggiach molowych septymowych ..............................................171 Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 1 ................................171 Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 2 ................................172 Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 3 ................................173 Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 4 ................................173 Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 5 ................................174 PoÊwicz przebiegi na arpeggiach durowych septymowych ...................................................................175 Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 1 ................................175 Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 2 ................................176 Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 3 ................................176 Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 4 ................................177 Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 5 ................................178 Zagraj utwory z przebiegami na arpeggiach septymowych ..................................................................178 „Liebestraum” Liszta .................................................................................................................179 „Ave Maria” Bacha i Gounoda ...................................................................................................180 CzÚĂÊ IV: Akordy i dodatkowe Êwiczenia ................ 183 Rozdziaï 13: Rozwijanie niezaleĝnoĂci palców Êwiczeniami z akordami ....................185 PoÊwicz przewroty ..........................................................................................................................186 Schematy akordów zewnÚtrznych .................................................................................................187 Schematy akordów wewnÚtrznych ................................................................................................194 Zagraj progresje akordów ................................................................................................................201 Progresje na akordach zewnÚtrznych ............................................................................................201 Progresje na akordach wewnÚtrznych ...........................................................................................202 PoÊwicz utwory wykorzystujÈce progresje akordów ............................................................................203 „Danny Boy”, czyli akordy zewnÚtrzne w praktyce ........................................................................203 „Look for the Silver Lining”, czyli akordy wewnÚtrzne w praktyce .................................................204 Rozdziaï 14: Rozwijanie siïy i szybkoĂci za pomocÈ Êwiczeñ na pojedynczych děwiÚkach ........................................................................................207 Przemieszczanie siÚ w poprzek gryfu ................................................................................................208 Wchodzenie i schodzenie po strunie w ruchu jednostopniowym ......................................................208 BïÈdzenie po strunie ...................................................................................................................209 „Skakanie” po róĝnych strunach ..................................................................................................210 Przemieszczanie siÚ wzdïuĝ gryfu .....................................................................................................211 Wspinaczka i zejĂcie po strunie ....................................................................................................212 Wchodzenie i schodzenie ruchem ukoĂnym ...................................................................................213 10 mwiczenia na gitarÚ dla bystrzaków CzÚĂÊ V: Dekalogi .................................................217 Rozdziaï 15: DziesiÚÊ wskazówek pozwalajÈcych zwiÚkszyÊ efektywnoĂÊ Êwiczeñ .....219 Ustal miejsce Êwiczeñ ......................................................................................................................219 Wyznacz sobie porÚ na Êwiczenie (i trzymaj siÚ jej) ...........................................................................219 Ustal cele sesji Êwiczeniowych ..........................................................................................................220 Miej swoje akcesoria pod rÚkÈ ..........................................................................................................220 Skup siÚ na sesji ..............................................................................................................................220 Rozgrzewaj rÚce i palce ...................................................................................................................220 Zacznij powoli i stopniowo zwiÚkszaj tempo .....................................................................................220 Izoluj trudne przejĂcia ......................................................................................................................221 Graj na róĝnych gitarach .................................................................................................................221 DoïÈcz do innych muzyków .............................................................................................................221 Rozdziaï 16: DziesiÚÊ sposobów na zwiÚkszenie ĂwiadomoĂci muzycznej ................. 223 Wejdě w rytm .................................................................................................................................223 Oswój siÚ z wysokoĂciami děwiÚków .................................................................................................223 Odkryj harmoniÚ .............................................................................................................................224 Zagraj dla publicznoĂci ...................................................................................................................224 Skomponuj melodiÚ i nie bój siÚ improwizacji ....................................................................................224 mwicz sïuch muzyczny .....................................................................................................................224 Pracuj nad ekspresjÈ .......................................................................................................................224 Sïuchaj duĝo muzyki .......................................................................................................................225 Obserwuj mowÚ ciaïa artysty ............................................................................................................225 Sprawdě siÚ przez uczenie kogoĂ innego ...........................................................................................225 Dodatek: Jak korzystaÊ z pïyty .................................................................................... 227 Korzystanie z ksiÈĝki w poïÈczeniu z pïytÈ ............................................................................................227 Przeskakiwanie Ăcieĝek ................................................................................................................227 Naliczanie, strojenie i uderzenia metronomu .................................................................................228 Aranĝacja stereofoniczna .............................................................................................................228 Jak korzystaÊ z pïyty ........................................................................................................................228 ¥cieĝki na pïycie .............................................................................................................................229 Skorowidz ................................................................................................................... 233 Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej 37 Rozdziaï 3 Skale durowe w grze gitarowej W tym rozdziale: Ź Nauczysz siÚ piÚciu schematów skali durowej. Ź Zagrasz utwory oparte na skalach durowych. W iÚkszoĂÊ utworów opiera siÚ na skalach. JeĂli wiÚc nauczysz siÚ schematów skal i zapamiÚtasz ich pozycje, Twoje palce bÚdÈ wiedziaïy, co zrobiÊ, gdy rozpoznasz skalÚ w utworze. W ten sposób bÚdziesz w stanie automatycznie zagraÊ caïe pasaĝe. Jak osiÈgnÈÊ takÈ umiejÚtnoĂÊ? Graj w kóïko popularne schematy skal, aĝ wyuczysz siÚ ich „na blachÚ”. Jest takie powiedzenie, ĝe „trening czyni mistrza”. To prawda. Poprzez powtarzanie nie tylko zapamiÚtujesz nuty, lecz takĝe stopniowo zwiÚkszasz siïÚ i elastycznoĂÊ swoich palców, dziÚki czemu bÚdziesz póěniej w stanie zagraÊ trudniejsze utwory muzyczne. Czy to zwykïe Êwiczenie fizyczne? Cóĝ, tak jest, tyle ĝe Êwiczysz jednoczeĂnie palce i umysï. Podobnie jak w przypadku pïywania, biegania czy kolarstwa, musisz trenowaÊ kilka razy w tygodniu, ĝeby robiÊ postÚpy. Na gitarze najlepiej graÊ codziennie, nawet jeĂli w niektóre dni uda Ci siÚ wygospodarowaÊ tylko chwilÚ. W tym rozdziale nauczysz siÚ piÚciu schematów gry skali durowej. Kaĝdy z nich ma swoje zalety, o których bÚdziemy na bieĝÈco wspominaÊ. Na zakoñczenie rozdziaïu otrzymasz bonus: utwór wykorzystujÈcy poznane wczeĂniej schematy. Po nauczeniu siÚ wszystkich schematów palcowania z tego rozdziaïu zacznij przesuwaÊ siÚ w górÚ lub w dóï gryfu, aby zmieniÊ děwiÚk poczÈtkowy i uzyskaÊ innÈ skalÚ durowÈ. Znajome do, re, mi, fa, sol, la, si, do (pomyĂl o Marii von Trapp i filmie DěwiÚki muzyki) pozostaje takie samo, ale wraz ze zmianÈ pozycji zmienia siÚ tonacja, czyli nazwa skali. Aby znaleěÊ wïaĂciwy poczÈtkowy děwiÚk dla wszystkich dwunastu skal durowych, siÚgnij do ĂciÈgi na koñcu ksiÈĝki. Zagraj piÚÊ schematów skali durowej Skale durowe moĝesz graÊ w danej pozycji (czyli tak, ĝe cztery palce lewej rÚki obsïugujÈ cztery kolejne progi, a nazwa pozycji to numer progu przyciskanego przez pierwszy palec) za pomocÈ piÚciu róĝnych palcowañ. Poniewaĝ istnieje 12 skal durowych i piÚÊ schematów dla kaĝdej z nich, masz do czynienia z szeĂÊdziesiÚcioma skalami durowymi w pozycji. To wïaĂnie za sprawÈ tych wszystkich moĝliwoĂci gitara jest tak niewiarygodnie fajnym instrumentem. Moĝesz zagraÊ mnóstwo róĝnych utworów, zapamiÚtujÈc zaledwie piÚÊ schematów, i masz przy tym róĝne opcje, polegajÈce na dobraniu najlepszego palcowania do sytuacji lub zmianie tonacji bez modyfikowania schematu. Te moĝliwoĂci stanowiÈ zarazem uzasadnienie koniecznoĂci Êwiczeñ: masz przed sobÈ mnóstwo nauki! 38 CzÚĂÊ II: Skale i zbudowane na nich przebiegi W trakcie Êwiczeñ graj kaĝdÈ skalÚ durowÈ od doïu do góry, powoli, gïoĂno i ostroĝnie, aby rozgrzaÊ miÚĂnie palców i dïoni — tak, jakbyĂ byï sportowcem podnoszÈcym ciÚĝary. Dopiero póěniej zacznij graÊ szybciej i lĝej, czyli w sposób bardziej zbliĝony do tego, jak gra siÚ „normalne” utwory. Staraj siÚ jednak przez caïÈ skalÚ utrzymaÊ poczÈtkowe tempo i dynamikÚ (gïoĂnoĂÊ). Schemat skali durowej nr 1 Pierwszy schemat zaczyna siÚ od drugiego palca na szóstej strunie. Poniĝszy rysunek przedstawia skalÚ A-dur w czwartej pozycji, zarówno na diagramie gryfu, jak i w formie nut i tabulatury. ZwróÊ uwagÚ na to, ĝe wskazujemy palec, którym naleĝy zagraÊ pierwszy děwiÚk. Mowa o niewielkiej cyfrze „2” po lewej stronie gïówki nuty A. Sugeruje ona zagranie jej drugim palcem lewej rÚki. PamiÚtaj o tym, ĝe drugi palec gra o jeden próg wyĝej niĝ nazwa pozycji (która bierze siÚ zawsze od progu przyciskanego przez pierwszy palec). PrzeÊwicz ten schemat tyle razy, ile potrzebujesz, by poczuÊ, ĝe grasz go swobodnie. Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej 39 Gdy juĝ potrafisz biegle palcowaÊ ten schemat we wszystkich kluczach, potrenuj granie w rytmie w poniĝszym Êwiczeniu. Jest ono w tonacji G-dur w drugiej pozycji i stanowi ósemkowy pasaĝ w górÚ i w dóï. Graj je w jednostajnym tempie (korzystajÈc z metronomu lub stukajÈc stopÈ) i staraj siÚ, ĝeby muzyka pïynÚïa. To Êwiczenie moĝe byÊ „zwykïÈ skalÈ”, lecz mimo tego da siÚ uzyskaÊ z niego muzykÚ przez stosowanie akcentów (uderzajÈc niektóre nuty nieznacznie mocniej, zazwyczaj te przypadajÈce na bit) i zmieniajÈc dïugoĂÊ děwiÚków od wybrzmiewajÈcych (legato) po ostre i urywane (staccato). Spróbuj teĝ zagraÊ pierwszy schemat w tonacji B(cid:4424)-dur w piÈtej pozycji jako triole ósemkowe (jak na poniĝszym rysunku). W porównaniu ze skalami utwory zawierajÈ róĝne typy nut, a nie tylko ósemki. Granie triolami nieco pomiesza bit z punktu widzenia rytmu. Spróbuj uzyskaÊ wraĝenie skoków lub pïynnych przejĂÊ miÚdzy děwiÚkami. NastÚpny rysunek przedstawia pierwszy schemat w tonacji C-dur w siódmej pozycji jako szesnastkowy pasaĝ w górÚ i w dóï. W tym Êwiczeniu powracamy z triol do parzystych podziaïów, lecz tym razem wystÚpujÈ cztery uderzenia na bit, a nie dwa. Graj wiÚc te szesnastki szybciej, niĝ graïeĂ ósemki. W ten sposób przywykniesz zarówno do szybkiego, jak i umiarkowanego grania. 40 CzÚĂÊ II: Skale i zbudowane na nich przebiegi Schemat skali durowej nr 2 Drugi schemat skali durowej zaczyna siÚ od czwartego palca na szóstej strunie i zawiera jeden děwiÚk poza pozycjÈ na czwartej strunie. DěwiÚk poza pozycjÈ to taki, który wykracza poza granicÚ czterech progów wyznaczanÈ przez pozycjÚ, przez co wymaga wiÚkszego rozpostarcia palców. Musisz siÚgnÈÊ w górÚ gryfu (w stronÚ mostka) czwartym palcem, poniewaĝ ten děwiÚk znajduje siÚ o jeden próg wyĝej od naturalnej pozycji tego palca. JeĂli schemat zawiera děwiÚki poza pozycjÈ, zwróÊ na nie szczególnÈ uwagÚ, gdyĝ ïatwo tu o pomyïkÚ i przyciĂniÚcie niewïaĂciwego progu lub problem z wïaĂciwym wyartykuïowaniem dobrego děwiÚku. JeĂli nie potrafisz poprawnie wydobyÊ takiej nuty, zagraj kilkakrotnie tylko ów kïopotliwy fragment pasaĝu, a dopiero póěniej wykonaj caïoĂÊ od poczÈtku do koñca. Poniĝszy rysunek przedstawia drugi schemat skali durowej w tonacji C-dur zarówno na diagramie gryfu, jak i w formie nut i tabulatury. ZwróÊ uwagÚ na to, ĝe poza oznaczeniem palca, którym naleĝy zagraÊ pierwszy děwiÚk („4” po lewej stronie gïówki nuty), pokazujemy takĝe palcowanie nuty poza pozycjÈ („4” obok děwiÚku B na dziewiÈtym progu czwartej struny). W caïej ksiÈĝce wskazujemy palcowanie wszystkich děwiÚków poza pozycjÈ, a dodatkowo takĝe sÈsiednich, jeĂli istnieje podejrzenie, ĝe mógïbyĂ uĝyÊ niewïaĂciwego palca. Poniĝszy schemat jest wïaĂnie takim przypadkiem! PrzeÊwicz go tyle razy, aĝ wszystkie nuty bÚdÈ miaïy pïynne i swobodne brzmienie. Gdy zaczniesz automatycznie uĝywaÊ wïaĂciwych palców, bÚdziesz wiedziaï, ĝe jesteĂ na dobrej drodze. Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej 41 Gdy juĝ opanujesz palcowanie tego schematu we wszystkich tonacjach, poÊwicz go w rytmie. Oto drugi schemat w tonacji B(cid:4424)-dur w trzeciej pozycji jako ósemkowy pasaĝ triolowy w górÚ i w dóï. Nie przejmuj siÚ bemolami przy kluczu wiolinowym. Wiemy, ĝe utwory gitarowe sÈ zazwyczaj pisane w „przyjaznych gitarze” tonacjach, które co najwyĝej zawierajÈ krzyĝyki. Ze wzglÚdu jednak na to, ĝe uczysz siÚ schematów, które moĝna swobodnie przesuwaÊ i graÊ w dowolnej skali z równÈ ïatwoĂciÈ, tonacja z bemolami nie jest ani odrobinÚ trudniejsza niĝ taka z krzyĝykami czy nawet taka bez jakichkolwiek znaków! Schemat skali durowej nr 3 Oba wczeĂniejsze schematy miaïy rozpiÚtoĂÊ dwóch oktaw, liczÈc od doïu do góry. Schematy nr 3, 4 i 5 majÈ nieco mniej niĝ dwie oktawy. Granie jednej oktawy byïoby nieco za krótkie, wiÚc te schematy (a takĝe inne, które majÈ mniej niĝ dwie oktawy) rozciÈgamy na tyle, na ile pozwala dana pozycja. Poniĝszy rysunek przedstawia trzeci schemat skali durowej, który zaczyna siÚ od piÈtej struny (a nie od szóstej, jak w pierwszych dwóch schematach). Jest on w skali D-dur i prezentujemy go zarówno na diagramie gryfu, jak i w formie nut i tabulatury. ZwróÊ uwagÚ na to, ĝe prócz oznaczenia palca obok pierwszej nuty („2” po lewej stronie gïówki) pokazujemy takĝe palcowanie nuty poza pozycjÈ („1” obok děwiÚku G na trzecim progu pierwszej struny). W tym przypadku jest inaczej niĝ w drugim schemacie, gdyĝ siÚgasz w dóï (w stronÚ siodeïka), a nie do góry. DziÚki temu przyzwyczaisz siÚ do rozciÈgania w obu kierunkach. mwicz ten schemat, rozpoczynajÈc grÚ od piÈtej struny, tak dïugo, aĝ poczujesz siÚ równie swobodnie, jak przy rozpoczynaniu od szóstej. 42 CzÚĂÊ II: Skale i zbudowane na nich przebiegi Gdy nauczysz siÚ pewnie graÊ ten schemat od piÈtej struny, poÊwicz go w rytmie jak na poniĝszym rysunku. Przedstawia on trzeci schemat skali durowej w tonacji F-dur w siódmej pozycji jako pasaĝ szesnastkowy w górÚ i w dóï. Szesnastki (które sÈ relatywnie szybkie w porównaniu z ósemkami lub triolami ósemkowymi) powinieneĂ najpierw ÊwiczyÊ powoli, aby mieÊ pewnoĂÊ równego grania kaĝdego děwiÚku, a dopiero potem stopniowo zwiÚkszaÊ tempo. Schemat skali durowej nr 4 Podobnie jak trzeci, czwarty schemat takĝe zaczyna siÚ od piÈtej struny. Tym razem zaczynasz od czwartego palca. Dobra wiadomoĂÊ jest taka, ĝe ten schemat nie zawiera děwiÚków poza pozycjÈ (hurra!). JeĂli wiÚc czujesz siÚ na siïach, moĝesz zagraÊ Êwiczenia z tym schematem nieco bardziej brio (czyli ĝywiej) niĝ schematy wymagajÈce rozciÈgania. Poniĝszy rysunek przedstawia czwarty schemat skali durowej w tonacji F-dur zarówno na diagramie gryfu, jak i w formie nut i tabulatury. Poniewaĝ jest on umiejscowiony w Ărodku gryfu i nie zawiera ĝadnych děwiÚków poza pozycjÈ, moĝesz od razu zaczÈÊ go graÊ nieco szybciej. Jednak za kaĝdym razem, gdy bÚdziesz próbowaï zagraÊ Êwiczenie szybciej niĝ normalnie, poĂwiÚÊ chwilÚ na przygotowanie i dopiero po nim zagraj caïoĂÊ. Nie wyrabiaj sobie nawyku robienia falstartów, które oznaczajÈ, ĝe Twoje palce wyprzedzajÈ umysï! Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej 43 Gdy bÚdziesz gotów, spróbuj zagraÊ poniĝsze Êwiczenie w rytmie. Przedstawia ono czwarty schemat w tonacji G-dur w siódmej pozycji i jest doĂÊ ïatwe. Grasz wysoko na gryfie (gdzie progi sÈ bliĝej siebie, co uïatwia palcowanie) ósemkami (które sÈ ïatwiejsze niĝ triole czy szesnastki) i ĝaden děwiÚk nie wykracza poza pozycjÚ. Spróbuj wiÚc od razu wykonaÊ je stosunkowo szybko. Moĝesz byÊ zdziwiony, ĝe potrafisz je zagraÊ znacznie szybciej, niĝ Ci siÚ wydawaïo. PamiÚtaj tylko, ĝeby nie zwiÚkszaÊ prÚdkoĂci (czyli nie wyprzedzaj tempa). Gdy coĂ wydaje siÚ ïatwe, trudno siÚ oprzeÊ pokusie przyspieszania aĝ do granic swoich moĝliwoĂci, lecz musisz utrzymaÊ tempo, od którego zaczÈïeĂ. Schemat skali durowej nr 5 PiÈty schemat rozpoĂciera siÚ na czterech strunach, a najniĝszy děwiÚk znajduje siÚ na czwartej strunie. CaïoĂÊ zaczyna siÚ od pierwszego palca na czwartej strunie, a trzecia nuta na tej strunie jest poza pozycjÈ. Musisz siÚgnÈÊ czwartym palcem w górÚ gryfu (w stronÚ mostka), poniewaĝ przypada ona o jeden próg wyĝej niĝ normalna pozycja tego palca. 44 CzÚĂÊ II: Skale i zbudowane na nich przebiegi Poniĝszy rysunek przedstawia piÈty schemat skali durowej w tonacji G-dur zarówno na diagramie gryfu, jak i w formie nut i tabulatury. Niemal od razu trafisz na děwiÚk poza pozycjÈ — juĝ na pierwszej granej strunie — wiÚc zachowaj czujnoĂÊ. PoÊwicz najpierw samo miejsce z wyciÈganiem palca, a dopiero póěniej caïy schemat. Graj go tak dïugo, aĝ bÚdzie brzmiaï równie mocno, jak pozostaïe cztery schematy skali durowej. NastÚpny rysunek zawiera piÈty schemat w tonacji A(cid:4424)-dur w szóstej pozycji jako ósemkowy pasaĝ triolowy w górÚ i w dóï. Zacznij od pierwszego palca na szóstym progu czwartej struny. W szóstej pozycji siÚgniÚcie poza pozycjÚ stanowi umiarkowane wyzwanie, ale jeĂli bÚdziesz miaï z nim problemy, wykonaj najpierw rozgrzewkÚ caïotonowÈ w poprzek gryfu z rozdziaïu drugiego. Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej 45 Zastosuj wyuczone skale w utworach muzycznych Zapewne trochÚ juĝ poÊwiczyïeĂ i uĂwiadomiïeĂ sobie, ĝe granie skal na gitarze jest niemal równie interesujÈce, jak obserwowanie schniÚcia obrazu, prawda? Cóĝ, nie odkïadaj jeszcze piórka i nie siÚgaj po robótkÚ na drutach, gdyĝ dotrwaïeĂ do ciekawszej czÚĂci, w której wykorzystasz swojÈ biegïoĂÊ w skalach do grania prawdziwej muzyki — czyli utworów muzycznych! To jest nagroda za caïy wysiïek, jaki dotychczas wïoĝyïeĂ w Êwiczenie. Gdy juĝ wszystkie piÚÊ schematów bÚdziesz miaï „pod palcami” (muzyczny odpowiednik „wykucia na blachÚ”), moĝesz zaczÈÊ z nich korzystaÊ. Warto powtórzyÊ, ĝe wiÚkszoĂÊ utworów jest zbudowana na skalach. Raczej nie trafisz na zbyt wiele utworów, które bÚdÈ zawieraïy caïÈ skalÚ od doïu do góry i z powrotem w ósemkach. CzÚsto jednak spotkasz siÚ w muzyce z przejĂciami stanowiÈcymi wycinki skal — czyli materiaïu, który masz wyÊwiczony. Gdy natrafisz na taki pasaĝ, bÚdziesz w stanie zagraÊ go niemal bez zastanowienia. To tak, jakbyĂ wïÈczyï automatycznego pilota i cieszyï siÚ sïuchaniem pïynÈcych děwiÚków. W miarÚ postÚpów w Êwiczeniu skal zaczniesz odkrywaÊ, ĝe granie pasaĝy zbudowanych na kolejnych děwiÚkach staje siÚ coraz ïatwiejsze i naturalniejsze. Granie skal to skuteczny sposób na osïuchanie siÚ z děwiÚkami, z których tworzy siÚ piosenki — nawet jeĂli melodia nie jest zbudowana na kolejnych děwiÚkach. Cóĝ, wiÚkszoĂÊ utworów nie jest zbudowana na kolejnych děwiÚkach skali, poniewaĝ byïyby nudne i brzmiaïyby jak — no wïaĂnie — skale. Chociaĝ wiÚc granie skal nie jest równowaĝne Êwiczeniu konkretnych utworów, stanowi najlepszy sposób na dobre przygotowanie do wiÚkszoĂci rodzajów muzyki. W poniĝszym podrozdziale znajdziesz dwa utwory, których melodie zostaïy w duĝej mierze oparte na pasaĝach skal durowych. „First Noël” „The First Noël” to kolÚda, którÈ przypuszczalnie sïyszaïeĂ, dziÚki czemu bÚdziesz wiedziaï, czy poprawnie grasz melodiÚ i trafiasz w odpowiednie děwiÚki we wïaĂciwym rytmie. Wykorzystasz w niej dwa schematy: pierwszy i czwarty. Utwór rozpoczyna siÚ od drugiej pozycji (pierwszy palec lewej rÚki wiszÈcy nad drugim progiem). UmieĂÊ trzeci palec (serdeczny) na děwiÚku Fis na czwartym progu czwartej struny i moĝesz zaczynaÊ. Przyjrzyj siÚ nutom i zwróÊ uwagÚ na zmianÚ pozycji w ósmym takcie. Musisz przeskoczyÊ na dziewiÈtÈ pozycjÚ miÚdzy drugim a trzecim bitem. Staraj siÚ, ĝeby póïnuta brzmiaïa jak najdïuĝej przed wykonaniem przejĂcia, ale nie spóěnij siÚ na trzeci bit! Ten umiarkowany przeskok pozwoli zagraÊ chorus drugiej frazy o oktawÚ wyĝej. W oryginalnej piosence tak nie jest, ale chcieliĂmy, ĝeby byïa bardziej interesujÈca, a jednoczeĂnie stanowiïa trening gry w róĝnych pozycjach. Po zagraniu oĂmiu taktów o oktawÚ wyĝej wracasz w szesnastym takcie do drugiej pozycji na ostatnie osiem taktów. ZwróÊ uwagÚ na to, ĝe ostatni takt, podobnie jak pierwszy, jest niepeïny. Zawiera on tylko dwa bity, co pozwala na poïÈczenie go z jednobitowym poczÈtkiem utworu. JeĂli w wyobraěni zespolisz te dwa takty, moĝesz powtarzaÊ utwór i graÊ go w pÚtli. 46 CzÚĂÊ II: Skale i zbudowane na nich przebiegi „Menuet G-dur” Bacha Jan Sebastian Bach, kompozytor klasyczny, który tworzyï w okresie baroku (1600 – 1750), napisaï „Menuet G-dur” jako Êwiczenie dla uczÈcych siÚ pianistów (wĂród których byïa teĝ jego ĝona). Mimo prostoty utworu jego melodia staïa siÚ powszechnie rozpoznawalna i zostaïa nawet wykorzystana w muzyce pop, w przeboju zespoïu The Toys z 1965 roku pt. „A Lover’s Concerto”. Jak sugeruje tytuï, menuet jest w tonacji G-dur. Zaczyna siÚ od dziewiÈtej pozycji, a pierwszÈ nutÚ gra czwarty palec. Aby zagraÊ ten utwór, chwyÊ gryf tak, ĝeby pierwszy palec byï w pobliĝu dziewiÈtego progu, a nastÚpnie przyciĂnij dwunasty próg czwartej struny, czyli děwiÚk G. ZwróÊ uwagÚ na to, ĝe prócz normalnych informacji na poczÈtku nut znajduje siÚ znak powtórzenia (gruba i cienka pionowa linia oraz dwie kropki). Informuje on o koniecznoĂci powtórzenia pewnej czÚĂci utworu. Poszukaj wiÚc drugiego tego rodzaju znaku, który wyznacza koniec pasaĝu do powtórzenia. W tym menuecie znak zakoñczenia pojawia siÚ Rozdziaï 3: Skale durowe w grze gitarowej 47 po ósmym takcie. To powtórzenie ma jednak pierwsze i drugie zakoñczenie, oznaczone przez linie z cyframi „1.” i „2.”. W takim przypadku za pierwszym razem naleĝy zagraÊ tylko pierwsze zakoñczenie, a za drugim razem tylko drugie. Aby zachowaÊ zwiÚzïoĂÊ, skróciliĂmy to dzieïo Bacha. W takcie jedenastym finaïowy fragment zaczyna siÚ od zmiany pozycji i koniecznoĂci zagrania pierwszego schematu skali durowej w drugiej pozycji. Pasaĝ omija niektóre struny, dopilnuj wiÚc, ĝeby graÊ te wïaĂciwe. ZwróÊ uwagÚ na to, ĝe miÚdzy trzecim bitem jedenastego taktu a drugim bitem dwunastego taktu pojawiajÈ siÚ trzy kolejne děwiÚki grane tym samym palcem. Wskazówka: moĝesz zagraÊ te děwiÚki w róĝny sposób. MoĝliwoĂci wydobycia děwiÚku na drugiej strunie sÈ nastÚpujÈce: 9 przeskakiwanie koñcem czwartego palca ze struny na strunÚ, 9 zagranie pierwszej nuty koñcem palca, a nastÚpnie poïoĝenie go pïasko i uformowanie maïego chwytu barowego (czyli takiego, który pokrywa tylko dwie lub trzy struny). W wielu sytuacjach konieczne jest skorzystanie z drugiego sposobu, ale w przypadku menueta Bacha tempo jest na tyle wolne, ĝe jeĂli chcesz, moĝesz przeskakiwaÊ palcem. Skorowidz A A -dur, 44 A-dur, 38, 50, 120, 123, 146, 147, 150, 156 akcentowanie, 65 akcesoria, 220 akordy, 33, 185 akordy durowe, 33, 105 akordy durowe septymowe, 156 akordy molowe septymowe, 151 akordy otwarte, 33 akordy septymowe, 145 F-dur, 186 postaci, 186 progresje, 201 przewroty, 186 akordy wewnÚtrzne, 186, 194, 204 F m7 5, 198 F º7, 199 f7, 196 F7, 195, 196 F-dur, 194 Fmaj7, 197, 198 f-moll, 195 progresje akordów, 202 akordy zewnÚtrzne, 186, 187, 203 B 7, 189 C7, 189 F m7 5, 191, 192 F º7, 192, 193 f7, 189, 190 F7, 189 F-dur, 187 Fmaj7, 190, 191 f-moll, 188 progresje akordów, 201 Allegro, 82 a-moll, 64, 75, 91, 99, 126, 139, 151, 172 aranĝacja stereofoniczna, 228 arpeggia, 104, 105 arpeggia durowe, 105 D-dur, 108 E -dur, 109 F-dur, 107, 109, 110 G-dur, 110 przebiegi, 115 schemat nr 1, 106 schemat nr 2, 107 schemat nr 3, 108 schemat nr 4, 109 schemat nr 5, 110 utwory, 111 arpeggia molowe, 126 a-moll, 126 b -moll, 128, 129 c-moll, 127, 129 d-moll, 130 e -moll, 130 f-moll, 127, 130, 132 g-moll, 131 przebiegi, 135 schemat nr 1, 126 schemat nr 2, 127 schemat nr 3, 128 schemat nr 4, 130 schemat nr 5, 131 utwory, 132 arpeggia na akordach durowych septymowych, 156 A-dur, 156 B-dur, 159 C-dur, 157 D-dur, 158 F -dur, 161 F-dur, 159 G-dur, 159, 160 schemat nr 1, 156 schemat nr 2, 157 schemat nr 3, 158 schemat nr 4, 159 schemat nr 5, 160 utwory, 161 234 mwiczenia na gitarÚ dla bystrzaków arpeggia na akordach molowych septymowych, 151 a-moll, 151 f -moll, 154 f-moll, 154 g-moll, 152 schemat nr 1, 151 schemat nr 2, 152 schemat nr 3, 153 schemat nr 4, 154 schemat nr 5, 155 arpeggia na akordach septymowych, 145 arpeggia na dominancie septymowej, 146 A-dur, 146, 147, 150 B-dur, 146 C-dur, 147 D-dur, 148, 149 E-dur, 148 F-dur, 149 G-dur, 150 schemat nr 1, 146 schemat nr 2, 147 schemat nr 3, 148 schemat nr 4, 149 schemat nr 5, 150 artykulacja, 224 Ave Maria, 161, 180 B B 7, 189 B -dur, 39, 41, 53 b -moll, 128, 129, 136 B-dur, 117, 122, 146, 159, 175 bïÈdzenie po strunie, 209 b-moll, 63, 71, 90, 95, 137, 171 Bourrée e-moll, 101 brio, 42 C c -moll, 96, 139 C7, 189 Caravan, 98 C-dur, 39, 40, 52, 147, 157, 169 cele sesji Êwiczeniowych, 220 chromatyczne granie, 32 c-moll, 63, 76, 77, 88, 92, 127, 129, 173 m Êwiczenia, 23 Êwiczenia na pojedynczych děwiÚkach, 32, 207 Êwiczenia z akordami, 33 D D , 176 Danny Boy, 203 D-dur, 41, 53, 108, 116, 120, 148, 149, 158 diagram akordów, 25 diagram gryfu, 26 d-moll, 66, 72, 78, 130, 136 dominanta septymowa, 146 Doo-Wop Groove, 123 durowe akordy barowe, 34 děwiÚk poza pozycjÈ, 40, 50, 86, 116, 208 E E -dur, 109, 121 e -moll, 130, 137, 141 E-dur, 119, 148, 168, 176 efektywnoĂÊ Êwiczeñ, 219 ekspresja, 224 e-moll, 65, 87, 93, 97, 138, 174 F F -dur, 161, 170 F m7 5, 191, 192, 198 f -moll, 81, 88, 98, 154 F º7, 192, 193, 199 f7, 189, 190, 196 F7, 189, 195, 196 F-dur, 42, 54, 55, 107, 109, 110, 149, 159, 170, 186, 187, 194 Filimiooriooriay, 100 First Noël, 45 Fmaj7, 190, 191, 197, 198 f-moll, 66, 73, 89, 127, 130, 132, 154, 188, 195 G G , 177 g -moll, 141 G-dur, 39, 43, 44, 51, 55, 56, 110, 150, 159, 160, 168 g-moll, 67, 70, 74, 80, 86, 93, 131, 152, 173 God Rest Ye Merry, Gentlemen, 82 Skorowidz 235 gra dla publicznoĂci, 224 gra na gitarze, 15, 23 granie arpeggia, 104 granie chromatyczne, 32 granie w pozycji siedzÈcej, 23 granie w pozycji stojÈcej, 24 Gwizdanie Wolfganga, 132 H harmonia, 224 harmoniczne skale molowe, 75 c-moll, 76, 77 d-moll, 78 f -moll, 81 g-moll, 80 przebiegi, 94 schemat nr 1, 75 schemat nr 2, 77 schemat nr 3, 78 schemat nr 4, 79 schemat nr 5, 80 Hava Nagila, 98 improwizacja, 224 I K koncentracja, 31 koncentracja na oddychaniu, 30 kontrapunktowy utwór, 101 L legato, 39, 107, 137, 147, 201 Liebestraum, 179 Look for the Silver Lining, 204 M maïy chwyt barowy, 47, 50, 88, 107, 117, 136 melodia akordowa, 190 Melodia Amadeusza, 133 melodyczne skale molowe, 68 b-moll, 71 d-moll, 72 f-moll, 73 g-moll, 70, 74 przebiegi, 90 schemat nr 1, 69 schemat nr 2, 70 schemat nr 3, 71 schemat nr 4, 73 schemat nr 5, 74 Menuet G-dur, 46 metronom, 228 metrum dwumiarowe, 83 miejsce Êwiczeñ, 219 modus, 98 mowa ciaïa artysty, 225 Mozartowski motyw, 142 N napiÚcie, 31 naturalne skale molowe, 61 a-moll, 64 b-moll, 63 c-moll, 63 d-moll, 66 e-moll, 65 f-moll, 66 g-moll, 67 przebiegi, 85 schemat nr 1, 62 schemat nr 2, 63 schemat nr 3, 64 schemat nr 4, 66 schemat nr 5, 67 niezaleĝnoĂÊ palców, 185 O oddychanie, 30 Oh, Them Golden Slippers, 57 otwarte akordy durowe, 34 otwarte struny, 33, 185 P Pawana, 163 podwójne uderzenie, 173 pojedyncze děwiÚki, 207 pora na Êwiczenie, 219 postawa Êwiczeniowa, 23 progresje akordów, 201 akordy wewnÚtrzne, 202 akordy zewnÚtrzne, 201 utwory, 203 236 mwiczenia na gitarÚ dla bystrzaków przebiegi, 49 przebiegi na arpeggiach durowych, 115 przebiegi na arpeggiach na dominancie septymowej, 167 A-dur, 120 B-dur, 117 D-dur, 116, 120 E -dur, 121 E-dur, 119 schemat nr 1, 116 schemat nr 2, 117 schemat nr 3, 119 schemat nr 4, 120 schemat nr 5, 121 utwory, 122 C-dur, 169 E-dur, 168 F -dur, 170 F-dur, 170 G-dur, 168 schemat nr 1, 168 schemat nr 2, 168 schemat nr 3, 169 schemat nr 4, 170 schemat nr 5, 170 przebiegi na arpeggiach septymowych, 167 przebiegi na arpeggiach durowych septymowych, 175 utwory, 178 B-dur, 175 D , 176 E-dur, 176 G , 177 schemat nr 1, 175 schemat nr 2, 176 schemat nr 3, 176 schemat nr 4, 177 przebiegi na arpeggiach molowych, 135 a-moll, 139 b -moll, 136 b-moll, 137 c -moll, 139 d-moll, 136 e -moll, 137, 141 e-moll, 138 g -moll, 141 legato, 137 schemat nr 1, 136 schemat nr 2, 137 schemat nr 3, 138 schemat nr 4, 139 schemat nr 5, 141 utwory, 142 przebiegi na arpeggiach molowych septymowych, 171 a-moll, 172 b-moll, 171 c-moll, 173 e-moll, 174 g-moll, 173 schemat nr 1, 171 schemat nr 2, 172 schemat nr 3, 173 schemat nr 4, 173 schemat nr 5, 174 przebiegi na harmonicznych skalach molowych, 94 a-moll, 99 b-moll, 95 c -moll, 96 e-moll, 97 f -moll, 98 schemat nr 1, 95 schemat nr 2, 96 schemat nr 3, 97 schemat nr 4, 98 schemat nr 5, 99 przebiegi na melodycznej skali molowej, 90 a-moll, 91 b-moll, 90 c-moll, 92 e-moll, 93 g-moll, 93 schemat nr 1, 90 schemat nr 2, 91 schemat nr 3, 92 schemat nr 4, 93 schemat nr 5, 93 przebiegi na naturalnej skali molowej, 85 c-moll, 88 e-moll, 87 f -moll, 88 f-moll, 89 g-moll, 86 schemat nr 1, 86 schemat nr 2, 87 schemat nr 3, 88 schemat nr 4, 88 schemat nr 5, 89 przebiegi na skalach durowych, 49 A-dur, 50 B -dur, 53 C-dur, 52 Skorowidz 237 D-dur, 53 F-dur, 54, 55 G-dur, 51, 55 piosenki, 57 schemat nr 1, 50 schemat nr 2, 52 schemat nr 3, 53 schemat nr 4, 54 schemat nr 5, 56 przebiegi na skalach molowych, 85 utwory, 99 przemieszczanie siÚ w poprzek gryfu, 208 przemieszczanie siÚ wzdïuĝ gryfu, 211 przeskok, 210 przewroty, 186 przygotowanie do gry, 29 R relaksacja, 31 Retreat, 112 Riff bluesowy, 122 rozbudzenie palców, 31 Êwiczenia na pojedynczych děwiÚkach, 32 granie chromatyczne, 32 rozgrzewka caïotonowa w poprzek gryfu, 33 rozgrzewka caïotonowa zagrana ukoĂnie, 33 rozgrzewka, 29, 220 rozbudzenie palców, 31 rozgrzewanie palców, 30 ruch jednostopniowy, 208 rytm, 223 S schematy arpeggia molowego, 125 schematy skali durowej, 37 schodzenie po strunie w ruchu jednostopniowym, 208 schodzenie ruchem ukoĂnym, 213 separacja stereo, 228 siïa, 207 skakanie po róĝnych strunach, 210 skala superfrygijska, 98 skale durowe, 37 A -dur, 44 A-dur, 38 B -dur, 41 C-dur, 39, 40 D-dur, 41 F-dur, 42 G-dur, 39, 43, 44, 56 przebiegi, 49 schemat nr 1, 38 schemat nr 2, 40 schemat nr 3, 41 schemat nr 4, 42 schemat nr 5, 43 schematy, 37 utwory muzyczne, 45 skale molowe, 61 harmoniczne skale molowe, 75 melodyczne skale molowe, 68 naturalne skale molowe, 61 przebiegi, 85 utwory, 81 sïuch muzyczny, 224 staccato, 39, 109, 170, 201, 210 stereo split, 228 szybkoĂÊ, 207 ¥ ¥miaïy jeědziec, 143 ĂwiadomoĂÊ muzyczna, 223 T tabulatura, 24 The First Noël, 45 The Full Little Jug, 102 The Three Ravens, 83 To the Colors, 111 To Work upon the Railroad, 100 tonacja, 105 tonika, 98 trudne przejĂcia, 221 trzymanie gitary, 23 U uczenie innych, 225 ukoĂniki rytmu, 26 utrzymywanie koncentracji, 31 W wchodzenie po strunie w ruchu jednostopniowym, 208 wchodzenie ruchem ukoĂnym, 213 238 mwiczenia na gitarÚ dla bystrzaków We Wish You a Merry Christmas, 59 Work upon the Railroad, 102 wspinaczka, 212 wstÚpne palcowanie, 128 wysokoĂci děwiÚków, 223 Z zapis děwiÚków gitarowych, 24 zejĂcie po strunie, 212 zwiÚkszanie ĂwiadomoĂci muzycznej, 223
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Ćwiczenia na gitarę dla bystrzaków
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: