Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00224 005914 14494537 na godz. na dobę w sumie
Cyberprzemoc w szkole - ebook/pdf
Cyberprzemoc w szkole - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 28
Wydawca: Colorful Media Język publikacji: polski
ISBN: 83-919772-4-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

Rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych umożliwił nie tylko dorosłym, ale także dzieciom i młodzieży powszechny dostęp do internetu i sieci komórkowych, w znaczący sposób modyfikując zachowania społeczne i leżące u ich źródeł mechanizmy psychologiczne.

Stworzył jednocześnie zupełnie inną przestrzeń, będącą światem wirtualnym ze swoim językiem, symboliką i kodeksem postępowania, które dla starszego pokolenia są hermetyczne i nie do końca zrozumiałe. Wielu dorosłych nie zna nowych technologii, musi się do nich przyzwyczaić i nauczyć z nich korzystać. Dla młodych jest to środowisko naturalne, urodzili się, gdy internet już był i obcują z nim od zarania. Często nowinki tech- nologiczne pojawiają się w domach z inicjatywy dzieci i to właśnie one są ekspertami w posługiwaniu się nimi, poczynając od przeróżnych gier i zabaw edukacyjnych – na oglądaniu filmów skończywszy. W Polsce przeciętny wiek pierwszego logowania do sieci wynosi 9 lat.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Autor: Alicja Wołk-Karaczewska Wydawca: Colorful Media Korekta: Marlena Fiedorow ISBN: 83-919772-4-2 Copyright © by COLORFUL MEDIA Poznań 2012 Okładka: Colorful Media Skład i łamanie: Colorful Media Colorful SKOO B Alicja Wołk-Karaczewska Cyberprzemoc w szkole Colorful SKOO B Spis treści I 1. Czym jest agresja elektroniczna? ..................................................................................................................... 5 2. Charakterystyka zjawiska i jego zakres .......................................................................................................... 7 II 1. Doświadczenie cyberprzemocy w życiu dziecka ......................................................................................... 11 2. Profil sprawcy i ofiary agresji elektronicznej ................................................................................................ 12 2a. Kim jest sprawca cyberprzemocy? ........................................................................................................ 12 2b. Kim jest ofiara przemocy elektronicznej? ............................................................................................. 13 III 1. Wybrane aspekty prawne dotyczące dzieci i młodzieży .............................................................................. 15 2. Analiza wybranych przestępstw związanych z cyberprzemocą .................................................................. 17 3. Udział policji w postępowaniu z nieletnimi .................................................................................................. 18 IV 1. Procedury postępowania stosowane w razie zagrożeń różnego rodzaju, występujących w środowisku szkolnym ................................................................................................................................. 21 2. Obowiązki pokrzywdzonego ucznia .............................................................................................................. 25 V 1. Jak być bezpiecznym w świecie mediów elektronicznych? ......................................................................... 26 2. Sieć komputerowa w szkole ........................................................................................................................... 26 Cyberprzemoc w szkole I 1. Czym jest agresja elektroniczna? Rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych umożliwił nie tylko dorosłym, ale także dzieciom i młodzieży powszechny dostęp do internetu i sieci komórkowych, w znaczący sposób modyfikując zachowania społeczne i leżące u ich źródeł mechanizmy psychologiczne. Stworzył jednocześnie zupełnie inną przestrzeń, będącą światem wirtualnym ze swoim językiem, symboli- ką i kodeksem postępowania, które dla starszego pokolenia są hermetyczne i nie do końca zrozumiałe. Wielu dorosłych nie zna nowych technologii, musi się do nich przyzwyczaić i nauczyć z nich korzystać. Dla młodych jest to środowisko naturalne, urodzili się, gdy internet już był i obcują z nim od zarania. Często nowinki tech- nologiczne pojawiają się w domach z inicjatywy dzieci i to właśnie one są ekspertami w posługiwaniu się nimi, poczynając od przeróżnych gier i zabaw edukacyjnych – na oglądaniu filmów skończywszy. W Polsce przeciętny wiek pierwszego logowania do sieci wynosi 9 lat. Badacze zajmujący się tą problematyką określają najmłodszych użytkowników internetu „cyfrowymi tubyl- cami”, a dorosłych – „imigrantami”, wskazując, że te dwie grupy mają problemy ze znalezieniem wspólnego języka nie tylko w odniesieniu do mediów elektronicznych, ale także wspólnych zainteresowań, spędzania wolnego czasu, czy rozpoznawania potencjalnych zagrożeń. Rodzice pochłonięci pracą i zmęczeni dniem codziennym nie mają czasu dla dziecka, często wyręczają się więc komputerem, traktując internet jako atrakcyjne i edukacyjne narzędzie, z którego bezpiecznie można ko- rzystać. Są przekonani, że siedzący w domowym zaciszu przed ekranem elektronicznej zabawki syn czy córka nie robią niczego, co mogłoby ich narazić na niebezpieczeństwo i zwyczajnie nie dowierzają, że mogłoby ich spotkać coś złego. Niestety, często popełniają błąd, nie kontrolując, czym dziecko zajmuje się w sieci, poświęcając tym zajęciom całe godziny, z kim utrzymuje kontakty, o czym rozmawia. Dla „cyfrowych tubylców” internet jest podsta- wowym miejscem zaspokajania potrzeb emocjonalnych, nawiązywania różnego rodzaju relacji, poznawania ludzi, składnicą wiedzy, wreszcie miejscem, gdzie można się ukryć przed wścibstwem i ciekawością dorosłych. Z typową dla tego wieku łatwowiernością i ufnością w dobre intencje innych użytkowników sieci młode oso- by wpadają w zastawiane przez nich sidła i stają się ofiarami przestępstw często o charakterze seksualnym, różnorakich oszustw, wyłudzeń itd. Beztrosko informują o swoim prywatnym życiu, przesyłają zdjęcia, filmy ze swoim udziałem, opowiadają o doświadczeniach, poznanych ludziach, nie spodziewając się, że wszystko to z całą bezwzględnością może zostać obrócone przeciwko nim. Trudno im zrozumieć, że ten życzliwy słuchacz, przedstawiający się jako wrażliwy, dobry człowiek, może sprawić tyle cierpienia i bez skrupułów wykorzystać ich młodzieńczą szczerość. Tak stało się w wypadku piętnastolatki z Gdyni, która zauroczona internetowym znajomym w dobrej wierze wysłała mu swoje zdjęcia i podała numer telefonu komórkowego. Jak się potem okazało, ponadczterdziestoletni mężczyzna, udający wcześniej nastolatka, swoim zachowaniem doprowadził dziewczynę do próby samobójczej. Nękał telefonami, straszył, groził, że zabije, na koniec opublikował w internecie jej zdjęcia, przedstawiając ją jako nieletnią prostytutkę. Rosnąca w ostatnich latach liczba tego rodzaju zdarzeń dowodzi, że przestrzeń internetowa stała się groź- na, przemoc i agresja są tam na porządku dziennym, a życie ludzkie ma niewielką wartość. Uczą się tego już małe dzieci, że, aby unicestwić całe armie, wystarczy kliknąć, że popłaca strategia oparta na bezduszności i bezwzględności, które gwarantują zwycięstwo, a o to przecież chodzi. 5
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Cyberprzemoc w szkole
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: