Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00365 005933 14492208 na godz. na dobę w sumie
Cyfrowa fotografia ślubna. Warsztaty fotograficzne - książka
Cyfrowa fotografia ślubna. Warsztaty fotograficzne - książka
Autor: Liczba stron: 280
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3649-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Fotograf ślubny to wymagająca i ciężka profesja. Duża konkurencja na rynku, grymaszący klienci, duży stres i tylko jedna szansa na wykonanie genialnego zdjęcia. Jeżeli je zrobisz, zostaniesz polecony dalej i zdobędziesz wielu nowych klientów. W innym przypadku czekają Cię problemy. Jak wykonać idealne fotografie, które zdobędą uznanie młodej pary? Jak szukać klientów i dbać o wizerunek?

Jeśli zastanawiasz się nad tym, nie mogłeś trafić lepiej. Ta książka zawiera odpowiedzi na te i wiele innych pytań, które wkrótce zadasz. Dzięki niej wypracujesz swój własny, niepowtarzalny i rozpoznawalny styl, wybierzesz odpowiedni sprzęt oraz najlepsze metody reklamowania swoich usług. W trakcie lektury poznasz zasady fotografowania we wnętrzach oraz najlepsze patenty na zrobienie niezapomnianego zdjęcia rodzinnego. Ponadto Kenny Kim zdradzi Ci sekrety atrakcyjnego uwiecznienia na 'kliszy' imprezy weselnej. Na sam koniec dowiesz się, jak opracować zebrany materiał oraz jak zaprezentować go klientowi. Książka ta jest obowiązkowym podręcznikiem każdego fotografa, mającego aspiracje do bycia najlepszym fotografem ślubnym.

Dzięki tej książce:

Masz tylko jedną szansę. Zrób to dobrze!



Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Digital Wedding Photography Photo Workshop Tłumaczenie: Adam Bąk ISBN: 978-83-246-3649-5 Copyright © 2011 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana All Rights Reserved. This translation published under license with the original publisher John Wiley Sons, Inc. Published by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana Translation copyright © 2012 by Helion S.A. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wiley and the Wiley Publishing logo are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates. All other trademarks are the property of their respective owners. Wiley Publishing, Inc. is not associated with any product or vendor mentioned in this book. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/cyfosl Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści ROZDZIAł 1 Co trzeba wziąć pod uwagę Fotografia ślubna — najważniejsze aspekty Znalezienie równowagi Zarządzanie czasem Kreatywność a biznes Spotkania z klientami Pierwsze wrażenie Realistyczne oczekiwania Znaczenie komunikacji z klientem Fotografowanie w dniu ślubu Plan dnia Przygotowania Produkt końcowy Odbitki próbne Odbitki i album ślubny ROZDZIAł 2 Wyciśnij ze sprzętu, ile się da Aparat Obiektywy Obiektywy szerokokątne Obiektywy standardowe Teleobiektywy Obiektywy stałoogniskowe Obiektywy typu zoom Obiektywy o stałej jasności 21 22 23 24 27 28 29 30 30 31 31 33 34 35 36 39 40 44 44 46 48 49 49 50 11 Akcesoria oświetleniowe Lampa błyskowa Akcesoria dodatkowe Inne akcesoria ROZDZIAł 3 Ekspozycja Ekspozycja i kompozycja Mierzenie ilości światła Czas naświetlania Przysłona ISO Zbierzmy wszystko razem Ekspozycja i związane z nią wyzwania Kompozycja Podstawowe zasady kompozycji Kiedy łamać zasady ROZDZIAł 4 Czym jest styl? Styl tradycyjny Praca nad stylem 12 51 52 54 55 61 62 63 65 67 69 70 70 74 74 79 83 85 85 Styl reportażowy Styl mieszany Na co zwracać uwagę Wygląd i wrażenie Formalne kontra nieformalne Kolorystyka Zdjęcia czarno-białe Budowanie świadomości marki Jak zareklamować swój styl Marketing tradycyjny Strona internetowa i blog Portale społecznościowe ROZDZIAł 5 Zdjęcia plenerowe Rozważania o ekspozycji Pełne słońce Cień Trochę słońca, trochę cienia Zachód słońca i zmierzch Najpierw plan 86 88 90 90 91 92 93 94 96 96 96 98 103 104 104 107 108 115 116 13 Zdjęcia we wnętrzach ROZDZIAł 6 Rozważania o ekspozycji Światło wpadające przez okna Słabe światło Odpowiedni dobór obiektywów ISO i szum cyfrowy Balans bieli i sztuczne światło Barwa światła Temperatura barwowa Balans bieli Mieszane warunki oświetleniowe Kiedy użyć lampy błyskowej? ROZDZIAł 7 Państwo młodzi Kiedy robić portrety Panna młoda Przygotowania Obrączki Suknia ślubna Jak upozować pannę młodą Pan młody Przygotowania Smoking Jak upozować pana młodego Państwo młodzi razem Jak upozować młodą parę Tło Oświetlenie 14 121 122 122 124 124 126 129 129 130 130 132 134 139 140 142 142 145 146 148 150 151 151 154 156 156 159 160 ROZDZIAł 8 Portrety grupowe Lista ujęć — tworzenie i realizacja Lokalizacja Rodzina Druhny i drużbowie Panna młoda i jej druhny Pan młody z drużbami Druhny i drużbowie razem Wskazówki dotyczące upozowania grupy Portrety grupowe — najodpowiedniejszy moment Ilu zdjęć naprawdę potrzebujesz? ROZDZIAł 9 Ceremonia Przygotowania Poznaj plan uroczystości Obowiązujące zasady Ciekawe ujęcia Uważaj na światło 165 166 169 171 173 173 176 177 180 184 184 189 191 191 193 195 198 15 Ujęcia, które trzeba zrobić Pierwsze spojrzenie Przysięga małżeńska Wymiana obrączek Pozostałe ujęcia, które też trzeba mieć Współpraca z drugim fotografem Współpraca z operatorem kamery ROZDZIAł 10 Przyjęcie weselne Miejsce Goście Tańce Tort weselny Toasty Bukiet i podwiązka Zdjęcia niepozowane 199 200 201 201 203 208 210 213 214 215 218 220 224 226 230 16 ROZDZIAł 11 Obróbka zdjęć Importowanie, sortowanie i edycja zdjęć Importowanie zdjęć Sortowanie Edycja Oprogramowanie do edycji Photoshop Photoshop Lightroom Apple Aperture Photoshop Elements Zadania Formaty wyjściowe Zarządzanie plikami i przechowywanie ich Dodatek A Słowniczek Skorowidz 237 238 238 240 242 242 243 245 245 246 248 250 251 255 265 271 17 R o z D z A ł i 8 P o R T R e T y G R u P o w e liSta ujęć — tworzenie i realizaCja lokalizaCja rodzina druhny i drużbowie wSkazówki dotyCząCe upozowania grupy portrety grupowe — najodpowiedniejSzy moment ilu zdjęć naprawdę potrzebujeSz? Portrety grupowe mogą się okazać najtrudniejszym zadaniem do wykonania podczas ślubu. Zrobienie dobrego portretu jednej osoby może być trudne, ale kiedy zaczynasz wprowadzać kolejne osoby, kadr może zacząć sprawiać wrażenie chaotycznego. Nie- które problemy, jakie mogą się pojawić przy oka- zji wykonywania portretów grupowych, to: ludzie patrzący w różne strony, mrugający w momencie, w którym robione jest zdjęcie, oddalający się od grupy, a także to, że fotograf musi sobie poradzić z różnymi emocjami i osobowościami. Jeśli jednak chcesz odnieść sukces w fotografii ślub- nej, będziesz musiał się nauczyć robienia zdjęć gru- powych, bo bez nich żaden ślubny album nie jest kompletny. Istnieją różne rodzaje portretów grupo- wych, od zdjęć przedstawiających rodzinę panny młodej i rodzinę pana młodego, po takie, na któ- rych uwiecznia się wszystkich uczestników uroczy- stości ślubnych, jak na zdjęciu 8.1. Każdy wariant różni się nieco od pozostałych, ale jeśli wszystko zaplanujesz, uda Ci się wykonać wszystkie rodzaje portretów grupowych w najlepszy możliwy sposób w najkrótszym możliwym czasie, a Twoi klienci, ich rodziny i przyjaciele będą mogli po prostu cieszyć się ślubem. LiSTA uJęć — TwoRzenie i ReALizACJA Ważne jest, aby fotograf ślubny, szczególnie począt- kujący, omówił listę ujęć ze swoimi klientami. Musi być taki moment, w którym klienci siadają razem 8-1 Portret grupowy. Zdjęcie zostało zrobione z ISO 1000, f/3,5 i 1/160 sekundy 166 CyFRowA FoToGRAFiA śLuBnA / Por tret y grupowe z Tobą i decydują, jakie grupy osób koniecznie chcą mieć uwiecznione na zdjęciach. Państwo młodzi muszą sobie zdawać sprawę, że każdy dodatkowy portret grupowy wymaga czasu. Skorzystaj więc z okazji i zaproponuj wykonanie zdjęć większych grup osób, jak na zdjęciu 8.2. Obszerne ujęcie, po- dobne do tego zaprezentowanego na zdjęciu, może zastąpić kilka mniejszych. Upewnij się, że młoda para rozumie, iż ponieważ takie zdjęcia muszą być wykonane pomiędzy ceremonią ślubną a przyjęciem weselnym, będzie trzeba na nie poświęcić czas, któ- ry w innym przypadku mógłby zostać poświęcony na rozmowy z gośćmi weselnymi. ł 8 R o z D z A i Jeżeli parze zależy na sfotografowaniu określonych grup osób, bardzo ważne jest, żebyś zrobił sobie odpowiednią listę i wykonał wszystkie zamówione zdjęcia. Mogą się tutaj znaleźć zdjęcia ulubionych członków rodziny, wyjątkowych gości, jak choćby kuzynów, którzy przyjechali z daleka, czy wresz- cie przyjaciół domu ze strony panny młodej i pana młodego. Poniżej znajduje się podstawowa lista ujęć grupo- wych, od której trzeba zacząć i którą można mody- fikować: t Państwo młodzi i rodzice panny młodej. t Państwo młodzi i rodzice pana młodego. 8-2 Jedno wspólne ujęcie może pomóc ograniczyć listę potrzebnych zdjęć. Zdjęcie zostało z robione z ISO 3200, 1/50 sekundy i f/3,5 167 t Panna młoda i pan młody z rodzicami obojga. t Panna młoda i pan młody z rodzicami i dziadka- mi obojga. t Państwo młodzi z rodzicami, rodzeństwem, dziadkami, ciotkami, wujami, bratankami i sio- strzeńcami panny młodej. t Państwo młodzi z rodzicami, rodzeństwem, dziadkami, ciotkami, wujami, bratankami i sio- strzeńcami pana młodego. t Panna młoda i pan młody z bliższymi i dalszymi członkami rodzin obojga. t Państwo młodzi z druhnami. t Państwo młodzi z drużbami. t Państwo młodzi z druhnami i drużbami. Sprawdź, czy Twoi klienci życzą sobie mieć osob- ne zdjęcia konkretnych osób. Może to być zarów- no ulubiona ciocia, wujek, kuzyn czy inny członek rodziny, jak i jakiś uczestnik wesela, który zazwy- czaj uwieczniany jest na zdjęciach zbiorowych, na przykład dziewczynka z kwiatami czy osoba niosąca poduszkę z obrączkami. Zasugeruj jednak klientom, aby ograniczyli liczbę takich ujęć ze względu na czas niezbędny do ich wykonania. Jeśli chodzi o fo- tografowanie dzieci, jak na zdjęciu 8.3, pamiętaj, że trzeba to zrobić szybko i w możliwie zabawny dla małych modeli sposób. 8-3 Państwo młodzi z najmłodszymi uczestnikami wesela. Zdjęcie zostało zrobione z ISO 400, 1/60 sekundy i f/4 168 CyFRowA FoToGRAFiA śLuBnA / Por tret y grupowe ł 8 R o z D z A i LoKALizACJA Najważniejsza decyzja, którą trzeba podjąć w kwe- stii portretów grupowych, to gdzie je wykonać. Jako fotograf ślubny musisz mieć pomysł na umiejscowie- nie wszystkich zdjęć grupowych, zanim jeszcze ślub się rozpocznie, tak aby każdy, kto ma się znaleźć na zdjęciu, został poinformowany, gdzie się udać. Jeśli chodzi o wybór lokalizacji dla portretów gru- powych, weź pod uwagę następujące kwestie: t Wybierz miejsce, gdzie zmieści się cała grupa. Fotografowi łatwiej jest ustawić i sfotografować grupę w miejscu, w którym bez trudu się ona mieści, ponieważ stwarza to mniejsze prawdo- podobieństwo pojawienia się elementów, które zakłócą scenę, a osoby pozujące będą wygląda- ły bardziej naturalnie. Spójrz dla przykładu na zdjęcie 8.4 — w otwartej, uporządkowanej prze- strzeni cała grupa mieści się bez problemu. t Wybierz miejsce równomiernie oświetlone. Znacznie ułatwi Ci to zadanie, bo równomierne oświetlenie oznacza, że nie będziesz miał kło- potów z ekspozycją, oszczędzi Ci też pracy przy obróbce zdjęć. Przestrzeń, która jest częściowo okryta głębokim cieniem, a częściowo oświe- tlona ostrym światłem, nie sprawdzi się i lepiej od razu poszukać innej lokalizacji. Jeśli robisz zdjęcia we wnętrzu, postaraj się unikać miejsc, 8-4 Goście weselni mogą swobodnie pozować do portretów grupowych w plenerze. Zdjęcie zrobiono z ISO 100, f/5,6, i 1/160 sekundy 169 w których ostre, wpadające przez okna światło pada tylko z jednej strony; staraj się raczej umie- ścić grupę w taki sposób, aby była ona równo- miernie oświetlona. t Wybieraj miejsca niezbyt odległe. Czas, który musisz poświęcić na zrobienie zdjęć, jest cenny i lepiej byłoby nie poświęcać go w całości na do- tarcie do miejsca, w którym ma być wykonane zdjęcie. Spróbuj znaleźć takie miejsce, które po- łożone jest najbliżej miejsca, z którego będziesz zabierał modeli. Nieco większą ilością czasu dys- ponuje się zazwyczaj wtedy, kiedy zdjęcia robio- ne są przed ceremonią — ma się wówczas nie- co większą swobodę w wyborze lokalizacji, ale również pod warunkiem, że nie są one za bardzo oddalone od miejsca ślubu. t Wybierz miejsce, które wzbogaci zdjęcie o do- datkowy kontekst. Puste tło może się spraw- dzić, ale warto jest poszukać takiego, które wpi- sze zdjęcie w pewien szerszy kontekst, jak choć- by schody przed kościołem czy nawet wewnątrz kościoła, jak na zdjęciu 8.5. Przestrzeń może pomóc w skomponowaniu sceny. t Wybierz miejsce, w którym nie istnieje ryzy- ko odbicia. Szyba w oknie za pozującymi mode- lami może spowodować pojawienie się niechcia- nego odbicia Ciebie lub lampy. Jeśli nie da się uniknąć takiego ustawienia, zmień kąt, aby zmi- nimalizować odbicie. 8-5 Zdjęcie młodej pary z rodziną pana młodego zostało wykonane w kościele. Zdjęcie zostało zrobione z ISO 1250, f/4 i 1/60 sekundy 170 CyFRowA FoToGRAFiA śLuBnA / Por tret y grupowe ł 8 R o z D z A Może być — i najprawdopodobniej będzie — wię- cej niż jedna lokalizacja dla portretów grupowych. Przyda Ci się miejsce do zrobienia portretów pań- stwa młodych z uczestnikami uroczystości ślubnych przed ceremonią, a po uroczystości będziesz potrze- bował scenerii dla zdjęć rodzinnych przedstawiają- cych większe grupy osób. Przestrzeń, w której od- bywają się przygotowania, może się okazać za mała, żeby pomieścić całą rodzinę, a może się po prostu znajdować zbyt daleko, aby móc tam wrócić po uro- czystości zaślubin. Jeśli masz taką możliwość, pojedź na miejsce, w którym ma się odbywać ślub, z od- powiednim wyprzedzeniem, aby się zorientować, gdzie dobrze by było zrobić portrety grupowe; uwol- ni Cię to też od części stresu, który towarzyszyć Ci będzie już w samym dniu ślubu. Ważne jest także, aby wszyscy inni fotografowie, z którymi będziesz współpracował, wiedzieli, jakie są plany co do pary młodej i innych osób, które mają pozować do zdjęć. Powiedz druhnom i drużbom, gdzie się mają udać po ceremonii, aby pozować do zdjęć, a dzięki temu uda się sprawnie zrealizować plan. RoDzinA Rodzina odgrywa ważną rolę na każdym ślubie, a zdjęcia rodzinne pozwalają uchwycić bardzo szcze- gólny moment, w którym syn czy córka odchodzą, aby założyć swoją własną rodzinę. Są dwa rodza- je grupowych zdjęć rodzinnych: te z rodzicami i te z dalszymi członkami rodziny. Najlepiej jest zrobić zdjęcia z rodzicami przed ceremonią, a te z dalszy- mi członkami rodziny po ceremonii, a przed przy- jęciem. W ten sposób będziesz miał nieco więcej czasu na zdjęcia rodziców. Wiele szczegółów doty- czących lokalizacji trzeba będzie omówić z klienta- mi przed ślubem. Jeśli ceremonia ślubna i przyjęcie weselne odbywają się w dwóch różnych miejscach, będziesz musiał zdecydować, gdzie chcesz zrobić i zdjęcia. Może to wymagać wykonania wstępnego rozpoznania i sprawdzenia obu miejsc pod kątem atrakcyjności dla portretów grupowych. Jest jedno uczucie, które łączy rodziców panny mło- dej i pana młodego podczas ślubu, a jest nim duma. Rodzice są radośni, szczęśliwi i dumni ze swoich wspaniałych dzieci. Zdjęcia przedstawiające ich z młodą parą zachowają na zawsze, jak najdroższe skarby, razem z własnymi zdjęciami ślubnymi. Ilość czasu, który będziesz mógł poświęcić na wykonanie tych zdjęć, zależy od tego, czy państwo młodzi zde- cydują się na zrobienie własnych wspólnych portre- tów przed ceremonią, czy po niej. Jeśli chcą, aby ich zdjęcia zostały wykonane przed ślubem, zaplanuj zrobienie zdjęć z rodzicami w tym samym czasie. Jeśli natomiast państwo młodzi nie chcą, żeby ich wspólne zdjęcia zostały zrobione przed ceremonią, możesz zrobić zdjęcia panny młodej z jej rodzica- mi i pana młodego z jego rodzicami przed ślubem, a pozostałe zdjęcia rodzinne zaplanować na później. Jeśli wiesz dokładnie, kogo i kiedy masz sfotografo- wać, praca przebiegać będzie sprawnie, bez marno- wania czasu. Jest klika standardowych ujęć, które należy wyko- nać, robiąc portrety rodzinne. Możesz się oczywi- ście postarać, aby wyglądały one interesująco, ale najważniejsze to dopilnować, aby wszyscy pozujący patrzyli na Ciebie lub na młodą parę, żeby światło było odpowiednie, a ekspozycja poprawna. Na zdję- ciu 8.6 pannie młodej i panu młodemu towarzyszą rodzice obojga. Lokalizacja była odpowiednia, ba- lustrady mostu pełnią funkcję linii odniesienia po obu stronach. Porozmawiaj ze swoimi klientami o ich sytuacji ro- dzinnej i dowiedz się, czy nie dochodzi do jakichś tarć, o których powinieneś wiedzieć, na przykład pomiędzy rozwiedzionymi rodzicami lub inny- mi członkami rodziny. Choć miło byłoby myśleć, 171 8-6 Państwo młodzi ze swoimi rodzicami tuż przed ceremonią. Drewniane schody i poręcze tworzą ramę dla ujęcia poprzez utrzymywanie wzroku na modelach. Zdjęcie zrobiono z ISO 125, 1/250 sekundy i f/5,6 że takie rzeczy się nie zdarzają, jednak do rozwo- dów czasem dochodzi i mogą one powodować róż- ne komplikacje. Niekiedy warto zwrócić klientom uwagę, że dodatkowe zdjęcie lub dwa mogą popra- wić sytuację, a nie kosztują ich nic poza odrobiną czasu. Im mniej sporów w dniu ślubu, tym lepiej. Jeśli państwo młodzi zdecydowali, że nie spotkają się przed ceremonią i będziesz fotografował osobno pannę młodą z jej rodziną i pana młodego z jego bliskimi, pamiętaj, aby poinformować wszystkich dokładnie, gdzie i kiedy mają się stawić. W dniu ślubu czasu jest naprawdę niewiele i poświę- canie nawet niewielkiej jego cząstki na czekanie, aż ktoś się pojawi, wywoła niepotrzebną frustrację u panny młodej lub pana młodego i u Ciebie. Upew- nij się, że osoby, które mają się pojawić na zdjęciach, zostały powiadomione z wyprzedzeniem o tym, gdzie i kiedy mają się stawić w dniu ślubu, bo tego typu zdjęcia robi się zazwyczaj jeszcze przed przybyciem gości. Wybierz lokalizację w miejscu, w którym od- bywa się ceremonia, lub w jego najbliższym oto- czeniu, jak na zdjęciu 8.7, i bądź przygotowany do zrobienia zdjęć natychmiast, kiedy pojawią się Twoi modele. Jeśli zdjęcia będziesz wykonywał we wnętrzu z użyciem lampy błyskowej czy dodatkowych lamp, upewnij się, że są ustawione i gotowe do użycia, za- nim panna i (lub) pan młody się pojawią. 172 CyFRowA FoToGRAFiA śLuBnA / Por tret y grupowe ł 8 R o z D z A i 8-7 Panna młoda i jej rodzina sfotografowani przed ceremonią. Został tu wykorzystany dyfuzor Gary’ego Fonga założony na lampę błyskową, aby zmiękczyć światło w tej scenie. Zdjęcie zrobiono z ISO 1250, 1/60 sekundy przy f/4 DRuHny i DRużBowie W gronie tym znajdują się zarówno przyjaciele, jak i członkowie rodziny, osoby najbliższe i najdroższe dla młodej pary, a ich zdjęcia stanowią jedne z naj- cenniejszych zdjęć ślubnych. Zdjęcia te można po- dzielić na trzy grupy: druhny panny młodej, druż- bowie pana młodego i wszyscy razem. PANNA MłODA I JEJ DRUhNy Istnieją dwa podstawowe rodzaje zdjęć panny mło- dej z druhnami, które należy wykonać: te, które sprawiają wrażenie nieupozowanych i swobodnych, oraz te bardziej formalne. Zdjęcia pierwszego typu są zazwyczaj robione, kiedy panna młoda przygoto- wuje się do ślubu, korzystając z pomocy druhen. 173 Choć można je robić spontanicznie, kilka Twoich wskazówek na pewno się przyda. Pomysł na tego typu zdjęcia polega na tym, żeby utrzymać pan- nę młodą w centrum uwagi, a druhny wokół niej w swobodnej konfiguracji, jak na zdjęciu 8.8, gdzie druhny otaczają pannę młodą w pokoju, w którym wszystkie przygotowują się do ślubu. Innym rodzajem zdjęć przedstawiających pannę młodą z druhnami są bardziej formalne, pozowane ujęcia, ale nie muszą one mieć zawsze poważnego charakteru. Dobry nastrój panujący podczas przy- gotowań zaowocuje radosnymi, wesołymi zdjęciami, jak na rysunku 8.9, i pozwoli paniom zachowywać się bardziej swobodnie przed obiektywem. Nie zna- czy to, że wszystkie zdjęcia muszą być utrzymane w tak lekkim i zabawowym tonie — zawsze pamię- taj o tym, jacy są państwo młodzi: jeśli uważasz, że podobałyby im się zdjęcia poważniejsze, nie zapo- mnij o takim ujęciu. 8-8 Dzięki temu, że niektóre druhny siedzą obok panny młodej, inne stoją za nią lub po bokach, kompozycja jest zrównoważona, a wzrok widza podąża w głąb zdjęcia, koncentrując się na pannie młodej, która jest i powinna być w centrum uwagi. Zdjęcie zostało zrobione z ISO 800, 1/160 sekundy i f/2,8 174 CyFRowA FoToGRAFiA śLuBnA / Por tret y grupowe ł 8 R o z D z A i 8-9 Panna młoda z druhnami w swoim domu przed ślubem. Zdjęcie zostało zrobione z ISO 400, 1/250 sekundy i f/4 Warto dodać, że robienie zdjęć pannie młodej i druhnom pomagającym jej przygotować się do ślubu jest ważne. Można w ten sposób pokazać łą- czącą je więź. Choć dobrze jest obserwować natu- ralne zachowania panny młodej i jej towarzyszek, aby uchwycić na zdjęciach wrażenie, jakie spra- wiają, nie oznacza to, że trzeba całkowicie zrezy- gnować z dawania im wskazówek. Jeśli ustawisz ludzi w miejscach, w których jest najlepsze światło, zdjęcie z pewnością będzie bardziej udane. Często najlepsze zdjęcia powstają w chwilach, gdy panna młoda zakłada suknię z pomocą druhen albo po- prawia makijaż. Ten typ zdjęć pozwoli pannie mło- dej i jej przyjaciółkom powrócić po wielu latach do tych szczególnych chwil i przeżyć je na nowo. Spójrz na moment uchwycony na zdjęciu 8.10: nie chodzi tylko o to, że pannie młodej pomaga jedna z dru- hen, ale też o miękkie światło wpadające do pokoju przez firany — wszystko to sprawia, że scena ta jest bardzo czytelna. Kobiety są zazwyczaj subtelniejsze w okazywa- niu emocji niż mężczyźni, dlatego musisz zwracać baczną uwagę na to, co się dzieje wokół Ciebie. Najmniejszy gest czy spojrzenie mogą być bardzo wymowne i uchwycenie ich może dać efekt w po- staci znakomitego zdjęcia. 175 8-10 Druhna pomaga pannie młodej poradzić sobie z obuwiem. Spodobało mi się światło w pokoju i poprosiłem kobiety, aby zostały w tych pozach, żebym mógł je sfotografować. Zdjęcie zostało zrobione z ISO 800, 1/80 sekundy i f/2,8 PAN MłODy Z DRUżBAMI Można wykonać kilka świetnych ujęć, fotografując pana młodego z drużbami. Jeżeli wesele obsługi- wane jest przez więcej niż jednego fotografa, sfoto- grafowanie pana młodego podczas przygotowań do ślubu, co obejmuje właśnie zdjęcia pana młodego i jego drużbów, jest zadaniem drugiego fotografa. Jeśli Ty jesteś głównym fotografem, do Twoich za- dań należy wyjaśnienie drugiemu fotografowi, czego oczekujesz. Nie zakładaj, że będzie on instynktow- nie wiedział, o jakie ujęcia Ci chodzi, i pamiętaj, że to Ty, a nie drugi fotograf, uczestniczyłeś w spo- tkaniach z klientami. Jasne, przemyślane wskazów- ki i lista ujęć dadzą Ci pewność, że drugi fotograf dostarczy dokładnie takich zdjęć, jakich życzą sobie państwo młodzi. Często miejsce, w którym przygo- towuje się pan młody, nie jest tak duże jak to, które ma do dyspozycji panna młoda; jeśli nie wystarcza przestrzeni, aby wykonać grupowe zdjęcie wszyst- kich razem przed ślubem, trzeba pamiętać o zrobie- niu takiego ujęcia po ceremonii. Innym rozwiązaniem jest znalezienie odpowiednie- go miejsca, w którym panowie mogliby pozować, na zewnątrz, jak na zdjęciu 8.11. 176 CyFRowA FoToGRAFiA śLuBnA / Por tret y grupowe ł 8 R o z D z A i Pan młody jest zazwyczaj gotowy znacznie wcześniej niż panna młoda, co daje Ci wystarczająco dużo cza- su, aby wykonać większą liczbę różnych ujęć. Po wy- konaniu zdjęć ukazujących pana młodego podczas przygotowań, na przykład kiedy zakłada smoking, korzystając z pomocy któregoś z drużbów, warto poszukać pomysłu na ukazanie osobowości fotogra- fowanych osób. Nie ma nic lepszego niż szybki mecz tenisa stołowego w oczekiwaniu na pannę młodą i jej druhny, jak na zdjęciu 8.12. Stół był na miejscu, a drużbowie ewidentnie mieli ochotę zagrać. To bez wątpienie miła pamiątka chwil wspólnie spędzonych podczas przygotowań do ślubu. DRUhNy I DRUżBOWIE RAZEM Masz dwie możliwości, aby sfotografować wszyst- kich razem: przed ceremonią, jeśli zgodzą się na to państwo młodzi, lub przed przyjęciem weselnym. Robienie tych zdjęć może być najprzyjemniejszym momentem dnia. Pamiętaj, że robisz zdjęcia osób najważniejszych dla młodej pary, więc to właśnie te zdjęcia będą najczęściej oglądane po ślubie. 8-11 Drużbowie z panem młodym, zdjęcie wykonał David Burke. Ta swobodna poza została zaaranżowana tak, aby drużbowie patrzyli na pana młodego. Zdjęcie zostało zrobione z ISO 400, f/2,8 i 1/1250 sekundy 177 8-12 Krótki mecz tenisa stołowego to znakomity sposób na relaks, nim rozpocznie się ślub. Zdjęcie zostało zrobione z ISO 400, f/4 i 1/100 sekundy Nie ma znaczenia, kiedy wykonasz portrety tej gru- py osób — ustawienia pozostaną takie same. Je- dyną zaletą fotografowania przed ślubem jest to, że makijaże będą świeżo nałożone i każdy będzie wyglądał najlepiej, jak to możliwe. Przed ceremo- nią jest też zazwyczaj więcej czasu na bardziej kre- atywne ujęcia. Po ceremonii najczęściej wszyscy śpieszą się na przyjęcie weselne, więc zdjęcia robi się w większym pośpiechu. Najlepszą radą, jakiej można udzielić w kwestii por- tretów grupowych, jest zachowanie prostoty. Se- kretem takich zdjęć jest wprawienie pozujących w dobry humor i pozwolenie, aby cieszyli się chwilą. Miej przygotowany zestaw póz, co do których masz pewność, że dla grupy określonej wielkości spraw- dzą się z kompozycyjnego punktu widzenia, a po- tem pozwól wszystkim dobrze się bawić podczas pozowania. Fotografowanie ciągle tak samo upozo- wanych grup ludzi wydaje się nudne, ale za każdym razem można wprowadzić jakieś drobne zmiany czy urozmaicenia. 178 CyFRowA FoToGRAFiA śLuBnA / Por tret y grupowe Wymyśl sobie wcześniej miejsce, w którym chcesz zrobić zdjęcia, i dopilnuj, żeby wszyscy wiedzieli, gdzie to jest. Po wykonaniu wszystkich obowiązko- wych ujęć, jeśli będziesz miał jeszcze czas, możesz sobie pozwolić na kreatywność i wypróbować uję- cia, których zazwyczaj nie robisz. Powiedz swoim modelom, że eksperymentujesz, i pozwól im również się tym bawić. Do tego czasu Twoi modele powinni Cię już darzyć wystarczającym zaufaniem, żeby mieć ochotę na skorzystanie z Twoich sugestii i pozowa- nia na większym luzie. ł 8 R o z D z A i Oto kilka możliwych ustawień do zdjęć grupowych pary młodej z druhnami i drużbami: t pan młody pozujący z druhnami, t panna młoda pozująca z drużbami, t druhny pozujące po jednej, drużbowie po drugiej stronie, t drużbowie i druhny w parach. Prowadź sesję w lekki, żartobliwy sposób, aby wszystkim sprawiła ona przyjemność. Na przykład na zdjęciach 8.13 i 8.14 para młoda pozuje najpierw z drużbami, potem z druhnami. 8-13 Państwo młodzi z drużbami. Umieszczenie pary młodej w centralnym miejscu kompozycji i niejako obudowanie jej innymi osobami sprawia, że państwo młodzi znajdują się w centrum uwagi. Zdjęcie zostało zrobione z ISO 800, 1/320 sekundy i f/5,6 179 8-14 Państwo młodzi z druhnami. Umieszczenie pary młodej w centralnym miejscu kompozycji i niejako obudowanie jej innymi osobami sprawia, że państwo młodzi znajdują się w centrum uwagi. Zdjęcie zostało zrobione z ISO 800, 1/320 sekundy i f/5,6 Oba zdjęcia zostały zrobione w tym samym miejscu i czasie; łatwo zauważyć, że wszyscy dobrze się bawi- li podczas ich robienia. wSKAzówKi DoTyCząCe uPozowAniA GRuPy Aby grupa dobrze wyglądała na zdjęciu, musi być odpowiednio upozowana, a to jest jedna z najtrud- niejszych kwestii. Ustawienie wszystkich po prostu obok siebie nie przyniesie dobrego rezultatu, podob- nie jak ustawienie ich w szeregu, bo takie ujęcie nie ma żadnej siły oddziaływania i nic na nim nie przy- ciągnie wzroku patrzącego na dłużej. Jako fotograf ślubny szybko zaczniesz odczuwać presję czasu, a konieczność wykonania wielu ujęć grupowych może znacznie ograniczyć Twoją kre- atywność. Następujące wskazówki mogą Ci pomóc w wykonywaniu kreatywnych zdjęć bez marnowa- nia czasu: t Kontroluj grupę. Twoim zadaniem jako fotogra- fa ślubnego jest nie tylko samo wykonanie zdję- cia, ale też skupienie na sobie uwagi wszystkich pozujących, aby wszyscy oni patrzyli w stronę obiektywu w odpowiednim momencie. Na ślubie trudno to osiągnąć, bo najwięcej uwagi przycią- gają państwo młodzi. 180 CyFRowA FoToGRAFiA śLuBnA / Por tret y grupowe ł 8 R o z D z A i t Pracuj szybko. Im dłużej trwa wykonanie zdję- cia, tym większe prawdopodobieństwo, że pozu- jący się zdekoncentrują, szczególnie jeśli w foto- grafowanej grupie są dzieci. Bądź przygotowany do zrobienia zdjęcia natychmiast, kiedy grupa zostanie upozowana. t Korzystaj ze zdjęć seryjnych. Ustaw swój aparat tak, aby wykonywał zdjęcia seryjne, dzięki cze- mu uzyskasz serię zdjęć, które pomogą Ci pora- dzić sobie z mrugnięciami osób pozujących. t Zaczynaj od największej grupy. Jeśli zaczynasz od najliczniejszej grupy i fotografujesz kolejno coraz mniej liczne konfiguracje osób, to goście, którzy zostali już sfotografowani, mogą udać się na przyjęcie. Jeśli zaczniesz od najmniej licznej grupy i będziesz ją stopniowo powiększał, musisz się liczyć z zamieszaniem i licznymi przerwami. Ustaw parę młodą w środku i ustawiaj grupę wo- kół niej, jak na zdjęciu 8.15, a potem stopniowo odsyłaj kolejne osoby, aż na końcu zostaną Ci tylko państwo młodzi. t Pannę młodą ustawiaj obok pana młodego. Nie rozdzielaj ich, bo lepiej wyglądają razem, a poza tym oni stanowią teraz centrum zainte- resowania waśnie jako para. Dzięki temu łatwiej jest także skoncentrować się na nich zarówno Tobie, jak i pozostałym pozującym. 8-15 Wszyscy goście uczestniczący w tym weselu we Włoszech zgromadzeni są wokół młodej pary. Zdjęcie zostało z robione z ISO 3200, 1/50 sekundy i f/3,5 181 t Patrz na twarze. Musisz widzieć twarze swoich modeli, a oni wszyscy powinni widzieć aparat. Sprawdź, czy każdy pozujący widzi Cię prawym i lewym okiem — to powinno dać Ci pewność, że będą dobrze widoczni na zdjęciu. t Dobrze rozmieść rzędy. Kiedy musisz sfoto- grafować większą grupę ludzi, dobrze jest usta- wić ich w rzędy tak, aby ludzie stojący z tyłu też byli dobrze widoczni. Dążysz do ustawienia, w którym ludzie stojący z tyłu mogą patrzyć w obiektyw ponad ramionami osób stojących przed nimi. t Ustaw ludzi na różnych wysokościach. Jeśli się da, rozmieść rzędy na różnych wysokościach — dwóch, trzech, a nawet większej liczbie. Naj- łatwiej to zrobić, ustawiając ich na schodach, jak na zdjęciu 8.16. Jeśli nie masz do dyspozycji schodów, zawsze możesz sobie zażyczyć, aby osoby w pierwszym rzędzie uklękły, w środkowym usia- dły, a w tylnym stanęły. Dzięki temu każdy będzie widział aparat, a Ty zrobisz zdjęcie, na którym będą widoczne twarze wszystkich pozujących. t Uważaj na tło. To, że fotografujesz dużą grupę ludzi, nie oznacza, że możesz zignorować kwestie 8-16 Schody to znakomite rozwiązanie problemu ustawiania grupy osób, również w przypadku różnic wzrostu, gdyż wszyscy będą doskonale widoczni. Zdjęcie zrobiono z ISO 100, 1/200 sekundy i f/5,6 182 CyFRowA FoToGRAFiA śLuBnA / Por tret y grupowe fundamentalne, więc miej pewność, że tło po- może zdjęciu, a nie zaszkodzi mu. Odpowiednie tło to takie, które wnosi jakąś informację na te- mat lokalizacji. Schody przed kościołem są ideal- ne, bo nie tylko pozwalają odpowiednio ustawić pozujących, ale też dodają informację o miejscu, w którym odbywał się ślub. Ich wadą jest nieste- ty to, że czasem nie są wystarczająco duże. t Obserwuj światła i cienie. Największym zmar- twieniem fotografa, który robi zdjęcie większej grupy osób, jest właściwe oświetlenie wszystkich pozujących — nie chcesz, żeby jedne osoby rzu- cały cień na inne. Tak się dzieje, kiedy światło ł 8 R o z D z A i pada z boku, a ludzie ustawieni na skraju unie- możliwiają oświetlenie osób stojących bardziej w środku. Istnieją dwa sposoby uniknięcia tego kłopotu: należy albo umieścić pozujących w miej- scu, gdzie światło pada z góry, oświetlając wszyst- kich równomiernie, albo ustawić zewnętrzne lampy błyskowe z przodu i tak wysoko, jak się da, aby światło oświetlało grupę z góry. Jednym z naj- lepszych typów oświetlenia jest otwarty cień, jak na zdjęciu 8.17, gdzie cień rzucany przez łuk spra- wia, że wszystkie twarze są tak samo oświetlone, natomiast słońce działa jak lampa oświetlająca włosy, ożywiając nieco pozującą grupę. 8-17 Robiąc zdjęcie grupowe w cieniu, uzyskuje się równomierne oświetlenie na twarzach wszystkich pozujących. Zdjęcie zostało zrobione z ISO 400, f/5 i 1/500 sekundy 183 PoRTReTy GRuPowe — nAJoDPowieDnieJSzy MoMenT Są właściwie tylko dwie możliwości: portrety grupo- we można wykonać albo przed rozpoczęciem cere- monii ślubnej, albo tuż po jej zakończeniu, zanim jeszcze rozpocznie się przyjęcie weselne. Planując, jakie ujęcia można wykonać i w którym momencie, można optymalnie wykorzystać cały dostępny czas. Jak już wspomniałem, trzeba będzie ustalić najpierw z panną i panem młodym, czy są skłonni zobaczyć się nawzajem jeszcze przed ślubem i pozować do kil- ku zbiorowych, a nie jedynie indywidualnych por- tretów. Jeśli nie, musisz zaplanować zdjęcia w taki sposób, aby dostosować się do ich życzeń. Zawsze jednak najważniejsza jest rozmowa z klientami — muszą oni wiedzieć, gdzie i kiedy będą robione zdjęcia. Dzięki temu w dniu ślubu nie powinno być dużych opóźnień w stosunku do planu. odsyłacz więcej informacji na temat fotografowania pan- ny młodej i pana młodego razem znajduje się w rozdziale 7. O tym, kiedy wykonać portrety zbiorowe, może też zadecydować pora dnia. Jeśli fotografujesz ślub, który odbywa się w godzinach popołudniowych, na dodatek w plenerze, możesz wykorzystać dostępne światło i zrobić portrety grupowe bez użycia lampy błyskowej. iLu zDJęć nAPRAwDę PoTRzeBuJeSz? Jest to oczywiście kwestia indywidualnych preferen- cji, ale wielu początkujących fotografów ślubnych przejawia skłonność do robienia zbyt wielu portre- tów grupowych, starając się sfotografować każdą możliwą kombinację osób pozujących z młodą parą. Zabiera to mnóstwo czasu, a efekt zazwyczaj nie jest tego wart. Należy się zastanowić, czy nie lepiej fo- tografować większe grupy osób, co pozwala na wy- konanie mniejszej liczby zdjęć, ale zwiększa szansę, że znajdą się one w albumie ślubnym lub zostaną wydrukowane. Nie oznacza to oczywiście, że nie powinieneś w ogóle fotografować małych grup, ale wybierz je uważnie, korzystając z sugestii młodej pary. Jeśli chcą mieć zdjęcie z jakimś szczególnym członkiem rodziny, musisz takie zdjęcie zrobić, ale staraj się, aby lista ujęć grupowych była stosunkowo krótka, a dodatkowy czas wykorzystaj raczej na zro- bienie znacznie ważniejszych zdjęć młodej pary — samej lub w towarzystwie druhen i drużbów. Jak już wspominałem wcześniej w tym rozdziale, sfotogra- fowanie wszystkich uczestników uroczystości, jak na zdjęciu 8.18, może zastąpić kilka ujęć mniejszych grup gości pozujących z młodą parą, a ma znacz- nie większe szanse na to, że zostanie wydrukowane i wyeksponowane gdzieś w domu nowożeńców. Ujęcia grupowe omów z klientami przed ślubem, bo nie chciałbyś się przekonać, że mieliście nieco inne koncepcje, kiedy dostarczysz im gotowe zdjęcia. 184 CyFRowA FoToGRAFiA śLuBnA / Por tret y grupowe ł 8 R o z D z A i 8-18 Umieszczenie wszystkich na jednym zdjęciu znacząco może zmniejszyć liczbę ujęć, które musisz wykonać. Zdjęcie zostało zrobione z ISO 640, 1/60 sekundy i f/4,5 185 zadanie na koniec rozdziału Jak upozować grupę upozowanie jednej osoby może być wyzwaniem, upozowanie grupy jest jeszcze trudniejsze. Dobrze jest to ćwiczyć, żeby mieć praktykę. w tym ćwiczeniu należy upozować grupę ludzi i wykonać portret zbioro- wy. Ponieważ nie jest dobre ćwiczenie pozowania podczas samego ślubu, który się fotografuje, sugeruję, żeby znaleźć grupę znajomych i poćwiczyć na nich możliwe pozy grupowe. Dzięki temu, robiąc zdjęcia podczas ślubu, będziesz już wiedział, co się sprawdza. w tym ujęciu umieściłem parę młodą w centrum i wokół niej ustawiłem grupę osób. Druhny i drużbowie zostali ustawieni po obu stronach państwa młodych pod takim kątem, aby kierować uwagę na pannę mło- dą i pana młodego. Bardzo lubię, kiedy na zdjęciu są dzieci, ale trudno utrzymać ich koncentrację przez dłuższą chwilę. Jednym ze sposobów na zyskanie pewności, że wszyscy widzą aparat i wszyscy będą widoczni na zdję- ciu, jest takie ustawienie modeli w rzędach, że głowy osób stojących z tyłu pojawiają się ponad ramio- nami osób stojących z przodu, tak jak na tym zdjęciu. Dzięki temu, że każda osoba z tyłu stoi pomiędzy dwiema z przodu, każda twarz jest dobrze widoczna. To zdjęcie grupowe zostało zrobione z iSo 1250, 1/60 sekundy i f/4. 186 S K o R o w D z i S K o R o w D z i A ACR, Patrz Adobe Camera Raw Adobe Camera Raw, 243, 244 Adobe Lightroom, Patrz Lightroom Adobe Photoshop, Patrz Photoshop album ślubny, 36 Antique Tone, 92 aparat akcesoria dodatkowe, 54, 55 akcesoria oświetleniowe, 51, 52 autofokus, 41 ISO, 41 megapiksele, 41 niepełna klatka, 41 pełna klatka, 41 priorytet czasu naświetlania, 64 priorytet przysłony, 64, 270 solidna konstrukcja, 41 szumy, 41 torby fotograficzne, 56 tryb automatyczny, 64, 269 tryb ciągły autofokus, 270 tryb pomiaru światła, 270 tryb ręczny, 65, 270 uchwyty pionowe, 42 zakup, 40 zapasowy, 33 Aperture, 245, 246 Apple Aperture, Patrz Aperture autofokus, 41, 125, 126, 266 B balans bieli, 109, 129, 130, 266 automatyczny, 131 cień, 132 lampa błyskowa, 132 pochmurno, 131 samodzielne ustawianie, 132, 133 światło dzienne, 131 świetlówki, 132 temperatura żarówki, 132 barwa światła, 109, 129, 130 beczkowate, zniekształcenia, 45, 270 blog, 96, 97 błysk, synchronizacja, 269 bufor pamięci, 266 Buissink, Joe, 87 C Canon CP-E3, 52 centralnie ważony, pomiar, 63, 268 ceremonia, 190 ciekawe ujęcia, 195, 196, 197, 199, 200, 203, 204, 205 pierwsze spojrzenie, 200 przygotowania, 191, 192, 193 przysięga małżeńska, 201 światło, 198, 199 wymiana obrączek, 201, 202 zasady, 193, 194, 195 ciemna tonacja, 266 ciemne ubrania, 72, 73 ciemny obiektyw, 266 ciepłe, 266 czarno-białe, zdjęcia, 93 czas naświetlania, 62, 65, 266 rozmycie, 66 zamrażanie akcji, 65, 66 czas, zarządzanie, 24 D dominanta barwna, 266 drgania aparatu, 266 drugi fotograf, 208, 209 druhny, 173, 174, 175, 177, 178, 179, 180 drużbowie, 173, 176, 177, 178, 179, 180 duży kontrast, 266 dyfuzor, 54 działka, 266 e edycja zdjęć, 238, 242 oprogramowanie, 242, 243 efekt czerwonych oczu, 266 redukcja, 268 ekspozycja, 62, 63, 70, 266 ciemne ubrania, 72, 73 czas naświetlania, 62, 65, 66 ekwiwalenty, 80 ISO, 62, 69 kompensacja, 105, 106, 267 plener, 104 pomiar, 268 przysłona, 62, 67, 68 suknia panny młodej, 70, 71, 72 wnętrza, 122 wyzwania, 70, 71, 72 EV, 266 ewaluacyjny, pomiar, 63 F filtr, 266 barwny, 266 foliowy, 266 272 flesz, 267 Fong, Gary, 54, 112 formaty, 250 JPEG, 250, 251 TIFF, 250, 251 fotografia sylwetkowa, 266 ślubna, 19, 22, 23, 84 fotoksiążki, 261, 262 fotoreportaż, 86 f-stop, 269 G galeria internetowa, 35, 256, 257, 258 gigabajt, 266 głębia ostrości, 68, 267 gorąca stopka, 267 Graphistudio, 262 gripy, 42 H high key, Patrz jasna tonacja histogram, 267 i ISO, 41, 62, 69, 126, 127, 267 J jasna tonacja, 267 jasny obiektyw, 267 JPEG, 116, 250, 251, 267 K K, 267 SKoRowiDz kamery, operator, 210 karta pamięci, 267 karta wzorcowa, 269 kąt widzenia, 267 kelwin, 267 klient, spotkania, 25, 26, 28 komunikacja, 30, 31 oczekiwania, 30 pierwsze wrażenie, 29 kolorystyka, 92, 93 kompensacja ekspozycji, 105, 106, 267 kompozycja, 62, 74 eksperymenty, 100 linie wiodące, 75, 76, 77 łamanie zasad, 79 reguła trójpodziału, 74, 75, 79 zasady, 74 kompresja, 267 bezstratna, 267 stratna, 267 kompresja perspektywy, 267 kontrast, 267 kopia zapasowa, 251 Kubota, Kevin, 92, 249 L laboratorium, wybór, 260 lampa dedykowana, 267 lampy błyskowe, 51, 52, 267 cena, 53 czas naświetlania, 134 filtry barwne, 136 funkcje, 53 kiedy używać, 134 S K o R o w D z i moc, 52 plener, 110, 111, 112, 116 przysłona, 134 rozmiar, 53 statywy, 55 synchronizacja błysku, 134, 269 synchronizacja na przednią kurtynę migawki, 137 synchronizacja na tylną kurtynę migawki, 135, 137, 269 synchronizacja z krótkimi czasami migawki, 134 wbudowane, 53 zdalne sterowanie, 55 zewnętrzne, 53, 135 Lavie Album, 262 LCD, 267 liczba przewodnia, 52 Lightroom, 245 Lightsphere, 54 linie wiodące, 75, 76 linie krzywe, 77 linie proste, 77 linie przekątne, 76 logo, 94 low key, Patrz ciemna tonacja Lux Soft, 92 M mała plastyczność, 268 marka, 94 logo, 94 wizytówki, 94, 95 marketing tradycyjny, 96 273 matrycowy, pomiar, 268 megapiksele, 41, 268 migawka, 268 modyfikatory światła, 54, 55 n nasycenie, 268 niedoświetlenie, 268 niepełna klatka, 41 o obiektywy, 44 dobór, 124, 125, 126 makro, 268 o stałej jasności, 50, 51 o zmiennej jasności, 51 rybie oko, 45 stałoogniskowe, 49, 268 standardowe, 46 szerokokątne, 44, 45, 46 teleobiektywy, 48 typu zoom, 49, 50, 268 zmiennoogniskowe, 268 obrączki, 145, 146 odbitki, 36, 260 próbne, 35, 258, 259 ogniskowa, 44, 268 OmniBounce, 112 operator kamery, 210 ostrość, 268 otwór przysłony, 268 274 P pan młody, 150, 151, 154, 155 panna młoda, 142, 143, 144, 148, 149 pełna klatka, 41 perspektywy, zniekształcenia, 45 Photo Mechanic, 34, 239 Photographer s Edit, 35, 242 Photoshop, 243, 245 Adobe Camera Raw, 243, 244 Bridge, 243 Elements, 246 przestrzeń robocza programu, 244, 245 Pictage, 35, 36, 257, 258 piksel, 268 Pixel2Canvas, 262 planowanie, 24, 25, 31, 32, 33, 34 plenerowa, fotografia, 104 cień, 107, 108 flesz, 110, 111, 112 pełne słońce, 104, 105, 106, 107 planowanie, 116, 118 słońce i cień, 108, 109, 110 zachód słońca i zmierzch, 115, 116 płaskość, 268 płaszczyzna ogniskowej, 268 płótno malarskie, wydruki, 262 pomiar centralnie ważony, 63, 268 ekspozycji, 268 ewaluacyjny, 63 matrycowy, 268 punktowy, 63, 106, 268 wielopunktowy, 63, 64 wielosegmentowy, 63 SKoRowiDz portale społecznościowe, 98, 99 portrety druhny, 173, 174, 175, 177, 178, 179, 180 drużbowie, 173, 176, 177, 178, 179, 180 grupowe, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 180, 181, 182, 183, 184, 186 kiedy wykonywać, 140, 142 oświetlenie, 160, 161 pan młody, 150, 151, 154, 155 panna młoda, 142, 143, 144, 148, 149 państwo młodzi, 156, 157, 158, 159 po ceremonii, 142 przed ceremonią, 140, 141, 142 rodzina, 171, 172 tło, 159, 160 priorytet czasu naświetlania, 64 priorytet przysłony, 64 produkt końcowy, 34 prześwietlenie, 268 przyjęcie weselne, 214 bukiet, 226, 227, 228 goście, 215, 217, 218 miejsce, 214, 215 podwiązka, 226, 228, 229 tańce, 218, 219, 220 toasty, 224 tort, 220, 222, 223, 224 przysłona, 62, 67, 68 otwór, 268 rozmiar, 67, 68 stopień, 269 punktowy, pomiar, 63, 106, 268 S K o R o w D z i R RAW, 116, 268 redukcja efektu czerwonych oczu, 268 redukcja szumu, 269 reguła trójpodziału, 74, 75, 79 reklama, 96 rodzina, 171, 172 rozmycie, 66 S silhouette, 266 Silver Efex Pro, 93 smoking, 151, 152, 153 SmugMug, 258 Soft Grainy, 92 softboksy, 54 Soft box LTp, 54 Speedlight, 52 Speedlite, 52 sprzęt, zakup, 40 spust migawki, 269 statywy, 55 stopień, 266 stopień przysłony, 269 strona internetowa, 29, 96, 97 styl, 85 mieszany, 88, 90 reportażowy, 86, 87 tradycyjny, 85, 86 suknia ślubna, 70, 71, 72, 146, 147, 148 synchronizacja błysku, 134, 269 synchronizacja na przednią kurtynę migawki, 137 synchronizacja na tylną kurtynę migawki, 135, 137, 269 275 przednie, 269 rozproszone, 269 skala Kelvina, 130 słabe, 124, 125 sztuczne, 129, 269 temperatura barwowa, 130 tylne, 269 w plenerze, 104 we wnętrzach, 122 wpadające przez okno, 122, 123 wypełniające, 269 zastane, 269 światłomierz, 63, 64, 269 T tańce, 218, 219, 220 teleobiektywy, 48 temperatura barwowa, 130, 269 Think Tank Photo, 56 TIFF, 250, 251, 269 toasty, 224 torby fotograficzne, 56 tort weselny, 220, 222, 223, 224 Totally Red!, 92 trójpodziału, reguła, 74, 75, 79 tryb automatyczny, 64, 269 ciągły autofokus, 270 pomiaru światła, 270 priorytetu przysłony, 270 ręczny, 65, 270 synchronizacja z krótkimi czasami migawki, 134 szara karta, 269 sztuczne światło, 269 szum, 41, 69, 126, 127, 269 czynniki, 127 ograniczanie, 127, 128 redukcja, 269 ś ślubna, fotografia, 19, 22 chwile szczególne, 37 pan młody, 150, 151, 154, 155 panna młoda, 142, 143, 144, 148, 149 państwo młodzi, 140, 141, 142, 156, 157, 158, 159 planowanie, 24, 25, 31, 32, 33, 34 plenerowa, 104 produkt końcowy, 34 rodzina, 171, 172 równowaga, 23, 27, 28 smoking, 151, 152, 153 spotkania z klientami, 25, 26, 28, 29, 30, 31 suknia ślubna, 70, 71, 72, 146, 147, 148 w dniu ślubu, 31, 32, 33 własny styl, 84 zarządzanie czasem, 24 światło barwa, 109, 129, 130 boczne, 269 mieszane warunki oświetleniowe, 132, 133, 134 modyfikatory, 54, 55 odbite, 269 pomiar, 63, 64 276 SKoRowiDz u UDMA, 238 ustawianie ostrości, 270 w wglądówki, 35, 258, 259 Whaletail, 54 wielopunktowy, pomiar, 63, 64 wielosegmentowy, pomiar, 63 wizytówki, 94, 95 współczynnik proporcji, 270 wydruki na płótnie malarskim, 262 z zadania, 248, 249 zakres tonalny, 270 zamrażanie akcji, 65, 66 zasady, łamanie, 79 zdjęcia czarno-białe, 93 edycja, 238, 242, 243 formalne, 91 formaty wyjściowe, 250 importowanie, 238, 239 S K o R o w D z i kopia zapasowa, 239, 251 nieformalne, 91 niepozowane, 230, 232 obróbka, 25 odbitki próbne, 258, 259 odszumianie, 127 poruszone, 66 prezentacja przed klientem, 256 przechowywanie, 251 prześwietlenie, 72 publikacja, 98 różne ogniskowe, 58 sortowanie, 238, 240, 241, 242 wybór najlepszego ujęcia, 252 Zenfolio, 258 zimne, 270 złota godzina, 115 zniekształcenia beczkowate, 45, 270 perspektywy, 45 ż żarówka, 270 277 noTATKi
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Cyfrowa fotografia ślubna. Warsztaty fotograficzne
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: