Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00181 004151 14469549 na godz. na dobę w sumie
Czarno - biały kadr. Kreatywna fotografia - książka
Czarno - biały kadr. Kreatywna fotografia - książka
Autor: Liczba stron: 240
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2900-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Spójrz na świat przez pryzmat dwóch kolorów
i odkryj jego poruszające piękno!

Otaczający nas świat jest wręcz przesycony kolorami, oślepia ich intensywnością i wszechobecnością, nic więc dziwnego, że oko tęskni za stonowaną elegancją czarno-białej fotografii. Jej atutem jest to, że wykorzystuje siłę wyobraźni odbiorcy oraz sięga ku głębi estetycznych doznań, dlatego fotografowie coraz częściej wybierają ten klasyczny środek wyrazu, tworząc przy tym monochromatyczne arcydzieła. Jeden z najznamienitszych światowych fotografów zdradzi Ci sekrety swego warsztatu, ucząc Cię wszystkiego, co powinien wiedzieć artysta poszukujący nowych środków wyrazu.

Wraz z nadejściem technologii cyfrowej dostałeś do ręki narzędzia, dzięki którym Twoje prace mogą zyskać zupełnie nowy wymiar. Ta książka może być dla Ciebie towarzyszem, przewodnikiem i inspiracją w procesie tworzenia czarno-białych obrazów. Poznasz najlepsze sposoby na wykonanie perfekcyjnej fotografii portretowej, świetnego krajobrazu czy znaczącego zbliżenia. Dowiesz się, jak pracować przy obróbce tego typu fotografii, jak przetwarzać pliki RAW na czerń i biel, dokonywać konwersji na podczerwień i stosować efekty specjalne w cyfrowej ciemni. Znajdziesz tu zarówno inspiracje, jak i porady techniczne, nauczysz się patrzeć na świat w sposób, który na zawsze zmieni jakość wykonywanych przez Ciebie zdjęć.

Naucz się tworzyć intensywne oraz wieloznaczne fotografie w czerni i bieli

W książce tej znajdziesz zarówno inspirację, jak i porady techniczne. Na podstawie swoich własnych fotografii Harold Davis zapozna Cię z technikami, dzięki którym stworzysz wysokiej jakości obrazy monochromatyczne. Pokaże Ci, w jaki sposób możesz rozpoznać okazję do zrobienia zapierającego dech w piersiach, czarno-białego zdjęcia, a także opowie, czym różni się robienie zdjęć czarno-białych od tworzenia fotografii kolorowych.

W książkach z serii 'Kreatywna fotografia' autor proponuje wszechstronne i twórcze podejście nie tylko do samego obrazu, ale także całego procesu fotografowania - począwszy od wyboru obiektu i wizualizacji zdjęcia, poprzez zastosowanie odpowiedniego sprzętu, na obróbce skończywszy. Podręczniki z tej serii poprowadzą Cię przez wspaniały, barwny świat kreatywnej fotografii i sprawią, że z pasjonata zmienisz się w perfekcyjnego profesjonalistę, a każda sesja fotograficzna stanie się niezapomnianą przygodą. Połączenie pasji, kreatywności i doskonałej techniki, a także nastawienie na wzbudzenie konkretnych emocji u odbiorcy sprawi, że Twoje zdjęcia będą po prostu olśniewające.


Książkę poleca redakcja Digital Foto Video:


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Czarno-biały kadr. Kreatywna fotografia Autor: Harold Davis Tłumaczenie: Paweł Kita ISBN: 978-83-246-2900-8 Tytuł oryginału: Creative Black and White: Digital Photography Tips and Techniques Format: 200×230, stron: 240 Spójrz na świat przez pryzmat dwóch kolorów i odkryj jego poruszające piękno! • Naucz się patrzeć oraz myśleć w czerni i bieli • Używaj twórczo programów do obróbki zdjęć • Korzystaj z niebanalnych inspiracji i niezwykłych technik Otaczający nas świat jest wręcz przesycony kolorami, oślepia ich intensywnością i wszechobecnością, nic więc dziwnego, że oko tęskni za stonowaną elegancją czarno-białej fotografii. Jej atutem jest to, że wykorzystuje siłę wyobraźni odbiorcy oraz sięga ku głębi estetycznych doznań, dlatego fotografowie coraz częściej wybierają ten klasyczny środek wyrazu, tworząc przy tym monochromatyczne arcydzieła. Jeden z najznamienitszych światowych fotografów zdradzi Ci sekrety swego warsztatu, ucząc Cię wszystkiego, co powinien wiedzieć artysta poszukujący nowych środków wyrazu. Wraz z nadejściem technologii cyfrowej dostałeś do ręki narzędzia, dzięki którym Twoje prace mogą zyskać zupełnie nowy wymiar. Ta książka może być dla Ciebie towarzyszem, przewodnikiem i inspiracją w procesie tworzenia czarno-białych obrazów. Poznasz najlepsze sposoby na wykonanie perfekcyjnej fotografii portretowej, świetnego krajobrazu czy znaczącego zbliżenia. Dowiesz się, jak pracować przy obróbce tego typu fotografii, jak przetwarzać pliki RAW na czerń i biel, dokonywać konwersji na podczerwień i stosować efekty specjalne w cyfrowej ciemni. Znajdziesz tu zarówno inspiracje, jak i porady techniczne, nauczysz się patrzeć na świat w sposób, który na zawsze zmieni jakość wykonywanych przez Ciebie zdjęć. • Dobór idealnego oświetlenia oraz kompozycji • Zastosowanie techniki HDR w czerni i bieli • Tworzenie czarno-białych zdjęć w programach Lightroom i Photoshop • Poszukiwanie tematów do zdjęć monochromatycznych • Stosowanie barwienia, tonowania i innych efektów specjalnych • Modyfikowanie aparatu z myślą o fotografowaniu w podczerwieni Naucz się tworzyć intensywne oraz wieloznaczne fotografie w czerni i bieli W książce tej znajdziesz zarówno inspirację, jak i porady techniczne. Na podstawie swoich własnych fotografii Harold Davis zapozna Cię z technikami, dzięki którym stworzysz wysokiej jakości obrazy monochromatyczne. Pokaże Ci, w jaki sposób możesz rozpoznać okazję do zrobienia zapierającego dech w piersiach, czarno-białego zdjęcia, a także opowie, czym różni się robienie zdjęć czarno-białych od tworzenia fotografii kolorowych. Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział • Skorowidz Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Spis treści 8 Wstęp 11 Wizja monochromatyczna 12 Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość 14 Myślenie w czerni i bieli 22 Postrzeganie świata w czerni i bieli 26 Techniki wstępnej wizualizacji 30 Kompozycja czarno-biała 36 Kształt i forma 122 Warstwy dopasowania Black White (Czarno-biały) 128 Silver Efex Pro 136 Łączenie konwersji w Photoshopie 142 Twórcze możliwości robienia zdjęć czarno-białych 144 Oświetlenie i zdjęcia monochromatyczne 148 Tworzenie efektów jasnej tonacji 40 Fotografowanie w jasnej tonacji 152 Tworzenie efektów ciemnej tonacji 44 Fotografowanie w ciemnej tonacji 156 Technika HDR w czerni i bieli 48 Odcienie szarości 166 Tonowanie i barwienie 52 Szukanie monochromatycznych 174 Kolor selektywny tematów 56 Czerń i biel w nocy 60 Czarno-białe portrety 67 Fotografia czarno-biała w epoce cyfrowej 68 Plan tworzenia cyfrowych obrazów czarno-białych 74 Zalety formatu RAW 76 Czerń i biel w Adobe Camera RAW 82 Czerń i biel w programie Lightroom 98 Praca w Photoshopie z użyciem wielu warstw i masek 108 Wielokrotne przetwarzanie RAW 114 Czerń i biel w Photoshopie 116 Mieszanie z czernią 118 Mieszanie kanałów (Channel Mixer) 178 Kolorowanie własnoręczne 182 Używanie koloru LAB 192 Obraz o zmiękczonej ostrości 198 Efekt fotografii otworkowej 202 Solaryzacja 210 Bichromia i trichromia 216 Dodawanie i redukcja szumu 218 Efekty kliszy 220 Modyfikacja aparatu z myślą o fotografii w podczerwieni 230 Konwersja na podczerwień bez użycia zmodyfikowanego aparatu 234 Uwagi i zasoby 236 Słowniczek 238 Skorowidz Creative Black and White 001-007.indd 7 2010-12-20 14:52:48 Wizja monochromatyczna Czarno-bialy kadr_Kreatywna fotografia.indb 11 2010-12-15 19:01:07 opuszczenie podstawowe opuszczenie z podwojnym head 2 Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość Kiedy myślimy o najlepszych fotografiach sprzed epoki cyfrowej, myślimy zazwyczaj o zdjęciach czarno-białych. Na myśl przychodzą nam ziarniste obrazy z czasów II wojny światowej, wspaniałe krajobrazy amerykańskiego zachodu wyko- nane przez Ansela Adamsa czy też klasyczne kompozycje Edwarda Westona wykorzystu- jące papryki, muszle i nagie modelki. Ten cały dorobek wpłynął na to, jak ukształtowała się kolektywna świadomość tematu fotografii czarno-białej. Oczywiście wraz z wynalezieniem fotografii kolorowej zaczęliśmy jej używać, np. podczas seansów wyświetlania slajdów, ale tak na- prawdę dopiero niedawno fotografia kolorowa zaczęła być postrzegana jako forma sztuki. W czasach, gdy do robienia zdjęć używano kliszy, można było robić albo zdjęcia czarno- -białe, albo kolorowe. Obydwie techniki dzieliła wielka przepaść. Amatorzy i fotogra- fowie pracujący w branży reklamowej robili zdjęcia kolorowe. Artyści pracowali w trybie monochromatycznym. To oczywiście pewne uproszczenie, ale fak- tem jest, że posiadacz aparatu 35 mm musiał zdecydować, jaką kliszę włoży do urządze- nia i czy będzie robić zdjęcia kolorowe, czy czarno-białe. Wraz z nastaniem epoki fotografii cyfrowej decyzja ta nie jest już tak istotna w momencie robienia zdjęcia. Najlepiej jest zrobić w pełni kolorowe zdjęcie, niezależnie od tego, czy osta- teczny obraz ma być kolorowy, czy też czarno- -biały. O najlepszych metodach opowiem w części „Fotografia czarno-biała w epoce cyfrowej”, zaczynającej się na stronie 66. Nasuwa się wniosek, że wybór pomiędzy obrazem czarno-białym a kolorowym jest wirtualny. Innymi słowy, wybór jest kwestią estetyki, podobną w swej naturze do przedsta- wienia pracy bazującej wyłącznie na kolorze niebieskim, wykorzystującej określoną war- tość ogniskowej lub konkretny obiektyw, albo ograniczonej do specyficznego tematu. Wybór prezentacji monochromatycznej nie musi być dokonywany aż do momentu „po fakcie” — kiedy zdjęcie zostało już zrobione — ale najlep- sze obrazy czarno-białe są robione specjalnie z myślą o prezentacji monochromatycznej. Mówiąc inaczej, swoje zdjęcia danej sceny możesz przedstawić w kolorze albo w czerni i bieli. Możesz też podjąć decyzję o przedsta- wieniu monochromatycznym danej sceny po sprawdzeniu, jak wyszło dane ujęcie. Obie omówione metody są poprawne. Ale skoro obecnie wybór czerni i bieli jest świadomy i wiąże się z celowym odrzuceniem koloru, najlepiej podejmować tę decyzję właśnie w sposób świadomy. Nieważne jednak, w jaki sposób zdecydu- jesz się tworzyć obrazy — nauka myślenia w czerni i bieli to bardzo istotny aspekt pracy.  Strony 10 – 11: Wczesną zimą, chwilę przed zachodem słońca stałem na nadmorskim urwisku na południe od San Francisco w Kalifornii i fotografowałem nadpływające, długie fale. Chciałem wykorzystać kontrast pomiędzy wyjąt- kowo jasnymi refleksami tworzonymi przez zachodzące słońce a ciemnymi „dolinami”, które tworzyły się pomiędzy falami. Mając na uwadze fakt, że usunę kolor z tego ujęcia, celowo zrobiłem ciemne zdjęcie (poprzez niedoświetle- nie) przy bardzo krótkim czasie naświetlania (1/8000 s), dzięki czemu zatrzymałem ruch fal. 190 mm, 1/8000 s, f/7,1, ISO 400, statyw 12 Czarno-biały kadr. Kreatywna fotografia Czarno-bialy kadr_Kreatywna fotografia.indb 12 2010-12-15 19:01:07  Fotografując wspaniałe spirale muszli łodzika, trudno nie myśleć o klasycz- nych czarno-białych pracach Edwarda Westona. W przypadku tej całkiem prostej makrofotografii muszli udało mi się wykorzystać dane koloru w celu osiągnięcia bardzo dużego zakresu tonalnego czarno-białego obrazu. makro 50 mm, 8 s, f/32, ISO 100, statyw Czarno-bialy kadr_Kreatywna fotografia.indb 13 2010-12-15 19:01:11 opuszczenie podstawowe opuszczenie z podwojnym head 2 Myślenie w czerni i bieli Brak koloru nie oznacza tego samego, co pozbycie się koloru. Prezentacja czarno-biała to wybór i, co zaskakujące, wybór ten może przykuwać uwagę do sugerowanego na obra- zie koloru znacznie bardziej, niż gdyby dane zdjęcie przedstawione było w kolorze. Jeśli chcesz myśleć w czerni i bieli, musisz nauczyć się postrzegać świat przez pryzmat koloru sugerowanego i odcieni szarości, tak jakbyś patrzył poprzez obiektyw swojego aparatu. Obraz czarno-biały może w teorii zawierać kolory w skali od czystej bieli do pełnej czerni (nie mówimy tu o kwestiach zwią- zanych z barwieniem i tonowaniem, które omówię na stronie 166). Te dwa ekstrema na skali koloru nie są po- wszechne na zdjęciach kolorowych, ponieważ czysta biel może występować w refleksach świetlnych, a całkowita czerń w nieprzenik- nionym cieniu. Nie licząc wyjątkowych przy- padków, zdjęcia kolorowe nie charakteryzują się zazwyczaj szerokim zakresem tonalnym szarości, jak to ma miejsce w przypadku obrazów monochromatycznych. Kontrast Myślenie w czerni i bieli wiąże się z myśle- niem w kategoriach kontrastu. Podstawo- wymi składnikami kompozycji są kształt, projekt i forma. W przypadku obrazu czarno- -białego ten formalizm pozostaje niena- ruszony i niezłagodzony przez kolor. Jeśli tę zasadę potraktujemy bardzo dosłownie, kontrast występuje pomiędzy czernią i bielą. Fotografowie zajmujący się fotografią czarno- -białą wiedzą, że jednym z podstawowych na- rzędzi w ich warsztacie kompozycyjnym jest krawędź — linia oddzielająca czerń od bieli. Mocna krawędź pomiędzy jasnością i ciem- nością staje się czarnym kształtem na białym tle lub białym kształtem na czarnym tle. W każdym przypadku wzajemny stosunek czerni i bieli umożliwia złożone traktowanie przestrzeni pozytywowych i negatywowych kompozycji. Doświadczeni fotografowie zajmujący się fotografią czarno-białą wiedzą, że tworzenie lub eksponowanie krawędzi dodaje obrazowi jakości, której zazwyczaj próżno szukać w przypadku prezentacji kolorowej. W rzeczywistości nie mamy zazwyczaj do czynienia z oczywistymi, ostrymi krawę- dziami pomiędzy czernią i bielą, które mo- glibyśmy fotografować. Znajdowanie takich krawędzi wymaga wykształcenia specjalnego sposobu patrzenia na świat. Szukaj: • Mocnych, interesujących cieni: cienie same w sobie potrafią utworzyć ostrą linię oddzielającą ciemność i światło. • Kompozycji, które od początku nie posia- dają wielu barw: jeśli kolor jest od po- czątku w dużej mierze nieobecny, to jest duża szansa na utworzenie obrazu o wy-  Słońce świeciło poprzez wielki łuk na Oceanie Spokojnym, tworząc refleksy na pianie morskiej przepływającej przez szczelinę. Pozostała część sceny pozostała w głębokim cieniu. Przed zrobieniem zdjęcia wyobraziłem sobie czarno- -biały obraz z ekspozycją ustawioną na jasną pianę, dla której ramą miały stać się otaczające ją klify. Widać je na obrazie jako czarną przestrzeń negatywową. 95 mm, 1/320 s, f/9, ISO 200, statyw 14 Czarno-biały kadr. Kreatywna fotografia Czarno-bialy kadr_Kreatywna fotografia.indb 14 2010-12-15 19:01:11 Czarno-bialy kadr_Kreatywna fotografia.indb 15 2010-12-15 19:01:13 opuszczenie podstawowe opuszczenie z podwojnym head 2  W kolorze ten sałatopodobny liść wyglądał jak lśniący, zielony stwór morski ze zwojami macek. Konwersja obrazu na czarno-biały dodała mu elegancji. Co ciekawe, monochromatyczna wer- sja wygląda bardziej naturalnie od swojego kolorowego odpowiednika, ponieważ w rzeczy- wistości kolor wygląda wręcz nienaturalnie. Konwersja obrazu na czerń i biel pozwala naszej wyobraźni na zastąpienie naturalnych kolorów i wykreowanie czegoś na wzór platońskiego ideału liścia sałaty. makro 85 mm, 5 s, f/51, ISO 100, statyw 16 Czarno-biały kadr. Kreatywna fotografia Czarno-bialy kadr_Kreatywna fotografia.indb 16 2010-12-15 19:01:17 sokim kontraście po dodaniu światła, zmianie ekspozycji czy zastosowaniu dodatkowych efektów. • Wyraźnych różnic pomiędzy jasnymi i ciemnymi obszarami tematu: jeśli w ramach kom- pozycji można znaleźć obszary o krańcowych wartościach jasnych i ciemnych, to może ona stanowić podstawę czarno-bia- łej pracy o wysokim kontraście. Nawet po znalezieniu tematu na fotografię o wysokim kontraście, do zrobienia jest jeszcze kilka rze- czy. Trzeba zastanowić się nad: • Ustawieniem aparatu w taki sposób, aby podkreślić krawędź lub oznaczyć granicę pomiędzy obszarem jasnym i ciemnym. • Wykorzystaniem oświetlenia w celu uzyskania optymalnego kontrastu. • Niedoświetleniem ciemnych miejsc w celu sprawienia, by na końcowym obrazie były ciemniejsze, lub prześwietla- niem jasnych miejsc, które na końcowym obrazie będą jeszcze jaśniejsze. W takim przypadku konieczne będzie dodatkowe przetwarzanie obszarów, które nie mają stać się całkiem czarne lub całkiem białe. • Rozważeniem zastosowania róż- nych efektów w celu zwiększenia zakresu tonalnego lub podkre- ślenia jasnych bądź ciemnych obszarów, które mają istotne znaczenie dla kompozycji. Kolor sugerowany Oczekujemy, że oglądane sceny i obiekty będą kolorowe. Na przykład sałata ma być zielona, pomidor czerwony, a pomarańcza — pomarańczowa. To, że oglądamy obiekt czarno- -biały, nie oznacza wcale, że nie wiemy, jaki ten obiekt powinien mieć kolor. Mamy tendencję do wizualnego przypisywania koloru tematom zdjęć, chyba że tematyka jest nam zbyt obca lub odległa, przez co staje się nierealistyczna. Możliwość przypisania koloru oznacza, że fotograf pracujący z obrazem czarno-białym może zakładać, że temat zostanie, przynajmniej w pewnym stopniu, odebrany jako kolorowy. Z tego też powodu fotograf może wykorzystać to, co jest najwięk- szym atutem obrazu monochroma- tycznego, a mianowicie prezentację formy i kontrastu. Jeśli mówimy o czarno-białym świecie, nie znaczy to, że nie ma tam wcale koloru — może nikt o nim nie mówi, ale wszyscy odczuwają jego obecność. Pracujący z czarno-białymi zdję- ciami fotografowie, którzy chcą wykorzystać przypisywanie koloru, powinni: • Poszukiwać tematów, których kolory są dobrze znane (jabłka, pomarańcze, sałata). • Myśleć o fotografiach czarno- -białych, gdy kolory naturalne z jakiegoś powodu nie spraw- Czarno-bialy kadr_Kreatywna fotografia.indb 17 2010-12-15 19:01:18 Wizja monochromatyczna 17 opuszczenie podstawowe opuszczenie z podwojnym head 2 dzają się, a kolor przypisany stanowi lepsze rozwiązanie. • Próbować tworzyć kompozycje, w któ- rych aspekty formalne projektu mają większą wartość niż przynależność koloru do obiektów w ramach fotografii. Krajobraz tonalny Od zarania dziejów fotografii czerń i biel była kojarzona ze zdjęciami krajobrazów. Najlepsze zdjęcia tego typu charakteryzują się czystością przekazu, która współgra z oszczędnością czerni i bieli. Ponadto, prostota oraz zakres tonalny zdjęcia mo- nochromatycznego umożliwia wydobycie szczegółów, które są często maskowane przez kolor. Aby utworzyć interesujące czarno-białe kompozycje krajobrazowe, powinieneś: • Szukać krajobrazów o zróżnicowanych teksturach i kształtach, zarówno na ziemi, jak i na niebie. • Unikać krajobrazów, w przypadku któ- rych najbardziej interesujące są nasy- cone kolory. • Próbować tworzyć kompozycje, które wy- korzystują ciekawe kształty podkreślane w prezentacji czarno-białej.  Niespotykane opady śniegu w nadbrzeżnych górach Kalifornii dodają tej scenie dramatyzmu. Jednak zniewala- jące kolory zostały przesłonięte przez zachmurzone niebo. Zdałem sobie sprawę, że aby stworzyć interesujące zdjęcie z krajobrazem, konieczne będzie przetworzenie pliku w celu wydobycia dużego kontrastu i zakresu koloru, które wi- działem w rozpościerającej się przede mną scenerii (więcej informacji na temat przetwarzania obrazów czarno-białych można znaleźć w części „Fotografia czarno-biała w epoce cyfrowej”, począwszy od strony 66). 200 mm, 1/620 s, f/13, ISO 200, z ręki 18 Czarno-biały kadr. Kreatywna fotografia Czarno-bialy kadr_Kreatywna fotografia.indb 18 2010-12-15 19:01:20 Czarno-bialy kadr_Kreatywna fotografia.indb 19 2010-12-15 19:01:21 Wizja monochromatyczna 19 Czarno-bialy kadr_Kreatywna fotografia.indb 20 2010-12-15 19:01:26 • Poszukiwać dramaturgii i wzajemnego od- działywania pomiędzy jasnymi i ciemnymi obszarami fotografii. Sugestia wizualna Fotografia czarno-biała przedstawia pełne spektrum rzeczywistego koloru w sposób monochromatyczny. Poprzez usunięcie koloru ze sceny zdjęcie uzyskuje nastrój tajemniczo- ści. Jeśli czarno-biała fotografia jest wyko- nana poprawnie, to odbiorca nie zawsze wie, na co patrzy. Panuje klimat dwuznaczności oraz, jeśli wszystko poszło zgodnie z planem, głębokiej tajemnicy. Dwuznaczność sprawia, że odbiorca może dać się nabrać — zachęca widza do spędzenia czasu z obrazem. Jest to dobry podstawowy cel dla każdej pracy, ponieważ jeśli odbiorca spędza czas nad rozszyfrowywaniem zdję- cia, może utworzyć się między nim a pracą głębsza więź. Podczas dokładnego studiowania obrazu i angażowania w ten proces swoich wszyst- kich zdolności poznawczych, można robić ciekawe domysły. W sytuacji idealnej, dwuznaczność wizualna powinna być opracowana w taki sposób, aby przy długim przyglądaniu się obrazowi praw- dziwy temat (w przeciwieństwie do materiału widocznego przy pobieżnym obejrzeniu zdjęcia) stawał się widoczny. Fotografie czarno-białe opierające się na sugestii wizualnej działają w pewnym sensie jak rebusy. Odbiorca odczuwa ekscytację i ma poczucie więzi z fotografem, jeśli odgadnie rzeczywisty temat pracy. Aby robić zdjęcia wykorzystujące dwuznacz- ność i sugestię wizualną, powinieneś: • Poszukiwać tematów, które mogą być interpretowane wizualnie na więcej niż jeden sposób. • Używać pozycjonowania, kadrowania i regulacji ostrości oraz ekspozycji w celu wykorzystania dwuznaczności wizualnej poprzez podkreślenie drugorzędnych zna- czeń wizualnych. • Pamiętać, że kąt widzenia aparatu i wybór obiektywu mogą mieć kluczowe znaczenie podczas tworzenia wizualnie dwuznacz- nych obrazów. • Obrabiać zdjęcia w celu zachowania na- stroju tajemniczości. • Pracować z myślą o tworzeniu obrazów, których znaczenie wizualne może być rozszyfrowywane jedynie „kawałek po kawałku”.  Kiedy robiłem to zbliżenie toalety, moim celem było stworzenie abstrakcji kształtu w taki sposób, aby temat nie był od razu znajomy. Jeśli zdjęcie tego typu zostało zrobione dobrze, odbiorca postrzega je na dwa sposoby. Na początku może się wydawać, że zdjęcie przedstawia akt, ale tak oczy- wiście nie jest. Sugerowany temat zdjęcia (nagi akt) nie jest w rzeczywi- stości prawdziwym tematem (jest nim hydraulika). makro 85 mm, 1/15 s, f/64, ISO 100, statyw Czarno-bialy kadr_Kreatywna fotografia.indb 21 2010-12-15 19:01:26 Wizja monochromatyczna 21 opuszczenie podstawowe opuszczenie z podwojnym head 2 Skorowidz A abstrakcja kształtu, 21 ACR, 70, 76 Adams Ansel, 26 Adobe Camera RAW, 70, 76 Convert to Grayscale, 78 definiowanie czerni i odcieni szarości, 77 HSL/Grayscale, 78 HSL/Skala szarości, 78 konwersja obrazu na czarno-biały, 78 Konwertuj na skalę szarości, 78 Rozdziel tonowanie, 166 rozdzielanie tonowania, 170 rozjaśnianie obrazu, 79 Split Toning, 166, 170 zwiększanie kontrastu, 79 B barwienie, 166 Black White, 167 bichromia, 210 Black White, 122, 138 barwienie, 167 Infrared, 230 Maximum Black, 152 Maximum White, 148 bliskość wartości tonalnych, 48 bracketing, 148, 158 C camera obscura, 198 Channel Mixer, 118 chiaroscuro, 44 ciemna tonacja, 40, 44, 152 cienie, 14 CMYK, 166 Color Efex Pro, 208 Solarize, 205 cyfrowe obrazy czarno-białe, 68 czarno-białe portrety, 60 Czarno-biały, 122, 138 barwienie, 167 Podczerwień, 230 czerń i biel, 14, 18 E efekt Ansela Adamsa, 118, 119 efekt ciemnej tonacji, 152 efekt fotografii otworkowej, 198 efekt jasnej tonacji, 148 efekt Sabattiera, 202 efekt solaryzacji, 205 efekty kliszy, 218 eksponowanie krawędzi, 14 F fale, 72 ferrotypia, 178 filtr podczerwieni, 220 filtry czarno-białe, 235 focal-length equivalent, 234 forma, 36 formalizm kompozycji, 25 format JPEG, 29, 74 RAW, 29, 74 fotografia czarno-biała, 12 HDR, 156 nocna, 56 otworkowa, 198 w podczerwieni, 220 fotografowanie w ciemnej tonacji, 40, 44 fotografowanie w jasnej tonacji, 40 G Gaussian Blur, 195 gradacja kontrastu tonalnego, 52 gradienty, 88 H HDR, 156 łączenie obrazów, 158 Photomatix, 158 robienie zdjęć, 156 stosowanie krzywej tonalnej, 158 High Dynamic Range, 156 histogram, 89, 90 HSL, 86 D długość ogniskowej, 234 dodawanie szumu, 216 dwuznaczność wizualna, 21 I infrared radiation, 220 IR, 220 ISO, 218 238 Czarno-biały kadr. Kreatywna fotografia J jasna tonacja, 40, 148 JPEG, 29, 68, 70, 74, 76 K kadr, 30 kadr w kadrze, 33 kadrowanie, 30 kąt widzenia aparatu, 21 kolor LAB, 182 kolor selektywny, 174 kolor sugerowany, 17 kolorowanie własnoręczne, 178 kompozycja czarno-biała, 14, 30 kadrowanie, 30 kształty, 33 linie, 33 pośrednie tony, 48 światło, 144 wzory, 33 kompozycje krajobrazowe, 18 kontrast, 14, 17, 28 konwersja HSL, 86 konwersja na podczerwień, 230 konwersja obrazu na czarno- biały, 16, 70, 210 Adobe Camera RAW, 78 Lightroom, 82 Photoshop, 114 krajobraz tonalny, 18 krawędzie, 14 kształty, 33, 36 kwadrychromia, 210 L LAB, 182, 202 wyrównywanie kanałów, 186 zamiana tonalności, 188 Lensbaby, 192 Life Pixel, 235 Lightroom, 82 Adjustment Brush, 90 Create Virtual Copy, 92, 93 Creative-BW High Contrast, 88, 92 Develop, 84 Develop Settings, 83 eksportowanie wirtualnych kopii do Photoshopa w postaci warstw, 92 Exposure, 86, 90 gradienty, 88, 89 Graduated Filter, 89, 90 HSL/Color/Grayscale, 86, 87 HSL/kolor/skala szarości, 87 konwersja HSL, 86 konwersja na skalę szarości za pomocą ustawień domyślnych, 82 Open as Layers in Photoshop..., 94 rozdzielanie tonowania, 170 Silver Efex Pro, 83 Split Toning, 166, 170 Tint, 86 ustawienia ekspozycji, 88 White Balance, 86 linie, 33 Ł łączenie obrazy HDR, 158 różne konwersje RAW, 99 M makrofotografia, 13 podczerwień, 224 maski, 98 matryca, 234 Mieszanie kanałów, 118 modyfikacja aparatu z myślą o fotografii w podczerwieni, 220, 235 monochromatyczne tematy, 29, 52 monochromatyczność, 222 myślenie w czerni i bieli, 14 N nastrojowe oświetlenie, 44 niska głębia ostrości, 192 noc, 56 O obiektyw, 21 Lensbaby, 192 rybie oko, 87 obrazy o zmiękczonej ostrości, 192 obróbka zdjęć kwiatów, 184 obszary pozytywowe i negatywowe, 25 odcienie szarości, 48 ogniskowa, 234 opady śniegu, 18 Czarno-bialy kadr_Kreatywna fotografia.indb 238 2010-12-15 19:08:00 oświetlenie, 144 percepcja, 144 P Photomatix, 158 Generate HDR image, 158 Tone Mapping, 159 Photoshop, 98, 234 Barwa/Nasycenie, 166 Biblioteki kolorów, 213 Bichromia, 211 Black White, 104, 105, 114, 122 Blending Mode, 116 Brush, 98, 103 Channel Mixer, 114, 118 Channels, 183 Color Libraries, 213 Color Range, 170 Convert to profile, 183 Czarno-biały, 104, 105, 114, 122 Desaturate, 114 Duotone, 211 Duplicate Layer, 102, 104 efekt Ansela Adamsa, 119 efekt fotografii otworkowej, 198 efekt kliszy, 218 efekt solaryzacji, 205 Flatten, 190 Flow, 103 Gaussian Blur, 195 Gradient, 98, 102 Grayscale, 114 Hue/Saturation, 166 Invert, 185 Kanały, 183 kolor selektywny, 175 konwersja na czerń i biel, 114 Konwertuj do profilu, 183 Krycie, 103 Lab Color, 183 Layer via Copy, 119 łączenie konwersji, 136 łączenie różnych konwersji RAW, 99 maski, 98 Mieszanie kanałów, 114, 118 mieszanie z czernią, 116 Move, 101 Odwróć, 185 Opacity, 103 Paint Bucket, 116 Pędzel, 98, 103 Powiel warstwę, 102, 104 Przepływ, 103 rozdzielanie tonowania, 170 Rozmycie gaussowskie, 195 scalanie warstw, 190 scalanie warstw dopasowania, 104 Silver Efex Pro, 128 Spłaszcz obraz, 190 Szarości, 114 Tryb mieszania, 116 tryby mieszania, 189 tworzenia monochromatycznych zdjęć artystycznych, 122 usuwanie maski warstwy, 102 warstwa Background, 105 Warstwa przez kopiowanie, 119 warstwy, 98 warstwy dopasowania, 104 Wiadro z farbą, 116 wielokrotne przetwarzanie wyrównywanie kanałów RAW, 108 LAB, 186 Zakres koloru, 170 zmiana przestrzeni kolorów, 185 Zmniejsz nasycenie, 114 plan tworzenia cyfrowych obrazów czarno-białych, 68 pliki JPEG, 74 RAW, 29, 74 podczerwień, 222 polaryzator, 53 pomysły na twórcze zdjęcia czarno-białe, 25 portrety, 60 jasna tonacja, 60 postrzeganie świata w czerni i bieli, 22 poziom kontrastu, 25 programy do konwersji na czerń i biel, 234 promieniowanie podczerwone, 220 przegląd zdjęć na ekranie LCD, 29 przestrzeń kolorów LAB, 182 przetwarzanie cyfrowe obrazu, 29 przypisanie koloru, 17 R RAW, 29, 70, 74 wielokrotne przetwarzanie, 108 redukcja szumu, 216 RGB, 166, 182 robienie zdjęć w podczerwieni, 220 robienie zdjęć z myślą o HDR, 156 rozdzielanie tonowania, 170 rozjaśnianie obrazu, 79 rozmiar matrycy, 234 Rozmycie gaussowskie, 195 równoważność długości ogniskowej, 234 ruch, 72 rybie oko, 87 S Sabattier Armand, 202 sepia, 72, 126 Silver Efex Pro, 83, 114, 128, 235 Antique Plate, 129 efekt kliszy, 218 High Structure, 130, 139 Overexposure, 148 Underexposure, 152 solaryzacja, 202 solaryzacja za pomocą krzywych, 205 Split Toning, 170 stosowanie krzywej tonalnej, 158 stosowanie zmiękczonej ostrości, 195 sugestie wizualne, 21 sweet spot, 192 szacowanie jasności sceny, 44 szukanie monochromatycz- nych tematów, 52 szum, 216 Ś śnieg, 18 światło, 22, 144 postrzeganie, 22 światło bezpośrednie, 44 światło dzienne, 22 T technika HDR, 156 techniki wstępnej wizualizacji, 26 tematy, 17, 52 tonowanie, 166 tony pośrednie, 48 trichromia, 210 tryby mieszania, 189 tworzenie czarno-białe obrazy na bazie kolorowych ujęć, 68 efekt ciemnej tonacji, 152 efekt jasnej tonacji, 148 U ustawienia ekspozycji, 88 W warstwy, 98 warstwy dopasowania, 104, 122 Black White, 122 Czarno-biały, 122 Weston Edward, 13 widzenie świata bez koloru, 25 wielokrotne przetwarzanie RAW, 99, 108 wizualizacja wstępna, 29 wizualna dwuznaczność, 23 wschód słońca, 144 wstępna wizualizacja, 26 wygląd retro, 218 wyrównywanie kanałów LAB, 186 wzory, 33 Z zachody słońca, 33 zamiana tonalności, 188 zdjęcia czarno-białe, 12 zdjęcia kolorowe, 12 zdjęcia krajobrazów, 18 zdjęcia monochromatyczne, 144 zdjęcia o selektywnie zmiękczonej ostrości, 192 zdjęcia portretowe, 60 zmiana ze skali szarości na RGB, 79 zmiękczona ostrość, 192, 195 zwiększanie kontrast, 79, 184 zakres tonalny, 17 zwiększony zakres tonalny, 77, 156  Strona 240: To zdjęcie zrobiłem pewnego mglistego poranka na zboczu góry Tamalpais w Kalifornii. W wersji kolorowej podobała mi się ścieżka wiodąca przez las, ale po konwersji obrazu na czerń i biel zdjęcie stało się bardziej subtelne i wywarło na mnie większe wrażenie. 19 mm, 15 s, f/22, ISO 100, statyw Skorowidz 239 Czarno-bialy kadr_Kreatywna fotografia.indb 239 2010-12-15 19:08:00
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Czarno - biały kadr. Kreatywna fotografia
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: