Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00379 005480 13607646 na godz. na dobę w sumie
DTP od podstaw. Projekty z klasą - książka
DTP od podstaw. Projekty z klasą - książka
Autor: Liczba stron: 224
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2757-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> dtp >> inne
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poznaj praktyczne zasady projektowania dokumentów!

Przygotowując jakiekolwiek materiały informacyjne, oczekujesz, że zostaną one przede wszystkim przeczytane. Jednak z pewnością chciałbyś również, żeby wzbudzały zainteresowanie odbiorcy dzięki ciekawej i estetycznej formie. Czy naprawdę trzeba poświęcić długie godziny na studiowanie zasad projektowania i typografii, aby stworzyć poprawny i atrakcyjny wizualnie dokument?

Już nie! Do Twoich rąk oddajemy książkę, dzięki której błyskawicznie opanujesz zasady projektowania i składu dokumentów. W pierwszej kolejności poznasz zasadę drzewa Jozuego, a w następnych rozdziałach znajdziesz wiadomości na temat każdego jego elementu: kontrastu, powtarzania, wyrównywania oraz odległości. Ponadto autor przekaże Ci interesujące i praktyczne porady dotyczące projektowania wizytówek, papieru firmowego, ulotek, biuletynów, folderów oraz ogłoszeń gazetowych. Książka ta przeznaczona jest dla Czytelników zainteresowanych poznaniem tajników projektowania bez specjalnego wgłębiania się w szczegóły techniczne. Liczne przykłady oraz sensowne wskazówki sprawiają, że staje się to całkiem łatwe i przyjemne.

Jeżeli interesuje Cię temat typografii, z pewnością przypadnie Ci do gustu druga książka poświęcona tej tematyce: 'Typografia od podstaw. Projekty z klasą'.

Projektowanie dokumentów bez zbędnej teorii!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

DTP od podstaw. Projekty z klasą Autor: Robin Williams Tłumaczenie: Marcin Dorosz na podstawie „Komputerowy skład tekstów. Jak to zrobić?” w tłumaczeniu Agaty Bulandry ISBN: 978-83-246-2757-8 Tytuł oryginału: The Non-Designer s Design Book Deluxe Edition Format: 168×237, stron: 224 Poznaj praktyczne zasady projektowania dokumentów! • Czego dotyczy zasada drzewa Jozuego? • Jakie kontrastować pisma? • Jak projektować wizytówki, foldery lub ogłoszenia prasowe? Przygotowując jakiekolwiek materiały informacyjne, oczekujesz, że zostaną one przede wszystkim przeczytane. Jednak z pewnością chciałbyś również, żeby wzbudzały zainteresowanie odbiorcy dzięki ciekawej i estetycznej formie. Czy naprawdę trzeba poświęcić długie godziny na studiowanie zasad projektowania i typografii, aby stworzyć poprawny i atrakcyjny wizualnie dokument? Już nie! Do Twoich rąk oddajemy książkę, dzięki której błyskawicznie opanujesz zasady projektowania i składu dokumentów. W pierwszej kolejności poznasz zasadę drzewa Jozuego, a w następnych rozdziałach znajdziesz wiadomości na temat każdego jego elementu: kontrastu, powtarzania, wyrównywania oraz odległości. Ponadto autor przekaże Ci interesujące i praktyczne porady dotyczące projektowania wizytówek, papieru firmowego, ulotek, biuletynów, folderów oraz ogłoszeń gazetowych. Książka ta przeznaczona jest dla Czytelników zainteresowanych poznaniem tajników projektowania bez specjalnego wgłębiania się w szczegóły techniczne. Liczne przykłady oraz sensowne wskazówki sprawiają, że staje się to całkiem łatwe i przyjemne. Jeżeli interesuje Cię temat typografii, z pewnością przypadnie Ci do gustu druga książka poświęcona tej tematyce: „Typografia od podstaw. Projekty z klasą”. • Zasada drzewa Jozuego – kontrast, powtarzanie, wyrównanie, odległość • Wykorzystanie koła barw • Różnice między CMYK i RGB • Zasady projektowania wizytówek • Projektowanie papieru firmowego oraz kopert • Projektowanie folderów, biuletynów i ulotek • Kroje pisma w projektowaniu • Drukowanie • Klasyfikacja pism • Zasady kontrastowania pism Projektowanie dokumentów bez zbędnej teorii! Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Spis treści Dla kogo jest ta książka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Zasady projektowania 1 2 3 4 5 Zasada drzewa Jozuego 13 Cztery podstawowe zasady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Odległość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 17 Odległość Odległość — podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Wyrównanie 35 Wyrównanie — podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 53 Powtarzanie Powtarzanie — podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Kontrast 67 Kontrast — podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Designer_Book.indb 5 2010-08-12 18:13:50 6 s p i s t r e ś c i 6 7 8 Przegląd 83 Odległość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Szybki test nr 1 — zasady projektowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Szybki test nr 2 — zmiana projektu ogłoszenia . . . . . . . . . . . . . . . 89 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Kolor 93 Niesamowite koło barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Relacje między kolorami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Barwy dopełniające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Triady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Triady z rozdzielonymi barwami dopełniającymi . . . . . . . . . . . . 98 Kolory analogiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Ciemniejsze i jaśniejsze odcienie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Twórzmy własne odcienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Kolory monochromatyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Łączenie odcieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Uwaga na tony! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Ciepłe i chłodne kolory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Od czego zacząć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 CMYK kontra RGB, druk kontra sieć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Inne porady i sztuczki 111 Tworzenie pakietu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Wizytówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Projektowanie wizytówek — wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Format . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Rozmiar kroju pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Stylistyczna konsekwencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Papier firmowy i koperty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Projektowanie papieru firmowego i kopert — wskazówki . . . . 120 Rozmiar koperty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Centralny punkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Druga strona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Faks i kserokopiarka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Ulotki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Projektowanie ulotek — wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Centralny punkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Kontrastujące nagłówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Designer_Book.indb 6 2010-08-12 18:13:50 s p i s t r e ś c i 7 Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Biuletyny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Projektowanie biuletynów — wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Wcięcia w tekście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Tylko nie Helvetica! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Przystępny układ tekstu głównego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Foldery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Projektowanie folderów — wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Odległość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Pocztówki reklamowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Projektowanie pocztówek reklamowych — wskazówki . . . . . . 138 Cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Przyciąganie uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Ogłoszenia do gazet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Projektowanie ogłoszeń do gazet — wskazówki . . . . . . . . . . . . 142 Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Wybór kroju pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Funkcja negatywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Strony internetowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Projektowanie stron internetowych — wskazówki . . . . . . . . . . 146 Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Przejrzystość i czytelność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 9 10 Kroje pisma w projektowaniu 149 Druk (a życie) Harmonia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Konflikt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Klasyfikacja krojów pisma 157 Antykwy renesansowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Antykwy klasycystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Antykwy linearne szeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Antykwy linearne bezszeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Pisanki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Ksenotypy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Designer_Book.indb 7 2010-08-12 18:13:50 8 s p i s t r e ś c i 11 Świadomość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Szybki test nr 3 — grupy krojów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Szybki test nr 4 — różnice grubości kresek . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Szybki test nr 5 — szeryfy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Kontrastowanie krojów pisma 169 Rozmiar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Grubość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Struktura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Forma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Kierunek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Kolor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Szybki test nr 6 — kontrast czy konflikt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Szybki test nr 7 — tak i nie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Ćwiczenie na łączenie kontrastów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Dodatki 12 13 14 To takie proste… 203 Proces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Ćwiczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Przeprojektujmy to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Odpowiedzi do testów 207 Odpowiedzi do testu nr 1 (str. 86) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Odpowiedzi do testu nr 2 (str. 87) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Odpowiedzi do testu nr 3 (str. 161) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .210 Odpowiedzi do testu nr 4 (str. 162) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .210 Odpowiedzi do testu nr 5 (str. 163) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .210 Odpowiedzi do testu nr 6 (str. 194) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211 Odpowiedzi do testu nr 7 (str. 195) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212 Kroje pisma użyte w książce 213 Podstawowe fonty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Antykwy klasycystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Antykwy renesansowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Antykwy linearne szeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Antykwy linearne bezszeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Designer_Book.indb 8 2010-08-12 18:13:50 s p i s t r e ś c i 9 Pisanki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Ornamenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Ksenotypy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Aneks 218 OpenType . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Minisłowniczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Źródła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 220 Skorowidz To jest do kitu. — Herb Lubalin Ale czy jest to stosowne? — Edward Gottschall Designer_Book.indb 9 2010-08-12 18:13:51 8Inne porady i sztuczki W tym rozdziale przyjrzymy się procesowi powstawania różnorakich materia- łów promocyjnych dla fikcyjnej firmy „Url’s Internet Cafe”1. Znajdziecie tu sporo dodatkowych wskazówek, sztuczek i nowych technik. Mimo to w każdym pro- jekcie, bez względu na jego rozmiar, łatwo będzie dostrzec użycie czterech pod- stawowych zasad projektowania. Na kolejnych stronach niniejszego rozdziału znajdują się konkretne wskazów- ki dotyczące projektowania wizytówek, papieru firmowego, kopert, ulotek, biuletynów, folderów, pocztówek reklamowych, ogłoszeń do gazet czy stron internetowych. 1 Strona UrlsInternetCafe.com naprawdę istnieje, ale produkty wymienione w tym roz- dziale nie są na sprzedaż. To znaczy były, ale internetowa firma realizująca zamó- wienia, z której usług korzystaliśmy, zawiesiła działalność, przez co nasze wspaniałe produkty zniknęły. Jeśli gdzieś się na nie natkniecie, dajcie znać. Designer_Book.indb 111 2010-08-12 18:14:26 112 c z ę ś ć i z a s a d y p r o j e k t o w a n i a Tworzenie pakietu Jedna z najważniejszych cech efektywnego pakietu produktów łączy się z za- sadą powtarzania: każdy element takiego zbioru musi charakteryzować się pewnym powtarzającym się obrazkiem lub stylem. Przyjrzyjmy się zatem po- niższym materiałom reklamującym kawiarenkę internetową i nazwijmy po- wtarzające się elementy. Get on the Internet and do Stuff. Url Ratz General Manager Browser Dawg Director of Human Resources October 9 Egley Taylor Coffee Roasters 1234 Java Court Santa Fe, New Mexico 87505 Dear Laura and Tim, This letter is to confirm our conversation regarding adding a ion regarding adding a new line of teas and coffees to Url’s Internet Cafe. The high- nternet Cafe. The high- caffeine blend, deadline.caf, is selling great, as are the other great, as are the other coffees. We would like to add the mango-pekoe blend tea ngo-pekoe blend tea and the organic green tea. We’ll send over the contract and over the contract and purchase orders on Monday. It’s always a pleasure doing business with you! with you! Thank you very much, Url Ratz and Browser Dawg Self-Proclaimed Internet Icons url@UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com 505.424.1115 v 505.438.9762 f P.O. Box 23465 Santa Fe New Mexico 87502 Get on the Internet and do Stuff. Url Ratz General Manager url@UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com 505.424.1115 v 505.438.9762 f P.O. Box 23465 Santa Fe New Mexico 87502 Great gift ideas for your Internet-obsessed friends Ratz! That’s what you usually say when you realize the holidays are here and and you haven’t done diddly-squat for shopping. But now when you say “Ratz!” you’re reminded of Url Ratz and his Internet Cafe full of unique gifts developed just for Internet mavens like you and your screen-radiated friends and relatives. Happy Holidays. Now get on the Internet at www.UrlsInternetCafe.com and do stuff. Designer_Book.indb 112 2010-08-12 18:14:27 8 . i n n e p o r a d y i s z t u c z k i 113 Wizytówki Jeśli w naszym projekcie mamy zamiar wykorzystać drugi kolor, używajmy go oszczędnie. Z reguły już drobna jego ilość okazuje się bardziej efektywna niż jego nadmierne użycie. Naprawdę — wystarczy jeden kolorowy kleks. W drukarni dowiemy się, ile wizytówek zmieści się na jednej stronie druku i w jakich odstępach powinny się znajdować. Zapytajmy również, czy możemy przesłać plik w formacie Adobe Acrobat PDF (jeśli nie wiesz, jak stworzyć plik PDF, skorzystaj z pomocy na stronie Adobe — www.Adobe.com). Można tak- że użyć gotowych perforowanych szablonów wizytówek, które zadrukujemy za pomocą zwyczajnej drukarki biurkowej. Rozmiar wizytówek Standardowa wizytówka ma rozmiary 8,5×5,5 cm. Wymiary te dotyczą rów- nież wizytówek o pionowym układzie. Url’s Internet Cafe Url Ratz, Manager 505·424·1115 url@UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com P.O. Box 23465 • Santa Fe • New Mexico 87502 Kroje pisma i Designer_Book.indb 113 2010-08-12 18:14:27 114 c z ę ś ć i z a s a d y p r o j e k t o w a n i a Czego nie robić Url Ratz Url Ratz General Manager General Manager Url’s Internet Cafe Url’s Internet Cafe Get on the Internet and do Stuff. Get on the Internet and do Stuff. e-mail: e-mail: url@UrlsInternetCafe.com url@UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com (505) 424-1115 ph. (505) 424-1115 ph. P.O. Box 23465 P.O. Box 23465 Santa Fe, NM 87502 Santa Fe, NM 87502 Url’s Internet Cafe Url’s Internet Cafe Get on the Internet and do Stuff. Get on the Internet and do Stuff. Url Ratz, General Manager Url Ratz, General Manager www.UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com (505) 424-1115 phone (505) 424-1115 phone P.O. Box 23465 P.O. Box 23465 Santa Fe, NM 87502 Santa Fe, NM 87502 Url’s Inter net Cafe Url’s Inter net Cafe Get on the Internet and do Stuff. Get on the Internet and do Stuff. email: url@UrlsInternetCafe.com email: url@UrlsInternetCafe.com web site: www.UrlsInternetCafe.com web site: www.UrlsInternetCafe.com (505) 424-1115 phone (505) 438-9762 fax (505) 424-1115 phone (505) 438-9762 fax P.O. Box 23465 P.O. Box 23465 Url Ratz, Url Ratz, Santa Fe, NM 87502 Santa Fe, NM 87502 General Manager General Manager Kroje pisma i Nie „upychaj” informacji po ką­ tach. Jeśli pozostaną puste miejsca, nic się nie stanie. Nie stosuj takich krojów pisma, jak Times New Roman, Arial czy Helvetica. W przeciwnym razie wizytówka będzie wy­ glądać jak z lat 70. ubiegłego stulecia. Zadbaj o to, aby stopień tekstu nie wynosił 12 punktów — w ten sposób Twoja wizytówka nigdy nie będzie wyglądać na wyrafi nowaną! 8­, 9­ czy 10­punktowy krój pisma jest jak najbardziej dopuszczalny. Ba, niektórzy nawet stosują 7­punktowy! I jeszcze jedno — nie wyrównuj tekstu do środka, chyba że masz ku temu jakiś rozsądny powód. Nie staraj się na siłę zapełnić całej przestrzeni wizytówki. Puste miejsca to nic straszne­ go. Przyjrzyj się znanym Ci profesjonalnym wizytówkom — zawsze jest na nich niewy­ korzystana przestrzeń! Umieszczanie słów „e­mail” czy „strona internetowa” na wizytówce nie jest koniecz­ ne — każdy wie przecież, o co chodzi. Designer_Book.indb 114 2010-08-12 18:14:27 8 . i n n e p o r a d y i s z t u c z k i 115 Warto spróbować Get on the Internet and do Stuff. Url Ratz General Manager url@UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com 505·424·1115 voice 505·438·9762 fax P.O. Box 23465 Santa Fe, New Mexico 87502 Ułóż wszystko w linii. Każdy element wizytówki powinien być wyrównany do innego jej elementu. Wyrównaj linie poziome. Wyrównaj lewe lub prawe krawędzie. W większości przypadków wy­ raziste wyrównanie do lewej lub do prawej krawędzi sprawia wrażenie znacznie bardziej pro­ fesjonalnego niż wyśrodkowanie wszystkich elementów. Podając adres czy numer tele­ fonu, zastanów się nad wy­ korzystaniem kropek, małych punktorów lub spacji zamiast tradycyjnych nawiasów. Twoja wizytówka zyska w ten spo­ sób na schludności. Wszelkie skrótowce staraj się zapisywać pełnymi wyrazami. Używane w skrótach kropki i przecinki potęgują tylko wrażenie chaosu. Nie umieszczaj na wizytówce formułki „Numer telefonu” (chyba że posiadasz również faks). Każdy wie, o co chodzi. Url’s Internet Cafe Get on the Internet and do Stuff. Url Ratz General Manager url@UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com 505.424.1115 v 505.438.9762 f P.O. Box 23465 Santa Fe, New Mexico 87502 Url’s Internet CafeUrl Ratz, Manager 505·424·1115 P.O. Box 23465 Santa Fe New Mexico 87502 505·438·9762 fax url@UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com Designer_Book.indb 115 2010-08-12 18:14:28 116 c z ę ś ć i z a s a d y p r o j e k t o w a n i a Projektowanie wizytówek — wskazówki Zaprojektowanie wizytówki to nieraz nie lada wyzwanie — na niewielkiej prze- strzeni musimy bowiem umieścić sporo informacji. Co gorsza, z biegiem czasu informacji tych przybywa. Nie wystarczy już tylko adres i numer telefonu — do- chodzi do nich numer telefonu komórkowego, numer faksu, adres e-mail czy adres strony internetowej, którą, nawiasem mówiąc, powinniśmy posiadać. Format Na początek musimy dokonać wyboru: czy interesuje nas wizytówka pozioma, czy pionowa? To, że większość wizytówek jest zorientowana poziomo, nie ozna- cza, że wszystkie muszą takie być. Bardzo często informacje lepiej rozkładają się na pionowym formacie, szczególnie gdy musimy umieścić ich tak wiele na tak niewielkiej przestrzeni. Warto zatem poeksperymentować z oboma układami strony i wybrać ten najlepiej współgrający z informacjami, które chcemy zawrzeć na wizytówce. Rozmiar kroju pisma Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez początkujących projektan- tów jest niewłaściwy rozmiar kroju pisma. Z reguły jest po prostu za duży. Nawet 10- lub 11-punktowy stopień, z jakim spotykamy się na co dzień w książkach, na małej karteczce wygląda pokracznie, a co dopiero 12-punktowy! Zdaję sobie sprawę, że korzystanie z 9-, 8- czy nawet 7-punktowego stopnia kroju pisma bywa na początku trudne, ale wystarczy przyjrzeć się własnej kolekcji wizytówek i wybrać z niej trzy najbardziej profesjonalne i wyrafinowane. Szybko okaże się, że żadnej z nich nie stworzono za pomocą 12-punktowego stopnia kroju pisma. Nie zapominajmy, że wizytówka to nie książka, folder czy ogłoszenie — wizy- tówka zawiera informacje, na które dany klient spogląda tylko przez kilka se- kund. Czasami więc ten „wyrafinowany” efekt, jaki nasza wizytówka ma wy- wrzeć na odbiorcy, jest ważniejszy niż ogromna czcionka, której używamy tylko po to, aby nasza babcia mogła ją bez problemu przeczytać. Stylistyczna konsekwencja Jeśli poza wizytówką zamierzamy zaprojektować także dopasowany do niej pa- pier firmowy i koperty, musimy pracować nad wszystkimi projektami jednocze- śnie. Cały pakiet tych materiałów promocyjnych powinien charakteryzować się w oczach klienta stylistyczną konsekwencją. Designer_Book.indb 116 2010-08-12 18:14:28 8 . i n n e p o r a d y i s z t u c z k i 117 Papier fi rmowy i koperty Raczej niewiele osób, spoglądając na nasz papier fi rmowy, stwierdza: „Ale to śliczne! Chyba potroję swoje zamówienie!” lub „Okropne! Rezygnuję z za- mówienia!”. Kiedy jednak potencjalny klient widzi nasz papier fi rmowy, za- czyna wyrabiać sobie pewną opinię na nasz temat — zarówno pozytywną, jak i negatywną, w zależności od projektu widniejącego na naszych artykułach piśmienniczych. Począwszy od jakości papieru, jaki wybieramy dla naszego projektu, poprzez jego kolor i dobrany krój pisma, a skończywszy na kopercie, przekaz powinien wywoływać u odbiorcy poczucie zaufania do naszej fi rmy. Oczywiście to za- wartość listu będzie stanowić najważniejszą część naszej korespondencji, ale nie należy lekceważyć efektu, jaki nasz papier fi rmowy wywiera podświado- mie na adresacie. Url’s Internet Cafe Bądź odważny! Get on the Internet and do Stuff. Bądź pogrubiony! Url Ratz General Manager Browser Dawg Director of Human Resources url@UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com 505.424.1115 v • 505.438.9762 f P.O. Box 23465 • Santa Fe • New Mexico • 87502 Designer_Book.indb 117 2010-08-12 18:14:28 118 c z ę ś ć i z a s a d y p r o j e k t o w a n i a Czego nie robić P.O. Box 23465, Santa Fe, NM, 87502 (505) 424-1115 telephone (505) 438-9762 fax October 9 Egley and Taylor Coffee Roasters 1234 Java Court Santa Fe, New Mexico 87505 Dear Laura and Tim, This letter is to conrm our conversation regarding adding a new line of teas and coffees to Url’s Internet Cafe. The high-caffeine blend, deadline.caf, is selling great, as are the other coffees. We would like to add the mango-pekoe blend tea and the organic green tea. We’ll send over the contract and purchase orders on Monday. It’s always a pleasure doing business with you! Thank you very much, Url Ratz Zarówno na koper­ tach, jak i na papierze fi rmowym oraz wizy­ tówkach zastosuj taki sam układ informacji. Wszystkie te projekty powinny sprawiać wrażenie spójnych i zależnych od siebie. General Manager Url Ratz and Browser Dawg Self-Proclaimed Internet Icons Url’s Internet Cafe Get on the Internet and do Stuff. e-mail: url@UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com Url’s Internet Cafe P.O. Box 23465 Santa Fe, NM 87502 (505) 424-1115 ph. P.O. Box 23465 Santa Fe, NM 87502 s Nie stosuj wyśrodkowania dla wszystkich elementów na stronie, chyba że wymaga tego logo fi rmy, które musi pozostać w takiej for­ mie. Jeśli już musisz skorzystać z wyśrodkowania, wykaż się odrobiną kreatywności, ustalając krój pisma, jego rozmiar oraz rozmieszczenie poszczególnych elementów. Innymi słowy, jeśli informacje w obrębie danego elementu są wyśrodkowane, zastanów się, czy muszą być umieszczone na środku strony. A może warto przesunąć cały ten wyśrodkowany element w stronę lewej krawędzi strony? Nie stosuj takich krojów pisma, jak Times, Arial, Helvetica czy Sand. Tak jak w przypadku wizytówek unikaj nawiasów, skrótów i zbędnych słów, które tylko wprowadzają nadmierne zamieszanie do projektu. Designer_Book.indb 118 2010-08-12 18:14:29 8 . i n n e p o r a d y i s z t u c z k i 119 Warto spróbować Zauważ, że wszystkie trzy elementy mają w zasa­ dzie ten sam układ. Aby to osiągnąć, pracuj nad wszystkimi trzema projek­ tami jednocześnie — dzięki temu na bieżąco spraw­ dzisz, czy poszczególne elementy będą spełniać swoje założenia w każdej sytuacji. Get on the Internet and do Stuff. Url Ratz General Manager Browser Dawg Director of Human Resources October 9 Egley Taylor Coffee Roasters 1234 Java Court Santa Fe, New Mexico 87505 Dear Laura and Tim, This letter is to confirm our conversation regarding adding a new line of teas and coffees to Url’s Internet Cafe. The high- caffeine blend, deadline.caf, is selling great, as are the other coffees. We would like to add the mango-pekoe blend tea and the organic green tea. We’ll send over the contract and purchase orders on Monday. It’s always a pleasure doing business with you! Thank you very much, Url Ratz and Browser Dawg Self-Proclaimed Internet Icons url@UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com 505.424.1115 v 505.438.9762 f P.O. Box 23465 Santa Fe New Mexico 87502 Get on the Internet and do Stuff. Url Ratz General Manager url@UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com 505.424.1115 v 505.438.9762 f P.O. Box 23465 Santa Fe New Mexico 87502 Get on the Internet and do Stuff. Url Ratz Browser Dawg P.O. Box 23465 Santa Fe New Mexico 87502 s Ilość grafi ki oraz rozmiary kroju pisma dobieraj zgodnie z własnym uznaniem — tutaj masz wolną rękę. Zrezygnuj z wyśrodkowania całego projektu. Wyraziste linie czy wyrównanie do lewej lub prawej krawędzi nadadzą całości „charakter”. Designer_Book.indb 119 2010-08-12 18:14:29 120 c z ę ś ć i z a s a d y p r o j e k t o w a n i a Projektowanie papieru firmowego i kopert — wskazówki Projektowanie papieru firmowego, kopert i wizytówek powinno przebiegać jed- nocześnie. Projekty te muszą mieć bowiem spójny wygląd — zarówno elementy widniejące na wręczanej komuś wizytówce, jak i te z wysyłanego do tej osoby listu muszą się wzajemnie uzupełniać. Rozmiar koperty Standardowa koperta biznesowa ma wymiary 110×220 mm (tak zwana ko per ta C4). Centralny punkt Jeden z elementów projektu powinien dominować nad innymi i to zarówno na ko- pertach oraz wizytówkach, jak i na papierze firmowym. Unikajmy również nud- nego wyśrodkowania tekstu w górnej części strony! Wyrównanie Dla całego pakietu dokumentów wybierzmy jeden sposób wyrównania. Nie należy wyśrodkowywać danego elementu w górnej części strony tylko po to, aby resztę tekstu wyrównać do lewej krawędzi. Bądźmy odważni — spróbujmy na przy- kład wyrównania do prawej krawędzi z częstymi odstępami pomiędzy liniami. Nazwę firmy, napisaną dużymi literami, można umieścić na górze strony. Nato- miast logo (lub jego wycinek) można powiększyć, rozjaśnić i wykorzystać jako tło dla właściwej treści listu. W przypadku papieru firmowego warto rozmieścić poszczególne elementy w ta- ki sposób, aby treść listu ładnie wpasowała się w cały projekt. Druga strona Jeśli tylko mamy wystarczający kapitał, aby pozwolić sobie na stworzenie dru- giej, nieco innej niż pierwsza strony listu, wystarczy wykorzystać któryś z drob- nych elementów z pierwszej strony, a następnie umieścić go na drugiej, bez innych dodatków. Jeśli na przykład zamierzamy zlecić wydrukowanie 1000 stron papie- ru firmowego, ustalmy z drukarnią wydruk 800 pierwszych i 200 drugich stron. A jeśli nie mamy w planach korzystania z drugiej strony papieru firmowego, za- kupmy w drukarni kilkaset kartek tego samego papieru, który został wykorzysta- ny w naszym projekcie — w ten sposób nie zostaniemy na lodzie, gdy przyjdzie nam napisać nieco dłuższy list. Faks i kserokopiarka Jeśli planujemy kserowanie firmowych listów lub wysyłanie ich przez faks, nie de- cydujmy się na ciemny czy ziarnisty papier. Unikajmy również większych obsza- rów ciemnego tuszu, odwracania kolorów i drobnych czcionek, które po prostu zgubią się w trakcie kopiowania. Jeśli zatem często korzystamy z faksu, warto za- stanowić się nad zaprojektowaniem dwóch wersji papieru firmowego — jednej do druku, a drugiej do faksu czy kserokopiarki. Designer_Book.indb 120 2010-08-12 18:14:29 8 . i n n e p o r a d y i s z t u c z k i 121 Ulotki Przy tworzeniu ulotek zazwyczaj jest najwięcej zabawy — możemy bowiem wyzbyć się wszelkich ograniczeń. Właśnie tutaj możemy „zaszaleć” i tym sa- mym przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Jak wiadomo, ulotki stale konkurują z różnego rodzaju innymi tekstami na całym świecie, a w szcze- gólności z innymi ulotkami. Często znajdujemy je na tablicach ogłoszenio- wych — to właśnie tam ogromne ilości tekstu walczą o to, aby przykuć uwagę przechodniów. Ulotka ma tę przewagę nad innymi rodzajami tekstów, że możemy wykorzy- stać tutaj kilka zabawnych i różniących się od siebie krojów pisma. W ten sposób zwiększa się szansa, że potencjalny odbiorca zwróci uwagę na nagłówek ulotki. Tu nie liczy się ostrożność — to najlepsza okazja, aby w końcu wyko- rzystać któryś z naprawdę zwariowanych krojów pisma! Także tutaj możemy swobodnie eksperymentować z grafi ką. Dane zdjęcie lub inny element grafi czny wstawmy do projektu ulotki w rozmiarze co najmniej dwa razy większym, niż początkowo planowaliśmy. Stopień tekstu nagłówka ustawmy na 400 punktów, a nie na 24. Zastanówmy się też nad minimalistycz- ną ulotką z linijką tekstu o rozmiarze 10 punktów na środku strony i niewiel- kim blokiem informacji w jej dolnej części. Wszystko, co nietypowe, sprawi, że ludzie będą się zatrzymywać i przyglądać, a to już 90 sukcesu. Url’s own java, deadline.caf, now available High-caffeine brew to keep you working all through the night. Designer_Book.indb 121 2010-08-12 18:14:30 122 c z ę ś ć i z a s a d y p r o j e k t o w a n i a Czego nie robić Nie umieszczaj poszczegól­ nych informacji w ramkach! Wystarczy wykorzystać wyraziste wyrównanie, a „ramka” sama pojawi się wokół tekstu. Jak w przypadku każdego projektu, nie stosuj identycz­ nych odstępów pomiędzy poszczególnymi elementami. Jeśli jakieś informacje łączą się ze sobą, muszą znaleźć się w mniejszej odległości od siebie. Nie stosuj takich krojów pisma, jak Times, Arial, Helvetica czy Sand. W celu stworzenia listy podpunktów nie korzystaj z myślników — spróbuj zastosować któryś z symboli zawartych w takich krojach pisma, jak Wingdings czy Zapf Dingbats. Zrezygnuj z wyśrod­ kowania. Pamiętaj też, aby nie „upychać” drob­ nych fragmentów tekstu w rogach strony! Unikaj szarych, nud­ nych projektów — nie zapominaj o kontraście. Zwróć uwagę na koń­ cówki poszczególnych wersów tekstu — nie przerywaj zdań w dziw­ nych miejscach i nie nad­ używaj myślników. Designer_Book.indb 122 2010-08-12 18:14:30 8 . i n n e p o r a d y i s z t u c z k i 123 Warto spróbować Postaraj się, aby nagłówek lub element grafi czny były naprawdę duże. „Obfi cie” wykorzystaj jakiś ciekawy krój pisma. Przytnij zdjęcie lub inny element grafi czny tak, aby nabrał podłużnego kształ­ tu, a następnie umieść go wzdłuż lewej krawędzi pro­ jektu. Tekst wyrównaj do le­ wej krawędzi obrazka. Możesz również umieścić grafi kę wzdłuż prawej krawę­ dzi projektu i względem niej wyrównać tekst. Never before has this conference allowed booth space for such a disgusting character as Url Ratz. Visit booth #317 and ask about possible redeeming traits that might allow someone like him into this respectable exhibit hall. While you’re there, get some of the free stuff stamped with www.UrlsInternetCafe.com before someone calls an exterminator. Tekst można też podzielić na kilka kolumn i każdą z nich wyrównać do lewej krawędzi. Główny tekst ulotki może być napisany czcion­ ką o niewielkim rozmiarze — nie ma problemu! Jeśli już przyciągniemy wzrok potencjalnego odbior­ cy, przeczyta nawet najmniejszy druk. Designer_Book.indb 123 2010-08-12 18:14:31 124 c z ę ś ć i z a s a d y p r o j e k t o w a n i a Projektowanie ulotek — wskazówki Najczęstszym błędem, jaki popełniają niedoświadczeni graficy w pracy z ulot- kami, jest brak kontrastu oraz hierarchii, zgodnie z którą ułożone są informa- cje. Innymi słowy, początkowo zakłada się, że wszystko musi być jak największe, dzięki czemu ulotka będzie rzucać się w oczy. W rzeczywistości, jeśli wszystko będzie ogromne, to nic nie przyciągnie uwagi potencjalnego odbiorcy. Pamiętaj- my zatem o wyrazistym centralnym punkcie oraz o kontraście — w ten sposób uporządkujemy poszczególne informacje i poprowadzimy oko patrzącego przez całą stronę. Centralny punkt Postarajmy się stworzyć taki projekt, którego jeden element będzie duży, cieka- wy i wyrazisty. Jeśli operacja ta przyciągnie wzrok odbiorcy, istnieje spora szansa, że zapozna się z resztą tekstu. Kontrastujące nagłówki Kiedy już ustalimy centralny punkt, skorzystajmy z wyrazistych nagłówków (wyrazistych zarówno wizualnie, jak i ze względu na ich treść), dzięki którym odbiorca będzie w stanie szybko przejrzeć naszą ulotkę i dowiedzieć się, jaki ko- munikat mamy do przekazania. Jeśli nagłówki nie będą wystarczająco ciekawe, odbiorca nie zdecyduje się na czytanie całego tekstu. Warto też wiedzieć, że je- śli całkowicie zrezygnujemy z nagłówków i zmusimy odbiorcę do przeczytania całego tekstu, aby dowiedział się, czego dotyczy, najprawdopodobniej wyrzuci ulotkę bez zagłębiania się w jej zawiłości. Powtarzanie Bez względu na to, czy w nagłówku użyjemy brzydkiego, pięknego, czy zwyczaj- nego (lecz „poprawionego” przez nas) kroju pisma, postarajmy się go wykorzy- stać także w głównym tekście, choćby w niewielkim stopniu. W ten sposób zy- skamy element powtarzający się. Czasami wystarczy tylko jedna litera albo słowo napisane tym samym krojem. Możemy użyć go także do dalszych nagłówków, pierwszych liter czy jako punktory. Taki wyrazisty kontrast między czcionkami ożywi nasza ulotkę. Wyrównanie Pamiętajmy — skupmy się na jednym wyrównaniu! Nie należy stosować wy- środkowania dla nagłówka, aby chwilę potem wyrównać główny tekst do lewej krawędzi. Nie należy też korzystać z wyśrodkowania całego tekstu, upychając drobniejsze informacje w dolnych rogach strony. Bądźmy wyraziści! Bądźmy od- ważni! Zdecydujmy się na wyrównanie do lewej lub do prawej krawędzi. Designer_Book.indb 124 2010-08-12 18:14:31 8 . i n n e p o r a d y i s z t u c z k i 125 Biuletyny Jedną z najważniejszych cech wielostronicowego projektu jest konsekwencja, czyli — innymi słowy — zasada powtarzania. Po każdej stronie powinno być widać, że należy do większej całości. Efekt ten możemy osiągnąć za pomocą koloru, stylu grafi cznego, krojów pisma, organizacji przestrzennej, wypunkto- wanych, identycznie sformatowanych list, ramek wokół zdjęć, podpisów itd. Nie oznacza to jednak, że każda strona ma wyglądać dokładnie tak samo jak jej poprzedniczka! Jeśli jednak (tak samo jak w życiu) mamy do czynienia z solidnymi fundamentami, raz na jakiś czas możemy z radością przełamać tę silną podstawę (a inni nie będą się o nas martwić). Warto poeksperymento- wać z przekrzywianiem elementów grafi cznych, przycinaniem zdjęć i rozcią- ganiem ich na szerokość trzech kolumn tekstu. Na takiej solidnej podstawie można umieścić na przykład list prezesa fi rmy napisany specjalnie dla biule- tynu — wystarczy go sformatować w ciekawy sposób, a na pewno będzie się wyróżniał. Nie istnieją też żadne zakazy dotyczące umieszczania białej (pustej) przestrze- ni w biuletynie. Należy jednak uważać, aby nie była ona „uwięziona” pomiędzy innymi elementami. Wolna przestrzeń musi być tak samo dobrze rozmiesz- czona jak widoczne części projektu. Pozwól jej zaistnieć na stronie i zrób to z wyczuciem. October 9 volume 6 · number 5 s Jednym z elementów biuletynu, którego zaprojektowanie przynosi najwięcej satysfakcji, jest tak zwana winieta (czasami błędnie nazy­ wana też stopką, która w rzeczywistości zawiera informacje dotyczą­ ce składu redakcji). To właśnie ta część nadaje ton dalszym stronom biuletynu. Designer_Book.indb 125 2010-08-12 18:14:31 126 c z ę ś ć i z a s a d y p r o j e k t o w a n i a Czego nie robić Nie żałuj sobie podczas projektowania winiety (tytułu biuletynu na pierwszej stronie)! Niech Cię zobaczą! Nie trać czasu na tworzenie nudnego, pozba­ wionego wyrazistości biuletynu. Tam, gdzie to tylko możliwe, korzystaj z kontrastujących ze sobą krojów pisma, wyodrębniaj z tekstu naj­ ciekawsze cytaty i stosuj inne wizualnie ciekawe elementy, które przyciągną wzrok potencjalnego czytelnika. Z drugiej jednak strony nie używaj różnych krojów pisma i układów tekstu dla każdego artykułu. Wystarczy, że uda Ci się stworzyć silną i konse­ kwentną strukturę całości — dzięki temu będziesz w stanie zwrócić uwagę czytelnika na konkretny artykuł, projek­ tując go według nieco innych zasad. Pamiętaj — jeśli każdy element będzie inny, to żaden z nich nie będzie wyjątkowy. Designer_Book.indb 126 2010-08-12 18:14:35 8 . i n n e p o r a d y i s z t u c z k i 127 Warto spróbować October 9 volume 6 · number 5 What’s Up at Url’s Internet Cafe? There’s always somethin’ hap pen ing at Url’s Internet Cafe. Drop in any time, day or night—we’re open twen ty-four/sev en. You’ll al ways fi nd friends, enemies, ratz, coffee, t-shirts you just gotta have, advice, cartoons, witty sports insights, surprises, provocative conversation if you’re really lucky, and a few laughs. For Be gin ners Only If you’re new to the Inter net and this World Wide Web, stop at the front porch and have Browser NetHound give you a guid ed tour. You’ll learn all about this fascinating new medium, how to travel around in it, and how to find what you need—all in a very friendly (well, down right cuddly) manner. The Coffee Bar From the Coffee Bar you can order Url’s special java blends, including his high-octane deadline brew that’s guaranteed to keep you awake and working all night. The TV Room Read the storyboards for a proposed tele vi sion sitcom, fea tur ing Url, Brows er, and all the characters who hang out at Url’s Internet Cafe! The television show is totally integrated with the web site to the point where you, the viewer, can tell the pro duc ers what you think, what you want to see more or less of, whom you want to see as guests, and more. Details on the web site! The Changing Room Meet dear Amanda Reckonwith, the most stunning and witty drag queen on the Internet. “Change your mind, change your future, but “Change your mind, change your future, but at least change your wardrobe!” The Sports Bar Get an Url’s-eye view of what’s hap pen ing in the sports world. You won’t hear this on prime time! You want prod ucts? Okay—we’ve got products galore for you! The Back Porch Come on out to the back porch to catch the weekly (more or less) cartoon strips featuring Url and this crazy Internet world. In this issue . . . Products . . . . . . 2 Beginners . . . . . 2 Sitcom . . . . . . . . 3 Cast . . . . . . . . . . 3 Visit the cafe! . . 4 Rat Tales is published whenever we feel like it, which isn’t very often. You’re lucky you got this issue. Everything written in these pages is copyright of ballyhoo. llc and may not be used anywhere else whether you claim to have permission or not. All ion or not. All artwork was created by was created by the outrageously clever rage John Tollett and may not llett be reproduced no way odu no how. The opinions . Th and statements printed tem herein are those of are t the authors and are hors not intended to be the nde opinions or statements s or of anyone else in or out ne e of the world. worl The Navigation Bar Coming soon! Even we don’t Would you buy a lab coat from an ugly know what this is yet! rat? You might not think so now, but just wait ’til you see the lab coats, t-shirts, caps, polo shirts, special coffees, teas, mugs, RatPadz, and other great gift ideas at Url’s Internet Cafe. The Gift Shop and Bookstore Be the first in your studio (maybe You need a lab coat. You could also the first in the world!) to get use a t-shirt that tells your clients the Url’s t-shirts, sweatshirts, mugs, Internet facts of life. And coffees blend ed spe cifi cal ly for web surfers. You’ll need matching mugs for the coffee and most likely you’ll want original RatPadz to re place those clunky old mouse pads you have just lying around the offi ce. Did we mention polo shirts, caps, gift boxes, and do-rags? Prepare your self for the Tech nol o gy Age: visit Url’s Intenret Cafe for real gift ideas and a cafe full of education, fun stuff and a lot of loonies. Are you really reading this tiny little type? You might not think so now, but just wait ’til you see the lab coats, t-shirts, caps, polo shirts, special coffees, teas, mugs, RatPadz, and other great gift ideas at Url’s Internet Cafe. You need a lab coat. You could also use a t-shirt that tells your clients the Internet facts of life. And coffees blend ed spe cifi cal ly for web surfers. You’ll need match ing The Classroom mugs for the coffee and most likely Here you’ll find a number of you’ll want original RatPadz to replace lessons on a variety of topics, those clunky old mouse pads you have from PageMaker tips and web just lying around the offi ce. design tips to sending email Did we mention polo shirts, caps, attachments safely between PCs gift boxes, and do-rags? Still reading? Did you notice this is just really boring text that’s re peat ed over and over again? Why on earth are you wasting your time? Would you buy a lab coat from an ugly rat? You might not think so now, but just wait ’til you see the lab coats, t-shirts, caps, polo shirts, special coffees, teas, mugs, RatPadz, and other great gift ideas at Url’s Internet Cafe. You need a lab coat. You could also use a t-shirt that tells your clients the Internet facts of life. And Robin adores John. You’ll need matching mugs for the coffee and most likely you’ll want orig i nal RatPadz to replace those clunky old mouse pads you have just lying around the offi ce. Did we mention that you can quit reading this now? Prepare your self for the Tech nol o gy Age: visit Url’s Internet Cafe for great gift ideas and a cafe full of education, fun stuff and a lot of loonies. Bye! And for be gin ners only . . . If you’ve never been to the World Wide Web be fore, or if you’re still a little new and intimidated, let Browser show you around. Walk through this web site and learn the difference between the Internet and the World Wide Web; what exactly are web pages; what’s a browser and why do you need one; what are search engines, where do you find them, and how do you use them to find specific items of interest; how to get around web pages; what to expect from the Internet; how to “download” files; how to customize your browser so it suits the way you want to surf; and even how to make your own web page. There’s also a glossary of common Internet-related terms with efinitions you can actually understand, and sources for where you definitions you can actually understand, and sources for where you an can find more information about all sorts of aspects of the Internet nd and the World Wide Web. By the time you finish touring Browser’s egi beginner site, you won’t be a beginner anymore! Większość osób przeglądających biu­ letyny stara się „wyłowić” z tekstu nagłówki. Warto zatem zaprojektować je w taki sposób, aby były dobrze wi­ doczne i wyraziste. Na zamieszonych na tej stronie przykła­ dach łatwo dostrzec strukturę rządzącą tekstem. Tak solidna podstawa pozwala na „podrasowanie” projektu za pomocą przekrzywionych, powiększonych czy otoczonych zewsząd tekstem ilustracji. The Sitcom! Url’s Inter net Cafe is a tele vi sion sitcom, a cross be tween “Cheers” and “Seinfeld,” that takes place in Url’s Inter net Cafe. Url’s Cafe is an old clap board house with a front porch, back porch, base ment, and at tic. Inside, Url’s is a com fort able, in ter est ing place that doesn’t look very high-tech, except that it has lots of com put ers con nect ed to a high-speed line. This hi lar i ous sitcom pro vides com put er nerds with a light-hearted look at this Inter net world we’re liv ing in, and gives non-com put er people a peek into that online world in a different way. It ties in all those things that even the gen er al public has an The Cast of Characters Url Ratz, pro pri etor of the cafe. He’s a sleazy but lovable rat. “On the Inter net, I’m rich and I’m handsome and I sing well, too.” He loves this technology, but is also a little dis dain ful of it. Browser Dawg, the dog (on the sitcom, he’s a real dog). On the web site, Brows er is the one who teaches be gin ners about the Internet and the World Wide Web. He loves everything and everybody. Except DimmSimm and her son-in-law. Amanda Reckonwith, drag queen, hangs out in the basement. “Come down to my level,” s/he says. Aman da writes a hilarious spoof advice column on the web site. Grandma Pat, the tech sup port. She’s a bit crabby, but is in cred i bly smart about tech nol o gy. Puts the young punks in their places reg u lar ly. Flirts with old men. Has several online sweethearts. Url inkling of—com put er re la tion ships, ad dicts, se niors on line, etc. There are, of course, the stars of the show and the standard ste reo types who appear reg u lar ly. But the show also features regular guest ap pear anc es by peo ple like Guy Kawasaki, Bob LeVitus, Steve Wozniak, the Netscape boys, the Yahoo boys, and Kai Krause, as well as foot ball, bas ket ball, and boxing stars who have home pages. And people — like David Letterman, the other Robin Wil l iams, Hillary Clinton, Scott Adams, and Dave Barry all stop by now and then just because they’re technogeeks. Pixel, Url’s girlfriend, is a cranky neo-Luddite. She smudges with burning sage, brings in tarot card read ers and palm s of drum mers and digeridoo players, sprays users with aroma-ther a py waters, etc. She has also arranged for Url’s Internet Cafe to be the Alien Headquarters, much to the chagrin of Url, as well as the place with the most frequent Elvis sightings. DimmSimm, the landlady. She is mean and unappreciative, no matter what people do for her. Her favorite phrase is “I sue you!” When confronted, she pretends not to speak English. Gig Megafl op, a has-been actor who drops in occasionally and slanders peo ple he doesn’t even know. When con front ed, he caus ti cal ly retorts, “Do you know who I am?” Nobody ever does. The Sitcom Web Site Through Urls’s Inter net Cafe web site, we vid eo-cam parts of the fi lm ing to other Inter net cafes around the world. We broad cast it over the Inter net. We spon sor inter national teleconcerts, jam ses sions, and play read ings, etc., right through the con nec tion. Of course the web site shows previews of special stars, synopses, char ac ter studies, film clips, bloop ers, his to ry, up com ing events, and Url and Brows er prod ucts. (We’ve got lots of prod ucts.) And web site visitors can give their opinions on what they like and don’t like, and possibly infl uence the situations and characters. This is a hit waiting to happen. e Th Internet: a place for everything and everything all over the place! Przyjrzyj się przez chwilę projektom na tej stronie i zastanów się, w jaki sposób wyko­ rzystano tutaj cztery podstawowe zasady projektowania. Czy po­ trafi sz nazwać efekty, jakie uzyskano dzięki stosowaniu tych zasad? Visit Url’s Inter net Cafe To day! r r r e e s w o r B Pixel xel Gig There’s only one place in the world where you can get such ratty stuff, and that’s at our web site. Created by web designers for web de sign ers, we [almost] guar an tee you’ll find some thing that makes you happy. Or something that at least makes you smile. And how many rats can make that kind of guarantee? See for yourself. w w w . U r l s I n t e r n e t C a f e . c o m Bulk Rate Post age Permit No. 2345 To: Henrik Birkvig c/o Den Grafi ske Højskole 67 Glentevej DK· 2400 København NV Denmark P.O. Box 23465 Santa Fe New Mexico 87502 505.424.1115 v 505.438.9762 f url@UrlsInternetCafe.com www.UrlsInternetCafe.com Designer_Book.indb 127 2010-08-12 18:14:37 128 c z ę ś ć i z a s a d y p r o j e k t o w a n i a Projektowanie biuletynów — wskazówki Do najczęstszych błędów pojawiających się w projektach biuletynów należą: brak odpowiedniego wyrównania tekstu, brak kontrastu oraz nadużywanie kro- jów pisma takich jak Helvetica (inna nazwa kroju znanego powszechnie jako Arial). Wyrównanie Wybierzmy jeden sposób wyrównania tekstu i pozostańmy przy nim. Napraw- dę — cały biuletyn nabierze bardziej wyrazistego i profesjonalnego wyglądu, jeśli zdecydujemy się na mocne wyrównanie tekstu do lewej krawędzi strony. Pozostałe elementy także należy w ten sposób wyrównać. Jeśli korzystamy z linii (obwódek), zarówno ich początek, jak i koniec powinny być wyrównane do in- nego elementu — na przykład do krawędzi którejś z kolumn lub do jej ostatniego wersu. Jeśli jakieś zdjęcie będzie wystawało o centymetr poza kolumnę, należy je przyciąć, tak aby zrównało się z krawędzią. Wystarczy zrozumieć, że jeśli wyrównamy względem siebie wszystkie elementy, będziemy mogli swobodnie przełamać ten porządek w korzystnym dla nas miej- scu. Pamiętajmy jednak, że rezygnując w ten sposób z wyrównania, musimy być odważni — zdecydujmy, czy naprawdę chcemy przełamać strukturę tekstu, czy nie. Umieszczenie ilustracji tylko troszeczkę poza wyrównaniem sprawia wraże- nie pomyłki grafika. Jeśli dane zdjęcie nie mieści się w kolumnie, pozwólmy mu widocznie (a nie ledwo) wyłamać się spoza jej ram. Wcięcia w tekście Pierwszy akapit, nawet ten znajdujący się po nagłówku, nie powinien być po- przedzony wcięciem w tekście. Decydując się na wcięcia w tekście, stosujmy standardowe typograficzne długości, czyli tak zwany firet — długość równa wy- sokości stopnia tekstu, z którego korzystamy. Innymi słowy, jeśli stosujemy krój pisma, którego stopień wynosi 11 punktów, to wcięcie powinno mieć długość 11 punktów (mniej więcej dwie spacje, a nie pięć)1. W celu oddzielenia poszcze- gólnych akapitów używajmy albo większych odstępów pomiędzy nimi, albo wcięć w tekście — nigdy obu tych technik jednocześnie. 1 W większości krojów pisma szerokość firetu jest równa szerokości liter „M” i „W” — przyp. tłum. Designer_Book.indb 128 2010-08-12 18:14:37 8 . i n n e p o r a d y i s z t u c z k i 129 Tylko nie Helvetica! Jeśli biuletyn sprawia wrażenie bezbarwnego i ponurego, możemy go łatwo oży- wić, stosując wyrazisty, mocny, bezszeryfowy krój pisma dla nagłówków. Ale nie Helvetikę! Kroje takie jak Helvetica czy Arial, preinstalowane na naszych kompu- terach, nie są wystarczająco grube, aby zapewnić naszemu tekstowi odpowiedni kontrast. Warto zatem zdecydować się na którąś z grup bezszeryfowych krojów zawierającą zarówno ich „ciężkie”, pogrubione wersje, jak i te „lekkie” (na przy- kład Eurostile, Formata, Syntax, Frutiger czy Miriad). Skorzystajmy z pogrubień w przypadku nagłówków oraz wyodrębnionych z tekstu cytatów, a okaże się, że różnica jest kolosalna! Nagłówki można także wyróżnić za pomocą jakiegoś ozdobnego kroju pisma. Warto też zastanowić się nad ich kolorem. Przystępny układ tekstu głównego Aby zwiększyć czytelność tekstu głównego, skorzystajmy z którejś z klasycznych czcionek szeryfowych (np. Garamond, Jenson, Caslon, Minion czy Palatino) lub z lekkiego pisma „maszynowego” (np. Clarendon, Bookman, Kepler czy New Century Schoolbook). Krój, który masz w tej chwili przed oczyma, to Warnock Pro Light firmy Adobe. Jeśli wybierzesz czcionkę bezszeryfową, powiększ nieco odstępy pomiędzy poszczególnymi liniami tekstu i skróć wersy. Designer_Book.indb 129 2010-08-12 18:14:37 130 c z ę ś ć i z a s a d y p r o j e k t o w a n i a Grab a Got aDeadline? Lifeline! Foldery Za pomocą folderu możemy w szybki i niedrogi sposób poinformować świat o naszym nowo otwartym sklepie z domowymi szarlotkami, o szkolnej zbiór- ce pieniędzy czy nadchodzącej zabawie terenowej. Dynamiczny, dobrze za- projektowany folder może stać się prawdziwym magnesem przyciągającym wzrok czytelników, którzy w ten wspaniały i bezbolesny sposób mają okazję dowiedzieć się czegoś nowego. Wystarczy uzbroić się w podstawowe zasady projektowa- nia, a będziemy w stanie sami opracować atrakcyjny fol- der. Wskazówki zawarte na kolejnych stronach z pewno- ścią nam w tym pomogą. Ciekawy folder może stanowić nasze podstawowe narzę- dzie marketingowe. Zanim zabierzemy się za projektowanie folderu, złóżmy kartkę papieru w odpowiadający nam kształt, a następ- nie na każdej stronie zróbmy notatki. Wyobraźmy sobie, że folder właśnie wpadł nam w ręce — w jakiej kolejności przeglądalibyśmy poszczególne strony? Cały czas pamiętajmy o kolejności, w jakiej poszczególne strony naszego folderu będą pojawiać się przed oczyma czytelnika. Kiedy go otworzy, pierwszą rzeczą, jaką zo- baczy, nie powinny być na przykład dane kontaktowe czy informacje o prawach autorskich. Wymiary poszczególnych złożonych stron folderu nie są takie same z przodu i z tyłu! Kiedy już złożymy naszą próbną kartkę papieru, zmierzmy ją od lewej do prawej zarówno z przodu, jak i z tyłu. Nie wystarczy po prostu podzielić szeroko- ści kartki na trzy równe części — nie zda to swojego egzaminu, ponieważ ostatni złożony panel musi zmieścić się pod pierwszym. Co ważne, nie należy zapominać o zagięciach — nie chcemy przecież, aby cenne informacje zgubiły się gdzieś na liniach dzielących poszczególne panele folderu! Jeśli natomiast nasz tekst charakteryzuje się wyraźnym wyrównaniem na każ- dej ze stron folderu, możemy pozwolić sobie na umieszczenie ilustracji po- między kolumnami tekstu (na marginesie wewnętrznym) i na zagięciach (patrz przykład na stronie 132). Url’s Special High-Octane Java Blend is now available! Drink up. Mouse on. Przedstawiony po lewej stronie sposób złożenia folderu „na trzy” jest zdecydowanie najpopularniejszy w przypadku tego typu materiałów, gdyż świetnie spisuje się przy standardowych, „listowych” rozmiarach papieru. Istnieje jednak wiele innych sposobów składania folderów — wystarczy zapytać w drukarni. Wszystkie przykłady folderów, znajdujące się na następnych stronach, dotyczą właśnie takiego standardowego sposobu składania papieru, jaki przedstawiono obok. Wymiary kartki to 279×216 mm. Designer_Book.indb 130 2010-08-12 18:14:37 8 . i n n e p o r a d y i s z t u c z k i 131 Czego nie robić Url Ratz©, to be speci c. Url Ratz©, to be speci c. I’m Url. I’m a rat. As Head- Rodent-In-Charge (HRIC) of Url’s I’m Url. I’m a rat. As Head- Internet Cafe, it’s my job to keep Rodent-In-Charge (HRIC) of Url’s the cafe stocked with stuff that most Internet Cafe, it’s my job to keep computer users need . . . like lab the cafe stocked with stuff that most coats and RatPadz© with my picture computer users need . . . like lab on them. coats and RatPadz© with my picture on them. I feel con dent that you won’t  nd anything uglier more useful I feel con dent that you won’t anywhere.  nd anything uglier more useful anywhere. Get on the Internet and do stuff.© Get on the Internet and do stuff.© Visit Url’s Internet Cafe on the World Wide Web and meet all the Visit Url’s Internet Cafe on the cafe regulars: Browser, the full- World Wide Web and meet all the blooded Net-Hound; Lilac, Url’s cafe regulars: Browser, the full- neo-Luddite girlfriend; Dimm blooded Net-Hound; Lilac, Url’s Simm, the humorless landlady; neo-Luddite girlfriend; Dimm Gig Mega op, a has-been thespian; Simm, the humorless landlady; Amanda Reckonwith, advice Gig Mega op, a has-been thespian; columnist; also special columns by Amanda Reckonwith, advice Robin Williams, author and speaker, columnist; also special columns by plus sports commentary by Url Ratz. Robin Williams, author and speaker, There’s more, but, unlike the web plus sports commentary by Url Ratz. site, we’re out of space. There’s more, but, unlike the web site, we’re out of space. Url’s Internet Cafe Url’s Internet Cafe Url’s Internet Url’s Internet Cafe Cafe If you use the If you use the Internet, we’ve got one thing to say to Internet, we’
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

DTP od podstaw. Projekty z klasą
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: