Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00169 009801 11018001 na godz. na dobę w sumie
DTP od podstaw. Projekty z klasą. Wydanie IV - ebook/pdf
DTP od podstaw. Projekty z klasą. Wydanie IV - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 240
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-1933-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> dtp >> indesign
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).
Większość z nas od czasu do czasu musi przygotować ważny raport, prezentację czy stronę internetową. Na pierwszy rzut oka umiemy stwierdzić ich poprawność oraz poziom wykonania, jednak diabeł tkwi w szczegółach! Najprawdopodobniej nie umiesz samodzielnie wyłapać błędów, które łatwo dostrzegą specjaliści DTP i graficy. Czy możesz coś na to poradzić? Trudno przecież poświęcić kilka lat na dodatkową naukę projektowania i typografii. Na szczęście dzięki przewodnikowi takiemu jak ten można opanować podstawy pracy z projektami graficznymi.

Książka, którą trzymasz w dłoni, przedstawia cztery podstawowe zasady, stosowane praktycznie w każdym dobrym projekcie graficznym. Kiedy je poznasz, bez trudu uda Ci się zweryfikować poziom swojego projektu. Nauczysz się dostrzegać nieprawidłowości i będziesz w stanie je skorygować. Zmieni się Twoje postrzeganie projektu graficznego i nawet jeśli nie staniesz się zawodowcem w tej dziedzinie, Twoje prace będą wyglądały bardziej profesjonalnie, będą lepiej zorganizowane, ujednolicone i interesujące. Dzięki nim łatwiej osiągniesz swoje cele!

Autorka wyczerpująco i przystępnie wyjaśnia zasady:

Niech profesjonalnie przygotowane projekty będą Twoją wizytówką!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Non-Designer’s Design Book (4th Edition) Tłumaczenie: Zbigniew Waśko z wykorzystaniem fragmentów książki „DTP od podstaw. Projekty z klasą” w tłumaczeniu Marcina Dorosza i Agaty Bulandry ISBN: 978-83-283-1930-1 Authorized translation from the English language edition, entitled: THE NON-DESGINER’S DESIGN BOOK; ISBN 0133966151; by Robin Williams; published by Pearson Education, Inc, publishing as Peachpit Press. Copyright © 2015 by Robin Williams. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by HELION S.A., Copyright © 2016. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/dtppo4 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI Dla kogo jest ta książka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Zasady projektowania 1 2 Wprowadzenie 11 Zasada drzewa Jozuego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Cztery podstawowe zasady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Odległość 15 Odległość — podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 3 4 5 Wyrównanie 33 Wyrównanie — podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Powtarzanie 55 Powtarzanie — podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Kontrast 69 Kontrast — podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 5 Poleć książkęKup książkę DT P od podstaw. Proj e k t y z k l a s ą 6 7 8 Przegląd czterech reguł projektowania 85 Odległość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Szybki test nr 1 — zasady projektowania . . . . . . . . . . . . . . . 90 Szybki test nr 2 — zmiana projektu ogłoszenia . . . . . . . . . . . 91 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Kolor 95 Niesamowite koło barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Relacje między kolorami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Barwy dopełniające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Triady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Triady z rozdzielonymi barwami dopełniającymi . . . . . . . . 100 Kolory analogiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Ciemniejsze i jaśniejsze odcienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Twórz własne odcienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Kolory monochromatyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Łączenie odcieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Uwaga na tony! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Kolory ciepłe i chłodne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Od czego zacząć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 CMYK kontra RGB, druk kontra ekran . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Druk kontra sieć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Szybki test nr 3 — kolor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Dodatkowe porady i sztuczki 113 Kreowanie zestawu produktów lub marki . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Wizytówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Projektowanie wizytówek — wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Format . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Rozmiar kroju pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Stylistyczna konsekwencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Papier firmowy i koperty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Projektowanie papieru firmowego i kopert — wskazówki . . . . . 124 Rozmiar koperty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Centralny punkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Druga kartka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Faks i kserokopiarka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 6 Poleć książkęKup książkę Spis t r e ści Ulotki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Projektowanie ulotek — wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Utwórz centralny punkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Użyj kontrastujących nagłówków . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Biuletyny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Projektowanie biuletynów — wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Wcięcia akapitowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Tylko nie Helvetica (Arial)! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Czytelność tekstu głównego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Foldery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Projektowanie folderów — wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Odległość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Pocztówki reklamowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Projektowanie pocztówek reklamowych — wskazówki . . . . . . . 140 Cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Przyciąganie uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Uwagi ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Ogłoszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Projektowanie ogłoszeń — wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Wybór kroju pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Funkcja negatywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Curriculum vitae (CV) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Projektowanie CV — wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Powtórzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Odległości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Dopasuj projekt do nośnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 7 Poleć książkęKup książkę DT P od podstaw. Proj e k t y z k l a s ą Kroje pisma w projektach graficznych 9 Podstawy typografii 151 Jedna spacja po znaku interpunkcyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Cudzysłów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Apostrof . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Pauzy i dywizy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Znaki specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Znaki akcentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Wersaliki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Podkreślenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Kerning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Wdowy i bękarty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Różności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 10 11 Pismo (a życie) 167 Harmonia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Konflikt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Klasyfikacja krojów pisma 175 Antykwy renesansowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Antykwy klasycystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 Antykwy linearne szeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Antykwy linearne bezszeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Pisanki kaligraficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Ksenotypy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Świadomość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Szybki test nr 4 — kategorie krojów pisma . . . . . . . . . . . . . . 183 Szybki test nr 5 — przewężenia i pogrubienia . . . . . . . . . . . . 184 Szybki test nr 6 — szeryfy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 8 Poleć książkęKup książkę Spis t r e ści 12 Kontrastowanie krojów pisma 187 Rozmiar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Grubość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Struktura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196  Forma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Kierunek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Kolor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Łączenie kontrastów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Szybki test nr 7 — kontrast czy konflikt . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Szybki test nr 8 — tak i nie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Ćwiczenie na łączenie kontrastów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Czy to ma sens? 219 Proces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Ćwiczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Przeprojektujmy to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 Kilka dodatków 13 14 15 Odpowiedzi i podpowiedzi 223 Odpowiedzi do testów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 Podpowiedzi dla projektanckiego oka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Kroje pisma użyte w książce 229 Fonty podstawowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Antykwy klasycystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Antykwy linearne szeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Antykwy linearne bezszeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Antykwy renesansowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Ornamenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Pisanki kaligraficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Ksenotypy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Dodatek 235 Minisłowniczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 Źródła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 9 Poleć książkęKup książkę DT P od podstaw. Proj e k t y z k l a s ą Dla kogo jest ta książka Niniejsza książka została napisana z myślą o wszystkich osobach, które muszą coś zaprojektować, ale nie mają doświadczenia ani teoretycznych podstaw. Nie mam tu na myśli wyłącznie osób projektujących fantazyjne opakowania czy przydługie broszury. Książkę kieruję także do sekretarek, którym szefowie zlecili zaprojektowanie biulety- nu, kościelnych wolontariuszy przygotowujących informacje dla swoich kongregacji, właścicieli małych firm samodzielnie tworzących reklamy, studentów rozumiejących, że lepiej wyglądająca praca to często lepsza ocena, profesjonalistów, którzy zdają sobie sprawę, że atrakcyjna prezentacja budzi większy szacunek, nauczycieli, którzy zauważyli, że uczniowie lepiej reagują na przejrzyście zaprezentowane informacje, statystyków świadomych tego, że liczby i zestawienia można zaprezentować w sposób zachęcający do ich analizy, a nie do przysypiania. Zakładam, że czytelnik nie ma czasu ani chęci, by studiować projektowanie i typogra- fię, ale chciałby wiedzieć, co zrobić, by tworzone przez niego dokumenty wyglądały lepiej. Założenie przyjęte w tej książce jest stare jak świat — wiedza to siła. Wielu ludzi, oglądając źle zaprojektowany dokument, oceni negatywnie jego wygląd, ale nie będzie wiedzieć, co zrobić, by poprawić projekt. W tej książce opisuję cztery podstawowe zasady, które są stosowane w niemal każdym dobrym projekcie. Zasady te są jasne i konkretne. Kiedy poznamy już wspomniane zasady, będziemy mogli stwierdzić, czy zostały one zastosowane w oglądanym projekcie. Jak można coś poprawić, jeśli nie widzi się nieprawidłowości? Jeśli potrafimy nazwać problem, możemy także znaleźć jego rozwiązanie. Książka ta nie zastąpi czterech lat nauki projektowania. Nie uważam, by po jej prze- czytaniu i zastosowaniu opisanych w niej zasad można było automatycznie stać się świetnym projektantem. Niewątpliwie jednak zmieni się sposób postrzegania projektu. Posługiwanie się tymi podstawowymi zasadami gwarantuje, że projekty będą wyglądały bardziej profesjonalnie, będą lepiej zorganizowane, ujednolicone i interesujące, a ich autor poczuje się pewniej w swojej roli. Z uśmiechem 10 Poleć książkęKup książkę Wprowadzenie Rozdział 1 . W tym rozdziale omawiam pokrótce cztery podstawowe zasady projektowania. Będą one szczegółowo opisane w następnych rozdziałach. Umiejętność zwerbalizowania zasad projektowania jest kluczem do zapanowania nad nimi, a więc opowiem najpierw krótką historię, dzięki której zrozumiałam, dlaczego umiejętność nazywania rzeczy jest tak ważna. Zasada drzewa Jozuego Wiele lat temu dostałam na Boże Narodzenie książkę o klasyfikacji drzew. Święta spędzałam wtedy w domu moich rodziców i po odpakowaniu wszystkich prezentów zdecydowałam, że wyjdę i zidentyfikuję drzewa w sąsiedztwie. Przed wyjściem zapo- znałam się z zasadami rozpoznawania drzew i zauważyłam, że jako pierwsze opisane jest drzewo Jozuego (Yucca brevifolia), ponieważ można je zidentyfikować na podstawie tylko dwóch wskazówek. Drzewo Jozuego wygląda dość charakterystycznie, dlatego po spojrzeniu na ilustrację powiedziałam sama do siebie: „Nie ma tego gatunku drze- wa w północnej Kalifornii. To drzewo naprawdę dziwnie wygląda. Jeśli kiedykolwiek widziałabym takie drzewo, na pewno bym je zapamiętała; nigdy wcześniej takiego drzewa nie widziałam”. Wzięłam moją książkę i wyszłam na zewnątrz. Moi rodzice mieszkali przy ślepej uliczce, przy której stało sześć domów. Przed czterema z nich rosły drzewa Jozuego. Mieszkałam tam trzynaście lat i nigdy nie widziałam tych drzew. Pospacerowałam po dzielnicy i stwierdziłam, że musiała być ja- kaś wyprzedaż w szkółce leśnej, gdy sąsiedzi projektowali swoje ogrody, ponieważ przed przynajmniej 80 domów rosły drzewa Jozuego. A ja nigdy dotąd nie widziałam ani jednego takiego drzewa! Dopiero wte- dy, gdy uświadomiłam sobie istnienie tego gatunku i potrafiłam nazwać to drzewo, za- częłam je wszędzie zauważać. I właśnie o to mi chodzi — gdy umie się coś nazwać, jest się świadomym, że to „coś” istnieje. Można nad tym zapanować. Można to posiąść. 11 Poleć książkęKup książkę DT P od podstaw. Proj e k t y z k l a s ą Przejdźmy zatem do nazwania kilku zasad projektowania. Dzięki temu będziemy mogli zapanować nad wyglądem swoich projektów. Dobry projekt to kaszka z mleczkiem! 1. Zapoznaj się z zasadami. Są łatwiejsze niż Ci się wydaje. 2. Zastanów się, kiedy ich nie stosujesz. Znajdź odpowiednie słowa -- nazwij problem. 3. Zastosuj poznane zasady. Będziesz oczarowany. Dobry projekt to kaszka z mleczkiem! Zapoznaj się z zasadami. Są łatwiejsze niż Ci się wydaje. Zastanów się, kiedy ich nie stosujesz. Znajdź odpowiednie słowa — nazwij problem. Zastosuj poznane zasady. Będziesz oczarowany. Kroje pisma Times New Roman Regular i Bold Kroje pisma Brandon Grotesque Black, Regular i Light Italic Ćwicz swoje projektanckie oko. Znajdź co najmniej pięć różnic, które sprawiają, że drugi przykład jest czytelniejszy. (Podpowiedzi na str. 225). 12 Poleć książkęKup książkę 1 : W prowa dz e n i e Cztery podstawowe zasady Poniżej znajduje się krótki opis podstawowych zasad projektowania graficznego, które przejawiają się w dobrze zaprojektowanych dziełach. Każdą z nich omawiam oddzielnie, jednak należy mieć na uwadze fakt, że są one ze sobą ściśle związane. Rzadko stosuje się tylko jedną z nich. Kontrast Idea kryjąca się pod tym pojęciem to unikanie umieszczania na stronie elemen- tów, które są zbyt do siebie podobne. Jeżeli elementy (czcionka, kolor, rozmiar, grubość linii, kształt, odstęp itp.) nie są takie same, wtedy należy je znacznie zróżnicować. Kontrast często stanowi najbardziej istotną atrakcję wizualną projektu — to on w głównej mierze przyciąga wzrok widza. Ma także wpływ na czytelność przekazywanych treści. Powtarzanie Powtarzajmy w całej pracy wizualne elementy projektu. Można powtórzyć: kolor, kształt, fakturę, relacje przestrzenne, grubości linii, rozmiary oraz inne detale. Pomoże to w zorganizowaniu informacji oraz ujednolici projekt. Wyrównanie Niczego nie można umieszczać na stronie w sposób przypadkowy. Każdy element powinien mieć pewien wizualny związek z innym elementem na stronie. Dzięki temu projekt będzie przejrzysty oraz będzie miał świeży i wyszukany wygląd. Odległość Elementy odwołujące się do siebie nawzajem powinny być zgrupowane blisko siebie. Gdy kilka elementów znajduje się blisko siebie, stają się wizualną cało- ścią i nie są już postrzegane jednostkowo. Pomaga to organizować informacje, zmniejsza nieład i pozwala czytelnikowi dojrzeć strukturę dokumentu. Umm… Gdy starałam się wyodrębnić te zasady z całego gąszczu rozmaitych teorii projektowa- nia graficznego, pomyślałam, że przydałby się jakiś skrót ułatwiający ich zapamiętanie. Owszem jest, nawet łatwy do zapamiętania akronim, lecz niestety trochę wulgarny1. Przepraszam. Wspomniany akronim jest obecnie często przytaczany w sieci, na stronach poświęco- nych teorii projektowania graficznego, ale warto pamiętać, że pochodzi z tej książki. 1 Rzeczywiście, w języku angielskim pierwsze litery wyrazów: Contrast, Repetition, Aligment i Proximity składają się w mało eleganckie słowo, ale w języku polskim można utworzyć całkiem zgrabny skrótowiec WYKOP (od: WYrównanie, Kontrast, Odległość, Powtarzanie) — przyp. tłum. 13 Poleć książkęKup książkę DT P od podstaw. Proj e k t y z k l a s ą Właściwy przekaz może być tak samo tak samo stymulujący jak fi liżanka kawy. I tak samo trudno po nim zasnąć. ANNE MORROW LINDBERGH Kroje pisma Transat Text Standard 14 Poleć książkęKup książkę Skorowidz A akapit odstęp, 20, 22, 24, 25, 27, 31, 32, 39, 58, 61, 124, 132, 136, 143, 166 wcięcie, Patrz: tekst wcięcie wyrównanie, Patrz: wyrównanie B barwa, 102, 103, Patrz też: kolor biała przestrzeń, 17, 24, 27, 28, 32, 50, 140, dopełniająca, 98 koło, Patrz: koło barw odcień, 102, 103 łączenie, 105 pochodna, 96 podstawowa, 96 ton, Patrz: ton trzeciorzędowa, 97, 109 141, 142 biuletyn, 70, 75, 129, 132 winieta, 130 C CMYK, 97, 110, 112 curriculum vitae (CV), Patrz: życiorys czcionka, Patrz też: krój pisma wielkość, 20, 28, 120 E edytor tekstu, 136 element graficzny, 62 F firet, 47, 132, 165 folder, 133, 134, 135, 136 G grafika, 62 I interlinia, 22 236 K kerning, 163 kolor, 95, 102, 103, Patrz też: barwa analogiczny, 101, 108 chłodny, 107, 108 ciepły, 107, 108 monochromatyczny, 104 koło barw, 96 kontrast, 13, 69, 72, 75, 77, 78, 83, 84, 89, 128, 136, 140, 144, 148, 172, 174, 187, 188, 189, 191, 194, 200, 205, 206, 207, 214 koperta, 60, 121, 124 rozmiar, 124 krój pisma, 29, 86, 132, 138, 144, 149, 167, 186, 229 antykwa 230 klasycystyczna, 175, 177, 229 linearna bezszeryfowa, 175, 179, 180, linearna szeryfowa, 175, 178, 230 renesansowa, 175, 176, 232 Arial, 81, 132, 179 bezszeryfowy, 133, 154, 175, 179, 198 Clarendon, 178 grubość, 192 Helvetica, 81, 132 jednoelementowy, 179 klasyfikacja, 175 ksenotyp, 175, 182, 234 kursywa, 202 łączenie, 167, 174, 186, 187, 192, 196, 197, 199, 202, 208, 214 harmonijne, 167, 168 konfliktowe, 167, 170, 216 kontrastowe, 167, 172, 188, 192, 196, 199, 216, 218 o stałej szerokości znaku, 151, 152 oś cieniowania, 176, 177 pisanka kaligraficzna, 175, 181, 233 proporcjonalny, 152 rozmiar, 188 Sand, 81 struktura, 196 szeryf, 176, 177, 178 szeryfowy, 132, 175, 178, 198 Times New Roman, 39, 81 ksenotyp, 175, 182, 234 Poleć książkęKup książkę M model kolorów CMYK, Patrz: CMYK RGB, Patrz: RGB O odległość, 13, 15, 18, 26, 28, 30, 32, 80, 86, 136, 148 ogłoszenie, 141, 142, 143, 144 ornament, 232 oś cieniowania, 176, 177 P papier firmowy, 60, 121, 123, 124 pocztówka reklamowa, 137, 138, 139, 140 powtarzanie, 13, 55, 56, 57, 63, 64, 65, 66, 73, 74, 77, 80, 88, 128, 136, 148 przestrzeń pusta, 50 R RGB, 97, 110, 111, 112 S spad, 121 szeryf, 176, 177, 178, 198 T tekst edytor, Patrz: edytor tekstu formatowanie, 27, Patrz też: typografia justowanie, 42 układ blokowy, wcięcie, 28, 132, 165, 166 wyrównanie, Patrz: wyrównanie ton, 106 triada kolorystyczna, 99 pochodna, 99 podstawowa, 99 z rozdzielonymi barwami dopełniającymi, 100, 108 typografia, 151 bękart, 164 kerning, Patrz: kerning wdowa, 164 zasady, 152, 153, 154, 165, 166 znak, Patrz: znak Skorow i dz U ulotka, 125, 126, 128, 222 W wersaliki, 27, 161, 190, 201 wizytówka, 17, 34, 56, 60, 64, 117, 118, 119, 120, 134 format, 120 rozmiar kroju pisma, 120 wyrównanie, 13, 25, 29, 33, 42, 44, 47, 51, 54, 77, 80, 87, 124, 129, 132, 136, 142, 148 do lewej, 42 do prawej, 42 do środka, 35, 36, 37, 38, 42, 46, 81 Z zasada znak drzewa Jozuego, 11 kontrastu, Patrz: kontrast odległości, Patrz: odległość powtarzania, Patrz: powtarzanie wyrównania, Patrz: wyrównanie akcentu, 160 apostrof, 154 cudzysłów, 153, 154 dwukropek, 153 dywiz (łącznik), 156 kropka, 153 pauza (myślnik), 156, 157 podkreślony, 162 półpauza, 156, 157 pytajnik, 153 spacja, 152 specjalny, 158, 159 średnik, 153 wykrzyknik, 153 Ż życiorys, 72, 145, 146, 147, 148 237 Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

DTP od podstaw. Projekty z klasą. Wydanie IV
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: