Internet jest prawdziwą skarbnicą informacji, danych i oprogramowania. Przeglądając zasoby sieci, można natrafić na dostępne nieodpłatnie aplikacje, które pod względem możliwości nie ustępują podobnym narzędziom komercyjnym, a czasem nawet je przewyższają. Twórcy witryn WWW, programiści i projektanci oprogramowania znajdą w internecie programy, gotowe skrypty i elementy graficzne, które całkowicie spełnią ich wymagania. Jednak znalezienie wśród milionów witryn WWW 'tej właściwej', z której można pobrać potrzebne nam rzeczy, może zająć mnóstwo czasu, którego, jak wiadomo, zawsze jest zbyt mało.
'Darmowe narzędzia dla webmastera' to przewodnik po internecie dla tych, którzy chcą znaleźć tam programy i materiały przydatne przy tworzeniu witryn WWW. Znajdziesz tu opisy bezpłatnych aplikacji oraz adresy witryn WWW z gotowymi komponentami i szablonami stron. Jeśli tworzenie grafiki nie jest Twoją najmocniejszą stroną, dowiesz się także, gdzie znaleźć zestawy przycisków, ikon i innych elementów graficznych, które możesz wykorzystać w swoich projektach. Przeczytasz także o serwerach, na których nieodpłatnie możesz opublikować swoją witrynę WWW oraz o darmowych klientach FTP niezbędnych do umieszczenia plików na serwerze.
Wyszukiwanie informacji w sieci
Dostępne bezpłatnie edytory HTML oraz programy graficzne, animacyjne i narzędziowe
Gotowe szablony stron WWW
Liczniki, księgi gości i inne komponenty
Biblioteki czcionek
Bezpłatne mechanizmy do tworzenia sklepów internetowych
Serwery WWW
Wykorzystaj zasoby internetu i skompletuj zestaw narzędzi oraz materiałów niezbędnych do stworzenia witryny WWW.
'Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi'.
Jan Paweł II
Darmowy fragment publikacji:
IDZ DO
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Darmowe narzêdzia
dla webmastera
Autor: Pawe³ Frankowski
ISBN: 83-246-0117-1
Format: B5, stron: 264
Internet jest prawdziw¹ skarbnic¹ informacji, danych i oprogramowania. Przegl¹daj¹c
zasoby sieci, mo¿na natrafiæ na dostêpne nieodp³atnie aplikacje, które pod wzglêdem
mo¿liwoœci nie ustêpuj¹ podobnym narzêdziom komercyjnym, a czasem nawet je
przewy¿szaj¹. Twórcy witryn WWW, programiœci i projektanci oprogramowania znajd¹
w internecie programy, gotowe skrypty i elementy graficzne, które ca³kowicie spe³ni¹
ich wymagania. Jednak znalezienie wœród milionów witryn WWW „tej w³aœciwej”,
z której mo¿na pobraæ potrzebne nam rzeczy, mo¿e zaj¹æ mnóstwo czasu, którego,
jak wiadomo, zawsze jest zbyt ma³o.
„Darmowe narzêdzia dla webmastera” to przewodnik po internecie dla tych, którzy
chc¹ znaleŸæ tam programy i materia³y przydatne przy tworzeniu witryn WWW.
Znajdziesz tu opisy bezp³atnych aplikacji oraz adresy witryn WWW z gotowymi
komponentami i szablonami stron. Jeœli tworzenie grafiki nie jest Twoj¹ najmocniejsz¹
stron¹, dowiesz siê tak¿e, gdzie znaleŸæ zestawy przycisków, ikon i innych elementów
graficznych, które mo¿esz wykorzystaæ w swoich projektach. Przeczytasz tak¿e
o serwerach, na których nieodp³atnie mo¿esz opublikowaæ swoj¹ witrynê WWW
oraz o darmowych klientach FTP niezbêdnych do umieszczenia plików na serwerze.
• Wyszukiwanie informacji w sieci
• Dostêpne bezp³atnie edytory HTML oraz programy graficzne,
animacyjne i narzêdziowe
• Gotowe szablony stron WWW
• Liczniki, ksiêgi goœci i inne komponenty
• Biblioteki czcionek
• Bezp³atne mechanizmy do tworzenia sklepów internetowych
• Serwery WWW
Wykorzystaj zasoby internetu i skompletuj zestaw narzêdzi oraz materia³ów
niezbêdnych do stworzenia witryny WWW.
Spis treści
Wprowadzenie .................................................................................................9
Rozdział 1. Wyszukiwanie w sieci, czyli darmowa e-nauka ................................. 15
Wstęp .................................................................................................................................................15
Metody wyszukiwania ....................................................................................................................16
Formułowanie zapytań do wyszukiwarek .............................................................................17
Adresy godne polecenia ................................................................................................................. 20
Wikipedia .................................................................................................................................. 20
Encyklopedia PWN ................................................................................................................. 20
Kursy i darmowe porady ..........................................................................................................21
Rozdział 2. Darmowe edytory stron WWW ......................................................27
Wstęp ................................................................................................................................................ 27
Polskie edytory ................................................................................................................................ 28
ezHTML (edytor znaczników HTML) ................................................................................. 28
EdHTML ....................................................................................................................................30
Kicia ............................................................................................................................................32
Zajączek ......................................................................................................................................33
Webdesigner ...............................................................................................................................36
Edytory zagraniczne .......................................................................................................................37
1st Page 2000 ..............................................................................................................................37
PHP Designer 2005 ...................................................................................................................39
EasyASP ......................................................................................................................................39
Amaya .........................................................................................................................................41
Rozdział 3. Darmowe szablony stron, grafika internetowa ..................................43
Rodzaje formatów graficznych .....................................................................................................43
JPEG ............................................................................................................................................43
GIF ............................................................................................................................................. 44
PNG ............................................................................................................................................45
Gdzie szukać darmowej grafiki? ....................................................................................................46
FreeDigitalPhotos.net ............................................................................................................. 47
FreePhotosBank ....................................................................................................................... 47
GRSites.com ............................................................................................................................. 48
ZDJECIA.PL ............................................................................................................................. 48
TemplatesBox ............................................................................................................................51
4
Darmowe narzędzia dla webmastera
Szablony stron WWW i ich wykorzystanie .................................................................................51
TemplatesBox ............................................................................................................................53
Free Web Templates ..................................................................................................................53
Layouts 4 Free ............................................................................................................................54
Skryptoteka.pl ............................................................................................................................55
Rozdział 4. Darmowe dodatki do umieszczenia na stronie ....................................57
Wstęp, czyli od czego zacząć ..........................................................................................................57
Elementy dodatkowe przeznaczone do umieszczenia na stronie WWW ...............................58
Ankiety .......................................................................................................................................58
Sondy ..........................................................................................................................................59
Księgi gości .................................................................................................................................60
Liczniki .......................................................................................................................................62
Statystyki ....................................................................................................................................63
Wyszukiwarki na stronę ...........................................................................................................65
Pasek statusu GG, Tlen .............................................................................................................68
Prognoza pogody ......................................................................................................................69
Forum dyskusyjne .....................................................................................................................71
System newsów ......................................................................................................................... 72
Webring ......................................................................................................................................73
Free-For-All Links (FFA) ......................................................................................................... 74
Klikometr (klikomierz) ........................................................................................................... 74
Słownik on-line ..........................................................................................................................75
Gry on-line .................................................................................................................................76
Rozdział 5. Darmowe czcionki ......................................................................... 77
Czcionki systemowe oraz dodatkowe ......................................................................................... 77
Praktyczne wykorzystanie czcionek ............................................................................................. 79
Gdzie szukać darmowych czcionek? ............................................................................................ 82
1001 Free Fonts ......................................................................................................................... 82
GRSites.com ..............................................................................................................................83
Font Village ................................................................................................................................83
LotsaFonts.com ........................................................................................................................ 84
Fonts101 ..................................................................................................................................... 84
FONTREACTOR.COM .........................................................................................................86
Piktogramy (dingbats) ................................................................................................................... 87
Dingbat Depot .......................................................................................................................... 88
TypeNow.net ............................................................................................................................ 88
FontGarden ............................................................................................................................... 89
Tworzenie własnych znaków ...................................................................................................91
Rozdział 6. Darmowe programy do tworzenia i obróbki grafiki .............................93
Wstęp .................................................................................................................................................93
Rozbudowane przeglądarki graficzne ..........................................................................................93
IrfanView ....................................................................................................................................93
Artystyczne filtrowanie ........................................................................................................... 98
20/20 .......................................................................................................................................... 99
Spis treści
5
Edytory grafiki ...............................................................................................................................100
GIMP ........................................................................................................................................100
Pixia ...........................................................................................................................................102
ArtRage .....................................................................................................................................103
Paint.NET ................................................................................................................................105
PhotoFiltre ...............................................................................................................................106
Tworzenie galerii internetowych .................................................................................................107
Lakhei Photo Album ..............................................................................................................108
Photo2Web Publisher .............................................................................................................108
Image Catalog (ImCat) ...........................................................................................................108
Xibit ...........................................................................................................................................108
EdGaleria .................................................................................................................................. 110
JAlbum ..................................................................................................................................... 110
Optymalizacja grafiki ....................................................................................................................111
GIF Optimizer ..........................................................................................................................111
ReJPEG ..................................................................................................................................... 112
GIFeq ........................................................................................................................................ 112
StripFile .................................................................................................................................... 112
Trouts GIF Optimizer ............................................................................................................ 113
JPG Cleaner .............................................................................................................................. 113
OptiPNG: Advanced PNG Optimizer ................................................................................ 114
Inne przydatne narzędzia ............................................................................................................. 114
FastStone Photo Resizer ......................................................................................................... 114
IR: Image Resizer ..................................................................................................................... 114
JPEGCrops ............................................................................................................................... 115
Gacopysz .................................................................................................................................. 115
PictureClip ............................................................................................................................... 116
Rozdział 7. Tworzenie animacji .......................................................................117
Wstęp ............................................................................................................................................... 117
Format GIF ..................................................................................................................................... 119
Programy do animacji GIF-ów ..............................................................................................120
Format Flash ..................................................................................................................................127
Programy do animacji Flash ..................................................................................................128
Rozdział 8. Darmowe skrypty ........................................................................ 137
Wstęp do JavaScriptu ....................................................................................................................137
JavaScript — przydatne adresy w sieci .................................................................................138
Programy ze skryptami (z bazą skryptów) ...........................................................................144
Wstęp do DHTML-a .....................................................................................................................147
DHTML — przydatne adresy w sieci ...................................................................................148
Wstęp do PHP ................................................................................................................................150
PHP — przydatne adresy w sieci ........................................................................................... 151
6
Darmowe narzędzia dla webmastera
Rozdział 9. Skrzynka narzędziowa ................................................................. 153
Wstęp ............................................................................................................................................... 153
Tajemnicze znaczniki META ...................................................................................................... 153
Ogonki 97 ................................................................................................................................155
Meta Tag Expert ......................................................................................................................156
Metty Meta Tag Maker ...........................................................................................................156
Sprawdzanie zgodności kodu ......................................................................................................157
Validator.W3.org .....................................................................................................................158
Tagik3000 .................................................................................................................................159
CSE HTML Validator Lite .....................................................................................................160
Optymalizacja strony ................................................................................................................... 161
HTML Shrinker Light ............................................................................................................162
Absolute HTML Compressor ...............................................................................................162
HTML Compress ....................................................................................................................163
Sprawdzanie poprawności odnośników ....................................................................................164
Xenu Link Sleuth .....................................................................................................................165
Ochrona kodu i odnośników ......................................................................................................166
HTML Cipher .........................................................................................................................166
„Łapanie” koloru ..........................................................................................................................167
Colour Spy ...............................................................................................................................167
ColSel ........................................................................................................................................168
Dopasowanie strony do rozdzielczości ......................................................................................168
WindowSize .............................................................................................................................169
Kaskadowe arkusze stylów ...........................................................................................................169
TopStyle Lite ............................................................................................................................170
Konwersja tekstu na kod HTML .................................................................................................170
Easy Text To HTML Converter ............................................................................................170
Generatory i narzędzia on-line .................................................................................................... 171
Dział Generatory on-line .......................................................................................................172
Dział Narzędzia on-line .........................................................................................................173
Zagraniczne generatory on-line ............................................................................................174
Rozdział 10. Sklep internetowy — zakładanie i budowa .................................... 177
Wstęp ...............................................................................................................................................177
Co można sprzedawać? .................................................................................................................178
Sklep internetowy jako źródło informacji .................................................................................179
Filary sukcesu według Amazon.com ..........................................................................................179
Relacje sprzedawca-klient ............................................................................................................. 181
Prawne uwarunkowania e-handlu ...............................................................................................182
Forma zawarcia umowy .........................................................................................................184
Ochrona konsumenta ............................................................................................................184
Regulamin e-sklepu .................................................................................................................185
Zachęcamy klienta do zakupów ..................................................................................................188
Obsługa sklepu ..............................................................................................................................188
Spis treści
7
Programy do tworzenia e-sklepów ..............................................................................................189
e-Market ....................................................................................................................................189
osCommerce ............................................................................................................................193
Rozdział 11. Darmowe miejsce na stronę WWW ............................................... 195
Wstęp ...............................................................................................................................................195
Podstawowe pojęcia .......................................................................................................................196
Firmy udostępniające darmowe miejsce na serwerze WWW ..................................................197
Polskie konta WWW ............................................................................................................. 200
Zagraniczne konta WWW .................................................................................................... 200
Własny serwer ............................................................................................................................... 208
Alacer ....................................................................................................................................... 209
TinyWeb oraz TinyBox ..........................................................................................................210
Xitami .......................................................................................................................................210
Apache ...................................................................................................................................... 211
Rozdział 12. Darmowe aliasy ......................................................................... 213
Alias, czyli co? ................................................................................................................................213
Aliasy stron WWW .................................................................................................................215
Aliasy pocztowe ...................................................................................................................... 224
Rozdział 13. Darmowe klienty FTP .................................................................235
Wstęp ...............................................................................................................................................235
Klienty FTP ................................................................................................................................... 237
SmartFTP ................................................................................................................................. 237
FileZilla .................................................................................................................................... 239
AceFTP 3 Freeware ................................................................................................................. 240
LeechFTP ..................................................................................................................................241
Robust FTP (Robust FTP Download Manager) ............................................................ 242
FTP Commander Free ........................................................................................................... 243
Rozdział 14. Reklamujemy siebie i swoją stronę ................................................245
Parę słów o marketingu internetowym ..................................................................................... 245
Rejestracja w wyszukiwarkach i katalogach .............................................................................. 247
Jak zdobyć zlecenie na wykonanie strony WWW? .....................................................................251
Portfolio ...................................................................................................................................251
Własna strona WWW ............................................................................................................ 252
Gdzie szukać klientów? ......................................................................................................... 252
Formalności .............................................................................................................................253
Kontakt po wykonaniu pracy ............................................................................................... 254
I to by było na tyle! ........................................................................................................................255
Dodatek A Strona WWW w 5 minut ...............................................................257
Skorowidz ...................................................................................................259
Rozdział 3.
Darmowe szablony stron,
grafika internetowa
„Sztuka jest wycinkiem rzeczywistości widzianym przez temperament artysty”.
Emile Zola
Rodzaje formatów graficznych
W Internecie można spotkać kilka popularnych formatów graficznych, choć jest
to jedynie wycinek dostępnych typów, w jakich zapisywana jest grafika (zdjęcia, ry-
sunki) i animacje. Standarem sieciowym stały się trzy formaty: JPEG, GIF i PNG.
JPEG
JPEG jest skrótem od nazwy organizacji, która po raz pierwszy przedstawiła je-
go definicję (Joint Photographic Experts Group). Jest to jeden z najpopularniejszych
obecnie formatów plików graficznych (choć jest nie tyle formatem, co raczej zbio-
rem wytycznych dotyczących kompresji obrazu) i używany bywa powszechnie
do prezentacji grafiki fotorealistycznej zawierającej tysiące albo nawet miliony
kolorów.
Plik JPEG zapisywany jest na dwa sposoby — standardowy i progresywny.
Format wykorzystuje kompresję stratną (nawet 50:1 przy niewielkiej utracie ja-
kości) i podobną do przeplotu progresywność. Z uwagi na kodowanie stratne
niemożliwe jest zastosowanie przezroczystości. Stratne metody kompresji umoż-
liwiają sterowanie stopniem kompresji pliku kosztem jakości obrazu wyjściowego,
44
Darmowe narzędzia dla webmastera
co w efekcie prowadzi do zmniejszenia rozmiaru pliku. Usuwane są te informa-
cje o obrazie, które z punktu widzenia programu (wbudowanego algorytmu)
uważane są za zbędne. Jednak utrata jakości przy obrazach o dużej rozdzielczo-
ści i liczbie kolorów jest w zasadzie niezauważalna. Wadą tego rozwiązania jest
to, że nie jest możliwy powrót do pierwotnej jakości obrazu. Z tego powodu, kie-
dy wczytamy plik JPG, wprowadzimy w nim zmiany i ponownie zapiszemy,
zwiększy się liczba zniekształceń.
GIF
Graphics Interchange Format to jeden z trzech (obok JPEG i PNG) formatów gra-
ficznych powszechnie stosowanych w Internecie. Jego najnowsza wersja oferuje
uzyskanie takich efektów jak przezroczystość (ang. transparency) czy przeplot (ang.
interlace). Ta ostatnia własność opracowana została specjalnie z myślą o przesyła-
niu plików na duże odległości przy wykorzystaniu urządzeń transmisyjnych, ale
doskonale sprawdziła się także w przypadku sieci WWW. Parametr interlace spra-
wia, że odbierany obrazek wyświetla się stopniowo, najpierw pojawia się co ósma
linia, następnie dołącza do niej co czwarta, co druga i wreszcie pozostałe. Pozwa-
la to szybko zorientować się w zawartości obrazka bez konieczności oczekiwa-
nia na jego wczytanie w całości.
Pliki w formacie GIF są w wysokim stopniu skompresowane. Stosowany jest przy
tym algorytm kompresji bezstratnej oparty na tzw. algorytmie kompresji słowni-
kowej LZW. Polega on na grupowaniu poziomych ciągów pikseli tego samego
koloru i zastępowaniu ich przez liczbę wyrażającą długość takiej sekwencji (a więc
obrazek o małej liczbie kolorów i prostej strukturze kompresuje się lepiej niż ten
bardzo skomplikowany).
Przyjrzyjmy się obszarom zastosowań formatu GIF.
GIF doskonale sprawdza się przy zapisie niewielkich elementów graficznych:
♦ nagłówków1,
♦ ikon,
♦ przycisków,
♦ znaków firmowych itp.
1 W tym przypadku należy pamiętać o włączeniu w programie graficznym opcji wygładzania
krawędzi (tzw. antyaliasingu).
Rozdział 3. (cid:139) Darmowe szablony stron, grafika internetowa
45
Pojedyncze pliki GIF mogą być w prosty sposób połączone we wspólnym pliku
GIF89a, tworząc tzw. GIF animowany. Format GIF ma także ograniczenia — ze
względu na 8-bitową paletę kolorów (256 kolorów) nie nadaje się do obrazów
o dużej liczbie barw.
Patent na algorytm kompresji LZW należy do firmy UNISYS, która w 1999 roku
wprowadziła opłaty licencyjne od każdego, kto wykorzystuje algorytm w celach
komercyjnych (nie chodzi tu o tworzenie czy wykorzystywanie samej grafiki GIF,
ale o produkcję i sprzedaż programów, które obsługują ten format). Z tego po-
wodu niektóre programy graficzne nie są wyposażane w obsługę GIF-ów2. Moż-
liwe jest też tworzenie plików GIF za pomocą nieobjętej patentem metody ko-
dowania blokowego (ang. run length encoding), ale nie pozwala ona na osiągnięcie
takiego stopnia kompresji, jakiego zwykle oczekuje się od tego formatu3.
PNG
Format PNG (skrót od Portable Network Graphics) powstał z powodu egzekwowa-
nia swoich praw do standardu GIF przez CompuServe INC. Jest on dziełem ze-
społu IETF pracującego pod kierunkiem Toma Boutella. W przeciwieństwie do
GIF-a nie wykorzystuje zastrzeżonych algorytmów, wobec czego jego używanie
jest (i będzie) bezpłatne, a co ważniejsze, wszyscy mają jednakowy dostęp do jego
pełnej specyfikacji. Jego specyficzna budowa sprawia, że nadaje się on znacznie
lepiej do użytkowania w sieci niż inne istniejące formaty (m.in. GIF, JPEG).
Jest to możliwe przede wszystkim dzięki zastosowanemu w nim algorytmowi
kompresji deflate/inflate, który także stosuje się w programach takich jak PkZip czy
GZip. Chociaż jego idea jest prosta (używa on metody słownikowej LZ77, a na-
stępnie kodowania Huffmana), to jednak pogoń za jak najlepszym współczynni-
kiem kompresji trochę tę prostotę zaburza.
Oto lista dostępnych formatów PNG:
♦ Format PNG-8 — przypomina format GIF, ale zapewnia lepszą obsługę
kolorów 8-bitowych. Skutecznie kompresuje obszary wypełnione kolorem
przy jednoczesnym zachowaniu wyrazistości szczegółów takich jak grafika
liniowa, logo czy ilustracje.
2 Na postawie Netopedia — Encyklopedia Online, http://www.ws-webstyle.com/cms.php/en/netopedia/
webdesign.
3 http://gnu.acnova.com/graphics/philosophicalgnu.pl.html.
46
Darmowe narzędzia dla webmastera
♦ Format PNG-24 — także przypomina format GIF i obsługuje kolory
24-bitowe. Podobnie jak JPEG, format PNG-24 zachowuje szerokość
zakresu i delikatne różnice jasności i odcienia spotykane w fotografiach.
Podobnie jak formaty GIF i PNG-8, PNG-24 zachowuje wyrazistość szczegółów
takich jak grafika liniowa, logo czy ilustracje.
Podstawowe zalety formatu PNG to:
♦ możliwość zapisu grafiki TrueColor (aż do 48 bitów na piksel) i grayscale
(aż do 16 bitów na piksel),
♦ uwzględnianie współczynnika przezroczystości (alpha channel) na każdy
piksel (czyli do 256 stopni),
♦ obsługa korekcji gamma,
♦ zapewnia szybkie wyświetlanie grafiki w trybie progresywnym,
♦ efektywna, bezstratna kompresja (o około 10 – 30 procent bardziej wydajna
niż stosowana w formacie GIF)4.
W porównaniu z GIF format ten wychodzi zwycięsko nawet mimo braku moż-
liwości animacji.
Bardzo ciekawy artykuł Jakuba Filipowskiego poświęcony optymalizacji grafiki
można znaleźć w serwisie http://www.webinside.pl.
Gdzie szukać darmowej grafiki?
Pisanie tego podrozdziału zacząłem od małego eksperymentu. Postanowiłem się
dowiedzieć, co się stanie, kiedy do wyszukiwarki Google.pl wpiszę frazę „darmo-
we zdjęcia”. Przyznaję, że spodziewałem się takiego efektu. Gdyby więc nie li-
czyć dwóch serwisów widocznych na pierwszej stronie wyszukania, można by
stwierdzić, że nie udało mi się odnaleźć zdjęć, które bez obaw mógłbym wyko-
rzystać do budowy strony internetowej o tematyce innej niż seks.
Podobne rezultaty osiągnąłem, wpisując zapytania bardziej szczegółowe: „dar-
mowe jpg”, „darmowe fotki”, „free jpg”, „free fotos” itp. Znacznie lepiej było,
kiedy szukałem formatów mniej nadających się na zdjęcia nagich kobiet i męż-
czyzn — chodzi mi o zapytania w stylu „darmowe gify”, „darmowe png”. Moż-
na śmiało powiedzieć, że wyszukiwarki zwariowały na punkcie nagości. Oczy-
wiście istotą tego zagadnienia jest coś innego — po prostu zainteresowanie tego
4 NetDesign, „Format PNG”, http://www.netdesign.wroclaw.pl/def/graf_format_png.htm.
Rozdział 3. (cid:139) Darmowe szablony stron, grafika internetowa
47
typu zdjęciami jest ogromne, stąd też tak wielka liczba podobnych stron. Fotogra-
fie typowo artystyczne, przestawiające naturę, architekturę, urządzenia biurowe
czy ubranych ludzi spychane są przez to na dalszy plan (dalsze ekrany wyszuki-
wania), ale jeśli skonstruujemy odpowiednie zapytanie, np. „zdjęcia artystyczne”,
będzie znacznie lepiej (rysunek 3.1). Właśnie między innymi z tego powodu po-
stanowiłem napisać niniejszy podrozdział.
Rysunek 3.1. Efekt zapytania „zdjęcia artystyczne”
FreeDigitalPhotos.net
Adres WWW: http://www.freedigitalphotos.net
Strona oferuje ponad 1000 darmowych zdjęć, które możemy swobodnie wyko-
rzystać w swoich pracach webmasterskich. Dostępne są m.in. następujące katego-
rie: zwierzęta, rzeczy, żywność, czas wolny, rośliny, transport. Zdjęcia możemy
odnajdywać także dzięki wbudowanej wyszukiwarce (rysunek 3.2).
FreePhotosBank
Adres WWW: http://www.freephotosbank.com
48
Darmowe narzędzia dla webmastera
Rysunek 3.2.
Ponad 1000 darmowych
zdjęć do wykorzystania
Prawdziwy bank darmowych zdjęć. Jest ich ponad 2900 i są pogrupowane w 44 ka-
tegorie. Ich przeglądanie ułatwia wbudowana wyszukiwarka. Po uruchomieniu
strony widzimy kilka losowo wybranych fotografii (rysunek 3.3). Dostępna jest
także usługa powiadamiania o dołączeniu nowych stron do witryny — myślę, że
warto z niej skorzystać, aby na bieżąco śledzić nowości.
GRSites.com
Adres WWW: http://www.grsites.com
Myślę, że pod pewnymi względami należy uznać tę witrynę za lidera wśród
wszystkich oferujących darmowe elementy do wykorzystania na stronie WWW.
Zupełnie za darmo można z niej pobrać niemal 6000 tekstur i 10 000 elemen-
tów graficznych w postaci strzałek, linii, przycisków, clipartów, ikon itp. Liczby
te mówią same za siebie (rysunek 3.4).
Pobierz darmowy fragment (pdf)