Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00291 006297 14490414 na godz. na dobę w sumie
Dlaczego piątkowi uczniowie pracują dla trójkowych, a czwórkowi zostają urzędnikami - ebook/pdf
Dlaczego piątkowi uczniowie pracują dla trójkowych, a czwórkowi zostają urzędnikami - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 408
Wydawca: Instytut Praktycznej Edukacji Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-61008-32-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> biznes >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

W jakim stopniu obecny kryzys jest tak naprawdę spowodowany kryzysem w edukacji… lub też brakiem edukacji? I co rodzic może zrobić w domu, aby dać dziecku już na starcie finansową przewagę? Świat się zmienia. Ta książka została napisana dla rodziców, którzy chcą przygotować swoje dzieci na spotkanie ze światem, do którego szkoła nie przygotowuje: z prawdziwym światem związanym z pieniędzmi.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Każdy z nas rodzi się geniuszem, ale proces życia nas z niego odziera. R. Buckminster Fuller Dedykacja Dla wszystkich rodziców… pierwszych i najważniejszych nauczycieli dziecka. Kiedy miałem pięć lat, mama mi powtarzała, że kluczem do życia jest szczęście. Gdy poszedłem do szkoły, dostałem zadanie: „Kim chcę być, gdy dorosnę”. Napisałem: „Chcę być szczęśliwy”. Powiedzieli mi, że nie zrozumiałem zadania. A ja odrzekłem, że oni nie rozumieją życia. John Lennon Spis treści Wprowadzenie Obudź finansowy geniusz w swoim dziecku Część pierwsza Czy szkoły przygotowują Twoje dziecko do życia w prawdziwym świecie? Wstęp Rozdział pierwszy Lekcja pierwsza: Kryzys edukacyjny Rozdział drugi Lekcja druga: Koniec bajki Rozdział trzeci Lekcja trzecia: Przygotuj swoje dziecko na najgorsze Rozdział czwarty Lekcja czwarta: Etapy uczenia się Rozdział piąty Lekcja piąta: Dlaczego wyróżniający się uczniowie ponoszą porażkę Rozdział szósty Lekcja szósta: Dlaczego bogaci bankrutują Rozdział siódmy Lekcja siódma: Dlaczego geniusze są hojni Rozdział ósmy Lekcja ósma: Postawa roszczeniowa Część druga Inny punkt widzenia Wstęp SpiS treści Rozdział dziewiąty Inny punkt widzenia na inteligencję Rozdział dziesiąty Inny punkt widzenia na świadectwa szkolne Rozdział jedenasty Inny punkt widzenia na chciwość Rozdział dwunasty Inny punkt widzenia na dług Rozdział trzynasty Inny punkt widzenia na podatki Rozdział czternasty Inny punkt widzenia na słowa Rozdział piętnasty Inny punkt widzenia na boga i pieniądze Część trzecia Daj swojemu dziecku niesprawiedliwą przewagę Wstęp Rozdział szesnasty Dziesięć elementów niesprawiedliwej przewagi uzyskanej dzięki edukacji finansowej Część czwarta Studia dla kapitalistów Wstęp Rozdział siedemnasty Bądź Fedem Rozdział osiemnasty Jak drukuję moje własne pieniądze Końcowe przemyślenia Epilog Spotkanie z rodziną Lannon Spotkanie z rodziną McElroy Wprowadzenie Obudź finansowy geniusz w swoim dziecku Każdy jest geniuszem. Ale jeśli oceniasz rybę po tym, jak potrafi się wspinać na drzewa, to spędzi całe życie w przekonaniu, że jest głupia. Albert Einstein Wprowadzenie Za każdym razem, gdy myślę o napisaniu nowej książki, zadaję sobie pytanie: dlaczego chcę tę książkę napisać? Odpowiedź zawsze była dla mnie prosta i zawsze taka sama. Wciąż się zastanawiam, dlaczego pieniądze nie są przedmiotem nauczania w szkole. Każdego dnia nasi nauczyciele wbijają nam do głów: Musisz chodzić do szkoły, żeby dostać dobrą pracę. Jeśli nie będziesz chodził do szkoły, nie dostaniesz dobrej pracy. Dlaczego masz chodzić do szkoły? Zacząłem pytać nauczycieli: „Czy nie po to idziemy do pracy, żeby zarabiać pieniądze? Jeśli pieniądze są celem pracy, to dlaczego nie możemy od razu przejść do sedna i nauczyć się czegoś właśnie o pie- niądzach?”. Nigdy nie doczekałem się odpowiedzi na moje pytanie. Cesarz jest nagi Nowe szaty cesarza to duńska baśń autorstwa Hansa Christiana Ander- sena, opublikowana w 1837 roku. Fabuła: Dawno, dawno temu żył sobie cesarz, który troszczył się wyłącz- nie o własne szaty. Pewnego dnia pojawili się u niego dwaj oszuści i powiedzieli, że mogą dla niego uszyć najpiękniejszy strój z najpięk- niejszej tkaniny. Oświadczyli, że mają niezwykły materiał – nie widzą go ludzie głupi i niskiego stanu. 16 WproWadzenie Cesarz nieco się denerwował, czy sam zdoła zobaczyć materiał, dla- tego wysłał swoich dwóch zaufanych doradców, aby zobaczyli tę wyjątkową tkaninę. Oczywiście, nie istniał żaden materiał, ale ludzie ci nie chcieli się przyznać, że nic nie widzą, więc gorąco go chwalili. Kiedy rozniosła się pogłoska o nowym stroju cesarza, wszyscy miesz- czanie ucieszyli się, że w końcu się dowiedzą, jak głupi są ich sąsiedzi. Cesarz pozwolił, by oszuści ubrali go w niezwykłe szaty, i wyruszył na paradę przez miasto. Choć widział, że jest nagi, nigdy by się do tego nie przyznał, bo wtedy by się okazało, jaki jest głupi i niegodny swo- jego stanowiska. Za bardzo się bał, że mieszczanie pomyślą, że jest głupi. Oczywiście, wszyscy mieszczanie głośno chwalili wspaniałe szaty cesarza, bo sami bali się przyznać, że ich nie widzą, aż małe dziecko powiedziało: „Ale on nie ma nic na sobie!”. Rodzice dziecka przerazili się i starali się je uciszyć, ale ono nie chciało przestać. Wyrywało się rodzicom i choć zasłaniali mu usta, ciągle wołało: „Cesarz jest nagi!”. Wkrótce przyłączyły się do niego inne dzieci i zaczęły chichotać. Po chwili dorośli też dołączyli do dzieci i zaczęli szeptać między sobą: „Dzieciaki mają rację! Przecież facet jest nagi. Jest głupi i oczekuje, że my będziemy równie głupi jak on”. Czego naprawdę chcą Amerykanie W swojej książce wydanej w 2009 roku What Americans Really Want… Really (Czego naprawdę chcą Amerykanie… naprawdę) doktor Frank Luntz, ceniony badacz opinii społecznej, który regularnie mierzy tętno Ameryki, zadał takie pytanie ankietowe: „Gdybyś miał wybór, czy wolałbyś być właścicielem firmy, czy prezesem spółki z  listy Fortune 500?”. Respondenci odpowiedzieli następująco: 80 – właścicielem firmy, która zatrudnia 100 lub więcej osób; 14 – prezesem firmy z listy Fortune 500, która zatrudnia ponad 10 tysięcy osób; 6 – nie wiem/odmowa odpowiedzi. Innymi słowy Amerykanie chcą dziś być przedsiębiorcami. Obudź finanSOwy geniuSz w SwOim dziecku 17 Problemem jest to, że obecnie system szkolny kształci nasze dzieci do tego, by zostawały pracownikami. Dlatego nauczyciele i wielu rodziców wciąż powtarzają swoim dzie- ciom: „Idź do szkoły, to dostaniesz dobrą, dobrze płatną pracę”. Nie- wielu rodziców lub nauczycieli mówi: „Idź do szkoły, żeby się nauczyć, jak tworzyć dobre, dobrze płatne miejsca pracy”. Istnieje ogromna różnica pomiędzy umiejętnościami pracownika a umiejętnościami przedsiębiorcy. Umiejętności potrzebnych przedsię- biorcy nie naucza się w większości szkół. Doktor Luntz stwierdził, że ponad 70 procent pracowników zatrud- nionych w pełnym wymiarze godzin rozważa lub rozważało rozpoczę- cie własnej działalności. Wiele osób marzy o tym, by zostać przedsię- biorcami, ale niewielu podejmuje ten wielki skok. To przede wszystkim brak edukacji finansowej przyczynia się do tego, że większość ludzi pozostanie pracownikami. Bez edukacji finansowej pracownicy panicz- nie boją się utraty pracy, braku stałej wypłaty lub po prostu porażki. Edukacja finansowa i transformacja, jaka w jej wyniku następuje, są niezbędne dla przedsiębiorców. Zapomnij o MBA Doktor Luntz mówi dalej: „Jak zapewnić kolejnemu pokoleniu Ame- rykanów sukces w  przedsiębiorczości? Zapomnijcie o  MBA. Więk- szość szkół biznesu uczy, jak odnieść sukces w wielkich korporacjach, zamiast uczyć, jak założyć własną firmę. Ale nasz kraj zawsze był naj- lepszy i najbardziej innowacyjny w rozpoczynaniu od zera i wspieraniu rozwoju różnych przedsięwzięć”. Śmierć amerykańskiego snu Amerykanie zawsze chcieli być przedsiębiorcami. Ludzie emigrowali do Ameryki – niektórzy przeżywając niewyobra- żalne trudności – przyciągnięci obietnicą amerykańskiego snu. Miliony uciekały przed uciskiem królów i królowych Europy, a później przed tyranią komunistycznych dyktatorów w innych częściach świata, żeby 18 WproWadzenie tylko mieć własną szansę na spełnienie amerykańskiego snu. Ich ame- rykańskiego snu. Amerykański sen jest właśnie tym, o czym pisze doktor Luntz: „Nasz kraj zawsze był najlepszy i najbardziej innowacyjny w rozpoczynaniu od zera i wspieraniu rozwoju różnych przedsięwzięć”. Nasze szkoły zdają się zapominać o amerykańskim śnie. Problemem jest to, że nasz system edukacyjny kształci uczniów do tego, by byli uczniami piątkowymi – oni zostaną specjalistami, lub czwórkowymi – ci zapewne będą urzędnikami. Nasze szkoły nie uczą młodych, jak być kapitalistami. Chodzi o to, że właśnie trójkowi uczniowie najczęściej wchodzą na ścieżkę przedsiębiorczości, niosąc pochodnię kapitalizmu i tworząc nowe miejsca pracy. Zapytaj dzisiejszych przedsiębiorców, a wielu powie Ci, że biurokra- cja faktycznie niszczy kapitalistycznego ducha przedsiębiorczości. Powiedzą też, że wielu młodych absolwentów nie ma umiejętności, jakie są dziś potrzebne na rynku pracy. Co więcej, mają wręcz „nega- tywne nastawienie” wobec kapitalistów. Nienawiść do kapitalistów W 2008 roku Fundacja Kauffmana, wiodący amerykański think tank dla przedsiębiorczości, zleciła doktorowi Luntzowi, aby zbadał, co Amery- kanie myślą o kapitalizmie. Wyniki jego badań dobrze oddaje jedno zdanie: Trudno jest powiedzieć, które uczucie stało się silniejsze: szacunek dla przedsiębiorców czy nienawiść do prezesów spółek. W listopadzie 2012 roku Hostess Brands, producent bardzo popu- larnego pieczywa, właściciel między innymi marek Twinkies i Won- der Bread, zamknął zakłady i złożył wniosek o upadłość. Prezes firmy Hostess twierdził, że firma jest zmuszona do zakończenia działalności z powodu roszczeń związków zawodowych walczących o wyższe płace i świadczenia. Co gorsza, decyzja ta dotknęła nie tylko ponad 18 tysięcy pracowni- ków spółki. Kiedy zamknięto zakłady, odczuło to też 18 tysięcy rodzin Obudź finanSOwy geniuSz w SwOim dziecku 19 pracowników. Jeśli rodzina liczy średnio cztery osoby, to liczba osób, na których życie wpłynęła ta decyzja, rośnie do 72 tysięcy. Nastąpił tu kla- syczny efekt domina – straty odczuły również lokalne szkoły oraz firmy, takie jak gabinety dentystyczne, sklepy spożywcze, pralnie chemiczne, sklepy detaliczne, warsztaty samochodowe, a nawet kościoły oraz reszta lokalnego społeczeństwa. Później ujawniono, że prezes Hostess Brands i jego zespół wypłacili sobie wielomilionowe odprawy. Nic dziwnego, że Amerykanie nienawidzą teraz prezesów spółek. Wielu z nich to absolwenci naszych najlepszych szkół biznesu i dlatego nasuwa się pytanie: czy tego uczy się w naszych szkołach biznesu? Niestety tak. Nasi najzdolniejsi studenci w ogromnej większości idą do szkół biz- nesu, kończą studia MBA i zaczynają się wspinać po szczeblach kor- poracyjnej drabiny jako pracownicy, a nie przedsiębiorcy. Najbardziej ambitni zostają prezesami i dyrektorami w wielkim biznesie. Prezesi to nie kapitaliści W dalszej części tej książki napiszę o tym, że większość prezesów to nie są kapitaliści. Prezesi i dyrektorzy w korporacjach najczęściej należą do kategorii zwanej kapitalistami zarządzającymi, czyli są pracownikami prawdziwych przedsiębiorców – takich jak Steve Jobs, Thomas Edison, Walt Disney, Mark Zuckerberg i inni – ale nie mają żadnego osobistego udziału finansowego w biznesie ani nie inwestują w niego. Co ciekawe, Edison i Disney nie ukończyli nawet szkoły średniej. Jobs i Zuckerberg nie ukończyli college’u. Większość piątkowych uczniów, którzy kończą najlepsze szkoły, zostaje „kapitalistami zarządzającymi” – pracownikami – a nie „praw- dziwymi kapitalistami”. To ci kapitaliści zarządzający, zazwyczaj piąt- kowi uczniowie, którzy dostają dobrze płatną pracę, pracują na złą reputację kapitalizmu. 20 WproWadzenie Zła sława kapitalistów zarządzających W swojej książce Czego naprawdę chcą Amerykanie… naprawdę dok- tor Luntz stwierdza: (…) w dzisiejszym świecie «kapitaliści» ludzi przerażają, a «kapitalizm» jest skrótem myślowym na określenie prezesów pobierających dziesiątki milionów dolarów tego samego dnia, gdy ich podpis likwiduje 10 tysięcy miejsc pracy. To tragiczne, jak wielu ludzi nie rozumie różnicy pomiędzy kapitali- stami zarządzającymi a prawdziwymi kapitalistami. Pomyśl tylko o prezesach, którym wypłacono ogromne premie, pod- czas gdy miliony ludzi traciły pracę, domy i swoje oszczędności emery- talne. Czy właśnie tego nasze szkoły uczą naszych najlepszych i najzdol- niejszych młodych ludzi? Odpowiedź znów brzmi „tak”. Nasze szkoły szerzą złą reputację kapitalizmu, bo to, czego się w nich uczy, nie jest prawdziwym kapitalizmem. Niestety, większość rodziców jest dumna, gdy mały Johnny lub mała Susie kończą edukację z wyróżnieniem i znajdują zatrudnienie w fir- mie z listy Fortune 500, gdzie otrzymują sześciocyfrowe wynagrodze- nie w wieku 26 lat i mogą się wspinać po szczeblach kariery. Większości rodziców nie obchodzi, że ich dziecko zostało wyuczone, by być kapi- talistą zarządzającym, a nie prawdziwym kapitalistą – przedsiębiorcą jak Steve Jobs lub Thomas Edison. Dziś mamy kryzys na całym świe- cie, ponieważ: • Szkoły koncentrują się bardziej na chciwości, a nie na hojności. • W szkołach mówi się o tym, „Ile pieniędzy mogę zarobić?”, a nie „Ile pieniędzy mogę zarobić, służąc innym?”. • Szkoły uczą, jak znaleźć dobrze płatną pracę, a  nie jak stworzyć dobrze płatne miejsca pracy. • Szkoły mówią o  wspinaniu się po korporacyjnej drabinie, a  nie o tym, jak tworzyć spółki i korporacyjne drabiny. • Szkoły mówią o gwarancjach zatrudnienia, zamiast o wolności finan- sowej, a  z  tego powodu większość pracowników żyje w  strachu przed „utratą pracy”. Obudź finanSOwy geniuSz w SwOim dziecku 21 • Szkoły nie uczą niczego o pieniądzach lub uczą o nich bardzo nie- wiele i  dlatego miliony ludzi wierzą teraz w  państwowe programy uprawniające do świadczeń, takie jak ubezpieczenia społeczne Social Security i opieka zdrowotna Medicare. I miliony ludzi podejmują pracę w budżetówce lub wstępują do służby wojskowej – nie z potrzeby słu- żenia krajowi, ale dla emerytur i świadczeń medycznych. Nowy kryzys W roku 2007 świat obudził się w nowym kryzysie. Istnieje wiele powo- dów tego najnowszego kryzysu. Oto niektóre z nich: 1. Drukowanie pieniędzy przez rządy. 2. Miliardy dolarów długu – zarówno osobistego, jak i rządowego. 3. Niedofinansowane programy uprawniające do świadczeń – w Stanach Zjednoczonych ubezpieczenie społeczne Social Secu- rity i ubezpieczenie zdrowotne Medicare – oraz rozwijająca się na całym świecie mentalność „uprawnień”. 4. Wysokie bezrobocie wśród młodzieży oraz zadłużenie z tytułu kredytów studenckich, które może zagrozić przyszłej „zdolności kredytowej” studenta. 5. Globalizacja powodująca, że robotnicy w krajach rozwijających się pracują za mniejsze stawki, a miejsca pracy są przenoszone za granicę, co prowadzi do obniżania krajowych wynagrodzeń. To są problemy, którym będzie musiało stawić czoła Twoje dziecko. Cesarz jest nagi! Rodzice powinni zadać sobie następujące pytanie: Czy szkoły przygo- towują moje dziecko do życia w prawdziwym świecie? Odpowiedź brzmi „nie”. Sprawa się komplikuje… Tak oto Hans Christian Andersen ostrzegał nas w 1837 roku w swojej opowieści o cesarzu: Wkrótce rozniósł się pomiędzy ludźmi szept, aż w końcu cały tłum zaczął krzyczeć: „Cesarz jest nagi!”. 22 WproWadzenie Cesarz oczywiście to słyszał i choć wiedział, że ludzie mają rację, że stoi kompletnie nagi przed całym miastem, trzymał głowę podniesioną wysoko i dokończył paradę. Wydaje mi się, że system szkolny nie jest w  stanie przyznać, że nie przygotowuje dzieci do życia w prawdziwym świecie. To byłoby rów- noznaczne z przyznaniem się do porażki – a wszyscy wiemy, co ozna- cza porażka w naszym systemie edukacji. Oznacza, że zdaniem szkoły Twoje dziecko nie jest inteligentne – ale w rzeczywistości oznacza to tylko tyle, że Twoje dziecko nie robi tego, co szkoła mu każe. Bez edukacji finansowej Twoje dziecko nagie opuści szkolne mury. Być może jest nawet piątkowym uczniem… i będzie defilowało przez całe życie jak ten cesarz. Jak mówi baśń: Choć widział, że jest nagi, nigdy by się do tego nie przyznał, bo wtedy by się okazało, jaki jest głupi i niegodny swojego stanowiska. Za bardzo się bał, że mieszczanie pomyślą, że jest głupi. Nasze szkoły nigdy się nie przyznają, że nie przygotowują naszych dzieci do życia w prawdziwym świecie. Dlatego to my, rodzice – pierwsi i najważniejsi nauczyciele naszych dzieci – musimy dać dzieciom edu- kację finansową konieczną do życia w prawdziwym świecie, który kręci się wokół pieniędzy. Część pierwsza 23 Czy szkoły przygotowują Twoje dziecko do życia w prawdziwym świecie? „Prawdziwy” świat Piątkowi uczniowie: specjaliści Czwórkowi uczniowie: urzędnicy Trójkowi uczniowie: kapitaliści Współczesna wersja: Przygody Tomka Sawyera Mark Twain, 1876 rok wStęp 25 CZĘŚĆ PIERWSZA Wstęp Szkoła jest dla niektórych dzieci wspaniałym doświadczeniem. Dla innych stanowi najgorszy okres w życiu. Każde dziecko jest geniuszem. Niestety ten geniusz może pozostać nie- odkryty przez system edukacji. Co więcej, geniusz może zostać zmiażdżony. Thomas Edison, jeden z  wielkich geniuszy czasów nowożytnych, został przez swojego pierwszego nauczyciela nazwany „przygłupem”. Nie ukończył szkoły, ale został wynalazcą i przedsiębiorcą. Założona przez niego firma, dziś znana jako General Electric, tworzy produkty, które zmieniły świat. Wśród pierwszych projektów Edisona były: fono- graf, kamera filmowa i żarówka elektryczna. Albert Einstein również nie wprawiał nauczycieli w  zachwyt. Od szkoły podstawowej po college nauczyciele uznawali go za leni- wego, niechlujnego i  niesubordynowanego młodzieńca. Większość z jego nauczycieli mawiała: „Nic z niego nie będzie”. Mimo to Einstein został jednym z najbardziej wpływowych naukowców w historii. W każdym z nas tkwi geniusz. Wszyscy rodzice widzą geniusz swoich dzieci. Większość rodziców wie, że prawdziwy geniusz dzieci kryje się w ich marzeniach. Jego prze- błyski widzimy od wczesnych lat życia dzieci… pomysły i rzeczy, które sprawiają im przyjemność, fascynują je i są dla nich wyzwaniem. Chronienie i pielęgnowanie geniuszu dziecka jest najważniejszym zadaniem rodzica. Tę książkę napisałem w formie przewodnika, który pomoże Ci roz- wijać finansowy geniusz Twojego dziecka. wStęp 27 kryzyS edukacyjny 29 CZĘŚĆ PIERWSZA | ROZDZIAŁ PIERWSZY LEKCJA PIERWSZA KRYZYS EDUKACYJNY W amerykańskiej kampanii prezydenckiej w 2012 roku starcie pomię- dzy prezydentem Barackiem Obamą a byłym gubernatorem Massachu- setts Mittem Romneyem ujawniło różnice w poziomach ich edukacji finansowej. Choć obaj są dobrze wykształconymi ludźmi, jeden z kandydatów był bardziej rozwinięty finansowo… a drugi nieco mniej. Obama kontra Romney Podczas kampanii prezydent Obama ujawnił, że zapłacił 20,5 pro- cent podatków od około 3 milionów dolarów dochodów. Mitt Romney zapłacił 14 procent od 21 milionów dolarów dochodów. Ta różnica w dochodach i podatkach rozgniewała wielu wyborców, zwłaszcza ubogich, klasę średnią i młodzież. Zamiast się zastanowić, dlaczego i w jaki sposób Romney zarobił więcej, a równocześnie zapła- cił podatek według niższej stawki, wielu wyborców po prostu wpadło w złość. Większość nie pytała: „Jak Romney to zrobił?”. Ani: „Jak zaro- bił 21 milionów dolarów i zapłacił od tego 14 procent podatków?”. Ani: „Czy to jest w ogóle zgodne z prawem?”. Ani: „Kto potrafi mądrzej postępować z pieniędzmi… prezydent Obama czy kandydat Romney?”. Podczas swojej drugiej kadencji prezydent Obama zdaje się być zde- cydowany podnieść podatki dla bogatych – zamiast zacząć uczyć dzieci 30 czegoś o pieniądzach i kapitalizmie, czyli tego, jak i dlaczego powinny się bogacić i pozostać bogatymi, często płacąc niższe podatki. Zamiast uczyć dzieci, jak łowić ryby, prezydent Obama woli im dać rybę. W tej książce chcemy uczyć dzieci łowić ryby. Czego potrzeba, by stać się bogatym? Wielu ludzi wierzy, że bogacze to oszuści – i w przypadku niektórych to prawda. Ale jest znacznie więcej bogatych ludzi, którzy są uczciwi i  ciężko pracują… i  nie są oszustami. Zrealizowali amerykański sen w staromodny sposób – poprzez edukację, ciężką pracę, rozsądne pla- nowanie budżetu, budowanie biznesu, tworzenie miejsc pracy i pła- cenie podatków… w  tak małej wysokości, jak to legalnie możliwe. Co więcej, zdobyli swoje bogactwo przez uczenie się takich przedmio- tów, jakich nie ma w szkołach. Ta różnica w edukacji znajduje wyraźne odzwierciedlenie w osobach prezydenta Obamy i Mitta Romneya. Obaj chodzili do świetnych szkół. Prezydent Obama jest absolwen- tem Uniwersytetu Columbia i wydziału prawa Uniwersytetu Harvarda. Mitt Romney ukończył wydział biznesu i wydział prawa na Uniwersy- tecie Harvarda. Podstawowa różnica między prezydentem Obamą a Romneyem jest taka, że prezydent pochodzi z biednej rodziny, a były gubernator – z rodziny bogatej. Ich historia przypomina tę opowiedzianą w książce Bogaty ojciec, Biedny ojciec. Lekcje edukacji finansowej pobiera się w domu… a nie w szkole. Tę książkę kieruję do rodziców, którzy chcą dać swojemu dziecku finansową przewagę, ucząc je w domu tego, czego większość uczniów – nawet piątkowych – nigdy się nie uczy. Mój punkt widzenia „Biznes” edukacyjny jest jedną z największych branż w świecie i w taki czy inny sposób wpływa na życie prawie każdego człowieka na naszej Czy szkoły przygotowują twoje dzieCko do żyCia w prawdziwym świeCie? kryzyS edukacyjny 31 planecie. W  Stanach Zjednoczonych na same podstawowe i  średnie szkoły publiczne – które zatrudniają na pełny etat 3,3 miliona nauczycieli – w roku szkolnym 2012/2013 wydane zostanie 571 miliardów dolarów. A mówimy tu tylko o Stanach Zjednoczonych, gdzie w roku szkolnym 2010/2011 około 5 milionów uczniów rozpoczęło naukę w szkole śred- niej. Na całym świecie liczba ta rośnie w postępie geometrycznym. Czę- sto zadaję sobie pytanie, ile z tych dzieciaków kończy średnią szkołę… a  ile rezygnuje? Ile z  nich idzie na studia… a  ile faktycznie je ukoń- czy? Zdumiewające statystyki dotyczące zadłużenia z  tytułu kredytów studenckich nie znikają z czołówek gazet na całym świecie. A ile osób z kolei zmierza po kolejne stopnie naukowe – co pociąga za sobą jeszcze większe koszty – w nadziei, że otrzymają proporcjonalnie wyższe płace, gdy zasilą już szeregi globalnej siły roboczej? Nie dość, że wydaje się setki miliardów dolarów na szkolnictwo od podstawówki po uniwersytet, to jeszcze wojsko przeznacza kolejne miliardy na szkolenie młodych mężczyzn i kobiet, aby służyli swojemu krajowi. Wewnątrzkorporacyjne szkolenia pracowników to kolejna branża warta miliardy dolarów, a do tego są jeszcze szkoły zawodowe, które przyuczają przyszłych rzemieślników do naprawiania i konserwa- cji naszych samochodów, lodówek, instalacji elektrycznej i komputerów. Ale edukacja finansowa jest właściwie całkowicie ignorowana, przy- najmniej w sformalizowanych obszarach systemu edukacji i programach nauczania. A ja często zadaję sobie pytanie: dlaczego tak jest? • Czy brak edukacji finansowej może być jednym z powodów naszego obecnego kryzysu finansowego? • Jaką część katastrofy związanej z kredytami hipotecznymi subprime można byłoby przypisać brakowi edukacji finansowej? • Ile z milionów rodzin, które straciły swoje domy, znalazło się w tej sytuacji między innymi wskutek braku edukacji finansowej? • Czy ten brak edukacji finansowej może być przyczyną tego, że życie tak wielu ludzi uzależnione jest od programów rządowych, takich jak ubezpieczenie społeczne Social Security, ubezpieczenie zdro- wotne Medicare, emerytury wojskowe i  służby cywilnej – które doprowadzają do bankructwa miasta, stany i całe kraje? 32 • Czy Stany Zjednoczone – wraz z innymi krajami na całym świecie – zmierzają ku bankructwu, ponieważ miliony Amerykanów liczą na to, że rząd o nich zadba pod względem społecznym, medycznym i finansowym? • Czy nasz rosnący dług narodowy jest odzwierciedleniem braku edu- kacji finansowej wśród naszych przywódców biznesowych i  poli- tycznych? • Czy Stany Zjednoczone zmierzają ku tej samej gospodarczej kata- strofie co Grecja, Włochy, Francja, Japonia, Anglia i Hiszpania? Opieka społeczna dla bogatych Wszyscy wiemy, że istnieją programy opieki społecznej dla ubogich, ale co z opieką społeczną dla bogatych? • Dlaczego nasi przywódcy – prezydent, członkowie Kongresu i inni polityczni biurokraci – przegłosowują sami sobie gigantyczne eme- rytury i hojne pakiety świadczeń, podczas gdy liczba rodzin ubie- gających się o pomoc społeczną ciągle rośnie? Czy nasi przywódcy są w tak wielkiej potrzebie finansowej jak ci, którzy muszą liczyć na rząd, by zaspokoić swoje najbardziej podstawowe potrzeby? • Co by się stało, gdybyśmy mieli przywódców, którzy wiedzą, jak tworzyć bogactwo, a nie tylko jak wydawać pieniądze innych ludzi (podatników)? • Dlaczego prezesi firm sami sobie przyznają wielkie podwyżki, przy- dzielają sobie opcje na akcje i powiększają własne pakiety świadczeń w  tym samym czasie, gdy zwalniają pracowników? Czy prezesi są chciwi z braku edukacji finansowej, czy też nauczyli się tego w szkole? • Czy bankowcy, którzy stracili miliardy dolarów, mieli odpowiednią edukację finansową? • Dlaczego zwolniono miliony pracowników, a  tysiące małych firm zamknięto w  czasie, gdy bankowcy, którzy spowodowali tę kata- strofę, wypłacali sobie wielomilionowe premie? • Dlaczego związki zawodowe nauczycieli i rządowi biurokraci decy- dują o tym, czego się uczą nasze dzieci? A może by tak spytać dzieci i ich rodziców, czego powinny się nauczyć? Czy szkoły przygotowują twoje dzieCko do żyCia w prawdziwym świeCie? kryzyS edukacyjny 33 • Dlaczego najlepiej opłacanych amerykańskich pracowników nie znajdzie się już w sektorze prywatnym? Dlaczego tak wielu urzęd- ników służb publicznych należy do najwyżej opłacanych pracow- ników w dzisiejszej Ameryce? Dlaczego oficerowie straży pożarnej i policji, odchodząc na emeryturę, pobierają miliony w dożywotnich świadczeniach? Co się stało ze służbą publiczną? • Kto spowodował ten kryzys finansowy? Dzisiejsze kryzysy finansowe nie zostały wywołane przez biednych, niewykształconych ludzi. Za całym tym chaosem stoją jedni z najlepiej wykształconych ludzi na świecie: tacy jak przewodniczący Fedu Ben Bernanke, były profesor uniwersytetów Stanforda i Princeton, badacz wielkiego kryzysu, ale niestety, człowiek bez edukacji finansowej i praw- dziwego doświadczenia w biznesie. Ta książka mówi o edukacji. Ale nie o edukacji, jaką oferują nasze szkoły. Kryzys edukacyjny Nie znajdujemy się w kryzysie finansowym. Znajdujemy się w kryzysie edukacyjnym. Kryzys się zaczyna, gdy nasze dzieci wkraczają w szkolne mury, spędzając długie lata – czasami dziesięciolecia – nie ucząc się zupełnie nic o pieniądzach, ponieważ zajęcia prowadzą ludzie, którzy niewiele o pieniądzach wiedzą. Z jakiegoś powodu nasze szkoły mają prawie religijne spojrzenie na pieniądze. Szkoły zdają się wierzyć, że: Źródłem wszelkiego zła jest umiłowanie pieniądza. Szkoły ignorują inny fragment Biblii, który brzmi: Naród mój ginie z powodu braku nauki. (1 Tm 6,10) (Oz 4,6) Ludzie nie radzą sobie finansowo wskutek braku edukacji finanso- wej w naszych szkołach. 34 Laozi, twórca chińskiego taoizmu w V wieku przed naszą erą, stwier- dził: Jeśli dasz człowiekowi rybę, nakarmisz go na jeden dzień. Jeśli nauczysz człowieka łowić ryby, nakarmisz go na całe życie. Niestety, zamiast uczyć, jak łowić ryby, uczymy dzieci filozofii eko- nomicznej Robin Hooda: Zabierz bogatym i oddaj biednym. Nazywa się to również socjalizmem. W rezultacie cała ta hojność tworzy tylko kolejne rzesze biednych ludzi. Nagłówek w gazecie The Weekly Standard z 2 listopada 2012 roku grzmiał: Liczba wydawanych bonów żywnościowych rośnie 75 razy szybciej niż liczba miejsc pracy. Zgodnie z oczekiwaniami republikanie winią za kryzys prezydenta Obamę, a demokraci twierdzą, że odpowiadają za niego republikanie. W tej książce nie chcę mówić o polityce. Chcę mówić o edukacji i o tym, że brak edukacji finansowej jest prawdziwą przyczyną kryzysu finansowego. Opóźnienia Większość nauczycieli to wspaniali ludzie. Problem polega na tym, że zarówno nauczyciele, jak i rodzice w ogromnej większości przeszli przez ten sam system edukacji. Jest wielu sfrustrowanych nauczycieli. I jest wielu takich, którzy prag­ ną zmian. Niestety sektor edukacji wydaje się być taką branżą, w której tempo zmian należy do najwolniejszych. Różne branże charakteryzują się różnymi opóźnieniami. Przez opóź- nienie rozumiemy tu czas pomiędzy pojawieniem się nowego pomysłu a jego wprowadzeniem w życie. Na przykład słyszałem, że w świecie Czy szkoły przygotowują twoje dzieCko do żyCia w prawdziwym świeCie? kryzyS edukacyjny 35 technologii opóźnienie wynosi około 18 miesięcy: to czas pomiędzy powstaniem nowej idei a jej zrealizowaniem w postaci nowego pro- duktu. To dlatego konkurencja we wprowadzaniu nowych produktów na rynek stała się tam tak zaciekła… i dlatego nowe firmy szybko wypa- dają z rynku, bo ktoś inny może dostarczyć nowe produkty i technolo- gie szybciej, lepiej i taniej. Opóźnienia w epoce agrarnej były liczone w setkach lat. Opóźnie- nia w epoce industrialnej mierzono w okresach pięćdziesięcioletnich. Opóźnienia w epoce informacyjnej to już tylko okresy półroczne. Słyszałem, że przemysł samochodowy ma opóźnienia rzędu 25 lat. To oznacza, że nowe rozwiązania, jakie widzisz dziś w samochodach jeżdżących po ulicy, powstały około 25 lat temu… tak jest na przykład z pomysłem samochodu hybrydowego. Słyszałem też, że działalność rządowa ma opóźnienia wynoszące około 35 lat. Wśród nauczycieli i rodziców panuje frustracja, ponieważ spośród wszystkich branż gospodarki w sektorze edukacyjnym opóźnienia są najprawdopodobniej najdłuższe – wynoszą 50 lat. Jedyną wolniejszą branżą jest przemysł budowlany z opóźnieniami rzędu 60 lat. Zauważ, że branże samochodowa, rządowa, budowlana i eduka- cyjna mają silne związki zawodowe… a związki zawodowe są wytwo- rami epoki industrialnej. Przyszłość edukacji Czas opóźnienia w edukacji oznacza, że dzieci, które dziś zaczynają szkołę, będą dziadkami, zanim system edukacyjny wprowadzi zmiany, jakie proponuje ta książka. Przekazując dziecku nauki płynące z tej książki, dajesz mu finan- sową przewagę. Jeśli obecne normy w zakresie opóźnień się nie zmie- nią, dopiero około roku 2065 idee opisane w tej książce wejdą do więk- szości sal lekcyjnych. Nie sądzę, aby stać nas było na to, by tyle czekać. Ta książka została napisana dla rodziców, którzy wiedzą, że to do nich – a nie do systemu szkolnictwa – należy przygotowanie dziecka do życia w prawdziwym świecie. I że żyjemy w świecie szybkich i dynamicznych 36 zmian, w nowej epoce informacyjnej… w świecie, jakiego nikt z nas wcześniej nie doświadczył. Ta książka powstała również z myślą o rodzicach, którzy wiedzą, że przed ich dziećmi stoją znacznie większe wyzwania finansowe, że finan- sowe śmieci zbierają się w hałdy i kumulują z tym, co pozostawiły po sobie poprzednie pokolenia. Ta książka została napisana dla rodziców, którzy chcą zrozumieć, dla- czego prezydent Obama zarabiając 3 miliony dolarów, płaci 20,5 pro- cent podatków, podczas gdy Mitt Romney zarabia 21 milionów dola- rów, a płaci tylko 14 procent podatków. Gdy rodzic ma świadomość istnienia różnicy pomiędzy tymi dwoma ludźmi i  w  dodatku jeszcze ją rozumie, może przekazać tę wiedzę swoim dzieciom. Moja historia Byłem orędownikiem edukacji finan- sowej przez większość mojego doro- słego życia. W 1973 roku wróciłem na rodzinne Hawaje z wojny w Wietnamie, by się przekonać, że mój tata, którego nazy- wam biednym ojcem, został bezrobot- nym. Wcześniej był dyrektorem depar- tamentu edukacji stanu Hawaje. Jego problemy zaczęły się w  momencie, gdy wystartował w wyborach na stano- wisko zastępcy gubernatora z ramie- nia Partii Republikańskiej przeciwko swojemu szefowi – demokracie. Kiedy przegrał wybory, stracił pracę. Mój ojciec popełnił zawodowe samobójstwo, startując w  wybo- rach. Ryzykował „bezpieczeństwo Kompleks militarno- -przemysłowy 17 stycznia 1961 roku prezydent Dwight Eisenhower przekazał obywatelom złowieszcze ostrzeżenie przed czymś, co określił jako zagrożenie dla demokratycznego rządu. Nazwał to kompleksem militarno- -przemysłowym: potężnym związkiem dostawców sprzętu dla sił zbrojnych. Eisenhower, emerytowany pięciogwiazdkowy generał z czasów drugiej wojny światowej, który prowadził aliantów podczas lądowania w Normandii, wygłosił wtedy mowę pożegnalną, odchodząc z Białego Domu. Czy szkoły przygotowują twoje dzieCko do żyCia w prawdziwym świeCie? kryzyS edukacyjny 37 zatrudnienia”, bo był człowiekiem z zasadami. Gdy dotarł na szczyt dra- biny systemu szkolnictwa, jako szef departamentu edukacji oburzył się korupcją, jaką zobaczył na szczytach władzy na Hawajach. Rząd Hawa- jów został później nazwany przez magazyn Forbes „Hawajską Repu- bliką Ludową”. W tym samym artykule napisano: „Stan opodatkował wszystko, co się rusza. Fidel Castro czułby się tu jak u siebie w domu”. Prezydent Obama dorastał na Hawajach. Jest pierwszym amerykań- skim prezydentem pochodzącym z Hawajów. Artykuł z Forbesa może wyjaśniać, dlaczego prezydent ma takie a nie inne poglądy na rząd, biz- nes i podatki. Koniec imperiów Nie jestem ani republikaninem, ani demokratą. I nie winię prezydenta Obamy za kryzys, w  jakim się znaleźliśmy. Ten kryzys dojrzewał od dziesięcioleci, a podobne kryzysy zdarzały się w historii wielokrotnie. Ignorancja finansowa i korupcja polityczna doprowadziły do obalenia wielu imperiów. Ta sama ignorancja finansowa i korupcja grożą teraz Ameryce. Ekonomia wojny Imperia kończą się także wtedy, gdy biorą udział w zbyt wielu wojnach w odległych krainach. A skoro Ameryka tak robi, dowodzi to jedynie, że niewiele wniosków wyciągnęliśmy z historii. Byłem na początku szkoły średniej, kiedy słuchałem słów prezydenta Eisenhowera stanowiących ostrzeżenie dla narodu przed zagrożeniem ze strony „kompleksu militarno­przemysłowego”. Byłem dopiero nasto- latkiem i jego ostrzeżenie niewiele dla mnie znaczyło. W pełni zrozu- miałem je dopiero po powrocie z Wietnamu w 1973 roku. Nie walczy- liśmy o wolność narodu wietnamskiego. Walczyliśmy o pieniądze. Elity kłamały nam w żywe oczy. Nie mieliśmy żadnego interesu w tym, by walczyć w Wietnamie, oprócz jednej kwestii: że wojna to wielki biz- nes. Gdy wróciłem z Wietnamu, stało się dla mnie jasne, że nadszedł czas, aby przestać ślepo wykonywać rozkazy. Wiedziałem, że już czas najwyższy, abym zaczął myśleć samodzielnie. 38 Nie krytykuję moich kolegów marynarzy i żołnierzy. Młodzi ludzie, których spotkałem na służbie, byli w większości wspaniałymi osobami, gotowymi oddać życie dla kraju. Nasz problem polegał na tym, że wal- czyliśmy w  wojnach po to, by kompleks militarno­przemysłowy się bogacił. Zawsze, gdy kompleks militarno­przemysłowy potrzebuje wię- cej pieniędzy, zaczyna się kolejna wojna. Moim zdaniem popełniamy te same błędy, gdy chodzi o drukowa- nie pieniędzy. Imperium Rzymskie upadło, kiedy Rzymianie zaczęli psuć własną walutę, walczyć w wojnach na odległych ziemiach i podnosić podatki płacone przez obywateli. W Stanach Zjednoczonych powtarza się błędy z przeszłości, potwier- dzając stare powiedzenie: Ci, którzy nie uczą się na błędach znanych z historii, są skazani na ich powtarzanie. Uczenie się przedmiotów, których nie uczą się piątkowi uczniowie W 1973 roku poinformowałem mojego ojca, że odchodzę ze służby wojskowej. Był rozczarowany, bo chciał, żebym pozostał w wojsku dla emerytury i ubezpieczenia zdrowotnego. Licząc czas spędzony w aka- demii wojskowej, nazbierałem już 10 lat do okresu naliczania emery- tury. Pozostało mi jeszcze tylko 10 kolejnych. Gdy odrzuciłem jego wizję, mój biedny ojciec zasugerował, żebym zaczął latać dla jakiejś linii lotniczej – podobnie jak wielu moich kole- gów pilotów z piechoty morskiej. Kiedy powiedziałem mu, że skończy- łem z lataniem, zaproponował, żebym jeszcze wrócił do szkoły, zdobył tytuł magistra, a może i doktora, i zaczął się wspinać po szczeblach dra- biny korporacyjnej. Szczerze kochałem mojego tatę, ale proponował mi, żebym zrobił to samo, co on uczynił – żebym poszedł w jego ślady… udowadnia- jąc po raz kolejny, że będziemy powtarzali błędy, jeśli się na nich nie będziemy uczyć. Czy szkoły przygotowują twoje dzieCko do żyCia w prawdziwym świeCie? kryzyS edukacyjny 39 I choć kochałem mojego tatę, nie chciałem popełniać tych samych błędów co on. Gdybym poszedł za radą mojego biednego ojca, być może dziś był- bym jak on… świetnie wykształconym, ale biednym sześćdziesięciolat- kiem, liczącym na to, że moje oszczędności, emerytura, ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne będą dla mnie zabezpieczeniem. W roku 1973 postanowiłem iść w ślady bogatego ojca. Zacząłem się uczyć przedmiotów, których mój biedny ojciec nigdy się nie uczył. Ta książka opowiada o przedmiotach, jakie studiowałem, i o szkole- niach, jakich większość ludzi nie wybiera, nawet piątkowi uczniowie. Ponieważ nauka przedmiotów, których nie uczą się piątkowi ucznio- wie, ogromnie popłaca. W 1997 roku za własne pieniądze wydałem książkę Bogaty ojciec, Biedny ojciec, ponieważ odrzucili ją wszyscy wydawcy, jakim ją wysła- łem. Jak można się spodziewać, większość z nich to zapewne piąt- kowi uczniowie, jak mój biedny ojciec. Od wielu z nich dostałem listy z odmową, a w nich zdawkowe: „Obecnie nie jesteśmy zainte- resowani Pana książką”. Kilku bardziej szczerych wydawców napi- sało: „Nie ma Pan pojęcia, o czym Pan pisze”. Albo: „Pana pomysły są śmieszne”. „Twój dom nie należy do aktywów” Książka Bogaty ojciec, Biedny ojciec została bezlitośnie skrytykowana między innymi za takie stwierdzenia, że „Twój dom nie należy do akty- wów”. Dziesięć lat później, w 2007 roku, miliony właścicieli domów na świecie na własnej skórze przekonało się o tym, że ich domy nie należą do aktywów. Gdy wartość nieruchomości na całym świecie spa- dała, miliony ludzi stanęły na skraju bankructwa, widząc na własne oczy, że ich dom może stanowić olbrzymie pasywa. „Oszczędzający tracą” Byłem również ostro krytykowany za zdanie: „Oszczędzający tracą”. Dzisiaj miliony ludzi mają świadomość, że światowe banki cen- tralne, takie jak choćby amerykański Bank Rezerw Federalnych (Fed), 40 drukują biliony dolarów, przyczyniając się do niszczenia siły nabyw- czej pieniądza. Po krachu z 2007 roku banki obniżyły oprocentowanie lokat. Przed krachem wielu oszczędzających żyło z odsetek od oszczędności. Dziś miliony oszczędzających żyją z oszczędności. W roku 2000 cena złota wynosiła mniej niż 300 dolarów za uncję. Dzisiaj przekracza 1500 dolarów za uncję, co jest kolejnym odzwiercie- dleniem spadku siły nabywczej dolara. W tym samym czasie banki płacą mniej niż 2 procent odsetek od oszczędności, natomiast inflacja zbliża się do 5 procent… chociaż rząd twierdzi, że nie ma inflacji. To dlatego „oszczędzający tracą”. Oto prosta matematyka: 1500 dolarów za uncję złota to więcej niż 300 dolarów za uncję. Inflacja wynosząca 5 procent jest większa niż 2 procent odsetek od Twoich oszczędności. Nie trzeba wielkiej algebry ani rachunku różniczkowego, by zrozumieć, że „oszczę- dzający tracą”. „Dług jest dobry” Większość speców od finansów radzi, aby ludzie „wystrzegali się dłu- gów”. Według mnie to tylko potwierdza, że brakuje im edukacji finan- sowej. Faktem jest, że istnieje dobry dług i zły dług. Najprościej rzecz ujmu- jąc, „dobry dług sprawia, że się bogacisz, a zły – że biedniejesz”. Nie- stety większość ludzi zna tylko złe długi: są to pieniądze, które poży- czyli, aby nabyć pasywa zamiast aktywów. Podatki sprawiają, że bogaci są bogatsi Nie dość, że dobry dług sprawia, że się bogacisz, to jeszcze może Ci pomóc ograniczyć ilość płaconych podatków. Umiejętność budowa- nia dźwigni z dobrego długu i zrozumienie tego, jak dług może obniżać płacone podatki, to dwa dobre powody, by rozpocząć edukację finan- sową. Skoro podatki są podstawowym kosztem większości ludzi, to czy nie wydaje się dziwne, że podatki nie są przedmiotem, którego naucza się w większości szkół? Z tej książki dowiesz się, kto płaci najmniejsze Czy szkoły przygotowują twoje dzieCko do żyCia w prawdziwym świeCie? kryzyS edukacyjny 41 podatki – i dlaczego. I spojrzysz z innej perspektywy na to, dlaczego pre- zydent Obama zapłacił 20,5 procent podatków od 3 milionów dolarów dochodów, a Mitt Romney zapłacił 14 procent podatków od 21 milio- nów dolarów. Dzwoniła Oprah W roku 2000 książka Bogaty ojciec, Biedny ojciec trafiła na listę bestsel- lerów New York Timesa jako jedyna w tamtym czasie książka wydana własnym sumptem. Wtedy zadzwoniła Oprah Winfrey. Poszedłem do jej programu telewizyjnego i zaraz potem rozpoczął się „efekt Oprah”. Książka Bogaty ojciec, Biedny ojciec stała się najpopularniejszym w historii poradnikiem dotyczącym finansów osobistych. Znajdowała się na liście bestsellerów New York Timesa przez ponad 6 lat. Do tej pory sprzedała się w ponad 30 milionach egzemplarzy na całym świe- cie, została opublikowana w 53 językach i jest dostępna w 109 krajach. Jak na ironię w szkole dwa razy oblałem angielski. Nie zdałem, bo nie potrafiłem pisać, nie znałem ortografii, a nauczyciel nie akceptował tego, co pisałem. Wspominam o tym nie po to, żeby się chwalić albo szukać pokla- sku. Ludzie z całego świata mówili mi, że książka Bogaty ojciec, Biedny ojciec przemawia do nich i współgra z ich odczuciami. Poruszyła strunę w umysłach ludzi na całym świecie świadomych tego, że mają braki w edukacji – zwłaszcza w kwestii pieniędzy. Mówiono mi też, że mam dar tłumaczenia złożonych idei i koncepcji prostym językiem. Właśnie to zrobiłem w książce Bogaty ojciec, Biedny ojciec i to jest moim celem, kiedy piszę tę książkę dla rodziców. Ważną część tej książki stanowi „Plan działania dla rodziców” – to kilka wskazówek, które znajdziesz na końcu każdego rozdziału. Zostały stwo- rzone tak, byś miał pod ręką gotowe porady, narzędzia i materiały, gdy podejmiesz pierwsze kroki w nauczaniu Twojego dziecka o pieniądzach. Przemyślenia na koniec Prezydent Obama i były gubernator Mitt Romney to bardzo inteligentne osoby. Obaj wydają się być dobrymi ludźmi. Obaj uzyskali najlepszą 42 możliwą formalną edukację, ale jeden zarobił 3 miliony dolarów, pła- cąc 20,5 procent podatków, a  drugi zarobił 21 milionów dolarów i zapłacił od tego tylko 14 procent podatków. Różnica wydaje się tkwić nie w tym, czego się nauczyli w szkole, ale czego się nauczyli w domu. Pod wieloma względami porównanie Romneya i Obamy jest podobne do porównania bogatego ojca z bied- nym ojcem. Ta książka została napisana dla rodziców, którzy chcą, aby ich dziecko uzyskało taki rodzaj edukacji, jakiej większość ludzi nie otrzyma, nawet piątkowi uczniowie. Plan działania dla rodziców Zamień swój dom w miejsce aktywnej nauki Dzieci najlepiej uczą się poprzez działanie. Niestety w większości szkół oczekuje się od nich, by się uczyły, siedząc w szkolnej ławce, a gdy wrócą do domu – by siadły przy własnym biurku i  odrobiły zadanie domowe. Zorganizuj Wasz domowy WEB – „Wieczór edukacji dla bogactwa”. Wyznacz jeden wieczór w tygodniu lub miesiącu jako czas aktywnej nauki o pieniądzach. Niech to będzie Wasz rodzinny rytuał. I niech to będzie zabawa. Grajcie w takie gry jak Monopoly® lub CASHFLOW for Kids, lub CASHFLOW 101 i 202. Wykorzystaj ten czas gry i zabawy. Podczas gry przy okazji pojawią się możliwości omówienia związanych z pie- niędzmi działań, wyzwań i problemów, które będą odpowiednie do wieku i będą to przykłady wzięte z życia. Zachęcam Cię do zapoznania się z finansowymi grami online i aplikacjami dla urządzeń mobilnych na stronach firmy Rich Dad. Ten jeden wieczór w tygodniu lub miesiącu będzie stanowił funda- ment lepszego życia dla Twojego dziecka, lepszych relacji rodzinnych i zobowiązania do nauki przez całe życie. Używaj tej książki jako wsparcia i materiału do dyskusji. Firma Rich Dad oferuje również zeszyt ćwiczeń i  przewodnik do nauki Obudź Czy szkoły przygotowują twoje dzieCko do żyCia w prawdziwym świeCie? kryzyS edukacyjny 43 finansowy geniusz w swoim dziecku, w którym w skondensowanej for- mie przedstawiono najważniejsze informacje oraz dodano gry, ćwicze- nia i zadania. Można tam też znaleźć wiele informacji o pieniądzach. Wystarczy, by rodzina poświęciła nieco czasu na przyswojenie tej wie- dzy. I aby nauczyła się odróżniać edukację od sprzedaży. Bogaty ojciec przez wiele lat grał w Monopoly ze swoim synem i ze mną co najmniej raz w tygodniu. Wykorzystywał różne sytuacje w grze, aby nauczyć nas życiowej mądrości. Mój biedny ojciec pytał tylko: „Odrobiłeś lekcje?”. kryzyS edukacyjny 45 O autorze Robert Kiyosaki jest najbardziej znany jako autor książki Bogaty ojciec, Biedny ojciec będącej bestsellerem z  dziedziny finansów osobistych. Książka stanowi wyzwanie, które zmieniło sposób myślenia milionów ludzi na całym świecie na temat pieniędzy. Robert Kiyosaki jest przedsiębiorcą, nauczycielem i  inwestorem, który wierzy w to, że świat potrzebuje więcej przedsiębiorców two- rzących miejsca pracy. Znany jest na arenie międzynarodowej z tego, że jego poglądy często są sprzeczne z tradycyjnym myśleniem. Swoją reputację zawdzięcza temu, że nazywa rzeczy po imieniu, a także swo- jej pasji szerzenia wiedzy finansowej. Robert i Kim Kiyosaki wspólnie założyli firmę Rich Dad Company, zajmującą się finansową edukacją, a także stworzyli gry CASHFLOW®. Robert Kiyosaki jest uznawany za wizjonera, który ma dar upraszcza- nia skomplikowanych koncepcji – idei związanych z pieniędzmi, z inwe- stowaniem i gospodarką. Dzieli się z innymi swoją osobistą podróżą do finansowej niezależności w sposób, który został zaakceptowany przez ludzi reprezentujących różne grupy wiekowe oraz różne środowiska. Jego flagowe stwierdzenia, takie jak: „Twój dom nie należy do akty- wów”, „Inwestuj w przepływ pieniężny” czy „Oszczędzający tracą” roz- pętały burzę krytyki i ironicznych uwag trwającą nieprzerwanie aż do czasu, gdy zaistniały kryzys gospodarczy ostatniej dekady wywołał na arenie międzynarodowej te wszystkie zjawiska, które on przewidział. Robert Kiyosaki twierdzi, że stare rady, takie jak: „Idź na studia, znajdź dobrą pracę, oszczędzaj pieniądze, wyjdź z długów, inwestuj długoterminowo i dywersyfikuj” – są już przestarzałe i nie sprawdzają się w dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie epoki informacyj- nej. Jego filozofia propagowana przez firmę Rich Dad podważyła ist- niejące status quo. Informacja, jaką przekazuje, zachęca ludzi do zdo- bywania wiedzy finansowej i bycia aktywnym w inwestowaniu w swoją przyszłość. 438 o autorze Robert Kiyosaki jest autorem 19 książek, włączając w to międzyna- rodowy bestseller Bogaty ojciec, Biedny ojciec. Gościł w wielu progra- mach telewizyjnych i radiowych między innymi takich stacji, jak CNN, BBC, Fox News, Al Jazeera, GBTV, PBS. Brał udział w talk­show Larry King Live i Oprah. Udzielił wywiadów dla Peoples Daily, Sydney Mor- ning Herald, The Doctors, Straits Times, Bloomberg, NPR, USA TODAY. W ciągu ostatniej dekady jego publikacje stały się bestsellerami w wielu krajach. Wciąż podróżuje po świecie, inspirując i nauczając ludzi. Jego ostanie książki to Niesprawiedliwa przewaga oraz Dotyk Midasa napisany z Donaldem Trumpem, a także Dlaczego piątkowi uczniowie pracują dla trójkowych, a czwórkowi zostają urzędnikami. Więcej informacji znajdziesz na stronie BogatyOjciec.pl Dla wszystkich, którym zależy na fi nansowej edukacji „Zawsze pytałem swoich nauczycieli, „Z dlaczego nie uczą mnie niczego dla o pieniądzach. Nigdy nie dostałem o odpowiedzi na to proste pytanie. o 84 studentów stwierdza, 8 że potrzebują edukacji fi nansowej. ż Tylko 20 nauczycieli deklaruje, T że są kompetentni by ją dostarczyć. 91 rodziców wie, że powinni uczyć dzieci bycia odpowiedzialnym za fi nanse”. Robert Kiyosaki W jakim stopniu obecny kryzys jest tak naprawdę spowodowany kryzysem w edukacji... lub też brakiem edukacji? I co rodzic może zrobić w domu, aby dać dziecku już na starcie fi nansową przewagę? Świat się zmienia. Ta książka została napisana dla rodziców, którzy chcą przygotować swoje dzieci na spotkanie ze światem, do którego szkoła nie przygotowuje: z prawdziwym światem związanym z pieniędzmi. Przeczytaj tę książkę i dowiedz się Dlaczego piątkowi uczniowie pracują dla trójkowych, a czwórkowi zostają urzędnikami! Już dziś zamów swój egzemplarz na stronie www.BogatyOjciec.pl TM ISBN 978-83-61008-29-3
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Dlaczego piątkowi uczniowie pracują dla trójkowych, a czwórkowi zostają urzędnikami
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: