Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00092 008480 11000793 na godz. na dobę w sumie
Droga na szczyt - książka
Droga na szczyt - książka
Autor: Liczba stron: 240
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 83-7361-717-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> twoja kariera
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Wykorzystaj wiedzę największych autorytetów świata biznesu

Nie można przewidzieć wszystkich sytuacji, jakie wystąpią w pracy i podczas rozwijania własnej firmy. Nawet najlepiej wykształceni menedżerowie nie są w stanie zareagować na niektóre problemy i nie posiadają całej wiedzy zapewniającej firmie dynamiczny rozwój. Najlepszym sposobem na zdobycie takiej wiedzy jest uczenie się od najlepszych -- od tych, którzy zbudowali własne imperia i odnieśli błyskotliwe sukcesy.

Autor książki 'Droga na szczyt' -- Donald Trump, poprosił najlepszych menedżerów z różnych branż i firm o odpowiedź na pytanie, jaką najlepszą radę biznesową otrzymali w trakcie swojej kariery. Efektem jest niniejsza książka -- zbiór zasad, jakimi kierowało się i kieruje 150 czołowych biznesmenów współczesnego świata, kolekcja inspirujących i praktycznych rad dotyczących tego, jak podejmować trafne decyzje, działać stosownie do sytuacji, rozwijać karierę, komunikować się z innymi i kierować zespołem.

Ta książka powinna znaleźć się na półce każdego,
kto poważnie myśli o swojej karierze i rozwoju firmy.

O autorze:
Donald J. Trump jest znany na świecie ze swego talentu do biznesu. Jest uosobieniem amerykańskiego sukcesu. [więcej...\

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Spis treści O Autorze Wstęp — Donald J. TRUMP 17 19 George ABERCROMBIE Prezes zarządu i dyrektor naczelny Roche North American Pharmaceuticals Operations ................................ 23 Adam M. ARON Prezes zarządu i dyrektor naczelny Vail Resorts, Inc............................... 24 Gerard J. ARPEY Prezes zarządu i dyrektor naczelny American Airlines ............................ 25 Diane N. BARK Prezes zarządu DHB Financial Services, Inc............................................ 26 Thomas J. BARRACK, junior Twórca, prezes zarządu i dyrektor naczelny Colony Capital, LLC........... 27 Napoleon BARRAGAN Prezes zarządu i dyrektor naczelny 1-800-MATTRESS........................... 28 Anne BEILER Twórca i dyrektor naczelny Auntie Anne’s, Inc. ...................................... 29 Marc BENIOFF Prezes zarządu i dyrektor naczelny salesforce.com.................................... 30 Barbara G. BERGER Prezes Food City Markets, Inc. ...................................................a.............. 33 Simon BERGSON Założyciel, prezes zarządu i dyrektor naczelny Manhattan Beer Distributors...................................................a.................. 34  7 Angelica BERRIE Dyrektor naczelna Russ Berrie and Company, Inc. .................................. 35 Garry BETTY Prezes i dyrektor naczelny EarthLink...................................................a..... 36 Robert J. BIRNBACH Prezes i dyrektor naczelny Primordium Holding, LLC............................. 37 Cathie BLACK Prezes Hearst Magazines...................................................a........................ 38 Robert BOHANNON Prezes zarządu i dyrektor naczelny Viad Corp ......................................... 39 Malcolm A. BORG Prezes zarządu North Jersey Media Group ............................................... 40 Robert C. BOWEN Prezes zarządu i dyrektor naczelny Scientific Learning Corporation ....... 41 Mark A. BROWN Prezes i dyrektor naczelny Trump Hotels and Casinos Resorts ............... 42 William C. BYHAM Prezes i dyrektor naczelny Development Dimensions International, Inc... 44 Gregory B. CALHOUN Prezes i dyrektor naczelny Calhoun Enterprises....................................... 45 Jim CANTALUPO Prezes i dyrektor naczelny McDonald’s Corporation................................ 46 Gregory D. CASH Prezes i dyrektor naczelny Vasomedical, Inc............................................. 47 Robert B. CATELL Prezes i dyrektor naczelny KeySpan Corporation ..................................... 49 Bob CHAPEK Prezes Buena Vista Home Entertaintment................................................ 50 Joseph T. CHARLES Prezes Charles Industries, Ltd. ...................................................a............... 51 Abe CHEHEBAR Dyrektor naczelny Accessory Network Group oraz Ghurka ..................... 52 Thomas CHEN Prezes Crystal Window and Door Systems............................................... 53  8 Steve CODY Partner zarządzający i współzałożyciel Peppercom, Inc............................ 55 Barbara CORCORAN Przewodnicząca i założycielka Corcoran Group Real Estate..................... 57 Jerry COUVARAS Dyrektor naczelny Atlanta Bread Company ............................................. 66 Michael J. CRITELLI Prezes i dyrektor naczelny Pitney Bowes Inc............................................ 67 Michael DAN Prezes zarządu i dyrektor naczelny The Brink’s Company....................... 68 Karen N. DANZIGER Była wiceprezes The Howard-Sloan-Koller Group .................................... 69 Thomas F. DARDEN Prezes Quicksilver Resources...................................................a.................. 70 John DASBURG Prezes zarządu i dyrektor naczelny ASTAR Air Cargo ........................... 71 Richard E. DAUCH Współzałożyciel, prezes i dyrektor naczelny American Axle Manufacturing ...................................................a.......... 72 Harris E. DeLOACH, junior Prezes i dyrektor naczelny Sonoco...................................................a.......... 76 John M. DERRICK, junior Prezes i dyrektor naczelny Pepco Holdings Inc. ....................................... 77 Richard „Bo” DIETL Prezes Beau Dietl Associates...................................................a.............. 78 David DOMBROWSKI Prezes, główny menadżer i dyrektor naczelny Detroit Tigers, Inc. .......... 80 Donald L. DRAKEMAN Prezes i dyrektor naczelny Medarex, Inc...................................................a 81 Ron DRAPEAU Prezes i dyrektor naczelny Callaway Golf Company ................................ 82 Leon DREIMANN Dyrektor naczelny Salton, Inc. ...................................................a............... 83 Archie W. DUNHAM  9 Prezes Conoco Philips ...................................................a............................. 84 Gerald D. EDWARDS Prezes i dyrektor naczelny Engineered Plastic Products, Inc. .................. 87 James P. EVANS Dyrektor naczelny Jenny Craig, Inc....................................................a...... 88 Steven T. FLORIO Wiceprezes Advance Magazine Group ...................................................a... 89 J. Roger FRIEDMAN Prezes Lebhar-Friedman, Inc. ...................................................a................. 91 Geore G. GELLERT Prezes Atlanta Corporation ...................................................a.................... 93 Fances GERSHON Dyrektor naczelny U.S. Toy Company/ Constructive Playthings ............ 94 Kristina GOBBLE Prezes EMK Design...................................................a................................ 95 Rick GOINGS Prezes i dyrektor naczelny Tupperware Corporation ................................ 96 Fatima GOLDMAN Dyrektor naczelna Federation of Protestant Welfare Agencies, Inc.......... 97 B. Thomas GOLISANO Prezes i dyrektor naczelny Paychex...................................................a........ 98 Jim GOODNIGHT Twórca, prezes i dyrektor naczelny SAS ...................................................a 99 M. J. GORDON Prezes Tootsie Roll Industries ...................................................a.............. 100 Mark GRANATA, junior Prezes RFR Realty, LLC...................................................a....................... 104 Earl G. GRAVES, senior Prezes i dyrektor naczelny Earl G. Graves Limited i wydawca Black Enterprise Magazine...................................................a. 105 Alan C. GREENBERG Prezes The Bear Stearns Companies, Inc. ............................................... 107 Paul R. GUDONIS Prezes i dyrektor naczelny Genuity Inc. ................................................. 108  1 0 Christie HEFNER Prezes i dyrektor naczelna Playboy Enterprises, Inc............................... 109 Mark HELLERSTEIN Przewodniczący rady, prezes i dyrektor naczelny St. Mary’s Land Exploration Company .............................................. 110 Lloyd L. HILL Prezes i dyrektor naczelny Applebee’s International, Inc. ...................... 113 Henry R. HILLENMEYER Prezes i dyrektor naczelny Cooker Restaurant Corporation ................... 114 Gary HIRSHBERG Prezes i dyrektor naczelny Stonyfield Farm, Inc..................................... 115 Stanley S. HUBBARD Prezes i dyrektor naczelny Hubbard Broadcasting, Inc. ......................... 118 Dawn HUDSON Prezes północnoamerykańskiego zarządu Pepsi-Cola, Inc. ...................... 119 Susan M. IVEY Prezes i dyrektor naczelna Brown Williamson Tobacco Corporation... 120 Bradley S. JACOBS Prezes i dyrektor naczelny United Rentals, Inc. ..................................... 121 Thomas S. JOHNSON Prezes i dyrektor naczelny GreenPoint Bank .......................................... 123 Curt JONES Prezes i twórca Dippin’ Dots, Inc. ...................................................a....... 124 Jerry JONES Właściciel i generalny menadżer Dallas Cowboys Football Club............ 125 Thomas M. JOYCE Prezes i dyrektor naczelny Knight Trading Group ................................. 127 Parker S. KENNEDY Prezes The First American Corporation .................................................. 129 Richard L. KINZEL Przewodniczący rady, prezes i dyrektor naczelny Cedar Fair, L.P......... 130 Michael B. KITCHEN Prezes i dyrektor naczelny CUNA Mutual Group ................................. 131 Michele KLEIER  1 1 Prezes i dyrektor naczelny Gumley Haft Kleier ...................................... 133 Robert B. KNUTSON Prezes Education Management Corporation ........................................... 134 Robert J. LAIKIN Prezes i dyrektor naczelny Brightpoint, Inc. ........................................... 135 Daniel P. LANDGUTH Prezes i dyrektor naczelny Black Hills Corporation................................ 136 Karen Gilles LARSON Prezes i dyrektor naczelna Synovis Life Technologies............................. 137 Jean G. LEON, pielęgniarka dyplomowana Dyrektor naczelna Kings County Hospital i starsza wiceprezes Central Brooklyn Family Health Network of New York City Health and Hospitals Corporation ............................. 138 Timothy H. LING Prezes i dyrektor ds. operacyjnych Union Oil of California ................... 139 Wiliam H. LONGFIELD Prezes i dyrektor naczelny C. R. Bard, Inc. ............................................ 144 Terry J. LUNDGREN Prezes i dyrektor naczelny Federated Department Stores, Inc................ 145 John J. MACK Współdyrektor naczelny Credit Suisse Group i dyrektor naczelny Credit Suisse First Boston....................................... 147 Brad MARTIN Prezes i dyrektor naczelny Saks, Inc. ...................................................a... 149 Jim McCANN Dyrektor naczelny 1–800–FLOERS.COM.............................................. 150 Scott McWHINNIE Prezes i dyrektor naczelny PEZ Candy, Inc. .......................................... 151 Alfred T. MOCKETT Prezes i dyrektor naczelny AMS ...................................................a.......... 153 Mitchell B. MODELL Prezes Modell’s Sporting Goods ...................................................a........... 154 William T. MONAHAN Prezes i dyrektor naczelny Imation Corporation ..................................... 155  1 2 Alan MULALLY Prezes i dyrektor naczelny Boeing Commercial Airplanes Group .......... 156 Dennis M. MULLEN Przewodniczący, prezes i dyrektor naczelny Birds Eye Food, Inc. ......... 157 John H. MYERS Prezes i dyrektor naczelny GE Asset Management Incorporated ........... 159 Josie NATORI Twórca i dyrektor naczelny Natori Company ......................................... 166 Marilyn CARLSON NELSON Prezes i dyrektor naczelna Carlson Companies....................................... 167 Don NIGBOR Prezes i dyrektor naczelny Benchmark Electronics, Inc.......................... 168 Jim O’CONNOR Prezes i dyrektor naczelny Republic Services, Inc. ................................. 169 Gene O’DONOVAN Prezes Montana Mills Bread Company...................................................a 170 Nancy OLASKY Prezes Olasky and Associates, Inc....................................................a....... 171 Jeffrey P. ORLEANS Prezes i dyrektor naczelny Orleans Homebuilders.................................. 172 Vincent F. ORZA, junior Prezes i dyrektor naczelny Eateries, Inc.................................................. 174 Guy OSEARY Współwłaściciel i dyrektor naczelny Maverick Recording Company ...... 175 Charlotte V.M. OTTLEY Prezes i dyrektor naczelna C. Ottley Strategies, Ltd. (COS) ................. 177 Herbert PARDES, lekarz Prezes i dyrektor naczelny New York — Presbyterian Hospital ............ 178 Richard D. PARSONS Prezes i dyrektor naczelny Time Warner Inc.......................................... 179 Jerry PERENCHIO Prezes i dyrektor naczelny Univision Communications, Inc. ................. 180 Peter J. PESTILLO Prezes i dyrektor naczelny Visteon Corporation ..................................... 181  1 3 Frederick WARBURG PETERS Prezes Warburg Reality Partnership, Ltd. .............................................. 182 James PIGNATELLI Przewodniczący, prezes i dyrektor naczelny UniSource Energy Corporation ...................................................a............ 183 Charles P. PIZZI Prezes i dyrektor naczelny Tasty Baking Co........................................... 184 Steven PLOCHOCKI Dyrektor naczelny InSight Health Corporation ...................................... 185 Ernesta G. PROCOPE Prezes EG Bowman Company, Inc....................................................a...... 188 Roxanne QUIMBY Prezes Burt’s Bees...................................................a................................. 189 Rich REESE Prezes i dyrektor naczelny Jim Beam Brands Worldwide, Inc................ 190 Jerry M. REINSDORF Prezes Chicago White Sox oraz Chicago Bulls........................................ 191 Peter G. RIGUARDI Prezes nowojorskiego rejonu Jones Lang Lasalle ..................................... 192 Richard ROMANOFF Prezes i dyrektor naczelny Nebraskaland ................................................ 193 Peter J. ROSE Prezes i dyrektor naczelny Expeditors International of Washington, Inc. ..194 Laurie SCALA Prezes Clean Water Technologies, Inc....................................................a. 196 Joel A. SCHWARTZ Prezes Benihana Inc....................................................a............................. 197 Tim SEAR Przewodniczący, prezes i dyrektor naczelny Alcon, Inc. oraz Alcon Laboratories, Inc. ................................................ 198 Ivan SEIDENBERG Prezes i dyrektor naczelny Verizon ...................................................a...... 199 R. Scot SELLERS Prezes i dyrektor naczelny Archstone Smith........................................... 200  1 4 Robert E. SELSAM Starszy wiceprezes Boston Properties...................................................a... 201 Mayo A. SHATTUCK III Przewodniczący, prezes i dyrektor naczelny Constellation Energy Group ...202 Stephen B. SIEGEL Prezes i dyrektor naczelny Insignia/ESG Inc.......................................... 203 Henry R. SILVERMAN Przewodniczący, prezes i dyrektor naczelny Cendant Corporation ........ 204 Larry A. SILVERSTEIN Prezes Silverstein Properties...................................................a................. 205 Irina SIMMONS Prezes i skarbnik EMC Corporation...................................................a..... 206 Del SMITH Założyciel i prezes Evergreen International Aviation, Inc...................... 209 Frederick W. SMITH Prezes i dyrektor naczelny FedEx Corporation ....................................... 210 Robin B. SMITH Prezes Publishers Clearing House ...................................................a........ 211 Carmine N. STELLA Prezes i dyrektor naczelna Capital Beverage Corporation DBA Diversified Distributors Network ... 212 Thomas G. STEMBERG Prezes Staples, Inc. ...................................................a............................... 213 John J. STOLLENWERK Prezes Allen-Edonds Shoe Corporation ...................................................a 214 Thomas C. SULLIVAN Prezes RPM International Inc....................................................a............. 215 William H. SWANSON Prezes i dyrektor naczelny Raytheon Company ...................................... 216 Patrice TANAKA Dyrektor naczelna i kreatywna Patrice Tanaka Company, Inc. ......... 217 W. R. TIMKEN, junior Prezes The Timken Company ...................................................a............... 218 James S. TISCH  1 5 Dyrektor naczelny Loews Corporation ...................................................a. 219 Preston Robert TISCH Współprezes Loews Corporation oraz prezes i współdyrektor naczelny New York Football Giants........... 220 Robert I. TOLL Prezes i dyrektor naczelny Toll Brothers................................................. 221 John M. TRANI Prezes i dyrektor naczelny The Stanley Works ....................................... 222 William F. TYREE Prezes The Tyree Organization ...................................................a............ 223 Charles J. URSTADT Prezes i dyrektor naczelny Urstadt Biddle Properties, Inc. .................... 224 Jack VALENTI Prezes i dyrektor naczelny Motion Picture Association of America, Inc. ...225 Lillian VERNON Założycielka i prezes Lillian Vernon Catalogs oraz www.lillianvernon.com.... 226 Alberto VILAR Założyciel i prezes Amerindo Investment Advisors Inc.......................... 228 Seth WAUGH Dyrektor naczelny Deutsche Bank America ............................................ 229 John H. WILLIAMS, junior Wiceprezes Stein Mart...................................................a.......................... 230 Dale WINSTON Prezes i dyrektor naczelny Battalia Winston International .................... 231 George ZIMMER Dyrektor naczelny Men’s Wearhouse...................................................a... 232  1 6 Terry J. LUNDGREN Prezes i dyrektor naczelny Federated Department Stores, Inc. Jako nowicjusz w dziedzinie handlu detalicznego, pełen za- pału do nauki i wyrobienia sobie marki, byłem sfrustrowany, gdyż zadania przede mną postawione nie zaspokajały moich ambicji. Obawiałem się, że z tego powodu będę się uczył wolniej, niż oczekiwałem. Gdy zacząłem narzekać, byłem asystentem kupujących zaledwie od osiemnastu miesięcy. Wów- czas specjalista ds. zatrudnienia w col- lege’u, który w istotny sposób wpłynął na moją decyzję podjęcia pracy w tej firmie, powiedział mi: „Rozkwitaj tam, gdzie cię posadzono”. To na zawsze zmieniło mój stosunek do pracy. Zamiast gdzie jestem, zacząłem się głównie interesować tym, jak wykonuję swoją pracę, a zwłaszcza tym, w jaki sposób mogę najlepiej wy- korzystać swoją bieżącą sytuację. Nauczyłem się szybko, że choć nie zawsze mamy wpływ na to, gdzie zostaniemy umiesz- czeni — w jakim dziale i przy realizacji jakiego projektu — zawsze od nas zależy, jakie doświadczenie tam zdobędzie- my. Przekonanie — że muszę wykonywać pracę najlepiej, jak umiem, niezależnie od tego, jakie zadanie mi powierzono — i utrzymywanie pozytywnego nastawienia do pracy stało się moim zasadniczym celem. Muszę przyznać, że od tego czasu zawsze awansowano mnie i stawiano przede mną coraz trudniejsze wyzwania wcześniej, zanim zdołałem się znudzić bieżącą pozycją lub wpaść w błogostan i rozleniwienie.  1 4 5 Podczas całej kariery przekonałem się, że gleba, w jakiej nas zasadzono, zmienia z czasem swój skład. Raz jest żyzna i zdrowa, co pozwala na bujny naturalny wzrost, innym ra- zem bywa sucha, spękana i kamienista, a wtedy najdrobniej- szy wzrost staje się trudnym wyzwaniem. Okazało się, że mogłem prosperować w każdej sytuacji, jeżeli tylko skupia- łem się na tym, aby realizować zadanie możliwie najlepiej, niezależnie od tego, gdzie mnie zasadzono. I jeżeli wykony- wałem pracę, wykorzystując wszystkie możliwości, zawsze swemu następcy zostawiałem glebę nieco bardziej urodzajną od tej, którą zastałem. Dzisiaj czasami dzielę się tą wiedzą z młodszymi kolegami. Mówię im, aby skupiali się na tym, co od nich zależy — na wydajności i ich postawie. Jeżeli będą działać doskonale — niezależnie od miejsca, gdzie ich umieszczono — zostanie to prawdopodobnie dostrzeżone i otrzymają zadania bardziej przez nich pożądane i będące dla nich większym wyzwa- niem. A co najważniejsze, przypominam im, że każde prze- sadzenie daje nową okazję do rozkwitnięcia.  1 4 6 John J. MACK Współdyrektor naczelny Credit Suisse Group i dyrektor naczelny Credit Suisse First Boston Kiedy mówimy „rada”, zwykle myślimy o tym, co nam ktoś powiedział, ale ja najcenniejsze nauki odebrałem, biorąc przy- kład z innych i obserwując ludzi wokół mnie zarówno wtedy, gdy dorastałem, jak i potem, gdy podczas kariery starałem się pozostać wierny zasadom, jakich mnie nauczono. Jeżeli mam wybrać wskazanie dla mnie najważniejsze, to jest to rada, by zawsze pamiętać o swoim pochodzeniu. Dorastałem w małym miasteczku w Północnej Karolinie, gdzie wszyscy się znali i traktowali z szacunkiem, nie- zależnie od zajmowanej pozycji. Jeżeli ktoś dał słowo, można było na tym polegać. W biznesie pracowałem ciężko, aby być wobec ludzi uczciwym i zawsze robić to, co obiecałem. Niezależnie, czy interesy robicie na Wall Street, czy w małej mieścinie w Pół- nocnej Karolinie, nie ma rzeczy ważniejszej niż rzetelność. Gdy byłem chłopcem, ojciec długo pracował, pchając do przodu niewielki biznes, ale — tak jak matka — zawsze znajdował czas dla innych. Wiele z siebie dawali lokalnej społeczności, a przy stole naszej licznej rodziny podczas obiadu zawsze znajdowało się miejsce dla przyjaciół i sąsia- dów. Rodzina była dla mnie najlepszym oparciem i źródłem współczucia, ale również nauczyła mnie, że należy być pręż- nym i widzieć wszystko we właściwych proporcjach. Nic lepiej nie uczy odporności niż bycie najmłodszym z sześciu braci.  1 4 7 Od dawna mieszkam w Nowym Jorku i poszczęściło mi się, odniosłem sukces w świecie biznesu, ale wracam do Pół- nocnej Karoliny, gdy tylko mogę, gdyż to pomaga mi pa- miętać, skąd pochodzę i jakie wartości stamtąd wyniosłem, niezależnie od okoliczności i wyzwań, z jakimi teraz mam do czynienia.  1 4 8 Brad MARTIN Prezes i dyrektor naczelny Saks, Inc. Mów prosto, jasno i uczciwie. Klienci, pracownicy i inwestorzy są inteligentni. Nie muszą robić interesów z kimś, kto używa skomplikowanych słów i czyja szczerość budzi wątpliwości. Mów prawdę i wyrażaj ją prosto.  1 4 9 Jim McCANN Dyrektor naczelny 1–800–FLOERS.COM Ciężkie czasy mogą stać się dla Ciebie i Twojego biznesu oka- zją do rozwoju. Czasem życie wzywa Mike’a Tysona i wy- mierza Ci cios w ucho lub krzywo odbitą piłką trafia w Twoje prawe oko. Są tacy, którzy nie potrafią się podnieść, gdy ży- cie wymierzy im cios w żołądek, ale ktoś naprawdę „dobry” zawsze potrafi się pozbierać. Prawdziwi liderzy otrzepują się z kurzu jak Donald i idą dalej, często silniejsi po trudnych przejściach. Zdol- ność szybkiej regeneracji sił — nieza- leżnie od wyzwań i przeszkód piętrzą- cych się na drodze — to kluczowy składnik sukcesu. O złych czasach — gdy życie Cię przygniotło — myśl jak o rozdziałach księgi życia — księgi, której treść nieustannie jest korygowana. Wyzwania, przed którymi stajesz — i które w końcu pokonujesz — czynią lekturę tej książki ciekawszą.  1 5 0 Scott McWHINNIE Prezes i dyrektor naczelny PEZ Candy, Inc. Wyznacz sobie główny cel kariery i trzymaj się go, działając zawsze w tej samej, wybranej dziedzinie gospodarki. Ustalenie takiego celu zaraz na początku kariery zawo- dowej wielce ułatwia późniejsze podejmowanie zasadniczych decyzji. Oczywiście jednym z najtrudniejszych elementów stworzenia planu jest wyobrażenie sobie, w jakiej dziedzinie działanie może przynieść nam najwięcej zadowolenia — czy będzie to księgowość, marketing, finanse, czy wytwarzanie — czyli w jakiej dzie- dzinie najprawdopodobniej będziesz w stanie przodować. Taką decyzję należy podjąć albo po zdobyciu pewnego do- świadczenia w pracy na różnych stanowiskach, albo po od- powiedniej edukacji biznesowej obejmującej wiele dziedzin, od czytania biznesowych książek i pism po studia MBA. Jeżeli już wybierzesz dziedzinę, największe sukcesy osią- gniesz, działając długo w tej samej lub w spokrewnionych gałęziach gospodarki. Oczywiście możesz krążyć i czasami to również przynosi sukcesy, ale wyobraź sobie przyszłego pra- codawcę lub łowcę głów, który — przeglądając Twoje résumé — może się zaniepokoić, dlaczego nie byłeś wystarczająco inteligentny, by zdecydować, czym się chcesz przede wszyst- kim zajmować. Jeżeli całe życie zajmowałeś się finansami, zapewne jesteś w tym lepszy i możesz w tej dziedzinie więcej zaoferować pracodawcy niż ktoś, kto nigdy w niczym nie zdołał wydoskonalić swych umiejętności. Postępuj tak, aby wszystkie działania w Twym życiorysie miały logiczne uzasadnienie.  1 5 1 Czasami bardzo pociągające jest przyjęcie nowej posady, odległej od „bitego traktu”, dlatego że pozwala na zarobienie większych pieniędzy, a w dłuższym okresie czasu lepiej przy- jąć pracę zapewniającą postęp i pasującą do dotychczasowej kariery, nawet jeżeli oznacza to stratę finansową. Ta rada dobrze mi służyła. Podczas studiów MBA na Harvardzie odkryłem, że uwielbiam zajmowanie się konsu- menckim marketingiem produktów, więc za swój cel obrałem zostanie głównym menadżerem. Specjalnie szukałem posady na początkowym stanowisku marketingowym w jednej z wiel- kich firm dostarczających towary dla konsumentów i zna- nych z doskonałych szkoleń marketingowych. Awansowa- łem, zmieniając firmy, gdy było to konieczne, ale działałem zawsze w tej samej dziedzinie gospodarki, aż w końcu zo- stałem prezesem i dyrektorem naczelnym innej wielkiej firmy produkującej towary na rynek konsumencki.  1 5 2 Alfred T. MOCKETT Prezes i dyrektor naczelny AMS W roku 1984 przyleciałem z Tulsy do Bostonu, aby w imieniu Telex Corporation zakupić na przetargu aktywa Raytheon Data Systems, przedsięwzięcia, z którego kontynuacji zrezy- gnowało Raytheon Company. W czasie nerwowej szarpaniny z piętnastoma innymi zawodnikami pospieszyłem ze swoją ofertą do Lexington. Ówczesny prezes, Tom Phillips, wyszedł z zebrania zarządu. Wręczyłem mu lekko brązową zapie- czętowaną kopertę z naszą propozycją. Nie otworzył jej, lecz położył na dzie- lącym nas stole i powiedział: „Niech mi pan powie, panie Mockett, co pan zamierza zrobić dla naszych klientów i dla moich ludzi? Jeżeli zaopiekuje się pan moimi klientami i pracownikami, liczby same dadzą sobie radę”. I tak się sta- ło. Wygraliśmy przetarg i zakup poszedł doskonale. Od wypowiedzenia tych słów minęło dwadzieścia lat pełnych korporacyjnych wojen, prowadzonych na wszyst- kich możliwych stronach we wszystkich możliwych kombi- nacjach i podziałach. Te słowa Toma Phillipsa są zawsze pierwszym pytaniem, jakie sobie zadaję przed rozpoczęciem jakiegokolwiek łączenia lub nabywania aktywów. Jako post scriptum dodam, że po triumfalnym powrocie do Tulsa mój prezes, zrzędliwy syn greckiego imigranta, powiedział: „No dobrze, Mocket, kupiłeś, to teraz rządź tym, do cholery!”. Gdyby więcej prezesów tak podchodziło do sprawy, na świecie o wiele rzadziej zdarzałyby się połączenia firm i zakupy ich aktywów.  1 5 3 Mitchell B. MODELL Prezes Modell’s Sporting Goods Młodzi ludzie na początku kariery powinni ciężko pracować i wciąż pytać, aby poznać wszystkie aspekty życia firmy. Nie obawiaj się prosić o pomoc. W Modell’s Sporting Goods mamy elitarną grupę doradców, których rady przynoszą nam wiele korzyści. Ich mądrość i przewodnictwo pomogły wzro- snąć naszej firmie i mnie — jej liderowi.  1 5 4 William T. MONAHAN Prezes i dyrektor naczelny Imation Corporation Niezależnie od tego, czy jesteś szefem małej prywatnej firmy, czy wielkiej korporacji, dwa słowa: nie i bezpłatne mają co- dziennie wpływ na odniesienie sukcesu. Nie jest najważniejszym słowem w biznesowym słowni- ku. Jeżeli nie chcesz powiedzieć nie, gdy biznes jest marny, działania do niczego i zyski byle jakie, nie będziesz mógł skupić się na lepszych możliwościach, nie odniesiesz sukcesu. Twoja przepu- stowość będzie zbyt mała, a zamierające programy będą pochłaniały o wiele wię- cej czasu i środków niż inne — dyna- miczne i pełne możliwości. Zdumiewające, jak niewiele ludzi potrafi mówić stanowczo nie! i przechodzić do innych, przy- noszących sukcesy inwestycji. Bezpłatne to najgorsze słowo w biznesie. Bezpłatne oferty, bezpłatne próbki, bezpłatne próby — wszystko, czego wspól- ną cechą jest to, że klient nic nie płaci. Wielkie inwestycje, za- soby i kapitały idą na oferowanie klientom rzeczy o niewiel- kiej wartości. Jeżeli masz coś wartościowego, sprzedawaj to za słuszną cenę. Jeżeli sprzedaż nie idzie, znaczy to, że albo masz marnych sprzedawców i złe podejście do sprawy, albo Twój towar nie jest tak dobry, jak sądzisz. O tym, jak ważne są te słowa, przekonujemy się zawsze, gdy przychodzi nam tworzyć istotne wartości, co wymaga eliminowania czynników niszczących, jakimi są konkurencja, źli klienci i jednorazowi klienci wykorzystujący okazje.  1 5 5 Alan MULALLY Prezes i dyrektor naczelny Boeing Commercial Airplanes Group Celem biznesu jest tworzenie wartości rok po roku, zawsze. Wartość to zdyskontowany przepływ kapitału równy przy- chodowi pomnożonemu przez marżę plus zmiana netto wartości majątku trwałego. A więc twórz produkty i usługi potrzebne Twoim klien- tom — rób to efektywniej niż konkurencja. Aby tego dokonać, musisz mieć sprawny i umotywowany zespół.  1 5 6
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Droga na szczyt
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: