Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00684 012019 7451787 na godz. na dobę w sumie
Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych - ebook/pdf
Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 288
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2600-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> digital lifestyle >> video
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).
Dziś każdy może stać się szczęśliwym posiadaczem drona. To popularne hobby, ale zastosowanie dronów jest bardzo szerokie. Latająca kamera okazuje się niezastąpiona wszędzie tam, gdzie z różnych powodów nie można posłużyć się samolotem czy śmigłowcem. Oczywiste staje się pytanie, jakie możliwości oferują te niezwykłe latające urządzenia i w jaki sposób można je wykorzystać. Okazuje się, że wybór i zakup konkretnego modelu to dopiero początek — pracując z dronem, trzeba być świadomym wielu kwestii.

Niniejsza książka jest świetnie napisanym przewodnikiem, dzięki któremu każdy początkujący operator drona zapozna się z najważniejszymi informacjami na temat tego zwinnego, niedrogiego urządzenia. Przedstawiono tu ważne szczegóły techniczne dotyczące wyposażenia dronów, zaproponowano szereg ćwiczeń doskonalących umiejętności sterowania dronami, opisano techniki fotografowania i filmowania za ich pomocą. Nie zabrakło również kilku wyjątkowych historii opowiedzianych przez profesjonalistów, z których wyłania się ciekawy świat współczesnej aerofotografii i filmów lotniczych.

Najważniejsze zagadnienia:

Sprawdź, jaki piękny jest świat z lotu drona!


Eric Cheng — wielokrotnie nagradzany fotograf. Uznany ekspert w dziedzinie technologii zdjęć lotniczych. Bierze aktywny udział w organizacji wystaw Drone World Expo (DWE) oraz w pracach UAViators Humanitarian UAV Network. Współpracuje z Kalifornijską Akademią Nauk, jest także mentorem w Startupbootcamp. Cheng jest wydawcą serwisu wetpixel.com, czołowego portalu poświęconego zdjęciom podwodnym, a swoje doświadczenia ze zdjęciami lotniczymi opisuje na stronie skypixel.org.
Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xii Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xiv ROZDZIAŁ 1. Sprzęt 1 Co to jest dron? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Drony i kamery. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Quadcoptery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Akumulatory i ładowarki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Kamery lotnicze i gimbale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 12 Co to jest gimbal? Małe drony, duże matryce 13 Latające GoPro 14 Zintegrowane kamery lotnicze 15 Wibroizolacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Galareta 19 Wyważanie śmigieł 20 Tłumiki wibracji 20 First-Person View . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 22 FPV analogowe FPV cyfrowe/high-definition 24 FPV zintegrowane 25 Stacja naziemna / planowanie lotu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26 Zdjęcia a wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 Rekomendacje: Co kupić . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29 DRONYT.indb 6 2016-07-21 17:00:23 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 2. Nauka latania Spis treści vii 33 Wybieramy drona do nauki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34 Jak znaleźć dobre miejsca do latania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Przygotowanie listy kontrolnej lotu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Telemetria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Trening czyni mistrza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 48 ĆWICZENIE 1. Start i lądowanie 49 ĆWICZENIE 2. Kwadrat 51 ĆWICZENIE 3. W tę i z powrotem ĆWICZENIE 4. Kwadrat ze skrętem 53 55 ĆWICZENIE 5. Koło 56 ĆWICZENIE 6. Ósemka ĆWICZENIE 7. Orbitowanie 58 ĆWICZENIE 8. Lot ze wspomaganiem 59 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59 ROZDZIAŁ 3. Fotografowanie z powietrza 60 Ustawienia kamery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63 63 Ustawienia ogólne Kamery zintegrowane 69 GoPro 75 Inne kamery 79 Akcesoria 79 Techniki stosowane w aerofotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 82 Myślenie w trójwymiarze Poza zasięgiem 83 Prosto w dół 84 Ujęcia abstrakcyjne 85 Długi czas ekspozycji 86 Mała głębia ostrości 88 DRONYT.indb 7 2016-07-21 17:00:23 Poleć książkęKup książkę viii Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych Techniki zaawansowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Panoramy 90 Filmy poklatkowe 93 HDR 94 Fotogrametria 96 Obróbka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Co dalej?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99 ROZDZIAŁ 4. Filmowanie z powietrza 101 Opowieści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102 Stabilizacja obrazu: jak wygrać z galaretą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Używanie gimbali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106 107 Tryby gimbali i sterowanie Szybkość gimbala 111 Regulowanie i kalibrowanie gimbali 112 Gimbale i filtry 114 Ustawienia kamery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 115 Ustawienia ogólne Kamery zintegrowane 124 Tryb LOG w modelach DJI 125 GoPro 126 Techniki nagrywania filmu lotniczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129 130 Odchylenie w górę i w dół Jazda 131 Dronie 131 Kran w górę i w dół 132 Orbita 132 Dla zaawansowanych: transmitowanie materiału lotniczego na żywo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133 134 Przez wyjście Video Out/HDMI Periscope i inne aplikacje 137 YouTube Live 137 Obróbka i publikacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139 Przyszłość filmu lotniczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140 DRONYT.indb 8 2016-07-21 17:00:23 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 5. Jak złapać to ujęcie: Opowieści z życia wzięte Spis treści ix 142 Fotografowie gościnni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145 Wulkan Holuhraun (2015) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Wulkan Holuhraun (2014) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148 Płonąca postać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .150 Lodowiec Vatna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152 Laguna lodowcowa Jökulsárlón . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Jezioro Mývatn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156 Katastrofa samolotu DC-3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158 Wraki statków na Bahamach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .160 Most Glass Window Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162 Rekiny wielorybie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164 Cannibal Rock . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166 Tonga. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .169 Strawberry Rock . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170 Pola ryżowe na Bali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Pura Tanah Lot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174 Jaskinia Son Doong . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Dronie z rzeką i podwórkiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Przesmyk Tetamanu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Tonga na katamaranie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183 Panorama Korsyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184 Cinque Terre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .187 Castello Aragonese . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188 St. Angelo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190 Panorama Jeziora Como . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .192 Zbiorowisko rekinów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194 Lion’s Head . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196 Kłusownictwo na wyspie Duiker . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199 Plaża Monwabisi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 DRONYT.indb 9 2016-07-21 17:00:23 Poleć książkęKup książkę x Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych Dronie w ruinach Xunantunich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Bliss Dance . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Wzory z piany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Tenis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Dronie w Wigwam Motel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Owal Stanforda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212 Panorama stadionu San Francisco 49ers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214 Katedra Notre Dame . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216 Panorama Hongkongu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218 Panorama Pittsburgha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Panorama nabrzeża Chicago . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 Komuna łodzi mieszkalnych Gate 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Cupid’s Span . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Siedziba Facebooka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Hacker Square . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Dach w Los Angeles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Rockefeller w 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 ROZDZIAŁ 6. Loty, polityka i podróże 236 Loty rekreacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 Ogólne ograniczenia dotyczące lotów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241 Odpowiedzialność producenta 245 Loty komercyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 248 Wyjątki w drodze art. 333 Mikro-UAS 249 Sytuacja na świecie 250 DRONYT.indb 10 2016-07-21 17:00:23 Poleć książkęKup książkę Spis treści xi Przepisy regionalne w USA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .251 Nie dbać o bagaż… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 252 Plecaki i walizki Podróż samolotem 255 Akumulatory litowe 255 Cło 256 Odpowiedzialność i zmiany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .257 Boimy się zmian 258 Drony są dobre 258 DODATEK A Źródła dodatkowych informacji Producenci fotodronów Społeczności internetowe (w języku angielskim) Kluby i stowarzyszenia Ubezpieczenia dronów komercyjnych Inne źródła DODATEK B Materiały pomocnicze Lista kontrolna Dziennik lotu Skorowidz 259 259 259 260 260 260 261 261 262 263 DRONYT.indb 11 2016-07-21 17:00:23 Poleć książkęKup książkę DRONYT.indb 100 2016-07-21 17:01:00 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 4. Filmowanie z powietrza W rozdziale 3. zdobywaliśmy wiedzę o fotografowaniu z powietrza. Wiele technik i ustawień, które omówiłem wcześniej, ma też zasto- sowanie do fi lmowania lotniczego, więc warto przeczytać poprzedni rozdział, nawet jeśli normalnie nie skupiamy się na fotografi i. To dzięki fi lmowi lotniczemu drony przebiły się do publicznej świa- domości i również dlatego ich popularność rośnie geometrycznie. Pod koniec 2012 roku w serwisach takich jak YouTube nie można było znaleźć wielu fi lmów z dronów, a w rezultatach wyszukiwania słowa „dron” znajdowaliśmy przede wszystkimi fi lmy pokazujące drony wojskowe. W 2012 roku fotodrony były dostępne tylko dla nielicznych modelarzy, którzy potrafi li drony konfi gurować, budo- wać i naprawiać. Nie trafi ły jeszcze wtedy na rynek małe gimbale stabilizujące kamery. DRONYT.indb 101 2016-07-21 17:01:02 Poleć książkęKup książkę 102 Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych Niemniej w Hollywood już od lat korzystano z modeli helikopterów i dronów wie- lowirnikowych do noszenia kamer, choć starano się to robić bez rozgłosu, być może po to, żeby nie zwracać na siebie uwagi agencji FAA w związku z sytuacją prawną takich modeli (więcej informacji na temat polityki i przepisów znajduje się w roz- dziale 6.). Fotodrony używane w Hollywood miały za zadanie nosić duże kamery, a technologia budowania gimbali była nadal w powijakach, zwłaszcza w porównaniu z produktami, które pojawiły się zaledwie kilka lat później. Opisywałem już pierwsze fotodrony sprzedawane w formie gotowej do lotu oraz sposób, w jaki zmieniły branżę. Jednak najprawdopodobniej to możliwość publi- kowania filmów nakręconych z powietrza spowodowała aż taki wzrost tempa jej rozwoju. Ci z nas, którzy latają fotodronami, zdają sobie sprawę z tego, że w praktyce napędzamy sprzedaż dronów. Jeśli ktoś widzi, jak latamy dronem, to nierzadko podchodzi, żeby przyjrzeć się, co robimy, a przy okazji jest szansa, że później sam będzie chciał kupić sobie drona. Podczas jednego lotu można przekonać do dronów najwyżej kilkadziesiąt osób, ale jeśli jakiś film stanie się popularnym viralem, to będą mogły obejrzeć go nawet miliony ludzi, a jakaś ich część przekona się dzięki temu do kręcenia filmów z dronów. Opowieści Kiedy drony konsumenckie zaczęły zyskiwać na popularności, uwagę przyciągały prawie wszystkie filmy nakręcone z ich użyciem. Perspektywy filmowania z niskiej wysokości w połączeniu z praktycznie całkowitą swobodą poruszania się dronów wystarczyły do tego, by przyciągnąć uwagę widzów. Tego rodzaju okresy szczególnego zainteresowania zdarzają się tylko w czasach szybkich, daleko idących przemian technologicznych. W tych okresach efekty zastosowania danej technologii często przechodzą najśmielsze oczekiwania, a widzowie są równie zainteresowani tech- nologią i innowacją co tym, żeby wciągnęła ich dana opowieść. Jeden z moich pierwszych popularnych filmów był krótkim nagraniem lotniczym surferów w Santa Cruz, nakręconym dronem DJI Phantom z prototypowym bezsz- czotkowym gimbalem Rotorpixel dla GoPro HERO3 (rysunek 4.1). Ten filmik zdobył dużą popularność — pojawiał się w różnych miejscach sieci i w wielu programach informacyjnych na świecie. Starałem się w tym filmie opowiedzieć bardzo prostą historię, ale stał się on tak popularny przede wszystkim dlatego, że został stabilnie nagrany. Był to jeden z pierwszych dobrych, stabilizowanych na gimbalu filmów kręconych z nowego typu fotodrona. Widzowie byli tym zafascynowani. DRONYT.indb 102 2016-07-21 17:01:02 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. Filmowanie z powietrza 103 RYSUNEK 4.1. Dron DJI Phantom z prototypowym gimbalem nagrywa surfera w Santa Cruz (lipiec 2013 roku). Fot. dzięki uprzejmości George’a Kriegera Kiedy jakaś technologia sama w sobie przestaje być nowinką, filmy tworzone z jej użyciem potrzebują więcej treści, żeby widzowie chcieli je oglądać, angażować się w nie i dzielić się nimi — fotodrony dotarły już do tego punktu. Większość ludzi zapewne widziała już jakieś nagranie z fotodrona, a same drony pojawiają się w mediach prawie codziennie. Nie wystarczy już pokazać filmu, w którym nie ma ciekawego obiektu albo ciekawej opowieści. Mówiąc o opowieściach, mam na myśli takie filmy, które mają jakąś fabułę, oraz takie, które mają charakter stricte wizualny czy abstrakcyjny, ale zachowują pewien punkt odniesienia i w przemyślany sposób pokazują jakieś przemiany. Żeby jakaś opowieść „działała”, musi mieć jakiś element wędrówki i zmiany. Jeżeli nie interesuje nas tworzenie filmów, w których są ludzie, możemy nadal opo- wiadać historie, których tematem przewodnim jest przestrzeń. Jakieś nietypowe ukształtowanie terenu, jak klify nad pięknym fragmentem wybrzeża, jezioro, które odbija światło w wyjątkowy sposób tuż przed zachodem słońca, albo grupa kaktusów na pustyni — wszystko to może być interesującą opowieścią, jeżeli nagranie będzie obejmować odpowiednie elementy. DRONYT.indb 103 2016-07-21 17:01:03 Poleć książkęKup książkę 104 Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych Nagrywając materiał do filmu, warto zadać sobie kilka podstawowych pytań: • Czy film ma wyraźny początek, środek i koniec? • Czy film jest osadzony w jakimś kontekście? Czy obiekty lub osoby będą- ce tematem filmu są w jakiś sposób związane ze swoim otoczeniem lub wywołują określone emocje? • Czy oglądanie tego filmu daje widzowi satysfakcję? Czy film jest piękny, poruszający, niepokojący, kształcący itp.? • Czy zależy Ci na tym filmie? Czy poświęciłeś czas na jego planowanie, nagrywanie i montaż? Musimy mieć jakiś powód, żeby chcieć pokazać innym nasz film. Zazwyczaj, jeśli nie przychodzi nam do głowy powód, dla którego chcemy podzielić się danym filmem, lub jeśli po prostu nie zależy nam na tym filmie, to inni, oglądając go, pewnie będą mieli podobne odczucia (lub wcale go nie obejrzą). Nie znaczy to, że nie powin- niśmy nagrywać tyle materiału, ile możemy — zdecydowanie warto nagrywać, czy to w ramach praktyki, czy dla zaspokojenia ciekawości, czy też dla zabawy, ale publikowanie filmów nie może być dla nas celem samym w sobie. Mało kto lubi oglądać chaotyczne nagrania z nieciekawych miejsc. Jeśli poświęcimy nieco czasu na stworzenie opowieści, to w nagrodę zyskamy uznanie widzów, w których nasza praca pozostawi pozytywne emocje. Stabilizacja obrazu: jak wygrać z galaretą Nowoczesne fotodrony dość dobrze radzą sobie z nagrywaniem filmów lotniczych, ale nadal są w zasadzie kamerami zainstalowanymi na platformach, które to plat- formy mogą w trakcie lotu poruszać się w niekontrolowany sposób. W rozdziale 1. opisałem, jak ważne jest tłumienie wibracji, które pozwala zmniejszyć ilość wibracji o wysokiej częstotliwości docierających do matrycy kamery. Oczywiście potrząsa- nie kamerą podczas nagrywania filmu nie przyniesie dobrych wyników, a nawet wibracje niewidoczne gołym okiem mogą prowadzić do powstawania tzw. galarety (jello), która potrafi zepsuć nagranie (rysunek 4.2). Żeby zobaczyć przykłady ga- larety w filmach lotniczych kręconych z dronów, wystarczy wyszukać w YouTube wyrażenie drone jello. DRONYT.indb 104 2016-07-21 17:01:03 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. Filmowanie z powietrza 105 RYSUNEK 4.2. Przykłady „galarety” na zdjęciu zrobionym przez wibrującą kamerę Na szczęście dobre fotodrony są sprzedawane z instalowanymi fabrycznie sku- tecznymi tłumikami wibracji i śmigłami, które są wyważane jeszcze przez produ- centa. Latając w spokojnych warunkach, raczej nie będziemy mieli efektów gala- rety w naszych filmach. W większości przypadków galareta jest wynikiem latania z uszkodzonymi śmigłami lub innymi usterkami powstałymi po upadku drona. Jeśli w naszych filmach pojawia się galareta, najlepiej sprawdzić silniki pod kątem uszkodzeń, wymienić lub wyważyć śmigła i upewnić się, że tłumiki (wibroizolatory) są prawidłowo zamocowane. Jeśli galareta będzie się w naszych filmach pojawiać mimo tego, że latamy idealnie wyważonym dronem, to wibracje mogą być powodowane przez czynniki środowisko- we, na przykład wiatr. Gimbale i wibroizolatory są projektowane tak, by wytrzymały pewną siłę wiatru, zanim zaczną wibrować. Wzrost mocy silnika zawsze odbywa się kosztem większej wagi, więc producenci starają się przede wszystkim zachować dobrą równowagę między siłą, stabilizacją a całkowitą wagą układu stabilizującego. Posłużę się anegdotycznym przykładem z własnego doświadczenia. Zauważyłem, że fotodrony takie jak DJI Phantom 3 nie zostawiają na filmie efektów galarety nawet przy maksymalnej prędkości lotu, pod warunkiem że wiatr nie jest zbyt mocny. Jeśli jednak siła wiatru jest duża (tzn. przekraczająca na przykład 40 km/h), to w nagraniach z Phantoma 3 może pojawiać się galareta, gdy dron leci pod wiatr (niezależnie od tego, czy leci do przodu czy do tyłu). Jest to trochę zaskakujące, ponieważ Phantom unoszący się w miejscu i wystawiony na działanie wiatru o pręd- kości 56 km/h powinien być poddawany działaniu takich samych sił co Phantom DRONYT.indb 105 2016-07-21 17:01:03 Poleć książkęKup książkę 106 Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych lecący w bezwietrznych warunkach z prędkością 56 km/h. Ta nieintuicyjna różnica pokazuje, jak złożone są w rzeczywistości układy fotodronów, a galareta to tylko jeden z potencjalnych problemów, z jakimi możemy mieć do czynienia, jeśli nasz fotodron nie jest prawidłowo dostrojony, czy to przez producenta, czy przez firmę sprzedającą składane drony. Używanie gimbali Na początku 2013 roku stabilizowane filmy lotnicze kręcone z małych dronów konsumenckich było praktycznie rzeczą niesłychaną. Przed końcem 2013 roku sta- bilizacja dwuosiowa (na osiach roll i pitch) oferowana przez gimbale bezszczotkowe stała się standardem, a obecnie stabilizacja trzyosiowa jest konieczna, aby możliwe było nagranie udanego materiału filmowego z powietrza. Na szczęście większość popularnych fotodronów dobrze współpracuje z nowoczesnymi gimbalami trzyosio- wymi, zarówno zintegrowanymi, jak i samodzielnymi, a filmy, w których ujęcie zdaje się gładko płynąć przez powietrze, nie są zbyt trudne do zrobienia (rysunek 4.3). RYSUNEK 4.3. Dwuosiowy gimbal Zenmuse H3-2D utrzymuje kamerę GoPro w poziomie podczas lotu drona DJI Phantom 2 DRONYT.indb 106 2016-07-21 17:01:04 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. Filmowanie z powietrza 107 Tryby gimbali i sterowanie Gimbale stosowane w powietrzu mają kilka podstawowych, przydatnych trybów działania: • Tryb Follow (podążania), w którym położenie na osiach roll i pitch gimbala (przechył w górę i w dół) jest zablokowane, ale dopuszczalny jest ruch po osi yaw (obracanie w prawo i lewo). Ten tryb jest domyślnym trybem dla większości gimbali i jest jedynym przydatnym trybem w fotodronach wyposażonych w stałe płozy do lądowania, jak na przykład modele DJI Phantom. W trybie podążania operator może sterować dronem, a kamera będzie poruszać się płynnie zgodnie z ruchem drona. Zmiany pozycji dro- na na osiach roll i pitch są kompletnie wyeliminowane z nagrania, a nagłe ruchy po osi yaw są złagodzone, dzięki czemu widać tylko znaczne zmiany na tej osi (panoramowanie). Znakomita większość filmów z dronów jest kręcona przy użyciu tego trybu. • Tryb Free (wolny), w którym położenie kamery na wszystkich trzech osiach gimbala jest zablokowane. W tym trybie gimbal powoduje, że żadne ruchy drona nie przekładają się na ruchy platformy kamery, nieza- leżnie od orientacji drona w przestrzeni. Filmy nakręcone w trybie Free z nieruchomego drona wyglądają często jak kręcone ze statywu. Ten tryb jest trybem najczęściej stosowanym w lotach prowadzonych przez dwóch operatorów, czyli takich, w których jeden operator kontroluje lot, a drugi kamerę i każdy z nich robi to przy użyciu oddzielnej aparatury. Na stronie http://ech.cc/gimbal-free-mode można zobaczyć przykład tego, jak skutecz- nie stabilizuje kamerę gimbal drona DJI Inspire 1 w trybie Free podczas agresywnych manewrów. • Zaawansowane tryby pracy gimbala związane z inteligentnymi trybami lotu. Przykładem takiego inteligentnego trybu lotu może być „punkt zain- teresowania”, czyli point of interest albo region of interest, w ramach któ- rego gimbal pozostaje zwrócony w kierunku ustalonego punktu w prze- strzeni (na przykład osoby stojącej na ziemi). Innym podobnym trybem jest Follow Me (podążaj za mną), w którym fotodron ma utrzymywać w kadrze ruchomy obiekt, wykorzystując do tego swoją orientację i gimba- la. Oferowany przez DJI tryb FPV ma za zadanie symulować sposób lotu stałopłatów i pokazywać operatorowi orientację drona na osi roll. W trybie FPV przechylenie drona na bok spowoduje takie samo przechylenie gim- bala (a horyzont widoczny w kadrze nie będzie poziomy). UWAGA Nazwy Follow Mode i Free Mode są używane przez DJI. Inni producenci mogą stosować inne nazewnictwo podobnych trybów. DRONYT.indb 107 2016-07-21 17:01:04 Poleć książkęKup książkę 108 Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych Aparatury niektórych fotodronów mają specjalne przyciski, które można skonfigu- rować tak, aby stały się przydatnymi skrótami do funkcji gimbala. Drony 3DR Solo mają z przodu aparatury dwa konfigurowalne przyciski, które powinno się skojarzyć z trybami lotu. Aparatura ta ma też specjalne przyciski do sterowania gimbalem. Z kolei aparatura sterująca DJI ma podobne konfigurowalne przyciski, z których operatorzy najczęściej korzystają, aby kontrolować położenie gimbala (rysunek 4.4). W trybie, w którym współpracuje ze sobą dwóch operatorów, obaj operatorzy (drona i kamery) mogą przypisać do tych przycisków swoje preferowane funkcje. DJI Inspire 1 jest często używany w lotach kontrolowanych jednocześnie przez dwóch operatorów, ponieważ jego podwozie się składa, co umożliwia nieograniczone obracanie kamery o 360°. Taka wszechstronność ruchu pozwala na wykorzystanie dodatkowych trybów pracy gimbala, a konfigurowalne przyciski są wtedy niesa- mowicie przydatne, ponieważ dzięki nim można szybko korzystać z najczęściej używanych funkcji. RYSUNEK 4.4. Niektóre aparatury sterujące mają konfigurowalne przyciski, za pomocą których można sterować trybami pracy gimbala i trybami lotu lub korzystać z innych funkcji DRONYT.indb 108 2016-07-21 17:01:04 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. Filmowanie z powietrza 109 Ja najczęściej konfiguruję przyciski na aparaturze Inspire 1 w taki sposób, że C1 od- powiada osi yaw gimbala, a C2 przełącza między trybami Free i Follow (rysunek 4.5). Standardowy scenariusz wygląda wtedy tak, że lecę w trybie Follow, z kamerą skierowaną do przodu dopóty, dopóki nie trafię na coś, co chciałbym sfilmować. Obracam wtedy drona (na osi yaw) i pochylam gimbal (na osi pitch), aż skomponuję mniej więcej takie ujęcie, o jakie mi chodzi. Potem czasem przełączam przyciskiem C2 tryb z Follow na Free, co blokuje orientację gimbala i utrzymuje kamerę skiero- waną w jedną stronę. To pozwala mi latać dronem w dowolny sposób, a orientacja kamery w ogóle się przy tym nie zmienia. Później mogę obrócić gimbala (na osi yaw) do pozycji wyjściowej, żeby znowu był skierowany do przodu, i przyciskiem C2 wrócić do trybu Follow. RYSUNEK 4.5. Ustawianie konfigurowalnych przycisków aparatury sterującej C1 i C2 dla drona DJI Inspire 1 Innym często stosowanym ustawieniem jest Gimbal Pitch/Yaw, które zmienia ustawienia przełącznika gimbala, tak, by sterował albo osią pitch, albo yaw, żeby można było przesuwać kamerę w górę i w dół lub z boku na bok (ale nie względem obu osi naraz). Jeżeli konieczne jest sterowanie jednocześnie osiami pitch i yaw, a nie chcemy podczas pilotowania drona kontrolować osi yaw w tym samym czasie, kiedy kół- kiem gimbala kontrolujemy oś pitch, to możemy też dotknąć i przytrzymać palec DRONYT.indb 109 2016-07-21 17:01:04 Poleć książkęKup książkę 110 Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych na ekranie FPV aplikacji DJI GO (rysunek 4.6). W miejscu, w którym dotkniemy ekranu, pojawi się biała kropka, a w miejscu, do którego przesuniemy palec — tur- kusowe koło. Przesuwając palcem po ekranie, możemy kierować gimbala w dowolną stronę, a prędkość ruchu będzie zależeć od tego, jak duża jest odległość między miejscem pierwszego dotknięcia ekranu a miejscem docelowym. Ta funkcja działa też w modelu DJI Phantom 3, ale wspiera tylko oś pitch. RYSUNEK 4.6. W aplikacji DJI GO dotknięcie, przytrzymanie i przesunięcie to dobry sposób na zmianę orientacji gimbala Fotodrony niemające składanych płóz oferują mniejszy zakres możliwości pracy gimbala, ale powoli rozwija się oprogramowanie kompensujące mniejszą swobodę ruchu gimbala na osi yaw. W niektórych dronach cała operacja kierowania lotem zostaje sprowadzona po prostu do sterowania kamerą. Orientacja samego drona przestaje mieć dla operatora znaczenie — musi on myśleć tylko o tym, jakie ruchy powinna wykonywać kamera. Takie systemy kontroli są nadal w powijakach na rynku konsumenckich fotodronów, ale bez wątpienia będą się rozwijać bardzo szybko, w miarę wzrostu zapotrzebowania na prostsze interfejsy. DRONYT.indb 110 2016-07-21 17:01:05 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. Filmowanie z powietrza 111 Szybkość gimbala Oczywiste jest, że jakość ruchów kamery jest niezmiernie ważna podczas kręcenia filmów. Większość wykonywanych ruchów powinna być powolna, płynna i prze- myślana, a szybkie ruchy można wykonywać tylko wtedy, kiedy są konieczne (na przykład w scenach akcji, kiedy chcemy z rozmysłem wzbudzić uczucie ekscytacji lub dyskomfortu). Ręczne sterowanie gimbalem nadal jest dość proste. Stosuje się w tym celu przełączniki zachowujące pozycję i kółka umożliwiające ruchy ze zmienną prędkością. Te mechanizmy nie zostały jeszcze dopracowane na tyle, by byli z nich zadowoleni poważni filmowcy, przyzwyczajeni do stosowania oddzielnych aparatur sterujących gimbalami, ale mimo to jest to ogromny krok we właściwym kierunku w porównaniu z pierwszymi modelami, które korzystały ze znacznie prostszych mechanizmów lub przycisków na ekranie. Kiedy używało się tych starszych in- terfejsów, właściwie nie można było wykonywać miłych dla oka ruchów kamery. Większość operatorów sterujących i gimbalem, i dronem oraz używających dronów DJI ustala jak najmniejszą prędkość maksymalną gimlaba (rysunek 4.7). Nazywamy to maksymalnym tempem (rate). Powoduje to zmniejszenie szybkości ruchu gimbala na całym zakresie ruchu pokrętła, co daje operatorowi lepszą kontrolę nad gimba- lem kosztem mniejszej prędkości obrotu kamery. Osobiście ustawiam tę wartość między 30 a 50 (na skali 0 – 100). RYSUNEK 4.7. Aplikacja DJI Go pozwala operatorowi na ograniczenie maksymalnej prędkości ruchu gimbala DRONYT.indb 111 2016-07-21 17:01:05 Poleć książkęKup książkę 112 Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych Układy dla dwóch operatorów umożliwiają też daleko idącą konfigurację sterowa- nia gimbalem, pozwalając na ustawienie tempa poszczególnych osi ruchu według krzywych (co nie wymusza liniowej reakcji na sterowanie). Te ustawienia najczęściej są podpisane hasłem EXPO, które oznacza krzywą wykładniczą (exponential curve), i zazwyczaj służą do zwiększania lub zmniejszania czułości drążka w okolicy środ- ka jego zakresu ruchu oraz do zmiany czułości na podstawie wybranej krzywej, w momencie kiedy drążek będzie bardziej wychylony. Temat regulowania EXPO wykracza poza zakres tej książki, ale w internecie można znaleźć dużo materiałów dotyczących EXPO i sposobów jego wykorzystania. W inteligentnych trybach lotu i aplikacjach mobilnych, udostępnianych zarówno przez producentów, jak i przez firmy zewnętrzne, zaczynają pojawiać się funkcje automatycznego sterowania gimbalami. Funkcjonalności projektowane z myślą o filmie lotniczym umożliwiają płynne i naturalne ruchy gimbala, które są dodat- kowo łagodzone na początku i na końcu każdego przesunięcia. Te nowe aplikacje i tryby lotu pomogą nowym operatorom wykonywać ruchy kamery podobne do tych, jakie doświadczone pary operatorów osiągają po niezliczonych godzinach ćwiczeń. Regulowanie i kalibrowanie gimbali Gimbale to złożone systemy składające się z kontrolera gimbala, modułu nawigacji inercyjnej (inertial measurement unit, IMU), platformy kamery, elektronicznego modułu sterującego prędkością (electronic speed controls, ESC) i silników bezszczot- kowych. Ich elementy składowe są podobne do części drona, tyle że zamiast stabi- lizować statek powietrzny w locie, stabilizują platformę kamery. Gimbale działają dobrze tylko wtedy, gdy są wyregulowane odpowiednio do określonej konfiguracji sprzętu, obejmującej wagę stabilizowanego ładunku (na przykład kamery). Co więcej, równowaga ma kluczowe znaczenie — przesunięcie środka ciężkości zbyt daleko wzdłuż którejkolwiek osi może spowodować awarię, czego efektem może być spalenie się któregoś z silników. Większość używanych obecnie gimbali zaprojektowano jako części dla zintegro- wanych fotodronów lub wyprodukowano dla określonego modelu kamery (na przykład GoPro) bądź wąskiego asortymentu podobnych do siebie kamer. Takie gimbale są zazwyczaj wstępnie regulowane w fabryce i powinny pracować dobrze nawet bez dodatkowej kalibracji czy regulacji. Niemniej jednak co jakiś czas gimbal może potrzebować kalibracji, zwłaszcza jeżeli został uderzony podczas upadku lub transportu. Gimbale są sprzedawane z przyrządami do kalibracji, które czasem są bardzo proste w obsłudze, a czasem — nie nadają się do używania. DRONYT.indb 112 2016-07-21 17:01:05 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. Filmowanie z powietrza 113 Przy nagrywaniu filmów lotniczych w terenie może się zdarzyć, że konieczne będzie zastosowanie jednego z dwóch rodzajów kalibracji gimbala: • Kalibracja IMU gimbala (najczęściej nazywana po prostu kalibracją gimba- la), w ramach której IMU gimbala mierzy przyspieszenie i ruch w każdym kierunku, a jeśli ustala, że „jest równo”, to poziomuje gimbala i eliminuje jego bezwładność. Wczesne gimbale wymagały specjalnych uchwytów do kalibracji IMU, ponieważ moduł IMU musiał znajdować się idealnie w poziomie, ale nowsze gimbale potrafią automatycznie kalibrować się w różnych warunkach. Najnowsze fotodrony DJI można automatycznie skalibrować jednym dotknięciem za pomocą aplikacji DJI GO. • Regulacja osi roll gimbala, w ramach której operator ręcznie reguluje oś roll gimbala tak, aby horyzont był poziomy (rysunek 4.8). RYSUNEK 4.8. Ręczne ustawianie pozycji gimbala na osi roll przez aplikację DJI GO podczas lotu DJI Phantom DRONYT.indb 113 2016-07-21 17:01:05 Poleć książkęKup książkę 114 Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych Większość gotowych do użycia gimbali może być skalibrowana przez użytkownika, ale bardziej zaawansowana regulacja zazwyczaj wymaga wycieczki do producenta lub serwisu. Gimbale domowej roboty można zbudować na bazie rozmaitych kon- trolerów, jak na przykład SimpleBGC (rysunek 4.9). Strojeniu tych kontrolerów poświęcone są całe podręczniki i można spędzić godziny, starając się zapewnić idealne działanie takich autorskich zestawów. RYSUNEK 4.9. Kontroler i IMU gimbala BaseCam SimpleBGC Gimbale i filtry Jak wspomniałem, wykorzystując razem z gimbalami takie dodatki jak filtry na obiektyw, musimy uważać, żeby nie naruszyć równowagi całego układu. Jest kilka sposobów na to, aby sprawdzić, czy filtr lub inne akcesorium będzie działać pra- widłowo z danym gimbalem: • Jeśli filtr pochodzi od tego samego producenta lub jest przeznaczony do stosowania ze zintegrowanym gimbalem, to prawdopodobnie wszystko będzie działać dobrze. • Jeśli filtr został wyprodukowany przez firmę zewnętrzną, ale jest prze- znaczony specjalnie do używania na kamerze osadzonej na gimbalu, to jest szansa, że będzie działać dobrze. Warto sprawdzić w sieci i poczytać recenzje, żeby dowiedzieć się, czy inni z powodzeniem korzystali z danego modelu. Ogólnie rzecz biorąc, gimbale są budowane z pewnym zapasem w zakresie wagi ładunku i obsługują lekkie akcesoria, zwłaszcza jeśli znajdują się one blisko środka obrotu. Ze względu na przełożenie siły obracanie lekkiego akcesorium znajdującego się daleko od środka obrotu będzie wymagać znacznie więcej siły niż w przypadku akcesorium zbliżonego do środka obrotu. DRONYT.indb 114 2016-07-21 17:01:05 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. Filmowanie z powietrza 115 Jeśli martwi nas wyważenie gimbala, możemy kompensować obciążenie, dodając odpowiedni balast po przeciwnej stronie. Wielu modelarzy robiło tak, dostosowując na przykład gimbale produkowane dla kamer GoPro HERO3 do pracy z kamerami HERO4. Zmiana polegała na przyklejeniu monety jednocentowej do boku silnika osi pitch w gimbalu — i wszystko wskazuje na to, że ten zabieg idealnie wyrówny- wał 14-gramową różnicę wagi. Uprzedzam jednak: tego typu modyfikacje zapewne naruszają warunki gwarancji, więc trzeba mieć świadomość, że wprowadza się je na własną odpowiedzialność. Ustawienia kamery Ustawienia kamery do kręcenia filmów różnią się od ustawień, jakie są używane do robienia zdjęć, ale wiele z podstawowych problemów jest takich samych. Warto zapoznać się z rozdziałem 3. przed przejściem do dalszej części tego rozdziału. Rozdział 3. zawiera szersze omówienie obecnej sytuacji na rynku zintegrowanych fotodronów i kamer stosowanych do robienia zdjęć z powietrza. Znaczna część ustawień i technik wykorzystywanych przy fotografowaniu ma też zastosowanie przy filmowaniu. Ustawienia ogólne Historycznie w kamerach i aparatach cyfrowych kręcenie filmów i wykonywanie zdjęć było traktowane oddzielnie, i właściwie wszystkie aparaty (obsługujące filmo- wanie) mają osobny tryby nagrywania wideo z dedykowanymi tylko temu trybowi ustawieniami. Film dodaje wymiar czasu do rejestrowania obrazu, a w związku z tym trzeba ocenić ustawienia kamery pod kątem skutecznego rejestrowania zarówno pojedynczej klatki, jak i szeregu klatek w danym czasie. ROZMIAR FILMU I KLATKI NA SEKUNDĘ W kamerach konsumenckich rozmiar filmu opisuje się zazwyczaj, używając do tego od dwóch do czterech wartości. Większość kamer podaje rozdzielczość w pikselach (poziomą i pionową lub tylko pionową) oraz liczbę klatek na sekundę (klatkaż, czyli z angielskiego fps). Klatkaż może mieć zakres od 24 fps do na przykład 240 fps, ale niektóre opcje mogą wymagać zmiany systemu kamery z NTSC na PAL lub odwrotnie. Zdawałoby się, że te dwie opcje powinny były już dawno odejść w zapomnienie, ale są nadal używane do oznaczania kompatybilności wideo z monitorami i sprzętem transmisyjnym w różnych regionach świata. DRONYT.indb 115 2016-07-21 17:01:05 Poleć książkęKup książkę 116 Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych Dwie dodatkowe zmienne, z którymi czasem można się spotkać, to najczęściej me- toda skanowania, wskazywana przez literę p lub i dodaną do wartości rozdzielczości pionowej lub klatkażu, lub rzadziej przepustowość (bitrate), opisująca ilość danych wideo transmitowanych w ciągu sekundy. Oto niektóre z często spotykanych wartości dla każdej z tych zmiennych: • Rozdzielczość: 4K/UHD (4096×2160 lub 3840×2160), FHD 1080p/i (1920×1080), HD 720p (1280×720), 480p (640×480); • Klatkaż: 24p, 25p (PAL) 30p (NTSC), 48p, 50p/i (PAL), 60p/i (NTSC), 120p, 240p; • Skanowanie: progresywne (p), z przeplotem (i); • Przepustowość: liczba megabitów na sekundę (Mbps), której nie należy mylić z megabajtami na sekundę (MBps). Małe b oznacza bity, a duże B — bajty. W jednym bajcie jest osiem bitów (a w jednym nibble’u, czyli półbaj- cie, są cztery bity). Wbrew pozorom nie zmyślam. Może być nam łatwiej, jeśli przyjrzymy się opcjom rozmiaru wideo dostępnym w popularnym fotodronie, jak pokazałem na rysunku 4.10. RYSUNEK 4.10. Opcje rozmiaru wideo w dronie DJI Phantom 3 Professional DRONYT.indb 116 2016-07-21 17:01:06 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. Filmowanie z powietrza 117 Phantom 2 Pro, ustawiony tutaj na tryb NTSC, oferuje różne kombinacje filmowa- nia: 4K przy 24/30 fps oraz 720p/1080p przy 24/30/48/60 fps. Kiedy fotodron jest w trybie PAL, zamiast klatkażu 30/60 fps mamy do dyspozycji 25/50 fps. Wszystko to może być dość skomplikowane dla osób, które po raz pierwszy mają do czynienia z tymi aspektami filmowania, więc spróbuję doradzić, jakie rozmiary i klatkaże są najlepsze. Te ustawienia nie zależą od kamery, przy czym naturalnie możemy wybrać tylko taką rozdzielczość i klatkaż, jakie obsługuje nasza kamera. Są też pewne konkretne ustawienia, z których korzystam, filmując kamerami GoPro; można je znaleźć w dalszej części tego rozdziału, zatytułowanej „GoPro”. • 4K/30 fps: to moja podstawowa rozdzielczość i klatkaż przy filmowaniu. To najwyższa obecnie rozdzielczość rejestrowania wideo, a film 30 fps przyjemnie ogląda się na komputerach i przez internet. Rejestrowanie wi- deo w rozdzielczości 4K daje nam na tyle dużo pikseli, że możemy ekspor- tować klatki z filmu jako zdjęcia, a do tego daje duży zapas rozdzielczości w sytuacji, gdybyśmy chcieli dostosować film do 1080p. • 4K/24 fps: kręcę filmy w 24 fps, kiedy chcę, żeby mój materiał pasował do innych materiałów nagranych w 24 fps; zdaniem wielu osób taki klatkaż daje bardziej „kinowy” efekt. Wartość 24 fps to liczba klatek na sekundę, jaką widzimy w kinie, ale nie sprawdza się, kiedy kamera porusza się zbyt szybko — nagranie może wtedy wyglądać na szarpane. W filmie lotniczym kamera prawie zawsze jest w ruchu, więc w miarę możliwości staram się unikać 24 fps. Poza tym większość komputerów, telefonów i tabletów ma częstotliwość odświeżania ekranu 60 Hz, a jak łatwo policzyć, 60 nie dzieli się bez reszty przez 24. To oznacza, że na większości urządzeń odtworze- nie wideo w 24 fps spowoduje wyświetlenie artefaktów, nawet jeśli samo nagranie było bez skazy. • 1080p/60 fps: lubię nagrywać w 60 fps, ponieważ daje to bardzo płynny obraz, zwłaszcza podczas odtwarzania na komputerze, czy też z YouTube w przeglądarce Chrome, która od końca 2014 roku obsługuje 60 fps. Wartość 60 fps to naturalny klatkaż odtwarzania wideo dla większości urządzeń. Jest przy tym bardzo wszechstronny: takie filmy można łatwo skonwertować na filmy o niższym fps, a poza tym można je odtwarzać z prędkością niższego klatkażu i otrzymać w ten sposób film w zwolnio- nym tempie. EKSPOZYCJA Naświetlanie filmu różni się całkowicie od naświetlania zdjęcia. W fotografowaniu celem jest zazwyczaj zarejestrowanie możliwie ostrego ujęcia (chyba że stosujemy rozmycie jako efekt artystyczny). Nagrywając wideo, chcemy wręcz uzyskać trochę DRONYT.indb 117 2016-07-21 17:01:06 Poleć książkęKup książkę 118 Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych rozmycia, żeby podczas odtwarzania nie pojawił się efekt „staccato” w ruchu. Ogólna zasada mówi, żeby naświetlać wideo z wartością odpowiadającą połowie klatkażu, czyli kręcąc film w 30 fps, powinniśmy naświetlać każdą klatkę przez 1/60 sekundy. Nagrywając w 60 fps, powinniśmy celować w naświetlanie rzędu 1/125 sekundy. Niektórzy mówią, że to wartość dwa razy większa, ponieważ podwaja się liczbę fps; określa się to też jako kąt migawki 180° — z przyczyn historycznych związanych z tym, jak podczas naświetlania filmu działały migawki. Naświetlanie z połową klatkażu daje każdej klatce nieco rozmycia, co przekłada się na ruch kinowy, który jest uważany za naturalny. Dłuższy czas naświetlana dodaje więcej rozmycia i może sprawić, że ruch na filmie będzie „rozmazany”. Krótszy czas naświetlania będzie „zamrażać” ruch w każdej klatce, przez co będzie on robił wrażanie szarpanego. Większość filmowców kręci w dzień, używając filtrów o neutralnej gęstości (neutral density, ND), które blokują światło i umożliwiają ekspozycję z dłuższym czasem (rysunek 4.11). Kamera filmująca z ISO 100 i przysłoną f/2.8 może często wyma- gać filtra szarego, redukującego ilość światła docierającego do matrycy o 4 działki przysłony (filtr taki nazywany też jest ND16; 1 działka = 2x ilość światła, 4 działki = 2^4, czyli 16x ilość światła), by zmniejszyć ilość światła na tyle, żeby osiągać czasy naświetlania rzędu 1/60 sekundy. Jeśli głównym celem naszej nauki obcho- dzenia się z fotodronem jest nagrywanie wideo, to warto zainwestować w komplet kompatybilnych z gimbalami filtrów ND, w zakresie między 1 a 4 działkami. Filtry polaryzacyjne również eliminują nieco światła i można korzystać z nich osobno lub w połączeniu z filtrem ND. RYSUNEK 4.11. Zestaw sześciu filtrów Polar Pro, w tym filtr ND, polaryzacyjny i filtry łączone W tej chwili to przede wszystkim drony o dużym udźwigu noszą „naziemne” kamery wyposażone w regulowane przysłony. Większość małych i zintegrowanych fotodro- nów ma kamery ze stałą przysłoną f/2.8, uważane za dość czułe na światło. Kamera nagrywająca z f/2.8 przy ISO 100 może nagrywać film z czasem ekspozycji klatki 1/60 sekundy wyłącznie po zachodzie słońca — w przeciwnym razie film będzie prześwietlony. Przed zachodem słońca czas ekspozycji musi być dużo krótszy, żeby uzyskać prawidłowe naświetlanie. Dojście do 1/60 sekundy (lub do 1/125 sekundy, jeśli chcemy nagrywać w 60 fps) może być trudne, zwłaszcza podczas pracy w szybko zmieniających się warunkach świetlnych, ale można też używać ISO jako zmiennej DRONYT.indb 118 2016-07-21 17:01:06 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. Filmowanie z powietrza 119 podczas ekspozycji. Zejście do 1/30 sekundy przy ISO 100 oznacza, że możemy nagrywać z ekspozycją 1/60 sekundy przy ISO 200, kosztem nieco większej ilości szumów na filmie. Brak możliwości regulacji przysłony to tylko tymczasowy problem, który pewnie rozwiąże się już wkrótce, w miarę jak bardziej wyrafinowane kamery zaczną trafiać do małych i średnich zintegrowanych fotodronów. Nowa kamera Zenmuse X5 DJI o matrycy Mikro Cztery Trzecie ma na przykład zarówno wymienne obiektywy, jak i regulowaną przysłonę (rysunek 4.12), co oznacza, że filmowcy znów mogą nagrywać ze zmienną przysłoną i schodzić na przykład do 1/60 sekundy nawet w jasny dzień przy f/11 i ISO 100. W ekstremalnych przypadkach można nawet korzystać z mniejszej przysłony, ale większość filmowców woli nie schodzić za bardzo z tym parametrem, ponieważ kiedy przysłona jest zbyt mała, cały obraz traci ostrość przez dyfrakcję. Przy przysłonie f/11 i rozdzielczości matrycy rzędu 16 megapikseli zdjęcie zrobione aparatem Mikro Cztery Trzecie teoretycznie już wykracza poza granicę dyfrakcji. RYSUNEK 4.12. Nowy gimbal DJI Zenmuse X5 i kamera Mikro Cztery Trzecie (prototyp z obiektywem 15 mm) wprowadza wymienną optykę i średniej wielkości matryce do zintegrowanych fotodronów W praktyce dyfrakcję trzeba równoważyć z głębią ostrości i ewentualnym obniże- niem jakości obrazu powodowanym filtrami ND, więc najlepiej samemu sprawdzić, do jakiej przysłony można zejść, zanim obraz zacznie tracić na jakości. Można też znaleźć wiele materiałów o limitach dyfrakcji w sieci — jeśli ten temat nas intere- suje, warto poszukać takich źródeł. DRONYT.indb 119 2016-07-21 17:01:06 Poleć książkęKup książkę 120 Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych Uważa się, że blokowanie ekspozycji i nastawianie jej ręcznie daje filmy o bardziej kinowym charakterze; rzadko spotyka się zmiany ekspozycji w ciągu jednego ujęcia. Zintegrowane kamery czasem wspierają pełną ręczną kontrolę ekspozycji (robią tak na przykład drony DJI), ale kamery sportowe, takie jak GoPro HERO, zazwyczaj umożliwiają tylko kompensację ekspozycji, a nie pełną kontrolę manualną. Jeśli nagrywamy kamerą, która pracuje tylko w trybie automatycznej regulacji ekspozycji, to kamera ta powinna mieć dobry system automatycznego ustawiania ekspozycji i powinna być w stanie płynnie przechodzić z jednego ustawienia ekspozycji do drugiego. Model Phantom 2 Vision+ był pierwszym zintegrowanym fotodronem z bezszczotkowym gimbalem. Oznaczało to dużą wygodę, ale jego kamera nie była w stanie przechodzić płynnie między stopniami ekspozycji, a w efekcie jakakolwiek zmiana ekspozycji w trakcie kręcenia filmu sprawiała, że film stawał się bezużyteczny. Co prawda dość dogłębnie omówiliśmy sobie ręczną kontrolę ekspozycji, filtry ND i kąt migawki 180°, ale muszę też przyznać, że większość modelarzy i właścicieli popularnych kamer kręci filmy, używając bardzo krótkich czasów naświetlania, zwłaszcza w ciągu dnia, a także z automatyczną regulacją ekspozycji. Właściwie wszystkie smartfony mają przysłony od f/2.8 do f/2.4, więc często spotyka się czas ekspozycji na poziomie 1/1000 sekundy (lub krótszym) w filmach kręconych w dzień. Mimo to nie słyszę, żeby ktoś narzekał na „stroboskopowy” charakter takich filmów. Możliwe, że gusta odbiorców zmieniają się w wyniku oglądania dużych ilości materiału filmowego z ostro podzielonymi klatkami. Filmy nagrywane z nowoczesnego fotodrona z półki cenowej rzędu 800 dolarów (jak DJI Phantom 3 Standard) często wyglądają od razu tak dobrze, że będą wy- starczające dla potrzeb większości osób, nawet jeśli są kręcone przy całkowicie automatycznych ustawieniach. Każdy z moich najpopularniejszych filmików był kręcony w dzień, bez filtrów ND, a nikt nie narzekał, że coś wygląda w nich „nie tak”, z wyjątkiem garstki osób, które zauważyły artefakty wynikające z konwersji 30 fps na 24 fps i będące efektem decyzji artystycznej montażysty. BALANS BIELI Większość fotografów, robiąc zdjęcia, nie zwraca szczególnej uwagi na balans bieli, zwłaszcza gdy zapisują je w formacie RAW, który pozwala na zmianę balansu bieli (white balance, WB) w obróbce bez żadnej szkody dla jakości zdjęcia. Jednak w fil- mowaniu balans bieli ma duże znaczenie. Tylko systemy filmowe z najwyższej półki zapisują film w formacie RAW, dlatego dla reszty z nas tak ważne jest ustawienie dobrego balansu bieli już podczas filmowania. Co prawda teoretycznie można go zmienić w trakcie obróbki, ale korygowanie kolorów jest trudne, jeśli balans bieli zmienia się w całym nagraniu. Większość kompaktowych kamer stosowanych na fotodronach nie ma wyrafinowa- nych algorytmów kontrolujących balans bieli, który może przyjmować inne wartości DRONYT.indb 120 2016-07-21 17:01:06 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. Filmowanie z powietrza 121 podczas zmieniania kadru nawet w ramach jednego ujęcia. Korygowanie takich ruchomych wartości jest trudne i właściwie zawsze lepiej jest nagrywać z ustawionym balansem bieli (czyli zazwyczaj z jakimkolwiek ustawieniem innym niż „automatyczne”). RYSUNEK 4.13. Opcje balansu bieli w kamerze GoPro HERO4 Black Zazwyczaj ustawiam kamerę na „neutralny” balans bieli, jeśli takie ustawienie jest do- stępne, tak jak w przypadku kamer GoPro (rysunek 4.13). Domyślne ustawienie WB umożliwia rejestrowanie i zapisywanie naj- większej ilości informacji oraz daje filmowcom największe możliwości korygowania kolorów podczas obróbki. Jeśli takie ustawienie nie jest dostępne, to wystarczy, jeśli wybierzemy jakąś opcję zbliżoną do warunków, w których filmujemy. Większość kamer oferuje opcje takie jak „słonecznie”, „pochmurno”, „świetlówka” i własne ustawienie balansu bieli, które polega na przykład na skierowaniu kamery na coś, co powinno być białe, jak chociażby biała lub szara kartka, lub na podaniu określonej temperatury kolorów w stopniach Kelvina. Prawidłowo ustawiony balans bieli jest najistotniejszy wtedy, kiedy kręcony przez nas film ma być wykorzystany od razu, na przykład w transmisji na żywo (trans- misje omówimy w dalszej części rozdziału), lub kiedy ma zostać przekazany dalej w krótkim czasie. W takich przypadkach najlepiej wybierać balans bieli, który wygląda dobrze w podglądzie z kamery. FILM W ZWOLNIONYM TEMPIE Może się wydawać, że nagrywanie w zwolnionym tempie jest domeną specjalnych kamer o wysokiej prędkości, ale jego obsługa jest wbudowana w wiele nowoczes- nych kamer — nawet tych dołączanych do relatywnie niedrogich fotodronów. „Zwolnione tempo” oznacza po prostu, że nagranie można odtwarzać wolniej niż w czasie rzeczywistym. Ponieważ większość materiału filmowego odtwarza się między 24 a 30 fps, rejestrowanie filmu z wyższym klatkażem powoduje, że można go odtwarzać w zwolnionym tempie bez żadnej utraty jakości. Dla przykładu: film nakręcony w 60 fps i odtwarzany w 30 fps jest w efekcie odtwarzany w tempie dwa razy wolniejszym od rzeczywistego czasu nagrania, czyli w praktyce daje nam film w zwolnionym tempie. Urządzenia takie jak iPhone 6 i kamery sportowe, na przykład GoPro HERO4 Black, mogą nagrywać filmy z prędkością do 240 fps, a nowy aparat kompaktowy Sony RX100 IV może nagrywać filmy z niewiarygodną prędkością 960 fps. Posiadanie przez te relatywnie niedrogie kamery takich parametrów wiąże się na ogół z kom- promisem między klatkażem a jakością obrazu. Kamery projektowane z myślą DRONYT.indb 121 2016-07-21 17:01:06 Poleć książkęKup książkę 122 Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych o nagrywaniu z dużą prędkością są drogie i ciężkie, ponieważ mają odpowiednie matryce i układy optyczne konieczne do rejestrowania obrazów z dużą prędkością i wysoką jakością. Choć zwolnione tempo jest wyraźnie widoczne przy klatkażu 60 fps i wyższym, to nawet nagrywanie w 30 fps i odtwarzanie materiału w 24 fps (wolniej o 20 procent) może pomóc ukazać charakter ruchu jako bardziej zrelaksowany lub majestatyczny. Nagrywanie w 60 fps i więcej nie jest już problematyczne, ale odtwarzanie filmów w zwolnionym tempie może być trudniejsze dla osób, które nie są zaznajomione z oprogramowaniem do obróbki filmów. Większość programów do obróbki, nawet tych darmowych i podstawowych, jak iMovie i Windows Movie Maker (albo GoPro Studio dla użytkowników GoPro), daje nam pewne możliwości kontrolowania odtwa- rzania w zwolnionym tempie. Za pomocą aplikacji dla iOS i Androida można łatwo konwertować nagrania z wysokim klatkażem na zwolnione, ale aplikacje te nie są (jeszcze) pisane z myślą o obsłudze filmów, które były kręcone na innym urządzeniu. Jeżeli potrzebujemy bardziej zaawansowanej kontroli nad wideo w zwolnionym tempie, to warto, abyśmy subskrybowali usługę Adobe Creative Cloud i nauczyli się obsługiwać Adobe Premiere Pro CC — ten program ma rozbudowane narzędzia wystarczające do profesjonalnego tworzenia filmów (rysunek 4.14). Jeżeli chodzi o ruch kamery podczas filmowania akcji, to najczęściej lepsze efekty nagrywania dynamicznej akcji osiąga się wtedy, kiedy leci się dronem szybko. W dzisiejszych czasach nie możemy liczyć na to, że widzowie będą skupiać uwagę na RYSUNEK 4.14. W Adobe Premiere Pro CC ustawienie interpretacji klipu jako 29.97 fps zamiast 59.94 fps daje w efekcie odtwarzanie w tempie dwa razy wolniejszym od rzeczywistego czasu nagrywania DRONYT.indb 122 2016-07-21 17:01:07 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. Filmowanie z powietrza 123 filmie przez dłuższy czas, więc jeśli nasz klip nie zamyka się w 10 – 15 sekundach, to przed jego końcem stracimy większość widowni. Osoby zainteresowane nagrywaniem filmów lotniczych w zwolnionym tempie po- winny stosować taki klatkaż, jaki da im wymagane zwolnienie, a także zapoznać się z odpowiednimi możliwościami regulacji materiału podczas obróbki w wybranym programie. Film, kiedy zostanie zwolniony podczas obróbki i wyeksportowany do standardowego klatkażu, będzie odtwarzany wszędzie w zwolnionym tempie, również gdy zostanie udostępniony w serwisach YouTube czy Vimeo. Oto dwa linki do przykładowych nagrań w zwolnionym tempie: • Skały i przypływ z powietrza, odtwarzane z 50 procent prędkości reje- strowania (nagranie z drona DJI Inspire 1 w 60 fps odtwarzane w 30 fps): http://ech.cc/droneslomo. • Iskrzący ocean (z lądu), nakręcony kosztującą 5495 dolarów kamerą Edgertronic wysokiej prędkości w 700 fps i odtwarzany w 30 fps (23 razy wolniej): http://ech.cc/oceansparkles. PRĘDKOŚĆ PAMIĘCI Nagrywanie wideo, zwłaszcza w rozdzielczości 4K, wymaga znacznych ilości danych; niektóre małe kamery używane w konsumenckich fotodronach rejestrują wideo z przepustowością do 60 Mbps, czyli 7,5 MBps. W takim tempie ośmiogigabajtowa karta pamięci zapełnia się w 18 minut, a do tego, naturalnie, karta pamięci musi być w stanie utrzymać przez cały czas prędkość zapisu na poziomie co najmniej 7,5 MBps. Niektóre kamery wykrywają zbyt wolne karty i wyświetlają stosowne ostrzeżenia. Jednak w większości kamer sprawdzą się po prostu karty SD czy mic- roSD opisane jako „UHS-1” lub „Class 10” — oba te oznaczenia wskazują, że karta potrafi utrzymać prędkość zapisu na poziomie 10 MBps. Jeśli chcemy korzystać z kamer z wyższej półki, które zapisują wideo z przepusto- wością większą niż 60 MBps, będziemy potrzebować znacznie szybszych nośników. PROFESJONALNE TRYBY NAGRYWANIA Niektóre kamery konsumenckie i półprofesjonalne mają ustawienia nagrywania, których zadaniem jest zachowanie jak największej ilości informacji podczas na- grywania wideo, żeby montażyści mieli swobodę dostosowania materiału podczas obróbki. Takie formaty zapisu najczęściej pomijają filtry, które są nakładane na wideo, żeby efekt końcowy wyglądał dobrze dla oka, i w rezultacie dają materiał, który ma nienasycone kolory, jest nieostry i wygląda „płasko”. Dobry montażysta może następnie ukształtować taki materiał w pożądany produkt końcowy. Zarówno kamery GoPro, jak i DJI mają wbudowane profesjonalne tryby nagrywania; więcej na ten temat czytelnik znajdzie w dalszej części tego rozdziału. DRONYT.indb 123 2016-07-21 17:01:07 Poleć książkęKup książkę 124 Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych Kamery zintegrowane W rozdziale 3. znalazło się dość dużo informacji o zaletach i wadach używania zintegrowanych fotodronów do rejestrowania obrazów z powietrza. W przypadku wideo jedną z najoczywistszych zalet jest to, że piloci mogą w dowolnym momencie zaczynać i kończyć nagrywanie, rejestrując w ten sposób tylko tę część lotu, która w zamyśle miała zostać uwieczniona. Możliwość ręcznego ustawiania ekspozycji i zdalnego sterowania zaawansowanymi ustawieniami kamery to inne ważne zalety, wraz ze zintegrowanym FPV. Z kolei obiektywy stosowane obecnie w fotodronach takich jak DJI Phantom 3 i Inspire 1 są węższe niż obiektywy najczęściej spotykane na kamerach sportowych, na przykład GoPro. Większość kamer sportowych ma bardzo szerokie obiektywy typu „rybie oko” (rysunek 4.15), ponieważ kamery te są projektowane po to, aby umożliwić nagrywanie akcji dziejącej się blisko kamery (i często są mocowane bezpośrednio na operatorze, żeby pokazać scenę z jego perspektywy). RYSUNEK 4.15. Kamera GoPro robi tutaj to, do czego została stworzona: nagrywa akcję z bliskiej odległości. Horyzont jest zakrzywiony przez dystorsję będącą efektem szerokokątnego obiektywu typu „rybie oko” Optyka „rybiego oka” daje duże pole widzenia przy małych rozmiarach układu optycznego, a połączenie szerokokątnej optyki i małej matrycy skutkuje dużą głębią ostrości, przez co niemal wszystko w kadrze jest ostre. Dla odmiany kamera w modelu DJI Phantom 3 ma pole widzenia o kącie około 94°, podobne do pola widzenia w prostoliniowych obiektywach 20 mm w kamerach pełnoklatkowych (podczas gdy GoPro HERO4 ma obiektyw o kącie 170°). Obiektywy prostoliniowe pozwalają robić zdjęcia, na których linie proste nie ulegają dystorsji beczkowej, dzięki czemu wyglądają naturalniej. Większość osób zajmujących się na poważnie nagrywaniem wideo z GoPro usuwa dystorsję podczas obróbki lub nagrywa materiał w trybach stosujących węższy kąt widzenia kosztem rozdzielczości. Ta różnica wynikająca z zastosowanego typu obiektywu zapewne zniknie z cza- sem — niektóre nowsze kamery sportowe mają już węższe obiektywy o mniejszej DRONYT.indb 124 2016-07-21 17:01:07 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. Filmowanie z powietrza 125 dystorsji beczkowej, a w przyszłości prawdopodobnie będzie znacznie więcej takich modeli do wyboru. Niemniej w czasie, kiedy powstaje ta książka, jedną z zalet kamer zintegrowanych jest to, że ich obiektywy dają od razu naturalnie wyglądający obraz. ZDALNE STEROWANIE Nieco wcześniej w tym rozdziale wspomniałem, że możliwość zdalnego regulowania ustawień kamery jest ważną funkcją w zintegrowanych fotodronach. Pilotując model DJI Phantom 3, można w ciągu jednego lotu zrobić sporo zdjęć oraz nagrać kilka filmów w różnych rozdzielczościach, z różnym klatkażem i czasem ekspozycji, i to wszystko bez potrzeby lądowania dronem, aby zmienić ustawienia, i bez trudności z ich zmienianiem. Wrażenia z użytkowania dobrze zaprojektowanego fotodrona powinny być takie jak z kręcenia filmu kamerą trzymaną w ręce, a przywiązywanie przez producenta wagi do szczegółów jest w tym kontekście niezmiernie istotne. Tryb LOG w modelach DJI Fotodrony DJI Inspire 1 i Phantom 31 mają tryb rejestrowania obrazu nazwany LOG; można go włączyć w ustawieniach kolorów kamery przez aplikację DJI GO (rysunek 4.16). Nagrywanie w trybie LOG daje typowe efekty trybu logarytmicznego: mniejsze nasycenie kolorów, mniej ostrości i „płaski” wygląd, spowodowane taką krzywą gamma, która umożliwia zapisywanie jak największej ilości danych w pliku. 1 A także Phantom 4 — przyp. tłum. RYSUNEK 4.16. Wybieranie trybu LOG w aplikacji DJI GO DRONYT_04_100-141.indd 125 2016-07-22 23:58:00 Poleć książkęKup książkę 126 Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych Wprawny montażysta może później skorygować kolory i poprawić ostrość takiego materiału, żeby wyglądał bardzo dobrze. Możemy też skorzystać z narzędzia do transkodowania w DJI Inspire 1 i Phantom 3 i podkręcić nagranie, zapisując plik pośredni w wysokoprzepustowym formacie Apple ProRes 422LT. Musimy jednak pamiętać, że w ten sposób otrzymamy gigantyczne pliki, o przepustowości rzędu 60 MBps dla nagrania 4K, czyli około 3.6 GB na minutę. Narzędzie do transkodowania można pobrać ze strony www.dji.com. Opinie użytkowników wskazują, że nauczenie się korygowania kolorów w edytorze wideo (na przykład w Adobe Premiere Pro) daje podobne wyniki, a przy tym je
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Drony. Tajniki zdjęć i filmów lotniczych
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: