Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00306 013896 14457866 na godz. na dobę w sumie
Dziecko w świecie pieniądza - ebook/pdf
Dziecko w świecie pieniądza - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 28
Wydawca: Colorful Media Język publikacji: polski
ISBN: 83-919772-9-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

Bardzo trudno jest wyobrazić sobie świat bez pieniędzy. Nie tak dawno nie było jeszcze plastikowych kart płatniczych i kredytowych, nieco wcześniej – nawet bankomatów i usług bankowych świadczonych drogą elektroniczną. Świat był konkretniejszy, bardziej namacalny i prostszy do obserwacji. Kiedy przypomnimy sobie tamtą rzeczywistość, łatwiej będzie nam docenić wysiłek, jakiego musi w swoim umyśle, przy zaangażowaniu wyobraźni, dokonać dziecko, aby nauczyć się rozpoznawać i rozumieć istotę świata z pieniędzmi w tle.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Autor: Beata Mazurek-Kucharska Wydawca: Colorful Media Korekta: Marlena Fiedorow ISBN: 83-919772-9-3 Copyright © by COLORFUL MEDIA Poznań 2012 Okładka: Colorful Media Skład i łamanie: Colorful Media Colorful SKOO B Beata Mazurek-Kucharska Dziecko w świecie pieniądza Jak przygotować dziecko do wydawania, oszczędzania, inwestowania i dzielenia się pieniędzmi? Colorful SKOO B Spis treści I Jak przygotować dziecko do kontaktu z pieniądzem? ..................................................................................5 II Czym są pieniądze w rozwijającym się umyśle małego dziecka? Skąd się biorą? Czemu służą? .......6 III Ewolucja rozumienia istoty, roli i znaczenia pieniądza w życiu dorastającego dziecka ......................7 IV Pieniądze w rodzinie – wydawanie, oszczędzanie, obdarowywanie i pożyczanie jako sytuacje wychowawcze, budujące poczucie odpowiedzialności, obowiązkowości i wrażliwości dziecka .......................................................................................................10 Sposób i podejście do wydawania pieniędzy w rodzinie a ich wpływ na wychowanie dziecka ..........10 Umiejętność oszczędzania pieniędzy jako element inteligencji finansowej dziecka .............................10 Obdarowywanie to coś więcej niż wręczenie prezentu...........................................................................11 Pożyczanie – żadne dziecko od tego nie ucieknie ....................................................................................12 Podsumowanie ...........................................................................................................................................13 V Dzieci i młodzież na rynku konsumenckim – przygotowanie do życia w świecie pokus i pułapek konsumpcji ......................................................................................................................................14 Pieniądze nie mogą być celem dla młodego człowieka ...........................................................................14 Co może być dobrym nośnikiem dla takich wartości? ............................................................................14 Szczęście w nieszczęściu ...........................................................................................................................14 Pierwsza pułapka konsumpcjonizmu – pochodzenie ..............................................................................15 Druga pułapka konsumpcjonizmu – pokusa ............................................................................................15 Dylematy moralne rynku młodych konsumentów ..................................................................................16 Podsumowanie ...........................................................................................................................................18 VI Scenariusze dialogów z dziećmi i młodzieżą o pieniądzach ...................................................................19 Scenariusz 1: „Mamo, a jak to działa?” (bankomat) ................................................................................19 Scenariusz 2: „Mamo, co tam liczysz?” (rachunki) .................................................................................19 Scenariusz 3: „Tato, na czym polega kredyt?” .........................................................................................20 Scenariusz 4: „Mamo, poprosisz tatę?” (kieszonkowe) ...........................................................................21 Scenariusz 5: „Mamo, możesz dać mi trochę kasy?” ..............................................................................23 Scenariusz 6: „Tato, kupisz mi?” (samochód) ..........................................................................................24 Notka o autorce ....................................................................................................................................................26 Dziecko w świecie pieniądza I Jak przygotować dziecko do kontaktu z pieniądzem? Bardzo trudno jest wyobrazić sobie świat bez pieniędzy. Nie tak dawno nie było jeszcze plastikowych kart płatniczych i kredytowych, nieco wcześniej – nawet bankomatów i usług bankowych świadczonych drogą elektroniczną. Świat był konkretniejszy, bardziej namacalny i prostszy do obserwacji. Kiedy przypomnimy sobie tamtą rzeczywistość, łatwiej będzie nam docenić wysiłek, jakiego musi w swoim umyśle, przy zaangażowaniu wyobraźni, dokonać dziecko, aby nauczyć się rozpoznawać i rozumieć istotę świata z pieniędzmi w tle. Rozumienie istoty pieniądza, jego wartości i funkcji, przechodzi kilka faz w umyśle dziecka. Odpowiada to naturalnym fazom rozwoju i kształtowania się pojęć abstrakcyjnych. Dziecko poznaje więc pojęcie pieniądza i innych związanych z nim pojęć pokrewnych w taki sposób, jak przyswaja system pojęć, abstrakcyjnych funkcji i skomplikowanych relacji między różnymi rzeczywistymi i wyobrażalnymi obiektami. Tylko podczas stopniowego dojrzewania umysłowości dziecka, jego wzrastającej aktywności poznawczej, roz- woju logicznego myślenia, abstrahowania, dokonywania działań na symbolach, a także zdolności do tworzenia wyobrażeń jest możliwe poznanie i zrozumienie tego skomplikowanego systemu obiektów, reguł i panujących między nimi relacji. Procesy te przebiegają wraz z dojrzewaniem i doskonaleniem się układu nerwowego dziecka, w ścisłym powiązaniu z jego wszechstronnym poznawaniem świata, rozwojem motoryki, mowy, wyobraźni i inteligencji. Jest oczywiste, że dziecko przechodzi w okresie rozwoju różne fazy stopniowego wzrostu i roz- wijania się zdolności poznawczych oraz emocjonalnego ustosunkowywania się do otaczającego je świata. 5 Beata Mazurek-Kucharska II Czym są pieniądze w rozwijającym się umyśle małego dziecka? Skąd się biorą? Czemu służą? Początkowo pieniądz jest dla dziecka takim samym przedmiotem, choć niewielkim, jak wiele innych, otacza- jących go ze wszystkich stron – barwnych, mających różne kształty, fakturę, zapach i odpowiednie przezna- czenie. W umyśle jest pojęciem, którego zakres znaczeniowy stopniowo zostaje przez dziecko rozpoznawany i akceptowany. Jest zarówno pojęciem konkretnym, które uruchamia się, gdy dziecko widzi lub dotyka monetę lub banknot, jak i pojęciem abstrakcyjnym – kiedy dziecko zaczyna pojmować zakres abstrakcji pieniądza jako środka płatniczego i umownego w czasie wymiany handlowej. Świat istnieje i nas otacza, ale poznajemy go i tworzymy w naszym umyśle jego reprezentację. Reprezentacja świata jest naszym subiektywnym, indywidualnym wizerunkiem, który powstaje i zapisuje się w naszej pamięci właśnie dzięki niezwykłemu, skomplikowanemu fenomenowi pojęć, które w swej rozbudowanej i abstrakcyjnej formie są dostępne jedynie człowiekowi nie od urodzenia, ale pojawiają się i są możliwe do wykształcenia wraz z rozwojem mózgu, już po naszym narodzeniu, w trakcie rozwoju przez ponad dwadzieścia lat naszego życia. Rozumienie pojęć abstrakcyjnych jest możliwe po wykształceniu się w mózgu najbardziej wyspecjalizowanych komórek nerwowych, zwłaszcza w obszarze kory przedruchowej płatów czołowych, dzięki czemu możliwy staje się także rozwój planowania czynności i przewidywania skutków działań, zachowań i zdarzeń, również osąd moralny. 6
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Dziecko w świecie pieniądza
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: