Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00521 007990 10466722 na godz. na dobę w sumie
E-biznes. Relacje z klientem - książka
E-biznes. Relacje z klientem - książka
Autor: Liczba stron: 208
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 83-246-1116-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> biznes it >> e-biznes
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Ludzkie relacje w handlu elektronicznym

Złota era newslettera

Witamy serdecznie,

Dziś mamy dla Ciebie coś niezwykle interesującego. Chcielibyśmy zwrócić na to Twoją uwagę. Właśnie ukazała się książka Patrycji Kierzkowskiej 'E-biznes. Relacje z klientem'.

To wyjątkowa publikacja na rynku. Pokazuje ona, jak w praktyce wygląda obsługa klienta i prowadzenie sklepu internetowego w Polsce. Każdy chce mieć taki sklep, ale nikt nie wie, jak go prowadzić!

W książce znajdziesz mnóstwo porad z zakresu obsługi klienta, budowania stron internetowych 'pod klienta' oraz zwiększania zamówień. Zobacz, jak za pomocą jednego genialnie napisanego newslettera można sprzedać niewyobrażalną ilość towaru. Niemożliwe? A jednak! Autorka od 2003 roku zajmuje się marketingiem oraz obsługą klienta w sklepach internetowych i doskonale wie, jak to zrobić.

Teraz Ty też możesz się tego nauczyć.

Pozdrawiamy,
Grupa Wydawnicza Helion SA

Patrycja Kierzkowska to młody wilk internetu. Trenerka i propagatorka doskonałej obsługi klientów w firmach zajmujących się handlem elektronicznym. Twórczyni niezapomnianych newsletterów. Autorka fascynującego bloga o e-biznesie. Właścicielka kilku znanych serwisów internetowych. Dziennikarka, pasjonatka nowoczesnych technologii. Studentka pedagogiki. Jeśli masz jakieś pytania, pisz na adres: poczta@shrew.pl.

A teraz otwórz książkę.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

E-biznes. Relacje z klientem Autor: Patrycja Kierzkowska ISBN: 978-83-246-1116-4 Format: A5, stron: 208 Ludzkie relacje w handlu elektronicznym (cid:149) Skuteczny newsletter (cid:149) Blog w Twojej firmie (cid:149) Nowoczesna obs‡uga klienta (cid:149) Optymalne wykorzystanie autorespondera (cid:149) E-biznes, kt(cid:243)ry zarabia Z‡ota era newslettera Witamy serdecznie, Dzi(cid:156) mamy dla Ciebie co(cid:156) niezwykle interesuj„cego. Chcieliby(cid:156)my zwr(cid:243)ci(cid:230) na to Twoj„ uwagŒ. W‡a(cid:156)nie ukaza‡a siŒ ksi„¿ka Patrycji Kierzkowskiej (cid:132)E-biznes. Relacje z klientem(cid:148). To wyj„tkowa publikacja na rynku. Pokazuje ona, jak w praktyce wygl„da obs‡uga klienta i prowadzenie sklepu internetowego w Polsce. Ka¿dy chce mie(cid:230) taki sklep, ale nikt nie wie, jak go prowadzi(cid:230)! W ksi„¿ce znajdziesz mn(cid:243)stwo porad z zakresu obs‡ugi klienta, budowania stron internetowych (cid:132)pod klienta(cid:148) oraz zwiŒkszania zam(cid:243)wieæ. Zobacz, jak za pomoc„ jednego genialnie napisanego newslettera mo¿na sprzeda(cid:230) niewyobra¿aln„ ilo(cid:156)(cid:230) towaru. Niemo¿liwe? A jednak! Autorka od 2003 roku zajmuje siŒ marketingiem oraz obs‡ug„ klienta w sklepach internetowych i doskonale wie, jak to zrobi(cid:230). Teraz Ty te¿ mo¿esz siŒ tego nauczy(cid:230). Pozdrawiamy, Grupa Wydawnicza Helion SA Patrycja Kierzkowska to m‡ody wilk internetu. Trenerka i propagatorka doskona‡ej obs‡ugi klient(cid:243)w w firmach zajmuj„cych siŒ handlem elektronicznym. Tw(cid:243)rczyni niezapomnianych newsletter(cid:243)w. Autorka fascynuj„cego bloga o e-biznesie. W‡a(cid:156)cicielka kilku znanych serwis(cid:243)w internetowych. Dziennikarka, pasjonatka nowoczesnych technologii. Studentka pedagogiki. Je(cid:156)li masz jakie(cid:156) pytania, pisz na adres: poczta@shrew.pl. A teraz otw(cid:243)rz ksi„¿kŒ Spis treści Wstęp 1. Rozgrzewka Do kogo adresowana jest ta książka? Co to jest newsletter? Dlaczego tyle miejsca poświęcam newsletterowi? Po co nam newsletter? Argument 1. Budujemy bazę klientów Argument 2. Inicjuje się relację zamiast informacji Argument 3. Sprzedaż konkretnej pozycji idzie w górę Argument 4. Sprzedaż w ogóle idzie w górę Argument 5. Budowanie i podtrzymywanie Dlaczego autor książki ma czasami inną wizję niż wszyscy wokół? Czyli newsletter to coś więcej niż marketingowa oferta? Jaka jest skuteczność newsletterów? Dlaczego większość przykładów dotyczy książek? Dlaczego zwracasz się do mnie jak do faceta? Obsługa klientów dla opornych Mit 1. Każdy może pracować przy obsłudze klienta Mit 2. Szkolenia są niepotrzebnym wydatkiem Mit 3. Klient nie musi być „dopieszczony” Mit 4. Im mniej pracowników, tym lepiej Mit 5. Dobra obsługa to wyuczone reguły Psychologia społeczna to podstawa NLP tak, ale z głową Bądź sobą Bądź elastyczny 11 13 13 14 16 16 16 18 19 20 21 21 22 23 23 24 24 25 25 26 26 27 27 27 29 29 6 2. E-BIZNES. RELACJE Z KLIENTEM Doradzaj, nawet jeśli nic nie sprzedasz Doradzaj, radząc się innych Nie śpiesz się w budowaniu relacji Zapis na newsletter Rejestracja czy newsletter? Jakie zbierać dane? Ale o co chodzi? Zapytajmy o imię… Niekoniecznie o nazwisko… Zapytajmy o płeć… Telefon — odpada… Adres domowy — samobójstwo… Ankieta — tak, jeśli tylko chcesz stracić klientów… Rejestracja — puknij się w głowę! Może format? Przykładowy newsletter — można Ptaszki, kółeczka czy listy rozwijane? Przycisk „wyślij”… …i „usuń” Mały, zgrabny, użyteczny formularz Jak się zbłaźnić w oczach klientów? Inne dziwactwa W którym miejscu strony umieścić formularz? Kilka słów o naszych oczach Góra strony Dół strony Lewa część strony Prawa część strony Jak zwiększyć liczbę zapisów na newsletter? Okienko Niespodzianka Daj coś za darmo Zniżki, rabaty Akceptuję regulamin 3. Potwierdzenie zapisu Prosić o potwierdzenie? Jak powinno wyglądać potwierdzenie? Temat Treść Informacja na stronie A jak zwykle wygląda potwierdzenie? 30 30 31 33 33 34 34 36 38 39 40 41 43 44 45 46 46 48 49 50 51 51 52 52 55 55 56 56 56 57 58 60 62 62 63 63 64 65 65 67 68 SPIS TREŚCI 4. 5. Powitanie Jak powinno wyglądać powitanie? Jak powitać najlepiej? Analiza treści Jak pisać dobre newslettery? Format Grafika niewidoczna Nadawca Ozdobniki w polu nadawcy Administrator napisał… Temat Ozdobniki w temacie Re: coś tam Treść Uwagi ogólne Idąc po bluzkę, potknęłam się o stanik Uwaga na święta Megaoferta Skandal Mam dla Ciebie prezent Państwo, czyli Wy Bierząco chojny chutnik Poszarpaniec Linki w treści Dwie wersje wszystkich listów Długość Dzień wysyłki Regulamin Osoba pisząca newsletter Przywiązanie do osoby, a nie do firmy Płeć konsultanta Emotikony i inne Raportowanie Usuwamy nieaktywne adresy Analiza skuteczności Inne wykorzystanie autoresponderów Informacje podstawowe Jak nie korzystać z autorespondera? 6. 7. 7 69 69 70 72 75 75 76 78 79 80 81 83 84 84 84 86 87 88 88 89 89 90 91 92 93 93 94 95 96 98 99 100 103 103 106 109 109 110 8 E-BIZNES. RELACJE Z KLIENTEM Wielokrotny autoresponder Bezpłatne kursy e-mailowe Urodziny lub imieniny klienta Bezpłatne raporty, e-booki, prezenty Prezent musi być oryginalny Zamówienie zostało wysłane Narzędzia do rozsyłania 8. Wypisanie z newslettera Dlaczego ludzie się wypisują? Nie komplikuj Na stronie Radio Przycisk lub link Lista Osobny formularz Logowanie W stopce Nie mogę Pani wypisać… 9. Blog, newslettery — a może dwa w jednym? Ale jaki blog? Po co blog? Platforma Kilka uwag o treści Komentarze? Koniecznie! Szara rzeczywistość Argumenty za połączeniem bloga i newslettera Argumenty przeciw połączeniu 10. Dział kontaktowy w firmie Niewłaściwy odbiorca e-maila Dlaczego oni w ogóle do mnie piszą? Sześć podstawowych reakcji Rozpatrzmy te sytuacje, ale już na przykładzie Kiedy nie przesyłam dalej? Jeśli pomyłki zdarzają się często… Jak powinien wyglądać dział kontaktowy? Ciekawe, gdzie jest dział kontaktowy? Ciekawe, kto tu pracuje? Tu pracuje Marek 112 112 115 116 118 119 121 123 123 125 125 125 126 126 127 127 127 129 131 131 131 132 132 136 137 138 138 141 141 142 144 144 147 147 147 148 149 150 SPIS TREŚCI Różne konfiguracje Ładnie rozpisane Zbyt ogólnie Bardzo ładnie, ale niestandardowo Uwagi Wnioski Jaki adres dla pracownika? Imienne Działowe Jeden dla wszystkich 11. Odpisywanie na e-maile Jak odpisujesz na e-maile? Nie dostałeś e-maila Inne problemy 24 godziny Mali aferzyści SOD i SOA Jesteś grupą docelową… Pomylisz się — wynagradzaj to Odpowiadaj z głową 12. Inne formy obsługi klienta w e-biznesie Wyszukiwarka FAQ Skype kontra telefony Komunikator 13. Czy to się opłaca? Czy warto inwestować w obsługę klienta? Pracownicy i oprogramowanie Marketing szeptany Każdy klient jest ważny Nigdy nie wiesz, na kogo trafiasz Nowe kontakty Dziś nic nie kupi, jutro sprzedasz pół magazynu Rzadko kupi, a poleci całej rodzinie Reasumując Gadżety Odsyłaj klienta do konkurencji, a klient wróci do Ciebie Pan chce pralkę Chciałbym stronę WWW… 9 151 152 153 154 155 155 156 156 157 158 159 159 163 164 165 165 166 167 168 170 173 173 177 178 179 183 183 183 184 184 184 185 187 187 188 188 189 190 190 10 E-BIZNES. RELACJE Z KLIENTEM Pani Ewa szuka książki Efekt Podsumowanie akcji Dodatek Książki Książki elektroniczne (e-booki) Strony WWW Skorowidz 191 192 193 195 195 195 196 197 ROZDZIAŁ 5. Jak pisać dobre newslettery? To chyba najważniejszy rozdział tej książki. Wcześniej opowie- działam Ci między innymi o zbieraniu danych. Teraz przyszedł czas, żeby wykorzystać wszystkie zdobyte informacje i odezwać się do naszych klientów. Przestudiuj dokładnie ten rozdział. Jeśli będziesz mieć wątpliwości lub pytania, napisz do mnie. Format Teoretycznie do wyboru masz format tekstowy, czyli taki, w któ- rym nie wstawisz obrazków, i format HTML, w którym możesz upchnąć wszystko, co świeci, błyszczy, skacze i (Twoim zdaniem) cieszy oko. W praktyce wszystko uzależnione jest od narzędzia, jakim dysponujesz, i… Twojego rozsądku. Jako klient nie lubię newsletterów graficznych, bo mój The Bat!1 rzadko kiedy poprawnie odczytuje obrazkowe cuda, nad którymi graficy spędzili wiele godzin. Powiem wprost — nie je- stem zwolenniczką listów graficznych. Nie wiem, jaki jest Twój punkt widzenia. Przedstawię swoje powody, dla których nie sto- suję grafiki w listach. 1 Program pocztowy, którego używam. 76 E-BIZNES. RELACJE Z KLIENTEM Przede wszystkim newsletter to nie strona WWW. Każdy newsletter, który będzie zawierał grafikę, musi być napisany w języku HTML, czyli w języku, w którym tworzy się właśnie strony internetowe. Gdy zapisujesz wiadomość jako HTML, pa- miętaj, że: • użytkownicy mogą mieć zablokowany odczyt plików HTML w swoim programie pocztowym; • żadne formy w stylu JavaScript albo pliki z animacją flash nie będą działały poprawnie; • wszelkie grafiki dużo „ważą”; nawet w przypadku gdy odbiorca ma stałe łącze, nie będzie dla niego miłe patrzenie na pasek z informacją, że czas pobierania listów wyniesie jakieś pół godziny; • linki często nie działają. Jeśli zapowiadałeś, że newslettery będą w formacie teksto- wym, albo jeśli klient wybrał taką opcję, to nie pchaj mu na siłę do skrzynki tego, czego on nie chce. Grafika niewidoczna Jeśli z jakiegoś powodu koniecznie musisz wysłać obrazki, zrób to z głową. Newslettery z dużego sklepu internetowego są „ob- razkowe” — widać (jak się domyślam) w nich okładki książek. Wygląda to na przykład tak, jak na rysunku na następnej stronie. Całość, rzecz jasna, zachęca klienta do zapoznania się z ofertą, a kolorowe okładki działają na jego zmysły. Żeby uniknąć problemów, nie trzeba wiele wysiłku. Można na przykład przeprowadzić testy. Wystarczy popytać znajomych, ja- kie mają programy pocztowe, wysłać każdemu newsletter i po- prosić o zrzut ekranowy. JAK PISAĆ DOBRE NEWSLETTERY? 77 Można też inaczej. Mój dobry znajomy Piotr Zając2, przewidując różne zachowania programów pocztowych, dodaje w swoich newsletterach tekst: „Jeśli ta wiadomość nie wyświetla się po- prawnie, kliknij tutaj”. Po kliknięciu jesteśmy przenoszeni na stro- nę WWW, gdzie możemy obejrzeć ładny graficzny newsletter. 2 Zob. http://www.praktycznymarketing.pl. 78 E-BIZNES. RELACJE Z KLIENTEM Nadawca Na początku, kiedy prenumerator Twojego newslettera niezbyt Cię kojarzy (nigdy nie wysyłałeś do niego e-maili), musisz zrobić dobre pierwsze wrażenie. To pierwsze wrażenie będzie wywołane tematem wiadomości i sposobem przedstawienia informacji o nadawcy. Te dwa elementy decydują o nastawieniu odbiorcy do nadawcy. Dlatego warto trzymać się pewnych zasad. Te same zasady będą nam towarzyszyły także później, bo nie ma żadnego powodu, żeby na początku (przy prośbie o potwierdzenie) wywrzeć dobre wrażenie, a później, pisząc newslettery, zmieniać pole Od na zupełnie inne. Nadawca musi być jednoznacznie nazwany, ale nie ma budo- wać muru. W polu Od zapomnij o wszelkich Firma sp. z o.o., Dział handlowy Firma sp. z o.o. (lub Firma sp. z o.o., Dział handlowy). Takie rzeczy możesz sobie tworzyć, pisząc do innych firm, gdy chcesz, by Twój e-mail wyglądał na list od ogromnego przedsiębiorstwa. Chociaż i na tym polu polecam ostrożność, bo wszyscy doskonale wiedzą, że im mniejsza firma, tym bardziej stara się wyglądać na dużą i ważną. Zatem można sobie darować w Od wszelkie informacje, które mają świadczyć o Twojej potędze. Pamiętaj też, że nie należy w tym polu pisać adresu e-mail. Wygląda to mało profesjonalnie. To może samo imię? Badania wykazały, że kiedy w polu Od jest samo imię, to ludzie częściej otwierają takie listy. Przy czym badania dotyczyły reklam, które były np. rozsyłane do jakiejś grupy nieznanej nadawcy. Czynni- kiem, który wpłynął na dobry wynik, była po prostu ludzka cie- kawość. Na przykład: • Nadawca: Ania • Temat: Zobacz moje zdjęcia z wakacji Nie otworzyłbyś takiego listu? Po otworzeniu listu mamy re- klamę firmy, która wywołuje zdjęcia z aparatów cyfrowych. Oczywi- ście, żeby miało to jakiś związek z tematem, dodatkowo mamy JAK PISAĆ DOBRE NEWSLETTERY? 79 informację, że tylko teraz zdjęcia z wakacji są objęte siedmiopro- centowym rabatem. W reklamach coraz częściej pojawia się tylko imię i wiele osób już po tym poznaje, że może to być reklama. Ozdobniki w polu nadawcy Nie mogę pominąć tego zjawiska, chociaż zdaję sobie sprawę, że pewnie nie spotkałeś się z nim. Niektórzy stosują ozdobniki w polu nadawcy. Ozdobnik to po prostu cokolwiek, co nie niesie ze sobą żadnej sensownej informacji. Ozdobnikiem może być dwukropek, myślnik, kreska, tylda i przeróżne inne znaczki. Weźmy moje imię i nazwisko. W polu Od mam wpisane po pro- stu Patrycja Kierzkowska. Niemniej można to zrobić inaczej. :: Patrycja Kierzkowska :: ~ Patrycja Kierzkowska ~ = Patrycja Kierzkowska = ## Patrycja Kierzkowska ## I teraz jeszcze to samo, ale z wykorzystaniem nazwy firmy (lub działu) Patrycja Kierzkowska :: wybuchowa.pl Patrycja Kierzkowska — wybuchowa.pl Patrycja Kierzkowska ## wybuchowa.pl Patrycja Kierzkowska, wybuchowa.pl Patrycja Kierzkowska (wybuchowa.pl) Czy to ma jakiś sens? Pewnie ma, bo wyróżnia nas na liście nadawców. Przy czym nie wpadajmy w zachwyt nad takimi gadże- tami. Zauważyłam, że kilka firm ma ozdobniki, ale z ich używa- nia słyną przede wszystkim nastolatki. Ozdobnik można zasto- sować, ale jako rozdzielenie między nazwiskiem a nazwą firmy, jeśli już koniecznie musisz wpisać właśnie taką konstrukcję. Ja jestem za tym, żeby na siłę nie robić z siebie jakiejś wielkiej 80 E-BIZNES. RELACJE Z KLIENTEM indywidualności i zostać przy poważnym, stonowanym standar- dzie: imię i nazwisko. Wygląda to po prostu poważnie i przy- zwoicie. Warto też zauważyć, że pole Od ma zwykle jakąś domyślną długość ustawioną w programie pocztowym. Jeśli nasza nazwa będzie zbyt długa, to po prostu czytający nie zobaczy jej całej. Jest też inny powód, dla którego warto trzymać się standardu. Często szukając jakiegoś e-maila ustawiamy nadawców w kolej- ności alfabetycznej. Jeśli nasze dane poprzedza jakiś znak, to zawsze będziemy lokowani na początku lub na końcu listy. Ozna- cza to, że będziemy na skraju, podczas gdy szukający będzie z pew- nością przesuwał listę w kierunku litery P (w moim przykładzie), bo standard to imię i nazwisko. Administrator napisał… Jakiś czas temu dostałam e-mail, w którym w polu Od było napi- sane Administrator, a tytuł brzmiał: Uważaj, wkrótce nastąpi zmiana adresu Twojej skrzynki! (patrz rysunek na następnej stro- nie). Z racji znajomości branży reklamowej od razu pomyślałam, że to reklama, ale otworzyłam, myśląc, że to może jednak coś ważnego. Była to reklama: Kup mieszkanie i podaj wszystkim swój nowy adres. Genialne? Nie do końca. W sieci przetoczyła się fala dyskusji. Nawet znawcy reklamy dali się nabrać i zaniepokojeni kliknęli, żeby otworzyć ten list. W sumie o to właśnie chodziło. Jednak wystarczy zapytać użytkowników, jaka była ich reakcja po otwo- rzeniu i zorientowaniu się, że to reklama. Każdy, z kim rozma- wiałam na ten temat, czuł się oszukany. Założeniem nadawcy było, żebyśmy otworzyli ten list, bo jak już to zrobimy, to zapoznamy się z zawartością i zobaczymy napis reklamowy. Wydaje mi się, że bardzo dużo osób otworzyło ten e-mail, ale co dalej? Użyt- kownik, widząc, że to nie jest to, czego się spodziewał, po prostu zamknął okno i wcisnął klawisz Delete. Chyba nie o to chodziło. JAK PISAĆ DOBRE NEWSLETTERY? 81 W tej sztuczce wykorzystano ogromne znaczenie pola Nadawca i chwytliwego tytułu. Może nawet nie tyle chwytliwego, ile takiego, który sprawia, że obawiamy się o swoje bezpieczeństwo. I nie ma znaczenia, że była to reklama, a nie newsletter. Otwierający wia- domość spodziewał się czegoś zupełnie innego. Temat Temat zależy od tego, co wysyłamy. Inny temat umieścimy w e-mailu typowo reklamowym, a inny w relacyjnym. 82 E-BIZNES. RELACJE Z KLIENTEM Maciej Ziemczonek3, który na co dzień odpowiedzialny jest za e-commerce w sklepie Militaria.pl, zamieścił na swoim blogu listę tematów e-maili reklamowych (podkreślam: reklamowych), które były wysyłane do użytkowników portali internetowych (czyli wykupiony mailing do jakiejś grupy osób). OR to Open Rate, czyli wskaźnik otwarcia. DZIEŃ — dzień, w którym wysyłano mailing. Nad OR nie będziemy się zastanawiać, bo ten mechanizm dokładnie opisałam w rozdziale „Raportowanie” — sięgając do niego, dowiesz się, dlaczego niektórzy mają ten wskaźnik wysoki, a inni niski. Tutaj zastanawiamy się nad tytułem. W e-mailach relacyjnych należy z rozwagą używać słów, które kojarzą się z reklamami. Także w typowo reklamowych listach na- leży na to zwracać uwagę. Im bardziej reklamowo chcesz napi- sać, tym większy efekt odrzucenia, bo ludzie mają dosyć okazji z każdej strony. Zatem megaokazje i wspaniałe obniżki nie są do- brym pomysłem. 3 Zob. http://ziemczonek.pl. JAK PISAĆ DOBRE NEWSLETTERY? 83 Zauważ, że wiadomość o tytule: Okazja — najtańsza wiatrówka na CO2 w Polsce cieszyła się najmniejszym powodzeniem. Za- pewne z powodu dość ogólnego sloganu i tego CO2, które na pierwszy rzut oka sugeruje sprawy techniczne. Dla porównania spójrz na Okazja — wiatrówka za 99 zł. Prawdopodobnie to ten sam list, ale z innym tytułem. Z kolei Poczuj dreszczyk emocji jest właśnie tym, co przyciąga ludzi — nie wiem, o co chodzi, fajnie i tajemniczo brzmi. Podobnie jest z Nowe Magnum — nie liż tego — trochę z podtekstem, trochę skojarzenie z lodami (magnum) i intrygujące. Temat ma zaciekawić i musi być ade- kwatny do treści. Nie stosuj tanich chwytów, bo po poznaniu treści, klient poczuje się oszukany. Jeden z moich znajomych puścił newsletter relacyjny i tytuł wpisał po angielsku. Wiesz, co się stało? Wyrzuciłam ten e-mail, bo nie koresponduję z nikim po angielsku, więc wszystko to, co w obcym języku, jest dla mnie spamem. Chwilę później coś za- świtało mi w głowie, że w polu Od było polskie imię. Zajrzałam do kosza i faktycznie, to był mój kolega i jego newsletter! Poza tym nie polecam wstawiania imienia w temacie. O tym, dlaczego, wyjaśniałam już, omawiając prośbę o potwierdzenie. Ozdobniki w temacie Z ozdobnikami można bardziej zaszaleć w przypadku tematów, bo rzadko kiedy użytkownicy szukają e-maila według tematu. Oczywiście, znowu apeluję o rozsądek i stosowną długość. Przy temacie długość pola jest zdecydowanie dłuższa niż pola Od, ale nie sądźmy, że rozbudowane zdanie będzie widoczne w całości. Długie zdanie, które wymaga zastanowienia, nie jest chwytliwe dla oka i umysłu, więc w naturalny sposób zostanie zignorowane. Zbyt duża ilość ozdobników będzie sugerowała odbiorcy, że ma do czynienia z mało poważnym nadawcą. Przecież poważna firma nie ułoży na przykład takiego tematu: $$$$ megaoferta — sprawdź to!$$$$ 84 E-BIZNES. RELACJE Z KLIENTEM Re: coś tam Zapewne wiesz, że gdy odpowiadasz na list, temat wiadomości się zmienia. Na początku tematu program pocztowy dodaje słowo Re: (ang. Reply) albo Odp.: (Odpowiedź). Widząc taką wiadomość nadawca myśli, że dostał odpowiedź na swój list, wysłany do osoby, która teraz pisze do niego. Uważam, że to najgłupsza forma two- rzenia reklam i newsletterów. Dlaczego? Jeśli w skrzynce widzę Re: Zobacz moje zdjęcia, to na 100 wiem, że ktoś chce mnie oszukać, bo nikomu nie wysyłam swoich zdjęć, i wiem też, w jaki sposób piszę tematy e-maili. Tego typu listy kasuję od razu. Prze- ciętny użytkownik, który jeszcze nigdy nie został w taki sposób oszukany, na pewno otworzy i… zamknie z niesmakiem, zły na siebie, że dał się omamić. Dodatkowo będzie zły na firmę, która kłamie, że odpowiada na jego e-mail, którego w ogóle do niej prze- cież nie pisał. Treść Firma Nielsen Norman Group przeprowadziła badania, z których wynikało, że na przeczytanie newslettera klient poświęca 51 se- kund. Trudno mi odnieść się do tych danych, bo nie wiem, jaka grupa była badana, i z pewnością badanie to nie było przepro- wadzane w polskich warunkach. Uwagi ogólne Klienci nie poświęcają zbyt wiele czasu na dokładne czytanie, więc newsletter musi być możliwe treściwy. Niech z każdego zdania coś wynika. Bez zbędnych wstępów i rozwlekania tematu. Przygotuj się na to, że gdy roześlesz newsletter relacyjny, ludzie będą odpisywać czasami nie na temat. W przypadku treści kon- trowersyjnych albo takich, z którymi można się nie zgadzać, bę- dzie dużo odpowiedzi i… wypisów z newslettera. Dlatego nie JAK PISAĆ DOBRE NEWSLETTERY? 85 pisz, że lubisz Młodzież Wszechpolską albo że nienawidzisz ge- jów — chyba że odbiorcami są osoby o podobnych poglądach, bo, powiedzmy, prowadzisz serwis sympatyków LPR. W newsletterach staraj się pisać o tym, co ludzi może zainte- resować i jakie mogą mieć korzyści z danego produktu. Nie rób tego w formie reklamy, ale w formie luźnego przekazania wła- snych doświadczeń typu: Właśnie przeczytałem książkę X. Pamiętaj też, że litery DRUKOWANE stanowią w internecie oznakę krzyku. Dodatkowo są bardzo nieczytelne, szczególnie gdy występują w większej liczbie — dla klienta kłopotliwe mogą się okazać nawet dwa zdania napisane w ten sposób! Istotny też jest dobór słownictwa. Zapomnij o tym, że masz doktorat z filo- zofii i przebywasz w gronie intelektualistów. Do ludzi trzeba pi- sać prostym i zrozumiałym językiem, bo nie wiesz, z kim masz do czynienia. Niektórym ludziom wydaje się, że im bardziej kreują się na intelektualistów, tym lepiej dla nich. Prawda jest taka, że intelektualista to osoba, która potrafi rozmawiać z panią z mię- snego i z kolegą po fachu. Zatem nie używaj słów, które powszech- nie mogą być niezrozumiałe. Warto też poczytać trochę o NLP (lektury wymieniłam na końcu tej książki). Tutaj może być użyteczna wiedza dotycząca słowa „nie”. Otóż chodzi o to, że nasz umysł „nie słyszy” tego słowa. Gdy na- piszesz do klienta: „Proszę się nie martwić”, efekt będzie odwrotny. W książkach o NLP zawsze jest przykład ze słoniem: „Nie myśl o niebieskim słoniu”. I co się dzieje? Każdy myśli o słoniu! Do- kładnie tak to działa. Zamiast powiedzieć, żeby się nie martwił, można inaczej, na przykład: „Wszystko jest w porządku”. Każdy newsletter może stać się antynewsletterem. Nie jest to trudne, bo w pogoni za marketingowym pisaniem można prze- sadzić. Skutki mogą być trudne do naprawienia. Jako że zajmuję się m.in. newsletterami, często wzywana jestem do takich wła- śnie „akcji” mających na celu poprawę i podniesienie obecnego „czegoś” do rangi newslettera. W tym rozdziale pokażę najczęst- sze błędy. Mam nadzieję, że wyciągniesz z tej lekcji stosowne wnioski. 86 E-BIZNES. RELACJE Z KLIENTEM Idąc po bluzkę, potknęłam się o stanik Jednym z częstych błędów popełnianych przez osoby, które piszą newsletter, jest tworzenie historii naszpikowanych informacjami o produkcie. I rzecz jasna, żeby nie tracić czasu, to w tym ma- łym newsletterku upychają wszystkie możliwe produkty, tworząc jedną, wielką sałatkę z tysiąca składników. Z pewnością w ostatnim czasie zauważyłeś, że w filmach czę- sto padają nazwy konkretnych przedsiębiorstw, bohater ostenta- cyjnie stawia wodę mineralną etykietą do kamery albo wchodzi do marketu, którego logo jakimś dziwnym trafem znalazło się w kadrze. To jest właśnie product placement (ang.) — przed- stawianie (umiejscawianie) np. w filmie produktu jako rekwizytu. Jakiś czas temu przeprowadzono nawet badania wśród użytkow- ników gier, czy aby reklamy tego typu nie przeszkadzają im. Oka- zuje się, że nie, jeśli nie są one nachalne i gdy oddają dobrze re- alny świat. Przykładem mogą tu być skoki narciarskie, gdzie każdy skoczek ma reklamy na kombinezonie, a wokół, już po wylądo- waniu skoczka, widzimy tzw. bandy4, na których widnieją logo sponsorów. Taki product placement, czyli właśnie reklamy na ban- dach, są pozytywnie odbierane. Inaczej ma się sprawa z naszymi newsletterami. Tutaj jest mniejsza powierzchnia, więc zagęszczenie reklamy musi być mniejsze. Kiedyś rozmawiałam z panią zajmującą się marketin- giem w firmie produkującej ekskluzywną bieliznę dla kobiet. Roz- mawiałyśmy na temat wysyłki do klientek i wtedy właśnie padło zdanie: „No wiadomo, że nie będziemy robić newsletterów typu Idąc po bluzkę, potknęłam się o stanik”. Dokładnie pamiętam to zdanie, bo moja wyobraźnia poszła wtedy dalej… „Spojrzałam przez okno firmy Velux i zobaczyłam, że market «Piotr i Paweł» zmie- nił logo. Na pewno robiła im to Midea. Nie czekając długo, ubrałam swoje nowe buty z CCC i udałam się po jogurty «Danone»”. Brzmi to zabawnie? Nie jest to zabawne, kiedy się widzi coś po- dobnego w newsletterach. 4 Banda oddziela widownię od miejsca, gdzie lądują skoczkowie. JAK PISAĆ DOBRE NEWSLETTERY? 87 To piękne zdanie, Idąc po bluzkę, potknęłam się o stanik, na dobre zagościło w moim słowniku. Za każdym razem, gdy roz- mawiam z kimś o newsletterach albo dostaję newsletter naszpi- kowany informacjami o produkcie, przypomina mi się to zdanie. I natychmiast wypisuję się z takiego newslettera, bo mam wra- żenie, że: • autor e-maila właśnie stawia pierwsze kroki w marketingu i traktuje mnie jak istotę, na której przetestuje swoją nieudolną twórczość; • traktują mnie jak kogoś, kto „łyknie” wszystko; • w firmie, która rozsyła taki newsletter, pracują ludzie, którzy na pewno nie będą w stanie zaspokoić moich potrzeb, skoro nie potrafią nawet napisać listu do mnie. Uwaga na święta Święta religijne są bardzo kruchym lodem, po którym tylko od- ważni stąpają. Przestrzegam przed pisaniem o tym, że za tydzień jest wspaniałe Boże Narodzenie, pasterka i pyszne potrawy. Pa- miętaj, że nigdy nie wiesz, kto czyta Twój newsletter. Może to być osoba niewierząca albo wyznawca religii innej niż chrześci- jańska. Jeśli chcesz wysłać życzenia świąteczne, to polecam zro- bić to przed świętami, ale unikać określeń, które będą sygnali- zowały, że masz na myśli Boże Narodzenie. Po tym święcie jest przecież sylwester. Całość można napisać na przykład tak: W najbliższych dniach życzę Pani jak najwięcej czasu spędzonego w rodzinnym gronie i udanej zabawy sylwestrowej. Wiadomo, że święta są dniami wolnymi od pracy bez względu na religię, zatem można napisać o spędzaniu czasu z rodziną. Stosownie do wiary, każdy odbierze to inaczej — jedni pomyślą o świętach, inni po prostu o wolnym czasie. 88 E-BIZNES. RELACJE Z KLIENTEM Megaoferta To taki typ oferty, której nie widać końca, bo jest tak długa, że przewinięcie jej zajęłoby całe wieki. Tutaj najczęściej mamy do czynienia z ofertami zaczynającymi się od Ty też możesz albo Śmiali się, że… ale kiedy…. Nie podzielam entuzjazmu osób, które rozsyłają bezmyślnie takie kwiatki. Listy te nastawione są na sprze- daż szkoleń lub produktów, które są klientowi rzekomo do czegoś potrzebne. Wiadomości tego typu nie budują relacji, a nasta- wiają się tylko i wyłącznie na sprzedaż. Ich cechą charaktery- styczną jest to, że wyglądają jak strona internetowa, na której są opinie innych osób oraz rekomendacje mniej lub bardziej zna- nych postaci. Klimat wiadomości jest dość specyficzny — oto bowiem natknąłeś się na cudowną megaofertę, która pozwoli Ci lepiej żyć, jest tylko dla wybranych (liczba miejsc ograniczona!), dostajesz rabat 200 zł, więc szkolenie wyniesie Cię tylko 5487 zł itp. W treści nie wyczuwasz ani sympatii, ani autora. Może za pierwszym razem ktoś się skusi, ale za drugim już będzie wia- domo, jakie są intencje nadawcy. Skandal Słowo „skandal” jest ulubionym słowem osób, które nie potrafią nic lepszego wymyślić. Po temacie listu dowiadujemy się, że coś jest skandalem i tylko lektura listu wyjaśni nam, o co chodzi. Ostatnio spotkałam się z takim skandalem. I muszę Ci po- wiedzieć, że był to pierwszy newsletter od tego sklepu. Pierwszy i ostatni, bo od razu wypisałam się. • Od: kompletnie nieznane mi imię i nazwisko (pomyślałam, że dostaję jakąś informację od czytelnika albo klienta). • Temat: Skandal na XYZ. • Analiza treści: ludzie jedzą coś, co nie jest do jedzenia. • Wnioski: zdjęcia nagiej Paris Hilton w sieci to nic w porównaniu z tym skandalem. JAK PISAĆ DOBRE NEWSLETTERY? 89 Mam dla Ciebie prezent Nie otworzysz e-maila o takiej treści? I to od firmy, którą znasz i cenisz? • Od: nazwa instytucji. • Temat: mamy dla Ciebie prezenty od XYZ. • Analiza treści: na końcu e-maila informacja, że prezent jest dla tych, którzy coś tam kupią. • Wnioski: między „mamy dla Ciebie prezent” a „masz szansę otrzymać prezent” jest różnica. Czy to jest oszustwem lub kłamstwem? Ich nadawcy z pew- nością powiedzą, że nie, a co najwyżej, że może nieświadomie wprowadzili kogoś w błąd. Nie wiem. Nie będę spierać się o de- finicję tego zjawiska. W moich oczach firma bardzo dużo stra- ciła i z jej newslettera także się wypisałam. Państwo, czyli Wy Może trudno Ci w to uwierzyć, ale firmy często wysyłają newslettery i do klientów zwracają się „Szanowni Państwo” albo „Drodzy Klienci”. Pisanie do „wy” jest największym błędem, jaki można popełnić. Nawet jeśli list dociera do tysięcy osób, to przecież każda z tych osób sama we własnym domu czyta go. To nie jest wiec polityczny, gdzie przemawiający widzi grupę i mówi „wy”, gdzie zgromadzeni ludzie doskonale widzą siebie nawzajem. Twój newsletter każdy dostaje oddzielnie, indywidualnie na swój adres e-mail, i zwracasz się do „Pani Karoliny” albo „Pana Józefa” — nigdy do „Was Klientów”. Personalizowany list wy- wołuje wrażenie, że odbiorca jest jedyną osobą, która go dostaje, bo przecież pisze do niej Pani Ania, która zajmuje się moimi spra- wami w sklepie X. Poniżej przykład, który przyszedł na moją skrzynkę, kiedy pisałam te słowa (czerwoną strzałką zaznaczyłam informację 90 E-BIZNES. RELACJE Z KLIENTEM o tym, jakim narzędziem wysyłano newsletter. Informacja o na- rzędziach wykorzystywanych przy wysyłce newsletterów nie po- winna być widoczna dla klienta, bo przecież ma mieć wrażenie, że pisaliśmy list osobiście. Bierząco chojny chutnik Z moich doświadczeń wynika, że słowo bieżący jest chyba naj- trudniejszym słowem, jakie istnieje. Na tym polu padają nawet newslettery o tematyce… literackiej! I choćbyś nie wiem, jakie miał problemy z ortografią — Ty lub ktokolwiek piszący w firmie listy — nie ma żadnego usprawiedliwienia dla błędów ortogra- ficznych. W dzisiejszych czasach każdy edytor tekstu wyposażony jest w narzędzie do sprawdzania pisowni. Niektóre mają nawet sprawdzanie gramatyki. JAK PISAĆ DOBRE NEWSLETTERY? 91 Poszarpaniec Oto doskonały przykład na brzydki newsletter. Prawdopodobnie winę za to ponosi program, za którego pomocą nadawca rozsyłał list. Narzędzie to łamie linię tekstu po określonej liczbie znaków. Zatem mamy dwa rodzaje łamania — to, które automatycznie wykonał program, i to, które osoba pisząca sama wprowadziła pod- czas redagowania tekstu. Efekt jest mało estetyczny i dość trudno czyta się takie „poszarpańce”. 92 E-BIZNES. RELACJE Z KLIENTEM Linki w treści Z podawaniem linków w treści jest zawsze problem, bo nigdy nie wiadomo, jak zachowają się programy pocztowe. Długość linków jest uzależniona od tego, w jaki sposób zbudowana jest Twoja witryna. Podam Ci teraz dwa autentyczne linki, w których nie- które nazwy zmieniłam na X, gdzie każdy X to jedna litera: http://www.XXXXXXX.pl/product.php/1,7/893/Kolekcja- (cid:170)XXXXXXX-GP-118-XXXXX -i-zolte-XXXXX-0-05-kr-I-XX.html http://www.XXXXXXXXXXX.pl/sklep/d/z5XXX_Vs2_H_X_pro Pierwszy jest zdecydowanie za długi, drugi w sam raz. Wstaw sobie teraz ten pierwszy link do newslettera — albo zostanie złamany na dwie części i klient nie będzie mógł go kliknąć, albo cudem przetrwa i wiadomość zrobi się zbyt szeroka. Kolejnym problemem jest też dodawanie parametrów w środku lub na końcu takiego linku, żeby zliczać kliknięcia (patrz rozdział „Raportowa- nie”). Wtedy taki link wydłuża się jeszcze bardziej. Teoretycznie link można skrócić za pomocą różnych bezpłat- nych narzędzi, na przykład skocz.pl, ale nie wygląda to profesjo- nalnie i jest typowe dla programów partnerskich. Skrócony link typu http://skocz.pl/fajna-ksiazka może i jest krótki, ale klient jako adres widzi jakieś skocz.pl, a nie nazwę Twojego sklepu. Masko- wania adresów używa się w programach partnerskich po to, żeby ludzie nie widzieli, jaki jest prawdziwy adres, a co za tym idzie, że zawiera parametr partnerski. Widząc parametr, ludzie często usuwają go, żeby nikt na nich nie zarobił. Jeśli przygotowujesz wiadomość w HTML-u, to możesz napi- sać kliknij tutaj i owe tutaj przekształcić w link. Na początku tego rozdziału wspomniałam, dlaczego nie lubię wiadomości HTML- owych. Taki link na pewno u mnie nie zadziała i nie mam naj- mniejszej ochoty rozkładać otrzymanego e-maila na części pierw- sze, żeby się dowiedzieć, jak wygląda to, o czym pisze nadawca, i dokąd prowadzi „kliknij tutaj”. JAK PISAĆ DOBRE NEWSLETTERY? 93 Dwie wersje wszystkich listów Bez względu na to, czy jest to newsletter, czy inne wykorzystanie autorespondera, musisz tworzyć dwie wersje listów — każda od- powiednia do płci odbiorcy. Skąd automat ma wiedzieć, że trzeba odmienić niektóre słowa? Jeśli znasz płeć klienta, to pisz do nie- go naturalnie: „mógłby Pan”, „mogłaby Pani”. Ja zawsze robię tak, że najpierw piszę… do siebie, czyli „Pani Patrycjo” i cały list adresuję do kobiety. Na drugi dzień, kiedy dokonuję ostatnich poprawek, wprowadzam formy gramatyczne rodzaju męskiego. Kiedyś moje brudnopisy wyglądały tak (treść wymyślam od ręki): „Pani Patrycjo/Panie Tomaszu, nie wiem, czy widziała/widział Pani/Pan wczorajszy odcinek programu X”. Niestety, była to dość męcząca forma, bo zamiast skupiać się na treści, bardziej mar- twiło mnie, czy w odpowiedniej kolejności wpiszę ukośniki. Długość Jeśli chodzi o długość newslettera, w którym zamieszczamy tylko tekst, bez obrazków, to nie powinien on przekraczać jednej strony A4. Po złamaniu tekstu do formatu odpowiedniego dla wiadomo- ści, tekst będzie zajmował więcej niż jedną stronę, ale tak po- winno być. Podam teraz preferowane przeze mnie etapy poprawnego pi- sania newslettera. Oczywiście, możesz opracować własne. Przed- stawiam swoje pomysły, gdyż być może ułatwią Ci one wykona- nie zadania. Dzień pierwszy • Pomysł — najczęściej pojawia się zupełnym przypadkiem. • Piszę w edytorze tekstowym: (cid:141) stosując co kilka linii jedną linię odstępu, (cid:141) korzystając z narzędzi edytora, poprawiam błędy ortograficzne i gramatyczne, 94 E-BIZNES. RELACJE Z KLIENTEM (cid:141) łamię tekst — maksymalna długość jednej linii nie może przekraczać 72 znaków. • Czytam, skracam (!), poprawiam ewentualne błędy, odkładam pracę i idę spać. Dzień drugi • Ponownie czytam: (cid:141) wprowadzam kilka poprawek. • Wysyłam newsletter testowy — trafia tylko do mnie: (cid:141) sprawdzam, czy wszystko dobrze wygląda, (cid:141) w razie potrzeby poprawiam błędy. • Wysyłam do klientów. Możesz się zastanawiać, po co odkładać napisany tekst i wy- syłać go dopiero następnego dnia. Odpowiedź jest bardzo prosta — przez noc umysł odpoczywa, oddala się od tematu i następ- nego dnia patrzę na wczorajsze dzieło zupełnie inaczej. Na po- czątku często się zdarzało, że czytając newsletter na drugi dzień, w ogóle nie rozumiałam, co miałam na myśli! I właśnie dlatego, że czytałam go jakby „na świeżo”, na drugi dzień, bez emocji. Zauważ, że w taki sam sposób będą czytać Twoi klienci. Oni nie wiedzą, co robiłeś wczoraj albo dwa dni temu, nie mają w sobie emocji, które towarzyszyły Ci, kiedy pisałeś. Gdy one opadają, nie zawsze można zrozumieć, o co nam chodziło. Dzień wysyłki Według informacji, które krążą w internecie, newsletter najlepiej jest wysyłać w środę, najgorzej w piątek. Znowu złota zasada, w którą uwierzyli wszyscy, i środa jest moim najgorszym dniem — wtedy wszyscy coś mi przysyłają. Warto iść w innym kierunku i wyróżnić się. Wyślesz newsletter w inny dzień i klient chętnie JAK PISAĆ DOBRE NEWSLETTERY? 95 go przeczyta, bo w środę masz dużo większą konkurencję. Skąd wzięła się ta środa? Kiedyś przeczytałam tekst na temat wysyłki mailingu, z którego wynikało, że w środę najwięcej ludzi otwiera list. Nie znam dokładnej metodologii tych badań. Nie jestem skłonna tych wyników uznać za jedyne i słuszne, które spraw- dzają się w każdej grupie. Środa zapewne wzięła się też ze stereotypowego myślenia o tygodniu pracy. W poniedziałek wszyscy są źli, bo muszą iść do pracy i jeszcze przekopywać się przez spam. We wtorek przy- zwyczajają się do tej okrutnej sytuacji, że są w pracy. W środę już są z tym pogodzeni. W czwartek patrzą w kalendarz i myślą o tym, że już tylko jeden dzień i wolne. W piątek nie myślą już o niczym innym niż weekend. Warto też zwrócić uwagę na specyfikę naszych klientów. Jeśli jest to księgarnia biznesowa to na pewno nie ma sensu wysyłać newslettera w piątek. Do tego typu klientów najlepiej pisać w inne dni, ale naprawdę nie musi to być środa! Regulamin Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną jako nadawca przesyłek elektronicznych masz obowiązek napisać re- gulamin i bezpłatnie udostępnić go osobom, które zapisują się na newsletter. W regulaminie musisz ująć: • rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną, • warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym: (cid:141) wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca, (cid:141) zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym,
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

E-biznes. Relacje z klientem
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: